RvL schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:53:
Iemand hier ervaring met de huidige automaat van Mazda?
Ik ben er waarschijnlijk al wel over uit dat mijn volgende (lease) auto een Mazda wordt. Ik twijfel alleen nog tussen de CX-30 en CX-5. Welke het gaat worden ligt zie ik wel zodra ze beide in de showroom staan

Wel zou ik graag een automaat willen.
Ik ben echter nieuwsgierig naar de techniek achter deze automaat. De laatste automaat die ik reed was in de VS, in een Chevy Impala. Dat was een conventionele automaat met koppelomvormer en het reactievermogen van een luiaard. Zelfs bij een kickdown had ik zeker een paar seconde nodig om te reageren...
Wat ik kan vinden over de SkyActiv-drive automaat is dat ie zowel een koppelomvormer als normale koppeling heeft? Best of both worlds dus, op papier.
Natuurlijk ben ik ook geïnteresseerd in hoe die automaat rijd. Uiteraard ga ik nog proefritten maken maar het is altijd fijn om te horen wat anderen er van vinden.
Dat kan niet, of je hebt een koppelomvormer, of een koppeling.
Mazda gebruikt de koppelomvormer.
DSG is niets anders dan een gerobotiseerde handbak. De traagheid van die automaat wordt gemaskeert met een dubbele koppeling. Maar daardoor kan het zenuwachtig schakelen en soms schokken en stoten (overdreven).
Waar je het verschil heel erg merkt is de bergen. Bij een koppelomvormer zit er geen directe koppeling tussen rotatie (toerental) van de motor en de snelheid van de banden. De koppelomvormer kan tot op zekere hoogte de overbrenging voor zich nemen.
Voorbeeld:
Wanneer ik de bocht in ga met een automaat met koppelomvormer in de derde versnelling en de rotatiesnelheid van de wielen past niet meer bij de rotatiesnelheid van de motor, dan zou een koppeling terug moeten schakelen, anders gaat het stoten. Een koppelomvormer niet, omdat er geen directe koppeling bestaat tussen de motor en de wielen.
De koppelomvormer werkt met vloeistof en de auto kan in zijn 3 blijven rijden, als ik dan gas geen gaat het toerental naar 3000 toeren en de koppelomvormer laat naarmate de snelheid wordt verhoogd, langzaam het torental zakken, tot het moment dat toerental en snelheid van de banden "in lijn" zijn, zodat de lock in zijn werk kan doen.
Waarschijnlijk bedoel jij met lock in, de koppeling. Toch is dat niet helemaal vergelijkbaar.
Automaat met koppelomvormer verbruikt doorgaans iets meer, maar is zo veel comfortabeler, daarnaast kan de koppelomvormer tijdelijk een hoger koppel genereren, wat gewoon erg lekker rijdt (vind ik).
Ik zou er een dubbele koppeling niet om laten staan, maar mijn voorkeur gaat 100% uit naar een koppelomvormer!
Waarschijnlijk bedoel jij lock-up als koppeling?