Lang, lang,
lang geleden postte ik hier mijn eerste foto's van het restauratieproject waar ik aan begonnen was. Inmiddels ruim anderhalf jaar later ben ik dan eindelijk klaar. Ik rijd er al een tijdje mee rond, maar pas recent zijn ook mijn velgen dan ook gericht, gespoten en voorzien van nieuw rubber, waarmee alle cosmetische zaken dan ook echt afgehandeld zijn.
Het project is wat omvangrijker geworden dan aanvankelijk de bedoeling was. Afgelopen winter is de hele aandrijflijn er onderuit gehaald.
Het geluk wilde dat ik een volledige achterkant van een donor heb kunnen vinden, nadat de originele achterkant dermate vergaan was dat restauratie daarvan eigenlijk geen haalbare kaart meer was (ik vermoed dat er ooit een accu is gaan lekken in de achterbak, want naast de bekende wielkastranden was ook het staal waar de accu op staat volledig vergaan). De oude achterkant is op de originele lasnaden doorgeboord en de nieuwe op de originele lasnaad erop gelast.
De dorpels en voorschermen zijn vernieuwd,
de corrosie in de A-stijlen is verwijderd,
de originele achterklep is vervangen door een exemplaar met een derde remlicht,
de auto is volledig overgespoten (binnen en buiten) in Soul Red Metallic (41V),
er is een nieuwe voorruit geplaatst,
Ik heb deze velgen opgehaald na een lange zoektocht opgehaald in Berlijn (even 1300km heen en weer rijden), laten richten, laten spuiten (Titanium Flash Mica), en voorzien van nieuwe Continental PremiumContact6 bandjes (duur maatje ook wel, 205/45R16),
En nog heel veel meer wat ik waarschijnlijk grotendeels alweer ben vergeten. Het heeft bijna anderhalf jaar geduurd al met al
Maar, het resultaat mag er wezen! Ik ben enorm blij met het resultaat en nu moet ik alleen nog een paar laatste kleine dingetjes verhelpen/verbeteren maar hij rijd als een zonnetje en ik krijg veel leuk commentaar op de auto en word regelmatig herkend
Aanvankelijk was het plan om een normale restauratie uit te voeren, waarin ik het roest wilde verwijderen, vervangend staal in zou lassen en de auto weer gewoon Classic Red zou spuiten.
Maar in de loop van de tijd zijn de omstandigheden een beetje gewijzigd en ben ik eens hard bij mezelf gaan nadenken wat
ik nou eigenlijk precies wilde met de auto, en ik wilde eigenlijk veel liever proberen de originele Mazda MX-5 NA 're-inspired' te maken; wat zou Mazda doen als ze dit ontwerp vandaag zouden introduceren? Hoe kan ik deze auto uit de jaren '90 terugbrengen naar de jaren '10 van de 21e eeuw? Ik denk dat met de aanpassingen die ik heb gedaan (classic red -> Soul Red, 16" velgen met een kleur grenzend aan Black Chrome, meespuiten van de tombstone in de kleur van de auto) dat aardig gelukt is
Op dit moment ligt de focus even op het repareren van de recent aangeschafte hardtop en het regelen van winterbanden (helaas enige auto op dit moment).
[
Voor 18% gewijzigd door
naarden 4ever op 30-09-2019 12:49
]