Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Wat je zegt klopt. De 122 en 150 zijn geknepen versies. Precies dezelfde motoren als in de BM generatie.RvL schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:32:
Volgens mij is de sa-G in de basis een motor die 165pk levert, zoals in de CX-5. In ieder geval de 122pk versie is een geknepen versie van die motor en ik geloof de 150pk versie ook. Maar pin me op die laatste niet vast
Ik heb toevallig de 122 versie laten remappen naar ~170pk. Is er een wereld van verschil? Nee, niet als je het onder de 4000 toeren houd zoals de meeste mensen. Is het zonde van je geld? Zeker. Maar ik vind het persoonlijk leuk om eens lekker door te trappen
Volgens mij waren de ECU's van de 2024 en 2025 nog niet gekraakt, dus op die modeljaren is er nog nergens een remap te krijgen. Correct me if I'm wrong.
Klopt, en bij de laatste generatie wordt het nog extremer door milieunormen. De 2.5 die in de grotere Mazda’s al als 194PK motor zat, wordt nu in de kleinere modellen als 140PK motor ingezet. Zal een stuk langer meegaan dan een 1.0 3-cylinder van andere merkenRvL schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:32:
Volgens mij is de sa-G in de basis een motor die 165pk levert, zoals in de CX-5. In ieder geval de 122pk versie is een geknepen versie van die motor en ik geloof de 150pk versie ook. Maar pin me op die laatste niet vast
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Wat me wel opvalt is dat de uitstoot op papier niet helemaal gelijk is, ook de 0-100 snelheid verschilt iets tussen deze versies. Dus waarschijnlijk is er toch iets meer koppel (bij hogere toeren).
Ik had al gelezen dat de officiële cijfers voor de 122pk versie niet echt overeenkomen met de praktijkcijfers. De auto zou sneller zijn dan opgegeven als ik het goed heb. Ik las zelfs dat de SA-X in realiteit wat langzamer was dan de SA-G. Terwijl die op papier zo'n 2 seconde sneller is bij 0-100. Of je dat verschil echt zal merken in de praktijk is nog maar de vraag, want eigenlijk is het enige scenario waar je ongestoord van 0-100 gaat wanneer je invoegt op de snelweg. Bij verkeerslichten heb je al snel met voorgangers te maken en stopt het bij 50km/u.
Ik hoop iig komend weekend alle 3 de versies nog eens te proefrijden (122pk SA-G, 150pk SA-G en 186pk SA-X), maar dat zal wat planning vergen.
[ Voor 47% gewijzigd door LA-384 op 24-08-2025 19:22 ]
Mijn reden om te tunen was omdat de motor na 4000 toeren blijft "hangen". Je maakt wel toeren maar je komt niet echt vooruit. Zie klik. Ik heb voor m'n auto betaald en dan wil ik hem ook helemaal gebruikenLA-384 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:09:
Ik ben ook niet van plan om te laten tunen oid, maar het is goed om te weten of de 122pk versie feitelijk dezelfde motor is als de 150pk versie. Dat betekent waarschijnlijk dat je in het dagelijkse woon-werk verkeer geen verschillen gaat merken, alleen wanneer je de motor op z'n staart trapt bij hogere snelheden (dus zeg maar van 100 naar 140 bijvoorbeeld), of misschien nog wel bij hogere snelheden, want zover ik heb begrepen zegt PK meer iets over topsnelheid en niet over hoe snel je daar komt.
Wat me wel opvalt is dat de uitstoot op papier niet helemaal gelijk is, ook de 0-100 snelheid verschilt iets tussen deze versies. Dus waarschijnlijk is er toch iets meer koppel (bij hogere toeren).
Ik had al gelezen dat de officiële cijfers voor de 122pk versie niet echt overeenkomen met de praktijkcijfers. De auto zou sneller zijn dan opgegeven als ik het goed heb. Ik las zelfs dat de SA-X in realiteit wat langzamer was dan de SA-G. Terwijl die op papier zo'n 2 seconde sneller is bij 0-100. Of je dat verschil echt zal merken in de praktijk is nog maar de vraag, want eigenlijk is het enige scenario waar je ongestoord van 0-100 gaat wanneer je invoegt op de snelweg. Bij verkeerslichten heb je al snel met voorgangers te maken en stopt het bij 50km/u.
Ik hoop iig komend weekend alle 3 de versies nog eens te proefrijden (122pk SA-G, 150pk SA-G en 186pk SA-X), maar dat zal wat planning vergen.
Persoonlijk zou ik voor de G gaan en niet voor de X. G heeft zich al bewezen dat het betrouwbare motor is terwijl X nog vrij nieuw is en ook vrij complex is (heb ik me laten vertellen). De vraag is daarom ook of de gemiddelde garage hiermee overweg kan. Het zullen vast wel robuuste motoren zijn Mazda kennende maar tijd zal het leren
De X is er toch ook alweer 6 jaar? Ik zit nog niet heel diep in de materie, maar volgens mij regent het iig niet klachten. Met de komst van de e-skyactiv x hebben ze de compressie echter wel wat teruggeschroefd heb ik begrepen (16.3:1 vs 15:1 voor de e-versie (SA-G = 14:1)). Nou kun je natuurlijk zeggen dat die verlaging niet voor niets is geweest, aan de andere kant kun je ook zeggen dat de non-e versie wat kinderziektes kende die ze met e-versie opgelost hebben.kyunikeon schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:45:
Persoonlijk zou ik voor de G gaan en niet voor de X. G heeft zich al bewezen dat het betrouwbare motor is terwijl X nog vrij nieuw is en ook vrij complex is (heb ik me laten vertellen). De vraag is daarom ook of de gemiddelde garage hiermee overweg kan. Het zullen vast wel robuuste motoren zijn Mazda kennende maar tijd zal het leren
6 jaar alweer. Tijd gaat hard.. Ik lees inderdaad ook amper problemen. Het blijft wel zo dat de X een complexere motor is vanwege SPCCI. Naar mijn weten gebruikt alleen Mazda dat. Dus ik zou me als ik jou was wel goed inlezenLA-384 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:12:
[...]
De X is er toch ook alweer 6 jaar? Ik zit nog niet heel diep in de materie, maar volgens mij regent het iig niet klachten. Met de komst van de e-skyactiv x hebben ze de compressie echter wel wat teruggeschroefd heb ik begrepen (16.3:1 vs 15:1 voor de e-versie (SA-G = 14:1)). Nou kun je natuurlijk zeggen dat die verlaging niet voor niets is geweest, aan de andere kant kun je ook zeggen dat de non-e versie wat kinderziektes kende die ze met e-versie opgelost hebben.
Vooralsnog heb ik nog geen keuze gemaakt. Ik hoop dus komend weekend wat proefritten te kunnen maken in de hatchback, waarvan het merendeel 150pk skyactiv g motoren betreft. Op zich maakt de zuinigheid van de x mij niet zoveel uit, ik rijd maar 7000km per jaar, dus die extra brandstof is bijna verwaarloosbaar. Tegen de tijd dat ik moet kiezen, zal ik ook een totaal kostenplaatje maken qua wegenbelasting, benzinekosten en verzekering om te weten of daar nog verschillen zitten.kyunikeon schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:24:
[...]
6 jaar alweer. Tijd gaat hard.. Ik lees inderdaad ook amper problemen. Het blijft wel zo dat de X een complexere motor is vanwege SPCCI. Naar mijn weten gebruikt alleen Mazda dat. Dus ik zou me als ik jou was wel goed inlezen
Het schiet me overigens ook te binnen dat ik bij de skyactiv x van afgelopen weekend een vreemd "schrapend" geluid hoorde bij optrekken bij lage snelheid en lage toeren (zeg 20-30km/u in z'n 2), het was niet heel duidelijk te horen, had ik muziek aan staan, was het me waarschijnlijk niet opgevallen. Ik zal daar extra alert op zijn bij een volgende proefrit, om te zien of dat SA-x specifiek is, of dat het een dingetje was voor die specifieke auto waarin ik gereden heb. Dat was overigens aan het einde van de proefrit dat me dat opviel, dus bij warme motor.
Een tweede ding wat me te binnenschiet is dat het geluid van de bose speakers niet zo heel overweldigend was. Kanttekening is wel dat ik Android auto in gebruik had, daarbij kon ik geen radio gebruiken. Ik was genoodzaakt muziek via Spotify af te spelen, waar ik verder geen abonnement op heb (dus lagere kwaliteit). Overigens zie ik bij het aanbod hatchbacks geen auto's staan met bose speakers, enkel wat importautos die vermoedelijk met schade zijn geïmporteerd. Kennelijk is dat bose speakersysteem minder aantrekkelijk gebleken, of prijstechnisch minder interessant.
[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 24-08-2025 21:03 ]
Ik vind het geluid vergelijkbaar met mijn vorige Mazda 3 met Bose.
Hmmm, vooral als je niet heel veel gas gaf?LA-384 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:48:
[...]
Het schiet me overigens ook te binnen dat ik bij de skyactiv x van afgelopen weekend een vreemd "schrapend" geluid hoorde bij optrekken bij lage snelheid en lage toeren (zeg 20-30km/u in z'n 2), het was niet heel duidelijk te horen, had ik muziek aan staan, was het me waarschijnlijk niet opgevallen. Ik zal daar extra alert op zijn bij een volgende proefrit, om te zien of dat SA-x specifiek is, of dat het een dingetje was voor die specifieke auto waarin ik gereden heb. Dat was overigens aan het einde van de proefrit dat me dat opviel, dus bij warme motor.
[...]
Dat geluid doet me denken aan het geluid wat ik had in m'n (vorige) auto, een CX-30 met Sky-X motor, nadat de supercharger was vervangen: RvL in "Het grote Mazda topic #1"
Hier RvL in "Het grote Mazda topic #1" heb ik wat geluidsfragmenten geplaatst. Meer een ratelend geluid dan een schrapend. Bleek achteraf aan de multiriem en bijbehorende rollers te liggen.
Maar, laat je niet gek maken door mijn verhalen over CX-30 met Sky-X motor. Hoewel de mijne duidelijk op maandagochtend in elkaar geschroefd was door een Japanner die op zondag teveel saké gedronken had, ben ik een van de weinigen die ik ken met zoveel problemen. Meerdere collega's hebben/hadden een 3 met Sky-X motor en totaal geen problemen.
Mooiste anekdote is nog dat ik een collega vertelde over de problemen met m'n CX-30. Hij zei dat ik dan maar eens een Mazda moest gaan leasen. Hij reed al jaren Mazda en had nooit problemen. Toen vertelde ik 'm maar dat ik een Mazda reed...
Nu de dekens nog...
Het was idd bij rustig optrekken of beetje snelheid houden. Het viel me pas aan het eind op, omdat ik eerder niet in die situatie kwam. Het was me twee momenten opgevallen, letterlijk de laatste paar honderd meter van de proefrit, dus niet in de gelegenheid meer om dat uitgebreid verder te testen.RvL schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:06:
Hmmm, vooral als je niet heel veel gas gaf?
Ik kan niet zeggen dat ik het daar herken. Het was ook zo op de achtergrond aanwezig, dat ik het niet zou kunnen vastleggen in een geluidsopname. Aangezien ik toch niet voor die auto kies, maak ik me er ook niet zo'n zorgen om, maar ik ga het wel zeker controleren bij een volgende proefrit. Het kan misschien ook een gevolg zijn van die cilinder-uitschakeling wellicht? Het was een auto van augustus 2023 dacht ik, dus iig met de vernieuwde E-skyactiv x motor.Dat geluid doet me denken aan het geluid wat ik had in m'n (vorige) auto, een CX-30 met Sky-X motor, nadat de supercharger was vervangen: RvL in "Het grote Mazda topic #1"
Hier RvL in "Het grote Mazda topic #1" heb ik wat geluidsfragmenten geplaatst. Meer een ratelend geluid dan een schrapend. Bleek achteraf aan de multiriem en bijbehorende rollers te liggen.
Ik kwam onlangs dit tegen toen ik wat onderzoek deed naar de 3. https://www.mazda3revolut...r-non-bose-system.245280/LA-384 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:48:
[...]
Een tweede ding wat me te binnenschiet is dat het geluid van de bose speakers niet zo heel overweldigend was. Kanttekening is wel dat ik Android auto in gebruik had, daarbij kon ik geen radio gebruiken. Ik was genoodzaakt muziek via Spotify af te spelen, waar ik verder geen abonnement op heb (dus lagere kwaliteit). Overigens zie ik bij het aanbod hatchbacks geen auto's staan met bose speakers, enkel wat importautos die vermoedelijk met schade zijn geïmporteerd. Kennelijk is dat bose speakersysteem minder aantrekkelijk gebleken, of prijstechnisch minder interessant.
Was voor mij wel reden om mij niet te blind te starten op uitvoeringen met Bose als ik ooit de overstap zou maken.
Ik vind het audiosysteem in de 2 ook wel aardig/goed klinken.
Ik zou ook even naar Duitsland en importeren kijken, hier hebben ze wat andere uitvoeringen qua uitrusting en AWD.LA-384 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:45:
Ik ben nu naar het aanbod van hatchbacks aan het kijken. Doordat die veel meer vertegenwoordigd zijn en ook nog eens dichterbij, ben ik m'n wensen wat meer aan het finetunen. Het valt me op dat er veel meer 150pk sa-G motoren bij zitten. Ik dacht bij de sedan dat dit enkel bij de sportive uitvoering zo was en dat die uitvoering ook maar tijdelijk te koop was. Klopt het dat dat 150pk blok dan gewoon dezelfde motor is als die in de sportive uitvoering? Wat feitelijk weer een anders afgestelde 122pk motor is? Of hebben ze er nog wat meer aan gesleuteld?
Dat vraag ik me af. Uit beschrijvingen van SPCCI kreeg ik de indruk dat SPCCI niet veel (mechanische) complexiteit toevoegt maar vooral om de software draait.kyunikeon schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:24:
[...]
6 jaar alweer. Tijd gaat hard.. Ik lees inderdaad ook amper problemen. Het blijft wel zo dat de X een complexere motor is vanwege SPCCI. Naar mijn weten gebruikt alleen Mazda dat. Dus ik zou me als ik jou was wel goed inlezen
De skyactiv-X heeft een supercharger, een lucht-water intercooler en heeft volgens mij ook een EGR systeem.downtime schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
Dat vraag ik me af. Uit beschrijvingen van SPCCI kreeg ik de indruk dat SPCCI niet veel (mechanische) complexiteit toevoegt maar vooral om de software draait.
Die supercharger is nodig om voldoende lucht en dus druk in de verbrandingskamer te hebben om SPCCI daadwerkelijk te kunnen toepassen. Een normale auto gebruikt een gasklep om het vermogen te regelen (de ecu spuit de juiste hoeveelheid brandstof in nadat hij meet hoeveel lucht er aangezogen wordt) In die X staat de gasklep volledig open, maar regel je het gevraagde vermogen door de hoeveelheid brandstof aan te passen. Dat concept is op zich heel eenvoudig, maar vraagt dus wel meer complexiteit eromheen (die supercharger oa).
Hij is dus wel degelijk veel complexer dan een skyactiv-G, die zich echt onderscheidt door de relatieve eenvoud maar toch prima efficiëntie. Betekent niet dat de X geen betrouwbare motor is, maar is wel degelijk complexer.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aC3b8FefrhvTC2BQqMh1RlHA.jpg?f=user_large)
Dit is de Platinum Quartz kleur, Homura uitvoering en aero pack (wat volgens mij de spoiler en uitlaat is?) oh nee, ook de onderste zwarte rand rondom).
[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 25-08-2025 21:46 ]
Ik denk niet dat ie in die uitvoering standaard zo geleverd wordt. Deze is overduidelijk verlaagd. Voor de Mazda 3 hebben ze daarvoor destijds een set Eibach Pro als zijnde Mazda accessoires verkocht. Zelf had ik ze onder een 2017 sedan zitten.LA-384 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:39:
Dit is toch ook een gave uitvoering zeg;
[Afbeelding]
Dit is de Platinum Quartz kleur, Homura uitvoering en aero pack (wat volgens mij de spoiler en uitlaat is?) oh nee, ook de onderste zwarte rand rondom).
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Het is sowieso een import auto, vermoedelijk met (gerepareerde) schade. Dat maakt het voor mij een no-go.Exirion schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:48:
[...]
Ik denk niet dat ie in die uitvoering standaard zo geleverd wordt. Deze is overduidelijk verlaagd. Voor de Mazda 3 hebben ze daarvoor destijds een set Eibach Pro als zijnde Mazda accessoires verkocht. Zelf had ik ze onder een 2017 sedan zitten.
Sedan of Hatchback is inderdaad wat smaak. Maar de sedan in het rood vind ik zelf ook niet de beste kleurcombinatie. Ik heb zelf een machine grey (had liever de Titanium gehad maar deze was niet meer in stock).LA-384 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:05:
Nou, vandaag half Nederland doorgereden om een mooie recente Mazda 3 sedan te bezichtigen en een proefrit te maken. Het was een skyactiv x met dus de 186pk motor. Wat een genot om mee te rijden! Zo comfortabel en rustig. Het viel me positief op dat de auto tijdens het rijden helemaal niet zo groot lijkt als dat hij daadwerkelijk is (Mazda 2 gewend). Ik vond het zicht naar achteren zeer goed en met die achteruitrij camera heb ik niet het idee dat ik informatie mis. Ik ben echter niet geheel overtuigd van de meerwaarde van de 360 graden camera's. Het heads-up display is een zeer fijne feature, rijd zo rustig dat je niet eens naar beneden hoeft te kijken om je snelheid en navigatieinstructies te zien. De auto schakelt heerlijk op en af, geen moment het gevoel gehad dat ik moest wennen aan het geheel. Ik reed er zo mee weg en het voelde alsof ik nooit wat anders gereden heb.
Echter viel het uiterlijk van de sedan in het echt mij toch wat tegen. Het had minder die wow-factor van de foto's. Het blijft een mooie auto, maar toch niet helemaal mijn stijl qua uiterlijk. Ook werd mijn twijfel over de achterbak en dan vooral de ruimte van de opening, helaas bevestigd. Het is een mooie auto om zakelijk mee naar klanten te rijden, maar toch minder praktisch voor dagelijks vervoer.
Helaas is dit de enige auto waar ik in gereden heb vandaag. Ik heb nog twee andere garages bezocht, maar een proefrit was daar niet direct mogelijk. Ik heb de sedan alleen in het rood gezien en hoewel dat een mooie kleur is, lijk ik ook daar wat op uitgekeken te zijn (ik rijd al 7 jaar een rode Mazda 2). Overigens viel het me tegen hoeveel krassen er op de auto's van vandaag zichtbaar waren, niet alleen de pianolak. Dat was ook al een reden om niet tot aankoop over te gaan.
Bij het bezoek aan een andere garage, zag ik ook een zwarte hatchback Homura met zwarte velgen. Deze stond wel binnen, maar zag er werkelijk fantastisch uit. Ik ga me nu eens verdiepen in het aanbod van hatchbacks, gelukkig zijn die wat beter vertegenwoordigd. Ik hoop volgend weekend een ronde te maken waarbij ik ook de skyactiv g en skyactiv g sportive kan proberen. Ik ben erg benieuwd of die net zo prettig aanvoelen als de x van vandaag.
Hebben jullie een idee of er nog verschil zit in wegligging tussen de sedan en hatchback? Ik heb ergens gelezen dat de wielbasis van de sedan ook iets langer is dan die van de hatchback.
Ik rij nu ongeveer 4 jaar met de Mazda3 sedan (e-skyactive-G 122 pk, automaat) en het is een heel fijne auto. Mijn vorige auto (m'n vriendin rijdt er nog mee) is een Mazda2 soul red uit 2015. Een groot verschil in rijden, voornamelijk de rust en ruimte.
Dat een hatchback voor dagelijks gebruik praktischer is, ga je mij niet horen zeggen. Ik kan op 1 hand de momenten tellen dat de kofferopening een dealbreaker was naar grootte toe. Ik vind het namelijk leuk dat de koffer gevoelig groter is dan de hatchback en krijg er met 2 kinderen alles in wat ik maar kan wensen. Mensen zijn vaak zelfs onder de indruk wat er allemaal in past. Enkel wat onhandig grootte zaken is wat moeilijker maar dat gebeurd niet veel.
Maar zoals gezegd, het is ook smaak. Ook de hatchback is een heel fijne auto om mee te rijden.
De 360-camera is overigens leuk om te hebben, makkelijk om goed te parkeren in smalle plekken omdat je echt naast de auto kan zien, maar dat is zeker geen must. De head-up display daarintegen is echt zalig om te hebben. Ik moet steeds wennen als ik in een auto rij zonder. Enige nadeel aan mijn bouwjaar is dat navigatie van android auto niet op head-up display zit, dat zit maar in de latere uitvoeringen. Dus daar moet je misschien wel even rekening mee houden.
Van welk jaar is de jouwe?Death1ord schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:43:
[...]
Sedan of Hatchback is inderdaad wat smaak. Maar de sedan in het rood vind ik zelf ook niet de beste kleurcombinatie. Ik heb zelf een machine grey (had liever de Titanium gehad maar deze was niet meer in stock).
Ik rij nu ongeveer 4 jaar met de Mazda3 sedan (e-skyactive-G 122 pk, automaat) en het is een heel fijne auto. Mijn vorige auto (m'n vriendin rijdt er nog mee) is een Mazda2 soul red uit 2015. Een groot verschil in rijden, voornamelijk de rust en ruimte.
Dat een hatchback voor dagelijks gebruik praktischer is, ga je mij niet horen zeggen. Ik kan op 1 hand de momenten tellen dat de kofferopening een dealbreaker was naar grootte toe. Ik vind het namelijk leuk dat de koffer gevoelig groter is dan de hatchback en krijg er met 2 kinderen alles in wat ik maar kan wensen. Mensen zijn vaak zelfs onder de indruk wat er allemaal in past. Enkel wat onhandig grootte zaken is wat moeilijker maar dat gebeurd niet veel.
Maar zoals gezegd, het is ook smaak. Ook de hatchback is een heel fijne auto om mee te rijden.
De 360-camera is overigens leuk om te hebben, makkelijk om goed te parkeren in smalle plekken omdat je echt naast de auto kan zien, maar dat is zeker geen must. De head-up display daarintegen is echt zalig om te hebben. Ik moet steeds wennen als ik in een auto rij zonder. Enige nadeel aan mijn bouwjaar is dat navigatie van android auto niet op head-up display zit, dat zit maar in de latere uitvoeringen. Dus daar moet je misschien wel even rekening mee houden.
Toen ik de achterbak bekeek, voelde het alsof ik er niet eens een boodschappen krat in kon tillen zonder erover na te denken. De bak is idd ruim, maar de opening vond ik zeer beperkt. Omdat het mn enige auto is, moet ik ook rekening houden met de sporadische grotere/lompere vracht. Het voordeel van de hatchback is dat je daar bijna alles zonder nadenken in kunt gooien (bij wijze van).
Misschien dat ik nog ergens een donkere variant tegenkom, om ze live te vergelijken. En wellicht ook maar eens een boodschappen krat meenemen om dat te passen.
Mijne is van 2021, dat was toen net de e-skyactiv tov de skyactiv ervoor. Denk dat volgende revisie 2023 was.LA-384 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:09:
[...]
Van welk jaar is de jouwe?
Toen ik de achterbak bekeek, voelde het alsof ik er niet eens een boodschappen krat in kon tillen zonder erover na te denken. De bak is idd ruim, maar de opening vond ik zeer beperkt. Omdat het mn enige auto is, moet ik ook rekening houden met de sporadische grotere/lompere vracht. Het voordeel van de hatchback is dat je daar bijna alles zonder nadenken in kunt gooien (bij wijze van).
Misschien dat ik nog ergens een donkere variant tegenkom, om ze live te vergelijken. En wellicht ook maar eens een boodschappen krat meenemen om dat te passen.
En om je een idee te geven: een standaard booschappenkrat past prima in de opening. Je kan zelfs, met de kratten die ik heb, deze 2 hoog stapelen met totaal van 4 kratten zonder moeite. En dan heb je nog bijna een halve kofferbak over. En soms zet ik wel eens iets op de achterbank omdat het net wat makkelijker door de deur past.
Maar goed, het is kwestie van het uit te testen want je moet soms inderdaad een aantal zaken een klein beetje kantelen om het in de kofferbak te krijgen, dat heb je niet met de hatchback.
(Afhankelijk van de dikte van het pakket, kan er ook zelfs nog redelijk wat Ikea-kasten mee. Heb wel eens de dozen moeten openen en de planken er apart moeten laden omdat de doos te dik was en daarom niet volledig kon doorschuiven gezien je geen 'vlakke laadvloer' hebt vanaf je koffer'.
Ben benieuwd. Ik heb al een witte Takumi plus in bestelling staan bij de wagenpark beheerder maar toch wel fijn om hem eens te gaan bekijken.AMARONE schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:42:
Vanaf as vrijdag kan je met de Mazda 6e proefritten maken.
Vandaag een proefrit gemaakt met de mazda 6e. Beviel wel goed! Schrok toch ook een beetje van de reviews, maar de auto beviel mij wel goed. Het remmen of het snel weer op het gas gaan voelde voor mij nog wel raar.wuzzy schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:43:
[...]
Ben benieuwd. Ik heb al een witte Takumi plus in bestelling staan bij de wagenpark beheerder maar toch wel fijn om hem eens te gaan bekijken.
Ben geen mazda rijder, dus die vergelijking kon ik niet maken. Maar ben blij met mijn keuze en hoop de auto in december te kunnen gaan rijden. Dealer gaf iig aan dat er genoeg auto’s onderweg zijn.
Zelf 4 jaar in een 2019 Mazda3 Sky-X gereden met 360 camera pakket en gemerkt dat een aantal dingen net een tikkie beter werken, bijv ACC veel prettiger werkt dan wanneer het pakket niet aanwezig is (2019-2020 modellen).
Ook voegt het pakket wat nuttige waarschuwingen toe (bijv kruisend verkeer - tot 20km/h, zowel voor als achter)
@LA-384 Vanaf aankomende zaterdag (30-aug) staat er een donkerblauwe 2021 E-SkyactivX Luxury hatchback, handgeschakeld met 360 graden pakket in Schoonhoven te koop (advertentie staat al online). Dat is een import vanuit Duitsland, welke door de dealer in Hamburg netjes is onderhouden.
Prijs is met ~21.500 ook netjes te noemen, maar hou vooral rekening dat deze auto heel snel verkocht kan zijn
Eigen ervaringen:
1) Tov een "standaard" G-122pk blok ga het verschil in vermogen duidelijk merken (bijv 40-80). Dat zijn invoegmomenten op autoweg/autosnelweg bijv
2) na 160k km had ik slechts 5x stilgestaan: 3x omdat een stukje metaal mijn banden erg lekker vonden, 2x vanwege de techniek (accu was leeglopen - user error. + een vervuilde inlaat sensor gashuis)
alles netjes binnen 1 dag verholpen.
3) Sky-X verbruik:
4,2l / 100km is mogelijk - dat is standje ~84km/h achter de vrachtwagens aan op de autosnelweg (kan best saai zijn). Zelf had ik een 'jaarrond verbruik' van 6,3l/100km
4) Aandachtspunten:
-> Net als in de Mazda2 is het dashboard voorzien van zachte plastics. Een nagel is al voldoende om kras te maken
-> de tandwielen in het inklapmechanisme kunnen zwak of versleten zijn. Daardoor gaat een spiegel niet lekker terug naar de juiste positie.
En verder nog even plagen: met max 10k km per jaar, waarom dan niet naar de 260pk sterke MPS van de 2e gen (2009-2012)?
Toegegeven: Auto de neiging om weg te glijden bij stevig gas, dus niet voor iedereen geschikt. Ook het verbruik van 1 op tankstation is niet altijd even grappig, maar bij weinig km's is dat minder van belang
[ Voor 8% gewijzigd door D_Jeff op 26-08-2025 22:50 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Is dat info van de advertentie, of ben je er zelf bij betrokken? Er staat nog geen kenteken bij.D_Jeff schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:46:
@LA-384 Vanaf aankomende zaterdag (30-aug) staat er een donkerblauwe 2021 E-SkyactivX Luxury hatchback, handgeschakeld met 360 graden pakket in Schoonhoven te koop (advertentie staat al online). Dat is een import vanuit Duitsland, welke door de dealer in Hamburg netjes is onderhouden.
Prijs is met ~21.500 ook netjes te noemen, maar hou vooral rekening dat deze auto heel snel verkocht kan zijn
Dat is iig niet wat ik zoek. Ik heb nu een Mazda 2 uit 2017, ik wil een modernere en luxere auto.En verder nog even plagen: met max 10k km per jaar, waarom dan niet naar de 260pk sterke MPS van de 2e gen (2009-2012)?
Toegegeven: Auto de neiging om weg te glijden bij stevig gas, dus niet voor iedereen geschikt. Ook het verbruik van 1 op tankstation is niet altijd even grappig, maar bij weinig km's is dat minder van belang
Hoe was de software?broex schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:06:
[...]
Vandaag een proefrit gemaakt met de mazda 6e. Beviel wel goed! Schrok toch ook een beetje van de reviews, maar de auto beviel mij wel goed. Het remmen of het snel weer op het gas gaan voelde voor mij nog wel raar.
Ben geen mazda rijder, dus die vergelijking kon ik niet maken. Maar ben blij met mijn keuze en hoop de auto in december te kunnen gaan rijden. Dealer gaf iig aan dat er genoeg auto’s onderweg zijn.
Qua ruimte is het enigzins aanpassen gezien ik hiervoor 2 Kodiaqs heb gehad, maar qua comfort en vermogen is het een wereld van verschil in het voordeel van de Mazda.
De combinatie met sleurhut is gewoon geniaal, het ding zit sneller op de 100 met caravan dan de Kodiaq zonder...

het elektrisch rijden is erg prettig al is het laden aan openbare laadpalen nog wel een uitzoek werk.
![]() | ![]() |
Ik had die auto op de shortlist staan (en al de nodige vragen gesteld), maar ben in België geslaagd voor een Mazda3 SkyActiv-X. Kan ik de tip net zo goed doorgevenLA-384 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:00:
[...]
Is dat info van de advertentie, of ben je er zelf bij betrokken? Er staat nog geen kenteken bij.
Dat gaat met de 4e gen Mazda3 zeker lukken, die MPS is meer als je "rauw" wil autorijden en een stap terugDat is iig niet wat ik zoek. Ik heb nu een Mazda 2 uit 2017, ik wil een modernere en luxere auto.
Ik heb de Homura met het Convenience & Sound Pack.Exirion schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:43:
@Reley Ik heb zelf een Takumi met de bijbehorende velgen, maar ik heb jouw velgen ook overwogen. Je ziet ze weinig maar ik vind ze wel chic staan. Lijken erg op iets dergelijks van Volvo.
In eerste instantie gekeken bij de versie zonder dat pack en met de zwarte velgen, maar de opties die in het pack zaten vond ik toch fijner (Elektrische klep, Bose etc.)
We kwamen dus bij deze auto uit inclusief de velgen. Vind ze wat chiquer staan, de originele zwarte zijn dan weer wat sportiever.
En gezien de auto eerder chiq oogt dan sportief (al is hij dat wel zodra je hem op sport zet...) vond ik het inderdaad een betere combinatie.
Dat heeft niks met die camera te maken. De 360-graden camera zijn onderdeel van een optiepakket waar systemen met extra radarsensoren in zitten, zoals Front Cross Traffic Alert en Rear Cross Traffic Alert die op basis van radarsensoren in de bumpers werken. In principe kunnen die ook bij de ACC ingezet worden zodat het verfijnder werkt dan met alleen de radar achter het logo voorin.D_Jeff schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:46:
@Death1ord Die 360-graden view camera's doet heel veel meer dan alleen helpen bij inparkeren.
Zelf 4 jaar in een 2019 Mazda3 Sky-X gereden met 360 camera pakket en gemerkt dat een aantal dingen net een tikkie beter werken, bijv ACC veel prettiger werkt dan wanneer het pakket niet aanwezig is (2019-2020 modellen).
Ook voegt het pakket wat nuttige waarschuwingen toe (bijv kruisend verkeer - tot 20km/h, zowel voor als achter)
Heb zelf ACC, FCTA en RCTA al op een Mazda 3 GT-M (2017) en CX-5 Signature (2019) gehad en daar zat nog geen 360-graden camerasysteem in. Lane departure warning en lane keep assist werken trouwens ook op basis van dat soort radarsensoren.
Ik heb de Takumi met alle optiepakketten. Op foto's vond ik de velgen van de Takuni niet super, maar in het echt zagen ze er een stuk beter uit. Ik vind het modeverschijnsel waarbij alles zwart moet zijn ook niet echt geweldig. Oogt een beetje fout.Reley schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:51:
Ik heb de Homura met het Convenience & Sound Pack.
In eerste instantie gekeken bij de versie zonder dat pack en met de zwarte velgen, maar de opties die in het pack zaten vond ik toch fijner (Elektrische klep, Bose etc.)
We kwamen dus bij deze auto uit inclusief de velgen. Vind ze wat chiquer staan, de originele zwarte zijn dan weer wat sportiever.
En gezien de auto eerder chiq oogt dan sportief (al is hij dat wel zodra je hem op sport zet...) vond ik het inderdaad een betere combinatie.
Het is een lekker luxe en snelle auto. Zeker als je 'm in Sport mode zet ja. Dan reageert ie super direct op het gas, met een ruk aan je nek zodra je 'm intrapt
Wel ben ik met deze auto veel vaker bij de dealer geweest dan ik gewend ben

Die vond ik prima responsive werken. Heb zelf de mustang mach e waar de tegels/knoppen wat groter zijn. Hierdoor is het bedienen onder het rijden wat makkelijker (of je dat moet willen is een 2e). Sommige features zaten wat meer verstopt, maar over het algemeen goed te gebruiken
Verkoper gaf wel aan dat de software updates nog even op zich laten wachten omdat het systeem voor software updates technisch
Klinkt goed. Hoop niet dat het updaten een VW kopie gaat zijn met heel lang wachten en weinig vernieuwingen/verbeteringen.broex schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:29:
[...]
Die vond ik prima responsive werken. Heb zelf de mustang mach e waar de tegels/knoppen wat groter zijn. Hierdoor is het bedienen onder het rijden wat makkelijker (of je dat moet willen is een 2e). Sommige features zaten wat meer verstopt, maar over het algemeen goed te gebruiken
Verkoper gaf wel aan dat de software updates nog even op zich laten wachten omdat het systeem voor software updates technisch
En hopelijk dat ze de reviews van een maand geleden aangegrepen hebben om het een en ander al te tweaken in de afstelling/software.
Toen ik mijn CX-60 kocht was ik ook zo naïef om te denken dat alle bekende problemen bij een geleverde auto wel opgelost zouden zijn. Niet dus. Er zijn in 2023 auto's geleverd met alle bekende problemen van de eerste modellen uit 2022. Dealers doen er zelf helemaal niks aan, tenzij je klaagt en ze toestemming krijgen van Mazda Nederland. Ik heb de dealer waar ik mijn auto kocht om die reden verlaten en ben naar een veel betere dealer overstapt. Eentje die alle problemen kende en klachten meteen serieus nam om er werk van te maken.AMARONE schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:23:
En hopelijk dat ze de reviews van een maand geleden aangegrepen hebben om het een en ander al te tweaken in de afstelling/software.
Bij de nieuwe 6e zal het ook wel een tijd duren voordat geleverde auto's verbeteringen hebben. Daar zal zeker een half jaar of misschien wel een jaar overheen gaan.
Om een idee te geven:
- Kleverig sturen (sticky steering) is een probleem met het stuurhuis dat bij Hitachi-Honda vandaan komt. Dat leek vorig jaar opgelost, maar het kwam terug en ik heb dit jaar een hele nieuwe stuurinrichting gekregen van de laatste revisie. Hopen dat het nu niet meer terugkomt...
- De cardan-as staat erom bekend dat er resonaties optreden. Met name klagen veel mensen over een heel lage brom rond de 60 km/h. Ik heb de laatste revisie (C) van de cardan-as er in zitten en ik merk dat hij al minder stil is dan toen ie nieuw was. Het probleem lijkt dus niet helemaal opgelost, en ik betwijfel of het ooit opgelost gaat worden.
Ik neem de resterende issues van de auto maar voor lief. Als het kleverige sturen terugkomt, wil ik dat opgelost hebben. Verder probeer ik gewoon plezier van de auto te hebben, en ik hou 'm nog wel een paar jaar
[ Voor 31% gewijzigd door Exirion op 27-08-2025 18:42 ]
Moet de software wel door de OTA's en/of dealer worden bijgewerkt (anders schiet het alsnog niet op)
Toch kan het bij de 6e anders gaan. Het is natuurlijk deels een Deepal en de 6e rijdt al wat langer rond in China dus kinderziektes zouden al eruit gehaald moeten zijn.D_Jeff schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:06:
De eerste 18 maanden kunnen tegenvallen, daarna zijn de meeste softwarebugs wel gefixed
Moet de software wel door de OTA's en/of dealer worden bijgewerkt (anders schiet het alsnog niet op)
Maar goed, ben de id3 gewend en daar was het echt ruk dus het zal altijd beter zijn.
Weet iemand of je ergens kan zien hoeveel er al naar Europa komen op de boot vanuit de fabriek?
Volgens mij is de 2.5 iets pittiger bij lage toeren, maar is het verbruik ook (een stuk) meer.
Hoe heb jij de kwaliteit van het geluid ervaren tijdens deze proefrit? Vandaag heb ik een proefrit gedaan maar ben nog niet helemaal overtuigd van de geluidskwaliteit. Wat mij opviel is dat ik via Carplay echt geen enkele Bass hoor, terwijl dit via de DAB+ wel duidelijk hoorbaar was.broex schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:06:
[...]
Vandaag een proefrit gemaakt met de mazda 6e. Beviel wel goed! Schrok toch ook een beetje van de reviews, maar de auto beviel mij wel goed. Het remmen of het snel weer op het gas gaan voelde voor mij nog wel raar.
Je kan de geluidsinstellingen nog wat verder afstellen in de instellingen. Ik vond het geluid echt dikke prima, het is in elk geval geen GT-M Bose kwaliteit, maar zeker prima.Erwin-NL schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:38:
[...]
Hoe heb jij de kwaliteit van het geluid ervaren tijdens deze proefrit? Vandaag heb ik een proefrit gedaan maar ben nog niet helemaal overtuigd van de geluidskwaliteit. Wat mij opviel is dat ik via Carplay echt geen enkele Bass hoor, terwijl dit via de DAB+ wel duidelijk hoorbaar was.
Ik merkte zelf vooral dat alles waar ik mij aan stoorde uit te zetten was.
Professioneel koffiedrinker en stoelzitter
Dat zal wel meevallen. Op papier misschien, maar in de praktijk niet. Ten eerste heeft de 2.5L cilinderuitschakeling voor als ie licht belast wordt. Verder zijn die nieuwe modellen met een dergelijke motor allemaal mild hybrids, wat ook weer wat verbruik scheelt.LA-384 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:36:
Volgens mij is de 2.5 iets pittiger bij lage toeren, maar is het verbruik ook (een stuk) meer.
Ik bedoel dan in vergelijking met e-skyactiv 2.0. die heeft ook cilinder uitschakeling en is ook mild hybrid, of heb ik dat verkeerd? Ik heb nog niets over de 2.5 opgezocht, werd er vandaag op gewezen, maar nog geen tijd gehad.Exirion schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:06:
[...]
Dat zal wel meevallen. Op papier misschien, maar in de praktijk niet. Ten eerste heeft de 2.5L cilinderuitschakeling voor als ie licht belast wordt. Verder zijn die nieuwe modellen met een dergelijke motor allemaal mild hybrids, wat ook weer wat verbruik scheelt.
Heb je dit ook getest met Bluetooth (en Carplay) toevallig? DAB was bij mij prima, via Carplay was het geluid erg plat ineens.Venraiden4K schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:13:
[...]
Je kan de geluidsinstellingen nog wat verder afstellen in de instellingen. Ik vond het geluid echt dikke prima, het is in elk geval geen GT-M Bose kwaliteit, maar zeker prima.
Ik merkte zelf vooral dat alles waar ik mij aan stoorde uit te zetten was.
De verschillen:
Mazda 3 | Basis | Basis | Prime-Line | Prime-Line | Comfort | Comfort | Centre-Line | Sportive | Homura | Homura | Homura | Nagisa | Nagisa | Luxury | Luxury | Exclusive-Line | Exclusive-Line | Takumi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Periode | 01-19 - 02-21 | 02-21 - 04-23 | 04-23 - 06-24 | 06-24 - nu | 01-19 - 02-21 | 02-21 - 04-23 | 06-24 - nu | 02-21 - 06-22 | 06-22 - 04-23 | 04-23 - 06-24 | 06-24 - nu | 09-23 - 06-24 | 06-24 - nu | 01-19 - 02-21 | 02-21 - 04-23 | 04-23 - 06-24 | 06-24 - nu | 06-24 - nu |
EXTERIEUR | ||||||||||||||||||
Automatisch dimmende buitenspiegel (bestuurderszijde) | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||||
B-stijl in pianozwart | ○ | ● | ● | ○ | ||||||||||||||
Buitenspiegelkappen in Black | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||||||||
Dagrijverlichting LED | ○ | ● | ● | ○ | ● | ● | ||||||||||||
Kodo-design knipperlichten | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
Koplampen Adaptive-LED (20 LED-blokken) | ○ | ● | ● | ○ | ● | ● | ||||||||||||
Privacy glas op zijruiten (HB / SD) en achterruit (HB) | ○ | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ○ | ● | ● | ||||||
Velgen | 16" | 16" | 16" | 16" | 16" | 16" | 18" | 18" | 18" | 18" | 18" | 18" | 18" | 18" | 18" | 18" | 18" | 18" |
Mazda 3 | Basis | Basis | Prime-Line | Prime-Line | Comfort | Comfort | Centre-Line | Sportive | Homura | Homura | Homura | Nagisa | Nagisa | Luxury | Luxury | Exclusive-Line | Exclusive-Line | Takumi |
Periode | 01-19 - 02-21 | 02-21 - 04-23 | 04-23 - 06-24 | 06-24 - nu | 01-19 - 02-21 | 02-21 - 04-23 | 06-24 - nu | 02-21 - 06-22 | 06-22 - 04-23 | 04-23 - 06-24 | 06-24 - nu | 09-23 - 06-24 | 06-24 - nu | 01-19 - 02-21 | 02-21 - 04-23 | 04-23 - 06-24 | 06-24 - nu | 06-24 - nu |
INTERIEUR | ||||||||||||||||||
Afwerking A-stijl in stof | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||||||
Afwerking stuurwiel, dashboardkastje en startknop, bright silver | ○ | ● | ● | ○ | ● | ● | ||||||||||||
Airco/Climate Control | Airco | Airco | Airco | Airco | CC | CC | CC | CC | CC | CC | CC | CC | CC | CC | CC | CC | CC | CC |
Automatisch dimmende binnenspiegel | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||
Binnenbekleding dashboardkastje | ● | ● | ○ | |||||||||||||||
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (8-voudig + geheugenfunctie) en verstelbare lendensteun | ○ | ○ | ● | ● | ● | ● | ○ | ● | ||||||||||
Opbergruimte achter passagiersstoel | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||||||
Randloos design binnespiegel | ○ | ● | ● | ○ | ● | ● | ||||||||||||
Terracotta en gunmetal design accenten | ● | ● | ||||||||||||||||
Verlichting dashboardkastje, interieur en zonnekleppen met make-upspiegel | ● (sedan) | ● (sedan) | ● (sedan) | ● (sedan) | ● (sedan) | ● (sedan) | ● (sedan) | ● (sedan) | ● (sedan) | ● (sedan) | ||||||||
Zwart lederen interieur | ○ | ○ | ○ | ○ | ● | ● | ○ | ● | ||||||||||
Zwart stoffen interieur | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● (rd stksl) | ● (rd stksl) | ● (rd stksl) | ● (rd stksl) | ● | ● | |||||
VEILIGHEID | ||||||||||||||||||
360° View Monitor | ○ | ○ | ○ | ○ | ● | ● | ||||||||||||
Achteruitrijcamera | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
Cruise & Traffic Support: controleert en behoudt afstand tot de voorganger en biedt stuurassistentie tijdens filerijden onder 55 km/u | ○ | ○ | ○ | ● | ● | |||||||||||||
Distance & Speed Alert (DSA): waarschuwt zodra je te dicht op je voorganger zit en houdt actief afstand | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
Driver Attention Alert (DAA) met behulp van actieve camera | ○ | ○ | ○ | ○ | ● | ● | ||||||||||||
Front Cross Traffic Alert (FCTA): waarschuwt bij kruisend verkeer | ○ | ○ | ○ | ○ | ● | ● | ||||||||||||
Geheugenfunctie stand buitenspiegels en head-up display | ○ | ○ | ● | ● | ● | ● | ○ | ● | ||||||||||
G-Vectoring Control Plus (GVC+): voor maximale grip in bochten | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
Intelligen Speed Assist (ISA): Speed limiter die samenwerkt met de verkeersbordherkenning en deze overneemt indien gewenst | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | |||
Kantelfunctie buitenspiegel bij achteruitrijden | ○ | ● | ● | ● | ● | ○ | ● | |||||||||||
Lane Departure Warning | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||||||||
Parkeersensoren vóór | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||
Rear Cross Traffic Brake (RCTB): activeert remmen in noodsituatie bij kruisend verkeer tijdens achteruitrijden | ○ | ○ | ○ | ○ | ||||||||||||||
Smart City Brake Support Rear (SCBS-R): activeert remmen in noodsituatie bij achteruitrijden | ○ | ○ | ○ | ○ | ● | ● | ||||||||||||
Traffic Jam Assist (TJA) | ○ | |||||||||||||||||
COMFORT | ||||||||||||||||||
Qi draadloos opladen | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||||||
Regensensor | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||
Schakelflippers (op automaat) | ○ | ● | ● | ○ | ● | ● | ||||||||||||
Smart Keyless Entry, automatische vergrendeling | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||
Stoelverwarming, in drie standen vóór | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||
Stuurwielverwarming | ● | ● | ● | ● | ● | ○ | ● | ● | ||||||||||
Wiper de-icer, ruitenwisserontdooier | ● | ● | ● | ● | ● | ○ | ● | ● | ||||||||||
MULTIMEDIA | ||||||||||||||||||
Alexa Voice Recognition | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||||||||
Apple CarPlay + Android Auto™ (Head-up display, navigatievisualisatie en touchscreenmodus) | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ||||||||||||
Navigatie (met * jaar kaartupdates) | ● | ● (5jr) | ● (5jr) | ● (7jr) | ● | ● (5jr) | ● (7jr) | ● (5jr) | ● (5jr) | ● (5jr) | ● (7jr) | ● (5jr) | ● (7jr) | ● | ● (5jr) | ● (5jr) | ● (7jr) | ● (7jr) |
Smartphone-integratie: Apple CarPlay / Android Auto | ● (alleen ACP) | ● | ● | ● | ● (alleen ACP) | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● | ● (alleen A-CP) | ● | ● | ● | ● |
speakers | ● (8 ) | ● (8 ) | ● (6) | ● (6) | ● (8 ) | ● (8 ) | ● (8 ) | ● (8 ) | ● (8 ) | ● (8 ) | ● (6) | ● (8 ) | ||||||
speakers Bose Premium (12) | ○ | ○ | ● (silver) | ● (silver) | ● | ● (silver) | ○ | ● (silver) | ● (silver) | |||||||||
TFT kleurendisplay met bediening via centrale HMI Commander | ● 8.8" | ● 8.8" | ● 10.25" | ● 10.25" | ● 8.8" | ● 8.8" | ● 10.25" | ● 8.8" | ● 8.8" | ● 10.25" | ● 10.25" | ● 10.25" | ● 10.25" | ● 8.8" | ● 8.8" | ● 10.25" | ● 10.25" | ● 10.25" |
Onderdelen die voor alle uitvoeringen hetzelfde zijn:
EXTERIEUR
- Dagrijverlichting halogeen
- Dakspoiler (Hatchback)
- Elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels in carrosseriekleur, met geïntegreerde knipperlichten
- In achterruit geïntegreerde antenne
- Koplampen LED met koplampsproeiers
- LED-verlichting achter
- Dubbel uitlaatsysteem
- 7-inch digitale meterset
- Achterbank in twee delen (60:40) neerklapbaar
- Active Driving Display (ADD), projectie in de voorruit: kleuren head-up display met belangrijkste rij-informatie
- Dashboardelementen, middenarmsteun en deurpanelen afgewerkt met kunstleder
- Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter
- In hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel
- In hoogte en diepte verstelbare bestuurdersstoel (handbediend, 8-voudig)
- In hoogte en diepte verstelbare passagiersstoel (handbediend, 6-voudig)
- Lederen stuurwiel en versnellingspookknop
- Middenarmsteun vóór met opbergruimte
- Stuurwielbediening audio & Bluetooth
- Advanced Smart City Break Support (SCBS) met voetgangerherkenning (AEB): activeert remmen in noodsituatie
- Airbags bestuurder en bijrijder, zij- en gordijnairbags en knieairbag (totaal 7)
- Alarmsysteem (geen certificering)
- Bandenreparatieset
- Bandenspanningwaarschuwingsysteem
- Blind Spot Monitoring (BSM): dodehoekdetectiesysteem met Rear Cross Traffic Alert
- Driver Attention Alert
- E-Call
- High Beam Control (HBC), grootlichtassistent
- Hill Hold Assist
- Lane Keep Assist (LKA), rijbaanassistent met feedback aan bestuurder via stuurwiel
- Mazda Radar Cruise Control (MRCC): houdt ingestelde snelheid aan en bewaart gewenste afstand tot voorganger
- Parkeersensoren achter
- Remhulp-, tractie- en stabiliteitssystemen (EBD, EBA, DSC, TCS)
- Smart Brake Support: activeert remmen in noodsituatie bij hogere snelheden
- Traffic Sign Recognition (TSR), verkeersbordherkenning met weergave op active driving display
- Automatische deurvergrendeling bij wegrijden
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Drive Selection (op automaat)
- Elektronische parkeerrem met Auto Hold functie
- Lichtsensor
- Start-/stopknop met wegrijbeveiliging
- 2x USB- & 12V-aansluiting
- Mazda connected services
- Multimediasysteem met radio, DAB+ digitale radio, Bluetooth®
[ Voor 198% gewijzigd door LA-384 op 29-08-2025 23:37 ]
-> Door software updates (CMU) naar tenminste v11000 zit zowel A-Carplay als A-Auto in de software
-> Sinds 2019 is het altijd tenminste 5 jaar kaart updates voor de Mazda3
-> Traffic Jam Assist alleen op de Automaat icm 360 camera pakket
De eerste was een Homura met skyactiv-G 2.0 liter motor met 150pk.
Drie dingen vielen mij gelijk op; de rem werkte niet prettig, ik moest voor m'n gevoel echt flink intrappen voordat er iets van remmen merkbaar was, dat terwijl er al eerder wat weerstand voelbaar was. Geen idee hoe zoiets kan, op zich kun je daar wel aan wennen, maar het viel echt op tov de sedan vorige week. Het tweede punt was dat het schakelen niet soepel verliep, waar de pook vorige week als het ware vanzelf de versnelling in gleed, was het nu soms zoeken naar de juiste plek. Het derde punt was dat de auto niet soepel leek te lopen, je voelde wat schokjes tijdens het rijden op constante snelheid en zeer rustige versnelling.
De tweede auto was ook een Homura, maar nu met de nieuwere skyactiv-G 2.5 liter motor en 140pk.
Wat liep die lekker soepel! Eigenlijk vergelijkbaar met de SA-X van vorige week. Geen zenuwachtige trekjes en heerlijk wat kracht nog beschikbaar, ongeacht versnelling of toerental. Van 80 naar 90 in z'n 5 leek geen enkele moeite te kosten.
Als laatste in een Exclusive-line met ook een skyactiv-G 2.0 liter motor en 150pk.
Hij gaf bij het klaarmaken een motorstoring, maar had volgens de garage wel gewoon normaal vermogen. In vergelijking met de eerste, liep deze wel soepeler, maar had ook iets last van "zenuwachtige hikjes" bij het rijden op constante snelheid en zeer rustige versnelling, maar dus wel minder dan de eerste. Het schakelen en de remmen werkte gewoon naar behoren en lekker soepel.
Ik heb dus geen idee of dat een kenmerk is van de SA-G 2.0 motor, of dat er toch iets niet helemaal lekker zit in de software of zo. Dat van die remmen en schakelen kan ik ook niet thuisbrengen wat dat zou kunnen zijn, maar dat voelde niet helemaal goed. Ik heb het niet nagevraagd daar, misschien hebben jullie een idee?
Die Mazda matten zijn super. Erg mooi dik en zwaar rubber dat zeer stroef is en waarop alles goed blijft liggen. Veel beter dan bij veel andere merken. Heb er eentje in mijn CX-5 gehad en het was het eerste dat ik voor m'n CX-60 besteldejjkester schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:41:
Na 5 jaar met veel plezier mijn Mazda 3 sedan te hebben gereden is de leasetermijn voorbij en gaat hij over anderhalve week terug. Dan blijft de zelf aangeschafte accessoire over. Daarom een rubberen kofferbakmat voor de Mazda 3 sedan aangeboden (shameless link naar nieuwe: https://shop.mazdapierre....offerbakmat-mazda-3-sedan). In zeer goede staat, TEAB. Bij geen belangstelling laat ik hem in de auto liggen voor de volgende eigenaar. Bij interesse stuur me even een PM.
auto 1: lekker laten staan. Ik heb meerdere Mazda's in een testrit gehad, maar daarvan heb ik 2 laten staan vanwege vreemd rijgedrag.
auto 2: De 2.5l heb ik eerder mogen testen in een CX-30, waarbij ik hetzelfde gedrag heb waargenomen als met de Mazda3 gen3 120pk versie: veel herrie na ~3800 rpm, maar geen power
Dat betekent dat het blok geknepen wordt en als het echt de 2.5l is die Mazda al had, dan kan dit blok 194! PK leveren (na unlock niet klagen over verbruik
Succes verder met de keuze!
Dank voor de sales pitch! En helemaal mee eens, helpt zeker goed tegen schuiven naast het voorkomen van modder en nattigheid in je bekleding.Exirion schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:13:
[...]
Die Mazda matten zijn super. Erg mooi dik en zwaar rubber dat zeer stroef is en waarop alles goed blijft liggen. Veel beter dan bij veel andere merken. Heb er eentje in mijn CX-5 gehad en het was het eerste dat ik voor m'n CX-60 bestelde
Ja dat dacht ik ook wat auto 1 betreft.D_Jeff schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:13:
@LA-384
auto 1: lekker laten staan. Ik heb meerdere Mazda's in een testrit gehad, maar daarvan heb ik 2 laten staan vanwege vreemd rijgedrag.
auto 2: De 2.5l heb ik eerder mogen testen in een CX-30, waarbij ik hetzelfde gedrag heb waargenomen als met de Mazda3 gen3 120pk versie: veel herrie na ~3800 rpm, maar geen power
Dat betekent dat het blok geknepen wordt en als het echt de 2.5l is die Mazda al had, dan kan dit blok 194! PK leveren (na unlock niet klagen over verbruik)
Succes verder met de keuze!
Topsnelheid vind ik eigenlijk niet zo belangrijk, ik rij toch veelal landwegen en binnen bebouwde kom. Ik vind rijgedrag bij lage toeren dan eigenlijk belangrijker en dat leek echt wel goed voor elkaar bij die 2.5l. Zeker prettig om bij lage toeren, hoge versnelling toch nog wat acceleratie achter de hand te hebben ipv dat je altijd terug moet schakelen. Vergeleken met mijn huidige mazda 2, was die 3 echt een stuk krachtiger onderin en vergeleken met de 150pk 2.0 ook wel iets. Ik had er nog niet veel over gelezen, maar nu wel wat meer en ook wat filmpjes bekeken en ik denk dat het toch de 2.5l wordt. Volgens spritmonitor ligt het verbruik bij alle versies redelijk gelijk, waarbij de 2.5l zelfs het meest gunstig lijkt (wel kleinste populatie). In wegenbelasting ontloopt het elkaar ook nauwelijks of niets, verzekering moet ik nog kijken.
De mazda-verzekering is wel interessant ivm die verlengde garantie van 12 jaar, maar ik vraag me af of het interessanter is om die pas af te sluiten als de standaard garantie dreigt af te lopen. Iemand ervaring of dat nog verschil maakt in de premie? Kan natuurlijk zijn dat de premie hoger wordt naarmate de auto ouder wordt op moment van afsluiten.
Onderhoud kan alleen wel wat duurder zijn, vanwege de bougies en riem die elke 60k km vervangen moeten worden. De Sky-G 140/194 heeft daar geen last van
Qua verzekering verwacht ik weinig geen schokkende bedragen:
1) je gaat immers niet de 'hot hatch' regio in (225 - 250PK + )
2) de auto is nieuw niet duurder dan 60k EUR
Is onderhoud met behoud van garantie alleen mogelijk bij een garage uit de lijst van mazda? Of telt elke mazda merkdealer ook mee?
Ik zit even te kijken naar de premies van de Mazda verzekering. Het lijkt erop dat bouwjaar en km-stand geen invloed heeft op de te verwachten premie, maar wat wel een verschil lijkt te maken is waar je de auto gekocht hebt. Dat verschil lijkt ongeveer 4% te zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 31-08-2025 12:44 ]
1) Kaart updates kan je zelf doen, dealer doet het soms als "extraatje" tijdens een beurt (duurt al snel 1 uur). Andere partijen heb ik eigenlijk het altijd horen weigeren.
Software staat op de Mazda website, je hebt ongeveer 32 gb vrije ruimte nodig en een SD-kaart lezer
2) CMU updates: Alleen Mazda-dealer. Onofficieel zou je het ook zelf kunnen, maar als de update fout-fout gaat (recovery werkt niet, update kan niet verder, enz) zit je tegen een dure Mazda-dealer vervanging aan te kijken.
3) Mazda heeft de eenvoudige versie van BMW's onderhoudssysteem ingebouwd. Alleen een Mazda dealer kan dat aanpassen (anders blijf je tegen een steeksleutel icoon en melding "onderhoud nodig" aankijken)
4) Garantie hecht ik zelf niet zoveel aan, wel de Euroservice die erbij komt.
Voorbeeld: lekke band op de verkeerde plek betekend afsleep. Zonder euroservice (en geen pechmodule bij je autoverzekering of anwb) ben je makkelijk 275 euro verder.
Euroservice komt bij elke onderhoudsbeurt bij een Mazda dealer (zelfs als je 3 jaar/3keer lang alleen kleine beurt + apk doet).
Voor garantiebehoud is de eis simpel: Onderhoud bij een erkende Mazda-dealer ergens in Europa + nooit te laat zijn. Mocht je twijfelen, Mazda NL helpt je graag (mail / socials / telefoontje)
Is er iemand die weet wat er aan de trillende spiegels is te doen, een bekend fenomeen.
Nu wel gemerkt dat de banden, Michelin cross climate SUV met voldoende profiel redelijk wat geluid maken. Iemand bekend met goede all seasons voor onder de CX-5 met 19"?
Bedankt weer voor je antwoorden!D_Jeff schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:11:
3) Mazda heeft de eenvoudige versie van BMW's onderhoudssysteem ingebouwd. Alleen een Mazda dealer kan dat aanpassen (anders blijf je tegen een steeksleutel icoon en melding "onderhoud nodig" aankijken)
4) Garantie hecht ik zelf niet zoveel aan, wel de Euroservice die erbij komt.
Voorbeeld: lekke band op de verkeerde plek betekend afsleep. Zonder euroservice (en geen pechmodule bij je autoverzekering of anwb) ben je makkelijk 275 euro verder.
Euroservice komt bij elke onderhoudsbeurt bij een Mazda dealer (zelfs als je 3 jaar/3keer lang alleen kleine beurt + apk doet).
Wat dat steeksleutel icoon betreft, is dat nieuw? Bij m'n huidige mazda 2 kan ik namelijk eenvoudig de interval aanpassen (m'n huidige garage zette dat altijd op 15k km, terwijl mazda 20k voorschrijft).
Waarom hecht je weinig waarde aan garantie? Als puntje bij paaltje komt valt het er meestal niet onder? Of bedoel je meer dat Mazda dusdanig degelijk spul gebruikt, dat garantie eigenlijk nooit aan de orde is?
Steeksleutel icoon: voor het eerst gezien in de 4e gen Mazda3 (2019-heden).
Interval kan nog steeds aangepast worden.
Garantie: Na bijna 10 jaar Mazda3 (gen1, gen2, gen4) heb ik nooit een garantieclaim te hoeven doen, want inderdaad degelijk spul. Zaken die wellicht in de buurt van een garantieclaim zaten, werden via een terugroepactie netjes opgelost (ook voor een auto die 7 jaar oud is/was)
Check daarom of er nog een terugroepactie openstaat, want de brief gaat alleen naar Mazda rijders waarvan Mazda NL de adresgegevens heeft.
Jij ook al een import uit BEsatya schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:18:
Omdat ik de CX-5 via de zaak begin volgend jaar inlever en de mobiliteit vergoeding laat uitbetalen, sinds gisteren eigenaar van een CX-5 AWD (import uit België ) die goed in de opties zit zoals 19" en schuif/kanteldak. Blij mee.
Is er iemand die weet wat er aan de trillende spiegels is te doen, een bekend fenomeen.
Nu wel gemerkt dat de banden, Michelin cross climate SUV met voldoende profiel redelijk wat geluid maken. Iemand bekend met goede all seasons voor onder de CX-5 met 19"?
Zelf ben ik niet bekend met trillende spiegels, maar als dit tijdens het rijden is, heeft uitlijnen meer zin.
Daarnaast ben ik zelf meer fan van Bridgestone banden onder een "moderne" Mazda
* RvL gooit 4 verstuivers, een supercharger en een kachelhuis van een CX-30 Sky-X in het topic. Oh, en een airco verdamper van een Mazda 2D_Jeff schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:33:
@LA-384
[...]
Garantie: Na bijna 10 jaar Mazda3 (gen1, gen2, gen4) heb ik nooit een garantieclaim te hoeven doen, want inderdaad degelijk spul.
[...]
Kortom, met ieder merk kan er wel eens iets fout gaan. Mijn CX-30 was daar het voorbeeld van.
Nu de dekens nog...
Geen idee bij de CX-5, maar bij de CX-60 is het een bekend probleem en er is wel een TSB voor.satya schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:18:
En blijkbaar is het bij de CX-5 ook geen onbekend issue: https://www.reddit.com/r/...s_side_mirror_vibrations/
Zo te zien ook bij latere modellen. In een review was het een van de issues om op te letten. Het viel jammer genoeg op de snelweg pas op, beide kanten.Exirion schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:35:
[...]
Geen idee bij de CX-5, maar bij de CX-60 is het een bekend probleem en er is wel een TSB voor.
En blijkbaar is het bij de CX-5 ook geen onbekend issue: https://www.reddit.com/r/...s_side_mirror_vibrations/
Als ik het me goed herinner had het te maken met de bevestiging van het spiegelglas op de bevestigingsbeugel. Dat is met een relatief dik en zacht dubbelzijdig tape gedaan waardoor resonanties kunnen ontstaan. De oplossing is dus een aanpassing hiervan. Zou je eventueel zelf kunnen doen.satya schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:41:
Zo te zien ook bij latere modellen. In een review was het een van de issues om op te letten. Het viel jammer genoeg op de snelweg pas op, beide kanten.
Nadat ik m in heb geleverd nog wel een paar keer gedaan, maar eigenlijk zoals al 'mijn' leaseauto's is deze ook geëxporteerd.D_Jeff schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:40:
@RvL Heel veel meer pech dan met die auto (CX-30 Sky-X) kon je niet hebben. Soms vraag ik mij af of je het kenteken nog wel eens opzoekt (OVI / finnik / enz)
Nu de dekens nog...
Vraag me oprecht af waarom er zo veel de export in gaat, ex-lease zit vaak genoeg courants tussen voor de NL consument en we importeren genoeg...RvL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:58:
[...]
Nadat ik m in heb geleverd nog wel een paar keer gedaan, maar eigenlijk zoals al 'mijn' leaseauto's is deze ook geëxporteerd.
Mijn vorige leaseauto is ook ge-exporteerd, ik ga zeker kijken of ik mijn huidige nog ergens terugzie komende maanden.
Juist met CarPlay nog extra geprobeerd, en het was wat plat maar daarvoor kon ik dus de geluidsinstellingen aanpassen en toen kwam het wel redelijk goed (Vooral omdat je dus bas en treble wat omhoog kon gooien en dan de middeltonen wat lager kan houden). Zoals ik zei, geen Bose kwaliteit, maar zeker prima geluid.Erwin-NL schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:20:
[...]
Heb je dit ook getest met Bluetooth (en Carplay) toevallig? DAB was bij mij prima, via Carplay was het geluid erg plat ineens.
Professioneel koffiedrinker en stoelzitter
Ik weet zo niet hoe dat heet, maar als ik er op zoek, kan ik er niets concreets over vinden, anders dan dat dit bij moderne auto's gewoon de standaard is.
Probeert de verkoper hier iets aan te prijzen wat eigenlijk niet zo bijzonder is, of kan het voor de 2.5l toch iets nieuws zijn?
Volgens mij zit dit inderdaad in iedere Mazda 3 Gen 4, mogelijk ook in meer moderne auto's. Het heeft namelijk dacht ik met het reduceren van uitstoot te maken (en het maakt schakelen makkelijker). mogelijk is de tem die je zoekt Rev-matching?LA-384 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:19:
Er schiet me nog wat te binnen, vooraf aan de proefrit met de 2.5l Mazda 3 afgelopen weekend, meldde de verkoper nog dat er een techniek op zat die het toerental automatisch aanpast bij het schakelen, waardoor dat soepeler verloopt.
Ik weet zo niet hoe dat heet, maar als ik er op zoek, kan ik er niets concreets over vinden, anders dan dat dit bij moderne auto's gewoon de standaard is.
Probeert de verkoper hier iets aan te prijzen wat eigenlijk niet zo bijzonder is, of kan het voor de 2.5l toch iets nieuws zijn?
Edit Mazda 3 bedoelde ik uiteraard ipv 4
Hoi
Dat had ik idd wel gevonden, maar vaak geven fabrikanten daar hun eigen naam aan nog.TheBrones schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:29:
mogelijk is de tem die je zoekt Rev-matching?
Ik kon er iig niets specifieks voor Mazda over vinden. Alleen veel websites die uitleggen wat het is, hoe je het handmatig moet doen, of hoe geweldig/vervelend de automatische variant is. Maar allemaal dus over rev-matching in het algemeen.
[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 02-09-2025 07:34 ]
In principe is import uit België niet verkeerd, auto's zijn er standaard rijker uitgerust dan in Nederland. Alleen zijn bij mij de boekjes franstaligD_Jeff schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:56:
[...]
Jij ook al een import uit BE
Zelf ben ik niet bekend met trillende spiegels, maar als dit tijdens het rijden is, heeft uitlijnen meer zin.
Daarnaast ben ik zelf meer fan van Bridgestone banden onder een "moderne" Mazda
In principe hebben alle Mazda 3's dit vanaf de 4e generatie.LA-384 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:19:
Er schiet me nog wat te binnen, vooraf aan de proefrit met de 2.5l Mazda 3 afgelopen weekend, meldde de verkoper nog dat er een techniek op zat die het toerental automatisch aanpast bij het schakelen, waardoor dat soepeler verloopt.
Ik zie het eigenlijk als een comfortfunctie met het opschakelen hoef je niet meer zo nauw te zijn met je koppeling want de auto zet het toerental al goed voor de volgende versnelling.
Ik overweeg een MX-30 erbij te kopen, om de ritten naar kantoor wat groener en goedkoper te rijden. Met 100km heen en 100km terug moet ik op kantoor laden maar dat moet wel lukken en is ook goedkoop. Vorige week een proefritje gemaakt en ik was erg positief verrast: wat een verfijnd en uitgebalanceerd weggedrag!
Het exemplaar waar ik een proefrit met maakte was een First Edition en die mist oa BOSE audio, Traffic Jam Assistant en keyless entry. Eigenlijk wel zaken die fijn zijn om te hebben (mijn MX-5 heeft dat ook) dus het moet een Luxury worden.
Nu heb ik er eentje op het oog uit 2020 maar die heeft nog nooit een onderhoudsbeurt gehad. Echt alleen een APK in 2024 en verder niks, terwijl Mazda een interval van 12 maanden / 20.000km voorschrijft en de auto dus vier beurten (twee grote, twee kleine) gehad zou moeten hebben. Bij een benzine auto zou ik meteen weglopen maar hoe schadelijk is geen onderhoud bij een EV? De onderhoudsbeurten zijn vooral inspecties (I) en het aandraaien (T) van wat bouten. Alleen het interieurfilter en remvloeistof is iets dat vervangen moet worden maar dat kan weinig kwaad als je dat niet tijdig doet. Zou de rest ook met één grote beurt wel weer ingelopen zijn?
/f/image/TOZW2nnw9uxgNpElpHJxZCRD.png?f=fotoalbum_large)
Nog andere zaken waar ik op zou moeten letten? Ik lees bij zowel Kia/Hyundai als bij Stellantis over defecte boordladers maar kom bij de MX-30 nauwelijks horrorverhalen tegen.
[ Voor 5% gewijzigd door roel-online op 02-09-2025 09:17 ]
Bij Louwman in Roosendaal zag ik er een paar staan, ze komen nu met redelijke aantallen terug door inruil. Met een beetje geduld zou je tegen een mooie aankoop aan kunnen lopen, en neem je er hun pakket bij dan krijgt hij sowiso een beurt.roel-online schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:12:
Nog wat MX-30 rijders hier? Hoe zijn jullie ervaringen, vooral wat betreft onderhoud?
Ik overweeg een MX-30 erbij te kopen, om de ritten naar kantoor wat groener en goedkoper te rijden. Met 100km heen en 100km terug moet ik op kantoor laden maar dat moet wel lukken en is ook goedkoop. Vorige week een proefritje gemaakt en ik was erg positief verrast: wat een verfijnd en uitgebalanceerd weggedrag!
Het exemplaar waar ik een proefrit met maakte was een First Edition en die mist oa BOSE audio, Traffic Jam Assistant en keyless entry. Eigenlijk wel zaken die fijn zijn om te hebben (mijn MX-5 heeft dat ook) dus het moet een Luxury worden.
Nu heb ik er eentje op het oog uit 2020 maar die heeft nog nooit een onderhoudsbeurt gehad. Echt alleen een APK in 2024 en verder niks, terwijl Mazda een interval van 12 maanden / 20.000km voorschrijft en de auto dus vier beurten (twee grote, twee kleine) gehad zou moeten hebben. Bij een benzine auto zou ik meteen weglopen maar hoe schadelijk is geen onderhoud bij een EV? De onderhoudsbeurten zijn vooral inspecties (I) en het aandraaien (T) van wat bouten. Alleen het interieurfilter en remvloeistof is iets dat vervangen moet worden maar dat kan weinig kwaad als je dat niet tijdig doet. Zou de rest ook met één grote beurt wel weer ingelopen zijn?
[Afbeelding]
Nog andere zaken waar ik op zou moeten letten? Ik lees bij zowel Kia/Hyundai als bij Stellantis over defecte boordladers maar kom bij de MX-30 nauwelijks horrorverhalen tegen.
1) Net als bij de Mazda3 wordt veel software tijdens een beurt bijgewerkt. Deze kan dan eventueel missend zijn
2) 200km max range bij 100% accu conditie. Wel is het zo dat het snelladen op max 50 KW gaat
3) Ik zie een aantal voorbij komen in de range van 11 tot 15k EUR. Mocht je aan de goedkopere kant shoppen, zorg dan wel dat je op de hoogte bent van de zwakkere punten. Wellicht heeft @MooDyBLueS nog tips?
Wij hebben sinds afgelopen weekend een MX-30 als vervanger voor een 13 jaar oude Fiat Panda. En de eerste kilometers bevallen goed. Is onze eerste elektrische auto.roel-online schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:12:
Nog wat MX-30 rijders hier? Hoe zijn jullie ervaringen, vooral wat betreft onderhoud?
Enige wat een beetje tegenvalt is de laadsnelheid; hij is gauw 7 tot 9 uur kwijt om aan een 11kW paal te laden, ik had verwacht dat dat wel iets sneller kon. Ik weet dat hij geen 3 fase 11 kW kan laden.
Het rijdt iig super relaxed, en in vergelijking tot onze primaire auto (RAV4 non plugin hybrid) doet hij eigenlijk niet onder.
En... ze zijn relatief goedkoop te krijgen. Mits je kunt werken met de beperkingen heb je denk ik een hoop auto voor weinig geld.
Ze bouwen er nog een trekhaak onder en dan kan ik em naar verwachting over een week of 2 op komen halen. Zin in!

Het wordt m'n 3e zwarte auto en 3e Mazda. Begonnen met een zwarte mx5 nb (hele leuke auto, maar helaas teveel roest, tijdje nog alleen voor plezier gebruikt), daarom een zijstap gemaakt naar een zwarte Opel corsa (saai en degelijk, enige reden was de lpg installatie af fabriek, maar veel gedoe mee gehad en niet vooruit te branden), dus gauw genoeg de huidige rode Mazda 2 (erg fijne auto, eigenlijk geen echte problemen mee gehad, anders dan slijtage onderdelen), met 7 jaar was deze het langste in mijn bezit.
Hopelijk zal de nieuwe Mazda 3 dat gaan evenaren, hoewel dat ook van de markt en ontwikkelingen in regelgeving zal afhangen. Ik weet terdege dat een benzine-motor niet de toekomst gaat hebben, wanneer de wegenbelasting van gewicht naar uitstoot gaat, wordt zo'n auto waarschijnlijk ook minder interessant dan een hybride of full-electric. Met een beetje geluk blijf je dan nog wel liefhebbers houden, of een bloeiende markt in het buitenland.
Wij hebben een Private lease MX-30 Luxury uit 2021 (dus nu 4 jaar) met alles er op en er aan. Netjes elk jaar onderhoud gehad. Remvloeistof wil je op zich wel op tijd doen, gezien het vocht wat er in verzameld roest kan veroorzaken op plekken waar je het niet wilt. Als ik het goed heb moet wel eens in de zoveel jaar ook de versnellingsbakolie gedaan worden. Ik zou het dus wel aanraden. Wel bijzonder als ze geen onderhoud hebben gehad, de beurten zijn nou ook niet duur te noemen.roel-online schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:12:
[Afbeelding]
Wij hebben een 15.000km contract van 5 jaar lopen (nog tot september volgend jaar). Nu hebben we hem niet meer nodig vanaf november, dus mocht je hem anders over willen nemen om te proberen stuur me dan maar een berichtje
Onze boordlader is wel vervangen. Deze was defect geraakt na een bijzondere laadpaal in Duitsland te hebben gepoogd te gebruiken.
De enige kwetsbaarheden zijn dat de airco wat gevoelig is voor blaadjes in de ventilator en de lak wat gevoelig voor steenslag.
Het dakraam is wel erg fijn voor zuinig rijden, wij rijden het zuinigst met de ventilatie uit, maar wel "open" (recirculatie uit en roosters normaal open) en het dakraam op een kiertje. Dan haal je zo (bij 20 graden) 220 km range bij 100km/u.
[ Voor 9% gewijzigd door Martin.Air op 02-09-2025 23:40 ]
Gefeliciteerd met je aanschaf en we zien de foto's wel verschijnen heLA-384 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:24:
Vanmiddag de knoop doorgehakt en voor de zwarte Mazda 3 skyactiv-g 140pk Homura gekozen.
Ze bouwen er nog een trekhaak onder en dan kan ik em naar verwachting over een week of 2 op komen halen. Zin in!
Het wordt m'n 3e zwarte auto en 3e Mazda. Begonnen met een zwarte mx5 nb (hele leuke auto, maar helaas teveel roest, tijdje nog alleen voor plezier gebruikt), daarom een zijstap gemaakt naar een zwarte Opel corsa (saai en degelijk, enige reden was de lpg installatie af fabriek, maar veel gedoe mee gehad en niet vooruit te branden), dus gauw genoeg de huidige rode Mazda 2 (erg fijne auto, eigenlijk geen echte problemen mee gehad, anders dan slijtage onderdelen), met 7 jaar was deze het langste in mijn bezit.
Hopelijk zal de nieuwe Mazda 3 dat gaan evenaren, hoewel dat ook van de markt en ontwikkelingen in regelgeving zal afhangen. Ik weet terdege dat een benzine-motor niet de toekomst gaat hebben, wanneer de wegenbelasting van gewicht naar uitstoot gaat, wordt zo'n auto waarschijnlijk ook minder interessant dan een hybride of full-electric. Met een beetje geluk blijf je dan nog wel liefhebbers houden, of een bloeiende markt in het buitenland.
Kleine update, inmiddels 3000km gereden, met name woon-werkverkeer verkeer en zit op 1 op 21.5 gemiddeld. Valt me erg mee en auto rijd tot nog toe prima.Samoht93 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:20:
Ben aan het kijken naar een vervanging van mijn huidige auto (fiat punto 1.3 diesel met 420K op de teller).
En opzich is de Mazda 2 (1.5L 90pk) wel een erg leuk wagentje, andere opties zijn fiesta met 1.0 ecoboost, clio 1.0TCE etc. Maar vind eenvoud van gewoon 1.5L geen turbos etc ook wel erg fijn.
Ik maak redelijk wat woonwerk kms, 75km enkele reis en 4 dagen per week, de route die ik rijd is overal 100 (of 90 achter vrachtwagen). Vrijwel geen rotondes, scherpe bochten, rempunten etc. Wat zou een beetje realistisch verbuik zijn voor zo'n mazda 2 met 1.5L 90pk met die snelheid
Vebruik van die zal wat hoger liggen dan die 1.0 met turbotjes enzo maar dat lijkt me met name in stadsverkeer en met optrekken enzo, zou dat met rustig 100km op de cruise nog veel uitmaken?.
Al wel veel tips gelezen in dit topic waarop te letten
Wel even android auto ingebouwd
Misschien moet ik iets meer geduld hebben inderdaad. 2020 was het beste verkoopjaar voor de MX-30 in Nederland en bij 5-jarige leasetermijnen komen die nu en de komende maanden zo'n beetje terug.satya schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:57:
(...) ze komen nu met redelijke aantallen terug door inruil. Met een beetje geduld zou je tegen een mooie aankoop aan kunnen lopen (...)
1- Achterlopen met software updates lijkt me niet zoveel kwaad kunnen. Dat is ook wel nu nog te updaten, denk ik?D_Jeff schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:02:
@roel-online
1) Net als bij de Mazda3 wordt veel software tijdens een beurt bijgewerkt. Deze kan dan eventueel missend zijn
2) 200km max range bij 100% accu conditie. Wel is het zo dat het snelladen op max 50 KW gaat
3) Ik zie een aantal voorbij komen in de range van 11 tot 15k EUR. Mocht je aan de goedkopere kant shoppen, zorg dan wel dat je op de hoogte bent van de zwakkere punten. Wellicht heeft @MooDyBLueS nog tips?
2- Ja, de EV prestaties (actieradius en laadsnelheid) zijn niet al te best, maar genoeg voor hoe ik 'm ga gebruiken. Die kleine actieradius maakt ze waarschijnlijk ook zo relatief goedkoop.
3- Ik zoek inderdaad iets voor een leuk prijsje. Heel fijn als @MooDyBLueS nog tips heeft over zwakke plekken van de MX-30 :-)
Dat moet een fijne overstap zijn geweest van een 13 jaar oude Panda naar een MX-30!rvinke schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:36:
[...]
Wij hebben sinds afgelopen weekend een MX-30 als vervanger voor een 13 jaar oude Fiat Panda. En de eerste kilometers bevallen goed. Is onze eerste elektrische auto.
Enige wat een beetje tegenvalt is de laadsnelheid; hij is gauw 7 tot 9 uur kwijt om aan een 11kW paal te laden, ik had verwacht dat dat wel iets sneller kon. Ik weet dat hij geen 3 fase 11 kW kan laden.
Het rijdt iig super relaxed, en in vergelijking tot onze primaire auto (RAV4 non plugin hybrid) doet hij eigenlijk niet onder.
En... ze zijn relatief goedkoop te krijgen. Mits je kunt werken met de beperkingen heb je denk ik een hoop auto voor weinig geld.
Ik heb een 3-fase 32A aansluiting voor de laadpaal, dus zou de beloofde 5h30m moeten kunnen halen, denk ik. Al zal ik vrijwel nooit 0-100% laden.
Wat voor een aansluiting hebben jullie?
Bij mijn MX-5 adviseerde de Mazda dealer nog wel eens om de remvloeistof een jaartje later te doen omdat uit de meting bleek dat het nog goed was. Ben wel met je eens dat bijna 5 jaar lang niet verversen wel erg lang is. Als ik zo even snel kijk lijkt een grote beurt 300 euro en een kleine beurt 100 euro.Martin.Air schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:54:
[...]
Wij hebben een Private lease MX-30 Luxury uit 2021 (dus nu 4 jaar) met alles er op en er aan. Netjes elk jaar onderhoud gehad. Remvloeistof wil je op zich wel op tijd doen, gezien het vocht wat er in verzameld roest kan veroorzaken op plekken waar je het niet wilt. Als ik het goed heb moet wel eens in de zoveel jaar ook de versnellingsbakolie gedaan worden. Ik zou het dus wel aanraden. Wel bijzonder als ze geen onderhoud hebben gehad, de beurten zijn nou ook niet duur te noemen.
Een nieuwe boordader zal geen goedkoop grapje zijn geweest, lijkt me? Weet je wat dat moest kosten? In jouw geval met private lease natuurlijk geen kosten voor jezelf maar als particuliere eigenaar hoop ik geen fratsen als defecte boordlader te hebben.Martin.Air schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:54:
Onze boordlader is wel vervangen. Deze was defect geraakt na een bijzondere laadpaal in Duitsland te hebben gepoogd te gebruiken.
De enige kwetsbaarheden zijn dat de airco wat gevoelig is voor blaadjes in de ventilator en de lak wat gevoelig voor steenslag.
Goede uitvoering hebben jullie! Een Luxury is al zeldzaam maar met dakraam zijn ze helemaal moeilijk te vinden.Martin.Air schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:54:
Het dakraam is wel erg fijn voor zuinig rijden, wij rijden het zuinigst met de ventilatie uit, maar wel "open" (recirculatie uit en roosters normaal open) en het dakraam op een kiertje. Dan haal je zo (bij 20 graden) 220 km range bij 100km/u.
Overigens leuk om de zuinigheid van een dakraam bevestigd te zien, de dealer zei namelijk precies hetzelfde.
Ik heb net naast een Luxury gegrepen die op een veiling stond en Ecassion.com deed voor mij een bod, maar m'n bod was helaas te laag. Niet heel erg want hoewel de uitvoering mooi was, was ie non-metallic wit zonder contrasterend dak en juist de wat uniekere kleurencombinaties staan 'm wel goed.
Dat is het zeker! Panda was ook een fijne auto, maar een heel andere ervaring dan een MX-30. De laadervaringen zijn van een publieke 11kW paal, we hebben (nog) geen thuisaansluiting.roel-online schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:54:
Dat moet een fijne overstap zijn geweest van een 13 jaar oude Panda naar een MX-30!
Ik heb een 3-fase 32A aansluiting voor de laadpaal, dus zou de beloofde 5h30m moeten kunnen halen, denk ik. Al zal ik vrijwel nooit 0-100% laden.
Wat voor een aansluiting hebben jullie?
Ik hoor wel wanneer je langs de Mazda-dealer* / Tuner bent geweest voor de meer pk "unlock"
* Een heel klein groepje Mazda-dealers is bereid om zoiets te doen
Haha, nou, ik was dat eigenlijk niet aan het overwegen. Je krijgt er niet (echt) meer koppel voor terug toch? Aan maximumsnelheid heb ik niet veel iig.D_Jeff schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:34:
@LA-384 Congratz!
Ik hoor wel wanneer je langs de Mazda-dealer* / Tuner bent geweest voor de meer pk "unlock"
* Een heel klein groepje Mazda-dealers is bereid om zoiets te doen
Volgens de officiele cijfers levert dat 258 nm (ipv 238) op -- kijkend naar de output van de Mazda6 en/of CX-5LA-384 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:10:
[...]
Haha, nou, ik was dat eigenlijk niet aan het overwegen. Je krijgt er niet (echt) meer koppel voor terug toch? Aan maximumsnelheid heb ik niet veel iig.
Omdat de 3 nog wat lichter is, zou dat wel eens kunnen oplopen naar 260nm
Zijn indd geen schokkende getallen
Ik zou me er iig in moeten verdiepen of ik dat wil (tunen). Heb dat nog nooit laten doen iig.
De boordlader was garantiewerk, dus de leasemaatschappij heeft er ook niks voor betaald. Maar ik kan even gaan zoeken in de bonnen (liggen allemaal in de autoroel-online schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:54:
[...]
Een nieuwe boordader zal geen goedkoop grapje zijn geweest, lijkt me? Weet je wat dat moest kosten? In jouw geval met private lease natuurlijk geen kosten voor jezelf maar als particuliere eigenaar hoop ik geen fratsen als defecte boordlader te hebben.
[...]
Goede uitvoering hebben jullie! Een Luxury is al zeldzaam maar met dakraam zijn ze helemaal moeilijk te vinden.
Overigens leuk om de zuinigheid van een dakraam bevestigd te zien, de dealer zei namelijk precies hetzelfde.
Ik heb net naast een Luxury gegrepen die op een veiling stond en Ecassion.com deed voor mij een bod, maar m'n bod was helaas te laag. Niet heel erg want hoewel de uitvoering mooi was, was ie non-metallic wit zonder contrasterend dak en juist de wat uniekere kleurencombinaties staan 'm wel goed.
Uitvoering is inderdaad erg fijn, het is dat we verhuizen en daarom aan 1 auto genoeg hebben. Maar anders hadden wij hem over gekocht aan het einde van de lease.
Nu in de zomer rijden wij de meeste ritjes tussen de 13 en 14 kW/100km, ook met airco aan. In de winter zit dat meer rond de 17 kW/100km
[ Voor 5% gewijzigd door Martin.Air op 04-09-2025 08:57 ]
De OEM rubberen kofferbak mat voor de 2019+ Mazda 3 sedan heb ik nog geen nieuw huis voor gevonden. Zorgt voor schoon tapijt en voorkomt het schuiven van dingen in de kofferbak.jjkester schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:41:
Na 5 jaar met veel plezier mijn Mazda 3 sedan te hebben gereden is de leasetermijn voorbij en gaat hij over anderhalve week terug. Dan blijft de zelf aangeschafte accessoire over. Daarom een rubberen kofferbakmat voor de Mazda 3 sedan aangeboden (shameless link naar nieuwe: https://shop.mazdapierre....offerbakmat-mazda-3-sedan). In zeer goede staat, TEAB. Bij geen belangstelling laat ik hem in de auto liggen voor de volgende eigenaar. Bij interesse stuur me even een PM.
Inmiddels een nieuwe kofferbak voor de mat gevonden!
[ Voor 9% gewijzigd door jjkester op 05-09-2025 21:09 ]
Mazda exclusive deals
Ik krijg wel een heel aantrekkelijk aanbod.
Dit is de deal op mijn Mazda 3 van 2019.
Op mijn kenteken.
:strip_exif()/f/image/6yjWK9FaQhbJZAgRPSx1qEcM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door coob op 06-09-2025 20:23 ]
Iets meer context zou helpencoob schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:20:
Meer mensen hier een brief gehad van Mazda?
Dan krijg je toch niet zo'n luxe brief thuis?Exirion schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:48:
[...]
Iets meer context zou helpenJe hebt op de site de configurator voor dat model ingevuld, en om een inruilvoorstel gevraagd?
Nee, dit kwam gewoon spontaan in de bus.
Het gaat om deze aktie;
:strip_exif()/f/image/axruN83DeRp3AADfYqVBt4sU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door coob op 06-09-2025 21:04 ]
En zo zijn er nog meer aannames en gokjes die kan doen.
Wat is de huidige Mazda3?
Motor: Sky-G (122 pk) of Sky-X (180-183pk)
Uitvoering: basis / comfort / comfort + / Luxury
Transmissie: auto / hand
Indien leer: zwart of rood
Opties: 360 camera pakket bij Luxury || leer / Bose / 18 inch velgen bij comfort +
Hatchback of Sedan
Met die info kan ik een grove schatting maken of die 14.5K een net voorstel is
Mocht je jezelf echt willen verrassen:Alex_79 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:45:
Onlangs heeft mijn Mazda 3 weer een onderhouds beurt gehad (110000 km op de teller) en het valt me op dat op lange ritten de auto steeds zuiniger wordt. Ligt waarschijnlijk ook aan het fileverkeer dat niet harder kan dan 100, maar de afgelopen twee weken haalde ik iedere keer 1 op 20,8. Op kortere ritten van < 20 km blijft ie meestal op 1 op 16 steken.
filevrije Autosnelweg, rechterrijstrook, Adapt cruise, 80 - 85 km/h, 6e versnelling
Erg zuinig (schrijf ik op basis van Sky-X) , maar ook erg saai rijden
Het gaat om splinternieuwe voorraad modellenD_Jeff schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:51:
@coob Zo te zien een actie van de lokale/regionale dealer. Daarnaast is meer dan 9% korting op een (nieuwe/bijna nieuwe) auto niet te doen -- kans is dus dat de aangeboden auto een demo model is, waar max 25.000km op staat
En zo zijn er nog meer aannames en gokjes die kan doen.
Wat is de huidige Mazda3?
Motor: Sky-G (122 pk) of Sky-X (180-183pk)
Uitvoering: basis / comfort / comfort + / Luxury
Transmissie: auto / hand
Indien leer: zwart of rood
Opties: 360 camera pakket bij Luxury || leer / Bose / 18 inch velgen bij comfort +
Hatchback of Sedan
Met die info kan ik een grove schatting maken of die 14.5K een net voorstel is
Mijn auto is een rode skyactive g luxury met i-Activsense pakket. 79k km.
Die 14,5 inruil is aan de lage kant maar met de 7k extra voordeel is het een erg scherpe deal.
Sky-G 122 (140) voor dat bedrag inruilen voor de Sky-G 2.5 140pk kan zeker interessant zijn, eens. Vraag is alleen of het ISA systeem heel irritant gaat zijn. Per 2023 moeten alle Mazda's piepen.
@LA-384 Dat bestaat zeker. Vooral nu er 2 volledige EV's aan zitten te komen, waarvan elke Mazda dealer een demo model moet hebben, kan het zeker zijn dat de dealer besluit om het huidige Mazda3 demo model tegen een leukere prijs aan te bieden.