"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Zo, reverse cam is ingebouwd. Inderdaad makkelijk zelf te doen, als je weet hoe. Ik had al wat op internet gezien, maar de details zijn toch wel belangrijk als je net als ik voor het eerst zoiets doet. Daarom hier even een stappenplan voor anderen met een 2013-2017 Hatchback mazda 3. Helaas was het wat laat (en koud), waardoor ik niet aan foto's maken toe ben gekomen. Dit is het filmpje dat ik heb gebruikt ter inspiratie voor mijn installatie.luigi87 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:10:
Die reverse cam is echt een aanrader. Zit er snel in en werkt direct.
Welke dashcam doe jij inbouwen dan?
De gebruikte splice harness van Lajije, wordt ook als bundel met camera verkocht. De geleverde instructies waren nogal summier te noemen (een foto van het geplaatste harnas en het standaard montage plaatje van een reverse camera systeem, dat hier niet echt toepasselijk is). NTSC camera met guiding lines (hoewel ik zonder guiding line geleverd kreeg, maar dat interesseert me niet zo). Er zijn natuurlijk veel andere leveranciers (let op dat Mazda 6V camera's verwacht, terwijl de meeste camera's 12V zijn). Er zijn ook camera's met nachtopties, maar daarvan is de kwaliteit niet altijd veel beter naar ik heb begrepen.
- verwijder de hoedenplank, de touwtjes connectors moet je er in de lengterichting afschuiven (niet eraf trekken)
- verwijder top trim achter boven het raam. Gewoon rustig lostrekken (enkele plastic plugs en 2 metalen wedge plugs).
- verwijder de twee trim pluggen van de linker en rechter raamstijl die zichtbaar zijn geworden. Gebruik een dunne schroevendraaier om het center deel van de plug uit te trekken en dan kan je de hele plug eruit halen.
- verwijder de hoedenplank connectors. De bovenhelft van het bolletje kan je 1,5cm uittrekken en dan kan je de hele plug eruit halen.
- verwijder de raamstijl trim delen door rustig los te trekken. Aan de kant waar het nog vast zit, zitten van die plastic wedges, waardoor dit best lastig kan zijn, omdat de vorm zowel aan de binnenkant bij het raam, als aan de buitenkant klemt. Met wat wrikken komt het echt los, je hebt geen schroevendraaier of ander geweld nodig.
- verwijder de twee trim pluggen (links en rechts) op het onderste deel van de trim
- verwijder een trim plug aan de onderkant (links van het slot).
- verwijder het handvat rechts van het slot. langzaam trekken, komt vanzelf los.
- Nu kan je het hele onderste deel verwijderen door het los te trekken. Het zit vast met een tiental groene pluggen (let op dat deze er niet uitvallen na het verwijderen trouwens) en enkele metalen wedges. Gewoon rondom langzaam trekken.
Sommigen adviseren nu de spanning van de accu af te halen. Ik heb dat niet gedaan, en als je de harness splice hebt is het niet echt nodig ook naar mijn mening (zolang de auto maar uit staat), maar geen garantie van mij natuurlijk
- Je ziet bovenaan, linksonder het derde remlicht, twee stekkers in 2 gemonteerde connectors. Haal de grote stekker los
- Bevestig je splice harnas eerst aan het kabelboom deel en duw dit terug in de ruimte onder het derde remlicht.
- Verbind dan de splice stekker aan de gemonteerde socket.
- TEST: ik heb hier eerst alle onderdelen snel aan elkaar geknoopt zonder installatie, om de camera te testen. Voorkomt veel werk als je camera het niet doet. Vergeet daarna niet de auto weer uit te zetten.
- Ik had een camera unit die aan het kentekenplaat lampje zit. Duw aan de achterkant van het lampje (binnenkant auto) de wedges in en je kan het hele armatuur van het lampje er vanaf de buitenkant uit halen
- Maak het stekkertje voor de voeding van het lampje los (indrukken) en verwijder de rubberen seal (let op de oriëntatie van de seal voor later)
- Zet het lampje over in de nieuwe armatuur (best even klooien, het is een geklemd lampje, en zat goed vast bij mij).
- voer de 2 kabels (voeding en video kabel) van de camera, door de rubberen seal en dan van buiten door het gat in de auto
- verbind het armatuur weer met zijn voedingsstekker
- klik het armatuur van het lampje weer vast in de auto
- voer de twee nieuwe kabels, langs de bestaande kabel boom naar de linker connector. Draai hem er een aantal keer strak omheen, en gebruik tie wraps en tape voor de bevestiging (anders kan het gaan slingeren en een tikkend geluid veroorzaken). Dit deel van de kabel kwam tot ongeveer de achterlichten bij mij.
- verbind de meegeleverde video en de voedingskabel, aan de respectievelijke connectors van de camera kabel.
- Isoleer het open metalen deel van de twee video connectors met een stukje isolatie tape
- wrap de voeding en de video kabel weer om de bestaande kabelboom, richting de connectors (met tape en/of tiewraps).
- de voedingskabel was bij mij net lang genoeg om bij de splice connector te komen. Ik hoefde daarom niet de rode +V die aan de video kabel zit te gebruiken. Ik heb gewoon de +V en ground van de camera met de +Cam en ground van het splice harness verbonden.
- De video kabel verbonden met de video connector aan het harnas en weer met isolatie tape geïsoleerd. Deze kabel (je krijg meestal een vrij lange, aangezien je bij de meeste auto's helemaal naar het middenconsole toe moet [vandaar ook de rode draad aan de videokabel]), kan je evt. vervangen door een flink kortere RCA video kabel van een meter ofzo. Anders kan je het restant van de kabel wegwerken in de ruimte onder het 3e remlicht (gebruik weer tape en tiewraps, of een stukje schuim om te dempen).
- Nu de voeding kabels vastmaken. Gebruik een goede verbinding (ik heb het gesoldeerd) en isoleer de verbinding met krimpkous of isolatie tape.
- Controleer of de nieuwe draden niet over metalen randen schuren, dat zorgt voor slijtage van de kabels en uiteindelijk gaat er dan iets stuk.
- TEST nogmaals
- Gewoon terugplaatsen en dan aandrukken op alle plekken waar pluggen zitten. Let wel op dat je nieuwe draad de plug gaten vakkundig omzeild. Eerst zat mijn video kabel op de plek van de grote pen/gat verbinding boven het slot en als het daar tussen komt, dan heb je niet lang lol van je camera gok ik.
- De hoedenplank pluggen zijn het lastigste terug te plaatsen. Zorg dat het bolletje goed uitgetrokken staat. De plugkant moet je een beetje samenknijpen, anders krijg je de vier delen van de spreider mogelijk niet weer goed in het gat. Heb hier echt even mee zitten klooien, maar met beleid kom je er uiteindelijk wel.
- De trim pluggen ook eerst het middendeel uittrekken, voordat je de plug weer terug zet. Dan middendeel indrukken en klaar.
[ Voor 5% gewijzigd door djhartman op 05-03-2018 16:27 . Reden: wat info over gebruikte onderdelen ]
Wel vrij breed.. het was een van de weinige voertuigen waar mijn oud-collega een Wikipedia: English longbow in tas achterin kwijt kon.. overdwars dus..Exirion schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:22:
[...]
Ook die is niet super groot. Sterker nog, de totale lengte is 3 cm minder dan van de 3 sedan. In de 3 sedan heb ik een TV in een doos van 1.68m lang mee naar huis gekregenAls je een ruimere SUV wil dan moet je een CX-9 laten importeren, want groter dan de CX-5 heeft Mazda in Nederland niet.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Toppie! Ik heb zelf ook lopen klooijen toen maar erna niet de tijd gehad om dit te delen. Hopelijk hebben anderen er ook wat aan ja!djhartman schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:09:
[...]
Zo, reverse cam is ingebouwd. Inderdaad makkelijk zelf te doen, als je weet hoe. Ik had al wat op internet gezien, maar de details zijn toch wel belangrijk als je net als ik voor het eerst zoiets doet. Daarom hier even een stappenplan voor anderen met een 2013-2017 Hatchback mazda 3. Helaas was het wat laat (en koud), waardoor ik niet aan foto's maken toe ben gekomen. Dit is het filmpje dat ik heb gebruikt ter inspiratie voor mijn installatie.
De gebruikte splice harness van Lajije, wordt ook als bundel met camera verkocht. De geleverde instructies waren nogal summier te noemen (een foto van het geplaatste harnas en het standaard montage plaatje van een reverse camera systeem, dat hier niet echt toepasselijk is). NTSC camera met guiding lines (hoewel ik zonder guiding line geleverd kreeg, maar dat interesseert me niet zo). Er zijn natuurlijk veel andere leveranciers (let op dat Mazda 6V camera's verwacht, terwijl de meeste camera's 12V zijn). Er zijn ook camera's met nachtopties, maar daarvan is de kwaliteit niet altijd veel beter naar ik heb begrepen.Ok, alles zit los
- verwijder de hoedenplank, de touwtjes connectors moet je er in de lengterichting afschuiven (niet eraf trekken)
- verwijder top trim achter boven het raam. Gewoon rustig lostrekken (enkele plastic plugs en 2 metalen wedge plugs).
- verwijder de twee trim pluggen van de linker en rechter raamstijl die zichtbaar zijn geworden. Gebruik een dunne schroevendraaier om het center deel van de plug uit te trekken en dan kan je de hele plug eruit halen.
- verwijder de hoedenplank connectors. De bovenhelft van het bolletje kan je 1,5cm uittrekken en dan kan je de hele plug eruit halen.
- verwijder de raamstijl trim delen door rustig los te trekken. Aan de kant waar het nog vast zit, zitten van die plastic wedges, waardoor dit best lastig kan zijn, omdat de vorm zowel aan de binnenkant bij het raam, als aan de buitenkant klemt. Met wat wrikken komt het echt los, je hebt geen schroevendraaier of ander geweld nodig.
- verwijder de twee trim pluggen (links en rechts) op het onderste deel van de trim
- verwijder een trim plug aan de onderkant (links van het slot).
- verwijder het handvat rechts van het slot. langzaam trekken, komt vanzelf los.
- Nu kan je het hele onderste deel verwijderen door het los te trekken. Het zit vast met een tiental groene pluggen (let op dat deze er niet uitvallen na het verwijderen trouwens) en enkele metalen wedges. Gewoon rondom langzaam trekken.
Sommigen adviseren nu de spanning van de accu af te halen. Ik heb dat niet gedaan, en als je de harness splice hebt is het niet echt nodig ook naar mijn mening (zolang de auto maar uit staat), maar geen garantie van mij natuurlijkAls alles werkt kan de trim er in omgekeerde volgorde weer op.
- Je ziet bovenaan, linksonder het derde remlicht, twee stekkers in 2 gemonteerde connectors. Haal de grote stekker los
- Bevestig je splice harnas eerst aan het kabelboom deel en duw dit terug in de ruimte onder het derde remlicht.
- Verbind dan de splice stekker aan de gemonteerde socket.
- TEST: ik heb hier eerst alle onderdelen snel aan elkaar geknoopt zonder installatie, om de camera te testen. Voorkomt veel werk als je camera het niet doet. Vergeet daarna niet de auto weer uit te zetten.
- Ik had een camera unit die aan het kentekenplaat lampje zit. Duw aan de achterkant van het lampje (binnenkant auto) de wedges in en je kan het hele armatuur van het lampje er vanaf de buitenkant uit halen
- Maak het stekkertje voor de voeding van het lampje los (indrukken) en verwijder de rubberen seal (let op de oriëntatie van de seal voor later)
- Zet het lampje over in de nieuwe armatuur (best even klooien, het is een geklemd lampje, en zat goed vast bij mij).
- voer de 2 kabels (voeding en video kabel) van de camera, door de rubberen seal en dan van buiten door het gat in de auto
- verbind het armatuur weer met zijn voedingsstekker
- klik het armatuur van het lampje weer vast in de auto
- voer de twee nieuwe kabels, langs de bestaande kabel boom naar de linker connector. Draai hem er een aantal keer strak omheen, en gebruik tie wraps en tape voor de bevestiging (anders kan het gaan slingeren en een tikkend geluid veroorzaken). Dit deel van de kabel kwam tot ongeveer de achterlichten bij mij.
- verbind de meegeleverde video en de voedingskabel, aan de respectievelijke connectors van de camera kabel.
- Isoleer het open metalen deel van de twee video connectors met een stukje isolatie tape
- wrap de voeding en de video kabel weer om de bestaande kabelboom, richting de connectors (met tape en/of tiewraps).
- de voedingskabel was bij mij net lang genoeg om bij de splice connector te komen. Ik hoefde daarom niet de rode +V die aan de video kabel zit te gebruiken. Ik heb gewoon de +V en ground van de camera met de +Cam en ground van het splice harness verbonden.
- De video kabel verbonden met de video connector aan het harnas en weer met isolatie tape geïsoleerd. Deze kabel (je krijg meestal een vrij lange, aangezien je bij de meeste auto's helemaal naar het middenconsole toe moet [vandaar ook de rode draad aan de videokabel]), kan je evt. vervangen door een flink kortere RCA video kabel van een meter ofzo. Anders kan je het restant van de kabel wegwerken in de ruimte onder het 3e remlicht (gebruik weer tape en tiewraps, of een stukje schuim om te dempen).
- Nu de voeding kabels vastmaken. Gebruik een goede verbinding (ik heb het gesoldeerd) en isoleer de verbinding met krimpkous of isolatie tape.
- Controleer of de nieuwe draden niet over metalen randen schuren, dat zorgt voor slijtage van de kabels en uiteindelijk gaat er dan iets stuk.
- TEST nogmaals
Hopelijk is dit nuttig voor iemand.
- Gewoon terugplaatsen en dan aandrukken op alle plekken waar pluggen zitten. Let wel op dat je nieuwe draad de plug gaten vakkundig omzeild. Eerst zat mijn video kabel op de plek van de grote pen/gat verbinding boven het slot en als het daar tussen komt, dan heb je niet lang lol van je camera gok ik.
- De hoedenplank pluggen zijn het lastigste terug te plaatsen. Zorg dat het bolletje goed uitgetrokken staat. De plugkant moet je een beetje samenknijpen, anders krijg je de vier delen van de spreider mogelijk niet weer goed in het gat. Heb hier echt even mee zitten klooien, maar met beleid kom je er uiteindelijk wel.
- De trim pluggen ook eerst het middendeel uittrekken, voordat je de plug weer terug zet. Dan middendeel indrukken en klaar.
- leeg -
Kreeg net een telefoontje dat exact mijn model in dezelfde kleur op voorraad staat en dat ik hem de 24ste kan hebben. Mazzeltje dus.Damic schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:10:
[...]
Volgende keer vragen wat er op de parking staat (in Kallo) en niet verkocht is
Verwijderd
Heb sinds vorig weekend dat bij het opstarten en enkel in zijn 3 specifiek bij loslaten gas er een flinke ratel/rammel hoorbaar is onder de motorkap schat ik.
Alleen niet altijd dus......gisteren bij iedere keer starten. Vandaag weer niet. Klinkt echt als een krakend gerammel.
Maakte het geluid overigens ook een keer half toen ik na het rijden paar minuten later onder de motorkap keek.
Mochten jullie ideeën hebben die ik met de garage kan bespreken! Alles is welkom. Google gaat alle kanten op. Van sensoren tot kleppen en versnellingsbak.
Verder rijdt hij dus als een zonnetje.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 10:03 ]
Klopt inderdaad. Ik heb destijds ook naar de CX3 en de 3 gekeken.Isniedood schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:13:
[...]
Op het oog zou je denken dat de CX3 groter is maar niets is minder waar. De CX3 is gebouwd op de wielbasis van de mazda 2. De mazda 3 is ruimer van binnen.
Bij de CX3 zaten mijn knieën achter de bestuurdersstoel echt in de stoel gedrukt, terwijl ik bij de 3 nog ruimte over had.
Als je het Bose audiopakket hebt in de CX3 is je kofferbak ook nog eens kleiner dan anders omdat de versterker ervoor zorgt dat de bodem hoger ligt, ook iets om rekening mee te houden.
De CX-3 is eigenlijk een beetje een vreemd model. De 3 heeft voor z'n klasse een erg ruime wielbasis, dus een SUV-achtig model daarop baseren resulteert al snel in iets met de afmetingen van een CX-5. Daarom hebben ze voor het 2-platform gekozen, maar die is voor een dergelijke auto weer aan de krappe kant, waardoor je een model hebt met '3' erin, maar beduidend minder ruimte terwijl je juist meer verwacht. Niet zo handig gedaan dit.Arquero schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:11:
Klopt inderdaad. Ik heb destijds ook naar de CX3 en de 3 gekeken.
Bij de CX3 zaten mijn knieën achter de bestuurdersstoel echt in de stoel gedrukt, terwijl ik bij de 3 nog ruimte over had.
Als je het Bose audiopakket hebt in de CX3 is je kofferbak ook nog eens kleiner dan anders omdat de versterker ervoor zorgt dat de bodem hoger ligt, ook iets om rekening mee te houden.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Is dat niet sowieso een beetje het lot van de bulky SUV modellen. Alles moet er voor het design heel grof uitzien, maar ik heb niet het idee dat het echt een ruimere auto oplevert (met name dan de kleine modellen). De hoge instap kost best wat ruimte. Die Toyota C-HR zit ik ook niet heel fijn op de achterbank. Kan daar met mijn 1.90m niet rechtop zitten door de naar binnen komende zijkanten.Exirion schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:22:
[...]
De CX-3 is eigenlijk een beetje een vreemd model. De 3 heeft voor z'n klasse een erg ruime wielbasis, dus een SUV-achtig model daarop baseren resulteert al snel in iets met de afmetingen van een CX-5. Daarom hebben ze voor het 2-platform gekozen, maar die is voor een dergelijke auto weer aan de krappe kant, waardoor je een model hebt met '3' erin, maar beduidend minder ruimte terwijl je juist meer verwacht. Niet zo handig gedaan dit.
Ja, ik denk ook dat SUV's vooral populair zijn vanwege het uiterlijk vertoon en de hoge zit. Als je echt veel ruimte wil dan kun je beter een Mazda 6 dan een CX-5 nemen, en dat geldt zeker als je voor een stationwagon kiest.Isniedood schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:39:
Is dat niet sowieso een beetje het lot van de bulky SUV modellen. Alles moet er voor het design heel grof uitzien, maar ik heb niet het idee dat het echt een ruimere auto oplevert (met name dan de kleine modellen). De hoge instap kost best wat ruimte. Die Toyota C-HR zit ik ook niet heel fijn op de achterbank. Kan daar met mijn 1.90m niet rechtop zitten door de naar binnen komende zijkanten.
Ik heb voor de zelfde keuze gestaan. Ben de Mazda in gegaan om naar de CX-5 te kijken omdat ik hem mooi vind en graag een hoge zit wilde, maar de hoge auto's vond ik te prijzig worden met mijn opties. uiteindelijk eerst in de 3 proefgereden om daarna in de hogere CX-3 te gaan rijden. Dat viel vies tegen,ik vond het ontbreken van de midden steun erg jammer, en de ruimte tussen de stoelen was fors kleiner vergeleken met de 3. Ik cruise sinds november lekker rond in een 3 HB Skylease GT, heerlijke auto.Arquero schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:11:
[...]
Klopt inderdaad. Ik heb destijds ook naar de CX3 en de 3 gekeken.
Enige min puntje is dat een vrachtwagen zijn trailer in mijn achterkant gedraaid heeft. Achterklep gedeukt en bumper flink geraakt, de ruit gelukkig heel, maar ik mis momenteel wel de piepertjes achter én voor. Over 3 weken wordt die gerepareerd

klik voor groter
[ Voor 7% gewijzigd door skoozie op 07-03-2018 15:42 . Reden: plaatje toegevoegd ]
Ze zijn niet echt vrachtwagenbestendig inderdaadskoozie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:59:
[...]
Ik heb voor de zelfde keuze gestaan. Ben de Mazda in gegaan om naar de CX-5 te kijken omdat ik hem mooi vind en graag een hoge zit wilde, maar de hoge auto's vond ik te prijzig worden met mijn opties. uiteindelijk eerst in de 3 proefgereden om daarna in de hogere CX-3 te gaan rijden. Dat viel vies tegen,ik vond het ontbreken van de midden steun erg jammer, en de ruimte tussen de stoelen was fors kleiner vergeleken met de 3. Ik cruise sinds november lekker rond in een 3 HB Skylease GT, heerlijke auto.
Enige min puntje is dat een vrachtwagen zijn trailer in mijn achterkant gedraaid heeft. Achterklep gedeukt en bumper flink geraakt, de ruit gelukkig heel, maar ik mis momenteel wel de piepertjes achter én voor. Over 3 weken wordt die gerepareerd
Maar ik ben ook zeer tevreden over mijn 3. Ik heb zelf een GT-M en de opties die erop zitten bevallen me prima. Ik zou eigenlijk nooit stuurverwarming gekozen hebben, maar na het krabben van de voorruit is het toch wel erg lekker
Yikes, dat zie je nooit graag, maar met zon nieuwe auto doet het altijd nog wat extra pijnskoozie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:59:
[...]
Als dat via de verzekering gaat dan word het een nieuwe achterklep, lichten worden overgezet de rest is volgens mij nieuw.Exirion schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:30:
Zonde ja, hopelijk wordt het helemaal perfect gerepareerd met vervangende onderdelen
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Maar het deed wel ff pijn toen ik hem zo aantrof.
[ Voor 10% gewijzigd door skoozie op 07-03-2018 17:44 ]
Ik had dit met de kentekenhouder. De dealer had die er niet zuiver recht op gemonteerd, en dat zag ik bij aflevering meteen. Het was maar een paar millimeter, maar toch. Is vervangen door een andere houder, meteen zonder tekst eropskoozie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:44:
Ook aangegeven dat de plakplaatjes "Mazda 3" en "skyactive" na afloop niet terug hoeven.
Overigens is het apart dat bij de hatchback blijkbaar vierkante kapjes zijn gebruikt om de montagepunten voor een trekoog af te dekken, terwijl het bij de sedan ronde kapjes zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Exirion op 07-03-2018 18:06 ]
Herkenbaar.. onze 6 was ook niet Landrover bestendig.. De beste man probeerde voor de eerste keer zijn automatisch parkeren feature uit.. ik vrees dat het ook de laatste keer was dat hij het probeert..skoozie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:44:
Nieuwe bumper, nieuwe klep, nieuwe rechter achterlicht, daar is een hoekje vanaf gebroken. Is een lease auto dus wordt idd goed gerepareerd. Ook aangegeven dat de plakplaatjes "Mazda 3" en "skyactive" na afloop niet terug hoeven.
Maar het deed wel ff pijn toen ik hem zo aantrof.
Inmiddels wel netjes gefixed.
Mazda UK heeft een goede klantenservice die zorgt dat er orginele onderdelen gebruikt worden (indien onderdelen vervangen moeten worden) en betaald zelf (een deel van) je eigen risico...
Je kunt de midden steun gewoon als een accessoire kopen.skoozie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:59:
[...]
Ik heb voor de zelfde keuze gestaan. Ben de Mazda in gegaan om naar de CX-5 te kijken omdat ik hem mooi vind en graag een hoge zit wilde, maar de hoge auto's vond ik te prijzig worden met mijn opties. uiteindelijk eerst in de 3 proefgereden om daarna in de hogere CX-3 te gaan rijden. Dat viel vies tegen,ik vond het ontbreken van de midden steun erg jammer, en de ruimte tussen de stoelen was fors kleiner vergeleken met de 3. Ik cruise sinds november lekker rond in een 3 HB Skylease GT, heerlijke auto.
.......
Er kan een steentje/stukje gravel tussen je uitlaat/katalysator en een hitteschildje gekomen zijn, dat kan bij bepaalde toerentallen een blikkerig rammelend geluid veroorzaken, bij gasgeven of spelen met toerental wordt dit dan meer of minder.Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:03:
Vrijdag even langs de garage, maar hier zit ook veel kennis. Betreft een Mazda 6 station uit december 2006.
Heb sinds vorig weekend dat bij het opstarten en enkel in zijn 3 specifiek bij loslaten gas er een flinke ratel/rammel hoorbaar is onder de motorkap schat ik.
Alleen niet altijd dus......gisteren bij iedere keer starten. Vandaag weer niet. Klinkt echt als een krakend gerammel.
Maakte het geluid overigens ook een keer half toen ik na het rijden paar minuten later onder de motorkap keek.
Mochten jullie ideeën hebben die ik met de garage kan bespreken! Alles is welkom. Google gaat alle kanten op. Van sensoren tot kleppen en versnellingsbak.
Verder rijdt hij dus als een zonnetje.
Bij een warme motor na een stuk rijden hoor je het geluid nog steeds? Of alleen na een koude start?
Verwijderd
Bij opstarten en op de motor remmen heuvelafwaarts. Dat doe ik meestal in z'n 3 bedacht ik me. Garage kijkt er nu naar, maar vindt ook weinig. Olie was wel veel te laag.PalingDrone schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 07:46:
[...]
Er kan een steentje/stukje gravel tussen je uitlaat/katalysator en een hitteschildje gekomen zijn, dat kan bij bepaalde toerentallen een blikkerig rammelend geluid veroorzaken, bij gasgeven of spelen met toerental wordt dit dan meer of minder.
Bij een warme motor na een stuk rijden hoor je het geluid nog steeds? Of alleen na een koude start?
Een beetje Schudden aan je uitlaat of er een beetje zachtjes tegenaan schoppen wil bij steentjes nogal eens verhelderend werken maar een veels te laag oliepeil kan zeker onder helling geluiden uit het blok veroorzaken maar dat is dan hooguit een wat rauw schurend geluid, dat is een stuk ernstiger en waarschijnlijk duurder...Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:29:
[...]
Bij opstarten en op de motor remmen heuvelafwaarts. Dat doe ik meestal in z'n 3 bedacht ik me. Garage kijkt er nu naar, maar vindt ook weinig. Olie was wel veel te laag.
Rijd je vaak over onverhard wegdek? Een half losgeroest hitteschild of een los bevestigingsschroefje klinkt eerder als een rammel.
ik weet niet of jij in de tussentijd iets aan je Mazda systeem hebt gedaan. Maar naar aanleiding van jou bericht ben ik er eens mee gaan spelen. En ik heb nu dan ook AA draaien en werkt best wel stabiel.ToolkiT schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:42:
[...]
Heeft iemand hier een recente versie van https://mazdatweaks.com/ met Android Auto geprobeerd?
Zo ja hoe stabiel is het?
Mijn 6 is nog under warranty, dus wil niet te veel kans lopen om de boel te bricken en garantie kwijt te raken..
ik had een probleem met de GPS fix van Waze maar dit blijkbaar aan mijn telefoon (ZTE Axon 7) die ergens de locatie van Waze blockt. (moet altijd even me scherm activeren nadat Waze draait).
Maar ik kan het eigenlijk alleen maar aanraden, het werk super met voice command. veel beter dan Mazda zelf. En de Nav is eindelijk acuraat
- leeg -
Ik heb het nog niet aangedurft ivm garantie.. en moet binnenkort naar garage voor de BSM module dus wacht iig tot dan..luigi87 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:52:
[...]
ik weet niet of jij in de tussentijd iets aan je Mazda systeem hebt gedaan. Maar naar aanleiding van jou bericht ben ik er eens mee gaan spelen. En ik heb nu dan ook AA draaien en werkt best wel stabiel.
ik had een probleem met de GPS fix van Waze maar dit blijkbaar aan mijn telefoon (ZTE Axon 7) die ergens de locatie van Waze blockt. (moet altijd even me scherm activeren nadat Waze draait).
Maar ik kan het eigenlijk alleen maar aanraden, het werk super met voice command. veel beter dan Mazda zelf. En de Nav is eindelijk acuraat
Verwijderd
Op de brug is overal flink aan gerammeld, daar zat niks bij. Nu met de olie erin 4,5 liter (!) is het geluid weer weg. Even in de gaten houden was het devies en anders weer kijken. Maar alles ziet er verder goed uit blijkbaar. Ga nu zelf iedere 3 maanden het olie peilen, deed dit voorheen 1 a 2 keer per jaar en meestal door de garage. Verder heel tevreden over de Mazda, moet nog een jaartje of 2 minimaal mee dan is het goed. Moet ook wel lukken met 133k op de teller.PalingDrone schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:15:
[...]
Een beetje Schudden aan je uitlaat of er een beetje zachtjes tegenaan schoppen wil bij steentjes nogal eens verhelderend werken maar een veels te laag oliepeil kan zeker onder helling geluiden uit het blok veroorzaken maar dat is dan hooguit een wat rauw schurend geluid, dat is een stuk ernstiger en waarschijnlijk duurder...
Rijd je vaak over onverhard wegdek? Een half losgeroest hitteschild of een los bevestigingsschroefje klinkt eerder als een rammel.
Snap ik, alhoewel je in de Garantie het mogelijk beter kan doen. De Tweaks zijn nagenoeg onzichtbaar en als je je systeem bricked kan nog ergens naar terug/ Garantie claimen.ToolkiT schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:04:
[...]
Ik heb het nog niet aangedurft ivm garantie.. en moet binnenkort naar garage voor de BSM module dus wacht iig tot dan..
(als je tweaks heb uitgevoerd, doe nooit een factory reset. Schijnt je systeem te Bricken en resulteerd in nieuwe software of nieuwe MCU).
- leeg -
Heeft iemand bij deze auto opmerkinge/tips waar ik op moet letten?
Ben eigenlijk wel van plan om de auto te laten tunen omdat hij elektronisch begrensd is van het 185pk model naar 150pk. Kan met tunen naar de 210 pk en 410nm
Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad
Lijkt me sterk. Staat voor modeljaar 2019 op de planning dus zal niet voor het najaar geintroduceerd worden. Na 4 jaar een volledig nieuwe versie van een geliefd model is ook best snel.lukadad schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:07:
Wordt straks de nieuwe 3 voorgesteld?
http://www.ustream.tv/MazdaLIVE?mi_u=0025668789
Dat is geen nieuw model, maar gewoon een update van het huidige model voor het nieuwe modeljaar. De 3 wordt echt een compleet nieuw model.M a r c o schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:38:
Nieuw model voor de CX-3 voor in 2019 voor zover ik begrijp.
Man, wat een hoop gewauwel had die knakker zeg. Dat je zo weinig kan zeggen in 20 minuten...M a r c o schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:38:
Nieuw model voor de CX-3 voor in 2019 voor zover ik begrijp.
- SkyActive X
- Mazda 6
- Mazda 6 krijgt carplay en android auto (en alle 2018 auto's ook) (maar weer niets werkends te zien en geen datum)
- CX-3
- Hoop gezeik over marketing campagne in USA
Belangrijker is dat Android auto en apple car play in de herst voor alle mazda connect auto's beschikbaar komt. Wel als betaalde upgrade maar toch.djhartman schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:58:
[...]
Man, wat een hoop gewauwel had die knakker zeg. Dat je zo weinig kan zeggen in 20 minuten...
- SkyActive X
- Mazda 6
- Mazda 6 krijgt carplay en android auto (en alle 2018 auto's ook) (maar weer niets werkends te zien en geen datum)
- CX-3
- Hoop gezeik over marketing campagne in USA
Speculaties zijn dat de USB-poorten en microfoon vervangen moet worden om aan de standaarden van Apple en Google te kunnen voldoen.
Komt Android Auto daarmee ook beschikbaar voor bestaande Mazda's met Mazda Connect (2013+)?Isniedood schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:22:
[...]
Belangrijker is dat Android auto en apple car play in de herst voor alle mazda connect auto's beschikbaar komt. Wel als betaalde upgrade maar toch.
Speculaties zijn dat de USB-poorten en microfoon vervangen moet worden om aan de standaarden van Apple en Google te kunnen voldoen.
Dit is GEEN plug en play kit kan ik je zeggen. Kennis van een multimeter moet je toch minstens hebben, maar als je geen klusser bent/niets van electronica snapt zou ik toch overwegen om een van de aftermarket kits te kopen (die wel plug en play zijn), of op zoek te gaan naar een handige vriend/collega/buur.
Er zit wel een uitgebreide handleiding bij, met de behulpzame tip: "Installatie door een vakman vereist". Stond niet bij welk vak, dus ik vond mezelf kwalificeren
Wat extra commentaar (maar volg de instructies, want die ga ik niet helemaal herhalen).
1: Dit werkt enkel als je al power folding mirrors hebt en je op het spiegelinstel knopje bovenaan de inklap stand en logo hebt.
2: Accu spanning van de auto afhalen (min pool loshalen).
3: Video'tje waarin iemand laat zien hoe je de deur trim verwijdert: YouTube: 3rd Generation (2014-2017) Mazda 3 Door Panel Removal and Speaker Re...
4: Er is dikke kans dat je wat deur trim clips sloopt. Houd er dus rekening mee dat je deze klaar moet hebben liggen (GJ6A-68-AB1) of dat je een paar dagen met een rammelende deur rondrijdt omdat je ze moet bestellen. Bij mij was er gelukkig maar 1 kapot en zelfs die was nog bruikbaar, maar volgende keer ben ik niet zo gelukkig denk ik
5: De 2 stekkers (12 en 14 pins) uit het trim paneel verwijderen.
6: Verwijder nu eerst alle trim clips die eventueel nog in de deur zitten, en schuif ze in hun seat in het trim paneel. Hiervoor kan je het beste een plastic pry tool gebruiken (makkelijk online te krijgen). Maar voorzichtig klooien met een schroevendraaier kan ook werken.
OK, nu het lastigste stuk. Je moet dus 6 draden uit stekkers gaan halen, bepaald geen simpel klusje, het staat allemaal in de handleiding, maar als je dit nooit gedaan hebt, best lastig.
7: De draden bij de connectors zitten helemaal ingewikkeld met isolatie materiaal. Hier zal je eerst een deel van moeten verwijderen, anders heb je niet genoeg ruimte met de draden. Ik zou bij beide connectors iig een cm of 2 a 3 verwijderen.
8: Alle stekkers in de plaatjes worden vanaf de draad kant van de stekker beschreven (incl het relais stekkerblok).
9: De stekkers hebben een balkje (lock) dat je omhoog kan wippen met een schroevendraaier video. Dan kan je de draden eruit halen. Hiervoor moet je eigenlijk met een tooltje vanaf de stekker kant (dus niet vanaf de draad kant) naast de pin steken en dan kan de kabel eruit... Maar ja, die steek tooltjes had ik niet en mijn mini schroevendraaiers waren ook nog te dik. Uiteindelijk met de connector pin van het nieuwe stukje harnas (L5 in de handleiding) gestoken en dat ging verassend goed. Vervolgens een tang in doek wikkelen en kon zo de draden uit de connector trekken. Dit kostte best wat moeite. Waarschijnlijk omdat ik niet de juiste steek tool had, maar ook omdat die draden zo dicht op elkaar zitten en zo stug zijn, dat het gewoon lastig manoeuvreren is. ALS je hier isolatie kapot maakt, dan stukje krimpkous erom heen, of iig isolatietape. Laat nooit blote draden in je auto hangen.
10: Verder gewoon de plaatjes volgen, losgemaakte draden in bijgeleverde stekker steken, andere losse draden van het nieuwe harnas in de vrijgemaakte connector punten. Goed op de kleuren van de draden letten, niet heel moeilijk.
11: De connectors van de draden die je insteekt hebben een open kant met een uitsteeksteltje en die kant moet in dezelfde richting zitten als het uitstekende balkje van de stekker.
12: Bij het testen moet je een aantal keer de accu opnieuw aansluiten en afkoppelen. Dat ding kan een tikkie vonken af en toe. Deze nieuwe auto's hebben zoveel apparatuur die standaard aanstaat, het is bijna niet te voorkomen.
13: Bij het testen staat een leuk plaatje over het op slot doen van de deur met je keyfob.. Moet je er dus wel even aan denken dat dat helemaal niet kan als je deuren openstaan, dus eerst deuren sluiten (hou het raam open. Voor ventilatie, als nooduitgang en je kan makkelijk bij de deurklink aan de buitenkant).
Uiteindelijk alles in orde. Bij elkaar een uurtje of 2 werk (ik heb uitgebreid de tijd genomen). Mijn spiegels vouwen nu in als de auto op slot gaat en vouwen uit als je de auto aan zet. Het knopje om 'handmatig' de spiegels in te klappen werkt ook nog gewoon.
[ Voor 5% gewijzigd door djhartman op 08-04-2018 20:42 ]
Mmm. toch nog eens het overwegen waard.. Onze 2010 CX-5 heeft t ook niet, dat is (naast Keyless entry) toch wel een 'dingetje' dat ik mis...djhartman schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:49:
Net auto folding mirrors toegevoegd aan mijn Mazda 3 2014. Heb de genuine kit C850-V7-650A gebruikt die ik via eBay kon bestellen. Iets duurder dan aftermarket spul, maar ik dacht vooruit en nog altijd goedkoper dan hier in Nederland bij de dealer.
Dit is GEEN plug en play kit kan ik je zeggen. Kennis van een multimeter moet je toch minstens hebben, maar als je geen klusser bent/niets van electronica snapt zou ik toch overwegen om een van de aftermarket kits te kopen (die wel plug en play zijn), of op zoek te gaan naar een handige vriend/collega/buur.
Er zit wel een uitgebreide handleiding bij, met de behulpzame tip: "Installatie door een vakman vereist". Stond niet bij welk vak, dus ik vond mezelf kwalificeren
Wat extra commentaar (maar volg de instructies, want die ga ik niet helemaal herhalen).
1: Dit werkt enkel als je al power folding mirrors hebt en je op het spiegelinstel knopje bovenaan de inklap stand en logo hebt.
3: Video'tje waarin iemand laat zien hoe je de deur trim verwijdert: YouTube: 3rd Generation (2014-2017) Mazda 3 Door Panel Removal and Speaker Re...
4: Er is dikke kans dat je wat deur trim clips sloopt. Houd er dus rekening mee dat je deze klaar moet hebben liggen (GJ6A-68-AB1) of dat je een paar dagen met een rammelende deur rondrijdt omdat je ze moet bestellen. Bij mij was er gelukkig maar 1 kapot en zelfs die was nog bruikbaar, maar volgende keer ben ik niet zo gelukkig denk ik
6: Verwijder nu eerst alle trim clips die eventueel nog in de deur zitten, en schuif ze in hun seat in het trim paneel. Hiervoor kan je het beste een plastic pry tool gebruiken (makkelijk online te krijgen). Maar voorzichtig klooien met een schroevendraaier kan ook werken.
OK, nu het lastigste stuk. Je moet dus 6 draden uit stekkers gaan halen, bepaald geen simpel klusje, het staat allemaal in de handleiding, maar als je dit nooit gedaan hebt, best lastig.
7: De draden bij de connectors zitten helemaal ingewikkeld met isolatie materiaal. Hier zal je eerst een deel van moeten verwijderen, anders heb je niet genoeg ruimte met de draden. Ik zou bij beide connectors iig een cm of 2 a 3 verwijderen.
8: Alle stekkers in de plaatjes worden vanaf de draad kant van de stekker beschreven (incl het relais stekkerblok).
9: De stekkers hebben een balkje (lock) dat je omhoog kan wippen met een schroevendraaier video. Dan kan je de draden eruit halen. Hiervoor moet je eigenlijk met een tooltje vanaf de stekker kant (dus niet vanaf de draad kant) naast de pin steken en dan kan de kabel eruit... Maar ja, die steek tooltjes had ik niet en mijn mini schroevendraaiers waren ook nog te dik. Uiteindelijk met de connector pin van het nieuwe stukje harnas (L5 in de handleiding) gestoken en dat ging verassend goed. Vervolgens een tang in doek wikkelen en kon zo de draden uit de connector trekken. Dit kostte best wat moeite. Waarschijnlijk omdat ik niet de juiste steek tool had, maar ook omdat die draden zo dicht op elkaar zitten en zo stug zijn, dat het gewoon lastig manoeuvreren is. ALS je hier isolatie kapot maakt, dan stukje krimpkous erom heen, of iig isolatietape. Laat nooit blote draden in je auto hangen.
10: Verder gewoon de plaatjes volgen. Goed op de kleuren van de draden letten, niet heel moeilijk.
11: Bij het testen moet je een aantal keer de accu opnieuw aansluiten en afkoppelen. Dat ding kan een tikkie vonken af en toe. Deze nieuwe auto's hebben zoveel apparatuur die standaard aanstaat, het is bijna niet te voorkomen.
12: Bij het testen staat een leuk plaatje over het sluiten van de deur met je keyfob.. Moet je er dus wel even aan denken dat dat helemaal niet kan als je deuren openstaan, dus eerst deuren sluiten (hou het raam open. Voor ventilatie, als nooduitgang en je kan makkelijk bij de deurklink aan de buitenkant).
Uiteindelijk alles in orde. Bij elkaar een uurtje of 2 werk (ik heb uitgebreid de tijd genomen). Mijn spiegels vouwen nu in als de auto op slot gaat en vouwen uit als je de auto aan zet. Het knopje om 'handmatig' de spiegels in te klappen werkt ook nog gewoon.
Hmmm misde dit eigenlijk wel op mijn mazda 3, maar na jou how to te hebben gezien hou ik het wel bij de manual actie die ik moet doendjhartman schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:49:
Net auto folding mirrors toegevoegd aan mijn Mazda 3 2014. Heb de genuine kit C850-V7-650A gebruikt die ik via eBay kon bestellen. Iets duurder dan aftermarket spul, maar ik dacht vooruit en nog altijd goedkoper dan hier in Nederland bij de dealer.
10: Verder gewoon de plaatjes volgen, losgemaakte draden in bijgeleverde stekker steken, andere losse draden van het nieuwe harnas in de vrijgemaakte connector punten. Goed op de kleuren van de draden letten, niet heel moeilijk.
11: De connectors van de draden die je insteekt hebben een open kant met een uitsteeksteltje en die kant moet in dezelfde richting zitten als het uitstekende balkje van de stekker.
12: Bij het testen moet je een aantal keer de accu opnieuw aansluiten en afkoppelen. Dat ding kan een tikkie vonken af en toe. Deze nieuwe auto's hebben zoveel apparatuur die standaard aanstaat, het is bijna niet te voorkomen.
13: Bij het testen staat een leuk plaatje over het op slot doen van de deur met je keyfob.. Moet je er dus wel even aan denken dat dat helemaal niet kan als je deuren openstaan, dus eerst deuren sluiten (hou het raam open. Voor ventilatie, als nooduitgang en je kan makkelijk bij de deurklink aan de buitenkant).
- leeg -
Je kan dus ook een aftermarket kit zoals deze: https://nl.aliexpress.com...g-device/32823523888.html doen. Dan hoef je alleen maar stekkers om te pluggen en als bonus kan je dan vaak op afstand je ramen bedienen. Nadeel is dat je waarschijnlijk Chinese instructies hebtluigi87 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:36:
[...]
Hmmm misde dit eigenlijk wel op mijn mazda 3, maar na jou how to te hebben gezien hou ik het wel bij de manual actie die ik moet doenmaar alsnog dank voor het delen.
Er zijn nog een aantal van dit soort kits:
* https://nl.aliexpress.com...kspiegel/32859190353.html
* https://www.ebay.co.uk/it...Mode-for-Car/122592923192
Maar blijft natuurlijk altijd een beetje gissen naar de kwaliteit van dat soort kits.
Inderdaad zou iets kunnen zijn, maar ja dan moet ik nog me deurpanelen eraf halen. En dat is nou net het ding waar ik niet aan durf te beginnen.djhartman schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:07:
[...]
Je kan dus ook een aftermarket kit zoals deze: https://nl.aliexpress.com...g-device/32823523888.html doen. Dan hoef je alleen maar stekkers om te pluggen en als bonus kan je dan vaak op afstand je ramen bedienen. Nadeel is dat je waarschijnlijk Chinese instructies hebt
Er zijn nog een aantal van dit soort kits:
* https://nl.aliexpress.com...kspiegel/32859190353.html
* https://www.ebay.co.uk/it...Mode-for-Car/122592923192
Maar blijft natuurlijk altijd een beetje gissen naar de kwaliteit van dat soort kits.
Heb de achterklep wel gedaan voor een achteruit rij camera, maar dat was het me wel waard.
- leeg -
Zelfs bij het 2017 model van de Mazda 3 GT-M was de bediening van de spiegels handmatig. Pas bij het actuele model zijn ze standaard automatisch inklappend. Iets waar ik wel blij mee was toen ik 'm kocht en dat ontdekteKoepert schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:05:
Mmm. toch nog eens het overwegen waard.. Onze 2010 CX-5 heeft t ook niet, dat is (naast Keyless entry) toch wel een 'dingetje' dat ik mis...
Huh?Exirion schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:39:
[...]
Zelfs bij het 2017 model van de Mazda 3 GT-M was de bediening van de spiegels handmatig. Pas bij het actuele model zijn ze standaard automatisch inklappend. Iets waar ik wel blij mee was toen ik 'm kocht en dat ontdekte
Hier staat een GT-M uit 2017 en de spiegels draaien gewoon weg wanneer je de auto afsluit...
Demomodel? Het was een (dure)optie voor zover ik weetPalingDrone schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:42:
[...]
Huh?
Hier staat een GT-M uit 2017 en de spiegels draaien gewoon weg wanneer je de auto afsluit...
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ja, in 2016 was het nog een optie van 179 euro. In 2017 werd het vanaf de TS+ standaard.Snowhite0901 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:56:
Demomodel? Het was een (dure)optie voor zover ik weet
Inmiddels is de camera 550 euro zie ik. Hier staat ook de bevestiging dat in 2017 automatisch inklapbare spiegels standaard waren bij de TS+ en GT.
Ah, maar deze prijslijst is van laat 2017, en is dus natuurlijk voor het 2018 model.
[ Voor 15% gewijzigd door djhartman op 10-04-2018 17:20 ]
Ach, bij een merk als Audi/BMW/Volvo mag je een minstens zo flink bedrag neertellen voor dit soort 'opties'. Als ik zie wat er allemaal standaard op de GT-M van vorig jaar zit, en hoe fijn dat ding rijdt, dan doet Mazda het erg goed voor wat je betaalt. Erg fijne autodjhartman schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:07:
De mazda catalogus prijs in nederland is €179,- voor autovouwbare spiegels. Een achteruitrijcamera is een lachwekkende 497,- trouwens. Dat moet echt echt een cashcow van jewelste zijn
Het is per 1 april 2017 standaard geworden vanaf de TS+.djhartman schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:18:
https://autobedrijfkooy.n...azda3-januari-2018-v2.pdf
Inmiddels is de camera 550 euro zie ik. Hier staat ook de bevestiging dat in 2017 automatisch inklapbare spiegels standaard waren bij de TS+ en GT.
Ah, maar deze prijslijst is van laat 2017, en is dus natuurlijk voor het 2018 model.
Je moet toch in een van de portieren zo'n label hebben. Hoewel, soms zit het label in de motor ruimte tegen de dashboard kant dat zou ook nog kunnen. Meestal aangegeven als "Color code" of "Body color". Heel af en toe staat er alleen de code zelf. Dit zou een lijstje met codes van dat jaar moeten zijn.D-Three schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:34:
Iemand die weet waar ik de kleurcode van mijn Mazda 6 uit 2009 kan terug vinden? Volgens diverse website ergens op de deurstijl maar daar staat niks op...
De GT-M van vorig jaar zit zo afgeladen met opties dat er weinig meer aan te vinken viel op de optielijst
Die camera die er op die uitvoering op zit is ook iets wat ik als erg prettig ervaar, als deze er niet standaard op zit zou ik zeker een aftermarket setje inbouwen.
Lane assist vind ik persoonlijk dan weer niet zo belangrijk.
Morgen zijn eerste beurtje na een jaar vol tevredenheid.
[ Voor 4% gewijzigd door PalingDrone op 11-04-2018 03:03 ]

Mazda CX-5 2018, 2.0 SkyActive Skylease+ uitvoering
Heey wat doe jij hier nou??? Dit topic is voor echte mazda geen speelgoed autotjesStekeltje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:36:
Ik mag mij vanaf vandaag ook bij dit topic aanmelden:
[afbeelding]
Mazda CX-5 2018, 2.0 SkyActive Skylease+ uitvoering
Hehe. Welkom
- leeg -
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Thanksluigi87 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:00:
[...]
Heey wat doe jij hier nou??? Dit topic is voor echte mazda geen speelgoed autotjes![]()
Hehe. Welkom
Onzin. Gewoon je boekje raadplegen en lezen welke viscositeit en type olie je nodig hebt/checken wat je hebt meegekregen. Waarschijnlijk 5w30 of 0w20 ofzo (als de garage er moeilijk over doet zal het wel 0w20 zijn). Merk maakt echt niet uit en een beetje groot tankstation heeft altijd wel iets voor je, ook voor de zeldzamere viscositeiten. Is het de meest ideale tot op gerommel in de marge theoretische superolie die zij zelf in een lab ergens bedacht hebben en graag aan jou tegen premium prijzen willen verkopen ? Nee, maar daar kom je echt wel veilig mee thuis hoor. Daar merkt die motor niets van. Misschien wil je daarna de olie laten vervangen om het weer tot 1 specifieke soort te brengen, maar zelfs dat lijkt me een tikkie overbodig.SCIxX schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:20:
Weet iemand hoe het zit met motorolie bijvullen bij een lease? Ik lease een mazda 2 en de dealer wist mij te vertellen dat de motorolie zeer specifiek is, en op niet veel plekken te verkrijgen.
Maar met 1 litertje moet je sowieso een eind komen. Als het op gaat, is het een goed signaal om de auto es te laten checken bij de garage, ongeacht of je al aan de beurt toe bent.
Ik ken echt NIEMAND die wekelijks zijn olie checkt. Wie heeft daar tijd voor joh tegenwoordig? Maandelijks is al heel wat. Als je met de auto op vakantie gaat, of echt heel veel lease km's in een week rijd, dan wil je ook wel wat vaker checken. ik doe meestal als ik ook de auto was. Dat is iedere 2 a 8 weken (ja, varieert nogal).In het boekje staat ook dat je dagelijks minimaal wekelijks moet controleren
[ Voor 34% gewijzigd door djhartman op 18-04-2018 17:18 ]
Ik ben zelf een zeer tevreden Mazda 3 Skylease GT 2.2d rijder die nu bijna 2,5 jaar oud is en pas 62000 km achter de kiezen heeft
Vorige week zijn de face lifts gelanceerd in de us of a en de 6 krijgt een 2.5l benzine, leuke figuren alleen een 2l benzine van mercedes doet beter
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Pas was er een meeting @ De Meern. Ook daar geweest?
Ik heb me aangemeld.ExTaxi schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:13:
Voor de mensen die Mazda 3-rijder zijn en het leuk vinden om lotgenoten te spreken: Ik heb op Facebook de groep Mazda 3 Fans aangemaakt waar we al meer dan 200 rijders als lid hebben.
Ik ben zelf een zeer tevreden Mazda 3 Skylease GT 2.2d rijder die nu bijna 2,5 jaar oud is en pas 62000 km achter de kiezen heeft
Leuk, kan je bij anderen nog eens om advies vragen.
- leeg -
Als je Mazda 3 eigenaren wil raadplegen of gewoon informatie wil zoeken: http://mazda3revolution.com
Prima site
Wat is er mis met wit??
Zowel mijn 3, als mijn vaders CX-5 is wit (pearlwhite dan wel)
vind het zelf wel mooi.
[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 20-04-2018 21:15 ]
| Mazda3 Mazda 3 Sedan GT-M 2.0 Skyativ-G 120 AT Deep Crystal Blue Mica, Pure White leder | |
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Drie jaar geleden wilde ik ook al de Mazda3 leasen, maar dat was toen buiten m'n budget, en toen nog 25% bijtelling. Ik heb nu drie jaar een Seat Leon FR 1.4 150pk DSG gereden (20%), en sindsdien wil ik nooit meer schakelen. De automaat in de Mazda is weliswaar een koppelomvormer i.p.v. een dubbele koppeling, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er erg weinig verschil in schakeltijden in kan bemerken. Ik kan me niet vinden in de opmerkingen van sommigen die de Mazda-automaten traag vinden (voornamelijk in de CX-5 dan wel). De turbo uit de Leon mis ik dan wel; daarin merk je echt wel het verschil in koppel bij lage toeren (<2500). Ach, met de flippers een tandje terug en hup je zit in een beter toerenbereik.
Ik heb gekozen voor de Deep Crystal Blue omdat ik vind dat een sedan (no brainer imho) een donkerdere kleur beter staat. Voor de hatchback zou ik wel Soul Red hebben gekozen. Eerst wilde ik voor zwart gaan, maar toen ik bij de dealer deze donkerblauwe kleur zag ben ik toch geswitcht. En bij een donkere lakkleur vind ik een wit (lederen) interieur dan weer erg mooi. Ik ben erg tevreden over deze combinatie
Nu na 2000km heb ik eigenlijk pas alle veiligheidsopties allemaal uitgeprobeerd en gespeeld met alle instellingen. De GT-M is erg compleet, er is dan ook geen optie meer bij de bestellen.Heel wat anders dan bij de Europese merken. Het enige wat ik nog gewild zou hebben was een panoramadak. In de VS is de Mazda3 overigens wel vaak standaard met een panoramadak, maar in Nederland kan het blijkbaar niet. Maar al met al rijd ik nu de komende 4 jaar in een geweldige wagen, die je dan ook niet op iedere straathoek ziet staan.
Als Tweaker heb ik natuurlijk op het forum van mazda3revolution.com alles gelezen over de MZD All In One tweaks. Met m'n huidige versie 59.00.504 moet ik eerst via een seriële kabel toegang krijgen en autorun activeren. De kabel is intussen al besteld, net zoals de LM327 met switch HS CAN en MS CAN
voor de overige aanpassingen.
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Vet kentekenPinobigbird schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:36:
Ik meld me ook in dit topic:
Mazda3
Mazda 3 Sedan GT-M 2.0 Skyativ-G 120 AT Deep Crystal Blue Mica, Pure White leder[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Drie jaar geleden wilde ik ook al de Mazda3 leasen, maar dat was toen buiten m'n budget, en toen nog 25% bijtelling. Ik heb nu drie jaar een Seat Leon FR 1.4 150pk DSG gereden (20%), en sindsdien wil ik nooit meer schakelen. De automaat in de Mazda is weliswaar een koppelomvormer i.p.v. een dubbele koppeling, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er erg weinig verschil in schakeltijden in kan bemerken. Ik kan me niet vinden in de opmerkingen van sommigen die de Mazda-automaten traag vinden (voornamelijk in de CX-5 dan wel). De turbo uit de Leon mis ik dan wel; daarin merk je echt wel het verschil in koppel bij lage toeren (<2500). Ach, met de flippers een tandje terug en hup je zit in een beter toerenbereik.
Ik heb gekozen voor de Deep Crystal Blue omdat ik vind dat een sedan (no brainer imho) een donkerdere kleur beter staat. Voor de hatchback zou ik wel Soul Red hebben gekozen. Eerst wilde ik voor zwart gaan, maar toen ik bij de dealer deze donkerblauwe kleur zag ben ik toch geswitcht. En bij een donkere lakkleur vind ik een wit (lederen) interieur dan weer erg mooi. Ik ben erg tevreden over deze combinatie
Nu na 2000km heb ik eigenlijk pas alle veiligheidsopties allemaal uitgeprobeerd en gespeeld met alle instellingen. De GT-M is erg compleet, er is dan ook geen optie meer bij de bestellen.Heel wat anders dan bij de Europese merken. Het enige wat ik nog gewild zou hebben was een panoramadak. In de VS is de Mazda3 overigens wel vaak standaard met een panoramadak, maar in Nederland kan het blijkbaar niet. Maar al met al rijd ik nu de komende 4 jaar in een geweldige wagen, die je dan ook niet op iedere straathoek ziet staan.
Als Tweaker heb ik natuurlijk op het forum van mazda3revolution.com alles gelezen over de MZD All In One tweaks. Met m'n huidige versie 59.00.504 moet ik eerst via een seriële kabel toegang krijgen en autorun activeren. De kabel is intussen al besteld, net zoals de LM327 met switch HS CAN en MS CAN
welkomPinobigbird schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:36:
Ik meld me ook in dit topic:
mooie kleur hoor ! En dat nummerbord is koning.Ik heb gekozen voor de Deep Crystal Blue omdat ik vind dat een sedan (no brainer imho) een donkerdere kleur beter staat. Voor de hatchback zou ik wel Soul Red hebben gekozen. Eerst wilde ik voor zwart gaan, maar toen ik bij de dealer deze donkerblauwe kleur zag ben ik toch geswitcht. En bij een donkere lakkleur vind ik een wit (lederen) interieur dan weer erg mooi. Ik ben erg tevreden over deze combinatie
Top. Bij mij is de usb converter er maandag. Weet nog niet wanneer ik er aan toe kom om het te installeren, heb niet heel veel vrije tijd komende weken.Als Tweaker heb ik natuurlijk op het forum van mazda3revolution.com alles gelezen over de MZD All In One tweaks. Met m'n huidige versie 59.00.504 moet ik eerst via een seriële kabel toegang krijgen en autorun activeren. De kabel is intussen al besteld, net zoals de LM327 met switch HS CAN en MS CAN
Ben nu eerst Forscan aan het verkennen met mijn bbfly obd2 converter met MS CAN. Wil eens kijken of ik walk away lock aan kan aanzetten en misschien met lane keep warning kan klooien.
Lijkt wel gephotoshopt
De Walk Away Lock is bij mij standaard, ik kan het in het menu aan- en uitzetten. Gebruik jij ook het Excel-overizicht uit deze post van SergSlim?[...]
Top. Bij mij is de usb converter er maandag. Weet nog niet wanneer ik er aan toe kom om het te installeren, heb niet heel veel vrije tijd komende weken.
Ben nu eerst Forscan aan het verkennen met mijn bbfly obd2 converter met MS CAN. Wil eens kijken of ik walk away lock aan kan aanzetten en misschien met lane keep warning kan klooien.
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Ik heb de stabilisatorstangetjes aan beide zijde vervangen maar dit lost het probleem niet op.
Ik heb ook flink geduwt tegen de uitlaat en op de trekhaak gestaan om de auto op en neer te laten gaan maar dan hoor je het geluid niet. Reserve wiel zit goed vast.
Weet iemand wat dit nog zou kunnen zijn?
Yeps, hier mijn foto'sD_Jeff schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:46:
@ExTaxi Geinig!
Pas was er een meeting @ De Meern. Ook daar geweest?
https://www.facebook.com/...album_id=1708656615894198
vorig jaar ook trouwens.
@ExTaxi Na lang twijfelen besloten om niet te gaan. Mijn blauwe 3 was weer eens een puber geweest
... nu je het zegt... ik inmiddels mijn bril schoongemaakt heb.... en even doorklik voor de vergroting...
Nice, you fooled at least 2.
Ik zou ook gaan shoppen wanneer mijn kenteken SH-111-T was
Verwijderd
https://www.mazdausa.com/vehicles/mazda6
Ook wel om van te watertanden
Welke rubbers bedoel je dan precies ?D_Jeff schreef op zondag 22 april 2018 @ 00:22:
@Meulendijks89 Rubbers op uitdroging gecheckt? (zie ik vaak in wheeler dealer van discovery)
Mazda 2 Dynamic+ uit 2017.
Dit is dan ook mijn eerste Mazda, hiervoor had ik altijd de standaard oude auto's van voor 2000 of net na 2000. Deze Mazda wordt dan ook mijn eerste nieuwe auto.
Ik heb een Mazda 6 SB 165PS op het oog en daar laatst een testrit in gemaakt maar die auto draaide 3.000rpm bij 120kmph.
Als ik de 145PK TS+ LP, TS+ en Skylease+ aankijken zouden die allemaal 2.450rpm moeten draaien.
Vind het aantal toeren ook vrij hoog voor een 2.0 ongeblazen blok met 165pk.
https://www.autoweek.nl/c...=73577&id3=73584&cache=no
Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar praktische ervaringen. Heb ook gegooglen en op Youtube gekeken maar nog niets gevonden. Op YT staan wel veel acceleratiefilmpjes, maar daar rijden ze geen 120kmph in de 6
[ Voor 19% gewijzigd door Card Nox op 04-05-2018 15:52 ]
Vreemd dat het bij de Mazda 3 maar 2500 toeren is.D_Jeff schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:37:
Volgens autoweek https://www.autoweek.nl/a...-6-skyactiv-g-20-165pk-ts 2.800 RPM
Ik heb gisteren op een stukje A15 de 120 even aangetik (Mazda 3 2.0 TS+ => 151/152 PK, 2009) en zit op 3k RPMExirion schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:31:
[...]
Vreemd dat het bij de Mazda 3 maar 2500 toeren is.
Ik gok dus even dat jij het nieuw- ste/ere model hebt.
Dit kan ik bevestigen met ook een Mazda 3 2.0 DISI 151Pk, 2009 model.D_Jeff schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:34:
[...]
Ik heb gisteren op een stukje A15 de 120 even aangetik (Mazda 3 2.0 TS+ => 151/152 PK, 2009) en zit op 3k RPM
Uiteraard, want anders zou het appels met peren vergelijken zijn. De genoemde Mazda 6 heeft hetzelfde SkyActiv blok als de Mazda 3.D_Jeff schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:34:
Ik heb gisteren op een stukje A15 de 120 even aangetik (Mazda 3 2.0 TS+ => 151/152 PK, 2009) en zit op 3k RPM
De Mazda 3 uit 2009 ofwel het BL model had nog geen SkyActive motor. Dit is toch pas vanaf de 2013+ modellen gekomen?Exirion schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:35:
[...]
Uiteraard, want anders zou het appels met peren vergelijken zijn. De genoemde Mazda 6 heeft hetzelfde SkyActiv blok als de Mazda 3.
Ja, en nee.Brutuss schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:54:
[...]
De Mazda 3 uit 2009 ofwel het BL model had nog geen SkyActive motor. Dit is toch pas vanaf de 2013+ modellen gekomen?
Voor zover ik kan vinden heeft (iig in de US) de 2e generatie Mazda 3 in 2012 nog een uitvoering met Skyactive gekregen, voordat de 3e gen in 2013 uitkwam.
https://www.caranddriver....activ-engine-mazda-3-news
Oke duidelijk. Maar onze 2009 modellen dus niet en kan dit dus ook eigenlijk niet vergeleken worden met elkaar.M a r c o schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:08:
[...]
Ja, en nee.
Voor zover ik kan vinden heeft (iig in de US) de 2e generatie Mazda 3 in 2012 nog een uitvoering met Skyactive gekregen, voordat de 3e gen in 2013 uitkwam.
https://www.caranddriver....activ-engine-mazda-3-news
Verwijderd
Ik meld nog wel even extra, dat 'als' het een lease-auto is en de berijder geen toestemming heeft van de leasemaatschappij en dealer om met firmware aan de gang te gaan. (waarmee per direct je garantie vervalt op het systeem als dit wordt opgemerkt tijdens onderhoud en dus het bijwerken van de firmware de eerste 3 jaar) Het is dus een keuzePinobigbird schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:09:
[...]
[...]
Lijkt wel gephotoshopt![]()
![]()
[...]
De Walk Away Lock is bij mij standaard, ik kan het in het menu aan- en uitzetten. Gebruik jij ook het Excel-overizicht uit deze post van SergSlim?
Dit is natuurlijk volledig op eigen risico, maar je hebt dan met meerdere partijen te maken. Heb hier zelf ook over getwijfeld en besloten het niet te doen na wat forum posts.
Afgelopen woensdag my first Mazda opgehaald; een Mazda CX-5 SkyLease GT Diesel in de welbekende rooie verf. Als dealeroptie ook nog een trekhaakje en 19" velgen toegevoegd.
Wat een mooie bak en wat een heerlijke zitpositie! Hier ga ik de komende vier jaar heerlijk in kachelen. Geweldig ook die levertijd: 2,5 week.
[ Voor 6% gewijzigd door sopsop op 18-05-2018 10:55 ]
Iets dat dezelfde krachtbron heeft, maar meer massa moet verplaatsen moet meer moeite doen
Ja, maar bij dezelfde snelheid is het aantal rpm dan hetzelfde. Tenzij de aandrijflijn verschilt (andere bakverhoudingen). Staat dat niet gewoon in de specs?D_Jeff schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:52:
@Exirion mazda 6 heeft meer massa (gewicht) dan de 3.
Iets dat dezelfde krachtbron heeft, maar meer massa moet verplaatsen moet meer moeite doen
Heeft iemand ervaringen met deze specifieke motor? Dingen waar ik op moet letten? Hoeveel km kan zo'n blok ongeveer aan voordat er zich problemen gaan voordoen?
Dit voorbeeld heeft bijvoorbeeld net geen 150.000 op de teller, ik ga er even vanuit dat die nog wel een tijdje mee kan?
http://www.autotrader.nl/...lease-lederen-bekleding-/
- Mazda 6 SW
- Dec 2013
- 2.0 HP (165PK)
- 80k op t klokje
- Safety Pakket zit erop
Zaterdag vertrek ik voor 2 weken op vakantie naar Italie met de Mazda, ben benieuwd
Een paar beeldjes:
Vragen
- Ik meende dat elke M6 standaard keyless entry had, klopt dit? Bij mij werkt t namelijk niet.
- 2750rpm bij 120kmph, normaal?
Wat betreft je eerste vraag, dat is niet geheel waar, is vanaf een bepaalde leeftijd. Mijn Mazda 2 had 't zelfs als optie (moest dan 'driver pack' kiezen).Card Nox schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:46:
Ook ik mag me hier melden. Bij sinds 2 weken een trotse bezitter van een 6 SW.Auto rijd lekker so far, kom van een VW MK5 2.0 TDI. Die lekkere push van de Golf heb ik niet meer maar hij rijd wel soepel.
- Mazda 6 SW
- Dec 2013
- 2.0 HP (165PK)
- 80k op t klokje
- Safety Pakket zit erop
Zaterdag vertrek ik voor 2 weken op vakantie naar Italie met de Mazda, ben benieuwd
Een paar beeldjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
Vragen
- Ik meende dat elke M6 standaard keyless entry had, klopt dit? Bij mij werkt t namelijk niet.
- 2750rpm bij 120kmph, normaal?
Met keyless entry bedoel je neem ik aan dat je de auto van 't slot kan doen, en sluiten zonder afstandsbediening te gebruiken? (Dit kan alleen als er op de bestuurders deurgreep aan de buitenkant een knopje zit die je dan indrukt om de auto te ontgrendelen met de sleutel in je zak)