Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 27 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
martijn_tje schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:44:
[...]

de 120Pk 2 liter is eigenlijk een 165Pk waarvan de vermogenscurve vanaf 4000RPM is platgeslagen. Maar een automaat is vaak wat enthousiaster met terug schakelen.
Tnx, als die 3 GT-M 120 pk handbak van mij was dan wist ik het wel...
Unlock the full potential...
Ik probeer eerst een Civic "op" te rijden, maar die 21 jaar oude Jap is werkelijk onverwoestbaar en vertoont op wat gedeukt plaatwerk na nog 0 gebreken dus voorlopig zal ik nog wel even Honda rijder blijven, met zo af en toe leuke uitstapjes in de Mazda vermaak ik mij wel op de weg :)

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:12
Bij BR-performance schijn je de 2.0 liter Skyactiv te kunnen laten chiptunen.
Ik heb nu een 6 met 145 pk en voor 550 euro gaat ie naar 175pk. Helaas kan ik niet veel ervaringen vinden dus ik twijfel nog of ik dit moet gaan doen. 30 pk extra is op zich niet verkeerd, zeker omdat er 's zomers een sleurhut achter hangt....

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Die 30pk zit vooral in het hoge toerengebied. Boven de 5500rpm ga je dat best merken, de vraag is hoe vaak je boven de 5500rpm zit....

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:44
Ik heb hetzelfde auto en pk als u, ik heb ook twijfels bij om te doen maar gezien men auto bedrijf wagen is kan ik moeilijker doen :-P
Civic09 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 21:32:
Ik heb nu een 6 met 145 pk en voor 550 euro gaat ie naar 175pk. Helaas kan ik niet veel ervaringen vinden dus ik twijfel nog of ik dit moet gaan doen. 30 pk extra is op zich niet verkeerd, zeker omdat er 's zomers een sleurhut achter hangt....

• PalingDrone
  • Niet online
Civic09 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 21:32:
Ik zou ze gewoon even bellen/mailen wat de voordelen zijn qua koppel onderin je toerengebied.
Kan mij zo voorstellen dat je nog wel eens terugschakelt wanneer je de sleurhut een Alp op moet trekken.
Wanneer zo'n tuner op je motorblok losgaat dan zullen er wel meer optimalisaties plaatsvinden dan alleen de "geknepenheid" er af halen, goed kans dat je gehele blok gefinetuned wordt en niet alleen in de hogere toeren.

• Civic09
Belletje of mailtje eraan wagen kan altijd ja. Twijfel ook nog omdat ik na vier jaar rustig aan het kijken ben naar een eventuele opvolger. Investering in extra pk's is dan wellicht niet handig. Anderzijds bevalt ie me echt geweldig en is het nog steeds een schitterende auto. Plus een CX-5 van nieuwe type is me jong gebruikt nog te prijzig.

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12 09:04

Reley

Zoom Zoom

Mijn ervaringen met BR-Performance zijn goed. Jaren geleden mijn Mazda 5 2.0 Diesel er laten chippen.
Was een geknepen 140 pk met dus maar 110pk. Na chippen bijna 170PK en 430Nm.
Nooit spijt van gehad.
Mijn auto staat zelfs op de site.. de smerige zwarte 5 ;)

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:34
Reley schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:36:
Mijn ervaringen met BR-Performance zijn goed. Jaren geleden mijn Mazda 5 2.0 Diesel er laten chippen.
Was een geknepen 140 pk met dus maar 110pk. Na chippen bijna 170PK en 430Nm.
Nooit spijt van gehad.
Mijn auto staat zelfs op de site.. de smerige zwarte 5 ;)
Enige kanttekening (zegt niets over het bedrijf of over jouw ervaringen) maar dat is met turbo. Atmosferische motoren zijn veel lastiger.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12 09:04

Reley

Zoom Zoom

Snowhite0901 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:51:
[...]

Enige kanttekening (zegt niets over het bedrijf of over jouw ervaringen) maar dat is met turbo. Atmosferische motoren zijn veel lastiger.
Dat klopt zeker.
Echter wat Mazda doet is ze electronisch afknijpen. Dus wat BR-performance doet is eerst die 'beveiliging' eraf halen. Dan heb je exact dezelfde motor als de 165pk versie.
Daarna doen ze nog wat finetunen en kom je uit rond de 170/175.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-12 14:45
Heeft even geduurd... :)
Nog even een weekje wachten voordat hij te configureren is op de site.
MAZDA 3 MET SKYACTIV-X HEEFT EEN PRIJS

Mazda hangt een vanafprijs aan de 3 met de vrij revolutionaire Skyactiv-X-motor. De meerprijs ten opzichte van de reguliere Skyactiv-G-uitvoering is goed te overzien.

De Mazda 3 Skyactiv-X is er in Nederland vanaf € 28.610. Dat betekent dat hij straks € 950 meer kost dan de versie met de enige andere leverbare benzinemotor, de Skyactiv-G met 122 pk. Die kost vanaf 1 juli namelijk iets meer en gaat van €27.160 naar €27.660.

De meerprijs voor de Skyactiv-X motor lijkt dan ook te overzien, want het nieuwe blok biedt op papier veel voordelen. Om te beginnen is -ie een stuk krachtiger, met 180 tegen de reeds genoemde 122 pk’s en een koppel van 224 in plaats van 213 Nm. Tegelijkertijd moet de auto ook een stuk zuiniger zijn, want daar is het tenslotte allemaal om begonnen bij de Skyactiv-X. Mazda geeft voor de sedan een voorlopig NEDC-verbruik op van dik 1:23, bij een CO2-uitstoot van 96 gram per kilometer.

De Skyactiv-X-motor is zo interessant omdat die de voordelen van benzine- en dieselmotoren in theorie in zich verenigt. De verbranding vindt onder de meeste omstandigheden net als bij een diesel plaats door compressie. Na de 3 wordt ook de in Genève gepresenteerde SUV CX-30 leverbaar met de ingenieuze motor.

De Mazda 3 met Skyactiv-X-motor is aan de buitenkant te herkennen aan de bredere uitlaateindstukken. Configureren kan vanaf 13 juni en op die datum worden ook de prijzen van de andere uitvoeringen wereldkundig gemaakt.
https://www.autoweek.nl/a...yactiv-x-heeft-een-prijs/

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-12 22:20
Ik heb al een half uurtje met de Comfort (122 pk) kunnen rijden.
Dat is echt een hele andere auto dan mn huidige 3 (2.0 TS+ /2009), in een notendop de verschillen:

- Achterruit is een echt een stuk kleiner, zonder parkeersensoren wordt fileparkeren toch echt lastig
- Dode hoek door de "C-style", ter hoogte van de achterwielen
- Achterin is het krapjes
- Met een volgeladen 2e accu kan de elektro motor de benzine motor heel goed helpen (0-100 in ~7 sec), issie leeg dan merk je de 'oude 120 pk motor ' (2.0 van 2009 heeft 151 pk, dat verschil merk je goed)
- de pook staat gevoelsmatig heel ver je af (kan een kwestie van gewenning zijn)

Qua rijden: Vanwege het andere onderstel is de feedback minder direct in het bochtwerken (maar om een dealerauto nou gelijk met 70 het klaverblad in te knallen, leek mij niet zo'n goed idee. Bescheiden bij 55 km/h gehouden)

Onder de streep: Prima auto nog steeds, ik kijk al uit naar het moment dat de X-motoren in de showroom staan 8-)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-12 23:30
Nog tips voor best schoonmaken van de Metallic Red lak op een ND MX-5?

• Tankiej
Volledige prijslijst van de Skyactiv-X voor de 3 is bekend :)
Net als de overige motorversies (behalve de Skyactiv-G is er een diesel) is de Skyactiv-X er in drie uitvoeringen. De basisversie heet simpelweg Mazda 3 en zit bijzonder goed in de spullen. Ledverlichting, adaptieve cruise control, navigatie en zelfs een head-up display zijn allemaal standaard. In deze vorm is de auto er vanaf € 28.610 voor een handgeschakelde hatchback.

Eén trede hoger vinden we de Comfort, die het feestje aanvult met onder meer climate control, keyless entry en stoelverwarming. Bovendien krijgt deze uitvoering tijdelijk een dik Bose-audiosysteem ter waarde van 850 euro mee. De Comfort is er vanaf € 30.360. Wie zichzelf maximaal wil verwennen, moet kiezen voor topversie Luxury. Die is met € 33.760 fors duurder, maar beschikt dan wel over 18-inch lichtmetaal, adaptieve led-koplampen en elektrisch verstelbare en met leer beklede stoelen, onder meer. De automaat betekent bij alle versies een meerprijs van € 2.500 en wie liever een sedan heeft, betaalt daar een bescheiden € 500 extra voor.
https://www.autoweek.nl/a...azda-3-skyactiv-x-bekend/

• Snowhite0901
Hertog_Martin schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:16:
Nog tips voor best schoonmaken van de Metallic Red lak op een ND MX-5?
wat lukt er niet? Ik denk dat je beter naar dit forum kunt gaan voor deze vraag: Het grote auto detailing topic
Tankiej schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:12:

[...]

Geen moeilijke keuze als ik in de markt was voor een sedan of hatchback:) jammer genoeg is dat wat onhandig met een gezin en een labrador.... Daarover gesproken

Weet iemand wat over een nieuwe 6 en wanneer enzo? Ik heb volgens mij zelfs nog geen spy foto's gezien hoewel dit: https://www.mazdafanz.com...ease-date-redesign-specs/ er erg mooi uitziet.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-12 23:30
Niet zo zeer dat er iets niet lukt maar niet eerder auto gehad waar wat voorzichtiger mee wil zijn dan normaal en was benieuwd of deze lak misschien wat broos is en bepaalde zorg verdient als je bv gaat schoonmaken.

Durf 'm iig niet door de wasstraat te halen

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:35

RvL

Afgelopen week naar de exclusieve preview van de CX-30 geweest. Ook een erg geslaagde auto maar door de lagere daklijn t.o.v. de andere CX’en wel wat minder ruim. Kofferbak was ook wat kleiner dan ik gewend ben.

Over kofferbak gesproken: ook de eerste 3 sedan gezien. Erg gave bak met veel laadruimte. Maar die relatief kleine opening gooit dan weer roet in het eten...

ik heb meerder keren per week instrumenten mee die of > 1m breed zijn of > 70cm diepte nodig hebben. Kofferbak is dus belangrijk voor me

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
CX-5 dan maar ;)

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Tankiej schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:12:

[...]

Mijn broer heeft hem een aantal weken geleden al besteld, maar toen was de verwachte leverdaum september....

Everything is better with Bluetooth

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
RvL schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:40:
Afgelopen week naar de exclusieve preview van de CX-30 geweest. Ook een erg geslaagde auto maar door de lagere daklijn t.o.v. de andere CX’en wel wat minder ruim. Kofferbak was ook wat kleiner dan ik gewend ben.

Over kofferbak gesproken: ook de eerste 3 sedan gezien. Erg gave bak met veel laadruimte. Maar die relatief kleine opening gooit dan weer roet in het eten...

ik heb meerder keren per week instrumenten mee die of > 1m breed zijn of > 70cm diepte nodig hebben. Kofferbak is dus belangrijk voor me
Ik heb een mazda2 bj2005 5 deurs. Het verschil qua kofferopening is toch wel opmerkelijk ivgl met de nieuwere modellen.

De mijne heeft nog een vlakke laadbodem en het deksel is ook duidelijk groter.

De nieuwe modellen zijn zeker veel mooier en minder saai maar het praktische is ook wel een dingetje.

• RvL

RvL

Daar ben ik wel ‘bang’ voor inderdaad :o
Wozmro schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:36:
[...]

Ik heb een mazda2 bj2005 5 deurs. Het verschil qua kofferopening is toch wel opmerkelijk ivgl met de nieuwere modellen.

De mijne heeft nog een vlakke laadbodem en het deksel is ook duidelijk groter.

De nieuwe modellen zijn zeker veel mooier en minder saai maar het praktische is ook wel een dingetje.
Mijn vrouw heeft sinds kort een 2 uit 2017 en daar vind ik t wel meevallen. Wel een hoge tildrempel maar daardoor wel veel ruimte. Groot voordeel van een hatchback is natuurlijk ook dat een groot gedeelte van de achterkant open klapt ;)

[ Voor 65% gewijzigd door RvL op 14-06-2019 21:50 ]

Nu de dekens nog...

• RvL

RvL

Vraagje voor de mede Mazda 2 bezitters hier.

Wij hebben sindskort een 2 uit 2017. Er valt me het een en ander op aan de handbediende airco. Die kun je met dit weer wel gebruiken.

Vrouwlief vertelde dat met name bij stilstand de luchttemperatuur flink op loopt. Dus gewapend met een digitale thermometer wat metingen gedaan. Airco op z’n koudst, lucht alleen uit het dashboard en al rijdend met de ventilator op de middelste stand komt er lucht van 10-11 graden uit de roosters.

Bij volgas lijkt de airco tijdelijk uitgeschakeld te worden. Dat kan ik nog volgen want je vraagt vol vermogen.

Bij stilstand/stationair draaien lijkt dat echter ook te gebeuren. En dat is een stuk minder wenselijk. Na een tijdje stilstand komt er geen lucht van 10 graden maar van 20 graden uit de roosters.

Ook op hogere ventilatorstanden loopt de temperatuur wat op: op de hoogste stand zo’n 15 graden.

Is dit nu normaal gedrag van de airco in de 2? Of kan ik er beter mee terug? Ik lees wel verhalen over een zwakke condensor in o.a. De 2, bijvoorbeeld hier

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 25-06-2019 19:31 ]

Nu de dekens nog...

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Het lijkt er dan toch op dat je niet voldoende koudemiddel in het systeem hebt zitten. Voor een auto uit 2017 is dat wel redelijk snel. Misschien toch ergens een klein lekje? Je zou het systeem eens kunnen laten vullen en dan kijken of ie dan weer goed koud wordt.

• RvL

RvL

Dat mag de verkopende dealer dan mooi oplossen, auto is net 2 maanden in bezit. Maar dank voor je input! Morgen maar eens bellen

Nu de dekens nog...

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05

BeaM-R

Powerrrrr

Vorige week een stevige hagelbui gehad onderweg. Hagelstenen zo groot als knikkers. Resultaat dat mijn CX-5 helemaal vol met deuken zit nu :'(
Bij de schadehersteller geweest en dak, motorkap, 2 dakstijlen, dakspoiler en 1 zijscherm beschadigd.

8 juli wordt hij weer gemaakt gelukkig.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• RvL

RvL

Vandaag maar eens met de verkopende dealer gebeld over de airco. Geen probleem, wordt opgelost! 3 juli is ie aan de beurt

Nu de dekens nog...

• M a r c o
  • Niet online
BeaM-R schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:49:
Vorige week een stevige hagelbui gehad onderweg. Hagelstenen zo groot als knikkers. Resultaat dat mijn CX-5 helemaal vol met deuken zit nu :'(
Bij de schadehersteller geweest en dak, motorkap, 2 dakstijlen, dakspoiler en 1 zijscherm beschadigd.

8 juli wordt hij weer gemaakt gelukkig.
ik ken het gevoel.
een aantal jaren geleden een hagelbui met stenen van 3-4 cm gehad.
zowel mijn Mazda 2, als mijn vader zijn Mazda 6 die we destijds hadden waren zwaar gedeukt.
gelukkig beide er wel voor verzekerd!

de lokale schadehersteller heeft een ploeg van 5 spanjaarden 2-3 maanden in dienst gehad voor enkel hagelschade herstel.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:43

Exirion

Gadgetfetisjist

AndRo555 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 21:44:
Die 30pk zit vooral in het hoge toerengebied. Boven de 5500rpm ga je dat best merken, de vraag is hoe vaak je boven de 5500rpm zit....
Zeer zelden. Ik kom bij normaal rijden al zelden boven de 4000rpm uit, en de winst bij de 120PK met tuning zit helemaal boven dat toerental.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RvL

RvL

Iemand hier ervaring met de huidige automaat van Mazda?

Ik ben er waarschijnlijk al wel over uit dat mijn volgende (lease) auto een Mazda wordt. Ik twijfel alleen nog tussen de CX-30 en CX-5. Welke het gaat worden ligt zie ik wel zodra ze beide in de showroom staan ;) Wel zou ik graag een automaat willen.

Ik ben echter nieuwsgierig naar de techniek achter deze automaat. De laatste automaat die ik reed was in de VS, in een Chevy Impala. Dat was een conventionele automaat met koppelomvormer en het reactievermogen van een luiaard. Zelfs bij een kickdown had ik zeker een paar seconde nodig om te reageren...

Wat ik kan vinden over de SkyActiv-drive automaat is dat ie zowel een koppelomvormer als normale koppeling heeft? Best of both worlds dus, op papier.

Natuurlijk ben ik ook geïnteresseerd in hoe die automaat rijd. Uiteraard ga ik nog proefritten maken maar het is altijd fijn om te horen wat anderen er van vinden.

Nu de dekens nog...

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:50
RvL schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:53:

Ik ben er waarschijnlijk al wel over uit dat mijn volgende (lease) auto een Mazda wordt. Ik twijfel alleen nog tussen de CX-30 en CX-5. Welke het gaat worden ligt zie ik wel zodra ze beide in de showroom staan ;) Wel zou ik graag een automaat willen.

Ik ben echter nieuwsgierig naar de techniek achter deze automaat. De laatste automaat die ik reed was in de VS, in een Chevy Impala. Dat was een conventionele automaat met koppelomvormer en het reactievermogen van een luiaard. Zelfs bij een kickdown had ik zeker een paar seconde nodig om te reageren...

Wat ik kan vinden over de SkyActiv-drive automaat is dat ie zowel een koppelomvormer als normale koppeling heeft? Best of both worlds dus, op papier.

Natuurlijk ben ik ook geïnteresseerd in hoe die automaat rijd. Uiteraard ga ik nog proefritten maken maar het is altijd fijn om te horen wat anderen er van vinden.
Geen persoonlijke ervaring, maar mijn oom is van een Seat (DSG) naar een CX-5 (2016) gegaan met automaat en is van mening dat de Mazda BETER rijdt.. Lees: De automaat fijner schakelt. Vloeiender en sportiever. Dus ook daar best of both --> Sportief als je wil en onmerkbaar als het moet.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Dat kan niet, of je hebt een koppelomvormer, of een koppeling.
Mazda gebruikt de koppelomvormer.

DSG is niets anders dan een gerobotiseerde handbak. De traagheid van die automaat wordt gemaskeert met een dubbele koppeling. Maar daardoor kan het zenuwachtig schakelen en soms schokken en stoten (overdreven).

Waar je het verschil heel erg merkt is de bergen. Bij een koppelomvormer zit er geen directe koppeling tussen rotatie (toerental) van de motor en de snelheid van de banden. De koppelomvormer kan tot op zekere hoogte de overbrenging voor zich nemen.

Voorbeeld:
Wanneer ik de bocht in ga met een automaat met koppelomvormer in de derde versnelling en de rotatiesnelheid van de wielen past niet meer bij de rotatiesnelheid van de motor, dan zou een koppeling terug moeten schakelen, anders gaat het stoten. Een koppelomvormer niet, omdat er geen directe koppeling bestaat tussen de motor en de wielen.

De koppelomvormer werkt met vloeistof en de auto kan in zijn 3 blijven rijden, als ik dan gas geen gaat het toerental naar 3000 toeren en de koppelomvormer laat naarmate de snelheid wordt verhoogd, langzaam het torental zakken, tot het moment dat toerental en snelheid van de banden "in lijn" zijn, zodat de lock in zijn werk kan doen.

Waarschijnlijk bedoel jij met lock in, de koppeling. Toch is dat niet helemaal vergelijkbaar.

Automaat met koppelomvormer verbruikt doorgaans iets meer, maar is zo veel comfortabeler, daarnaast kan de koppelomvormer tijdelijk een hoger koppel genereren, wat gewoon erg lekker rijdt (vind ik).

Ik zou er een dubbele koppeling niet om laten staan, maar mijn voorkeur gaat 100% uit naar een koppelomvormer!

Waarschijnlijk bedoel jij lock-up als koppeling?

Youtube: DashcamNL

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004

Ik heb met de nieuwe Mazda 3 met automaat gereden. Vind de automaat niet goed. Maar zes versnellingen en soms wat zoekerig en traag reageren. Misschien komt het omdat ik de 8traps ZF automaat (BMW) gewend ben, maar ik zou zeker voor de handbak gaan bij een Mazda. Deze is super met lekkere korte verzetten.

Ik wil hem niet slecht noemen. Maar hij heeft wat verbeterpunten :)

Edit: Zeker op snelheid maakt de zes traps gewoon teveel toeren vind ik . Eigenlijk niet meer van deze tijd om een nieuwe auto te introduceren met een zes versnellingsautomaat. De nieuwe Focus is ook een 8 bak. Helaas is de SkyActive X ook alleen met de 6 traps automaat te krijgen en niet met 8.

Nogmaals... Dat is de reden dat ik straks kies voor de handbak.

[ Voor 13% gewijzigd door CarJunkyXL op 03-07-2019 15:26 ]

• RvL

RvL

dfrenner schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:12:
[...]

Dat kan niet, of je hebt een koppelomvormer, of een koppeling.
Mazda gebruikt de koppelomvormer.

DSG is niets anders dan een gerobotiseerde handbak. De traagheid van die automaat wordt gemaskeert met een dubbele koppeling. Maar daardoor kan het zenuwachtig schakelen en soms schokken en stoten (overdreven).

Waar je het verschil heel erg merkt is de bergen. Bij een koppelomvormer zit er geen directe koppeling tussen rotatie (toerental) van de motor en de snelheid van de banden. De koppelomvormer kan tot op zekere hoogte de overbrenging voor zich nemen.

Voorbeeld:
Wanneer ik de bocht in ga met een automaat met koppelomvormer in de derde versnelling en de rotatiesnelheid van de wielen past niet meer bij de rotatiesnelheid van de motor, dan zou een koppeling terug moeten schakelen, anders gaat het stoten. Een koppelomvormer niet, omdat er geen directe koppeling bestaat tussen de motor en de wielen.

De koppelomvormer werkt met vloeistof en de auto kan in zijn 3 blijven rijden, als ik dan gas geen gaat het toerental naar 3000 toeren en de koppelomvormer laat naarmate de snelheid wordt verhoogd, langzaam het torental zakken, tot het moment dat toerental en snelheid van de banden "in lijn" zijn, zodat de lock in zijn werk kan doen.

Waarschijnlijk bedoel jij met lock in, de koppeling. Toch is dat niet helemaal vergelijkbaar.

Automaat met koppelomvormer verbruikt doorgaans iets meer, maar is zo veel comfortabeler, daarnaast kan de koppelomvormer tijdelijk een hoger koppel genereren, wat gewoon erg lekker rijdt (vind ik).

Ik zou er een dubbele koppeling niet om laten staan, maar mijn voorkeur gaat 100% uit naar een koppelomvormer!

Waarschijnlijk bedoel jij lock-up als koppeling?

[YouTube: How Torque Converters Work! (Animation)]
Dank voor je uitgebreide uitleg.

Ik bedoelde deze passage op Wikipedia waarbij gesproken wordt over een multiplate koppeling die de koppelomvormer kan ontkoppelen.

Ik heb dat ook nog ergens anders gelezen maar dat kan ik niet meer terugvinden.

In de bergen lijkt me een koppelomvormer inderdaad ideaal, vooral met de caravan er achter. Het is geen zware caravan maar gewoon zonder moeite weg kunnen rijden is toch wel een pluspunt. Niet dat dat met een handbak niet mogelijk is, maar gemak dient de mens :)

Is oververhitting van een automaat tegenwoordig nog een punt om rekening mee te houden?

@m.lammers
Dank! Ik kan me voorstellen dat het verschil tussen de 8-bak van ZF en deze merkbaar is. Ik heb echter geen noemenswaardige ervaringen met automaat.

Ik ga me denk ik maar eens laten verrassen tijdens een proefrit

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 03-07-2019 16:24 ]

Nu de dekens nog...

• Tankiej
@RvL Ik rijd nu 3 maanden in een CX-5 SkyActiv-G (165pk) automaat en ik vind het prettig rijden.
Heel af en toe als je vlot optrekt en dan je gas een beetje loslaat (niet helemaal), blijft hij wat te lang in een lage versnelling hangen. Alsof hij verwacht dat je alsnog weer je gas in gaat trappen.
Maar op dat na, heb ik er weinig op aan te merken :)

Als vergelijkingsmateriaal; ik heb een jaar in een Volvo C30 D3 automaat gereden. Die was duidelijk minder soepel en reageerde langzamer als je het gas in trapt.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:18
m.lammers schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:17:
[...]

Ik heb met de nieuwe Mazda 3 met automaat gereden. Vind de automaat niet goed. Maar zes versnellingen en soms wat zoekerig en traag reageren. Misschien komt het omdat ik de 8traps ZF automaat (BMW) gewend ben, maar ik zou zeker voor de handbak gaan bij een Mazda. Deze is super met lekkere korte verzetten.

Edit: Zeker op snelheid maakt de zes traps gewoon teveel toeren vind ik . Eigenlijk niet meer van deze tijd om een nieuwe auto te introduceren met een zes versnellingsautomaat. De nieuwe Focus is ook een 8 bak. Helaas is de SkyActive X ook alleen met de 6 traps automaat te krijgen en niet met 8.

Skyactiv is dan ook wel gemaakt om toeren te maken, laag in de toeren doet die motor niets. Kun je wel in zijn 8 gaan rijden op de snelweg maar dan blijft dat ding schakelen als je het gaspedaal al aankijkt om aan zijn vermogen te komen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Tankiej schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:15:
@RvL Ik rijd nu 3 maanden in een CX-5 SkyActiv-G (165pk) automaat en ik vind het prettig rijden.
Heel af en toe als je vlot optrekt en dan je gas een beetje loslaat (niet helemaal), blijft hij wat te lang in een lage versnelling hangen. Alsof hij verwacht dat je alsnog weer je gas in gaat trappen.
Maar op dat na, heb ik er weinig op aan te merken :)

Als vergelijkingsmateriaal; ik heb een jaar in een Volvo C30 D3 automaat gereden. Die was duidelijk minder soepel en reageerde langzamer als je het gas in trapt.
Ik rijd ook een Volvo geartronic. Een D6... Inderdaad hij kan af en toe wat langzamer reageren, maar dat ding kan zoveel koppel aan. Heerlijk in de bergen! Niet helemaal eerlijk, want elektro doet ook mee: 690nm koppel :+

Echt werkelijk geen enkele berg heeft hij moeite mee.

Ik heb nog nooit met caravan gereden, maar ik kan mij voorstellen dat het een perfecte auto voor een caravan is.

Youtube: DashcamNL

• CarJunkyXL
RvL schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:22:
[...]

@m.lammers
Dank! Ik kan me voorstellen dat het verschil tussen de 8-bak van ZF en deze merkbaar is. Ik heb echter geen noemenswaardige ervaringen met automaat.

Ik ga me denk ik maar eens laten verrassen tijdens een proefrit
Moet je zeker doen! Mazda's zijn fijne auto's om te rijden en is een sympathiek merk.
Veel plezier!
chaoscontrol schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:42:
[...]

Skyactiv is dan ook wel gemaakt om toeren te maken, laag in de toeren doet die motor niets. Kun je wel in zijn 8 gaan rijden op de snelweg maar dan blijft dat ding schakelen als je het gaspedaal al aankijkt om aan zijn vermogen te komen.
Als je lange afstanden buiten de spits rij, zoals ik, dan zijn 8 verzettenecht wel een uitkomst zijn. En de BMW schakelt ook terug als je het gas pedaal klein beetje indrukt. Maar dat gaat met zoveel souplesse dat het niet als hinderlijk ervaren wordt. Dus het kan wel. Dat wil ik alleen maar zeggen.

[ Voor 42% gewijzigd door CarJunkyXL op 03-07-2019 18:48 ]

• CarJunkyXL
Dubbelpost, mag verwijderd worden.

[ Voor 93% gewijzigd door CarJunkyXL op 03-07-2019 18:48 ]

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
m.lammers schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:35:
[...]

Als je lange afstanden buiten de spits rij, zoals ik, dan zijn 8 verzettenecht wel een uitkomst zijn. En de BMW schakelt ook terug als je het gas pedaal klein beetje indrukt. Maar dat gaat met zoveel souplesse dat het niet als hinderlijk ervaren wordt. Dus het kan wel. Dat wil ik alleen maar zeggen.
Zijn punt is juist dat de turboloze mazdamotoren ‘ouderwets’ toeren moeten maken voordat er voldoende koppel beschikbaar is. Laagtoerig 130 km/h rijden lukt alleen met een turbomotor (of heel grote atmosferische motor). 6 of 8 versnellingen maakt geen verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Naafkap op 03-07-2019 19:19 ]

• RvL

RvL

dfrenner schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:53:
[...]

Ik rijd ook een Volvo geartronic. Een D6... Inderdaad hij kan af en toe wat langzamer reageren, maar dat ding kan zoveel koppel aan. Heerlijk in de bergen! Niet helemaal eerlijk, want elektro doet ook mee: 690nm koppel :+

Echt werkelijk geen enkele berg heeft hij moeite mee.

Ik heb nog nooit met caravan gereden, maar ik kan mij voorstellen dat het een perfecte auto voor een caravan is.
Nog even afgezien van 't feit dat de D6 niet meer geleverd wordt, valt de gemiddelde Volvo (plugin) hybrid helaas niet in mijn budget :o
[...]

Moet je zeker doen! Mazda's zijn fijne auto's om te rijden en is een sympathiek merk.
Veel plezier!
Zeker! Mijn vrouw heeft een Mazda 2 en dat is gewoon echt een fijne auto. Dus dat belooft wat voor de grotere broertjes
[...]

Mjah, het aantal verzetten maakt me niet zoveel uit, zelfs het aantal toeren maakt me niet zoveel uit. Rust aan boord vind ik veel belangrijker. Als men het geluid goed heeft weten te isoleren, mag dat blokje van mij 6000 toeren draaien.

Ik verwacht van een automaat juist dat ie de motor zoveel mogelijk in het optimale toerenbereik voor die situatie houd. Tenminste, dat is mijn idee van een automaat. Tot op heden heb ik alleen maar handbakken gereden :P

[ Voor 25% gewijzigd door RvL op 04-07-2019 09:44 ]

Nu de dekens nog...

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:22
Zitten er nog significante verschillen tussen het 2012 en 2014 model van de 6 Sportbreak? Facelift is in 2015, maar ben benieuwd of er in de tussentijd alsnog wat verbeteringen zijn geweest (en de bij behorende meerprijs voor 2014 model).

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-12 08:35
m.lammers schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:17:
[...]

Zou je wat meer kunnen vertellen? Ik overweeg een Mazda3 automaat te gaan leasen voor mijn werk. Ik heb de lokale Mazda dealer al gevraagd om een proefrit, dus ga het sowieso zelf ervaren maar misschien iets wat je nog meer opviel? Ik heb zelf ook met de BMW 8-traps automaat gereden en die is inderdaad subliem.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:14
@Slomy, geen idee. Heb zelf een 6 Sportbreak uit dec 2013. Vind de stijve achteras erg meevallen.

Heb er sinds deze week ook 19" originele Mazda velgen met Conti SportContacts onder liggen, ook dit valt me 100% mee. Ziet er beter uit en geen opvallende afname van comfort.

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:24

Hier kan ik wel wat over zeggen, ik rij zakelijk een Mazda 6 GT-M 2.2 175 pk diesel automaat en prive een BMW 530d GT.

De ZF8 automaat in de BMW schakelt (uiteraard) iets beter dan de 6-bak in de Mazda, maar het valt mij niets tegen. De Mazda schakelt vrijwel net zo soepel, wel iets trager. Enige jammere is het gebrek aan 2 extra verzetten, de ZF8 maakt net geen 2000 toeren bij 150 kmh, de Mazda zit dan op 3000.

Al met al, kan ik de Mazda automaat prima aanraden!

• Tankiej
Prijzen van de CX-30 zijn bekend. De diesels worden wel heel erg duur, maar die Skyactiv-X is wel erg interessant geprijsd naar mijn mening!

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/s1cy1b6bubcg.jpg
https://www.autoweek.nl/a...ijzen-mazda-cx-30-bekend/

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:33
Inmiddels staan er ook diverse review video's van de CX30 op YouTube.

Ik vind het een erg fraaie auto, zelfs met het zwarte plastic om de wielen (mij stoort het niet zo , vooral niet in machine grey metallic). Lijkt me ook de ideale tussenmaat tussen CX3 en CX5
Ik ga deze serieus overwegen als volgende aankoop :-) (van origine Toyota rijder overigens ....sssst!)

• Slomy
Sinds deze week eigenaar van een 2014 Mazda 6 Sportbreak in de GT-M uitvoering. Heeft een kleine 44K gelopen, nu aan het uitzoeken naar de vele instel mogelijkheden.
Een puntje wat mij nu al opvalt: het automatisch inklappen van de spiegels bij het uitzetten van de auto. Op dit moment is dat niet vol-automatisch, maar moet je dit zelf doen. Ik las ergens dat dit eventueel achteraf in te bouwen is, iemand die dit heeft laten doen?

• M a r c o
  • Niet online
Geen idee, heb er wel eens iets over gelezen.
maar ik heb het zelf liever zoals het nu is.
Ik klap de spiegels thuis en op het werk toch niet in (ruimte zat). wat 95% van het gebruik is.
dan klapt deze al die andere keren ook niet onnodig in (zeker bij vorst)

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-12 04:33
Slomy schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:01:
Sinds deze week eigenaar van een 2014 Mazda 6 Sportbreak in de GT-M uitvoering. Heeft een kleine 44K gelopen, nu aan het uitzoeken naar de vele instel mogelijkheden.
Een puntje wat mij nu al opvalt: het automatisch inklappen van de spiegels bij het uitzetten van de auto. Op dit moment is dat niet vol-automatisch, maar moet je dit zelf doen. Ik las ergens dat dit eventueel achteraf in te bouwen is, iemand die dit heeft laten doen?
Ik heb een 6 uit 2015 en ben ook opzoek geweest naar deze optie. Maar wat ik kon vinden is het niet mogelijk met de 6 omdat deze een draaiknop heeft waarmee de spiegels inklappen. Bij andere modellen kun je de spiegels inklappen met een druk knop. Als je een druk knop hebt is het mogelijk om een extra module in te bouwen die wel de spiegels laat inklappen.

Ik keek zonet op de RDW site naar mijn Mazda 6 2.2 diesel en ik zag dat er een terug roep actie is.

Publicatiedatum RDW: 01-07-2019

De volgende auto's worden terug geroepen.
- MAZDA CX-5
- MAZDA MAZDA3
- MAZDA MAZDA6

Afbeeldingslocatie: http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=5KS9

https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP190290

Zo ver ik weet gaat het hier om de skyactive dieselmotoren. Wil je weten of jou auto ook onder deze terugroep actie valt kijk dan op https://ovi.rdw.nl/

[ Voor 23% gewijzigd door SkullboyNL op 19-07-2019 13:01 ]

iRacing Profiel

• Tankiej
fender89 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:44:
Inmiddels staan er ook diverse review video's van de CX30 op YouTube.

Ik vind het een erg fraaie auto, zelfs met het zwarte plastic om de wielen (mij stoort het niet zo , vooral niet in machine grey metallic). Lijkt me ook de ideale tussenmaat tussen CX3 en CX5
Ik ga deze serieus overwegen als volgende aankoop :-) (van origine Toyota rijder overigens ....sssst!)
Op de foto's vind ik de CX-30 ook een hele mooie auto! Het zwarte plastic om de wielen hebben de CX-3 en CX-5 ook. Ik moest er een beetje aan wennen, maar ik vind het nu wel oké.

Als ik nu niet al een CX-5 had gehad, dan stonden de CX-30 en de 3 sedan op een gedeelde eerste plaats als kanshebbers :)

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-12 20:18
SkullboyNL schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:56:
[...]

Ik heb een 6 uit 2015 en ben ook opzoek geweest naar deze optie. Maar wat ik kon vinden is het niet mogelijk met de 6 omdat deze een draaiknop heeft waarmee de spiegels inklappen. Bij andere modellen kun je de spiegels inklappen met een druk knop. Als je een druk knop hebt is het mogelijk om een extra module in te bouwen die wel de spiegels laat inklappen.

Ik keek zonet op de RDW site naar mijn Mazda 6 2.2 diesel en ik zag dat er een terug roep actie is.

- MAZDA CX-5
- MAZDA MAZDA3
- MAZDA MAZDA6

[Afbeelding]

Zo ver ik weet gaat het hier om de skyactive dieselmotoren. Wil je weten of jou auto ook onder deze terugroep actie valt kijk dan op https://ovi.rdw.nl/
Klopt, zojuist gebeld met Mazda Nederland, mijn Mazda 6 zit er ook tussen. Volgende week worden de brieven uitgestuurd.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:50
[...]

Goed dat je het zegt. ik heb voor onze CX-5 ook gekeken en kwam bij dit (niet specifiek deze shop) uit:

https://www.dijkgraaf-udd...s-klappen-automatisch-in/

Dus de: Origineel bestelnummer Mazda : C850-V7-650A

Daarmee er vanuit gaande dat dit zou werken.. maar dit regeltje;

Alleen geschikt voor electrisch bedienbare spiegels

kan natuurlijk impliceren dat dit alleen met specifieke modellen werkt. Die van ons heeft idd zo'n 'draaijoystick' waarmee je inklapt.. Ik had het gelezen als "elektrisch verstelbare spiegels = werkende oplossing", en daar voldoen we aan..

• foxkuil
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Zo, na 2 mislukte pogingen met een Opel (zie Opel Topic) nu eindelijk naar een echte auto die het ook doet, inclusief bijbehorende (meedenkende) garage/dealer!

Op naar een CX-5 Sport Selected in Machine Grey.

"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-12 12:57
Koepert schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:51:
[...]

Goed dat je het zegt. ik heb voor onze CX-5 ook gekeken en kwam bij dit (niet specifiek deze shop) uit:

https://www.dijkgraaf-udd...s-klappen-automatisch-in/

Dus de: Origineel bestelnummer Mazda : C850-V7-650A

Daarmee er vanuit gaande dat dit zou werken.. maar dit regeltje;

Alleen geschikt voor electrisch bedienbare spiegels

kan natuurlijk impliceren dat dit alleen met specifieke modellen werkt. Die van ons heeft idd zo'n 'draaijoystick' waarmee je inklapt.. Ik had het gelezen als "elektrisch verstelbare spiegels = werkende oplossing", en daar voldoen we aan..
Zou deze ook werken?
https://www.aliexpress.co...g-Mirror/32819951703.html

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Donderdag mijn CX3 GT-M ophalen in Jet Black. Kan niet wachten!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:11
foxkuil schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:44:
Zo, na 2 mislukte pogingen met een Opel (zie Opel Topic) nu eindelijk naar een echte auto die het ook doet, inclusief bijbehorende (meedenkende) garage/dealer!

Op naar een CX-5 Sport Selected in Machine Grey.
Nieuw?
Daar staan er best wat van toch ;)

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Zal me hier ook maar eens melden en meelezen, komende zaterdag deze beauty 3 GT-M uit 2014 ophalen.
Hiervoor een 3 2.0 Active uit 2004 gereden maar de roest werd me te erg en daar veel geld in stoppen was het niet waard.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ub7RijH.jpg

• Slomy
Sinds afgelopen maandag staat hier deze Mazda 6 Sportbreak (GT-M) uit 2014 op de oprit.
Mazda 6 Sportbreak

• Card Nox
@Slomy, vette kleur! Rij nu zelf sinds ongeveer 2 weken op 19" (tegen het advies van hier in 😉) maar bevalt me prima. Geen merkbare afname in comfort en toch weer net wat strakkere handling. Ben ook van Turanza naar SportContacts gegaan dus kan daar natuurlijk ook wat mee te maken hebben.

• foxkuil
  • Laatst online: 05-12-2024
Roos79 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:29:
[...]

Nieuw?
Daar staan er best wat van toch ;)
Zeker nieuw......zin aan want na het Opel debacle echt klaar met die meuk!

"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:14
[...]

- MAZDA CX-5
- MAZDA MAZDA3
- MAZDA MAZDA6

[Afbeelding]

Thanks voor de tip! Morgen gelijk even bellen, de 6 sportbreak uit '15 heeft dinsdag nog een APK ontvangen maar de terugroepactie staat nog vrolijk open |:(

Rijd de 6 nu 4 jaar in de lease en rijd hem nog een jaartje door. De donkerblauwe kleur is trouwens fantastisch in orde te maken door een rondje Poorboys BlackHole! 8)

Vwb. Inklapbare spiegels: heb ze direct bij levering laten monteren. Was een module van 10-250€ die bij afsluiten automatisch inklapt, bij starten/contact de spiegels uitklapt. Ik vind het prettig!

De CX30 is inderdaad prachtig, op AutoraiTV op YT staat een mooie goede review, op de IG van MazdaNL vond ik de info nog redelijk karig. Jammer dat de SkyactiveX in Luxury uitvoering icm. Automaat gelijk een 4x4 betreft, of lees ik dit nu verkeerd? :?

• Tankiej
dnhelle schreef op zondag 21 juli 2019 @ 07:46:
[...]

De CX30 is inderdaad prachtig, op AutoraiTV op YT staat een mooie goede review, op de IG van MazdaNL vond ik de info nog redelijk karig. Jammer dat de SkyactiveX in Luxury uitvoering icm. Automaat gelijk een 4x4 betreft, of lees ik dit nu verkeerd? :?
De Skyactiv-X is er ook als Luxury met automaat en 2WD volgens de prijslijst. Dus ik denk dat je iets verkeerd leest :P

• dnhelle
  • Laatst online: 13:14
Tankiej schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:08:
[...]

De Skyactiv-X is er ook als Luxury met automaat en 2WD volgens de prijslijst. Dus ik denk dat je iets verkeerd leest :P
Meh het tabelletje verkeerd gelezen. De Configurator op de site was ook niet zo lekker met de filters maar goed, tijd om in september eens te gaan spieken wat ie in het echt voor een indruk achterlaat.

• coob
  • Laatst online: 26-12 10:20
Van mijn 3 GT-M beginnen de standaard 18" velgen blaasjes te vertonen.
Dit al na 40k.
Heeft iemand hier ervaring met het laten coaten van de velgen?

Laatst de Bose subs gelijmd vanwege het bekende roestprobleem van de speakerchassis.
Tevens de software van het connect systeem een update gegeven naar 150_EU_70.00.335C.

[ Voor 36% gewijzigd door coob op 22-07-2019 17:08 ]

• RaZer0r
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-02 13:49
coob schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:41:
Tevens de software van het connect systeem een ipdate gegeven naar 150_EU_70.00.335C.
Als je de usb module + usb kabels ook nog een upgrade geeft krijg je AA/CP werkende.

Een uurtje (max) werk, en gelijk ook 2.4 Amp usb poorten, de telefoon laden gaat heerlijk snel nu.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Slomy schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:33:
Sinds afgelopen maandag staat hier deze Mazda 6 Sportbreak (GT-M) uit 2014 op de oprit.
[Afbeelding: Mazda 6 Sportbreak]
Nice!
Naar die kleur heb ik ook gekeken, zie je hier niet vaak..
Uiteindelijk toch voor de donkerblauwe gegaan aangezien ik het demo model goedkoop kon overnemen..

BTW even op https://www.check-mot.service.gov.uk/ gekeken of er voor de mijne een recall is (want ook een 2.2 skyactive diesel, wel 2016 model) en staat niks van bekend.. dus vraag me af of het alleen bepaalde reeksen zijn..

[ Voor 19% gewijzigd door ToolkiT op 22-07-2019 16:21 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• coob
RaZer0r schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:48:
[...]

Als je de usb module + usb kabels ook nog een upgrade geeft krijg je AA/CP werkende.

Een uurtje (max) werk, en gelijk ook 2.4 Amp usb poorten, de telefoon laden gaat heerlijk snel nu.
heb je een link voor een goede prijs voor die onderdelen?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

coob schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:07:
[...]

Is alleen software toch? of met je de de kabels ook veranderen?
Ik ben ook wel geintereseerd in sneller laden en Android auto..

• Snowhite0901
ToolkiT schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:13:
[...]

Is alleen software toch? of met je de de kabels ook veranderen?
Ik ben ook wel geintereseerd in sneller laden en Android auto..
Nee ook hardware. Daarom is hij ook zo duur bij de dealer.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Snowhite0901 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:42:
[...]

Nee ook hardware. Daarom is hij ook zo duur bij de dealer.
Ah, er was namelijk ook een hack voor AA/CP die puur software was.. dit was voor de officiële mazda versie..

• Snowhite0901
ToolkiT schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:56:
[...]

Ah, er was namelijk ook een hack voor AA/CP die puur software was.. dit was voor de officiële mazda versie..
Zou kunnen maar dan krijg je iig niet meer stroom uit je usb

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-12 04:33
ToolkiT schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:56:
[...]

Dat klopt dat is namelijk te doen met Mazda AIO Tweaks https://mazdatweaks.com/ Je kunt we nog meer leuke dingen mee doen. Wil je dit gebruiken zonder de dashboard open te halen moet je software voor v59.00.502 zijn. Ander moet je een seriele connectie opzetten met de MZD en dit kan je weer doen door je radio uit de auto te halen. Zie uitleg. https://mazdatweaks.com/serial/ . En als je een V70.00.335 of hoger hebt is het helemaal niet meer mogelijk. https://mazdatweaks.com/id7/

Maar dan heb je alleen nog meer Android auto en gaan Car play. Ook zal je telefoon niet of heel langzaam opladen omdat de usb poorten niet veel stroom kunnen leveren.

Zelf draai ik AA op v59.00.502 dus via seriele connectie gedaan dit werkt verder prima. Zit er wel over na te denken om de extra hardware te kopen voor het snellere laden.

iRacing Profiel

• RaZer0r
coob schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:07:
[...]

Ik heb ze gewoon bij de dealer gehaald en zelf geinstalleerd

Mazda part nummers zijn:

C830-V6-60Z (usb kabels)
TK78-66-9U0C (nieuwe USB unit)

Guide

Maar dus basically:

Eerst software van je mazda connect console upgraden naar 70.x.x.335
Daarna hardware switchen.

Hier vind je videos ivm het verwijderen van de trim stukken ;) een beetje wrikken en het hele interieur is zo los xD
https://my.hidrive.com/sh...TRIMS%20to%20Reveal%20CMU

En de firmware upgrade:
https://my.hidrive.com/sh...C%20EU%20N%20ALL%20MAZDAs

Voor de echte tweaker kan je ook seriele console toevoegen aan je center unit (voor als je echt aan het tweaken wil gaan met je console)
https://mazdatweaks.com/serial/

ik heb bijvoorbeeld het touch gedeelte gehackt met de AIO tool, zodat deze niet deactiveert bij het rijden ;)

(mazda heeft met de laaste update het hack proces iets moeilijker gemaakt, je dient de seriele connectie te maken voordat je de firmware upgrade, zie website hierboven voor meer info)

[ Voor 54% gewijzigd door RaZer0r op 24-07-2019 09:33 ]

• RaZer0r
SkullboyNL schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:08:
[...]

Dat klopt dat is namelijk te doen met Mazda AIO Tweaks https://mazdatweaks.com/ Je kunt we nog meer leuke dingen mee doen. Wil je dit gebruiken zonder de dashboard open te halen moet je software voor v59.00.502 zijn. Ander moet je een seriele connectie opzetten met de MZD en dit kan je weer doen door je radio uit de auto te halen. Zie uitleg. https://mazdatweaks.com/serial/ . En als je een V70.00.335 of hoger hebt is het helemaal niet meer mogelijk. https://mazdatweaks.com/id7/

Maar dan heb je alleen nog meer Android auto en gaan Car play. Ook zal je telefoon niet of heel langzaam opladen omdat de usb poorten niet veel stroom kunnen leveren.

Zelf draai ik AA op v59.00.502 dus via seriele connectie gedaan dit werkt verder prima. Zit er wel over na te denken om de extra hardware te kopen voor het snellere laden.
Enkel AndroidAuto kan via software, Apple Carplay heeft echt hardware nodig (authenticatie chip in de usb controller)

Het is overigens nog steeds mogelijk om je console te hacken/modden met firmware v70.x.x.335, zie:
https://mazdatweaks.com/id7/

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Wwet iemand hoe je de overgang naar nachtmodus uit kan zetten in de MZD Connect.
Als mijn lichten aangaan gaat ie automatisch naar de nachtmodus, rete irritant overdag

Heeft iemand nog een goede tip voor een dash cam voor een Mazda 3 HB 2015?

[ Voor 18% gewijzigd door jeanj op 24-07-2019 15:24 ]

Everything is better with Bluetooth

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:30

M-ThijZ

Riding on Rails

jeanj schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:24:
Wwet iemand hoe je de overgang naar nachtmodus uit kan zetten in de MZD Connect.
Als mijn lichten aangaan gaat ie automatisch naar de nachtmodus, rete irritant overdag

Heeft iemand nog een goede tip voor een dash cam voor een Mazda 3 HB 2015?
Je kunt draaien aan de knop rechtsboven je dashboard, waarmee je ook de KM teller reset (Trip). Daarmee stel je de helderheid van de dashboardverlichting in en dit heeft ook invloed op de nachtmodes van het MZD display.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Crap. :X

Vanochtend steentje op mijn ruit gekregen en gelijk een barst. Vanwege de hitte is die barst inmiddels een scheur geworden over de gehele onderkant van de ruit. Ik hoorde het nog kraken op de terugrit naar huis. :o

't betreft een Mazda 3 GT-M uit 2014 met regensensor, lane assist, radar cruise control (zit dat achter de achteruitkijkspiegel?), etc.

Kan ik nu 't beste naar de dealer voor vervanging of naar een glaszetter? (bijv. Autotaalglas).

(Met Autotaalglas heb ik goede ervaring voor het laten repareren van een sterretje, maar met het vervangen van een complete ruit heb ik geen ervaring)

Ik moet de polis er nog even bij pakken, maar 't gaat mij er in eerste instantie meer om dat het goed gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door M-ThijZ op 24-07-2019 19:02 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:43

Exirion

Gadgetfetisjist

M-ThijZ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:00:
Crap. :X

Vanochtend steentje op mijn ruit gekregen en gelijk een barst. Vanwege de hitte is die barst inmiddels een scheur geworden over de gehele onderkant van de ruit. Ik hoorde het nog kraken op de terugrit naar huis. :o

't betreft een Mazda 3 GT-M uit 2014 met regensensor, lane assist, radar cruise control (zit dat achter de achteruitkijkspiegel?), etc.

Kan ik nu 't beste naar de dealer voor vervanging of naar een glaszetter? (bijv. Autotaalglas).

(Met Autotaalglas heb ik goede ervaring voor het laten repareren van een sterretje, maar met het vervangen van een complete ruit heb ik geen ervaring)

Ik moet de polis er nog even bij pakken, maar 't gaat mij er in eerste instantie meer om dat het goed gebeurt.
Gewoon naar je dealer rijden. Het valt onder de verzekering, maar je betaalt geloof ik 100 euro bij vervanging van de ruit. Een bedrijf als Carglass kan het ook, ook met ADAS systemen met een camera achter de ruit, maar het zal bij de dealer voor jou niet duurder zijn.

Ik vind trouwens dat de voorruit bij Mazda erg zwak (dun?) lijkt te zijn. Heb in het verleden zeer zelden schade gehad, en bij m'n Mazda 3 (2017) tijdens de eerste snelwegrit na levering al :X Daarna nog 2 keer gehad, dus inmiddels een aantal goeie pitten. Eigenlijk moet ie vervangen worden, maar ik laat 'm nog even zitten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Exirion schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:07:
[...]

Gewoon naar je dealer rijden. Het valt onder de verzekering, maar je betaalt geloof ik 100 euro bij vervanging van de ruit. Een bedrijf als Carglass kan het ook, ook met ADAS systemen met een camera achter de ruit, maar het zal bij de dealer voor jou niet duurder zijn.

Ik vind trouwens dat de voorruit bij Mazda erg zwak (dun?) lijkt te zijn. Heb in het verleden zeer zelden schade gehad, en bij m'n Mazda 3 (2017) tijdens de eerste snelwegrit na levering al :X Daarna nog 2 keer gehad, dus inmiddels een aantal goeie pitten. Eigenlijk moet ie vervangen worden, maar ik laat 'm nog even zitten.
Allianz polis (WA volledig casco):
"Voor ruitvervanging dient u gebruik te maken van een met Allianz samenwerkende ruithersteller. Doet u dit niet, dan betalen we €68,- minder. Voor ruitreparatie geldt geen eigen risico.
Het bedrag van € 500,- in de bijzondere voorwaarden voor volledig en beperkt casco geldt niet voor u."

Ergo, morgen bij de dealer informeren of ze op korte termijn tijd hebben.

• Tankiej
M-ThijZ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:20:
[...]

Allianz polis (WA volledig casco):
"Voor ruitvervanging dient u gebruik te maken van een met Allianz samenwerkende ruithersteller. Doet u dit niet, dan betalen we €68,- minder. Voor ruitreparatie geldt geen eigen risico.
Het bedrag van € 500,- in de bijzondere voorwaarden voor volledig en beperkt casco geldt niet voor u."

Ergo, morgen bij de dealer informeren of ze op korte termijn tijd hebben.
Is de dealer wel een 'samenwerkende ruithersteller'? Was bij mijn autoverzekering niet het geval.
Als je bij Allianz naar online schade melden gaat, geven ze aan bij ruitschade dat je hen moet bellen. Dus ik zou dat doen als ik jou was :)

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Nee, klopt. Dus ik verwacht €68,- te moeten betalen om het bij de Mazda dealer te laten doen.

Sowieso bel ik morgenvroeg even naar de verzekeraar.

• coob
RaZer0r schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:26:
[...]

Ik heb ze gewoon bij de dealer gehaald en zelf geinstalleerd

Mazda part nummers zijn:

C830-V6-60Z (usb kabels)
TK78-66-9U0C (nieuwe USB unit)

Guide

Maar dus basically:

Eerst software van je mazda connect console upgraden naar 70.x.x.335
Daarna hardware switchen.

Hier vind je videos ivm het verwijderen van de trim stukken ;) een beetje wrikken en het hele interieur is zo los xD
https://my.hidrive.com/sh...TRIMS%20to%20Reveal%20CMU

En de firmware upgrade:
https://my.hidrive.com/sh...C%20EU%20N%20ALL%20MAZDAs

Voor de echte tweaker kan je ook seriele console toevoegen aan je center unit (voor als je echt aan het tweaken wil gaan met je console)
https://mazdatweaks.com/serial/

ik heb bijvoorbeeld het touch gedeelte gehackt met de AIO tool, zodat deze niet deactiveert bij het rijden ;)

(mazda heeft met de laaste update het hack proces iets moeilijker gemaakt, je dient de seriele connectie te maken voordat je de firmware upgrade, zie website hierboven voor meer info)
Maar wat kostten die onderdelen nu bij de dealer?
Ik vind ze op eBay voor 150$ ongeveer.

• RaZer0r
coob schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:46:
[...]

Maar wat kostten die onderdelen nu bij de dealer?
Ik vind ze op eBay voor 150$ ongeveer.
Ik kijk het even na, maar ik vermoed om en rond de 170 euro.
Maar aangezien ik in Denemarken woon is dat niet echt representatief ;).

EBay en dergelijke zijn meestal toch net iets goedkoper, maar leveren minder snel (Ik had ze de volgende dag al thuis).

• Slomy
Misschien nog interessant voor de mensen die de TomTom kaarten gebruiken: op dit moment een actie / kortingscode van 30% (SUMMER2019) welke geldig is in de TomTom shop. Scheelt bij het updaten van de kaarten (eenmalige nieuwste kaart update: 41,96 / nieuwste kaart + 4 updates: 48,96).

[ Voor 15% gewijzigd door Slomy op 29-07-2019 13:49 ]

• rubenvm
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-03-2023
Sinds gisteren eigenaar van een Mazda 6 GTM2.5 uit 2013. Ik kom van een Mazda3 uit 2012. Was specifiek op zoek naar een automaat en kwam deze tegen. Heerlijke auto.

• Civic09
Gaaf zo'n dikke 2.5 in een 6. Ben benieuwd wat deze verbruikt. Heb zelf de gewone 2.0 met 145 pk handgeschakeld. Rij ik zo'n 1:16 mee. Nu op zoek naar wat anders/nieuwers en een 2.5 automaat trekt me ook wel.

• rubenvm
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-03-2023
Verbruiksmeter stond nu op 9l/100km. Ik heb hem vanmorgen gereset, als ik een tijdje gereden heb zal ik het verbruik posten. Ligt er natuurlijk ook aan wat je rijstijl is.

• Snowhite0901
Ik had geen automaat maar 1 op 11 a 12 was prima te doen

• Jeroenzer
  • Laatst online: 23-12 14:07
Ik heb nu ruim een jaar een Mazda CX-5, rijd geweldig!
Echter heb ik een beetje moeite met het infotainment systeem.

Ik ben deze website tegen gekomen waar je een hoop kan tweaken: https://mazdatweaks.com/
Is hier iemand bekend mee ?

Ik ben namelijk al de versie voorbij dat je dus met een serial connectie moet werken en putty moet gebruiken, om eerlijk te zijn vind ik dat een beetje eng |:(

[ Voor 25% gewijzigd door Jeroenzer op 07-08-2019 16:43 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Na uitvoer van een tussenbeurt bij de dealer, blijkt dat ik een jaar lang gebruik kan maken van Mazda Euro Service.

Sinds 2013 heb ik al een ANWB lidmaatschap (Nederland instap). Via Mazda Euro Service heb ik echter wél dekking in eigen woonplaats en in Europa.

Dat is dan weer een meevaller. Dus mijn idee is om de ANWB maar op te zeggen, het lijkt me onnodig om dubbel verzekerd te zijn.

Hebben jullie wellicht ervaring met de Mazda Euro Service?

• D_Jeff
@M-ThijZ Gelukkig nog nooit hoeven gebruiken. Maar gebruik is simpel (1 telefoontje en de dealer kan aan de slag) , bedenk alleen wel dat slechts een paar basis zaken in de dekking zit.
Ga ik dat 1-op-1 vergelijken met wat je nu heb met de Wegenwacht, dan zijn er "geen" verschillen.

Een goed baasje* zijn voor de auto is 70 % van het voorkomen van pech ellende ;)

* naast APK gelijk beurtjes doen volgens de interval
* Constant richting tourenbegrenzer knallen met koude motor: Uw karma komt later
* enz

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Helemaal mee eens @D_Jeff. Gelukkig heb ik de ANWB nog niet in hoeven te schakelen. Zo te horen is de Mazda Euro Service een waardig (in mijn geval beter) alternatief voor ANWB.

Ik rij er ook voorzichtig in, motor komt amper boven de 4.500 toeren (helemaal niet koud) en neem alle preventieve onderhoud mee. Heb er lang genoeg voor gespaard, ga er zeker zuinig mee om.

• Card Nox
@M-ThijZ, 4500 hebben mijn beide Mazdas nog nooit gezien, max 3500 en 90% van de tijd onder de 2500.

Nu we het hier over hebben. Is het goed de auto (na goed warm draaien wat ik interpreteer als minstens 2x de tijd tot het 'koude koelvloeistof' lampje uit gaat) flink op toeren te laten jagen?

Heb een jaar of 8 geleden een keer de turbo op mijn Golf 5 2.0 TDI moeten laten vervangen omdat de turbo was vast komen te zitten en in de noodloop ging vanwege het nooit vol doortrappen / gebruik van de turbo. Nu heeft mijn 6 geen turbo vandaar de vraag.

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-12 08:15
Jeroenzer schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:39:
Ik heb nu ruim een jaar een Mazda CX-5, rijd geweldig!
Echter heb ik een beetje moeite met het infotainment systeem.

Ik ben deze website tegen gekomen waar je een hoop kan tweaken: https://mazdatweaks.com/
Is hier iemand bekend mee ?

Ik ben namelijk al de versie voorbij dat je dus met een serial connectie moet werken en putty moet gebruiken, om eerlijk te zijn vind ik dat een beetje eng |:(
Wat voor tweaks zouden een must zijn? Zelf vind ik Apple CarPlay en Android Auto een goed alternatief.

• D_Jeff
@Card Nox 3500?
Rond de 4000 a 4500 heb je het meeste aan de motor ;p

Maar inderdaad, na goed warmlopen, eens goed toeren maken kan zeker geen kwaad.
En dat hoeft echt niet op autobahn snelheden of voor een half uur. Wel een langer dan 1 sec :+

• Card Nox
@D_Jeff, dan komt hij echt tot leven heb ik gehoord. Maar ben een rustige rijder. Haal dan ook vaak de fabrieksspecificaties wel. 1 op 16 met de Mazda 6 2013 2.0 165pk en 1 op 19 met de Mazda 2 2013 1.3 85pk (dit is ver boven spec) . Ik moet vanmiddag een stuk rijden, zal hem dan eens wat op de staart trappen.

• D_Jeff
Heb je een 2.0, gebruik je het "niet". Zo jammer dit :p

Hoewel ik met de Sky X zag dat punt met 1000 naar beneden gehaald is: rond de 3000
Wat echt een karakterbreuk is met het verleden, als het echt zo is. Komt uiteraard het verbruik ten goede.

Zoom Zoom!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Haha, ja mijn vriendin beticht mij er ook van dat ik rij als een slak 🐌.

Maar ik had gelezen dat de 2.0 165pk, hetzelfde blok heeft als de 2.0 120pk, maar dan niet begrensd is boven de 4.000 rpm. Dus af en toe vind ik het wel leuk om daar dan ook gebruik van te maken.

De versnellingsbak zal ook wel een andere ratio's hebben. Ik geloof dat de versnellingen iets korter zijn en ik eerder moet schakelen.

• D_Jeff
Ik had voor een dagje de 3 (2.0 - 120 GTM) meegekregen van de dealer.. Zou in 8 tellen naar de 100 moeten..
Het viel gewoon vies tegen. Was blij toen ik mn 151PK tellende 3 weer terug had :P

Dat gat van 31 PK was mij te groot.

• PalingDrone
  • Niet online
Card Nox schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:13:
@M-ThijZ, 4500 hebben mijn beide Mazdas nog nooit gezien, max 3500 en 90% van de tijd onder de 2500.

Nu we het hier over hebben. Is het goed de auto (na goed warm draaien wat ik interpreteer als minstens 2x de tijd tot het 'koude koelvloeistof' lampje uit gaat) flink op toeren te laten jagen?

Heb een jaar of 8 geleden een keer de turbo op mijn Golf 5 2.0 TDI moeten laten vervangen omdat de turbo was vast komen te zitten en in de noodloop ging vanwege het nooit vol doortrappen / gebruik van de turbo. Nu heeft mijn 6 geen turbo vandaar de vraag.
Je koelwater is veel sneller op temperatuur dan de rest van de motor.
Ik zou hem pas eens lekker de sporen geven wanneer je hem een half uurtje normaal/rustig warmgereden hebt, bijvoorbeeld tijdens een wat langere rit.
Pak gewoon de af- en daarna de oprit van de snelweg en dan kan je hem rustig eens tot de toerenbegrenzer doortrekken in de versnellingen (bij een automaat de sportstand en dan flooren)

• D_Jeff
Watertemp is rond 5 min al goed, vloeistoffen en doorsmering rond de 20 min.
Half uur is indd veilige marge :Y

Pagina: 1 ... 27 ... 81 Laatste