Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn dochter is gestopt met haar opleiding en wij moesten alles van 1 1/2 jaar terugbetalen: studiefinanciering en OV-kaart.

Is dit aftrekbaar van de belasting?

Groet,
Marion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Euh, voor een 100% waterdicht, zeker en sluitend antwoord is misschien het makkelijkst de belastingtelefoon hierover te bellen?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Studiekosten zijn volgens deze link alleen aftrekbaar voor degene die studeert, je dochter dus.

Wel zou je eens kunnen kijken hoeveel je onder 'levensonderhoud kind' kunt laten vallen (staat ook een kort stukje op die site).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Het bedrag van de openstaande schuld is voor haar aftrekbaar in box 3 (vermogensbelasting), niet in box 1 (inkomstenbelasting). De rente die betaald moet worden over de schuld is niet aftrekbaar.

Het maakt dus alleen iets uit als zij, die schuld buiten beschouwing gelaten, meer dan 20k eigen vermogen heeft (bv. op een spaarrekening), want vanaf dat punt moet ze in box 3 belasting gaan betalen.

Om het dus kort te zeggen: nee, of althans niet op een manier waar zij iets aan heeft, naar alle waarschijnlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Het is in ieder geval niet aftrekbaar als studiekosten, omdat dit een studie moet zijn met een directe connectie met de werkomgeving.

[ Voor 4% gewijzigd door AE86 op 21-02-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:36
Volgens mij halen de TS en alle overige posters twee zaken door elkaar: studiekosten en het terugbetalen van een lening voor een studie.

Volgens mij is het zo dat zaken als collegegeld en kosten voor boeken, syllabi, excursies etc. samen de studiekosten vormen en aftrekbaar zijn voor een student (of in bepaalde gevallen de ouders van een student).

Studiefinanciering en de Studenten-OV-kaart zijn in dit geval een lening die terugbetaald moet worden. Dit lijkt me niet aftrekbaar, omdat je het geld eerst geleend hebt en nu weer terugbetaalt. Het kost je dus feitelijk niks (behalve wellicht rente).
Het lijkt me een vreemde situatie dat je geld leent, dat terugbetaalt maar het wel van je belastbaar inkomen mag aftrekken. Het lijkt me uitgesloten dat de Belastingdienst dit accepteert..

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:22

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Dit is niet aftrekbaar van de belasting. Het was in eerste instantie al een gunst van de overheid. Als je dochter binnen 10 jaar een nieuwe studie afrond, dan wordt deze schuld kwijtgescholden. Terugbetaling hoeft dus nog niet als je dochter weer een andere studie start.

Railgunner heeft gelijk. Stufi en OV-jaarkaart zijn geen studiekosten zoals collegegelden, boekengeld e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Marion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
Nog een laatste toevoeging: alleen al omdat ze studiefinanciering kreeg, is het deel van de kosten dat ze gemaakt heeft, dat gedekt is door die stufi, niet aftrekbaar. Stufi is immers een soort van subsidie om je studiekosten van te betalen. En dan kun je die kosten dus niet twee keer in rekening brengen bij de overheid.
Wens haar succes trouwens met haar verdere stappen!
Pagina: 1