Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 22 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vosss
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15-04 12:08
quote:
PalingDrone schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 03:22:
[...]

Dat staat er ook niet ;)
De auto staat op zijn oprit, dat Duitse kenteken (ongetwijfeld "export platen") heb je nodig om een auto uit Duitsland uit te voeren.
Mochtje in Nederland een auto hebben die geen geldig kenteken heeft dan kan je een z.g.n. eendagskenteken aanvragen.
Hiermee kan je van je huisadres naar een keuringsstation rijden en weer terug.
Hij heeft hem in Duitsland opgehaald. Dus bij de grens zou hij dan zo een eendagsplaat erop moeten zetten en meteen door naar een keuringsstation. Maar dan zou hij toch al gekeurd zijn en niet meer op zn oprit hoeven staan?

• vosss
Ah, duidelijk. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-04 20:18
quote:
vosss schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:24:
[...]

Hij heeft hem in Duitsland opgehaald. Dus bij de grens zou hij dan zo een eendagsplaat erop moeten zetten en meteen door naar een keuringsstation. Maar dan zou hij toch al gekeurd zijn en niet meer op zn oprit hoeven staan?
Keuren hoeft in principe ook niet meer. Ze doen alleen nog controle op chassisnummer/diefstal etc. Tenminste bij de relatief jonge auto's. Als je iets van 20 jaar invoer weet ik het niet hoe het dan gaat.

Als je het TUV rapport hebt (letop 2 pagina's). Nemen ze de TUV keuring tegenwoordig 1op1 over. Mijn apk is hiermee tot augustus 19 geregeld.
Ik zit te wachten op de belastingdienst die de BPM aanslag moet versturen zodat ik deze kan betalen. Daarna krijg ik het ketekenbewijs opgestuurd en kan ik pas de platen laten maken. De belastingdienst is niet aanwezig op de rdw locatie, dat kantoor is vervangen door een brievenbus waar je de papieren in mag gooien :9 En dan begint het lange wachten tot de aanslag binnen is..

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:54

Cheezus

Luiaard

Voor de mazda 6-II eigenaren: is het normaal dat het straaltje uit de ruitensproeiers maar net boven de wissers uitkomt? En als de straal normaal wel over de hele ruit moet komen waar kan de lage druk dan aan liggen.. ik zie geen lekkage aan een slang of iets dergelijks, dan blijft de pomp over als verdachte?

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:06
Niet te moeilijk denken. ;) Er zitten een soort nozzels in de spuitkopjes, met een fijne naald kun je hiermee de straal richten. :)

• PatrickC
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:11
Ik heb een Mazda 3 GT-M Line uit 2010 (nieuw gekocht in 2010) en daarbij komt er op de overgang/spleet van de middenconsole/dashboard (gedeelte waar de radio zit) en het deel waarachter voor de bijrijder de airbag/dashboardkastje zit, een soort zwarte tape naar buiten. Het begon met een klein stukje, maar de lengte waarover de tape naar buiten komt en de ‘breedte’ worden steeds groter. Het middenconsole/dashboard en het gedeelte bij de bijrijder zitten verder nog wel gewoon vast en op z’n plek. Enig idee wat dit zou kunnen zijn?

• vosss
quote:
Cheezus schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:45:
Voor de mazda 6-II eigenaren: is het normaal dat het straaltje uit de ruitensproeiers maar net boven de wissers uitkomt? En als de straal normaal wel over de hele ruit moet komen waar kan de lage druk dan aan liggen.. ik zie geen lekkage aan een slang of iets dergelijks, dan blijft de pomp over als verdachte?
Geen idee, heb de sproeier nog niet gebruikt. Zal morgen eens testen. :)

Meteen de volgende vraag. Als ik de ruit sproei, worden de koplampen dan ook gesproeid of is dat een aparte handeling waar ik het knopje nog niet vsn heb gevonden? :P

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Volgens mij is het verplicht dat xenon automatisch wordt gesproeid. Waarschijnlijk doet hij dat niet bij elke sproeibeurt maar om de 5 of zoiets (zo gaat het bij m'n Volvo tenminste).

• vosss
quote:
Rob59 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 01:20:
[...]

Ik ben nog steeds met een 626 1.8 LX uit 2000 bezig, ding wil maar niet kapot.
Pas 200k op de teller, die gaat nog wel tijd mee.
1 klein probleem, die achterste wielkastranden
HEY SCHUUMERT!!! :D

Ouwe schuinsmarcheerder :P

Het kwartje viel nu pas :D

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-04 15:19
In mijn zoektocht naar een Mazda 6 Sportbreak (bj vanaf 2009) ben ik bij 2 opties uitgekomen:
1.8 benzine, 130000km op de teller
2.0 benzine, 170000km op de teller en navigatie systeem.

Prijs is redelijk gelijk.

Weet iemand in hoeverre een 2.0l meerwaarde heeft boven een 1.8l?
Daarnaast, in hoeverre is het de moeite om een auto met 40000km minder op de teller?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• vosss
Persoonlijk zou ik altijd voor de grotere motorinhoud kiezen. Dat die wat meer gelopen heeft maakt imo (indien netjes onderhoud gehad) niets uit. Een iets grotere motor zal minder hard moeten werken dan een kleinere.

Althans dat hou ik mezelf altijd voor. Geen idee of dat ook echt zo is :P

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

quote:
vosss schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:28:
Persoonlijk zou ik altijd voor de grotere motorinhoud kiezen. Dat die wat meer gelopen heeft maakt imo (indien netjes onderhoud gehad) niets uit. Een iets grotere motor zal minder hard moeten werken dan een kleinere.

Althans dat hou ik mezelf altijd voor. Geen idee of dat ook echt zo is :P
Nu is het bij de 2e generatie 6 wel verbeterd denk ik.
Maar ik ken toch al 3 personen die een 1e gen. 6 hadden, die vanaf 180-200k toch enorm olie begonnen te zuipen. (zeker 1 liter / 1000km)

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
M14 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:05:
In mijn zoektocht naar een Mazda 6 Sportbreak (bj vanaf 2009) ben ik bij 2 opties uitgekomen:

Daarnaast, in hoeverre is het de moeite om een auto met 40000km minder op de teller?
Die 1.8 blokken zijn een ramp, veel hebben problemen met de zuigerveren waardoor het bizarre olieboten worden. Staan laten dus.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:06
quote:
Cheezus schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:25:
Volgens mij is het verplicht dat xenon automatisch wordt gesproeid. Waarschijnlijk doet hij dat niet bij elke sproeibeurt maar om de 5 of zoiets (zo gaat het bij m'n Volvo tenminste).
Is een tijd geweest, geen verplichting meer voor de apk, zelfde de goedkeur op de koplamp vanwege gasontladingslampen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M14
quote:
GoldenSample schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 23:53:
[...]

Die 1.8 blokken zijn een ramp, veel hebben problemen met de zuigerveren waardoor het bizarre olieboten worden. Staan laten dus.
Is dat ook bij de 2e generatie (2008 - 2013)? Over buitensporig olieverbruik heb ik niks van kunnen vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

quote:

De 1.8 heeft 5 versnellingen, de 2.0/2.5 een 6-bak. Scheelt verbruik en lawaai op de snelweg, voor mij genoeg reden om niet voor de 1.8 te gaan.

• deWAardt
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 15-04 17:18
quote:
M a r c o schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:39:
[...]

Nu is het bij de 2e generatie 6 wel verbeterd denk ik.
Maar ik ken toch al 3 personen die een 1e gen. 6 hadden, die vanaf 180-200k toch enorm olie begonnen te zuipen. (zeker 1 liter / 1000km)
Heb zelf een Mazda 6 met het 1.8 blok. Ik zoop 1 liter op 300 kilometer :+
Lijkt niet ongebruikelijk te zijn met dit blokje, heb een vriend met dezelfde motor en die liep er ook om de paar ritten olie in te kiepen.

Ik had er ongeveer 260 duizend kilometer op.

Niet geheel verrassend heeft de motor het in de tussentijd begeven, nu licht er een nieuw exemplaar in.

Die 1.8 blokjes zijn niet bepaald goed...

Het rijd wel zuinig though, ik denk dat het niet veel zal verschillen met de 2.0 en ik baal dat ik niet de 2.0 gekocht heb, maar ik rij bij 100km/h 1 op 15 tot 1 op 18.

Daar kan niet over geklaagd worden.
Voordat ik weer genoeg kilometers gemaakt heb om ook dit blok te slopen zal de rest van de auto wel uit elkaar gevallen zijn. Roesten doen ze namelijk ook 8)7

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:33
Ik ben sinds een paar weken aan het kijken naar een jonge mazda 2.
Ik heb er een paar bekeken en in gereden en sta nu voor de keuze welke te kiezen.
Opvallend is het relatief grote verschil in km-stand.

De ene is privé gekocht, komt uit maart 2016 en heeft 27000 gelopen.
De tweede is privé gekocht, komt uit februari 2017 en 21500 gelopen.
De derde is een lease auto van december 2016 en heeft slechts 8000 gelopen.

De jongere auto, met minder km's is de meest luxe uitvoering. Allen zijn gelijk geprijsd.

Ergens klinkt auto 3 als te mooi om waar te zijn, maar wat kan er "verkeerd" zijn aan deze auto? Volgens de rdw/nap is de km stand "logisch". Volgens een uitdraai van de standen heeft de auto tussen 3-2017 en 7-2018 7200km gereden, waarschijnlijk dus veel korte stadsritjes. Normaal nadelig voor een motor (zegt men), maar maakt het veel uit bij een dergelijk jonge auto? Worden ex-lease autos over het algemeen voor minder verkocht dan privé auto's? Het is namelijk niet de eerste die ik voor minder (of met meer extra's) over de toonbank zie gaan.

Nou moet ik nog horen wat ze bij auto 3 voor mijn inruilauto willen geven, dus daar kan ook nog een addertje zitten.

LA-384 wijzigde deze reactie 04-08-2018 20:40 (5%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Deadsy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:50
Die 3e auto zal wel een pool auto geweest zijn.
Enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat er waarschijnlijk veel verschillende mensen in gereden hebben.

• LA-384
Mijn eerste reactie was "maar de auto is niet geïmporteerd" toen zag ik dat pool niet met een hoofdletter was :+

Ik ga het maandag navragen, maar eigenlijk zou dat nog voordelig kunnen zijn dan. Een pool-auto klinkt als een auto voor sporadische langere ritten.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Sypher
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:39
Ik heb me afgelopen weekend nog wat verdiept in de AA/CP upgrade:
  • Je hebt firmware 70 nodig om dit te kunnen draaien. Deze is "verkrijgbaar" maar:
  • De opties CP/AA zijn niet zichtbaar als je geen hardware upgrade hebt gekregen (vermoedelijk ivm de security chip welke nodig is voor Carplay)
  • Er schijnen wat issues gemeld te zijn over bluetooth stabiliteit icm firmware 70 (dropped calls). Mogelijk is dit al opgelost.
  • De hardware upgrade vervangt (kabel naar) de USB poorten / cardreader, er zit een extra kabel bij
  • De USB poorten kunnen na upgrade 2,1A leveren, is nu een stuk lager
  • M'n Mazda dealer geeft aan dat "Alleen Carplay beschikbaar is, Android Auto komt aan het eind van het jaar". Lijkt me een standaard marketing verhaal aangezien AA officieel nog niet in NL uit komt, het zit immers gewoon in de firmware.
  • Kosten (in NL): 349 EU

• meloenie
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 29-09-2018
quote:
Sypher schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:46:
  • Je hebt firmware 70 nodig om dit te kunnen draaien. Deze is "verkrijgbaar" maar:
  • De opties CP/AA zijn niet zichtbaar als je geen hardware upgrade hebt gekregen (vermoedelijk ivm de security chip welke nodig is voor Carplay)
  • Er schijnen wat issues gemeld te zijn over bluetooth stabiliteit icm firmware 70 (dropped calls). Mogelijk is dit al opgelost.
  • De hardware upgrade vervangt (kabel naar) de USB poorten / cardreader, er zit een extra kabel bij
  • M'n Mazda dealer geeft aan dat "Alleen Carplay beschikbaar is, Android Auto komt aan het eind van het jaar". Lijkt me een standaard marketing verhaal aangezien AA officieel nog niet in NL uit komt, het zit immers gewoon in de firmware.
Kijk mooi info!
Dan vraag ik maar gelijk hardop wat iedereen zich gaat afvragen:
Hardware inbouwen kunnen de meeste hier zelf wel want tweaker ;)
Echter zouden die dan als setjes ergens aangeboden worden. Op ebay vind ik al veel zgn dealer opties. Die ik ook gescoord heb zoals de dorpelstrips, dorpelstickers en led interieur lampen.
De prijzen verschillen nogal per land namelijk nogal.
Zie op Mazda.de dat de prijs daar €220 zal zijn

• Sypher
quote:
meloenie schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:50:
[...]

Kijk mooi info!
Echter zouden die dan als setjes ergens aangeboden worden. Op ebay vind ik al veel zgn dealer opties. Die ik ook gescoord heb zoals de dorpelstrips, dorpelstickers en led interieur lampen.
De vraag is natuurlijk of je dat zelf aandurft. Je speelt immers wel met je garantie.
Van wat ik begreep is vooral het uitvoeren van die firmware update vrij veel gedoe.

Plus je moet een deel van je dashboard losmaken en heb je kans dat er clips oid afbreken. Dat is weer wat anders dan een dorpelstrip of interieur lampje ;-)

De Mazda.de prijs zal waarschijnlijk exclusief arbeidskosten zijn? Anders loont het zeker wel even om even een kleine roadtrip te maken de grens over om zo EUR 129 te besparen (minus brandstofkosten).

• ErgoStijn
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:59
quote:
LA-384 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:38:
Ik ben sinds een paar weken aan het kijken naar een jonge mazda 2....
Bij die derde kan ook goed nog geen onderhoud gedaan zijn, geen idee wat de interval is van een 2. 8000 km in 5 maanden, is toch 17k per jaar. Dat is niet echt enkel boodschappenritjes, sterker nog, dat is omgerekend per jaar meer dan die andere 2 auto's gereden hebben per jaar.

ex lease wil niet persé slecht zijn, je weet niet wie erin gereden heeft (dat weet je nu eenmaal nooit, tenzij je van een bekende koopt) maar er zijn mensen die niks geven om een lease-auto en ze afjakkeren. Dit valt over het algemeen wel mee.

Staat de auto bij een dealer/officiële garage of handelaar? en die andere 2? en hij heeft wel een courante kleur (een groene 2 zal goedkoper zijn dan een antraciete variant bijv.)

• LA-384
quote:
ErgoStijn schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:28:
[...]

Bij die derde kan ook goed nog geen onderhoud gedaan zijn, geen idee wat de interval is van een 2. 8000 km in 5 maanden, is toch 17k per jaar. Dat is niet echt enkel boodschappenritjes, sterker nog, dat is omgerekend per jaar meer dan die andere 2 auto's gereden hebben per jaar.

ex lease wil niet persé slecht zijn, je weet niet wie erin gereden heeft (dat weet je nu eenmaal nooit, tenzij je van een bekende koopt) maar er zijn mensen die niks geven om een lease-auto en ze afjakkeren. Dit valt over het algemeen wel mee.

Staat de auto bij een dealer/officiële garage of handelaar? en die andere 2? en hij heeft wel een courante kleur (een groene 2 zal goedkoper zijn dan een antraciete variant bijv.)
Bedankt nog voor je antwoord. Ik ben net terug van de bezichtiging en proefrit.

Alle auto's staan bij een dealer garage en zijn allemaal in de kleur rood. Enige verschillen zijn uitvoering, leeftijd en km stand, maar verkoopprijzen zijn gelijk.

Het verhaal was dat de auto privé voor korte ritten is gebruikt en nu is verkocht omdat er een lease auto van de baas is gekomen. In 16 mnd (3-2017 - 7-2018) is er 7200km mee gereden.

Tijdens de proefrit merkte ik iig niets bijzonders.

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:12

M-ThijZ

Riding on Rails

Sinds vorige week eigenaar van een Mazda 3 (2014).

Het betreft een GT-M versie met 165pk, 18" velgen, off-white leder interieur en zowat elke beschikbare optie. Vooral radar cruise control vind ik erg prettig.

Ben er ontzettend blij mee en hoop er vele jaren met plezier in te kunnen rijden. :)

Nieuws over Android Auto houd ik in de gaten, dat zou nog een mooi extraatje te zijn.

• LA-384
@M-ThijZ :9~ zo'n mooie wagen die 3. Voor mij wordt het een 2, want de 3 zat er helaas financieel niet aan (qua gebruik een stuk duurder), maar gelukkig wel een met het Kodo design en rood natuurlijk. Foto's zullen volgen :)

Woon jij wel in Europa? :+ Het is hier al maanden kurkdroog, of heb je de auto net gewassen?

LA-384 wijzigde deze reactie 07-08-2018 23:55 (17%)

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
quote:
vosss schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:06:
[...]

HEY SCHUUMERT!!! :D

Ouwe schuinsmarcheerder :P

Het kwartje viel nu pas :D
Pics.

http://i63.tinypic.com/260algx.jpg

http://i68.tinypic.com/2eoz1hi.jpg

http://i67.tinypic.com/vh89qq.jpg

1.8 met 90 soepele PK's, onverwoestbaar en heerlijk 3000 rpm bij 130

Rob59 wijzigde deze reactie 08-08-2018 00:06 (10%)

• deWAardt
Mooie 626!

Roest bij de wielkasten is wel kut inderdaad..

Mijn Mazda 6 begint ook wat te bobbelen bij de wielkasten achter, ik heb het gevoel dat het in de afgelopen paar maanden plotseling heel snel gegaan is, ergens deze week eens kijken hoe erg het is. Het zijn nu nog maar wat bobbeltjes maar een aantal maanden geleden dacht ik geen bobbeltjes gezien te hebben.

Als het niet te erg is eens met wat schuurpapier, bodyfiller en wat lak aan de slag om te kijken of ik het een beetje op kan lappen zodat het niet door gaat roesten, wil de auto graag nog een paar jaartjes blijven rijden maar hij begint wat kwaaltjes te krijgen :S

• Rob59
  • Niet online
Mijn 626 is van 2000 en alleen op die achterste wielkastranden roest ie.
De rest is keihard.

• DaWaN
  • Laatst online: 15:59

DaWaN

'r you wicked ??

quote:
deWAardt schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 02:07:
Mijn Mazda 6 begint ook wat te bobbelen bij de wielkasten achter, ik heb het gevoel dat het in de afgelopen paar maanden plotseling heel snel gegaan is, ergens deze week eens kijken hoe erg het is. Het zijn nu nog maar wat bobbeltjes maar een aantal maanden geleden dacht ik geen bobbeltjes gezien te hebben.

Als het niet te erg is eens met wat schuurpapier, bodyfiller en wat lak aan de slag om te kijken of ik het een beetje op kan lappen zodat het niet door gaat roesten, wil de auto graag nog een paar jaartjes blijven rijden maar hij begint wat kwaaltjes te krijgen :S
Je kunt het wel opschuren en met plamuur bijwerken, maar het roest van binnenuit.
Dus het roest daarna gewoon vrolijk door.
Na 1 á 2 jaar valt je plamuur er dan waarschijnlijk ook weer af.

Beste is om de complete wielkastranden eruit te slijpen en nieuwe erin te lassen.
Ben ik op dit moment ook aan het doen bij mijn MX-5, samen met een complete revisie en restauratie.

Echter duurt dat allemaal wat lang, dus ik zat te denken om voor deze zomer er tijdelijk een andere MX-5 bij te kopen. Ik was gisteren dus even bij een andere MX-5 NB wezen kijken....maar je voelt hem al aankomen.
Zowel de dorpels, als de wielkastranden, als de chassis rails aan de voorzijde verroest. Je zag bovenin de wielkastrand ook al bobbeltjes zitten. Dus maar weer even verder kijken :P

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• thefox154
quote:

Ik heb zelf onlangs een 2.0 geïmporteerd uit Duitsland.

In NL heb ik geen enkele mooie wagen kunnen vinden. NL aanbod is er nagenoeg niet, als ik mijn zoekcriteria invoeren vanaf 2011, tot 15k, max 100k km, station, krijg ik nu 4 resultaten op autoscout. Waarvan mijn oog zo te zien 2 import voertuigen spot. Ik ben nog bij een import voertuig wezen kijiken die notabene bij een mazda dealer stond. Ik had er geen goed gevoel bij, deukjes in de chrome sierlijsten etc. Allemaal dingen op rare plaatsen. Hoe krijg je het voor elkaar 8)7

In Duitsland heb ik toen 3 wagens geselecteerd. En degene die ik persoonlijk het mooist vond (midnight bronze) was gelijk een pracht exemplaar. De backup voertuigen niet eens meer bekeken :+
ze hebben in D vaak Xenon, rvm, etc wat ze in NL niet of nauwelijks kennen. Hij is netjes afgemaakt met 18inch gtm-velgen en getint glas. Hier, kun je een kopietje kopen. Eerst even het chassisnummer opvragen & Mazda nederland bellen. Ze kunnen dan het serviceregister sturen. Er staat in de advertentie dat hij mazda onderhouden is dan heb je elke serviceregistratie inclusief km-stand op zo'n moment. Alvast een betje over de prijsmailen. Ik heb gewoon een bod gemaild met vermelding dat hij voor export bestemd is etc. Hierna waren we er met een paar mailtjes zo uit. Afspraak gemaakt voor kijken, en wanneer hij beviel dat ik hem direct kont meenemen. Ze hadden hem al netjes een beurt gegeven de dag van te voren dus hij stond eigenlijk al met de spreekwoordelijke strik erom klaar. Ik ben nog steeds erg blij met de aankoop (y)

Wat betreft 40k, privé vind ik het redelijk wat, privé personen rijden gemiddeld 15k per jaar. Ik nu ook, maar er zijn jaren geweest dat ik dit in een half jaar op een auto zette ;) Hangt misschien ook een beetje van de km stand af en wat jezelf rijd wat hier een slimme overweging in is.

Importeren stelt echt weinig voor, zie mijn eerdere posts hierover dus ik zou zeggen verruim je blik!

thefox154 wijzigde deze reactie 08-08-2018 12:03 (8%)

• djhartman
  • Laatst online: 03-04 10:57
quote:
meloenie schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:50:
[...]
Net bericht van mijn dealer dat hij de eerste setjes morgen binnen heeft.

Ik ga het laten doen, want ik heb zelf niet veel sleutel tijd atm.

• deWAardt
quote:
DaWaN schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:07:
[...]

Je kunt het wel opschuren en met plamuur bijwerken, maar het roest van binnenuit.
Dus het roest daarna gewoon vrolijk door.
Na 1 á 2 jaar valt je plamuur er dan waarschijnlijk ook weer af.

Beste is om de complete wielkastranden eruit te slijpen en nieuwe erin te lassen.
Ben ik op dit moment ook aan het doen bij mijn MX-5, samen met een complete revisie en restauratie.

Echter duurt dat allemaal wat lang, dus ik zat te denken om voor deze zomer er tijdelijk een andere MX-5 bij te kopen. Ik was gisteren dus even bij een andere MX-5 NB wezen kijken....maar je voelt hem al aankomen.
Zowel de dorpels, als de wielkastranden, als de chassis rails aan de voorzijde verroest. Je zag bovenin de wielkastrand ook al bobbeltjes zitten. Dus maar weer even verder kijken :P
Ik denk niet dat ik nog zo'n reparatie aan de auto ga laten doen, niet nu in ieder geval. Dat is ie op het moment niet meer waard. M'n best doen is het beste dat ik kan op het moment, probeer 'm zelf nog een beetje in goeie conditie te houden. Roesten doet die van mij verrassend weinig, toen bij de motorwissel heeft ie op de brug gestaan en de onderkant was nog redelijk hard.

Heb vanmiddag eventjes goed gekeken en bij de wielkasten achter valt tot nu toe nog wel mee, minder erg dan ik had verwacht.

Moet 'm binnenkort even naar de garage gooien om een of ander irritant piepend geluid ergens uit de aandrijflijn waar ik zelf niet achter kan komen, hopelijk is 't niks ergs want deze auto heeft me al genoeg gekost.

Ik wil misschien kijken of ik de pook weer wat strakker kan krijgen, hij zit momenteel wel erg losjes. Heeft iemand enig idee hoe grote ingreep dit is? Lijkt me wel nice de pook weer wat strakke te krijgen :)

• djhartman
quote:
Sypher schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:46:
Vraag me af of ze dat als optie wegschrijven in de asbuilt. Misschien moet ik met forscan even een dump maken, kan ik dat later vergelijken. Maar het schijnt dat voor CarPlay/AA je dus een direct USB koppeling met de CMU nodig heb (er mag geen hub tussen de telefoon en CMU zitten). Er ging één CMU USB aansluiting naar de hub en nu schijnbaar 2. Wat ook impliceert dat maar 1 van de 2 USB poorten CarPlay zou kunnen ondersteunen (omdat de andere de poort met de USB reader deelt). Zo zouden ze het dus ook kunnen detecteren.
quote:
Ik heb nog geen FW update gezien waarbij mensen dit NIET rapporteerden trouwens ;)
quote:
Lijkt me het meest waarschijnlijke idd.
quote:
Als je op mazda3revolution rond kijkt, krijgen de meeste Europeanen ook zoiets gequote (of zelfs 400 euro in scandinavie). Afgaande op de 220 euro voor de hardware in duitsland, zeg maar 130 euro voor 1,5 a 2uur inbouwen + software patchen + testen + garantie + zelf geen zorgen. Daar ga ik nu niet zelf voor lopen klooien eerlijk gezegd. Als het nou al een paar maanden uit is (en ik had zelf plenty tijd) dan werd het wel een ander verhaal natuurlijk.

De hardware onderdelen (Mazda 3) zijn trouwens: TK78-66-9U0C (aux/usb module) C830-V6-60Z (kabelboom), C830-V6-693 (foam)

En voor mensen die nog zin hebben in klussen en patchen: Keyless entry system is nu verkrijgbaar op Taobao

djhartman wijzigde deze reactie 08-08-2018 17:31 (3%)

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

quote:
LA-384 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:53:
@M-ThijZ :9~ zo'n mooie wagen die 3. Voor mij wordt het een 2, want de 3 zat er helaas financieel niet aan (qua gebruik een stuk duurder), maar gelukkig wel een met het Kodo design en rood natuurlijk. Foto's zullen volgen :)

Woon jij wel in Europa? :+ Het is hier al maanden kurkdroog, of heb je de auto net gewassen?
Gaaf! Zo'n Mazda 2 ziet er ook top uit. Soul Red vind ik zelf de mooiste kleur.

Haha, ja toevallig vorige week zaterdag opgehaald toen het kort regende.

• M14
quote:
thefox154 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:59:
[...]

Ik heb zelf onlangs een 2.0 geïmporteerd uit Duitsland.

In NL heb ik geen enkele mooie wagen kunnen vinden. NL aanbod is er nagenoeg niet, als ik mijn zoekcriteria invoeren vanaf 2011, tot 15k, max 100k km, station, krijg ik nu 4 resultaten op autoscout. Waarvan mijn oog zo te zien 2 import voertuigen spot. Ik ben nog bij een import voertuig wezen kijiken die notabene bij een mazda dealer stond. Ik had er geen goed gevoel bij, deukjes in de chrome sierlijsten etc. Allemaal dingen op rare plaatsen. Hoe krijg je het voor elkaar 8)7

In Duitsland heb ik toen 3 wagens geselecteerd. En degene die ik persoonlijk het mooist vond (midnight bronze) was gelijk een pracht exemplaar. De backup voertuigen niet eens meer bekeken :+
ze hebben in D vaak Xenon, rvm, etc wat ze in NL niet of nauwelijks kennen. Hij is netjes afgemaakt met 18inch gtm-velgen en getint glas. Hier, kun je een kopietje kopen. Eerst even het chassisnummer opvragen & Mazda nederland bellen. Ze kunnen dan het serviceregister sturen. Er staat in de advertentie dat hij mazda onderhouden is dan heb je elke serviceregistratie inclusief km-stand op zo'n moment. Alvast een betje over de prijsmailen. Ik heb gewoon een bod gemaild met vermelding dat hij voor export bestemd is etc. Hierna waren we er met een paar mailtjes zo uit. Afspraak gemaakt voor kijken, en wanneer hij beviel dat ik hem direct kont meenemen. Ze hadden hem al netjes een beurt gegeven de dag van te voren dus hij stond eigenlijk al met de spreekwoordelijke strik erom klaar. Ik ben nog steeds erg blij met de aankoop (y)

Wat betreft 40k, privé vind ik het redelijk wat, privé personen rijden gemiddeld 15k per jaar. Ik nu ook, maar er zijn jaren geweest dat ik dit in een half jaar op een auto zette ;) Hangt misschien ook een beetje van de km stand af en wat jezelf rijd wat hier een slimme overweging in is.

Importeren stelt echt weinig voor, zie mijn eerdere posts hierover dus ik zou zeggen verruim je blik!
Bedankt voor de input. Je voorbeeld is inderdaad een mooie auto, helaas aardig boven mijn budget. Ik ga aanstaande vrijdag voor een Mazda 6 2.0 kijken. Dat is 1 van de weinige die in NL staat.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Rob59 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 00:00:
[...]

Pics.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heerlijke wagens, rijden verrassend goed! Van mijn 626 weet ik dat het gehele achterste onderstel wel gevoelig is voor roest, stabilisator afgeroest achter, trailing arm ook afgeroest. Motorisch inderdaad niet kapot te krijgen en ook de versnellingsbak is van goede kwaliteit. Nergens lekte dat ding ook olie. Een ander groot voordeel is dat het breken van de distributie niet het einde van het motorblok is en dat een officiële mazda dealer de goedkoopste plek is om deze te laten vervangen :*)

• MikeVM
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04-04 17:38

MikeVM

- Baloo -

quote:
djhartman schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:33:
[...]

Net bericht van mijn dealer dat hij de eerste setjes morgen binnen heeft.

Ik ga het laten doen, want ik heb zelf niet veel sleutel tijd atm.
hoeveel kost het als je het zelf doet?

Edit:
https://www.mazda.at/serv.../infotainment/TK78669U0C/

€150 voor de onderdelen

MikeVM wijzigde deze reactie 09-08-2018 19:42 (26%)

\\ Baloo \\ www.onlydutch.nl \\ Mijn iRacing profiel

• djhartman
quote:
MikeVM schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:34:
[...]

hoeveel kost het als je het zelf doet?

Edit:
https://www.mazda.at/serv.../infotainment/TK78669U0C/

€150 voor de onderdelen
+ firmware update. En dat is geen kattepis. Bij een fout kan je een nieuw entertainment system bestellen schijnt.

• djhartman
quote:
djhartman schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:29:
[...]

Vraag me af of ze dat als optie wegschrijven in de asbuilt. Misschien moet ik met forscan even een dump maken, kan ik dat later vergelijken.
Volgens eerste rapporten geen asbuilt wijziging nodig. Wel is interssant dat van alle kanten mensen rapporteren dat Mazda ten strengste afraadt V70 firmware te installeren zonder CP/AA hardware.

De firmware is trouwens inmiddels op de gebruikelijke (illegale?) online plekken beschikbaar.
quote:
Maar het schijnt dat voor CarPlay/AA je dus een direct USB koppeling met de CMU nodig heb (er mag geen hub tussen de telefoon en CMU zitten). Er ging één CMU USB aansluiting naar de hub en nu schijnbaar 2. Wat ook impliceert dat maar 1 van de 2 USB poorten CarPlay zou kunnen ondersteunen (omdat de andere de poort met de USB reader deelt). Zo zouden ze het dus ook kunnen detecteren.
Zie het bewijs. Slechts 1 van de 2 USB poorten ondersteunt carplay: https://mazda3revolution....oads-309.html#post2401267

• Clavis
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15:29
quote:
deWAardt schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:37:
[...]

Heb zelf een Mazda 6 met het 1.8 blok. Ik zoop 1 liter op 300 kilometer :+
Lijkt niet ongebruikelijk te zijn met dit blokje, heb een vriend met dezelfde motor en die liep er ook om de paar ritten olie in te kiepen.

Ik had er ongeveer 260 duizend kilometer op.

Niet geheel verrassend heeft de motor het in de tussentijd begeven, nu licht er een nieuw exemplaar in.

Die 1.8 blokjes zijn niet bepaald goed...

Het rijd wel zuinig though, ik denk dat het niet veel zal verschillen met de 2.0 en ik baal dat ik niet de 2.0 gekocht heb, maar ik rij bij 100km/h 1 op 15 tot 1 op 18.

Daar kan niet over geklaagd worden.
Voordat ik weer genoeg kilometers gemaakt heb om ook dit blok te slopen zal de rest van de auto wel uit elkaar gevallen zijn. Roesten doen ze namelijk ook 8)7
Is dat een diesel? Mijn oog is ook gevallen op een Mazda 6 tussen 2006/7 - 2012. Kan alleen nergens op internet vinden of het om diesel of benzine motoren gaat. Wel dat er veel zijn die een hoop olie gaan gebruiken.

Iemand nog opheldering hierover? Wellicht anders toch maar voor een Toyota Avensis gaan.

• deWAardt
quote:
Clavis schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:54:
[...]

Is dat een diesel? Mijn oog is ook gevallen op een Mazda 6 tussen 2006/7 - 2012. Kan alleen nergens op internet vinden of het om diesel of benzine motoren gaat. Wel dat er veel zijn die een hoop olie gaan gebruiken.

Iemand nog opheldering hierover? Wellicht anders toch maar voor een Toyota Avensis gaan.
Benzine.

Meestal gaat het om het 1.8 blok als mensen het hebben over hoog olieverbruik, bij de andere blokken komt het minder voor geloof ik.

Diesels hadden daar geen last van geloof ik.

• Deshke
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 29-03 09:10
update voor in Belgie: ik heb net een afspraak gemaakt voor mijn klein onderhoud en heb gevraagd achter de Carplay upgrade. Ze hadden nog maar net vorige week de stukken binnengekregen dus ik was er zeer snel bij zeiden ze. Ze wouden het nog eerst een keer testen op een demo toestel. En dan gingen ze mij nog contacteren. Maar 350 EUR ga ik er niet voor over hebben eerlijk gezegd...

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:36

-tom-562

Oliesjeik

quote:
Rob59 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 00:00:
[...]

Pics.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Leuke auto, ik heb een 2.0hp gehad in hatchback uitvoering. Maat van me heeft ook zo'n 626 als 2e auto (station), ook met 1.8.. Rijdt wel soepel maar ik vind het ding wel echt sloom :p

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• thefox154
quote:
deWAardt schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:57:
[...]

Benzine.

Meestal gaat het om het 1.8 blok als mensen het hebben over hoog olieverbruik, bij de andere blokken komt het minder voor geloof ik.

Diesels hadden daar geen last van geloof ik.
Gaat inderdaad over de 1.8 benzine.
De diesel had ook een eigenaaridigheidje maar ik weet het niet meer wat het was.
Ik zou gewoon even een mazda specialist bellen. Een van de monteurs met wie ik in gesprek was kon het zo opdreunen. De 2.0 benzine was probleemloos, alleen de achterste remklauwen speelden wel eens op O-)

Toch wel fijn om even een monteur ipv verkoper te spreken krijg je ineens een heel ander verhaal over een auto.

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:54
1.8 heb ik ook gehad, elke tankbeurt een litertje olie erbij :')
En inderdaad ook roest in de wielkasten. Heel erg jammer want Mazda maakt echt heel erg mooie auto's.

Weet iemand of die roest en olie problemen ook bij recentere exemplaren voorkomen?

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Betreffende de Carplay upgrade.
Ik heb begrepen dat de garage voor de set ca 150 euro excl. btw betaald.
Voor de montage moet wel het dashboard plus de middenconsole opengehaald worden.
Dus de prijs is ongeveer 50% hardware, 50% arbeid. (en dan de BTW er bij)

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 09:04
@Vlassie1980 Mazda 3 2e gen (vanaf 2009) heeft in ieder geval geen last van roest geintjes meer, daar waar de 1e gen dat wel heeft. Mazda6 heeft tevens dezelfde "genen", lees geen klachten meer over olie/roest met een bj later dan 2009.06

Stiekem vind ik de 6 station uit 2011/2012 wel leuk. Beetje prijzig alleen (nog) :P

D_Jeff wijzigde deze reactie 14-08-2018 16:11 (19%)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
-tom-562 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:14:
[...]

Leuke auto, ik heb een 2.0hp gehad in hatchback uitvoering. Maat van me heeft ook zo'n 626 als 2e auto (station), ook met 1.8.. Rijdt wel soepel maar ik vind het ding wel echt sloom :p
Moet je eens dat ding een berg op trappen met een lekkend inlaatspruitstuk dan blijft er helemaal niks over en moet je zelfs tussengas geven bij het schakelen om niet onder de 70 kmh te komen :+

Moet zeggen dat ik soms wel weer aan het kijken om er een aan te schaffen, ze reden en schakelden heerlijk! had een LX uitvoering, volgensmij een soort van basismodel, luxere uitvoeringen hadden zo een gave bijrijdersstoel die je kon omklappen en een trip computer.

Brilsmurfffje wijzigde deze reactie 14-08-2018 17:31 (21%)

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:36

-tom-562

Oliesjeik

quote:
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:29:
[...]

Moet je eens dat ding een berg op trappen met een lekkend inlaatspruitstuk dan blijft er helemaal niks over en moet je zelfs tussengas geven bij het schakelen om niet onder de 70 kmh te komen :+

Moet zeggen dat ik soms wel weer aan het kijken om er een aan te schaffen, ze reden en schakelden heerlijk! had een LX uitvoering, volgensmij een soort van basismodel, luxere uitvoeringen hadden zo een gave bijrijdersstoel die je kon omklappen en een trip computer.
Ik had een GLX uitvoering, ook met airco, airbags voor, zij-airbags en ABS. Dat het een hatchback was, was ideaal. Toen ik met wat vrienden op vakantie ging (met 2 auto's), hebben we het ding als pakezel gebruikt, banken achter plat en laden maar, en daarna nog een motortrailer met 3 motoren er achter.
Het ding zoop toen trouwens wel (1:7 o.i.d. O-)), en in de 5 had het ding echt nauwelijks fut (vond ik :P), veel terugschakelen.
Overigens, die van die maat van mij is ook nog eens LPG, op LPG is het ding helemaal niet vooruit te branden :+

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
-tom-562 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:42:
[...]

Ik had een GLX uitvoering, ook met airco, airbags voor, zij-airbags en ABS. Dat het een hatchback was, was ideaal. Toen ik met wat vrienden op vakantie ging (met 2 auto's), hebben we het ding als pakezel gebruikt, banken achter plat en laden maar, en daarna nog een motortrailer met 3 motoren er achter.
Het ding zoop toen trouwens wel (1:7 o.i.d. O-)), en in de 5 had het ding echt nauwelijks fut (vond ik :P), veel terugschakelen.
Overigens, die van die maat van mij is ook nog eens LPG, op LPG is het ding helemaal niet vooruit te branden :+
Oeh dat is wel een fancy exemplaar, wij hadden ook een hatchback, snap niet dat dat populariteit verloren heeft, wel de mooie lijn van een sedan maar niet dat gehannes met een klein klepje. Die vanons had trouwens enkel een bestuurders airbag en door schande geleerd geen abs :+

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Ik ben van een (1998) 323 GLX

naar een (2010) Mazda 2 TS+ gegaan

en dan uiteindelijk naar de (2014) Mazda 3 GT-M.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
M a r c o schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:03:
Ik ben van een (1998) 323 GLX
[afbeelding]

naar een (2010) Mazda 2 TS+ gegaan
[afbeelding]

en dan uiteindelijk naar de (2014) Mazda 3 GT-M.
[afbeelding]
Hele chique bak die laatste!

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17-04 13:31
Nog techneuten hier ook? Ik heb nog een mooie Mazda 323F Fastbreak 1.5 uit 2001 erbij als klusbak en rijd hier al paar jaar zo goed als probleemloos mee. Nu ineens ging m'n passagiers raam niet meer omlaag. Heel soms als ik probeer aan de passagierszijde dan doet hij het wel gewoon prima. Druk ik dan keer op de schakelaar aan de bestuurderskant dan weigert hij wederom dienst. Zou dit een kapotte schakelaar zijn? Ik vind het namelijk gek dat hij het af en toe wel doet aan de passagierszijde. Ik heb het paneel al eens eraf gehad en de motor etc ziet er goed uit. Wordt wel behoorlijk warm vind ik.

there's no tweak without the tweaker

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20-04 09:39
Is er onderhand iemand die de CarPlay uitbreiding al heeft laten doen, en wil de bevindingen delen? Ik ga dit volgend jaar bij de volgende auto laten doen, dan is ook Flitsmeister beschikbaar voor CarPlay etc.

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• Blauwschaap
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08:52
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Kan je niet een versnellingsbak uit een sloop/schade auto halen en die laten overzetten? niet goedkoop maar als de auto verder naar wens is kan je wel weer jaren met plezier rondrijden.

• djhartman
quote:
xoniq schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:42:
Is er onderhand iemand die de CarPlay uitbreiding al heeft laten doen, en wil de bevindingen delen?
Morgen gaat het erin bij mij.

• xoniq
quote:
djhartman schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 03:29:
[...]

Morgen gaat het erin bij mij.
Deel hier even je bevindingen als je wilt :D ben heel benieuwd

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Even een schaamteloze crosspost uit het show-je-auto topic.
Gisteren een MX-5 gekocht:

Is een 1.8 NB met sper :) Rijdt erg leuk! Qua roest valt hij erg mee en afgezien van een paar deukjes is hij best netjes voor het geld.
Heeft nog wel wat issues: moeten andere banden onder (all-seasons hebben praktisch geen grip, gaat wel leuk dwars), klepdekselpakking, multi-riem en koppeling. Zaterdag eerst maar even klepdekselpakking doen :)

• cranebird
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 07-04 11:41
quote:
djhartman schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:07:
[...]

Dat is gek. Er staat wel 6Volt op de lijn zeg je, dus het ligt niet aan je entertainment systeem ofzo.
Misschien heb je pech en is de camera gewoon stuk... blijft Chinees spul natuurlijk :(
Je zou kunnen proberen met een losse voeding te kijken of de camera zelf werkt.

Vervelend zeg.
Even een korte follow-up: mijn ontvangen inbouwsetje voor de achteruitrijcamera van AliExpress had inderdaad een defecte camera. De verkoper bood aan een nieuwe op te sturen (alleen het cameraatje) en ik heb deze inmiddels ontvangen. Ik heb het totaal in een snelle proefopstelling in mijn Mazda (3 GT-M uit 2014) getest en het werkt nu prima! Van het weekend maar eens netjes inbouwen.

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:15
@virtualJac
Klinkt eerder als een kabelbreuk, gezien hij aan de passagierskant slechts sporadisch werkt.

@Blauwschaap
Je zou de automaatolie nog kunnen laten spoelen, dat werkt _soms_ tegen problemen. Lijkt me haast dat ze dit hebben gedaan toen de radiateur werd vervangen, maar je weet maar nooit.

• Blauwschaap
quote:
Brilsmurfffje schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:43:
[...]

Kan je niet een versnellingsbak uit een sloop/schade auto halen en die laten overzetten? niet goedkoop maar als de auto verder naar wens is kan je wel weer jaren met plezier rondrijden.
Wat ik heb begrepen is dat het vooral veel manuren gaat kosten om de versnellingsbak te vervangen danwel te laten reviseren. Dan zou ik al een hobbyist o.i.d. moeten vinden die dit tegen een redelijk tarief wil doen. Maar liever investeer ik niet meer te veel in deze auto als ik geen 100% zekerheid heb dat de problemen er mee worde opgelost.

@Batsgeit Ik heb de dealer gevraagd of spoelen zin zou hebben en volgens hun heeft dit absoluut geen zin. Daar waren ze heel resoluut in. Uiteraard zou ik wel ergens een second opinion kunnen vragen.

Overigens vertelden ze ook dat het haast onmogelijk is om alle olie te vervangen omdat de olie ook gedeeltelijk wordt verspreid naar andere delen van de motor. Tevens drijft olie op water wat het er niet eenvoudiger op zou maken.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

quote:
Blauwschaap schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:27:
[...]
Ik heb de dealer gevraagd of spoelen zin zou hebben en volgens hun heeft dit absoluut geen zin. Daar waren ze heel resoluut in. Uiteraard zou ik wel ergens een second opinion kunnen vragen.

Overigens vertelden ze ook dat het haast onmogelijk is om alle olie te vervangen omdat de olie ook gedeeltelijk wordt verspreid naar andere delen van de motor. Tevens drijft olie op water wat het er niet eenvoudiger op zou maken.
Automaten volledig flushen is inderdaad lastig. Er zijn wel bedrijven die zich erin specialiseren, die hebben apparatuur om de oude olie uit te bak te spoelen. Overigens heeft de automaat zijn eigen olie, dus dat er bakolie door de motor zou gaan is onzin.
Als de bak schakelt zonder dat de ECU dit aanstuurt dan moeten er sowieso foutcodes uit te lezen zijn. Zonder die foutcodes is het een beetje gissen waarom de automaat raar doet. Punt van zo'n automaat is wel dat intern alles werkt op de bakolie, dus als daar iets mis mee is kan dat veel vervelende effecten veroorzaken.Ik snap dat de dealer geen behoefte heeft om de automaat open te maken om te kijken wat er mis is, maar het is niet onmogelijk dat openmaken en schoonmaken voldoende is om de automaat te herstellen. Je zou eens een belletje kunnen wagen naar een onafhankelijke automatenspecialist.

Bak vervangen is denk ik een dag werk, dus reken op zo'n 500-750 euro aan arbeidskosten bij een onafhankelijke garage. Als je daarvoor kiest zou ik wel voor een garage kiezen die ervaring heeft met het vervangen van automaten.

• Blauwschaap
quote:
DaWaN schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Automaten volledig flushen is inderdaad lastig. Er zijn wel bedrijven die zich erin specialiseren, die hebben apparatuur om de oude olie uit te bak te spoelen. Overigens heeft de automaat zijn eigen olie, dus dat er bakolie door de motor zou gaan is onzin.
Als de bak schakelt zonder dat de ECU dit aanstuurt dan moeten er sowieso foutcodes uit te lezen zijn. Zonder die foutcodes is het een beetje gissen waarom de automaat raar doet. Punt van zo'n automaat is wel dat intern alles werkt op de bakolie, dus als daar iets mis mee is kan dat veel vervelende effecten veroorzaken.Ik snap dat de dealer geen behoefte heeft om de automaat open te maken om te kijken wat er mis is, maar het is niet onmogelijk dat openmaken en schoonmaken voldoende is om de automaat te herstellen. Je zou eens een belletje kunnen wagen naar een onafhankelijke automatenspecialist.

Bak vervangen is denk ik een dag werk, dus reken op zo'n 500-750 euro aan arbeidskosten bij een onafhankelijke garage. Als je daarvoor kiest zou ik wel voor een garage kiezen die ervaring heeft met het vervangen van automaten.
Op de website van zo'n specialist staat het volgende:
quote:
Wat is het verschil tussen alleen de automatische versnellingsbak olie vervangen en het statisch doorspoelen en reinigen hiervan?

Het grootste verschil is dat bij alleen het vervangen van de olie er enkele liters olie in de koppelomvormer en in de warmtewisselaar achterblijft. Alleen door met lopende motor de automaatbak op druk te houden en met schone olie door te spoelen (met behulp van een speciale machine), zijn die liters te vervangen. Deze machine zorgt er dus voor dat alle olie in de automaat, koppelomvormer en warmtewisselaar wordt vervangen door nieuwe olie.
Wellicht dat de dealer daar op doelde...

Overigens waren er wel foutcodes te zien. De exacte foutcode weet ik niet, maar het werd uitgelegd als dat de automaat in de overdrive schiet op lagere snelheden.

Ik zal inderdaad wel eens contact opnemen met een specialist, dank voor de suggestie!

• LA-384
@DaWaN Leuke auto he? Ik vind de NB persoonlijk de mooiste. De nieuwere zijn veel te vrouwelijk vormgegeven en de rijeigenschappen schijnen ook tè elektronisch te zijn.

Ik heb mijn NB 1.6 na 9 jaar net weg gedaan met pijn in m'n hart. Maar hij stond alleen nog maar stof en roest te verzamelen helaas.

Sinds 5 jaar had ik namelijk een corsa voor de dagelijkse ritten.

Nu weer een mazda gekocht, een 2 uit 2017. Rijdt toch ook weer lekker, maar minder direct dan de mx5. Foto's volgen.

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17-04 13:31
quote:
Batsgeit schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:11:
@virtualJac
Klinkt eerder als een kabelbreuk, gezien hij aan de passagierskant slechts sporadisch werkt.

Knip
Klinkt op zich ook wel logisch. Zou ik dit door kunnen meten op een of andere manier? Misschien een kabelbreuk vanaf de deur naar binnen ergens dan eerst maar eens optisch kijken of er wat te zien is.

there's no tweak without the tweaker

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

quote:
LA-384 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:02:
@DaWaN Leuke auto he? Ik vind de NB persoonlijk de mooiste. De nieuwere zijn veel te vrouwelijk vormgegeven en de rijeigenschappen schijnen ook tè elektronisch te zijn.

Ik heb mijn NB 1.6 na 9 jaar net weg gedaan met pijn in m'n hart. Maar hij stond alleen nog maar stof en roest te verzamelen helaas.
Ja, ik had gisteren een hoop lol op de dijken hier in de buurt. Auto geeft meer rijplezier op lagere snelheid dan mijn Lexus IS200.
Voornaamste reden dat ik nu een NB heb gekocht is omdat ik er al één had. Ik heb een hoop onderdelen liggen, dus dat is handig. Ook vond ik een torsen een vereiste, zonder torsen kun je niet echt gebruik maken van de lol die een achterwielaandrijver biedt. >:)
Persoonlijk vind ik ze eigenlijk veel te roestgevoelig, maar er zijn niet echt alternatieven in deze prijsklasse.
Een Honda S2000 zou ik graag willen hebben, maar ik heb er geen 10.000 euro voor over.

Een nieuwe ND (zeker met 2.0 facelift) zie ik mijzelf nog wel rijden over 10 jaar hoor :)

• djhartman
quote:
xoniq schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:39:
[...]
Deel hier even je bevindingen als je wilt :D ben heel benieuwd
Ik heb hier nu 15 minuten mee gereden en ik wil nooit meer zonder. Een meer in-depth review later vanavond !

• xoniq
quote:
djhartman schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:52:
[...]

Ik heb hier nu 15 minuten mee gereden en ik wil nooit meer zonder. Een meer in-depth review later vanavond !
Nice! Wil het eigenlijk ook, maar vind 't zonde, krijg zomer 2019 een andere wagen dus om nu 350 euro te besteden te besteden in deze auto die ik nog maar 9 maanden in m'n bezig heb....

• djhartman
quote:
djhartman schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:52:
[...]

OK dan, daar gaat ie.

De installatie dus door de dealer laten uitvoeren. Was zo gedaan. Ik was aan het werk, maar ik werd na anderhalf uur na afleveren al gebeld dat het af was. Je krijgt een simpele handleiding in het Nederlands mee na installatie. Zoom zoom, netjes gedaan.

Weinig bijzonders aan de nieuwe hub, hoewel ik zelf de SD kaart positie in de oude versie prettiger vond. Idd. een logotje bij USB poort 1 en dat is de enige poort waarmee je CarPlay kan gebruiken. De extra power is wel meteen duidelijk merkbaar trouwens bij het laden.

Plug en play, gewoon het stekkertje erin. De auto vraagt of je Carplay wil koppelen en dan op de telefoon ook even goedkeuren en je bent gekoppeld. Je koppeling kan je op je telefoon terugvinden (en verwijderen) in het menu Instellingen -> Algemeen -> CarPlay. Hier kan je ook de app volgorde op het scherm aanpassen. Net als bij MCS kan je enkel bij stilstaan het scherm gebruiken.

Schakelen tussen Mazda Connect en CarPlay kan door een longpress (2s ?) op de home knop van de Commander Control. In CarPlay heb je dan weer een grote Mazda knop om naar MCS te gaan, en in MCS vind je CarPlay (en Android Auto) terug in het Applicaties menu. Ook heb je in de instellingen een optie om CarPlay (en/of AA) uit te schakelen. Dan functioneert het weer zoals vroeger. De laatste plek waar je CarPlay terugvind is als audiobron in de MCS audio bron selectie (onder USB-1). Ergens had ik dit switchen wel graag met een control op het stuur willen doen. Een long press op de spraakbediening lijkt echter niet dit effect te hebben.

CarPlay draait uiterst soepel bij mij. Terwijl mijn auto toch de allereerste generatie MCS hardware (2013/2014) heeft lijkt dit voldoende power te zijn (wel iPhone X trouwens). Af en toe een hickup bij de Siri animatie, maar that's it. Impressive. Ook geen issues met spraakherkenning. De microfoon lijkt goed genoeg en de resultaten zijn vergelijkbaar met de telefoon. Ook de bediening met de commander knop is begrijpbaar en rap.

Op het stuur heb je dus de spraakherkenning knop voor Siri. Mazda spraakherkennning doet het niet als de iPhone aangekoppeld en via CarPlay gepaired is (godzijdank, wat een gedrocht was dat). De volume knoppen, next/prev en de telefoonknoppen werken zoals je verwacht. Het lijkt er trouwens niet op dat de telefoonknoppen enige verdere werking hebben. Het zou handig zijn als je door op de "neem op" knop te drukken bv automatisch in het CarPlay telefoon scherm kwam, maar helaas.

Wat betreft de overige knoppen op de commander geldt dat dus wel. De Home, Back maar ook de Muziek en Nav knoppen zijn volledig context gevoelig. Zit je in MCS, dan gaan ze naar de MCS app, zit je in Carplay, dan gaan ze naar de Carplay app (Now playing en Apple Maps). TENZIJ je dus je navigatie of muziek al aan hebt staan. Als je radio aanstaat en je zit in Carplay, kom je met de muziek knop dus in de Radio app van MCS. En staat je Apple navigatie aan, en je zit in de MCS schermen, kom je met een druk op de Nav knop dus in een keer in Apple Maps terecht. Heel handig, voelt super natuurlijk aan. Er kan altijd maar een audio bron en een navigatie bron tegelijk zijn. Als je een podcast aanzet, gaat je radio automatisch uit. De home en back knop net zo. Favorites brengt je echter altijd naar je MCS favorites.

Bij gebruik van de Mute/Volume knop, zie je de standaard MCS volume info over het CarPlay scherm heen. Beetje vreemd gezicht, maar wel logisch. Ook de achteruitrij camera functioneert zoals je mag verwachten.
edit:
Waar ik vanochtend achterkwam is dat als je in een Siri interactie zit en dan in de achteruit schakelt, dat dit je Siri interactie onderbreekt.

edit:
Ook de backlight instelling via de dimmer in het instrument paneel werkt gewoon. Bij lampen aan dimt CarPlay en heb je een licht op donker layout in de kaarten. Als je het dimmen met de km teller uitzet, gaat ook CarPlay terug naar donker op licht.

Ik ga geen volledige review van CarPlay zelf doen, maar een paar opmerkingen:
* Het werkt gewoon. Je irriteert je meteen 2x zoveel aan al die systemen in autos, het kan allemaal zoveel beter....
* Spotify en podcasts waren belangrijke redenen voor mij voor deze upgrade. En beiden zijn een stuk overzichtelijker zo. Zeer prettig.
* Apple maps.. ik mis de maximum snelheid. De ondersteuning daavan in Nederland is gewoon waardeloos. Verder prima en tenminste uptodate. Prettige begeleiding ook en de begeleiding kan onafhankelijk gemute worden
* Toch kan ik niet wachten op Waze en Google maps ;)
* Bellen is ook zeker een stuk eenvoudiger en sneller zo.

Is het het waard....?
Ik zou zeggen, als je het zelf kan installeren dan zeker.
Maar ook als je helemaal zat bent van de update frequentie van de ingebouwde kaarten software, en je bent een liefhebber van technologie of gewoon altijd aan het bellen, dan is dit waarschijnlijk een betere investering dan het SD kaartje ;)

djhartman wijzigde deze reactie 27-08-2018 11:14 (20%)
Reden: plaatjes fixen, nieuwe info, copyediting

• Sypher
Mooie review @djhartman! Hopelijk zijn er meer die de upgrade gaan uitvoeren en hem met Android Auto kunnen testen. Of je moet toevallig ook een Android toestel hebben liggen? ;-)

Want ik zou best graag Waze willen kunnen draaien ipv die standaard navigatie die soms wel vage routering heeft (en desondanks de update niet heel up-to-date lijkt te zijn). Het is alleen wel een smak geld, kaart update voor 3x3 jaar is wel voordeliger maar goed CP/AA heeft natuurlijk meer voordelen (en extra power op USB is ook fijn, kan ik m'n losse plug voor dashcam+telefoon gewoon via de auto zelf gaan doen. Scheelt weer.)

• Pimpbizkitnl
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14:29
quote:
virtualJac schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:58:
Nog techneuten hier ook? Ik heb nog een mooie Mazda 323F Fastbreak 1.5 uit 2001 erbij als klusbak en rijd hier al paar jaar zo goed als probleemloos mee. Nu ineens ging m'n passagiers raam niet meer omlaag. Heel soms als ik probeer aan de passagierszijde dan doet hij het wel gewoon prima. Druk ik dan keer op de schakelaar aan de bestuurderskant dan weigert hij wederom dienst. Zou dit een kapotte schakelaar zijn? Ik vind het namelijk gek dat hij het af en toe wel doet aan de passagierszijde. Ik heb het paneel al eens eraf gehad en de motor etc ziet er goed uit. Wordt wel behoorlijk warm vind ik.
Ik heb zo'n zelfde soort probleem gehad met mijn Mazda 323F maar dan ging het raam van de bestuurderskant niet meer (soms was hij naar beneden en dan wilde hij niet meer omhoog). Dat was al weer een tijdje terug maar volgens mij heb ik toen als 'oplossing' iets anders los getrokken. Zit er niet iets van een raamblokkade knopje nog aan de bestuurderskant? Kun je die eens lostrekken en dan nog eens proberen?

• SilencerNL
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:42

SilencerNL

No remorse

Ik krijg dinsdag de update, en ga voor Android Auto. Als er dan nog geen review geschreven is, zal ik wat in elkaar freubelen.

Don't dream your life, live your dreams!

• CptMorgan
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:51
@djhartman Heb je zowel Android auto als Apple Carplay of moet je kiezen? Dat je terug kan schakelen naar MCS is wel top! Mijn dealer zei dat het óf de optie Apple Carplay was en dan geen MCS meer of alleen MCS.
Klinkt goed!

Ik ga mijn auto over 2 maandjes bestellen en net een proefrit gehad in de CX-5, en een beetje erg verliefd.. ;) Vorige opties waren de VW T-Roc of Tiguan..

• Randleman
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-04 10:10
quote:
djhartman schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:46:
[...]

Weinig bijzonders aan de nieuwe hub, hoewel ik zelf de SD kaart positie in de oude versie prettiger vond. Idd. een logotje bij USB poort 1 en dat is de enige poort waarmee je CarPlay kan gebruiken. De extra power is wel meteen duidelijk merkbaar trouwens bij het laden.
[afbeelding]
Enig idee wat het verschil is met de "oude" hub behalve de extra power op de (of beide?) USB poort(en).

• djhartman
quote:
CptMorgan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:10:
@djhartman Heb je zowel Android auto als Apple Carplay of moet je kiezen? Dat je terug kan schakelen naar MCS is wel top! Mijn dealer zei dat het óf de optie Apple Carplay was en dan geen MCS meer of alleen MCS.
Klinkt goed!

Ik ga mijn auto over 2 maandjes bestellen en net een proefrit gehad in de CX-5, en een beetje erg verliefd.. ;) Vorige opties waren de VW T-Roc of Tiguan..
Volgens mij kan je zowel met Android Auto als CarPlay, maar niet tegelijk want fysiek kan er maar een telefoon aan de USB poort tenslotte. Tenzij Android Auto Wireless wordt ondersteund. Weet ik eigenlijk niet.

Je dealer heeft het niet helemaal begrepen denk ik. Je kan makkelijk schakelen tussen de systemen, maar je kan maar 1 audio bron en 1 navigatie systeem op hetzelfde moment gebruiken, dat is de beperking.

Waar ik nog benieuwd naar ben is of ik meerdere telefoons met CarPlay kan registreren. Nog niet uitgeprobeerd. Zelf heb ik geen Android, maar ik zal kijken of ik even een device kan opduikelen dit weekend om ook daar even naar te kijken.

Wat ik ook grappig vond trouwens is dat de baas van mijn dealer dit 2 dagen geleden bij zichzelf had laten installeren en hij was super enthousiast. Ik denk dat er bij mijn dealer geen 2e hands auto meer zonder AA/CP verkocht wordt, zo enthousiast was ie ;)

• djhartman
quote:
Randleman schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:18:
[...]
Enig idee wat het verschil is met de "oude" hub behalve de extra power op de (of beide?) USB poort(en).
De eerst USB poort heeft een rechtstreekse kabel naar de CMU. Volgens mijn informatie werkt CarPlay niet met een hub ertussen, en is dat dus ook de primaire reden dat de hub vervangen moest worden. Je hebt nu dus een 'hub', waarvan 1 poort eigenlijk een verlengkabel is en de andere poort + SD kaart achter een USB hub zitten.

Ook het klepje van de SD kaart is anders, maar kan zijn dat dit klepje ook al in de nieuwere mazda's gebruikt werd. Zou me niets verbazen.

djhartman wijzigde deze reactie 17-08-2018 10:25 (0%)
Reden: ce

• Randleman
quote:
djhartman schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:24:
[...]

De eerst USB poort heeft een rechtstreekse kabel naar de CMU. Volgens mijn informatie werkt CarPlay niet met een hub ertussen, en is dat dus ook de primaire reden dat de hub vervangen moest worden. Je hebt nu dus een 'hub', waarvan 1 poort eigenlijk een verlengkabel is en de andere poort + SD kaart achter een USB hub zitten.

Ook het klepje van de SD kaart is anders, maar kan zijn dat dit klepje ook al in de nieuwere mazda's gebruikt werd. Zou me niets verbazen.
Duidelijk. Android Auto werk daarentegen wel weer met een hub ertussen. Wellicht enkel voor Android Auto dus geen hardware upgrade nodig.

• JZX81_Drift
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 15:03
quote:
DaWaN schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:23:
Even een schaamteloze crosspost uit het show-je-auto topic.
Gisteren een MX-5 gekocht:
[afbeelding]
Is een 1.8 NB met sper :) Rijdt erg leuk! Qua roest valt hij erg mee en afgezien van een paar deukjes is hij best netjes voor het geld.
Heeft nog wel wat issues: moeten andere banden onder (all-seasons hebben praktisch geen grip, gaat wel leuk dwars), klepdekselpakking, multi-riem en koppeling. Zaterdag eerst maar even klepdekselpakking doen :)
Lekker man!

Als je reserve parts nodig hebt, raad ik aan om nog een goedkope NB uit de UK te halen, voordat Brexit dit lastiger maakt enzo. Voor ongeveer 500-800 pond kan je een leuke rijdende NB kopen die misschien net nog in de MOT zit, en je dus lekker naar huis kan karren :P

Ik heb zelf een tijdje terug een RHD NA 1.8 met hardtop en coilovers gekocht voor nog geen 700 euro.

• djhartman
quote:
Randleman schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:29:
[...]
Duidelijk. Android Auto werk daarentegen wel weer met een hub ertussen. Wellicht enkel voor Android Auto dus geen hardware upgrade nodig.
Theoretisch misschien niet maar praktisch wel. De firmware toont de CarPlay/AA opties enkel als die USB poort op de CMU aangesloten zit (volgens mensen op mazda3revolution). Misschien als je op de CMU de USB kabel van de eerste op de tweede poort overzet dat je geen hardware upgrade nodig hebt. Maar dan kan je weer geen CMU firmware updates en/SD kaart voor maps meer gebruiken gok ik, want die zullen wel weer enkel op de eerste CMU poort werken.

• Randleman
quote:
djhartman schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:43:
[...]

Theoretisch misschien niet maar praktisch wel. De firmware toont de CarPlay/AA opties enkel als die USB poort op de CMU aangesloten zit (volgens mensen op mazda3revolution). Misschien als je op de CMU de USB kabel van de eerste op de tweede poort overzet dat je geen hardware upgrade nodig hebt. Maar dan kan je weer geen CMU firmware updates en/SD kaart voor maps meer gebruiken gok ik, want die zullen wel weer enkel op de eerste CMU poort werken.
Ja in de praktijk zal de nieuwe firmware vast e.e.a. controleren. Maar aangezien ik nu al AA gebruik zonder directe USB verbinding naar de CMU moet het op de nieuwe firmware dus ook mogelijk zijn :).

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

quote:
JZX81_Drift schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:35:
[...]
Als je reserve parts nodig hebt, raad ik aan om nog een goedkope NB uit de UK te halen, voordat Brexit dit lastiger maakt enzo. Voor ongeveer 500-800 pond kan je een leuke rijdende NB kopen die misschien net nog in de MOT zit, en je dus lekker naar huis kan karren :P

Ik heb zelf een tijdje terug een RHD NA 1.8 met hardtop en coilovers gekocht voor nog geen 700 euro.
Ja, ik weet dat onderdelen in de UK een stuk goedkoper zijn.
Ik heb 2 jaar geleden al een NB-FL met schade hier naartoe laten komen.
Daar heb ik alle onderdelen vanaf geplukt.
Die zag er na het slopen zo uit:
http://i66.tinypic.com/dpd9xk.jpg

Ik heb ook al een andere NB namelijk, maar die ligt op dit moment nog helemaal uitelkaar.
Daar heb ik de chassisbalken + dorpels + complete wielkastranden van vervangen.
Die is dus echt 100% roestvrij, maar de laatste tijd was de motivatie om dat ding af te bouwen een beetje zoek. Zodoende dat ik nu deze NB gekocht heb om weer een beetje lol in het rijden te krijgen. Met een beetje geluk gaat deze er volgend jaar uit en is mijn andere NB dan af.

Voor die andere NB heb ik al vanalles klaarliggen: een BW EFR6258 turbo, VVT motor met gesmede drijfstangen, turbo spruitstuk, 6-bak, sper met langste (3.6:1) overbrenging, 3 inch uitlaat met sportcat, programmeerbare ECU (MS3), grotere injectoren (EV14), sterkere koppeling, etc. Ik moet mij nu een beetje inhouden om die aandrijflijn niet in deze koets te hangen.

• xoniq
quote:
djhartman schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:24:
[...]

Dit klepje is identiek aan die variant die ik in mijn 2018 Mazda2 heb, dus ergens hoopte k dat mijn auto voorbereid zou zijn. Echter merk je al snel van niet, doordat de USB poorten enkel bedoelt zijn voor data lezen, en te weinig stroom leveren om je telefoon op te laden. De nieuwe USB aansluiting kan ook je telefoon opladen, dus je hebt 1 poort die bedoelt is voor CarPlay, en daarmee laad je ook gelijk je telefoon op. (Nieuwe unit heeft ook een telefoon icoontje naast de bovenste USB poort aangezien je alleen met die poort CarPlay kan gebruiken)

• Redbaard
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15-04 12:42
Lees net over de firmware update. Goed nieuws! Hoop dat het ook geldt voor mijn mazda 3 uit 2014. Vraag me af of ik het zelf kan doen of dat de dealer aan de slag moet. Las dat het dan 350 euro kost. Heeft iemand de upgrade al uitgevoerd?
Zag wel al wat part nummers vermeld worden maar nog geen bevestiging dat dit ook werkt.

• xoniq
quote:
Simontjee schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:27:
Lees net over de firmware update. Goed nieuws! Hoop dat het ook geldt voor mijn mazda 3 uit 2014. Vraag me af of ik het zelf kan doen of dat de dealer aan de slag moet. Las dat het dan 350 euro kost. Heeft iemand de upgrade al uitgevoerd?
Zag wel al wat part nummers vermeld worden maar nog geen bevestiging dat dit ook werkt.
Als je die partnummers gebruikt werkt 't wel, is gewoon OEM. Kort gezegt kom 't hier op neer:

- Versie 70 installeren (kan niet naderhand want alleen versie 70 start op met nieuwe usb module).
- Dan kabels en usb module vervangen.
- Opstarten.

Er is we iemand in dit draadje die het al had doorgevoerd en heel tevreden is, die komt binnenkort met een review.

• Andre_J
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13:02
Zijn er al mensen die de CarPlay upgrade hebben in combinatie met de Active Driving Display (hud).
Ik ben erg benieuwd of die ook wordt aangestuurd als je navigeert via CarPlay.
Dat is enorm makkelijk om de aanwijzingen voor je te zien.

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

dat is een goede vraag inderdaad ben ik ook wel benieuwd naar.

Is de nieuwe firmware met ondersteuning voor CP/AA overigens ook nog wel compatibel met de AIO Tweaks?

• SilencerNL

SilencerNL

No remorse

quote:
M a r c o schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:52:
dat is een goede vraag inderdaad ben ik ook wel benieuwd naar.

Is de nieuwe firmware met ondersteuning voor CP/AA overigens ook nog wel compatibel met de AOI Tweaks?
Ja, de meeste werken ook op de v70 firmware. Er is iig 1 tweak die niet meer werkt, de 'pause on mute' omdat dit door Mazda zelf al is ingebouwd in de v70 firmware.

Voor nu is er nog geen aansturing van het Active Driving Display, maar wat niet is, kan nog komen in toekomstige firmware updates.

• Redbaard
quote:
xoniq schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:24:
[...]

Als je die partnummers gebruikt werkt 't wel, is gewoon OEM. Kort gezegt kom 't hier op neer:

- Versie 70 installeren (kan niet naderhand want alleen versie 70 start op met nieuwe usb module).
- Dan kabels en usb module vervangen.
- Opstarten.

Er is we iemand in dit draadje die het al had doorgevoerd en heel tevreden is, die komt binnenkort met een review.
Thanks! Zojuist even met Mazda gebeld en die gaf aan de upgrade al te kunnen uitvoeren en dat kost dan inderdaad 349 Euro. Hij wist echter alleen met zekerheid te vertellen dat ik dan Carplay kreeg en wist niet of dezelfde firmware dan ook ondersteuning gaf voor Android Auto als dat beschikbaar komt. Ik vertelde hem dat ik Android Auto al via een APK heb geinstalled maar kan het niet proberen bij de dealer omdat het ook voor nieuwe auto's een optie is en ze geen model hebben staan met de update.

Ik ben dus benieuwd of iemand in NL de upgrade heeft gedaan en AA heeft. En natuurlijk hoe dit werkt. Ik wacht met smart de review af en wacht nog even met kaartupdates kopen van het oude systeem. Dit wilde ik tijdens de beurt anders laten doen.

Heb jij toevallig linkjes van de producten waarvan je weet dat het goed is? Ben benieuwd wat dat kost. Ik las veel over verschillende onderdelen.

• djhartman
Op mazda3revolution heeft ASH trouwens alle CP/AA installatie manuals voor de verschillende mazda modellen gedeeld. Mocht iemand zelf willen klussen, dan zijn die zeker heel handig. En de volgorde van installatie maakt dus wel uit, omdat je van de nieuwe hub met de oude firmware geen nieuwe firmware kan updaten (ofzo).

• SilencerNL

SilencerNL

No remorse

quote:
Simontjee schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:08:
[...]
Ik ben dus benieuwd of iemand in NL de upgrade heeft gedaan en AA heeft. En natuurlijk hoe dit werkt. Ik wacht met smart de review af en wacht nog even met kaartupdates kopen van het oude systeem. Dit wilde ik tijdens de beurt anders laten doen.
Nog heel even geduld. Dinsdag heb ik de update, dan test ik Android Auto, en kom ik hier terug met een verslag.

• Redbaard
quote:
SilencerNL schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:18:
[...]

Nog heel even geduld. Dinsdag heb ik de update, dan test ik Android Auto, en kom ik hier terug met een verslag.
Top! Dan hebben we zekerheid. Laat je het bij de dealer doen?

• SilencerNL

SilencerNL

No remorse

quote:
Simontjee schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:30:
[...]
Top! Dan hebben we zekerheid. Laat je het bij de dealer doen?
Ja, bij de Mazda dealer in Almere.

• LA-384
Er zit wat lakschade op de achterbumper van m'n "nieuwe" Mazda 2 en dat wil ik laten repareren.
Ik ben vandaag even langs een reparateur gereden, maar deze twijfelde over de haalbaarheid van reparatie. Het zou mogelijk om een parelmoer lak gaan, wat buiten zin expertise lag. We konden op het vin label de kleurcode niet vinden, dus zeker wist hij het niet. Op internet vond ik zo snel code 46V, maar die kon hij niet in zijn systeem terugvinden.

Thuis aangekomen heb ik kunnen achterhalen dat deze specifieke kleur "Soul Red Metallic 41V" genoemd wordt, maar ik twijfel of dat de kleurcode is waar de reparateur wat mee kan.

Weten jullie of het hier een parelmoer lak betreft en of dit de kleurcode is waar schade herstelbedrijven mee werken? Op internet vind ik verder diverse potentiële locaties waar dit op de auto aangegeven moet staan, maar geen van allen lijkt bij mij van toepassing. De handleiding heeft het zelfs over een klepje op de dorpel, maar dat zit er in zijn geheel niet.

• Deshke
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 29-03 09:10
Ik (hierbij België) heb ook dinsdag een afspraak voor de upgrade. Hij gaat het eerst even bekijken aangezien ik de 1ste installatie gaat zijn maar gaat normaal wel lukken. Maar 350 eur heb ik er eigenlijk niet voor over aangezien mijn wagen een leasing van mijn werk is :(

Ps: dit ging over de Apple carplay installatie

Deshke wijzigde deze reactie 18-08-2018 13:27 (8%)

• djhartman
Ik heb ook de eerste 2 bugs gevonden.

Ik had radio aan, carplay gekoppeld en waze even aan op de iphone. Als Waze er met zijn begeleiding tussendoor komt tetteren (bluetooth?), dan lijkt het systeem soms niet te realiseren dat het moet terugschakelen naar de radio na die tijd. Soms komt het een paar tellen later als nog, soms moet ik opnieuw afstemmen op de radio input en soms moet ik eerst naar USB1 input schakelen em dan weer terug naar de radio om het weer aan de praat te krijgen.

Tweede issue is dat whatsapp siri aansturing soms in de war raakt. Vooral als er een bericht binnenkomt terwijl hij al aan het voorlezen was. Denk dat dat een fout in de whatsapp app is en niet mazda specifiek, maar zal es kijken of andere carplay gebruikers dat ook hebben.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

quote:
Andre_J schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:33:
Zijn er al mensen die de CarPlay upgrade hebben in combinatie met de Active Driving Display (hud).
Ik ben erg benieuwd of die ook wordt aangestuurd als je navigeert via CarPlay.
Dat is enorm makkelijk om de aanwijzingen voor je te zien.
Ben er bang voor:

quote:
Mazda Active Driving Display toont GEEN richtingsinformatie wanneer navigatie via Apple CarPlay is geactiveerd.
Jammer, dat is net zo'n fijne feature van de head-up display. Misschien toch eens kijken of ik ergens goedkoper een kaartupdate kan doen.

• Redbaard
quote:
Jammer, dat is net zo'n fijne feature van de head-up display. Misschien toch eens kijken of ik ergens goedkoper een kaartupdate kan doen.
Op marktplaats zie je kaartjes aangeboden worden waarmee je 3 jaar updates krijgt. Zelf zat ik hier ook over te twijfelen.
Pagina: 1 ... 22 ... 26 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True