Belastingaangifte 2009 - Tips & Trucs Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Mede-auteur:
  • argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54

argro

Algemeen
Het is weer januari en de jaaropgave(n) en allerlei financiële jaaroverzichten kunnen ieder moment op de mat vallen, of zijn zelfs al binnen. Het is dus weer tijd voor de belastingaangifte. Voor 1 april 2010 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomensbelasting gedaan hebben. Doe je het op tijd dan kan je je geld in juni/juli verwachten.

Het is de bedoeling om in dit topic tips en trucs te verzamelen om de belastingaangifte binnen de kaders van de wetgeving doch op een zo gunstig mogelijke manier in te vullen.

Aangifte kan gedaan worden middels het aangifteprogramma, hier te downloaden. Voor het doen van de belastingaangifte is een DigiD nodig.

De Belastingdienst is natuurlijk de instantie die je antwoord kan geven op je vragen. De Belastingdienst is op de volgende manieren te bereiken:
• Belastingtelefoon: 0800-0543 Bereikbaar van ma t/m do van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
• Belastingkantoren: Klik hier voor de adressen, geopend op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.
Vorige Topics
Ook voorgaande jaren liep er een topic over de belastingaangifte met handige tips. Let er wel op dat de wet- en regelgeving bijna elk jaar wijzigt. Het kan dus maar zo zijn dat tips (helaas) niet meer juist zijn.

Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs
Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs
Belastingdienst 2006 (aangifte)
Aangifte 2005 - Tips en Trucs
Tips & Trucs

Voor de aangifte van 2009 is aardig wat veranderd ten opzichte van 2008, vooral op het gebied van zorg en ...

Hier komen dan natuurlijk de tips en tricks die aangedragen worden. :)
Overig
Wanneer je tips en trucs post en/of antwoord geeft op gestelde vragen, voorzie je reactie dan waar mogelijk van een bronvermelding.

Verder het verzoek aan iedereen om vooral ontopic te blijven, dus geen discussies over de zin en onzin van het heffen van belasting en dergelijke.

Mocht je nog aanvullingen of op/aanmerkingen voor de TS hebben, stuur dan een DM naar mij.

Voor alle tips en trucs in dit topic geldt dat het aan te raden is alles goed uit te zoeken, voordat je zaken in je eigen belastingaangifte overneemt.

Topic schaamteloos maar met goedkeuring gejat van argro

[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 18-01-2010 10:25 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
En om maar met de deur in huis te vallen: ik snap iets niet met de loonheffing. Loonheffing valt voor mijn voor dit voorbeeld fictieve inkomen binnen schijf 1, en is dus gewoon premie volksverzekeringen (31,15%) plus 2,35% behorend bij schijf 1. Dat is makkelijk rekenen, want dan komt mijn loonheffing neer op 33,5% van 15.000: € 5.025.

Nu wordt op die loonheffing uiteraard de loonheffingskorting toegepast, dat is dit jaar 2007 euro algemene heffingskorting, met daarnaast 154 euro plus 12,381 procent van het bedrag dat je boven de € 8.859 verdient (6.141 euro, dus 760 euro in dit geval). De heffingskorting komt zo neer op 2.921 euro, waarmee de loonheffing over 15.000 euro afgerond 5.025 - 2.921 = 2.104 euro bedraagt. Zo hou je netto € 12.896 over. Tot zover klopt dat, toch?

Ga ik nu stage lopen, waardoor ik ineens maar 10.000 verdien, dan betaal ik (3350 - (2007 + 154 + 141)) 1.048 euro loonheffing, blijf ik achter met 8.952 euro. Gelukkig blijven m'n werkzaamheden bij m'n stage niet onbeloond: ik vang 5.000 euro. Hiervan wordt echter 33,5% ingehouden, 1675 euro, want loonheffingskorting mag slechts bij één werkgever toegepast worden. Blijft 3325 euro over, zodat ik in totaal € 12.277 verdien.

Het liefst zou ik van die 700 euro verschil toch wel wat terugzien als dat mogelijk is. Als ik de werkelijke situatie (totaal andere getallen, maar wel 0 euro arbeidskorting bij m'n stage) echter invul in de applicatie van de belastingdienst krijg ik de melding: "U hebt wel loon ingevuld, maar geen arbeidskorting. Controleer het bedrag van de arbeidskorting op uw jaaropgaaf. Is er geen arbeidskorting verrekend? Dan gaat het om pensioen, lijfrente of een andere uitkering. Deze vult u in bij 'Uitkeringen'". Maar dit is toch geen uitkering, en het klopt toch juist dat ik 0 euro arbeidskorting verrekend heb gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

CodeCaster schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:43:
Het liefst zou ik van die 700 euro verschil toch wel wat terugzien als dat mogelijk is. Als ik de werkelijke situatie (totaal andere getallen, maar wel 0 euro arbeidskorting bij m'n stage) echter invul in de applicatie van de belastingdienst krijg ik de melding: "U hebt wel loon ingevuld, maar geen arbeidskorting. Controleer het bedrag van de arbeidskorting op uw jaaropgaaf. Is er geen arbeidskorting verrekend? Dan gaat het om pensioen, lijfrente of een andere uitkering. Deze vult u in bij 'Uitkeringen'". Maar dit is toch geen uitkering, en het klopt toch juist dat ik 0 euro arbeidskorting verrekend heb gekregen?
EN als je 0 invult? Het maakt overigens niets uit, want ze berekenen de arbeidskorting toch opnieuw (Dat is een staffel a.d.v. je inkomen) Dus je kan alles invullen wat je wil. Hij gaat alleen meldingen geven dat het teveel te weinig of niet is ingevuld als dat van toepassing is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Alles wordt nou toch automatisch ingevuld? Alleen moeten we wachten tot maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Jaspertje schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 07:19:
[...]
EN als je 0 invult? Het maakt overigens niets uit, want ze berekenen de arbeidskorting toch opnieuw (Dat is een staffel a.d.v. je inkomen) Dus je kan alles invullen wat je wil. Hij gaat alleen meldingen geven dat het teveel te weinig of niet is ingevuld als dat van toepassing is..
Als ik 0 arbeidskorting invul krijg ik juist die melding, maar het bijbehorende loon en loonheffing worden wel meegenomen in de berekening. En als ik de loonheffingskorting zelf bereken en toepas (dus als ik doe alsof mijn stagebedrijf nog 12,381% van m'n salaris in mindering had gebracht op de loonheffing) had ik in eerste instantie al veel meer netto overgehouden van m'n salaris, en daarnaast zou ik veel meer terugkrijgen van de belastingdienst. Het gaat echt om honderden euro's verschil.

Maar jij zegt dat de belastingdienst je aangifte opnieuw berekent? Dan kan ik dit natuurlijk gewoon insturen, en dan zie ik wel wat er gebeurt. Mijn ervaring is echter dat de BD je aangifte goedkeurt en precies het bedrag stort dat ik ook al uit het programma kreeg.

@chim0: klopt helemaal. Maar voor mensen die van werkgever zijn gewisseld, een huis hebben gekocht, meerdere banen naast elkaar hebben gehad, enzovoort kan er natuurlijk weinig correct worden ingevuld.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 05-01-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shugosha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11-2019
De belastingdienst berekent de arbeidskorting zelf. Echter het kan wezen dat jouw werkgever een hogere korting gerekend heeft dan kun jij deze namelijk invullen. Anders loop je het risico een lagere arbeidskorting te krijgen bij de aanslag die wordt opgelegd.

@chim0

Dat klopt, echter de vooraf ingevuld aangifte is natuurlijk geen garantie dat alle gegevens 100% correct zijn, je bent er wel zelf verantwoordelijk voor datgene wat je indient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:08

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Door vertrek bij mijn huidige werkgever terwijl ik nog aan een leaseauto contract vast zat, heb ik een afkoopsom aan mijn werkgever moeten betalen. Heeft iemand hier enig idee of ik deze afkoopsom als negatief inkomen kan opgeven bij de belastingaangifte? :)

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100kb
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 20:38
Eén verbetering op de TS: de wijzigingen in het schenkingsrecht waar je naar verwijst zijn ingegaan per 01/01/10 en dus zeker niet van belang voor de definitieve aangifte 2009.

<edit>ik zie dat de TS inmiddels is aangepast</edit>

[ Voor 13% gewijzigd door 100kb op 05-01-2010 15:21 ]

Just because you're a certified paranoid does not mean there is no one after you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
"Bouwdepot
Wanneer het geld in een bouwdepot is geplaatst is het gedurende twee jaar aftrekbaar. Wel moet de ontvangen rente op het bouwdepot worden gesaldeerd. Indien het langer dan een twee jaar duurt dan is de rent over dat deel van de lening wat nog niet is besteed niet aftrekbaar."

Ik heb mijn woning augustus 2008 gekocht, bedoelen ze met twee jaar dan tot augustus 2010?
Of hebben ze het over "jaren". Dus 2008 & 2009...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdS
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:33
Thrace Grumble schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:56:
Door vertrek bij mijn huidige werkgever terwijl ik nog aan een leaseauto contract vast zat, heb ik een afkoopsom aan mijn werkgever moeten betalen. Heeft iemand hier enig idee of ik deze afkoopsom als negatief inkomen kan opgeven bij de belastingaangifte? :)
* 2! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hoezo * 2? Heb je daar een bron van? Volgens mij kun je het inderdaad wel ergens aftrekken ( In ieder geval van je bijtelling, al zou dat dan via je werkgever moeten verlopen ), maar het lijkt me sterk dat je die dubbel af mag trekken

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:12:
[...]

Hoezo * 2? Heb je daar een bron van? Volgens mij kun je het inderdaad wel ergens aftrekken ( In ieder geval van je bijtelling, al zou dat dan via je werkgever moeten verlopen ), maar het lijkt me sterk dat je die dubbel af mag trekken
Ik neem aan dat hij bedoelt dat hij dat ook graag wil weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Woy schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:12:
[...]

Volgens mij is 'ie ook benieuwd naar het antwoord, in plaats van dat "*2" het antwoord is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ah, dat zou logischer zijn ja ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shugosha
Cobb schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:42:
Ik heb mijn woning augustus 2008 gekocht, bedoelen ze met twee jaar dan tot augustus 2010?
Of hebben ze het over "jaren". Dus 2008 & 2009...
Vanaf het moment van de koop/aanneemovereenkomst voor 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
CodeCaster schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:22:
[...]

klopt helemaal. Maar voor mensen die van werkgever zijn gewisseld, een huis hebben gekocht, meerdere banen naast elkaar hebben gehad, enzovoort kan er natuurlijk weinig correct worden ingevuld.
Nee ok, maar ik heb 1 werkgever gehad maar natuurlijk nog geen jaaropgaaf, die krijg je later dit jaar dus ik kan nu nog niks invullen.
Shugosha schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:30:
Dat klopt, echter de vooraf ingevuld aangifte is natuurlijk geen garantie dat alle gegevens 100% correct zijn, je bent er wel zelf verantwoordelijk voor datgene wat je indient.
Nee uiteraard, ik controleer ook alles eerst a.d.h.v. de jaaropgaaf maar vorig jaar klopte het als een bus (toen werden ook gegevens gedownload vanaf de BD). Alleen zoals ik hierboven schreef, ik heb nog niks dus kan niks maar ik weet dat het nog vroeg is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoe zit het eigenlijk met de volgende punten:

- Eigen bijdrage leaseauto
- Tandartskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shugosha
De tandartskosten zijn aftrekbaar voor zover ze niet gedekt zijn door de verzekering.

Elke eigen bijdrage die je aan de werkgever betaalt voor het privé-gebruik van de auto, moet in mindering worden gebracht op de bijtelling. Of ik ben in de war met wat je bedoelt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Vergeet bij de tandarts rekening niet de drempel.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mierenfokker schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:49:

Wordt toch tegenwoordig al direct verrekend met salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik had niet verwacht dat het aangifteprogramma nu al te downloaden zou zijn!
Tof topic om de komende maanden het onderste uit de kan te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Als student kun je al je studiekosten - stufi aftrekken, maar dan moet je wel boven een bepaalde (bedrag weet ik niet) aantal euro's uitkomen, wat je overigens ook over het jaar mag meenemen.

@hierboven, uit de meuktracker heb ik vernomen dat er al/nog een hoop kinderziektes inzitten. Ik raad je aan nog even te wachten met downloaden ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Matis op 05-01-2010 20:35 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:12

Coldcat

HODL

Matis schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:34:
Als student kun je al je studiekosten - stufi aftrekken, maar dan moet je wel boven een bepaalde (bedrag weet ik niet) aantal euro's uitkomen, wat je overigens ook over het jaar mag meenemen.
Je mag inderdaad al je studiekosten optellen. Daar moet je dan je stufi vanaf trekken en wat overblijft is een aftrekpost met volgens mij minimaal 500 euro.

Oftwel, met stufi zul je (250*12=3000 euro ) daar nooit wat aan hebben.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thrace Grumble schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:56:
Aftrekken van de bijtelling ?

Het zijn gewoon prive kosten aan een leaseauto waarover je bijtelling betaald, Bijtelling betaal je over het voordeel dus lijkt me dat je de lasten dan mag aftrekken (letop, kan dus niet voorkomen dat je op je bijtelling geld terug krijgt).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ikzelf krijg momenteel *maar* 92 euro, echter kom ik ook nooit boven dat bedrag uit, want ik hoef (buiten mijn schoolgeld om) geen extra boeken etc. aan te schaffen.

Die 500 euro-drempel klopt, had het net nog even nagezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:12

Coldcat

HODL

Matis schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:38:
Ikzelf krijg momenteel *maar* 92 euro, echter kom ik ook nooit boven dat bedrag uit, want ik hoef (buiten mijn schoolgeld om) geen extra boeken etc. aan te schaffen.

Die 500 euro-drempel klopt, had het net nog even nagezocht.
Aan kosten heb je collegeld: 1600 euro. Tel daar een computer van 1000 euro op. Volgens mij 30% afschrijving voor de belastingdienst. Dat komt op 1900.

Vervolgens heb je dus nog 1100 + 500 = 1600 euro over om in te boeken. Volgens mij zijn er weinig opleidingen die zo'n bedrag vereisen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Coldcat schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:36:
[...]

Je mag inderdaad al je studiekosten optellen. Daar moet je dan je stufi vanaf trekken en wat overblijft is een aftrekpost met volgens mij minimaal 500 euro.

Oftwel, met uitwonende stufi zul je (250*12=3000 euro ) daar nooit wat aan hebben.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik probeerde aan te geven dat ik met *maar* 92 euro per maand ook bij lange na de drempel van 500 euro niet haal.

Mijn PC schrijf ik al af via mijn eigen bedrijfje, dus die tel ik niet nog een keer bij mijn studiekosten mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Matis op 05-01-2010 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ze hebben zichzelf weer overtroffen met de Linux-versie: ik krijg nu bij elke klik 15 seconden foutmeldingen...:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Gdk-WARNING **:     KOI8-R

Gdk-WARNING **:     ISO8859-7

Gdk-WARNING **:     ISO8859-9

Gdk-WARNING **:     ISO8859-13

Gdk-WARNING **:     ISO8859-14

Gdk-WARNING **:     ISO8859-15

Enz!

[ Voor 50% gewijzigd door RemcoDelft op 05-01-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

RemcoDelft schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:03:
Ze hebben zichzelf weer overtroffen met de Linux-versie: ik krijg nu bij elke klik 15 seconden foutmeldingen...:
Ik had je gewaarschuwd, lees deze *draad* maar eens, veel problemen met de Linux variant. Zo ook: reinouts in 'meuk: Belastingdienst Aangifteprogramma 2009'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Matis schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:06:
[...]

Ik had je gewaarschuwd, lees deze *draad* maar eens, veel problemen met de Linux variant. Zo ook: reinouts in 'meuk: Belastingdienst Aangifteprogramma 2009'
Typisch dat het letterlijk jaar in jaar uit zo is, met steeds andere (irritantere!) problemen... Jammer dat ze mijn belastinggeld daar niet aan besteden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil mijn studiekosten aftrekken van de belasting.

Even een quote van de belastingsite:
Berekening studiekosten als u geen studiefinanciering had
Neem de studiekosten en andere scholingsuitgaven van een studie die u zelf volgde. Vervolgens haalt u van uw studiekosten de vergoeding af die u bijvoorbeeld van uw werkgever hebt gekregen. Tot slot haalt u hier de drempel van € 500 van af. Dit bedrag is uw aftrek studiekosten of andere scholingsuitgaven. Dit is meestal maximaal € 15.000.

De volgende kosten mag u aftrekken:

•lesgeld, collegegeld of instellingscollegegeld
•kosten voor studieboeken of vakliteratuur
•afschrijving van duurzame goederen, zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u de goederen ook gebruikt voor uw studie of opleiding. Gebruikt u uw computer gedeeltelijk ook privé, dan mag u dat gedeelte niet als kosten aftrekken. U moet bij de afschrijving rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van drie jaar en een restwaarde van 10%.
Opzich is het me allemaal wel duidelijk. Ik kan mijn instellingscollegegeld opgeven a 6950 euro per jaar. Geen stufi of andere tegemoetkomingen die er van af moeten. Boeken en vakliteratuur en mijn computer.

Wat is mij niet duidelijk?

Ik weet niet wat ik mag toerekenen aan "andere scholingsuitgaven".
Ik heb hierover met de belastingdienst gebeld maar zij weten het ook niet. Ze vonden het ook maar een rare kreet en hadden hier nog nooit van gehoord :?
Ik heb namelijk geen zin om achteraf gezeur te krijgen wat nou wel of geen andere scholingsuitgave is. Het complete bedrag opgeteld aan uitgaven bedraagt dan 12.426,58 euro.

En hoe moet ik trouwens de restwaarde van mijn computer berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:44:

En hoe moet ik trouwens de restwaarde van mijn computer berekenen?
Gewoon lineair afschrijven over drie jaar met een restwaarde van 10%.

Voorbeeld

Computer A kost nieuw EUR 1000,-. De restwaarde hiervan is na drie jaar dan (1000*10%) EUR 100,-. Je kunt dan over drie jaar het bedrag van (1000-100) EUR 900,- afschrijven. Dit komt neer op een aftrekpost van (900/3) EUR 300,- per jaar.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

wimpie schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:57:
Gewoon lineair afschrijven over drie jaar met een restwaarde van 10%.

Voorbeeld

Computer A kost nieuw EUR 1000,-. De restwaarde hiervan is na drie jaar dan (1000*10%) EUR 100,-. Je kunt dan over drie jaar het bedrag van (1000-100) EUR 900,- afschrijven. Dit komt neer op een aftrekpost van (900/3) EUR 300,- per jaar.
De belastingwetgeving schrijft voor dat je roerende goederen afschrijft in minimaal 5 jaar.
Dus een afschrijving van 20% per jaar en 10% restwaarde.

Excuus; je hebt het over studiemateriaal, ik was abuis met zakelijke afschrijving.
http://www.belastingdiens...sten/aftrekposten-18.html

[ Voor 13% gewijzigd door Matis op 05-01-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shugosha
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:44:
Ik weet niet wat ik mag toerekenen aan "andere scholingsuitgaven".
Ik heb hierover met de belastingdienst gebeld maar zij weten het ook niet. Ze vonden het ook maar een rare kreet en hadden hier nog nooit van gehoord :?
Ik heb namelijk geen zin om achteraf gezeur te krijgen wat nou wel of geen andere scholingsuitgave is. Het complete bedrag opgeteld aan uitgaven bedraagt dan 12.426,58 euro.
- lesgeld;
- studieboeken, kopieerkosten;
- vakliteratuur;
- afschrijven op de computer en randapparatuur;
- (onder voorwaarden) congreskosten
- Uitgaven voor de procedure Erkenning Verworven Competenties, waarvoor een verklaring is afgegeven door een instantie die is aangeduid bij ministeriële regeling.
- Internetkosten als je voornamelijk lesstof op het internet hebt staan

En als je specifiekere informatie nodig hebt moet je ze even posten :D

@wimpie

Bent alleen wel vergeten dat de maand ook van belang is voor de berekening. Afschrijvingstermijn is 36 maanden wanneer het gaat om een nieuwe computer. Als de computer tenminste een jaar oud is dan is het termijn 2 jaar. Als je hem 50% privé gebruikt dan is het bedrag ook maar 50% aftrekbaar.

Vb van termijn
Je koopt op 1 juli een computer voor € 1.500. Je gebruikt deze computer alleen voor de studie. De restwaarde is 10% (€ 150). Het afschrijvingsbedrag is dus: (€ 1.500 - € 150) = € 1.350. In het eerste jaar mag je dus 6/36 x € 1.350 = € 225 afschrijven.

[ Voor 22% gewijzigd door Shugosha op 06-01-2010 12:20 . Reden: Toegevoegde informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 13:21
Ik heb voorlopige teruggaaf vanwege mijn hypotheek, dit wordt maandelijks overgemaakt.

Nu is het zo dat mijn vriendin en ik allebei een salarisverhoging hebben gekregen voor dit jaar, heeft dat nog invloed op de VT en moet je dan een wijziging hiervoor doorgeven.
Of staat salaris los van de VT en heeft het puur met het hypotheekbedrag en het rentepercentage te maken?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17
Je hoeft dat niet door te geven, maar dan kan het zijn dat je moet bij betalen of meer terug krijgt achteraf. Heeft natuurlijk wel wat met je salaris te maken, want meer salaris is meer belasting betalen. Reken het zelf anders gewoon uit met de software voordat je beslist of je het meteen doorgeeft. Als het niet te veel verschilt zou ik het lekker laten zitten nu.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Matis schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:43:
[...]

Ik probeerde aan te geven dat ik met *maar* 92 euro per maand ook bij lange na de drempel van 500 euro niet haal.
Bij lange na niet is een groot woord. Met twaalf keer 92 euro en een drempel van 500 euro zou je alles boven de 1604 euro kunnen aftrekken. Collegegeld was in 2009 al 1580 euro als ik het niet mis heb, dus als thuiswonende hoef je maar een paar boeken te hebben aangeschaft om daar wat van terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
CodeCaster schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:07:
[...]

Bij lange na niet is een groot woord. Met twaalf keer 92 euro en een drempel van 500 euro zou je alles boven de 1604 euro kunnen aftrekken. Collegegeld was in 2009 al 1580 euro als ik het niet mis heb, dus als thuiswonende hoef je maar een paar boeken te hebben aangeschaft om daar wat van terug te zien.
Is het niet zo dat je voor de aanschaf van boeken e.d. normbedragen toe kunt passen? Dit normbedrag ligt op ca. € 85,-- per maand en dekt nagenoeg alles, behalve collegegeld, af. Voordeel is dat je geen potentieel gezeur hebt met bonnetjes.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Niet online
Ik heb een lease-auto en ik wil daar graag winterbanden op hebben. Mij werd verteld dat als je die banden koopt dat de kosten aftrekbaar zouden zijn (net zoiets als de eigen bijdrage). Weet iemand hier meer over? Ik kan er namelijk niets over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Eriksk schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:09:
Ik heb een lease-auto en ik wil daar graag winterbanden op hebben. Mij werd verteld dat als je die banden koopt dat de kosten aftrekbaar zouden zijn (net zoiets als de eigen bijdrage). Weet iemand hier meer over? Ik kan er namelijk niets over vinden...
Waarom zou dat aftrekbaar zijn? Wanneer je de auto inlevert dan zijn de winterbanden toch nog steeds van jou? Of ga je de winterbanden dan ook inleveren? Waarom zou een leaserijder de kosten voor zijn banden dan af kunnen trekken en een eigen auto bezitter niet?

Het lijkt mij dat je over dergelijke zaken afspraken met de werkgever c.q. de leasemaatschappij moet maken, niet met de belastingdienst.

Heb je bij de persoon die jou het mooie verhaal vertelde ook naar een bron gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
argro schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:34:
[...]
Is het niet zo dat je voor de aanschaf van boeken e.d. normbedragen toe kunt passen? Dit normbedrag ligt op ca. € 85,-- per maand en dekt nagenoeg alles, behalve collegegeld, af. Voordeel is dat je geen potentieel gezeur hebt met bonnetjes.

Studiekosten berekenen

Voor het berekenen van de studiekosten als je aan mbo, hbo of wo een opleiding volgt gaat als volgt bron.

1. Bereken de normbedragen
De normbedragen voor hbo/wo:
• 1 januari 2009 tot en met 31 augustus 2009: € 186,42
• 1 september 2009 tot en met 31 december 2009: € 189,08

(186,42 * 8 ) + (189,08 * 4) = 1491,36 + 756,32 = € 2247,68.

2. Collegegeld berekenen
Het collegegeld berekenen ze dan niet net zoals de normbedragen van januari tot en met augustus en van september tot en met december, maar van januari tot en met juli en van augustus tot en met december. Dat komt neer op (7 * 130,41) + (5 * 133,08) = 912,87 + 665,4 = € 1578,27.

3. Uitgaven berekenen
Dit is natuurlijk aan jezelf. Of het mag weet ik niet, maar ik tel een boek bij het jaar waarin ik het gekocht heb. Waarschijnlijk moet je dit officieel ook weer middels 5/7 verdelen over de jaren waar het schooljaar in valt. Apparatuur schrijf je af over drie jaar met een restwaarde van 10% (laptop van 1000 euro is 300 per jaar).

Voor dit voorbeeld neem ik even € 1421,73 voor boeken en afschrijving van de laptop.

4. Vergelijken met normbedrag
Tel het collegegeld en de uitgaven voor studiekosten bij elkaar. In dit geval wordt dat, heel toevallig, € 3000,00.

Vermenigvuldig nu het normbedrag met twee, want leuker kunnen we het niet maken. Voor hbo/wo wordt dat € 4495,36.

Nu zijn er twee mogelijkheden:
4a. Je studiekosten zijn lager dan of gelijk aan het verdubbelde normbedrag
Dan ga je gewoon rekenen met het oorsponkelijke normbedrag (€ 2247,68).

4b. Je studiekosten zijn hoger dan het verdubbelde normbedrag
Trek dan het niet verdubbelde normbedrag af van je daadwerkelijke studiekosten.

5. Studiefinanciering verrekenen
Nu tel je je ontvangen studiefinanciering op, in dit geval 12 * 93,20 = € 1118,40. Dit bedrag trek je af van het bij stap 4 verkregen bedrag van in dit geval € 2247,68, waardoor je € 1129,28 overhoudt.

Hier gaat nog een drempel van 500 euro vanaf, dus je kunt € 629,28 invullen als aftrekbare studiekosten.

Dat dit oneerlijk is hoef ik hopelijk niemand te vertellen. Als je namelijk 0 euro studiekosten hebt kom je met € 1.578,27 collegegeld natuurlijk ruim onder het normbedrag, en mag je het normbedrag min de ontvangen studiefinanciering aftrekken van de belasting. Als je echter voor 1000 euro aan boeken koopt kom je nog steeds onder het normbedrag, maar mag je nog steeds slechts het normbedrag min je stufi aftrekken. De teller gaat pas lopen vanaf 3000 euro studiekosten (3000 + 1578 collegegeld is immers pas groter dan het dubbele normbedrag), maar ook dan is het nog steeds geen vetpot.

Doe er in ieder geval je voordeel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Eriksk schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:09:
En hoe zit het bijvoorbeeld met benzine etc. die jij zelf betaald hebt in het buitenland. Deze zouden in principe van je bijtelling af mogen, maar hoe wordt dat geregeld. Privekosten aan een leaseauto worden immers gezien als eigen bijdrage.

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Niet online
Stampertje schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:50:
[...]
Privekosten aan een leaseauto worden immers gezien als eigen bijdrage.
Dat zocht ik namelijk. Heb je hier meer info over en waar kun je dat aangeven?

Ik kan die brandstofkosten declareren, dus dat gaat in mijn geval niet op.
Hiero: Link belastingdienst

[ Voor 15% gewijzigd door Eriksk op 07-01-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:53
Ik heb dit gevonden op belastingdienst.nl:
Hoe werkt de regeling privégebruik auto van de werkgever?
[...]
  • Hebt u met uw werkgever afgesproken dat u een eigen bijdrage voor het privégebruik betaalt? Dan wordt deze eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken.
[...]
  • Het is niet de bedoeling dat u uw eigen bijdrage voor het privégebruik aftrekt in uw aangifte inkomstenbelasting.
en
Betalingen aan derden
Naast de eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kunt u ook bedragen aan derden betalen voor uw auto van de werkgever. Bijvoorbeeld als u zelf parkeer- of benzinekosten betaalt. Deze bedragen mag uw werkgever niet aftrekken van de bijtelling, behalve als u van tevoren met hem hebt afgesproken dat die betaling een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto is.
Ik maak daaruit op dat je het dus van te voren moet afspreken met je werkgever en dat je de bonnetjes van gemaakte kosten bij je werkgever moet indienen. Deze zal het van de bijtelling moeten aftrekken. Zelf aftrekken van de belasting is niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat laatste kwam ik ook tegen, is dat een wijziging van dit jaar?
zoja, misschien ff in de TS vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

croxz schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:18:
Ik heb dit gevonden op belastingdienst.nl:

[...]

en

[...]

Ik maak daaruit op dat je het dus van te voren moet afspreken met je werkgever en dat je de bonnetjes van gemaakte kosten bij je werkgever moet indienen. Deze zal het van de bijtelling moeten aftrekken. Zelf aftrekken van de belasting is niet toegestaan.
Helder. Dank je wel!

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shugosha schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:57:
[...]

- lesgeld;
- studieboeken, kopieerkosten;
- vakliteratuur;
- afschrijven op de computer en randapparatuur;
- (onder voorwaarden) congreskosten
- Uitgaven voor de procedure Erkenning Verworven Competenties, waarvoor een verklaring is afgegeven door een instantie die is aangeduid bij ministeriële regeling.
- Internetkosten als je voornamelijk lesstof op het internet hebt staan

En als je specifiekere informatie nodig hebt moet je ze even posten :D

@wimpie

Bent alleen wel vergeten dat de maand ook van belang is voor de berekening. Afschrijvingstermijn is 36 maanden wanneer het gaat om een nieuwe computer. Als de computer tenminste een jaar oud is dan is het termijn 2 jaar. Als je hem 50% privé gebruikt dan is het bedrag ook maar 50% aftrekbaar.

Vb van termijn
Je koopt op 1 juli een computer voor € 1.500. Je gebruikt deze computer alleen voor de studie. De restwaarde is 10% (€ 150). Het afschrijvingsbedrag is dus: (€ 1.500 - € 150) = € 1.350. In het eerste jaar mag je dus 6/36 x € 1.350 = € 225 afschrijven.
Gaat de belastingdienst hiermee akkoord, dat je aangeeft(declareert eigenlijk)een computer enkel en alleen te gebruiken voor je studie, en dan ook nog 1 van 1500 euro?
En internet kosten kun je toch niet declareren? Je moet dat net zo zien als telefoon/reiskosten denk ik, of het is net op het randje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

@CodeCaster: Een korte vraag over de berekening studiekosten hierboven (dank voor je heldere uitleg). De situatie is zo, ik heb in heel 2009 studiefinanciering inwonende ontvangen, collegejaar 2008-2009 is niet door mijzelf betaald, collegejaar 2009-2010 wel. Moet ik in de berekening nu bij het normbedrag berekenen alleen rekening houden met sept-dec of over het hele jaar? Zelfde vraag wat betreft ontvangen stufi en coll.geld., mijn gevoel zegt alleen sept-dec, maar ik kan het er niet uit opmaken, ook niet uit de site van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar zijn de door mij ingediende studiekosten niet goedgekeurd, om mij onbekende redenen. Ik studeer in deeltijd, en werk fulltime. Ik ontvang dus geen stufi, geen OV kaart, maar heb wel een redelijk inkomen. Schoolgeld betaal ik zelf, evenals alle boeken en bijkomende kosten. Het lijkt me dat ik al die kosten (minus de 500 euro drempel) gewoon mag opvoeren. Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shugosha
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:52:
[...]

Gaat de belastingdienst hiermee akkoord, dat je aangeeft(declareert eigenlijk)een computer enkel en alleen te gebruiken voor je studie, en dan ook nog 1 van 1500 euro?
En internet kosten kun je toch niet declareren? Je moet dat net zo zien als telefoon/reiskosten denk ik, of het is net op het randje :P
Een student van wie de contacten met de universiteit, HBO instelling of studeren op afstand verlopen via internet en e-mail en die een deel van de lesstof slechts via internet kon raadplegen, kan 50% van de kosten voor het internet abonnement opvoeren als scholingsuitgaven.

Als de aanschafprijs hoger is dan € 3.176, dan moet beoordeeld worden of de aanschaf nog redelijk is. Dan zal er contact moeten worden opgenomen met je belastingkantoor.

Ik maak de regels niet maar zo zijn ze wel :)

@Jbokma

Zolang de studie maar gericht is op je toekonstige of huidige baan en jij zelf de kostn hebt gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Shugosha op 07-01-2010 16:46 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:05:
Vorig jaar zijn de door mij ingediende studiekosten niet goedgekeurd, om mij onbekende redenen.
Ik mag toch hopen dat de BD de afkeuring heeft gemotiveerd?
Ik studeer in deeltijd, en werk fulltime. Ik ontvang dus geen stufi, geen OV kaart, maar heb wel een redelijk inkomen. Schoolgeld betaal ik zelf, evenals alle boeken en bijkomende kosten. Het lijkt me dat ik al die kosten (minus de 500 euro drempel) gewoon mag opvoeren. Of mis ik hier iets?
Ja, dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:42
heb je daar ook een bezwaar op gemaakt? anders doet de BD niks.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe zelf een deeltijdstudie aan een universiteit. Daarnaast heb ik het afgelopen jaar boeken geld betaald, een pc (plus boxen en een printer) en een tv als monitor gekocht.

Het is mij niet duidelijk hoe ruim ik deze kosten mag zien wat betreft terugvragen. Boxen, televisie?

En daarnaast vraag ik mij af wat voor bewijsmateriaal ik hiervan moet hebben. Zo zijn sommige bonnetjes van gekochte boeken bij het grofvuil terrecht gekomen. Op welke manier controleert de belastingdienst.

Overigens werk ik zelf bij de belastingtelefoon toeslagen, maar wat betreft de IB ben ik totaal een leek. Dus hopelijk hebben jullie een duidelijker antwoord dan de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wricol ==> Bij controle zal je moeten kunnen aantonen dat je de opgevoerde kosten daadwerkelijk gemaakt hebt. En een bonnetje is dan wel heel makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Ik had in de documentatie bij het aangifte programma gelezen dat er ook een 'maximum' van schoolkosten zijn die je mag opvoeren. Zolang je daarover blijft is er geen controle en hoef je ook niks te bewijzen. In he geval van mijn vriendin was dat zelfs iets meer dan de daadwerkelijk gemaakte kosten.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, ik denk alleen niet dat ik over die grens zal gaan. Maar dit zoek ik er nog wel even bij.

Wat betreft de bonnetjes, zouden die handig zijn, maar gaan ze ook akkoord met rekeningoverzichten?

En in hoeverre mag je een televisie (als monitor) zien als schoolkosten. Volgens mij is dit meer een kwestie van eigen beoordeling ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:42
neem aan dat dat gewoon mag want er is geen regel die zegt dat je een cheap ass 17 inch monitor moet gebruiken voor je studie. alleen moet je mischien even kijken of er iets is met prive kosten dus dat je dan maar 50% van de tv mag opgeven omdat de andere 50% prive gebruik is.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aegis schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:38:
heb je daar ook een bezwaar op gemaakt? anders doet de BD niks.
argro schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 22:49:

Ik mag toch hopen dat de BD de afkeuring heeft gemotiveerd?
De boel werd inderdaad begeleid door een bijzonder ondoorzichtige brief.. met mn goedgelovige hoofd ben ik er van uit gegaan dat ze het niet zonder reden afgekeurd zouden hebben. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik tot 5 jaar nadien bezwaar kan maken, en zal er dus weer even induiken. Als het inderdaad onterecht afgewezen zou zijn is dat een mooi spaarpotje geweest, en kan ik nu voor beide jaren terugvragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:55

MrN

In dec 2006 heb ik een laptop aangeschaft twv 800 euro.
Toen studeerde ik nog en die heb ik dan ook daarvoor gebruikt gezien mijn p3 800 toen is overleden.

Kan ik deze ook nog aanmerken als studiekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5. Studiefinanciering verrekenen
Nu tel je je ontvangen studiefinanciering op, in dit geval 12 * 93,20 = € 1118,40. Dit bedrag trek je af van het bij stap 4 verkregen bedrag van in dit geval € 2247,68, waardoor je € 1129,28 overhoudt.
Okee; maar nu heb ik geen basisbeurs meer gekregen dit gehele jaar, louter geleend. De IB-Groep noemt dat ook Studiefinanciering, maar noemt de belastingdienst dat ook?

Oftwel moet ik 12*250 doen of 12*0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Je hoeft je lening in tegenstelling tot studiefinanciering niet van je studiekosten af te trekken, je mag hem er zelfs bij optellen, met uitzondering van de rente:
Aftrekbare kosten
De volgende kosten mag u aftrekken:
– lesgeld, collegegeld of instellingscollegegeld
– kosten voor studieboeken of vakliteratuur
– afschrijving van duurzame goederen zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u
dat goed ook gebruikt voor uw studie of opleiding. Gebruikt u
uw computer gedeeltelijk ook privé, dan mag u dat gedeelte
niet als kosten aftrekken. U moet bij de afschrijving rekening
houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers
en randapparatuur geldt een levensduur van drie jaar en een
restwaarde van 10%.
– kosten voor EVC-procedures (Erkenning Verworven Competenties)
U kunt uw competenties laten vastleggen in een verklaring (de
EVC-verklaring). Deze moet u laten opmaken door een erkend
instituut.

Niet-aftrekbare kosten
De volgende kosten mag u niet aftrekken:
– rente voor studieschulden
– kosten van levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en
kleding
– reis- en verblijfkosten
– kosten voor studiereizen of excursies
– kosten voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting
daarvan)
Op zich wel logisch natuurlijk, want je lening moet je terugbetalen: dat geld komt dan ook uit je eigen zak.

Bomin schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:50:
@CodeCaster: Een korte vraag over de berekening studiekosten hierboven (dank voor je heldere uitleg). De situatie is zo, ik heb in heel 2009 studiefinanciering inwonende ontvangen, collegejaar 2008-2009 is niet door mijzelf betaald, collegejaar 2009-2010 wel. Moet ik in de berekening nu bij het normbedrag berekenen alleen rekening houden met sept-dec of over het hele jaar? Zelfde vraag wat betreft ontvangen stufi en coll.geld., mijn gevoel zegt alleen sept-dec, maar ik kan het er niet uit opmaken, ook niet uit de site van de belastingdienst.
Je mag uiteraard alleen de kosten opdragen die jij hebt gemaakt :) Staat ook in de hierboven genoemde PDF.

[ Voor 117% gewijzigd door CodeCaster op 08-01-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
Een lening van de ibgroep komt op geen enkele manier terug op je belastingaangifte.
Die mag je ook niet opvoeren als studiekosten.
De studiekosten zijn redelijk precies omschreven.
De rente staat er expliciet bij om dat dit vaak opgevoerd wordt na jaar 1.

Je leent je collegegeld, dit betekent dat het collegegeld studiekosten zijn, de lening niet!

Neem hiervoor contact op met de belastingdienst, want een hard bewijs heb ik niet (alleen telefonische uitleg), indirect is dit te lezen in de voorbeelden waarbij de prestatiebeurs niet wordt omgezet in een gift, maar in een lening. Dan zijn de studiekosten aftrekbaar, zoals voor aftrek prestatiebeurs, dus:
prestatiebeurs 1000 euro
studiekosten 1500 euro
na aftrek beurs: 500 euro, wat gelijk is aan de drempel.
Als de beurs een lening wordt: 1000 euro aftrekbaar, en niet:
1500 studiekosten + 1000 euro lening - 500 drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

drfrisbee schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:36:
Een lening van de ibgroep komt op geen enkele manier terug op je belastingaangifte.
Je mag het wel in box3 gebruiken om je vermogen (20.000) te verminderen.. Maar in Box 1 komt het inderdaad niet terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Laatst online: 08-09 10:09

Houston3

ole

Een tip voor de ondernemers die aangifte IB doen.

In 2009 mag je bedrijfsmiddelen (inventaris e.d.) versneld afschrijven. Je mag in 2009 en 2010 maximaal 50% afschrijven in plaats van de normale 20%.

Vergeet ook de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek niet (investeringen lager dan € 450 tellen niet mee) die kunnen ook weer wat korting opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik ging vandaag m'n aangifte alvast invullen....

Ik heb in 2009 2 werkgevers gehad... Van de 1e heb ik al de jaaropgaaf binnen, van de 2e nog niet. Dus ben ik gaan invullen aan de hand van m'n laatste salarisstrook. Alleen staat daar geen Arbeidskorting op.

Als ik de berekening van de belastingdienst op de site invul, dan kom ik op een arbeidskorting van 625 euro. Als ik dit vervolgens invul in het programma, krijg ik de melding dat ik teveel arbeidskorting heb ingevuld. Oftewel, de belastingdienst spreekt zichzelf tegen.

Ik wacht verder wel op de jaaropgaaf.

Wat ik verder ook niet snap, in mijn hypotheekrente teruggaaf berekend door de belastingdienst heb ik recht op een bepaald bedrag. Echter, als ik nu mijn opgave invul in het programma, zou ik ongeveer 100 euro te veel hebben gekregen. Dit terwijl mijn inkomsten zijn gestegen.

Ik heb geen bijzonderheden bij m'n opgaaf. Gewoon loon uit loondienst en 1 hypotheek. That's it.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 09:17
Als je salaris gestegen is, betaal je dus meer belasting, dus heb je teveel gekregen.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:53
paella schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:30:
Als je salaris gestegen is, betaal je dus meer belasting, dus heb je teveel gekregen.
Dat geldt in het algemeen wel voor toeslagen: hoe hoger je salaris hoe lager de toeslag. Maar hypotheekrentaftrek wordt in het algemeen hoger als je salaris stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Kan het zijn dat je minder rente hebt betaald dan van te voren aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Of werkgever heeft te weinig loonbelasting ingehouden. Ik zit nu zelf in de situatie dat ik door een aantal bonussen/toeslagen diep in de 52% kom, maar mijn bijzonder tarief (dat op het inkomen over 2008 bepaald wordt) nog op 42% stond. Had ik geen extra aftrekposten gehad, had ik 1000 euro mogen nabetalen.

Je kan eens kijken wat het programma aangeeft als je alleen je inkomen invult, dus zonder HRA en VT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

mierenfokker schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:49:

- Tandartskosten
De tandarts kosten kun je aftrekken als deze niet door je zorg verzekering vergoed worden. Echter ik weet niet hoe het zit met je verplichte eigen risico.

Moet hier nog rekening mee houden of zit dit verwerkt in het programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

_Rayman_ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 09:54:
[...]

De tandarts kosten kun je aftrekken als deze niet door je zorg verzekering vergoed worden. Echter ik weet niet hoe het zit met je verplichte eigen risico.

"De kosten die onder een verplicht of vrijwillig eigen risico vallen, zijn niet aftrekbaar."

http://www.belastingdiens...posten-09.html#P144_11634

Dus ook de vrijwillige niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Jaspertje schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:48:
Kan het zijn dat je minder rente hebt betaald dan van te voren aangegeven?
Nope. Hypotheekbedrag is 100% aflossingsvrij.
Het verschil is gelukkig slechts ommenabij de 100 euro, dus het is geen ramp ofzo, maar vind het wel vreemd omdat ik door de hypotheekrente een belastingschaal omlaag ga en dus te veel betaald heb. (even de VT buiten beschouwing gelaten).

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melluh3
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik ben momenteel bezig met de aangifte omzetbelasting voor het laatste kwartaal 2009. Aan het einde van het jaar kan ik opmaken of ik recht heb op 'Vermindering van BTW voor kleine ondernemers'. Er gelden drie voorwaarden voor de kleineondernemersregeling:

– U hebt een eenmanszaak of de onderneming is een samenwerkingsverband van
natuurlijke personen, zoals een maatschap of een vennootschap onder firma of een
man/vrouw-firma.
– U moet na aftrek van de voorbelasting € 1.883 of minder btw betalen in een jaar.
– U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw.

Nu zit ik met de volgende vraag. Sinds begin 2009 is de eenmanszaak operationeel. Er zijn dit jaar echter meer uitgaven geboekt dan dat er is binnen gekomen (investeringen). Ik heb dit jaar dus meer ontvangen dan dat ik heb ontvangen.

Mag ik nu alsnog de omzetbelasting die ik heb moeten betalen over mijn inkomsten aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Kid Buu

Huh, Pietje?

melluh3 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:18:
Ik ben momenteel bezig met de aangifte omzetbelasting voor het laatste kwartaal 2009. Aan het einde van het jaar kan ik opmaken of ik recht heb op 'Vermindering van BTW voor kleine ondernemers'. Er gelden drie voorwaarden voor de kleineondernemersregeling:

– U hebt een eenmanszaak of de onderneming is een samenwerkingsverband van
natuurlijke personen, zoals een maatschap of een vennootschap onder firma of een
man/vrouw-firma.
– U moet na aftrek van de voorbelasting € 1.883 of minder btw betalen in een jaar.
– U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw.

Nu zit ik met de volgende vraag. Sinds begin 2009 is de eenmanszaak operationeel. Er zijn dit jaar echter meer uitgaven geboekt dan dat er is binnen gekomen (investeringen). Ik heb dit jaar dus meer ontvangen dan dat ik heb ontvangen.

Mag ik nu alsnog de omzetbelasting die ik heb moeten betalen over mijn inkomsten aftrekken?
Dit mag je volgens mij niet van je inkomsten aftrekken. Wel mag je dit zover ik weet verrekenen met nog te betalen inkomsten belasting.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melluh3
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02-2024
Kid Buu schreef op zondag 10 januari 2010 @ 14:48:
[...]

Dit mag je volgens mij niet van je inkomsten aftrekken. Wel mag je dit zover ik weet verrekenen met nog te betalen inkomsten belasting.
Oke, ik moet het laatste kwartaal € 47,- betalen. Dit zou dus betekenen dat dit € 0,- zou worden? En mag ik eventueel dit ook voor het eerste kwartaal 2010 doen (voor wat het bedrag dat ik eventueel tegoed zou hebben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Kid Buu

Huh, Pietje?

melluh3 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:45:
[...]

Oke, ik moet het laatste kwartaal € 47,- betalen. Dit zou dus betekenen dat dit € 0,- zou worden? En mag ik eventueel dit ook voor het eerste kwartaal 2010 doen (voor wat het bedrag dat ik eventueel tegoed zou hebben)?
47 euro aan inkomsten belasting? BTW kan je sowieso altijd terugvorderen (zolang je een netto BTW betaler bent) ongeacht je inkomstenbelasting. Stel dat je 1000 euro BTW kan terugvorderen en je moet 700 euro aan inkomstenbelasting betalen, dan zou dat betekenen dat je bij een verrekening 300 euro nog terugkrijgt van de belasting.

Ik heb zelf een accountant die dit allemaal voor mij regelt, maar ik was in de veronderstelling dat het als volgt werkt.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Laatst online: 06-09 21:54

ALH

_Rayman_ schreef op zondag 10 januari 2010 @ 09:54:
[...]

Tandartskosten zijn sowieso dubieus, je mag ze niet opgeven als je aanvullende verzekerd bent voor bijv. tandarts maar de BD weet toch niet hoe je verzekerd bent voor ziektekosten?

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y-Foxy
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08 13:01
ALH schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:38:
[...]

Tandartskosten zijn sowieso dubieus, je mag ze niet opgeven als je aanvullende verzekerd bent voor bijv. tandarts maar de BD weet toch niet hoe je verzekerd bent voor ziektekosten?
Je mag de kosten opgeven die niet door je verzekeraar zijn vergoed, heb jij een dure aanvullende verzekering dan betaal je dus minder uit eigen zak en kun je minder kosten opgeven in je aangifte. En twijfelt de belastingdienst dan krijg je wel een brief waarbij ze vragen om bewijzen waaruit blijkt dat je zelf die kosten hebt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Laatst online: 06-09 21:54

ALH

Y-Foxy schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:02:
[...]

Je mag de kosten opgeven die niet door je verzekeraar zijn vergoed, heb jij een dure aanvullende verzekering dan betaal je dus minder uit eigen zak en kun je minder kosten opgeven in je aangifte. En twijfelt de belastingdienst dan krijg je wel een brief waarbij ze vragen om bewijzen waaruit blijkt dat je zelf die kosten hebt betaald.
Ja dat begrijp ik wel, maar als je dan je factuur van de tandarts opstuurt dan weten ze nog steeds niet hoe je verzekerd bent. Of ze zouden moeten vragen naar je polis in geval van twijfel.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y-Foxy
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08 13:01
ALH schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:05:
[...]

Ja dat begrijp ik wel, maar als je dan je factuur van de tandarts opstuurt dan weten ze nog steeds niet hoe je verzekerd bent. Of ze zouden moeten vragen naar je polis in geval van twijfel.
Meestal krijg je van je verzekeraar een overzicht van wat vergoed is en wat niet. Ik bewaar meestal het overzicht van Menzis wat ik krijg als ik tandarts ingrepen laat doen (erg slecht gebit waar jaarlijks veel aan gedan moet worden dus relatief hoge onvergoede kosten ) waarop staat wat er wel en niet vergoed is voor het geval de belastingdienst om bewijs zou vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Y-Foxy schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:15:
[...]

Meestal krijg je van je verzekeraar een overzicht van wat vergoed is en wat niet. Ik bewaar meestal het overzicht van Menzis wat ik krijg als ik tandarts ingrepen laat doen (erg slecht gebit waar jaarlijks veel aan gedan moet worden dus relatief hoge onvergoede kosten ) waarop staat wat er wel en niet vergoed is voor het geval de belastingdienst om bewijs zou vragen.
En je moet de originele factuur indienen, dus die ben je kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
ALH schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:38:
[...]

De BD weet natuurlijk wel meer niet. Bij twijfel en wellicht ook steekproefsgewijs zul je echter bewijzen moeten kunnen overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit globaal wat rond te kijken in het Aangifteprogramma Inkomstenbelasting 2009, maar ze hebben het gedeelte m.b.t. "Studiekosten en andere scholingsuitgaven" een stuk overzichtelijker gemaakt. Bij het (nieuwe) gedeelte "Studie met studiefinanciering in 2009" kan je alleen nog maar aangeven; 1. waar (mbo of hbo/wo), 2. wanneer (periode in maanden) je gestudeerd heb en het normbedrag wordt automatisch ingevuld. Vul nog even het ontvangen bedrag aan stufi in en klaar. Systeem werkt hetzelfde, maar in mijn ogen is het een stuk duidelijker gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Ik heb nog een vraag m.b.t. IBG en de belastingaangifte.
In 2009 ontving ik een nullening met een ov jaarkaart, welke optie moet ik nu in het belastingaangifteprogramma kiezen:
'studie zonder studiefinanciering in 2009' of
'studie met studiefinanciering in 2009'.

Mij lijkt de eerste optie de meest logische, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik er over twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:55
randje schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:34:
Ik heb nog een vraag m.b.t. IBG en de belastingaangifte.
In 2009 ontving ik een nullening met een ov jaarkaart, welke optie moet ik nu in het belastingaangifteprogramma kiezen:
'studie zonder studiefinanciering in 2009' of
'studie met studiefinanciering in 2009'.

Mij lijkt de eerste optie de meest logische, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik er over twijfel.
Je doet een studie met recht op studiefinanciering als je een voltijd- of duaalopleiding aan een nederlandse universiteit of hbo-instelling volgt als je tussen de 18 en 34 bent. Je selecteert dus studie met studiefinanciering, en geeft als ontvangen studiefinanciering nihil op gezien je een nul-lening hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

ok als ik 'studie met studiefinanciering' selecteer en dan de periode januari t/m december en ontvangen stufi op 0 euro zet.
dan zijn de aftrekbare studiekosten op E2248,- vastgelegd? (normbedrag 2009) Dus zonder dat je hier wat bij kunt tellen?

in mijn situatie komt dat beter uit, want collegegeld + afschrijving computer + boeken = E2000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Ja, je kan dan gewoon € 1748 opgeven als studiekosten (€ 2248 min de drempel van € 500).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hoe zit het met een leaseauto en de HRA aftrek. Ik krijg een bijtelling bij mijn inkomen waarover ik dan belasting betaal. Mag ik dit die bijtelling bij mijn inkomen optellen en vervolgens daar de HRA over doen. Als dit mag valt er namelijk een groter deel van mijn rente in de hoogste belastingschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shugosha
De bijtelling is een stukje extra inkomen waarover jij belasting betaald. Dit stukje inkomen neem je bij je totale bruto inkomen mee als het al niet gedaan is op de jaaropgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

TrailBlazer schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:25:
Hoe zit het met een leaseauto en de HRA aftrek. Ik krijg een bijtelling bij mijn inkomen waarover ik dan belasting betaal. Mag ik dit die bijtelling bij mijn inkomen optellen en vervolgens daar de HRA over doen. Als dit mag valt er namelijk een groter deel van mijn rente in de hoogste belastingschijf.
De auto verhoogt je bruto salaris. Het hele jaar betaal je dus hierover al belasting.
Op je aangifte zit je lease auto dus al verwerkt in het kopje loon voor loonheffing.
Nog een keer bijtelling erbij zetten kost je dus alleen maar geld omdat je dan op papier meer verdient hebt.
Op je jaaropgaaf is het onderdeel loon voor loonheffing dus inclusief je leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

CodeCaster schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:17:
Ja, je kan dan gewoon € 1748 opgeven als studiekosten (€ 2248 min de drempel van € 500).
naja als ik 'studie met stufi' selecteer, is er geen drempel van € 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Houston3 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:35:
[...]

De auto verhoogt je bruto salaris. Het hele jaar betaal je dus hierover al belasting.
Op je aangifte zit je lease auto dus al verwerkt in het kopje loon voor loonheffing.
Nog een keer bijtelling erbij zetten kost je dus alleen maar geld omdat je dan op papier meer verdient hebt.
Op je jaaropgaaf is het onderdeel loon voor loonheffing dus inclusief je leaseauto.
Ik kan me vergissen maar op mijn loonstrookje staat volgens mij dat mijn inkomen is geweest
12*maandsalaris +8% vakantiegeld. De bijtelling voor de auto staat hier niet bij volgens mij. Het zou kunnen dat de loonheffing die op de jaaropgave staat ook zonder de loonheffing is op de auto. Voor de belasting geef je de loonheffing en inkomen op en als die matchen prima. Omdat je voor je auto al betaalt hebt hoef je die dus niet meer op te geven aan het eind van het jaar. Echter als ik zowel de bijtelling als de loonheffing opgeef matched nog steeds alles maar is mijn HRA aftrek wel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

TrailBlazer schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:36:
[...]

Ik kan me vergissen maar op mijn loonstrookje staat volgens mij dat mijn inkomen is geweest
12*maandsalaris +8% vakantiegeld. De bijtelling voor de auto staat hier niet bij volgens mij. Het zou kunnen dat de loonheffing die op de jaaropgave staat ook zonder de loonheffing is op de auto. Voor de belasting geef je de loonheffing en inkomen op en als die matchen prima. Omdat je voor je auto al betaalt hebt hoef je die dus niet meer op te geven aan het eind van het jaar. Echter als ik zowel de bijtelling als de loonheffing opgeef matched nog steeds alles maar is mijn HRA aftrek wel hoger.
je leaseauto zit in je maandsalaris. De bijtelling komt elke maand bruto op je normale salaris. Als je auto daarbij in zit dan heb je logischerwijs ook elke maand belasting betaald over de bijtelling.
Als je dus 12*salaris + vakantie doet en daarop nog eens de bijtelling dan verhoog je je salaris dus extra veel (want nu zit er 2x bijtelling in). Vraag het desnoods even na bij de salarisadministratie of je loon op de jaaropgaaf inclusief de bijtelling is (normaal wel).

Voor extra uitleg over hoe het werkt zie: de belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als de jaaropgaaf inderdaad inclusief auto is dan is het in orde wacht de jaaropgave even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:47
Ik wil binnenkort ook mijn jaaraangifte maken, alleen dit keer voor het eerst met mijn eigen koophuis/hypotheek etc. erbij. Hiervoor was het heel simpel de loonheffing terugvragen van mijn bijbaantje en klaar.

Over vorig jaar heeft mijn hypotheekadviseur eenmalig de aangifte gedaan zodat ik netjes elke maand het juiste bedrag terugkreeg waar ik recht op had.

Zo'n 2 weken geleden ontving ik van de belastigingdiest een voorlopige teruggave, terwijl ik zelf niets heb opgegeven. Mijn hypotheekadviseur wilde hier wel even vluchtig naar kijken, maar hij deed geen aangifte meer. Hij gaf wel aan dat ik recht had op meer teruggave omdat de belastigingdienst een verkeerde rente hanteerde van mijn hypotheek en ook het bedrag voor arbeidsongeschiktsheidverzekering moest ik nog even goed nakijken.

Nu ga ik natuurlijk zelf ook dit weekend even een uitdraai proberen te maken, maar moet ik verder nog rekening houden met bepaalde dingen? Bijv. de jaaropgave van mijn werkgever. Ik kon ook voor 60 euro mijn hele aangifte uitbesteden :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

Juancho schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 13:15:
Ik wil binnenkort ook mijn jaaraangifte maken, alleen dit keer voor het eerst met mijn eigen koophuis/hypotheek etc. erbij. Hiervoor was het heel simpel de loonheffing terugvragen van mijn bijbaantje en klaar.

Over vorig jaar heeft mijn hypotheekadviseur eenmalig de aangifte gedaan zodat ik netjes elke maand het juiste bedrag terugkreeg waar ik recht op had.

Zo'n 2 weken geleden ontving ik van de belastigingdiest een voorlopige teruggave, terwijl ik zelf niets heb opgegeven. Mijn hypotheekadviseur wilde hier wel even vluchtig naar kijken, maar hij deed geen aangifte meer. Hij gaf wel aan dat ik recht had op meer teruggave omdat de belastigingdienst een verkeerde rente hanteerde van mijn hypotheek en ook het bedrag voor arbeidsongeschiktsheidverzekering moest ik nog even goed nakijken.

Nu ga ik natuurlijk zelf ook dit weekend even een uitdraai proberen te maken, maar moet ik verder nog rekening houden met bepaalde dingen? Bijv. de jaaropgave van mijn werkgever. Ik kon ook voor 60 euro mijn hele aangifte uitbesteden :)
je hebt uiteraard de jaaropgaaf van je werkgever nodig. Hierop staat je loon, loonheffing, ZVW loon, ingehouden zvw en de arbeidskorting.
Aangezien je nu ook een eigen huis hebt heb je een WOZ-beschikking nodig waarop de WOZ-waarde van je huis staat (staat ook wel eens op de afvalheffingenafrekening van de gemeente). Deze wordt tegen een percentage in box 1 belast. Daarnaast heb je de betaalde hypotheekrente en de hypotheekschuld nodig van je bank. Deze komen ook onder het kopje eigen woning in box 1. De premie van je AOV is aftrekbaar in box 1.
In box 3 komen de gebruikelijke schulden en vorderingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
randje schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:20:
[...]

naja als ik 'studie met stufi' selecteer, is er geen drempel van € 500.
Héél apart, bij mij wel :) Zie ook deze screenshots:
Studiekosten zonder studiefinanciering
Studiekosten min drempel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 18:50
Balen van de gefixeerde studiekosten dit jaar. Vorig jaar nog mooi collegegeld + boeken ( = 2200) + 1/3 PC (400) afgetrokken. Dat laatste mis ik nu dus. Scheelt toch een kleine 130 euro weer, jammer :(

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
dan ben je, als je sudiefinanciering krijgt, weggekomen met het fout invullen, want er is niks wezenlijks veranderd, behalve dat het overzichtelijker is.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste