Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 75 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 05:44
Ik vraag mij af op de kritiek op het sturen algemeen is, of ten opzichte van de verwachting bij een Mazda.

Ik snap dat het interieur niet is wat een mazda purist verwacht. Maar het is wel van deze tijd. Onlangs heb ik even in een mazda 3 sedan gezeten, prachtige auto van buiten, keurige afwerking van binnen. Maar wel enigzins gedateerd vergeleken met andere merken. (Dit is hier zeker een beetje vloeken in de kerk?)

Ik denk dat het wel een succes kan worden als de actieradius ok is en de veiligheidssystemen onder een snelkeuzeknop kunnen worden uitgeschakeld (zoals bijvoorbeeld in de ioniq 5)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mick3112 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:23:
[...]

Vond ik ook. Ik vind het interieur prachtig.

YouTube: all-new Mazda6 driving REVIEW - is the 2026 Mazda 6e the new bestsel...
Deze reviewer kijk ik ook regelmatig. Die geeft het sturen/rijden toch ook wel als een zwaktepunt. Niet onbelangrijk voor een auto.....
Ja ne chinees in een Mazda jas, dat is zoals die 2 hybride, dat is een Toyota met Mazda jas.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 17:11
G-addict schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:37:
Ik vraag mij af op de kritiek op het sturen algemeen is, of ten opzichte van de verwachting bij een Mazda.

Ik snap dat het interieur niet is wat een mazda purist verwacht. Maar het is wel van deze tijd. Onlangs heb ik even in een mazda 3 sedan gezeten, prachtige auto van buiten, keurige afwerking van binnen. Maar wel enigzins gedateerd vergeleken met andere merken. (Dit is hier zeker een beetje vloeken in de kerk?)

Ik denk dat het wel een succes kan worden als de actieradius ok is en de veiligheidssystemen onder een snelkeuzeknop kunnen worden uitgeschakeld (zoals bijvoorbeeld in de ioniq 5)
De meningen zullen hier inderdaad verdeeld zijn wat betreft het bedieningsconcept, ik ben bijzonder blij met de bediening van de infotainment in mijn 3.

De nuance of het over de linie tegenvalt, of vooral tegenvalt voor een Mazda is denk ik wel relevant voor de keuze van veel mensen. En gezien de prijs verwacht ik zeker dat ze er genoeg van kunnen verkopen. Maar feit blijft dat er best wat merken zijn waar mensen een bepaalde verwachting van hebben. Zo ook Mazda, en ik denk dat ze daar succes mee hebben omdat ze daadwerkelijk onderscheidend zijn. Dan vind ik het niet gek dat een reviewer het "tegen vind vallen", dat is immers relatief aan de verwachting die iemand had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:56
Dat zal best meespelen. Ik moet zeggen dat ik toen bij die auto in Utrecht zeer tevreden was smet het interieur en de snelheid van het entertainment systeem.

Rij zelf een ID3 en ben gewend aan alles in het scherm en zou ook niet anders meer willen moet ik zeggen dus voor mij is dit interieur van de 6e top.

Wel vraag ik mij af hoe Mazda de software en rijeigenschappen nog kan tweaken, ik hoop en neem aan dat ze ook niet doof zijn hiervoor en met een update het toch nog kunnen verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:48
G-addict schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:03:
Ik weet niet of de mazda het gaat worden, al is het wel de allermooiste auto binnen budget. Stiekem wil ik gewoon nog een tankdop.
Daarnaast is de MTM van de 6e bijna 2400kg en rij ik regelmatig met 1300 kg achter de auto met een B rijbewijs zonder E. Dat E rijbewijs is natuurlijk te doen in een dag maar kost toch weer een paar honderd €€€ plus de kosten van een nieuw rijbewijs.
Verder geloof ik wel dat het laden in west europa aardig geregeld is, maar ik ben 2 jaar geleden ver in Polen (1200 km enkele reis) geweest met de 1300 kg aanhanger. Volgend jaar is het de bedoeling om in de buurt van Cannes te geraken met aanhanger en Litouwen is mogelijk het jaar erop het doel. Ik vraag mij af of laden net zo eenvoudig is in die contreien...
Waar en hoe wi je naar Litouwen?

Je kan vanaf Kiel een ferryneem die 22 uur onderweg is en dan kom je uit in Klaipade. In 2022/2023 is daar de ferry terminal volledig vernieuwd en sinds dit jaar kan je gebruik maken van een volledig nieuwe ongelijkvloerse kruising die een druk verkeersplein een stuk leuker gemaakt heeft.

Qua laders: 50kw laders ga je genoeg vinden, maar verder is het Ionity voor het snelladen. Dat netwerk is in Litouwen nog wat beperkt.

Ga je via land, dat heb je een mooie meevaller: in 2026 is de route tussen Warszawa en Marjampole volledig autosnelweg. De laatste dingen worden momenteel voltooid aan de Litouwse A5 en de Poolse S61

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
D_Jeff schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:59:
[...]

Waar en hoe wi je naar Litouwen?

Je kan vanaf Kiel een ferryneem die 22 uur onderweg is en dan kom je uit in Klaipade. In 2022/2023 is daar de ferry terminal volledig vernieuwd en sinds dit jaar kan je gebruik maken van een volledig nieuwe ongelijkvloerse kruising die een druk verkeersplein een stuk leuker gemaakt heeft.

Qua laders: 50kw laders ga je genoeg vinden, maar verder is het Ionity voor het snelladen. Dat netwerk is in Litouwen nog wat beperkt.

Ga je via land, dat heb je een mooie meevaller: in 2026 is de route tussen Warszawa en Marjampole volledig autosnelweg. De laatste dingen worden momenteel voltooid aan de Litouwse A5 en de Poolse S61
Pociunai is de bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 15:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Jammer dat hij niet elektrisch beschikbaar komt ;)
Gaan we veel van op de weg zien gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Heel veel scherm en geen knoppen, net als de 6E. De echte Mazda purist zal hier niet gelukkig van worden.
wel een hele mooie auto verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
G-addict schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Heel veel scherm en geen knoppen, net als de 6E. De echte Mazda purist zal hier niet gelukkig van worden.
wel een hele mooie auto verder.
Puristen moet je sowieso niet te serieus nemen *) .
Ik kijk erg uit naar een (tweedehands, passend bij mijn budget) Mazda 6e! En dit is ook een prima koets!

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:20
Oprecht wel jammer dat Mazda ook volledig afstapt van de knoppen terwijl alle autojournalisten in andere autoreviews juist lovend waren over dat Mazda als een van de weinige aan de knoppen vasthield.
Maar goed, uiteindelijk went het wel en misschien ook wel goed dat ze overstappen op Android Automotive net zoals Volvo.
Het gemis van duidelijke knoppen op het stuur is ook iets wat ik niet van Mazda had verwacht. De knoppen op het stuur van de current-gen modellen vond ik juist top.

Ik ben wel benieuwd wanneer deze te bestellen is, mijn leasecontract loopt in januari af en zou wel willen upgraden naar de CX5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
Ik vind het wel een mooie kar. Achterkant lijkt erg BMW achtig op een goede manier.
Voorkant ook wel mooi. Stuur vind ik wel even wennen zonder logo.

Zelf zal ik nooit een CX5 kopen, maar dit geeft wel een aardig beeld wat de komende generatie kunnen verwachten.

Ik ben zelf wel benieuwd naar de nieuwe 3 ergens in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Oceanview schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:22:
Oprecht wel jammer dat Mazda ook volledig afstapt van de knoppen terwijl alle autojournalisten in andere autoreviews juist lovend waren over dat Mazda als een van de weinige aan de knoppen vasthield.
Maar goed, uiteindelijk went het wel en misschien ook wel goed dat ze overstappen op Android Automotive net zoals Volvo.
Het gemis van duidelijke knoppen op het stuur is ook iets wat ik niet van Mazda had verwacht. De knoppen op het stuur van de current-gen modellen vond ik juist top.

Ik ben wel benieuwd wanneer deze te bestellen is, mijn leasecontract loopt in januari af en zou wel willen upgraden naar de CX5.
Ben wel fan van zo min mogelijk knippen mits het maar goed bereikbaar is. Ook touch op het stuur vind ik zeer prettig werken bij Volkswagen bijvoorbeeld.

Toch apart dat Mazda niet voor 1 systeem kiest en de 6e dus weer met andere software laat draaien. Hoop wel dat ze qua uitstraling nog wat doen, ben niet echt fan van die blauwe gloed. Ziet er bij de 5 veel beter uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
Viel me trouwens net op dat in mijn 2 van 2016 de knoppen op het stuur ook allemaal uit 1 knop bestaan voor meerdere functies. Nooit problemen mee gehad. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Priy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:33
Ik heb een hoop videos gezien nu (ook in andere talen), en het is interessant om te zien hoe wisselend het rijgedrag weer wordt gereviewd door de verschillende journalisten. Uiteindelijk is de enige manier om er echt goed achter te komen natuurlijk zelf een testrit maken.

Verder probeer ik al een tijdje te achterhalen hoe aerodynamisch de Mazda 6e is (cd waarde en het effect van de actieve spoiler). Hieronder enkele inzichten.

cd value

Ik lees hier in elk geval dat de Deepal L07, die erg vergelijkbaar is, een heel lage waarde heeft van 0.215. Dat is zelfs beter dan de (nieuwste) Model 3! Goed om te zien dat het design dus waarschijnlijk niet ten koste is gegaan van de aerodynamica. Dat vind ik bij andere merken soms verrassend. Bijv. een Polestar 4 (0.269) en Kia EV6 (0.28) die best wel zijn geïntroduceerd onder het mom van "efficient". Die zijn een slagje hoger natuurlijk, maar alsnog tegenvallend vergeleken met een Model Y of Model X.

Spoiler

Voor wat betreft de spoiler kan ik minder artikelen vinden. Het is ook eigenlijk een soort (kleine) wing, wat zou aanduiden dat het meer om lift reductie gaat - wat niet per se bevordelijk hoeft te zijn voor de aerodynamica. Maar o3-pro heeft er een tijdje over nagedacht (op basis van foto's van beide auto's) en komt met deze conclusies:
Most probable primary functions
1. Wake‑management (↓ pressure drag)
By extending the roof line and providing a cleaner pressure recovery, the spoiler trims the size and turbulence intensity of the base wake. CFD studies on fast‑back sedans show that a lip or active flap of this type can cut overall drag by 2–4 % once the car exceeds ~90 km h⁻¹.

2. Rear‑lift mitigation (↑ straight‑line stability)
The same gentler pressure recovery raises the base pressure on the boot‑lid, meaning the tail experiences less upward force. The result is a better tyre contact patch at speed and crisper yaw damping during sudden manoeuvres or cross‑winds. The amount is modest (tens of Newtons rather than hundreds) but enough to stabilise a light, low‑drag battery‑electric saloon.

3. Secondary down‑force (minimal)
Because the panel angle is small and the underside is not profiled, any genuine downward force produced by momentum deflection is small. It is better to think of the device as “removing unwanted lift” rather than “adding big down‑force”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Ik zie vooral dat de buitenlandse reviewers een stuk positiever zijn. Zowel over het rijgedrag als verbruik.

Ik denk dat Mazda zeker nog wat stapjes moet zetten qua software maar voor de rest raak ik eigenlijk alleen maar meer overtuigd van de auto.

Hier hou ik ook wel van bijvoorbeeld, gewoon lekker down to earth (en ook alleen maar uitleggen dat er een frunk zit, het boeit me echt geen moer hoe dat eruit ziet en dat ze allemaal die klep maar openen)
YouTube: FIRST DRIVE: Mazda 6e - is Tesla’s most unlikely rival already a win...

Toch binnenkort maar even langs de dealer langs om te vragen wat de verwachtingen zijn qua levering.

[ Voor 6% gewijzigd door AMARONE op 14-07-2025 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
AMARONE schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:34:
Ik zie vooral dat de buitenlandse reviewers een stuk positiever zijn. Zowel over het rijgedrag als verbruik.

Ik denk dat Mazda zeker nog wat stapjes moet zetten qua software maar voor de rest raak ik eigenlijk alleen maar meer overtuigd van de auto.

Hier hou ik ook wel van bijvoorbeeld, gewoon lekker down to earth (en ook alleen maar uitleggen dat er een frunk zit, het boeit me echt geen moer hoe dat eruit ziet en dat ze allemaal die klep maar openen)
YouTube: FIRST DRIVE: Mazda 6e - is Tesla’s most unlikely rival already a win...

Toch binnenkort maar even langs de dealer langs om te vragen wat de verwachtingen zijn qua levering.
Heb je al ergens iets zinnigs gezien/gehoord over het verbruik of de range in de reviews?

Edit:
Hier een nl review waar een zeer net verbruik wordt behaald, kanttekening dat er veel in de stad is gereden.

https://www.autoreview.nl...-mazda-6e-elektrisch-2025

[ Voor 9% gewijzigd door G-addict op 15-07-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
G-addict schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:51:
[...]

Heb je al ergens iets zinnigs gezien/gehoord over het verbruik of de range in de reviews?

Edit:
Hier een nl review waar een zeer net verbruik wordt behaald, kanttekening dat er veel in de stad is gereden.

https://www.autoreview.nl...-mazda-6e-elektrisch-2025
Niet specifiek, hoewel in een aantal reviews het verbruik redelijk tot goed leek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:57

Exirion

Gadgetfetisjist

AMARONE schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:34:
Autoweek is vaak een stel azijnpissers als het geen Duitse 'premium' is. Ze zijn ook erg pro-Volkswagen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:53

Pinobigbird

doesn't share food!

Ik heb ook meerdere binnenlandse en buitenlandse review bekeken en gelezen. Ik schrok eerst ook van de negatieve punten met betrekking tot de zitpositie en rijgedrag. Als je alle reviews naast elkaar zet dan wordt de soep toch wat minder heet gegeten. Een review waarin ik de meeste plus- en minpunten in terugzie, en die naar mijn mening een goede balans daarin vindt, is deze:
https://www.carmagazine.c...views/mazda/6e-hatchback/
Een selectie:
How does it drive?
Way better than you expect. The driving position is typical of today’s skateboard EVs – the driver’s seat feels two inches too high in its lowest setting, and likewise the reach-rake steering wheel could do with a few more inches of travel in both directions. But the seats themselves are very comfortable and supportive, and the pedals of perfectly positioned.

At urban speeds the 6e is impressively smooth and refined. The cabin is very well insulated from wind whistle and road roar with only broken tarmac disturbing the luxurious cocoon-like atmosphere. The calibration and weighting of the pedals is impressive – there’s immediate and reassuring bite from the first centimetre of brake pedal travel, and the long-travel accelerator delivers a smoothly linear ramp-up of speed. It only takes a few minutes in stop-start traffic to perfect the smoothest of chauffeur-style stops and start.

The steering has very little feeling to it (show me a mainstream EV that does) but at least it’s smooth, linear and with just 2.5 turns between locks is also pleasingly direct. A sub eight-second snort to 62mph might seem somewhat pedestrian in these weird EV times, but the 6e never feels anything other than alert and punchy, slicing past slower traffic with an addictive ease.

Start pushing a bit harder along some sinuous rural roads and the 6e displays impressive body control. It scythes cleanly and calmly through fast bends, and changes direction with a pleasing crispness for a two-tonne family transporter. And the powerful brakes – 310mm ventilated up front, 306mm solid at the back – can be leant on really hard right up to the point the anti-lock kicks in.

Economy on our test route was decent, but no more, with the 6e returning 3.9 miles per kWh. The only eyebrow-raiser is the Mazda’s very firm damping that jostles passengers and sends shudders through the cabin when tackling cracked and broken surfaces. We’ll have to hold off on a definitive call until we see how it copes with Britain’s craggy and acned blacktop.
'3.9 miles per kWh' =~ 15, 9kWh/100 km

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:58
Ben aan het kijken naar een vervanging van mijn huidige auto (fiat punto 1.3 diesel met 420K op de teller).
En opzich is de Mazda 2 (1.5L 90pk) wel een erg leuk wagentje, andere opties zijn fiesta met 1.0 ecoboost, clio 1.0TCE etc. Maar vind eenvoud van gewoon 1.5L geen turbos etc ook wel erg fijn.

Ik maak redelijk wat woonwerk kms, 75km enkele reis en 4 dagen per week, de route die ik rijd is overal 100 (of 90 achter vrachtwagen). Vrijwel geen rotondes, scherpe bochten, rempunten etc. Wat zou een beetje realistisch verbuik zijn voor zo'n mazda 2 met 1.5L 90pk met die snelheid

Vebruik van die zal wat hoger liggen dan die 1.0 met turbotjes enzo maar dat lijkt me met name in stadsverkeer en met optrekken enzo, zou dat met rustig 100km op de cruise nog veel uitmaken?.

Al wel veel tips gelezen in dit topic waarop te letten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
Exirion schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:03:
[...]
Autoweek is vaak een stel azijnpissers als het geen Duitse 'premium' is. Ze zijn ook erg pro-Volkswagen.
Ik vond de Autoweek-review nogal meevallen. Hij is behoorlijk positief over de auto zelf, vindt het alleen niet echt een product dat in de Mazda-filosofie past.
Daar ben ik het wel mee eens. Het is een Chinees OEM-product dat ge-Mazdaat is. Als de Mazda-engineers de opdracht hadden gekregen een EV te ontwerpen en te bouwen dan zou het denk ik een heel andere auto geworden zijn.
Dat betekent niet dat de 6e een slechte auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Samoht93 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:20:
Ik maak redelijk wat woonwerk kms, 75km enkele reis en 4 dagen per week, de route die ik rijd is overal 100 (of 90 achter vrachtwagen). Vrijwel geen rotondes, scherpe bochten, rempunten etc. Wat zou een beetje realistisch verbruik zijn voor zo'n mazda 2 met 1.5L 90pk met die snelheid

Vebruik van die zal wat hoger liggen dan die 1.0 met turbotjes enzo maar dat lijkt me met name in stadsverkeer en met optrekken enzo, zou dat met rustig 100km op de cruise nog veel uitmaken?.

Geen idee welk bouwjaar je zoekt, maar belangrijk voor een laag verbruik is de 6e versnelling. Volgens mij beschikbaar op de 2 sinds 2020. Lijkt me dat je 1:20 moet kunnen halen als je rechtervoet niet al te zwaar is. Rustig versnellen, goed anticiperen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
Ben aan het kijken naar een vervanging van mijn huidige auto (fiat punto 1.3 diesel met 420K op de teller).
En opzich is de Mazda 2 (1.5L 90pk) wel een erg leuk wagentje, andere opties zijn fiesta met 1.0 ecoboost, clio 1.0TCE etc. Maar vind eenvoud van gewoon 1.5L geen turbos etc ook wel erg fijn.

Ik maak redelijk wat woonwerk kms, 75km enkele reis en 4 dagen per week, de route die ik rijd is overal 100 (of 90 achter vrachtwagen). Vrijwel geen rotondes, scherpe bochten, rempunten etc. Wat zou een beetje realistisch verbuik zijn voor zo'n mazda 2 met 1.5L 90pk met die snelheid

Moet het persee een kleinere auto zijn?
Je zou eventueel ook naar de Mazda3 (2.0 benzine- 120/165pk of 2.2 diesel) van de 3e generatie (na de facelift) kunnen kijken.
Dat zijn de bouwjaren 2016-2019

Die 3 is op zulke afstanden toch een heel stuk prettiger.

Inschatting kosten (belasting, verzekering, brandstof): ~550 euro/maand bij 35.000/jaar.
Diesel heb ik niet ingeschat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:14

Met mijn mazda 3 met de 2.0 haal ik op woon werk verkeer (20km, voornamelijk N weg.) 1:16 als ik mijn best doe. Die 1.5 zou het beter moeten doen. Zeker op langere afstanden, de auto gebruikt relatief meer bij koude start namelijk. Op spritmonitor is het gemiddelde 5,5l / 100 km. Dat is rond de 1:18. Maar als je dagelijks een efficiente route rijdt moet je dat wel halen, mogelijk nog wat beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
@williewimp Toch wil je liever de 2.0 (zit beter in de spullen, meer optie mogelijkheden). Ook ben ik van mening dat de 1.5 eigenlijk te licht is voor de Mazda3

Kijk ik naar de 2 oudere generaties dan is het verschil tussen de 1.6 (105/106pk) en 2.0(150/151pk) eigenlijk niet zo groot (max 10 a 15% meer verbruik), maar het verschil in vermogen is wel merkbaar aanwezig.
Zelfs als je een rustige rijder bent, heb je toch profijt van die 45 pk meer

@Samoht93 Een laatste tip: Kijk ajb uit met de Ecoboost blokken. De eerdere versies hebben een rubberen riem die door olie loopt en die riem staat er om bekend om snel te falen (en hebben een vervangingsinterval van 60.000 km, waarbij het halve motorblok uit elkaar moet om bij die riem te komen)

Mazda motorblokken zijn gelukkig voorzien van een ketting op die positie (advies vervanging ketting komt in de buurt van de 240.000 km, mits de auto altijd onderhoud gehad heeft)

[ Voor 4% gewijzigd door D_Jeff op 20-07-2025 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:58
Ben bekend met de ecoboost motoren en de bijhorende issues, was ook 1 van de redenen om die mazda 2 mee te nemen in vergelijking. Die ecoboost is een stuk(je) zuiger maar als je die riem elke paar jaar moet vervangen a 1200-1500euro dan kan je best wat inleveren op verbruik. Zo hebben de meeste 0.9L en 1.0L turbo blokjes van momenteel wel issues. De 2 heeft ook wat hogere restwaarde als je dezelfde autos gaat vergelijk met bijvoorbeeld 200k op de teller.

Een mazda 3 met 2.0l was natuurlijk helemaal mooi geweest maar mijn budget is ook beperkt, net grote verbouwing achter de rug. Had nog wat langer in huidige auto willen rijden maar die wordt snel minder en banden, remen en schijven en distributieketting komen eraan. en net wat andere oliedruk isssues gehad. gelukkig zelf kunnen oplossen. Voor de rest vond ik 400K+ met een 1.3mjet zonder ooit dure issues gehad te hebben of stil te staan best netjes. (distributieketting wel preventief vervangen ondanks fiat zegt onderhoudsvrij)

Na wat proefritjes en verschillende autos te proberen is het wel een Mazda geworden ;) , een mazda 2 uit 2018 (de nieuwere met 6de versnelling lag buiten budget) maar wel met alles erop en aan. Nog wel even kijken hoe ik android auto kan inbouwen maar al genoeg in dit topic over gelezen. Ga het uiteindelijk wel zien waar ik qua vebruik op uit kom. Qua wegenbelasting iedergeval al100 euro per maand omlaag.
Trekhaakje erop maakt het al een stuk minder een issue dat de 2 van binnen kleiner is, heb meestal klein karretje bij huis staan. En groot voordeel vond ik dat de stoelen erg goed zaten, heb wat rug issues en ene stoel triggert het direct en andere amper. Is echt afhankelijk van de stoel en niet altijd van de kwaliteit van de stoel maar in deze had ik tot nu nog geen last.

Dus ik zal vanaf nu wel wat vaker meelezen in dit topic >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46

RvL

Niets mis met de 2 wat dat betreft. Wij rijden met de versie met 5 versnellingen zeker niet zuinig en ook regelmatig korte stukken maar 1 op 17 is makkelijk haalbaar.

De versie met 5 bak is in de eerste versnellingen ook wat pittiger. Met name de 1 is kort waardoor je lekker snel bij een stoplicht weg kan.

Kortstondig de 6 bak gereden toen mijn toenmalige CX-30 (weer eens...) in de garage stond. Deze is toch wat gezapiger, minder vinnig. Kan beleving zijn. Hij is wel wat stiller op snelheid.

Android auto is een prima toevoeging!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
Gefeliciteerd met je aanschaf. Het is echt een prettige auto om in te rijden.
Dat van de stoelen kan ik wel beamen. Ik ben een paar weken terug nog in 1 dag naar Zwitserland gereden (900KM) en geen enkele last. Dit terwijl ik op menig bureaustoel of bankstel toch vaak van houding moet veranderen omdat ik last krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Samoht93 Gefeliciteerd :)

Ik zat bijv naar een witte Mazda3 GTM uit 2016 te kijken voor 12.500 euro. Een snelle blik op gaspedaal leert dat het er niet ver vanaf zit, maar snap ook prima dat 1000 of 2000 euro extra best nog even sparen kan zijn

Verder nog goed om te weten (Mazda2): Er zijn veel zachte plastics gebruikt, een nagel is al voldoende om een lelijke kras achter te laten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 21:20
Gisteren uit nieuwsgierigheid eens een blik gewaagd op autoscout.

Na 7 jaar een Mazda 2 uit 2017 te rijden (gekocht in 2018), ben ik nog steeds dik tevreden, maar tegelijkertijd ook een beetje er op uitgekeken. Het blijft een prachtige auto om te zien (heb em in het rood) en qua rijeigenschappen niets te klagen, maar toch. Ik ben in 2009 begonnen met een mx5 uit 2000, in 2013 kwam daar een Opel Corsa bij (kon geen afscheid nemen van de mx5, maar twee jaar later toch gedaan). De corsa was echt een A-naar-B-auto, had er totaal geen gevoel bij. In 2018 dus omgeruild voor een Mazda 2, welke er qua vormgeving echt fantastisch uitziet (die hele serie in die stijl overigens).

Maar goed, terug naar autoscout. Ik was benieuwd wat er zoal te krijgen was. Veel saai vormgegeven auto's. De Cupra Leon springt er wel positief uit, maar (nog) geen idee wat die doet qua betrouwbaarheid. Toen zag ik een rode Mazda 3 Sedan uit 2023 met 186pk, WOW! <3 Meteen verliefd eigenlijk. Het is volgens mij een facelift, want het ziet er net iets anders uit dan ik gewend was (de 3 kwam in 2018 ook veelvuldig voorbij in mijn zoektocht). Het ziet er allemaal net wat gelikter en sportiever uit.

Ik weet dat het minder praktisch is dan een hatchback en de auto zelf is eigenlijk onpraktisch groot voor mijn doeleinden (max 10.000km/jaar, geen gezin, hoofdzakelijk bebouwde kom en 80km-wegen), maar toch. What has been seen, cannot be unseen. Ik weet vrij zeker dat mijn volgende auto een Mazda 3 sedan wordt, in het rood, zwart of donkergrijs. Nu alleen nog wat verdiepen in de aandachtspunten en eventuele nadelen van die versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik zit me nu de hele tijd te verlekkeren op die 186 pk versie van de Mazda 3, maar dat beperkt het toch al magere aanbod nog meer. Zit er nog een wezenlijk verschil tussen de skyactiv en e-skyactiv motoren? En hoe verhoudt de e-skyactiv G 150, zich tot de (e-)skyactiv X 180/187? Ik had ergens wel gelezen dat de 122pk versie gevoelsmatig iets of wat power te kort komt.

Daarnaast zou ik graag een trekhaak eronder willen, maar dat beperkt het aanbod tot praktisch 1. Wordt zo'n trekhaak bij een nieuwe auto af fabriek gemonteerd, of is het altijd door een andere partij en is het wezenlijk niet anders dan wanneer ik het na x-jaar alsnog laat monteren? Ik geloof dat die kosten op ongeveer €1200,- liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
LA-384 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:23:
Ik zit me nu de hele tijd te verlekkeren op die 186 pk versie van de Mazda 3, maar dat beperkt het toch al magere aanbod nog meer. Zit er nog een wezenlijk verschil tussen de skyactiv en e-skyactiv motoren? En hoe verhoudt de e-skyactiv G 150, zich tot de (e-)skyactiv X 180/187? Ik had ergens wel gelezen dat de 122pk versie gevoelsmatig iets of wat power te kort komt.

Daarnaast zou ik graag een trekhaak eronder willen, maar dat beperkt het aanbod tot praktisch 1. Wordt zo'n trekhaak bij een nieuwe auto af fabriek gemonteerd, of is het altijd door een andere partij en is het wezenlijk niet anders dan wanneer ik het na x-jaar alsnog laat monteren? Ik geloof dat die kosten op ongeveer €1200,- liggen.
De 180pk is vooral wat kwetsbaarder dan de 186. Het is tenslotte een nieuw ontwerp die met de jaren verfijnder is geworden.
De G voelt wat pittiger juist, ook al is het minder PK. De X is echt gericht op soepel rijden, en kan zeker ook hard. Maar dat zit je wat hoger in je toeren, met 180 op de Autobahn draaide mijn CX30 met automaat zelfs koeler dan bij 100km/u door de rijwind, dus het koelsysteem kan het makkelijk aan als je wat pittiger gaat rijden.

Zelf zou ik eerder wachten op een goede 186 dan nu genoegen nemen met een 180 (dit zeg ik na zelf 2x een 180 te hebben gehad).

Trekhaak zou ik mij niet teveel zorgen over maken, de dealers kunnen dit ook prima achteraf inbouwen (dat is normaal als je een nieuwe besteld zelfs het geval). Vooral moet je opletten als je het laat doen dat hij goed aangesloten wordt, dan schakelt de auto namelijk naar trekhaak modus en heb je dus niet dat opeens je auto automatisch gaat remmen omdat hij een obstakel detecteert oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 15:46

Maak eens wat proefritjes om het verschil te ervaren zou ik zeggen. Ik moet zeggen dat ik alle 3 de motoren (120/150/180pk) vrijwel hetzelfde aan vind voelen onderin het toerengebied. Pas als je toeren maakt merk je de dat de versies met meer vermogen harder gaan. Ik vind zelf de e-skyactiv iets minder soepel dan de normale motor met 150pk, je voelt af en toe die extra elektro ondersteuning meewerken. Mocht ik zelf particulier op zoek zijn naar een 2e hands Mazda 3 dan zou ik een 150pk versie niet laten staan, maar de 120pk versie wel. Ik zou ook niet extra willen betalen voor een 180pk versie.

Ik had de trekhaak af fabriek meebesteld, maar deze moest er voor de aflevering nog onder worden geschroeft. Bij mij zit er een MVG trekhaak op. Kosten rond de €1200 inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:56

Zelf rijd ik de 122 pk versie van de 3 en die bevalt perfect. Het is hetzelfde blok als de 150 pk versie. Echter worden beide blokken ergens in de vermogenscurve wat afgeknepen, want het blok levert ongeveer 165 pk zonder elektronische begrenzing.

De reden dat ik de 122 pk versie heb gekozen is dat ik het verschil met 150 pk niet merkte tijdens een proefrit en er net een uitvoering te koop stond die ik zocht die toevallig 122 pk had. Tot 4.000 toeren zijn de 122 en 150 pk versies gelijk. Daarboven kun je pas een klein verschil merken. Ik rijd vooral woon-werkverkeer met mijn 3 en kom dan nooit/amper hoog in de toeren. In de praktijk merk ik het verschil dus niet.

Mijn tip zou zijn: ga proefrijden en bedenk je wat je rijstijl is (vaak hoge toeren of niet). Daarna kun je de juiste keus maken denk ik.

Hieronder een vermogenscurve die ik online vond. Het laat een 122 pk blok zien dat door chiptuning 165 pk levert. Dan zie je duidelijk dat het verschil bij hoge toeren pas zichtbaar is. De 150 pk versie zal waarschijnlijk iets na 5.000 toeren worden afgetopt, want daar raakt de 165 pk curve die waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQvepB3IU06t6hAvPASMtt9hxmM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tKZY9FRL15JwXEb70fsxXv7f.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49
Sommige tuners gaan tot zo'n 175pk. Dan is dat laatste beetje "geknepen" er ook af.
Ik rij zelf ook een G met 122pk. Kom ook nooit boven de 4k toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-09 13:41
Het schijnt dat de G motoren ook beter tegen die E10 rommel kunnen. De X motoren gaan daar wat onregelmatiger doorlopen en lusten liever E5 (98). Ik rij zelf een G, ik mix vaker tankbeurten van E10 en 98 af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
Zag vanmorgen dit filmpje over een Mazda 3 met 432000 Miles (691000 KM) op de teller. Wel leuk om te zien hoe betrouwbaar die auto kan zijn.

YouTube: 432,000 Mile 2014 Mazda 3 Review - A True Test Of Reliability!

[ Voor 21% gewijzigd door Mick3112 op 06-08-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Mick3112 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:39:
Zag vanmorgen dit filmpje over een Mazda 3 met 432000 Miles (691000 KM) op de teller. Wel leuk om te zien hoe betrouwbaar die auto kan zijn.

YouTube: 432,000 Mile 2014 Mazda 3 Review - A True Test Of Reliability!
zou mooi zijn voor Klokje rond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
TNThomas schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:13:
[...]

Zelf rijd ik de 122 pk versie van de 3 en die bevalt perfect. Het is hetzelfde blok als de 150 pk versie. Echter worden beide blokken ergens in de vermogenscurve wat afgeknepen, want het blok levert ongeveer 165 pk zonder elektronische begrenzing.

De reden dat ik de 122 pk versie heb gekozen is dat ik het verschil met 150 pk niet merkte tijdens een proefrit en er net een uitvoering te koop stond die ik zocht die toevallig 122 pk had. Tot 4.000 toeren zijn de 122 en 150 pk versies gelijk. Daarboven kun je pas een klein verschil merken. Ik rijd vooral woon-werkverkeer met mijn 3 en kom dan nooit/amper hoog in de toeren. In de praktijk merk ik het verschil dus niet.

Mijn tip zou zijn: ga proefrijden en bedenk je wat je rijstijl is (vaak hoge toeren of niet). Daarna kun je de juiste keus maken denk ik.
Voor mij is het ook vooral woon-werkverkeer, veelal 80km 60km wegen en bebouwde kom, ook geen grote afstanden.
Maar aan de andere kant, af en toe maak ik een langere rit en dan trap ik em graag op z'n staart.

Mijn probleem met proefrijden is dat het aanbod allemaal relatief ver weg is. Er zit praktisch niets <100km.

Ik zag vandaag overigens wel diverse mazda 3's uit deze serie en een sedan uit de vorige serie. Die nieuwere 3 is echt vet om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williewimp
Ik denk dat de 2.5 140 pk mazda 3 het soepelste zal rijden, en ook minder complex dan de X. Is wel de nieuwste, dus zullen wel prijziger zijn. trekhaak set heb je al voor 400-500 euro als je het zelf doet. Rond de 1000 als je het laat monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:56
Vanuit Mazda wordt een trekhaak van MVG geplaatst. Die zat ook onder mijn 3 toen ik hem kocht (kwam ik thuis pas achter, was me niet verteld en was niet beschreven). Mocht je handig zijn, kun je deze via MVG kopen en zelf plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
Alex_79 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:36:
Het schijnt dat de G motoren ook beter tegen die E10 rommel kunnen. De X motoren gaan daar wat onregelmatiger doorlopen en lusten liever E5 (98). Ik rij zelf een G, ik mix vaker tankbeurten van E10 en 98 af
Volgens mij is dit onzin. Ik heb zelf een X en ook af en toe 95 of 98 getankt maar dacht zelfs meer onregelmatigheid te voelen en horen daardoor. Kan tussen de oren zitten. Ik las ergens een interview met een ontwerper van de X motor en die melde ook specifiek dat die motor op E10 was ontworpen. Door die hoge compressie en dieselachtige ontbranding by design had je juist geen baat bij hoge octaan brandstof. Sindsdien tank ik gewoon E10, ook op langere vakantietrips door Duitsland en Oostenrijk en de X gaat als de brandweer daarop. Ik snap het sentiment van "duurder en/of hoger octaangetal = beter" op zich wel, maar specifiek niet bij deze non-turbo motor.

Edit: Ergens rond 9:44 gaat het over brandstof (Duitstalig). Voor de X motor geeft hij aan dat deze min of meer voor E10 ontworpen is.

YouTube: #FragMazda Folge 9 – Motorenspecial

[ Voor 10% gewijzigd door jesco_white op 07-08-2025 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
jesco_white schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:39:
[...]

Volgens mij is dit onzin. Ik heb zelf een X en ook af en toe 95 of 98 getankt maar dacht zelfs meer onregelmatigheid te voelen en horen daardoor. Kan tussen de oren zitten. Ik las ergens een interview met een ontwerper van de X motor en die melde ook specifiek dat die motor op E10 was ontworpen. Door die hoge compressie en dieselachtige ontbranding by design had je juist geen baat bij hoge octaan brandstof. Sindsdien tank ik gewoon E10, ook op langere vakantietrips door Duitsland en Oostenrijk en de X gaat als de brandweer daarop. Ik snap het sentiment van "duurder en/of hoger octaangetal = beter" op zich wel, maar specifiek niet bij deze non-turbo motor.

Edit: Ergens rond 9:44 gaat het over brandstof (Duitstalig). Voor de X motor geeft hij aan dat deze min of meer voor E10 ontworpen is.

YouTube: #FragMazda Folge 9 – Motorenspecial
Psst, E5 of E10 zegt niets over het octaangetal 95 of 98 (of voor extra veel oempf 102)...

E=Ethanolpercentage, max. 5 of 10 procent toegevoegde alcohol (goedkoop laagcalorisch vulmiddel) aan je benzine.
In een 5 liter jerrycan die soms lang staat voordat deze opgebruikt wordt tank ik dus nooit E10, puur om te voorkomen dat die 10% ethanol teveel water aantrekt na verloop van tijd.
Om diezelfde reden kan je ook beter bij een auto die heel weinig gebruikt wordt E5 tanken.
Tank je bijvoorbeeld maar 1x per maand dan staat de auto dus lang/vaak stil en wil je je brandstof ook zo zuiver mogelijk houden, iig niet dat er zich onderin je tank een laagje water gaat vormen.
Via bijvoorbeeld de tankontluchting komt er anders onder heel ongunstige omstandigheden teveel water in je brandstof wat de nodige slijtage kan veroorzaken of bij hele oude auto's een van binnenuit roestende tank. Ook heeft alcohol de neiging om pakkingen aan te vreten maar dat was meer een probleem bij oudere auto's die tot begin jaren 90 van de vorige eeuw geproduceerd werden.
Alles uit deze eeuw is gewoon geschikt voor die 10% ethanol bijmenging, daar zijn alle brandstofsystemen uit de laatste decennia ook op ontworpen.

Besef ook dat dit maximumwaarden zijn van de ethanol, kan best dat er op de pomp staat dat je E10 tankt maar je in werkelijkheid er E5 of "E7,5" ingiet iig is het nooit 11% ethanol.
Bij E5 weet je dus dat er maximaal 5% ethanol in zit, kan ook nog minder zijn.

In NL gaan veel mensen er van uit dat E5 altijd octaangetal 98 heeft maar die 2 hebben weinig met elkaar te maken, net over de grens met D heb je vaak meer keus.
Euro 95 E10 (de goedkoopste), Euro 95 E5 (paar cent duurder maar minder ethanol) en Super 98 (wat vrijwel altijd E5 is)
Wanneer ik dus in D tank gaat er altijd 95 E5 in, de ethanol halen we wel bij de Trinkgut (slijterij) ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
PalingDrone schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:38:
[...]

Psst, E5 of E10 zegt niets over het octaangetal 95 of 98 (of voor extra veel oempf 102)...

E=Ethanolpercentage, max. 5 of 10 procent toegevoegde alcohol (goedkoop laagcalorisch vulmiddel) aan je benzine.
In een 5 liter jerrycan die soms lang staat voordat deze opgebruikt wordt tank ik dus nooit E10, puur om te voorkomen dat die 10% ethanol teveel water aantrekt na verloop van tijd.
Om diezelfde reden kan je ook beter bij een auto die heel weinig gebruikt wordt E5 tanken.
Tank je bijvoorbeeld maar 1x per maand dan staat de auto dus lang/vaak stil en wil je je brandstof ook zo zuiver mogelijk houden, iig niet dat er zich onderin je tank een laagje water gaat vormen.
Via bijvoorbeeld de tankontluchting komt er anders onder heel ongunstige omstandigheden teveel water in je brandstof wat de nodige slijtage kan veroorzaken of bij hele oude auto's een van binnenuit roestende tank. Ook heeft alcohol de neiging om pakkingen aan te vreten maar dat was meer een probleem bij oudere auto's die tot begin jaren 90 van de vorige eeuw geproduceerd werden.
Alles uit deze eeuw is gewoon geschikt voor die 10% ethanol bijmenging, daar zijn alle brandstofsystemen uit de laatste decennia ook op ontworpen.

Besef ook dat dit maximumwaarden zijn van de ethanol, kan best dat er op de pomp staat dat je E10 tankt maar je in werkelijkheid er E5 of "E7,5" ingiet iig is het nooit 11% ethanol.
Bij E5 weet je dus dat er maximaal 5% ethanol in zit, kan ook nog minder zijn.

In NL gaan veel mensen er van uit dat E5 altijd octaangetal 98 heeft maar die 2 hebben weinig met elkaar te maken, net over de grens met D heb je vaak meer keus.
Euro 95 E10 (de goedkoopste), Euro 95 E5 (paar cent duurder maar minder ethanol) en Super 98 (wat vrijwel altijd E5 is)
Wanneer ik dus in D tank gaat er altijd 95 E5 in, de ethanol halen we wel bij de Trinkgut (slijterij) ;) .
M'n vader gaat altijd 1x in de zoveel tijd tanken in België en neemt dan meteen 3 jerrycans van 35l mee. Ik tank dan weer bij m'n vader. Desondanks duurt een maand of 2 voordat die op zijn. Kun je het zien of er onderin water zit? Misschien dan beter om de jerrycan niet tot op de bodem over te pompen? (we gebruiken zo'n handmatige pomp ipv overgieten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
PalingDrone schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:38:
[...]

Ik snap dat dat los staat van elkaar. Ik had duidelijker moeten zijn, die 95 en 98 uit mijn voorbeeld waren de E5 versies uit Duitsland. Ik kreeg de indruk dat de X motor rumoeriger en minder mooi ging lopen daarvan. Sindsdien tank ik E10, wat (iig in NL) voor zover ik weet uitsluitend met octaangetal 95 beschikbaar is.

Punt wat ik bedoelde te maken was eigenlijk dat Mazda's X motor gebruikmakend van SPCCI techniek ontworpen is voor de eigenschappen van E10 brandstof, dus dat E5 brandstof voor de X geen voordelen zal bieden qua rij eigenschappen. Als je 1x in de zoveel maanden tankt zal het wellicht wel voordeel kunnen hebben om E5 te tanken, vanwege andere eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
Ik lijk zelf wel te merken (180pk, dus versie met hogere compressie verhouding dan de verbeterde X motor) dat het wisselen van benzine wel verschil lijkt te hebben. Tank altijd 95 E10, maar wisselen tussen leverancier levert soms een tijdje een wat minder soepele motor op. Tank ik een aantal keer bij dezelfde leverancier dan is het weer weg. Alsof er wat adaptatie waarden veranderen vanwege een net iets andere samenstelling.

Overigens raadde de dealer me wel aan om E5 te tanken n.a.v. aanhoudende klachten over een niet helemaal soepele motor (schokken/misfires bij lage belasting), maar dat vergoed de werkgever niet, dus nooit gedaan.

Weet uiteraard niet zeker of het zo werkt, en of het verschil dat ik merk daadwerkelijk met de brandstof te maken heeft, maar er lijkt bij mij (n=1) correlatie (niet per se causaliteit) te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Misfires veroorzaakt door E10 brandstof zou alleen voor moeten komen bij oudere motoren die nog niet lekker om kunnen gaan met ethanol in de brandstof. Naar mijn idee babbelen veel dealers ook maar wat. Ook bij mijn garage (algemene garage, geen dealer weliswaar) zei de bijna gepensioneerde monteur: "tank nou maar gewoon 98. Die E10 is allemaal rotzooi. Moet je niet hebben." Hij kan sleutelen als de beste. Maar ondertussen gewoon onvoldoende specifieke kennis van de specifieke motor en eigenschappen daarvan in kwestie.

Dat zijn allemaal sentimenten die vroeger misschien relevant waren. Hedendaagse auto's zijn er gewoon geschikt voor en ook de leidingen en pakkingen zullen niet meer oplossen door E10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
jjkester schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:40:
Ik lijk zelf wel te merken (180pk, dus versie met hogere compressie verhouding dan de verbeterde X motor) dat het wisselen van benzine wel verschil lijkt te hebben. Tank altijd 95 E10, maar wisselen tussen leverancier levert soms een tijdje een wat minder soepele motor op. Tank ik een aantal keer bij dezelfde leverancier dan is het weer weg. Alsof er wat adaptatie waarden veranderen vanwege een net iets andere samenstelling.

Overigens raadde de dealer me wel aan om E5 te tanken n.a.v. aanhoudende klachten over een niet helemaal soepele motor (schokken/misfires bij lage belasting), maar dat vergoed de werkgever niet, dus nooit gedaan.

Weet uiteraard niet zeker of het zo werkt, en of het verschil dat ik merk daadwerkelijk met de brandstof te maken heeft, maar er lijkt bij mij (n=1) correlatie (niet per se causaliteit) te zijn.
Motormanagement moet zich ook altijd ff inregelen op andere benzine wat het (een heel subtiel) verschil in motorrespons kan verklaren.
Ieder merk heeft zo zijn eigen smaakje dinosap, Shell kan bijvoorbeeld bepaalde additieven gebruiken of ze in een net iets andere verhouding in zijn brandstof stoppen dan BP, ook het ethanolgehalte kan verschillen.
Voor een optimale verbranding regelt het motormanagement aan de hand van de waardes die een hele lading sensoren melden de boel continu bij en na een tijdje dezelfde peut is de alles weer stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

M'n vader gaat altijd 1x in de zoveel tijd tanken in België en neemt dan meteen 3 jerrycans van 35l mee. Ik tank dan weer bij m'n vader. Desondanks duurt een maand of 2 voordat die op zijn. Kun je het zien of er onderin water zit? Misschien dan beter om de jerrycan niet tot op de bodem over te pompen? (we gebruiken zo'n handmatige pomp ipv overgieten).
Wanneer je zo'n 35l tank tot de nok vult zit er maar heel weinig lucht in die kan reageren met de benzine dus dat is wel aan te raden maar de huidige brandstoffen lenen zich niet echt voor langdurige opslag.
Je zou het laatste slokje in een glas kunnen gieten, dan zie je vanzelf of de benzine op iets drijft.
(En niet helemaal van onderop aanzuigen bij het overpompen want dan verdwijnt eventueel aanwezig water als eerste in je auto ;) )
Btw een maand of 2 zou ik me nog niet zo heel veel zorgen om maken maar probeer wel te voorkomen dat er niet per ongeluk nog ergens een klein tankje rondzwerft met brandstof van een jaar oud.

offtopic:
Er is een reden dat motoren die soms lange periodes niet gebruikt worden (buitenboordmotoren van zeilbootjes, kettingzagen, tuinmaaiers etc.) en nooit vele tientallen liters per jaar verbruiken maar wel heel moeten blijven en betrouwbaar functioneren vaak getankt worden met Aspen brandstof.
Dat spul is een nogal prijzige alkylaatbenzine maar bevat geen ethanol, is een heel stuk minder schadelijk om na verbranding in te ademen en blijft ook heel veel langer goed in opslag dan de 95E10 die je bij de pomp tankt.

Die voordelen hebben uiteraard een (pittig) prijskaartje maar motorschade is ook niet gratis te verhelpen en betrouwbaarheid is ook wat waard, bij 25 liter/jaar met veel stilstand is dat de allerbeste brandstof.
Beetje offtopic hier want niet zo relevant voor moderne personenauto's met een tankinhoud van zo'n 50 liter.

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 09-08-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:28
LA-384 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:09:
Maar goed, terug naar autoscout. Ik was benieuwd wat er zoal te krijgen was. Veel saai vormgegeven auto's. De Cupra Leon springt er wel positief uit, maar (nog) geen idee wat die doet qua betrouwbaarheid. Toen zag ik een rode Mazda 3 Sedan uit 2023 met 186pk, WOW! <3 Meteen verliefd eigenlijk. Het is volgens mij een facelift, want het ziet er net iets anders uit dan ik gewend was (de 3 kwam in 2018 ook veelvuldig voorbij in mijn zoektocht). Het ziet er allemaal net wat gelikter en sportiever uit.
De mijne wordt verkocht, is een donkerblauwe uit 2021, dus net niet je kleur. Ik ga zakelijk leasen.
Vernam toen ik ermee bezig was dat deze sedans best even te koop blijven staan, dus misschien gunstig voor onderhandelingen over de prijs.

Verder echt een geweldige auto de Mazda 3 (sedan). Met veel plezier ruim 4 jaar in gereden en met voorsprong de fijnste auto die ik gehad heb. Succes met je zoektocht, wordt een goede keuze (en snap de verliefdheid...).

[ Voor 29% gewijzigd door JM83 op 09-08-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
JM83 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:52:
[...]

De mijne wordt verkocht, is een donkerblauwe uit 2021, dus net niet je kleur. Ik ga zakelijk leasen.
Vernam toen ik ermee bezig was dat deze sedans best even te koop blijven staan, dus misschien gunstig voor onderhandelingen over de prijs.

Verder echt een geweldige auto de Mazda 3 (sedan). Met veel plezier ruim 4 jaar in gereden en met voorsprong de fijnste auto die ik gehad heb. Succes met je zoektocht, wordt een goede keuze (en snap de verliefdheid...).
Donkerblauw kan ook nog zeer mooi zijn, maar die moet ik dan in het echt zien. Ik zie dat er twee op staan, en beiden vallen voor mij buiten de boot. Afstand (wat überhaupt een dingetje is, mijn regio heeft precies geen aanbod, zowat alles is >100km), wil best wat rijden, maar Friesland is echt te ver (ik woon tussen Eindhoven en Venlo in) ;). Ook wil ik een handbak en eigenlijk Max 90k op de teller. Ik heb een landkaart gemaakt met het aanbod aangekruist, daar ga ik een dezer dagen eens een route op maken en een dag proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 18:02
LA-384 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

Donkerblauw kan ook nog zeer mooi zijn, maar die moet ik dan in het echt zien. Ik zie dat er twee op staan, en beiden vallen voor mij buiten de boot. Afstand (wat überhaupt een dingetje is, mijn regio heeft precies geen aanbod, zowat alles is >100km), wil best wat rijden, maar Friesland is echt te ver (ik woon tussen Eindhoven en Venlo in) ;). Ook wil ik een handbak en eigenlijk Max 90k op de teller. Ik heb een landkaart gemaakt met het aanbod aangekruist, daar ga ik een dezer dagen eens een route op maken en een dag proefrijden.
Gek dat je zo ver weg moet zoeken! Heb ooit in Tilburg bij Van Mossel begrepen dat er wat stond, maar geen idee hoe dat nu precies is. Zoek je dan naar auto's die tweedehands te koop staan en vraag je er specifiek naar? Weet niet hoe anders ze ermee omgaan, maar voor mij als leaserijder had bijna iedereen wel iets staan (maar dan niet altijd een sedan, of automaat, of de juiste uitvoering... toch wel genoeg om een idee te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:59

OKA

Vandaag met mijn 2019 CX-5 bij de dealer (in NL) geweest voor onderhoud. Ik heb overwogen om in BE te laten doen, maar icm APK scheelde het niet zoveel, dus was het de moeite niet waard.

Vooraf had ik geïnformeerd bij de dealer of ook updates van motormanagement worden doorgevoerd. Ze vertelden dat dat wordt gedaan indien beschikbaar. Dat had ik dus begrepen van dat het altijd wordt gedaan, maar blijkt dus alleen te worden gedaan indien op chassisnummer een benodigde update tevoorschijn komt. Ze doen kennelijk nooit zomaar updates installeren.

Mijn auto is (door de vorige eigenaren) nooit bij een Mazda dealer in onderhoud geweest, dus motormanagement is zoals die uit de fabriek kwam. Ik kan me niet voorstellen dat er geen update is die o.a. verbruik of prestaties verbetert. Hoe kan ik ervoor zorgen dat er wel updates worden geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:41
OKA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:45:
Vandaag met mijn 2019 CX-5 bij de dealer (in NL) geweest voor onderhoud. Ik heb overwogen om in BE te laten doen, maar icm APK scheelde het niet zoveel, dus was het de moeite niet waard.

Vooraf had ik geïnformeerd bij de dealer of ook updates van motormanagement worden doorgevoerd. Ze vertelden dat dat wordt gedaan indien beschikbaar. Dat had ik dus begrepen van dat het altijd wordt gedaan, maar blijkt dus alleen te worden gedaan indien op chassisnummer een benodigde update tevoorschijn komt. Ze doen kennelijk nooit zomaar updates installeren.

Mijn auto is (door de vorige eigenaren) nooit bij een Mazda dealer in onderhoud geweest, dus motormanagement is zoals die uit de fabriek kwam. Ik kan me niet voorstellen dat er geen update is die o.a. verbruik of prestaties verbetert. Hoe kan ik ervoor zorgen dat er wel updates worden geïnstalleerd?
Motormanagement updaten kost geld, tenzij er vanuit Mazda een reden voor is. Over het algemeen zijn updates ook niet bedoeld om verbruik of prestaties te verbeteren. Het zal vast voorgekomen zijn in het verleden, maar ik heb nog nooit iemand gehoord waarbij dat het geval was dat er om die reden een update geïnstalleerd werd. Dus dat zal maar heel zelden voorkomen, ook buiten Mazda.

Zelf heb ik heb vorig jaar met mijn CX-5, ook 2019, gehad dat de motor in storing schoot als ik met de caravan in de bergen reed. Blijkbaar waren de grenzen van de waardes te laag ingesteld waardoor de auto dacht dat de katalysator defect was. In de eerste instantie wilde de dealer er geld voor vragen, maar ik heb heel duidelijk gemaakt dat het enerzijds garantie was (wat even lastig was, de dealers was niet verkoper. De oorspronkelijke dealer is gestopt en had alles overgedragen naar de nieuwe) en anderzijds toch echt een bug van de software en dat ik daar als klant niet voor op hoef te draaien. Hoewel het maar om 4 tientjes ofzo ging hebben ze het kosteloos uitgevoerd. Sindsdien gaat de auto heerlijk door de bergen met de caravan *O*

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Het ligt er een beetje aan wat je onder motormanagement schaart. Strikt genomen is dat alleen alles wat direct met de motor te maken heeft.

De randsystemen krijgen wel vaker updates. Dat heb ik met m'n CX-30 ook een aantal keer gehad. Denk aan updates voor systemen als adaptive cruise control (welke in de originele versie gewoon aggressief op trok als de weg voor de auto vrij kwam).

Ook voor de SkyActiv-X motor zelf zijn er een aantal softwareupdates geweest als ik me goed herinner. Maar die motor was toen ook nog maar net uit. In de CX-5 ligt de SkyActiv-G, die al heel wat langer op de markt is en prima is doorontwikkeld.

Hoe vaak verschilt echter

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:59

OKA

Drardollan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:54:
[...]
Motormanagement updaten kost geld, tenzij er vanuit Mazda een reden voor is. Over het algemeen zijn updates ook niet bedoeld om verbruik of prestaties te verbeteren. Het zal vast voorgekomen zijn in het verleden, maar ik heb nog nooit iemand gehoord waarbij dat het geval was dat er om die reden een update geïnstalleerd werd. Dus dat zal maar heel zelden voorkomen, ook buiten Mazda.
In Amerika zijn de Technical Service Bulletins van Mazda online te vinden. Daar kom je nogal wat tegen wat met een update opgelost wordt. In Europa is het op dat gebied erg stil en is er geen tot weinig kennis buiten de dealers om.
RvL schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:19:
[...]
Het ligt er een beetje aan wat je onder motormanagement schaart. Strikt genomen is dat alleen alles wat direct met de motor te maken heeft.
Ik bedoel hiermee de ECU (Engine Control Unit) of ECM (Engine Control Module) en de TCM (Transmission Control Module). Die 2 samen worden ook wel PCM (Powertrain Control Module) genoemd.
Ik zou verwachten dat een cruisecontrol in een van die componenten zit.

Update van motormanagement zie ik als dat je bv. de firmware van je router update.

[ Voor 3% gewijzigd door OKA op 12-08-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:41
OKA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:28:
[...]

In Amerika zijn de Technical Service Bulletins van Mazda online te vinden. Daar kom je nogal wat tegen wat met een update opgelost wordt. In Europa is het op dat gebied erg stil en is er geen tot weinig kennis buiten de dealers om.
Sowieso is dat behoorlijk Amerikaans. Maar bij veel dingen staat dat het alleen uitgevoerd moet worden als een specifieke omstandigheid zich voordoet.

Maar het is geen probleem om een update te krijgen, gewoon vragen. Kost een paar tientjes en dan ben je klaar. Als dat je gerust stelt moet je dat doen toch?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Mijn dealer zegt pas eind november de levering...lijkt me rijkelijk laat of is dat gewoon de veilige prognose die ze nu nog aanhouden zonder kennis of definitieve planning te weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vraagje voor de mensen hier met een Mazda 3, 6 of CX-3/30/5 met 2.0 Skyactive-G en handbak:

Ben al erg lang bezig met de dealer ivm een bijgeluid uit de aandrijving: Bij deellast en constante snelheid/lichte acceleratie is een bijgeluid als een lager (het is afhankelijk van het toerental/snelheid) te horen. Geluid is weg bij hogere of lagere last en is duidelijk anders dan de klassieke 'gearwhine' van tandwielen (dus geen lichte vorm van het geluid bij snel achteruitrijden) de frequentie lijkt wat lager en er zijn 2 ondertonen ipv een constante whine.

Het beste is het te horen bij 105-115km/uur in de 6e versnelling (Dan draait hij ergens 2000-2300 toeren), in lagere versnellingen kan je het soms ook horen maar valt het meer weg tov. motorgeluid. Oorsprong lijkt links voor te zitten (op de bestuurdersstoel hoor je het duidelijker dan als passagier, verschilt ook hoe ver je naar voren of naar achteren zit). De Intensiteit/volume lijkt langzaam (in 30k km) wat erger te worden maar dat zit mogelijk tussen de oren (ben met dit soort dingen nogal oplettend/gevoelig). Soms lijkt het bij sterk afremmen op de motor ook wat hoorbaar.

Heel rattenplan aan dingen zijn vervangen oa. (niet verder gespecificeerd helaas) lagers in de versnellingsbak, differentieel lagers, tussenas naar aandrijfas rechts etc. Garantie is verlengd (maar ook eindig) en men heeft het 'product eigenschap' verklaard gezien een andere 6 op een andere locatie het ook zou hebben.

Vraag, herkend iemand dit/zou iemand het oor te luisteren kunnen leggen bij zijn/haar eigen auto?

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 13-08-2025 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 16:19
OKA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:45:

Een update betekend ook niet altijd dat het daarom beter werkt. Bij m'n Mazda3 is wél eens een aantal updates gedaan omdat ik constant de melding kreeg dat de 12V batterij bijna leeg was. Dit bleek dat er een bepaald onderdeel niet uitschakelde na het uitzetten van de motor en dat was opgelost met een update van die component.

Voor de rest heb ik eigenlijk totaal geen idee of er nog updates worden uitgevoerd gezien de garage geen erkende Mazda-dealer meer is (overgenomen door Van Mossel en Mazda is een van de weinige merken die ze niet aanbieden).

Informatie daarover vinden is zoals andere hier al aanhalen bijzonder moeilijk. Je vindt bijna geen info over updates hier van Europese modellen maar kan nu ook niet onmiddellijk geloven dat dit zo'n grote impact heeft/kan hebben behalve dan die van de ACC (hoewel ik niet weet of die bij mij zelfs is geïnstalleerd).

Wat ik wél zelf heb gedaan onlangs,is het infotainment systeem geupdate. Dit was ook nog de originele versie uit fabriek en kreeg plots, na gebruik van android auto, enkele bugs die effectief waren gefixt met de nieuwere versie. Dat was heel eenvoudig te doen, hoewel het moeilijkste is het bestand om te update te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kyunikeon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:26
GoldenSample schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:45:
Vraagje voor de mensen hier met een Mazda 3, 6 of CX-3/30/5 met 2.0 Skyactive-G en handbak:

Ben al erg lang bezig met de dealer ivm een bijgeluid uit de aandrijving: Bij deellast en constante snelheid/lichte acceleratie is een bijgeluid als een lager (het is afhankelijk van het toerental/snelheid) te horen. Geluid is weg bij hogere of lagere last en is duidelijk anders dan de klassieke 'gearwhine' van tandwielen (dus geen lichte vorm van het geluid bij snel achteruitrijden) de frequentie lijkt wat lager en er zijn 2 ondertonen ipv een constante whine.

Het beste is het te horen bij 105-115km/uur in de 6e versnelling (Dan draait hij ergens 2000-2300 toeren), in lagere versnellingen kan je het soms ook horen maar valt het meer weg tov. motorgeluid. Oorsprong lijkt links voor te zitten (op de bestuurdersstoel hoor je het duidelijker dan als passagier, verschilt ook hoe ver je naar voren of naar achteren zit). De Intensiteit/volume lijkt langzaam (in 30k km) wat erger te worden maar dat zit mogelijk tussen de oren (ben met dit soort dingen nogal oplettend/gevoelig). Soms lijkt het bij sterk afremmen op de motor ook wat hoorbaar.

Heel rattenplan aan dingen zijn vervangen oa. (niet verder gespecificeerd helaas) lagers in de versnellingsbak, differentieel lagers, tussenas naar aandrijfas rechts etc. Garantie is verlengd (maar ook eindig) en men heeft het 'product eigenschap' verklaard gezien een andere 6 op een andere locatie het ook zou hebben.

Vraag, herkend iemand dit/zou iemand het oor te luisteren kunnen leggen bij zijn/haar eigen auto?
Ik herken het probleem wat je beschrijft met mijn Mazda 3. Toevallig ben ik afgelopen maandag naar de Dealer geweest nadat mijn eigen Vakgarage er niet uitkwam.

De dealer gaf aan dat het waarschijnlijk de tussenaslager is van de aandrijfas. Kleinere kans is dat het de transmissie is. Maar zo te lezen is dat ook bij jou al vervangen zonder enig effect... Ik heb zelf een afspraak om het te laten vervangen volgende week donderdag. Gezien ik het uit mijn eigen zak betaald hoop ik dat het geluid daarmee verholpen word...

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kyunikeon schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

Ik herken het probleem wat je beschrijft met mijn Mazda 3. Toevallig ben ik afgelopen maandag naar de Dealer geweest nadat mijn eigen Vakgarage er niet uitkwam.

De dealer gaf aan dat het waarschijnlijk de tussenaslager is van de aandrijfas. Kleinere kans is dat het de transmissie is. Maar zo te lezen is dat ook bij jou al vervangen zonder enig effect... Ik heb zelf een afspraak om het te laten vervangen volgende week donderdag. Gezien ik het uit mijn eigen zak betaald hoop ik dat het geluid daarmee verholpen word...
Die is bij mij vervangen inderdaad. Ook een 2.0 handgeschakeld?

Hoeveel kilometers heb je? Bij mij viel het op bij ergens 115k zit nu 30k verder

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 14-08-2025 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kyunikeon
GoldenSample schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 00:04:
[...]

Die is bij mij vervangen inderdaad. Ook een 2.0 handgeschakeld?

Hoeveel kilometers heb je? Bij mij viel het op bij ergens 115k zit nu 30k verder
Ik heb inderdaad de handgeschakelde 2.0 met rond de 88k op de teller.

Ik hoor soms als ik over oneffen wegdek rij alsof er iets los zit. Maar dat is ook dan maar heel soms. Of het deel uitmaakt van het probleem.. who knows. Het ligt niet aan de ophanging. Daar zit totaal geen speling op volgens de dealer monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-09 13:41

Ik rij nu met een automaat, maar heb ook vier jaar in een handgeschakelde Mazda 2 gereden. Het geluid herken ik, gearbox whine in zijn twee. Heb er eigenlijk nooit wat mee gedaan :$ omdat de auto het prima deed. Enige vervelende aan die auto was dat de voorruit onder hogere spanning leek te staan, eerste knapte spontaan na 5000 km, de tweede, derde en vierde voorruit waren allemaal het gevolg van steenslag die doorscheurde.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Alex_79 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:34:
[...]

Ik rij nu met een automaat, maar heb ook vier jaar in een handgeschakelde Mazda 2 gereden. Het geluid herken ik, gearbox whine in zijn twee. Heb er eigenlijk nooit wat mee gedaan :$ omdat de auto het prima deed. Enige vervelende aan die auto was dat de voorruit onder hogere spanning leek te staan, eerste knapte spontaan na 5000 km, de tweede, derde en vierde voorruit waren allemaal het gevolg van steenslag die doorscheurde.
Het is niet echt een whine die je klassiek van de tandwielen hoort. Heb nu geen toegang tot de auto maar zal eens proberen het op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kyunikeon
GoldenSample schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:22:
[...]

Het is niet echt een whine die je klassiek van de tandwielen hoort. Heb nu geen toegang tot de auto maar zal eens proberen het op te nemen.
Er is (volgens mij toevallig een Nederlander als ik naar zn YT naam kijk) die het geluid heeft opgenomen Ik heb namelijk precies hetzelfde geluid als in de recording.
https://www.reddit.com/r/..._3_pulsing_droning_noise/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kyunikeon schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Er is (volgens mij toevallig een Nederlander als ik naar zn YT naam kijk) die het geluid heeft opgenomen Ik heb namelijk precies hetzelfde geluid als in de recording.
https://www.reddit.com/r/..._3_pulsing_droning_noise/
Bij mij is het echt een heel ander geluid en ook afhankelijk van het toerental. Dit lijkt sterk op dreunen van banden maar dan zonder het toerental afhankelijke stuk.

Misschien dat ik even zo een opname apparaatje aanschaf met een microfoon die je op een onderdeel van je auto kunt bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomvanlieshout
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-08 10:57

Ik heb precies hetzelfde probleem sinds dat ik mijn (tweedehands) Mazda 3 bezit. Het is de sedan versie uit 2016, handgeschakeld met de 2.0 Skyactiv motor in de GT-M uitvoering. Toen ik de auto kocht had 'ie 90K gelopen, inmiddels 107K. Het probleem is geen spat veranderd sindsdien. En inderdaad hoorbaar rond de 105-115km/u.

Ik heb destijds uitgebreid het probleem beschreven in dit reddit-topic inclusief geluidsopname, maar helaas geen oplossing gevonden en het maar geaccepteerd. Heb geen reparaties laten uitvoeren omdat ik destijds ook las dat iemand van alles had laten vervangen, zonder resultaat (en ik kan helaas geen gebruik maken van garantie).

Edit: Ah, ik zie dat mijn thread al gevonden was door kyunikeon :*)
Edit 2:
GoldenSample schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

Bij mij is het echt een heel ander geluid en ook afhankelijk van het toerental. Dit lijkt sterk op dreunen van banden maar dan zonder het toerental afhankelijke stuk.

Misschien dat ik even zo een opname apparaatje aanschaf met een microfoon die je op een onderdeel van je auto kunt bevestigen.
Ik betwijfel of het aan banden ligt, gezien het geluid niet lijkt te versnellen/vertragen als de snelheid verandert (het komt voor tussen de 105 en 115 km/u dus dat is niet een relatief groot verschil, moet ik toegeven). Ik denk ook toerental te kunnen uitsluiten gezien het zowel in de 5e als in de 6e versnelling voorkomt, met hetzelfde ritme.

Voor het opnemen-gedeelte kan ik je aanraden om een field recorder te gebruiken (niet iPhone/Android want die sluiten ruis uit met software). Ik had een Olympus LS10 geleend en gewoon in de auto zelf geplaatst (want dat is ook waar ik het geluid waarneem).

[ Voor 17% gewijzigd door tomvanlieshout op 18-08-2025 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kyunikeon
tomvanlieshout schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem sinds dat ik mijn (tweedehands) Mazda 3 bezit. Het is de sedan versie uit 2016, handgeschakeld met de 2.0 Skyactiv motor in de GT-M uitvoering. Toen ik de auto kocht had 'ie 90K gelopen, inmiddels 107K. Het probleem is geen spat veranderd sindsdien. En inderdaad hoorbaar rond de 105-115km/u.

Ik heb destijds uitgebreid het probleem beschreven in dit reddit-topic inclusief geluidsopname, maar helaas geen oplossing gevonden en het maar geaccepteerd. Heb geen reparaties laten uitvoeren omdat ik destijds ook las dat iemand van alles had laten vervangen, zonder resultaat (en ik kan helaas geen gebruik maken van garantie).
Ik heb inderdaad o.a. jouw Reddit draadje gevonden en van een paar anderen. Fijn dat juist jij een recording had (en Nederlands!), want ik heb precies hetzelfde geluid. Ook rond de 100 tot 115. Wat vreselijk irritant is.

Vorige week bij de Mazda dealer geweest voor uitgebreid diagnose omdat mijn eigen Vakgarage er niet uit kwam. Die dachten dat het de beplating was die op het metaal tikt, dus er is toen kneedkit er tussen gedaan uiteraard zonder resultaat.

Op de brug bij de Dealer zonder het gewicht op de veringen en banden eraf hadden ze het geluid kunnen na produceren. Volgens hun was het mogelijk de tussenaslager van de aandrijfas. Links zou direct aan de aandrijfas zitten en rechts zit een tussenaslager op, die zou wat speling hebben wat het geluid kan veroorzaken. De andere mogelijkheid was de transmissie wat mij te duur is om te laten vervangen.

In een Mazda 3 groep op Facebook zegt men dat het vaak de wiellagers zijn, of de tussenaslager. Gezien bij mij het geluid niet veranderd in bochten, ga ik erop gokken dat het de tussenaslager is. Dus deze week een afspraak voor het vervangen daarvan (wat overigens ook prijzig is met 650 euro's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomvanlieshout
kyunikeon schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:44:
[...]
Ik heb inderdaad o.a. jouw Reddit draadje gevonden en van een paar anderen. Fijn dat juist jij een recording had (en Nederlands!), want ik heb precies hetzelfde geluid. Ook rond de 100 tot 115. Wat vreselijk irritant is.

Vorige week bij de Mazda dealer geweest voor uitgebreid diagnose omdat mijn eigen Vakgarage er niet uit kwam. Die dachten dat het de beplating was die op het metaal tikt, dus er is toen kneedkit er tussen gedaan uiteraard zonder resultaat.

Op de brug bij de Dealer zonder het gewicht op de veringen en banden eraf hadden ze het geluid kunnen na produceren. Volgens hun was het mogelijk de tussenaslager van de aandrijfas. Links zou direct aan de aandrijfas zitten en rechts zit een tussenaslager op, die zou wat speling hebben wat het geluid kan veroorzaken. De andere mogelijkheid was de transmissie wat mij te duur is om te laten vervangen.

In een Mazda 3 groep op Facebook zegt men dat het vaak de wiellagers zijn, of de tussenaslager. Gezien bij mij het geluid niet veranderd in bochten, ga ik erop gokken dat het de tussenaslager is. Dus deze week een afspraak voor het vervangen daarvan (wat overigens ook prijzig is met 650 euro's).
Poeh, 650,- is inderdaad veel geld... Ik had wel een kapot wiellager en dat was inderdaad een geluid dat met sturen naar links optrad (en bovendien bij veel lagere snelheden ook waarneembaar was). Na het wiellager te hebben vervangen (350,-) was dat geluid verholpen, maar het geluid waar wij het nu over hebben was er voor en na het vervangen van het wiellager - onveranderd.

Ik heb het dus opgegeven zoals ik al eerder zei. Ik ben benieuwd wat er bij jou uitkomt... En mocht het inderdaad de tussenaslager zijn - kan het kwaad dat ik met dit geluid al zo'n 17.000km rondrij? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tomvanlieshout schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:51:
[...]

Poeh, 650,- is inderdaad veel geld... Ik had wel een kapot wiellager en dat was inderdaad een geluid dat met sturen naar links optrad (en bovendien bij veel lagere snelheden ook waarneembaar was). Na het wiellager te hebben vervangen (350,-) was dat geluid verholpen, maar het geluid waar wij het nu over hebben was er voor en na het vervangen van het wiellager - onveranderd.

Ik heb het dus opgegeven zoals ik al eerder zei. Ik ben benieuwd wat er bij jou uitkomt... En mocht het inderdaad de tussenaslager zijn - kan het kwaad dat ik met dit geluid al zo'n 17.000km rondrij? :X
Zolang het niet snel erger wordt kan het vaak wel een tijdje aan. Zou me er niet heel erg zorgen over maken. Je banden durf ik ook wel vrijwel uit te sluiten (dat bedoelde ik ook te zeggen) omdat het niet snelheidsafhankelijk is bij jou, ondanks dat het verder wel echt als dat dreunen klinkt. Wiellagers zijn, in mijn ervaring, ook (bijna) altijd wel op zijn minst iets veranderlijk qua geluid als je stuurt door meer/minder druk en andere hoek van de belasting en is hoger qua geluid dan wat ik bij jou hoor (bij mij klinkt het echt flink anders).

Overigens is dat tussenas lager bij mij dus ook vervangen. Heb nu zo een ding met van die klemmetjes die je op componentent kunt zetten gekocht: https://nl.aliexpress.com...S9RS&gatewayAdapt=glo2nld misschien wordt ik daar wat wijzer van.

Ook goede tip om even een knap opname apparaat te lenen voor het geluid in de auto. Moet even denken wie/wat/waar dat heeft in mijn omgeving om een opname te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 18-08-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
Het lezen van dit topic en daarna rijden op de Autobahn zijn geen goede combi 😂 Alle trillingen en geluid van het ruwe asfalt doet me dan toch twijfelen over mijn eigen auto. Gelukkig nog een stukje glas asfalt mee kunnen pakken, en het blijkt allemaal mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvanlieshout
jjkester schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:22:
Het lezen van dit topic en daarna rijden op de Autobahn zijn geen goede combi 😂 Alle trillingen en geluid van het ruwe asfalt doet me dan toch twijfelen over mijn eigen auto. Gelukkig nog een stukje glas asfalt mee kunnen pakken, en het blijkt allemaal mee te vallen.
Ha, ja, ik had ongeveer deze ervaring in België... De Mazda 3 (in elk geval de 3e generatie) is gewoon ontzettend lawaaierig. En zeker op slecht asfalt valt dat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
tomvanlieshout schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:59:
[...]
Ha, ja, ik had ongeveer deze ervaring in België... De Mazda 3 (in elk geval de 3e generatie) is gewoon ontzettend lawaaierig. En zeker op slecht asfalt valt dat op.
Als het op slecht asfalt opvalt lijkt het mij meer een probleem met de banden dan met de aandrijflijn.
Ik vind mijn Mazda 3 van 2017 tot nu toe de stilste auto waar ik ooit in heb gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvanlieshout
gerritjan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Als het op slecht asfalt opvalt lijkt het mij meer een probleem met de banden dan met de aandrijflijn.
Ik vind mijn Mazda 3 van 2017 tot nu toe de stilste auto waar ik ooit in heb gereden.
Ik bedoelde het niet in relatie tot het geluid waar we het eerder over hadden, maar in het algemeen dat wanneer ik met de Mazda 3 op slecht asfalt rijd, ik allerlei geluiden hoor die me achterdochtig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:57

Exirion

Gadgetfetisjist

gerritjan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:25:
Het is een prima auto, maar erg stil is ie niet. Ik heb ook een 2017 gehad (GT-M) en die was rumoeriger dan de Kia Ceed die ik ervoor had. Zowel motor, banden als wind waren duidelijker hoorbaar.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49
Mijn vorige Mazda 3 bm liet veel meer bandengeluid horen dan de 3 bp die ik nu rijd.
Die is echt een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
Exirion schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Het is een prima auto, maar erg stil is ie niet. Ik heb ook een 2017 gehad (GT-M) en die was rumoeriger dan de Kia Ceed die ik ervoor had. Zowel motor, banden als wind waren duidelijker hoorbaar.
Ik vind het motorgeluid nog wel meevallen, maar de bandenruis is vrij luid. Die grote velgen zullen daar wel flink aan bijdragen. Maar ik vind die te mooi om ze te vervangen met een kleiner setje.
Ik heb nog isolatiemateriaal aangebracht in de deuren en de kofferbak maar heeft nauwelijks verschil gemaakt qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:14
AMARONE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:08:
Mijn dealer zegt pas eind november de levering...lijkt me rijkelijk laat of is dat gewoon de veilige prognose die ze nu nog aanhouden zonder kennis of definitieve planning te weten?
Over welke auto heb je het in dit geval?

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Peror
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:01
Even tussendoor. Mazda CX-60 rijder hier, van de eerste generatie. (Ja die met al die kinderziektes, heb ze allemaal gehad, maar zijn ook allemaal netjes opgelost dus ben intussen heel tevreden.) Dat is wel de generatie zonder klasse III alarm en dat scheelt in de premie. Er is echter inmiddels wel een originele Mazda CX-60 alarmoptie. Die kun je achteraf laten inbouwen, verschillende dealers bieden dat aan. Iemand hier daar ervaring mee?

Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe dat praktisch werkt, achteraf. De auto heeft keyless entry en ik kan de auto gewoon openen en sluiten aan de (voor)portiergreep, zolang ik de sleutel maar op zak heb. Integreert dat alarm daar netjes mee? Of moet ik voortaan telkens zowel de sleutel als een alarmzender o.i.d. gaan meenemen? En moet je dan alsnog elke keer eerst op een knopje gaan drukken om het alarm eraf te halen voordat je de deuren opent? Want dan maakt het de keyless entry i.m.o. ineens zo goed als nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Venraiden4K schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

Over welke auto heb je het in dit geval?
Ah excuus...gaat over de Mazda 6e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
AMARONE schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Ah excuus...gaat over de Mazda 6e.
Ik denk dat dat komt omdat hij toch redelijk populair is. Die van mij zal eind september geleverd worden, maar ik heb hem dan ook al in juni reeds besteld.

• AMARONE
Venraiden4K schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:43:
[...]

Ik denk dat dat komt omdat hij toch redelijk populair is. Die van mij zal eind september geleverd worden, maar ik heb hem dan ook al in juni reeds besteld.
Vanuit de dealer gehoord? Mijne is in april al besteld dus dan zou die ook september moeten komen. Mijn leasemaatschappij geeft dat ook aan vooralsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
AMARONE schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Vanuit de dealer gehoord? Mijne is in april al besteld dus dan zou die ook september moeten komen. Mijn leasemaatschappij geeft dat ook aan vooralsnog.
Yess, de leasemaatschappij heeft vanuit de dealer het bericht doorgestuurd dat de Mazda 6e in de tweede helft van september daar gelost zal worden. Dus de verwachte levering staat op medio / eind september.
Volgens mij bij Louwman.

• LA-384
Heeft iemand van jullie de pianolak onderdelen van diens Mazda beschermd met een coating of of iets dergelijks? En eventueel ervaring met het verwijderen van de krasjes? Of zijn die onderdelen makkelijk te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
LA-384 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:39:
Heeft iemand van jullie de pianolak onderdelen van diens Mazda beschermd met een coating of of iets dergelijks? En eventueel ervaring met het verwijderen van de krasjes? Of zijn die onderdelen makkelijk te vervangen?
Wat veel voorbij komt op fora is dat men die pianoplastic onderdelen (vinyl) wrapt.
Ben je gelijk van die enorme krasgevoeligheid af die nieuwe glossy onderdelen ook weer hebben.
Wil je het mooi herstellen dan moeten de bekraste onderdelen er toch uit dus qua werk scheelt het weinig met vervangen, wrappen op zich is niet heel lastig en je kan er weinig mee verprutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
PalingDrone schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 00:01:
[...]

Wat veel voorbij komt op fora is dat men die pianoplastic onderdelen (vinyl) wrapt.
Ben je gelijk van die enorme krasgevoeligheid af die nieuwe glossy onderdelen ook weer hebben.
Wil je het mooi herstellen dan moeten de bekraste onderdelen er toch uit dus qua werk scheelt het weinig met vervangen, wrappen op zich is niet heel lastig en je kan er weinig mee verprutsen.
Dat had ik idd ook gelezen, hoewel de eerste de beste Google-hit aangeeft dat ze kunststof delen niet wrappen, omdat dat niet zou hechten. Maar kan natuurlijk zijn dat ze het over zacht kunststof hebben.

Ik vroeg me dus ook af, of iemand hier op tweakers zoiets al eens gedaan heeft en wat de ervaringen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 22-08-2025 06:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:20
LA-384 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:39:
Ik heb zelf de middenconsole gewrapt met behulp van deze tutorial
https://www.mazda3revolut...m-for-2019-mazda3.240613/

De andere delen heb ik gelaten voor wat het is gezien die niet heel erg in het zicht zitten. Als je er een paar uurtjes voor uittrekt is het goed zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
Oceanview schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Ik heb zelf de middenconsole gewrapt met behulp van deze tutorial
https://www.mazda3revolut...m-for-2019-mazda3.240613/

De andere delen heb ik gelaten voor wat het is gezien die niet heel erg in het zicht zitten. Als je er een paar uurtjes voor uittrekt is het goed zelf te doen.
Ik ben wel benieuwd hoe het eind resultaat is. Welke kleur etc. heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@LA-384 Daar heeft die eerste hit op Google ook deels gelijk in.
Op PET kunststof zoals dat ruwe materiaal van ongespoten bumpers blijft wrapfolie idd niet (goed) zitten, op gladde meegespoten kunststof delen (spoilers, bumpers, stootstrips) of andere gladde harde stukken plastic is het geen probleem.
Je hebt tegenwoordig ook hele mooie diepglanzende zwarte folie die behoorlijk in de richting komt van het originele pianoplastic.

[ Voor 17% gewijzigd door PalingDrone op 22-08-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
PalingDrone schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:47:
@LA-384 Daar heeft die eerste hit op Google ook deels gelijk in.
Op PET kunststof zoals dat ruwe materiaal van ongespoten bumpers blijft wrapfolie idd niet (goed) zitten, op gladde meegespoten kunststof delen (spoilers, bumpers, stootstrips) of andere gladde harde stukken plastic is het geen probleem.
Je hebt tegenwoordig ook hele mooie diepglanzende zwarte folie die behoorlijk in de richting komt van het originele pianoplastic.
Ah kijk, dat is goed om te horen. Ik moet het nog live zien, maar die bestaande pianolak lijkt me niet lelijk. Dat carbon wat je overal ziet, is iig niet mijn smaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• williewimp
LA-384 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Ah kijk, dat is goed om te horen. Ik moet het nog live zien, maar die bestaande pianolak lijkt me niet lelijk. Dat carbon wat je overal ziet, is iig niet mijn smaak.
Eens, In die link van ocenaview staan eronder nog wat andere voorbeelden die andere mensen hadden gemaakt. Ik vond de folie met het geborstelde antraciet aluminium best geslaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Nou, vandaag half Nederland doorgereden om een mooie recente Mazda 3 sedan te bezichtigen en een proefrit te maken. Het was een skyactiv x met dus de 186pk motor. Wat een genot om mee te rijden! Zo comfortabel en rustig. Het viel me positief op dat de auto tijdens het rijden helemaal niet zo groot lijkt als dat hij daadwerkelijk is (Mazda 2 gewend). Ik vond het zicht naar achteren zeer goed en met die achteruitrij camera heb ik niet het idee dat ik informatie mis. Ik ben echter niet geheel overtuigd van de meerwaarde van de 360 graden camera's. Het heads-up display is een zeer fijne feature, rijd zo rustig dat je niet eens naar beneden hoeft te kijken om je snelheid en navigatieinstructies te zien. De auto schakelt heerlijk op en af, geen moment het gevoel gehad dat ik moest wennen aan het geheel. Ik reed er zo mee weg en het voelde alsof ik nooit wat anders gereden heb.

Echter viel het uiterlijk van de sedan in het echt mij toch wat tegen. Het had minder die wow-factor van de foto's. Het blijft een mooie auto, maar toch niet helemaal mijn stijl qua uiterlijk. Ook werd mijn twijfel over de achterbak en dan vooral de ruimte van de opening, helaas bevestigd. Het is een mooie auto om zakelijk mee naar klanten te rijden, maar toch minder praktisch voor dagelijks vervoer.

Helaas is dit de enige auto waar ik in gereden heb vandaag. Ik heb nog twee andere garages bezocht, maar een proefrit was daar niet direct mogelijk. Ik heb de sedan alleen in het rood gezien en hoewel dat een mooie kleur is, lijk ik ook daar wat op uitgekeken te zijn (ik rijd al 7 jaar een rode Mazda 2). Overigens viel het me tegen hoeveel krassen er op de auto's van vandaag zichtbaar waren, niet alleen de pianolak. Dat was ook al een reden om niet tot aankoop over te gaan.

Bij het bezoek aan een andere garage, zag ik ook een zwarte hatchback Homura met zwarte velgen. Deze stond wel binnen, maar zag er werkelijk fantastisch uit. Ik ga me nu eens verdiepen in het aanbod van hatchbacks, gelukkig zijn die wat beter vertegenwoordigd. Ik hoop volgend weekend een ronde te maken waarbij ik ook de skyactiv g en skyactiv g sportive kan proberen. Ik ben erg benieuwd of die net zo prettig aanvoelen als de x van vandaag.

Hebben jullie een idee of er nog verschil zit in wegligging tussen de sedan en hatchback? Ik heb ergens gelezen dat de wielbasis van de sedan ook iets langer is dan die van de hatchback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
Volgens autoweek is de wielbasis en spoorbreedte identiek. Verschil is heel klein tussen die 2. De sedan is 20 cm langer.
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/109212-109232/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
LA-384 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:05:
Nou, vandaag half Nederland doorgereden om een mooie recente Mazda 3 sedan te bezichtigen en een proefrit te maken. Het was een skyactiv x met dus de 186pk motor. Wat een genot om mee te rijden! Zo comfortabel en rustig. Het viel me positief op dat de auto tijdens het rijden helemaal niet zo groot lijkt als dat hij daadwerkelijk is (Mazda 2 gewend). Ik vond het zicht naar achteren zeer goed en met die achteruitrij camera heb ik niet het idee dat ik informatie mis. Ik ben echter niet geheel overtuigd van de meerwaarde van de 360 graden camera's. Het heads-up display is een zeer fijne feature, rijd zo rustig dat je niet eens naar beneden hoeft te kijken om je snelheid en navigatieinstructies te zien. De auto schakelt heerlijk op en af, geen moment het gevoel gehad dat ik moest wennen aan het geheel. Ik reed er zo mee weg en het voelde alsof ik nooit wat anders gereden heb.

Echter viel het uiterlijk van de sedan in het echt mij toch wat tegen. Het had minder die wow-factor van de foto's. Het blijft een mooie auto, maar toch niet helemaal mijn stijl qua uiterlijk. Ook werd mijn twijfel over de achterbak en dan vooral de ruimte van de opening, helaas bevestigd. Het is een mooie auto om zakelijk mee naar klanten te rijden, maar toch minder praktisch voor dagelijks vervoer.

Helaas is dit de enige auto waar ik in gereden heb vandaag. Ik heb nog twee andere garages bezocht, maar een proefrit was daar niet direct mogelijk. Ik heb de sedan alleen in het rood gezien en hoewel dat een mooie kleur is, lijk ik ook daar wat op uitgekeken te zijn (ik rijd al 7 jaar een rode Mazda 2). Overigens viel het me tegen hoeveel krassen er op de auto's van vandaag zichtbaar waren, niet alleen de pianolak. Dat was ook al een reden om niet tot aankoop over te gaan.

Bij het bezoek aan een andere garage, zag ik ook een zwarte hatchback Homura met zwarte velgen. Deze stond wel binnen, maar zag er werkelijk fantastisch uit. Ik ga me nu eens verdiepen in het aanbod van hatchbacks, gelukkig zijn die wat beter vertegenwoordigd. Ik hoop volgend weekend een ronde te maken waarbij ik ook de skyactiv g en skyactiv g sportive kan proberen. Ik ben erg benieuwd of die net zo prettig aanvoelen als de x van vandaag.

Hebben jullie een idee of er nog verschil zit in wegligging tussen de sedan en hatchback? Ik heb ergens gelezen dat de wielbasis van de sedan ook iets langer is dan die van de hatchback.
Leuk om je bevindingen te lezen. Merk je nou dat die 3 beduidend zwaarder is?
Welke generatie 2 heb je nu?

Vorige week nog in een 3 sedan gezeten toen mijn eigen auto zijn jaarlijkse beurt + APK kreeg. Ik vond het interieur toch wel erg rustgevend overkomen.

Persoonlijk vind ik die 3 sedan in het Rood ook niet zo. In het Metallic grijs toont hij wat meer luxe.
The hatch in het Rood vind ik dan wel weer mooi met die zwarte Grill.

De 3 is voor mij toch wel een serieuze overweging als opvolger aangezien de 2 niet meer gemaakt wordt en ik geen fan van de Hybride 2 ben.

Mijn 2 uit 2016 heeft sinds vrijdag nieuwe Bougies gekregen, dat moest blijkbaar rond de 120 000 KM. Ik vind het verbazingwekkend hoeveel scherper/vloeiender hij nu aanvoelt. Ik merkte het al toen ik het terrein afreed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Mick3112 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:55:
Leuk om je bevindingen te lezen. Merk je nou dat die 3 beduidend zwaarder is?
Welke generatie 2 heb je nu?
Ik heb een Mazda 2 uit 2017. 115k op de teller. Bij mij zijn de bougies al eerder vervangen, in 2020 en in dit jaar weer. Ik kom niet bij een Mazda garage voor onderhoud.

Ik vond de 3 sedan niet zwaarder of groter aanvoelen tijdens de proefrit. Maar let wel, ik heb gewoon rustig gereden. Stukje snelweg, stukje landweggetjes en stadsverkeer. Ik ben niet als een malle bochten ingedoken zeg maar.

Ik hoorde in een yt review dat die persoon vond dat je geen aangrijppunt voelde van de koppeling bij het wegrijden, maar dat heb ik niet zo ervaren. De auto komt heel soepel en makkelijk van zn plek, ook zonder direct gas te moeten geven.

Ik vond de auto dus vooral degelijker, serieuzer aanvoelen dan mn Mazda 2, of dat door het gewicht komt, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

LA-384 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Ik vond de auto dus vooral degelijker, serieuzer aanvoelen dan mn Mazda 2, of dat door het gewicht komt, durf ik niet te zeggen.
Gewicht maar ook afwerking, geluidsisolatie en dergelijke. Kortom, het verschil (de upgrade als het ware) tussen B en C klasse.

Niets mis met de 2 overigens. Ik rijd graag in onze 2

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik ben nu naar het aanbod van hatchbacks aan het kijken. Doordat die veel meer vertegenwoordigd zijn en ook nog eens dichterbij, ben ik m'n wensen wat meer aan het finetunen. Het valt me op dat er veel meer 150pk sa-G motoren bij zitten. Ik dacht bij de sedan dat dit enkel bij de sportive uitvoering zo was en dat die uitvoering ook maar tijdelijk te koop was. Klopt het dat dat 150pk blok dan gewoon dezelfde motor is als die in de sportive uitvoering? Wat feitelijk weer een anders afgestelde 122pk motor is? Of hebben ze er nog wat meer aan gesleuteld?
Pagina: 1 ... 75 ... 77 Laatste