Belastingaangifte 2010 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
En we kunnen weer gaan invullen.

Te downloaden van de site van de belastingdienst: Link

Nu heb ik zelf in 2010 voor het eerst zorgtoeslag ontvangen, en ik kan zo even niet vinden of ik dat nu wel of niet moet opgeven in de aangifte. Bij nog wat zoekwerk, hoeft dat dus niet.

NB: Mochter er mensen zijn die er weer een mooie OP van kunnen maken met tips & tricks DM me maar, dan voeg ik je wel toe als Mede-TopicStarter. Ik ben daar niet zo'n held in.

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 01-01-2011 21:34 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:23

Robtimus

me Robtimus no like you

Meteen al ingevuld en opgestuurd. Zoals verwacht krijg ik een leuk bedragje terug, dankzij de zelf betaalde pensioenpremie die aftrekbaar is (1200 euro aan aftrek - nice!). Zonder die had ik 21 euro moeten bijbetalen, vooral dankzij een iets te hoog spaarsaldo.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zal geld terug krijgen, want ik heb een koophuis, maar geen voorlopige teruggaaf. Wel heb ik dit jaar 10k van mijn schoonouders gekregen, maar dat wordt volgens mij niet belast.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar verdere tips en aftrekposten waar je niet direct aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zal dit jaar ook eens iets eerder een aanvraag indienen. Maar wacht wel op 1 maart om mijn gegevens te downloaden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

IceManX schreef op zondag 02 januari 2011 @ 20:48:
Meteen al ingevuld en opgestuurd. Zoals verwacht krijg ik een leuk bedragje terug, dankzij de zelf betaalde pensioenpremie die aftrekbaar is (1200 euro aan aftrek - nice!). Zonder die had ik 21 euro moeten bijbetalen, vooral dankzij een iets te hoog spaarsaldo.
ZZP? ZMP? Ik wacht eerst maar de jaaropgaven af...
Cyberpope schreef op zondag 02 januari 2011 @ 21:28:
Ik zal dit jaar ook eens iets eerder een aanvraag indienen. Maar wacht wel op 1 maart om mijn gegevens te downloaden.
hoeveel toegevoegde waarde hebben die ingevulde gegevens nu... Je tikt de getallen over van de jaaropgaaf en dat is het?

Ik heb geen HRA. Huur- en zorgtoeslag wordt via toeslagen gedaan en niet via de aangifte, dus ik moet alleen naar mijn banksaldo kijken...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Ik heb hem al direct ingevuld aan de hand van m'n laatste loonstrook. Maar als ik m'n laatste loonstrook van 2009 vergelijk met de jaaropgave, zitten er wel verschillen in, dus hij gaat voorlopig nog niet de deur uit.

Ook krijg ik nog een aanslag voor een eigen bijdrage voor zorg van 2010, die sowieso al te hoog is, omdat ze m'n salaris van 2008 daarvoor nemen, ipv 2010. Dus daar moet ook eerst nog bezwaar op gemaakt worden.

De 1 april haal ik wel, eerder is ook niet nodig, want eerder bericht terug krijg je toch niet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Motrax schreef op zondag 02 januari 2011 @ 21:32:
[...]

ZZP? ZMP? Ik wacht eerst maar de jaaropgaven af...
Gewoon in loondienst maar de werkgever betaalt geen pensioen meer. Daarom heb ik met mijn verzekeringsagent een pensioen op basis van lijfrentepremie afgesloten.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verwacht ook nog een leuk centje van de BD.

Studiekostend die ik kan aftrekken (plm 2000-2200 euro totaal)
Ziektekosten (500-600 euro)

Misschien nog wat andere zaken maar moet ik nog even bekijken of dat aftrekbaar is,
Aan HRA krijg ik nog ongeveer 500 euro. (heb niet alles in de VT opgegeven)

dus denk dat ik rond de 1700 euro wel terug krijg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ZieMaar! schreef op zondag 02 januari 2011 @ 21:19:
Ik zal geld terug krijgen, want ik heb een koophuis, maar geen voorlopige teruggaaf. Wel heb ik dit jaar 10k van mijn schoonouders gekregen, maar dat wordt volgens mij niet belast.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar verdere tips en aftrekposten waar je niet direct aan denkt.
Ik dacht dat je hooguit 4K per jaar belastingvrij kunt doneren, die 10K zal niet onbelast zijn ben ik bang.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Wij hebben een bepaald bedrag in een bouwdepot staan ten behoeve van een grote verbouwing. Vorig jaar stond (het grootste deel van) dit bedrag nog op de spaarrekening waardoor ik het gewoon in box 3 kon opgeven, maar hoe gaat dat in 2011?

Volgens mij moet ik de betaalde hypotheekrente salderen met de ontvangen rente op dit depot en dat opgeven als betaalde hypotheekrente en verder komt dit in box 3 niet aan de orde, maar kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 03 januari 2011 @ 09:47:
[...]

Ik dacht dat je hooguit 4K per jaar belastingvrij kunt doneren, die 10K zal niet onbelast zijn ben ik bang.
het is zelfs 24k en kan zelfs oplopen tot 50k
bron: http://www.gt.nl/nl/actue...j-schenking-aan-kind/1452

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Zijn er eigenlijk nog specifieke dingen waar je rekening mee moet houden als je gehele inkomen vrijgesteld is van belasting (werk voor EU instelling)? Volgens mij maakt dit het wel erg snel om in te vullen aangezien aftrekposten mij niets doen, of zie ik dit verkeerd en hoor je dit dan voor het complete beeld van de BD allemaal netjes in te vullen ondanks dat je weet dat er geen belastinggeld is wat je terug kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hij is geen kind, heeft het waarschijnlijk niet gehad om het huis te kopen (aanname) en zal als ik het zo lees echt geen notariële akte op hebben laten stellen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

swtimmer schreef op maandag 03 januari 2011 @ 10:00:
Zijn er eigenlijk nog specifieke dingen waar je rekening mee moet houden als je gehele inkomen vrijgesteld is van belasting (werk voor EU instelling)? Volgens mij maakt dit het wel erg snel om in te vullen aangezien aftrekposten mij niets doen, of zie ik dit verkeerd en hoor je dit dan voor het complete beeld van de BD allemaal netjes in te vullen ondanks dat je weet dat er geen belastinggeld is wat je terug kan krijgen?
Ik kan me van vorig jaar herinneren dat er een vinkje was voor EU instellingen. Daar zal je even mee moeten spelen ;)

Maar vziw en hoor hoef je daarna vrij weinig te doen met de aangifte aangezien er dan veel niet meer van toepassing is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nog de algemene tip, verzamelinkomen != fiscaal loon :)

Ik had gisteren de kinderopvangtoeslag klaar staan en was hier weer is vergeten om de eigen woning schuld te verrekenen met het fiscaal loon en dat .... scheelt wel even een slordige 80 euro per maand. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En het is weer de deur uit. Door het weekend een dag later dan normaal :P En nu maar weer kijken wanneer ze de centjes komen terugbrengen - geen haast, prima rente zo.

En ook maar eens wat goede doelen opzeggen, als je het zo gaat optellen voor de aangifte is het toch meer dan je dacht :X €252 aan goede doelen, of ben ik gewoon een krent als ik dat teveel vind?
Wel krom trouwens dat je bij periodieke giften iedere euro mag opgeven, maar dat je bij zorgkosten toch eerst maar even >100 per maand moet doen om de drempel te halen. Ik dacht de tandarts aardig gesponsord te hebben, maar die drempel bleef nog ver uit zicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:41

Sherlock

No Shit

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:08:
En ook maar eens wat goede doelen opzeggen, als je het zo gaat optellen voor de aangifte is het toch meer dan je dacht :X €252 aan goede doelen, of ben ik gewoon een krent als ik dat teveel vind?
Dat hangt helemaal van je zelf af. Wij zitten daar wel wat boven maar vinden dat we dat kunnen missen, meestal zoeken we een 'nieuw' goed doel uit als één van ons bijvoorbeeld salarisverhoging krijgt en dat tikt aan het eind van het jaar dan toch wel door. Dat is dan wel weer leuk als je je aangifte doet :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
En het is weer de deur uit. Door het weekend een dag later dan normaal :P En nu maar weer kijken wanneer ze de centjes komen terugbrengen - geen haast, prima rente zo.

Wel krom trouwens dat je bij periodieke giften iedere euro mag opgeven, maar dat je bij zorgkosten toch eerst maar even >100 per maand moet doen om de drempel te halen. Ik dacht de tandarts aardig gesponsord te hebben, maar die drempel bleef nog ver uit zicht :)
Ik weet niet, de rente is omlaag naar 1% dacht ik voor dit jaar, hoe sneller, hoe beter dus :)
Verder ben je inderdaad een krent ;) Ik zou je aanraden om, als je toch vaste goede doelen hebt, dit via een notariele overeenkomst te doen, bij bijv. wnf kan je ook andere goede doelen bij laten schrijven. Je legt dit voor min. 5 jaar vast en dan wordt je 250 euro aftrekbaar, wordt het netto ineens een stuk minder. Btw. mijn netto inleg is voor goede doelen krap 1% (ongeveer 300 euro (bruto 500) + wat incidentele giften die ik niet bijhou/aftrek (pakistan, tsunami, straatbladverkoper etc.), en zelfs daar twijfel ik over, maar dan of het niet te weinig is.... ik ben dan ook lid van de linkse elite en hoop op mooie baantjes later van diezelfde goede doelen

Ik denk dat ik dit jaar nog iets erbij ga doen, een cultureels (vrienden van Rembrandt oid).

[ Voor 3% gewijzigd door drfrisbee op 03-01-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 23:16

Wel krom trouwens dat je bij periodieke giften iedere euro mag opgeven,
Wat zijn daar de regels trouwens over? Geld een niet-vastgelegde maar wel jaarlijks terugkerende gift ook als 'periodiek'? Ik zie vaak dat kerkgemeenten met belastingteruggaaf schermen, maar als ik de regels strikt bekijk dan zou dat niet opgaan omdat het niet op de juiste manier vastgelegd is.
maar dat je bij zorgkosten toch eerst maar even >100 per maand moet doen om de drempel te halen. Ik dacht de tandarts aardig gesponsord te hebben, maar die drempel bleef nog ver uit zicht :)
Was het 'maar' iets van 100 euro per maand. Heb richting de 2 netto maandsalarissen besteed en kwam maar net boven de drempel uit (helpt niet mee dat de drempel ook je fiscaal partner meeneemt). Door er wat vaart achter de behandeling te zetten blijft er nog net wat aftrekbaars over. Dit hangt overigens sterk samen met de aanpassing van de aftrekregels rondom de zorg met ingang van vorig of afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, missen... Dat is het punt niet. Als je de EU richtlijn van 0,8% GDP (dacht ik?) aanhoudt wat de staat aan ontwikkelingshulp doet, dan zal ik misschien toch moeten concluderen dat ik niet een kniepert ben, maar een enorme kniepert :P

Ik besef dat er bedrijven zijn die voor bijna 100% op giften draaien, maar ik vind giften van particulieren meer een 'extra duwtje in de rug'. Maar goed, de hele achtergrond is offtopic,
Rukapul schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:21:
[...]

Wat zijn daar de regels trouwens over? Geld een niet-vastgelegde maar wel jaarlijks terugkerende gift ook als 'periodiek'? Ik zie vaak dat kerkgemeenten met belastingteruggaaf schermen, maar als ik de regels strikt bekijk dan zou dat niet opgaan omdat het niet op de juiste manier vastgelegd is.
- U maakt minimaal jaarlijks bedragen over naar een ANBI of een vereniging die aan de voorwaarden voldoet.
- De bedragen zijn steeds even hoog of stijgen ieder jaar met een vast percentage
- U hebt de gift laten vastleggen bij de notaris
- U doet deze gift minimaal 5 jaar achter elkaar
- Er stond geen tegenprestatie tegenover
Hmmmm, volgens mij heb ik die regels als mogelijke redenen gezien en niet dat aan alle voorwaarden voldaan moet worden :+ *klik* maar even opnieuw verzonden zonder die post :P
drfrisbee schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:18:
[...]

Ik weet niet, de rente is omlaag naar 1% dacht ik voor dit jaar, hoe sneller, hoe beter dus :)
http://www.wettelijkerente.net/
Wettelijke rente voor handelstransacties: 8 % per 1 januari 2011
De euribor is nogal wat anders dan wettelijke rente ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IceManX schreef op zondag 02 januari 2011 @ 20:48:
Jee, heb je verder niets ofzo?

De jaaropgave van mijn werk verwacht ik deze maand nog wel, maar vorig jaar kreeg ik de WOZ-opgave van de gemeente pas op in de laatste week van maart. Ik verwacht niet dat ze nu sneller zijn. :|

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:44:
[...]

De jaaropgave van mijn werk verwacht ik deze maand nog wel, maar vorig jaar kreeg ik de WOZ-opgave van de gemeente pas op in de laatste week van maart. Ik verwacht niet dat ze nu sneller zijn. :|
Je moet ook niet je nieuwe WoZ gebruiken, maar die van 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn huidige WOZ verslag is van 2009 (peildatum 1-1-2009), dus het nieuwe verslag is van 2010. Ik neem toch aan dat ik dat moet gebruiken voor 2010?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:10:
Mijn huidige WOZ verslag is van 2009 (peildatum 1-1-2009), dus het nieuwe verslag is van 2010. Ik neem toch aan dat ik dat moet gebruiken voor 2010?
euhm, ja, maar de gemeente gaat je nu toch niet pas in maart 2011 je WoZ verslag van 2010 verstrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
Volgens mij is het deze:
http://download.belasting...rcentages_ov0191z11pl.pdf

en ging het mij om deze verandering (die dus nog niet is doorgevoerd en niet de euribor is):
http://www.rendement.nl/f...ft-heffingsrente-250.html

Maar goed, rente is dus 2,5% vanaf 1 januari 2011. Gewoon dus, vergelijkbaar tot iets hoger dan de spaarrentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RaZ schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 20:26:
En we kunnen weer gaan invullen.

Te downloaden van de site van de belastingdienst: Link

Nu heb ik zelf in 2010 voor het eerst zorgtoeslag ontvangen, en ik kan zo even niet vinden of ik dat nu wel of niet moet opgeven in de aangifte. Bij nog wat zoekwerk, hoeft dat dus niet.

NB: Mochter er mensen zijn die er weer een mooie OP van kunnen maken met tips & tricks DM me maar, dan voeg ik je wel toe als Mede-TopicStarter. Ik ben daar niet zo'n held in.
Nope, dat kan ik nog niet :P
Zit nog op jaaropgaaf nr 2 te wachten.....

Daarna maar eens uitzoeken hoe ik 2 inkomens (loon + wajong aanvulling) moet invullen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

Maasluip schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:10:
peildatum 1-1-2009 is je WOZ-waarde voor 2010, de waarde voor een bepaald jaar wordt vastgesteld met behulp van een peildatum welke in een eerdere periode ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ook al ingevuld met de gegevens van de laatste loonstrook. Ik wacht wel totdat ik de jaaropgaves heb voordat die in de electronische bus gaat.

Moest wel ff de papieren induiken, aangezien ze tegenwoordig rekeningnummers willen hebben van de hypotheken (altijd handig als je net overgaat van de een naar de ander).

[ Voor 38% gewijzigd door MegaTronics op 03-01-2011 12:32 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Sebastiaan schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:30:
[...]

peildatum 1-1-2009 is je WOZ-waarde voor 2010, de waarde voor een bepaald jaar wordt vastgesteld met behulp van een peildatum welke in een eerdere periode ligt.
En die krijg je vaak rond maart in het lopende belasting jaar.
MegaTronics schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:31:

Moest wel ff de papieren induiken, aangezien ze tegenwoordig rekeningnummers willen hebben van de hypotheken (altijd handig als je net overgaat van de een naar de ander).
Dat viel mij ook op, moet daar dus het rek. van de lening verstrekker komen te staan? En bij omschrijving;

-Betaalde hypotheek rente.
-Restschuld hypotheek.

[ Voor 39% gewijzigd door Cobb op 03-01-2011 13:08 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:24:
Hmmmm, volgens mij heb ik die regels als mogelijke redenen gezien en niet dat aan alle voorwaarden voldaan moet worden :+ *klik* maar even opnieuw verzonden zonder die post :P
Je moet inderdaad aan alle voorwaarden voor periodieke giften voldoen om het af te mogen trekken. Anders moet het minimaal de drempel overstijgen.

Handige tool: http://www.belastingdienst.nl/reken/giften/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drfrisbee schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:19:
[...]

Volgens mij is het deze:
http://download.belasting...rcentages_ov0191z11pl.pdf

en ging het mij om deze verandering (die dus nog niet is doorgevoerd en niet de euribor is):
http://www.rendement.nl/f...ft-heffingsrente-250.html

Maar goed, rente is dus 2,5% vanaf 1 januari 2011. Gewoon dus, vergelijkbaar tot iets hoger dan de spaarrentes.
:o Wat een schande eigenlijk; wettelijke rente is wettelijke rente, en niet een andere waar het je niet uitkomt. :/
Dat wordt dus toch maar over op de voorlopige teruggave, want een betere performance dan 2,5% is niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Mijn teruggaaf zal zo rond de €500 liggen. Ik heb nog niet alle papieren binnen maar ik zit wel te twijfelen of ik alles zelf ga invullen of dat ik wacht tot 1 maart. Getallen overtypen vanaf papier is maar een rotkarwei.
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:13:
[...]

:o Wat een schande eigenlijk; wettelijke rente is wettelijke rente, en niet een andere waar het je niet uitkomt. :/
Dat wordt dus toch maar over op de voorlopige teruggave, want een betere performance dan 2,5% is niet zo moeilijk.
Wettelijke rente is natuurlijk niet van toepassing op de belastingen. Maar ik ben het wel met je eens dat de huidige rente wel behoorlijk laag is (ondanks dat het voor de korte looptijd een best dure lening is voor de overheid) en op deze manier dwingen ze je bijna om de voorlopige teruggaaf te nemen terwijl dat eigenlijk maar overbodige administratieve rompslomp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad - ik heb zojuist mijn verzoek voorlopige teruggaaf dan ook ingediend. Dan hebben ze maar extra werk, dit zijn geen percentages meer waarvoor je het een jaar laat staan - dus ook niet bij de belastingdienst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Maasluip schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:44:
[...]

Nope. Ik woon pas sinds november samen, dus nog geen fiscaal partnerschap. Ik huur (dus geen eigen woning) maar heb geen huurtoeslag omdat mijn salaris daarvoor te hoog is. Idem voor zorgtoeslag. Qua zorguitgaven kom ik niet boven de drempel uit. Wat overblijft is dus mijn gewone loon, spaargeld (nu beneden de grens wegens verhuizingskosten maar begin 2010 was dat nog net wat anders) en dat pensioen. Lekker eenvoudig dus.

Voor 2011 wordt het wat interessanter wegens fiscaal partnerschap icm een partner die een Wahjonguitkering krijgt. Ik denk dat dat zelfs nog verder in mijn voordeel kan uitpakken omdat die uitkering toch een flink stuk lager is dan mijn inkomen.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net even mijn belastingaangifte ingevuld met de gegevens die ik had (laatste loonstroken) en de aftrekposten die ik zo kon verzinnen (kan dus nog meer zijn) en kom op een zeer hoog bedrag uit wat ik terug krijg.

Ik krijg nu al 2100 euro terug terwijl ik maar 2700 euro aan aftrekposten heb opgegeven..

Weet iemand of trouwen en een kind krijgen invloed heeft??? ik zie namelijk dat mijn vrouw ongeveer 1350 terug krijgt terwijl er geen aftrekposten op haar gezet zijn?

Ja we zijn getrouwd en fiscaal partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ja.. je krijgt een kind gebonden budget berekend. Dat is een bedrag die je nog naast de kinderbijslag ontvangt. Wel inkomenafhankelijk. (nee is gek genoeg geen toeslag)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kindgebonden budget is wel een toeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:25:
Getallen overtypen vanaf papier is maar een rotkarwei.
Klopt, maar juist de pagina waar je het meest moet invullen (box3 vermogen) wordt nog het minst automatisch van aangeleverd afaik. Die paar getallen voor inkomen en eigen huis vallen wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben er al achter.. het is Inkomensafhankelijke combinatiekorting.
http://financieel.infonu....ting-levensonderhoud.html

Verklaart een boel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
18-35 word toch als kind gezien door de belastingdienst als het om schenkingen gaat
heeft het waarschijnlijk niet gehad om het huis te kopen (aanname) en zal als ik het zo lees echt geen notariële akte op hebben laten stellen.
Die voorwaarden zijn alleen nodig om 50k ipv 24k te kunnen schenken aan je "kind".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

IceManX schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:40:
[...]

Nope. Ik woon pas sinds november samen, dus nog geen fiscaal partnerschap. Ik huur (dus geen eigen woning) maar heb geen huurtoeslag omdat mijn salaris daarvoor te hoog is. Idem voor zorgtoeslag. Qua zorguitgaven kom ik niet boven de drempel uit. Wat overblijft is dus mijn gewone loon, spaargeld (nu beneden de grens wegens verhuizingskosten maar begin 2010 was dat nog net wat anders) en dat pensioen. Lekker eenvoudig dus.

Voor 2011 wordt het wat interessanter wegens fiscaal partnerschap icm een partner die een Wahjonguitkering krijgt. Ik denk dat dat zelfs nog verder in mijn voordeel kan uitpakken omdat die uitkering toch een flink stuk lager is dan mijn inkomen.
Bedenk wel dat je dan een samenlevingscontract, een koophuis, een geregistreerd partnerschap of getrouwd meot zijn om fiscaal partner te zijn in 2011! Anders gaat het niet.

* Jaspertje kreeg ongeveer 4500 terug Ik heb even snel wat zaken overgenomen van vorig jaar (WOZ, Hypotheekrente en loon van dit jaar voor mij en m'n partner plus ouderschapsverlof voor mij en m'n partner. Moet het nog nalopen en afwachten hoe en wat precies, maar het klinkt goed iig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

Ik zal thuis eens uitrekenen waar ik op uitkom; wel redelijk hoog vermoed ik (job-wissel en getrouwd afgelopen jaar). Een koopwoning heb ik al een tijdje en kom dan ook de laatste jaren wat hoger uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
EoG schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:42:
Ik zal thuis eens uitrekenen waar ik op uitkom; wel redelijk hoog vermoed ik (job-wissel en getrouwd afgelopen jaar). Een koopwoning heb ik al een tijdje en kom dan ook de laatste jaren wat hoger uit :)
Voor mijn nieuwsgierigheid, waarom zou je met een job-wissel hoger uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
Exocet schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:43:
[...]

Voor mijn nieuwsgierigheid, waarom zou je met een job-wissel hoger uitkomen?
een verandering van baan na ongeveer 6 maanden:
6 maanden 10.500 op jaarbasis, 6 maanden 25.500 op jaarbasis, is gemiddeld 18.000, dus 33% loonbelasting (zeg 6.000 euro)
Je hebt echter betaald 6maanden 33% over 10.500 en 6 maanden 42% over 25.500 = 7.100,
kortom ongeveer 1.100 euro teveel.

Sterk versimpeld voorbeeld uiteraard, verschil is kleiner omdat je alleen 42% betaald over hetgeen je verdient boven de 18.000 euro, je heffings en arbeidskorting hebt, maar dit is de essentie erachter.

Bij 54.000 is nog zo'n grens, maar dan van 42 naar 52%, van bijv. 50 naar 58.000 euro op jaarbasis zou je dan zo'n 400 euro kunnen opleveren omdat je net in de 42% schaal blijft vallen.

[ Voor 22% gewijzigd door drfrisbee op 03-01-2011 16:30 . Reden: ff het voorbeeldje aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

drfrisbee schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:56:
[...]

een verandering van baan na ongeveer 6 maanden:
6 maanden 25.000 op jaarbasis, 6 maanden 40.000 op jaarbasis, is gemiddeld 32.500, dus 33% loonbelasting (zeg 10.000 euro)
Je hebt echter betaald 6maanden 33% over 25.000 en 6 maanden 42% over 40.000 = 12.125,
kortom ongeveer 2.000 euro teveel.

Sterk versimpeld voorbeeld uiteraard, verschil is kleiner omdat je alleen 42% betaald over hetgeen je verdient boven de 33.000 euro, maar dit is de essentie erachter.
Ik zou je aanraden om nog eens heel goed naar de belastingschijven te gaan kijken, ik denk je nu iets teveel rijk rekent :o

http://financieel.infonu....astingen-en-schijven.html

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Mmmm, had vorige week gekeken of het programma al beschikbaar was, maar toen was het er nog niet (wat ik vreemd vond, maar goed).

Ben benieuwd of het me dit jaar gaat lukken om hem weer zelf in te vullen. Doe het altijd zelf en dat lukte vrij aardig (zelfs met meerdere werkgevers, eigen huis, aankoop nieuwe huis etc), maar ik ben vorig jaar begonnen met ZZP werkzaamheden naast mijn fulltime job.

Geen spannende werkzaamheden (ontwikkel/adviseer op project en uur basis en koop dus weinig tot niets in) en ik hoef ook niet het onderste uit de kan te hebben (daarom heb ik ook geen boekhouder/accountant maar probeer ik alles zelf te doen, zo leer ik er ook nog iets van, misschien dat ik niet 100% van de aftrek benut, maar ik haal sowieso het urencriterium niet dus de grootste aftrekpost haal ik toch niet). Wordt het deel "Winst uit Onderneming" gewoon bij het normale IB "proces" verwerkt of moet ik dan een aangepaste versie gebruiken. Wat ik tot nu toe heb gelezen gaat het gewoon in de normale aangifte belasting mee, maar heb ook al ergens gelezen dat mensen in het ondernemersdeel van de BD site een aangifte IB klaar hadden staan. Niet dat ik straks een dubbele aangifte aan het doen ben.

Het is ook meer een uit de hand gelopen hobby en ben er toevallig ingerold. Het bewust niet kiezen voor een accountant/boekhouder is omdat aan het einde van de rit ik toch verantwoordelijk ben voor wat er naar de BD gaat en je dus toch wat kennis moet hebben van zaken. Met wat research en inlezen in de materie kom je een heel eind en heb ik het idee nog veel meer te leren. Daarnaast kan ervaring met dat soort dingen geen kwaad aangezien ik in mijn fulltime job met ERP/financiële system werk en ik zo meer feeling krijg met boekhouden/financiële zaken. Daarnaast ben ik ook nog een vrij eigenwijs figuur en is dat ook tevens een reden om het zelf te willen doen. :P

Overigens blijf ik het digitaal invullen heerlijk vinden. Beetje spelen met het verschuiven van posten. Daarnaast kan ik dit jaar mooi 2 berekeningen maken, 1 met ZZP-winst en 1 zonder zodat ik precies kan zien wat ik dit jaar verdiend heb met mijn ZZP werkzaamheden :)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Cobb schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:06:
[...]
Dat viel mij ook op, moet daar dus het rek. van de lening verstrekker komen te staan? En bij omschrijving;

-Betaalde hypotheek rente.
-Restschuld hypotheek.
Ik heb gewoon de rekeningnummers ingevuld waar het geld iedere maand naar toe gaat, dat lijken mij de juiste en dan inderdaad per hypotheek aangegeven wat de rente was en de restschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
Motrax schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:05:
[...]
Ik zou je aanraden om nog eens heel goed naar de belastingschijven te gaan kijken, ik denk je nu iets teveel rijk rekent :o

http://financieel.infonu....astingen-en-schijven.html
Je hebt helemaal gelijk....

De essentie blijft hetzelfde, maar de uitwerking lijkt nergens meer op, zal t ff veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:06:
Kindgebonden budget is wel een toeslag.
Correct!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hm, ik heb de eerste vijf maanden van 2010 een bijbaan gehad en stage gelopen, en daarna ben ik gaan werken bij m'n stagebedrijf. Ik zal wel weer een hoop gezeik krijgen met de loonheffingskorting en weinig van m'n in mijn ogen te veel betaalde belasting terugzien (tijdens stage keihard 33% ingehouden)... Nou ja, we'll see.

Geen aftrekposten, ik heb een paar tientjes aan de tandarts uitgegeven en that's it.

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 03-01-2011 16:50 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

CodeCaster schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:46:
Hm, ik heb de eerste vijf maanden van 2010 een bijbaan gehad en stage gelopen, en daarna ben ik gaan werken bij m'n stagebedrijf. Ik zal wel weer een hoop gezeik krijgen met de loonheffingskorting en weinig van m'n in mijn ogen te veel betaalde belasting terugzien (tijdens stage keihard 33% ingehouden)... Nou ja, we'll see.

Geen aftrekposten, ik heb een paar tientjes aan de tandarts uitgegeven en that's it.
Je hebt gewoon net als iedereen recht op de zelfde heffingskorting (+/- 2000 euro wat neerkomt op 6000 euro inkomen). Als je onder dat bedrag blijft met je (verzamel)loon krijg je dat gewoon terug hoor. Dat men bij bedrijven soms de korting niet goed verrekent is een ander verhaal (zeker als je meerdere werkgevers hebt zoals een stagebedrijf en een bijbaan), maar je hebt gewoon recht op je heffingskorting en die wordt netjes verrekend. Houdt er overigens ook rekening mee dat een werkgever er vanuit gaat dat je 12 maanden bij hem werkt en zal de heffingskorting dus uitsmeren over het hele jaar (wat dus in eerste instantie ongunstig is bij kortere dienstverbanden, maar later wordt verrekend op je aangifte).

Als je over die 6000 euro gaat dan moet je inderdaad de 33% betalen (of meer ;) ), maar dan heb je geen reden tot klagen en heb je niet meer of minder betaald dan andere mensen :D

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 14:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
M a r c o schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:10:
[...]

18-35 word toch als kind gezien door de belastingdienst als het om schenkingen gaat

[...]

Die voorwaarden zijn alleen nodig om 50k ipv 24k te kunnen schenken aan je "kind".
Dit klopt volgens mij, zie ook http://belastingdienst.nl...schenken-03.html#P31_2131

De schenking was van mijn schoonouders aan ons, in dit geval dus aan mijn vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 23:32

JaQ

.Gertjan. schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:07:
, maar ik ben vorig jaar begonnen met ZZP werkzaamheden naast mijn fulltime job.

<SNIP>

Wordt het deel "Winst uit Onderneming" gewoon bij het normale IB "proces" verwerkt of moet ik dan een aangepaste versie gebruiken
Jij hebt geen WUO, want geen VAR-WUO. Jij hebt inkomen uit overig werk ;) beantwoord dat je vraag?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

JaQ schreef op maandag 03 januari 2011 @ 21:20:
[...]

Jij hebt geen WUO, want geen VAR-WUO. Jij hebt inkomen uit overig werk ;) beantwoord dat je vraag?
Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord in mijn vraag, maar ik heb wel degelijk een var-wuo. De belasting ziet mij dus als volledig zelfstandig ondernemer. Bij navraag gisteren bleek dat ik ook echt een aangifte van de winst moet doen.

Dus helaas beantwoordt het niet mijn vraag. ;) maar toch bedankt!

Schiet me overigens nog te binnen: is het vreemd dat ik naast een fulltime dienstverband als WUO ben geregistreerd? Aan je reactie merk ik dat je verwacht dat men mij als "inkomen uit overig werk" zou aanmerken. Ik heb destijds (en ook bij de VAR van 2011) aangegeven dit te doen naast mijn dienstverband. Echter kom ik wel makkelijk over de 200 uur heen (en dat zijn alleen nog maar de declarabele uren, ik tel de uren administratie, uitzoeken, reistijd naar klant voor meetings en niet gefactureerd onderzoek niet eens mee). Gemiddeld werk ik namelijk 20+ uur per maand aan mijn opdrachten (in de weekenden/avond uren), qua uren schatting val ik dus in de 2de groep (de eerste is <200 en de laatste is ik dacht 800+). Mogelijk dat dat ervoor zorgt dat ik WUO ben. Daarnaast zet ik best aardig om (reken die 200 uur maar om met een leuk tarief) en voer ik de werkzaamheden volledig zelfstandig uit (moet wel, anders zou ik nooit in de avonduren/weekenden kunnen werken).

[ Voor 43% gewijzigd door .Gertjan. op 04-01-2011 07:48 . Reden: laatste vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

.Gertjan. schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 05:51:
Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord in mijn vraag, maar ik heb wel degelijk een var-wuo. De belasting ziet mij dus als volledig zelfstandig ondernemer. Bij navraag gisteren bleek dat ik ook echt een aangifte van de winst moet doen.

Dus helaas beantwoordt het niet mijn vraag. ;) maar toch bedankt!
Wat meer lezend op de belastingdienst site kom ik ook tot de conclusie dat je een VAR-WUO naast je loondienstbetrekking zou kunnen hebben. Ik had echter verwacht dat je een VAR-ROW zou krijgen als je naast je loondienstbetrekking werkzaamheden als zzp-er zou verrichten. Echt duidelijk is het allemaal niet.
.Gertjan. schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 05:51:
Schiet me overigens nog te binnen: is het vreemd dat ik naast een fulltime dienstverband als WUO ben geregistreerd? Aan je reactie merk ik dat je verwacht dat men mij als "inkomen uit overig werk" zou aanmerken. Ik heb destijds (en ook bij de VAR van 2011) aangegeven dit te doen naast mijn dienstverband. Echter kom ik wel makkelijk over de 200 uur heen (en dat zijn alleen nog maar de declarabele uren, ik tel de uren administratie, uitzoeken, reistijd naar klant voor meetings en niet gefactureerd onderzoek niet eens mee). Gemiddeld werk ik namelijk 20+ uur per maand aan mijn opdrachten (in de weekenden/avond uren), qua uren schatting val ik dus in de 2de groep (de eerste is <200 en de laatste is ik dacht 800+). Mogelijk dat dat ervoor zorgt dat ik WUO ben. Daarnaast zet ik best aardig om (reken die 200 uur maar om met een leuk tarief) en voer ik de werkzaamheden volledig zelfstandig uit (moet wel, anders zou ik nooit in de avonduren/weekenden kunnen werken).
Voor mij is het vreemd, maar ik ben ook geen belastingconsulent. Dit wordt even Apeldoorn bellen :) Overigens is de uren-eis losgelaten voor de inkomstenbelasting (met wat nuances), bij de VAR afgifte wordt hier wel naar gekeken (om het gemakkelijk te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Nee dat is niet vreemd dat je VAR-WUO hebt, je bent een ondernemer en je probeert je bedrijf met winst te laten opereren, dan ben je voor de IB dus al ondernemer, ja je haalt de 1225 uur niet, dus die aftrek kan je niet claimen, maar voor de rest zie ik geen problemen.

Neem de volgende link maar eens door:
http://www.belastingdiens..._ondernemerworden-02.html

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 10-09 16:35
JaQ schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 09:35:
Dit wordt even Apeldoorn bellen :)
Offtopic: Wat heeft Centraal Beheer Achmea hier mee te maken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:59

d_star

Maharadja of the Year :-/

zeeg schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:24:
[...]

Offtopic: Wat heeft Centraal Beheer Achmea hier mee te maken? :P
Offtopic: niks, maar de Belastingdienst is ook nogal aanwezig in Apeldoorn...

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 12:10
Speedy55 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:12:
Nee dat is niet vreemd dat je VAR-WUO hebt, je bent een ondernemer en je probeert je bedrijf met winst te laten opereren, dan ben je voor de IB dus al ondernemer, ja je haalt de 1225 uur niet, dus die aftrek kan je niet claimen, maar voor de rest zie ik geen problemen.

Neem de volgende link maar eens door:
http://www.belastingdiens..._ondernemerworden-02.html
Vziw is dit jaar de MBK-aftrek ook toepasbaar wanneer je niet aan het urencriterium voldoet. (kan aardig oplopen, is dus wel de moeite waard om even te checken ;))
Zelf klus ik naast mijn studie al een paar jaar bij als freelancer, maar aangezien ik nooit aan het urencriterium kwam heb ik het gewoon altijd opgegeven als Resultaat uit Overige Werkzaamheden. Aangezien ik nu wel recht heb op de MKB-aftrek ga ik nu voor het eerst echt als 'onderneming' aangifte doen. Wat ik nog niet helemaal snap is hoe ik aan moet geven dat alle winst die ik behaalt heb met mijn bedrijf direct naar mij vloeit als inkomen? Ik heb dus geen bedrijfskapitaal ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldinho
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09 04:46
Wordt dit jaar een lastigere invuloefening want ik woon per augustus in Sydney, maar heb nog wel mijn huis (en hypotheek) in Nederland. Vanaf augustus geen inkomsten in NL meer dus ook geen hypotheekrenteaftrek :( . Nu nog even goed uitzoeken hoe (en wanneer :P ) de Oz belastingaangifte in te vullen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

DRAFTER86 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:34:
[...]

Vziw is dit jaar de MBK-aftrek ook toepasbaar wanneer je niet aan het urencriterium voldoet. (kan aardig oplopen, is dus wel de moeite waard om even te checken ;))
Zelf klus ik naast mijn studie al een paar jaar bij als freelancer, maar aangezien ik nooit aan het urencriterium kwam heb ik het gewoon altijd opgegeven als Resultaat uit Overige Werkzaamheden. Aangezien ik nu wel recht heb op de MKB-aftrek ga ik nu voor het eerst echt als 'onderneming' aangifte doen. Wat ik nog niet helemaal snap is hoe ik aan moet geven dat alle winst die ik behaalt heb met mijn bedrijf direct naar mij vloeit als inkomen? Ik heb dus geen bedrijfskapitaal ofzo...
De kleine MKB regeling is inderdaad ook toe te passen wanneer je niet aan het criterium voldoet. Dit scheelt 12% die je van je winst af mag trekken. Daarnaast is het verrekte handig om BTW af te kunnen trekken, weet niet of dat met ROW ook kan, maar hoewel ik meer verdien dan uitgeef (op zich wel logisch) is het kunnen aftrekken van BTW wel erg handig. Daarnaast is er voor ondernemers ook een grens tot waar je geen/minder BTW hoeft te betalen, daar kan je ook van profiteren en dan kun je de BTW "in je zak steken".

Maar hoe maak jij die switch van ROW naar WUO? Om aangifte te doen van winst moet je BD je toch als WUO markeren? Heb je dat gedaan via een VAR verklaring, en had je daarvoor dan een VAR voor ROW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
.Gertjan. schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:01:
[...]

De kleine MKB regeling is inderdaad ook toe te passen wanneer je niet aan het criterium voldoet. Dit scheelt 12% die je van je winst af mag trekken. Daarnaast is het verrekte handig om BTW af te kunnen trekken, weet niet of dat met ROW ook kan, maar hoewel ik meer verdien dan uitgeef (op zich wel logisch) is het kunnen aftrekken van BTW wel erg handig. Daarnaast is er voor ondernemers ook een grens tot waar je geen/minder BTW hoeft te betalen, daar kan je ook van profiteren en dan kun je de BTW "in je zak steken".

Maar hoe maak jij die switch van ROW naar WUO? Om aangifte te doen van winst moet je BD je toch als WUO markeren? Heb je dat gedaan via een VAR verklaring, en had je daarvoor dan een VAR voor ROW?
BTW staat er voorzover ik het begrijp los van, of je het nu als ROW of als WUO opgeeft, BTW betalen zul je :) (Tenzij je inderdaad, (zoals ik ook) onder een bepaald minimum zit, dan mag je de ontvangen BTW houden)
Ik heb een tijdje terug even met de BD gebeld over die MKB-regeling, toen werd mij verteld dat ik voor de inkomstenbelasting ondernemer ben, maar dat ik als ik voor geen enkele regeling in aanmerking kom (wat het geval was) ik ook gewoon ROW-aangifte mocht doen. Nu is het voor mij dus wel aantrekkelijk om WUO-aangifte te doen, maar snap ik niet helemaal waar ik nu precies mijn winst/eigen loon opgeef... Nouja, maar eens een keer een middagje voor gaan zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Jaspertje schreef op maandag 03 januari 2011 @ 14:38:
[...]

Bedenk wel dat je dan een samenlevingscontract, een koophuis, een geregistreerd partnerschap of getrouwd meot zijn om fiscaal partner te zijn in 2011! Anders gaat het niet.
Is dat veranderd dan? In 2009 was een samenlevingscontract of een koophuis niet voldoende namelijk. Mijn vriendin (inmiddels vrouw) had vanwege werktijden geen kans om naar t gemeentehuis te gaan om zich in te schrijven op ons eigen adres (alleen op donderdag open tot 19u...wtf) waardoor ze zich pas in augustus inschreef. Mooi dat we niet als fiscaal partners mochten indienen ondanks dat we vanaf 1 rekening samen de hypotheek betaalden en we een samenlevingscontract hadden per maart. Na wat brieven heen en weer hebben we een uitzondering gekregen en mocht het toch maar t heeft n hoop moeite gekost... goed opletten dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Cartman! schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 14:54:
Is dat veranderd dan? In 2009 was een samenlevingscontract of een koophuis niet voldoende namelijk.
Volgens mij ben je vanaf 2011 automatisch fiscaal partner als je in 1 huis woont en aan een paar voorwaarden voldoet, zie deze link. Op dit moment is dat nog een keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door JaQ op 04-01-2011 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

[...]

Is dat veranderd dan? In 2009 was een samenlevingscontract of een koophuis niet voldoende namelijk. Mijn vriendin (inmiddels vrouw) had vanwege werktijden geen kans om naar t gemeentehuis te gaan om zich in te schrijven op ons eigen adres (alleen op donderdag open tot 19u...wtf) waardoor ze zich pas in augustus inschreef. Mooi dat we niet als fiscaal partners mochten indienen ondanks dat we vanaf 1 rekening samen de hypotheek betaalden en we een samenlevingscontract hadden per maart. Na wat brieven heen en weer hebben we een uitzondering gekregen en mocht het toch maar t heeft n hoop moeite gekost... goed opletten dus!
Zie hier let op dit geldt voor 2011 dus niet voor de aangifte die nu gedaan wordt.. en omdat het je vrouw is, is het al geen issue meer, maar als je alleen samen op 1 adres woont zonder iets bij de notaris oid geregeld te hebben dan ben je dus geen fiscale parter meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

DRAFTER86 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:17:
[...]

BTW staat er voorzover ik het begrijp los van, of je het nu als ROW of als WUO opgeeft, BTW betalen zul je :) (Tenzij je inderdaad, (zoals ik ook) onder een bepaald minimum zit, dan mag je de ontvangen BTW houden)
Ik heb een tijdje terug even met de BD gebeld over die MKB-regeling, toen werd mij verteld dat ik voor de inkomstenbelasting ondernemer ben, maar dat ik als ik voor geen enkele regeling in aanmerking kom (wat het geval was) ik ook gewoon ROW-aangifte mocht doen. Nu is het voor mij dus wel aantrekkelijk om WUO-aangifte te doen, maar snap ik niet helemaal waar ik nu precies mijn winst/eigen loon opgeef... Nouja, maar eens een keer een middagje voor gaan zitten :)
Voor WUO moet je het formulier van de ondernemerssite gebruiken. Ik zocht me ook al een breuk naar waar ik mijn Winst uit onderneming kon opgeven. Het grappige is dat bij de download van het particuliere formulier wel PDF's staan over WUO. Gisteren contact gehad met de BD en ik moet wachten tot eind januari, dan komt het IB formulier voor ondernemers beschikbaar. Ik kom alleen in aanmerking voor kleine MKB regel (12%) maar goed, dat scheelt toch weer.

Misschien dat je even met de BD moet bellen of ze je dat formulier kunnen geven. Als ze je als WUO bestempelen zou dat beschikbaar moeten komen op de ondernemers site. Dus als je het in het "normale" programma wilt doen mag je wel meer dan een middag uittrekken ;)
Mij is overigens ook verteld dat als ik toch de andere inschiet deze direct wordt afgewezen omdat ik gemarkeerd sta als WUO. Ben overigens wel benieuwd naar mijn voorlopige teruggaaf, die loopt via het normale traject (vanwege 100% loondienst).

Nadeel van apart aangifte is dat het lastig is om de netto winst te schatten, dit omdat ik vanwege koop en verkoop van huis nogal wat andere kosten heb.
[...]

Dat komt omdat je dan < 6 maanden samen op een adres woont. Voorwaarde voor fiscaal partnerschap is altijd minimaal 6 maande geweest.

Vroeger was daarnaast het zelfde adres al voldoende. In de nieuwe regeling zijn er wat extra eisen, maar wanneer je samen gekocht hebt (staat dus op 2 namen!), getrouwd/geregistreerd bent, of een bepaalde periode op 1 adres staat dan ben je wel fiscaal partner. Mijn vriendin en ik zijn nog niet getrouwd (pas in augustus dit jaar :) ), maar hebben voor 2011 gewoon een fiscaal partnerschap kunnen kiezen (vanwege koophuis op beide namen). Echter vraag ik me af of het veel uitmaakt, zij verdient niet erg veel (parttimer) dus het huis komt altijd op mijn salaris (bij de verdeling staat alles bij mij), misschien wat extra teruggaaf vanwege studiekosten (ze studeerde begin vorig jaar af, maar haar studiebeurs kreeg ze al een tijd niet meer, dus zijn er studiekosten die boven de drempel liggen, maar of ik dat aftrek van 33% of 41% zal weinig verschil maken zal een paar euro schelen). De zware klapper is en blijft het huis, en dat wordt sowieso bij mij verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
.Gertjan. schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:35:
[...]

Voor WUO moet je het formulier van de ondernemerssite gebruiken. Ik zocht me ook al een breuk naar waar ik mijn Winst uit onderneming kon opgeven. Het grappige is dat bij de download van het particuliere formulier wel PDF's staan over WUO. Gisteren contact gehad met de BD en ik moet wachten tot eind januari, dan komt het IB formulier voor ondernemers beschikbaar. Ik kom alleen in aanmerking voor kleine MKB regel (12%) maar goed, dat scheelt toch weer.

Misschien dat je even met de BD moet bellen of ze je dat formulier kunnen geven. Als ze je als WUO bestempelen zou dat beschikbaar moeten komen op de ondernemers site. Dus als je het in het "normale" programma wilt doen mag je wel meer dan een middag uittrekken ;)
Mij is overigens ook verteld dat als ik toch de andere inschiet deze direct wordt afgewezen omdat ik gemarkeerd sta als WUO. Ben overigens wel benieuwd naar mijn voorlopige teruggaaf, die loopt via het normale traject (vanwege 100% loondienst).

Nadeel van apart aangifte is dat het lastig is om de netto winst te schatten, dit omdat ik vanwege koop en verkoop van huis nogal wat andere kosten heb.
Bedoel je dat er naast de normale aangifte IB voor bedrijven er nog een apart WUO programma is? Wat is daar dan weer anders aan? Dit heb ik nou altijd met de BD, dan denk ik het helemaal te snappen en dan blijkt er toch weer een uitzondering te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

DRAFTER86 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:39:
[...]

Bedoel je dat er naast de normale aangifte IB voor bedrijven er nog een apart WUO programma is? Wat is daar dan weer anders aan? Dit heb ik nou altijd met de BD, dan denk ik het helemaal te snappen en dan blijkt er toch weer een uitzondering te zijn....
Volgens mij is het hetzelfde, Dacht in eerste instantie dat je de aangifte particulier bedoelde. In de particuliere aangifte kun je wel inkomsten overige werkzaamheden invullen, maar niet de Winst uit onderneming. Vandaar mijn verwarring. Bij de aangifte belasting voor bedrijven moet het standaard kunnen, ik heb hem nog niet gezien want deze komt pas later beschikbaar.

Er is wel een verschil tussen particulier en bedrijven, maar voor de bedrijven is er volgens mij maar 1 formulier.

[ Voor 57% gewijzigd door .Gertjan. op 04-01-2011 17:44 . Reden: Verkeerd begrepen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
.Gertjan. schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:41:
[...]

Volgens mij is het hetzelfde, Dacht in eerste instantie dat je de aangifte particulier bedoelde. In de particuliere aangifte kun je wel inkomsten overige werkzaamheden invullen, maar niet de Winst uit onderneming. Vandaar mijn verwarring. Bij de aangifte belasting voor bedrijven moet het standaard kunnen, ik heb hem nog niet gezien want deze komt pas later beschikbaar.

Er is wel een verschil tussen particulier en bedrijven, maar voor de bedrijven is er volgens mij maar 1 formulier.
Mooi, dan snapte ik het dus toch :)
Onhandige met dit soort dingen is dat je het in principe maar 1x per jaar bij de hand hebt en dan word ik dus nooit echt goed thuis in de terminologie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MegaTronics schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:18:
Ik heb gewoon de rekeningnummers ingevuld waar het geld iedere maand naar toe gaat, dat lijken mij de juiste en dan inderdaad per hypotheek aangegeven wat de rente was en de restschuld.
Bankrekeningnummer :? Het nummer van de hypotheek lijkt me logischer....toch :?

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 04-01-2011 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Roenie schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:52:
[...]
Vaak is deze informatie puur informatief en wordt alleen gebruikt bij controles. Dan kunnen ze makkelijker dingen matchen met je administratie. De namen van de werkgevers checken ze ook niet volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:07

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Eerst maar eens mijn BTW-aangifte doen zodat ik precies weet hoeveel ik bij "inkomen uit overige werkzaamheden" moet invullen :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Roenie schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:52:
[...]
Dat is toch geen rekeningnummer?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
Kort vraagje over de hypotheekrente...

Volgens het programma mag ik alleen de rente aftrekken die ik in 2010 heb betaald.. maar de rente voor december 2010 betaal ik pas op 1 januari 2011... Klopt het nou dat ik de rente van december 2010 niet mag aftrekken en dit pas feitelijk volgend jaar mag doen? De schuld is natuurlijk van 1 december tot en met 31 december ontstaan, maar pas feitelijk betaald in 2011.. lastig.

[ Voor 16% gewijzigd door WVL_KsZeN op 04-01-2011 21:26 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Gewoon de rente verschuldigd over 2010 in 2010 aftrekken. Je krijgt van de bank een overzicht van de rente over 2010 en de belastingdienst gaat er mee akkoord dat je dat aftrekt. Dus je hoefd de rente van 2010 betaald in 2011 niet pas in 2011 af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobesz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 23:25
Ik heb in 2010 een heel jaar stage gelopen bij 2 bedrijven, naast een bijbaantje. Zou ik hier ook rekening mee kunnen houden bij de belastingaangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:25:
Kort vraagje over de hypotheekrente...

Volgens het programma mag ik alleen de rente aftrekken die ik in 2010 heb betaald.. maar de rente voor december 2010 betaal ik pas op 1 januari 2011... Klopt het nou dat ik de rente van december 2010 niet mag aftrekken en dit pas feitelijk volgend jaar mag doen? De schuld is natuurlijk van 1 december tot en met 31 december ontstaan, maar pas feitelijk betaald in 2011.. lastig.
Volgens mij is dat niet zo'n probleem, je moet alleen dit wel ieder jaar consequent doorvoeren. Ik had zelf een geval waar de rente van november en december eenmalig pas in januari het volgende jaar werd gerekend (nieuwe hypotheek, want normaal zou het wel goed moeten gaan), mijn teruggaaf was echter berekend op minimaal 1x rente betalen in dat jaar en het zou dus betekenen dat ik terug zou moeten betalen. Ik heb dit gewoon netjes in mijn administratie verwerkt en de rente van nov en dec gewoon in het jaar berekend waar ze over gingen.

Nadeel is echter wel dat je je jaaropgaaf van de hypotheek niet zomaar kan gebruiken als je dat gaat doen. Ik heb een variabele rente en ik moet dus zelf in dat geval dat de rentes bij houden. In mijn geval hoefde ik alleen het volgende jaar even op te letten niet de ingehouden kosten van het vorige jaar nogmaals op te voeren (dus de berekende rente in jan voor dec en nov even aftrekken). De andere jaren loopt de handel gewoon netjes weer van jan - dec.

Zolang je zaken kunt verantwoorden, dus aangeven dat je de rentes netjes berekend en niet dubbel opvoert, komt het goed.

Overigens zou je ook eens naar de jaaropgaaf van de hypotheek kunnen kijken, misschien incasseert men pas in jan maar staat de rente wel nog op het vorige jaar geschreven. En in dat geval geldt de datum van "berekening"/facturatie en niet de datum van betaling en klopt de boel weer op je jaaropgave.
Ik heb dat in mijn geval eigenlijk niet eens bekeken hoe het op de jaaropgave staat, ik heb al mijn betalingen in excel staan (vanwege de var. rente) en gebruik eigenlijk die data.
Cobesz schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:05:
Ik heb in 2010 een heel jaar stage gelopen bij 2 bedrijven, naast een bijbaantje. Zou ik hier ook rekening mee kunnen houden bij de belastingaangifte?
Alles wordt op 1 hoop gegooid en dan wordt de belasting opnieuw berekend. Mogelijk dat je nog iets terugkrijgt omdat de 2 stage bedrijven mogelijk geen heffingskorting hebben toegepast en je misschien bij je bijbaantje je heffingskorting niet volledig hebt benut. Als je totale inkomen < +/- 6000 euro is heb je kans iets terug te krijgen (of je moet natuurlijk nog andere kosten hebben die je kunt aftrekken, dan krijg je misschien meer terug en ook nog boven de 6000 euro).

Gewoon programma invullen, kost maar een paar minuten en wie weet krijg je nog wat terug :)

[ Voor 19% gewijzigd door .Gertjan. op 04-01-2011 22:37 . Reden: quote Cobesz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
OK, thanks, dan doe ik voer ik de rente gewoon op.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobesz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 23:25
.Gertjan. schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:33:
[...]
Alles wordt op 1 hoop gegooid en dan wordt de belasting opnieuw berekend. Mogelijk dat je nog iets terugkrijgt omdat de 2 stage bedrijven mogelijk geen heffingskorting hebben toegepast en je misschien bij je bijbaantje je heffingskorting niet volledig hebt benut. Als je totale inkomen < +/- 6000 euro is heb je kans iets terug te krijgen (of je moet natuurlijk nog andere kosten hebben die je kunt aftrekken, dan krijg je misschien meer terug en ook nog boven de 6000 euro).

Gewoon programma invullen, kost maar een paar minuten en wie weet krijg je nog wat terug :)
Maar ik weet alleen niet zeker of ik nog een jaaropgave krijg van mn stagebedrijven, ik heb wel gewoon salaris stroken gekregen. Kan ik deze ook apartinvullen dan? Ik kon bij de belastingaangifte van 2009 namelijk niet opmerken dat dit kon, alleen maar een jaaropgave.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Benieuwd wat het dit jaar voor mij wordt.
Heb een huurwoning en ontvang geen toeslagen.
Ben wel met mijn vriendin getrouwd die dit jaar haar studie heeft afgerond en meer is gaan werken.

We hebben de aangifte nooit als fiscaal partner gedaan, ondanks dat we al 5 jaar samen wonen. 2010 wordt dus de eerste. Normaliter krijgen we 'niets' terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 19:35:
Dat is toch geen rekeningnummer?
Daar gaat het niet om. Het is raar om een bankrekeningnummer op te geven als een bank duizenden hypotheken heeft lopen. Een nummer van de hypotheek is uniek en dat lijkt me in het geval van controle eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Cobesz schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:47:
[...]

Maar ik weet alleen niet zeker of ik nog een jaaropgave krijg van mn stagebedrijven, ik heb wel gewoon salaris stroken gekregen. Kan ik deze ook apartinvullen dan? Ik kon bij de belastingaangifte van 2009 namelijk niet opmerken dat dit kon, alleen maar een jaaropgave.

Alvast bedankt!
Als je gewerkt hebt krijg je een jaaropgave.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Cobesz schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:47:
[...]

Alvast bedankt!
Je werkgever is verplicht je een jaaropgave te verstrekken.

Overigens kan je gewoon de gegevens van je loonstrookjes gebruiken, zou je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:43

TheDane

1.618

Even een vraagje over zakelijke aangifte. Deze heb ik direct op 2 januari (online) ingevuld & opgestuurd. Ik kan deze nu niet meer wijzigen of opnieuw indienen, maar ik kreeg vandaag een pakketje; besteld & betaald in 2010, maar stond nog niet in de boekhouding omdat ik de factuur nog niet had en helemaal vergeten was dat ik 't uberhaupt nog voor de jaarwisseling besteld had.

Kan ik deze kosten nu alsnog opvoeren voor 2010? Of moet dat voor 2011? Of heb ik pech en kan ik dit niet meer zakelijk declareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:07

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hij staat niet in je administratie voor 2010 dus het zal vast geen probleem zijn om het in 2011 erin te stoppen. Als het goed is kan je trouwens achteraf wel een correctie indienen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Hoe kan het eigenlijk dat sommige mensen de aangifte eerder hebben dan andere? Bedoel je met zakelijk de IB voor ondernemers? Mij was namelijk verteld dat deze pas eind januari online was in te vullen. Hoe.zit dat nu eigenlijk? Haal ik begrippen door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

TheDane schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:38:
Even een vraagje over zakelijke aangifte. Deze heb ik direct op 2 januari (online) ingevuld & opgestuurd. Ik kan deze nu niet meer wijzigen of opnieuw indienen, maar ik kreeg vandaag een pakketje; besteld & betaald in 2010, maar stond nog niet in de boekhouding omdat ik de factuur nog niet had en helemaal vergeten was dat ik 't uberhaupt nog voor de jaarwisseling besteld had.

Kan ik deze kosten nu alsnog opvoeren voor 2010? Of moet dat voor 2011? Of heb ik pech en kan ik dit niet meer zakelijk declareren?
Je kan altijd je aangifte opnieuw insturen, weet niet of online dat wordt ondersteund, maar het is wel mogelijk. Je maakt dan bezwaar tegen eigen aangifte en dat mag. Ik zou de belastingdienst daar even over bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Vraagje, ik wil de maandelijkse belasting voor mijn nieuwe woning aanvragen, hierbij wil ik op een belastingkantoor hulp vragen, kost dit ook geld en zo ja hoeveel?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

racoon schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:18:
Vraagje, ik wil de maandelijkse belasting voor mijn nieuwe woning aanvragen, hierbij wil ik op een belastingkantoor hulp vragen, kost dit ook geld en zo ja hoeveel?
Je wilt aanvragen om maandelijks belasting te betalen op je huis? Zover ik weet hoef je ozb maar 1x per jaar te betalen.

:+

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je bedoelt de voorlopige teruggave (je hypotheekrente) Ik doe het voor een krat bier :) (even zonder dolle) Vul je zelf je aangifte in aan het einde van het jaar? Dan kan je ook je voorlopige teruggave zelf aanvragen. Het goede programma downloaden, de gegevens invullen zoals je dat ook doet bij een gewone aangifte en het komt goed. (Als je wat anders bedoelt, excuus :)):
Dit programma

[ Voor 7% gewijzigd door Jaspertje op 06-01-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Je hypotheekverstrekker of bemiddelaar wil je hier meestal ook wel mee helpen. Maar zoals al werd aangegeven is het niet erg moeilijk hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaspertje schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 21:35:
[...]

Je bedoelt de voorlopige teruggave (je hypotheekrente) Ik doe het voor een krat bier :) (even zonder dolle) Vul je zelf je aangifte in aan het einde van het jaar? Dan kan je ook je voorlopige teruggave zelf aanvragen. Het goede programma downloaden, de gegevens invullen zoals je dat ook doet bij een gewone aangifte en het komt goed. (Als je wat anders bedoelt, excuus :)):
Dit programma
Let wel op dat je alleen de aftrekbare rente opgeeft en niet evt je overige kosten van het huis zoals notariskosten etc. want die kun je maar 1x aftrekken.

Dus alleen de aftrekbare rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

ik wil inderdaad de maandelijkse hypotheekrente teruggave aanvragen, echter doe ik aan het eind van het jaar ook de belasting aangifte niet zelf, de hypotheekverstrekker doet dit niet, deze kan wel weer iemand hiervoor inschakelen.

Dat programma heb ik al eens gedownload maar daar snap ik niet heel veel van, sommige dingen kan ik niet invullen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

racoon schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 08:53:
ik wil inderdaad de maandelijkse hypotheekrente teruggave aanvragen, echter doe ik aan het eind van het jaar ook de belasting aangifte niet zelf, de hypotheekverstrekker doet dit niet, deze kan wel weer iemand hiervoor inschakelen.

Dat programma heb ik al eens gedownload maar daar snap ik niet heel veel van, sommige dingen kan ik niet invullen.
Je hebt geen familie die je daarbij kan helpen?? Zo moeilijk is het namelijk niet en een kantoor is naar verhouding erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Laatst online: 11-09 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

In principe kan je alle bedragen gewoon inschatten en komt de aanvraag voor de vervroegde teruggave niet heel nauw. Op de belastingopgave die je jaarlijks moet indienen moet je (of je adviseur) de exacte bedragen invullen, waarna het allemaal automatisch berekend wordt, wat je eerder teveel ontving moet je terug betalen, of andersom.

Hoe beter je het inschat, hoe beter het klopt.

Als je voor nu alleen maar inschat wat de kosten aan rente zijn voor de hypotheek krijg je bij de uiteindelijke aangifte nog wat extra geld terug vanwege notariskosten, taxatie, provisie etc. Maar dan heb je je maandelijkse teruggave in ieder geval al wel binnen.

Het heet niet voor niets een VOORLOPIGE teruggave.

[ Voor 3% gewijzigd door Lolhozer op 07-01-2011 09:00 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

racoon: Welke dingen kan je niet invullen / denk je niet goed in te vullen want zoveel hoef je niet in te vullen als je 'alleen een huis en een baan heb'. DM me anders mocht het niet duidelijk zijn. Voor de aangifte van 2010 zal je dus ook iemand moeten vinden of het zelf invullen, maar zeker als je niet meer dan een loondienst (werk) en een koophuis hebt, dan is het echt de moeite niet om het zelf te doen, en vragen kan je in dit topic opzoeken (of stellen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door kunnen op 05-09-2014 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:46
Heb dit jaar wel zin om die papieren is in te vullen. Krijg een leuk bedragje terug omdat ik geen maandelijkse teruggaaf heb gekregen van me hypotheek rente aftrek.

Vraag me alleen af of dit wel verstandig is of dat ik voor komend jaar beter wel maandelijks kan doen en dat dan op een spaarrekening zet. Geeft de belastingdienst een rente vergoeding over het geld dat je terugkrijgt?

Voordeel is wel dat je onbewust spaart en er ook niet met je tengels aan kan zitten om leuke gadgets te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

De belastingdienst geeft rente over het uitgekeerde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:37
Studiekosten zijn tot €15.000 aftrekbaar geloof ik. En je dient boven een bepaalde drempel uit te komen (rond de €500).
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste