Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 23 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 13:36
Simontjee schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:50:
[...]

Op marktplaats zie je kaartjes aangeboden worden waarmee je 3 jaar updates krijgt. Zelf zat ik hier ook over te twijfelen.
Lijkt me redelijk stug. Een kaart update moet via de Mazda app op PC of Mac. Die valideert de kaart i.c.m. je ingelogde gebruikersaccount. Dus hoe kan een kaartje je 3 jaar van updates voorzien? Het enige wat ik kan bedenken; kaartjes uit nieuwe Mazda's die nog niet geactiveerd zijn.

Vraag me trouwes wel af wanneer een nieuwe kaart update komt. Heb mijn auto sinds juni dit jaar, met de kaarten van mei af-fabriek voorgeïnstalleerd, en zag dat er nog geen update is verder. Wij hebben sinds begin dit jaar een nieuwe hoofdweg, en de navigatie kent deze nog niet.

[ Voor 20% gewijzigd door xoniq op 18-08-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 06:55
xoniq schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Lijkt me redelijk stug. Een kaart update moet via de Mazda app op PC of Mac. Die valideert de kaart i.c.m. je ingelogde gebruikersaccount. Dus hoe kan een kaartje je 3 jaar van updates voorzien? Het enige wat ik kan bedenken; kaartjes uit nieuwe Mazda's die nog niet geactiveerd zijn.
Ja schijnen nieuwe kaartjes te zijn. Nog niet gebonden aan een auto. Schijnen na activatie gekoppeld te worden aan de auto ofzo. Kon ook langskomen als ik niet wilde laten opsturen. Maar helemaal zuiver kan het niet zijn geloof ik
Vraag me trouwes wel af wanneer een nieuwe kaart update komt. Heb mijn auto sinds juni dit jaar, met de kaarten van mei af-fabriek voorgeïnstalleerd, en zag dat er nog geen update is verder. Wij hebben sinds begin dit jaar een nieuwe hoofdweg, en de navigatie kent deze nog niet.
die navteq/here maps updates komen volgens mij altijd twee keer per jaar en duurt altijd even voordat een wijziging ook in de update wordt meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Simontjee schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:09:
[...]

Ja schijnen nieuwe kaartjes te zijn. Nog niet gebonden aan een auto. Schijnen na activatie gekoppeld te worden aan de auto ofzo. Kon ook langskomen als ik niet wilde laten opsturen. Maar helemaal zuiver kan het niet zijn geloof ik

[...]

die navteq/here maps updates komen volgens mij altijd twee keer per jaar en duurt altijd even voordat een wijziging ook in de update wordt meegenomen.
Oké thanks. Dan zal eind dit jaar wel een update komen.

En wat betreft die nieuwe kaartjes, mijn auto werd ook geleverd met een kaart die ik kon activeren op mijn computer aan mijn account, daarna is die niet zomaar uitwisselbaar dacht ik, dus kunnen kaartjes zijn die zijn gestolen uit proefrit wagens ofzo. Zou me daar niet te snel in willen mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
xoniq schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 02:26:
[...]

Oké thanks. Dan zal eind dit jaar wel een update komen.

En wat betreft die nieuwe kaartjes, mijn auto werd ook geleverd met een kaart die ik kon activeren op mijn computer aan mijn account, daarna is die niet zomaar uitwisselbaar dacht ik, dus kunnen kaartjes zijn die zijn gestolen uit proefrit wagens ofzo. Zou me daar niet te snel in willen mengen.
Kaartjes uit een andere auto halen werkt niet. Als je een nieuw kaartje koopt en deze langer dan half uur gebruikt in een auto dan wordt deze gekoppeld aan die auto. Tenminste dat is wat de dealer mij vertelde. Zou dit wel eens kunnen testen door de kaartjes van een collega en van mij te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:04
Vandaag even tijd gehad de auto te wassen en een beetje op te poetsen.
Hij mag nu gezien worden (al zeg ik het zelf). Dit is m'n nieuwe Mazda 2 uit 2017:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0RjjsaGNqJQWa4PFEjCujotE/full.jpg

Het is een 90pk Gtm-Line met oa navigatie, climate control en een afneembare trekhaak.
Rijdt lekker zuinig (1:20,5 tijdens woon-werk-verkeer), maar kan ook best snel zijn wanneer nodig. De motor is dankzij de lage toeren erg stil. De schokbrekers maken een geluid alsof het luchtgeveerd is, maar dat lijkt me sterk.

[ Voor 40% gewijzigd door LA-384 op 19-08-2018 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
LA-384 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:05:
Vandaag even tijd gehad de auto te wassen en een beetje op te poetsen.
Hij mag nu gezien worden (al zeg ik het zelf). Dit is m'n nieuwe Mazda 2 uit 2017:
[afbeelding]

Het is een 90pk Gtm-Line met oa navigatie, climate control en een afneembare trekhaak.
Rijdt lekker zuinig (1:20,5 tijdens woon-werk-verkeer), maar kan ook best snel zijn wanneer nodig. De motor is dankzij de lage toeren erg stil. De schokbrekers maken een geluid alsof het luchtgeveerd is, maar dat lijkt me sterk.
Ik heb ook de Mazda2 (Dynamic+ van 2018), wat ik wel soms irritant vind, is de redelijk luide 'zoom zoom' als je in z'n 2 rijdt op een plek waar je net niet in z'n 3 kan. Als je dan ook maar een vibratie hebt in t gas is het een irritante onderbroken zoom geluid die je ook buiten de auto hoort, terwijl de auto vanaf de 3 een stuk lekkerder rijdt en heel stil. (Als ie warm is, hoor ik t niet eens dat ie stationair draait)

Buiten dat is het een erg fijne en complete auto, en het stoerste dashboard/interieur van alle auto's uit het kleinere segment.

Paar dingen die me opvallen na de auto ruim 2 maanden te gebruiken:
  • Die zoem bij het rijden in de tweede versnelling.
  • MZD is vrij traag, helemaal na het starten. (Zelfs als je de motor slechts enkele minuten uit zet en dan start).
  • Waarschuwing melding die je ALTIJD krijgt bij het starten, en niet vaak niet weg te drukken is door de trage MZD.
  • Kan niet de verbinding van de telefoon via Bluetooth overnemen voor het ophalen van brandstofprijzen etc, maar moet perse via een hotspot op de telefoon.
  • Navigatie software start soms redelijk traag.
  • Kan in lagere versnellingen (met name 1 en 2) soms best nerveus rijden.
  • Cruise control is best slecht uitgevoerd als ik kijk bij de Duitsers. Ik merkte het ook in een nieuwe Mazda3 met radar cruise control, als je naar links gaat en een auto wil passeren, duurt het even voor het systeem de snelheid hervat (seconden), en dit zie ik ook bij heuvel af en op, dat de snelheid minder wordt en dan langzaam terug naar de snelheid. Mijn 20 jaar oude BMW destijds wist ongeacht heuvelachtig landschap de snelheid EXACT op 1 punt te houden en zag je de verbruiksmeter fluctueren, zoals het hoort.
  • Carrosserie/vering is vrij hard. Als je een beetje slechtere weg hebt, stuitert ie best wel, op een strakke weg ligt ie wel goed stabiel op de weg.
Overall erg tevreden over hoe de auto eruit ziet van binnen en van buiten, en het verbruik is top. Bovenstaand zijn wat puntjes die ik iets minder vind na wat jaren BMW te hebben gereden.

Overigens nog even enkele vragen voor de CarPlay gebruikers:

- Werkt het touchscreen binnen CarPlay boven de 10 km/u? (Mazda blokkeert dit in MZD vanaf 10 km/u)
- Is CarPlay een beetje vlot in gebruik?

[ Voor 3% gewijzigd door xoniq op 20-08-2018 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 17:56
xoniq schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:24:
[...]
Overigens nog even enkele vragen voor de CarPlay gebruikers:
- Werkt het touchscreen binnen CarPlay boven de 10 km/u? (Mazda blokkeert dit in MZD vanaf 10 km/u)
- Is CarPlay een beetje vlot in gebruik?
- Nee
- Ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Thanks. Goed om te horen dat dat laatste een 'ja' is, vanwege mijn opmerking dat MZD als UI traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
M-ThijZ schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:53:
[...]
Jammer, dat is net zo'n fijne feature van de head-up display. Misschien toch eens kijken of ik ergens goedkoper een kaartupdate kan doen.
Schijnt trouwens dat CarPlay deze info wel aan de auto kan leveren tegenwoordig. Zie Rivanov in "[CarPlay] Ervaringen & Discussie" (blijkbaar heeft de nieuwe Tiguan dit). Maar zal wel lastig zijn om deze info retroactief in MZD C in te bouwen. Vrij ingrijpend, dus ik snap dat zie niet dat hele OS op de korte termijn wilden omgooien om dit mogelijk te maken. Maar wie weet komt er ooit nog een update die het levert ? Laten we het hopen (niet dat ik zelf HUD heb, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
djhartman schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:01:
[...]

Schijnt trouwens dat CarPlay deze info wel aan de auto kan leveren tegenwoordig. Zie Rivanov in "[CarPlay] Ervaringen & Discussie" (blijkbaar heeft de nieuwe Tiguan dit). Maar zal wel lastig zijn om deze info retroactief in MZD C in te bouwen. Vrij ingrijpend, dus ik snap dat zie niet dat hele OS op de korte termijn wilden omgooien om dit mogelijk te maken. Maar wie weet komt er ooit nog een update die het levert ? Laten we het hopen (niet dat ik zelf HUD heb, maar toch).
Lijkt me stug dat ze dat nooit gaan oplossen. Tuurlijk ze hadden al lang geleden CarPlay beloofd, en nu hebben ze het eindelijk, en zal t kwestie zijn van updaten. Ze koppelen immers ook gewoon zaken als 'Siri' aan de 'Talk' knop van de Mazda stuur. Lijkt me dat ze dan ook gewoon de route indicaties terug moeten kunnen geven aan de HUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@xoniq
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik las laatst over mazda aio tweaks. Daarmee zou je oa die waarschuwing uit kunnen zetten en het toch screen laten werken tijdens rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
LA-384 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:27:
@xoniq
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik las laatst over mazda aio tweaks. Daarmee zou je oa die waarschuwing uit kunnen zetten en het toch screen laten werken tijdens rijden.
Ja klopt, maar dat werkt maar tot een bepaalde versie. Er was een exploit in de USB interface dat er spul vanaf USB als root gestart kon worden, dat gebruikten ze om wat te injecteren n het Linux systeem op de auto computer. Maar die exploit hebben ze gefixed sinds enkele maanden, dus dat gaat niet meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:42

Pinobigbird

doesn't share food!

xoniq schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:36:
[...]

Ja klopt, maar dat werkt maar tot een bepaalde versie. Er was een exploit in de USB interface dat er spul vanaf USB als root gestart kon worden, dat gebruikten ze om wat te injecteren n het Linux systeem op de auto computer. Maar die exploit hebben ze gefixed sinds enkele maanden, dus dat gaat niet meer op.
Het is iets genuanceerder. Vanaf v59.00.502 is het inderdaad nodig om (eenmalig) de autorun weer te activeren. Dat moet dan wel via een seriële connectie, tenzij je vóór het updaten naar die versie al de scripts (eenmalig) hebt geladen. De uitgebreide howto staat staat hier: https://mazdatweaks.com/serial. Niet heel eenvoudig, maar voor een beetje tweaker wel te doen. Het kostte mij een uurtje pielen.

Met AIO heb je ook gewoon Android Auto (sindsdien mijn default interface), en met CASDK heb je zelfs een JavaScript-framework tot je beschikking waarmee je zelf je eigen apps kan maken.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Pinobigbird schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:17:
[...]

Het is iets genuanceerder. Vanaf v59.00.502 is het inderdaad nodig om (eenmalig) de autorun weer te activeren. Dat moet dan wel via een seriële connectie, tenzij je vóór het updaten naar die versie al de scripts (eenmalig) hebt geladen. De uitgebreide howto staat staat hier: https://mazdatweaks.com/serial. Niet heel eenvoudig, maar voor een beetje tweaker wel te doen. Het kostte mij een uurtje pielen.

Met AIO heb je ook gewoon Android Auto (sindsdien mijn default interface), en met CASDK heb je zelfs een JavaScript-framework tot je beschikking waarmee je zelf je eigen apps kan maken.
Echter heb ik een lease wagen waar ik niet aan ga kloten. Ook al ben ik uitstekend in staat om dit te fixen, maar ik ga daar niet aan rotzooien. Ik krijg over een paar maanden weer een nieuwe auto, dan ga ik gewoon voor officiele CarPlay ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 14:57

Isniedood

nee, echt niet!

SilencerNL schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:18:
[...]

Nog heel even geduld. Dinsdag heb ik de update, dan test ik Android Auto, en kom ik hier terug met een verslag.
Ik ben echt heel erg benieuwd. Binnenkort moet mijn auto naar de garage, maar ze beweerde dat Android auto waarschijnlijk nog niet ging werken dus wilde het liever niet installeren.

Geen officiele ondersteuning.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:19

SilencerNL

No remorse

Zoals beloofd, even een korte review over de officiële Mazda update met Android Auto.

Het allereerst wat mij direct opviel, is dat de officiële Android Auto echt véél vlotter reageert als de onofficiële versie verkrijgbaar via Mazda AIO. Met deze laatst genoemde, had ik soms stotteringen in Spotify bij gelijktijdig gebruik van Waze navigatie, en was de interface regelmatig traag. Dat is nu verleden tijd. Beide apps draaien vloeiend naast elkaar. Schakelen tussen de apps gaat vrijwel zonder vertraging, en de interface draait heerlijk 'snappy'!

De meeste hardware knoppen werken ook in Android Auto: Het muzieknootje brengt je naar de audio pagina van Android (in mijn geval opent Spotify dan), de NAV knop opent Google Maps of Waze, de Home knop brengt je naar het hoofdscherm en de 'terug' knop werkt ook zoals verwacht. Een lange druk op de Home knop schakelt tussen de Mazda software en Android Auto.

De favorieten knop heeft geen koppeling in Android Auto, dus die brengt je naar de Mazda software, de favorieten pagina. De 2 telefoon knoppen op het stuur (opnemen en ophangen), brengt je helaas niet naar de telefoon pagina in Android Auto, dat had ik wel verwacht en is wat mij betreft een beetje een gemiste kans. Of je er gesprekken mee kunt opnemen en ophangen heb ik nog niet kunnen testen.

Als laatste heb je nog de Voice control knop op het stuur. Deze opent de Google Assistent, of je nou Android Auto open hebt staan, of in de Mazda software, hij opent altijd de Google Assistent. Prima keuze hier dus!

De touchscreen werkt in Android Auto helaas niet, zelfs niet als je stil staat! Ik moet nog proberen of dit middels de Mazda AIO wel aan te zetten is, echter vind ik het niet echt een gemis, aangezien het prima werkt met de knoppen op het middenconsole. Mazda heeft ook gezorgd voor een notificatie overlay. Als je nu bijvoorbeeld het volume verandert, zie je dit netjes bovenin het scherm.

Het heads-up display wordt (nog) niet ondersteund door Android Auto. Er wordt dus geen navigatie info van Waze getoond (niet getest met Maps, maar ik ga er vanuit dat daar ook niks doorgegeven wordt).

Het is ook goed te merken dat er nu meer stroom door de USB aansluiting loopt. Waar bij de vorige aansluiting met Android Auto gebruik de telefoon langzaam leeg liep, laad hij nu netjes bij, zelfs bij tegelijk gebruik van Waze en Spotify.

Conclusie: De upgrade brengt een veel betere ervaring bij gebruik Android Auto. Interface is snel en je telefoon laad nu op tijdens gebruik. Of het de 350,- euro waard is, moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen. Ik heb er in ieder geval geen spijt van!

Pics!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aM02Rtr7B9nMW5c0qCCHwjOc/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rNUQBbWex8Ylrxw33VGS3jBX/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2HocFteKaOVF2rpKxo8uWrOc/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aFrHoByTlGPvMSOq1P5xbNR7/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1khQKGutMtIIlJff1iH53edF/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7J45ddbOYy9U4cFeqxOvFkst/medium.jpg

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshke
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-04-2020
Hier is een video van na mijn officiële retrofit van Apple Carplay op mijn Mazda CX-5 van 2016. Werkt perfect ! Zelfs de voicecommand knop van mijn stuur triggered Siri :)

Video : YouTube: Mazda CX-5 (2016) retrofit installed Apple Carplay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
@Deshke en @SilencerNL nog tekenen van wireless android auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL

SilencerNL

No remorse

@djhartman Nee, maar mijns inziens nu niet echt meer nodig, gezien de laadstroom nu prima is om de telefoon bij te laden tijdens gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:46
Carplay heeft wel een werkend touchscreen maar Android Auto niet? Heel apart.

Hoe zit het eigenlijk met de USB poorten. Leveren die allebei nu hetzelfde of is alleen de telefoon poort veranderd? Anders moet ik er alsnog een plug in laten zitten om m'n dashcam van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@SilencerNL Over welke Mazda hebben we het hier? Mij is eigenlijk verteld dat mijn Mazda 2 2017 alle voorbereidingen al had, maar dat Mazda het nog niet vrijgegeven had voor Europa/Nederland. Het zou toch bijzonder zijn als het dan alsnog €350,- moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL

SilencerNL

No remorse

LA-384 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:55:
@SilencerNL Over welke Mazda hebben we het hier? Mij is eigenlijk verteld dat mijn Mazda 2 2017 alle voorbereidingen al had, maar dat Mazda het nog niet vrijgegeven had voor Europa/Nederland. Het zou toch bijzonder zijn als het dan alsnog €350,- moet kosten.
Mijn Mazda komt uit 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
LA-384 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:55:
Mijn mazda 2 uit 2018 is niet eens voorbereid en moet ik ook de volle pond betalen als ik zou laten doen. (Is ook makkelijk te testen, als beide USB poorten niet genoeg stroom leveren om een telefoon fatsoenlijk op te laden, is het niet de juiste USB module)
Sypher schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:53:
Carplay heeft wel een werkend touchscreen maar Android Auto niet? Heel apart.

Hoe zit het eigenlijk met de USB poorten. Leveren die allebei nu hetzelfde of is alleen de telefoon poort veranderd? Anders moet ik er alsnog een plug in laten zitten om m'n dashcam van stroom te voorzien.
Was al even bekend dat Android Auto geen touch-screen had, maar enkel fysieke controls.

Wat betreft de USB poorten, nee, alleen de eerste poort is geschikt om de telefoon op te laden en is bruikbaar voor o.a. CarPlay, de tweede levert te weinig stroom, en is dus echt bedoelt voor USB sticks (zoals bij voorheen bij beide poorten het geval was).

[ Voor 49% gewijzigd door xoniq op 21-08-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshke
Touchscreen werkt gewoon bij mij Apple carplay. Ik heb enkel nog geprobeerd met de USB waar een nieuw icoontje naast staat. Die is verhoogd in amp om deftig te kunnen opladen tijdens gebruik.
Wireless Android auto heb ik geen idee, Android auto werkte nog niet goed dus ik had geluk dat ik een iPhone had zei die van de Mazda garage !

Ps: het heeft mij 290 eur gekost

Questions ? Just ask !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57
Fijn. Gisteren op de parkeerplaats bij een ziekenhuis weer een of andere mongool zn deur tegen de mijne aangesmeten. Goed hard ook. Klein deukje, flinke kras, niet heel diep maar een cm of 10 zeker, klein puntje waar de lak er compleet afgesprongen is en een flinke kras op de deurklink en de lak eraf.

En natuurlijk weer geen briefje achter gelaten. Sjiek is miech dat. Heb je net 4 weken een "nieuwe" auto krijg je dit gezeik weer.

Waarom hebben mensen goddomme geen fatsoen meer in hun donder? Dit zijn JUIST dingen waarvoor je verzekerd bent. Laat gewoon je gegevens achter. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
Ben er de hele dag ziek van geweest. Hij zag er op een beetje steenslag op de motorkap echt nog heel erg goed uit gezien zijn leeftijd (2009). En het is zo een beetje de mooiste en tevens duurste auto die ik ooit gekocht heb. En dan is je plezier na amper een maand al versaut door een of andere klapjosti die het hele concept van autoverzekeringen niet snapt. En die eigenlijk wat mij betreft sowieso per direct zijn papiertje in mag leveren. Ga toch eens voorzichtig om met spullen van andere mensen.

Fraaie boel. En ik heb geen idee of ik er zelf iets mee kan qua lakstiften of iets aangezien ik 2 linkerhanden heb. Dus dat zal wel weer in de papieren gaan lopen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL

SilencerNL

No remorse

Deshke schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:55:
... Android auto werkte nog niet goed dus ik had geluk dat ik een iPhone had zei die van de Mazda garage !
Dan is jouw Mazda garage slecht op de hoogte, Android Auto werkt prima (mijn review niet gelezen?) Ik heb gisteren mijn garage ook even een korte demo gegeven van Waze enzo. Terwijl ze eigenlijk mij een demo wilde geven, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshke
Idd maar maakte mij allemaal niet uit wat zevzeiden over Android auto want heb een iPhone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Deshke schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:55:
Touchscreen werkt gewoon bij mij Apple carplay. Ik heb enkel nog geprobeerd met de USB waar een nieuw icoontje naast staat. Die is verhoogd in amp om deftig te kunnen opladen tijdens gebruik.
Wireless Android auto heb ik geen idee, Android auto werkte nog niet goed dus ik had geluk dat ik een iPhone had zei die van de Mazda garage !

Ps: het heeft mij 290 eur gekost

Questions ? Just ask !
Bij welke dealer kostte dit 290 euro? De dealer bij mij in de buurt vraagt er gewoon de volle 350 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 10:46
xoniq schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:04:
[...]

Bij welke dealer kostte dit 290 euro? De dealer bij mij in de buurt vraagt er gewoon de volle 350 voor.
Ik vermoed dat het 290 exclusief BTW is ;) Want 290 + 21% is EUR 350,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 19:35

M-ThijZ

Riding on Rails

vosss schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 00:56:
Ben er de hele dag ziek van geweest. Hij zag er op een beetje steenslag op de motorkap echt nog heel erg goed uit gezien zijn leeftijd (2009). En het is zo een beetje de mooiste en tevens duurste auto die ik ooit gekocht heb. En dan is je plezier na amper een maand al versaut door een of andere klapjosti die het hele concept van autoverzekeringen niet snapt. En die eigenlijk wat mij betreft sowieso per direct zijn papiertje in mag leveren. Ga toch eens voorzichtig om met spullen van andere mensen.

Fraaie boel. En ik heb geen idee of ik er zelf iets mee kan qua lakstiften of iets aangezien ik 2 linkerhanden heb. Dus dat zal wel weer in de papieren gaan lopen. ;(
Dat is enorm balen. :(

Helaas is het nu eenmaal een gegeven dat je geen invloed hebt op het gedrag van anderen en het absoluut geen zin heeft om je hier over op te winden en je plezier erdoor laten te verpesten.

Vorige week stond er op mijn werk een auto van een collega strak langs de mijne geparkeerd. Met een bonzend hart liep ik ernaar toe: "Het zal toch niet ..." Meteen paranoïde alles checken en foto's maken. Natuurlijk vind ik dan iets. Ga ik het verhalen? Ga ik het fixen? Hele avond en volgende dag in je hoofd druk mee. Maar uiteindelijk is het de energie helemaal niet waard.

Hoe moeilijk het ook is: Laat bezit geen bezit van je nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
@SilencerNL Thanks voor de update! Ga het ook laten doen bij de grote beurt :D Goed om te horen dat het soepel loopt.
Wel gek dat mijn Mazda dealer niet zeker wist of Android Auto ook ondersteund zou worden aangezien het wel groot op het boekje staat op de foto die je hebt gepost.

Heb via Ebay ook een sd-kaart gekocht voor de nieuwste maps, gewoon als gok om te kijken of het echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
Simontjee schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:27:
Wel gek dat mijn Mazda dealer niet zeker wist of Android Auto ook ondersteund zou worden aangezien het wel groot op het boekje staat op de foto die je hebt gepost.
Dat is omdat Google Android Auto niet officieel ondersteund wordt in de Nederlandse markt. Je moet zelf de apk downloaden en installeren omdat het niet in Google Play beschikbaar is. Daardoor kan Mazda Nederland ook weinig. Voordat je het weet staan daar monteurs APKs te installeren en daar hebben ze gewoon geen zin natuurlijk. Wat niet betekent dat het in de praktijk niet voor gaat komen, enkel dat Mazda Nederland hun dealers niet verplicht Android Auto te ondersteunen.

[ Voor 13% gewijzigd door djhartman op 22-08-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

xoniq schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:39:
[...]

Was al even bekend dat Android Auto geen touch-screen had, maar enkel fysieke controls.
[...]
Dat is eigenlijk wel raar, aangezien de onofficiële Android Auto via Mazda AIO Tweaks wél gewoon bediend kan worden met het touchscreen. Ik vraag me af wat dan de reden is dat dat bij de officiële AA niet kan.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
xoniq schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:39:
Mijn mazda 2 uit 2018 is niet eens voorbereid en moet ik ook de volle pond betalen als ik zou laten doen. (Is ook makkelijk te testen, als beide USB poorten niet genoeg stroom leveren om een telefoon fatsoenlijk op te laden, is het niet de juiste USB module)
Ik heb het even getest. Hoewel m'n telefoon wel oplaad, is het idd geen vetpot. 120mA gaf de app Ampère aan. Zonder aan te sluiten ontlaad de telefoon met 180mA.

Mooi verkooppraatje hebben ze mij dan gegeven bij aankoop :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
LA-384 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:08:
[...]

Ik heb het even getest. Hoewel m'n telefoon wel oplaad, is het idd geen vetpot. 120mA gaf de app Ampère aan. Zonder aan te sluiten ontlaad de telefoon met 180mA.

Mooi verkooppraatje hebben ze mij dan gegeven bij aankoop :/
CarPlay ondersteuning is vorig jaar al aangekondigd voor oudere modellen. Triest dat ze vanaf 2018 niet zijn voorbereid, puur om de duurdere modellen te kunnen verkopen met exclusief CarPlay af-fabriek.

• vosss
M-ThijZ schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:12:
[...]

Dat is enorm balen. :(

Helaas is het nu eenmaal een gegeven dat je geen invloed hebt op het gedrag van anderen en het absoluut geen zin heeft om je hier over op te winden en je plezier erdoor laten te verpesten.

Vorige week stond er op mijn werk een auto van een collega strak langs de mijne geparkeerd. Met een bonzend hart liep ik ernaar toe: "Het zal toch niet ..." Meteen paranoïde alles checken en foto's maken. Natuurlijk vind ik dan iets. Ga ik het verhalen? Ga ik het fixen? Hele avond en volgende dag in je hoofd druk mee. Maar uiteindelijk is het de energie helemaal niet waard.

Hoe moeilijk het ook is: Laat bezit geen bezit van je nemen.
Inderdaad balen. Heb vandaag eens gekeken naar een lakstift, dat kost geen fluit. Maar dan heb ik natuurlijk weer een kleur waar dan ook nog een blanke topcoat overheen moet. Geen idee of je daar iets mee kan. Waarschijnlijk blijf je het gewoon wel zien als je het weet. ;(

En ik heb 2 linkerhanden, dat gaat ook niet meewerken :P

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

SilencerNL schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:22:
Zoals beloofd, even een korte review over de officiële Mazda update met Android Auto.

Het allereerst wat mij direct opviel, is dat de officiële Android Auto echt véél vlotter reageert als de onofficiële versie verkrijgbaar via Mazda AIO. Met deze laatst genoemde, had ik soms stotteringen in Spotify bij gelijktijdig gebruik van Waze navigatie, en was de interface regelmatig traag. Dat is nu verleden tijd. Beide apps draaien vloeiend naast elkaar. Schakelen tussen de apps gaat vrijwel zonder vertraging, en de interface draait heerlijk 'snappy'!

De meeste hardware knoppen werken ook in Android Auto: Het muzieknootje brengt je naar de audio pagina van Android (in mijn geval opent Spotify dan), de NAV knop opent Google Maps of Waze, de Home knop brengt je naar het hoofdscherm en de 'terug' knop werkt ook zoals verwacht. Een lange druk op de Home knop schakelt tussen de Mazda software en Android Auto.

De favorieten knop heeft geen koppeling in Android Auto, dus die brengt je naar de Mazda software, de favorieten pagina. De 2 telefoon knoppen op het stuur (opnemen en ophangen), brengt je helaas niet naar de telefoon pagina in Android Auto, dat had ik wel verwacht en is wat mij betreft een beetje een gemiste kans. Of je er gesprekken mee kunt opnemen en ophangen heb ik nog niet kunnen testen.

Als laatste heb je nog de Voice control knop op het stuur. Deze opent de Google Assistent, of je nou Android Auto open hebt staan, of in de Mazda software, hij opent altijd de Google Assistent. Prima keuze hier dus!

De touchscreen werkt in Android Auto helaas niet, zelfs niet als je stil staat! Ik moet nog proberen of dit middels de Mazda AIO wel aan te zetten is, echter vind ik het niet echt een gemis, aangezien het prima werkt met de knoppen op het middenconsole. Mazda heeft ook gezorgd voor een notificatie overlay. Als je nu bijvoorbeeld het volume verandert, zie je dit netjes bovenin het scherm.

Het heads-up display wordt (nog) niet ondersteund door Android Auto. Er wordt dus geen navigatie info van Waze getoond (niet getest met Maps, maar ik ga er vanuit dat daar ook niks doorgegeven wordt).

Het is ook goed te merken dat er nu meer stroom door de USB aansluiting loopt. Waar bij de vorige aansluiting met Android Auto gebruik de telefoon langzaam leeg liep, laad hij nu netjes bij, zelfs bij tegelijk gebruik van Waze en Spotify.

Conclusie: De upgrade brengt een veel betere ervaring bij gebruik Android Auto. Interface is snel en je telefoon laad nu op tijdens gebruik. Of het de 350,- euro waard is, moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen. Ik heb er in ieder geval geen spijt van!

Pics!
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Werkt android auto eigenlijk via de apk met de Nederlandse assistent? Of moet je engels lullen? Met name voice commandos voor navigatie en de actuele kaarten en correcte verkeersinformatie lijken mij relaxt.

Hoe doe je dat verder met radio luisteren? Ik luister graag DAB+ maar het lijkt mij hinderlijk als je dan moet switchen tussen AA en MZD. Kan je via AA de DAB+ aansturen? of op zijn minst luisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilencerNL

SilencerNL

No remorse

Isniedood schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:04:
[...]
Werkt android auto eigenlijk via de apk met de Nederlandse assistent? Of moet je engels lullen? Met name voice commandos voor navigatie en de actuele kaarten en correcte verkeersinformatie lijken mij relaxt.

Hoe doe je dat verder met radio luisteren? Ik luister graag DAB+ maar het lijkt mij hinderlijk als je dan moet switchen tussen AA en MZD. Kan je via AA de DAB+ aansturen? of op zijn minst luisteren?
Mijn telefoon is in het Engels ingesteld, dus ik lul ook Engels. Als Google Assistant inmiddels in het Nederlands beschikbaar is, gaat dat ook werken in Android Auto.

Je kunt prima een andere muziekbron gebruiken tijdens Android Auto. Dat wordt netjes ondersteund!

• djhartman
Isniedood schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:04:
[...]
Maak je geen zorgen, dit werkt echt heel intuïtief. I luister veel analoog radio en heb nog geen een keer hier een probleem mee gehad. De muziek knop onthoudt wat je als laatst gebruikt hebt, en via favorites kan je rechtstreeks naar je favo zenders. Terug naar AA/CP via Nav als je daarmee als laatste genavigeerd hebt en als laatste mogelijkheid, met longpress van de home knop switchen tussen de beide systemen. Je doet het binnen een half uur alsof je nooit anders gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Even een vraagje over mijn Mazda 6 Sportbreak uit 2009.

Ik heb nooit eerder een auto gehad met automatische verlichting. Die had ik standaard altijd aan staan; ook overdag.

Als ik nu met deze overdag de verlichting aanzet dan dimt het scherm van de navigatie en ook de klokken achter het stuur.

De klokkenwinkel is dan lastig te lezen, dat komt wellicht door, ik weet zo 123 ff niet meer hoe ze dat noemen, maar die optie klokken wat erop zit met blauw en rood, geen idee. Maar dat dat navigatiescherm vanzelf dimt vind ik lastig en ik kan geen instelling vinden.

Is het niet mogelijk om gewoon ipv automatisch inschakelen van verlichting de lampen zelf gewoon altijd aan te zetten ook overdag en dat de hele tispel pas dimt als het daadwerkelijk donker is buiten?

Je zou denken er zitten sensoren in die zien dat het donker is, dus dan zou het moeten kunnen toch?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :)

PS: mocht deze vraag al een keer langs gekomen zijn hier, excuus, ik heb niet alle 12 pagina's gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
vosss schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:58:

Ik heb nooit eerder een auto gehad met automatische verlichting. Die had ik standaard altijd aan staan; ook overdag.

Als ik nu met deze overdag de verlichting aanzet dan dimt het scherm van de navigatie en ook de klokken achter het stuur.

De klokkenwinkel is dan lastig te lezen, dat komt wellicht door, ik weet zo 123 ff niet meer hoe ze dat noemen, maar die optie klokken wat erop zit met blauw en rood, geen idee. Maar dat dat navigatiescherm vanzelf dimt vind ik lastig en ik kan geen instelling vinden.

Is het niet mogelijk om gewoon ipv automatisch inschakelen van verlichting de lampen zelf gewoon altijd aan te zetten ook overdag en dat de hele tispel pas dimt als het daadwerkelijk donker is buiten?

Je zou denken er zitten sensoren in die zien dat het donker is, dus dan zou het moeten kunnen toch?

PS: mocht deze vraag al een keer langs gekomen zijn hier, excuus, ik heb niet alle 12 pagina's gelezen.
Zo ver ik weet zijn er bij de nieuwe Mazda's twee keuzes:
  • Je rijdt zonder automatisch (sommige hebben dit niet), en doet het licht zelf aan als het donker wordt, dashboard dimt dan, maar kan je met de trip counter knop overrulen door te draaien.
  • Je gebruikt de AUTO functie, en rijdt overdag met dagrijverlichting en zodra het schemerig wordt automatisch verlichting aan en dashboard gedimd.
Dat laatste is ook de logica van dagrijverlichting in mijn optiek.
Ja, maar de sensoren registreren licht ja / nee, en doen de verlichting aan. Het dashboard reageert op de verlichting, en dus niet onafhankelijk van elkaar. Daarom is het gewoon enkel een AUTO functie, of handmatig.

[ Voor 11% gewijzigd door xoniq op 25-08-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

Er zit ook een dimknop voor je klokken. Als je die indrukt dan blijven ze fel.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik merk wel dat de standaard,dus niet Android auto, usb aansluitingen maar een uiterst miserabel 5V stroompje leveren.
Waze trekt m'n telefoon gewoon leeg ondanks dat alles aangesloten zit met een fatsoenlijke kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 23:16

Exirion

Gadgetfetisjist

vosss schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 00:53:
Waarom hebben mensen goddomme geen fatsoen meer in hun donder? Dit zijn JUIST dingen waarvoor je verzekerd bent. Laat gewoon je gegevens achter. :(
Helaas is dit het gevolg van de mentaliteit van veel mensen in combinatie met uitlokking door verzekeringsmaatschappijen die mensen tot 75% korting op hun premie geven zolang ze schadeloos rijden, oftewel niks claimen. Eigenlijk moet dat systeem op de schop. De volle premie is iets virtueels geworden wat bijna niemand betaalt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
Kwam erachter dat iig CarPlay ook luistert naar de dimmer (ook de km stand/trip meter control). Als je instrument panel dimming helemaal uitzet heb je met je lampen aan de lichte achtergrond in Apple Maps, en als je wel dimt, dan wordt de achtergrond licht op donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

djhartman schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:09:
[...]

Maak je geen zorgen, dit werkt echt heel intuïtief. I luister veel analoog radio en heb nog geen een keer hier een probleem mee gehad. De muziek knop onthoudt wat je als laatst gebruikt hebt, en via favorites kan je rechtstreeks naar je favo zenders. Terug naar AA/CP via Nav als je daarmee als laatste genavigeerd hebt en als laatste mogelijkheid, met longpress van de home knop switchen tussen de beide systemen. Je doet het binnen een half uur alsof je nooit anders gedaan hebt.
Woensdag wordt het ook in mijn auto gemonteerd. Ik ben heel benieuwd. De garage raadde het af, door het ontbreken van officiele ondersteuning. Ik kan niet wachten. wel jammer dat maar 1 port werkt met AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephisteus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Isniedood schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:14:
[...]

Woensdag wordt het ook in mijn auto gemonteerd. Ik ben heel benieuwd. De garage raadde het af, door het ontbreken van officiele ondersteuning. Ik kan niet wachten. wel jammer dat maar 1 port werkt met AA.
Hier werkt android auto echt vlekkeloos, heb het niet niet heel uitgebreid getest en voel die noodzaak verder ook niet; reageert prima, audio gaat goed, telefoon laadt (langzamer dan fast charge, maar zeker) op, navigatie werkt en klinkt goed, google assistant doet z'n ding.

Geen officiële ondersteuning is het enige minpunt wat mij betreft. Simpel gezegd werkt het systeem gewoon, ben er goed happy mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:29

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een vraagje van iemand die zich recentelijk is gaan interesseren in de MX-5-jes. Een Mazda MX5 NBFL 1.6 I 2002 (Phoenix edition) met een goede onderhoudshistory en 208.000KM op de teller, wat kun je daar van verwachten? Hoelang gaat een dergelijk blok mee? Ik zou de auto alleen in de zomermaanden willen gebruiken, 's winters gaat deze op stal zogezegd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
Blijkbaar kan je zelf je DRL stand aan en uit zetten met deze sequence:
  1. Handrem aan
  2. Contact aan (2x start knop)
  3. Houd de rem ingedrukt
  4. 5x lichten van uit naar stadslicht, en eindigen op uit
  5. 10x waarschuwingslichten knop indrukken (aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit)
  6. 5x lichten van uit naar stadslicht, en eindigen op uit
  7. handrem eraf
YouTube: 2015 Mazda3 DRL Deactivate/Activate

Wie kent nog meer van dit soort verborgen trucjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 08:49

DaWaN

'r you wicked ??

_Dune_ schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:37:
Een vraagje van iemand die zich recentelijk is gaan interesseren in de MX-5-jes. Een Mazda MX5 NBFL 1.6 I 2002 (Phoenix edition) met een goede onderhoudshistory en 208.000KM op de teller, wat kun je daar van verwachten? Hoelang gaat een dergelijk blok mee? Ik zou de auto alleen in de zomermaanden willen gebruiken, 's winters gaat deze op stal zogezegd.
Bij een MX-5 moet je vooral letten op één ding:
ROEST

Ik heb een paar weken terug ook een MX-5 gekocht en ik ben bij heel veel exemplaren weggelopen.
De NB(-FL) kan roesten op de volgende plekken:
-Wielkastranden
-Dorpels achter
-Chassisbalken voor (tussen subframe en voorbumper
En dan nog wat andere standaard plekjes zoals:
-Achterklep
-Wielkuipen voor
-Dorpels voor onder de zijschermen

Mechanisch zijn ze vrij goed, als ze netjes hun oliebeurtjes gehad hebben dan moet 300.000 geen probleem zijn. Vastzittende remklauwen en een versleten koppeling zijn ook een standaard kwaal rond die leeftijd/km-stand.
De standaard kap is na 15 jaar meestal ook op, dus check of daar geen scheuren in zitten.
Als hij weinig tot geen roest heeft, dan gewoon even een proefritje maken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DaWaN schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:24:
[...]
Bij een MX-5 moet je vooral letten op één ding:
ROEST

Ik heb een paar weken terug ook een MX-5 gekocht en ik ben bij heel veel exemplaren weggelopen.
De NB(-FL) kan roesten op de volgende plekken:
-Wielkastranden
-Dorpels achter
-Chassisbalken voor (tussen subframe en voorbumper
En dan nog wat andere standaard plekjes zoals:
-Achterklep
-Wielkuipen voor
-Dorpels voor onder de zijschermen

Mechanisch zijn ze vrij goed, als ze netjes hun oliebeurtjes gehad hebben dan moet 300.000 geen probleem zijn. Vastzittende remklauwen en een versleten koppeling zijn ook een standaard kwaal rond die leeftijd/km-stand.
De standaard kap is na 15 jaar meestal ook op, dus check of daar geen scheuren in zitten.
Als hij weinig tot geen roest heeft, dan gewoon even een proefritje maken.
Dat van het roest weet ik inderdaad, al vele malen gelezen en op foto's gezien. Betreffende auto die ik op het oog heb heeft een goede onderhoudshistory. De voor schermen/wielkasten zijn reeds aangepakt net als de deurdrompels. Helaas is één van de achterschermen inmiddels wel gaan roesten. Volgens mij is er weinig te vinden wat geheel roestvrij is <3000,- en het is niet de vraag of het gaat roesten, maar wanneer. ;) Iemand enig idee of ervaring wat het kost om een achterscherm aan te laten pakken?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

_Dune_ schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:18:
[...]
Dat van het roest weet ik inderdaad, al vele malen gelezen en op foto's gezien. Betreffende auto die ik op het oog heb heeft een goede onderhoudshistory. De voor schermen/wielkasten zijn reeds aangepakt net als de deurdrompels. Helaas is één van de achterschermen inmiddels wel gaan roesten. Volgens mij is er weinig te vinden wat geheel roestvrij is <3000,- en het is niet de vraag of het gaat roesten, maar wanneer. ;) Iemand enig idee of ervaring wat het kost om een achterscherm aan te laten pakken?
Ik zou zelf nooit een MX-5 kopen van minder dan 3000 euro, alles wat ik gezien heb in die prijsklasse is troep.
Wat ik vooral zie is dat mensen de roest optisch, maar niet structureel aanpakken.
Dorpels en/of wielkastranden dichtsmeren met plamuur is leuk, maar 2 jaar later valt dat er weer af en dan is de ellende eronder alleen maar erger.

Als je bijvoorbeeld de wielkasten netjes wil repareren, dan moet je het hele zijscherm eruit slijpen. Dan hopen dat de binnenste randen nog goed zijn. Vervolgens nieuw scherm erin lassen en de boel netjes spuiten. Voor minder dan 500 euro per kant gaat dat nooit lukken. Daarom voor 4000 euro liever een nette, dan voor 3000 euro één met roest.

Als je een nette hebt die niet roest, dan zijn ze prima roest vrij te houden.
Netjes schoonhouden, de afwateringgaten en pijpjes schoon houden en niet in de winter / pekel rijden en binnen zetten. Zo'n roestvrije MX-5 behoudt zijn waarde, een roestende niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DaWaN schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:02:
[...]

Ik zou zelf nooit een MX-5 kopen van minder dan 3000 euro, alles wat ik gezien heb in die prijsklasse is troep.
Wat ik vooral zie is dat mensen de roest optisch, maar niet structureel aanpakken.
Dorpels en/of wielkastranden dichtsmeren met plamuur is leuk, maar 2 jaar later valt dat er weer af en dan is de ellende eronder alleen maar erger.

Als je bijvoorbeeld de wielkasten netjes wil repareren, dan moet je het hele zijscherm eruit slijpen. Dan hopen dat de binnenste randen nog goed zijn. Vervolgens nieuw scherm erin lassen en de boel netjes spuiten. Voor minder dan 500 euro per kant gaat dat nooit lukken. Daarom voor 4000 euro liever een nette, dan voor 3000 euro één met roest.

Als je een nette hebt die niet roest, dan zijn ze prima roest vrij te houden.
Netjes schoonhouden, de afwateringgaten en pijpjes schoon houden en niet in de winter / pekel rijden en binnen zetten. Zo'n roestvrije MX-5 behoudt zijn waarde, een roestende niet.
Dat wat aan deze auto is gedaan, schijnt opnieuw ingelast te zijn... misschien dan toch nog even doorsparen. Trouwens hartelijk dank voor jouw reacties, mocht je meer tips hebben, lees ik dat graag.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 28-08-2018 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:27

luigi87

Domotica Fanaticus

djhartman schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:47:
Blijkbaar kan je zelf je DRL stand aan en uit zetten met deze sequence:
  1. Handrem aan
  2. Contact aan (2x start knop)
  3. Houd de rem ingedrukt
  4. 5x lichten van uit naar stadslicht, en eindigen op uit
  5. 10x waarschuwingslichten knop indrukken (aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit)
  6. 5x lichten van uit naar stadslicht, en eindigen op uit
  7. handrem eraf
YouTube: 2015 Mazda3 DRL Deactivate/Activate

Wie kent nog meer van dit soort verborgen trucjes ?
Domme vraag wat is DRL?
:+

Edit:
Dagrij verlichting? dus met deze sequentie kan je dit uit en aan zetten.
Bij mij staat het aan dus laat ik het ook maar zo, anders rij ik met geen verlichting.

[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 28-08-2018 11:19 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 06:50
@luigi87 day running lights / daytime running lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

_Dune_ schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:10:
[...]
Dat wat aan deze auto is gedaan, schijnt opnieuw ingelast te zijn... misschien dan toch nog even doorsparen. Trouwens hartelijk dank voor jouw reacties, mocht je meer tips hebben, lees ik dat graag.
Opzich schrijf je zo'n auto niet af op roest alleen, maar netjes repareren is niet goedkoop. Dat een nette MX-5 zo'n 4000 á 5000 euro waard is komt niet uit de lucht vallen.
Als het je puur om het rijden gaat kun je een goedkope overwegen en hem in een paar jaar afschrijven.
Persoonlijk denk ik echter dat een MX-5 niet meer in waarde gaat dalen, dus als je een nette in goede staat houdt, dan schrijf je er nauwelijks op af.

Ik ben zelf één van mijn MX-5'en aan het restaureren en als je alle roest weg wilt hebben, dan moet je behoorlijk ver gaan. Op een gegeven moment had ik de complete wielkastrand en dorpel er maar uitgeslepen:
Roest Links start
Daarna weer opgebouwd:
Roest links klaar
MX-5 Zijpaneel gelast

Mocht je in de toekomst nog specifieke vragen hebben of wat willen weten: stuur gerust een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djhartman
DaWaN schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:34:
[...]

Ik ben zelf één van mijn MX-5'en aan het restaureren en als je alle roest weg wilt hebben, dan moet je behoorlijk ver gaan.
Je kan heel ver gaan ...
https://www.instagram.com/thatmintyfreshmiata/

[ Voor 6% gewijzigd door djhartman op 28-08-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ik heb in mijn Mazda 3 android auto laten installeren. Werkt op zich prima, maar de mogelijke voice commandos van Android auto vallen mij vies tegen. Beantwoorden van Whatsapp geeft hij aan dat dit niet ondersteund wordt door Whatsapp en de opdracht 'speel muziek' werkt ook niet. Terwijl dit wel werkt wanneer ik dit buiten Android auto tegen de assistant zeg. Een jaar geleden kon ik dit soort opdrachten wel geven met mijn Nexus 5, maar nu dus niet met de S8.

Ook is waze redelijk onbruikbaar zonder touchscreen, aangezien ik hem niet via spraakcommandos kan bedienen en de navigatieopdrachten automatisch in Maps worden uitgevoerd. Terecht dus dat het nog niet officieel ondersteund wordt, toch ben ik er blij mee dat het er eindelijk op zit.

edit: en om onduidelijke rede kan ik sinds vanochtend wel Whatsapp berichten beantwoorden. Muziek op spraak bedienen gaat niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Isniedood op 30-08-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1110171

Help help

Ik heb een mazda 3 met originele afstanbediening
Deze deden het na een tijdje niet meer ze zijn er niet tegelijk mee gestopt

Nu heb ik er een op de kop getikt van een buurman ze mazda 6 die naar de sloop ging mijn code

Naldec 41803-501-42 z

Zijn code

Naldec 41803-501-42 v

Naar mijn idee moet dit gewoon kunnen de procedure om deze met de auto te koppelen werkt niet auto gaat wel in die modus om te koppelen

Wat kan er nog meer zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Zijn er hier meer mensen met een 2016 Mazda6?
Ik kreeg net een van Mazda over een 'special service campaign' omdat de engine calibration software geupdate moest worden.. het zou gas response verbeteren en motor geluid verminderen..
Klinkt mooi en aardig.. maar de scepticus in me vroeg zich af of er misschien ook smokkelsoftware in zat die ze nu uit willen zetten.. en zijn er ook negative gevolgen??

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 19:35

M-ThijZ

Riding on Rails

Mijn lokale Mazda dealer gaf aan dat vermoedelijk eind dit jaar Android Auto officieel wordt aangekondigd. Na het installeren van een Apple Carplay kit bij een klant hebben ze gekeken of Android Auto al werkte, maar volgens de dealer kon Android Auto toen nog niet geselecteerd worden.

Ze verwachten nog een software update om dit mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Sinds zaterdag van mij!

Een 2002 1.6 Sunracer in blazing yellow.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j1OkIUU.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Iuigi op 17-09-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Laatst online: 08:27

luigi87

Domotica Fanaticus

Iuigi schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:35:
Sinds zaterdag van mij!

Een 2002 1.6 Sunracer in blazing yellow.

[Afbeelding]
Toch raar om mijn nickname te zien en niet die mazda aangekocht te hebben :+

Ziet er leuk uit.

- leeg -

• djhartman
Goed nieuws en slecht nieuws in de categorie CarPlay:

Het goede nieuws is dat sinds vanochtend Google Maps beschikbaar is en het werkt prima !

Het slechte nieuws is dat in tegenstelling tot de muziek knop, welke altijd je laatste muziek app opent, de navigatie knop stug Apple Maps blijft openen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
djhartman schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:42:
Goed nieuws en slecht nieuws in de categorie CarPlay:

Het goede nieuws is dat sinds vanochtend Google Maps beschikbaar is en het werkt prima !

Het slechte nieuws is dat in tegenstelling tot de muziek knop, welke altijd je laatste muziek app opent, de navigatie knop stug Apple Maps blijft openen. ;)
Inferieur blijft toch dat het HUD niet werkt met CarPlay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:12

skoozie

SCSI

ToolkiT schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:38:
Zijn er hier meer mensen met een 2016 Mazda6?
Ik kreeg net een van Mazda over een 'special service campaign' omdat de engine calibration software geupdate moest worden.. het zou gas response verbeteren en motor geluid verminderen..
Klinkt mooi en aardig.. maar de scepticus in me vroeg zich af of er misschien ook smokkelsoftware in zat die ze nu uit willen zetten.. en zijn er ook negative gevolgen??
Ik heb een paar maanden geleden voor mijn Mazda 3 2017 die update gehad. Was ook sceptisch omdat ik de auto fijn vond rijden, voor mijn gevoel is er niets verranderd.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een Mazda 6 HB of SB. Ik vraag me af of er een wezenlijk verschil is tussen een 2.5 uit 2008 en een 2.0 uit 2010 (de 155pk motor). En dan bedoel ik op onderhoud en beleving. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan hier niets over vinden.

• Snowhite0901
  • Nu online
Eriksk schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:50:
Ik ben op zoek naar een Mazda 6 HB of SB. Ik vraag me af of er een wezenlijk verschil is tussen een 2.5 uit 2008 en een 2.0 uit 2010 (de 155pk motor). En dan bedoel ik op onderhoud en beleving. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan hier niets over vinden.
Kijk eens op het mazda forum. De 2.0 heeft wat problemen met vervuiling waardoor hij niet overal even lekker loopt. Maar op zich ook een prima motor maar ik zou voor de 2.5 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:01
Snowhite0901 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:23:
[...]

Kijk eens op het mazda forum. De 2.0 heeft wat problemen met vervuiling waardoor hij niet overal even lekker loopt. Maar op zich ook een prima motor maar ik zou voor de 2.5 gaan.
Gaat het hier over een normale 2.0 ik merk in mijn Mazda 3 BL uit 2009 dat als ik vol gas geeft deze tot 3K ook altijd een beetje hapert en daarna goed doortrekt. Wat kan dit zijn of is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Nu online
Brutuss schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:42:
[...]

Gaat het hier over een normale 2.0 ik merk in mijn Mazda 3 BL uit 2009 dat als ik vol gas geeft deze tot 3K ook altijd een beetje hapert en daarna goed doortrekt. Wat kan dit zijn of is dit op te lossen?
ze hebben later de 2.0 vervangen voor een direct ingespoten variant. Van de 3 weet ik het niet. Soms schijnt het te helpen wat schoonmaakadditieven toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrKikker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-04 09:54

MrKikker

Kansenjongere

Hoi,

Ik heb een Mazda 2 3-deurs uit 2009. In de zijpanelen achter zie ik voorbereidingen voor speakers, maar ik word er geen wijs uit hoe de roosters dan wel zijpanelen te demonteren om zo speakers te kunnen plaatsen. Iemand die dit weet?

Foto’s ter illustratie:
https://ibb.co/c4m8eK
https://ibb.co/ifBKmz

Thanks!

Wie is jouw favoriete fictieve personage? - God

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:23:
[...]

Welk forum bedoel je? Ik vind een mazda6forum, maar die geeft de indruk dat er niet heel veel leven in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Laatst online: 07:17
[...]

Ik ervaar exact hetzelfde met een Mazda 3 GT-M Line 2.0 i-stop uit 2010. Heeft ie al vanaf ik 'm heb (eerste eigenaar, dus 8 jaar :) ). Ik stoor me er verder niet aan, dus heb ook nooit nagevraagd wat dit zou kunnen veroorzaken.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Nu online
Eriksk schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:45:
[...]

Welk forum bedoel je? Ik vind een mazda6forum, maar die geeft de indruk dat er niet heel veel leven in zit.
Het forum is alleen nog op de .be extensie beschikbaar.
http://mazda6forum.be/viewtopic.php?f=25&t=2543
er is 1 oktober nog op het forum gepost dus zo dood is het niet:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Ik wacht al maanden op het activeren van m'n account door een beheerder op dat forum, dus er zijn misschien wat gebruikers actief maar beheerd wordt het blijkbaar niet meer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
[...]

Ben dat ondertussen wel gewend ;)

2004 1.6 & 2009 2.0 -hebben dat ook.
Onder 3k rpm is het "standje" relaxed, tussen de 3600 en 4200 heb je max. trekkracht en alles boven de 5k is veel herrie en weinig vooruitgang.

ken je auto :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
@Cheezus hier een van de beheerders van het Mazda6 forum. Helaas slipt er wel eens een gebruiker tussendoor die niet geactiveerd wordt. We hebben een hele tijd last gehad van grote hoeveelheden spamaccounts waardoor de automatische activatie uitgezet is. We doen het nu allemaal handmatig en je zal ook weten dat er met mensenwerk ook wel eens een foutje insluipt. Is je Username op het Mazda6 forum gelijk aan hier? Doe anders even een pm dan lossen we het wel even op.

Excuus in ieder geval dat je nog niet op het forum kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik rij inmiddels een paar maanden in een Mazda 2 uit 2017. Hij rijdt prima, maar ik stoor me aan het beperkte bereik van het dimlicht. Ik zie meestal tot aan de derde onderbroken streep op de weg (niet zeker of dat een standaard afstand is) en vind dat bij 80km/u zonder straatlichten te weinig.

Is er een manier om dat bereik te vergroten, zonder andere automobilisten te hinderen?

Ik had er met mijn Opel Corsa nooit last van, beiden zijn halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Nu online
LA-384 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:27:
Ik rij inmiddels een paar maanden in een Mazda 2 uit 2017. Hij rijdt prima, maar ik stoor me aan het beperkte bereik van het dimlicht. Ik zie meestal tot aan de derde onderbroken streep op de weg (niet zeker of dat een standaard afstand is) en vind dat bij 80km/u zonder straatlichten te weinig.

Is er een manier om dat bereik te vergroten, zonder andere automobilisten te hinderen?

Ik had er met mijn Opel Corsa nooit last van, beiden zijn halogeen.
je kan zo'n speciale philips lamp eens proberen. Is je glas wel helder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De auto is pas 1,5 jaar oud, ik denk dat het glas wel helder is, maar zal het voor de zekerheid nakijken.

Bedoel je dan een Philips plus lamp?

Bedankt voor de tips iig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Nu online
LA-384 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:19:
De auto is pas 1,5 jaar oud, ik denk dat het glas wel helder is, maar zal het voor de zekerheid nakijken.

Bedoel je dan een Philips plus lamp?

Bedankt voor de tips iig
philips xtreme vision of iets soortgelijks. Die geven echt best aardig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Is er ook een mogelijkheid de lamphoogte zelf te verstellen? Ik zie bij m'n Mazda 2 (2015 model) wel van die witte boutvormige plastic schroefjes achter de lampbehuizing, maar draaien daaraan lijkt niets te doen.

In de handleiding staat er niets over en via google krijg ik het ook niet gevonden.

[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 05-11-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
LA-384 schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:27:
Is er ook een mogelijkheid de lamphoogte zelf te verstellen? Ik zie bij m'n Mazda 2 (2015 model) wel van die witte boutvormige plastic schroefjes achter de lampbehuizing, maar draaien daaraan lijkt niets te doen.

In de handleiding staat er niets over en via google krijg ik het ook niet gevonden.
Ik heb ook een Mazda 2 (2018), maar ik vind het dimlicht bereik ook net te weinig. Heb het draai knopje op maximaal (dashboard), maar toch voelt het soms alsof die laag staat. Wel is de lamp hoog genoeg afgesteld, dat zie je aan de cut-off als je achter een auto rijdt, of als je voor een muur staat, dus het is echt het bereik van de lampjes zelf, ik ga binnenkort ook eens die fellere Philips pitten proberen, helemaal nu in deze donkerdere dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Mazda heeft bij de oktoberupdate van de Mazda3-prijslijst een groot aantal modellen geschrapt.
Mazda prijzen en modellen jan-okt 2018
Ze zijn van 19 naar 11 uitvoeringen gegaan. SKYACTIV-G 100 is komen te vervallen, en voor de sedan kan je nog maar uit 3 uitvoeringen kiezen. Mijn sedan automaat SKYACTIV-G 120 is er bijvoorbeeld niet meer.

De keuze is wel erg karig vind ik. Heeft het te maken met de komst van de nieuwe Mazda3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:56

vhal

ಠ_ಠ

@Pinobigbird ws. gevolg van de WLTP

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Dat vermoed ik niet. De automaat voor de hatchback is er bijvoorbeeld nog wel. En alle prijzen zijn gelijk gebleven dus er is geen WLTP-keuring geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
Pinobigbird schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:37:
De keuze is wel erg karig vind ik. Heeft het te maken met de komst van de nieuwe Mazda3?
28 november de nieuwe 3 presentatie, dus ik snap helemaal dat ze het aanbod flink aan het afbouwen zijn. Je koopt nu alleen een nieuwe 3 in de lease, of omdat je echt per meteen een auto nodig hebt zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
Speaking of de nieuwe M3. https://www.autoblog.com/photos/mazda3-hatchback-spy-shots

Interieur is flink veranderd maar toch zeer herkenbaar
* iDrive style controller + volume knopje is er nog altijd. TOP !!
* nieuw entertainment scherm, met nieuwe versie van MZD Connect zo te zien (was al voorspeld)
* Nieuw stuur, met meer knoppen (lijken iets kleiner te zijn?)
* Dedicated climate control knoppen blijven gelukkig
* meer opberg ruimte voor de pook zo te zien
* leren accenten op dashboard en in zijkant deur (beetje saaie combo op het dashboard trouwens, maar neem aan dat er meerdere combinaties zijn)
* Vind die ventilatie geulen boven het dashboard kastje een beetje cheapo lijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:02
Sinds enkele weken staat ook hier een Mazda 3 GT-M (2014) op de oprit.

Elke dag een genot om naar te kijken, in te stappen en mee te rijden.

Aangezien ik wel houd van techniek en software ook meteen Mazda Connect laten upgraden naar Android Auto. De software zelf waren ze vergeten dus dat was nog niet meteen zichtbaar maar met wat ongeduld en een duidelijke handleiding was dit snel gepiept.

Wat mij nu opvalt is dat het bijzonder vervelend is dat er geen automatisch nachtmodus in lijkt te zitten. Sterker nog, ik kan ook niet vinden hoe ik dit desnoods handmatig kan doen. Zo is de felle verlichting bij bijvoorbeeld Maps en Spotify gewoonweg hinderend.

Weet iemand hier een oplossing/trucje voor of is het hopen op een update?

Het gebrek aan touchscreen in Android Auto mis ik ook soms zoals bijvoorbeeld bij een keuzemenu tijdens het bellen of bij apps die alleen maar touchscreen ondersteunen (tunein radio).

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
Jorco schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:57:
Wat mij nu opvalt is dat het bijzonder vervelend is dat er geen automatisch nachtmodus in lijkt te zitten. Sterker nog, ik kan ook niet vinden hoe ik dit desnoods handmatig kan doen. Zo is de felle verlichting bij bijvoorbeeld Maps en Spotify gewoonweg hinderend.

Weet iemand hier een oplossing/trucje voor of is het hopen op een update?
De knop waarmee je wisselt tussen km stand en de dagtellers kan je draaien. Daarmee configureer je de dimstand van je dashboard verlichting en dat is ook van invloed op het beeldscherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
djhartman schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 02:20:
[...]

De knop waarmee je wisselt tussen km stand en de dagtellers kan je draaien. Daarmee configureer je de dimstand van je dashboard verlichting en dat is ook van invloed op het beeldscherm
Als het scherm te fel is, kan je deze ook via de instellingen menu dimmen. (Dus minder fel zetten terwijl deze in nacht modus zit, dan heeft dit geen invloed op de dag modus.) Daar kan je ook dag/nacht modus op automatisch zetten.

Als de softwarematige nachtmodus al goed staat (op automatisch) en het blijft fel, zonder verschil met dag modus, die draaiknop die jij aangeeft naar links draaien tot het ineens naar nachtmodus springt met een piepje. Vanaf dat moment gebruikt deze de software instelling. Als je 'm weer naar rechts draait, dan forceer je de dagmodus weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
Na een dik uur bloed zweet en tranen heb ik afgelopen week de koplampen van m'n mazda 2 (2015 model) weten te vervangen. Ik nodig oom agent uit het zelf te doen als hij het nodig vind mij te bekeuren bij een kapotte koplamp.

Ik heb gekozen voor de Philips Racing Vision. Het resultaat zie je hieronder, camera instellingen zijn gelijk gehouden voor de vergelijking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/er7d7nCnJAAsg92o6HvCJmSV/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/exyKYgp7HfrCWXff53f63pG1/full.jpg

Linksboven is een close up. Bij de standaard lampen had de camera wat moeite met scherpstellen.
Kijkende naar het aantal strepen, lijkt de Philips lamp zo'n 33% verder te schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
LA-384 schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:40:
Na een dik uur bloed zweet en tranen heb ik afgelopen week de koplampen van m'n mazda 2 (2015 model) weten te vervangen.
Kijkende naar het aantal strepen, lijkt de Philips lamp zo'n 33% verder te schijnen.
Hmm, ik irriteer me ook vaak aan de afstand die mijn lampen halen. Misschien wel een goed idee om hetzelfde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
djhartman schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:29:
[...]

Hmm, ik irriteer me ook vaak aan de afstand die mijn lampen halen. Misschien wel een goed idee om hetzelfde te doen.
Deze in de juiste variant (h4) ook maar even aan de Sint doorgeven als vervanging van de waxinelichtjes in mijn Honda Civic, de Mazda 3 GT-M met ledlampen gaat die toch nooit evenaren. man wat een bak licht komt daar af zeg, ik heb vandeweek 2x dezelfde route over de Veluwe gereden in het donker.
Eerst met de Mazda, later met de Civic, bij die laatste rit had ik het idee dat ik een zonnebril op had, nou is 20 jaar en een paar generaties lichttechniek wel een flink verschil natuurlijk maar van halogeen naar LED is echt een enorme klap.

Fijne feedback zo met het verschil in lichtopbrengst op de foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb nog de 3 GT-M uit 2014 met Xenon. Geen idee hoe de lichtopbrengst zich daarvan verhoud met de LED verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
djhartman schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:29:
[...]
Ok.. de M3 heeft blijkbaar H11 lampen en Racing Vision is daar niet voor beschikbaar. Zat naar de Philips crystal visions te kijken als alternatief maar lijkt wel dat zelfs die dingen amper te verkrijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukadad
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:36
Vannacht is het zover...

https://www.mazdausa.com/new-era

Zelf ben ik heel benieuwd naar deze auto. Mijn Mazda2 en 3 worden 15 en 12 jaar oud en het kriebelt om beide weg te doen en een Mazda 3 in de plaats te kopen, SkyactiveX benzine wel te verstaan.

Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
lukadad schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:08:
Vannacht is het zover...

https://www.mazdausa.com/new-era

Zelf ben ik heel benieuwd naar deze auto. Mijn Mazda2 en 3 worden 15 en 12 jaar oud en het kriebelt om beide weg te doen en een Mazda 3 in de plaats te kopen, SkyactiveX benzine wel te verstaan.
Mijn lease van de Mazda 2 verloopt in mei 2019, wellicht dat dit een mooie vervanger wordt. (Hoewel de huidige Mazda 2 ook fantastisch is, deze is mij nét te klein als gezinsauto.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Als die foto's en dat filmpje werkelijk van de nieuwe 3 zijn, dan ziet die er weer heel anders uit dan de huidige versie. Nog meer rondingen en sportiever zo lijkt het.

Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk, niet om zelf te kopen, althans zeker niet nieuw nu, maar ben benieuwd of ze het design naar een volgend niveau hebben weten te tillen. Ik vind het design van de huidige skyactiv-g serie zo ongeveer de meest sexy van alle auto's op de weg. Ik heb een paar keer een rode mazda 6 zien rijden en die straalt mijns inziens gewoon klasse uit, bijna een niveau hoger dan de Mercedes, audi, BMW, jaguar, etc uit hetzelfde segment.

Ik ben ook zeer benieuwd naar de prestaties van de skyactiv-X motor. M'n mazda 2 is al superzuinig met 1:20 bij sportief rijgedrag (zelfs 1:25 bij zondagsrijder gedrag).
Pagina: 1 ... 23 ... 74 Laatste