Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 26 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Micha_NL, aub even goed wassen 😅.

Wit ziet er schoon altijd deftig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:32
Card Nox schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:16:
@Micha_NL, aub even goed wassen 😅.

Wit ziet er schoon altijd deftig uit.
Ik weet het, eerste ritje snelweg en zag er nu al zo uit 🙈, wordt regelmatig wassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@Micha_NL , als dat van 1 ritje komt dan wordt het de microfibre doek erbij houden, haha. Maar geniet van de auto, het is een pareltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 22:32
Kort vraagje waar iemand misschien een tip heeft alvorens ik naar de dealer ga.

Ik heb een 6 sportbreak 2.5 uit 2009 en sinds kort gaat daar for no obvious redenen het alarm van af. Soms dagen niet, soms een paar keer per dag. Zojuist ook weer 2x.

Heeft denk ik niks met het warme weer te maken, want 's nachts gaat ie ook wel eens af. Na 1 of 2 minuten stopt ie vanzelf.

Bloedirritant. Ook voor de buurt natuurlijk.

Kan ik hier zelf iets mee? Is dit een bekend euvel wellicht? Iemand tips? Ik wil sowieso ff bij de dealer langs, maar misschien kan ik zelf ook al iets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@vosss, zoek even op alarm in dit topic. Is vorig jaar ook een discussie over geweest, weet niet of er destijds een oplossing is besproken of niet. Een van de laatste posts als je hebt gezocht op alarm. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 22:32
Zo 123 geen oplossing gezien hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Ik heb verschillende oplossingen gezien. De accu werd het meest genoemd daar is hij nogal gevoelig op. Ook op verkeerde types. Het probleem dat ik had is niet hetzelfde maar ik heb hem verkocht voor ik er echt een oplossing voor heb gezocht.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05 13:37
Net de Mazda 2 (2015) voor grote beurt, blijkt er een terugroepactie te zijn vanwege snellere slijtage dan normaal van de rubbers van de stabilisatorstang (aldus de monteur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:46
Ik heb gisteren mijn nieuwe auto gehaald, Mazda 6 wagon privileged edition _/-\o_

Wat een geweldige auto, groot vooruitgang ten opzicht van mijn vorige auto. Ik ga nog foto's maken.

Mijn persoonlijke grote pluspunten :
Stil
Ventilatie stoel
Comfortable stoel
Head up display
Android auto
Goede versnellingenbak
Lane assistance blijft altijd uit (te gevoelig voor me)

Minpunt:
Slechte banden
I loop elke keer handmatig afzetten

Als er vragen zijn, zeg het maar gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:18

RvL

Mooie wagen vind ik dat, de 6. Ik kijk uit naar de foto's ;)

Wij kunnen morgen onze Mazda 2 Dynamic uit 10/2017 ophalen *O* *O*

De huidige Peugeot 206 is nu toch echt wel op. Begin van het jaar noodgedwongen de koppeling moeten laten vervangen, want het zat niet in de planning om nu al een nieuwe(re) auto te kopen. Maar hij is gewoon op: trillende remmen, bij het vervangen van de koppeling heeft een aandrijfas waarschijnlijk (teveel) op z'n falie gehad waardoor hij net niet meer recht is. Ook houd ik m'n hart vast voor de verschillende kogels, dat was bij de vorige APK al een aandachtspunt.

Dus zijn we op zoek gegaan naar een andere auto. Een aantal auto's bekeken: Kia Rio, Ford Fiesta, totdat we bij de Mazda 2 kwamen: meteen verliefd op het model. En dat is er na de proefrit niet minder om geworden!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:56
Tja, wat wil je met een Franse auto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

coob schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:45:
Deels eens, maar toch heeft die Franse auto het bijna 14 jaar en 260.000km zonder overdreven grote storing gedaan. Misschien mazzel :P Nu toch maar voor wat Japanse betrouwbaarheid gegaan ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:49
coob schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:45:
Stoere maar gedateerde oneliner! Jammer dat je jezelf met deze uitspraak diskwalificeert. Door dit soort borrelpraat wrijft o.a. VAG in zijn handjes: leunen op betrouwbaarheid uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Steven.w schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:44:
[...]

Stoere maar gedateerde oneliner! Jammer dat je jezelf met deze uitspraak diskwalificeert. Door dit soort borrelpraat wrijft VAG in zijn handjes: leunen op betrouwbaarheid uit het verleden.
Wie heeft het over VAG? Ook daar moet je weg blijven.
Trouwens, de 5008 was de auto met de meeste pech vorig jaar.
En feit blijft dat sowieso de Franse auto's nog steeds de meeste problemen hebben en de Aziaten de minste.

En neem niet alles zo serieus joh. Mijn eerste opmerking was meer een geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

coob schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:53:
[...]

Wie heeft het over VAG? Ook daar moet je weg blijven.
Trouwens, de 5008 was de auto met de meeste pech vorig jaar.
En feit blijft dat sowieso de Franse auto's nog steeds de meeste problemen hebben en de Aziaten de minste.

En neem niet alles zo serieus joh. Mijn eerste opmerking was meer een geintje.
Het verschilt wel heel erg. De oudere Franse auto's (Renault < 2006, oudere Peugeots) stonden inderdaad niet bekend om hun betrouwbaarheid. Maar zakelijk rijd ik nu alweer de 3e Renault (2x Megane, Kadjar) en daar heb ik vrijwel geen problemen mee. 1 keer een gescheurde slang van de intercooler, waardoor de turbo niet meer mee wilde doen. Toen was die Kadjar toch wel wat aan de trage kant ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
Card Nox schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:30:
Heeft iemand ervaring met een Mazda 6 SW uit 2014 op 19" velgen? Rij nu met de standaard 17" rond en zou graag willen upgraden naar 18", de velg die ik op het oog heb is er enkel in 19" en vraag me af of dat wellicht te oncomfortabel word.

[Afbeelding]
Zou ik niet doen.. ik heb de standaard 18" (of 19" weet niet zeker) velgen die bij het topmodel horen en die zijn best oncomfortabel..
Ik heb denk ik liever de kleinere in hind sight..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

ToolkiT schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:28:
[...]

Zou ik niet doen.. ik heb de standaard 18" (of 19" weet niet zeker) velgen die bij het topmodel horen en die zijn best oncomfortabel..
Ik heb denk ik liever de kleinere in hind sight..
Hier idem, weliswaar op een andere auto. Ik heb 19" onder mijn Kadjar liggen. Ziet er mooi uit, maar de 17" waar ze ook op geleverd werden/worden zijn een stuk comfortabeler en stiller. Dat heb ik gemerkt toen ik tijdens de laatste onderhoudsbeurt een op 17" geleverd model mee had.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@ToolkiT, op de GT-M zitten standaard 19" als ik me niet vergis. Volgens mij is deze velg namelijk 1 van de standaard GT-M Modellen.

@RvL, een Kadjar heeft er waarschijnlijk ook nog meer rubber om liggen dan mijn Mazda 2.

Thanks voor de feedback. Van de ene kant hoeft het niet want ik rijd niet veel en het kost toch weer €1.000,-. Van de andere kant rij ik niet veel (dus weinig last als het niet zo comfortabel is), ziet het er best dik uit en zou ik het niets vinden dan verkoop ik het gewoon weer en kost het me wellicht €200,- of zo dus waarom niet gewoon proberen ... lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Card Nox
Ongetwijfeld wel, maar in de meeste gevallen geldt dat de wang van de band kleiner wordt als je een grotere velgmaat neemt. Dit om de omtrek zoveel mogelijk gelijk te houden. En een lagere wang betekent sowieso minder comfort.

Het is altijd de duivelsverhouding tussen looks en comfort. Meer looks betekent minder comfort en andersom ;-)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@RvL, ja precies. Maar aangezien jou Kadjar waarschijnlijk al hogere banden heeft dan mijn Mazda zal ik minder rubber hebben dan jou en dus nog meer discomfort ervaren.

Ik heb hiervoor een Golf 5 gereden uit 2006 waar ik in de winter op 15" reed en in de zomer op 18" (welliswaar totale ruk banden) maar dat was ook dag en nacht. Zomer lekker sportief maar stug als de pest en de winter was het alsof ik op een wolkje reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Hier ook. Op mijn 3 g-tm liggen in de zomer van die harde 18"/45 banden die wel lekker strak sturen maar ook veel herrie maken en in de winter 16"/55 geloof ik die veel zachter zijn en minder herrie maken. Maar de auto rolt ook meer zijdelings over die banden waardoor het weer minder strak stuurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL

RvL

RvL schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:57:
Mooie wagen vind ik dat, de 6. Ik kijk uit naar de foto's ;)

Wij kunnen morgen onze Mazda 2 Dynamic uit 10/2017 ophalen *O* *O*

De huidige Peugeot 206 is nu toch echt wel op. Begin van het jaar noodgedwongen de koppeling moeten laten vervangen, want het zat niet in de planning om nu al een nieuwe(re) auto te kopen. Maar hij is gewoon op: trillende remmen, bij het vervangen van de koppeling heeft een aandrijfas waarschijnlijk (teveel) op z'n falie gehad waardoor hij net niet meer recht is. Ook houd ik m'n hart vast voor de verschillende kogels, dat was bij de vorige APK al een aandachtspunt.

Dus zijn we op zoek gegaan naar een andere auto. Een aantal auto's bekeken: Kia Rio, Ford Fiesta, totdat we bij de Mazda 2 kwamen: meteen verliefd op het model. En dat is er na de proefrit niet minder om geworden!
Belofte maakt schuld, dus hierbij de foto's!

Mazda 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qt28sdXkLLopqVujEe4VvY57/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NpIElFqv3j7McQ54S0ZLUwY2/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NfowDmGxJwiEQnDsgpUnG8z0/thumb.jpg

Een Mazda 2 Dynamic. Wat specs:
  • Bouwjaar: 10-2017
  • Soul Crystal Red
  • 1.5 SkyActiv motor met 90PK
  • Allerlei opties als airco, navi, MZD Connect (pookje om alles mee te bedienen), PDC
Het lage gewicht gecombineerd met 90PK vermogen en een prettig onderstel maakt het best een leuke auto om in rijden 8). Daarnaast is hij veel stiller, een stuk krachtiger en volwassener dan de 206. En geen ouderdomskwaaltjes meer zoals piepjes, kraakjes, trillingen, stotteringen en ga zo maar door.

Alleen op 1 plekje op de A-stijl laat de blanke lak los. Niet gezien tijdens de bezichting, proefrit en tijdens de oplevering. Ik zag het ook thuis pas... Dus daar ga ik nog even contact over opnemen met de dealer. Foto's heb ik al doorgestuurd naar ze.

Al met al best een vooruitgang t.o.v. van onze Peugeot 206 1.1 uit 2005 met 257500km ervaring :P

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
Vanmorgen bij een kennis de remblokken voor van mijn 3 vervangen. Stelde weinig voor. De klauw hoeft er niet eens af.
Originele blokken waren van Ferodo en nu hebben we blokken van ATE geplaatst.
Kosten, 43€ tegenover 167€ wat de dealer vraagt.
En Ferodo koop je voor 17€
Remgevoel beter dan de originele blokken.

[ Voor 5% gewijzigd door coob op 27-04-2019 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:49
RvL schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:17:
[...]

Belofte maakt schuld, dus hierbij de foto's!

Mazda 2
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Een Mazda 2 Dynamic. Wat specs:
  • Bouwjaar: 10-2017
  • Soul Crystal Red
  • 1.5 SkyActiv motor met 90PK
  • Allerlei opties als airco, navi, MZD Connect (pookje om alles mee te bedienen), PDC
Het lage gewicht gecombineerd met 90PK vermogen en een prettig onderstel maakt het best een leuke auto om in rijden 8). Daarnaast is hij veel stiller, een stuk krachtiger en volwassener dan de 206. En geen ouderdomskwaaltjes meer zoals piepjes, kraakjes, trillingen, stotteringen en ga zo maar door.

Alleen op 1 plekje op de A-stijl laat de blanke lak los. Niet gezien tijdens de bezichting, proefrit en tijdens de oplevering. Ik zag het ook thuis pas... Dus daar ga ik nog even contact over opnemen met de dealer. Foto's heb ik al doorgestuurd naar ze.

Al met al best een vooruitgang t.o.v. van onze Peugeot 206 1.1 uit 2005 met 257500km ervaring :P
Mooie auto. Prachtige kleur vooral! Veel plezier gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:54
Ik had vanochtend een raar probleem met mijn Mazda 2 GT-M. De afstandsbediening deed het niet, ik kon de auto niet van het slot halen. Met de reserve sleutel evenmin (huh?). Uiteindelijk de auto in gekomen met de "nood sleutel" maar starten gaat niet omdat hij de sleutel niet zag.

Gelukkig kan je de sleutel tegen de start/stop knop houden, waarna je wel kan starten.
De afstandsbediening werkte daarna ook weer gewoon voor het starten/stoppen en op slot/van slot doen van de auto. Heel raar, vooral dat beide sleutels er last van hebben.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 22:41
Ik mag me ook melden in dit topic:

Een CX-5 uit 2012

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UabkVnqgMD42ljTLKHR8BhDe/full.jpg

Paar vraagjes, die ik wellicht ook wel in de handleiding kan vinden, maar hier vragen is makkelijker :) :

- i-stop: ik rem, stop en trap koppeling in en zet 'm in zijn vrij. Dan zou de motor moeten stoppen toch? Heb m nog niet zien stoppen. Als het lampje brandt op dashboard dan staat deze functie aan toch?
- afneembare trekhaak lijkt muurvast te zitten. Iemand tips om deze los te krijgen?
- aangesloten usb laat alle mappen en submappen in 1 lange lijst zien. Ik zou graag alleen de hoofdmappen zien en als ik verder klik de submappen. Kan dit?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@bramv82, sjieke bak!

Mbt vraag 1: hopelijk is je volgorde iets anders wat als je stopt en dan pas je koppeling in trapt zal hij bokken en uiteindelijk afslaan ;).. Maar ja, je remt, koppeling in, stopt, bak in de vrij, koppeling los en dan zou hij moeten afslaan mits er aan een x aantal voorwaarden wordt voldaan. Ik weet nog dat mijn 6 het in het begin ook niet deed en later na wel. Ligt er wellicht aan dat de auto een tijdje heeft stil gestaan en de accu weer even goed vol wil zijn. Daarnaast moet de motor warm zijn want een koude motor starten is niet het beste voor een motor en de load op je accu (navi, lampen, airco, radio, bluetooth, 3 telefoons laden etc) moet niet te hoog zijn en de accu zelf natuurlijk lekker vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-05 23:21
Ik rij een 6 Sportbreak uit 2012 en daar werkt sinds een half jaar i-stop ook niet meer. Heeft te maken met de accu die minder begint te worden. Heb ook al een aantal keren de melding ' inspectie batterij beheerssysteem vereist' in het display gehad afgelopen jaar. Nachtje aan de druppellader en melding is verdwenen. Accu is voor de rest nog wel goed en aangezien een nieuwe erg prijzig is, rij ik er nog wel even mee door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ondertussen de eerste kilometers in de 2 mogen maken. Ook in heb er even in mogen rijden van m'n vrouw ;)

Wat een heerlijk karretje is het zeg. Dat hadden we natuurlijk al gemerkt tijdens de proefrit, maar na aantal dagen er echt in rijden bevestigd het toch wel. Heerlijke rust aan boord, erg prettige motor en onderstel. Opvallend is ook de kleine draaicirkel t.o.v. de 206.

En alles werkt gewoon goed. Die MZD Connect pook is werkelijk geniaal, het multimediasysteem werkt ook erg prettig vind ik. Een voordeel t.o.v. mijn Renault is dat hij onthoud dat ie op BT Audio staat. In m'n Renault valt hij altijd terug naar de eerste beschikbare bron voor BT Audio 'wat je device is nog niet verbonden'. Verbind 'm dan....

Enige kleine minpuntje is dat je niet kan instellen dat de deuren automatisch op slot springen als je wegrijd. Althans, ik heb het nog niet kunnen vinden. Is het mogelijk om dat in te stellen? Onze 2 heeft geen losse vergrendelschakelaar (alleen in de handgreep), dus volgens mij is het dan niet mogelijk?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:26
RvL schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:26:
Ondertussen de eerste kilometers in de 2 mogen maken. Ook in heb er even in mogen rijden van m'n vrouw ;)

Wat een heerlijk karretje is het zeg. Dat hadden we natuurlijk al gemerkt tijdens de proefrit, maar na aantal dagen er echt in rijden bevestigd het toch wel. Heerlijke rust aan boord, erg prettige motor en onderstel. Opvallend is ook de kleine draaicirkel t.o.v. de 206.

En alles werkt gewoon goed. Die MZD Connect pook is werkelijk geniaal, het multimediasysteem werkt ook erg prettig vind ik. Een voordeel t.o.v. mijn Renault is dat hij onthoud dat ie op BT Audio staat. In m'n Renault valt hij altijd terug naar de eerste beschikbare bron voor BT Audio 'wat je device is nog niet verbonden'. Verbind 'm dan....

Enige kleine minpuntje is dat je niet kan instellen dat de deuren automatisch op slot springen als je wegrijd. Althans, ik heb het nog niet kunnen vinden. Is het mogelijk om dat in te stellen? Onze 2 heeft geen losse vergrendelschakelaar (alleen in de handgreep), dus volgens mij is het dan niet mogelijk?
Bij de europese modellen is het niet mogelijk het in te stellen dat de deuren automatisch sluiten na het aanzetten. In modellen in de USA wel, die hebben zelfs een elektronisch knopje voor het vergrendelen van de deur.

Is blijkbaar een regio-dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:50
bramv82 schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:57:
Ik mag me ook melden in dit topic:

Een CX-5 uit 2012

[Afbeelding]

Paar vraagjes, die ik wellicht ook wel in de handleiding kan vinden, maar hier vragen is makkelijker :) :

- i-stop: ik rem, stop en trap koppeling in en zet 'm in zijn vrij. Dan zou de motor moeten stoppen toch? Heb m nog niet zien stoppen. Als het lampje brandt op dashboard dan staat deze functie aan toch?
- afneembare trekhaak lijkt muurvast te zitten. Iemand tips om deze los te krijgen?
- aangesloten usb laat alle mappen en submappen in 1 lange lijst zien. Ik zou graag alleen de hoofdmappen zien en als ik verder klik de submappen. Kan dit?
Ten aanzien van de trekhaak. Je moet de vergrendeling eerst een stuk naar de zijkant trekken en dan pas draaien. Als het goed is zakt hij dan gemakkelijk weg.
Mocht het toch niet lukken, zou je dan een foto willen posten van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
Card Nox schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:26:
@bramv82, sjieke bak!

Mbt vraag 1: hopelijk is je volgorde iets anders wat als je stopt en dan pas je koppeling in trapt zal hij bokken en uiteindelijk afslaan ;).. Maar ja, je remt, koppeling in, stopt, bak in de vrij, koppeling los en dan zou hij moeten afslaan mits er aan een x aantal voorwaarden wordt voldaan. Ik weet nog dat mijn 6 het in het begin ook niet deed en later na wel. Ligt er wellicht aan dat de auto een tijdje heeft stil gestaan en de accu weer even goed vol wil zijn. Daarnaast moet de motor warm zijn want een koude motor starten is niet het beste voor een motor en de load op je accu (navi, lampen, airco, radio, bluetooth, 3 telefoons laden etc) moet niet te hoog zijn en de accu zelf natuurlijk lekker vol.
In mijn infotainment zit een scherm (onder apps) waar de status van de iStop systeem in staat aangegeven.
De condensator moet vol zijn, airco mag niet op vol loeien, motor moet warm zijn, stuur moet recht staan etc.. etc als dat ok is moet stop-start werken..
En natuurlijk moet het systeem aanstaan (bij mij zit rechts tussen stuur en deur daar een knopje voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Death1ord schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:51:
[...]

Bij de europese modellen is het niet mogelijk het in te stellen dat de deuren automatisch sluiten na het aanzetten. In modellen in de USA wel, die hebben zelfs een elektronisch knopje voor het vergrendelen van de deur.

Jammer, maar het zij zo. Als dat nu het enige is ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
ToolkiT schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:35:
[...]

In mijn infotainment zit een scherm (onder apps) waar de status van de iStop systeem in staat aangegeven.
De condensator moet vol zijn, airco mag niet op vol loeien, motor moet warm zijn, stuur moet recht staan etc.. etc als dat ok is moet stop-start werken..
En natuurlijk moet het systeem aanstaan (bij mij zit rechts tussen stuur en deur daar een knopje voor)
Als ik het goed voorheb zit er zelfs een extra accu voor het start-stopsysteem in de auto. In ieder geval, die accu is bij mijn ouders hun wagen eens vervangen. Hun CX-5 is uit 2013. Als de auto amper/nooit in i-stop gaat, heeft het hoogstwaarschijnlijk hier mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Nee hoor, er zit maar één accu in de auto. Wel met een hogere capaciteit ivm start/stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
coob schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:05:
Nee hoor, er zit maar één accu in de auto. Wel met een hogere capaciteit ivm start/stop.
Bij mijn 6 zit er een extra accu/capaciteit in die een soort semi hybride systeem geeft en je rem energie opslaat.. voor zover ik begrijp is dit los van de standaard accu..
Maar als ik het hier https://discoveryourmazda.com.au/mazda-istop-explained/ lees is het idd een heavyduty accu die beide doet?
Ah, in de 6 zit ook het i-ELOOP systeem.. https://discoveryourmazda.com.au/mazda6-technology-review/
In andere modellen niet..

[ Voor 19% gewijzigd door ToolkiT op 29-04-2019 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Diesels hebben dat, benzine niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
Card Nox schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:51:
Diesels hebben dat, benzine niet.
Misschien in europa, maar in Aus (en de US?) ook op benzine: https://www.caradvice.com...hnology-details-revealed/

Canada ook: https://www.mazda.ca/en/innovation/i-eloop/

[ Voor 8% gewijzigd door ToolkiT op 29-04-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@ToolkiT, in NL geeft het blijkbaar ook benzine i-eloop. Is dit wellicht na de update ook naar de benzine gekomen? Meende me te herinneren dat het voorheen enkel op de diesels zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Card Nox De Mazda 2 GT-M met SkyActiv-G 115 heeft het al sinds de introductie in 2015

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@RvL, ahh, dat is dan 'na' de update aangezien die in 2015 is gekomen. Ik heb zelf een 6 uit dec 2013 en toen was het er nog niet, of enkel bij de diesels geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25
Zo ver ik weet wordt die condensator niet gebruikt voor het starten van de auto in het i Stop systeem. Ik dacht dat het alleen werd gebruikt voor de overige elektronica. Maar als ik het mis heb hoor ik dat graag.

(Mijn Mazda 6 2.2 diesel uit 2015 heeft ook een i-eloop systeem)

[ Voor 13% gewijzigd door SkullboyNL op 29-04-2019 16:25 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
SkullboyNL schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:24:
Zo ver ik weet wordt die condensator niet gebruikt voor het starten van de auto in het i Stop systeem. Ik dacht dat het alleen werd gebruikt voor de overige elektronica. Maar als ik het mis heb hoor ik dat graag.

(Mijn Mazda 6 2.2 diesel uit 2015 heeft ook een i-eloop systeem)
Niet voor het starten, wel voor het draaien van de electronica terwijl de motor uit is.. dus als die capaciteit leeg is, gaat de motor weer aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
@ToolkiT Ah oke dat dacht ik al. Maar waarom zal hij de auto starten wanneer de condensator leeg is? Er zit ja nog genoeg ik de accu. Andere merken gaan ook gewoon door met stroom verbruiken uit de accu wanneer het start stop systeem actief is.

Maar ik ga zo naar huis dus ik zal er op letten wat hij doet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
SkullboyNL schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:31:
@ToolkiT Ah oke dat dacht ik al. Maar waarom zal hij de auto starten wanneer de condensator leeg is? Er zit ja nog genoeg ik de accu. Andere merken gaan ook gewoon door met stroom verbruiken uit de accu wanneer het start stop systeem actief is.

Maar ik ga zo naar huis dus ik zal er op letten wat hij doet.
Ja dat vroeg ik me ook af..
Als je in de infotainment app kijkt, kan je volgen hoe de capaciteit oplaad en leegloopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@bramv82 Ik vind dat i-stop zo omslachtig werken dat ik het niet gebruik. Ik weet het niet 100% zeker meer, maar het was of de airco of de blower op de "raam-stand" waarmee i-stop niet werkt.

Volgens mij het tweede, want daar heb ik em eigenlijk altijd op staan.

Ik heb een 2 uit 2017.

[ Voor 50% gewijzigd door LA-384 op 29-04-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
LA-384 schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:44:
@bramv82 Ik vind dat i-stop zo omslachtig werken dat ik het niet gebruik. Ik weet het niet 100% zeker meer, maar het was of de airco of de blower op de "raam-stand" waarmee i-stop niet werkt.

Volgens mij het tweede, want daar heb ik em eigenlijk altijd op staan.

Ik heb een 2 uit 2017.
Ja volgens mij is dat 1 van de factoren dat het uit doet zetten.. ik vermoed omdat het teveel stroom trekt ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:00
Death1ord schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:51:
[...]

Apart, is dat dan alleen op de 2?
Mijn CX-5 heeft het wel, en ik dacht dat ik het ook bij de 3 en CX-3 heb gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
ToolkiT schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:00:
[...]

Ja volgens mij is dat 1 van de factoren dat het uit doet zetten.. ik vermoed omdat het teveel stroom trekt ofzo..
Maar dat bedoel ik dus, ook als de airco uit staat op die stand werkt i-stop niet. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:18
Ik gok omdat de ontwaseming stand warmte nodig heeft. Een motor die uit staat wekt geen warmte op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
DutchCommando schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:57:
Ik gok omdat de ontwaseming stand warmte nodig heeft. Een motor die uit staat wekt geen warmte op.
Ok, dat klinkt wel aannemelijk. Hoewel i-stop het wél doet wanneer de blower op die ontwaseming/voeten combi stand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Dat maakt mijn aanname weer wat twijfelachtiger... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Hoe dan ook, ik kan er niet overweg met dat i-stop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
TheJason schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:16:
[...]

Ten aanzien van de trekhaak. Je moet de vergrendeling eerst een stuk naar de zijkant trekken en dan pas draaien. Als het goed is zakt hij dan gemakkelijk weg.
Mocht het toch niet lukken, zou je dan een foto willen posten van het systeem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yEQlnoFGUfKrsvASTMDRoMz9/full.jpg

Sleutel goed zetten, knop uittrekken en met de klok mee draaien.
Geen beweging in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
Tankiej schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:47:
[...]

Apart, is dat dan alleen op de 2?
Mijn CX-5 heeft het wel, en ik dacht dat ik het ook bij de 3 en CX-3 heb gezien..
Neen, op alle Mazda-modellen is dit zo. In de nieuwste versies heb ik er niet op gelet. Mogelijks is vanaf de nieuwe CX-5 en de facelift modellen dit aangepast.

De CX-5 uit 2013 heeft het ook aan de klink van binnen, zoals mijn Mazda2 en de Mazda3 die ik in testgereden heb.

Ik veronderstel dat ze tot hun zinnen zijn gekomen en dit gewoon ook voor de Europeese markt hebben aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@bramv82 Lijkt wel wat op mijn trekhaak (zelfde principe van ontkoppelen).
Ik zie het nog steeds als trial&error. Ik doe wat er moet gebeuren, gebeurt niets, ik vloek wat, ik schop een keer, ik vloek nog meer, en opeens is ie los. Snel opbergen en verder met iets anders. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:29

M-ThijZ

Riding on Rails

@Card Nox Mijn 2014 Mazda 3 GT-M is ook uitgerust met i-ELOOP.

Wat trekhaken betreft, ik heb ook een afneembare, maar zou niet weten hoe ik die eronder monteer. :$ Moet ik nog maar eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
LA-384 schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:41:
@bramv82 Lijkt wel wat op mijn trekhaak (zelfde principe van ontkoppelen).
Ik zie het nog steeds als trial&error. Ik doe wat er moet gebeuren, gebeurt niets, ik vloek wat, ik schop een keer, ik vloek nog meer, en opeens is ie los. Snel opbergen en verder met iets anders. :+
Misschien moet ik inderdaad wat geweld gebruiken.

Auto is uit 2012 met 65000km. Trekhaak zat geen krasje op dus nooit gebruikt. Zou zo maar kunnen dat ie er de afgelopen 7jaar continu onder heeft gezeten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
Om even terug te komen op het I stop/ i-eloop systeem. Gisteren op weg naar huis even aan het testen geweest.

- I-stop is te gebruiken na enkele honderden meters te rijden. Voorwaarden volgens het scherm zijn: Warme motor, Volle accu en de temperatuur moet in de auto op de ingestelde waarde zijn. Dus hij moet klaar zijn met verwarmen/koelen. Je ziet dan dat alle logootjes een blauwe gloed krijgen en er komt gereed onder in het scherm te staan.

- Eerste keer dat ik stil ging staan was naar een lange periode van uitrollen/afremmen van 120 naar 0. Hierbij was het i-eloop systeem helemaal vol. Het scherm gaf aan dat ik 16 minuten stil kon staan. Maar na 15 seconden kon ik al weer door rijden dus heb dit niet kunnen testen.

-2de keer stil staan was thuis op de oprit. Ik wilde testen of het i-eloop systeem gevolgen had voor het i-stop systeem dus heb ik er voor gezorgd dat er geen lading in de condensator zat. Na het los laten van de koppeling sloeg de auto gelijk af. Het scherm gaf nu aan dat ik 17 minuten stil kon staan. Dit is dus een minuut langer dan met een volle condensator. Echter startte de auto zelf weer na 1 minuut en 23 seconden. Ik heb het idee dat het i-eloop systeem niks te maken heeft met i-stop.

Afbeeldingslocatie: http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=H66A

Ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen moeite hebben met het Start stop systeem hebben. Bij mij werkt het prima bijna elke keer als ik stil ga staan in de vrij en laat de koppeling los treed het i-stop systeem in .

Bij mijn vorige werk gever heb ik in verschillende lease auto's gereden die ook allemaal een start stop systeem hadden. Skoda Fabia 1.2 TDI (2011) en Skoda Octavia 1.6 TDI (2015) beide Skoda's sloegen ook gelijk af bij het los laten van de koppeling. Soms nog wel sneller dan de Mazda. Ook heb ik nog in een Renault Clio 1.5 DCI(2014) gereden hier bij werkte het systeem vaker niet dan wel. De Mazda werkt echt 10x beter in vergelijking met de Clio

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:50
bramv82 schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:25:
[...]

[Afbeelding]

Sleutel goed zetten, knop uittrekken en met de klok mee draaien.
Geen beweging in te krijgen.
Misschien zit hij inderdaad gewoon wat vast doordat de trekhaak er lang onder heeft gezeten.
De stekkerdoos zou je volgens mij ook omhoog nog moeten kunnen klappen.
Qua handelingen doe je iig voor zover ik weet het juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik zit nu op de camping, zal volgende week eens aan de gang gaan met kruipolie en een houten hamer of zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 14:26
Ik rijd nu bijna 4 jaar in mijn 6 Sportbreak en ik weet van het bestaan van de i-functies af, maar ik krijg deze maar niet toegepast in de praktijk.Als ik namelijk voor een verkeerslicht of zo sta, dan zet ik de auto altijd in de eerste versnelling om direct weg te kunnen rijden. Bovendien heb ik de koppeling in (duh) en de rem vast (of koppeling iets op laten komen totdat hij 'pakt', zodat de auto in ieder geval niet gaat rollen.

Wanneer ik de bak in z'n vrij moet zetten, rem en koppeling los moet laten om van de i-stop gebruik te maken, dan ben ik benieuwd hoe je dan voorkomt dat de auto gaat rollen bij een licht oplopende weg, en bovendien moet je tig handelingen doen op het moment dat het verkeerslicht op groen springt. En als ik zelf ergens een hekel aan heb, zijn het mensen die nog seconden nodig hebben voor ze wegrijden zodra het groen is. Dat scheelt achteraan de rij al snel een paar auto's die wel/niet mee kunnen door groen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:29

M-ThijZ

Riding on Rails

coelho schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:29:
Wanneer ik de bak in z'n vrij moet zetten, rem en koppeling los moet laten om van de i-stop gebruik te maken, dan ben ik benieuwd hoe je dan voorkomt dat de auto gaat rollen bij een licht oplopende weg, en bovendien moet je tig handelingen doen op het moment dat het verkeerslicht op groen springt. En als ik zelf ergens een hekel aan heb, zijn het mensen die nog seconden nodig hebben voor ze wegrijden zodra het groen is. Dat scheelt achteraan de rij al snel een paar auto's die wel/niet mee kunnen door groen.
  1. Rempedaal kun je in blijven houden.
  2. Ik gebruik het niet wanneer ik vooraan het stoplicht sta (en er auto's achter mij staan).
Tig handelingen valt ook wel mee: koppelingspedaal in, pook naar en koppeling op laten komen.

Ik gebruik de i-stop niet voor hele korte stops (< 10s). Als ik aansluit bij een verkeerslicht dat al op rood staat, laat ik de motor ook draaien. Ik heb het gevoel dat kort achter elkaar de motor starten en stoppen wel een schadelijk zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
SkullboyNL schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:11:
Om even terug te komen op het I stop/ i-eloop systeem. Gisteren op weg naar huis even aan het testen geweest.

- I-stop is te gebruiken na enkele honderden meters te rijden. Voorwaarden volgens het scherm zijn: Warme motor, Volle accu en de temperatuur moet in de auto op de ingestelde waarde zijn. Dus hij moet klaar zijn met verwarmen/koelen. Je ziet dan dat alle logootjes een blauwe gloed krijgen en er komt gereed onder in het scherm te staan.

- Eerste keer dat ik stil ging staan was naar een lange periode van uitrollen/afremmen van 120 naar 0. Hierbij was het i-eloop systeem helemaal vol. Het scherm gaf aan dat ik 16 minuten stil kon staan. Maar na 15 seconden kon ik al weer door rijden dus heb dit niet kunnen testen.

-2de keer stil staan was thuis op de oprit. Ik wilde testen of het i-eloop systeem gevolgen had voor het i-stop systeem dus heb ik er voor gezorgd dat er geen lading in de condensator zat. Na het los laten van de koppeling sloeg de auto gelijk af. Het scherm gaf nu aan dat ik 17 minuten stil kon staan. Dit is dus een minuut langer dan met een volle condensator. Echter startte de auto zelf weer na 1 minuut en 23 seconden. Ik heb het idee dat het i-eloop systeem niks te maken heeft met i-stop.

[Afbeelding]

Ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen moeite hebben met het Start stop systeem hebben. Bij mij werkt het prima bijna elke keer als ik stil ga staan in de vrij en laat de koppeling los treed het i-stop systeem in .

Bij mijn vorige werk gever heb ik in verschillende lease auto's gereden die ook allemaal een start stop systeem hadden. Skoda Fabia 1.2 TDI (2011) en Skoda Octavia 1.6 TDI (2015) beide Skoda's sloegen ook gelijk af bij het los laten van de koppeling. Soms nog wel sneller dan de Mazda. Ook heb ik nog in een Renault Clio 1.5 DCI(2014) gereden hier bij werkte het systeem vaker niet dan wel. De Mazda werkt echt 10x beter in vergelijking met de Clio
Het totaal aantal minuten is niet de tijd die je kan stilstaan, maar is de totale tijd die je al hebt stil gestaan. De i-Eloop zou er moeten voor zorgen dat je energie-recuperatie hebt en je dus opgewekte energie door de motor moet gebruiken om de elektronica van stroom te voorzien.
Ik rijd nu bijna 4 jaar in mijn 6 Sportbreak en ik weet van het bestaan van de i-functies af, maar ik krijg deze maar niet toegepast in de praktijk.Als ik namelijk voor een verkeerslicht of zo sta, dan zet ik de auto altijd in de eerste versnelling om direct weg te kunnen rijden. Bovendien heb ik de koppeling in (duh) en de rem vast (of koppeling iets op laten komen totdat hij 'pakt', zodat de auto in ieder geval niet gaat rollen.

Ik gebruik het altijd, zelfs al sta ik vanvoor aan een stoplicht. Ik zie niet in welke vertraging je krijgt door koppeling+schakelen uit te voeren tov de koppeling in te houden. De langste tijd is toch de reactietijd die je nodig hebt om het licht te zien verspringen.

Je kan het maar zo makkelijk maken voor jezelf. Rustig de voeten van de pedalen (met handrem op uiteraard, de nieuwe Mazda's met elektronische handrem hebben een autohold functie) en toch sneller weg dan 90% van de overige automobilisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts

De koppeling half op laten komen om te voorkomen dat je achteruit rolt kun je beter niet doen. Op die manier slippen je kopelingsplaten wat voor extra slijtage zorgt. Een nieuwe koppeling is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(jarig!)
M-ThijZ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:25:
[...]
  1. Rempedaal kun je in blijven houden.
  2. Ik gebruik het niet wanneer ik vooraan het stoplicht sta (en er auto's achter mij staan).
Tig handelingen valt ook wel mee: koppelingspedaal in, pook naar en koppeling op laten komen.
sterker nog, bij de automaat werkt iStop als je rem helemaal diep ingetrapt hebt.
En als ik hem in Neutral zet bij stoplicht en daarna in drive zet gaat de motor ook weer aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
bramv82 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:53:
[...]
De koppeling half op laten komen om te voorkomen dat je achteruit rolt kun je beter niet doen. Op die manier slippen je kopelingsplaten wat voor extra slijtage zorgt. Een nieuwe koppeling is niet goedkoop.
bovendien hebben de meeste mazda's tegenwoordig hill hold assist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
M a r c o schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:29:
[...]

bovendien hebben de meeste mazda's tegenwoordig hill hold assist.
Maar dat is maar 2 seconden of zo of je moet een electronische handrem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
coob schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:27:
[...]
Maar dat is maar 2 seconden of zo of je moet een electronische handrem hebben.
oh, je bedoelde langdurig stilstaan met opgekomen koppeling ipv rem? :X
dat is inderdaad niet aan te raden. (gebruik dan de handrem!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Je kan ook de gewone (voet) rem in gedrukt houden dan werkt het i-stop systeem ook gewoon. Net als bij elke andere auto met start stop systeem.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Bij de Opel van een kennis van me werkt het niet prettig.
Als je zachtjes over een rotonde rijdt bv slaat ie soms wel eens af.
De motor start als je het gas intrapt ipv de koppeling .
Bij Mazda werkt het gewoon prettig en heb je nergens last van.
Voor een stoplicht zet ik hem altijd in de vrij en slaat ie netjes af. Wil je weg dan moet je sowieso de koppeling intrappen om hem in de versnelling te zetten en slaat de motor meteen weer aan.
Merk je niet eens.
Heb ook ooit een gelezen dat de motor bij Mazda in de juiste stand afslaat om weer makkelijker te kunnen starten of zo?

-edit
Dit vond ik in een oud bericht van autoweek.

De motor in de Mazda slaat aan door direct benzine in de cilinders te spuiten, de startmotor met een eigen, aparte accu, geeft dan net dat duwtje in de rug om de motor mooi rond te laten lopen. Andere start-stop-systemen moeten het alleen hebben van de startmotor die de 4-cilinder aanslingert. De elektronica zorgt ervoor dat er twee cilinders klaargezet worden in de juiste stand voor een herstart als de benzine wordt ingespoten.
Een motorregelmodule zorgt ervoor dat één van de zuigers, als de motor is afgeslagen, in de positie voor de verbrandingsslag staat. Het herstarten gaat daarom zo snel omdat de motor meteen aanslaat als de brandstof wordt ingespoten. Eén zuiger kan dus meteen een arbeidsslag leveren. Een bescheiden slinger van de startmotor met zijn eigen accu doet de rest. Die accu zit overigens gewoon rechtsachter in het motorcompartiment onder één en dezelfde kap als de andere accu. En dat is dan ook het enige dat je ziet van het hele start-stop-systeem van Mazda.

[ Voor 47% gewijzigd door coob op 01-05-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
Zo, mijn eerste vervelend euvel opgelost bij m'n Mazda2.

Sedert vorige zomer (ik veronderstel door de hoge temperatuur) kwam het leer op beide voorzetels los. Het systeem waarmee het leer vast wordt gehouden over de kussens bestaat uit een lang "clip" systeem in 3 delen, 2 op de hoeken, 1 lang in het center. Dit werd vastgehouden door enige lijm.

Na het een aantal keren opnieuw vast te klikken, kwam het toch steeds los, zo erg dat je de hele lap leer én zitkussen kon opheffen!

De firma die de leren zetelbekleding plaatst hier bij mijn dealer heeft het gefixt met wat nieuwe lijm én enkele schroeven die in de achterkant zijn ingedraaid. Hopelijk komt het nu niet meer los!

En vermoedelijk wordt binnen 2 weken de 100k overschreven B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Komt zo iemand tegen, de vriendin met de leuke broek
YouTube: 20B 3 Rotor RX7 SCREAMS 10,000RPM on the Street - Amazing Sounds!

@coob dat is juist, de ecu stopt de motor zodoende dat 1 zuiger juist voor of na (ik dacht voor daarmee het aanslingeren) DTC staat en dus bijna op maximum druk.

[ Voor 31% gewijzigd door Damic op 05-05-2019 10:02 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Ik heb sinds enige tijd aanslag onder beide spiegels van mijn Mazda 2 uit 2015. Nou heeft iemand met meer verstand van zaken mij verteld dat dit waarschijnlijk aluminium afzetting vanuit de spiegelbehuizing is die de lak aan het vernielen is. Wegpoetsen gaat in ieder geval niet.

Ik kan mij vaag herinneren dat ik op een eerder moment wel andere Mazda's heb gezien met hetzelfde probleem. Wie heeft dit eerder gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mVBAUCMwHB65tLlv7EeHnNbt/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Vandaag voor het eerst zelf wat uitgebreider met de 2 op pad geweest. Wat een fijn karretje zeg!

Natuurlijk, het referentiemateriaal is een oude Peugeot 206, maar wat een rust aan boord. Je geeft gas en er gebeurd ook daadwerkelijk is. Schakelen gaat werkelijk subliem, geen enkele twijfel of hij wel in de versnelling staat.

Ondanks dat er hier wat 'problemen' zijn beschreven met iStop heb ik daar ook geen problemen mee gehad. En wat slaat dat motortje snel aan vanuit iStop :D

Prima navigatie en audiosysteem ook, zeker voor dit segment. Even verbinding met een hotspot en je hebt ook nog file informatie en de hele rataplan.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

Exirion

Gadgetfetisjist

https://www.autoweek.nl/a...n-zes-in-lijn-skyactiv-x/

Zal wel weer aan onze neus voorbij gaan in Europa, net als de 2.5L turbo die ze buiten Europa hebben. Maar ze zijn wel goed bezig :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000

BeaM-R

Powerrrrr

Meld me ook even met met CX-5 :)

Betreft een 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease GT van januari 2017 in de kleur Sonic Silver metallic.
Huidige kilometerstand is ca. 46.000km

Ik heb nog niet echt goede foto's gemaakt maar bij deze toch een paar.

Opgehaald bij de dealer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rLI3bCe4ZxiFrny5vQDReF43/full.jpg

Met de sleurhut eraan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TpHre3k78XrXeAapqkl11zoc/full.jpg

En met de boot eraan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nQwuzDg80r2KLgkh3vyrXc2m/full.jpg

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09
@BeaM-R , je moet je signature aanpassen 😂

Mooie bak!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:55

hellknight

Medieval Nerd

Ik heb mijn Mazda 3 onlangs verkocht - 297K KM op de teller (gekocht met 11K in 2008). Hij deed het nog prima, maar ik had de mogelijkheid de Lexus CT200H van familielid over te nemen voor een mooie prijs, met de helft van dat aantal kilometers

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:08

BM

Moderator Spielerij
Exirion schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:17:
https://www.autoweek.nl/a...n-zes-in-lijn-skyactiv-x/

Zal wel weer aan onze neus voorbij gaan in Europa, net als de 2.5L turbo die ze buiten Europa hebben. Maar ze zijn wel goed bezig :)
Lekker bezig ja, maar ze zullen toch eens een keer met meer info over de 4 cilinder SkyactivX moeten gaan komen. Ik zit al sinds eind januari te wachten tot de definitieve prijzen bekend worden, en elke keer als ik bij de dealer kom word de datum gewoon weer een paar weken opgeschoven. Productiedatum blijft overigens ook 'gewoon netjes' meeschuiven :(

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:56
BM schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:12:
[...]

Lekker bezig ja, maar ze zullen toch eens een keer met meer info over de 4 cilinder SkyactivX moeten gaan komen. Ik zit al sinds eind januari te wachten tot de definitieve prijzen bekend worden, en elke keer als ik bij de dealer kom word de datum gewoon weer een paar weken opgeschoven. Productiedatum blijft overigens ook 'gewoon netjes' meeschuiven :(
Wat voor datum\maand hebben ze afgegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
m.lammers schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:49:
[...]

Wat voor datum\maand hebben ze afgegeven?
Laatste wat ik hoorde (maandje geleden ofzo) was eind juli/begin augustus. Maar het zou me verbazen als ze dat gaan halen. Volgens de dealer op dat moment zou ook half mei alles bekend zijn zodat de leasemaatschappij (ik wacht op private lease) de papieren kon gaan opmaken.

* BM checkt kalender, nope, niet gehaald :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

BM schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:12:
[...]

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het 1000 euro meer ging kosten, dus je weet al hoeveel je moet sparen. Maar levering juli is nu ook al opgeschoven....

Bron
.... Wel laat Mazda alvast weten dat de Skyactiv-X 950 euro duurder gaat worden in vergelijking met de Skyactiv-G 122. In maart staat de nieuwe Mazda3 bij de dealer. De Skyactive-X komt later en is vanaf juli leverbaar.
En dat voor 20-30% minder brandstof verbruik

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
@jeanj Dat klopt, maar aangezien verbruikscijfers nog niet bekend zijn is de impact op de bpm ook nog niet bekend. En zolang die gegevens er nog niet zijn gaat leasemij dus ook nog geen definitief contract opmaken, helaas.

Oh well, meer dan afwachten kunnen we niet he

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

jeanj schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:17:
En dat voor 20-30% minder brandstof verbruik
Nee, ook 180PK ipv 122PK. Eigenlijk wat de 'oude' 120PK al kon leveren zonder de softwarematige beperking.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:10:
[...]

Nee, ook 180PK ipv 122PK. Eigenlijk wat de 'oude' 120PK al kon leveren zonder de softwarematige beperking.
Meen laatst ergens gezien te hebben dat je de 120 pk versie voor iets van 4 a 500 euro kon laten chippen flashen tot 150+.
Aangezien het blok van de krachtigere versie exact hetzelfde is maar je het koppel onderin mist bij de lichtere versie is dat altijd ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

PalingDrone schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:19:
Meen laatst ergens gezien te hebben dat je de 120 pk versie voor iets van 4 a 500 euro kon laten chippen flashen tot 150+.
Aangezien het blok van de krachtigere versie exact hetzelfde is maar je het koppel onderin mist bij de lichtere versie is dat altijd ook nog een optie.
Daar doelde ik met mijn opmerking dus op. Standaard wordt het vermogen boven de 4000rpm afgetopt, maar zonder beperking gaat het door tot rond de 180PK bij 6000rpm. Als je niet hoog in de toeren rijdt voelt de 120PK daarom al vlot zat, dus opzich is het nut in het dagelijks gebruik vrij beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:29:
[...]

Daar doelde ik met mijn opmerking dus op. Standaard wordt het vermogen boven de 4000rpm afgetopt, maar zonder beperking gaat het door tot rond de 180PK bij 6000rpm. Als je niet hoog in de toeren rijdt voelt de 120PK daarom al vlot zat, dus opzich is het nut in het dagelijks gebruik vrij beperkt.
Uit online verbruiksmonitoren leid ik af dat de krachtigere versie efficiënter met dinosaurussap omgaat en dus in de praktijk zuiniger blijkt te zijn.
De geknepen variant is vooral een belastingtechnische maatregel, in markten zonder deze perverse prikkel past Mazda deze methode dus niet toe en leveren ze dit blok zoals het oorspronkelijk ontworpen is.
Inclusief die kudde extra paarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
De 122PK is een broertje van de vorige 120PK (en 165PK) 2 liter. De nieuwe 180PK is een heel ander beestje. Dat blok was denk ik nog niet voldoende productie rijp om als introductie motor te dienen. (ik denk dat dat nieuwe blok met alle techniek aan boord te duur is om een geknepen versie van uit te brengen).

Die "oude" 2 liter rolt toch nog van de band voor o.a. de CX3, CX5, 6 enz dus daar een paar extra van draaien zijn ook de kosten niet.

dit filmpje geeft een redelijk inzicht in het vernieuwende van de 180PK versie. YouTube: How Mazda Is Saving The Gasoline Engine - SkyActiv-X

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:56
BM schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:40:
[...]

Laatste wat ik hoorde (maandje geleden ofzo) was eind juli/begin augustus. Maar het zou me verbazen als ze dat gaan halen. Volgens de dealer op dat moment zou ook half mei alles bekend zijn zodat de leasemaatschappij (ik wacht op private lease) de papieren kon gaan opmaken.

* BM checkt kalender, nope, niet gehaald :)
Haha, de prijzen bekend maken hebben ze in ieder geval niet gehaald. :+
Ik moet nog een half jaartje wachten met mijn volgende auto, dus heb geen haast. Echter wil ik natuurlijk weten waar ik straks aan toe ben. Kijk er wel naar uit om heel eerlijk te zijn! Had met de 120PK proef gereden, maar vond dat echt niks en hoop dus dat de 180PK mij wel wat meer laat lachen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Net een mailtje gehad over de nieuwe CX-30. Daarin wordt gezegd dat de prijzen van de SkyActiv-X naar verwachting eind juli bekend worden gemaakt

De normale SkyActiv-G begint bij €29.990.

Op 6 juni ga ik naar de exclusieve preview van de CX-30. Ben erg benieuwd!

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000

BeaM-R

Powerrrrr

https://www.autoweek.nl/a...eerste-prijzen-cx-30-aan/

"Het trekgewicht van de CX-30 komt op 1.300 kg uit."

Is me nu niet helemaal duidelijk voor welke versie dit nu is.

[ Voor 42% gewijzigd door BeaM-R op 16-05-2019 14:17 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

PalingDrone schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:36:
Uit online verbruiksmonitoren leid ik af dat de krachtigere versie efficiënter met dinosaurussap omgaat en dus in de praktijk zuiniger blijkt te zijn.
Je kunt de 165PK en 120PK Mazda 3's niet direct met elkaar vergelijken. Niet vanwege de motoren, maar de verschillende overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak. Het zal van je rijgedrag en het soort wegen en verkeer afhangen welke zuiniger is.

De torque curve van de 165PK en 120PK is tot 4000rpm identiek. Als je niet als een gek rijdt, kom je zelden (ver) boven de 4000rpm uit. In de praktijk merk je dus weinig verschil tussen een standaard 120PK en eentje waarvan de beperking opgeheven is. Je moet echt boven de 4000rpm uit komen om het extra vermogen eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:22

Pinobigbird

doesn't share food!

@Exirion Ik heb ook de 120pk (automaat) en kom toch wel regelmatig boven de 4000 rpm uit. Nu rijd ik niet altijd heel behoudend, maar wil toch niet zeggen dat ik "als een gek rijd". Ik mis dan toch echt wel de extra pk's bij hogere toeren; ik merk dat ie dan niets extra's geeft, wat jammer is want het blok kán het wel makkelijk aan. Als een tuner de begrenzer er voor een schappelijke prijs (<€200) af kan halen, zou ik dat serieus overwegen.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Pinobigbird schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:39:
Als een tuner de begrenzer er voor een schappelijke prijs (<€200) af kan halen, zou ik dat serieus overwegen.
Kan bij een goeie tuner voor tussen de 400 en 550 euro. Voordeel van een betere tuner is dat ze 'm op de dyno zetten en optimaliseren voor specifiek jouw motor. Ook dat ze vaak garantie geven in het geval de dealer bij een servicebeurt een ECU software update uitvoert en de tune ongedaan maakt. Je kunt 'm dan gratis of voor een laag bedrag opnieuw laten flashen. Ik zou zelf niet naar een beunhaas gaan die wat dingen van internet downloadt en zo je motor in schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Past zo'n tuner eigenlijk ook de schakelmomenten van een automaat aan?
Ik rij zelf regelmatig in een 120pk handbak dus daar geldt dat sowieso niet voor.
(Buiten dat ben ik niet de eigenaar dus heb slechts de lusten en niet de lasten)
Viel mij iig ook op dat boven de 4k rpm er weinig meer gebeurt (zelf heb ik een Honda die pas vanaf dat toerental flink begint te sleuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb in mijn Mazda 2 een 2DIN headunit zitten van EBS (af fabriek zo geleverd). Dat ding heeft na 5-6 jaar z'n beste tijd gehad: traag, geen kaartupdates (behalve voor grof geld), fan is lawaaiig... Ik wil hem dus vervangen door een Joying Android-headunit. Redelijk cheap en veel features, maar ik vraag me 1 ding af: die EBS is geen speciale Mazda-unit volgens mij. Op het Mazda-logo bij het opstarten na is het gewoon een universeel 2-din rechthoekig ding. Kan ik ervan uitgaan dat er al een canbus-decoder aanwezig is omdat ik de EBS-unit met de stuurwielknoppen kan bedienen?

Ik heb niet zoveel zin om het dashboard open te halen speciaal om dit te checken, want de Joying-unit heb ik nog niet en een canbus decoder is bepaald niet gratis.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-05 14:28
@Grrrrrene Ik heb wel ervaring met Pioneer: Daar heb je een adapter voor nodig, maar dan werkt alles prima ;)

Het kan dus zijn dat het vergelijkbaar is

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
D_Jeff schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 19:53:
@Grrrrrene Ik heb wel ervaring met Pioneer: Daar heb je een adapter voor nodig, maar dan werkt alles prima ;)

Het kan dus zijn dat het vergelijkbaar is
Ik weet niet of ik duidelijk genoeg heb gezegd wat ik bedoel (of ik begrijp je reactie gewoon niet goed :P): ik weet dat ik een canbus-adapter nodig heb voor de Joying, maar mijn vraag is: zit die niet al achter mijn huidige 2DIN-unit ingebouwd aangezien dat geen speciale voor Mazda is, maar gewoon een generieke van EBS. Ik kan niet zien of er een canbus-adapter achter zit, maar ik kan me werkelijk niet anders voorstellen dan dat Mazda die al heeft ingebouwd om de EBS-unit werkend te krijgen, anders zou ik toch niet vanaf het stuur het volume kunnen regelen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
PalingDrone schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:55:
Past zo'n tuner eigenlijk ook de schakelmomenten van een automaat aan?
Ik rij zelf regelmatig in een 120pk handbak dus daar geldt dat sowieso niet voor.
(Buiten dat ben ik niet de eigenaar dus heb slechts de lusten en niet de lasten)
Viel mij iig ook op dat boven de 4k rpm er weinig meer gebeurt (zelf heb ik een Honda die pas vanaf dat toerental flink begint te sleuren)
de 120Pk 2 liter is eigenlijk een 165Pk waarvan de vermogenscurve vanaf 4000RPM is platgeslagen. Maar een automaat is vaak wat enthousiaster met terug schakelen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1 ... 26 ... 74 Laatste