jesco_white schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:39:
[...]
Volgens mij is dit onzin. Ik heb zelf een X en ook af en toe 95 of 98 getankt maar dacht zelfs meer onregelmatigheid te voelen en horen daardoor. Kan tussen de oren zitten. Ik las ergens een interview met een ontwerper van de X motor en die melde ook specifiek dat die motor op E10 was ontworpen. Door die hoge compressie en dieselachtige ontbranding by design had je juist geen baat bij hoge octaan brandstof. Sindsdien tank ik gewoon E10, ook op langere vakantietrips door Duitsland en Oostenrijk en de X gaat als de brandweer daarop. Ik snap het sentiment van "duurder en/of hoger octaangetal = beter" op zich wel, maar specifiek niet bij deze non-turbo motor.
Edit: Ergens rond 9:44 gaat het over brandstof (Duitstalig). Voor de X motor geeft hij aan dat deze min of meer voor E10 ontworpen is.
YouTube: #FragMazda Folge 9 – Motorenspecial
Psst, E5 of E10 zegt niets over het octaangetal 95 of 98 (of voor extra veel oempf 102)...
E=Ethanolpercentage, max. 5 of 10 procent toegevoegde alcohol (goedkoop laagcalorisch vulmiddel) aan je benzine.
In een 5 liter jerrycan die soms lang staat voordat deze opgebruikt wordt tank ik dus nooit E10, puur om te voorkomen dat die 10% ethanol teveel water aantrekt na verloop van tijd.
Om diezelfde reden kan je ook beter bij een auto die heel weinig gebruikt wordt E5 tanken.
Tank je bijvoorbeeld maar 1x per maand dan staat de auto dus lang/vaak stil en wil je je brandstof ook zo zuiver mogelijk houden, iig niet dat er zich onderin je tank een laagje water gaat vormen.
Via bijvoorbeeld de tankontluchting komt er anders onder heel ongunstige omstandigheden teveel water in je brandstof wat de nodige slijtage kan veroorzaken of bij hele oude auto's een van binnenuit roestende tank. Ook heeft alcohol de neiging om pakkingen aan te vreten maar dat was meer een probleem bij oudere auto's die tot begin jaren 90 van de vorige eeuw geproduceerd werden.
Alles uit deze eeuw is gewoon geschikt voor die 10% ethanol bijmenging, daar zijn alle brandstofsystemen uit de laatste decennia ook op ontworpen.
Besef ook dat dit maximumwaarden zijn van de ethanol, kan best dat er op de pomp staat dat je E10 tankt maar je in werkelijkheid er E5 of "E7,5" ingiet iig is het nooit 11% ethanol.
Bij E5 weet je dus dat er maximaal 5% ethanol in zit, kan ook nog minder zijn.
In NL gaan veel mensen er van uit dat E5 altijd octaangetal 98 heeft maar die 2 hebben weinig met elkaar te maken, net over de grens met D heb je vaak meer keus.
Euro 95 E10 (de goedkoopste), Euro 95 E5 (paar cent duurder maar minder ethanol) en Super 98 (wat vrijwel altijd E5 is)
Wanneer ik dus in D tank gaat er altijd 95 E5 in, de ethanol halen we wel bij de Trinkgut (slijterij)

.