[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 32 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 56.430 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Elke AMD proc gaat nog altijd naar Maleisië om pinnetjes aan te solderen hoor ;)

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hyperz schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:19:
Als de yields zo goed zijn zullen het weer leuke tijden worden voor de core unlockers en/of overklokkers met de volgende generatie AMD's _/-\o_ .
Ik vind een 'zero defect'-wafer erg goed klinken, al is het maar een testversie. Vraag ik me alleen af of de nieuwe 960t 100% zeker unlockbaar is. Weet iemand daar al wat meer over|?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:06
Jejking schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:12:
[...]

Ik vind een 'zero defect'-wafer erg goed klinken, al is het maar een testversie. Vraag ik me alleen af of de nieuwe 960t 100% zeker unlockbaar is. Weet iemand daar al wat meer over|?
Ik geloof niet zo in 100% yields of zero defect wafers. Tuurlijk kun je, vanuit de fab gezien, perfecte wafers afleveren, maar las ze daarna in het testen falen, heb je er natuurlijk nog steeds niks aan. Ik heb veel te maken gehad met TSMC in mijn vorige baan en zij hadden goede yields, maar dan heb je het nog steeds over rond de 90%.
Je probeert het silicium zo effectief mogelijk te gebruiken, waardoor er zo dicht mogelijk bij de rand wordt belicht. Deze chips zijn altijd minder en omdat ze rond zijn, komt het voor dat niet alle chips volledig op de plak zitten. Tuurlijk kun je 100% yields halen als je niet de hele plak belicht. Er zijn altijd trucjes waarmee je leuke cijfers kunt presenteren, maar uiteindelijk win je hier niets mee....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Jejking schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:12:
Vraag ik me alleen af of de nieuwe 960t 100% zeker unlockbaar is. Weet iemand daar al wat meer over|?
Dat mag je waarschijnlijk wel vergeten, ze kunnen nu immers mooi alle sixcore's met één of twee kapotte core's verzamelen en de goed werkende als sixcore verkopen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hmm... dan nog iets. Ik zat eens te zoeken naar AM3 icm Bulldozer. Nu is er sprake van een AM3R2, lijkt een soort AM3+ te worden waarbij Bulldozer perfect past maar ook op de gewone AM3-socket, wellicht met verlies van enkele features maar zonder dat de performance instort. Hoe denken jullie hierover? Het zou wel een supermove zijn van AMD, mits de mobo-fabrikanten met een BIOS-update komen. Hier win je wel klanten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Hekking schreef op zondag 09 mei 2010 @ 17:44:
Elke AMD proc gaat nog altijd naar Maleisië om pinnetjes aan te solderen hoor ;)
Mjah, daar heb je een puntje :9
Jejking schreef op maandag 10 mei 2010 @ 14:45:
Hmm... dan nog iets. Ik zat eens te zoeken naar AM3 icm Bulldozer. Nu is er sprake van een AM3R2, lijkt een soort AM3+ te worden waarbij Bulldozer perfect past maar ook op de gewone AM3-socket, wellicht met verlies van enkele features maar zonder dat de performance instort. Hoe denken jullie hierover? Het zou wel een supermove zijn van AMD, mits de mobo-fabrikanten met een BIOS-update komen. Hier win je wel klanten mee.
Gezien de strategie bij AMD en ATI de laatste tijd denk ik dat ze daar wel goed hun best voor gaan doen. Dat is voorlopig, naast de goede bang-for-the-buck, ook één van de redenen waarom ik me prettig voel bij AMD. Ze nemen hun klanten serieus en proberen ze niet zoals Intel bij iedere nieuwe generatie op kosten te jagen door nieuwe moederborden te verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 17:55

PegOpDeWeg

eej wasup?

Kan iemand mij uitleggen waarom de Phenom II x4 955 zo in prijs aan het stijgen is? In November 2009 kocht ik deze bij Azery voor 128 euro. Je zou verwachten dat met de introductie van de X6 de prijs naar beneden zou gaan. Echter de laatste weken is de prijs gestegen, ik zie het de laatste dagen met sprongen omhoog gaan naar gemiddeld 150 euro.

Komt dit door de slechte ontvangst van de X6?

[ Voor 6% gewijzigd door PegOpDeWeg op 10-05-2010 17:14 ]

"It's better to burn out, then fade away"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is de X6 juist vrij goed ontvangen, dus dat lijkt me het probleem niet. Misschien dat omdat de opvolgers van de X4's eraan komen de voorraden klein zijn (vanuit de winkel of de fabrikant) terwijl er wel aandacht is voor AMD: veel vraag en weinig aanbod betekent een hoge prijs.

Maargoed, dat is ook maar een gokje :p Misschien is het ook wel omdat de 955 BE is en dus een unlocked multiplier heeft. Mensen hebben zitten wachten op de X6 en nu de 1055T (de enige optie in die prijsklasse) voor games niet echt een voordeel blijkt te hebben (wat erg afhangt van naar welke review je kijkt) gaan mensen misschien liever voor een processor met een unlocked multiplier.

Persoonlijk zie ik die X6 wel erg zitten. Het is natuurlijk ook slechts een kwestie van tijd voordat er spellen komen die alle cores goed weten te belasten.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 10-05-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 17:55

PegOpDeWeg

eej wasup?

Nieuwe X4's? Ik weet wel dat AMD met nieuwe 45watt Athlon II's gaat komen (volgens fudzilla)
The first chip due to hit the shelves is the Athlon II X2 245e dual-core running at 2.9GHz. Drawing a reasonably low 45W, the chip is expected to retail for €79 (£67). Once that's settled into the marketplace, AMD will launch a tweaked version - the Athlon II X2 250e - running at 3GHz and featuring the same power draw.

If you're looking for more power, AMD's Athlon II X2 260 increases the clock speed to 3.2GHz - but also increases the TDP by a whopping 20W to 65W. Interestingly, Fudzilla claims that this processor will be cheaper than its slower brethren at just €75 (£64), due to its increased power draw and heat output.

For the multi-core enthusiast, the Athlon II X3 415e brings three cores into a 45W TDP package - although the clock speed takes a hammering, dropping to just 2.5GHz. The extra core will set you back, too, with an estimated retail price of €100 (£85). Impressively, the X3 415e will be joined by the quad-core Athlon II X4 610e which retains the same TDP of 45W, but is expected to cost a whopping €140 (£119).

"It's better to burn out, then fade away"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PegOpDeWeg schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:10:
Nieuwe X4's? Ik weet wel dat AMD met nieuwe 45watt Athlon II's gaat komen (volgens fudzilla)
Ik had begrepen dat er X4's gingen komen die in principe X6's zijn met twee uitgeschakelde cores.

Of hebben ze die gewoon onder de oude namen uitgebracht?

Edit:
Phenom II X4 960T ''Zosma'' Unlock to Phenom II X6
AMD's upcoming series of Phenom II X4 900T series that supports AMD Turbo Core technology, and which are based on the "Zosma" die, have been confirmed to be able to unlock both its manufacturer-disabled cores to work as a six-core processor. Zosma is a "cut-down" version of AMD's Thuban six-core die, where two of its cores are disabled. With the remaining four cores, two can function with increased clock-speeds in boost-state as Turbo cores (3/6 could on the X6 chip).

The core unlocking is said to have been done on an AMD 890GX chipset based motherboard, in the same way disabled cores on Phenom II X3 and X2 chips are unlocked. One of the first models based on Zosma are the Phenom II X4 960T and X4 940T, which operate at 3.30 GHz and 3.00 GHz, respectively. Their Turbo Core speeds are up to 500 MHz over clock speeds, depending on the model. The X4 T-series could form AMD's mainstream processor in the sub-$200 range.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 10-05-2010 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:43
Misschien zijn de prijzen gestegen door de waarde stijging van de dollar of waarde daling van de euro, ligt eraan hoe je het bekijkt. In november was 1 euro 1,5 dollar waard. Nu rond 1,30. Dit is een verschil tussen 10 a 15%.
In november was de proc 128 euro, omgerekend naar de dollar was het 192(x1,5) dollar. Als je 192 nu door 1,30 deelt (huidige waarde van de dollar tov euro) komt het neer op 148 euro.

[ Voor 31% gewijzigd door karakedi op 10-05-2010 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

karakedi schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:20:
Misschien zijn de prijzen gestegen door de waarde stijging van de dollar of waarde daling van de euro, ligt eraan hoe je het bekijkt. In november was 1 euro 1,5 dollar waard. Nu rond 1,30. Dis is een verschil rond de 12%.
Probleem is dat het spul andersom nauwelijks ooit goedkoper wordt, dus dat lijkt me niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-07 19:06

AMD Phenom II X4 N930 laptop CPU gereviewed

Deels een crosspost uit het NBBG topic:
Er is al een review gelekt: Review.

Even gekeken. De accuduur is niet echt geweldig, maar dit is slechts 1 review. Daarbij hebben Acers wel vaker korte een korte accuduur valt met op (laatst had een Asus met gelijke specs makkelijk 1 uur meer op 3 uur). Dat zegt nu nog niks, daarbij is dit de quadcore en zal een dualcore wellicht een stuk zuiniger zijn.

Jammer dat men geen CPU scores geeft verder, alleen wat nutteloze grafieken waarbij enkel Cinebench echt nut heeft.... Een voorzichtige conclusie met http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html er bij:
* IPC van de nieuwe AMD's ligt net als bij de desktopbroertjes min of meer gelijk met de Core 2 Duo.
* Behoorlijke vooruitgang ten opzichte van de vorige generatie dus
* Ontbreken van Turbo zet de CPU flink op achterstand tegenover de Core i-series

De quadcores kan ik nog niet echt aanraden wegens de lage snelheid. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de triple cores. De snelste met 2,1GHz komt eigenlijk iets te kort in non multicore applicates.

Over de dualcores ben ik echter meer te spreken. De modellen tot 2,3GHz kunnen behoorlijk mooi meekomen met de budget T4xxx-serie van Intel. De 2,5 en 2,8GHz varianten kunnen tegelijkertijd goed meekomen met respectievelijk de i3 330M en i3 350M/i5 430M. Een 2,3GHz Phenom II X3 zou wenselijk zijn om de Core i5 5xxM-serie bij te benen. Al zou de 3,1GHz Phenom II X2 620BE dat ook kunnen.

Nu is het hopen dat we wat meer benchmarks gaan zien en of de accuduur van andere processoren wel goed in orde is. De Core i-serie is ook niet de zuinigste jongen van de klas overigens. AMD zet hiermee een hele goede stap en het is niet voor niets dat er 109 modellen met deze processors uit gaan komen.
Wat ik met name merk is hetzelfde probleem als bij de Core 2 Quad. Leuke scores, maar enkel in multicore applicaties. De processor delft gewoon het onderspit tegen de Core i-serie als de 4 cores niet worden gevuld. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Phenom II X3 mobile processors. Wederom te weinig kracht door de te lage kloksnelheden... Ik hoop echt dat AMD nog iets meer uit die processoren kan halen om zelfs een voordeel tegenover de dualcore Arrandales te pakken door de extra core. Het is jammer dat de TurboCore functie niet in deze processors zit. Een X4 die als X2 op 2,5GHz kan lopen zou namelijk ideaal zijn. Al eerder zagen we in passmark scores dat deze processor zich kan meten met de Core i5 540M.

Enthousiast ben ik echter wel over de dualcores! De modellen tot 2,3GHz, met daartussen 25W-ers, kunnen zich prima meten met de oude Core 2 Duo serie. De 2,5GHz AMD komt dan in de buurt van de Core i3 330M. De 2,8GHz variant kan zich meten met de i3 350M en i5 430M. De 3,1GHz BE variant kan het dan opnemen tegen de i5 450M (2,4GHz, en is ook nieuw) en i5 520M. Wellicht dat de 540M ook wel haalbaar is.

Wel ben ik benieuwd naar de accutijden van die dualcores. De score van die Acer is niet al te best. Dat wil echter weinig zeggen. Laatst zag ik dat een Asus laptop zo een uur meer haald eop de accu ten opzichte van een Acer met grofweg dezelfde specs. Daarbij is de Core i-serie ook niet de zuinigste.

Guess who's back in town _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:06
GENETX schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:33:

Wat ik met name merk is hetzelfde probleem als bij de Core 2 Quad. Leuke scores, maar enkel in multicore applicaties. De processor delft gewoon het onderspit tegen de Core i-serie als de 4 cores niet worden gevuld. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Phenom II X3 mobile processors. Wederom te weinig kracht door de te lage kloksnelheden... Ik hoop echt dat AMD nog iets meer uit die processoren kan halen om zelfs een voordeel tegenover de dualcore Arrandales te pakken door de extra core. Het is jammer dat de TurboCore functie niet in deze processors zit. Een X4 die als X2 op 2,5GHz kan lopen zou namelijk ideaal zijn. Al eerder zagen we in passmark scores dat deze processor zich kan meten met de Core i5 540M.
Dat is inderdaad helemaal waar. Het is jammer dat AMD zich vooral stuk bijt op de turbo modus van Intel... Het klinkt makkelijk, maar het zal nog wel tegen vallen. Anders had AMD deze processoren er echt wel van voorzien.
Enthousiast ben ik echter wel over de dualcores! De modellen tot 2,3GHz, met daartussen 25W-ers, kunnen zich prima meten met de oude Core 2 Duo serie. De 2,5GHz AMD komt dan in de buurt van de Core i3 330M. De 2,8GHz variant kan zich meten met de i3 350M en i5 430M. De 3,1GHz BE variant kan het dan opnemen tegen de i5 450M (2,4GHz, en is ook nieuw) en i5 520M. Wellicht dat de 540M ook wel haalbaar is.

Wel ben ik benieuwd naar de accutijden van die dualcores. De score van die Acer is niet al te best. Dat wil echter weinig zeggen. Laatst zag ik dat een Asus laptop zo een uur meer haald eop de accu ten opzichte van een Acer met grofweg dezelfde specs. Daarbij is de Core i-serie ook niet de zuinigste.

Guess who's back in town _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Prestaties tussen de Core i3 330 en Core i5 420 zou al zeer goed zijn. Als notebook fabrikanten dan interessante modellen uitbrengen dat kunnen ze zeer goed concurreren met Intel :) Al zal de prijs niet te hoog moeten zijn. Een laptop met de Core i3 330 is al makkelijk verkrijgbaar voor minder dan 600 euro.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De prijs zal inderdaad belangrijk zijn. Wel zagen wel al een Acer met HD 5650 en Phenom II X4 N930 voorbijkomen voor 750 euro. Die prijs staat in ieder geval wel goed. Als die prijs ook gaat gelden voor een laptop met dualcore Phenom II op 2,8GHz dan zitten ze wel goed. En eigenlijk verwacht ik wel dat dat goed zit. De 2,5GHz variant moet wel erg goedkoop worden en eigenlijk zegt mijn gevoel weer dat dat dat er ook wel in zit, dat is namelijk een Turion II. Daaronder zitten nog de Athlons:

nieuws: 'Deze zomer verschijnen veel meer laptops met AMD-chips'

Daarmee lijkt de naamgeving wel overeen te komen met wat ik net schetste:

Phenom II vs Core i5
Turion II vs Core i3
Athlon II vs Core 2 Duo

Ik hoop alleen dat de yields voor de snelle modellen ook hoog genoeg is deze keer. Vorige keer leken de snelle AMD Turion II processors wel heel leuk, maar veel processors in de M600-serie heb ik weinig gezien en dat leek dan ook meer op een paper launch waarbij men een paar samples had voor de reviews :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
StefanvanGelder schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 22:42:
[...]

Ik vroeg me hetzelfde ook al af, 2400 tot 2600MHz lijkt prima haalbaar en neemt al veel betere prestaties met zich mee.
Niet helemaal. De nieuwe cpu's doen het beter. Maar in het verleden haalde ze niet allemaal 2400 MHz zonder voltage verhoging. Tegenwoordig steeds vaker wel. Phenom 1 NB was in het begin ook 1800 MHz. Latere modellen hadden 2000 MHz. Wellicht dat ze die in de toekomst nog naar 2200 zetten. Maar deste leuker is het voor ons tweakers wij kunnen em met wat hogere voltages naar 3000+ tillen :)
Jazco2nd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:37:
Goh, het AMD's valkuil artikel verteld heel duidelijk het verschil tussen AMD's Turbo Mode en Intels Turbo Mode. Wat jammer dat AMD het zo simpel heeft gedaan, ze moeten toch zelf ook heel goed weten dat de Turbo mode zo vaak niet effectief zal zijn?

Hopelijk komen ze met een driver update of iets dergelijks. Of komt er een RMClock achtige tool waarmee je dit kan tweaken (toch jammer als het op die manier moet want het gros van de klanten gebruikt niet zulke tools).
Misschien omdat ze het niet te duur en tijd intensief willen maken? Ik verwacht een betere implementatie in bulldozer. Ik had eigenlijk al minder veranderingen verwacht. Dus alle beetjes zijn mee genomen.

En voor ons tweakers maakt die turbo niets uit. Wij clocken die cpu's toch hoger dan die turbo kan en zetten meten alle cores op die clock speeds.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Meet Zosma: AMD's Quad-Core Phenom II X4 960T Gets Unlocked

Niet echt een speciale processor, behalve dan dat de meeste wel unlocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik ben benieuwd wanneer die 960T verkrijgbaar is. Zou dit wel eens willen proberen :P

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:36:
Ik ben benieuwd wanneer die 960T verkrijgbaar is. Zou dit wel eens willen proberen :P
Ik geloof dat ik liever toch voor een echte zescore ga, met drie turbocores in plaats van twee.

Bovendien wordt aangemerkt dan er relatief weinig 960T's geunlocked kunnen worden naar een X6. Dan maar liever gewoon drie tientjes extra neertellen en zeker zijn van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251563

Helaas helaas, het lijkt erop dat we de 960T waarschijnlijk niet los zullen kunnen kopen:

http://www.legitreviews.com/news/8025/

Waarschijnlijk komt deze precessor gewoon te dicht in de buurt van de huidige X4's, en zou hun populariteit betekenen dat ze te veel 6 cores onnodig als 4 cores moeten verkopen. Begrijpelijk, maar natuurlijk wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Mhh het lijkt ook geen unlock feest te worden, niet geheel onterecht in mijn ogen.

AMD Phenom II X4 960T cancelled

De processor wordt waarschijnlijk alleen aan OEM's verkocht icm moederborden die het unlocken niet supporten.
The idea is that AMD will probably ship the Phenom II X4 960T to OEMs which will bundle it with motherboards that lack the unlocking feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
oops :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
oops..... dubbelpost ofzo... klikte per ongeluk op verstur bericht...

[ Voor 96% gewijzigd door Stefanovic45 op 12-05-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Globalfoundries May Acquire IBM’s Semiconductor Fabs – Analyst.

Globalfoundries was established just over a year ago, but thanks to financial resources of Advanced Technology Investment Company and intellectual property inherited from AMD and its partners, such as IBM, the company is now one of the world’s third largest contract maker of semiconductors with the world’s most advanced process technologies. The firm said many times that it is on acquisition spree and an analyst believes that the next target could be IBM’s semi fabs.

AMD Phenom II X4 960T not cancelled

According to our info, AMD's Thuban based Phenom II X4 960T is not canceled but rather just delayed. Unfortunately, our sources were not clear about the specific date but were pretty sure that it will come eventually.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Oeps, gaf even antwoord op een hele oude post, zat even op de verkeerd pagina te lezen dacht dat ik de laatste pagina te pakken had maar zat op de eerst pagina. :o

[ Voor 82% gewijzigd door mad_max234 op 13-05-2010 17:50 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07 09:20

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Fusion nog dit jaar in de winkel?

http://www.bit-tech.net/n...gpu-will-ship-this-year/1
I believe Dirk (Meyer, CEO) has gone on record saying we’re going to ship some to customers this year, so hopefully we’ll be able to deliver on that promise. I’m confident that we will be - the silicon looks good. I don’t see any reason why we wouldn’t [hit Meyer’s target] based on where Fusion is now.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even voor de goede orde, dit zou dus over Ontario gaan (Bobcat + ? GPU), en niet over Llano (Phenom II + HD5xxx GPU). Die laatste wordt d.m.v. GloFo's 32 nm SOI gebakken. AMD heeft overigens 40 nm bulk @ TSMC voor Ontario zelf nog niet bevestigd, maar het klinkt wel aannemelijk omdat de GPUs ook daar worden gemaakt - scheelt weer een architectuur herziening, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Anoniem: 251563 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 15:41:
Even voor de goede orde, dit zou dus over Ontario gaan (Bobcat + ? GPU), en niet over Llano (Phenom II + HD5xxx GPU). Die laatste wordt d.m.v. GloFo's 32 nm SOI gebakken. AMD heeft overigens 40 nm bulk @ TSMC voor Ontario zelf nog niet bevestigd, maar het klinkt wel aannemelijk omdat de GPUs ook daar worden gemaakt - scheelt weer een architectuur herziening, neem ik aan.
Die architectuurherziening hebben ze toch ook voor Llano moeten doen?

Maar goed, dat is eigenlijk een terzijde. Voor wat het waard is, lijkt het de bedoeling om Bobcat tegenover Atom te plaatsen. Het schijnt zelfs dat AMD zich richt op Tablets met Bobcat. Dan moet je wel gebruikmaken van een Low Power fabricage. In een dergelijk geval valt 32nm SOI eigenlijk gewoon af. Dan zou Bobcat inderdaad gemaakt kunnen worden op 40nm bij TSMC, maar niet op hetzelfde proces als de huidige videokaarten, aangezien die juist op het Performance proces worden gebakken.

Het is in ieder geval wel zo dat Bobcat al bij OEM's e.d. ligt om producten omheen te kunnen knutselen, als Charlies bronnen daarover geloofd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De Bobcat is volgens mij de codenaam voor de hele laptoplijn, niet specifiek een Atom killer volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 19:51
gaat de Llano de laatste zijn die compatibel is met de am3 voet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Llano word niet ondersteunt door AM3, geruchten gaan dat er een AM3R2 socket aankomt voor Llano cpu. Toen Am2 werd bedacht (in 2004 a 2005?) is er geen rekening gehouden met een IGP.

Botcat is een core, het is geen codenam voor een platform, de codenaam voor dat platform is “Brazos”, en is wel degelijk ultra low power platform en netbook platform, zoals amd dat nu ook al heeft tegenover atom, of eerder gezegd net iets boven de atom, want ze verbruiken iets meer maar zijn ook iets sneller.

Lees deze blog maar eens.
http://blogs.amd.com/unprocessed/tag/llano/

En uit eigen stal: nieuws: AMD geeft details over cpu-gedeelte 32nm Llano-apu

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De Dell Inspiron M301z staat op de Dell Singapore site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

mad_max234 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 01:22:
Llano word niet ondersteunt door AM3, geruchten gaan dat er een AM3R2 socket aankomt voor Llano cpu. Toen Am2 werd bedacht (in 2004 a 2005?) is er geen rekening gehouden met een IGP.

Botcat is een core, het is geen codenam voor een platform, de codenaam voor dat platform is “Brazos”, en is wel degelijk ultra low power platform en netbook platform, zoals amd dat nu ook al heeft tegenover atom, of eerder gezegd net iets boven de atom, want ze verbruiken iets meer maar zijn ook iets sneller.

Lees deze blog maar eens.
http://blogs.amd.com/unprocessed/tag/llano/

En uit eigen stal: nieuws: AMD geeft details over cpu-gedeelte 32nm Llano-apu
Hoe groot wordt de kans dan dat Bulldozer ook niet op AM3 past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik denk dat het momenteel nog fifty-fifty is. Maar als het kan qua architectuur dan zal AMD het denk ik niet laten om ze ook op socket AM3 uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bulldozer zal ook niet compatibel zijn met AM2(+), AM3 sockets, de bulldozer komt nog na de eerste fusion cpu's en heeft ook IGP aanboort, dan kan je wel voor 99% met zekerheid stellen dat die zeker niet compatibel zal zijn als de eerst fusion die nog met de k10.5 architectuur word gemaakt al niet compatibel kan worden gemaakt.

Logische is dat de bullbozer en volgende generaties juist compatibel zullen zijn met de socket die de eerste fusion zal krijgen.

Denk dat dit weer een omslag punt is voor AMD en we weer vanaf nu een aantal jaren met een nieuwe socket gaan doen.

edit/

Wellicht dat er cpu's komen met alleen bulldozer core zonder igp? Wellicht dat die dan wel compatibel zijn, want aansluiten van chipset is niet zo lastig met HT, zo zagen we al AM2+ bordjes met chipsets van S754, Nvidie nforce 3 of zo. Wil maar zeggen dat zolang ze HT hebben je alles aan elkaar kan koppelen, vraag is of dat ook word gedaan.

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 17-05-2010 16:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Vraag me af ook alle pinnen wel worden gebruikt.
Misschien als niet alle pinnen worden gebruikt (lose pinnen )
Als de amd2/+ de losse pinnen niet in gebruik zijn dat daar wel de igp word aangesloten .
Je zal dan kunnen zeggen dat de igp niet word gebruikt als je deze op een veroudere bord zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

mad_max234 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:45:
Wellicht dat er cpu's komen met alleen bulldozer core zonder igp? Wellicht dat die dan wel compatibel zijn, want aansluiten van chipset is niet zo lastig met HT, zo zagen we al AM2+ bordjes met chipsets van S754, Nvidie nforce 3 of zo. Wil maar zeggen dat zolang ze HT hebben je alles aan elkaar kan koppelen, vraag is of dat ook word gedaan.
Daar werd eerder over gesproken ja, een BD met IGP die niet op AM3 zou passen (AM3R2?) en een losse BD voor AM3 zelf. Lijkt mij de meest logische zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat zou kunnen, waren dat berichten van AMD of gewoon geruchten?

Maar ik verwacht niet dat ze de igp op AM3 werkend kunnen krijgen, vaak zijn er wel wat pinnen over, of beter gezegd dubbel in gebruik door grond en voltage lijnen om het bord minder complex te maken rond de socket, maar denk niet dat ze er genoeg vrij kunnen maken.

Edit/

Voor notebooks lijkt de fusion de socket FS1 te krijgen? Althans volgens een paar bronnen, maar weet niet of dat klopt, zoals wiki, en nog paar niet zo betrouwbare bronnen.

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 17-05-2010 18:00 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Hoe kom je er trouwens bij dat de Bulldozer ook een IGP aan boord heeft? Ik heb dat nog niet eerder gehoord. Volgens mij ben je in de war met de Llano, dat is namelijk de APU. De Bulldozer is puur een processor. De Llano zal hoogstwaarschijnlijk inderdaad niet gaan passen op het huidige socket.

En omdat de Bulldozer geen IGP heeft, zal deze waarschijnlijk wel werken op AM3 socket...

Lees hier meer over de structuur:

http://translate.google.c...Llano/CPU/News/%26hl%3Den
Production of the first bulldozer desktop CPU will be in 32nm SOI and a platform base and is expected to come AM3 8xx series chipsets are used. Die Auslieferung wird aber erst im ersten Halbjahr 2011 erfolgen. The delivery will be done but only in the first half of 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook op de roadmap kun je zien dat Orochi (de eerste CPU met bulldozer cores) geen IGP heeft:

http://data6.blog.de/media/347/4562347_6bb5242174_m.jpeg

Llano en Ontario zijn APU's, dus CPU + GPU, Orochi niet. Uiteraard zit een APU met Bulldozer cores er wel dik in, maar die komt pas later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

StefanvanGelder schreef op maandag 17 mei 2010 @ 18:10:
Hoe kom je er trouwens bij dat de Bulldozer ook een IGP aan boord heeft? Ik heb dat nog niet eerder gehoord. Volgens mij ben je in de war met de Llano, dat is namelijk de APU. De Bulldozer is puur een processor. De Llano zal hoogstwaarschijnlijk inderdaad niet gaan passen op het huidige socket.

En omdat de Bulldozer geen IGP heeft, zal deze waarschijnlijk wel werken op AM3 socket...

Lees hier meer over de structuur:

http://translate.google.c...Llano/CPU/News/%26hl%3Den

[...]
Omdat het in het eerste originele plan al de bedoeling was de fusion uit te rusten met een bulldozer core, later is er pas de k10.5 core ertussen gekomen als tussenstap. Helaas weten we alleen welke core amd onder andere daarvoor aan het ontwikkelen is, maar nog niet de next fusion APu in zijn geheel.

Dus ik neem aan dat de bulldozer core icm met een igp zal worden uitgebracht in de form van een apu, dat is namelijk de weg die amd wilt bewandelen naar een complete fusie tussen deze twee. Ik ga er dus vanuit dat de mainstream dus vanaf de eerste generatie fusion APU's allemaal langzaam aan een IGP krijgen net als intel dat nu al doet.

Anders is het stapje vooruit en weer stapje achteruit, zou nergens opslaan. :+

Edit/

Inderdaad de eerste bulldozer heeft geen igp, maar zal alleen high end zijn. Had ed Orochi helemaal over het hoofd gezien. :+

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 18-05-2010 00:40 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Dell ships Phenom II X6 1035T rig

Studio XPS 7100 packs shiny new six-core

Dell has apparently started shipping the Studio XPS 7100, a high end desktop based on AMD's 1035T six-core.

The 2.6GHz Phenom II X6 1035T was not supposed to appear until the third quarter, but it appears that AMD has already shipped some quantities of the new processor to OEMs.

CPU World has worked out that the 1035 costs $174, or $25 less than the current 1055T. It sounds like great value for all users who depend on heavily threaded applications.

More here.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat maakt de spreiding wel weer heel fijnmazig. Op zich wel fijn om te weten dat als je een 1055T koopt je niet met de laagste tree van de zescores zit, al weet ik niet of het per se betekent dat je minder overclockprestaties hoeft te verwachten als je daar wel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik kwam vanmorgen deze review nog tegen over de Acer Aspire 4625. Met een Turion II P520 en geïntegreerde graphics lijkt me dit wel een notebook die lekker lang op de accu mee gaat :) Met 14" en 2.2KG is die ook nog goed mee te nemen. Ik vind het wel wat hebben :) De scores van de P920 stellen trouwens niet zoveel voor.

Volgens het nieuws bericht op Hardware.info moet deze accu het zelfs 6.5 uur volhouden. Al lijkt me dat ronduit onmogelijk omdat zelfs een MSI U230 met moeite 4 uur mee gaat op een 6 cells accu.
Voorzien van een 6-cell accu, die goed moet zijn voor 6,5 uur gebruiksduur, meet de Aspire 4625 ongeveeer 342 x 245 x 25,4 mm
Zoveel kan er volgens mij nooit veranderd zijn.

Ik zag trouwens ook dat de N620 boven de i5 430 is geplaatst op Notebookcheck. Klinkt goed. Er zijn alleen nog geen scores bekent, het is nog afwachten dus.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefanovic45 op 19-05-2010 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Told you so :P
GENETX in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - d..."

De Phenom II X2 N620BE (3,1GHz) staat boven de i5 520M en net onder de 540M.
Het 2,5GHz staat voor mijn gevoel nog wel te laag ingedeeld, maar dat komt nog wel met de eerste benchmarks :P

Over benchmarks gesproken, de Acer Aspire One 512 met AMD V105 processor (1,2GHz singlecore) is tegen de netbookjes gezet. 50-100% betere performance en 6-7 uur accutijd bij normaal surfgedrag. Zeer netjes voor een CPU met een TDP van 9W. Beetje jammer dat de reviewers de extra rekenkracht niet meenemen in de tests. Tuurlijk is een Atom zuiniger onder last, puur omdat hij ook veel minder prestaties neerzet. Ik zou de stresstest wel eens willen zien met deze CPU op 800MHz of lager.
http://www.notebookjourna...05-ati-hd4225-nkst-1158/1

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 19-05-2010 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
StefanvanGelder schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:45:

Volgens het nieuws bericht op Hardware.info moet deze accu het zelfs 6.5 uur volhouden. Al lijkt me dat ronduit onmogelijk omdat zelfs een MSI U230 met moeite 4 uur mee gaat op een 6 cells accu.
6.5 uur is behoorlijk veel voor een 6 cells accu, maar om even te laten zien hoeveel watt een laptop dan ongeveer zou verbruiken ff een rekensom:

Acer levert een laptop met een 66wh accu. Deel je dat door 6,5 dan kom je op ongeveer 10w verbruik op. 10w is realistisch als je scherm volledig dimt (laagste stand) en WLAN uitzet. Core i5 laptops halen zulk soort lage verbruiken ook, dus echt onrealistisch is het niet.

Maar voor dagelijks gebruik (scherm 50% en WLAN aan) haal je die 6,5uur absoluut niet.
GENETX schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 19:23:
Over benchmarks gesproken, de Acer Aspire One 512 met AMD V105 processor (1,2GHz singlecore) is tegen de netbookjes gezet. 50-100% betere performance en 6-7 uur accutijd bij normaal surfgedrag. Zeer netjes voor een CPU met een TDP van 9W. Beetje jammer dat de reviewers de extra rekenkracht niet meenemen in de tests. Tuurlijk is een Atom zuiniger onder last, puur omdat hij ook veel minder prestaties neerzet. Ik zou de stresstest wel eens willen zien met deze CPU op 800MHz of lager.
http://www.notebookjourna...05-ati-hd4225-nkst-1158/1
Netjes, 11w idle verbruik. Lijkt mij dat een 800mhz hoger geclockte CPU idle niet meer doet, omdat ze dan toch terug geklokt worden naar 1GHz of lager.

[ Voor 29% gewijzigd door PASware op 19-05-2010 19:32 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
PASware schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 19:29:
Netjes, 11w idle verbruik. Lijkt mij dat een 800mhz hoger geclockte CPU idle niet meer doet, omdat ze dan toch terug geklokt worden naar 1GHz of lager.
Dat is dan wel met een single core processor, maar ook niet idle, maar bij office werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie net dat er ook een 1075T uit gaat komen. Zal die een unlocked multiplier gaan krijgen of niet? Zo wel is dat natuurlijk een interessant alternatief voor de 1090T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Nee, alleen het topmodel krijgt een unlocked MP. In dit geval dus de 1090T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45

What we know about AMD’s next-generation processors

Eerste Bulldozer cores eind 2010!!?

Maar de kans is aanwezig dat het gewoon uit de duim is gezogen :P
Zambezi

Family: Bulldozer
Cores: 4 to 8
Process: 32nm
Socket: AM3
Onboard GPU: No
Platform: Scorpius
Role: Performance Desktop
Launch date: Late 2010

[ Voor 10% gewijzigd door Stefanovic45 op 21-05-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

Dat zou een leuke verassing zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan heeft AMD wel heel weinig tijd om nog een beetje leuke aantallen van de 1075T en 1035T te verkopen, die komen pas in Q3. Lijkt me toch niet dat ze dan in Q4 alweer met een nieuwe architectuur op de proppen komen.
StefanvanGelder schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 08:23:
Nee, alleen het topmodel krijgt een unlocked MP. In dit geval dus de 1090T
Heb je daar een bron van misschien?

Dan blijft de 1055T toch de interessantste keuze, want een 1075T zal met overclock niet veel beter presteren en op de 1035T zal je misschien een tientje ofzo besparen, maar dat lijkt me niet echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-07 11:47

pino85

Im just a Bird in the Sky

StefanvanGelder schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 12:21:

[...]
Edit:

Zou top zijn als die idd op mijn aankomende Asrock 890GX Extreme3 bordje past
Ik verwacht wel veel van Bulldozer maar denk ook dat die niet aan het einde van dit jaar al op de markt is..

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Laatst online: 18-07 13:43
Lijkt me eerder dat ze hier Q1 2011 bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:54:
Dan heeft AMD wel heel weinig tijd om nog een beetje leuke aantallen van de 1075T en 1035T te verkopen, die komen pas in Q3. Lijkt me toch niet dat ze dan in Q4 alweer met een nieuwe architectuur op de proppen komen.
Als ze goed genoeg presteren zullen ze boven de X6 komen te zitten, dus ook boven de Core i7 van Intel. Als ze in een ander prijs segment zitten concurreren ze elkaar niet echt.
[...]

Heb je daar een bron van misschien?
Nee :) Maar het is gewoon erg onwaarschijnlijk omdat de hogere prijs van de 1090T dan niet meer te rechtvaardigen is.
pino22 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:03:
[...]
Zou top zijn als die idd op mijn aankomende 880G bordje past(AM3)
Een 880G chipset, dus die is nog maar heel kort op de markt. Ik weet bijna zeker dat er dan een BIOS update voor je komt. Je moederbord is dan nog geen jaar op de markt, dat mag je dus zeker verwachten.

Zo kwam ik er zelfs achter dat de MSI 740GTM-P25 Phenom II X6's ondersteunt :P Deze zit in mijn server. Het is toch een ultra budget bordje, met een verouderde HyperTransport (1.0). Maar omdat die pas sinds augustus bestaat, krijgt die toch nog nieuwe BIOS updates :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Dat is idd een budget bordje maar wel mooi dat hij de X6 nog ondersteunt.
En of de bulldozer AM3 volledig gaat ondersteunen, dit is toch nog niet 100% zeker? men zou ook een iets ander socket kunnen invoeren begin volgend jaar. Hopen dat ze dit niet doen en ik verwacht ook wel dat ik gewoon zonder prestatie verlies die nieuwe cpu's kan gebruiken, maar 100% zeker weten doe ik het niet.

[ Voor 18% gewijzigd door pino85 op 21-05-2010 14:40 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StefanvanGelder schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:25:
Als ze goed genoeg presteren zullen ze boven de X6 komen te zitten, dus ook boven de Core i7 van Intel. Als ze in een ander prijs segment zitten concurreren ze elkaar niet echt.
AMD gaat volgens mij niet ver boven de 300 euro willen gaan zitten met zijn processors, dan verliezen ze hun bang-for-the-buck positie ten opzichte van Intel. Ook gaan ze de X6-familie niet opeens veel en veel goedkoper willen maken omdat huidige klanten zich dan behoorlijk genomen zullen voelen, iets wat AMD traditioneel ook probeert te voorkomen.
Nee :) Maar het is gewoon erg onwaarschijnlijk omdat de hogere prijs van de 1090T dan niet meer te rechtvaardigen is.
Geen bron dus maar pure speculatie. Maareh, heb je nu niet ook diverse unlocked modellen bovenin het segment zitten? De 955 is BE en de 965 ook, terwijl je toch zou zeggen dat daardoor die 965 geen recht van bestaan meer heeft. Toch wordt hij verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
pino22 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:38:
Dat is idd een budget bordje maar wel mooi dat hij de X6 nog ondersteunt.
En of de bulldozer AM3 volledig gaat ondersteunen, dit is toch nog niet 100% zeker? men zou ook een iets ander socket kunnen invoeren begin volgend jaar. Hopen dat ze dit niet doen en ik verwacht ook wel dat ik gewoon zonder prestatie verlies die nieuwe cpu's kan gebruiken, maar 100% zeker weten doe ik het niet.
Dat de Bulldozer ook naar AM3 komt is inderdaad nog niet bevestigd en dus nog niet 100% zeker.
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:45:
[...]

AMD gaat volgens mij niet ver boven de 300 euro willen gaan zitten met zijn processors, dan verliezen ze hun bang-for-the-buck positie ten opzichte van Intel. Ook gaan ze de X6-familie niet opeens veel en veel goedkoper willen maken omdat huidige klanten zich dan behoorlijk genomen zullen voelen, iets wat AMD traditioneel ook probeert te voorkomen.
Het is inderdaad niet de gewoonte van AMD om dure processors op de markt de zetten. Maar als ze echt heel goed worden, dan kan alles. Een AMD Athlon XP 3200+ kostte tijdens de introductie ook $464.
[...]

Geen bron dus maar pure speculatie. Maareh, heb je nu niet ook diverse unlocked modellen bovenin het segment zitten? De 955 is BE en de 965 ook, terwijl je toch zou zeggen dat daardoor die 965 geen recht van bestaan meer heeft. Toch wordt hij verkocht.
Dat is te verklaren doordat de 955 ook het top model geweest. Later heeft de 965 die overgenomen, de unlocked MP is gebleven bij de 955. Misschien omdat het anders voor teveel verwarring zou zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StefanvanGelder schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:59:
Het is inderdaad niet de gewoonte van AMD om dure processors op de markt de zetten. Maar als ze echt heel goed worden, dan kan alles. Een AMD Athlon XP 3200+ kostte tijdens de introductie ook $464.
In dat geval hoef ik me er ook geen zorgen over te maken, aangezien ze me dan toch veel te duur worden. Dat is vooral mijn punt nu, ik wil graag voor een 1055T gaan, maar heb geen zin daar over zes maanden dikke spijt van te hebben omdat het nieuwe platform voor hetzelfde geld zoveel beter is.
StefanvanGelder schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:59:
Dat is te verklaren doordat de 955 ook het top model geweest. Later heeft de 965 die overgenomen, de unlocked MP is gebleven bij de 955. Misschien omdat het anders voor teveel verwarring zou zorgen.
Goed punt ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 21-05-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:01:
[...]

In dat geval hoef ik me er ook geen zorgen over te maken, aangezien ze me dan toch veel te duur worden. Dat is vooral mijn punt nu, ik wil graag voor een 1055T gaan, maar heb geen zin daar over zes maanden dikke spijt van te hebben omdat het nieuwe platform voor hetzelfde geld zoveel beter is.
Kijk, niemand kan in de toekomst kijken. Over het algemeen verliest hardware ook snel zijn waarde. Een half jaar is een behoorlijke tijd in hardware land. Maar als je nu een nieuw systeem nodig hebt, dan moet je dat gewoon nu kopen.

Wel denk ik dat het nu geen verkeerd moment is om een processor te kopen, de prijzen voor de high-end processoren van AMD zijn behoorlijk laag. Dit in tegenstelling tot videokaarten, die door productieproblemen hun launchprijzen allemaal ver te boven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StefanvanGelder schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:36:
Kijk, niemand kan in de toekomst kijken. Over het algemeen verliest hardware ook snel zijn waarde. Een half jaar is een behoorlijke tijd in hardware land. Maar als je nu een nieuw systeem nodig hebt, dan moet je dat gewoon nu kopen.
Dat is wel zo, maar ik vergelijk het met auto's. Daar wil je aan het einde van de levering van een model of vlak voor een vernieuwing ook geen auto van het oude model kopen. Dat is economisch gewoon geen handige move.

Een half jaar vind ik persoonlijk niet zo veel, zelfs in hardware land. Bij videokaarten is het een ander verhaal, maar als je kijkt naar de processors van een jaar of anderhalf jaar geleden zaten we ook bij de Phenom II X4's. De nieuwe stap van AMD lijkt wel weer een grote te worden, daarom dat ik twijfel.

Maargoed, in het slechtste geval verkoop ik het nieuwe spul weer en koop ik een nieuw spetterend platform. Dan maak ik er maar wat verlies op. Al denk ik dat het met zo'n vaart niet zal lopen, want met dat nieuwe platform zal je niet zoveel meer kunnen, alleen is de e-peen dan wat langer.
StefanvanGelder schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:36:
Wel denk ik dat het nu geen verkeerd moment is om een processor te kopen, de prijzen voor de high-end processoren van AMD zijn behoorlijk laag. Dit in tegenstelling tot videokaarten, die door productieproblemen hun launchprijzen allemaal ver te boven gaan.
Daarom heb ik ook twee 4770's liggen voor de nieuwe computer en geen 5850 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 21-05-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Phenom II's zijn inderdaad als anderhalf jaar op de markt. Maar ik weet nog wel dat mijn neefje een Phenom II X4 940 voor 225 euro kocht, nu kost de 945 al zo'n 100 euro minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StefanvanGelder schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 16:01:
Phenom II's zijn inderdaad als anderhalf jaar op de markt. Maar ik weet nog wel dat mijn neefje een Phenom II X4 940 voor 225 euro kocht, nu kost de 945 al zo'n 100 euro minder ;)
Dat is ook waar. Ik weet nog dat ik voor mijzelf gezegd had dat ik aan de quadcore ging als die betaalbaar (200 euro of minder) zouden worden _O- Nu sla ik die dus over en ga ik aan de hexacore.

Wat zeg ik, ik ga zelfs van één core naar zes. Ik hou van grote stappen :P Al denk ik dat het praktisch verschil aanzienlijk kleiner is dan het verschil op papier.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 21-05-2010 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Laatst online: 18-07 13:43
Van 1 -> 6 ga je echt wel merken hoor. ;)

Zo goed als alle games kunnen minimaal 2 cores gebruiken. Dus ook al gebruik je er maar 2, er zal een enorme vooruitgang zijn. Zeker als je het over die P4 3.2 hebt. De simpelste moderne dual core is al een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

spNk schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 16:40:
Van 1 -> 6 ga je echt wel merken hoor. ;)

Zo goed als alle games kunnen minimaal 2 cores gebruiken. Dus ook al gebruik je er maar 2, er zal een enorme vooruitgang zijn. Zeker als je het over die P4 3.2 hebt. De simpelste moderne dual core is al een stuk sneller.
Ik ga het ook wel zeker merken, dat ontken ik niet. Maar het verschil gaat niet zo groot zijn als het op papier is. Ik kan nu browsen, CS4 draait best aardig en behalve de nieuwste games loopt het ook wel.

Het extra voordeel wordt dus CS4 heel goed kunnen draaien en games bijzonder strak. Dat is geen verbetering van 6-12 keer, als je snapt wat ik bedoel.

De absolute vooruitgang is er wel, maar de subjectieve vooruitgang is veel kleiner.

Either way gaat het gaaf worden *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
AMD to embed USB 3.0 in its chipsets

Ik vind het wel goed dat het zo een beetje gepusht wordt. USB 3.0 biedt zoveel meer bandbreedte dan USB 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151447

Tot mijn verbazing ondersteund mijn 3 jaar oud moederbord (Asus M2N-E) nog redelijk nieuwe AMD processors. Ik ben er dan ook over aan het denken om mijn athon 4200+ te vervangen door een nieuwe processor, bijvoorbeeld een AMD Phenom II X2 550

Kan iemand mij vertellen of de prestaties van een eventuele nieuwe processor erg zullen lijden onder mijn oude moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik zou inderdaad een upgrade plannen, wellicht direct overgaan op een Quad Core? Jou moederbord ondersteunt niet het unlocken van cores, omdat je moederbord niet over een AMD Southbridge (7xx) beschikt.

Verder valt de impact van het DDR2 geheugen mee. Ik heb toevallig net een review geschreven over de 555BE, als op internet kijk wat een Phenom II 955 wat die scoort in 3DMark Vantage CPU dan doet mijn setup met DDR2 daar niet echt voor onder. Ter vergelijking, in mijn eigen test scoort die 11094, op hardware.info scoort hij 11128.

Omdat het een AM2+ moederbord is (met HyperTransport 3.0 dus), zal het performance verlies minimaal zijn. (in feite mis je alleen het DDR3 geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de praktijk blijkt vaak dat nieuwere bordjes wel meer uit een processor kunnen halen dat oudere borden, maar het is niet zo dat upgraden daardoor zinloos wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StefanvanGelder schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 12:21:

[...]
In dat artikel staan wel meer rare dingen. Eerst stond er ook dat Orochi op C32 komt, dat is toch een server socket? :? En dat Orochi 32 nm wordt klopt niet, en dat verhaal van een thread opdelen in kleine paralelle stukjes is volgens mij op het "inverse hyperthreading" gebeuren gebaseerd, wat ook onwaarschijnlijk is. Daarnaast heeft AMD altijd "ergens in 2011" gezegd, dus... Ik zou dit niet vertrouwen inderdaad. ;)

Overigens denkt Charlie vrij zeker te weten dat Llano nog wel eens net in 2010 op de markt zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De Llano lijkt me ook het makkelijkste product aangezien het processor gedeelte gewoon op de Phenom II architectuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
StefanvanGelder schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 20:38:
De Llano lijkt me ook het makkelijkste product aangezien het processor gedeelte gewoon op de Phenom II architectuur is.
LIano wordt een Propus core + Redwood GPU:
De Propus CPU is op 45nm SOI 169mm2 en bevat 300 miljoen transistors.
De Redwood GPU is op 40nm Bulk ~100mm2 en bevat 627 miljoen transistors.
Een CPU met een Propus core heeft een TDP van 95watt, een videokaart met Redwood GPU heeft een TDP van 62watt. Even wat rekenen waarvan de resultaten maar een benadering zijn:
32nm/45nm*169mm2=120mm2 benadering van de CPU core grote op de LIano.
32nm/40nm*100mm2=80mm2 benadering van de GPU core grote op de LIano. +
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LIano die grote ~200mm2
LIano heeft ~927miljoen transistors
Verbruik 62*(32/40)+95*(32/45)=117Watt; Neem dit maar met een bak zout want we weten niet precies welke invloed 32nm SOI+HKMG gaat hebben op de CPU gedeelten en zeker op de GPU gedeelten. Waarschijnlijk dat AMD op een TDP van 95watt mikt want 32nm SOI t.o.v 32nm SOI+HKMG zou het stroomverbruik met ~20% verlagen dus dan krijgen we 0.80*117=93,6watt. Ook dit getal is maar een benadering omdat ik niet weet hoe het stroomverbruik van een GPU is want de 62watt is 40nm Bulk en 32nm SOI+HKMG kan het stroomverbruik wellicht heel erg inperken.

Hier zitten wel wat kanttekeningen bij, welke invloed heeft 32nm SOI+HKMG de grote en verbruik van de GPU gedeelten en welke invloed heeft HKMG op het verbruik en grote van de CPU gedeelten. De berichten over 32nm SOI+HKMG zijn uiterst positief wat betreft CPU maar dit is de eerste GPU op SOI+HKMG dus dat wordt wel even koffiedik kijken.

Even ter vergelijking een Intel Core i7 980X is op 32nm ?+HKMG 248 mm2 groot en heeft 1170 miljoen transistors. Een iets eerlijkere vergelijking is die met een Clarkdale waarvan het CPU gedeelten op 32nm ?+HKMG 81mm2 groot is en 382 miljoen transistors heeft let wel de Clarkdale heeft 4Mb L3 cache iets wat de LIano niet heeft maar de LIano is daarentegen wel weer een quadcore en de Clarkdale een dualcore. GPU gedeelten van de Clarkdale is op 45nm Bulk 114 mm2 groot en heeft 177 miljoen transistors.
Clarkdale is dus 114mm2+81mm2=195mm2 groot en heeft 117+382=499 transistors.

Wat heb je aan deze informatie ? Niks dus 8)7 |:( :X :O :+

[ Voor 12% gewijzigd door madmaxnl op 22-05-2010 23:38 . Reden: Kleine verandering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 29-06 15:35

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Altijd fijn om mooi hypothetisch cijfermateriaal te zien, ik ben er ook fan van. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Een al iets ouder (8 februari dit jaar) artikel van anandtech over Llano, spreekt over een 9.69mm2 core-size. Als je dan 4 daarvan samenpakt, dan kom je nog steeds maar op zo'n 40mm2, ipv 120mm2 die madmaxnl had berekend. Dan moet de 1MB L2 cache er nog wel bij, maar dat lijkt, uitgaande van de dieshot, ongeveer de helft te zijn van de core, dus nog 20mm2 erbij. Zou betekenen dat een X4 Llano zo'n 60mm2 nodig heeft voor het CPU-gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik vind het beiden plausible :P

De berekening van madmaxnl klinkt logisch, maar die screenshots komen van AMD zelf toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Die gegevens zijn inderdaad gewoon afkomstig van AMD, als press-release over Llano. Meerdere sites hebben er artikels over in diezelfde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Beginnen we toch opnieuw te rekenen.

Ervan uitgaande dat de verhoudingen van de die shots kloppen.

Die size LIano core in pixels 192*246
246/192=1,28125 of 192/246=0,7804878049

X*(1.28125X)=9,69mm2
X*X=9,69/1,28125
X2=7,562926829
X=√7,562926829
X=2,750077604mm
2,750077604*(1,28125*2,750077604)=9,69mm2

X*(0,7804878049X)=9,69mm2
X*X=9,69/0,7804878049
X2=12,4153125
X=√12,4153125
X=3,52353693mm
3,52353693*(0,7804878049*3,52353693)=9,69mm2

Ik heb niet op de significantie gelet, maar het is geen eind uitkomst O-)

Nu kunnen we dus de core size + L2 cache uitrekenen.

Die size LIano core + L2 cache in pixels 321*246

246pixels=3,52353693mm
192pixels=2,750077604mm
321/192=1,671875
1,671875*2,750077604=4,597785994mm
4,597785994*3,52353693=16,20061758mm2

LIano core + L2 cache is dus 16,2mm2 groot.
Hele CPU gedeelte LIano exclusief MC en IO-controller is 4*16,20061758=64,8mm2 groot dahakon zat er dus maar 4,8mm2 naast :o _/-\o_

Transistors van het CPU gedeelten exclusief MC en IO-controller.
321*246/(192*246)=1,671875
1,671875*~35*106=58515625 transistors 1 core + L2 cache
4*58515625=234miljoen transistors CPU gedeelten LIano exclusief MC en IO-controller daarbij komt ook dat die 35miljoen sowieso hoger gaat zijn daar er een ">" groter dan teken voor staat. Transistor hoeveelheid gaat denk ik richting de 300miljoen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Ik snap er niet veel meer van onderhand maare ik geloof het direct :9
We zullen afwachten wat het word :)

[ Voor 23% gewijzigd door pino85 op 23-05-2010 16:49 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik heb trouwens ook even LIano CPU die shot er bij gepakt waar je wel aan kunt zien dat de die shot gebruikt bij de berekeningen daar vandaan komt dus als dit klopt kunnen we de precieze groten van LIano uitrekenen.
Gaan we weer :O
Afbeeldingslocatie: http://img697.imageshack.us/img697/6632/fusion.jpg
LIano die shot(CPU zonder GPU gedeelten?)
Afbeeldingslocatie: http://i216.photobucket.com/albums/cc273/madmaxnl/ExactediesizeLIano.jpg?t=1274624534
LIano core shot
Afbeeldingslocatie: http://i216.photobucket.com/albums/cc273/madmaxnl/fusion.jpg?t=1274626364
LIano die shot met gekleurde gebieden die overeen komen met de LIano core shot, die hele shot komt overeen maar ik heb maar een paar duidelijke referentie punten gepakt om dit te bewijzen.
Afbeeldingslocatie: http://i216.photobucket.com/albums/cc273/madmaxnl/LIanocompare.jpg?t=1274626371
LIano core shot met gekleurde gebieden die overeen komen met de LIano die shot, die hele shot komt overeen maar ik heb maar een paar duidelijke referentie punten gepakt om dit te bewijzen.

Ook verhoudingsgewijs klopt het zaakje:
Afbeeldingslocatie: http://i216.photobucket.com/albums/cc273/madmaxnl/Naamloos-9.jpg?t=1274626372
Afbeeldingslocatie: http://i216.photobucket.com/albums/cc273/madmaxnl/Naamloos1.jpg?t=1274626373

Kunnen we dus weer rekenen he, wie wil ? Niemand :? Nou dan doe ik het toch :P

LIano core + L2 cache is in pixels 279*211=58869
LIano die shot is in pixels 783*733=573939
573939/58869=9,749426693
LIano core + L2 cache is 16,20061758mm2 groot dus 9,749426693*16,20061758=157,9467335mm2
LIano is dus 158mm2 groot
LIano core + L2 cache heeft >58515625 transistors dus LIano heeft
9,749426693*58515625=>570miljoen transistors, dit hoog aantal transistors wijst er op dat de die shot ook een GPU er op heeft zitten mits allen berekeningen/benaderingen kloppen.

Terwijl er hier wordt gezegd dat de LIano 1miljard transistors heeft:
"Other features include an integrated PC3-12800 memory controller, 2MB of L2 cache (as opposed to previously leaked claims that the Llano would feature 4MB of L3 cache), 1 billion transistors and a 32nm silicon-on-insulator manufacturing process. "

Die 1miljard zou dus een Propus core + Redwood GPU kunnen zijn zoals al eerder gezegd terwijl die 570miljoen nog niet eens een Propus core + HD5450(met maar 80shader units en 292 miljoen transistors) kan zijn. Ik zie nu wel pas in dat transistor aantallen en die size bij CPU en GPU heel erg verschillend zijn, zelfs de caches in de CPU's ondervinden dit.

Propus 169 mm2 300 miljoen transistors 2048kB L2 cache.
Deneb 258 mm2 758 miljoen transistors 2048kB L2 cache + 6144kB L3 cache.
258/169=1,526627219
758/300=2,526666667
Cache heeft omdat het geheugen is waarschijnlijk de transistors dichter op elkaar zitten ? Waardoor mijn berekening van transistors voor geen meter klopt. De 570miljoen transistors is dan dus ook gruwelijk fout en slechts een benadering die er ver naast zal zitten.

Het is dus ook niet dat de GPU op de die zit. Want dan zou dit gedeelten van de die de GPU zijn ?
Dit is een CPU core + L2 cache waarvan we weten dat het 16,2mm2 groot is.
In pixels is de CPU core + L2 cache 279*211=58869
In pixels is de GPU core mits het klopt 667*213=142071
142071/58869=2,413341487
GPU gedeelten van LIano is dus 2,413341487*16,2=39mm2 op 32nm+HKMG.
Ter vergelijking:
HD5870 338mm2 2150miljoen transistors 2150/338=6,36
HD5770 170mm2 1050miljoen transistors 1050/170=6,18
HD5670~100mm2 627miljoen transistors 627/100=6,27
40nm/32=1,25
1,25*39=48,75mm2 groot zou GPU gedeelten van LIano op 40nm zijn.
48,75mm2/~100=306miljoen transistors GPU gedeelten in de LIano ?

Ik laat het hier bij aangezien het wel heel erg ingewikkeld en on overzichtelijk en te speculatief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
madmaxnl schreef op zondag 23 mei 2010 @ 18:13:
HD5870 338mm2 2150miljoen transistors 2150/338=6,36
HD5770 170mm2 1050miljoen transistors 1050/170=6,18
HD5670~100mm2 627miljoen transistors 627/100=6,27
40nm/32=1,25
1,25*39=48,75mm2 groot zou GPU gedeelten van LIano op 40nm zijn.
48,75mm2/~100=306miljoen transistors GPU gedeelten in de LIano ?

Ik laat het hier bij aangezien het wel heel erg ingewikkeld en on overzichtelijk en te speculatief wordt.
HD5450 is ~59mm2 als we Wikipedia mogen geloven. Dat is een 80 shaders GPU. Wat mijn vermoeden is, is dat het GPU gedeelte van de Llano slechts gedeeltelijk op de dieshot is weergegeven. De blokken lijken ook iets te abrupt op te houden.

Edit: een volledig dieshot gevonden zo het lijkt.

Afbeeldingslocatie: http://chip-architect.com/news/Llano_comp2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door dahakon op 23-05-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
ZOMFG, dan zat ik er initieel toch gewoon goed met mij "LIano die grote ~200mm2" |:( 8)7 .
Het is dus gewoon een Propus CPU en een Redwood GPU het enige wat we niet weten is wat het geheel verbruikt. Maar qua performance weten we wat we kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Het dieshot lijkt 6x80 shaders te hebben, wat op 480 uit zou komen, een getal dat eerder rond is gegaan (wellicht op basis van dit plaatje). Sowieso is de GPU onder handen genomen om op het 32nm SOI-HKMG proces van GF gemaakt te kunnen worden.

Wel petje af om tot die ~200mm2 te komen zonder eerst deze plaatjes onder ogen te hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die dieshot is niet officieel van AMD maar van Hans de Vries - hij heeft denk ik gewoon wat extra shader units er onder gephotoshopt om ook op die Redwood uit te komen. :P Maar hij weet echt wel veel van chips af, dus het is geen slecht materiaal. Maar ik vraag me wel af wat die lege ruimte daar onderaan doet and weerszijden - misschien is dat voor de UVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Eigenlijk is de berekening van madmaxnl heel logisch :P

Maar 480 shaders zijn er een hoop zeg. Je krijgt gewoon ruime 5670 performance in je processor gebakken 8)7

Daar kan de Sandy Bridge niet aan tippen lijkt mij. Maar de Sandy Bridge zal qua CPU wel weer een stuk sneller zijn, aangezien de Propus nu al moeite heeft om de Clarkdale bij te benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
StefanvanGelder schreef op zondag 23 mei 2010 @ 21:47:

Daar kan de Sandy Bridge niet aan tippen lijkt mij. Maar de Sandy Bridge zal qua CPU wel weer een stuk sneller zijn, aangezien de Propus nu al moeite heeft om de Clarkdale bij te benen.
LIano zal qua CPU performance gewoon net iets beter presteren als een Propus op 3Ghz want ze hebben er per core 512kB meer L2 cache bij gedaan en zullen nog wat tweaks en dergelijk hebben uitgevoerd waar door clock/performance beter is geworden. We weten niet wat het nieuwe productie procedé doet voor de clocksnelheid en stroomverbruik en de verhouding hier tussen, volgens mij wordt het 32nm SOI+HKMG enorm goed.

Ook ben ik eigenlijk wel benieuwt naar mogelijke turbo functies in de LIano zoals we dat ook zien bij de Phenom II X6, wellicht dat ze dit nu iets beter hebben kunnen uitwerken want bij de Phenom II X6 hebben ze het er ook maar even snel in gemonteerd als antwoord op Intel's turbo functie.

Volgens mij klopt die 480shaders niet, ik denk namelijk dat er weliswaar 480 op hebben zitten waarvan ze er dan 400 actievere i.v.m mogelijk productie fouten ? Één shader block is dus uitgeschakeld. Ook ben ik wel benieuwt naar de hele LIano line up, wat is het verschil tussen het traagste en snelste model en hoe ziet de prijs er uit.

LIano leent zich ook prima voor hybride GPU, dus als je een GPU er bij duwt bij voorkeur natuurlijk ATI dat de GPU in de CPU krachten kan bundelen met een dedicated GPU of als de dedicated GPU uit zijn neus staat te vreten dat hij deze dan helemaal uitschakelt ?

Er zijn wel verdomd veel variabele:
1 t/m 3 cores kunnen ze uitschakelen als deze niet goed functioneren.
1 t/m 5 shader blocken kunnen ze uitschakelen als deze niet goed functioneren.
In totaal 24 varianten van de LIano clockfrequentie tellen dan niet mee als andere variant.
Het enige wat ze belet al deze variabele te gaan gebruiken is dat ze waarschijnlijk niet genoeg "halfgare" chips gaan hebben. Of ze moeten een OEM succes hebben dan zie ik het nog wel eens gebeuren dat ze zoveel chips hebben dat ze uiteindelijk zelfs genoeg "halfgare" chips hebben om als dualcore met een x aantal shaders te verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door madmaxnl op 23-05-2010 23:34 . Reden: Hybride GPU ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Laatst online: 06:43
Puur op CPu kracht zal sandy bridge sneller zijn, maar AMD heeft een sterkere GPU verwacht ik. Op gebieden waar de taken door een GPU kan worden overgenomen, zal AMD Intel verslaan. Als meer software door de gpu kan worden uitgevoerd, zullen AMD proc zeer sterk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
madmaxnl schreef op zondag 23 mei 2010 @ 23:10:
LIano leent zich ook prima voor hybride GPU, dus als je een GPU er bij duwt bij voorkeur natuurlijk ATI dat de GPU in de CPU krachten kan bundelen met een dedicated GPU of als de dedicated GPU uit zijn neus staat te vreten dat hij deze dan helemaal uitschakelt ?
Zou inderdaad een zeer feature zijn. Dit zit ook al in bepaalde laptops dus het lijkt me ook niet onmogelijk. Of ze het ook doen? Ik weet het niet, bij een gewone pc processor wordt er altijd minder rekening gehouden met het stroomverbruik...
Er zijn wel verdomd veel variabele:
1 t/m 3 cores kunnen ze uitschakelen als deze niet goed functioneren.
1 t/m 5 shader blocken kunnen ze uitschakelen als deze niet goed functioneren.
In totaal 24 varianten van de LIano clockfrequentie tellen dan niet mee als andere variant.
Het enige wat ze belet al deze variabele te gaan gebruiken is dat ze waarschijnlijk niet genoeg "halfgare" chips gaan hebben. Of ze moeten een OEM succes hebben dan zie ik het nog wel eens gebeuren dat ze zoveel chips hebben dat ze uiteindelijk zelfs genoeg "halfgare" chips hebben om als dualcore met een x aantal shaders te verkopen.
Ik denk niet dat we nog single core processors gaan zien. De Sempron 130 vind ik al niet echt een interessant product. Je hebt gewoon te weinig power, en qua productieproces moet hij wel weer worden ontwikkeld. Als je een single core processor voor de zuinigheid wilt dan zijn de laptop varianten veel aantrekkelijker omdat die ook zijn gemaakt om echt zuinig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
StefanvanGelder schreef op maandag 24 mei 2010 @ 09:41:

Ik denk niet dat we nog single core processors gaan zien. De Sempron 130 vind ik al niet echt een interessant product. Je hebt gewoon te weinig power, en qua productieproces moet hij wel weer worden ontwikkeld. Als je een single core processor voor de zuinigheid wilt dan zijn de laptop varianten veel aantrekkelijker omdat die ook zijn gemaakt om echt zuinig te zijn.
Nee ik denk ook niet dat we single cores gaan zien maar mocht AMD echt extreem veel chips hebben waarvan er maar 1 core naar behoren functioneert omdat of het productie procedé slecht is of omdat ze gewoon veel chips hebben gemaakt(OEM succes) dan zie ik het wel gebeuren dat ze voor deze chips wel gaan verkopen aan OEM of retailers.

De Sempron 140 is trouwens een aardige CPU hoor, voor 30 euro heb je hem al en je kan hem praktisch altijd unlocken naar een dualcore. Voor deze CPU hebben ze geen speciaal productieproces moeten ontwikkelen want het is van oorsprong gewoon een dualcore met 1 core uitgeschakeld.
Check de tabel die in het begin van dit topic staat maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
StefanvanGelder schreef op zondag 23 mei 2010 @ 21:47:
Eigenlijk is de berekening van madmaxnl heel logisch :P

Maar 480 shaders zijn er een hoop zeg. Je krijgt gewoon ruime 5670 performance in je processor gebakken 8)7

Mag ook wel afgelopen jaren is de IGP performance amper verbeterd. Het aantal shaders is ook al jaren lang hetzelfde. Intel heeft het performance gat met de IGP's kunnen dichten (zodra hun drivers voor die app goed werken).

Dus tijd om terug te slaan als je het mij vraagt. Zeker nu GPGPU belangrijker aan het worden is (denk aan flash versnellen en photoshop / video encoding) is het niet verkeerd wat extra GPU power te hebben. Er zullen meer apps komen die dit kunnen benutten. Daarnaast kun je op een CPU met 480 shaders ook aardig gamen zonder een extra video kaart te hoeven kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat was beetje tegenvallen van de HD4200 geen elke echte vooruitgang in architectuur wat betrekking heeft op snelheid.

Maar de volgende stap belooft heel wat meer.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357365

Er is alleen 1 ding dat ik me afvraag. Moderne videokaarten hebben eigenlijk altijd een bus van 128 banen breed, of meer. Daarnaast nemen deze 512mb. De low end modellen kunnen wel met 64 banen brede bus en 256mb af, maar een model met 400+ shaders zoals de HD5670 heeft 128 banen en 512mb. De GPU op de Llano chip wordt ongeveer zo krachtig. Maar hoe zal deze aan zoveel geheugen- bandbreedte of capaciteit komen? De CPU heeft zelf ook maar een bus van 128 banen en doorgaans zo 2 tot 4 gigabyte geheugen. Als de GPU hiervan wil meesnoepen, dan is de bus toch veel te smal voor beide? Bovendien verlies je 500mb van je main geheugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 29-06 15:35

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

De bus moet niet parallel gedeeld worden, ik denk dat het genoeg is dat het geheugen seriëel door de cpu en de gpu kan worden aangesproken, en beide dus aan 128bit busbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

DDR3-1600 levert 12,8 GByte/s geheugenbandbreedte, DDR3-1333 levert 10,7 GByte/s en dual channel verdubbelt het. Een traditionele aanname is dat je slechts 3,2 GByte/s voor een K8 core nodig hebt en door steeds betere/grotere caches kan je die aanname blijven hanteren. Single channel DDR1 PC3200 was goed voor 1 core en dual channel DDR1 was goed voor een dualcore. AMD stapte toen naar AM2 en DDR2, PC2-6400 leverde dubbel zoveel bandbreedte richting 6,4 GByte/s per channel zodat je met AM2 richting quadcores kon gaan.

Nu levert dual channel DDR3 nog meer bandbreedte, een single channel DDR3-1600 houdt de quadcore bezig en je hebt nog 12,8 GByte/s teveel voor de IGP. Radeon HD 4450 heeft 12,8 GByte/s geheugen op het kaartje, maar je kan dat even goed van de overkill aan dual channel DDR3 afsnoepen. GeForce G100 en Radeon HD 4350 hebben met 8 GByte/s zelfs minder dan de overkill aan dual channel DDR3.

De tijd dat de FSB niet eens een core bezig kon houden en geheugens die ook te traag waren, dan nog geheugenbandbreedte afsnoepen is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

rapture schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:01:

De tijd dat de FSB niet eens een core bezig kon houden en geheugens die ook te traag waren, dan nog geheugenbandbreedte afsnoepen is voorbij.
Bandbreedte is immers ook niet alles. En rekenen aan wat je overhoudt werkt ook niet echt.

Het is als een snelweg. Zijn je 4 cores heftig bezig en creeren ze een file? Moet je IGP toch echt wachten. Zeker als je met engaged-modus gaat werken (1x 128bit geheugenbus op je DDR2/DDR3), dan is immers de kans op een 'file' groter. Met unengaged-modus zou je in theorie winst moeten behalen omdat je nu meer banen hebt waarmee je gegevens kan transporteren. Een IGP dat gebruik maakt van gedeeld geheugen, ook al is dat Top notch DDR3, zal altijd langzaam blijven. Immers is sideport-geheugen blijkbaar nog steeds nodig om een beetje IGP die power te geven (128MB dedicated onboard bijv). Zoiets stop je echt niet in een CPU lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

ze zullen wel weet met die side port poort gebruiken voor de nieuwe vga chip in de cpu.
Zal ma namelijk niks verbazen eigelijk.

side port memorie zonder ingebouwde geheugen zodat je zelf een latje er in kan stoppen .

Zie je toch ook bij 780\790 serie igp .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
AM3r2 gaat dat net als AM2>AM2+ zijn ? Hoe zit het eigenlijk met Hudson D2 de chip(set) voor Lliano ? Zit hier geen USB 3.0 en SATA 3.0 ingebouwd ?
De SB8xx die ze bij Zambezi leveren zit het er gegarandeerd in. Wel leuk hoe AMD zijn markt performance segmenten gaat indelen:
AMD Buldozer met 8, 6 en 4 cores door gewoon van één CPU cores uit te schakelen als deze niet naar behoren functioneren. Hierdoor kunnen ze heel efficiënt te werk gaan want ze hoeven maar één CPU te bakken.

Met Buldozer vullen ze dus het high-mid segment.
AMD LIano met 4, 3 en 2 cores door gewoon van één CPU cores uit te schakelen als deze niet naar behoren functioneren. Hierdoor kunnen ze heel efficiënt te werk gaan want ze hoeven maar één CPU te bakken.
Met LIano vullen ze dus het mid-low segment.

AMD gaat dus nog efficiënter zijn CPU's bakken ze hebben nog maar twee productie processen lopen namelijk die van LIano en Buldozer i.t.t nu want ze hebben er nu vier productie processen exclusief server CPU's. Namelijk AMD Athlon II native dualcore zonder L3 cache, AMD Athlon II native quadcore zonder L3 cache, AMD Phenom II native quadcore met L3 cache en AMD Phenom II native hexacore met L3 cache. Als je daar nog de specifieke server processor productie lijn bij pakt namelijk de AMD Magny-Course native dodacore met L3 cache kom je uit op 5 productie proces lijnen. Dit wordt dus terug gebracht naar 3 productie proces lijnen namelijk AMD Magny-Course, AMD Buldozer en AMD LIano waarschijnlijk zelfs dat ze de AMD Magny-Course nog gaan vervangen voor een AMD Buldozer met 12/16 cores ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Is het efficiënt om een CPU met 8 werkende cores te verkopen als quadcore? ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.