Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 68.096 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 20:41
Algemeen
Het is weer januari en de jaaropgave(n) en allerlei financiële jaaroverzichten kunnen ieder moment op de mat vallen, of is zelfs al binnen. Het is dus weer tijd voor de belastingaangifte. Voor 1 april 2009 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomensbelasting gedaan hebben. Doe je het op tijd dan kan je je geld in juni/juli verwachten.

Het is de bedoeling om in dit topic tips en trucs te verzamelen om de belastingaangifte binnen de kaders van de wetgeving doch op een zo gunstig mogelijke manier in te vullen.

Aangifte kan gedaan worden middels het aangifteprogramma, hier te downloaden. Voor het doen van de belastingaangifte is een DigiD nodig.

De Belastingdienst is natuurlijk de instantie die je antwoord kan geven op je vragen. De Belastingdienst is op de volgende manieren te bereiken:
• Belastingtelefoon: 0800-0543 Bereikbaar van ma t/m do van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
• Belastingkantoren: Klik hier voor de adressen, geopend op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.
Vorige Topics
Ook voorgaande jaren liep er een topic over de belastingaangifte met handige tips. Let er wel op dat de wet- en regelgeving bijna elk jaar wijzigt. Het kan dus maar zo zijn dat tips (helaas) niet meer juist zijn.

Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs
Belastingdienst 2006 (aangifte)
Aangifte 2005 - Tips en Trucs
Tips & Trucs
Informatie over het aftrekken van studiekosten voor mensen met studiefinanciering:
PDF van de Belastingdienst over studiekostenaftrek.

Informatie over de ziektekosten en buitengewone uitgaven:
PDF van de Belastingdienst over ziektekosten of andere buitengewone uitgaven.

Tips en trucs van Meester & Kuiper Accountants uit Hilversum:
Site met tips en trucs.

Op mijn jaaropgave staan twee verschillende soorten loon (fiscaal loon en loon ZVW), welke van de twee moet ik invullen op de aangifte?
Op de aangifte moet je het fiscaal loon invullen. Loon ZVW is de grondslag waarover de bijdrage ZVW wordt berekend. Loon ZVW en de bijdrage ZVW vormen samen het fiscale loon.

Bovenstaane lijst zal in de loop der tijd uitgebreid en aangevuld worden.
Overig
Wanneer je tips en trucs post en/of antwoord geeft op gestelde vragen, voorzie je reactie dan waar mogelijk van een bronvermelding.

Verder het verzoek aan iedereen om vooral ontopic te blijven, dus geen discussies over de zin en onzin van het heffen van belasting en dergelijke.

Mocht je nog aanvullingen of op/aanmerkingen voor de TS hebben, stuur dan een DM naar mij.

Voor alle tips en trucs in dit topic geldt dat het aan te raden is alles goed uit te zoeken, voordat je zaken in je eigen belastingaangifte overneemt.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 21-01-2009 11:46 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Een nieuw jaar, een nieuw belastingaangifte topic. :)

Ik heb mijn aangifte alweer in concept klaarstaan (ik wacht nog op de definitieve jaaropgaven en bankoverzichten), ik ben namelijk altijd weer benieuwd of het me nog wat 'oplevert'. En ook dit jaar lijkt het daar weer van te komen. In december hebben mijn vrouw en ik beide nog een nieuwe bril gekocht en het bedrag aan giften viel ook een stuk hoger uit dan ik in mijn voorlopige teruggaaf over 2008 eerder had aangegeven. Al met al zal er ergens eind mei weer tussen de twee en drieduizend euro onze kant opkomen.

Ik heb nog wel een vraag/onduidelijkheid: dit jaar is het voor het eerst dat iedereen een verplicht eigen risico heeft van 150 euro. Nu lees ik op de site van het AD dat de zorgkosten die ik maak binnen die 150 euro (en die ik dus niet vergoed krijg van mijn zorgverzekering) niet opgegeven mogen worden in de belastingaangifte

link AD

De kosten die voor aftrek in aanmerking komen, zijn alleen aftrekbaar voor zover deze niet worden vergoed én voor zover ze niet vallen onder het wettelijk verplichte eigen risico van de basiverzekering van € 150.

Nu klinkt dit opzich wel logisch, maar de onderbouwing hiervan kan ik nergens terugvinden in het aangifteprogramma (veel verder heb ik nog niet gezocht). Zie ik wat over het hoofd?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Rudedadude schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:42:
Ik heb nog wel een vraag/onduidelijkheid: dit jaar is het voor het eerst dat iedereen een verplicht eigen risico heeft van 150 euro. Nu lees ik op de site van het AD dat de zorgkosten die ik maak binnen die 150 euro (en die ik dus niet vergoed krijg van mijn zorgverzekering) niet opgegeven mogen worden in de belastingaangifte

link AD

De kosten die voor aftrek in aanmerking komen, zijn alleen aftrekbaar voor zover deze niet worden vergoed én voor zover ze niet vallen onder het wettelijk verplichte eigen risico van de basiverzekering van € 150.

Nu klinkt dit opzich wel logisch, maar de onderbouwing hiervan kan ik nergens terugvinden in het aangifteprogramma (veel verder heb ik nog niet gezocht). Zie ik wat over het hoofd?
Uit de PDF over ziektekosten en buitengewone uitgaven van de Belastingdienst:
Sinds 1 januari 2008 zijn het vaste bedrag voor het basispakket en de inkomensafhankelijke bijdrage die u betaalt voor een zorgverzekering niet meer aftrekbaar! Ook het bedrag van uw verplichte eigen risico van €150 is niet aftrekbaar. Nog wel aftrekbaar zijn de premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering die u betaalt aan uw zorgverzekeraar. U mag maximaal de premies over 12 maanden aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Die tekst ben ik inderdaad ook tegengekomen, maar ik heb hem een paar keer doorgelezen en ik kon (kan) het niet helemaal uit de tekst halen. Want je had natuurlijk de situatie waarbij je een vast bedrag mocht invullen voor je basisverzekering (vorig jaar iets van 1050 euro) en je je inkomensafhankelijke bijdrage zvw kon invullen. Dat is idd verdwenen en ipv 11% is de drempel nu 1,65%. Maar deze zin:

Ook het bedrag van uw verplichte eigen risico van €150 is niet aftrekbaar

Vind ik dan nog vrij vaag. Ja natuurlijk mag ik die 150 euro nergens zomaar invullen, maar ik leid er niet direct uit af dat ik de kosten voor voorgeschreven medicijnen (daar heb ik het in mijn geval over), die ik dus zelf heb moeten betalen en waarvoor ik geen vergoeding heb gekregen (want binnen de eerste 150 euro), niet in kan vullen als aftrek voor ziektekosten.

Terwijl ik dit typ nog even op de site van de belastingdienst gekeken en daar kom ik het toch nog wat beter in de context tegen:

belastingdienst, onderdeel aftrek ziektekosten
Met name het onderdeel:

Let op!

Worden de kosten vergoed? U kunt alleen dat deel aftrekken dat niet vergoed wordt. Het bedrag van het eigen risico is niet aftrekbaar.

Oftewel, je hebt gelijk, kosten gemaakt binnen het eigen risico kunnen niet opgegeven worden.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik ben IT-er

Een collega van mij heeft zelfs zijn Ipod opgevoerd als "opslagmedium" die hij nodig heeft voor werk.
Een PC opgevoerd omdat hij die ook nodig heeft voor zijn werkzaamheden.

Kan dit zomaar?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
dfrenner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:00:
Ik ben IT-er

Een collega van mij heeft zelfs zijn Ipod opgevoerd als "opslagmedium" die hij nodig heeft voor werk.

Kan dit zomaar?
Volgens mij niet. Je kunt wel studiekosten aftrekken, wanneer je dus een PC en een externe HD nodig hebt voor je studie kunnen deze kosten opgevoerd worden als aftrekpost. Dat geldt echter neit voor zaken die je nodig hebt voor je werk volgens mij. Die aftrekpost is in ieder geval niet bij mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipke84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2024
argro schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:02:
Algemeen
...Voor 1 april 2008 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomensbelasting gedaan hebben. ...
Je bedoeld waarschijnlijk 1 april 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Flipke84 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:19:
[...]

Je bedoeld waarschijnlijk 1 april 2009
Klopt. Heb het reeds aangepast. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
argro schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:07:
[...]
Volgens mij niet. Je kunt wel studiekosten aftrekken, wanneer je dus een PC en een externe HD nodig hebt voor je studie kunnen deze kosten opgevoerd worden als aftrekpost. Dat geldt echter neit voor zaken die je nodig hebt voor je werk volgens mij. Die aftrekpost is in ieder geval niet bij mij bekend.
En als je full-time werkt maar daarnaast certificaten haalt?
Voor in dit geval MCSE. Dan heb ik thuis een pc gekocht "om als server te draaien".
Geldt dit dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

dfrenner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:23:
[...]
Voor in dit geval MCSE. Dan heb ik thuis een pc gekocht "om als server te draaien".
Geldt dit dan ook?
Als jij kan bewijzen dat je de computer gekocht hebt voor een studie/scholing, dan kan je 30% van de kosten aftrekken (3 jaar lang) Als dat het enige is wat je aan kosten hebt gemaakt, dan moet je server minimaal 1666 gekost hebben, alles erboven kan je dan aftrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
dfrenner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:23:
[...]

Geldt dit dan ook?
De kosten van een PC minus 10% moeten in dat geval over drie jaar worden verdeeld, 30% van de gemaakte kosten per jaar dus. Van deze kosten moet nog wel de drempel van €500 per jaar worden afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jaspertje schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:28:
[...]
Als jij kan bewijzen dat je de computer gekocht hebt voor een studie/scholing, dan kan je 30% van de kosten aftrekken (3 jaar lang) Als dat het enige is wat je aan kosten hebt gemaakt, dan moet je server minimaal 1666 gekost hebben, alles erboven kan je dan aftrekken
Die 1666 staat gelijk aan dedrempel van 500 per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
dfrenner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:37:
[...]

Ja. €1.666 - 10% = €1500. €1.500 / 3 = €500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

dfrenner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:37:
[...]

Ja, dus als je pc 2000 euro gekost heeft, dan kan je per jaar (2000-10%(=200))/3 - 500 = 100 euro mogen aftrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
argro schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:40:
[...]
Ja. €1.666 - 10% = €1500. €1.500 / 3 = €500.
Okee, misschien is dat dan iets voor 2009, moet sowieso een laptop komen en dan nog een vaste computer, betwijfel alleen of ik de 1500 ga halen...
Nog meer tips in zaken die ik kan aftrekken voor dergelijke doeleinden?

Over de bewijslast: Hoe bewijs je dat je het voor certificaten hebt gebruikt?

Ik heb mijn internet ook "nodig" voor werk zo kun je door blijven gaan, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 07-01-2009 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preatorium
  • Laatst online: 30-05 12:59
Handige tips en trucs voor de aangifte 2008: http://www.mkhilversum.nl/?p=nieuws&nbid=294

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
dfrenner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:48:
[...]

Ik heb mijn internet ook "nodig" voor werk zo kun je door blijven gaan, toch?
Dat je internet nodig hebt voor je werk is niet relevant. Voor een vergoeding van die kosten moet je gaan praten met je baas, niet aankloppen bij de belastingdienst. Het gaat er om of je de kosten maakt in het kader van een opleiding.
Dank, heb de site toegevoegd aan de TS.

[ Voor 22% gewijzigd door argro op 07-01-2009 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
argro schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:15:
[...]
Dat je internet nodig hebt voor je werk is niet relevant. Voor een vergoeding van die kosten moet je gaan praten met je baas, niet aankloppen bij de belastingdienst. Het gaat er om of je de kosten maakt in het kader van een opleiding.
Krijg daar al een vergoeding voor, maar er is niets mis met het randje opzoeken, als je er maar niet overheen gaat...
Ze krijgen genoeg en doen er genoeg onzin projecten mee, dus zo veel als mogelijk terug krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282765

ben op werk dus kan het nu niet downloaden, maar ben heel ff benieuwd :p
kort vraagje, ik heb hier geen ervaring, werk nu voor het eerst en ben nu op werk.
ben 18 jaar, studeer niet en heb 6 maanden gewerkt

ongeveer 6000/7000 verdeind
en er staat 1300 loonheffing op mijn laatste strookje
iemand een indicatie voor wat ik kan verwachten?
gaat het om 100 euro of om 900 :p?

EDIT:
ik werk bij de rabobank en heb een pak moeten kopen, maakt dat iets uit?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 282765 op 07-01-2009 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik heb een leaseauto, maar dan is je loon belasting veel hoger door de bijtelling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Anoniem: 282765 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:32:
ben op werk dus kan het nu niet downloaden, maar ben heel ff benieuwd :p
kort vraagje, ik heb hier geen ervaring, werk nu voor het eerst en ben nu op werk.
ben 18 jaar, studeer niet en heb 6 maanden gewerkt

ongeveer 6000/7000 verdeind
en er staat 1300 loonheffing op mijn laatste strookje
iemand een indicatie voor wat ik kan verwachten?
gaat het om 100 euro of om 900 :p?
Wanneer je €6.000 hebt verdiend krijg je waarschijnlijk €1.300 terug. Wanneer je €7.000 hebt verdiend zal dit al aanzienlijk minder zijn. De grens waarbij je alle betaalde belasting terugkrijgt ligt namelijk ergens tussen de €6.000 en €7.000.

Gewoon het aangifteformulier invullen (10 minuten werk wanneer er geen bijzondere dingen aan de hand zijn) en je weet het!
EDIT:
ik werk bij de rabobank en heb een pak moeten kopen, maakt dat iets uit?
Nee, dat maakt niets uit.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 07-01-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Hier istie al de deur uit :) Ben benieuwd of ik er überhaupt iets van ga merken dat ik zo snel aangifte heb gedaan, maar zal wel niet. Zou wel leuk zijn, want ik wil de 5K+ zsm verkwisten aan aandelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik ben IT-er

Kan dit zomaar?
Dit kan dus niet. Kosten die je maakt voor je werk moet je terugkrijgen bij je werkgever, niet bij de belastingdienst. Overigens geldt voor de duurzame zaken (computer / laptop) die je als studiekosten wilt meetellen dat je deze alleen mag meetellen voorzover je deze gebruikt voor je studie. Wanneer je dus een computer koopt en die voor 50% voor privegebruik (internetten, gamen, etc.) en voor 50% voor studie gebruikt dan kun je van die totale kosten voor die computer dus maar 50% gebruiken (en dan krijg je die berekening met de drempel van 500 euro, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

dfrenner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:40:
Ik heb een leaseauto, maar dan is je loon belasting veel hoger door de bijtelling toch?
Je leaseauto (wanneer je die >500km prive gebruikt) wordt gezien als een extra stuk loon dat je krijgt van je werkgever, waarover je dus inderdaad ook loonbelasting betaalt. De berekening van dat extra stuk loon gebeurt op basis van de cataloguswaarde van de auto en je bijtellingstarief (14% of 25%). Al deze dingen worden echter automatisch al meegenomen door je werkgever en je hebt er dus al automatisch belasting over betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Phoe, zit het eens door te kijken.. Wel een eigen huisje gekocht dit jaar. 15000 euro aan verspijkerd (aantoonbaar in het huis gestoken).
Nu heb ik mij laten vertellen dat ik hier een behoorlijk deel van terug kan krijgen.. zie alleen nog niet waar ik het moet invullen enzo.. maar gelukkig heb ik iemand die me gaat helpden dit jaar.
Iets van 30% ofzo? Of lul ik nou uit mijn nek :P
Goed aantekeningen maken dit jaar dus.

Ook net samenwonend, dat maakt ook nog uit.. leaseauto erbij..en weer begonnen met een studie, vriendin ook wordt een zware klus dit jaar :P

[ Voor 14% gewijzigd door St@m op 07-01-2009 13:52 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rudedadude schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:23:
[...]

Dit kan dus niet. Kosten die je maakt voor je werk moet je terugkrijgen bij je werkgever, niet bij de belastingdienst. Overigens geldt voor de duurzame zaken (computer / laptop) die je als studiekosten wilt meetellen dat je deze alleen mag meetellen voorzover je deze gebruikt voor je studie. Wanneer je dus een computer koopt en die voor 50% voor privegebruik (internetten, gamen, etc.) en voor 50% voor studie gebruikt dan kun je van die totale kosten voor die computer dus maar 50% gebruiken (en dan krijg je die berekening met de drempel van 500 euro, etc.).
Nou? Dan zeg ik gewoon dat ik hem zakelijk gebruik... Laptop altijd mee naar werk, das dus 8 uur per dag zakelijk gebruik! Thuis beetje internet op de laptop, maar nooit 8 uur natuurlijk per dag.

Dan heb je nog de vaste pc waar ik bijna nooit op zit, maar wel aan vervanging toe is. Daar zet ik wel wat testkings op.

Wie zijn zij om te zeggen dat het zakelijk gebruik minder dan 50% is? Hoe bewijzen ze dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:07
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:22:
Hier istie al de deur uit :) Ben benieuwd of ik er überhaupt iets van ga merken dat ik zo snel aangifte heb gedaan, maar zal wel niet. Zou wel leuk zijn, want ik wil de 5K+ zsm verkwisten aan aandelen :P
Hoe doe je dat zo snel? :P Heb nog geen jaaropgave of bezitsopgaven binnen. Hierdoor zou alles niet meer worden dan een educated guess. Daarnaast is het rendement wat de belastingdienst nu betaalt vrij hoog :9
St@m schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:50:
Phoe, zit het eens door te kijken.. Wel een eigen huisje gekocht dit jaar. 15000 euro aan verspijkerd (aantoonbaar in het huis gestoken).
Nu heb ik mij laten vertellen dat ik hier een behoorlijk deel van terug kan krijgen.. zie alleen nog niet waar ik het moet invullen enzo.. maar gelukkig heb ik iemand die me gaat helpden dit jaar.
Iets van 30% ofzo? Of lul ik nou uit mijn nek :P
Goed aantekeningen maken dit jaar dus.
Je kunt alleen iets aftrekken voor het huis wanneer je dat met een hypotheek gefinancierd hebt (bouwdepot). Als je - net als ik - al het kluswerk direct zelf hebt betaald dan valt er niets af te trekken.
dfrenner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 14:03:
[...]

Nou? Dan zeg ik gewoon dat ik hem zakelijk gebruik... Laptop altijd mee naar werk, das dus 8 uur per dag zakelijk gebruik! Thuis beetje internet op de laptop, maar nooit 8 uur natuurlijk per dag.
Zakelijk gebruik valt niet af te trekken, alleen studiedoeleinden. Beroepskosten zijn sinds enkele jaren niet meer aftrekbaar.
Wie zijn zij om te zeggen dat het zakelijk gebruik minder dan 50% is? Hoe bewijzen ze dat?
De bewijslast ligt in het belastingrecht typisch bij de burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rukapul schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 14:12:
De bewijslast ligt in het belastingrecht typisch bij de burger.
Kijk maar ik heb geoefend met windows server en een pc'tje in het domein voor mijn certificaten...

Zoals je kunt zien heb ik om de 3 maanden 1 certificaat gehaald. Dus 3 maanden leren en daarna een exame.

Dus conclusie: Heel het jaar door meer dan 50% gebruikt voor studie, ik heb namelijk nog een laptop, daar doe ik prive zaken op!

Hoe willen ze nog meer bewijs???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

[...]

Je kunt alleen iets aftrekken voor het huis wanneer je dat met een hypotheek gefinancierd hebt (bouwdepot). Als je - net als ik - al het kluswerk direct zelf hebt betaald dan valt er niets af te trekken.
Nee, alles netjes uit een bouwdepot (of hoe ze dat bij ING ook noemen)..
Maar "iets" :? Ik hoorde 30% maar voordat ik mezelf weer rijk ga rekenen :+

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:07
St@m schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 14:34:
[...]

Dan mag je de rente over de lening aftrekken en dat gaat tegen het reguliere progressieve tarief. Het lijkt me stug als je bank je geen netjes overzicht zal sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

[...]

Alles uit je bouwdepot is meegefinancieerd en de rente die je betaald, daarvan kan je een deel terugkrijgen. De 30% slaat dus niet op je bouwdepot, maar over de rente die je daarover betaald. En dan alsnog ligt het aan je salaris of je 30, 40 of 50 (of minder) terug krijgt van die rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:57

ralpje

Deugpopje

[...]

Hoe doe je dat zo snel? :P Heb nog geen jaaropgave of bezitsopgaven binnen. Hierdoor zou alles niet meer worden dan een educated guess. Daarnaast is het rendement wat de belastingdienst nu betaalt vrij hoog :9
Als je, zoals ik, geen eigen huis hebt, en weinig spaargeld, dan heb je aan je salarisstrook over december (en de cumulatieven die daar op staan) genoeg :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:13

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Jaspertje schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 14:47:
[...]
Alles uit je bouwdepot is meegefinancieerd en de rente die je betaald, daarvan kan je een deel terugkrijgen. De 30% slaat dus niet op je bouwdepot, maar over de rente die je daarover betaald. En dan alsnog ligt het aan je salaris of je 30, 40 of 50 (of minder) terug krijgt van die rente
Gelukkig maar, want WIJ hebben geen zin om 30% van jouw verbouwing te betalen :P

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Lolhozer schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 14:50:
[...]

Gelukkig maar, want WIJ hebben geen zin om 30% van jouw verbouwing te betalen :P
Nee duh, daarom vond ik het ook al veel :+ Jullie mogen natuurlijk altijd wel doneren hoor

[ Voor 11% gewijzigd door St@m op 07-01-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

[...]

De kosten voor het huis zijn bekend, de rest staat op de laatste loonstrook, en de bonnen heb ik :)
Bezitsopgave van de bank houdt weinig meer in dan ontvangen/betaalde rentes en saldostanden per 1-1. Dat kan je redelijk eenvoudig zelf uitzoeken.

Maar inderdaad, ik heb niet de officiële documenten gebruikt - als ik de bedragen uit het verleden op dezelfde wijze controleer klopt alles, dus lijkt me niet dat daar issues in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

[...]
Op de site hierboven ergens genoemd wordt zelfs genoemd dat je uitstel moet vragen zodat je nog meer heffingsrente krijgt (rente is beter dan de spaarrente, dus loont). Zelfs al heb je het niet nodig

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspertje op 07-01-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267667

Jaspertje schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:26:
[...]

Op de site hierboven ergens genoemd wordt zelfs genoemd dat je uitstel moet vragen zodat je nog meer heffingsrente krijgt (rente is beter dan de spaarrente, dus loont). Zelfs al heb je het niet nodig
Aan de ene kant heb je denk ik nog wel gelijk, maar aan de andere kant wordt de heffingsrente (5,45% Q4 2008) wel steeds meer ingehaald door de spaarrentepercentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201323

Rudedadude schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:00:
Let op!

Worden de kosten vergoed? U kunt alleen dat deel aftrekken dat niet vergoed wordt. Het bedrag van het eigen risico is niet aftrekbaar.

Oftewel, je hebt gelijk, kosten gemaakt binnen het eigen risico kunnen niet opgegeven worden.
Maar kosten daarboven, bijvoorbeeld omdat je een hoger eigen risico hebt genomen, dan weer wel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ehm, is er alleen dat aangifteprogramma?

Ik zoek de papieren "variant" voor de aangifte van 2008 maar die zie ik nergens staan :?

edit: nevermind... Blijkbaar stond het niet op de plek waar ik 't verwacht had.

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 07-01-2009 20:25 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preatorium
  • Laatst online: 30-05 12:59
[...]

Een overzicht van de aftrekposten bij aankoop van een woning staat op de site van Vereniging Eigen Huis:
http://www.eigenhuis.nl/N...trekkosteneigenwoning.pdf

(weet niet of ook die link alleen voor leden te openen is)

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:31

The Legend

*Plop*

Verbeeld ik het me nu of kon je voorgaande jaren ook schuiven met de arbeidskorting in geval van fiscaal partnerschap? :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Anoniem: 201323 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:11:
[...]

Maar kosten daarboven, bijvoorbeeld omdat je een hoger eigen risico hebt genomen, dan weer wel lijkt me.
Nee, helaas, op het moment dat je zelf hebt gekozen voor een hoger eigen risico dan 150 euro valt dat onder 'het bedrag van het eigen risico'. Dat heb ik volgens mij dan weer ergens zien staan op de website van het AD over de belastingaangifte. Het is tenslotte een eigen keuze om dat eigen risico hoger te zetten.

EDIT: na wat uitzoekwerk is gebleken dat dit in de aangifte over 2008 voor het laatst mag. Zie verderop in dit topic de postings van Gieros en Wilke

[ Voor 46% gewijzigd door Rudedadude op 08-01-2009 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

The Legend schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:40:
Verbeeld ik het me nu of kon je voorgaande jaren ook schuiven met de arbeidskorting in geval van fiscaal partnerschap? :P
Ik mag hopen van niet eigenlijk :P. Lijkt me niet echt in lijn met het idee achter arbeidskorting. Sowieso is arbeidskorting afhankelijk van de hoeveelheid inkomen uit arbeid, dus als je partner geen arbeid verricht is die korting nul en is er niets te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169536

Uit de tips van Meester & Kuiper Accountants:
De heffingsrente voor het vierde kwartaal 2008 bedraagt 5,45%. In vergelijking met de huidige rente die u op een spaarrekening kunt ontvangen, is dit meer! Het kan daarom aantrekkelijk zijn om uw geld pas na afloop van het belastingjaar terug te ontvangen, in plaats van maandelijks via een voorlopige teruggaaf. Bovendien hoeft u de vorderingen op de Belastingdienst niet aan te geven in box 3 en betaalt u dus geen inkomstenbelasting over de rente die u van de Belastingdienst ontvangt. Hebt u recht op teruggave en kunt u het geld missen, spaar dan bij de Belastingdienst!
Dit spreekt me wel aan. Sinds vorig jaar heb ik een eigen huis en hiervoor krijg ik maandelijks hypotheekrenteaftrek terug. Krijg ik dit dit jaar automatisch ook (en moet ik het dus stopzetten om hiervan gebruik te maken) of kan ik de aanvraag voorlopige teruggaaf achterwege laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Eboman

Ondertitel

iemand een tip welke WOZ waarde je het beste aan je woning kan hangen bij een nog in aanbouw zijnde woning waar nog geen WOZ op bepaald is, of mag je dan gewoon 0 invullen ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Anoniem: 169536 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:18:
Uit de tips van Meester & Kuiper Accountants:
[...]
Dit spreekt me wel aan. Sinds vorig jaar heb ik een eigen huis en hiervoor krijg ik maandelijks hypotheekrenteaftrek terug. Krijg ik dit dit jaar automatisch ook (en moet ik het dus stopzetten om hiervan gebruik te maken) of kan ik de aanvraag voorlopige teruggaaf achterwege laten?
Je zal het moeten stoppen om hier gebruik van te kunnen maken. Immers je krijgt het nu al maandelijks terug. Je zou het wel kunnen proberen voor het deel wat je nog extra terug krijgt

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspertje op 08-01-2009 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169536

Jaspertje schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:33:
[...]
Je zal het moeten stoppen om hier gebruik van te kunnen maken. Immers je krijgt het nu al maandelijks terug. Je zou het wel kunnen proberen voor het deel wat je nog extra terug krijgt
De aanvraag heb ik destijds (november 2007) gedaan op basis van het salaris van 1 januari 2008. Mijn salaris is in 2008 best aardig gestegen. Ik zou verwachten dat ik voor 2009 opnieuw de aanvraag zou moeten doen, danwel de feiten waarop de voorlopige teruggaaf gebaseerd is te actualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rudedadude schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:41:
[...]
Nee, helaas, op het moment dat je zelf hebt gekozen voor een hoger eigen risico dan 150 euro valt dat onder 'het bedrag van het eigen risico'. Dat heb ik volgens mij dan weer ergens zien staan op de website van het AD over de belastingaangifte. Het is tenslotte een eigen keuze om dat eigen risico hoger te zetten.
Heb je ergens een bron? Of nog meer mensen die denken dat dit correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:46
Hmm, hoe zit het qua bewijslast met giften? Ik doe dat met maandelijkse automatische overboekingen namelijk.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201323 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:24:
[...]
Heb je ergens een bron? Of nog meer mensen die denken dat dit correct is?
Ik denk dat dat correct is omdat je het vrijwillige eigen risico terugziet in een lagere premie. Anders zou je 1x voordeel hebben bij de standaard aftrekpost Premie Basisverzekering (1058 geloof ik in 2007) omdat je minder premie betaald en daarna nog een keer voordeel behalen doordat je alle kosten die onder het vrijwillig eigen risico vallen ook als aftrekpost gebruikt. Maar dat zeg ik puur op gevoel en zonder enige bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:23

Dido

heforshe

Gieros: die premie basisverzekering mag je sowieso niet meer aftrekken, dus dat voordeel heb je niet.

Het lijkt me volslagen normaal overigens dat je het bedrag aan eigen risico an sich niet mag aftrekken: je geeft het immers niet uit.
Je daadwerkelijk gemaakte kosten trek je wel af.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:50:
Gieros: die premie basisverzekering mag je sowieso niet meer aftrekken, dus dat voordeel heb je niet.
Ok, dat wist ik nog niet, dank je.
Dido schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:50:
Het lijkt me volslagen normaal overigens dat je het bedrag aan eigen risico an sich niet mag aftrekken: je geeft het immers niet uit.
Je daadwerkelijk gemaakte kosten trek je wel af.
Ik had het over de daadwerkelijk gemaakte kosten, rekenvoorbeeldje (Let op over 2007 dus):
-Basispremie bij 0 Vrijwillig Eigen Risico 95,-
-Basispremie bij 500 Vrijwillig Eigen Risico 75,-

De standaard aftrek voor de basispremie was 1059, dus hier boek je al 'winst' als je een Vrijwillig Eigen Risico neemt. Krijg je vervolgens in 2007 alleen een, pak em beet, tandartsrekening van 200,-, dan moet je dus 150,- Verplicht Eigen Risico en 50,- Vrijwillig Eigen risico betalen. Volgens mij mag je die 50,- Vrijwillig Eigen Risico dan niet aftrekken omdat je anders opnieuw 'winst behaald'.

Maar dit verhaal gaat voor 2008 dus niet meer op. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Anoniem: 169536 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:37:
[...]
De aanvraag heb ik destijds (november 2007) gedaan op basis van het salaris van 1 januari 2008. Mijn salaris is in 2008 best aardig gestegen. Ik zou verwachten dat ik voor 2009 opnieuw de aanvraag zou moeten doen, danwel de feiten waarop de voorlopige teruggaaf gebaseerd is te actualiseren.
Inderdaad, de belastingdienst blijft uitgaan van de gegevens die je hebt opgegeven voor de voorlopige teruggaaf tot anders doorgegeven (Dus je kan het stoppen of je inkomen verhogen waardoor je meer per maand terug krijgt)
Anoniem: 267667 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:08:
[...]
De standaard aftrek voor de basispremie was 1059, dus hier boek je al 'winst' als je een Vrijwillig Eigen Risico neemt. Krijg je vervolgens in 2007 alleen een, pak em beet, tandartsrekening van 200,-, dan moet je dus 150,- Verplicht Eigen Risico en 50,- Vrijwillig Eigen risico betalen. Volgens mij mag je die 50,- Vrijwillig Eigen Risico dan niet aftrekken omdat je anders opnieuw 'winst behaald'.

Maar dit verhaal gaat voor 2008 dus niet meer op. O-)
Jawel, ze hebben namelijk de drempel verlaagt en dat zal gedaan zijn met de basispremie in het achterhoofd

[ Voor 47% gewijzigd door Jaspertje op 08-01-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Eboman schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:26:
iemand een tip welke WOZ waarde je het beste aan je woning kan hangen bij een nog in aanbouw zijnde woning waar nog geen WOZ op bepaald is, of mag je dan gewoon 0 invullen ?
Volgens mij gewoon de aankoopwaarde van het huis. Maar als je het hele jaar niet in het huis heb gewoond betaal je ook geen eigen woning forfait, dus is de WOZ waarde weer niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ook even een korte vraag:

Ik heb in 2008 een huis gekocht. Nu kunnen (een deel van) de notariskosten als aftrekpost worden opgegeven, en natuurlijk de rente. Ik moet het rentebedrag opgeven en de periode waarin ik huiseigenaar was. Ik vroeg me nu af of ik de jaarlijkse rentekosten moet opgeven en dat die aan de hand van de aangegeven periode door de BD zelf wordt omgerekend, of moet de rente over de maanden waarin ik werkelijk eigenaar was opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

LoneGunman schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:48:
Ook even een korte vraag:

Ik heb in 2008 een huis gekocht. Nu kunnen (een deel van) de notariskosten als aftrekpost worden opgegeven, en natuurlijk de rente. Ik moet het rentebedrag opgeven en de periode waarin ik huiseigenaar was. Ik vroeg me nu af of ik de jaarlijkse rentekosten moet opgeven en dat die aan de hand van de aangegeven periode door de BD zelf wordt omgerekend, of moet de rente over de maanden waarin ik werkelijk eigenaar was opgeven?
Je moet de rente opgeven die je aan de bank betaald hebt (dus over de maanden dat je eigenaar was)

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspertje op 08-01-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ik heb bijna alles nu ingevuld, alleen kan ik één ding niet invullen en dat is de arbeidskorting.. Ik snap niet hoe ik dit uit moet rekenen..
Ik heb al wel op http://www.belastingdiens...ekeringen_arbeidskorting/ gekeken, maar als ik het loonstrookje van 2007 met jaaropgaaf erbij pak en daarvan de gegevens invoer. Dan klopt het niet met wat er als arbeidskorting op de jaaropgaaf staat. Dus ben ik bang dat ik de arbeidskorting over 2008 verkeerd bereken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Xof schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:58:
Ik heb bijna alles nu ingevuld, alleen kan ik één ding niet invullen en dat is de arbeidskorting.. Ik snap niet hoe ik dit uit moet rekenen..
Ik heb al wel op http://www.belastingdiens...ekeringen_arbeidskorting/ gekeken, maar als ik het loonstrookje van 2007 met jaaropgaaf erbij pak en daarvan de gegevens invoer. Dan klopt het niet met wat er als arbeidskorting op de jaaropgaaf staat. Dus ben ik bang dat ik de arbeidskorting over 2008 verkeerd bereken. :)
De arbeidskorting hoef je niet zelf uit te rekenen, die is door de salarisadministratie van je werkgever uitgerekend (al dan niet op de juiste wijze) en als zodanig toegepast. Het enige wat jij moet doen is de arbeidskorting van je jaaropgave overnemen in het aangifteprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Ja die heb ik dus nog niet ;) (die krijg ik waarschijnlijk pas een keer in februari)
Dus ik hoopte die zelf uit te kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22
[...]

Dit is volstrekt onjuist. Het eigen risico wordt verdeeld in "verplicht eigen risico" (die 150 euro) en "vrijwillig eigen risico" (alles daarboven). Slechts het deel dat onder het verplicht eigen risico valt is niet aftrekbaar in 2008.

In alle websites en documenten van de belastingdienst die ik ben tegengekomen wordt expliciet gerefereerd aan het "verplicht eigen risico" als zijnde niet aftrekbaar.

Zie hier bijvoorbeeld

Overigens mag je natuurlijk alleen kosten aftrekken die je hebt gemaakt (boven die 150 euro verplicht eigen risico dus). Als je die kosten niet hebt gemaakt mag je ze ook niet aftrekken uiteraard.

Verder kunnen er ook kosten zijn die niet vergoed worden (en je dus zelf hebt moeten betalen) die uberhaupt niet onder de basisverzekering vallen, en dus ook niet onder de bijbehorende 150 euro eigen risico van de basisverzekering. Dit betreft dus o.a. alles waarvoor je een aanvullende verzekering had kunnen afsluiten (maar wellicht niet hebt gedaan, in welk geval je evt. kosten dus zelf hebt moeten betalen).

[ Voor 24% gewijzigd door Wilke op 08-01-2009 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Vraagje over het hebben van een huis icm. de belastinaangifte.
wie kan mij vertellen waar ik wat moet invullen..

Woz waarde is bekend
Daarna moet je de openstaande (hyoptheek)schuld invullen
Daarna wordt het mij onduidelijk, moet je daarna alleen het betaalde hyoptheekbedrag ingeven of nog andere zaken...

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Een paar voorbeelden over die ziektekosten en eigen risico's: ik moest afgelopen jaar een deel van een tandartsrekening zelf betalen omdat mijn aanvullende tandartsverzekering niet alles vergoed.

De handelingen van de tandarts vielen sowieso niet onder de basisverzekering, dus het bedrag dat ik zelf heb betaald valt dan ook niet onder het verplicht eigen risico van de basisverzekering. Dus mag ik het volledige door mij betaalde bedrag sowieso gewoon aftrekken. Het deel dat wel vergoed werd door de aanvullende verzekering uiteraard niet.

Maar stel dat ik afgelopen jaar langs de huisarts fysiotherapeut ging en dat kostte 50 euro, dan viel dat onder het verplicht eigen risico van de basisverzekering en mag ik dat niet aftrekken.

Een andere situatie: stel dat je hebt gekozen voor een vrijwillig eigen risico van 500 euro bovenop de 150 euro verplicht eigen risico. Vervolgens breek je een been, waarvan (hopelijk) de behandelingen allemaal binnen de basisverzekering vallen, en (laten we even aannemen) de kosten substantieel meer dan 650 euro bedragen.

Jij hebt dan 650 euro moeten betalen, de evt. rest betaalt je zorgverzekeraar en mag je dus sowieso nooit aftrekken. Van die 650 mag je 150 euro niet aftrekken omdat het het verplicht eigen risico betreft. Je mag dus 500 euro aftrekken.

Stel dat jou bij hetzelfde eigen risico iets minder ernstigs overkwam wat over 2008 in totaal 400 euro kostte en onder (het eigen risico van) de basisverzekering valt, dan mag je daarvan dus 250 aftrekken.

Stel dat je bijna nooit iets overkomt behalve een bezoekje aan de huisarts fysiotherapeut wat, mogen we wel hopen, minder kost dan 150 euro, dan mag je dus niks aftrekken.

Duidelijk zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ter info hier de link: http://www.geldenrecht.nl/belastingen/2613254/Al_uw_vragen_over_de_gratis_bril.html

Ik kan voor 2008 niet zo snel een wat meer betrouwbare bron vinden, maar voor het jaar 2009 spreekt de BD in ieder geval wel specifiek over Verplicht en Vrijwillig Eigen Risico als niet aftrekbaar. Zie:
http://www.belastingdienst.nl/veelgesteldevragen_ziektekosten/
Wilke schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:50:
Maar stel dat ik afgelopen jaar langs de huisarts ging en dat kostte 50 euro, dan viel dat onder het verplicht eigen risico van de basisverzekering en mag ik dat niet aftrekken.
Huisarts viel toevallig weer niet onder het verplicht eigen risico toch?
http://www.minvws.nl/actu...gen-risico/default.asp#a1

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 267667 op 08-01-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Xof schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:10:
Ja die heb ik dus nog niet ;) (die krijg ik waarschijnlijk pas een keer in februari)
Dus ik hoopte die zelf uit te kunnen rekenen.
Hij wordt volgens mij automatisch uitgerekend door het programma, maar dat zou je nog kunnen bekijken in de overzichten aan het einde van de aangifte, daar staan alle heffingskortingen die je hebt ingevuld / berekend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Jaspertje schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:44:
[...]
Hij wordt volgens mij automatisch uitgerekend door het programma, maar dat zou je nog kunnen bekijken in de overzichten aan het einde van de aangifte, daar staan alle heffingskortingen die je hebt ingevuld / berekend zijn
Je hebt gelijk, daar staat gewoon een bedrag ingevuld bij arbeidskorting. Dus dat zou betekenen dat het niet ingevuld hoeft te worden bij "Loon en dergelijke"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Damn, bestaan zelfs daar weer uitzonderingen op...je hebt gelijk. Nou, een consult bij een fysiotherapeut dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilke schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:19:
[...]

Damn, bestaan zelfs daar weer uitzonderingen op...je hebt gelijk. Nou, een consult bij een fysiotherapeut dan.
Daarvan zitten de eerste 9 behandelingen niet eens in het pakket afaik dus ook geen eigen risico. Die kan je alleen maar bijverzekeren. Nog een slecht voorbeeld ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 201323 op 08-01-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolands
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2023
Zijn er ook mensen die de aangifte laten doen? En zijn er ook mensen die bewust kiezen om dit niet te doen? Loont het om het te laten doen?

Tot dusver heb ik mijn aangifte altijd zelf gedaan, maar ik zit er serieus over na te denken dit te laten invullen door een erkende belastingadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
rolands schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:49:
Zijn er ook mensen die de aangifte laten doen? En zijn er ook mensen die bewust kiezen om dit niet te doen? Loont het om het te laten doen?

Tot dusver heb ik mijn aangifte altijd zelf gedaan, maar ik zit er serieus over na te denken dit te laten invullen door een erkende belastingadviseur.
Mijns inziens is de belastingaangifte lang niet zo ingewikkeld als dikwijls wordt beweerd. Ik kies er dus bewust voor om de aangifte zelf in te vullen. Eigenlijk alles is d.m.v. zelfstudie goed zelf uit te zoeken. Wanneer je deze kennis een beetje bijhoudt is de hoeveelheid tijd die je jaarlijks kwijt bent aan het invullen van de aangifte beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

rolands schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:49:

Er zijn mensen die het 1x in de 5 jaar laten doen en dan zelf terug kijken of ze nog dingen vergeten zijn in de vorige aangiftes. Ik vind het zo leuk dat ik ook de aangiftes van ouders, schoonouders, opa en oma en goede vrienden nakijk en/of invul. Maar ik werk een klein beetje in de sector (iig regelgeving) en ik vind het ook leuk om in te vullen en te weten hoe en wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilke schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:50:

Een andere situatie: stel dat je hebt gekozen voor een vrijwillig eigen risico van 500 euro bovenop de 150 euro verplicht eigen risico. Vervolgens breek je een been, waarvan (hopelijk) de behandelingen allemaal binnen de basisverzekering vallen, en (laten we even aannemen) de kosten substantieel meer dan 650 euro bedragen.

Jij hebt dan 650 euro moeten betalen, de evt. rest betaalt je zorgverzekeraar en mag je dus sowieso nooit aftrekken. Van die 650 mag je 150 euro niet aftrekken omdat het het verplicht eigen risico betreft. Je mag dus 500 euro aftrekken.
Dit klopt dus, ik heb even met de belastingtelefoon gebeld. Wanneer je meer dan 150,- aan kosten hebt gemaakt door een hoger vrijwillig eigen risico dan zijn deze kosten (boven de 150,- dus ) aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Anoniem: 201323 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 18:08:
[...]

Dit klopt dus, ik heb even met de belastingtelefoon gebeld. Wanneer je meer dan 150,- aan kosten hebt gemaakt door een hoger vrijwillig eigen risico dan zijn deze kosten (boven de 150,- dus ) aftrekbaar.
Dat betekent dan dus dat dit alleen in het jaar 2008 zo is, want in de post van Gieros over ziektekosten in 2009 staat dan weer duidelijk dat kosten gemaakt door het verplichte en vrijwillige eigen risico niet aftrekbaar zijn. En dat klopt dan dus ook, want er staat bij die toelichting niet meer . 2008 is dus het laatste jaar dat dat mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik ben afgelopen jaar naar de huisarts geweest en heb een bloedonderzoek gehad...
Gewoon daar bloed laten prikken. Labkosten 50 euro.
Aftrekbaar of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
dfrenner schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:54:
Ik ben afgelopen jaar naar de huisarts geweest en heb een bloedonderzoek gehad...
Gewoon daar bloed laten prikken. Labkosten 50 euro.
Aftrekbaar of niet?
Die kosten vallen binnen het verplichte eigen risico van €150 en zijn dus niet aftrekbaar. Daarbij is er sprake van een inkomensafhankelijke drempel bij de aftrek van ziektekosten en buitengewone uitgaven. Wanneer je net even wat meer dan modaal verdient dan moet je al heel veel kosten hebben om tot een aftrekpost te komen.

Overigens heb ik de indruk dat je zelf niet erg veel moeite hebt gedaan om een antwoord op jouw vraag te vinden. Het is natuurlijk niet de bedoeling van dit topic om lukraak vragen te posten zonder zelf gezocht te hebben naar een antwoord.

[ Voor 17% gewijzigd door argro op 08-01-2009 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
argro schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:07:
Overigens heb ik de indruk dat je zelf niet erg veel moeite hebt gedaan om een antwoord op jouw vraag te vinden. Het is natuurlijk niet de bedoeling van dit topic om lukraak vragen te posten zonder zelf gezocht te hebben naar een antwoord.
Ja, ja, ja, gaan we weer!
Als je geen antwoord wil geven, hoeft het niet hoor. Hier heb ik in ieder geval helemaal niets aan.

Toch bedankt voor je antwoord.

Ow en onderbouwing:
Erg vervelend dat je er al vanuit gaat dat ik niet gezocht heb. Iedere keer is er hier zo'n betweter die weet te vertellen dat je eerst moet zoeken!
FYI:
Ik heb gezocht:
In die link staat het volgende:
"Nee. Het eigen risico geldt niet voor:

* huisarts;"

Het bloed heb ik bij de huisarts laten prikken. Vandaar de vraag!

Zo kan je wel tegen iedereen zeggen dat ze moeten zoeken, geen forum meer nodig!

Desondanks bedankt voor je moeite om toch antwoord te geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
dfrenner schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:27:
[...]

Ja, ja, ja, gaan we weer!
Als je geen antwoord wil geven, hoeft het niet hoor. Hier heb ik in ieder geval helemaal niets aan.

Toch bedankt voor je antwoord.

Ow en onderbouwing:
Erg vervelend dat je er al vanuit gaat dat ik niet gezocht heb. Iedere keer is er hier zo'n betweter die weet te vertellen dat je eerst moet zoeken!
FYI:
Ik heb gezocht:

[...]

In die link staat het volgende:
"Nee. Het eigen risico geldt niet voor:

* huisarts;"

Het bloed heb ik bij de huisarts laten prikken. Vandaar de vraag!

Zo kan je wel tegen iedereen zeggen dat ze moeten zoeken, geen forum meer nodig!

Desondanks bedankt voor je moeite om toch antwoord te geven!
Rustig maar, zo naar was het allemaal niet bedoeld.

Waarschijnlijk heb je wel een bericht van de zorgverzekering gehad over de gemaakte kosten. Hieruit kun je opmaken of de kosten ten kosten zijn gegaan van het verplichte eigen risico of niet. Hieruit kun je weer afleiden of de kosten aftrekbaar zijn. Ik krijg in ieder geval na iedere zorgconsumptie een overzicht van mijn verzekeraar met een nieuw overzicht van de stand van zaken van mijn eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik ben IT-er

Kan dit zomaar?
Wat bedoel je met 'opvoeren'? Bedoel je 'aftrekbare kosten' in het kader van freelancewerkzaamheden? Laat ik daar voor het antwoord maar vanuit gaan.

Nee, die iPod mag zeker niet. Het hoofddoel van een iPod is namelijk niet dat het een opslagmedium is voor zakelijke toepassingen. Voor zowel de iPod als de pc geldt dat je de aankoop niet mag opvoeren als aftrekbare kosten. Als de pc hoofdzakelijk wordt gebruikt voor zakelijke doeleinden, mag je de afschrijvingen over de levensduur van de pc wél opvoeren als aftrekbare kosten.

Voorbeeld: je hebt een zakelijke pc van 800 euro, die je voor 75% zakelijk gebruikt. De overige 25% is in dit voorbeeld privégebruik. Je schrijft de pc over 4 jaar af tot een restwaarde van 0 euro. 75% van 800 euro is 600 euro - dat komt overeen met een afschrijving van 150 euro per jaar. Die 150 euro mag je de komende vier jaar als aftrekbare kosten opvoeren.

Maar nogmaals: alleen als het freelancewerkzaamheden betreft (of andere overige werkzaamheden, zoals alfahulp, artiest, beroepssporter, het geven van cursussen)! Als je gewoon in loondienst bent kun je niets aan aftrekbare kosten opvoeren. Je kunt ze niet eens invullen in je aangifte.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

tomatoman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:28:
[...]
Als je gewoon in loondienst bent kun je niets aan aftrekbare kosten opvoeren. Je kunt ze niet eens invullen in je aangifte.
Ook niet als het uit eigen houtje / zak komt, en dit voor mijn werk is, en ik dat zelf wil betalen omdat ik anders vastzit aan een x aantal jaar vast in dienst bij huidige baas, en ik dat niet wil? In dit geval wat MCSA/Citrix trainingen etc. die ik zelf betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:13

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Anoniem: 286128 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:32:
[...]

Ook niet als het uit eigen houtje / zak komt, en dit voor mijn werk is, en ik dat zelf wil betalen omdat ik anders vastzit aan een x aantal jaar vast in dienst bij huidige baas, en ik dat niet wil? In dit geval wat MCSA/Citrix trainingen etc. die ik zelf betaal.
Waarom zou je die niet in eerste instantie dan niet door je baas laten betalen, en mocht je eerder wegwillen zul je ten hoogste het cursusgeld geheel moeten terugbetalen. (Wie dan leeft, die dan zorgt)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

[...]
Als je de training zelf betaald mag je dat inderdaad opvoeren. Als je een deel zelf betaald mag je dat deel zelf opvoeren. Ook de eventuele kosten die je maakt om er te komen (examens, studie op locatie e.d.) kan je opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dfrenner schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:27:
Het bloed heb ik bij de huisarts laten prikken.
Je krijgt de rekening ook niet voor het fysieke bloedprikken, maar voor het laten onderzoeken van jouw bloed in een (extern) lab. Het gaat om de behandeling en niet zozeer de persoon die jij ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Lolhozer schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:48:
[...]

Waarom zou je die niet in eerste instantie dan niet door je baas laten betalen, en mocht je eerder wegwillen zul je ten hoogste het cursusgeld geheel moeten terugbetalen. (Wie dan leeft, die dan zorgt)
Al eens slechte ervaring mee gehad, dit is puur persoonlijk, dit heb ik zo besloten. Ik betaal het nu dus gewoon zelf, dus in plaats van het te laten inhouden (voor een deel) op mijn loon, hij zou inderdaad bijna alles betalen, maar ik blijf niet lang meer bij de huidige werkgever weet ik, dus ik doe het nu gewoon op eigen houtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

Dan gaat het om 'studiekosten en andere scholingsuitgaven'. Je schreef dat je collega de kosten van een iPod en een pc had opgevoerd omdat hij ze nodig heeft voor zijn werk. Dat is wederom een reden dat hij die kosten niet kan aftrekken - werk is immers geen studie of scholing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
tomatoman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:14:
[...]
Dan gaat het om 'studiekosten en andere scholingsuitgaven'. Je schreef dat je collega de kosten van een iPod en een pc had opgevoerd omdat hij ze nodig heeft voor zijn werk. Dat is wederom een reden dat hij die kosten niet kan aftrekken - werk is immers geen studie of scholing.
Ik had het over de Ipod, maar hij is naast zijn baan ook artiest, misschien dat dat daarmee te maken heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

dfrenner schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 15:12:
[...]

Ik had het over de Ipod, maar hij is naast zijn baan ook artiest, misschien dat dat daarmee te maken heeft!
Als je even terugleest zie je dat ik twee redenen heb genoemd waarom hij dat aankoop van die iPod niet als kosten mag aftrekken:
[list=1]
• je mag de aankoopkosten van duurzame goederen nooit aftrekken, hooguit de afschrijving ervan;
• een iPod is een muziekapparaat, daar is weinig zakelijks aan, ook als je artiest bent. Dat je er ook bestanden op kunt opslaan is bijzaak. Met common sense kom je een heel eind :)

De Belastingdienst zal die iPod daarom nooit accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Laatst online: 14-06 18:10
Iemand enig idee waar ik de aftrekpost voor banksparen (voor pensioen) op kan geven? Binnen de jaarruimte zou dit aftrekbaar moeten zijn. Ik kan er in de helpfunctie van het aangifteprogramma ook niets over vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald Koeman op 13-01-2009 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ronald Koeman schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 23:51:
Iemand enig idee waar ik de aftrekpost voor banksparen (voor pensioen) op kan geven? Binnen de jaarruimte zou dit aftrekbaar moeten zijn. Ik kan er in de helpfunctie van het aangifteprogramma ook niets over vinden.
Volgens mij kun je dit niet aftrekken, het is alleen vrijgesteld van vermogensheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
ucchan schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:31:
Hmm, hoe zit het qua bewijslast met giften? Ik doe dat met maandelijkse automatische overboekingen namelijk.
Daarom heb ik dus nog steeds niet mijn papieren rekening afschriften bij de Postbank stopgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
The - DDD schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:53:
[...]

Daarom heb ik dus nog steeds niet mijn papieren rekening afschriften bij de Postbank stopgezet.
Je kunt je afschriften (iig bij de ABN) gewoon al PDF downloaden? Zie geen reden waarom je hiervoor de papieren versies nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bij Postbank niet voor zover ik weet (anders zou ik dat ook graag horen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

MrAcid schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:00:
Je kan gewoon al je transactie's downloaden. En als ze aan de papieren versie niet genoeg hebben, dan kan je ze uitnodigen om langs te komen en het live te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ronald Koeman schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 23:51:
Zoals Exocet al aangeeft is het bedrag dat je met banksparen opzij hebt gezet vrijgesteld van vermogensrendementsheffing (box 3). Je hoeft het rekeningsaldo van je bankspaarrekening niet op te geven bij je vermogen, net zoals je dat bij geblokkeerd spaarloon niet hoeft te doen. Aangezien het niet meetelt bij je vermogen, hoef je er ook geen belasting over te betalen.
MrAcid schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:00:
Bij de Postbank en ook bij andere banken kun je in Internetbankieren een selectie maken van welke transacties je wilt weergeven, bijvoorbeeld alleen van/naar een bepaald rekeningnummer of alles in een bepaalde periode. Daarvan maak je gewoon een printout. Bij de Postbank wordt dat zelfs een keurig geformatteerd A4'tje.

Mocht de Belastingdienst deze pintout in twijfel trekken, dan kun je altijd achteraf contact opnemen met de bank. Feit is dat je die transactie daadwerkelijk hebt gedaan en de bank kan dit bevestigen - je hoef je dus absoluut geen zorgen te maken over het bewijs.

Een afgedrukt pdf-bestand is net zo goed te manipuleren als een schermafdruk. Wat dat betreft is een afgedrukt pdf-bestand niet 'echter' of 'betrouwbaarder' dan een printout vanuit Internetbankieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ok, duidelijk. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
banksparen is aftrekbaar wanneer het binnen je jaarruimte valt,
zie ook: Wikipedia: Banksparen

uit hetzelfde stukje:
Mits een pensioentekort aangetoond kan worden is de betaalde inleg tot een bepaald maximum fiscaal aftrekbaar in box 1 als uitgaven voor inkomensvoorzieningen. Over het opgebouwde kapitaal hoeft ook geen vermogensrendementsheffing betaald te worden. Over de uitkering dient wel inkomstenbelasting betaald te worden, deze valt onder de periodieke uitkeringen en verstrekkingen in box 1.
In box 1 dus

banksparen is dus bruto aftrekbaar, ik zou denken door in box1: premies/lijfrente, hier kan je je jaarruimte/reserveringsruimte berekenen. Ik weet alleen niet of je je reserveringsruimte ook mag gebruiken voor banksparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik hoop dat iemand hier misschien weet waarom ik maar 50% van mijn voorlopige teruggave heb gehad deze maand ? Ik heb hem eind december opnieuw ingevuld voor 2009 . Ik zou ruim 2400 (hypotheekrente) terug krijgen over 2009 maar tot mijn verbazing zie ik voor deze maand maar 50% van het maandbedrag gestort...

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 18:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kzyto schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 08:36:
Ik heb hem eind december opnieuw ingevuld voor 2009 .
Houd wel rekening met een verwerkingstijd van ongeveer 6 weken bij de belastingdienst.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
Question Mark schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 08:48:
[...]

Houd wel rekening met een verwerkingstijd van ongeveer 6 weken bij de belastingdienst.
hmm daar heb ik inderdaad nog niet bij stilgestaan... ik hoop dat dat zo is anders moet ik mijn uitgavepatroon aanpassen ;)

zie dat ik hem 15 december heb verstuurd... dus februari zou normaal moeten zijn..hoop ik.

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:32
Ik heb eigenlijk 2 dingen waar ik niet helemaal uit kwam. Ik volg nog een studie in deeltijd naast mijn werk. Deze word uit eigen zak betaald, evenals de boeken. Het schoolgeld, boeken en de laptop (in 3 jaar) schrijf ik af van de belasting. Ik moet nog uitzoeken in hoeverre zaken als USB-stick / USB-HDD, internet (als informatiestudent) en software etc kan afschrijven.

Alleen mag ik nu ook kilometer vergoeding terugvragen? Ik moet immers iedere lesavond 35 kilometer rijden. Bovendien moet ik tot 5:15 uur werken en op 6 uur op school zijn. Hierdoor ben ik genoodzaakt buiten de deur een hapje te doen. Kan ik hier nog iets mee?

Daarnaast hebben mijn vriendin en ik een huis gekocht. Een aantal zaken als taxatierapport, voorschot makelaar en wat kleine extra kosten zijn al gemaakt in december 2008. De overdracht is echter pas 2 maart aanstaande. Moet ik de voorlopige kosten (a ongeveer 500-600 euro) nu alvast opgeven, of kan dat pas volgend jaar (omdat de overdracht bij de notaris pas 2 maart is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Het staat letterlijk op de site van de belastingdienst. Beetje zoeken kan geen kwaad. Onderschat ook de help (vraagtekentjes her en der) van het aangifte programma niet. Goede startpagina is http://www.belastingdienst.nl/aangifte/ Kijk vooral naar het blauwe vakje links onderin.

Reiskosten mag je niet aftrekken.

Die rand randapparatuur mag je aftrekken over 3 jaar tijd. Kost je USB hd 100 euro. Dan mag je deze in de aangiftes over 2008, 2009 en 2010 aftrekken voor het bedrag van 30 euro. (100 euro - 10%) / 3.

http://www.belastingdiens...aftrek-34.html#P395_30071
De volgende kosten mag u meetellen:

* lesgeld
* kosten voor studieboeken of vakliteratuur
* afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
* uitgaven voor zogenoemde EVC-procedures (Erkenning Verworven Competenties). U kunt uw competenties laten vastleggen in een verklaring (de EVC-verklaring). Deze verklaring moet afgegeven zijn door een daartoe erkend instituut. Met deze verklaring kunt u vrijstelling krijgen voor een bepaald onderdeel van uw studie.

De volgende kosten mag u niet meetellen:

* rente voor studieschulden
* uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
* reis- en verblijfkosten
* uitgaven voor studiereizen of excursies
* uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan)

[ Voor 3% gewijzigd door The - DDD op 15-01-2009 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 11:45
Nou, heb gisteravond een voorlopige poging gedaan om wat gegevens in te kloppen. Heb nog geen jaaropgaven, maar wat erin staat, staat erin nietwaar...

Dingen waar ik tegenaan loop zijn bijvoorbeeld:

-In April kochten we een huis. Mag je de verrekening voor zakelijke lasten (OZB, waterschap) ook opgeven onder "overige kosten"?

-Je kunt een verhoging krijgen als je een chronische ziekte hebt. Maar wat wordt als chronische ziekte gezien? Zelf ben ik wat astmatisch, en mijn vriendin heeft ook haar kwaaltjes. Bovendien zijn we beide brildragend ( die brillen heb ik al opgegeven...)

-Als laatste stap kun je de verdeling opgeven tussen mij en mijn vriendin.. Maar wat is hier tactisch om te doen? Ik ben hoofdkostwinner. Mijn vriendin werkt 3 dagen in de week.

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.