Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Civic09
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:35
Hij wordt heel erg mooi! Kan niet wachten op de officiële beelden.

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Civic09 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:59:
Hij wordt heel erg mooi! Kan niet wachten op de officiële beelden.
Bij deze:

link: (met nog wat meer foto's)
https://www.autobahn.eu/1...3-doet-het-lekker-anders/

M a r c o wijzigde deze reactie 28-11-2018 10:04 (9%)

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23-08 20:45
De sedan wint het wat mij betreft.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-08 17:21
Vind de hatchback qua achterkant niet mooi. Alsof ie niet af is. Die ronding is gewoon best lelijk. De sedan is heel strak, en in lijn met de Mazda6.

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Sedan is ook 20 cm langer dan de hatchback.
wel weer jammer dat de Skyactiv-X toch weer is uitgesteld.

M a r c o wijzigde deze reactie 28-11-2018 13:18 (41%)

• Deadsy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:18
Vraag me af of het niet mooier geweest was om het glas wat verder naar achteren te laten lopen bij de hatchback. Zoals een soort van zwevend dak.

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14:28
Sedan vind ik persoonlijk ook mooier, al vind ik de hatchback zeker niet lelijk.

De dodehoek van de hatchback lijkt me wel gigantisch.

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:25

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik vond de facelift van de 6 erg geslaagd, maar de achterkant is wat te veel van het oude dus toch net niet. De voorkant van de nieuwe 3 lijkt sprekend op die van de 6, en persoonlijk vind ik ook de achterkant prima gelukt. Sowieso mooier dan die van de 6. Dit alles gaat overigens over de sedan-uitvoering.

Ik rij nu een 3 sedan van net een jaar oud, overwoog op termijn een nieuwe 6, maar neig nu toch weer naar een 3. Mooi ding :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dreameater
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-08 21:23

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik kom straks in aanmerking voor een nieuwe lease auto en ga deze zeker in de gaten houden.
Wat verwachten jullie van de prijs? Past die sedan nog een beetje in de 30K regio of rij ik dan echt een kale wagen?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

@dreameater
kijk om een idee te krijgen eens naar de huidige modellen.
https://configurator.mazd...elBodyType=Mazda3%20Sedan
Dat lijkt me een aardige indicatie.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

dreameater schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:37:
Ik kom straks in aanmerking voor een nieuwe lease auto en ga deze zeker in de gaten houden.
Wat verwachten jullie van de prijs? Past die sedan nog een beetje in de 30K regio of rij ik dan echt een kale wagen?
Ik denk dat de prijs niet ineens duizenden euro’s omhoog gaat. Het zal vooral extra BPM zijn. Misschien komen ze net als bij de 6 met een Signature versie met nog luxer interieur? Ik vond mijn GT-M voor 31K al super compleet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Overigens hoop ik dat ze eens met een 194pk sedan komen in plaats van alleen de brave 120pk. Als er een Signature met 194pk komt dan zit ik snel bij de dealer :P

• djhartman
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23-08 11:31
Nog een paar dingen die me opvielen in de nieuwe M3:
1. De grille van de sedan en de hatchback zijn verschillend (horizontaal vs verticaal patroon). Leuk detail vind ik.
2. Het logo achterop is ook de touch handle voor het openen van de achterbak
3. Het scherm van de nieuwe MZD connect heeft geen touch meer !
4: Het volume knopje naast de commander is nu ook een soort joystickje. je kan hem gebruiken voor next/previous door naar links en rechts te duwen.

• vosss
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:03
Iemand van de Mazdarijders hier ervaring met andere remblokken dan de standaard?

Ik rij voornamelijk korte stukjes met mijn Mazda 6 uit 2009 en volgens mij zijn de remblokken redelijk versleten, over weken grote beurt en compleet nakijken aangezien ik de auto net een paar maanden heb om eens even een goed beeld te krijgen hoe het er precies voorstaat.

Als de remblokken dan toch op zijn dan bestel ik het liefst remblokken die beter zijn dan de standaard. Las al iets over EBC Redstuff ; wellicht is dat wat.

Iemand errvaring mee toevalllig? Scheelt dat echt zo veel t.o.v. de standaard blokken? Koud moeten ze ook meteen goed werken, vandaar dat ik erbij zette dat het voornamelijk korte stukjes zijn.

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:42

DaWaN

'r you wicked ??

vosss schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:43:
Als de remblokken dan toch op zijn dan bestel ik het liefst remblokken die beter zijn dan de standaard. Las al iets over EBC Redstuff ; wellicht is dat wat.

Iemand errvaring mee toevalllig? Scheelt dat echt zo veel t.o.v. de standaard blokken? Koud moeten ze ook meteen goed werken, vandaar dat ik erbij zette dat het voornamelijk korte stukjes zijn.
Ik ben absoluut geen fan van EBC. Ik heb zelf onder mijn Lexus IS200 EBC Yellowstuff remblokken zitten en ik heb ook ervaring met die blokken op een Civic. Voordeel van die YellowStuff is dat het tegen hogere temperaturen bestand is, wat wel fijn is als je op het circuit rijdt (of héél fanatiek op de weg).
Afgezien daarvan zie ik geen voordelen aan die blokken: ze maken meer geluid, ze maken meer stof, ze slijten sneller, je moet een klein beetje temperatuur erin remmen voor maximale remkracht, ze zijn redelijk zacht (niet echt een hard pedaal). Redstuff heb ik geen ervaring mee, maar aangezien ik de YellowStuffs al kan laten faden op Zandvoort zou ik niet zo veel vertrouwen hebben in die RedStuffs.

Standaard OEM remblokken zijn soms helemaal niet zo slecht, dikwijls ook beter dan standaard vervangingsblokken van de automaterialenzaak. Ik zou persoonlijk altijd checken wat originele blokken bij de dealer kosten voordat je een beslissing maakt.

Wat voor dagelijks gebruik mogelijk wél een upgrade is, zijn goede keramische remblokken. Bijvoorbeeld van ATE. Die zouden als het goed is stiller moeten zijn en weinig stof moeten geven.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• xoniq
djhartman schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:37:
Nog een paar dingen die me opvielen in de nieuwe M3:
1. De grille van de sedan en de hatchback zijn verschillend (horizontaal vs verticaal patroon). Leuk detail vind ik.
2. Het logo achterop is ook de touch handle voor het openen van de achterbak
3. Het scherm van de nieuwe MZD connect heeft geen touch meer !
4: Het volume knopje naast de commander is nu ook een soort joystickje. je kan hem gebruiken voor next/previous door naar links en rechts te duwen.
1. Dat is wel apart ja. Was altijd verticaal meende ik bij de nieuwe modellen. (CX-5, Mazda6 enz)
2. Dat is wel een grappig detail, waarom ook niet.
3. Dat zou ik wel missen, helemaal als ik even een adres invul, typ ik heel vlot in op 't touchscreen.
4. Op zich best nutteloos, omdat de grote draaiknop dat ook al perfect doet. (4 kanten op duwen + indrukken + draaien)

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• djhartman
xoniq schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:32:
[...]
4. Op zich best nutteloos, omdat de grote draaiknop dat ook al perfect doet. (4 kanten op duwen + indrukken + draaien)
Nou ik zat hier gisteren nog es over te denken... de grote draaiknop lijkt nog groter geworden (en platter)... Dus ik gok dat die niet meer 4 kanten op geduwd kan worden (geen joystick meer is). Lijkt beetje meer op de huidige Audi controls ipv BMW iDrive (misschien is het wel zelfde fabrikant?).

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 09:12
Hallo,

Ik heb ook eens een mazda vraagje:

Ik rij momenteel met een mazda2 bj 2005 1.2 benzine. Tweedehands gekocht in 2010 en nu 126.000km op de teller.

Nu heb ik sinds kort een nieuwe job waarbij ik veel meer kilometers zal rijden met de eigen auto. (De werkgever betaalt een km-vergoeding van 36cent/km, zal meer dan 30k km per jaar zijn)

Ik heb nog nooit een probleem gehad met mijn huidige auto maar in functie van betrouwbaarheid en comfort denk ik er aan om in de loop van volgend jaar te veranderen van auto.

Ik dacht zelf aan een mazda3 recente tweedehands, benzine.

Kunnen jullie mogelijk tips en aandachtspunten geven over waar ik best kan op letten bij de aankoop van de auto? Meest geschikte motorisatie, opties, ...

Alvast bedankt !

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22-08 07:42
30dkm per jaar en dan benzine? Doe jezelf een lol en koop een moderne Euro 4 diesel, veel zuiniger en daarmee haal je de kosten dik en dwars eruit met dat soort kilometers...

• Wozmro
Diesel of benzine vind ik een moeilijke afweging.

- Benzine is prijs/L goedkoper in België. Het imago van een diesel is ook volledig naar de knoppen in België.

- In mijn job doe ik gemiddeld een 10 stops per dag (uitvoeren van inspecties bij klanten). Dat is dan enkele tientallen km's rijden, +/- 30 min à 1h ter plaatse, terug een stuk rijden,...
Ik heb het idee dat een benzine-motor daarin iets geschikter is dan een diesel.

- Ik moet enkel mijzelf, wat gereedschap en papierwerk verplaatsen.

• Joopieboy
Het gaat om kilometers, kosten per kilometers, belastingen en verzekeringen. Ik neem dat je hierin ook een stuk afschrijving meeneemt. Een diesel koop je gebruikt, jaar of 3 oud met nog geen ton gelopen, vaak voor een vergelijkbare prijs dan een benzine, maar! Diesels zijn vaker 1,5x zo duur dan een benzine aangezien ze vaak vol zitten met luxe opties. Dus een heel stuk afschrijving is al gedaan. Dus voor je geld krijg je veel meer auto. En als je niet heel veel ruimte nodig hebt, dan kun je een leuke hatchback kopen die helemaal belachelijk zuinig zijn. :)

Technisch gezien is een diesel niet heel handig bij heel veel korte ritten (<10km), daarboven totaal niet van belang van de accu en alles kan ook prima opladen, motor wordt warm genoeg, geen probleem. :)

Gezien alle commotie en regelgeving moet je dus dan wel een wat nieuwere (Euro 4) diesel kopen, en verwachten deze volledig af te schrijven, dus echt de 3 ton overschrijven. Met 30dkm per jaar moet dus je dus een jaar of 7 doorrijden. Dan is de afschrijving dus ook behoorlijk uitgesmeerd.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13:13
Een diesel van 3 jaar oud is meestal geen euro4 meer ;)

Maar Parijs en Duitsland beginnen al met straffen van de euro4 en euro5 diesels, daar waar een mazda 323 of 626 benzine totaal geen last heeft.
Dus voor de vraagsteller: Verwacht u in deze plaatsen in de toekomst te komen?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• SCIxX
  • Registratie: augustus 2002
Kan iemand uitleggen waarom er een ~200 euro upgrade nodig is om android auto te laten werken? Ik lees over nieuwere usb poorten maar zover ik weet was het men al gelukt om android auto zelf op de mazda te installeren en werkte dit prima?

• djhartman
SCIxX schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:37:
Kan iemand uitleggen waarom er een ~200 euro upgrade nodig is om android auto te laten werken? Ik lees over nieuwere usb poorten maar zover ik weet was het men al gelukt om android auto zelf op de mazda te installeren en werkte dit prima?
De nieuwe hub doet 2 dingen
* Hoger amperage voor laden. De originele usb poorten waren niet echt bedoeld om telefoons op te laden, maar om muziek mee af te spelen. Aangezien telefoons bij het gebruik van Android Auto/CarPlay + navigatie aanzienlijk meer energie gebruiken dan bij afspelen van muziek deden velen bij gebruik nog amper laden.
* Het is nu niet meer echt een hub. Althans niet een USB hub, die 1 signaal USB kabel opsplitst in 2 poorten. Het zijn nu 2 lange verlengsnoeren die naast elkaar uitkomen in 2 poortjes. Dit is nodig omdat CarPlay niet werkt via een hub. CarPlay laat iPhones in host mode draaien op USB (aka, het auto entertainment systeem is de accessoire, ipv de telefoon) en dat kan enkel met een rechtstreekse verbinding, niet via een hub.

Aangezien de nieuwe versie van de Connect software enkel de nieuwe hub ondersteund, moet de nieuwe hub altijd geïnstalleerd worden. Dit zorgt ervoor dat Mazda minder verwarring creëert in de supply line, en dat het niet uitmaakt of jij met je Android in de auto zit of een collega met een iPhone. Lekker duidelijk.

Als je dat niet wil, blijf je op de oude software, kraak je die en installeer je zelf Android Auto ;)

• guysp
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12-08 14:06
SCIxX schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:37:
Er moeten inderdaad nieuwe usb-poorten in die op 2A draaien en een chipje voor Apple Carplay bevatten. Ook hogere bandbreedte op de poorten, dus je kunt op USB1 je Android Auto draaien en op USB2 een stickje met muziek hebben en tegelijk gebruiken.

Dat wat je noemde (de 'gehackte' variant) had problemen met de throughput van de usb poorten, ik heb deze een tijd gedraaid en ik moet de Navigatie SD kaart eruit halen en ook mijn muziek usb. Anders lagde alles in AA. Nu heb ik tegenwoordig de officiele variant en alles draait soepel, ik kan muziek vanaf mijn usb afspelen terwijl ik navigatie in AA en in MZD aan heb staan. En mijn telefoon loopt ook niet meer leeg tijdens het rijden!

// TODO: Schrijf een signature

• vosss
Zojuist mijn mazda 6 2.5 Sportbreak uit 2009 naar de dealer gebracht voor een grote onderhoudsbeurt en om even een algehele checkup te doen aangezien ik hem onlangs gekocht heb en mensen doorgaans nogal wat onderhoud achterwege laten als ze voornemens zijn om de auto binnenkort weg te doen.

Heeft nu +/- 125.000km gelopen. Ben benieuwd wat ze tegenkomen.

Achterruitenwisser moet sowieso. Luchtfilter laat ik niet doen wegens nog aan te schaffen K&N filter (ik weet dat dat niks oplevert qua pk's), bougies zonder te kijken vervangen heb ik gezegd en maar even zien. :)

Comfortknipperen was niet mogelijk volgens de beste man. Het zit erop of niet en indien niet dan is het ook niet te maken met originele onderdelen.

De facelift vanaf 2010 heeft deze optie wel dacht ik. Dan zou je toch verwachten dat het op de mijne ook moet kunnen niet?

Afwachten wat men tegenkomt. In elk geval weer netjes het onderhoud gehad straks :)

• xoniq
vosss schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:06:
Zojuist mijn mazda 6 2.5 Sportbreak uit 2009 naar de dealer gebracht voor een grote onderhoudsbeurt en om even een algehele checkup te doen aangezien ik hem onlangs gekocht heb en mensen doorgaans nogal wat onderhoud achterwege laten als ze voornemens zijn om de auto binnenkort weg te doen.

Achterruitenwisser moet sowieso. Luchtfilter laat ik niet doen wegens nog aan te schaffen K&N filter (ik weet dat dat niks oplevert qua pk's), bougies zonder te kijken vervangen heb ik gezegd en maar even zien. :)

Comfortknipperen was niet mogelijk volgens de beste man. Het zit erop of niet en indien niet dan is het ook niet te maken met originele onderdelen.

De facelift vanaf 2010 heeft deze optie wel dacht ik. Dan zou je toch verwachten dat het op de mijne ook moet kunnen niet?

Afwachten wat men tegenkomt. In elk geval weer netjes het onderhoud gehad straks :)
Wat is dat comfort knipperen.

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

xoniq schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:25:
[...]
Wat is dat comfort knipperen.
volgens mij is dat wanneer je een tikje tegen de richtingaanwijzer kunt geven, zodat die slechts enkele keren knippert.

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 13:11
vosss schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:06:

in mijn instructieboekje van een uit 2008 stond al dat dit door de dealer te activeren moest zijn.... dus lijkt me sterk dat dat dan niet bij jou kan. Net als bijvoorbeeld toeter en op slot als weglopen met kessy (al staat daarbij dat dat niet aangeraden wordt)

• xoniq
M a r c o schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:43:
[...]

volgens mij is dat wanneer je een tikje tegen de richtingaanwijzer kunt geven, zodat die slechts enkele keren knippert.
Ah dat. Ik heb het in mijn 2018 model (had ook niet anders verwacht), wist alleen niet dat het zo heette, maar vind het ideaal.

• vosss
Snowhite0901 schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:51:
[...]

in mijn instructieboekje van een uit 2008 stond al dat dit door de dealer te activeren moest zijn.... dus lijkt me sterk dat dat dan niet bij jou kan. Net als bijvoorbeeld toeter en op slot als weglopen met kessy (al staat daarbij dat dat niet aangeraden wordt)
Is dat zo? Kun je daar een foto van maken wellicht? Ik heb er wel wat opties instaan die te wijzigen zijn maar dat gaat voornamelijk over het keyless entry en start gebeuren en niet over comfortknipperen.

=edit=
Verhip; het staat er wel in:

http://i67.tinypic.com/2lo6gys.jpg

Straks de dealer nog maar eens vragen.

=edit2=
En nu bedenk ik me net; die dealer is sinds kort geen dealer meer, maar wel erkend Mazda reparateur/onderhoud. Staat ook gewoon gelinkt via Mazda.nl op de site als erkend.

Zou alleen een echte dealer dat kunnen of mogen dan? Beetje raar dattie zegt het kan niet. Terwijl het wel moet kunnen, want bovenstaand komt inderdaad uit een 2008 instructieboekje. En dat is dezelfde als 2009 voor zover mij bekend.

=edit3=
En als ik zo bovenstaand lijstje eens doorlees dan is er door de vorige eigenaar wel wat aan veranderd, want als iemand in mn dooie hoek zit en ik gooi de knipper uit dan krijg ik een waarschuwingspiep en de initiële setting vanaf de fabriek zou zijn dat dat piepje uit staat zoals ik het lees.

vosss wijzigde deze reactie 17-12-2018 13:54 (43%)

• vosss
=edit=
Lang verhaal weggedit, kost veel meer dan op gerekend, 1500 euro en de auto is nog altijd niet klaar.

}:| :(

vosss wijzigde deze reactie 19-12-2018 14:51 (180%)

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
De nieuwe Skyactiv X motor gaat 180pk leveren. Niet gek!

De 165pk versie doet 0-100 in 8.2 seconden. Wat zou het 180pk blok doen? 7.5 seconden?

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Requiem19 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 04:24:
De nieuwe Skyactiv X motor gaat 180pk leveren. Niet gek!

De 165pk versie doet 0-100 in 8.2 seconden. Wat zou het 180pk blok doen? 7.5 seconden?
Neuh, zal hooguit 0.1 of 0.2 schelen, al hangt dat ook van de koppelcurve af. De oude 120pk gaat in 8.9s naar 100, om een idee te geven.

• Requiem19
  • Nu online
Exirion schreef op donderdag 20 december 2018 @ 07:46:
[...]

Neuh, zal hooguit 0.1 of 0.2 schelen, al hangt dat ook van de koppelcurve af. De oude 120pk gaat in 8.9s naar 100, om een idee te geven.
De Skyactiv X techniek zou veel meer koppel onderin moeten geven ten opzichte van een ongeblozen blok, dus dat zal ook wel wat meehelpen wellicht.

Daarnaast ook fijn als je de motor wat meer als een turbo kan gebruiken en ook in lagere toeren aardig koppel hebt om in te halen.

Ik hoop enorm dat de 3x goede emissiecijfers heeft, anders kan ik hem niet leasen obv onze lease regels 8)7

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Als dat ding rond de 8.0 naar 100 doet dan vind ik het meer dan genoeg voor een auto in deze klasse. Het is wel jammer dat de AWD-versie niet naar Nederland komt trouwens.

• BM
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:10

BM

Moderator Spielerij
Ik ben stiekem ook wel heel benieuwd hoe SkyactivX gaat rijden. Ben al een tijdje aan het rondkijken naar een nieuwe (private lease) auto voor halfweg 2019, maar deze begint steeds aantrekkelijker te lijken.

Als ik het goed zie gaat de nieuwe 3 in leaseprijs zelfs iets onder de huidige versie zitten. (Nu vanaf 389, straks vanaf 359).

Ga in ieder geval op 12 januari kijken hoe hij er in het echt uitziet :)

X1 Gamercard | iRacing
Even the dark has a silver lining

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23-08 20:45
Ik krijg sinds de aankoop van mijn mazda 2 regelmatig emailtjes van de dealer om mij te registreren op hun website. Daar heb ik geen zin in, maar ik zag wel dat mazda zelf ook een mymazda omgeving heeft.

Echter moet ik een kopie van mijn ID en kentekenbewijs toesturen om mijn auto te kunnen registreren.

Maakt iemand van jullie gebruik van mymazda?
Geeft dit ook een overzicht van het uitgevoerde onderhoud?
Ik kan dit zo niet terugvinden op de website.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

@LA-384 ik kan mij niet herinneren dat ik ID en/of kentekenbewijs heb moeten opsturen.
Misschien omdat mijn mazda bij een dealer gekocht was, en in onderhoud was.
Mijn auto was derhalve waarsch. al geregistreerd in Mazda portal. (waar de app volgens mij aan gekoppeld is)

Ik kan inderdaad nu in de app details van de onderhoudsbeurten inzien.

• dnhelle
  • Laatst online: 13:09

dnhelle

Singletrail Addict

In december een terugroepactie ontvangen voor mijn '15 Mazda 6, Diesel met code AJ024B.
Eergisteren laten uitvoeren en ervaar een andere gasrespons, een stillere auto en een aanwijsbaar zuiniger verbruik. Zijn er meer Mazda-rijders hier die de update hebben laten uitvoeren?

Gelijk ook op de optie genomen om het connectsysteem te laten updaten, van versie 55 naar 70. Daardoor zijn een hoop bugs met oa. uitval scherm, resolutiewijzigingen in navigatie etc. verholpen, wat erg helpt. Nu lees ik dat met versie 70 dus ook Carplay/Android-auto integratie mogelijk is geworden. Volgens mij is er trouwens geen nieuwe hub in de auto geplaatst.. :?

Ik heb Android Auto al draaiend op mijn Smartphone, maar volgens de site (https://www.mazda.nl/services/apple-carplay/) is dat nog niet beschikbaar in NL voor het Connect-Systeem, maar ligt dat niet aan de hardware.
De hardware die geïnstalleerd wordt in je Mazda is dezelfde hardware die gebruikt kan worden voor Android Auto.
Ik ben dus nieuwsgierig / tweakgierig naar wat er aan extra hardware wordt geïnstalleerd voor die 349eur, als ik op de site lees, dan zie ik volgende quote:
Als je vervolgens je telefoon met het bijgeleverde kabeltje aan je Mazda verbindt krijg je via MZD Connect de suggestie om Apple CarPlay te openen.
Ten opzichte van de zoekopdracht 'Carplay' in dit forum vind ik wel wat info, maar dat staat niet in verhouding tot dit bericht:
M-ThijZ schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:10:
[...]
Overigens las ik dat de USB-hub alleen noodzakelijk is voor Apple Carplay. Android Auto zou na een software update al werken. De vraag is of deze update ergens los te verkrijgen is, zonder bij de dealer veel geld te betalen voor het installeren van die USB-hub.
Is het nu alleen een upgraded kabeltje die 2.1v levert? Enlighten me. 8)

dnhelle wijzigde deze reactie 04-01-2019 10:42 (17%)

Velozine.nl

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

@dnhelle zie dit bericht
djhartman schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:58:
[...]

De nieuwe hub doet 2 dingen
* Hoger amperage voor laden. De originele usb poorten waren niet echt bedoeld om telefoons op te laden, maar om muziek mee af te spelen. Aangezien telefoons bij het gebruik van Android Auto/CarPlay + navigatie aanzienlijk meer energie gebruiken dan bij afspelen van muziek deden velen bij gebruik nog amper laden.
* Het is nu niet meer echt een hub. Althans niet een USB hub, die 1 signaal USB kabel opsplitst in 2 poorten. Het zijn nu 2 lange verlengsnoeren die naast elkaar uitkomen in 2 poortjes. Dit is nodig omdat CarPlay niet werkt via een hub. CarPlay laat iPhones in host mode draaien op USB (aka, het auto entertainment systeem is de accessoire, ipv de telefoon) en dat kan enkel met een rechtstreekse verbinding, niet via een hub.

Aangezien de nieuwe versie van de Connect software enkel de nieuwe hub ondersteund, moet de nieuwe hub altijd geïnstalleerd worden. Dit zorgt ervoor dat Mazda minder verwarring creëert in de supply line, en dat het niet uitmaakt of jij met je Android in de auto zit of een collega met een iPhone. Lekker duidelijk.

Als je dat niet wil, blijf je op de oude software, kraak je die en installeer je zelf Android Auto ;)
Dat Android Auto volgens Mazda nog niet werkt in NL, is volgens mij enkel omdat de app niet in de NL play store staat. Als je zelf de app side-load, zou het volgens mij wel gewoon moeten werken in de Mazda.

M a r c o wijzigde deze reactie 04-01-2019 10:54 (8%)

• dnhelle

dnhelle

Singletrail Addict

M a r c o schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:53:
@dnhelle zie dit bericht

[...]

Dat Android Auto volgens Mazda nog niet werkt in NL, is volgens mij enkel omdat de app niet in de NL play store staat. Als je zelf de app side-load, zou het volgens mij wel gewoon moeten werken in de Mazda.
Dat was mijn hoop ook, eigenlijk, maar zie volgende screenshots:

Foto 1: OS-versie

Foto 2: Applicatievenster

De Hub is ongewijzigd gebleven, en als ik de telefoon inprik in 1 van beide USB's wijzigt er niks in het applicatievenster. Wat ik vreemd vind is dat het OS wel op versie 70 is gezet, maar de hub ongewijzigd is?

====
Hmm nm.:
https://mazda3revolution....id-auto-all-here-now.html
This GENUINE Mazda CarPlay with Android Auto ...WILL NOT WORK... without Installation of new 70's Firmware FIRST and the TWO ALL NEW Genuine Mazda Parts installed Second and Third . . . PERIOD!

dnhelle wijzigde deze reactie 04-01-2019 13:16 (18%)

Velozine.nl

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 13:03
Even een licht gerelateerd vraagje aangezien de standaard USB aansluiting (dus niet Carplay/Android auto) niet voorkomt dat ik de telefoon leegtrek tijdens navigeren met bijvoorbeeld Waze.
Iemand al eens geprobeerd om er een Y kabel aan te hangen met 2USB mannetjes naar 1 USB vrouwtje waar je dan je telefoonlaadkabel weer inplugt.
2x 500mA laadstroom ipv slechts 1x 500 of denk ik nu te simpel?

Ryzen and silent

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23-08 16:37

M-ThijZ

Riding on Rails

PalingDrone schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:36:
Even een licht gerelateerd vraagje aangezien de standaard USB aansluiting (dus niet Carplay/Android auto) niet voorkomt dat ik de telefoon leegtrek tijdens navigeren met bijvoorbeeld Waze.
Iemand al eens geprobeerd om er een Y kabel aan te hangen met 2USB mannetjes naar 1 USB vrouwtje waar je dan je telefoonlaadkabel weer inplugt.
2x 500mA laadstroom ipv slechts 1x 500 of denk ik nu te simpel?
Waarom niet de sigarettenaanstekeraansluiting (12v) gebruiken? Mijn OnePlus lader kan dan bijvoorbeeld met 3.5A laden.

Die USB-aansluitingen in je auto zijn eigenlijk alleen bruikbaar voor media.

• PalingDrone
M-ThijZ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:09:
[...]

Waarom niet de sigarettenaanstekeraansluiting (12v) gebruiken? Mijn OnePlus lader kan dan bijvoorbeeld met 3.5A laden.

Die USB-aansluitingen in je auto zijn eigenlijk alleen bruikbaar voor media.
OMG wat duf zeg, pluis net de handleiding ff na en zie dat er gewoon een dekseltje/klepje in de middenarmconsole zit waaronder die 12V aansluiting verborgen is.....
Heb er werkelijk overheen gekeken, auto staat normaal in slecht verlichte parkeergarage en heb er verder ook keihard overheen gelezen, zal wanneer de griep over is eens in de auto zelf gaan kijken of de gebruiksaanwijzing gelijk heeft 8)7
TNX!

Ryzen and silent

• BM
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:10

BM

Moderator Spielerij
Vandaag bij de introductie van de nieuwe Mazda 3 geweest, en wat ik eigenlijk al wist... Wat een enorm mooie auto is dat geworden :9~ Daarbij ben ik in wel enorm benieuwd wat SkyactivX nu daadwerkelijk gaat brengen. Erg interessante motor word dat.

Wel in sedan uitvoering, de hatchback 'klopt' niet helemaal naar mijn idee, en die reactie hoor ik van meerderen.

Binnenkort toch maar eens langs bij een dealer. Private-leaseprijsen zijn dan nog weliswaar niet bekend, maar zullen naar mijn idee niet veel afwijken van wat de huidige 3 moet kosten. Als het dan kan wil ik graag de bestelling alvast de deur uit hebben zodat ie eventueel in september nog geleverd kan worden.

X1 Gamercard | iRacing
Even the dark has a silver lining

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Een 3 sedan met de 182pk Skyactiv-X heeft mijn interesse ook wel. Schijnt in juli te komen en dan is mijn huidige 3 bijna 2 jaar oud. Ben benieuwd :)

• Wozmro
Hallo mazda-kenners,

Ik zit met een situatie waarin jullie misschien interessante input kunnen geven.

Ik rij momenteel met een mazda2 bj2005 1.25 benzine, momenteel 130.000km op de teller.

Ik heb deze auto gekocht in 2010 en reed er tot dit jaar zo'n 10.000km per jaar mee. Ik ben heel tevreden over de auto, nog nooit grote problemen gehad, jaarlijks onderhoudje bij de garage waar ik de auto kocht en dat is niet duur.

Nu is het zo dat ik sinds kort een nieuwe job heb waarbij ik de auto nodig heb en waarbij ik toch jaarlijks een 30.000km zal rijden voor het werk. Dit wordt natuurlijk vergoed door de werkgever. Dit aan 36cent/km (onkostenvergoeding, belastingsvrij, België).

Momenteel doe ik dit dus met mijn mazda2 die volgens wat ik bereken heb een 18cent/km kost om te rijden. Dus ik hou wel wat over van die onkostevergoeding :)

Nu is het wel zo dat ik vermoed dat ik niet al te lang meer zal kunnen rijden met die auto. Hij is tenslotte al 14 jaar en mogelijk komen er in de nabije toekomst wel wat kosten. Volgens wat ik nu al weet: voorlichten zijn wat dof aan het worden, airco werkt niet meer, 1 schokdemper zweet een beetje, condens in een achterlicht. Met de vele extra kilometers zal het er vermoedelijk niet beter op worden.

Nu zag ik bij mijn garage een tweedehands Mazda3 skydrive te koop staan: bj 02/2015, benzine, 20.000km.
Voor 14.500€. (met inruil auto + beetje onderhandeling mogelijk 12.000€?)

Heeft er iemand ervaring met dit model? Aandachtspunten? Verbruik in de praktijk? Betrouwbaarheid? Om de hoeveel km moet die binnen voor onderhoud?

Alvast bedankt voor jullie input!

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
* Grrrrrene heeft vlak voor kerst z'n 626 verkocht en heeft binnenkort een proefrit in een 2013 Mazda 2 1.3 Hanabi met alles erop en eraan. Ben heel benieuwd hoe dat rijdt, want de dealer had er geen een van die modelserie staan :o De reviews zijn in ieder geval allemaal laaiend enthousiast: fijne rijdersauto :) Hoe zijn de stoelen eigenlijk voor langere mensen (1m92 ongeveer)?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19-08 15:40
Na een dikke 14 maanden restauratiewerk is hij dan eindelijk af hoor! :)

• D_Jeff
@Wozmro Voor het model van 2015 heb ik geen ervaring, maar wel met 2 oudere series.

- Onderhoudsinterval is 20k km (is al erg lang zo en niet modelgebonden)
- Betrouwbaar? in 6 jaar Mazda3 alleen lege accu als last gehad, verder ben ik stipt van het APK+beurt. Dikke prima hierin.
- verbruik: Hoe zwaar is uw voet? 110 km/h cruise (A-wegen) doet ~1:18,5 ; 180 km/h+ op Autobahn doet ~1:8 (2.0 - 152 PK)

8-)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:59

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wozmro schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:34:
Hallo mazda-kenners,

Ik zit met een situatie waarin jullie misschien interessante input kunnen geven.

Ik rij momenteel met een mazda2 bj2005 1.25 benzine, momenteel 130.000km op de teller.

Ik heb deze auto gekocht in 2010 en reed er tot dit jaar zo'n 10.000km per jaar mee. Ik ben heel tevreden over de auto, nog nooit grote problemen gehad, jaarlijks onderhoudje bij de garage waar ik de auto kocht en dat is niet duur.

Nu is het zo dat ik sinds kort een nieuwe job heb waarbij ik de auto nodig heb en waarbij ik toch jaarlijks een 30.000km zal rijden voor het werk. Dit wordt natuurlijk vergoed door de werkgever. Dit aan 36cent/km (onkostenvergoeding, belastingsvrij, België).

Momenteel doe ik dit dus met mijn mazda2 die volgens wat ik bereken heb een 18cent/km kost om te rijden. Dus ik hou wel wat over van die onkostevergoeding :)

Nu is het wel zo dat ik vermoed dat ik niet al te lang meer zal kunnen rijden met die auto. Hij is tenslotte al 14 jaar en mogelijk komen er in de nabije toekomst wel wat kosten. Volgens wat ik nu al weet: voorlichten zijn wat dof aan het worden, airco werkt niet meer, 1 schokdemper zweet een beetje, condens in een achterlicht. Met de vele extra kilometers zal het er vermoedelijk niet beter op worden.

Nu zag ik bij mijn garage een tweedehands Mazda3 skydrive te koop staan: bj 02/2015, benzine, 20.000km.

Heeft er iemand ervaring met dit model? Aandachtspunten? Verbruik in de praktijk? Betrouwbaarheid? Om de hoeveel km moet die binnen voor onderhoud?

Geen ervaring met de 3, wel met de 2 (02/2008). Nu staat de teller op 143.500 km.

Ook ik herken die doffe koplampen. Vanwege de keuring eens een goedkoop polijstsetje gehaald, en dat was al een wereld van verschil. Een goede polijstsessie kan ik dan ook zeker aanraden.
Raar maar waar: de linker koplamp is gebarsten. Dit is nu al 2 jaar zo: het is één grote ster. Maar er is niets afgebroken, dus geen scherpe delen, en het lichtbeeld is niet verstoord. Dat betekent: weer netjes door de keuring ermee. Binnenkort laat ik dit wel vervangen trouwens want nu lekt er water en troep doorheen. Dat gaat niet lang goed.

De monteur gaf ook aan dat de condensor van de airco flink wat schade heeft. Dat verklaart direct een wat verminderde werking, terwijl ik dacht dat het gewoon aan de hoge temperaturen van afgelopen jaar lag. Ook deze wordt binnenkort, gelijk met de koplamp vervangen. (Voor beide klussen moet de bumper er af; dat kan nu mooi in een keer)
En verder nog steeds geen olieverbruik of overmatige slijtages, dus echt een prima wagentje.

Als ik wel een minpuntje moet noemen: de abs is veel te gevoelig. Die mocht best iets later ingrijpen wat mij betreft.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:41
Wozmro schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:34:
Hallo mazda-kenners,

Ik rij nu dik 2,5 jaar in een Mazda3 2.0L GTM van 2014.
Heeft nu ruim 30k gelopen en ik kocht hem met 7700km op de teller.
Nog geen problemen mee gehad. (ook niet met de vorige 2 Mazda's, een 6, ruim 100K mee gereden en een eerste type 3 ook een ton mee gereden).

Mijn verbruik staat nu al heel lang op 6,7L/100km. Bijna 1 op 15 dus. Klopt ook aardig als ik het uitreken aan de pomp.
Het is een heerlijk sturende auto en als ik minpunten moet noemen zijn dat het bandengeluid van de zomerbanden, (215/45/18) en de stoelen hadden wat langer mogen zijn. Ik ben 1,89m lang en de lengte van de zitting houdt niet echt over.
Verder gaat de coating van de standaard lichtmetalen velgen bij Mazda nog steeds vrij snel bladderen. Bij de mijne begint het ook al een beetje op de scherpe kanten van de spaken.

Nu is het inmiddels mogelijk om de 2.0 Skyactive motor te laten chippen. De begrenzer wordt er dan afgehaald en dan heb je 165-180PK wat het blok eigenlijk levert.
Nu kom ik eigenlijk toch nooit boven de 4000rpm dus ik zal er niet veel van merken.
Heeft iemand hier ervaring met het chippen van het 2.0L blok?

• Chrono Trigger
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 06-07 16:19
Van de week mijn eerste Mazda gekocht. Een 6 uit 2003 met een paar kwaaltjes voor een leuke prijs. Zoals de meeste Mazda 6'jes van die generatie heeft deze ook last van roestvorming rondom de wielkast, zijn de velgen en de bekleding niet meer zo netjes en de middenconsole werkt niet naar behoren.

Voor dat laatste wilde ik een beroep doen op jullie inzicht. Bij handelingen in de console reageert de display niet meer. De klok loopt, maar de waardes van radio en temperatuur worden niet getoond. Ook reageren de lampjes van sommige knoppen niet. Ik zal de knoppen op functioneren moeten testen, kan ik de console trouwens resetten of wordt die display wel een kwestie van openen en solderen?

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

• D_Jeff
Klinkt als bedrading (kortsluiting). Je moet echt schema's hebben wil je dat netjes oplossen

• Jorco
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21-08 06:30
Ik heb sinds kort een Mazda3 2.0L GTM van 2014.
Mijn verbruik ligt rond de 7,7 op 100 (benzine) en dat is een stuk hoger dan ik had verwacht.
Daarnaast heb ik regelmatig last van bevroren ruiten aan de binnenkant.

Volgens de dealer mankeert er niets aan maar mijn gevoel zegt iets anders.

Ik ben benieuwd of jullie iets hiervan herkennen of een oorzaak/oplossing weten.

PSN ID = Jorco

• coob
Jorco schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:16:
Mijn verbruik ligt rond de 7,7 op 100 (benzine) en dat is een stuk hoger dan ik had verwacht.

Ik ben benieuwd of jullie iets hiervan herkennen of een oorzaak/oplossing weten.
Je verbruik moet lager kunnen maar dan moet je hem echt onder de 3000 toeren houden.

Voor het vocht moet je denk ik wat vaker met de airco(eco) aan rijden, of deed je dat al?

• Jorco
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21-08 06:30
De airco staat altijd aan. Zelfs al een ontvochtiger in de auto geplaatst. Lijkt alsof het vocht snel vanuit het midden onderaan de voorruit ontstaat.

PSN ID = Jorco

• coob
Als het erg vochtig weer is heb ik het ook wel eens maar één minuut de airco aan en het is weg.

• xoniq
coob schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:35:
Als het erg vochtig weer is heb ik het ook wel eens maar één minuut de airco aan en het is weg.
Zelfde hier. Als ik in de zomer de airco aan doe, terwijl het vuurbal heet is in de auto, is aan het eind van de straat de airco al koud. Maar heb deze eigenlijk altijd aan staan.

• Card Nox
Ik rijd een Mazda 6 2.0L SW uit 2013 met 165PK. Ik verbruik 6,3l/100km

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:26

coelho

VanTheManFan

dnhelle schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:32:
In december een terugroepactie ontvangen voor mijn '15 Mazda 6, Diesel met code AJ024B.
Eergisteren laten uitvoeren en ervaar een andere gasrespons, een stillere auto en een aanwijsbaar zuiniger verbruik. Zijn er meer Mazda-rijders hier die de update hebben laten uitvoeren?

Gelijk ook op de optie genomen om het connectsysteem te laten updaten, van versie 55 naar 70. Daardoor zijn een hoop bugs met oa. uitval scherm, resolutiewijzigingen in navigatie etc. verholpen, wat erg helpt. Nu lees ik dat met versie 70 dus ook Carplay/Android-auto integratie mogelijk is geworden. Volgens mij is er trouwens geen nieuwe hub in de auto geplaatst.. :?

Ik heb Android Auto al draaiend op mijn Smartphone, maar volgens de site (https://www.mazda.nl/services/apple-carplay/) is dat nog niet beschikbaar in NL voor het Connect-Systeem, maar ligt dat niet aan de hardware.

[...]

Ik ben dus nieuwsgierig / tweakgierig naar wat er aan extra hardware wordt geïnstalleerd voor die 349eur, als ik op de site lees, dan zie ik volgende quote:

[...]

Ten opzichte van de zoekopdracht 'Carplay' in dit forum vind ik wel wat info, maar dat staat niet in verhouding tot dit bericht:

[...]

Is het nu alleen een upgraded kabeltje die 2.1v levert? Enlighten me. 8)
Ik ga volgende week met mijn Mazda 6 van 2015 naar de garage voor de terugroepactie vanwege een onjuiste marge in het regelcircuit van de injector. Tevens staat er in de brief die ik kreeg dat ze in het kader van een Speciaal Service Programma een software update gaan uitvoeren aan de boordcomputer. Is dat die upgrade naar versie 70, of weer iets anders?

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze er nu standaard CarPlay op zouden zetten, maar dat schijnt dan weer niet te gebeuren. Zit dit wel af fabriek in nieuwe modellen ingebouwd? Mijn huidige 6 sportbreak rijd ik in september al weer 4 jaar en ik vind dat ik een nieuwe leaseauto mag. Qua comfort en accessoire pakket ken ik echter weinig concurrenten in dezelfde prijsklasse.

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Jorco schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:10:
De airco staat altijd aan. Zelfs al een ontvochtiger in de auto geplaatst. Lijkt alsof het vocht snel vanuit het midden onderaan de voorruit ontstaat.
Misschien moet je interieurfilter vervangen worden. Wat je omschrijft heb ik met mijn oude (1998) 626 gehad: zodra de fan aan ging, besloeg de voorruit. Het interieurfilter was dusdanig vies dat hij continu vochtig was. Na vervanging was het probleem over.

Komende zaterdag is onze nieuwe (2e hands) Mazda 2 klaar. Het is een metallic rode, 5-deurs Hanabi-uitvoering geworden uit 2013 met alles erop en eraan. Nu zit er ook TomTom-navigatie in, die mogelijk nog te updaten is qua kaart (we gebruiken zelf meestal Waze, dus of we dat nog gaan doen weten we niet), maar in het instellingenmenu van de unit zat ook de optie "backup camera". Is dat op zo'n Mazda 2 ooit een optie geweest? Zo ja, is dat achteraf in te bouwen? Mijn vriendin zou dat erg fijn vinden bij het achteruit manoeuvreren op de oprit, aangezien we een beetje een vreemde draai moeten maken door een recht van overpad over de oprit van de buren en ze nu bang is dat ze daar iets raakt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• coob
Nog even over het verbruik, ik zat er 1000rpm naast.
Wil je zuinig rijden dan schakel je zo rond de 2000 toeren en niet 3000 wat ik eerst zei.
De auto geeft ook aan dat je rond de 2000 toeren moet schakelen.

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14:00
Grrrrrene schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:57:
[...]

Misschien moet je interieurfilter vervangen worden. Wat je omschrijft heb ik met mijn oude (1998) 626 gehad: zodra de fan aan ging, besloeg de voorruit. Het interieurfilter was dusdanig vies dat hij continu vochtig was. Na vervanging was het probleem over.
Dit zou ik ook laten nakijken inderdaad, zijn van die dingetjes die nog wel eens vergeten worden...
Verder niet de airco constant aan laten staan tot en met het parkeren van de auto anders krijgt dat ding geen kans om fatsoenlijk te drogen, dus beter even wat eerder afzetten.

Over de bevroren voorruiten aan de binnenkant, dat zou nimmer nooit mogen, duidt op een lekkage of ergens iets wat slecht is afgedicht en een overvloed aan vocht ergens in de auto.

Vergeet ook niet dat je niet altijd merkt dat er vocht in de auto hangt onder het tapijt, kan goed zijn dat een lekke kachelradiateur onder op de vloer aan het lekken is geslagen (maar dan ruik je dat vaak en verlies je KVS) en anders dat water ergens wegloopt daarnaartoe.

Maar goed ik heb eens een lekke kachelradiateur gehad en alsnog bevroor er niets aan de binnenkant, had het ook een lange tijd niet doorgehad, de ramen besloegen wel wat makkelijker zonder airco...
Maar hoe dan ook, het is niet normaal, dan zorgt iets in binnen de auto voor een flinke condens wat bevriest.
coob schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:42:
Nog even over het verbruik, ik zat er 1000rpm naast.
Wil je zuinig rijden dan schakel je zo rond de 2000 toeren en niet 3000 wat ik eerst zei.
De auto geeft ook aan dat je rond de 2000 toeren moet schakelen.
Ligt denk ik ook aan hoe snel je wilt accelereren, hoge versnelling en dan bruut het gas intrappen zorgt waarschijnlijk voor veel meer verbruik dan kort even wat hogere toeren maken (warme motor), laat staan dat sommige (motor)onderdelen dat niet zo leuk vinden in de lagere toeren.
Niet dat constant in hogere toeren rijden perse beter is overigens. :+

~Groeten van een niet-Mazda rijdert. :X

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 28-01-2019 19:12 (14%)

• dnhelle

dnhelle

Singletrail Addict

coelho schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:09:
[...]

Ik ga volgende week met mijn Mazda 6 van 2015 naar de garage voor de terugroepactie vanwege een onjuiste marge in het regelcircuit van de injector. Tevens staat er in de brief die ik kreeg dat ze in het kader van een Speciaal Service Programma een software update gaan uitvoeren aan de boordcomputer. Is dat die upgrade naar versie 70, of weer iets anders?

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze er nu standaard CarPlay op zouden zetten, maar dat schijnt dan weer niet te gebeuren. Zit dit wel af fabriek in nieuwe modellen ingebouwd? Mijn huidige 6 sportbreak rijd ik in september al weer 4 jaar en ik vind dat ik een nieuwe leaseauto mag. Qua comfort en accessoire pakket ken ik echter weinig concurrenten in dezelfde prijsklasse.
Ook ik twijfel om de auto nog een jaar door te leasen, wel dan met de carplay module ingebouwd :-) Versie 70 is met de terugroepactie geïnstalleerd, maar geeft geen carplay functie.

Laat je de update goed uitvoeren, ik ben inmiddels 2x teruggegaan met motorstoring lampjes die uiteindelijk opgelost zijn door een vuile LMM te cleanen en twee aparte onderdelen te resetten en opnieuw te programmeren.

Suc6!

Velozine.nl

• djhartman
CriticalHit_NL schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:09:
[...]

Over de bevroren voorruiten aan de binnenkant, dat zou nimmer nooit mogen, duidt op een lekkage of ergens iets wat slecht is afgedicht en een overvloed aan vocht ergens in de auto.
Ik had dit vorige week. Snapte even niet waarom, totdat ik realiseerde dat ik mijn voorruit cover tegen de vorst, overdag natuurlijk in de auto heb liggen. Dat dampte dus lekker, wat de volgende nacht dan weer aan de binnenkant bevroor ;)

• dnhelle

dnhelle

Singletrail Addict

Help! Ik google me suf maar vind het niet. Ik zoek een vervangend lampje voor de kofferbak verlichting in m'n Mazda 6 Sportbreak, MY'15 (facelift).

Ik ontwaar op het 3cm lange lampje, met spitse punten, de code "RHA 12v 8w4 8D" maar vind geen betrouwbare webshop die een vergelijkbare LED of normale variant kan leveren.

Ik vind wel allerlei Cree lampjes van 42 of 44mm, maar geen enkele identieke hit.
Iemand een tip?

Velozine.nl

• coelho

coelho

VanTheManFan

Zie ik het nou goed dat de Mazda 6 Sportbreak afhankelijk van uitvoering in iets meer dan 3 jaar 25% duurder is geworden? Ik heb nu een 2.2d skylease met 110kW met een fiscale waarde van zo'n 38k. Als ik nu een soortgelijke uitvoering samenstel dan kom ik ergens rond de 48k uit.

Is dit normaal of het resultaat van een succesvol model?

• Meekoh
  • Laatst online: 12:23
coelho schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:48:
Zie ik het nou goed dat de Mazda 6 Sportbreak afhankelijk van uitvoering in iets meer dan 3 jaar 25% duurder is geworden? Ik heb nu een 2.2d skylease met 110kW met een fiscale waarde van zo'n 38k. Als ik nu een soortgelijke uitvoering samenstel dan kom ik ergens rond de 48k uit.

Vergis je niet in hoeveel de BPM omhoog is gegaan ;) met name op Diesels. Of heb je die uit de 48K gehaald?
Op de Comfort 2.2L diesel zit al zo'n 10K BPM.

Meekoh wijzigde deze reactie 05-02-2019 06:53 (4%)

Computer says no

• dnhelle

dnhelle

Singletrail Addict

coelho schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:48:

Yep: ook ik kijk naar vernieuwing van m'n lease-contract maar denk dat ik hem verleng omdat A. de bijtellingscategorieen totaal niet meer interessant zijn (in 2015 tegen 20% de 2.2l skylease GT a. 37Keur) en B. de catalogusprijs buiten de BPM om gewoon enorm is gestegen.

Jammer ;(

Velozine.nl

• coob
dnhelle schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:45:
Help! Ik google me suf maar vind het niet. Ik zoek een vervangend lampje voor de kofferbak verlichting in m'n Mazda 6 Sportbreak, MY'15 (facelift).

Ik ontwaar op het 3cm lange lampje, met spitse punten, de code "RHA 12v 8w4 8D" maar vind geen betrouwbare webshop die een vergelijkbare LED of normale variant kan leveren.

Ik vind wel allerlei Cree lampjes van 42 of 44mm, maar geen enkele identieke hit.
Iemand een tip?
Dit is m ook niet?

• coelho

coelho

VanTheManFan

dnhelle schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:54:
Yep: ook ik kijk naar vernieuwing van m'n lease-contract maar denk dat ik hem verleng omdat A. de bijtellingscategorieen totaal niet meer interessant zijn (in 2015 tegen 20% de 2.2l skylease GT a. 37Keur) en B. de catalogusprijs buiten de BPM om gewoon enorm is gestegen.

Jammer ;(
Meekoh schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 06:50:
Vergis je niet in hoeveel de BPM omhoog is gegaan ;) met name op Diesels. Of heb je die uit de 48K gehaald?
Op de Comfort 2.2L diesel zit al zo'n 10K BPM.
Ik was vandaag bij de dealer vanwege de terugroepactie van december en heb toch even rondgevraagd en -gekeken. Met mijn 30k kilometer per jaar zou ik er goed aan doen om meer naar benzine te kijken ipv diesel. Dat scheelt inderdaad een boel! Daarbij is de restwaarde voor benzine beter dan die van diesel dus gunstiger voor het leasebedrag.

Verder ook nog even gekeken naar de CX-5 vs. 6 SportBreak. Uiteraard een heel andere auto, maar goedkoper dan de SportBreak en misschien is het na 4 jaar ook wel eens leuk om iets anders te rijden. De kofferbak gooi ik alleen maar vol met vakanties en dan is de vraag hoeveel het daadwerkelijk scheelt (60 liter volgens de boekjes, maar misschien iemand met praktijkervaring?)

Zo op het eerste oog is de CX-5 een serieuze optie, Business Luxury handgeschakeld komt aan een fiscale waarde van 39.3k (40.4k met Machine Grey die ik na 4 jaar rood ook wel erg strak vind!). Maar ja, hoe verhoudt deze zich tot andere merken in uitrusting vs. prijs? Huiswerk dus...

• dnhelle

dnhelle

Singletrail Addict

Thanks!
coelho schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:16:
[...]

[...]

Zo op het eerste oog is de CX-5 een serieuze optie, Business Luxury handgeschakeld komt aan een fiscale waarde van 39.3k (40.4k met Machine Grey die ik na 4 jaar rood ook wel erg strak vind!). Maar ja, hoe verhoudt deze zich tot andere merken in uitrusting vs. prijs? Huiswerk dus...
Inderdaad! Mooie optie, maar buiten het leasebedrag heb ik eerder moeite dat ik van een netto bijtelling a 295eur in de maand (37K tegen 20% in 2015) naar een 40Keur tegen 25% ga, dat betekent 374 eur in de maand... }:O

Ik abuse deze site echt enorm O+ https://www.autoweek.nl/bijtellingcalculator/

dnhelle wijzigde deze reactie 05-02-2019 14:41 (3%)

Velozine.nl

• coelho

coelho

VanTheManFan

dnhelle schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:40:

Inderdaad! Mooie optie, maar buiten het leasebedrag heb ik eerder moeite dat ik van een netto bijtelling a 295eur in de maand (37K tegen 20% in 2015) naar een 40Keur tegen 25% ga, dat betekent 374 eur in de maand... }:O

Ik abuse deze site echt enorm O+ https://www.autoweek.nl/bijtellingcalculator/
Dank je voor die site! Als ik het goed bereken zou ik, wanneer ik voor de CX-5 benzine Business Luxury variant zou kiezen, van 38K x 25% naar 39,3K x 22% gaan, ofwel van €411 naar €374. Een besparing :+

• dnhelle

dnhelle

Singletrail Addict

Ik wacht dus af, zul je begrijpen ;-)

https://www.mazda.nl/nieuwecrossover/

Ik las bij de dealer in Januari dit jaar, dat Mazda ook Hybride overweegt waarbij de Wankelmotor zijn herintrede zou doen als supportive systeem.

Ik wacht dus nog ff af..

Velozine.nl

• Hexxagon
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21-08 17:13
thefox154 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:30:
[...]

Daar is de laatste jaren weer eens wat in veranderd.

De platen met de gele balk, kurzzeitkenteichen worden gedoogd sinds er een officieel kentekenbewijs + registratie bij wordt afgegeven. In het verleden was dit een blanco briefje dat je met de hand moest invullen. Kun je dus alles opzetten, er was ook geen registratie in de Europese databases. Toen was dit echt een no-go.
Medio 2016 is dit in Duitsland veranderd naar een 'officieel' kentekenbewijs voorzien van de nodige info en zegeltjes etc en wordt alles in de centrale europese databank geregistreerd. Als de politie het kenteken intypt krijgen ze nu ook alle onderliggende gegevens, de oude platen, tenaamstelling etc. Ik heb met de het verkeersteam van de landelijke politie gesproken en die hebben het op deze manier uitgelegd.

Ik moest zorgen dat ik het volgende bij me had:
Een verzekering voor dit kenteken MET groene kaart (niet alle duitse verzekeraars geven die, dus even opletten).
Daarbij een BPM vrijstelling voor twee weken aanvragen en bij je hebben (kan gratis via de site van de belastingdienst, even bij de dealer printen zodra je het duitse kenteken hebt). Hiermee mag je als Nederlander tijdelijk met een buitenlands kenteken rijden. Zonder dat je de bekende boete krijgt.
Dan kun je zolang het kenteken geldig is in NL de !noodzakelijke! ritten maken (er is op het anwb forum een topic te vinden waarin hun expert dezelfde conclusie trekt). Ik ben naar huis gereden, volgende dag naar de opvang om de kleine te droppen en toen naar de rdw en weer terug. De marechaussee aan de grens (er stond een motorrijder aan de a12) liet met gewoon passeren zonder controle.

Ik heb de indruk dat de desinformatie vooral verspreid wordt door alle bpm-import bureaus. Om alles lekker schimmig, vaag en lastig te houden terwijl het helemaal niets voorstelt Alle info die google vind is ook gedateerd uit 2014 en 15 of nog ouder.
Als mensen zekerheid hebben stort de handel voor dit soort bedrijven in. Ze schrijven allemaal over kentekens die niet mogen. Maar op magische wijze toveren ze dan later een kenteken te voorschijn waar je wel mee 'mag' rijden :F
Hi Fox,

Heb je voor mij misschien een paar goede links die dit uitlegt? Ik ben met je eens dat het best ingewikkeld wordt uitgelegd online. Wel jammer. Alvast bedankt!

Ik zit te denken een Mazda 2 te halen en de 2dehandsjes in Duitsland zijn wel stukken goedkoper.

https://www.autoweek.nl/autoimporteren/duitsland/

Ik denk als ik dit volg, dan heb ik alles wel?

• dnhelle

dnhelle

Singletrail Addict

dnhelle schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:36:
Ik wacht dus af, zul je begrijpen ;-)

https://www.mazda.nl/nieuwecrossover/

Ik las bij de dealer in Januari dit jaar, dat Mazda ook Hybride overweegt waarbij de Wankelmotor zijn herintrede zou doen als supportive systeem.

Ik wacht dus nog ff af..
Weet je zeker dat je jezelf wilt quoten? Ja, want ik kwam deze tegen. Zou het echt? Ik tel af naar 5 maart.
Intussen via Instagram MazdaNL ook eens gevraagd wat er aan zit te komen, maar buiten de URL en foto onderstaand weinig nieuws of tipjes van de sluier. Speculeren dus maar! Wat denken jullie?
Bij optie 4 zeker even delen in de comments.

Poll: Wat lanceert Mazda op 5 maart?
Nieuwe CX3
CX4 naar Europa
Nieuwe 6 'Allroad'
Anders (delen!)
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=401547&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik denk zelf nav. het grootformaatfoto, de raamovergang en wielkastbescherming dat het de CX4 zal gaan worden. Zie ook: https://2018autoreview.co...a-cx-4-specs-changes.html

Velozine.nl

• proditaki
  • Laatst online: 19-08 18:07
Geinig, een Mazda topic, helemaal gemist.
Ik heb zelf een Mazda 6 2.5 uit 2009, GT-M uitvoering.

PSN: proditaki specs

• PalingDrone

Verbruik hier momenteel 6,9 l/100km met veel rustig rijden en langere stukken, incidenteel stoelverwarming sporadisch airco (ontwaseming)
Afgelopen zomer en voorheen 7,1 l/100km met wat meer korte stukjes, wel altijd rustig gereden.
Mazda 3 GT-M 120pk 2017
Verbruik valt idd behoorlijk tegen maar dat schijnt bij zo'n beetje alle auto's van het laatste decennium te zijn.
Fabrieksopgave is op zijn minst nogal rooskleurig.

Ryzen and silent

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

8,3l/100km hier gemiddeld.
2014 GT-M 120pk

Maar dat is bij structureel afstanden van <10km.
(en in de winter stoelverwarming op standje 1, en altijd de climate control op auto)

M a r c o wijzigde deze reactie 14-02-2019 08:38 (31%)

• Card Nox
PalingDrone schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:59:
[...]
Fabrieksopgave is op zijn minst nogal rooskleurig.
Mwoah, afhankelijk van hoe je rijd.
VW Golf 5 2.0 TDI uit 2006 reed ik gemiddeld 5.5l/100km zoals fabrieksopgave. Een tijd lang langere afstanden gereden en kwam daar tot 5.0l/100km.

Mazda 6 2.0 165PK uit 2003 rijd ongeveer 6.5l/100km. Net iets meer als de opgegeven 6.3l/100km. Maar dit is met veel <10km ritten. Afgelopen zomer naar Italien gereden en reed daar 5,8l/100km.

Ik rijd rustig en anticiperend op wat er voor me gebeurd. Op tijd opschakelen en laten rollen wanneer mogelijk (het moet niet hinderlijk zijn voor andere weg gebruikers).

Ps. Alles aan de pomp gemeten overigens, niet op de boordcomputer. Daar heb ik meestal 1km per liter meer dan werkelijk.

Card Nox wijzigde deze reactie 14-02-2019 20:16 (5%)

• PalingDrone
Euh, ik reed met een loeioude schakel Civic met een sportievere rijstijl 1 op 15 en vakantieritten nog zuiniger, maar dat zegt weinig, huidige Civic automaat 1 op 13, wanneer ze zo'n Mazda verkopen met waardes die 20% verschillen van de daadwerkelijke verbruik is dat tegen het misdadige aan. Check maar eens wat online verbruiksmonitoren, die 120 pk versie zit zo'n 20% van de fabriekswaardes af.
Ik heb mijn autoleven, toch al bijna zo'n 30 jaar in vele verschillende auto's gereden en mijn rijstijl is als zuinig te omschrijven, weet wanneer ik moet schakelen en snap het hypermilen.
Met een normale rijstijl vind ik dat die Mazda relatief veel verbruikt voor zo'n moderne motor.
20 jaar oude Civic automaat haalt bijna hetzelfde en die automaten zijn echt stukken minder zuinig dan wanneer ik met een handbak rijd.
-edit-
Die 165 pk versie van dat Mazda 2 liter blok is een stuk efficiënter, de "geknepen" 120 pk versie van dit blok is duidelijk minder zuinig.

PalingDrone wijzigde deze reactie 14-02-2019 23:05 (8%)

Ryzen and silent

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 13:11
PalingDrone schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 22:13:
Euh, ik reed met een loeioude schakel Civic met een sportievere rijstijl 1 op 15 en vakantieritten nog zuiniger, maar dat zegt weinig, huidige Civic automaat 1 op 13, wanneer ze zo'n Mazda verkopen met waardes die 20% verschillen van de daadwerkelijke verbruik is dat tegen het misdadige aan. Check maar eens wat online verbruiksmonitoren, die 120 pk versie zit zo'n 20% van de fabriekswaardes af.
Ik heb mijn autoleven, toch al bijna zo'n 30 jaar in vele verschillende auto's gereden en mijn rijstijl is als zuinig te omschrijven, weet wanneer ik moet schakelen en snap het hypermilen.
Met een normale rijstijl vind ik dat die Mazda relatief veel verbruikt voor zo'n moderne motor.
20 jaar oude Civic automaat haalt bijna hetzelfde en die automaten zijn echt stukken minder zuinig dan wanneer ik met een handbak rijd.
-edit-
Die 165 pk versie van dat Mazda 2 liter blok is een stuk efficiënter, de "geknepen" 120 pk versie van dit blok is duidelijk minder zuinig.
En wat woog die civic in vergelijking?
Daarnaast lees je in alle testen dat het praktijk verbruik van turbomotoren nog veel meer afwijkt.
De verbruikscijfers zijn ook gemaakt om auto's te vergelijken. Net als dat bij cv ketels een rendement opgegeven wordt wat bijna nooit gehaald wordt omdat die ook niet in hun optimale gebied zitten.

• proditaki
Ik heb ook even naar mijn gemiddeld verbruik gekeken. 8,9 l / 100 km

Dat is dus de 2.5 L met 170pk

proditaki wijzigde deze reactie 15-02-2019 09:28 (19%)

• PalingDrone
Snowhite0901 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 06:21:
[...]

En wat woog die civic in vergelijking?
Daarnaast lees je in alle testen dat het praktijk verbruik van turbomotoren nog veel meer afwijkt.
De verbruikscijfers zijn ook gemaakt om auto's te vergelijken. Net als dat bij cv ketels een rendement opgegeven wordt wat bijna nooit gehaald wordt omdat die ook niet in hun optimale gebied zitten.
Die Civic weegt een kleine 1100 kg, scheelt dus krap 100 kg en uiteraard is dat non turbo, net als de Mazda.
Wel een vtec-e maar die efficiëntie wordt weer teniet gedaan door de ouderwetse 4 traps automaat die eraan hangt.
Je zou toch verwachten dat een 2017 model Mazda met dezelfde rijstijl wat efficiënter met brandstof omgaat dan een 20 jaar oud Hondahok.
Blijft natuurlijk wel dat ik vandaag weer heerlijk gereden heb in de 3, met een pijnlijk schouderblad genoten heb van de stoelverwarming die vandaag gewoon op standje 3 stond.
Ergonomisch zit die 3 gewoon goed in mekaar, alles op de plek waar je het verwacht en heb met mijn 1,90 vreemdgenoeg een prima zit op die relatief korte Japanse zittingen (dat was ik al gewend bij de verschillende Civics die ik gehad heb maar zit de Mazda stukken beter)
Dode hoek signalering blijf ik enorm fijn vinden net als het Japanse schakelen en de adaptive cruise control.
En dat verbruik, sja, geen halszaak, maar had gewoon iets zuiniger verwacht gezien de (pre WLTP) fabrieksopgave.
Brede banden (GT-M) zouden hier natuurlijk ook debet aan kunnen zijn.

Ryzen and silent

• PainkillA
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22-08 20:39
veel mensen hier die leasen, is private lease niet altijd veel duurder over 5 jaar loop tijd dan gewoon een nieuwe kopen?

Ryzen 1700@3.9Ghz 2x8GB 3200Mhz, Asrock X370 Taichi, GTX970,

• Brutuss
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-08 09:55
PainkillA schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:26:
veel mensen hier die leasen, is private lease niet altijd veel duurder over 5 jaar loop tijd dan gewoon een nieuwe kopen?
Je moet ook maar net het geld hebben liggen om een nieuwe te kunnen kopen he :)

• Joopieboy
Brutuss schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:32:
[...]

Je moet ook maar net het geld hebben liggen om een nieuwe te kunnen kopen he :)
Dat vind ik echt een nonsense opmerking... Als je nieuw koopt weet je ook dat je de grootste klap afschrijving hebt, die keuze moet je bewust kunnen maken, en geld genoeg ervoor hebben. Dan moet je niet iedere maand honderden euro's uitgeven aan een auto, geld wat je of had kunnen sparen of anders had kunnen besteden.

Anders kun je beter iets kopen van 3 jaar oud waar de kop af is. En als je dat nog niet kunt betalen moet je iets anders zoeken wat wel in je budget valt.

Lenen voor een auto :N

• vosss
proditaki schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:27:
Ik heb ook even naar mijn gemiddeld verbruik gekeken. 8,9 l / 100 km

Dat is dus de 2.5 L met 170pk
Zal straks eens kijken wat mijn 2.5 aangeeft. Ik rij voornamelijk korte stukjes, dus verbruik zal niet heel voordelig zijn zeg maar.

• xoniq
PainkillA schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:26:
Normaal zou ik ook niet leasen, maar heb deze auto via m'n werk geleased. Kost me niks, krijg elk jaar een splinternieuwe wagen. Ik klaag niet. Als ik deze deal niet had, had ik nu in een auto van voor 2010 gereden.

• Brutuss
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-08 09:55
Joopieboy schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:13:
[...]

Dat vind ik echt een nonsense opmerking... Als je nieuw koopt weet je ook dat je de grootste klap afschrijving hebt, die keuze moet je bewust kunnen maken, en geld genoeg ervoor hebben. Dan moet je niet iedere maand honderden euro's uitgeven aan een auto, geld wat je of had kunnen sparen of anders had kunnen besteden.

Anders kun je beter iets kopen van 3 jaar oud waar de kop af is. En als je dat nog niet kunt betalen moet je iets anders zoeken wat wel in je budget valt.

Lenen voor een auto :N
Oke, dus de simpele reden dat men wel een nieuwe auto wil rijden maar niet 5 jaar wil sparen om bijvoorbeeld 30k neer te leggen vind jij nonsense? Door per maand te betalen kunnen veel mensen wel gewoon zo'n auto betalen. Ik ken in mijn familie / vrienden groep een aantal mensen welke het om deze reden gedaan hebben.

Ik ben zeker met je eens dat als je een nieuwe auto koopt / leased je een grote afschrijving hebt. Daarom koop ik ook altijd 2de hands met ongeveer 50k op de teller.

• Joopieboy
"Geld uitgeven wat je niet hebt", dat is een bekende opmerking waarmee ik iig mee ben opgevoed en dat lijkt mij wel zo handig om dat niet te doen. ;)

• royalt123
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11:32
Ik volg hier al een tijdje en aangezien ik binnenkort Mazda zal krijgen kan ik nu dan ook iets posten :-)

Ergens in april ga ik een nieuwe Mazda 6 wagon privileged edition ontvangen met soul red crystal kleur. Ik heb een beetje twijfel bij de kleur en hopelijk zal ik ervan overtuigd zijn :-)
Ik vind dat er erg weinig foto's of review zijn van privileged edition, het is tussen skydrive en skycruise.

Ik ben vooral benieuwd naar comfort bij langere ritten en hoe goed Android auto zal werken. Ik zal hier een update plaatsen als dat gewenst is. PS het is wel een bedrijfwagen. Mijn vorige auto was bmw 1 f20 (privé gekocht) en ik ben ook benieuwd naar de verschillen tussen die 2.

royalt123 wijzigde deze reactie 27-02-2019 08:52 (5%)

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23-08 21:34
royalt123 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:49:
Ik volg hier al een tijdje en aangezien ik binnenkort Mazda zal krijgen kan ik nu dan ook iets posten :-)

Ergens in april ga ik een nieuwe Mazda 6 wagon privileged edition ontvangen met soul red crystal kleur. Ik heb een beetje twijfel bij de kleur en hopelijk zal ik ervan overtuigd zijn :-)
Ik vind dat er erg weinig foto's of review zijn van privileged edition, het is tussen skydrive en skycruise.

Ik ben vooral benieuwd naar comfort bij langere ritten en hoe goed Android auto zal werken. Ik zal hier een update plaatsen als dat gewenst is. PS het is wel een bedrijfwagen. Mijn vorige auto was bmw 1 f20 (privé gekocht) en ik ben ook benieuwd naar de verschillen tussen die 2.
Je gaat vooral meer ruimte hebben. >:) Ben ook benieuwd hoe de wagen qua sportiviteit verschilt met de 1-serie.

• royalt123
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11:32
Daar ben ik wel gerust in maar ik hoop vooral wel dat voorste stoel meer hoofdruimte heeft want testrit wagen was voorzien met dakraam en mijn hoofd zit er tegen :| Ik hoop dat zonder dakraam ook effectief meer hoofdruimte geeft.

Qua sportiviteit heb ik me al neergelegd door auto als familie wagen te zien :P Maar tijdens testrit vond ik auto wel niet als een boot aanvoelen wat ik wel vaak heb bij grotere auto's en het stuurt ook fijn maar voor bochtenwerk moet ik uiteraard geen hoge verwachting hebben. Ik zal daarvoor wel Mazda MX-5 lenen van men broer 8)

Nog 2 maanden geduld, ik ben daar erg slecht in :o
blubbers schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:58:
[...]

Je gaat vooral meer ruimte hebben. >:) Ben ook benieuwd hoe de wagen qua sportiviteit verschilt met de 1-serie.

• proditaki
royalt123 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:49:

Ik heb laatst bij de dealer een 6 station zien staan in die kleur. Ik vind het de mooiste kleur voor die 6 :)

• xoniq
proditaki schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:09:
[...]

Ik heb laatst bij de dealer een 6 station zien staan in die kleur. Ik vind het de mooiste kleur voor die 6 :)
Ik had laatst een Mazda dealer op visite in een nieuwe Mazda6, met Machine Gray Metallic, dat vind ik ook een grandioos kleurtje hoor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Badpete
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Afgelopen weekend mijn Mazda 2 ingeruild voor een Mazda 3.
De Mazda 2 had ik nieuw gekocht in 2016 maar de 3 die ik nu aangeschaft heb is jong gebruikt (2018). Ik denk dat ik niet snel meer een hele nieuwe auto koop, je hebt toch een bonk afschrijving die ik nu met de nieuwe 3 niet heb.

Hopelijk deze week ophalen, het is een GT-M uitvoering met automaat (de grootste reden waarom ik in wilde ruilen) en hij heeft wel heel veel opties moet ik zeggen. Vooral de adaptive cruise control in de files lijkt me erg fijn.

Dit is hem
https://tweakers.net/ext/f/jsrLL6Akdj0cbXgJes84iEPJ/thumb.jpg

Kleur komt er niet zo mooi uit op deze foto, zal een goede maken als ik hem heb ;)

• Card Nox
@Badpete, sjieke bak hoor :)

We rijden een Mazda 6 SW 2.0 Benzine uit 2013 en zou graag voor de vriendin een auto erbij kopen, met een kindje enzo is dat toch wel handig. Nu zagen we laatst een 'schattige' Mazda 2 staan (model 2008-2014 zoiets):

Reviews zijn goed en ben tot dusver ook tevreden over mijn 6. Echter nog een paar vragen:
  1. Hoeveel rpm bij 5de versnelling en 120km?
  2. Ik wil eigenlijk van BiFuel wegblijven, terecht?
  3. Ervaringen met een wandelwagen achterin doen?
  4. Nog tips waar op te letten?
Beetje jammer dat ze niet met CC zijn uitgerust... ik bedoel wel stoelverwarming maar geen CC 8)7
Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True