Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Badpete
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:18
Card Nox schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:48:
@Badpete, sjieke bak hoor :)

We rijden een Mazda 6 SW 2.0 Benzine uit 2013 en zou graag voor de vriendin een auto erbij kopen, met een kindje enzo is dat toch wel handig. Nu zagen we laatst een 'schattige' Mazda 2 staan:

Reviews zijn goed en ben tot dusver ook tevreden over mijn 6. Echter nog een paar vragen:
  1. Hoeveel rpm bij 5de versnelling en 120km?
  2. Ik wil eigenlijk van BiFuel wegblijven, terecht?
  3. Ervaringen met een wandelwagen achterin doen?
  4. Nog tips waar op te letten?
Beetje jammer dat ze niet met CC zijn uitgerust... ik bedoel wel stoelverwarming maar geen CC 8)7
Thanks ;)

Ik weet niet of in die 2 ook een skyactiv 1,5liter motor zit, maar als het dezelfde motor is als mijn huidige 2 dan zit je rond de 2000 toeren als je 100 rijdt en volgens mij rond de 2500 toeren als je 120 rijdt.
Bi-fuel heb ik zelf geen ervaringen mee maar heb er wel slechte verhalen over gelezen, dacht zelfs in dit topic.

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:24
@Badpete, nee, dit is het oudere model, dus 2008-2014 ongeveer. Heb het er even bijgeschreven voor de duidelijkheid. Ik denk dat we met die wagen maar max 3k a 4k gaan rijden per jaar, vind het dan wat zonde om er nog 'zoveel' geld voor uit te gaan geven.

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

@Card Nox Bifuel inderdaad mee uitkijken. Geeft veel problemen.
Tenzij je er een vind waar al verharde kleppen in geplaatst zijn.

Maar met 3-4k per jaar denk ik dat gas sowieso niet gunstig is.

een wandelwagen ga je toch eerst moeten proberen. Het lijkt me erg lastig.
Bij de sedan helemaal. hatcback geeft misschien wat meer ruimte.

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:13

Damic

Afwezig soms

Ik zou ook graag terug met een nieuwe Mazda rijden maar:
* onze regering zegt niet echt duidelijk wat ze gaan doen met de wagens
* alles is duurder in afschrijving dan wat ik nu rij (Hyundai H1 2.5l diesel lichte vracht 350€/maand all in uitgerekend)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-05 11:52
Ik wil binnenkort de remblokken van mijn 3 (2014) vervangen.
Wat raden jullie voor merk aan? Of eventueel origineel maar waar haal ik die?
De dealer vraagt 167€ inc erop zetten.
Zelf koop je blokken van Brembo of ATE voor een tientje of 4.

De blokken gaan wel hard trouwens tegenwoordig bij Mazda.
Met de vorige auto, een destijds nieuwe 6 een ton gereden met de blokken en met de huidige 3 vertelde ze met de laatste beurt (20k) dat de blokken eraan zaten te komen.

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 01:00
coob schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:33:
Ik wil binnenkort de remblokken van mijn 3 (2014) vervangen.
Wat raden jullie voor merk aan? Of eventueel origineel maar waar haal ik die?
De dealer vraagt 167€ inc erop zetten.
Zelf koop je blokken van Brembo of ATE voor een tientje of 4.

De blokken gaan wel hard trouwens tegenwoordig bij Mazda.
Met de vorige auto, een destijds nieuwe 6 een ton gereden met de blokken en met de huidige 3 vertelde ze met de laatste beurt (20k) dat de blokken eraan zaten te komen.
Ligt heel erg aan je rijstijl, belading en route (snelweg/stad secundair) en of je nu een automaat hebt of niet, maar 20k lijkt mij vrij vlot. ik zou er maar eens een wieltje afhalen en zelf eens kijken/meten met een schuifmaat, wie weet is je garage vrij voorbarig met "preventief onderhoud".
Geen idee hoe het bij Mazda zit maar alle Japanners die ik tot nog toe gehad heb hebben indicatoren waardoor je remmen gaan piepen wanneer het tijd wordt voor andere blokken (niet ijzer op ijzer maar meer een geluid als een slippende vsnaar)
Zelf blokken verwisselen is geen rocket science en mocht je je wiel er af hebben kan je gelijk mooi je schijven even inspecteren op groeven en dikte.
Speel je op zeker dan bestel je gewoon de (originele)blokken bij je dealer en frot je die er zelf onder, hou je dat werkplaats uurtarief gewoon in je zak.
Aftermarket hoeft zeker niet slechter te zijn dan het origineel is mijn ervaring en universele garages, dus niet de merkdealer, zetten er sowieso vaak spul op wat hun voorkeur heeft (prettig lage inkoop), dat hoeft dus niet altijd origineel Mazda te zijn.

Ryzen 5 2600/Arctic Freezer 33/MSI B450 Gaming Pro Carbon AC/MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G/16 Gb Corsair Vengeance RGB/Fractal Define-C TG/Crucial MX300 MX500/be quiet! Pure Power 10 400W

• coob
Mijn rijstijl is niet echt veranderd van de 6 naar de 3. Ik laat de auto juist zoveel mogelijk uitlopen.
Afgelopen weekend heb ik de zomervelgen/banden er weer op gelegd en even naar de remblokken gekeken. Er zit nog zo'n 4mm remvoering op. Nu zo'n 35k gelopen.
Welk merk zou je aanraden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23:20
Ik heb vorige week nieuwe schijven en blokken besteld voor mijn 6 Sportbreak my2013. Origineel Mazda kost rond de 460 euro aan materiaal. Nu heb ik schijven en blokken van TRW voor 120 euro. Ga ze zelf monteren, stelt ook weinig voor.
Aftermarket is prima. Op Duitse fora wordt juist veel geklaagd over de kwaliteit van het originele materiaal van de remmen en zijn er genoeg die overgestapt zijn op aftermarket. Kies dan wel voor merken als ATE, Brembo, Zimmermann, TRW o.i.d.
En Mazda laat het spul ook gewoon maken bij een toeleverancier.

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-05 13:53
'Ziet eraan te komen' is synoniem voor: die zijn waarschijnlijk versleten voordat de volgende beurt uitgevoerd wordt.
Daarom willen ze het liever nu vervangen aangezien je er toch bent. Laten zitten, niet teveel van je remmen gaan vragen (...dagje Nordschleife, lange autovakantie zuid-Italië...) en in de gaten houden is prima.
Je kan t.z.t. een afspraak maken bij de garage voor vervangen remblokken, of zelf een keer in een paar uurtjes (meer is het niet, mits alles een beetje gangbaar is) de spullen vervangen.

SniperGuy wijzigde deze reactie 05-03-2019 09:28 (3%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:52
De aankondiging is er. Het is de:

Mazda CX-30

De naamgeving is best ruk (had dan CX-4 gedaan), maar wel een hele dikke auto. Ik zie een kanshebber voor eind van dit jaar dat ik een nieuwe wagen mag uitzoeken...... _/-\o_ :9~

xoniq wijzigde deze reactie 05-03-2019 13:37 (19%)

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• dnhelle
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:58

dnhelle

Singletrail Addict

dnhelle schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:38:
[...]

Weet je zeker dat je jezelf wilt quoten? Ja, want ik kwam deze tegen. Zou het echt? Ik tel af naar 5 maart.
Intussen via Instagram MazdaNL ook eens gevraagd wat er aan zit te komen, maar buiten de URL en foto onderstaand weinig nieuws of tipjes van de sluier. Speculeren dus maar! Wat denken jullie?
Bij optie 4 zeker even delen in de comments.

Poll: Wat lanceert Mazda op 5 maart?
Nieuwe CX3
CX4 naar Europa
Nieuwe 6 'Allroad'
Anders (delen!)
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Ik denk zelf nav. het grootformaatfoto, de raamovergang en wielkastbescherming dat het de CX4 zal gaan worden. Zie ook: https://2018autoreview.co...a-cx-4-specs-changes.html
[Afbeelding]
Geen van allen! Het is de CX30 geworden: vinden we er van?

https://www.mazda.nl/modellen/Mazda-CX-30/

Velozine.nl

• Scarabeast
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06-03 18:40
[...]

Geen van allen! Het is de CX30 geworden: vinden we er van?

https://www.mazda.nl/modellen/Mazda-CX-30/
Echt een geweldig mooi ontwerp! Net als de 3, alleen dan iets hoger haha. De lijnen in de achterlichten ook _/-\o_

Scarabeast wijzigde deze reactie 05-03-2019 19:41 (9%)

• coob
Civic09 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:20:
Ik heb vorige week nieuwe schijven en blokken besteld voor mijn 6 Sportbreak my2013. Origineel Mazda kost rond de 460 euro aan materiaal. Nu heb ik schijven en blokken van TRW voor 120 euro. Ga ze zelf monteren, stelt ook weinig voor.
Aftermarket is prima. Op Duitse fora wordt juist veel geklaagd over de kwaliteit van het originele materiaal van de remmen en zijn er genoeg die overgestapt zijn op aftermarket. Kies dan wel voor merken als ATE, Brembo, Zimmermann, TRW o.i.d.
En Mazda laat het spul ook gewoon maken bij een toeleverancier.
Nog een speciale tool nodig om de remcilinders terug te duwen?
Ik meen ergens gezien te hebben dat ze in gedraaid moeten worden en niet alleen ingedrukt kunnen worden?

• coob
xoniq schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:36:

Mazda CX-30

De naamgeving is best ruk (had dan CX-4 gedaan), maar wel een hele dikke auto. Ik zie een kanshebber voor eind van dit jaar dat ik een nieuwe wagen mag uitzoeken...... _/-\o_ :9~
De CX-4 bestaat al. Niet hier maar hij is er wel.

• Scarabeast
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met total loss verklaringen/reparaties?
Zondag was er namelijk iemand die niet zat op te letten en tegen mijn achterkant aan zat. Voornamelijk plastic schade natuurlijk, maar m'n schoonvader begon ook over de carrosserie waar aan beide zijde een deuk/rimpel in zit boven het achterlicht + een metalen (bodem?)plaat waar een flinke deuk in is gekomen... Als leek zijnde baart dat me zorgen :?
Iemand die me gerust kan stellen haha? *O*

Scarabeast wijzigde deze reactie 05-03-2019 21:13 (20%)

• xoniq
Scarabeast schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:11:
Zondag was er namelijk iemand die niet zat op te letten en tegen mijn achterkant aan zat. Voornamelijk plastic schade natuurlijk, maar m'n schoonvader begon ook over de carrosserie waar aan beide zijde een deuk/rimpel in zit boven het achterlicht + een metalen (bodem?)plaat waar een flinke deuk in is gekomen... Als leek zijnde baart dat me zorgen :?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van wat ik zie, is ie niet total-loss.. Een oudere auto zou misschien bijna economisch total-loss zijn (schadepost groter dan de economische waarde van de auto), maar het is een vrij nieuwe auto, dus in geen van beide total-loss vermoed ik.

Verzekering kwestie, en wordt ie gewoon hersteld zoals ie was.

Mijn Mazda 2 van 3 maanden oud had de voorkant in elkaar, is een paar weken naar de dealer geweest, Mazda 2 leen auto gekregen, en kreeg daarna m'n eigen wagen als nieuw terug.

xoniq wijzigde deze reactie 06-03-2019 00:04 (7%)

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:31
xoniq schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:36:

Mazda CX-30
:9 :9 :9
Dit ziet er best premium uit... niet? Erg benieuwd naar de vanafprijzen.

Waarom CX30 en niet CX4? Nou... 4 is een ongeluksgetal in Japan. De bestaande CX-4 is voor de Chinese markt.

Khil wijzigde deze reactie 06-03-2019 01:17 (17%)

SCIENCE!!!

• xoniq
Khil schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:11:
[...]

:9 :9 :9
Dit ziet er best premium uit... niet? Erg benieuwd naar de vanafprijzen.
Ik vind 'm stukken mooier dan bijvoorbeeld de CX-5. Die vind ik gewoon 'net niet'. Deze ben ik wel voor de porren, wou altijd al een CX, wellicht is dit een goede kanshebber als de prijs goed is.

• Touchdomex
  • Laatst online: 21:18

Touchdomex

Plunder with Thunder.

Scarabeast schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:11:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoeveel kreukels zitten er in het interieur onder de bumper? Als je wat tapijt weg haalt zie je dan ook vreemde kreuken zitten?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Scarabeast
Touchdomex schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 05:49:
[...]

Hoeveel kreukels zitten er in het interieur onder de bumper? Als je wat tapijt weg haalt zie je dan ook vreemde kreuken zitten?
Alleen in de kofferbak is het tapijt/de bodem omhoog gekomen, verder niets kunnen zien omdat ik daar niet goed bij kon. De kofferbak kreeg ik namelijk niet meer open

Scarabeast wijzigde deze reactie 06-03-2019 18:40 (12%)

• Scarabeast
xoniq schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:02:
[...]

Van wat ik zie, is ie niet total-loss.. Een oudere auto zou misschien bijna economisch total-loss zijn (schadepost groter dan de economische waarde van de auto), maar het is een vrij nieuwe auto, dus in geen van beide total-loss vermoed ik.

Verzekering kwestie, en wordt ie gewoon hersteld zoals ie was.

Mijn Mazda 2 van 3 maanden oud had de voorkant in elkaar, is een paar weken naar de dealer geweest, Mazda 2 leen auto gekregen, en kreeg daarna m'n eigen wagen als nieuw terug.
Dat geeft deze burger moed! _/-\o_

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:02

M-ThijZ

Riding on Rails

Kan iemand bevestigen of Android Auto ook werkt na het uitvoeren van de Apple CarPlay upgrade bij een NL Mazda dealer?

Ik heb de Android Auto app nu een aantal weken op mijn telefoon (OnePlus 3T) uitgeprobeerd (geïnstalleerd met een Duits Google Play Store account) en voor zover ik kan zien werkt dat naar behoren.

MZD Connect is zeker niet slecht. Maar mijn kaarten zijn van 2017 en ik rijd graag een optimale route.

Daarnaast mis ik nu de mogelijkheid om Spotify te bedienen. Als ik een andere playlist wil selecteren, moet ik naar mijn telefoon grijpen en dan verlies ik de aandacht op de weg.

Ik vind €349 veel geld, maar ik overweeg het zeker om de upgrade uit te laten voeren, mits Android Auto goed werkt.

Betreffende de bediening heb ik nog wel een vraag. Aangezien er geen touchscreen-functionaliteit is onder het rijden: Hoe goed werkt de bediening van Spotify, Maps en Android Auto over het algemeen, puur op basis van de draaiknop op de middenconsole?

• xoniq
M-ThijZ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:29:
Kan iemand bevestigen of Android Auto ook werkt na het uitvoeren van de Apple CarPlay upgrade bij een NL Mazda dealer?

Ik heb de Android Auto app nu een aantal weken op mijn telefoon (OnePlus 3T) uitgeprobeerd (geïnstalleerd met een Duits Google Play Store account) en voor zover ik kan zien werkt dat naar behoren.

MZD Connect is zeker niet slecht. Maar mijn kaarten zijn van 2017 en ik rijd graag een optimale route.

Daarnaast mis ik nu de mogelijkheid om Spotify te bedienen. Als ik een andere playlist wil selecteren, moet ik naar mijn telefoon grijpen en dan verlies ik de aandacht op de weg.

Ik vind €349 veel geld, maar ik overweeg het zeker om de upgrade uit te laten voeren, mits Android Auto goed werkt.

Betreffende de bediening heb ik nog wel een vraag. Aangezien er geen touchscreen-functionaliteit is onder het rijden: Hoe goed werkt de bediening van Spotify, Maps en Android Auto over het algemeen, puur op basis van de draaiknop op de middenconsole?
Zodra je de upgrade doet, is Android Auto gewoon mee geïnstalleerd. Enkel de app op je telefoon kan niet via officiële kanalen, en moet via een losse APK-file, maar als je dat hebt, werkt dat gewoon naar behoren.

Wat betreft je vraag qua bediening, zo werkt dat inderdaad. Via de draaiknop ga je door knoppen enz heb. (ook naar beneden en omhoog drukken etc.)

Hoe oud is de auto? De kaarten zijn tot 3 jaar gratis te update. In februari is er nog een update geweest.

xoniq wijzigde deze reactie 07-03-2019 09:09 (8%)

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

xoniq schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:07:
[...]

Zodra je de upgrade doet, is Android Auto gewoon mee geïnstalleerd. Enkel de app op je telefoon kan niet via officiële kanalen, en moet via een losse APK-file, maar als je dat hebt, werkt dat gewoon naar behoren.

Wat betreft je vraag qua bediening, zo werkt dat inderdaad. Via de draaiknop ga je door knoppen enz heb. (ook naar beneden en omhoog drukken etc.)

Hoe oud is de auto? De kaarten zijn tot 3 jaar gratis te update. In februari is er nog een update geweest.
Auto is van maart 2014 , dus ik ben bang dat ik geen aanspraak meer kan maken op een gratis upgrade.

Goed om te horen dat ik gewoon een afspraak bij de dealer kan maken om de upgrade naar Android Auto uit te voeren.

Werkt de bediening op basis van de knoppen een beetje fijn in de praktijk?

• xoniq
M-ThijZ schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:49:
[...]

Auto is van maart 2014 , dus ik ben bang dat ik geen aanspraak meer kan maken op een gratis upgrade.

Goed om te horen dat ik gewoon een afspraak bij de dealer kan maken om de upgrade naar Android Auto uit te voeren.

Werkt de bediening op basis van de knoppen een beetje fijn in de praktijk?
Ah, kom net ook bij toeval jouw bericht tegen van vorig jaar met je rode wagen:
M-ThijZ in "Het grote Mazda topic #1"
(Keurig! :D)

Ikzelf heb geen CarPlay/Android Auto, want heb elk jaar een nieuwe lease auto, daar steek ik geen 350 euro in voor CarPlay (krijgt volgend jaar de CX-3 met CarPlay).

Hier een relevante post / review in dit topic van augustus 2018 m.b.t. Android Auto:
(Even klikken op de titel van de quote om het bericht te lezen met foto's)
SilencerNL schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:22:
Zoals beloofd, even een korte review over de officiële Mazda update met Android Auto.

Het allereerst wat mij direct opviel, is dat de officiële Android Auto echt véél vlotter reageert als de onofficiële versie verkrijgbaar via Mazda AIO. Met deze laatst genoemde, had ik soms stotteringen in Spotify bij gelijktijdig gebruik van Waze navigatie, en was de interface regelmatig traag. Dat is nu verleden tijd. Beide apps draaien vloeiend naast elkaar. Schakelen tussen de apps gaat vrijwel zonder vertraging, en de interface draait heerlijk 'snappy'!

De meeste hardware knoppen werken ook in Android Auto: Het muzieknootje brengt je naar de audio pagina van Android (in mijn geval opent Spotify dan), de NAV knop opent Google Maps of Waze, de Home knop brengt je naar het hoofdscherm en de 'terug' knop werkt ook zoals verwacht. Een lange druk op de Home knop schakelt tussen de Mazda software en Android Auto.

De favorieten knop heeft geen koppeling in Android Auto, dus die brengt je naar de Mazda software, de favorieten pagina. De 2 telefoon knoppen op het stuur (opnemen en ophangen), brengt je helaas niet naar de telefoon pagina in Android Auto, dat had ik wel verwacht en is wat mij betreft een beetje een gemiste kans. Of je er gesprekken mee kunt opnemen en ophangen heb ik nog niet kunnen testen.

Als laatste heb je nog de Voice control knop op het stuur. Deze opent de Google Assistent, of je nou Android Auto open hebt staan, of in de Mazda software, hij opent altijd de Google Assistent. Prima keuze hier dus!

De touchscreen werkt in Android Auto helaas niet, zelfs niet als je stil staat! Ik moet nog proberen of dit middels de Mazda AIO wel aan te zetten is, echter vind ik het niet echt een gemis, aangezien het prima werkt met de knoppen op het middenconsole. Mazda heeft ook gezorgd voor een notificatie overlay. Als je nu bijvoorbeeld het volume verandert, zie je dit netjes bovenin het scherm.

Het heads-up display wordt (nog) niet ondersteund door Android Auto. Er wordt dus geen navigatie info van Waze getoond (niet getest met Maps, maar ik ga er vanuit dat daar ook niks doorgegeven wordt).

Het is ook goed te merken dat er nu meer stroom door de USB aansluiting loopt. Waar bij de vorige aansluiting met Android Auto gebruik de telefoon langzaam leeg liep, laad hij nu netjes bij, zelfs bij tegelijk gebruik van Waze en Spotify.

Conclusie: De upgrade brengt een veel betere ervaring bij gebruik Android Auto. Interface is snel en je telefoon laad nu op tijdens gebruik. Of het de 350,- euro waard is, moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen. Ik heb er in ieder geval geen spijt van!

Pics!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

xoniq wijzigde deze reactie 07-03-2019 10:01 (64%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
@Badpete, sjieke bak hoor :)

We rijden een Mazda 6 SW 2.0 Benzine uit 2013 en zou graag voor de vriendin een auto erbij kopen, met een kindje enzo is dat toch wel handig. Nu zagen we laatst een 'schattige' Mazda 2 staan (model 2008-2014 zoiets):
Mijn vriendin en ik hebben toevallig net (maandje terug) een 2014 Mazda 2 Hanabi gekocht. Dat is het laatste actiemodel dat ze uitbrachten voor het huidige model op de markt kwam.
Reviews zijn goed en ben tot dusver ook tevreden over mijn 6. Echter nog een paar vragen:
• Hoeveel rpm bij 5de versnelling en 120km?
Ongeveer 3k rpm.
• Ik wil eigenlijk van BiFuel wegblijven, terecht?
Als zelfs de Mazda-dealer dat afraadt, ja :P Ik zou zeggen: rijd een keer langs een garage en probeer het?
• Ervaringen met een wandelwagen achterin doen?
Ik heb geen kinderen, dus tsja...
• Nog tips waar op te letten?
[/list]
Het is een behoorlijk probleemloze auto als je weg blijft bij de BiFuels. Het is een echte Japanse Mazda, geen halve Ford of Oost Europees gebouwde auto. Wij hebben de 1.3 met 86pk. Dat is in dagelijks verkeer vlot zat. De auto rijdt sportief, is vrij stug geveerd, maar niet oncomfortabel. Ze schijnen daar bij de facelift wel wat aan gewijzigd te hebben (achterdempers wat soepeler), maar ik heb nooit in een pre-facelift 2 gereden ;)
Beetje jammer dat ze niet met CC zijn uitgerust... ik bedoel wel stoelverwarming maar geen CC 8)7
De GT-M heeft toch stuurbediende CC (even aangenomen dat je met CC Cruise Control bedoelt en niet Climate Control)? Al is die wel erg moeilijk te vinden in Nederland, zeker als je een beetje goed onderhouden exemplaar wil en niet iets uit Duitsland waar de tellerstand vrijwel zeker teruggedraaid is. Wij hebben CC laten inbouwen (John Gold) en voor ons is de auto nu helemaal compleet. Het enige wat we nog gaan wijzigen is het 2DIN navigatiesysteem: daar zit een fan in die lijkt aan te lopen en de kaarten updaten is vrij duur. We gaan kijken voor een Android-navigatiesysteem, keuze zat zou ik zeggen :)

Grrrrrene wijzigde deze reactie 09-03-2019 11:00 (8%)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Card Nox
Grrrrrene schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:49:
[...]
Mijn vriendin en ik hebben toevallig net (maandje terug) een 2014 Mazda 2 Hanabi gekocht. Dat is het laatste actiemodel dat ze uitbrachten voor het huidige model op de markt kwam.
[...]
Ongeveer 3k rpm.
[...]
Als zelfs de Mazda-dealer dat afraadt, ja :P Ik zou zeggen: rijd een keer langs een garage en probeer het?
[...]
Ik heb geen kinderen, dus tsja...
[...]
Het is een behoorlijk probleemloze auto als je weg blijft bij de BiFuels. Het is een echte Japanse Mazda, geen halve Ford of Oost Europees gebouwde auto. Wij hebben de 1.3 met 86pk. Dat is in dagelijks verkeer vlot zat. De auto rijdt sportief, is vrij stug geveerd, maar niet oncomfortabel. Ze schijnen daar bij de facelift wel wat aan gewijzigd te hebben (achterdempers wat soepeler), maar ik heb nooit in een pre-facelift 2 gereden ;)
[...]
De GT-M heeft toch stuurbediende CC (even aangenomen dat je met CC Cruise Control bedoelt en niet Climate Control)? Al is die wel erg moeilijk te vinden in Nederland, zeker als je een beetje goed onderhouden exemplaar wil en niet iets uit Duitsland waar de tellerstand vrijwel zeker teruggedraaid is. Wij hebben CC laten inbouwen (John Gold) en voor ons is de auto nu helemaal compleet. Het enige wat we nog gaan wijzigen is het 2DIN navigatiesysteem: daar zit een fan in die lijkt aan te lopen en de kaarten updaten is vrij duur. We gaan kijken voor een Android-navigatiesysteem, keuze zat zou ik zeggen :)
Die Hanabi ziet er ook vrij compleet uit moet ik zeggen.
3k rpm vind ik nog wel te doen, mijn 6 draait er ~ 2.800.
No BiFuel dus, dat is nu wel zeker :) Verder beschrijf je vrijwel mijn 6. Sportief maar niet oncomfortabel. Je bedoeld de 2011 facelift? Heb ook gehoord dat ze eea hebben aangepast, ook o.a. geluids isolatie zou beter moeten zijn.
De GT-M heeft vreemd genoeg ook niet altijd CC (ik dacht van wel). John Gold heb ik me ook al op georiënteerd, gaat er waarschijnlijk wel inkomen ja.

Het 'vervelende' is dat we perse / het liefst de 'groen/grijze' willen hebben en dan is de keuze plots heel erg beperkt.

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Heb me wel laten vertellen dat als je een Bifuel model hebt, welke reeds voorzien is van verharde kleppen, dat deze niet meer zo gevoelig is voor de onderhoudsproblemen die een Bifuel normaal geeft.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:07
@Grrrrrene Hoeveel zou die kaartupdate kosten?
(even uit nieuwsgierigheid)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Mocht er iemand zijn die wel recent de CarPlay/Android Auto upgrade heeft laten uitvoeren bij de NL-dealer, dan hoor ik dat graag.

Ik zal nog wel even navragen bij de dealer, maar ik kan het antwoord al voorspellen: "Er is (nog) geen Android Auto ondersteuning, alleen Apple CarPlay. Android Auto komt er aan, maar we weten niet wanneer. Ja, we willen best voor €349 de CarPlay-module installeren, maar straks niet huilen als je je Android telefoon er niet op kunt aansluiten".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:17
Ik zal me hier alvast melden, afgelopen vrijdag keuze van m'n nieuwe leaseauto aan m'n werkgever doorgegeven: Mazda CX-5 Business Comfort, benzine automaat (165pk). In de prachtige kleur Soul Red Crystal :D

Nu nog even wachten op de definitieve bestelling en dan de levertijd. Verkoper bij Mazda gaf aan dat het niet heel lang was, hij had het over 7-8 weken. Zou mooi zijn als het inderdaad zo snel is!
M-ThijZ schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:13:
Mocht er iemand zijn die wel recent de CarPlay/Android Auto upgrade heeft laten uitvoeren bij de NL-dealer, dan hoor ik dat graag.

Ik zal nog wel even navragen bij de dealer, maar ik kan het antwoord al voorspellen: "Er is (nog) geen Android Auto ondersteuning, alleen Apple CarPlay. Android Auto komt er aan, maar we weten niet wanneer. Ja, we willen best voor €349 de CarPlay-module installeren, maar straks niet huilen als je je Android telefoon er niet op kunt aansluiten".
Mazda heeft in de brochures/prijslijsten alleen maar Apple Carplay genoemd viel me op. Maar de verkoper bij Mazda vertelde dat als dat er op zit, er ook Android Auto bij zit. In ieder geval bij alle nieuwe auto's..

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Tankiej schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:33:
Mazda heeft in de brochures/prijslijsten alleen maar Apple Carplay genoemd viel me op. Maar de verkoper bij Mazda vertelde dat als dat er op zit, er ook Android Auto bij zit. In ieder geval bij alle nieuwe auto's..
Reden daarvoor is dat android auto officieel niet beschikbaar is in Nederland.
Je moet die app zelf side-loaden, dan zou het wel moeten werken.
Maar Mazda kan en wil geen app ondersteunen en garanderen die officieel niet beschikbaar is in Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:17
Ik had nog niet gezien dat er een Mazda Topic was op Tweakers maar kwam hem tegen omdat ik wat info aan het zoeken was over mijn nieuwe auto.

Afgelopen oktober een MX5(miata) uit 1990 gekocht als trackday/hobby auto. Ondertussen de kokerbalken er helemaal uitgeslepen en er nieuwe delen ingezet. Omdat ze nogal roestig waren(En daarmee bedoel ik dat je er door heen kon kijken). Rollbar zit er ook al in en een zetje GAZ Gold PRO schokdempers zijn ook al onderweg omdat de huidige (Ik denk originele) schokdempers op zijn.

Begin deze maand ben ik aan het werk gegaan bij een andere werkgever hierdoor heb ik mijn Lease auto in moeten leveren. En was ik dus opzoek naar een andere auto voor dagelijks gebruik. De bedoeling was eerst om een Skoda Octavia Hatchback te kopen maar tijdens de zoektocht naar een Octavia kwam ook de Mazda 6 voorbij en was eigenlijk gelijk verkocht door de neus die er op zit.

Afgelopen zaterdag bij een Mazda 6 2.2D GT-M uit 2015 wezen kijken en een stukje gereden en wat is dat een fijne auto. Mijn lease auto was een Clio en daar was is al niet heel blij mee omdat ik een klein beetje afkeer heb tegen franse auto’s en meer een fan ben van japanners. Maar wat rijd een Mazda 6 10x beter dan een Clio. De Mazda 6 reed zo goed dat ik met een koopcontract bij de autohandelaar weg liep. Aankomende zaterdag ben ik dus in het bezit van een Mazda 6.

Eerste mods die ik ga doen is wat tweaks instaleren en Android Auto. Eerst even kijken hoe goed Android Auto werk via de tweak en anders koop ik wel een aparte module bij de Mazda dealer. In de toekomst zal er ook een trekhaak achter komen zodat de MX5 erachter kan op weg naar het circuit.

http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=J91S

http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=OD3V

iRacing Profiel

• Grrrrrene
  • Niet online
[Huh, dubbel??]

Grrrrrene wijzigde deze reactie 11-03-2019 19:07 (98%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Card Nox schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:37:
[...]

Die Hanabi ziet er ook vrij compleet uit moet ik zeggen.
3k rpm vind ik nog wel te doen, mijn 6 draait er ~ 2.800.
Vonden wij ook. De Toyota Auris (I know, categorie groter) waar we ook een proefrit in hadden gemaakt maakte bijna 4k rpm bij 120km/u :o
No BiFuel dus, dat is nu wel zeker :) Verder beschrijf je vrijwel mijn 6. Sportief maar niet oncomfortabel. Je bedoeld de 2011 facelift? Heb ook gehoord dat ze eea hebben aangepast, ook o.a. geluids isolatie zou beter moeten zijn.
Juist, de facelift uit 2011 inderdaad. Iets andere grill en wat andere subtiele veranderingen waaronder de achterwielophanging, materiaalkeuze hier en daar (luxer) en geluidsdemping. Die geluidsdemping vind ik dan ook helemaal prima voor zo'n compacte auto: het is echt geen koekblikje waar je je niet mee op de autosnelweg hoort te vertonen. Meteen na aankoop (2 weken later) hebben we hem meegenomen op wintersport naar Oostenrijk (Karinthië), wat resulteerde in 2300km (ongeveer) in een week tijd. Prima bevallen.
De GT-M heeft vreemd genoeg ook niet altijd CC (ik dacht van wel). John Gold heb ik me ook al op georiënteerd, gaat er waarschijnlijk wel inkomen ja.
Ah, maar vergis je je dan niet in de GT-M-line? Cruise control is trouwens het enige wat ontbrak aan deze auto, maar dat werkt met John Gold ook wel prima. Zoiets onderhandel je erbij als je interesse toont en inbouwkosten zijn dan 0 euro :)
Het 'vervelende' is dat we perse / het liefst de 'groen/grijze' willen hebben en dan is de keuze plots heel erg beperkt.
Wij hadden daarin niet heel veel keuze inderdaad en het is de donkerrode geworden. Vinden wij ook wel chique staan. We wilden in ieder geval geen geel of bruin, verder waren alle kleuren prima.
M a r c o schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:55:
Heb me wel laten vertellen dat als je een Bifuel model hebt, welke reeds voorzien is van verharde kleppen, dat deze niet meer zo gevoelig is voor de onderhoudsproblemen die een Bifuel normaal geeft.
Dat zou zomaar kunnen, maar veel BiFuels hebben een veracht lage kilometerstand, dus ik vermoed dat de reparatie daar nog uitgevoerd moet worden. Je kunt natuurlijk ook gewoon op benzine verder rijden, maar waarom zou je de achilleshiel van deze motor opzoeken? ;-)
D_Jeff schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:09:
@Grrrrrene Hoeveel zou die kaartupdate kosten?
(even uit nieuwsgierigheid)
Ik heb me er nog niet echt in verdiept, de verkoper had het over ~80 euro. We wonen in Twente en zouden graag de nieuwe N18 erbij hebben, omdat dat voor ons vaak de meest logische route is. Ik wil dan wel zeker weten dat die bij de update zit. En sowieso: Waarom zou ik 80 euro uitgeven aan een lawaaimaker, dan leg ik liever wat bij voor een Android-systeem met Google Maps of Waze als navigatie. Gratis updates en internet loopt wel via mijn telefoon :)

Grrrrrene wijzigde deze reactie 11-03-2019 19:05 (24%)

• Card Nox
Grrrrrene schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:01:
Ah, maar vergis je je dan niet in de GT-M-line? Cruise control is trouwens het enige wat ontbrak aan deze auto, maar dat werkt met John Gold ook wel prima. Zoiets onderhandel je erbij als je interesse toont en inbouwkosten zijn dan 0 euro :)
Daar was ik ook achter gekomen. De echt GT-M is ook enkel in de 1.5 verkrijgbaar volgens mij. De GT-M line ook op de 1.3.

Bekijk nu een autotje waarbij de LPG er einde 2018 uitgehaald is met 84k op de teller. Ze zeggen de kleppen etc nagekeken te hebben en de auto zou zonder problemen nog vele kms moeten kunnen maken. Maar toch 84k op deels LPG gereden....hmmm

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat is voor zover ik heb gezien wel ongeveer het moment waarop het probleem optreedt ja. Ik zou het echt niet doen, dan liever nog even wachten en met een gerust hart een zonder BiFuel systeem kopen :) Tenzij je natuurlijk enorme haast hebt, maar dat is zelden verstandig bij de aanschaf van een 2e hands auto :)

• Card Nox
In tegendeel, helemaal geen haast. We wachten nog even af. Voorpret is ook pret ;)

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:07
@SkullboyNL een goedgevulde Mazda 6 moet het tegen een Beierse Motor Werke kunnen opnemen. Compleet ander kaliber :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Finwe
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-05 06:28
M a r c o schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:39:
[...]

Reden daarvoor is dat android auto officieel niet beschikbaar is in Nederland.
Je moet die app zelf side-loaden, dan zou het wel moeten werken.
Maar Mazda kan en wil geen app ondersteunen en garanderen die officieel niet beschikbaar is in Nederland.
Dit is wat mijn garage ook heeft bevestigd, dus ga hem binnenkort laten installeren. Overigens zeiden ze ook dat het niet alleen een software update was, maar ook extra hardware?

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Finwe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:09:
[...]
Dit is wat mijn garage ook heeft bevestigd, dus ga hem binnenkort laten installeren. Overigens zeiden ze ook dat het niet alleen een software update was, maar ook extra hardware?
Ja, nu loopt er volgens mij 1 kabel naar de unit, waar 2 usb poorten zitten.
In de nieuwe hub lopen er 2 aparte usb kabels naar de unit, waarvan 1 bestemd is voor android auto/carplay. Deze poort kan na de update ook meer vermogen leveren.

• Finwe
  • Laatst online: 21-05 06:28
M a r c o schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:11:
[...]

Ja, nu loopt er volgens mij 1 kabel naar de unit, waar 2 usb poorten zitten.
In de nieuwe hub lopen er 2 aparte usb kabels naar de unit, waarvan 1 bestemd is voor android auto/carplay. Deze poort kan na de update ook meer vermogen leveren.
Ah, das goed om te weten!

• Badpete
Inmiddels de Mazda 3 sinds afgelopen vrijdag in bezit.
Het is een Gt-m uitvoering dus eigenlijk alles zit er wel in. Het meest blij ben ik met de automaat en de adaptive cruise control. Ik vind de afstand een klein beetje te lang maar niet echt storend, gewoon eerder van baan wisselen.
De lane assist was wel even wennen, de eerste keer dat het stuur terugstuurde vond ik heel raar.

Van mij mag hij wel sneller doorschakelen maar met de flippers op het stuur kan je het ook zelf doen, dat doe ik vooral bij optrekken.

Voorlopig is de boordcomputer voor verbruik/afstand tot de pomp nog erg wispelturig, kan zo 50km schelen. Ik hoop dat dat nog minder gaat schommelen.

Foto's maak ik als de zon weer een keer gaat schijnen :)

• Andre_1976
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13-03 22:11
[/quote] Ik vind de afstand een klein beetje te lang maar niet echt storend, gewoon eerder van baan wisselen.
[quote]
Je kan de afstand toch instellen? Of heb je de afstand al op de "kortste" optie staan?

• Badpete
Ja dat is instelbaar maar ik heb hem inderdaad al op de kortste optie staan ;)

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Wat ik wel merkwaardig vind is dat ik moeite ondervind bij het schakelen, met name bij het wegrijden van de eerste naar de tweede versnelling, maar ook soms van de twee naar de drie.

Ik moet dan echt aanvoelen met de pook wanneer hij 'pakt'. Als ik dit forceer hoor je een naar geluid uit de bak komen. Het is niet het typische (hoge) tandenknarsen, meer een lage "kggg.." ;)

Het is wel te vergelijken met een auto in zijn achteruit zetten. Dat lukt ook niet altijd meteen, omdat de achteruit en de eerste versnelling niet gesynchroniseerd zijn.

De dealer heeft er al eens naar gekeken en toen de bakolie vervangen. Schakelen ging daarna wel soepeler maar ik blijf het probleem ondervinden.

Terugschakelen gaat voor mijn gevoel altijd soepel en een warme motor helpt ook. Het is soms net alsof ik het koppelingspedaal niet ver genoeg heb ingetrapt, terwijl dat wel het geval is.

Het gaat om een Mazda 3 GT-M (2014). Is dit herkenbaar voor andere Mazda rijders?

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Ik heb ook een 3 GT-M uit 2014. (de 120pk versie, handgeschakeld)
maar ik ervaar geen enkel probleem met het schakelen om eerlijk te zijn.
Gaat zonder enige moeite.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

hmm... ik heb er net nog even extra op gelet. De lagere versnellingen (1 ➝ 2, 2 ➝ 3) gaan merkbaar stroever dan de hogere versnellingen. Dat voelt allemaal wel heel soepel.

In de meeste gevallen gaat ook 1 ➝ 2 goed, ik denk bij 1 op de 4 keer dat ik meer weerstand voel en ik een "kggg..." geluid hoor.

Ik vind het juist zo raar omdat Mazda bekent staat om hun goede versnellingsbak, waarbij je nooit mis kunt schakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-05 13:53
Bakmechanisme af (laten) stellen (indien mogelijk).
Of anders toch eens een bakspecialist laten kijken. Ws zijn het de syncrhomesh ringen die niet goed zijn.

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:13

Damic

Afwezig soms

Jaarlijkse uplift :/

deze keer voor dit

moet de versnellingsbak vervangen door een volledige SA bak (fb bak is anders intern en dan werk de achteruit verlichting constant)
Ben je lekker alles aan't loskoppelen en dan kom je het volgende tegen

Ja lek links en rechts achter aan :r
Moet je weten dat er een nieuwe olie keerring en lagers inzitten :( ow en het zijn niet de remmen, die zijn volledig droog.

Edit: miljaar roest aan de deur

ow en bak hangt er terug onder

Damic wijzigde deze reactie 17-03-2019 14:31 (18%)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SkullboyNL
In mijn Mazda 6 uit 2015 zit een ratel in de bijrijders luidspreker. Het gaat hier om een Bose audio systeem. Na een kleine zoektocht kwam ik al tegen dat de Bose luidsprekers wat last hebben van roest en hierdoor de conus los laat. Dit is redelijk makkelijk te repareren maar ik vroeg mij af hoe Mazda omgaat met garantie.

De auto is van februari 2015 dus nu net 4 jaar oud dus officieel uit de garantie. Maar ik las ergens online dat er een callback is geweest voor dit type luidspreker. Iemand ervaring hoe Mazda hier mee om gaat?

iRacing Profiel

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

@SkullboyNL
Bij mijn mazda 3 zijn beide Bose speakers in de deuren vervangen.
Hij was toen 3 jaar en 4 maanden. De fabrieksgarantie was in feite dus verlopen (was 3 jaar) maar ik had nog wel garantie bij de dealer. (ik had hem gekocht bij 2,5 jaar oud, met 2 jaar garantie erbij).
Ik meen wel dat ze het alsnog bij mazda geclaimd hebben, maar dat weet ik niet zeker.

van een callback weet ik niks, maar ik heb wel bewijs van een aanpassing in het productieproces.
Overigens meen ik dat het niet zozeer roest was, maar lijm die loslaat door water/vocht.

M a r c o wijzigde deze reactie 18-03-2019 18:53 (75%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:15
D-Three schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:34:
Iemand die weet waar ik de kleurcode van mijn Mazda 6 uit 2009 kan terug vinden? Volgens diverse website ergens op de deurstijl maar daar staat niks op... :/
djhartman schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:43:
[...]

Je moet toch in een van de portieren zo'n label hebben. Hoewel, soms zit het label in de motor ruimte tegen de dashboard kant dat zou ook nog kunnen. Meestal aangegeven als "Color code" of "Body color". Heel af en toe staat er alleen de code zelf. Dit zou een lijstje met codes van dat jaar moeten zijn.
Een update voor indien iemand met hetzelfde probleem zou kampen. De kleurcode kon ik dus niet terug vinden op de deurstijl of via het plaatje in de motorruimte. Maar volgens een youtube video zou dit op een label moeten staan in de spiegelkap. Wat dus klopt! :P 35N dus...

Echter blijkt die kleurcode ook gewoon in de 'My Mazda' app te staan 8)7 Die had ik jammer genoeg pas geïnstalleerd nadat ik de kap er reeds had afgesloopt, gelukkig niks gebroken :)

• Badpete
M a r c o schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:42:
@SkullboyNL
Bij mijn mazda 3 zijn beide Bose speakers in de deuren vervangen.

van een callback weet ik niks, maar ik heb wel bewijs van een aanpassing in het productieproces.
Overigens meen ik dat het niet zozeer roest was, maar lijm die loslaat door water/vocht.
Is dit euvel ook nog steeds met de facelift (ik heb model 2018)? Ik meen soms wel een ratel te horen maar heb nog niet echt een idee waar het vandaan komt. Het stoort echter wel ;)

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

@Badpete Mijn 3 is uit 2014. zoals op de laatste foto is te zien is er november 2015 een wijziging aangebracht in de productie van die speakers.
Of het daarmee ook helemaal verholpen is, en niet meer voor kan komen durf ik niet te zeggen.

• SkullboyNL
@M a r c o Bedankt voor de info. Bel morgen dealer in het dorp wel even.

iRacing Profiel

• PalingDrone
Morgen eens bij de dealer snuffelen aan de nieuwe 3, niet dat de 2017 weg gaat maar ben wel benieuwd wat er allemaal voor schokkende veranderingen zijn doorgevoerd in het 2019 model.
Even irl snuffelen en er een keertje in zitten lijkt me wel leuk.
-edit-
Vanavond een ontzettedend leuk event gehad bij de Mazda dealer met de introductie van de nieuwe Mazda 3
lekker gegeten in de showroom tussen de verschillende 3s en overal aan en in kunnen zitten.
Mooie auto maar wel een flinke verandering ten opzichte van het vorige model.
Vooral voor de achterpassagiers is het zicht en de hoofdruimte er flink op achteruit gegaan, verder is de hele auto wat lager en met minder frontaal oppervlak.
De "Brera" achterkant oogt in werkelijkheid mooier dan op foto's maar qua zicht achteruit is het wel minder dan bij het 2017 model, ook is de neus wat platter en wat minder elegant dat bij de vorige versie, overigens oogt het geheel best lekker en ziet het interieur er fraai uit, wel valt de donkere hemelbekleding op.
Dit geeft een wat beklemmende indruk van binnen maar zal in de praktijk wel meevallen.
Ik heb een sloot prima wijn op en ben blij dat ik niet zelf terug hoefde te rijden ;)
Binnenkort maar eens een nuchtere proefrit maken om de verschillen in rijgedrag te ontdekken tussen het 2017 model en de 2019 versie van de 3.

PalingDrone wijzigde deze reactie 20-03-2019 22:54 (68%)

Ryzen 5 2600/Arctic Freezer 33/MSI B450 Gaming Pro Carbon AC/MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G/16 Gb Corsair Vengeance RGB/Fractal Define-C TG/Crucial MX300 MX500/be quiet! Pure Power 10 400W

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:16

RvL

Get Perpendicular!!

Zijn er hier ervaringen met de laatste generatie Mazda 2?

Wij zij aan het kijken om de huidige Peugeot 206 (2005, 256.000km ervaring) in te ruilen voor een jonge Mazda 2, vanaf 2017 zo ongeveer net de 90pk SkyActiv motor.

Hebben deze auto’s nog specifieke aandachtspunten? Bij Japanners denk ik al snel aan betrouwbaar. Ook bij ANWB of de rest van het internet lees ik niets over grote problemen.

Dus de hamvraag is eigenlijk: is de Mazda 2 op het gebied van betrouwbaarheid een verstandige keuze?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• PatrickC
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:44
M-ThijZ schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:41:
hmm... ik heb er net nog even extra op gelet. De lagere versnellingen (1 ➝ 2, 2 ➝ 3) gaan merkbaar stroever dan de hogere versnellingen. Dat voelt allemaal wel heel soepel.

In de meeste gevallen gaat ook 1 ➝ 2 goed, ik denk bij 1 op de 4 keer dat ik meer weerstand voel en ik een "kggg..." geluid hoor.

Ik vind het juist zo raar omdat Mazda bekent staat om hun goede versnellingsbak, waarbij je nooit mis kunt schakelen.
Ik ervaar hetzelfde met m’n 3 GT-M Line uit 2010, maar dan alleen bij het schakelen van de 1 naar de 2 als de auto nog ‘koud’ is. 2 naar 3 of terug van 3 naar 2 is wel gewoon heel soepel. Ik heb het idee dat dit verslechterd is toen de officiële Mazda dealer waar ik de auto nieuw gekocht heb in 2010 het nodig vond om na 6 jaar de versnellingsbakolie helemaal te vervangen. Daarna vond ik het schakelen juist minder soepel gaan van 1 naar 2. Daarvoor had ik dit probleem niet.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

PatrickC schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:25:
[...]

Ik ervaar hetzelfde met m’n 3 GT-M Line uit 2010, maar dan alleen bij het schakelen van de 1 naar de 2 als de auto nog ‘koud’ is. 2 naar 3 of terug van 3 naar 2 is wel gewoon heel soepel. Ik heb het idee dat dit verslechterd is toen de officiële Mazda dealer waar ik de auto nieuw gekocht heb in 2010 het nodig vond om na 6 jaar de versnellingsbakolie helemaal te vervangen. Daarna vond ik het schakelen juist minder soepel gaan van 1 naar 2. Daarvoor had ik dit probleem niet.
Goed om te weten! En inderdaad, vrijwel alleen als de auto koud is op een koude dag. Eind vorige week had ik er amper 'last' van.

Een bevriende automonteur noemde ook synchromeshringen, echter zou dat met name bij een hoog toerental zijn en dus juist bij terugschakelen. Aangezien dat niet zo is, en het bij een warme motor zich haast niet voordoet, denk ik dat het iets anders is.

Voor volgende week heb ik bij Mazda een afspraak staan voor installatie van de Android Auto (& Carplay) module. De monteur kijkt dan ook opnieuw naar het schakelen.

Wellicht is het niets bijzonders, maar ik heb nu immers nog garantie.

• Valderrama
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:46
Vraag voor de Mazda insiders hier: iemand enige kennis van de nieuwe skyactive-x motor qua bestelbaarheid, daadwerkelijke levering en dat soort zaken?

De nieuwe Mazda 3 sedan staat hoog op mijn shortlist, maar dan zou ik wel graag die nieuwe motor willen hebben mits tijdig bestelbaar.

• Meekoh
  • Laatst online: 22:31
Valderrama schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:39:
Vraag voor de Mazda insiders hier: iemand enige kennis van de nieuwe skyactive-x motor qua bestelnaarheid, daadwerkelijke levering en dat soort zaken?

De nieuwe Mazda 3 sedan staat hoog op mijn shortlist, maar dan zou ik wel graag die nieuwe motor willen hebben mits tijdig bestelbaar.
Ik was vorige week bij de dealer, voor een blik op de CX-5, maar heb ook even naar de skyactive-x motoren gevraagd.
Dealer zei dat je ze niet eerder dan oktober moet verwachten qua levering. Er schijnen wat productie issues te zijn.

Computer says no

• Valderrama
Als ik de auto wel binnen nu en een maand met die motor zou kunnen bestellen (lease) dan heb ik geen moeite met een levering in oktober!

• BM
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:00

BM

Moderator Spielerij
Valderrama schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:49:
Als ik de auto wel binnen nu en een maand met die motor zou kunnen bestellen (lease) dan heb ik geen moeite met een levering in oktober!
Bestellen kan nu al. Als het is staat er voor mij al sinds begin februari 1 in bestelling. Dealer had het op dat moment over levering in juni/juli, wat ik aardig optimistisch vond, maar oktober zou ik dan wel weer teleurstellend laat vinden.

Verklaard wel waarom Mazda nog met geen woord rept over de specs van die motor. Tot een tijd terug stond op er op de website dat vanaf medio maart de SkyactivX ook configureerbaar zou zijn, maar daar is ook niks meer van terug te vinden

X1 Gamercard | iRacing
Even the dark has a silver lining

• PalingDrone
Tijdens mijn etentje in de showroom had ik ook nog even gevraagd naar die nieuwe motor.
Medio zomer was het antwoord op de vraag wanneer deze zou verschijnen.
Wel jammer, en marketingtechnisch niet zo slim, dat Mazda deze motor niet gelijk kan leveren met het laatste model van de 3.
Voor de geïnteresseerden in een wat frisser interieur; De sedan gaat ook een variant krijgen met een lichte bekleding en ook een lichte hemel, nu is alles vrij zwart en donker in de hatchback.
Ook is de grille bij de sedan verchroomd, wat bij de hatch zwartgespoten is (net als de spoiler die op alle hatches zwart is)
In het wit en grijzig zijn mijn favoriete kleuren van de hatch, hoewel rood er ook erg lekker uitziet, weliswaar alleen in showroomlicht gezien in de avond maar de witte met glimmertjes in de lak met die zwarte accenten ziet wel er erg smakelijk uit.

• Valderrama
BM schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:55:
[...]

Bestellen kan nu al. Als het is staat er voor mij al sinds begin februari 1 in bestelling. Dealer had het op dat moment over levering in juni/juli, wat ik aardig optimistisch vond, maar oktober zou ik dan wel weer teleurstellend laat vinden.

Verklaard wel waarom Mazda nog met geen woord rept over de specs van die motor. Tot een tijd terug stond op er op de website dat vanaf medio maart de SkyactivX ook configureerbaar zou zijn, maar daar is ook niks meer van terug te vinden
Bestellen via de dealer zal ongetwijfeld kunnen. Ik moet echter uit een leaseportal bestellen... en tot op heden staat die Skyactiv-X motor er nog niet tussen. Denk dat het wachten is op de waarden om er überhaupt een berekening op los te kunnen laten.

• BM
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:00

BM

Moderator Spielerij
Valderrama schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:23:
[...]

Bestellen via de dealer zal ongetwijfeld kunnen. Ik moet echter uit een leaseportal bestellen... en tot op heden staat die Skyactiv-X motor er nog niet tussen. Denk dat het wachten is op de waarden om er überhaupt een berekening op los te kunnen laten.
Excuus, dat stukje had ik gemist. Ik zit zelf ook te wachten tot mijn (private) lease aanvraag doorloopt. Die is ook voorlopig geparkeerd in afwachting van alle exacte cijfers. Dealer was zo vriendelijk om de bestelling wel alvast te doen :)

X1 Gamercard | iRacing
Even the dark has a silver lining

• djhartman
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 03-04 10:57
PalingDrone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:39:
Wel jammer, en marketingtechnisch niet zo slim, dat Mazda deze motor niet gelijk kan leveren met het laatste model van de 3.
Ik zat wat reviews op youtube te kijken en een van de mazda reps liet doorschemeren dat dit deels zou komen omdat de certificering van de motor een langer proces is dan ze hadden gehoopt. Dit komt voor een deel omdat de motor toch behoorlijk anders is dan traditionele motoren. Vertaalt; de certificeringsorganisaties moeten proces aanpassing maken en dat helpt allemaal niet.

• Card Nox
We rijden een Mazda 6 SW 2.0 Benzine uit 2013 en zou graag voor de vriendin een auto erbij kopen, met een kindje enzo is dat toch wel handig.
Nog even terugkomend op deze vraag. Houd de auto's nu een tijdje in de gaten, we hebben geen haast met kopen.

Nu vind ze de grijs/groene versie erg mooi maar die is er enkel in de Bifuel variant te vinden. Nu heeft een verkoper aangeboden gratis de LPG installatie eruit te halen. Auto heeft 60k gereden. Als ik eruit uit krijg dat hij de kleppen controleerd en opnieuw stelt, is het dan safe of heeft een motor dan al zoveel geleden dat een complete revisie benodigd is?

Zag zelf een mooie Kuro Edition staan, 2009 met 163k op de teller voo een zacht prijsje. De km stand hoeft geen probleem te zijn lijkt me. Achja, licht grijs dus verkeerde kleur... Vrouwen...

EDIT: zie redelijk wat Bifuels staan met 150k op de teller, moet een vermogen gekost hebben aan kleppenstellen toch? Of zijn die vervangen door een gehard paar vanuit Mazda? Kon daar niets over vinden.

Card Nox wijzigde deze reactie 27-03-2019 20:50 (9%)

• coob
Van mijn 3 Gtm ligt ook één conus van een Bose speaker los. In het linker voorportier rammelt de woofer als een gek.
Nu ben ik er inmiddels wel achter dat aftermarket speakers niet lekker werken vanwege afwijkende aansturing door Bose. (2 ohm, dsp).
Ik heb de oem Bose speakers ook nog niet kunnen vinden.
Iemand anders hier wel? Of eventueel toch aftermarket speakers gemonteerd?

-edit-
Inmiddels wel gevonden via de productcode hier bovenaan de pagina maar dat ding kost al snel zo'n 150€ 8)7
Dat ga ik dus niet doen. Dan probeer ik de conus eerst wel te lijmen.
Typisch Bose, veel betalen voor erg weinig.

coob wijzigde deze reactie 01-04-2019 20:04 (23%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SkullboyNL
afgelopen week ook druk bezig geweest met het repareren van mijn rechter speaker.

Deze was door roest ook los gekomen van het frame.
http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=WHT3

Ik heb de speaker ontroest zo ver als dat mogelijk was zonder de hele conus te demonteren.
http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=DPX1

Daarna speaker goed afgeplakt en voorzien van een laag hammerite nr. 1 anti-roest.
http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=XZ96

http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=65DQ

Ik had nog een busje zwarte lak staan dus heb ik de speaker ook weer voorzien van een laagje zwarte lak.

Na dat alles een dag had uitgehard heb ik de spider weer op zijn plek gelijmd. Ik repareer wel vaker luidsprekers de spiders en rubberen speaker randen lijm ik dan met contact lijm en klem ik dan vast met wasknijpers. Dus dat heb ik hier ook weer gedaan.
http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=9J0D

Dit is het eindresultaat. Niet heel netjes maar het komt toch aan de binnenkant van de deur.
http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=H8UE

Bij de aankoop van mijn Mazda 6 had ik al een scheur in het glaasje van het instrumenten paneel. Ik dacht dat dit een dure reparatie zal worden maar dat viel gelukkig mee. Bij de Mazda dealer koste dit glaasje maar 26 euro. gelijk besteld en de dag er na lag hij al klaar. En was was maar een klusje van 10 min om het glaasje te vervangen.

oud
http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=CUB0

nieuw
http://image.kloosterman.cloud/image.php?di=O7P0

iRacing Profiel

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Tankiej
Cross post vanuit Keuze leaseauto topic, vandaag de CX-5 opgehaald!
Het is een Business Comfort uitvoering, 165pk benzine automaat.

Hier ga ik mij wel mee vermaken de komende tijd :D

• coob
SkullboyNL schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:41:
afgelopen week ook druk bezig geweest met het repareren van mijn rechter speaker.
Deze was door roest ook los gekomen van het frame.
Ok. Zijn de deurpanelen makkelijk los te halen?
Ik heb trouwens ergens op het internet een schrijven van Mazda gelezen dat er een revisie op de speakers is gekomen en dat dit onder garantie vervangen dient te worden door Mazda.
Er komen dan nieuwe speakers in de voorste portieren met een afdekschild aan de bovenkant van de speaker tegen vocht.

• Card Nox
Card Nox schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:24:
[...]
Nu vind ze de grijs/groene versie erg mooi maar die is er enkel in de Bifuel variant te vinden. Nu heeft een verkoper aangeboden gratis de LPG installatie eruit te halen. Auto heeft 60k gereden. Als ik eruit uit krijg dat hij de kleppen controleerd en opnieuw stelt, is het dan safe of heeft een motor dan al zoveel geleden dat een complete revisie benodigd is?
Iemand enige input? Ze blijft elke keer weer op die kleur terugkomen. Ik durf de gok opzich wel te wagen gezien de lage km stand..tenzij hier een ferme 'nee, blijf af, ga weg!' vanuit de community op komt 8)7

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Kun je geen Bifuel vinden die reeds voorzien is van geharde kleppen?
Voor zover ik van mijn schoonbroer (mazda monteur) begreep, kun je daarmee wel gewoon op gas blijven rijden zonder problemen.

Overigens, met 60k km op gas, kan het best zijn dat ze al 2 keer kleppen hebben moeten stellen.
Ik lees gevallen waarbij het na 15-20k km al nodig is.

M a r c o wijzigde deze reactie 03-04-2019 21:51 (28%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SkullboyNL
coob schreef op woensdag 3 april 2019 @ 19:29:
[...]

Ok. Zijn de deurpanelen makkelijk los te halen?
Ik heb trouwens ergens op het internet een schrijven van Mazda gelezen dat er een revisie op de speakers is gekomen en dat dit onder garantie vervangen dient te worden door Mazda.
Er komen dan nieuwe speakers in de voorste portieren met een afdekschild aan de bovenkant van de speaker tegen vocht.
Deuren zijn redelijk makkelijk los te halen. Wel zitten de clips erg vast dus hard trekken. Je zal wel wat clipjes breken. Ik had er 2 half stuk. (Kun je makkelijk vervangen) https://www.paulstravelpi...Door-Panel-Removal-Guide/ Hier leggen ze stap voor stap uit hoe de deur er af moet. Voor een mazda 3 lijkt het het zelfde te zijn YouTube: 3rd Generation (2014-2017) Mazda 3 Door Panel Removal and Speaker Re...

Over de garantie was de dealer niet heel duidelijk. Ik had ze gebeld en ze gaven aan dat zij het ook niet zeker te weten. Wat ze konden doen is speaker er uithalen/vervangen dan een case aanmaken bij Mazda en misschien kreeg je het dan vergoed. Omdat het niet zeker was heb ik het zelf maar gedaan.

Het afdek schildje had ik er al wel in zitten. Maar mijn auto komt dan ook uit 2015.

SkullboyNL wijzigde deze reactie 03-04-2019 22:04 (10%)

iRacing Profiel

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:38
Tankiej schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:48:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie wagen! Ik hoop me hier binnenkort ook te kunnen melden. Ben rond aan het kijken voor een tweedehands cx-5.
Vooralsnog valt het me een beetje tegen wat ik terug krijg voor mijn Golf sjoemeldiesel. :'(

Ga je er nog een caravan mee trekken toevallig?

bramv82 wijzigde deze reactie 03-04-2019 22:05 (3%)

• Card Nox
M a r c o schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:50:
Kun je geen Bifuel vinden die reeds voorzien is van geharde kleppen?
Voor zover ik van mijn schoonbroer (mazda monteur) begreep, kun je daarmee wel gewoon op gas blijven rijden zonder problemen.

Overigens, met 60k km op gas, kan het best zijn dat ze al 2 keer kleppen hebben moeten stellen.
Ik lees gevallen waarbij het na 15-20k km al nodig is.
Bedankt voor je reactie. Helaas zijn ze nogal schaars in de grijs/groene kleur die de vriendin graag wil hebben. Als ze daar niet aan verknocht was haalde ik me een benzine versie met een lichtgrijs kleurtje.
Ik heb nogmaals navraag gedaan hoe vaak de kleppen reeds gesteld zijn, de auto is zover ik weet in onderhoud geweest bij de Mazda dealer (wat ook niet alles wil zeggen uiteraard). Stel dat deze inmiddels 2x gesteld is geweest en we stellen hem de 3de keer en rijden enkel nog op benzine. Hoe groot is het risico dan nog dat de kleppen het begeven?

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

aangezien ik zelf geen enkele motorische kennis heb, en me enkel baseer op wat ik online lees, en hoor van de mazda monteur, ga ik me niet wagen aan een uitspraak daarover ;)

als ik me goed heb laten informeren is in ieder geval na een aantal keer kleppen stellen, of wanneer dit te lang achterwege is gebleken, de kans aanwezig dat de cilinder koppen vervangen moeten worden.

M a r c o wijzigde deze reactie 03-04-2019 22:22 (37%)

• Tankiej
bramv82 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:03:
[...]

Mooie wagen! Ik hoop me hier binnenkort ook te kunnen melden. Ben rond aan het kijken voor een tweedehands cx-5.
Vooralsnog valt het me een beetje tegen wat ik terug krijg voor mijn Golf sjoemeldiesel. :'(

Ga je er nog een caravan mee trekken toevallig?
Staat niet op de planning, maar wie weet wat er nog gebeurd komende jaren :P

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gave auto hoor! Staat zeker op m'n shortlist als opvolger voor m'n huidige Renault Kadjar.

Ik hoop me sowieso binnenkort te kunnen melden in dit topic, maar dan met het kleinste broertje van de CX-5 aangezien we druk aan het shoppen zijn voor een gebruikte Mazda 2.

Nu de dekens nog...

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:38
Gisteren een proefritje gemaakt in een cx-5 uit 2012. Rijdt toch wel heel anders zo zonder turbo. Zeker komende vanaf een diesel, merk je goed dat het vermogen pas op hogere toeren komt.
Verder wel de beschrijving uit reviews bevestigd gekregen. Met name de stugge vering, wat ik wel positief vind voor zo'n hoge auto. Wegligging was prima en ik was een beetje bang dat het teveel zou deinen, maar dat viel reuze mee.

Ik zie verschillende versies te koop staan waarbij de meest uitgebreide uitvoeringen onder andere auto afstelling / meedraaien van de verlichting en laneassist hebben. Die laatste irriteerde me tijdens de proefrit al dus meteen uitgezet.
Is het meedraaien van de verlichting nog van onmisbare toegevoegde waarde?

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Ik heb geen ervaring met het meedraaien bij Mazda maar wel bij andere merken. Heb niet het gevoel dat het in het doorgaans goed verlichte Nederland heel erg veel meerwaarde biedt.

Nu de dekens nog...

• Tankiej
bramv82 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:04:
Gisteren een proefritje gemaakt in een cx-5 uit 2012. Rijdt toch wel heel anders zo zonder turbo. Zeker komende vanaf een diesel, merk je goed dat het vermogen pas op hogere toeren komt.
Verder wel de beschrijving uit reviews bevestigd gekregen. Met name de stugge vering, wat ik wel positief vind voor zo'n hoge auto. Wegligging was prima en ik was een beetje bang dat het teveel zou deinen, maar dat viel reuze mee.

Ik zie verschillende versies te koop staan waarbij de meest uitgebreide uitvoeringen onder andere auto afstelling / meedraaien van de verlichting en laneassist hebben. Die laatste irriteerde me tijdens de proefrit al dus meteen uitgezet.
M'n CX-5 heeft het en ik had het ook op een vorige auto (Volvo C30), en op echt donkere achteraf weggetjes (ik woon er toevallig aan één) is het wel een meerwaarde. Maar binnen de bebouwde kom, of op andere verlichte wegen, heeft het totaal geen meerwaarde. Ik zou het dan ook zeker niet als onmisbaar zien.

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:14

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prachtige auto. Mooie kleur ook. Veel plezier en veilige km’s gewenst. Ik zou graag meer mooie foto’s van auto’s zien in het topic. :)

Steven.w wijzigde deze reactie 04-04-2019 10:03 (5%)

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:17
bramv82 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:04:
Ik vind het geniaal in het onverlichte Zwarte Woud, maar in Rotterdam kan ik prima zonder. That said: ik vind het verschrikkelijk stoer om te zien :)

• Tankiej
Steven.w schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:02:
[...]

Prachtige auto. Mooie kleur ook. Veel plezier en veilige km’s gewenst. Ik zou graag meer mooie foto’s van auto’s zien in het topic. :)
Dank!
Ben ik het helemaal mee eens! :D

Ik wil sowieso nog even goede foto's maken, deze waren even snel omdat ik na ophalen van de auto door moest na een afspraak. Eens zien of het binnenkort eens goed weer is en ik ook tijd heb, dan maak ik wel even betere foto's!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

M-ThijZ schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:05:
[...]

Goed om te weten! En inderdaad, vrijwel alleen als de auto koud is op een koude dag. Eind vorige week had ik er amper 'last' van.

Een bevriende automonteur noemde ook synchromeshringen, echter zou dat met name bij een hoog toerental zijn en dus juist bij terugschakelen. Aangezien dat niet zo is, en het bij een warme motor zich haast niet voordoet, denk ik dat het iets anders is.

Voor volgende week heb ik bij Mazda een afspraak staan voor installatie van de Android Auto (& Carplay) module. De monteur kijkt dan ook opnieuw naar het schakelen.

Wellicht is het niets bijzonders, maar ik heb nu immers nog garantie.
Bij Mazda hebben ze naar het schakelen gekeken. Ze konden het ook reproduceren op een koude ochtend, maar het is niet iets om zorgen over te maken. Bij bepaalde bouwjaren kan het zijn dat de auto wat minder soepel schakelt in de lage versnelling bij een koude motor. Een revisie gaat daar niet bij helpen.

Er is dus niets aan de hand wat voor slijtage zorgt op de lange termijn. Dat stelt wel gerust. Ze hebben wel iets aan de versnelling opnieuw afgesteld en ik moet zegggen dat dit wel voor de nodige verbetering heeft gezorgd. Het rijdt heerlijk. :)

Ondersteuning voor Android Auto (en Apple Carplay) zit er inmiddels ook op. Dus mocht iemand vragen hebben over Android Auto: stel ze gerust. Ik gebruik het i.c.m. met een OnePlus 3T.

De eerste ervaringen zijn positief. Heel fijn om gewoon (actuele) Google Maps navigatie te hebben. En eindelijk door je Spotify playlists bladeren zorgt voor meer aandacht bij de weg.

Android Auto lijkt niet de native resolutie van het scherm te ondersteunen, want sommige teksten (straatnamen) zijn wat blurry. Onder het rijden is de kijkafstand dermate dat dit niet storend is.

De functionaliteit om door je contacten te bladeren is wel beperkt. Tijdens het rijden staat Android Auto je niet toe om te scrollen door je volledige contactenlijst. Na een paar keer draaien aan de knop krijg je een melding dat je uit veiligheidsoverwegingen niet meer kan zien. Daarvoor moet de auto stilstaan.

Ik hoop dat die beperking in de toekomst nog verdwijnt, want het alternatief is dat je tijdens het rijden toch je telefoon pakt om de juiste contactpersoon te selecteren. Mazda doet dat een stuk beter, in de lijstweergave kun je eerste de letter uit het alfabet seleteren, en vervolgens de persoon.

Natuurlijk kun je altijd nog een poging wagen met Google Assistant.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:55

coelho

VanTheManFan

Dit weekend CX5 op de proef. Rijdt zelf nog een 6 station maar die zit aan het einde van z'n lease. Ik ben er nog niet helemaal over uit. Zicht is hoger en dus stukken beter. De kinderen klagen achterin echter nog steeds over de hoge onderstijl van het raam en ondanks hun leeftijd (11 en 13) willen ze nog steeds een zitje. omdat ze anders niet fatsoenlijk naar buiten kunnen kijken. Ik had gehoopt dat de zitpositie in de CX5 ook voor hen beter was.

Qua rijden merk je dat je een hogere auto hebt, echt omgooien in de bochten is er niet meer bij. Verder zit er een functie op die op cruise control automatisch afremt als er een langzamere voorganger binnen een bepaalde afstand komt. Geweldig! Echter, de afstand die gehanteerd wordt is bijna een voetbalveld. Als je zo in de avondspits rijdt dan heb je continu tussenvoegers.

Tot slot de kofferruimte. Ooit een station genomen toen er nog kinderwagens mee moesten. En nog is het makkelijk om bijvoorbeeld een racefiets achterin te leggen of met een vakantie de halve inboedel mee te nemen. Ik heb het idee dat ik daar veel op inlever, al schijnt het volgens de boekjes in liters mee te vallen.

Ik twijfel...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

coelho schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:07:
Dit weekend CX5 op de proef. Rijdt zelf nog een 6 station maar die zit aan het einde van z'n lease. Ik ben er nog niet helemaal over uit. Zicht is hoger en dus stukken beter. De kinderen klagen achterin echter nog steeds over de hoge onderstijl van het raam en ondanks hun leeftijd (11 en 13) willen ze nog steeds een zitje. omdat ze anders niet fatsoenlijk naar buiten kunnen kijken. Ik had gehoopt dat de zitpositie in de CX5 ook voor hen beter was.

Qua rijden merk je dat je een hogere auto hebt, echt omgooien in de bochten is er niet meer bij. Verder zit er een functie op die op cruise control automatisch afremt als er een langzamere voorganger binnen een bepaalde afstand komt. Geweldig! Echter, de afstand die gehanteerd wordt is bijna een voetbalveld. Als je zo in de avondspits rijdt dan heb je continu tussenvoegers.

Tot slot de kofferruimte. Ooit een station genomen toen er nog kinderwagens mee moesten. En nog is het makkelijk om bijvoorbeeld een racefiets achterin te leggen of met een vakantie de halve inboedel mee te nemen. Ik heb het idee dat ik daar veel op inlever, al schijnt het volgens de boekjes in liters mee te vallen.

Ik twijfel...
Je vind de 6 prettiger rijden, de bagage ruimte is praktischer en het mogelijke voordeel van de cx5 blijkt er niet te zijn (beter uitzicht voor de kids).

Zo een 6 ziet er imho een heel stuk beter uit en lijkt mij ook een stuk prettiger rijden op de snelweg met zijwind.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SkullboyNL
@Card Nox Je was toch opzoek naar een Mazda2 Bifuel? Autoweek heeft er een leuk filmpje overgemaakt.

YouTube: Mazda 2 BiFuel - 2012 - 303.652 km - Klokje Rond

iRacing Profiel

• Card Nox
@SkullboyNL, thanks. Zie hem nu ook in mijn YT feed. Gewoon degelijke auto dus maar ook hier een koprevisie nodig gehad. Weet iemand zo wat dat zou kosten, heb ergens iets van 800 euro gelezen in dit topic meen ik.

Anyway, vanwege het kleppen probleem zoek ik juist geen BiFuel, maar vriendin wil graag de 'grijs/groene' en die is volgens mij enkel in BiFuel verkocht.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• FullThrottle
  • Laatst online: 17:27

FullThrottle

Tonight's forecast,..dark

Hallo iedereen,

Sinds afgelopen vrijdag de eigenaar van een nieuwe Mazda 3 GT-M waar ik nog velen jaren plezier van hoop te hebben.

Meteen een vraagje, ik zie hier en daar verroeste Bose speakers voorbij komen. Is dit iets wat is opgelost bij de 2017 facelift of ook iets wat me mogelijk te wachten staat?

FullThrottle,... niet de film, maar het spel.

• Card Nox
Heeft iemand ervaring met een Mazda 6 SW uit 2014 op 19" velgen? Rij nu met de standaard 17" rond en zou graag willen upgraden naar 18", de velg die ik op het oog heb is er enkel in 19" en vraag me af of dat wellicht te oncomfortabel word.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:14
FullThrottle schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:54:
Hallo iedereen,

Sinds afgelopen vrijdag de eigenaar van een nieuwe Mazda 3 GT-M waar ik nog velen jaren plezier van hoop te hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meteen een vraagje, ik zie hier en daar verroeste Bose speakers voorbij komen. Is dit iets wat is opgelost bij de 2017 facelift of ook iets wat me mogelijk te wachten staat?
Nieuw nieuw? Want er is net een nieuwe 3 uit en die is wel echt mooi. :9

YouTube: Mazda 3 vs. Ford Focus - AutoWeek Dubbeltest

Inventaris

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FullThrottle
  • Laatst online: 17:27

FullThrottle

Tonight's forecast,..dark

Ja, nieuw in de zin van 7km op de teller bij afleveren.

Dat er zojuist een nieuwe versie is uitgebracht weet ik natuurlijk ook en die heb ik zeker in mijn overwegingen meegenomen. Echter heb ik voor de 2017 facelift gekozen om de volgende redenen:
- De nieuwe hatchback vind ik prachtig qua interieur en de neus is heel mooi scherp en clean getekend echter kan ik maar niet wennen aan die vreemde C stijl.
- Ik vind de nieuwe iets teveel vorm boven functie met een kleinere kofferbak, minder ruimte achterin en een hoger gewicht.
- Deze nieuwe oude in de dikste uitvoering kon ik nu kopen voor een prachtige prijs omdat de dealer nu van zijn voorraad af wil.

Met de oude heb ik naar mijn mening voor duidelijk minder geld een mooiere auto die ook praktischer is. Als op dit moment de nieuwe sedan met Skyactive-X op de markt was geweest dan had ik nog even serieus gaan nadenken of ik daar ruim €7000,- meer voor wil uitgeven dan dat ik nu gedaan heb.

FullThrottle,... niet de film, maar het spel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Civic09
ik heb zowel de 19 inch (zomer) als de 17 inch (winter) onder mijn 6 Sportbreak van 2012 (MY 2013)

Ik ben blij dat de zomerset er weer onder zit. Merk weinig verschil in comfort terwijl het rijplezier enorm toeneemt. Ligt veel zekerder op de weg en veel beter stuurgevoel. Bovendien staat het ook veel strakker.

• Civic09
Ik las trouwens op de vorige pagina over een gescheurd tellerglas. Exact hetzelfde heb ik vorig jaar ook gehad. Heb me lang afgevraagd hoe dit nu kapot kon gaan. Kon me niet herinneren dat het glas een tik had gehad. Blijkbaar dus een bekend probleem. Scheur ook precies op dezelfde plek. Zal wel door het werken van materiaal komen.

• Micha_NL
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14:22
Ik mag mij sinds vandaag ook melden in dit topic. Vandaag mijn Mazda 6 uit 2016 opgehaald.

Mazda 6

• Brutuss
  • Laatst online: 21-05 10:41
Micha_NL schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:43:
Ik mag mij sinds vandaag ook melden in dit topic. Vandaag mijn Mazda 6 uit 2016 opgehaald.

[Afbeelding: Mazda 6]
Nice!! Staat hem erg goed die velgen.
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True