Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 21 ... 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:05
@xoniq, thanks had nog wat gezocht en zo'n knopje in een review gezien. Mijn Mazda heeft het niet wat betekend dat die een paar dagen niet afgesloten op mijn oprit heeft gestaan, haha niets aan de hand.

Afgelopen weekend vanuit thuis naar Luzern in Zwitserland gereden en de dag erna naar Florence in Italie. Eerste tank een gemiddeld verbruik van 1L/17,5km aan de pomp. 2de tank komt er over een paar dagen aan en zit nu aan ~ 1L/18,5KM. Valt me helemaal niet tegen!! FYI: 120kmph als max snelheid aangehouden en clima aan wanneer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-07 16:46
Card Nox schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:51:
@xoniq, thanks had nog wat gezocht en zo'n knopje in een review gezien. Mijn Mazda heeft het niet wat betekend dat die een paar dagen niet afgesloten op mijn oprit heeft gestaan, haha niets aan de hand.

Afgelopen weekend vanuit thuis naar Luzern in Zwitserland gereden en de dag erna naar Florence in Italie. Eerste tank een gemiddeld verbruik van 1L/17,5km aan de pomp. 2de tank komt er over een paar dagen aan en zit nu aan ~ 1L/18,5KM. Valt me helemaal niet tegen!! FYI: 120kmph als max snelheid aangehouden en clima aan wanneer nodig.
Mijn auto (Mazda2 van 2018) ben ik nog aan het uitvinden hoe en wat :+, de auto heeft op het moment van schrijven amper 1500 KM gereden, heb deze krap een week..

Afbeeldingslocatie: https://drive.qinox.nl/public-share/SDwRf6R3yVrK274/preview?path=/&mode=thumbnail&size=large
Afbeeldingslocatie: https://drive.qinox.nl/public-share/XvGJyXxcsVvQ8P4/preview?path=/&mode=thumbnail&size=large
Afbeeldingslocatie: https://drive.qinox.nl/public-share/8vIG4QhciDqG25X/preview?path=/&mode=thumbnail&size=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@xoniq, mooie auto die 2. Veel rijplezier gewenst 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Card Nox schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:37:
@xoniq, mooie auto die 2. Veel rijplezier gewenst 👍
Komt helemaal goed, is mijn eerste Mazda, hiervoor vooral BMW's gereden van net na het jaar 2000, en af en toe wat anders tussendoor, maar dit is toch echt wel een bijzonder fijne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:55
Hebben hier mensen misschien ervaring met een autoalarm in een mazda 6 2e generatie?

De mijne heeft de nare eigenschap zodra het buiten 20 graden wordt 's morgens en 's avonds 1x af te gaan (heel soms 2x). Dit begint zo langzamerhand toch erg irritant te worden. Ruimtealarm uitzetten heeft geen effect (onderste knop afstandbediening, auto knippert 3x). Is het alarm makkelijk dmv een zekering oid uit te zetten/hoorn los te knippen?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 22:32
Snowhite0901 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:21:
Hebben hier mensen misschien ervaring met een autoalarm in een mazda 6 2e generatie?

De mijne heeft de nare eigenschap zodra het buiten 20 graden wordt 's morgens en 's avonds 1x af te gaan (heel soms 2x). Dit begint zo langzamerhand toch erg irritant te worden. Ruimtealarm uitzetten heeft geen effect (onderste knop afstandbediening, auto knippert 3x). Is het alarm makkelijk dmv een zekering oid uit te zetten/hoorn los te knippen?
Ik heb deze Mazda 6 sinds november vorig jaar.
Hij is van bouwjaar 2008 maar in 2008 heb je ook het facelift model gekregen.
Het is mij dus niet helemaal duidelijk of je met 2de generatie het facelift model bedoeld.
Daarnaast weet ik ook niet of het model dat ik heb een pre-facelift of facelift model is?

Desondanks heb ik wel hetzelfde probleem als jij en volgens het Mazda 6 forum zijn er meer met ons waarbij het alarm op totaal willekeurige momenten afgaat.
Gisteren is het bij mij ook weer 3x kort achter elkaar afgegaan zonder enige reden.
Als het alarm afgaat is het ook maar kortstondig voor ongeveer 10 sec. en dan stopt het weer automatisch.
Ik heb recentelijk de computer uit laten lezen bij de Mazda garage en die gaf een foutcode P1794 en deze verwijst naar de Smart Key Module (SMK module).
Deze zou soms een spanningsdip of spanningspiek krijgen waardoor het alarm getriggered wordt.
Daarnaast zouden de achterportier schakelaars niet zichtbaar zijn in de datalogger.
Volgens de Mazda garage zou de SMK module vervangen moeten worden en deze kost ongeveer EUR 1000,-.
Ik heb deze tot op heden nog niet laten vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2lcwi03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/8xlmy9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
K1LL3RB33 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:18:
[...]

Ik heb deze Mazda 6 sinds november vorig jaar.
Hij is van bouwjaar 2008 maar in 2008 heb je ook het facelift model gekregen.
Het is mij dus niet helemaal duidelijk of je met 2de generatie het facelift model bedoeld.
Daarnaast weet ik ook niet of het model dat ik heb een pre-facelift of facelift model is?

Desondanks heb ik wel hetzelfde probleem als jij en volgens het Mazda 6 forum zijn er meer met ons waarbij het alarm op totaal willekeurige momenten afgaat.
Gisteren is het bij mij ook weer 3x kort achter elkaar afgegaan zonder enige reden.
Als het alarm afgaat is het ook maar kortstondig voor ongeveer 10 sec. en dan stopt het weer automatisch.
Ik heb recentelijk de computer uit laten lezen bij de Mazda garage en die gaf een foutcode P1794 en deze verwijst naar de Smart Key Module (SMK module).
Deze zou soms een spanningsdip of spanningspiek krijgen waardoor het alarm getriggered wordt.
Daarnaast zouden de achterportier schakelaars niet zichtbaar zijn in de datalogger.
Volgens de Mazda garage zou de SMK module vervangen moeten worden en deze kost ongeveer EUR 1000,-.
Ik heb deze tot op heden nog niet laten vervangen.

[afbeelding]

[afbeelding]
Thx voor je reactie.
Wel grappig dat je naar daar linkt dan zie je een twee dingen
- de nick bij het topic alarm lijkt verdacht veel op mijn nick
- het forum gaat over mazda 6 II vanaf 2008, er was dus geen facelift maar een hele nieuwe generatie in 2008, de tweede

Ik had het daar gezien alleen mijn alarm gaat geen 10 seconden maar gewoon de normale minuut.

Jij hebt ook tweede generatie met gtm mistlampen, ook een 2.5 toevallig? Mooie auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Vraagje. Is het mogelijke om:
1. het verbruik in de boordcomputer om te zetten van L/100KM naar KM/1L?
2. rit tijden in de boordcomputer te laten zien? Dus hoe lang ben ik al onderweg?
3. te wisselen tussen boordcomputer a en b via het stuur of moet je altijd dat knopje bij 't display indrukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Card Nox schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:22:
2. rit tijden in de boordcomputer te laten zien? Dus hoe lang ben ik al onderweg?
3. te wisselen tussen boordcomputer a en b via het stuur of moet je altijd dat knopje bij 't display indrukken?
Welke Mazda gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Snowhite0901, Mazda 6 SW van dec 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:39
Wellicht dat iemand het hier op het forum weet, ik ben in het bezit van een Mazda CX5 zonder parkeersensoren en achteruitrijcamera...

Handig, is al gebleken dat we ze toch missen. Al drie keer iemand met terugzetten tegen de bumper aangezeten of tegen een muur...

Nu ben ik gaan searchen op internet en het is mogelijk om dit achteraf erin te laten monteren. Nu zou ik graag zo'n module willen hebben die ik kan verbinden met het navigatiescherm zodat het lijkt of het origineel is. Ik ken iemand die automonteur is dus erin zetten is geen probleem.

Wie weet waar je zo'n module/set kan kopen? Want ik kom verschillende onderdelen tegen en ik kom er niet veel uit, ik weet simpel weg gewoon niet welke ik moet kopen.

Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Wellicht een link naar de set zodat ik kan kijken? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-07 12:17
Ik heb sinds een maand of 2 een gek probleem met mijn Mazda 6 2.0 automaat uit 2008.

Als ik zo rond de 60 a 70 km/h rijdt, gaat de auto vaak schokkerig of stotterend rijden. Meestal zit ik dan rond de 1500 - 1700 toeren.

Als ik stevig doortrek speelt het probleem niet. Het doet zich vooral voor op 80-km wegen waar je zeg maar net niet helemaal lekker kan doorrijden door druk verkeer.

Ben er niet helemaal gerust op omdat ik eind vorig jaar een probleem heb gehad met de automatische versnellingsbak. Er is toen een lekkage geweest in de radiator waardoor automaatolie is gelekt en ook in het koelvloeistofsysteem is gekomen. Dit is allemaal verholpen door een officiele Mazda dealer en ik heb inmiddels hiervoor ook alweer een afspraak staan, maar wellicht dat iemand hier weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 17:56
Jordyz schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:24:
Nu ben ik gaan searchen op internet en het is mogelijk om dit achteraf erin te laten monteren. Nu zou ik graag zo'n module willen hebben die ik kan verbinden met het navigatiescherm zodat het lijkt of het origineel is. Ik ken iemand die automonteur is dus erin zetten is geen probleem.
C850-V7-290 (achter+module) en C850-V7-300A (voor + module?). Die eerste is wel redelijk makkelijk online verkrijgbaar, maar die tweede is wat lastiger.
Als je enkel achter sensoren hebt, kan je geen on screen feedback hebben. Als je ze beiden inbouwt dan moet daarna een vlaggetje omgezet worden in de ECU, en dan krijg je wel visuele feedback. De sensoren moeten waarschijnlijk ook nog in de juiste kleur gespoten worden, dus je moet dan ook nog een busje van de juiste verf hebben. Plus eventueel installatie kosten natuurlijk (tenzij je erg avontuurlijk en handig bent ingesteld).

Backup camera op de CX-5 weet ik niet exact, maar is waarschijnlijk een stuk makkelijker te installeren dan parkeersensoren. Ik weet niet of die CX-5 met een voorgedraad harnas koppel punt in de achterklep kwam (zoals de Mazda3), maar zelfs als ze dat niet zijn, dan is het best makkelijk om te doen. Je hoeft ook de ECU niet aan te passen ofzo, gewoon kwestie van camera draad + schakeldraad achteruit inpluggen.

Dit is mijn Mazda3 backup camera inbouw post: djhartman in "Het grote Mazda topic #1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:39
djhartman schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:07:
[...]

C850-V7-290 (achter+module) en C850-V7-300A (voor + module?). Die eerste is wel redelijk makkelijk online verkrijgbaar, maar die tweede is wat lastiger.
Als je enkel achter sensoren hebt, kan je geen on screen feedback hebben. Als je ze beiden inbouwt dan moet daarna een vlaggetje omgezet worden in de ECU, en dan krijg je wel visuele feedback. De sensoren moeten waarschijnlijk ook nog in de juiste kleur gespoten worden, dus je moet dan ook nog een busje van de juiste verf hebben. Plus eventueel installatie kosten natuurlijk (tenzij je erg avontuurlijk en handig bent ingesteld).

Backup camera op de CX-5 weet ik niet exact, maar is waarschijnlijk een stuk makkelijker te installeren dan parkeersensoren. Ik weet niet of die CX-5 met een voorgedraad harnas koppel punt in de achterklep kwam (zoals de Mazda3), maar zelfs als ze dat niet zijn, dan is het best makkelijk om te doen. Je hoeft ook de ECU niet aan te passen ofzo, gewoon kwestie van camera draad + schakeldraad achteruit inpluggen.

Dit is mijn Mazda3 backup camera inbouw post: djhartman in "Het grote Mazda topic #1"
Dankjewel! Ik wil inderdaad geen parkeersensoren inbouwen, heeft niet heel veel nut. Gaat voor mij alleen om het zicht naar achteren, blijft opletten.

Ik heb het nagevraagd maar zo'n set kost bij de dealer 350 excl montage, heb jij deze gewoon op internet besteld? Of waar heb je deze besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Card Nox schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:22:
1 en 2 ik weet dat er voor jou generatie heel veel tweaks mogelijk zijn. Je kan zelfs naar android auto:)
Moet je maar even hier https://mazdatweaks.com/ zoeken, ik durf niet helemaal zeker te zeggen wat er wel en niet mogelijk is.
3. voor zover ik weet moet dat altijd via dat knopje bij het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Snowhite0901, thanks voor de link. Als ik terug ben van vakantie eens even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
* DiedX meldt. Gister een Mazda 3 165PK gekocht. Over twee weken volgen foto's...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Welkom @DiedX
Welke bouwjaar, brandstof en vorm? (sedan / hatchback)
Even uit nieuwsgierigheid :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07

Exirion

Gadgetfetisjist

D_Jeff schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:46:
Welkom @DiedX
Welke bouwjaar, brandstof en vorm? (sedan / hatchback)
Even uit nieuwsgierigheid :p
Sowieso hatchback omdat de 165PK niet in de sedan geleverd wordt ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Zover had ik nog niet op de prijslijsten gekeken :P

Plus dat de huidige generatie 3 niet echt mijn smaak is, maar dat is een andere discussie

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
Het is een 2015, 51kkm gelopen

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:48:
Zover had ik nog niet op de prijslijsten gekeken :P

Plus dat de huidige generatie 3 niet echt mijn smaak is, maar dat is een andere discussie
ik vind bijvoorbeeld juist de >2014 modellen juist wel heel mooi, en die van daarvoor helemaal niks.
DiedX schreef op maandag 18 juni 2018 @ 07:51:
Het is een 2015, 51kkm gelopen
Nice, heb zelf een 2014, maar dan Sedan (GT-M 120pk). Na 1,5 jaar nog altijd erg tevreden mee.

[ Voor 24% gewijzigd door M a r c o op 18-06-2018 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
M a r c o schreef op maandag 18 juni 2018 @ 08:16:
[...]

ik vind bijvoorbeeld juist de >2014 modellen juist wel heel mooi, en die van daarvoor helemaal niks.
Zelfde bij mij. Ik had nooit wat met het design van Mazda, pas sinds de nieuwe neus zoals we die vandaag de dag kennen (met elk jaar wat tweaks) vind ik het ineens wel een hele mooie auto. Daarom ben ik ook dit jaar ingestapt, en daarvoor vrijwel altijd BMW gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Snowhite0901 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:59:
[...]

Thx voor je reactie.
Wel grappig dat je naar daar linkt dan zie je een twee dingen
- de nick bij het topic alarm lijkt verdacht veel op mijn nick
- het forum gaat over mazda 6 II vanaf 2008, er was dus geen facelift maar een hele nieuwe generatie in 2008, de tweede

Ik had het daar gezien alleen mijn alarm gaat geen 10 seconden maar gewoon de normale minuut.

Jij hebt ook tweede generatie met gtm mistlampen, ook een 2.5 toevallig? Mooie auto.
Funny, ik had het niet gezien dat je daar ook al iets gepost had onder dezelfde nick! :D

Als er vanaf 2008 een hele nieuwe generatie is gekomen wat is dat dan met het verschil in neus van deze generatie, m.n. de mistlampen? Is dat het verschil tussen een GT-M uitvoering of niet?

Ik heb idd ook een 2.5L GT-M uitvoering (Duitse import).

Nog even over het alarm, ik vind het toch wel apart dat veel mensen melden dat zij het idee hebben dat het met omgevingstemperatuur te maken heeft.
Ik heb zelf namelijk ook dat idee.
De keren dat ik zelf gemerkt heb dat hij afging is met de warme dagen geweest in de afgelopen 3 maanden.
Ik heb de auto sinds november en de eerste keer dat ik het merkte was ergens in maart, toen het ook een paar dagen warm is geweest.
Op deze warme dagen gaat het alarm iedere keer in de avond af, ergens tussen 22:00 en 1:00 uur.
Ik vermoed dat de omgevingstemperatuur dan ongeveer rond de 20 graden Celcius komt.
Bij warmere nachten lijkt hij er geen last van te hebben.
Dit kan bijna geen toeval meer zijn maar helemaal met zekerheid kan ik het niet zeggen.
Het beste zou zijn als je gewoon een camera op je auto kan richten om constant opnames te maken en tegelijk de temperatuur logt.
Wellicht vind je dan een relatie.
Op dit moment is het maar gissen want waarschijnlijk merk of hoor ik het ook niet iedere keer als het alarm af gaat.
Ik weet nog niet zo goed hoe ik dit probleem aan ga vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
K1LL3RB33 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:46:
[...]

Funny, ik had het niet gezien dat je daar ook al iets gepost had onder dezelfde nick! :D

Als er vanaf 2008 een hele nieuwe generatie is gekomen wat is dat dan met het verschil in neus van deze generatie, m.n. de mistlampen? Is dat het verschil tussen een GT-M uitvoering of niet?

Ik heb idd ook een 2.5L GT-M uitvoering (Duitse import).

Nog even over het alarm, ik vind het toch wel apart dat veel mensen melden dat zij het idee hebben dat het met omgevingstemperatuur te maken heeft.
Ik heb zelf namelijk ook dat idee.
De keren dat ik zelf gemerkt heb dat hij afging is met de warme dagen geweest in de afgelopen 3 maanden.
Ik heb de auto sinds november en de eerste keer dat ik het merkte was ergens in maart, toen het ook een paar dagen warm is geweest.
Op deze warme dagen gaat het alarm iedere keer in de avond af, ergens tussen 22:00 en 1:00 uur.
Ik vermoed dat de omgevingstemperatuur dan ongeveer rond de 20 graden Celcius komt.
Bij warmere nachten lijkt hij er geen last van te hebben.
Dit kan bijna geen toeval meer zijn maar helemaal met zekerheid kan ik het niet zeggen.
Het beste zou zijn als je gewoon een camera op je auto kan richten om constant opnames te maken en tegelijk de temperatuur logt.
Wellicht vind je dan een relatie.
Op dit moment is het maar gissen want waarschijnlijk merk of hoor ik het ook niet iedere keer als het alarm af gaat.
Ik weet nog niet zo goed hoe ik dit probleem aan ga vliegen.
Die temperatuurlink die zie ik ook heel sterk inderdaad. De hele winter en bijvoorbeeld gisteren gaat hij niet, maar zodra het t-shirtweer is is het elke dag raak. Ik heb het een beetje opgegeven om de oorzaak te gaan vinden, het kan namelijk vrij veel zijn. Het schijnt dat een dealer de laatste 5 alarmmeldingen uit moet kunnen lezen maar ik heb mijn dealer daar niet over gehoord. Ik zoek eigenlijk een makkelijke manier om gewoon mijn hoorn uit te krijgen (los te knippen).

Dan nog even over de generatie:
In 2008 ging het van mazda 6 generatie 1 ( https://goo.gl/images/3nNynr) naar generatie 2 (https://goo.gl/images/mHSofZ) waarbij de gtm net iets andere mistlampen heeft (https://goo.gl/images/v9eKqW). Bij een facelift in 2010 zijn deze het best herkenbaar weer veranderd en kregen ze de naam katteogen (https://goo.gl/images/rm63JD). Ook hier is geloof ik een verschil in de gtm mistlampen maar die link kan ik niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
Heeft iemand hier enig idee waarom de i-STOP functionaliteit de ene keer wel de motor laat stoppen, en de andere keer niet na het op laten komen van de koppeling in z'n vrij?

Daarnaast kan ik er ook niet echt een touw aan vast knopen wanneer de auto weer uit i-STOP komt, dus dat de motor weer start. Soms kan ik gewoon enkele minuten voor de brug wachten met motor uit, maar af en toe is dat een stuk korter en schrik je je de ziekte omdat de motor ineens weer start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07 15:21

luigi87

Domotica Fanaticus

xoniq schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:22:
Heeft iemand hier enig idee waarom de i-STOP functionaliteit de ene keer wel de motor laat stoppen, en de andere keer niet na het op laten komen van de koppeling in z'n vrij?

Daarnaast kan ik er ook niet echt een touw aan vast knopen wanneer de auto weer uit i-STOP komt, dus dat de motor weer start. Soms kan ik gewoon enkele minuten voor de brug wachten met motor uit, maar af en toe is dat een stuk korter en schrik je je de ziekte omdat de motor ineens weer start.
heeft met de vraag van energie te maken.
Als jou airco flink staat te draaien zal die niet stoppen om het vermogen te kunnen leveren aan de airco.

Lampen aan idem ditto.

Dus als je airco uit zet, en lampen uit zet zal die I-stop langer de motor stoppen.

Zomers doet de Istop het minder bij mij, als in de winter.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
luigi87 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:27:
[...]

heeft met de vraag van energie te maken.
Als jou airco flink staat te draaien zal die niet stoppen om het vermogen te kunnen leveren aan de airco.

Lampen aan idem ditto.

Dus als je airco uit zet, en lampen uit zet zal die I-stop langer de motor stoppen.

Zomers doet de Istop het minder bij mij, als in de winter.
Hmm zal daar eens op letten. Heb airco überhaupt amper aan, soms alleen op stand 1 op het voorraam gericht, dus niet vol aan, enkel radio (met display) aan en verder overdag rijdt ik zonder verlichting (heb dan m'n dagrijverlichting) dus zal er eens op letten of het bij mij ook gelinkt is aan iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:56
xoniq schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:22:

-motortemperatuur (of koelwatertemperatuur?)
-energieverbruik (airco, ventilator)
-aantal keren stoppen (te vaak: geen iSTOP functionaliteit)
-accu-prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Op je infotainment systeem kun je ook een scherm weergeven dat aangeeft wanneer i-Stop gereed/beschikbaar is.
Na gebruik moet hij het systeem ook weer even "opladen". Je kunt het niet 2x kort achter elkaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:00

Pinobigbird

doesn't share food!

Mr.D78 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:01:
[...]

-motortemperatuur (of koelwatertemperatuur?)
-energieverbruik (airco, ventilator)
-aantal keren stoppen (te vaak: geen iSTOP functionaliteit)
-accu-prestatie
-stuur een slag draaien, dan ook geen iSTOP

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:12

M-ThijZ

Riding on Rails

In mijn zoektocht naar een zuinige auto, om mijn huidige auto die zo’n 1:14 rijdt, te vervangen, staat de Mazda 3 (2013 of jonger) ook op mijn shortlist.

Wanneer je kijkt naar de ANWB top 10 zuinige auto’s, dan kom je eerder uit op een Prius of een Lexus CT200h. Echter rij ik grotendeels langere afstanden, 30KM woon-werk (enkele reis), gemiddeld 85KM per uur.

Mijn theorie is dat de accu van zo’n hybride binnen no-time leeg is op de autoweg. Zodat je vervolgens met extra gewicht zit. Dan is het voordeel weer weg. Zo’n zwaardere hybride zit misschien ook hoger in de wegenbelasting?

Hoeveel verschil in verbruik zou er zijn tussen een Mazda 3 in z’n 6 bij 100KM/h en een Prius waarvan de hybride accu bijna leeg is?

Mijn schatting is ongeveer 25.000KM op jaarbasis te rijden. Diesel lijkt mij niet heel interessant.

offtopic:
Misschien moet ik hier een los topic over starten, maar ik ga er vanuit dat de mensen hier objectief mee kunnen denken. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door M-ThijZ op 19-06-2018 23:17 . Reden: Iets te optimistisch in snelheid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ik rij met een Mazda 6 van 2013 met gemiddeld 100kmph, 2 personen en bagage en deels airco zo'n 1L op 17,5km.

Jou Mazda 3 is een stukjr lichter dus ik verwacht dat je daar nog meer uit haalt.

Let op: gemiddeld 100kmph, is erg snel voor een gemiddeld afstand. Dan rij je nagenoeg enkel snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:56
Pinobigbird schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:44:
-stuur een slag draaien, dan ook geen iSTOP
Dat is een interessante, vanavond eens uitproberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Mr.D78 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:14:
[...]

Dat is een interessante, vanavond eens uitproberen. :)
De logica snap ik dan niet echt helemaal. i-STOP werkt immers pas als je de auto in z'n vrij zet en de koppeling los laat, dus ik snap de relatie met het stuur niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Snowhite0901 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:58:
[...]

Die temperatuurlink die zie ik ook heel sterk inderdaad. De hele winter en bijvoorbeeld gisteren gaat hij niet, maar zodra het t-shirtweer is is het elke dag raak. Ik heb het een beetje opgegeven om de oorzaak te gaan vinden, het kan namelijk vrij veel zijn. Het schijnt dat een dealer de laatste 5 alarmmeldingen uit moet kunnen lezen maar ik heb mijn dealer daar niet over gehoord. Ik zoek eigenlijk een makkelijke manier om gewoon mijn hoorn uit te krijgen (los te knippen).
Ik heb geen idee hoe je de hoorn uit kan krijgen.
Ik weet wel dat de Mazda dealer bij mij wel een datalogger heeft uitgelezen en de foutcode P1794 had gevonden.
Dan nog even over de generatie:
In 2008 ging het van mazda 6 generatie 1 ( https://goo.gl/images/3nNynr) naar generatie 2 (https://goo.gl/images/mHSofZ) waarbij de gtm net iets andere mistlampen heeft (https://goo.gl/images/v9eKqW). Bij een facelift in 2010 zijn deze het best herkenbaar weer veranderd en kregen ze de naam katteogen (https://goo.gl/images/rm63JD). Ook hier is geloof ik een verschil in de gtm mistlampen maar die link kan ik niet vinden.
Thanks want vreemd genoeg kreeg ik dit zelf niet zo eenduidig gevonden op een website.
Maar als er in 2010 een facelift is gekomen dan hebben heb ik toch een pre-facelift model van de MK2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

M-ThijZ schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:38:
In mijn zoektocht naar een zuinige auto, om mijn huidige auto die zo’n 1:14 rijdt, te vervangen, staat de Mazda 3 (2013 of jonger) ook op mijn shortlist.

Wanneer je kijkt naar de ANWB top 10 zuinige auto’s, dan kom je eerder uit op een Prius of een Lexus CT200h. Echter rij ik grotendeels langere afstanden, 30KM woon-werk (enkele reis), gemiddeld 85KM per uur.

Mijn theorie is dat de accu van zo’n hybride binnen no-time leeg is op de autoweg. Zodat je vervolgens met extra gewicht zit. Dan is het voordeel weer weg. Zo’n zwaardere hybride zit misschien ook hoger in de wegenbelasting?

Hoeveel verschil in verbruik zou er zijn tussen een Mazda 3 in z’n 6 bij 100KM/h en een Prius waarvan de hybride accu bijna leeg is?

Mijn schatting is ongeveer 25.000KM op jaarbasis te rijden. Diesel lijkt mij niet heel interessant.

offtopic:
Misschien moet ik hier een los topic over starten, maar ik ga er vanuit dat de mensen hier objectief mee kunnen denken. ;)
Met mijn Mazda 3 2011 is 1 op 14 het maximale, en dan rijd ik niet heel veel snelwegkilometers maar vooral 80/100 wegen.

Als je voor zuinig gaat is een Mazda 3 niet het meest voor de hand liggende alternatief (voor rijeigenschappen overigens wel :) )

edit: ik zie met dat je 2013 of jonger schreef, ik las 2013 of eerder, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

EddoH schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:15:
[...]

Met mijn Mazda 3 2011 is 1 op 14 het maximale, en dan rijd ik niet heel veel snelwegkilometers maar vooral 80/100 wegen.

Als je voor zuinig gaat is een Mazda 3 niet het meest voor de hand liggende alternatief (voor rijeigenschappen overigens wel :) )

edit: ik zie met dat je 2013 of jonger schreef, ik las 2013 of eerder, excuus.
Ik had al zo'n vermoeden, maar wel eerlijk. Ik heb het zelf niet zo op die drie-pitter EcoBoost geblazen motoren.

Daarbij hoopte ik toch dat een recente SkyActive een flink stuk zuiniger was dan mijn MINI Cooper uit 2004.

De hybride opties waren interessanter toen ze nog in een lagere klasse wegenbelasting zaten. Echter kijk ik naar de verbruiksstatistieken dan zit er nog wel een aardig verschil tussen een ct200h/Prius of een Mazda 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-07 21:06
https://www.autogids.be/a...a-turbo-benzine-2018.html

Jammer dat Mazda van z'n turboloze filosofie afstapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

M-ThijZ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:45:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden, maar wel eerlijk. Ik heb het zelf niet zo op die drie-pitter EcoBoost geblazen motoren.

Daarbij hoopte ik toch dat een recente SkyActive een flink stuk zuiniger was dan mijn MINI Cooper uit 2004.

De hybride opties waren interessanter toen ze nog in een lagere klasse wegenbelasting zaten. Echter kijk ik naar de verbruiksstatistieken dan zit er nog wel een aardig verschil tussen een ct200h/Prius of een Mazda 3.
Voor de volledigheid; ik heb dus geen SkyActive blok in m'n 3 (zie edit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

EddoH schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 07:27:
[...]

Voor de volledigheid; ik heb dus geen SkyActive blok in m'n 3 (zie edit)
Had ik gezien. Ik denk dat voor een SkyActive-blok hetzelfde opgaat en ze niet zo zuinig zullen zijn als een Toyota hybride aandrijflijn.

Zelfs al rij je de Mazda met 80-100KM/h in zijn 6 in een situatie buiten de stad, waarbij zo’n hybride nog weinig aan zijn accu heeft.

https://www.autoweek.nl/v...hybrid-f-sport-line-2014/

https://www.autoweek.nl/v...activ-g-20-120-gt-m-2015/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
M-ThijZ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:45:
[...]

Met EcoBoost heb je het specifiek over Ford? Hun 1.5 motoren hebben 4 cilinders hoor.
M-ThijZ schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:38:

Die theorie zou best kunnen kloppen, hier zijn ze alvast niet erg positief over het verbruik en de rijervaring op de snelweg: http://www.autofans.be/ri...st-lexus-ct-200h-facelift

[ Voor 54% gewijzigd door D-Three op 23-06-2018 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Klopt het dat er alleen een 12v aansluiting in de middenconsole van een Mazda3 (2015) zit?

Voor een telefoonhouder aan het dashboard natuurlijk niet ideaal en ik zie ook niet snel een Android Auto update komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Sow, vandaag de Mazda eens goed gewassen na onze Italie rit. Wil ik daarna netjes de auto onder de carport rijden...niets meer. In het begin kreeg ik een melding in de trend van 'sleutelloos systeem vereist inspectie' oid en daarna niets meer. Ook deden de toerenteller en snelheidmeter gekke dingen, sprongen omhoog etc. Ik reed 240kmph met 6000rpm op mijn oprit met een deur open. Nu niets meer, geen lampjes, niets werkt, auto reageert ook niet op mijn sleutel.

Ik ben aan het Googlen, maar wellicht heeft iemand hier een suggestie?

Ik heb de minus van de accu al los kort gehad maar heeft niet geholpen. Zekeringen krijg ik er niet uit dus kan die helaas niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Card Nox schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:52:
Sow, vandaag de Mazda eens goed gewassen na onze Italie rit. Wil ik daarna netjes de auto onder de carport rijden...niets meer. In het begin kreeg ik een melding in de trend van 'sleutelloos systeem vereist inspectie' oid en daarna niets meer. Ook deden de toerenteller en snelheidmeter gekke dingen, sprongen omhoog etc. Ik reed 240kmph met 6000rpm op mijn oprit met een deur open. Nu niets meer, geen lampjes, niets werkt, auto reageert ook niet op mijn sleutel.

Ik heb de minus van de accu al los kort gehad maar heeft niet geholpen. Zekeringen krijg ik er niet uit dus kan die helaas niet controleren.
Hoe je heb je 'm gewassen? Geen water met hoge druk onder de motorkap gekomen? Dit heb ik ook eens gehad met een andere auto namelijk, dag later was het weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Nee met normaal water en heeeeel licht. Plus delen afgedekt met plastic zak die niet nat mochten worden. Daarna wat plastic met APC ingespoten en netjes afgedaan en daarin weer gerinsed met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
In het begin kreeg ik een melding in de trend van 'sleutelloos systeem vereist inspectie' oid en daarna niets meer. Ook deden de toerenteller en snelheidmeter gekke dingen, sprongen omhoog etc. Ik reed 240kmph met 6000rpm op mijn oprit met een deur open. Nu niets meer, geen lampjes, niets werkt, auto reageert ook niet op mijn sleutel
Dat zijn typische signalen van het compleet in de war zijn van je ECU (boordcomputer), waardoor je verkeerde signalen op je Canbus (network met alle digitale componenten) krijgt. Ding kan kapot zijn, maar eigenlijk kan elke digitale input van de ecu dat te nat is geworden en een beetje kortsluiting veroorzaakt dat ding in de war sturen. Als ie nu helemaal niets meer doet is er waarschijnljjk een zekering stuk en zekeringen testen is dus zeker stap 1. YouTube: DIY: How to Test Fuses

Maar als er een relais, master fuse of interne fuse van je ecu stuk is zal je alsnog maar de dealer moeten. Laten we hopen dat de ECU niet helemaal stuk is iig, die zijn flink duur. Het kan natuurlijk, maar dan moet ie een flinke kortsluiting hebben gehad, want ze moeten een douche en wat lekkende stroom toch wel kunnen overleven normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 19-07 19:56

Weet niet of het al opgelost is, maar waarschijnlijk is je accu gewoon leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Na 4 dagen klote met Mazda heb ik het zelf gisteren maar opgelost. Er was iets mis gegaan met die Mazda Europa service wat niet actief was.

De accu doorgemeten 0.05V dus die was plat. Naar de dichtstbijzijnde Mazda dealer gereden en daar een nieuwe accu gehaald en de auto start weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Card Nox schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:48:
Na 4 dagen klote met Mazda heb ik het zelf gisteren maar opgelost. Er was iets mis gegaan met die Mazda Europa service wat niet actief was.

De accu doorgemeten 0.05V dus die was plat. Naar de dichtstbijzijnde Mazda dealer gereden en daar een nieuwe accu gehaald en de auto start weer.
Beetje sneu om meteen zo'n ervaring te hebben met een auto die je net hebt. Hopelijk is het voorlopig ook het laatste issue, want in het algemeen zijn ze betrouwbaar :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Exirion, ja was erg vervelend omdat ik non stop van het kastje naar de muur werd gestuurd. Ben de vorige 2 weken in Italie geweest dus echt geluk gehad dat hij het daar goed bleef doen, als ik dan 4 dagen had moeten 'wachten' was ik totaal uitgeflipt ;).

Verder rijd hij echt heerlijk, niets op aan te merken dus ik heb goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 21:24
Sinds kort ook in het bezit van een Mazda 3 2014. Bevalt erg goed, maar zit met een paar tweakersvragen.

1) firmware: de auto is afgeleverd met een oude firmware (28.00.100). Die op zich prima functioneert: smartphone met bluetooth doet het prima (bellen/spotify), radio/navigatie/favorieten prima. Maar ja, de tweaker in mij roept om upgraden. Versie 59 is inmiddels de standaard, geloof ik. Maar nu de hamvraag: welke voordelen levert mij de upgrade op? Ik probeer al dagen om firmware release notes van de diverse versie op te zoeken, maar vind eigenlijk niets op dit gebied. Niet anders dan, stabieler, iets sneller, maar geen enkel functioneel voordeel? Dus waarom zou ik het dan doen? (ik moet het volgens mij sowieso 2 keer doen, eerst naar 31 en dan naar 59).

2) achteruitrij camera: ik heb in deze thread al gelezen dat je dit best eenvoudig kunt doen (met aliexpress setje). Mooi, maar deze Mazda heeft al wel parkeersensoren voor en achter (getoond op display). Klopt mijn aanname dat ik doordat ik dan de achteruitrij camera op het display heb, ik geen overlay van de parkeersensoren meer heb op het display? Het een vervangt het ander? En zouden de alarmbeepjes nog wel gewoon gaan als er voor iets gedetecteerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
@cranebird
wat inhoudelijke verschillen zijn weet ik niet uit mijn hoofd.
Let wel op dat indien je je firmware will tweaken (Mazda AIO Tweaks)
je beter eerst naar 31 kan gaan, dan de AIO tweaks een keer toepassen, voordat je naar de laatste gaat.

Als je eerst naar de laatste firmware gaat, word er iets aangepast, wat het tweaken veel moeilijker maakt.
De tweak vooraf draaien voorkomt deze aanpassing.

2) Als je camerabeeld hebt, zie je de parkeersensoren kleiner in beeld over je camera heen met een overlay. en piepjes blijven ook werken inderdaad. Zoek wel even goed uit hoe je een 3rd party camera correct aansluit op de mazda. Dit is niet gewoon aan de 12V hangen als je hem wil laten samenwerken met het mazdaconnect systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
cranebird schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:36:
Sinds kort ook in het bezit van een Mazda 3 2014. Bevalt erg goed, maar zit met een paar tweakersvragen.

1) firmware: de auto is afgeleverd met een oude firmware (28.00.100). Die op zich prima functioneert: smartphone met bluetooth doet het prima (bellen/spotify), radio/navigatie/favorieten prima. Maar ja, de tweaker in mij roept om upgraden. Versie 59 is inmiddels de standaard, geloof ik. Maar nu de hamvraag: welke voordelen levert mij de upgrade op? Ik probeer al dagen om firmware release notes van de diverse versie op te zoeken, maar vind eigenlijk niets op dit gebied. Niet anders dan, stabieler, iets sneller, maar geen enkel functioneel voordeel? Dus waarom zou ik het dan doen? (ik moet het volgens mij sowieso 2 keer doen, eerst naar 31 en dan naar 59).
Tis te overwegen om eerst naar een versie te gaan die je nog kan hacken, mocht je daar interesse in hebben. Dat zijn versies voor tussen v55 tot 59.00.502, vanaf 59.00.502 is hacken een stuk lastiger geworden (van usb drive insteken naar seriele verbinding opzetten met losschroeven van entertainment unit).

Verwacht lig geen nieuwe functionaliteit. Tis vooral een hoop bug kleine bug fixes en bug fixes omdat de bug fixes stuk bleken te zijn ;)
2) achteruitrij camera: ik heb in deze thread al gelezen dat je dit best eenvoudig kunt doen (met aliexpress setje). Mooi, maar deze Mazda heeft al wel parkeersensoren voor en achter (getoond op display). Klopt mijn aanname dat ik doordat ik dan de achteruitrij camera op het display heb, ik geen overlay van de parkeersensoren meer heb op het display? Het een vervangt het ander? En zouden de alarmbeepjes nog wel gewoon gaan als er voor iets gedetecteerd wordt?
Als die het nu al doen, zou dat geen probleem moeten zijn. Je krijgt dan als het goed is dit:
https://mazda3revolution....s-screen.html#post1711082

Camera inbouwen voor die mazda3 is idd niet zo lastig omdat dat specifieke model bijna altijd al de bedrading tot achterin heeft (lig de hatchbacks). Is dan dus ook meteen net als OEM, want zelfde koppeling op de entertainment unit als OEM.

Let wel, dat voor zover ik weet meesturende guide lines niet mogelijk is. Althans ik heb nog niet hardware kunnen vinden die het mogelijk maakt. Dat is wel bijzonder jammer.

Hier mijn ervaring met inbouwen in mijn Mazda 3 2014 hatchback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
@hierboven, thanks voor jullie reacties, hier heb ik veel aan.

1) wat firmware betreft: het klinkt een beetje als If it ain’t broken, don’t fix it. Ik wacht even af of ik tegen storende bugs aanloop. Één functioneel storend dingetje heb ik inmiddels gevonden: ik kan de audio van de navigatie niet uitzetten (alleen helemaal zacht, maar dan onderbreekt ie nog steeds de muziek... met onhoorbare audio). Of misschien ga ik eerst maar eens naar 31.

2) de achteruitrij camera: dat klinkt goed, ik ga dit wel doen, denk ik. Het kost me de kop niet als het niet werkt, heb ik al gezien. Bedankt voor de tips en de instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-07 09:30
Meh.. Dealers die er niets van kunnen.. Laten we die discussie maar niet voeren. Na 3 jaar nog altijd way tevreden van m'n lease-mazda 6 sportbreak. Rijd goed, Connect blijft prima werken, en de navi-update is perfect (Mei 2018). Maar, hij heeft sinds een tijdje een vervelend probleempje wat de dealer blijkbaar niet opgelost krijgt. Wat is het probleem?
  • Wanneer ik met de centrale deurvergrendeling (CDV next..) de auto open, dan blijft de CDV klikken totdat ik in de auto zit en de deur dicht trek. Dan stopt het. Niet als de deur opent, pas als je de deur sluit.
  • Als ik na een ritje achtereenvolgens de auto stop, uitzet en de deur open doe, dan begint de CDV weer te klikken, totdat de deur dicht sla.
  • Openen en vergrendelen van de auto werkt verder prima.Zelfs te goed, want de kofferklep wilde soms niet meer ontgrendelen. Volgens de dealer met een smeerbeurtje gefixt, en dat lijkt ook het geval.
Anyway, luxe-probleempje wat irritant klikt als je de auto ontgrendelt totdat je er in zit.
De afstandsbediening zelf, specifiek de knoppen, klikken nog goed in-en-uit, dus ik verwacht daar geen issues mee.

Iemand ervaringen hiermee? En zoja, hoe heb je het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1093813

Zijn er hier nog ex Mazda 626 van jaar 2000 of 2001 eigenaren die weten hoe je achter de meters komt om te kijken waarom die lampjes niet branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Eindelijk nieuws over Apple CarPlay en Android Auto:

https://www.mazda-press.c...-control-to-mzd-connect-/

“Mazda bietet Apple CarPlay und Android Auto für alle Fahrzeuge mit MZD Connect”

DE link met meer info: https://www.mazda-press.c...ahrzeuge-mit-mzd-connect/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 15:15
M-ThijZ schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:58:
Eindelijk nieuws over Apple CarPlay en Android Auto:

https://www.mazda-press.c...-control-to-mzd-connect-/

“Mazda bietet Apple CarPlay und Android Auto für alle Fahrzeuge mit MZD Connect”

DE link met meer info: https://www.mazda-press.c...ahrzeuge-mit-mzd-connect/
Oef, 220 euro voor een USB hubje en een software update is wel aan de prijs. Daar bovenop komt dan waarschijnlijk nog arbeidsloon? Jammer dat het geen wireless Android Auto is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Sypher schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:34:
[...]

Oef, 220 euro voor een USB hubje en een software update is wel aan de prijs. Daar bovenop komt dan waarschijnlijk nog arbeidsloon? Jammer dat het geen wireless Android Auto is :'(
Ik raak wel enthousiast van dit nieuwsbericht. Na een lange zoektocht naar een nieuwe occasion heb ik een mooie Mazda 3 gevonden, waarbij mijn enige concessie het ontbreken van Android Auto is.

Vandaar ook mij eerdere vraag over het aantal 12v-aansluitingen. Een losse telefoonhouder met kabel naar de armsteun is niet heel ideaal.

Dat het nu alsnog mogelijk is vind ik wel erg prettig. De prijs is hoog, maar anders zou ik ook betalen voor een update van de ingebouwde navigatie. Dan liever iets meer betalen en meteen goed.

Overigens las ik dat de USB-hub alleen noodzakelijk is voor Apple Carplay. Android Auto zou na een software update al werken. De vraag is of deze update ergens los te verkrijgen is, zonder bij de dealer veel geld te betalen voor het installeren van die USB-hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Na 5 jaar fulltime een Mazda mx5 (uit 2000) gereden te hebben en inmiddels 4 jaar een Opel corsa bifuel (uit 2012), wil ik eigenlijk weer terug naar Mazda (welke er gewoon ontzettend sexy uitzien en volgens mij allemaal erg leuk rijden :9~)

Ondanks dat de mx5 12 jaar ouder was dan de corsa, had ik in de 7 jaar dat ik er totaal mee gereden heb, minder kosten aan dan de corsa die ik eigenlijk om kostenbesparing gekocht had.

Mazda staat al bekend om zijn betrouwbaarheid, maar hoe zit het met de onderhoudskosten? Aan mijn opel heb ik gemiddeld zo'n €1000-1200,- onderhoudskosten gehad per jaar (niet de goedkoopste autogarage met €500,- voor een grote beurt, maar dan nog meer dan nodig is vind ik). Kunnen jullie een inschatting maken van de jaarlijkse onderhoudskosten van jullie Mazda?

Ik zit nog te twijfelen tussen een Mazda 2 en een Mazda 3. Het wordt sowieso een occasion, waarschijnlijk een uit 2014-2016.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 14-07-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

LA-384 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 13:29:
Mazda staat al bekend om zijn betrouwbaarheid, maar hoe zit het met de onderhoudskosten? Aan mijn opel heb ik gemiddeld zo'n €1000-1200,- onderhoudskosten gehad per jaar (niet de goedkoopste autogarage met €500,- voor een grote beurt, maar dan nog meer dan nodig is vind ik). Kunnen jullie een inschatting maken van de jaarlijkse onderhoudskosten van jullie Mazda?

Ik zit nog te twijfelen tussen een Mazda 2 en een Mazda 3. Het wordt sowieso een occasion, waarschijnlijk een uit 2014-2016.
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Mazda's hebben 3 jaar garantie en met wat meerprijs kan dat zelfs 5 jaar zijn. Die extra 2 jaren kun je gedurende de hele standaard garantieperiode nog bijkopen, voor zover ik weet. Auto's gaan pas serieus geld kosten als ze ouder worden. Ik rij zelf nooit in oude auto's. Nieuw of jong kopen en na een paar jaar weer verkopen. Je schrijft meer af, maar het scheelt ook in gedoe en andere kosten. Een merk als Mazda zal qua kosten nooit boven de Duitsers uit komen, want die weten vaak van stevige prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Daar heb je wel gelijk in ja. Ik wist niet dat Duitsers daarom bekend stonden, ik dacht juist dat Japanners wat duurdere onderdelen kende.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 15-07-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 19:08
Nadat ik eerder al eens de volgende Mazda's heb gehad:

• Mazda 626 2.0 12v HB
• Mazda 626 2.0 16v
• Mazda 626 2.5 v6 24v
• Mazda Demio 1.5
• Mazda Xedos 9 2.5 v6 24v

Heb ik vandaag een Mazda 6 Sportbreak S-VT GT-L 2.5 uit 2009 gekocht met alles erop en eraan. Duitse auto; aantoonbaar 1ste eigenaar.

ZOOM ZOOM :)

Aankomend weekend ophalen waarschijnlijk. :)

[ Voor 12% gewijzigd door vosss op 14-07-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
djhartman schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:54:
Camera inbouwen voor die mazda3 is idd niet zo lastig omdat dat specifieke model bijna altijd al de bedrading tot achterin heeft (lig de hatchbacks). Is dan dus ook meteen net als OEM, want zelfde koppeling op de entertainment unit als OEM.

Let wel, dat voor zover ik weet meesturende guide lines niet mogelijk is. Althans ik heb nog niet hardware kunnen vinden die het mogelijk maakt. Dat is wel bijzonder jammer.

Hier mijn ervaring met inbouwen in mijn Mazda 3 2014 hatchback
Gister mijn achteruitrij camera setje voor de Mazda ontvangen (die uit je link). Keurig 6V op de verpakking aangevinkt en de inhoud zag er veelbelovend uit (juiste formaat lampje en zo). Echter, bij de eerste test bij je inbouwbeschrijving (dank daarvoor, had ik veel aan), lukt het me niet om een plaatje op het scherm te krijgen.

Dus: klep ontdaan van beplating, het tussenstuk-kabel ertussen geklikt, video kabel aangesloten op het cameraatje, voedingskabel aan de ene kant met de losse draadjes even uit de losse hand aan elkaar geknoopt (op de juiste manier, zonder dat ze kortsluiting kunnen veroorzaken) en aan de ander kant in het cameraatje geplugd. Dan testen door de auto aan te zetten en op de P-knop te drukken. Ik krijg dan keurig de parkeersensoren, maar geen camerabeeld. Ook niet als ik de achteruitversnelling gebruik. Zie ik hier iets over het hoofd? Moet ik nog ergens een instelling omzetten om het te activeren?

Ik heb gecheckt of ik 6V kreeg bij de camera, dat was zo. Of zou ik stiekem toch een 12V versie gekregen hebben? In het begeleidend schrijven (minuscule handleiding) hadden ze het telkens over 12V...

Nou ja, een tip is welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meloenie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-05-2024
LA-384 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 13:49:
Daar heb je wel gelijk in ja. Ik wist niet dat Duitsers daarom bekend stonden, ik dacht juist dat Koreanen wat duurdere onderdelen kende.
Hopelijk een typefoutje want mag aannemen dat je weet dat mazda uit japan komt.....

Hier vind je de advies onderhoudsprijzen, die ik best schappelijk vind:

https://www.mazda.nl/asse...hure_6Gen_feb2018_3-4.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door meloenie op 15-07-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
meloenie schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:35:
[...]

Hopelijk een typefoutje want mag aannemen dat je weet dat mazda uit japan komt.....

Hier vind je de advies onderhoudsprijzen, die ik best schappelijk vind:

https://www.mazda.nl/asse...hure_6Gen_feb2018_3-4.pdf
Dat was inderdaad een slechte fout van mij. Bedankt voor dat overzicht, dat maakt het wel inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
[...]

Laat maar dan. Heb net een hagelnieuwe Mazda 2, als ik dan ook iets moet gaan betalen voor iets wat vorig jaar al werd beloofd voor alle auto's die MZD hadden, die dit ook met een update konden, dan kunnen ze bij mij de boom in. En laat MZD nu al zo traag zijn met starten, zal dit er niet veel beter op worden. Prima auto's hoor, maar softwarematig valt er heel wat te leren van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

vosss schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:58:
Nadat ik eerder al eens de volgende Mazda's heb gehad:

• Mazda 626 2.0 12v HB
• Mazda 626 2.0 16v
• Mazda 626 2.5 v6 24v
• Mazda Demio 1.5
• Mazda Xedos 9 2.5 v6 24v

Heb ik vandaag een Mazda 6 Sportbreak S-VT GT-L 2.5 uit 2009 gekocht met alles erop en eraan. Duitse auto; aantoonbaar 1ste eigenaar.

ZOOM ZOOM :)

Aankomend weekend ophalen waarschijnlijk. :)
Ik ben nog steeds met een 626 1.8 LX uit 2000 bezig, ding wil maar niet kapot.
Pas 200k op de teller, die gaat nog wel tijd mee.
1 klein probleem, die achterste wielkastranden

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 16-07-2018 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-07 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

[...]

Wireless android auto is nog niet uit toch? Wordt dat niet gewoon een update?

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
cranebird schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:35:
[...]
Gister mijn achteruitrij camera setje voor de Mazda ontvangen (die uit je link). Keurig 6V op de verpakking aangevinkt en de inhoud zag er veelbelovend uit (juiste formaat lampje en zo). Echter, bij de eerste test bij je inbouwbeschrijving (dank daarvoor, had ik veel aan), lukt het me niet om een plaatje op het scherm te krijgen.

Ik heb gecheckt of ik 6V kreeg bij de camera, dat was zo. Of zou ik stiekem toch een 12V versie gekregen hebben? In het begeleidend schrijven (minuscule handleiding) hadden ze het telkens over 12V...
Dat is gek. Er staat wel 6Volt op de lijn zeg je, dus het ligt niet aan je entertainment systeem ofzo.
Misschien heb je pech en is de camera gewoon stuk... blijft Chinees spul natuurlijk :(
Je zou kunnen proberen met een losse voeding te kijken of de camera zelf werkt.

Vervelend zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 15:15
Isniedood schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:51:
[...]

Wireless android auto is nog niet uit toch? Wordt dat niet gewoon een update?
Ja, maar volgens nieuws: Google maakt draadloze koppeling Android Auto mogelijk moet ook de receiver geschikt zijn voor draadloze verbindingen. Nu heeft MZD Connect sowieso WiFi & Bluetooth dus lijkt me dat dit wel goed zou zitten dan.

Zou wel fijn zijn als het wel zou kunnen, dan kan ik mijne OnePlus gewoon met zijn eigen quickcharger opladen ipv de trage ingebouwde poorten :)

Maar hoe dan ook - afgezien van de prijs - blijft de upgrade alsnog tempting, want ik zou wel graag Waze willen kunnen draaien ipv de ingebouwde navigatie. Daar moet ik sowieso volgend jaar weer een X euro tegenaan gooien om weer updates te mogen kopen en de kwaliteit / up-to-dateheid is nou ook niet heel geweldig dus maakt de eerder genoemde kosten ook wat makkelijker te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djhartman
Sypher schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:10:
[...]
Afgezien van de prijs - blijft de upgrade alsnog tempting, want ik zou wel graag Waze willen kunnen draaien ipv de ingebouwde navigatie. Daar moet ik sowieso volgend jaar weer een X euro tegenaan gooien om weer updates te mogen kopen en de kwaliteit / up-to-dateheid is nou ook niet heel geweldig dus maakt de eerder genoemde kosten ook wat makkelijker te accepteren.
Zo denk ik er ook over. Over een jaar of wat is dit systeem zo outdated dat je je blauw zit te ergeren en dat je het alsnog CP/AA wil. Kan je net zo goed meteen inleggen (mocht je het geld ervoor hebben natuurlijk).

Ik heb al contact gelegd met de dealer, maar ze wisten nog van niets. Ik geloof dat 6 augustus ook pas de echte release datum is, dus wslk staat het dan pas helemaal in hun systemen enzo. Mijn naam staat lig boven in hun lijstje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meloenie
Nou op de Nederlandse site van Mazda staat ook de melding van Cp/aa

https://www.mazda.nl/nieu...nu-ook-met-apple-carplay/

Gaat dus €349 kosten........damn

En niet draadloos, connectie via usb kabel.....

[ Voor 12% gewijzigd door meloenie op 16-07-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

meloenie schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:57:
Nou op de Nederlandse site van Mazda staat ook de melding van Cp/aa

https://www.mazda.nl/nieu...nu-ook-met-apple-carplay/

Gaat dus €349 kosten........damn

En niet draadloos, connectie via usb kabel.....
Over Android Auto lees ik niets. :/
En andere prijzen dan in Duitsland? Vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ik kan niet wachten tot het weekend dat ik mn nieuwe auto kan ophalen.

De 2009 mazda 6 had geen achteruitrij camera als optie toch? Dat ben ik vergeten te checken toen ik daar was, maar ik zie op internet wel met een mazda navigatie mèt camera. Klopt het dat dat pas een optie was vanaf de facelift?

Ik zet er op termijn toch een android radio in, maar ik weet dus niet zeker of er achteruitrij camera in zit al.

In het boekje wat erbij zat werd daar wel over gerept namelijk en het zou raar zijn om daarover te hebben in een boekje wat 2 jaar voor de facelift en die optie uitgekomen is.

Iemand? :)
Het is een gt-l uitvoering met volgens mij alle opties zo een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-07 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

M-ThijZ schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:49:
[...]

Over Android Auto lees ik niets. :/
En andere prijzen dan in Duitsland? Vaag.
Op de facebook:
Mazda Nederland Hi Marcel, het gaat hier om Apple CarPlay. Android Auto is nog niet beschikbaar in Nederland. ^RG

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik zou mij zo voor kunnen stellen dat de software update gelijk is binnen EU en wel degelijk Android Auto support toevoegt. Omdat Android Auto officieel niet in NL uitgebracht is, zal het wel niet in een marketing uiting gezet worden.

Dus even wachten totdat iemand van het forum de update voor Apple Carplay laat uitvoeren en zo vriendelijk is om het ook even te testen met een Android toestel. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranebird
djhartman schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:07:
[...]

Dat is gek. Er staat wel 6Volt op de lijn zeg je, dus het ligt niet aan je entertainment systeem ofzo.
Misschien heb je pech en is de camera gewoon stuk... blijft Chinees spul natuurlijk :(
Je zou kunnen proberen met een losse voeding te kijken of de camera zelf werkt.

Vervelend zeg.
Jup, getest met externe voeding en monitor en de camera is inderdaad defect. Contact opgenomen met de verkoper en aliexpress. Ga ik eindelijk uitvinden hoe goed die zijn qua service :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
De 1st gen 6 (2007) is weer door de APK, met alleen een kleine beurt en geen verder onderhoud het afgelopen jaar. Hij gaat ondertussen behoorlijk gelijk op met mijn ouwe Nissan Sunny qua betrouwbaarheid en (geen) kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Vandaag de mazda 6 2.5 opgehaald. Rijdt heerlijk :)

Enige waar ik echt van baal is dat ik volgens mij geen mogelijkheid heb tot handsfree bellen. Bluetooth zie ik ook nergens in de instellingen van de radio/navigatiescherm.

Kloterij is dat de boekjes in het duits zijn en mijn duits niet best. Iemand een idee of het mogelijk is om mn telefoon te verbinden met dat scherm? Anders zit er niks anders op dan een android radio te kopen. Die werkte in mn Avensis prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

vosss schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:29:
Enige waar ik echt van baal is dat ik volgens mij geen mogelijkheid heb tot handsfree bellen. Bluetooth zie ik ook nergens in de instellingen van de radio/navigatiescherm.

Kloterij is dat de boekjes in het duits zijn en mijn duits niet best. Iemand een idee of het mogelijk is om mn telefoon te verbinden met dat scherm? Anders zit er niks anders op dan een android radio te kopen. Die werkte in mn Avensis prima. :)
Je hebt vast wel eens van Google gehoord?

https://www.mazda.ca/glob...a6/2009_mazda6_om_eng.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
vosss schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:29:
Vandaag de mazda 6 2.5 opgehaald. Rijdt heerlijk :)

Neem aan dat je gen 2 hebt? Het belknopje op het stuur doet wonderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Snowhite0901 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:55:
[...]

Neem aan dat je gen 2 hebt? Het belknopje op het stuur doet wonderen
Die doet niks behalve het geluid dempen. Ofja, het zal vast wat doen, maar ik weet niet wat ik daarna moet doen. De handleiding die in de post ervoor genoemd werd kom ik zo niet aan uit. Er word in diverse pagina's verwezen naar de aparte handleiding voor de auto's met navigatiescherm en die is duits en kan ik niet vinden met google in het engels.

Mijn telefoon vind niks op Bluetooth in elk geval. Misschien moet ik op dat knopje spraak/telefoon drukken en dan mn telefoon laten zoeken met bluetooth? De hele handleiding vind ik nogal vaag voor zoiets triviaals als even een mobieltje pairen.

Goed, ik heb vandaag 600km gereden om die auto op te halen en had maar 4 uur slaap achter de rug, dus wellicht dat dat ook mee speelt dat ik er momenteel geen jota van snap.

Ik had verwacht dat ik gewoon een bluetooth optie of menuutje op dat scherm zou hebben, maar dat is er dus niet.

Mocht iemand eenzelfde 6 gen 2 pre facelift met navigatie hebben en me in de juiste richting kan sturen of een tip kunnen geven heel graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door vosss op 21-07-2018 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
vosss schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 00:01:
[...]

Die doet niks behalve het geluid dempen. Ofja, het zal vast wat doen, maar ik weet niet wat ik daarna moet doen. De handleiding die in de post ervoor genoemd werd kom ik zo niet aan uit. Er word in diverse pagina's verwezen naar de aparte handleiding voor de auto's met navigatiescherm en die is duits en kan ik niet vinden met google in het engels.

Mijn telefoon vind niks op Bluetooth in elk geval. Misschien moet ik op dat knopje spraak/telefoon drukken en dan mn telefoon laten zoeken met bluetooth? De hele handleiding vind ik nogal vaag voor zoiets triviaals als even een mobieltje pairen.

Goed, ik heb vandaag 600km gereden om die auto op te halen en had maar 4 uur slaap achter de rug, dus wellicht dat dat ook mee speelt dat ik er momenteel geen jota van snap.

Ik had verwacht dat ik gewoon een bluetooth optie of menuutje op dat scherm zou hebben, maar dat is er dus niet.

Mocht iemand eenzelfde 6 gen 2 pre facelift met navigatie hebben en me in de juiste richting kan sturen of een tip kunnen geven heel graag :)
Ik heb hem zonder navi en ik bedoel inderdaad dat spraakknopje. Dan komt er bij mij een gesproken menu die je ook met je stem bediend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vosss
Snowhite0901 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:09:
[...]

Ik heb hem zonder navi en ik bedoel inderdaad dat spraakknopje. Dan komt er bij mij een gesproken menu die je ook met je stem bediend.
Het is gelukt. Dat spraakknopje had ik al op geduwd, maar dan verscheen er een microfoon in beeld een als ik iets zei dan zei een stem: "dit commando is niet beschikbaar op dit scherm".

Bleek dat ik dat knopje langer dan een seconde ingedrukt moest houden en dan kom ik in een gesproken keuzemenu. Telefoon is dus nu gekoppeld; alleen verbaas ik me er nu weer over dat ik ofwel weer iets verkeerd doe ( :P ) ofwel dat het telefoonboek van mn telefoon niet overgenomen wordt en ik alles met de hand moet invoeren. Hij zegt in elk geval telefoonboek is leeg en ik hoor nergens in de verschillende menu's een optie van synchroniseer dat telefoonboek even of iets.

Heeft dat te maken met het spraakherkenninggebeuren dat ie geen idee heeft hoe jij je contacten uitspreekt? Eentje handmatig nummer en naam toevoegen werkt wel prima overigens.

PS: mijn falen lag dus aan die 600km rijden en weinig nachtrust, want vanochtend had ik het zo voor elkaar :D

=edit=
Denk dat het hier mis ging:
NOTE (With the navigation system) When the talk button is pressed with a long press, the hands-free system is activated without having to speak “Telephone” or “Phone”. For vehicles with a navigation system, the navigation system is activated by speaking the voice recognition command of the navigation system after pressing the talk button (Short press). For voice recognition details with the navigation system, refer to the separate “NAVIGATION SYSTEM MANUAL”.
In die duitse navigation manual staat slechts 1 pagina over bluetooth en niks over verbinden en 1x kort op dat knopje drukken herkent geen commando's over het bellen; die is dus kennelijk om een adres in te geven en niet om te bellen. Lang drukken dus.

Nu alleen nog zoeken of ik mn telefoonboek van mn telefoon over kan nemen zonder alles handmatig in te voeren. Ik zou zeggen van wel, want hij geeft de keuze tussen nummer toevoegen en naam toevoegen. Ik zou dan denken dat ik de naam bij elk afzonderlijk nummer moet toevoegen zodat hij weet hoe ik de naam uitspreek.

Straks maar weer eens verder puzzelen :)

=edit2=
Toch nog even verder gelezen in de handleiding:
Import contact Phonebook data from your device (Mobile phone) can be sent and registered to your Bluetooth Hands-Free phonebook using Bluetooth.
1. Activate Bluetooth Hands-Free (page 6-74).
2. Say: [Beep] “Phonebook”
3. Prompt: “Select one of the following: New entry, edit, list names, delete, erase all or import contact.”
4. Say: [Beep] “Import contact”
5. Prompt: “Ready to receive a contact from the phone.”
6. Device (Mobile phone) operation: Select one entry from the phonebook and send it using Bluetooth.
7. Prompt: “X (Number of locations which include data) numbers have been imported. What name would you like to use for these numbers?”
8. Say: [Beep] “XXXXX... (Ex. “Mary's phone”)” (Say a voice tag for the name registered.)
9. Prompt: “Adding XXXXX... (Ex. “Mary's phone”) (Voice tag). Is this correct?”
10. Say: [Beep] “Yes”
11. Prompt: “Number saved. Would you like to import another contact?”
12. Say: [Beep] “Yes” or “No”
13. If “Yes”, the procedure proceeds to Step 5. If “No”, the procedure proceeds to Step 14.
14. Prompt: “Returning to main menu.”
Contacten delen via bluetooth. Goed. Dat ga ik straks regelen. Top. Alles im grief. Dank voor de hulp :)

Net nog ff een stukje gereden, maar die 2.5 loopt toch erg lekker. Niet snel of erg sportief, maar gewoon prima vlotjes en lekker sturend. En de Sebring uitlaten klinken ook heel niet verkeerd die eronder zitten :9

Blij met de auto tot dusver. Erg blij. O+

=edit3=
Even een paar fotootjes:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/rr03gp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/sg5tux.jpg

De uitlaten waren nogal vies en volgens mij lange tijd niet meer gepoetst, als ze dat al ooit waren, en die zagen er allebei zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/14ni9mh.jpg

Aangezien ik al lang geen auto meer gehad heb met glimmende uitlaten heb ik eens gegoogled hoe (en of) ik die nog mooi glimmend kon krijgen en zodoende kwam ik bij Autosol.nl terecht die allerhande poetsspul verkopen. Dus die had ik een foto gestuurd en gevraagd of dat nog schoon zou zijn te maken en welk van hun spul ik nodig zou hebben. Volgens hen zou het met Autosol Metal Polish polijstpasta geen enkel probleem zijn om weer mooi schoon en glimmend te krijgen. Dus dat spul had ik al gekocht voordat ik de auto ging ophalen.

Aangezien ik gisteren nogal bekaf was wegens eerder genoemde korte nacht en 600km rijden had ik weinig zin en tijd over om te proberen die uitlaten schoon te maken, dus maar even heel vlug geprobeerd. Ik denk 5 minuutjes per kant. En dat ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/hvuqut.jpg

Nog niet helemaal schoon, maar voor 5 minuutjes poetsen toch heel niet verkeerd dacht ik zo!
Ik had staalwol 00000 meebesteld. Misschien dat met 0000 beter zou gaan. In elk geval voor mezelf even de bevestiging dat die uitlaten echt nog wel helemaal schoon te krijgen zijn met wat meer werk.

Tot zover een paar fotootjes van mijn "nieuwe" Mazda 6 Sportbreak 2.5 S-VT GT-L :)
Auto is uit 2009 met +/-120dkm gelopen; komt uit Duitsland en is aantoonbaar van de eerste eigenaar; ene Gert met een Duitse achternaam staat in alle papieren tot aan dat ik hem kocht. Gert heeft goed voor zn auto gezorgd zo te zien. Ik ben dat ook van plan. :)

[ Voor 75% gewijzigd door vosss op 21-07-2018 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
Gert met die Duitse achternaam had alleen een grafhekel aan uitlaten poetsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meloenie
Heeft iemand interesse in in mazda 3 bumper beschermstrip? Is voor een sedan maar past zo te zien ook op hatchback model.

Orgineel Mazda zie als voorbeeld :
https://www.mazda.nl/serv...erieur-styling/BHR1V4080/

[ Voor 18% gewijzigd door meloenie op 21-07-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Iemand zo enig idee of er nog update cd's/dvd's te krijgen zijn voor het navigatiesysteem in een 2de generatie mazda 6?

Met google vind ik alleen maar die android radio's als ik daar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 21:58

Cheezus

Luiaard

Aangezien ik sinds 2 weken ook eigenaar ben van een Mazda 6 uit 2009 heb ik daar ook al even naar gezocht. Op marktplaats kom ik wel advertenties tegen (bv. https://www.marktplaats.n...e-update-dvd-2017-18.html) maar ik heb geen idee of die kaarten écht recent zijn. Op het mazda 6 forum heb ik geloof ik ergens gelezen dat er na 2012 geen updates meer zijn uitgebracht..

Wel een fijne auto die 6, het is een business+ 2.0 benzine uit 2009:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OCF83jldfdRKa2jm5r04NEUF/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
@Cheezus dat had ik ook al gelezen. Geen idee. Misschien dat er iemand is die onze vraag ziet hier en kan beantwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Even wat anders; op pagina 5-62 van de handleiding zie ik iets staan over hoger/lager afstellen van de koplampen en daar staat een sterretje bij en onderaan de pagina staat * some models.

Nu heb ik de meest luxe uitvoering, maar dat knopje heb ik niet. Heeft dat iets te maken met die xenonverlichting die erin zit en dat dat niet nodig is dan? Heb nooit een auto gehad met xenon verlichting vanuit de fabriek, dus vandaar mijn vraag. Letterlijk AL mijn vorige auto's (15+) hadden zo een knopje om de koplampen te verstellen en dat waren allemaal (op een paar uitzonderingen na) echt niet de meeste luxe auto's. Zelfs een ouwe Mazda Demio die ik nog ooit gehad heb had zo een knopje.

Regelt deze auto dat zelf, of is dat een of andere optie die de vorige eigenaar niet erbij genomen heeft. Dat laatste lijkt me eigenlijk onzin, maar je weet maar nooit.

Iemand die weet waarom ik dat knopje niet heb? Voor de rest zit de hele reutemeteut erop met spiegels die alarm geven als eentje in je dooie hoek zit, memorystoel, stoelverwarming, bochtverlichting etc etc.

Vandaag voor het eerst in het donker ermee gereden en was dat knopje al aan het zoeken. Ben een beetje flabbergasted nu. Dat is toch juist voor als je flink geladen bent dat je hem wat lager in kan stellen omdat de auto wat achterover hangt dan zodat je tegenliggers niet verblind? :?

[ Voor 6% gewijzigd door vosss op 24-07-2018 01:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Xenon verlichting heeft altijd automagische hoogteregeling voor de lampen simpelweg omdat ze te fel zijn en gelijk verblinden wanneer je ze per ongeluk te hoog in zou stellen.
Dus of je nou alleen, met 5 man of met volledige vakantiebepakking en een sleurhut op je trekhaak gaat rijden alle xenon lampen die je op auto's ziet hebben die automatische hoogteregeling ingebouwd.
Daar hoef (en kan) je dus zelf niks aan te verstellen.
Bij halogeen lampen zit er wel vaak een standenschakelaartje, dat zijn die "some models"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Let op. Bij gen2 is dit wel een puntje wat bekend staat om kapot te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Thanks! Nooit geweten en nooit te oud om nog wat te leren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:18
Gezien android auto toch nooit (voor een fatsoenlijke prijs) zal komen maar een brodit clip gekocht voor de mazda 2 om de telefoon voor navigatie te gaan gebruiken. Binnenkort lange rit door europa en daar vind ik het te risicvol om geen live verkeersupdates te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 10-07 15:36
Ik zal ook maar eens even inchecken in dit topic.

Na jarenlang diverse leasauto's (c30, 3-er, passat cc, astra gt, megane, v40) te hebben gereden een nieuwe job... Op kruipafstand van huis dus geen auto meer in begrepen.

Er staat nu een Mazda 6 sportbreak 2.0 op de oprit. In de kleur Midnight Bronze.
Het is nog even wachten op het kentekenbewijs en dan kan ik er de weg mee op.

Aangezien ik de auto zelf in Duitsland heb opgehaald heeft de eerste grote testrit een goede indruk achtergelaten. Ik kan het overigens iedereen adviseren, gezien het karige aanbod van deze mooie bolides in NL. Ik heb zin in de eerste kilometers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Op tijdelijke duitse platen mag je toch helemaal niet rijden en in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
vosss schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 01:48:
Dat staat er ook niet ;)
De auto staat op zijn oprit, dat Duitse kenteken (ongetwijfeld "export platen") heb je nodig om een auto uit Duitsland uit te voeren.
Mochtje in Nederland een auto hebben die geen geldig kenteken heeft dan kan je een z.g.n. eendagskenteken aanvragen.
Hiermee kan je van je huisadres naar een keuringsstation rijden en weer terug.
Anders zou het onmogelijk zijn om een auto in het buitenland te kopen zonder dat je een flinke aanhanger of een autoambulance hebt.
Zolang er geen Nederlands kenteken op zit mag je uiteraard niet in Nederland rondrijden, daarom kan je er alleen maar naar kijken en de auto poetsen op je eigen oprit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 10-07 15:36
vosss schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 01:48:
Daar is de laatste jaren weer eens wat in veranderd.

De platen met de gele balk, kurzzeitkenteichen worden gedoogd sinds er een officieel kentekenbewijs + registratie bij wordt afgegeven. In het verleden was dit een blanco briefje dat je met de hand moest invullen. Kun je dus alles opzetten, er was ook geen registratie in de Europese databases. Toen was dit echt een no-go.
Medio 2016 is dit in Duitsland veranderd naar een 'officieel' kentekenbewijs voorzien van de nodige info en zegeltjes etc en wordt alles in de centrale europese databank geregistreerd. Als de politie het kenteken intypt krijgen ze nu ook alle onderliggende gegevens, de oude platen, tenaamstelling etc. Ik heb met de het verkeersteam van de landelijke politie gesproken en die hebben het op deze manier uitgelegd.

Ik moest zorgen dat ik het volgende bij me had:
Een verzekering voor dit kenteken MET groene kaart (niet alle duitse verzekeraars geven die, dus even opletten).
Daarbij een BPM vrijstelling voor twee weken aanvragen en bij je hebben (kan gratis via de site van de belastingdienst, even bij de dealer printen zodra je het duitse kenteken hebt). Hiermee mag je als Nederlander tijdelijk met een buitenlands kenteken rijden. Zonder dat je de bekende boete krijgt.
Dan kun je zolang het kenteken geldig is in NL de !noodzakelijke! ritten maken (er is op het anwb forum een topic te vinden waarin hun expert dezelfde conclusie trekt). Ik ben naar huis gereden, volgende dag naar de opvang om de kleine te droppen en toen naar de rdw en weer terug. De marechaussee aan de grens (er stond een motorrijder aan de a12) liet met gewoon passeren zonder controle.

Ik heb de indruk dat de desinformatie vooral verspreid wordt door alle bpm-import bureaus. Om alles lekker schimmig, vaag en lastig te houden terwijl het helemaal niets voorstelt Alle info die google vind is ook gedateerd uit 2014 en 15 of nog ouder.
Als mensen zekerheid hebben stort de handel voor dit soort bedrijven in. Ze schrijven allemaal over kentekens die niet mogen. Maar op magische wijze toveren ze dan later een kenteken te voorschijn waar je wel mee 'mag' rijden :F

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 25-07-2018 09:46 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 75 Laatste