Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 56 57 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:21
Ik ga proefrijden in een cx-3 uit 2016. Hoe weet ik of CarPlay achteraf ingebouwd kan worden? Kan het uiteraard vragen, maar wil het ook zelf checken. De auto lijkt mzd te hebben.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:25

Exirion

Gadgetfetisjist

Untouchablezz20 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:28:
Ik ga proefrijden in een cx-3 uit 2016. Hoe weet ik of CarPlay achteraf ingebouwd kan worden? Kan het uiteraard vragen, maar wil het ook zelf checken. De auto lijkt mzd te hebben.
Kan in elke Mazda vanaf 2014/2015 met MZD Connect, dus ook in de 2016 CX-3.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:15
Als je zelf wilt doen dan is het belangrijk dat de firmware van de multimedia onder een bepaalde versie is.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:44
JKen schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:17:
Als je zelf wilt doen dan is het belangrijk dat de firmware van de multimedia onder een bepaalde versie is.
Niet onder........ maar minstens op FW70.00.100 voordat je AA/CP gaat inbouwen.
Achteraf pas updaten werkt niet.

Onder een bepaalde versie geldt voor de software hack voor AA, geen CP (AIO tweaks).
Daarvoor mocht de versie niet hoger zijn dan 59.00.502

• Untouchablezz20
JKen schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:17:
Het is dus goedkoper om het zelf te doen? Ik heb deze foto nog genomen. Moet ik de OS-versie eerst updaten?

[Voor 5% gewijzigd door Untouchablezz20 op 28-01-2023 22:21]

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:44
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:14:
....
Het is dus goedkoper om het zelf te doen? .....
Klopt, want je bespaart op arbeidsloon.
De USB hub en nieuwe kabelset komt op ca. €100 vanuit China.
Met de firmware die je nu hebt is ook Android Auto mogelijk met de bestaande USB hub en dan kost het je niks als je al een USB stick hebt.

Met FW v56.00.230 is het nl. mogelijk om AIO tweaks te laten werken.
Bij latere FW versies heeft Mazda dit steeds moeilijker tot onmogelijk gemaakt.
Dan heb je wel alleen Android Auto, dus wil je Carplay hebben zal je wel de USB hub moeten wisselen.
Voordat je een dergelijk nieuwe USB hub zelf gaat inbouwen zal je vooraf de firmware moeten updaten naar v70.xx.xxx, waarbij opgemerkt moet worden dat de download links ervan niet zomaar te vinden zijn.

[Voor 4% gewijzigd door elinx op 28-01-2023 23:29]

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:30
GrowMyHair schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:13:
[...]
Ik heb een maandje terug een Mazda 6 gekocht en mis de Android auto optie. Ik zie hier prijzen voorbij komen om dit in te bouwen die een stuk lager liggen dan de 380 euro die de dealer ervoor vroeg. Iemand tips om een plek/tijdstip te vinden waar dit goedkoper kan?
Bel anders een paar Mazda dealers bij jou in de buurt en vraag wat de prijs bij hun is op dit moment. Ik kreeg het voor €250 mee tijdens een onderhoudsbeurt , nadat ik gevraagd had of ze iets voor me konden betekenen. Dat was weliswaar 1,5 jaar geleden in Arnhem. Wellicht zijn de 2023 prijzen anders nu.

• Untouchablezz20
Laatst proefrit gemaakt in de Mazda cx-3, waarbij de ventilator een fluitend, sissend geluid maakte. Nu geeft de garage aan dat er een onderdeel gesmeerd is, maar dat het geluid minder is geworden, maar wel nog aanwezig. Dit zou een producteigenschap zijn. Herkennen jullie dit? Maakt de airco/ventilatie een sissend geluid?

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:59:
Laatst proefrit gemaakt in de Mazda cx-3, waarbij de ventilator een fluitend, sissend geluid maakte. Nu geeft de garage aan dat er een onderdeel gesmeerd is, maar dat het geluid minder is geworden, maar wel nog aanwezig. Dit zou een producteigenschap zijn. Herkennen jullie dit? Maakt de airco/ventilatie een sissend geluid?
Ik herken dit niet bij mijn cx-3 (bouwjaar 2016).

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:16

Reneger

Wie? IK?

Mij niet opgevallen (BJ 2017)

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:15
Ik laat in dezer dagen dakdragers op mijn mazda 3 (bm 2015) zetten. Bij dit kitje zitten geen nieuwe daklijsten. Online zie ik ze bij mazda op hun site voor 22e per stuk (links en rechts 1 dus). Online webshops kan ik ze nergens vinden. Ik heb maar een mazda dealer gemailed.

We gaan voor Yakima dakdragers (75kg daklast) zodat hier een daktent op gelegd kan worden voor de zomer. De standaard dakdragers van Mazda kunnen maar 50kg aan, terwijl de daklast van de 3 gewoon 75kg is.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:58
De CX-30 is rammelvrij!!! *O*

Vorige week woensdag neergezet voor wat groot onderhoud. Hierbij zijn de volgende zaken vervangen:
  • Kachelhuis in het dashboard
  • Schokbrekers achter
  • Volgens de werkplaatsreceptie 'wat tandwielen en onderdelen rond de multiriem'
  • de bougies
Gistermiddag kon ik hem eindelijk weer ophalen. En wat schetst mijn verbazing: geen rateltjes om rammeltjes meer die niet worden veroorzaakt door iets wat ik zelf in de auto heb gelegd! *O*

Alleen jammer dat ze m'n stuur beschadigd hebben bij het demonteren van het dashboard: een hoop diepe krassen en groeven in het stuur. -O-

Gaat uiteraard opgelost worden door ze, maar hij moet dus weer terug...

Echt, die auto is mij niet gegund...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• _naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-03 14:09
RvL schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:42:
De CX-30 is rammelvrij!!! *O*

Vorige week woensdag neergezet voor wat groot onderhoud. Hierbij zijn de volgende zaken vervangen:
  • Kachelhuis in het dashboard
  • Schokbrekers achter
  • Volgens de werkplaatsreceptie 'wat tandwielen en onderdelen rond de multiriem'
  • de bougies
Ben benieuwd, mijn 3 gaat volgende week naar de garage waarbij ze hopelijk irritante rammels kunnen verhelpen bij middenconsole en af en toe deur portier bestuurder. Kachelhuis zou deze rammel ook wel eens vanaf kunnen komen.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:15
_naranya schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Ben benieuwd, mijn 3 gaat volgende week naar de garage waarbij ze hopelijk irritante rammels kunnen verhelpen bij middenconsole en af en toe deur portier bestuurder. Kachelhuis zou deze rammel ook wel eens vanaf kunnen komen.
Deur portier is niet de bose speaker in de deur? Als die los is rammelt je deur aan alle kanten bij een beetje stevige bass.

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

Oh ja, als ik het volume redelijk opschroef, hoor ik trillingen. Maar daar ben ik niet verbaasd over, met het bose soundpack.

• _naranya
timmert26 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Deur portier is niet de bose speaker in de deur? Als die los is rammelt je deur aan alle kanten bij een beetje stevige bass.
Volgens mij was dit bose speaker issue alleen bij het type BN, ik heb een BP. De trilling komt (volgens mij) ook meer vanaf de kant van de deur richting de riem.

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:29
Reneger schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:03:
Oh ja, als ik het volume redelijk opschroef, hoor ik trillingen. Maar daar ben ik niet verbaasd over, met het bose soundpack.
Bij mijn 3 was dit de tweeter in de hoek bij de A stijl, simpel op te lossen door er iets wat aan te drukken af en toe of er wat tussen te doen.

• raymondsober
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-03 09:52
Sinds vandaag werkt de coolwalk functie. Waze had de layout al enige dagen.

In de vorige layout van Android auto had ik "last" van een split screen. Ik kon bijvoorbeeld Waze nooit full screen bekijken in mijn Mazda CX-5 2022.

Nu.. eindelijk. De gehele module van het infotainmentscherm is gevuld. Gaaf!!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:43

IkWilbert

Het is mij!

Ik zal dit weekend eens testen in onze cx30.
Gisteren had ik nog geen coolwalk

I intend to live forever. So far, so good.

• severijns
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:26
Ik heb voorlopig ook nog geen coolwalk.
Vraag me wel af of in het veel smallere scherm van de 6 coolwalk uberhaupt gaat werken

• Caithlyn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:18
Ik reed woensdagochtend nog met split-screen in mijn Mazda 3 en 's middags naar huis had ik full-screen navigatie!

Het is een hele verbetering en het kijkt ontzettend fijn zonder dat steeds een deel van het scherm verandert door wisselen van nummers in Spotify.

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-03 09:29
Is dat een Android Auto ding? Want ik heb zowel een iPhone als OnePlus, maar ik heb sws de voorkeur voor CarPlay, maar daar heb je gewoon altijd al dat je de app zelf naar voren kan halen, en op het dashboard weergave heb je gewoon splitscreen. Dus altijd een keuze geweest. (Zo wissel ik onderweg tussen OverCast (voor Podcast beluisteren) en Flitsmeister (duh) onder het rijden.

iPhone 12 128GB |  MacBook Pro M2 | Mazda CX-30 (2022)

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 19:13
Ik vind juist 't splitscreen wel fijn. Ik moet zeggen dat 't display van de CX60 ook wel groot genoeg is om zowel Maps/Waze/FM en Spotify ernaast te hebben staan.
Ik zie meer dan voldoende op de map die openstaat en tegelijkertijd kan m'n spotify playlist zien.

• symfo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-02 10:07
Condensor?

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:22
_naranya schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Naast dashboard rammels heb ik nu krakende, piepende bestuurdersstoel. De auto heeft iets meer dan 20.000 km gelopen.

Ik vraag mij sterk af of Mazda op QC heeft bezuinigd, maar ondertussen positioneren ze zich in het hogere segment.

Ik g maar eens zelf klussen want de garage heeft weinig zin om zulke problemen op te lossen. Wat viltstrips plakken en dan kijken of het helpt. Hier nog een how to

• symfo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-02 10:07
Onder de cx 30 zitten standard Bridgestonebanden. Ik vind deze nogal wat rolgeluid maken. Iemand die een tip heeft voor een ander merk ( zomer) banden?

• Untouchablezz20
Is het mogelijk om bij Mazda bepaalde opties te coderen zoals dit kan bij VAG?

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-03 10:02
Sinds kort rij ik een nieuwe CX-5. Zo’n beetje alles zit erop en eraan. Ben wel benieuwd naar de opties met Mazda Connect Services. Had gehoopt dat ik op afstand de auto kon laten voorverwarmen maar die optie zie ik niet in de app… Kan op dit moment de status uitlezen en de deuren open/dicht doen.

Iemand die dit kan bevestigen?

[Voor 13% gewijzigd door Valderrama op 04-02-2023 17:43]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RvL schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:42:
Alleen jammer dat ze m'n stuur beschadigd hebben bij het demonteren van het dashboard: een hoop diepe krassen en groeven in het stuur. -O-

Gaat uiteraard opgelost worden door ze, maar hij moet dus weer terug...
Bij lompe horken die zo met een auto omgaan zou ik uberhaupt niet meer terugkomen. En dit is alleen nog maar wat je kunt zien.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• raymondsober
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-03 09:52
Valderrama schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:04:
Sinds kort rij ik een nieuwe CX-5. Zo’n beetje alles zit erop en eraan. Ben wel benieuwd naar de opties met Mazda Connect Services. Had gehoopt dat ik op afstand de auto kon laten voorverwarmen maar die optie zie ik niet in de app… Kan op dit moment de status uitlezen en de deuren open/dicht doen.

Iemand die dit kan bevestigen?
Klopt. Alleen deuren sluiten. De andere opties zijn toegeschreven aan andere modellen, zoals de mx-30. Soort universele app die op basis van het model functionaliteiten krijgt..

• Untouchablezz20
Ik lees veel positieve dingen over de handbak van Mazda, maar wat maakt ‘m zo goed? Zit er standaard rev matching op?
Soms heb ik bij een handbak dat je de koppeling niet te snel mag laten opkomen, anders gaat de auto schokken. Is dit ook bij Mazda?

• JKen
Review machtiging heeft die niet, dat moet je zelf doen door wat tussen gas te geven.

Goede vraag. Heb zelf geen idee.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:46
Untouchablezz20 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:51:
Ik lees veel positieve dingen over de handbak van Mazda, maar wat maakt ‘m zo goed? Zit er standaard rev matching op?
Soms heb ik bij een handbak dat je de koppeling niet te snel mag laten opkomen, anders gaat de auto schokken. Is dit ook bij Mazda?
-->> Voor welke Mazda vraag je dit?

1) Zelf schakelen is beleven / meemaken.
Vooral de Mazda's tot 2012/2013 zijn qua onderstel wat stugger (lees sportiever afgesteld), zet daar een heerlijke Mazda handbak bij, laat het blok wat toeren maken (~3.000 tot 4.500 rpm), pak een mooie klaverbladbocht en je wil je comfort VW Polo / Golf zo inruilen :> 8)
Die Mazda3 blijft als een blok beton aan het asfalt kleven

2) Rev matching: Geen idee of dat aanwezig is
3) Je kan een Mazda handbak aardig mishandelen, maar dit punt heb ik nooit last van gehad. De boel gaat wel schokken als je 800 toeren draait (en in een versnelling zit) en vol gas geeft (dat vinden heel veel Mazda onderdelen NIET grappig)

Mijn CV? Mazda3 gen1, Mazda3 gen2, Mazda3 gen4 in ~10 jaar (de overige 3 jaar warmgedraaid in een Hyundai Excel 1.3 SE &VW Polo 1.2TDI SlowMotion. Die Mazda3 (gen1) was wel een enorme upgrade in alles)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• D_Jeff
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:01:
Is het mogelijk om bij Mazda bepaalde opties te coderen zoals dit kan bij VAG?
Lol, nauwelijks.
Daar waar VAG nog wat probeert te verdienen met losse opties, kan je bij een Mazda meestal ver zoeken naar de nodige extra's. Bij de duurste uitvoering is de optielijst meestal beperkt tot 5 vinkjes (bij VAG kan je dan alsnog een heel boekwerk afvinken)

• D_Jeff
symfo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:38:
Onder de cx 30 zitten standard Bridgestonebanden. Ik vind deze nogal wat rolgeluid maken. Iemand die een tip heeft voor een ander merk ( zomer) banden?
Bijzonder om te lezen. Ik geef juist de voorkeur aan Bridgestone banden onder mijn Mazda3 (oke, toegegeven: Een hatch vergelijken met een SUV is niet helemaal eerlijk)

Ik vond Conti's onder de Mazda3 een ramp (lees: zoekerig), maar wellicht kan het iets voor jou zijn?

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 00:07

Rob310

kermisfanaat

symfo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:38:
Ik heb 15 jaar een Citroën C-5 gehad en en de laatste 12 jaar altijd Vredestein Quatrac's er onder gehad (=4 seizoenenband) en deze waren zuiniger, net zo comfortabel en stiller dan de Michelin's die er eigenlijk onder horen.
Of dit op een Mazda ook zo werkt?
Ik ga ze onder mijn pas aangeschafte Cx-5 er dit najaar onder laten leggen maar op basis van mijn eerdere ervaringen durf ik ze aan te bevelen (sowieso hele fijne banden in de regen).

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Ondertussen 700km verder met de nieuwe 3, elke rit besef je toch wel wat een enorme upgrade dat is (tegenover 2015 Opel Insignia 2.0 163pk diesel automaat). De Mazda automaat schakelt snel, vrijwel zonder te merken, beetje alsof je elektrisch rijdt. Het enige wat je merkt is die lichte brom van de motor.

Ondertussen ook eerste keer volgetankt. Volgens Spritmonitor een eerste gemiddeld verbruik van 5.89 L/100km (met Uniroyal XL WinterExpert winterschoentjes). Dit is wel vrij zuinig gereden zonder doortrekken en voornamelijk rustige wegen. Met de Insignia had ik 58.500km gereden sinds ik em had, en gemiddeld verbruik van 6.36 L/100km.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1421179.html

(Ik weet dat de handbak prettiger/zuiniger/sneller/... is, maar vanwege vaak slepen toch automaat gekozen)

[Voor 23% gewijzigd door deSenna24 op 06-02-2023 11:42]

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

Vanmorgen had ik plots de CX3 nodig, nadat deze een maand heeft stil gestaan. Er zat redelijk vocht (en daardoor ijs) aan de binnenkant van het voorraam. Iemand tips hoe dat te verhelpen? (Eerder ook al eens gebeurd, en ja, ik heb de airco altijd aan om hem droog te stoken).

Ik zat zelf te denken om misschien vochtvreters in de auto te plaatsen.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:20
Reneger schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:22:
Vanmorgen had ik plots de CX3 nodig, nadat deze een maand heeft stil gestaan. Er zat redelijk vocht (en daardoor ijs) aan de binnenkant van het voorraam. Iemand tips hoe dat te verhelpen? (Eerder ook al eens gebeurd, en ja, ik heb de airco altijd aan om hem droog te stoken).

Stoken, ventileren, Airco aan, auto vaker gebruiken en eventueel vochtvreters plaatsen. (al blijft dat laatste een lapmiddel ipv een oplossing).

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:55
Voor een andere gezinsauto ben ik mij aan het orienteren op een 2e-hands mazda 6. M.b.t. de kosten kom ik dan rond een jaartal van 2010-2014 uit met een km-stand van rond de 120.000 Km.

Onlangs mijn eerste Mazda 6 bezocht, bekeken en gereden. (2007-2013 serie) Het grootste euvel was de hoeveelheid roest aan de onderkant van de auto (helaas vergeten foto's te maken). Volgens de verkoper was dit een "standaard probleem" bij Mazda maar met een behandeling verder niet iets om druk over te maken ("Het zou zeker nog 10jaar mee moeten kunnen gaan.")

Bij de wielophanging aan de voorzijde en voorste helft van de onderkant was de roest in mijn ogen "oppervlakkig". Echter, vooral bij de draagarmen aan de achterkant en de overgangen in het uitlaat systeem was het in mijn ogen extreem.

Is dit verhaal juist? Momenteel is dit voor mij de reden om af te zien van de aankoop. Zijn er jaartallen / series bekend waar dit mogelijk verholpen/verbeterd is? Via internet al een hoop geprobeerd te zoeken maar tot op heden geen duidelijk verhaal kunnen vinden.

Deze week hoop ik een andere Mazda6 uit 2014 te bekijken (2013-2018) en ben benieuwd wat ik daar ga zien.

• JKen
@Reneger
Rubbers even insprayen met silicone spray. Dan vriezen de rubbers minder snel vast.

• D_Jeff
MRTNbos schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:43:
Voor een andere gezinsauto ben ik mij aan het orienteren op een 2e-hands mazda 6. M.b.t. de kosten kom ik dan rond een jaartal van 2010-2014 uit met een km-stand van rond de 120.000 Km.

Onlangs mijn eerste Mazda 6 bezocht, bekeken en gereden. (2007-2013 serie) Het grootste euvel was de hoeveelheid roest aan de onderkant van de auto (helaas vergeten foto's te maken). Volgens de verkoper was dit een "standaard probleem" bij Mazda maar met een behandeling verder niet iets om druk over te maken ("Het zou zeker nog 10jaar mee moeten kunnen gaan.")

Bij de wielophanging aan de voorzijde en voorste helft van de onderkant was de roest in mijn ogen "oppervlakkig". Echter, vooral bij de draagarmen aan de achterkant en de overgangen in het uitlaat systeem was het in mijn ogen extreem.

Is dit verhaal juist? Momenteel is dit voor mij de reden om af te zien van de aankoop. Zijn er jaartallen / series bekend waar dit mogelijk verholpen/verbeterd is? Via internet al een hoop geprobeerd te zoeken maar tot op heden geen duidelijk verhaal kunnen vinden.

Deze week hoop ik een andere Mazda6 uit 2014 te bekijken (2013-2018) en ben benieuwd wat ik daar ga zien.
Tot 2008 / 2009 is roest zeker een serieus issue (wielkasten binnen / buiten checken, daar zit het zwakste punt). Mocht je een roestvrij exemplaar gevonden hebben, laat de boel dan jaarlijks een speciale anti-roest behandeling geven.

2014 is van 2e generatie en heeft geen roest issues tenzij het een auto met serieuze schade is geweest.
Succes met de keuze :)

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

JKen schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:05:
@Reneger
Rubbers even insprayen met silicone spray. Dan vriezen de rubbers minder snel vast.
Rubbers zijn het probleem niet, deuren gingen gewoon open. Het is het vocht binnen.

Binnenkort maar een paar goeie lange ritten doen.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:58
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:38
Reneger schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:22:

Ik heb een zakje met van die korrels die ook altijd in de verpakking van elektronische apparatuur zit in de auto liggen. Er staat een stip op en als die verkleurd is, moet het ding even in de magnetron om weer te drogen. Werkt als een tiet.

https://www.winparts.nl/s...htiger-300gr/p342361.html

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-03 17:14

Omega Supreme

The God of Death

MooDyBLueS schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:55:
[...]
Feit is echter wel dat een EV gewoon sowieso een 3-tal enorme voordelen biedt tov welke benzine/hybride/PHEV/REX dan ook:
- (voorlopig) geen mrb
- extreem lage onderhoudskosten
- elektra is zelfs bij publiek laden ca. 50% goedkoper dan benzine tanken, snelladen is ongeveer om het even. Heb je een eigen laadpaal zoals ik, dan betaal je afhankelijk van je energiecontract zomaar 25-40% van benzine tanken, ik zit zelf op ±30% als het niet uit mijn zonnepanelen zou komen. Heb je dan ook nog zonnepanelen? Tel uit je winst.
Ik heb tegenwoordig geen lease auto meer en ben van plan langer met mijn auto te doen. Geen MRB is zeker niet houdbaar als straks alle nieuwe auto's elektrisch moeten zijn (2029 in NL, voor op de EU).

De lage onderhoudskosten zijn voor normaal onderhoud. Ik kan je uit ervaring vertellen dat als er in een BEV iets stuk gaat de kosten juist veel hoger uitvallen. Mijn BEV, die ik god zij dank niet meer heb, moest de hele laad electronica vervangen hebben en een tweede keer de gehele electronica. Een kennis had een defecte motor en daarvoor moest de hele auto uit elkaar en werd de motor niet gerepareerd, maar moest er een geheel nieuwe in; reden die gegeven werd: wij kunnen elektromotoren niet repareren. Peperdure rekeningen die gelukkig naar de lease maatschappij gingen. De servicebeurten daarentegen waren zeer goedkoop.

Ik en met mij iedereen die in dezelfde wijk woont is aangewezen op een te laag aantal publieke palen wat door beperkte net capaciteit niet uitgebreid kan worden. Een paar jaar terug waren we hier al meestal aangewezen op snelladers, en het wordt met de tijd steeds erger. Dat was nog wel goedkoper dan benzine, maar met de huidige prijzen is de snellader duurder dan een zuinige benzine auto.

Ik heb nu dus een Mazda 3 E-Skyactive X, elektrisch was niet meer te doen. Resultaat over de afgelopen anderhalf jaar: Doorsnee gebruik 5,2l per 100KM, met name de stadsritten hakken erin. Afgelopen zomer naar Oostenrijk gereden, het was rustig en ik reed rustig en constant (en gebruikte Roz 98 brandstof, E5, die E10 troep komt niet in mijn tank) 4.9L op 100KM. Berekend op basis van daadwerkelijk verbruik over 1080KM, niet de boordcomputer.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• MooDyBLueS
Omega Supreme schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Ik heb tegenwoordig geen lease auto meer en ben van plan langer met mijn auto te doen. Geen MRB is zeker niet houdbaar als straks alle nieuwe auto's elektrisch moeten zijn (2029 in NL, voor op de EU).

De lage onderhoudskosten zijn voor normaal onderhoud. Ik kan je uit ervaring vertellen dat als er in een BEV iets stuk gaat de kosten juist veel hoger uitvallen. Mijn BEV, die ik god zij dank niet meer heb, moest de hele laad electronica vervangen hebben en een tweede keer de gehele electronica. Een kennis had een defecte motor en daarvoor moest de hele auto uit elkaar en werd de motor niet gerepareerd, maar moest er een geheel nieuwe in; reden die gegeven werd: wij kunnen elektromotoren niet repareren. Peperdure rekeningen die gelukkig naar de lease maatschappij gingen. De servicebeurten daarentegen waren zeer goedkoop.

Ik en met mij iedereen die in dezelfde wijk woont is aangewezen op een te laag aantal publieke palen wat door beperkte net capaciteit niet uitgebreid kan worden. Een paar jaar terug waren we hier al meestal aangewezen op snelladers, en het wordt met de tijd steeds erger. Dat was nog wel goedkoper dan benzine, maar met de huidige prijzen is de snellader duurder dan een zuinige benzine auto.

Ik heb nu dus een Mazda 3 E-Skyactive X, elektrisch was niet meer te doen. Resultaat over de afgelopen anderhalf jaar: Doorsnee gebruik 5,2l per 100KM, met name de stadsritten hakken erin. Afgelopen zomer naar Oostenrijk gereden, het was rustig en ik reed rustig en constant (en gebruikte Roz 98 brandstof, E5, die E10 troep komt niet in mijn tank) 4.9L op 100KM. Berekend op basis van daadwerkelijk verbruik over 1080KM, niet de boordcomputer.
Ik geloof je verhaal natuurlijk, dus zal dat zeker niet weerspreken, maar het is natuurlijk wel heel erg anekdotisch, nietwaar? En dat als er iets stuk gaat aan een EV dat het gelijk veel duurder is, is niet per definitie zo natuurlijk. Ligt er maar net aan wat er stuk gaat.

Daarnaast: hoezo peperdure rekeningen? Als het om lease-auto's gaat zijn ze niet ouder dan 5 jaar en valt het vrijwel altijd onder garantie. Ik ken ook iemand die een Kia e-Niro rijdt, daar inderdaad ook een motorprobleem mee heeft gehad, hele motor inderdaad eruit, kosten zouden € 6.800 zijn, maar dat werd door Kia gewoon onder garantie gerepareerd, ook dat is een lease-auto. Hij rijdt er nog steeds mee.

En om nu op "mogelijke hele grote problemen die niet onder garantie vallen" een bepaald soort auto wel of niet te kiezen is nogal wat. Sterker nog: als ik kijk wat wij besparen met het rijden, houden én onderhouden van zowel onze Mazda als Kia BEV's (privé), dan is dat zo gigantisch veel t.o.v. een vergelijkbare benzine/hybride dat eens in de 5 jaar er met groot gemak zo'n elektromotor van € 6.800 uit eigen zak uit kan én we nog geld overhouden. Los van garantie is dat dus.

Overigens is onze Kia uit 2020 volledig probleemloos en heb ik alleen sinds wij hem hebben al in totaal meer dan € 6.000 bespaard ten opzichte van de voorgaande Toyota hybride, die het ook foutloos heeft gedaan. Maar dat is puur mrb, onderhoud en laden/tanken dus wat dat verschil veroorzaakt, want andere kosten hebben we er niet aan gehad. En ja, daar zat wel een hogere aanschafprijs aan vast, maar zelfs die hebben we er tov een Corolla/C-HR hybride nu al uit. Dus vanaf nu is het alleen maar besparen elke maand, we hebben na iets meer dan 2 jaar al quite gedraaid in TCO. En dergelijke berekeningen zijn grosso modo voor alle BEV's te maken, grootste variabele is tegenwoordig hoe je laadt (thuis/publiek/snel) en al dan niet van je eigen zonnepanelen gebruik kan maken. Dat kan eea wel minder rooskleurig maken dan het voor mijn situatie is met thuisladen, maar toch.

Kortom: jammer van jouw ervaring, maar je moet het niet overbrengen alsof dat een probleem is van alle EV's. Sterker nog: ze zijn zoveel minder complex op motorisch gebied dat er maar bar weinig aan kapot kan gaan. En ja, als er buiten garantie (!!) iets kapot gaat zo groot als de hele elektronicaboom of de elektromotor, dan ben je flink aan de beurt ja. Maar daar hoef je je met de 5-10 jaar garantie die tegenwoordig op vrijwel elke nieuwe auto gegeven wordt ook niet snel zorgen over te maken.

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-03 17:14

Omega Supreme

The God of Death

MooDyBLueS schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:43:
[...]
Kortom: jammer van jouw ervaring, maar je moet het niet overbrengen alsof dat een probleem is van alle EV's. Sterker nog: ze zijn zoveel minder complex op motorisch gebied dat er maar bar weinig aan kapot kan gaan. En ja, als er buiten garantie (!!) iets kapot gaat zo groot als de hele elektronicaboom of de elektromotor, dan ben je flink aan de beurt ja. Maar daar hoef je je met de 5-10 jaar garantie die tegenwoordig op vrijwel elke nieuwe auto gegeven wordt ook niet snel zorgen over te maken.
Ja lease en garantie, maar de garage heeft me wel verteld hoe duur het was als het betaald moest worden.

En waarom dat belangrijk is? Omdat als ze binnen de garantie die onderdelen niet kunnen repareren en heel duur vervangen, dan is het zeker in een eigen auto die duidelijk langer wens te rijden dan de garantie termijn een duur reparatie. Er komt een punt dat alle auto's onderdelen hebben die vervangen moeten worden en dan heb ik liever een 'ouderwetse' benzine auto waarbij je alleen het defecte onderdeel hoeft te vervangen.

Maar goed, mijn belangrijkste reden dat ik geen EV meer wil is omdat ik niet wil/ga verhuizen en er niet magisch de komende paar jaar een beter stroomnet komt te liggen. Ik heb werkelijk geen enkel vertrouwen dat de lokale politiek hier serieus iets aan doet, aangezien men tot op de dag van vandaag het bestaan van de huidige problemen ontkent.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• D_Jeff
@MooDyBLueS

Members only:

• MooDyBLueS
Members only:

• MooDyBLueS
Omega Supreme schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:32:
[...]

Ja lease en garantie, maar de garage heeft me wel verteld hoe duur het was als het betaald moest worden.

En waarom dat belangrijk is? Omdat als ze binnen de garantie die onderdelen niet kunnen repareren en heel duur vervangen, dan is het zeker in een eigen auto die duidelijk langer wens te rijden dan de garantie termijn een duur reparatie. Er komt een punt dat alle auto's onderdelen hebben die vervangen moeten worden en dan heb ik liever een 'ouderwetse' benzine auto waarbij je alleen het defecte onderdeel hoeft te vervangen.

Maar goed, mijn belangrijkste reden dat ik geen EV meer wil is omdat ik niet wil/ga verhuizen en er niet magisch de komende paar jaar een beter stroomnet komt te liggen. Ik heb werkelijk geen enkel vertrouwen dat de lokale politiek hier serieus iets aan doet, aangezien men tot op de dag van vandaag het bestaan van de huidige problemen ontkent.
Je laatste punt snap ik volkomen hoor, ik heb ook collega's en vrienden die om die reden nog niet elektrisch willen of juist weer terug zijn. Eentje heeft daarom bewust voor de Lynk & Co 01 gekozen, elektrisch rijden wanneer het kan en zo niet: geen probleem, tankstations genoeg.

Enige wat ik er nog aan toe wil voegen is dat ook ik nu sinds pakweg 10 jaar alleen nog maar privé rijd, daarvoor ook lease-auto's heb gereden en nu ook genoeg collega's met lease-auto's heb (zowel EV als benzine/hybride, diesel mag niet meer). En mijn ervaring zowel uit eerste hand als van horen zeggen is dat er binnen de lease juist vaak voor totale vervanging gekozen wordt, deels omdat fabrikanten met heel erg nieuwe modellen ook gewoon geen risico willen nemen, deels omdat het budget er van beide kanten is en vaak is het ook een eis van een leasemaatschappij om de auto waardevast te houden.

Zo heb ik ooit een Lexus CT 200h gekocht die 4 jaar in de lease gereden heeft, zo'n bijtellingsknaller toen, 1 maand voordat hij de lease uit ging is hij bij Lexus A'dam geweest om een compleet nieuw accupakket erin te lepelen. Ik heb die auto gekocht, aankoopkeuring voor paar tientjes gedaan bij A'dam en daar zit normaal ook een hybride check met certificaat bij voor de accu, maar in dit geval gaven ook zij aan dat ik het certificaat gewoon kreeg en daarmee tot 10 jaar garantie behield, mits bij Lexus in onderhoud. Ik vroeg dan ook waarom die accu vervangen was en ze gaven bij Lexus aan dat het puur een opdracht van de leasemaatschappij was uit voorzorg, er was namelijk niks mis mee.

Kortom: de 'kosten' binnen de lease zijn gewoon niet te vergelijken met die als particulier. Want veel binnen de lease zijn ook onnodig gemaakte kosten of kunnen zoals jij min of meer al aangeeft als particulier ook voor reparatie gekozen worden vaak. Maar goed, los daarvan snap ik de keuze wel hoor.

• D_Jeff
@MooDyBLueS

Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-03 20:25
Untouchablezz20 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:51:
2022 CX-5 hier, vind ik prima schakelen/licht rijden. Alleen raken de tandwielen wat als ik van 1>2 ga.

• Hamiko
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-03 19:17
gijsiej schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:09:
[...]

Kijk uit met deze motor. Kijk maar eens naar de restwaarde van CX-5 en 6 met deze motor tov de benzines. Kijk ook eens goed naar de occassions met hogere kilomterstanden in diesel versie; veel daarvan hebben een nieuwe motor nodig. Enkele zwakke punten zijn:
- turbo die stuk gaat
- brandplaatjes injectoren die lekken
- verstopte oliezeef onderin carter
- ketting oliepomp
- diverse sensoren die slecht kunnen worden (druksensoren)
- roetfilters die verstopt raken door o.a. bovengenoemde problemen.
- koppakking gaat nog wel eens stuk
- cilinderkop gevoelig voor scheuren
- EGR koeler kan scheuren

Houd het oliepeil + koelvloeistof goed in de gaten.

Koester iedere beurtje dat ie haalt. De vele problemen die dit blok kent zijn niet goedkoop. De benzine versies zijn wel goed.
Ter illustratie onze ervaringen:

- 2 Mazda's met deze motor (3 uit 2014 met 125.000 km en 6 einde 2019 met 140.000 km).
- Turbo van de 3 kapot gegaan, Mazda verving die onder coulance in BE mits niet ouder dan 7 jaar datum 1e inschrijving. In ons geval 2 maanden buiten die termijn, moesten 40% zelf betalen.
- Brandplaatjes worden bij elke beurt gecontroleerd en zonodig vervangen door dealer, geen grote kostenpost en tot nu toe maar 1x gedaan bij de 3 na 120.000 km
- Roetfilter geen problemen, we rijden wel afstanden > 80 km (anders koop je geen diesel). De 3 is net door BE keuring gegaan met nwe partikeltest en had voorbeeldige waarden volgens keurder.
- Oliepeil nooit een prob geweest, verbruik nihil. Hangt wel samen met veel/weinig lange afstanden.
- Nooit iets gemerkt van laag koelvloeistof niveau.
- Overige storingen niet geconstateerd, wordt door dealer wel in de gaten gehouden.

• Untouchablezz20
Is het aanbevolen om de automaat te laten flushen? Wie heeft dit al gedaan en hoe was je ervaring?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CX30_BLACK_ED
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 11:06
graag jullie mening over iets: ik ben aan het overwegen om mijn cx30 skyactiv G 122Pk te laten chiptunen.
Zou dit de moeite zijn of niet? er zou zo'n 43pk bijkomen en 12Nm. Nu voelt hij soms als een lamzak als hij moet optrekken alhoewel ik hoog in toeren ga en niet bepaald economisch rij. Ik wou de X versie niet omdat deze nog in z'n kinderschoenen stond indertijd toen ik hem aankocht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JKen
Ik heb er geen ervaring mee maar het verschil zal vooral pas boven de 4k toeren merkbaar zijn als je naar de grafieken kijkt van de meeste tunning bedrijven. Tijdens het rijden merk je dit ook van tot ongeveer 4k toeren voel je dat de trek kracht toe neemt en dan stopt het (begrenzing).
Ik vind persoonlijk niet de moeite waard.

[Voor 7% gewijzigd door JKen op 05-03-2023 12:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deSenna24
  • Nu online
CX30_BLACK_ED schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:59:
graag jullie mening over iets: ik ben aan het overwegen om mijn cx30 skyactiv G 122Pk te laten chiptunen.
Zou dit de moeite zijn of niet? er zou zo'n 43pk bijkomen en 12Nm. Nu voelt hij soms als een lamzak als hij moet optrekken alhoewel ik hoog in toeren ga en niet bepaald economisch rij. Ik wou de X versie niet omdat deze nog in z'n kinderschoenen stond indertijd toen ik hem aankocht.

[Afbeelding]
Zoals ook al aangehaald, het verschil begint voornamelijk pas bij 4000 toeren. Als je daar vaak boven zit dan kan het nut hebben, anders zou ik zo laten. Die 160-165pk is piek vermogen bij bijna 6000 toeren.
Voorbeeldje van grafiek: https://www.br-performanc...-2-0-skyactiv-g-m-hybrid/

• Martin.Air

[Afbeelding]
Ik zou het niet aanraden. De G (en ook de X trouwens) zijn echt getuned en ontworpen op soepele ervaringen. De 2.5T motor verkrijgbaar in bijvoorbeeld de VS is de agressievere motor die Mazda op dit moment levert.

Hoewel het traag voelt is zijn ze best rap vergeleken met het overige verkeer, ga niet zeggen dat je een race moet houden. Maar een stoplichtsprintje laat dat redelijk blijken.

• RvL
Dezelfde 2.0 Sky-G is ook leverbaar in hogere vermogens: 150pk en 165pk. Dit is technisch gezien exact dezelfde motor, alleen is het vermogen kunstmatig beperkt.

De motor zal het dus zeker wel aankunnen, anders werd hij natuurlijk ook niet in 165pk trim geleverd. De vraag is, zoals hierboven al gesteld, wat je er van gaat merken omdat je vermogen typisch in de hoge(re) toeren wint. Het koppel stijgt slechts marginaal.

Nu de dekens nog...

• Martin.Air
RvL schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:05:
Dezelfde 2.0 Sky-G is ook leverbaar in hogere vermogens: 150pk en 165pk. Dit is technisch gezien exact dezelfde motor, alleen is het vermogen kunstmatig beperkt.

De motor zal het dus zeker wel aankunnen, anders werd hij natuurlijk ook niet in 165pk trim geleverd. De vraag is, zoals hierboven al gesteld, wat je er van gaat merken omdat je vermogen typisch in de hoge(re) toeren wint. Het koppel stijgt slechts marginaal.
Dit is geen hele veilige aanname, hoewel het ontwerp hetzelfde is worden regelmatig 'slechtere kwaliteit' of 'goedkopere' motorblokken gebruikt voor degene met minder vermogen.
Bij de VAG bijvoorbeeld worden tussenshotjes tussen de cilinders weg gelaten die bij hogere temperaturen vervorming voorkomen, dus de blokken draaien prima getuned. Maar bij langdurig meer vermogensvraag, en dus temperatuur toename, is dit zeer slecht voor de motor.

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

Ik heb aan chippen zitten denken van de 150pk Skyactive-G die ik heb. Maar dan gaat het mij meer om het verbruik zuiniger te maken. de 150pk versie is mij rap genoeg.

• deSenna24
  • Nu online
Reneger schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:16:
Ik heb aan chippen zitten denken van de 150pk Skyactive-G die ik heb. Maar dan gaat het mij meer om het verbruik zuiniger te maken. de 150pk versie is mij rap genoeg.
Mij hebben ze altijd verteld dat het verbruik bij chippen een fabeltje is.
Denk de enige manier om zoiets te testen is door een auto volgetankt op een rollenbank te zetten, bv 70 of 80 op de limiter of cruise control te zetten, en dan enkele minuten blijven rollen. Dan pas kun je kijken hoeveel brandstof er verbruikt is, maar zo'n vergelijking heb ik nog nergens gezien. Er zijn te veel variabelen om zoiets aan te tonen. Ik zou ook graag minder verbruiken maar heb nooit mijn auto's laten chippen, rijstijl daarentegen helpt enorm.
Als mijn vriendin met mijn vorige auto reed steeg het verbruik aanzienlijk, tot wel 1 liter diesel per 100km meer (2015 Opel Insignia 2.0 CDTI 163pk automaat).

YouTube: Chip tuning / remapping VS Fuel Economy | Tech Series #2

[Voor 11% gewijzigd door deSenna24 op 06-03-2023 14:33]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

[Afbeelding]
Heeft alleen zin als je 'm tot boven de 4000 toeren doortrekt. De G heeft standaard domweg een vermogensbegrenzer die boven de 4000 toeren koppel afknijpt. Tot die 4000 toeren blijft de koppelcurve (dus vermogen) hetzelfde en merk je geen verschil.

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

deSenna24 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Denk de enige manier om zoiets te testen is door een auto volgetankt op een rollenbank te zetten, bv 70 of 80 op de limiter of cruise control te zetten, en dan enkele minuten blijven rollen. Dan pas kun je kijken hoeveel brandstof er verbruikt is, maar zo'n vergelijking heb ik nog nergens gezien. Er zijn te veel variabelen om zoiets aan te tonen. Ik zou ook graag minder verbruiken maar heb nooit mijn auto's laten chippen, rijstijl daarentegen helpt enorm.
Als mijn vriendin met mijn vorige auto reed steeg het verbruik aanzienlijk, tot wel 1 liter diesel per 100km meer (2015 Opel Insignia 2.0 CDTI 163pk automaat).

Oh nee zeker, maar meer vanuit de gedachtegang: Alle beetjes helpen.

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Exirion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Heeft alleen zin als je 'm tot boven de 4000 toeren doortrekt. De G heeft standaard domweg een vermogensbegrenzer die boven de 4000 toeren koppel afknijpt. Tot die 4000 toeren blijft de koppelcurve (dus vermogen) hetzelfde en merk je geen verschil.
Op AutoWeek geven ze voor de 3 met 150pk 9,1 seconden op voor de 0-100kmp/h sprint.
Voor de 3 met 122pk is dat 10.4 seconde.
Dat is een behoorlijk verschil. Zou dat alleen in dat beetje boven de 4000rpm zitten?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

coob schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:47:
Op AutoWeek geven ze voor de 3 met 150pk 9,1 seconden op voor de 0-100kmp/h sprint.
Voor de 3 met 122pk is dat 10.4 seconde.
Dat is een behoorlijk verschil. Zou dat alleen in dat beetje boven de 4000rpm zitten?
Voor mijn Mazda 3 destijds was het 8.9s vs 8.2s voor 120pk vs 165pk. Die 165pk werd alleen in de hatchback geleverd en ik had een sedan. Heb tunen overwogen maar uiteindelijk niet gedaan. Snel optrekken zit meer in handigheid met de versnellingbak en koppeling. Dat verschil van 0.7s gaat de gemiddelde bestuurder echt niet merken.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:04
deSenna24 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Of het een fabeltje is weet ik niet, mijn Astra K 1.4T met nu ong 188pk na de chip maakt circa 600 minder toeren met de cc op 106km/u. Hierdoor verbruikt mijn auto minder en zit ik op de snelweg met bijna (ja echt..) 1 op 28 gemiddeld.

Wat ik dan wel leuk vind is om vaker het gaspedaal harder in te trappen met invoegen en inhalen, juist omdat dat zo lekker voelt, is mijn verbruik ook hoger op dat moment.

Dit is dan ook door de chipper gezegd; met dezelfde rijstijl zal de auto zuiniger worden (klopt 106kmu met cc aan bewijst dat bij mij), maar de rechtervoet gaat ook vaker sneller naar beneden na de chip (klopt in mijn geval).

Onze cx-3 2018 2.0 ongeblazen twijfel ik over, de pk's gaan fors omhoog (zo even uit mijn hoofd van 120 naar 170) maar de koppel zga niet. Juist de koppel is wat het rijden sportiever/leuker maakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JKen
@LopendeVogel ,
Dat kan alleen als je voor het chippen 106km/h ree in je 5 en daarna in de 6. Want anders kan je nooit zo zijn dat na het chippen je motor minder toeren maakt.

• D_Jeff
Reneger schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:16:
Even uit nieuwsgierigheid:
Waarom heb je voor G motor gekozen ipv X?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

D_Jeff schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid:
Waarom heb je voor G motor gekozen ipv X?
2e hands, auto is van 2018 (zo uit mn hoofd). De X was volgens mij toen nog niet eens beschikbaar

• severijns
LopendeVogel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:27:
[...]
Of het een fabeltje is weet ik niet, mijn Astra K 1.4T met nu ong 188pk na de chip maakt circa 600 minder toeren met de cc op 106km/u. Hierdoor verbruikt mijn auto minder en zit ik op de snelweg met bijna (ja echt..) 1 op 28 gemiddeld.
Dat kan niet hé. Tenzij je uw verhoudingen van de transmissie hebt zitten wijzigen.
Mijn vorige wagen was ook gechipt en mijn verbruik was ook lager.
Maar dat komt omdat een sterkere motor minder moeite moet doen om de krukas een bepaald aantal keren omwenteld te krijgen.

• TNThomas
  • Laatst online: 22-03 11:36
Hi allemaal, ik overweeg momenteel een Mazda 3 uit 2019/2020 te kopen. Ik lees online soms verhalen van Mazda 3's met problemen en/of kinderziektes (vooral bij de 2019 modellen). Online springen negatieve verhalen natuurlijk meer eruit dan positieve, dus vandaar mijn vraag: hoe zijn de ervaringen hier met de huidige generatie Mazda 3 qua betrouwbaarheid?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stiggy
  • Laatst online: 13:26
TNThomas schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:07:
Hi allemaal, ik overweeg momenteel een Mazda 3 uit 2019/2020 te kopen. Ik lees online soms verhalen van Mazda 3's met problemen en/of kinderziektes (vooral bij de 2019 modellen). Online springen negatieve verhalen natuurlijk meer eruit dan positieve, dus vandaar mijn vraag: hoe zijn de ervaringen hier met de huidige generatie Mazda 3 qua betrouwbaarheid?
Ik heb een 2020 Mazda 3 Luxury SkyActive-X. Ik ervaar hem als extreem probleemloos, alles werkt gewoon zonder gebreken of rare fouten.
(Nou ben ik eigenlijk een Alfa liefhebber, dus misschien waren mijn eisen wat betrouwbaarheid ook wel erg laag ;) )

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
TNThomas schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:07:
Ik rij een Mazda 3 Luxury Skyactiv-X uit 2019, momenteel staat er zo’n 63k op de teller en buiten het klepje van de tankdop die niet meer netjes aansloot, gescheurde deurrubbers, defecte druksensor en een defecte kabel van de airco (allemaal verholpen door de dealer) heb ik eigenlijk weinig tot geen problemen ervaren.

• TNThomas
Bedankt voor jullie reacties!
Dj-sannieboy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:04:
[...]

Ik rij een Mazda 3 Luxury Skyactiv-X uit 2019, momenteel staat er zo’n 63k op de teller en buiten het klepje van de tankdop die niet meer netjes aansloot, gescheurde deurrubbers, defecte druksensor en een defecte kabel van de airco (allemaal verholpen door de dealer) heb ik eigenlijk weinig tot geen problemen ervaren.
Dit zijn toch aardig wat (kleine) problemen. Ik lees over dit soort problemen vooral bij de eerste oplages. Uit welke maand van 2019 komt jouw Mazda 3?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
TNThomas schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:12:
Bedankt voor jullie reacties!

[...]

Dit zijn toch aardig wat (kleine) problemen. Ik lees over dit soort problemen vooral bij de eerste oplages. Uit welke maand van 2019 komt jouw Mazda 3?
Ik rij ‘m sinds november 2019.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-03 18:58
Ik heb een 2020 SkyActiv-X. Hier ook wat kleine dingen, veel dat met software updates al verholpen is. Mijn auto is zakelijke lease dus maak me er niet druk om. Als particulier zou ik met de kennis van nu naar een SkyActiv-G of de nieuwe motorversie van de SkyActiv-X kijken. Daar zitten wel wat wijzingen in en dat zal zo zijn redenen hebben.

Twee wat grotere dingen aan de hand gehad, in de eerste paar maanden is de mechanische compressor onder garantie vervangen en de spiegels klappen soms niet in 1x helemaal uit. Dat laatste is een bekend probleem en ga ik bij de volgende onderhoudsbeurt melden, fix nu is om ze met het knopje opnieuw in en uit te klappen.

• TNThomas
jjkester schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:23:
Ik heb een 2020 SkyActiv-X. Hier ook wat kleine dingen, veel dat met software updates al verholpen is. Mijn auto is zakelijke lease dus maak me er niet druk om. Als particulier zou ik met de kennis van nu naar een SkyActiv-G of de nieuwe motorversie van de SkyActiv-X kijken. Daar zitten wel wat wijzingen in en dat zal zo zijn redenen hebben.

Twee wat grotere dingen aan de hand gehad, in de eerste paar maanden is de mechanische compressor onder garantie vervangen en de spiegels klappen soms niet in 1x helemaal uit. Dat laatste is een bekend probleem en ga ik bij de volgende onderhoudsbeurt melden, fix nu is om ze met het knopje opnieuw in en uit te klappen.
Bedankt voor je reactie! Waren de kleine dingen, die met software updates verholpen zijn, allemaal gerelateerd aan de motor of begrijp ik je verkeerd? Zelf kijk ik naar een Skyactiv-G (122 pk), dus dat zou goed nieuwe voor mij zijn. ;)

Het probleem met de spiegels heb ik vaker voorbij zien komen inderdaad. Schijnt vooral voor te komen als het vriest...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:40
Ik heb een 2022 SkyActiv-G en heb eigenlijk geen problemen op een klein hoorbaar rammeltje bij hobbelige wegen, bij een onderhoudsbeurt was het antwoord ja er liggen teveel losse spullen in de auto :') .
Met muziek aan hoor ik het eerlijk gezegd ook niet.

Ik heb ooit 1x kortstondig paar keer een airbag foutmelding gekregen maar eenmaal bij de dealer waren de foutcodes alweer weg en is het nooit meer teruggekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jjkester
TNThomas schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Bedankt voor je reactie! Waren de kleine dingen, die met software updates verholpen zijn, allemaal gerelateerd aan de motor of begrijp ik je verkeerd? Zelf kijk ik naar een Skyactiv-G (122 pk), dus dat zou goed nieuwe voor mij zijn. ;)

Het probleem met de spiegels heb ik vaker voorbij zien komen inderdaad. Schijnt vooral voor te komen als het vriest...
Software updates waren voornamelijk irritaties met de adaptive cruise control en de navigatie/multimedia. Zou elke auto bij de dealer gehad moeten hebben of kunnen krijgen. En eentje voor de spiegels dat tijdelijk geholpen heeft. In weet niet of er ook iets met de motor gedaan is.

Ik verwacht niet dat er iets ergs met de motor gaat gebeuren, maar de SkyAxtiv-X blijft bijzondere techniek en tijdens het rijden is het niet altijd even soepel. Veel mensen zullen het prima vinden en niet eens merken, ik merk het wel.

Of iets op lange termijn wel of niet heel blijft voor ons op het forum natuurlijk nauwelijks te voorspellen, maar hoe simpeler en ouder (want uitontwikkeld) technologie is, hoe groter de kans dat het blijft werken.

• deSenna24
  • Nu online
jjkester schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:33:
[...]
Ik verwacht niet dat er iets ergs met de motor gaat gebeuren, maar de SkyAxtiv-X blijft bijzondere techniek en tijdens het rijden is het niet altijd even soepel. Veel mensen zullen het prima vinden en niet eens merken, ik merk het wel.
Wat ervaar je precies met de motor dat deze niet zo soepel gaat? Ik merk met mijn e-Skyactiv X enkel bij koud weer en pas starten dat die zich echt wat als een diesel gaat gedragen. Eens een minuutje of twee gereden en dat is allemaal weg. Ik kom van een oudere diesel in een 2015 Insignia en het is heerlijk om nu met zo'n soepele benzine te rijden.

• Stiggy
  • Laatst online: 13:26
@TNThomas Waar je misschien nog rekening mee kan houden: de carrosserie is echt heel onoverzichtelijk. Ik zou dus zeker het i-Activesense pakket aanraden, daar zit een 360° camera in, en dat is een godsgeschenk :)
Ook Front & Rear Cross Traffic Alert & Brake zijn best wel fijn. Heeft bij mij toch al paar keer een mogelijke aanrijding voorkomen.

Cruise & Traffic Support (auto zelf tussen de lijntjes houden en afstand houden tot voorganger) moet je je niet teveel van voorstellen. I.c.m. een handbak heb je daar zelfs helemaal niks aan.

• Martin.Air
deSenna24 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Wat ervaar je precies met de motor dat deze niet zo soepel gaat? Ik merk met mijn e-Skyactiv X enkel bij koud weer en pas starten dat die zich echt wat als een diesel gaat gedragen. Eens een minuutje of twee gereden en dat is allemaal weg. Ik kom van een oudere diesel in een 2015 Insignia en het is heerlijk om nu met zo'n soepele benzine te rijden.
Het wisselen tussen compressie ontsteking en bougie ontsteking is te voelen. Als je gevoelig bent voor wat je auto doet of er op let.

Ik zelf merk ook elk klein dingetje, was laatst een loodje kwijt -> 1g uit balans. Maar ik heb de X 'haper' geaccepteerd als een first adopter techniek issue. Het stoort op zich niet.

Het enige issue wat ik heb met de X (weet niet of het met de G ook is) is in combinatie met de automaat het start-stop systeem. Omdat je bij de automaat gelijk begint met rijden zodra je het gas aan raakt en dat de trigger is van de motor starten is dit niet soepel te noemen in een deel van de gevallen. Haast alsof je een handbak start zonder de koppeling in te drukken terwijl je in z'n 1 staat. Persoonlijk zet ik in de stad dus best vaak start-stop uit. In de file op adaptive cruisecontrol werkt het prima, daar start hij de motor voordat hij weer optrekt.

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:40
Over de handgeschakelde versie heb ik juist alleen maar lof voor het start-stop systeem.
Start bijna zonder dat je het doorhebt en pas als je de auto in versnelling zet.
Dus hij start niet als je je koppeling intrapt maar pas bij het in zijn 1 zetten.

De cilinderuitschakeling op de G is ook goed te merken. Heel even inhouden en dan een iets anders motorgeluid maar 9/10x niet hinderlijk alleen in zijn 6 rond de 80km/h dan gaat de auto schokken.

• deSenna24
  • Nu online
Martin.Air schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:25:
[...]

Het wisselen tussen compressie ontsteking en bougie ontsteking is te voelen. Als je gevoelig bent voor wat je auto doet of er op let.

Ik zelf merk ook elk klein dingetje, was laatst een loodje kwijt -> 1g uit balans, maar ik heb dit geaccepteerd als een first adopter techniek issue. Het stoort op zich niet.

Het enige issue wat ik heb met de X (weet niet of het met de G ook is) is in combinatie met de automaat het start-stop systeem. Omdat je bij de automaat gelijk begint met rijden zodra je het gas aan raakt en dat de trigger is van de motor starten is dit niet soepel te noemen in een deel van de gevallen. Haast alsof je een handbak start zonder de koppeling in te drukken terwijl je in z'n 1 staat. Persoonlijk zet ik in de stad dus best vaak start-stop uit. In de file op adaptive cruisecontrol werkt het prima, daar start hij de motor voordat hij weer optrekt.
Dat verschil in ontsteking heb ik nog niet gemerkt, ik zie dat SPCCI eigenlijk altijd aan staat. Pas boven 4000 toeren gebruikt die normale compressie dacht ik?

Dat starten met de automaat is even gewoon worden maar dat valt best goed mee eens je leert niet te veel gas te geven als je wil vertrekken. De start-stop gebruik ik vaak. Wanneer de motor uit staat en je geeft lichtjes gas om te starten en de eerste meters te rijden voelt dat prima, pas vanaf 5 a 10 km/u geef ik meer gas.

Nu moet ik wel zeggen dat wanneer de adaptive cruise control gebruikt wordt, de motor afslaat alsook de autoHOLD aanzet. Eens je dan gas geeft, al is het een klein beetje, komt die met een ruk van zijn plaats. Daarom zet ik die altijd af als ik weet dat ik volledig stil ga staan. Met de start-stop (met en zonder de limiter) geen problemen :)

• jjkester
deSenna24 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Het wisselen van ontsteking merk ik niet echt (rij vaak met het diagram in beeld dat dat weergeeft). Mijn auto heeft best vaak last van schokken bij optrekken, of dat nou half of vol gas is.

Je hebt het over de e-SkyActiv-X, dat is volgens mij de verbeterde versie van de motor. Als ik me goed herinner is de compressie verhouding wat lager naast andere wijzigingen. Kan een hoop schelen.

Ook goed mogelijk dat er bij mijn auto iets anders niet helemaal happy is, maar de auto logt geen storing en de dealer kan het niet vinden. Ook lastig te reproduceren, dus ik doe het er maar mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
@TNThomas
1) Een 4e gen Mazda3 is inderdaad het goedkoopste als G-122 (meestal als Comfort uitvoering, handgeschakeld). Deze zitten zo rond de 18 tot 20k EUR
Leukere uitvoering Luxury (zonder 360 camera pakket) doet 20 - 23K EUR.

2) Mocht je meer pit willen en dus naar de X-motor aan het kijken zijn, dan is je zoektocht ineens een uitdaging geworden. De instap en comfort vallen nog mee, maar wil je perse top-of-the-line Luxury Sky-X, dan hebben we het ineens over 30K EUR (Mocht je er 1 vinden die ~27K EUR kost, dan is die zo verkocht).
De hoeveelheid te koop staande Luxury Sky-x? Bijna niets (wat ook wel ergens logisch te noemen is :p )

3) Sky-X motor heeft in 2019 en 2020 de nodige issues gehad, welke netjes opgelost zijn door Software updates. Ook is het vermogen opgeschroefd van 180 naar 183 PK* door software updates, nadat Mazda overtuigd was de issues volledig opgelost te hebben.

* 2021 model heeft standaard 183, maar om in de pas te lopen met de 2019-2020 modellen, blijft er in de folder 180 staan. Beetje het Porsche idee. Tevens is de Sky-X 2021 door Autoweek op Rollerbank gezet, met een 183 pk al resultaat.

• _naranya
Martin.Air schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:25:
[...]
Bij mijn Skyactiv-G uit 2019 start de motor al als ik m'n voet van de rem haal.

• ZeroMinded
  • Laatst online: 14:04
_naranya schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:21:
[...]

Bij mijn Skyactiv-G uit 2019 start de motor al als ik m'n voet van de rem haal.
Bij mijn skyactiv-x automaat uit 2020 precies hetzelfde.

Ik heb nooit de behoefte gehad om de i-stop uit te zetten. Behalve dan als ik niet wil dat de airco stopt :)

Edit: kan het misschien te maken hebben met de “auto-hold” functie? Die staat bij mij uit.

[Voor 11% gewijzigd door ZeroMinded op 15-03-2023 09:19]

• severijns
Bij mijn mazda 6 SkyActiv-G 194 werkt het start-stop systeem ook verrassend goed. Wegens het een paar keer wisselen van job van mijn vrouw hebben hier het laatste anderhalf jaar onder andere een Audi Q5, Mercedes GLC, Seat Cupra en nu een mercedes E...
En elke keer kan ik niet anders dan vol lof zijn over het S&S-systeem van mazda.
De motor valt pas uit als ik het rempedaal hard genoeg induw waardoor je niet aan elke rond punt een motor hebt die afslaat. Mazda gebruikt ook de startmotor niet om de motor terug te starten maar spuit reeds benzine in de cilinders voor het afslaan waardoor de motor met een klein vonkje terug aanslaat. Dat gebeurt zodra ik het rempedaal bijna helemaal los heb. Dus de motor draait al lang voordat ik het gaspedaal kan aanraken.
Daar kunnen de Duitse premiummerken echt nog iets van leren.
Dat zou spijtig zijn mochten ze in de volgende generatie dat perfect werkend systeem om zeep hebben geholpen voor op papier misschien een zeer minimale benzinebesparing :-(

• JKen
Moet zeggen dat zelf het start stop systeem bij mijn mazda heb uitgeschakeld.
Als je kijkt wat het stationair verbruik is per uur en uitrekent hoeveel brandstof je kunt besparen door de motor max 2 minuten uit te hebben staan en dan ook te bedenken dat het voor een motor beter is om stationair te blijven draaien in plaats van steeds in en uit teschakelen.

[Voor 4% gewijzigd door JKen op 15-03-2023 11:15]

• Dj-sannieboy
  • Niet online
JKen schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:14:
Moet zeggen dat zelf het start stop systeem bij mijn mazda heb uitgeschakeld.
Als je kijkt wat het stationair verbruik is per uur en uitrekent hoeveel brandstof je kunt besparen door de motor max 2 minuten uit te hebben staan en dan ook te bedenken dat het voor een motor beter is om stationair te blijven draaien in plaats van steeds in en uit teschakelen.
Bij mij is het een automatisme geworden om start-stop direct na het starten van de motor uit te schakelen.

Ik had verwacht dat het bij een automaat fijner zou werken, maar het geeft vaak toch een soort hikje als je de rem loslaat en de motor vervolgens gestart wordt. Buiten dat, lijkt het mij voor de motor beter om niet steeds te stoppen en starten bij ieder stoplicht.

[Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 15-03-2023 11:44]

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-03 09:29
Dj-sannieboy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Bij mij is het een automatisme geworden om start-stop direct na het starten van de motor uit te schakelen.

Ik had verwacht dat het bij een automaat fijner zou werken, maar het geeft vaak toch een soort hikje als je de rem loslaat en de motor vervolgens gestart wordt. Buiten dat, lijkt het mij voor de motor beter om niet steeds te stoppen en starten bij ieder stoplicht.
Soms gaat ie daar wel wat te snel mee inderdaad. Terwijl de "HOLD" functie ook daadwerkelijk naar je remkracht kijkt (iets harder de rem in drukken voor ie op "HOLD" gaat.

Bij iSTOP is dat wat willekeurig soms. Kwam er wel achter bij toeval dat je iSTOP kunt wakker maken door aan t stuur te draaien. Vooral met langzaam aanrijden op een file bij de stoplichten is het irritant dat ie onder het uitremmen al stopt, ipv dat ie even naar de tellers kijkt dat ik nog uit laat rollen.

iPhone 12 128GB |  MacBook Pro M2 | Mazda CX-30 (2022)

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:28
xoniq schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:53:
[...]
Bij iSTOP is dat wat willekeurig soms. Kwam er wel achter bij toeval dat je iSTOP kunt wakker maken door aan t stuur te draaien. Vooral met langzaam aanrijden op een file bij de stoplichten is het irritant dat ie onder het uitremmen al stopt, ipv dat ie even naar de tellers kijkt dat ik nog uit laat rollen.
Bij het uitrollen op een snelweg heb ik wel gemerkt (met een handbak) dat wanneer je hem dus al in zijn vrij zet iSTOP al vroeg actief wordt inderdaad. Hierbij blijft de stuurbekrachtiging nog actief zolang je in beweging bent waarna deze ook uit gaat. Op het moment dat je de rem (zonder hold actief) op een lichte helling een beetje omhoog laat komen terwijl iSTOP actief is staat stuurbekrachtiging wel uit ondanks dat je beweegt. De motor springt dan wel weer aan als je een bepaalde snelheid haalt.

iSTOP kun je met HOLD uit ook pas deactiveren op het moment dat je de koppeling omhoog laat komen:
- Remmen en tot stilstand komen (met de koppeling ingedrukt uiteraard).
- Auto uit de versnelling halen en de koppeling op laten komen om iSTOP te activeren (rem dus ook los).
- Koppeling inhouden en in de 1ste versnelling zetten.
Op deze manier kan ik zelfs met een handbak vaak iSTOP activeren, het kleine beetje vertraging vind ik vaak verwaarloosbaar bij het optrekken. Dit was bij een SEAT Ibiza die ik hiervoor heb gereden wel anders en daar kon dit trucje ook niet bij.

[Voor 3% gewijzigd door TheBrones op 15-03-2023 20:15]

Hoi

• Martin.Air
ZeroMinded schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:51:
[...]

Bij mijn skyactiv-x automaat uit 2020 precies hetzelfde.

Ik heb nooit de behoefte gehad om de i-stop uit te zetten. Behalve dan als ik niet wil dat de airco stopt :)

Edit: kan het misschien te maken hebben met de “auto-hold” functie? Die staat bij mij uit.
Inderdaad, dat zal de auto-hold zijn. Bij de handbak had ik daar nooit problemen mee omdat zodra je de koppeling ontkoppelt (indrukt) hij alweer start.
Ik heb helaas een spieraandoening waardoor het inhouden van de rem een redelijk grote belasting is (kracht zetten is geen probleem, lang dezelfde kracht leveren wel). Om deze reden gebruik ik altijd de auto-hold, en om die reden geen handbak met de hoeveelheid files die ik rijd.

Voor nu maar gewoon de i-stop uit indien nodig :P

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Martin.Air schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Inderdaad, dat zal de auto-hold zijn. Bij de handbak had ik daar nooit problemen mee omdat zodra je de koppeling ontkoppelt (indrukt) hij alweer start.
Ik heb helaas een spieraandoening waardoor het inhouden van de rem een redelijk grote belasting is (kracht zetten is geen probleem, lang dezelfde kracht leveren wel). Om deze reden gebruik ik altijd de auto-hold, en om die reden geen handbak met de hoeveelheid files die ik rijd.

Zelf zet ik i-stop direct uit na het starten van de motor, maar mijn vrouw doet dat niet. Als ik in de passagiers stoel zit merk ik dat i-stop niet altijd even soepel werkt (icm de automaat), precies de reden dat ik het zelf altijd uit zet.

Heeft verder niets te maken met auto hold, want dit is standaard niet ingeschakeld en mijn vrouw heeft het nog nooit aangezet. Ik gebruik het zelf overigens ook zeer zelden.

• RvL
Martin.Air schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Het niet soepel starten vanuit iStop lijkt weinig met auto-hold te maken te hebben. Ik merk het ook regelmatig i.c.m. de automaat. Vaak start hij soepel en zonder problemen, soms gaat er een schok door de auto alsof je de koppeling te snel op laat komen. Dit heb ik zowel met auto-hold aan als uit, al heeft de auto met auto-hold uit wel het voordeel dat hij ook daadwerkelijk kan gaan rollen. Dat dempt de schok wat

Ik merk dit ook als ik b.v. naar achteruit schakel. Vaak schakelt de motor dan uit als je stil staat, om weer aan te gaan als je eenmaal in R staat.

[Voor 7% gewijzigd door RvL op 16-03-2023 13:39]

Nu de dekens nog...

• ZeroMinded
  • Laatst online: 14:04
RvL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:38:
[...]

Het niet soepel starten vanuit iStop lijkt weinig met auto-hold te maken te hebben. Ik merk het ook regelmatig i.c.m. de automaat. Vaak start hij soepel en zonder problemen, soms gaat er een schok door de auto alsof je de koppeling te snel op laat komen. Dit heb ik zowel met auto-hold aan als uit, al heeft de auto met auto-hold uit wel het voordeel dat hij ook daadwerkelijk kan gaan rollen. Dat dempt de schok wat

Ik merk dit ook als ik b.v. naar achteruit schakel. Vaak schakelt de motor dan uit als je stil staat, om weer aan te gaan als je eenmaal in R staat.
Interessant, ik heb zelf dus de 2020 SA-X automaat 179PK, er zijn wel voor motor management en de automaat software updates geweest. Ik herken de verhalen en irritaties van de i-stop helemaal niet.

Vraag me af of dit met software te fixen is? Of hebben mensen met 2021/22 modellen er ook last van?

• RvL
ZeroMinded schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Interessant, ik heb zelf dus de 2020 SA-X automaat 179PK, er zijn wel voor motor management en de automaat software updates geweest. Ik herken de verhalen en irritaties van de i-stop helemaal niet.

Vraag me af of dit met software te fixen is? Of hebben mensen met 2021/22 modellen er ook last van?
De mijne is ook uit 2020 en heeft, voor zover ik weet, alle updates gehad.

Maar ik heb wel meer problemen met iStop gehad. Van tijd tot tijd ineens de melding 'i-Stop defect, laat de auto controleren'. Opnieuw starten en het is weer een tijd weg. En tussen 90.000km en 120.000km heeft het ook een hele tijd niet gewerkt.

Rond 60.000km was het niet werken van i-Stop overigens een voorbode van grotere problemen, namelijk problemen met de injectoren. Toen lag het niet werken van i-Stop dus niet aan i-Stop maar aan een ander probleem.

Nu de dekens nog...

Pagina: 1 ... 56 57 58 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee