WVL_KsZeN schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:25:
Kort vraagje over de hypotheekrente...
Volgens het programma mag ik alleen de rente aftrekken die ik in 2010 heb betaald.. maar de rente voor december 2010 betaal ik pas op 1 januari 2011... Klopt het nou dat ik de rente van december 2010 niet mag aftrekken en dit pas feitelijk volgend jaar mag doen? De schuld is natuurlijk van 1 december tot en met 31 december ontstaan, maar pas feitelijk betaald in 2011.. lastig.
Volgens mij is dat niet zo'n probleem, je moet alleen dit wel ieder jaar consequent doorvoeren. Ik had zelf een geval waar de rente van november en december eenmalig pas in januari het volgende jaar werd gerekend (nieuwe hypotheek, want normaal zou het wel goed moeten gaan), mijn teruggaaf was echter berekend op minimaal 1x rente betalen in dat jaar en het zou dus betekenen dat ik terug zou moeten betalen. Ik heb dit gewoon netjes in mijn administratie verwerkt en de rente van nov en dec gewoon in het jaar berekend waar ze over gingen.
Nadeel is echter wel dat je je jaaropgaaf van de hypotheek niet zomaar kan gebruiken als je dat gaat doen. Ik heb een variabele rente en ik moet dus zelf in dat geval dat de rentes bij houden. In mijn geval hoefde ik alleen het volgende jaar even op te letten niet de ingehouden kosten van het vorige jaar nogmaals op te voeren (dus de berekende rente in jan voor dec en nov even aftrekken). De andere jaren loopt de handel gewoon netjes weer van jan - dec.
Zolang je zaken kunt verantwoorden, dus aangeven dat je de rentes netjes berekend en niet dubbel opvoert, komt het goed.
Overigens zou je ook eens naar de jaaropgaaf van de hypotheek kunnen kijken, misschien incasseert men pas in jan maar staat de rente wel nog op het vorige jaar geschreven. En in dat geval geldt de datum van "berekening"/facturatie en niet de datum van betaling en klopt de boel weer op je jaaropgave.
Ik heb dat in mijn geval eigenlijk niet eens bekeken hoe het op de jaaropgave staat, ik heb al mijn betalingen in excel staan (vanwege de var. rente) en gebruik eigenlijk die data.Alles wordt op 1 hoop gegooid en dan wordt de belasting opnieuw berekend. Mogelijk dat je nog iets terugkrijgt omdat de 2 stage bedrijven mogelijk geen heffingskorting hebben toegepast en je misschien bij je bijbaantje je heffingskorting niet volledig hebt benut. Als je totale inkomen < +/- 6000 euro is heb je kans iets terug te krijgen (of je moet natuurlijk nog andere kosten hebben die je kunt aftrekken, dan krijg je misschien meer terug en ook nog boven de 6000 euro).
Gewoon programma invullen, kost maar een paar minuten en wie weet krijg je nog wat terug
[
Voor 19% gewijzigd door
.Gertjan. op 04-01-2011 22:37
. Reden: quote Cobesz ]