Belastingaangifte 2009 - Tips & Trucs Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

RikTW schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:35:
Het lijkt me dat met 2* modaal de 2500 aftrek in 40% tarief valt, dus ongeveer 1000 euro voordeel.
Daarnaast kan het nog zijn dat evt toeslagen nog iets hoger uitvallen (kinderopvangtoeslag?) maar ik denk niet dat dat nog heel veel zal schelen.
Je kent de rest van zijn aftrekposten niet dus kun je er helemaal niets over zeggen. Het laagste tarief nemen is dan het meest voor de hand liggend.

ARME AOW’er

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:29
Guardian Angel schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:16:
[...]

Je kent de rest van zijn aftrekposten niet dus kun je er helemaal niets over zeggen. Het laagste tarief nemen is dan het meest voor de hand liggend.
Mja, helemaal waar. In dat geval gewoon even de aangifte aanpassen (de aftrekpost van 2500 weglaten), en dan kijken wat het verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Guardian Angel schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:16:
[...]

Afhankelijk van de berekening kan je meerdere getallen krijgen. Als je de aangifte nu aanpast en dan alleen dat bedrag eraf haalt kom je waarschijnlijk lager uit dan de methode "In die en die schaal dus 40%" (moet maar iets). Immers als je het van de originele aangifte afhaalt blijven alle andere bedragen staan en zal dit deel van de aftrekposten van het loon in de lagere schaal gaan.

(Simpele modus) Als je pa 2x modaal verdient doe dan gewoon die 1000 euro, of neem het gemiddelde:

2500*40% = 1000
Aangifte aanpassen levert 750 op

1750/2 = 875 voor jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Waarom zo moeilijk. Wat is er mis met de methode die RikTW gisteren al noemde, gewoon de aangifte aanpassen zodat je direct kan zien wat het verschil is tussen de situaties zonder en met de aftrekpost ? (moet je natuurlijk wel de aangifte app + datafile van dat jaar nog hebben, maar ik ga er vanuit dat iedereen zo slim is om dat te bewaren;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Of je kijkt wat het verzamelinkomen was, dan kun je snel genoeg bepalen in welke schaal die laatste 2500 aftrek viel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het kan zijn dat "Pa" niet toestaat dat zoonlief in zijn aangifte neust. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Guardian Angel schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:46:
Het kan zijn dat "Pa" niet toestaat dat zoonlief in zijn aangifte neust. :)
Goed punt, dat zou ik als 'pa' ook niet willen. Maar dan vult 'pa' het toch zelf even in.
Anyway, genoeg eenvoudige oplossingen inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57

The_Scarabial

MTB for life!

Shailesh schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 15:43:
[...]

Wil wel een kleine nuance aanbrengen op je post. Waarschijnlijk wordt The_Scarabial nog uitgenodigd voor het doen van aangifte. Maar zelfs al wordt hij dit niet, als je aangifteplichtig bent, dien je zelf aangifte te doen, anders ben je in verzuim en kan dit leiden tot een boete. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het doen van aangifte!

En zijn werkgever geeft de administratie door aan de belastingdienst, dus je zal altijd aangifte moeten doen als je werkt en hiermee veel verdient (als in, meer dan voor een bijbaantje).
ManiacsHouse schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 16:29:
[...]

Niet helemaal waar, er zijn legio mensen die geen aangifte doen. De belastingdienst kan je er wel uitpikken en je verplichten aangifte te doen, en dan moet je.
Echter als je eenmaal aangifte hebt gedaan zit je in de malle molen en krijg je elk jaar een bericht dat je aangifte moet doen.
Heb inmiddels al aangifte gedaan (zonder dat ze hierom vroegen overigens), volgens het programma krijg ik 20e terug, naja zie het allemaal wel weer.
Iig bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 19:56
Wanneer krijg je het geld terug als je nu aangifte hebt gedaan over 2009?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

bahedou schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 19:14:
Rond juni/juli, zoals in de brief staat die je gekregen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

bahedou schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 19:14:
Staat notabene in de 1e alinea van de TS. 8)7

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 19:18:
[...]

Rond juni/juli, zoals in de brief staat die je gekregen hebt :)
Heb geen brief gekregen.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Laatst online: 14:55

MrN

Mensen toch nog dank voor het antwoord ben wat verder

sept 2003 tot feb 2004 een halfjaar een HBO studie gedaan, wel kosten toen geswitcht

van feb 2004 tot feb 2008 een andere HBO studie, deze heb ik wel afgerond.

Te alle tijde met uitzondering van het laatste halfjaar studiefinanciering ontvangen.

Om mijn aangifte nu juist te kunnen indienen moet ik achterhalen wat in die periode de kosten aan lesgeld waren.
Mag ik bovendien dit allemaal meenemen in 2009 of moet ik correcties doen

dus 1 voor elk jaar 2003,2004,2005,2006,2007 en 2008

En mijn overige kosten zoals boeken en schriften etc. ( dit word moeilijker)
Is er er ook een manier om dit te middelen?

[ Voor 10% gewijzigd door MrN op 19-02-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
MrN schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 21:13:

argro schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:59:
[...]
Kosten in jaar X trek je in jaar X af, niet in jaar X-n of X+n met n>1.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

MrN schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 21:13:
Mensen toch nog dank voor het antwoord ben wat verder

sept 2003 tot feb 2004 een halfjaar een HBO studie gedaan, wel kosten toen geswitcht

van feb 2004 tot feb 2008 een andere HBO studie, deze heb ik wel afgerond.

Te alle tijde met uitzondering van het laatste halfjaar studiefinanciering ontvangen.

Om mijn aangifte nu juist te kunnen indienen moet ik achterhalen wat in die periode de kosten aan lesgeld waren.

En mijn overige kosten zoals boeken en schriften etc. ( dit word moeilijker)
Is er er ook een manier om dit te middelen?
Je mag alleen scholingskosten gebruiken als aftrekpost in het jaar dat je die scholing hebt gehad. Dus de scholingskosten van 2003 had je moeten opvoeren in de aangifte van 2003, de kosten van 2004 in 2004 enz...

Daarnaast zal je het met de normbedragen moeten doen en niet met de werkelijke kosten waarschijnlijk (zie hierboven ergens voor uitleg over normbedragen) maar nogmaals, je mag alleen de kosten die je 2009 gemaakt hebt voor scholing opvoeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

dus moet ik nieuwe aangiftes van alle jaren doen?

Met 0 belastbaar inkomen en de aftrekposten meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hmmm ik heb een dochter van 2,5
Dat kan ik aangeven in de aangifte voor 2009.

Nu moet ik per kwartaal een bedrag gaan opgeven voor onderhoud....

Dit staat er bij de hulp:
Voorwaarden voor aftrek uitgaven levensonderhoud
U kunt per kalenderkwartaal aftrek krijgen van uitgaven voor het levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar. U moet dan bij het begin van het kwartaal voldoen aan bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden zijn:

Uw kind was aan het begin van het kwartaal jonger dan 30 jaar.

Uw kind kon in dat kwartaal niet zelf in zijn levensonderhoud voorzien.

In dat kwartaal kreeg niemand in uw huishouden kinderbijslag of een vergelijkbare buitenlandse uitkering voor dit kind.

Uw kind kon in dat kwartaal geen studiefinanciering, tegemoetkoming in de studiekosten of een vergelijkbare (buitenlandse) regeling krijgen.

Uw uitgaven voor het levensonderhoud waren voor dit kind in dat kwartaal minimaal 408. Het moet gaan om uitgaven waarvoor u geen vergoeding kreeg. Als u een fiscale partner had, dan mag u de uitgaven van uw fiscale partner meetellen.

ik heb wel kinderbijslag gekregen, dan betekent het toch dat ik geen recht heb of belastingaftrek?

Dit staat er in de tabel:
jonger dan 6 jaar minimaal 408 per kwartaal 290 (aftrekbaar)

Kan ik nou uberhaupt wat opgeven?

[ Voor 4% gewijzigd door Wii4all op 19-02-2010 22:47 ]

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je kinderbijslag krijgt, kun je geen extra posten aftrekken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Bedankt.

ik heb net nog even met vorig jaar vergleken en daar heb ik ook geen extra aftrekposten ingevuld.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 12:41
Jaspertje schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:22:
[...]

Afhankelijk van de berekening kan je meerdere getallen krijgen. Als je de aangifte nu aanpast en dan alleen dat bedrag eraf haalt kom je waarschijnlijk lager uit dan de methode "In die en die schaal dus 40%" (moet maar iets). Immers als je het van de originele aangifte afhaalt blijven alle andere bedragen staan en zal dit deel van de aftrekposten van het loon in de lagere schaal gaan.

(Simpele modus) Als je pa 2x modaal verdient doe dan gewoon die 1000 euro, of neem het gemiddelde:

2500*40% = 1000
Aangifte aanpassen levert 750 op

1750/2 = 875 voor jou...
Maar bij aftrekposten heb je toch te maken met een bepaalde drempel? Van €1154,00.
En de 2500euro gaat dan toch van je belastbaar inkomen af?

Dus in theorie heeft het me vader 42% van €2500 opgeleverd aan belasting die hij niet meer hoefde te betalen?
Hij begon namelijk tegen mij dat die dat jaar weinig belasting terug had gekregen, dus dat ik niet zoveel van hem zou kunnen krijgen. Maar dat heeft er toch niks mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Als hij verder geen aftrekposten had voor ziektekosten dan gaat inderdaad eerst de drempel er af. Het beste is denk ik echt om de aangifte aan te passen en dan te kijken wat het verschil is (kan hij ook zelf doen als jij de getallen niet mag weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 12:41
RikTW schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 12:13:
Als hij verder geen aftrekposten had voor ziektekosten dan gaat inderdaad eerst de drempel er af. Het beste is denk ik echt om de aangifte aan te passen en dan te kijken wat het verschil is (kan hij ook zelf doen als jij de getallen niet mag weten)
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het ging om die van 2007.
Dus hoe kan ik die aanpassen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
roger1984 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 12:29:
[...]

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het ging om die van 2007.
Dus hoe kan ik die aanpassen :?
Als hij hem digitaal heeft gemaakt gewoon het programma openen en de het bedrag aanpassen (en niet opnieuw verzenden ;))
Als hij het programma niet meer heeft kun je die vast nog ergens downloaden (denk ik) en opnieuw de bedragen invullen die je uit zijn overzicht haalt. Heeft hij geen printje gemaakt, tja dan wordt het misschien lastiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 02-08 20:54
MrN schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 21:49:
dus moet ik nieuwe aangiftes van alle jaren doen?
Wat denk je? Het lijkt mij niet dat de BD er anders vanzelf achter komt.

Bel de BD anders eens op. Ik raad je wel aan van te voren een goede vraag voor jezelf te formuleren en deze desnoods voor jezelf op papier te zetten.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Dat snap ik daarom vraag ik het ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben nu bijna helemaal klaar met invullen, maar heb nog een klein vraagje. Ik heb in 2008 een PC gekocht van zo'n 1000 euro bij elkaar incl. btw. Moet ik dan het bedrag incl. btw opnemen of excl btw? En de verzendkosten (20 euro) kan dat ook meegenomen worden of niet? (zelfde geldt voor studieboeken). In 2008 studeerde ik nog niet deeltijd, dus kon ik de computer niet aftrekken in dat jaar.
Ik studeer deeltijd en heb (dus) geen recht op stufi.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2010 17:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Afschrijving van duurzame goederen, zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u de goederen ook gebruikt voor uw studie of opleiding. Gebruikt u uw computer gedeeltelijk ook privé, dan mag u dat gedeelte niet als kosten aftrekken. U moet bij de afschrijving rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van drie jaar en een restwaarde van 10%.
Een particulier moet altijd het bedrag incl. BTW opvoeren.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

En dan nog kan je alleen de afschrijving van een PC aftrekken. En officieel ook alleen het percentage dat je voor school gebruikt. Dus als je hem alleen voor school gebruikt 100%, maar als jongen zal je eerder rond de 5% voor school gebruik zitten.

Trek je PC niet af, want je weet eigenlijk wel dat het een soort van fraude is.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
Wat is er onduidelijk of incorrect aan mijn quote van de belastingdienst? Je zegt immers precies hetzelfde?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Guardian Angel schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 22:20:
offtopic:
Wat is er onduidelijk of incorrect aan mijn quote van de belastingdienst? Je zegt immers precies hetzelfde?
Alleen is aftrekken van de kosten voor een PC opeens fraude :) volgens Macros

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Ik vind het fraude als een 'tweaker', zijn PC van 2000 euro probeert af te trekken van de belasting omdat het zogenaam nodig is voor zijn studie.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
Kan ik ook geld dat ik heb betaald voor mijn bril en lensen terugkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
nee
voor een uitgebreidere toelichting: http://www.belastingdiens...posten-11.html#P180_14901

graag iets meer onderzoek zelf doen, bijv. het raadplegen van de belastingsite, of het raadplegen van de toelichting in de aangifte beantwoorden dit soort vragen snel en eenvoudig

[ Voor 98% gewijzigd door drfrisbee op 21-02-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
drfrisbee schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:33:
nee
voor een uitgebreidere toelichting: http://www.belastingdiens...posten-11.html#P180_14901

graag iets meer onderzoek zelf doen, bijv. het raadplegen van de belastingsite, of het raadplegen van de toelichting in de aangifte beantwoorden dit soort vragen snel en eenvoudig
Dus over 2008 kan het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

bahedou schreef op zondag 21 februari 2010 @ 21:39:
[...]

Dus over 2008 kan het wel?
Als je op de bon maar hebt staan dat je ze in 2008 gekocht hebt ja. dan moet het zelfs in de aangifte van 2008 en niet in die 2009....

[ Voor 9% gewijzigd door Jaspertje op 21-02-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Macros schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:20:
En dan nog kan je alleen de afschrijving van een PC aftrekken. En officieel ook alleen het percentage dat je voor school gebruikt. Dus als je hem alleen voor school gebruikt 100%, maar als jongen zal je eerder rond de 5% voor school gebruik zitten.

Trek je PC niet af, want je weet eigenlijk wel dat het een soort van fraude is.
De PC is 50% aangeschaft voor studie en 50% voor prive. Als je per minuut gaat tellen is het 5% idd, maar dan zou je een bedrijfspc ook niet 100% op bedrijf kunnen zetten,,, dan zou een medewerker nooit zijn prive hotmail mogen bekijken.. ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 22:27
Ik heb ook een brief ontvangen van de belastingdienst om aangifte van mijn inkomstenbelasting te doen, nu heb ik een vraag; van mijn werkgever heb ik de volgende jaaropgaaf gekregen:

Loon loonbelasting / volksverzekeringen
1206
Ingehouden loonbelasting / premive volksverzekering
0
verrekende arbeidskorting
23

Loon zorgverzekeringswet
1128
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet
78
Ziektekostenverzekering
0

Ik kan hier nergens een totaal bedrag op vinden die ik moet invullen in het vakje 'loon'. In het veld arbeidskorting moet ik hoogstwaarschijnlijk de 23 euro invullen, het veld loonheffing geen idee, en daarnaast ook geen idee wat ik bij loon moet invullen.

In het verleden kreeg ik goed gespecificeerde overzichten, helaas dit jaar niet.

Sinds november heb ik mijn eigen (webdesign) bedrijf. Afgelopen jaar heb ik daarom niet veel omgezet, zo'n 300 euro over 2009. Moet ik dit invullen in box 1 als inkomsten uit overige werkzaamheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 10:09

Houston3

ole

Leon- schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:10:
Ik heb ook een brief ontvangen van de belastingdienst om aangifte van mijn inkomstenbelasting te doen, nu heb ik een vraag; van mijn werkgever heb ik de volgende jaaropgaaf gekregen:

Loon loonbelasting / volksverzekeringen
1206
Ingehouden loonbelasting / premive volksverzekering
0
verrekende arbeidskorting
23

Loon zorgverzekeringswet
1128
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet
78
Ziektekostenverzekering
0

Ik kan hier nergens een totaal bedrag op vinden die ik moet invullen in het vakje 'loon'. In het veld arbeidskorting moet ik hoogstwaarschijnlijk de 23 euro invullen, het veld loonheffing geen idee, en daarnaast ook geen idee wat ik bij loon moet invullen.

In het verleden kreeg ik goed gespecificeerde overzichten, helaas dit jaar niet.

Sinds november heb ik mijn eigen (webdesign) bedrijf. Afgelopen jaar heb ik daarom niet veel omgezet, zo'n 300 euro over 2009. Moet ik dit invullen in box 1 als inkomsten uit overige werkzaamheden?
Het vakje loon = 1206
Ingehouden loonbelasting (betaalde belasting) = 0
arbeidskorting is inderdaad 23

Die 300 euro omzet mag je minus de kosten ingeven bij inkomsten uit overige werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 22:27
Houston3 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:20:
[...]

Het vakje loon = 1206
Ingehouden loonbelasting (betaalde belasting) = 0
arbeidskorting is inderdaad 23

Die 300 euro omzet mag je minus de kosten ingeven bij inkomsten uit overige werkzaamheden.
Oke, super. Die 300 euro, kan ik daar de kosten als domeinnaamregistratie en KVK van af trekken?

[ Voor 3% gewijzigd door Leon- op 22-02-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit jaar €30.000,- ontvangen vanwege een bedrijfsovername, terwijl ik de laatste jaren weinig heb verdiend en verwacht niet veel te verdienen over de komende maanden.

Hoe kan ik mijn uitgaven aan belastingen minimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:28:
Hoe kan ik mijn uitgaven aan belastingen minimaliseren?
Voor mensen met een sterk wisselend inkomen bestaat de zogenaamde middelingsregeling. Deze maakt echter geen onderdeel uit van de IB aangifte. Je kunt ook pas van de regeling gebruik maken zodra je aanslag (over de desbetreffende belastingjaren) definitief is vastgesteld. Volgens de Belastingdienst:
Bij middeling telt u het inkomen van 3 aaneengesloten jaren op. De uitkomst deelt u daarna door 3. Over dat nieuwe inkomen per jaar wordt de belasting berekend. Is dit nieuwe belastingbedrag lager dan uw oude bedrag? Dan kunt u een belastingteruggaaf krijgen.

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:55

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Aangezien ik meer vertrouwen heb in jullie dan de belastingtelefoon (:P) mn vraag maar even hier :)

Ik ben ook alles aan het invullen, en heb recht op aftrek studiekosten. Dat is mij volledig duidelijk. Maar waar ik niet uit kom is wat ik moet kiezen:

Studie zonder studiefinanciering of Studie met studiefinanciering.

Even mijn situatie geschetst:
de studie betreft Bedrijfskunde, WO. Dus een opleiding voor een toekomstige baan. ik zat over 2009 in mijn 6e/7e collegejaar. Mijn recht op studiefinanciering is afgelopen na het 4e collegejaar, dus de normbedragen hoef ik niet op te geven, ook dat is mij duidelijk.

ik zit dus enkel met het kopje wat ik moet kiezen, daar wordt ik niet echt veel wijzer uit. Ook de toelichtingspdf maakt t me niet duidelijker helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Mystikal_ schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 17:47:
Aangezien ik meer vertrouwen heb in jullie dan de belastingtelefoon (:P) mn vraag maar even hier :)

Ik ben ook alles aan het invullen, en heb recht op aftrek studiekosten. Dat is mij volledig duidelijk. Maar waar ik niet uit kom is wat ik moet kiezen:

Studie zonder studiefinanciering of Studie met studiefinanciering.

Even mijn situatie geschetst:
de studie betreft Bedrijfskunde, WO. Dus een opleiding voor een toekomstige baan. ik zat over 2009 in mijn 6e/7e collegejaar. Mijn recht op studiefinanciering is afgelopen na het 4e collegejaar, dus de normbedragen hoef ik niet op te geven, ook dat is mij duidelijk.

ik zit dus enkel met het kopje wat ik moet kiezen, daar wordt ik niet echt veel wijzer uit. Ook de toelichtingspdf maakt t me niet duidelijker helaas :(
Is er een specifieke reden waarom je recht op studiefinanciering afgelopen zou zijn na het 4e collegejaar? Zo, nee, dan heb jij gewoon nog recht op studiefinanciering. Hierdoor zou jij moeten kiezen voor "Studie met studiefinanciering" en gebruikmaken van de bijbehorende normbedragen. Je hebt namelijk in principe altijd recht op stufi zolang je ingeschreven staat bij een (voltijd/duale opleiding aan een)HBO/WO-instelling, tenzij je ouder dan 30 bent of uitsluitend een niet-NLD* nationaliteit hebt.

Hopelijk maakt dit het je wat duidelijker. ;)

Bron: http://www.ib-groep.nl/pa...ring/sfho/voorwaarden.asp

*: Er zijn nog stapels uitzonderingen waarbij je met een niet-NLD nationaliteit wel recht heb op stufi.

Edit: @ woekele: Studiefinanciering bestaat niet alleen uit de prestatiebeurs, maar bijvoorbeeld ook uit een OV-studentenkaart. Deze kan je gedurende jaar 5, 6 & 7 gewoon gebruiken zonder dat hiervoor betaald moet worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 18:18 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Mensen hier zeggen dat het gaat om het recht op studie-financiering, niet om het daadwerkelijk krijgen van studiefinanciering.

En men zegt dat de lening ook telt als studiefinanciering.

Daaruit maakt men op dat je tot en met je 7e jaar (je mag 3 jaar na je studietermijn nog lenen) dus moet invullen dat je studeert mét studiefinanciering en dus de normbedragen moet gebruiken. Persoonlijk vind ik dit erg vreemd. Een lening vind ik geen studiefinanciering en als je geen lening neemt al helemaal niet. Maar goed, ik moet het eigenlijk nog eens navragen aan een belastingadviseur o.i.d...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Mwah, die normbedragen zijn toch zo slecht niet? Je moet er de ontvangen stufi aftrekken, maar als dat 0 is, kun je nog wel aardig wat aftrekken. Of zit er er echt dik overheen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik ben pas in september begonnen met studeren en heb gelijk stufi voor het hele collegejaar betaald en veel boeken gekocht. In 2009 heb ik veel verdiend, in 2010 ga ik veel minder verdienen (waarscijnlijk zo weinig dat ik alle loonheffing sowieso wel terugkrijg). M.a.w.: de normbedragen zijn voor mij k*t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:59

Aldmar

Niks...

woekele schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 18:08:
En men zegt dat de lening ook telt als studiefinanciering.

Daaruit maakt men op dat je tot en met je 7e jaar (je mag 3 jaar na je studietermijn nog lenen) dus moet invullen dat je studeert mét studiefinanciering en dus de normbedragen moet gebruiken. Persoonlijk vind ik dit erg vreemd. Een lening vind ik geen studiefinanciering en als je geen lening neemt al helemaal niet. Maar goed, ik moet het eigenlijk nog eens navragen aan een belastingadviseur o.i.d...
Een lening bij de IBgroep hoef je niet af te trekken voor zover ik weet. Je moet dit bedrag immers hoe dan ook terug betalen als je klaar bent met je studie, feitelijk is dit dus geen inkomen. Je studiefinanciering (prestatiebeurs+aanvullende beurs) wordt een gift zodra je je diploma hebt gehaald en is dus wel een inkomen en moet je dus wél aftrekken van de normbedragen.

In de pdf van de belastingdienst 'aftrek studiekosten 2009' op blz 3 staat duidelijk dat je van de normbedragen de prestatiebeurs moet aftrekken. Een lening is geen prestatiebeurs, dus trek ik die niet af...

Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/6480/naamlooshr.png

[ Voor 34% gewijzigd door Aldmar op 24-02-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Maar je kan in het belastingprogramma kiezen tussen studeren mét of zónder stufi. Als je zonder kiest, mag je zelf bedragen opgeven ipv normbedragen te gebruiken. En dat kan dus handig zijn als je in september 2009 bent begonnen en over 2009 het gehele collegeld voor 2009-2010 wilt aftrekken. Maar of het mag...

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 21:21 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Nee een vergoeding is iets wat je krijgt van je werkgever, niet iets wat je betaalt. In dit geval ontvang je eigenlijk een soort 'loon in natura' doordat je voor een klein bedrag gratis mag reizen. Je krijgt pas te maken met vergoeding voor het OV wanneer je zelf kaartjes / abonnement zou moeten kopen en hiervoor van je werkgever een vergoeding krijgt.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leon- schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:10:
[...]
Ik kan hier nergens een totaal bedrag op vinden die ik moet invullen in het vakje 'loon'.
Je kunt sinds gisteren ook de gegevens downloaden bij de Belastingdienst,
met het IB-programma voor 2009. Vooringevulde aangifte; wel effe controleren natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik heb ouderschapsverlof gedeeltelijk betaald, 2e kind en onbetaald 1e kind. Nu gaan ze ook nog naar de kinderopvang. Waarvoor je dan weer een opvangtoeslag ontvangt. Mijn werkgever houdt de ouderschapsverlof in van mijn brutoloon. (handig voor pensienopbouw). Maar ik houd netto minder over. En de toeslag wordt berekend over het bruto loon. Volgens mijn werkgever moet het verschil via de teruggave worden berekend. Weet iemand hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-09 13:06
In 2009 heb ik een huis gekocht samen met mijn vriendin, die eerder een eigen flat had gekocht. Ikzelf heb nog nooit een huis gekocht voor deze. Nu snap ik de meeste gevraagde gegevens wel, behalve die gene met "Kosten voor onderhoud en verbouwing". Wat mag ik hier allemaal inzetten? Onze eigenwoningschuld is hoger geworden. Maar het is gefinancieerd uit een bouwdepot welke in de hypotheek zat verworven.

Nu is daar dus voor 13000 euro aan nieuwe dingen voor gekocht, waaronder een keuken, nieuwe vloer, veel verf, wc's en veel andere zaken. Mag ik dit gewoon allemaal bij elkaar optellen en in dat veld invullen?

Overigens snap ik niet echt veel van die beschrijving die er bij staat, vandaar mijn vraag hier.

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 11:10:
[...]
Je kunt sinds gisteren ook de gegevens downloaden bij de Belastingdienst,
met het IB-programma voor 2009. Vooringevulde aangifte; wel effe controleren natuurlijk. ;)
Vreemd, als je de vooraf ingevulde gegevens download krijg je een bestand met als voorbeeld de naam 0123456789.ibv2009. Dit bestand moet je plaatsen in de map die je zelf in het belastingprogramma hebt aangegeven. Dan zou je dus bij open bestand dit bestand moeten zien.

In mijn geval zie ik dus het bestand helemaal niet en dat is wel heel erg vreemd.

Het zou dus kunnen dat de gegevens er toch pas morgen zijn, het is immer nu 28.2 en geen 1.3.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 28-02-2010 17:21 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:34
Hmm ik zit even met een algemene vraag over het bedrag dat ik terug kan krijgen.

De situatie is dat ik vorig jaar het eerste half jaar stage heb gelopen, juni/juli afgestudeerd en per oktober aan het werk ben. Het hele jaar heb ik op zaterdag nog een bijbaan gehad. Verder woon ik nog thuis en geen spaargelden of iets dergelijks.

Volgens het vooraf ingevulde + gecontroleerde formulier kom ik uit op een teruggave van +/- 1500 euro. Nu lijkt mij dit wat veel. Is er hier iemand die mij kan bevestigen dat ik zo'n bedrag terug kan krijgen of dat het ergens fout gaat en ik zodoende er even wat hulp bij moet halen om te kijken waar het fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat kan niemand bevestigen, daar is een glazen bol voor nodig. Je kunt alleen nogmaals goed kijken of je alle gegevens juist hebt ingevuld. Daarna opsturen, is het niet goed dan krijg je vanzelf na een evt. teruggaaf wel een correctie of een verzoek tot meer informatie.

[ Voor 44% gewijzigd door Guardian Angel op 28-02-2010 20:41 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
@ la_fusion

Dat is nu precies een situatie om je aangifte te laten invullen door een expert.
De kans is dus groot dat je geld terug krijgt. Dan kunnen de kosten van het invullen daar wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:34
cornfed99111 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 21:43:
@ la_fusion

Dat is nu precies een situatie om je aangifte te laten invullen door een expert.
De kans is dus groot dat je geld terug krijgt. Dan kunnen de kosten van het invullen daar wel vanaf.
Nou het gaat mij in eerste instantie meer over het feit of het kan dat het een bedrag is van zo'n grootte ;)

Sowieso overleg ik dit nog even met een kennis met kunde. Verder denk ik dat het op dit moment niet echt nodig is om het aan een expert over te laten. Het is in zoverre nog eenvoudig genoeg dat ik het zelf kan aangezien er buiten de jaaropgaves niets in te vullen valt bij mij.

Maar verder heb je natuurlijk wel gelijk in wat je zegt. Als het allemaal zo blijft moet het toch wel een erg dure expert zijn die zo'n bedrag rekent ;)

[ Voor 9% gewijzigd door la_fusion op 28-02-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou dus kunnen dat de gegevens er toch pas morgen zijn, het is immer nu 28.2 en geen 1.3.
Nee, ze zijn wel degelijk beschikbaar,
vanaf zaterdag al.

Welkke applicatie gebruik je? Linux? Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
truegrit schreef op zondag 28 februari 2010 @ 16:27:
In 2009 heb ik een huis gekocht samen met mijn vriendin, die eerder een eigen flat had gekocht. Ikzelf heb nog nooit een huis gekocht voor deze. Nu snap ik de meeste gevraagde gegevens wel, behalve die gene met "Kosten voor onderhoud en verbouwing". Wat mag ik hier allemaal inzetten? Onze eigenwoningschuld is hoger geworden. Maar het is gefinancieerd uit een bouwdepot welke in de hypotheek zat verworven.

Nu is daar dus voor 13000 euro aan nieuwe dingen voor gekocht, waaronder een keuken, nieuwe vloer, veel verf, wc's en veel andere zaken. Mag ik dit gewoon allemaal bij elkaar optellen en in dat veld invullen?

Overigens snap ik niet echt veel van die beschrijving die er bij staat, vandaar mijn vraag hier.
Nee, je mag niet de werkelijke verbouwingskosten aftrekken, maar de rente die je betaald voor het geld dat je geleend hebt voor de verbouwing. Als je het bouwdepot gebruikt hebt voor woningverbetering mag je de rente aftrekken. Ook zaken als notariskosten etc kun je aftrekken. Waarschijnlijk staat op het afrekenoverzicht van de de notaris welke kosten je mag aftrekken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 22:32:
[...]

Nee, ze zijn wel degelijk beschikbaar,
vanaf zaterdag al.

Welkke applicatie gebruik je? Linux? Apple?
Windows Vista.

Ook verwijderen en een nieuwe download en installatie geeft geen resultaat. Op naar de belastingtelefoon.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
la_fusion schreef op zondag 28 februari 2010 @ 22:06:
[...]

Nou het gaat mij in eerste instantie meer over het feit of het kan dat het een bedrag is van zo'n grootte ;)

Sowieso overleg ik dit nog even met een kennis met kunde. Verder denk ik dat het op dit moment niet echt nodig is om het aan een expert over te laten. Het is in zoverre nog eenvoudig genoeg dat ik het zelf kan aangezien er buiten de jaaropgaves niets in te vullen valt bij mij.

Maar verder heb je natuurlijk wel gelijk in wat je zegt. Als het allemaal zo blijft moet het toch wel een erg dure expert zijn die zo'n bedrag rekent ;)
Een expert is helemaal niet nodig. 1500 euro kan prima. Je hebt een half jaar stage gelopen (=aftrekpost schoolgeld-stufi), je hebt een half jaar volledig inkomen gehad en een half jaar waarschijnlijk een verwaarloosbaar inkomen (tov je latere inkomen). In dat 1e halfjaar is rekening gehouden met de heffingskortingen, die waarschijnlijk niet volledig zijn benut. Omdat werkgevers de heffingskorting delen door 12 maanden wordt dit nog niet gecompenseerd in je loon, maar wel in je aangifte, hierdoor krijg je bij een half jaar werken/half jaar studeren redelijk wat geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Kan iemand mij met het volgende helpen?
Ik ben bezig met het invullen van mijn aangfite maar loop tegen hetvolgende probleem op.
Op mijn jaaropgave staan andere benamingen dan in het belastingprogramma:

Is loon in het programma Loon Loonbelasting/volksverzekeringen op het loonstrookje?
En is Loonheffing dan Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

DeeJee schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:18:
Kan iemand mij met het volgende helpen?
Ik ben bezig met het invullen van mijn aangfite maar loop tegen hetvolgende probleem op.
Op mijn jaaropgave staan andere benamingen dan in het belastingprogramma:

Is loon in het programma Loon Loonbelasting/volksverzekeringen op het loonstrookje?
En is Loonheffing dan Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering?
Houston3 in "Belastingaangifte 2009 - Tips & Trucs" dat zou een heleboel duidelijk moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Thanks. Dus Ingehouden loonbelasting (betaalde belasting) = Loonheffing?
Dat haal ik er niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

DeeJee schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:02:
[...]
Thanks. Dus Ingehouden loonbelasting (betaalde belasting) = Loonheffing?
Dat haal ik er niet echt uit.
jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Bedankt voor je snelle reactie! Mijn jaaropgave zag er dit jaar ineens heel anders uit. Vandaar de verwarring. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik doe een studie waarbij ik in principe recht heb op studiefinanciering; maar ik ga over de bijverdienlimiet. Vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik 0 euro studiefinanciering ontvangen. Vorig jaar heb ik m'n aangifte ingevuld alsof ik geen recht had op studiefinanciering; je mag dan het werkelijke bedrag aftrekken (minus €500 drempel). Nu ik het nogmaals lees lijkt het er echter op dat ik de normbedragen mag aftrekken (dit is een stuk meer). Voor 2009 ga ik dat dan ook doen.

Kan, en zoja hoe, ik dat ook nog aanpassen voor m'n aangifte van 2008?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

eamelink schreef op maandag 01 maart 2010 @ 18:37:
Ik doe een studie waarbij ik in principe recht heb op studiefinanciering; maar ik ga over de bijverdienlimiet. Vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik 0 euro studiefinanciering ontvangen. Vorig jaar heb ik m'n aangifte ingevuld alsof ik geen recht had op studiefinanciering; je mag dan het werkelijke bedrag aftrekken (minus €500 drempel). Nu ik het nogmaals lees lijkt het er echter op dat ik de normbedragen mag aftrekken (dit is een stuk meer). Voor 2009 ga ik dat dan ook doen.

Kan, en zoja hoe, ik dat ook nog aanpassen voor m'n aangifte van 2008?
Jep, als je de aangifte nog digitaal hebt gewoon aanpassen en opnieuw insturen. Anders downloaden en weer opnieuw invullen (Wel het aangifte programma van 2008 natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Korte vraag, hoe werkt het als je inkomen uit het buitenland hebt in bijv. ponden? Moet ik dan per maand mijn salaris omrekenen naar euros? En met wat voor koers moet je dat doen dan? Of gaat de box1, inkomen buitenland meer om een indicatie aangezien ze het waarschijnlijk toch niet kunnen controleren?
Jep, als je de aangifte nog digitaal hebt gewoon aanpassen en opnieuw insturen. Anders downloaden en weer opnieuw invullen (Wel het aangifte programma van 2008 natuurlijk)
Hoe zit zoiets als je alleen de maand januari nog stufi hebt gehad? Mag ik dan het normbedrag - 1 maand aftrekken?

[ Voor 33% gewijzigd door swtimmer op 01-03-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47

Coldcat

HODL

swtimmer schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:51:
Korte vraag, hoe werkt het als je inkomen uit het buitenland hebt in bijv. ponden? Moet ik dan per maand mijn salaris omrekenen naar euros? En met wat voor koers moet je dat doen dan? Of gaat de box1, inkomen buitenland meer om een indicatie aangezien ze het waarschijnlijk toch niet kunnen controleren?

[...]

Hoe zit zoiets als je alleen de maand januari nog stufi hebt gehad? Mag ik dan het normbedrag - 1 maand aftrekken?
studiekosten 2009 - (min) 1 maand stufi -500 (drempel) = aftrek

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesh
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-02-2022
Misschien een rare vraag:

Ik heb recentelijk voor mij en mijn vriendin een Voorlopige Teruggave 2009 ingevuld en verstuurd. Ongeveer anderhalve week later kreeg ik een brief van de Belastingdienst dat ik aangifte over 2009 moet doen.

Moet ik hem nu nogmaals insturen ? Ik heb inmiddels al een beschikking over die VT gehad en we kregen geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 21:55
Wat heeft het voor zin een voorlopige teruggave voor 2009 nog te doen? Je bedoelt waarschijnlijk een VT 2010? Je aangifte verzoek gaat over afgelopen jaar.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiinX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05-2022
Vraagje...in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb zojuist het aangifteprogramma gedownload waarbij mijn en mijn partner haar gegevens automatisch zijn gedownload.

Volgens de belastingdienst hebben wij recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Ook al heb ik recht op deze vorm van combinatiekorting, ik kan nergens een mogelijkheid opgegeven om daar iets over in te vullen. Weet iemand of en waar je zoiets moet invullen?

Of neemt de belastingdienst dit zelf mee bij hun berekeningen?

wie het laatst lacht is het traagst van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Oke ik ben een stuk verder met mijn studiekosten,

Wat ik nu weet is Collegegeld,boekengeld en studiefinanciering tijdens mijn HBO studieperiode van sept 2003 t/m feb 2008.

Belastingaangiftes kunnen tot 5 jaar terug en van al deze jaren is al aangifte gedaan zonder aftrekpost studiekosten.

Vraag is nu:

1 Kan ik 2003,2004 en 2005 meenemen bij bijv 2006?
2 Hoe vul ik mijn vernieuwde aangifte over deze jaren in? (inkomen als 0 of?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

MrN schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 08:43:
Oke ik ben een stuk verder met mijn studiekosten,

Wat ik nu weet is Collegegeld,boekengeld en studiefinanciering tijdens mijn HBO studieperiode van sept 2003 t/m feb 2008.

Belastingaangiftes kunnen tot 5 jaar terug en van al deze jaren is al aangifte gedaan zonder aftrekpost studiekosten.

Vraag is nu:

1 Kan ik 2003,2004 en 2005 meenemen bij bijv 2006?
2 Hoe vul ik mijn vernieuwde aangifte over deze jaren in? (inkomen als 0 of?)
Antwoord 1: Nope
Antwoord 2: Je kan alleen invullen wat je hebt :) Dus als je geen inkomen hebt, dan kan je daar niets invullen
JiinX schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:21:
Vraagje...in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb zojuist het aangifteprogramma gedownload waarbij mijn en mijn partner haar gegevens automatisch zijn gedownload.

Volgens de belastingdienst hebben wij recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Ook al heb ik recht op deze vorm van combinatiekorting, ik kan nergens een mogelijkheid opgegeven om daar iets over in te vullen. Weet iemand of en waar je zoiets moet invullen?

Of neemt de belastingdienst dit zelf mee bij hun berekeningen?
Dat wordt automatisch berekend, je moet bij de heffingskortingen invullen of je een kind hebt of niet en of dat langer dan 6 maanden bij je thuis woonde... dan 'krijg' je het automatisch.

Dat kan je weer controleren door in de overzichten te klikken op "Af: Heffingskortingen"

[ Voor 39% gewijzigd door Jaspertje op 03-03-2010 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Jaspertje schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 08:48:
[...]

Antwoord 1: Nope
Antwoord 2: Je kan alleen invullen wat je hebt :) Dus als je geen inkomen hebt, dan kan je daar niets invullen

[...]

Dat kan je weer controleren door in de overzichten te klikken op "Af: Heffingskortingen"
Antwoord 1 : 2005 kan dus nog wel maar 2003 en 2004 niet meer?
Antwoord 2 : Ja maar die aangiftes m.b.t. inkomen zijn al gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

MrN schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:09:
[...]

Antwoord 1 : 2005 kan dus nog wel maar 2003 en 2004 niet meer?
Antwoord 2 : Ja maar die aangiftes m.b.t. inkomen zijn al gedaan
Je kan tot 5 jaar terug de aangifte invullen/wijzigen en de laatste aangifte die je mag wijzigen is die van 2005. Dus inderdaad 2003 en 2004 kan je niet meer wijzigen en die studiekosten kan je dus nergens meer kwijt.

Met betrekking tot je inkomen, je moet in dezelfde aangifte als toen de studiekosten toevoegen dus je moet alles wat je toen hebt ingevuld weer invullen (dus ook een hypotheek, giften, ziektekosten spullen en verder) je kan niet alleen dit toevoegen. Je wijzigt alles meteen. Je moet dus alles weer opzoeken en invullen. (En je moet alles nog hebben mbt die aangiftes want je moet de spullen 5 jaar bewaren :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Ja oke ik snap het, maar hoe en wat gaat dat dan precies?

Stel ik kreeg over 2005 1000 euro terug m.b.t. loonheffing etc.

en door de studiekosten zou ik eigenlijk 1500 euro hebben moeten krijgen.

Is het dan zo dat ik nu 500 euro krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Jaspertje schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 10:07:
[...]

Je kan tot 5 jaar terug de aangifte invullen/wijzigen en de laatste aangifte die je mag wijzigen is die van 2005. Dus inderdaad 2003 en 2004 kan je niet meer wijzigen en die studiekosten kan je dus nergens meer kwijt.

Met betrekking tot je inkomen, je moet in dezelfde aangifte als toen de studiekosten toevoegen dus je moet alles wat je toen hebt ingevuld weer invullen (dus ook een hypotheek, giften, ziektekosten spullen en verder) je kan niet alleen dit toevoegen. Je wijzigt alles meteen. Je moet dus alles weer opzoeken en invullen. (En je moet alles nog hebben mbt die aangiftes want je moet de spullen 5 jaar bewaren :))
En als ik 2003 en 2004 gewoon optel bij 2005 , zou dat kunnen?

Ondanks dat het misschien niet helemaal netjes is is het een aftrekpost voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nee, je kunt uitgaven alleen aftrekken in het jaar waarin deze zijn gemaakt cq betaald.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 03-03-2010 10:19 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
MrN schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 10:12:
[...]

En als ik 2003 en 2004 gewoon optel bij 2005 , zou dat kunnen?

Ondanks dat het misschien niet helemaal netjes is is het een aftrekpost voor mij.
Niet zo netjes is wel heel vriendelijk, dat heet nu gewoon fraude, wellicht kom je er doorheen, maar juist bij zo'n aantal aangiftes in een keer zullen ze hier opletten.

De herrekende aangifte zal met de al bekende aangifte verrekend worden,
1500-1000=500 + 5 jaar heffingsrente volgens mij

[ Voor 12% gewijzigd door drfrisbee op 03-03-2010 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34
Voor de duidelijkheid:
Uw prestatiebeurs wordt lening?
Haalde u te weinig studiepunten? Dan wordt de prestatiebeurs een rentedragende lening. U krijgt hiervan na een jaar bericht van de IB-Groep. Nadat u uw studie hebt beëindigd, krijgt u een definitief bericht of uw lening wordt omgezet in een gift.

De volgende situaties zijn dan mogelijk:

Uw situatie
Wat kunt u doen?

A
Is in 2009 uw prestatiebeurs over een eerder jaar omgezet in een rentedragende lening?
Uw aftrek studiekosten voor de jaren waarop de prestatiebeurs betrekking had, hoeft niet aangepast te worden.

B
Is in 2009 deze rentedragende lening over een eerder jaar definitief niet omgezet in een gift?
U kunt in 2009 alsnog het bedrag aftrekken dat u in dat eerdere jaar niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.

C
Is in 2009 deze rentedragende lening over een eerder jaar definitief omgezet in een gift?
U mag geen studiekosten meer aftrekken.

Geldt voor u situatie B? Dan kunt u met deze rekenhulp uw aftrekbare studiekosten berekenen.
Dit kan dus tot en met 1999!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:27
Crap, ik kom over de 20K aan spaargeld heen. Wat is het verstandigst om te doen? Van de rekening halen en in een sok stoppen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

benchMarc schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:06:
Crap, ik kom over de 20K aan spaargeld heen. Wat is het verstandigst om te doen? Van de rekening halen en in een sok stoppen? :+
Beetje laat, denk je niet? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47

Coldcat

HODL

Daar ben je nu sowieso al te laat mee. Daarnaast op zoek gaan naar een manier om meer dan 1.2% rendament te behalen, dan heb je er alleen maar voordeel van.

Daarnaast gaat het om het gemiddelde van 1 januari en 31 december. Wellicht dat je dan ontkomt aan de belasting.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Coldcat schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:28:
[...]

Daar ben je nu sowieso al te laat mee. Daarnaast op zoek gaan naar een manier om meer dan 1.2% rendament te behalen, dan heb je er alleen maar voordeel van.

Daarnaast gaat het om het gemiddelde van 1 januari en 31 december. Wellicht dat je dan ontkomt aan de belasting.
Dan kom ik er idd nog weg mee. Een deel ervan zit ook in aandelen. Laat me raden, als ik verlies maak dan zie ik ook niks terug van de belastingdienst? :')
Spaargeldbelasting, ik wist niet dat dat al bij zo'n bedrag begon. Ook nog eens allemaal geld waar ik al belasting over heb betaald, en dan komen ze nog een keer langs :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Trouwen ;) dan kan je tot 41k doorsparen zonder dat JKdJ je op komt zoeken...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

benchMarc schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:41:
Dan kom ik er idd nog weg mee. Een deel ervan zit ook in aandelen. Laat me raden, als ik verlies maak dan zie ik ook niks terug van de belastingdienst? :')
Nee. Maar zie het van de positieve kant: als je 20% winst maakt op je 20K betaal je nog steeds maar over 4% belasting. Da's dan wel weer aardig ;)
Spaargeldbelasting, ik wist niet dat dat al bij zo'n bedrag begon. Ook nog eens allemaal geld waar ik al belasting over heb betaald, en dan komen ze nog een keer langs :/
Je betaalt niet nog een keer over je spaargeld. Je betaalt belasting over de opbrengst van je spaargeld. Welliswaar is die 4% op dit moment een hoog gefingeerd rendement als je je centen op een spaarrekening zet, maar zoals gezegd, als je meer verdient betaal je niet meer belasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
_DH schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:54:
[...]

Trouwen ;) dan kan je tot 41k doorsparen zonder dat JKdJ je op komt zoeken...
Mijn vriendin is nog rijker dan ik ;)
Dido schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:58:
[...]

Nee. Maar zie het van de positieve kant: als je 20% winst maakt op je 20K betaal je nog steeds maar over 4% belasting. Da's dan wel weer aardig ;)

[...]

Je betaalt niet nog een keer over je spaargeld. Je betaalt belasting over de opbrengst van je spaargeld. Welliswaar is die 4% op dit moment een hoog gefingeerd rendement als je je centen op een spaarrekening zet, maar zoals gezegd, als je meer verdient betaal je niet meer belasting :)
Duidelijk :) Dan maar meer in aandelen steken, want idd, met die rente van de bank is het ook janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Spiff schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:08:
Voor de duidelijkheid:

[...]

Dit kan dus tot en met 1999!
\

Dus ik kan tot 1999 terug met de aftrekposten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 16:50
Wij maken gebruik van voorlopig terug gave. Dus nu moet ik IB voor 2009 invullen. Nou heb ik IB ingevuld en zie ik dat we kleine €300 ontvangen. Dat beteend toch dat we die 300 euro ontvangen boven op de voorlopige terug gave die we afgelopen jaar al hebben ontvangen?

Is pas de 2e x dat ik deze papieren invul vanwege ons koophuis. Ik had 1 iets vergeten in te vullen en kreeg meteen te zien dat we €9100 moetsen betalen hehehe. IB invullen als je net 15 min. wakker bent is niet zo verstandig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:29

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik ben na schooljaar 2008/2009 voortijdig gestopt met studeren aan een HBO-instelling, en zit nu met de vraag of ik definitief een rentedragende lening heb verkregen. Ik haal uit de documentatie van het Belastingaangifteprogramma dat ik eigenlijk pas na één jaar tijd nadat ik gestopt ben officieel dat mijn studiefinanciering omgezet wordt naar een lening.

Een beetje naar de bekende weg, maar wanneer kan ik dan de kosten van mijn voorgaande studiejaren opgeven: dit jaar doen of volgend jaar nadat ik dat bericht zou krijgen? Ik kan me zo voorstellen dat stel dat als ik in de komende negen maanden beslis om toch verder te studeren dat ik dan een probleem heb als ik alles al voor de belasting heb afgetrokken.

Ik wil gewoon de kans niet missen om dit af te kunnen trekken en vraag een bevestiging aan een van jullie :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32
DUX schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:12:
Ik ben na schooljaar 2008/2009 voortijdig gestopt met studeren aan een HBO-instelling, en zit nu met de vraag of ik definitief een rentedragende lening heb verkregen. Ik haal uit de documentatie van het Belastingaangifteprogramma dat ik eigenlijk pas na één jaar tijd nadat ik gestopt ben officieel dat mijn studiefinanciering omgezet wordt naar een lening.

Een beetje naar de bekende weg, maar wanneer kan ik dan de kosten van mijn voorgaande studiejaren opgeven: dit jaar doen of volgend jaar nadat ik dat bericht zou krijgen? Ik kan me zo voorstellen dat stel dat als ik in de komende negen maanden beslis om toch verder te studeren dat ik dan een probleem heb als ik alles al voor de belasting heb afgetrokken.

Ik wil gewoon de kans niet missen om dit af te kunnen trekken en vraag een bevestiging aan een van jullie :)
Je kunt over elk jaar díe kosten opgeven die je in dat jaar daadwerkelijk gemaakt hebt. Dus collegegeld, boeken etc. Dat zijn studiekosten (in jouw geval voor 8 maanden van 2009).
Dat jij een lening hebt ontvangen en die nu terug moet betalen, staat hier los van. Wat wil je hiervan aftrekken? De opgebouwde/betaalde rente? De lening zelf kun je namelijk niet als kosten opgeven.

Edit, zie ook dit topic: Aftrekbaarheid studiekosten na afbreken studie

[ Voor 3% gewijzigd door Railgunner op 04-03-2010 15:48 ]

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
Na 1000 telefoontjes gepleegd naar de belastingtelefoon nog niks ontvangen van mijn aangifte van 2008. We zijn inmiddels 5 weken verder.De ene keer is mijn bankrekeningnummer ontvangen, dan kunnen ze het niet terugvinden.. Rare instantie die BD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:29

DUX

blijft ook nu voor Oranje

RAILGUNNER schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:47:
Je kunt over elk jaar díe kosten opgeven die je in dat jaar daadwerkelijk gemaakt hebt. Dus collegegeld, boeken etc. Dat zijn studiekosten (in jouw geval voor 8 maanden van 2009).
Dat jij een lening hebt ontvangen en die nu terug moet betalen, staat hier los van. Wat wil je hiervan aftrekken? De opgebouwde/betaalde rente? De lening zelf kun je namelijk niet als kosten opgeven.

Edit, zie ook dit topic: Aftrekbaarheid studiekosten na afbreken studie
Dank je voor de hulp. In dat andere topic noem je ook dat de TS daar twee dingen (studieschuld en studiekosten) door elkaar haalt; ik doe dat inderdaad ook, zo blijkt.

Het collegegeld en de studieboeken van 2009 heb ik reeds ingevuld, maar ik zat er met name mee dat ik onder de Studiekosten-aftrekpost een optie had staan voor "Studie met studiefinanciering in vorige jaren". Bij vorige aangiftes waren het collegegeld en de studiekosten altijd opgegeven, dus begrijp ik het dan goed dat deze optie dan alleen gebruikt hoeft te worden als ik dat in het verleden een keertje niet gedaan had (zodat ik dat nu dan kan corrigeren)?

Mijns inziens maakt de documentatie in het programma het er niet duidelijk op:
Kies dit onderwerp als uw studiefinanciering in 2009 definitief een lening is geworden. Dan kunt u alsnog het bedrag aftrekken dat u eerder niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.
Dat doet mij verdenken dat ik gezien het stoppen van de studie ineens meer mag aftrekken dan in het verleden, wat het bovenste deel van mij post hier een beetje tegenspreekt.

[ Voor 15% gewijzigd door DUX op 04-03-2010 16:33 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Ik zit met hetzelfde heb alles berekend maar uit de folder laat mij dit denken dat ik alle kosten uit het verleden nu nog mag aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 20:18
Ik ben er redelijk uit met de aangifte, maar heb nog een enkel twijfelgeval. Ik heb mijn laptop opgegeven als studiekosten (100%, ik heb namelijk nog een prive-desktop).

Nu is die laptop net buiten de garantieperiode stukgegaan en is het beeldscherm vervangen. Aangezien de laptop volledig wordt gebruikt voor de studie (en dit jaar nog is opgegeven voor de laatste periode), zijn de reparatiekosten (bijna 400 euro) aftrekbaar? Iemand hier ervaring mee, of iemand die dit kan uitleggen of van commentaar kan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:23

ManiacsHouse

Scheisse!

Dien ik reiskosten wel of niet op te geven aan de belasting.
Ik werk op rekening voor 1 opdrachtgever. Mijn ontvangen 'loon' krijg ik bruto en dit geef ik netjes op als "Inkomsten overige werkzaamheden". Ik declareer € 0,19 per km als reiskosten. Opdrachtgever geeft de Belastingdienst via een IB47-formulier datgene door wat hij mij betaald heeft.

Maar wat doe ik nu met de reiskosten?
De ene persoon bij de Belastingdienst zegt dat ik deze moet opgeven bij de aangifte omdat het volgens hem inkomsten zijn en dat ze daar belasting over gaan heffen... De andere persoon bij de Belastingdienst zegt dat het gewoon een onkostenvergoeding is welke je kunt tegen over elkaar kunt 'wegstrepen' en niet hoeft op te geven en dat er zeker geen belasting over word geheven.

Wat klopt nu en wie heeft hier ervaring mee? Ik krijg van alle kanten tegenstrijdige verhalen te horen.

Overigens las ik ergens dat je aanschaffen lager dan € 450,- in 1 keer kunt aftrekken i.p.v. in meerder jaren. Of geld dit alleen als je 'ondernemer' bent?

(Ik heb er een apart topic over geopend maar ik denk dat er hier sneller een reactie op komt)

[ Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 07-03-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Volgens mij is die 0.19ct/km belastingvrij en hoef je het dus niet op te geven. Officiele bron heb ik niet.

Dat van dat 450 stond in de telegraaf inderdaad. Geen idee of het waar is. Zijn blijkbaar nog geen officiele bronnen van gevonden.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste