Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 68.172 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
stel je hebt iets verkeerd ingevuld of het klopt niet, is dat dan meteen fraude of wordt het gecorrigeerd of krijg je bericht dat er iets niet klopt? ik had gebeld over iets waar ik het in moest vullen en de medewerker heeft me netjes uitgelegd wat ik waar moest invullen en dat heb ik gedaan alleen ik schrok van wat ik terug krijg want het is best een behoorlijk bedrag. nouja, hopenlijk is alles goed en anders hoor ik het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik krijg de afrekening altijd zo rond mn vakantiegeld periode, eind mei dus.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:32
Wii4all schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:38:
Ik krijg de afrekening altijd zo rond mn vakantiegeld periode, eind mei dus.
Hier varieert het nogal in de afgelopen 5 jaar was het tussen 5 april en eind mei, maar meestal in april. Indien datum altijd half februari (net als nu). We wachten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
chimo schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:36:
stel je hebt iets verkeerd ingevuld of het klopt niet, is dat dan meteen fraude of wordt het gecorrigeerd of krijg je bericht dat er iets niet klopt? ik had gebeld over iets waar ik het in moest vullen en de medewerker heeft me netjes uitgelegd wat ik waar moest invullen en dat heb ik gedaan alleen ik schrok van wat ik terug krijg want het is best een behoorlijk bedrag. nouja, hopenlijk is alles goed en anders hoor ik het wel..
Zolang er niet uitbetaald is: voor zover ik weet nemen ze de 'laatste' opgave. De vorige wordt dan niet gebruikt.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Eusebius schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:26:
[...]

Zolang er niet uitbetaald is: voor zover ik weet nemen ze de 'laatste' opgave. De vorige wordt dan niet gebruikt.
ik heb er maar eentje opgestuurd, daarna alleen een brief met wijziging van rekeningnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-08 09:47
Voordat ik m'n accountant lastig val heeft iemand enig idee hoe het volgende mogelijk is bij de volgende situatie:

Persoon X leent van zijn eigen bedrijf tegen 4% rente een bepaald bedrag maar vanwege zijn inkomsten schaal a 52% kan hij de verschuldige rente deels aftrekken.

Iemand enig idee hoe deze constructie in elkaar zit en wat de voorwaarden voor zo'n situatie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Dan heeft deze persoon het geleende geld gebruikt voor aankoop/verbetering van woning en mag hij de rente van de lening aftrekken als ware het hypotheekrente. Voor de belastingdienst maakt het namelijk niet uit waar jij geld leent om een huisje te kopen: de bank, je ouders of in dit geval je eigen bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
TweakersOnly schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 18:25:
Dan heeft deze persoon het geleende geld gebruikt voor aankoop/verbetering van woning en mag hij de rente van de lening aftrekken als ware het hypotheekrente. Voor de belastingdienst maakt het namelijk niet uit waar jij geld leent om een huisje te kopen: de bank, je ouders of in dit geval je eigen bedrijf.
Ik was vergeten erbij te vermelden dat hij dit had gebruikt voor een belegging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
n4m3l355 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 20:57:
[...]

Ik was vergeten erbij te vermelden dat hij dit had gebruikt voor een belegging...
Waarom zou je:
-met geleend geld gaan beleggen
-dat mogen aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

n4m3l355 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 18:06:
vanwege zijn inkomsten schaal a 52% kan hij de verschuldige rente deels aftrekken.
Dit klinkt als een klok/klepel verhaal, maar ik zou graag iets bijleren over een situatie waarin de IB-schaal waarin de top van je salaris valt invloed heeft op welke bedragen je af mag trekken.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
RemcoDelft schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 22:44:
Waarom zou je:
-met geleend geld gaan beleggen
Niet echt relevant of iemand dat al dan niet zou willen, mij gaat het erom dat hij het aftrekt op een bepaalde wijze. En inderdaad het is een klok/lepel verhaal ik zie hem maandag weer en ik zal er nog eens naar vragen hoe het in elkaar steekt. Ik had gehoopt dat iemand me er wat meer over kon vertellen aangezien ik zelf nagenoeg geen kennis van zaken heb betreffende belastingaangiftes en wat al dan niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

n4m3l355 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 23:30:
[...]

Niet echt relevant of iemand dat al dan niet zou willen, mij gaat het erom dat hij het aftrekt op een bepaalde wijze. En inderdaad het is een klok/lepel verhaal ik zie hem maandag weer en ik zal er nog eens naar vragen hoe het in elkaar steekt. Ik had gehoopt dat iemand me er wat meer over kon vertellen aangezien ik zelf nagenoeg geen kennis van zaken heb betreffende belastingaangiftes en wat al dan niet mogelijk is.
Als hij de lening heeft gebruikt voor consumptieve doeleinde, dan mag de rente niet afgetrokken worden. En een belegging is consumptief. Indien het geleende bedrag is gebruikt voor het verbeteren of aankopen van een 1e woning, dan mag de rente afgetrokken worden. Dus 100.000 euro lenen (ongeacht van wie) om daar beleggingen voor te kopen, daarvan mag de rente niet in Box 1 opgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zaterdag brief ontvangen met bevestiging van mn uitgestelde datum, mag em nu nog tot 1 september inleveren. Nu nog wachten op de reactie of ik niet alsnog met mn vriendin samen aangifte mag doen als fiscaal partners. Komen we namelijk niet voor in aanmerking omdat ze pas laten inschreef bij de gemeente (toen ze al wel maanden in ons huis woonde) en we die 6 maanden eis net niet halen. Heb de inspecteur de vraag voorgelegd of het toch mag met kopieen van ons samenlevingscontract per 14 mei 2008 en kopie afschrift van onze gezamelijke rekening per 14 mei 2008. Ben benieuwd of we toestemming krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Vandaag de voorlopige aanslag ontvangen van de belastingdienst, met dagtekening 6 mei a.s. Dus ik verwacht dat ze volgende week het geld overgemaakt hebben. Kan er weer een stuk hypotheek afgeschoten worden :+
Ik had dit jaar de aangifte in januari reeds ingestuurd.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 15:18
Ik heb ook de voorlopige aanslag ontvangen vandaag... 1062 euro terug :D :D *O*

dat kan vast niet iedereen zeggen :+

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ook hier brief van de belastingdienst terug voor mijzelf en mijn broer. Dagtekening 6 mei. Samen bijna een klein autootje terug van Wouter Bos. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Hier ook de brief binnen, maandag de centjes denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JaWSnl schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:07:

....waarom niet ? Wat terug te vorderen hypotheekrente doet dit bedrag al gauw overstijgen. Tel daarbij op de brillen die nog mochten worden afgetrokken en jouw bedrag is niet zo bijzonder meer hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:44:
[...]
....waarom niet ? Wat terug te vorderen hypotheekrente doet dit bedrag al gauw overstijgen. Tel daarbij op de brillen die nog mochten worden afgetrokken en jouw bedrag is niet zo bijzonder meer hoor ;)
Laat ik het zo zeggen: ik ben nog jong, en meende eigenlijk dat elk jaar als de belasting kwam, bijna iedereen geld bij moest leggen. maar daar ben ik misschien mis in :)
(maar dan klopt mn stelling wss nog: niet iedereen kan dit zeggen :+ )

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JaWSnl schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:47:
[...]
Laat ik het zo zeggen: ik ben nog jong, en meende eigenlijk dat elk jaar als de belasting kwam, bijna iedereen geld bij moest leggen.
..aha, vandaar. Wel, geniet dan van je teruggave kerel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:06:
[...]
..aha, vandaar. Wel, geniet dan van je teruggave kerel :)
Thanks :D dat geld gaat naar een goed doel! (my wife 8)7 die gaat een webshopje starten, dus alle beetjes helpen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Cartman! schreef op maandag 20 april 2009 @ 09:35:
Zaterdag brief ontvangen met bevestiging van mn uitgestelde datum, mag em nu nog tot 1 september inleveren. Nu nog wachten op de reactie of ik niet alsnog met mn vriendin samen aangifte mag doen als fiscaal partners. Komen we namelijk niet voor in aanmerking omdat ze pas laten inschreef bij de gemeente (toen ze al wel maanden in ons huis woonde) en we die 6 maanden eis net niet halen. Heb de inspecteur de vraag voorgelegd of het toch mag met kopieen van ons samenlevingscontract per 14 mei 2008 en kopie afschrift van onze gezamelijke rekening per 14 mei 2008. Ben benieuwd of we toestemming krijgen.
Voor zover ik weet is het verplicht je in te schrijven bij de gemeente zodra je ergens woont. Dat niet doen "mag niet", dus wat dat betreft kan ik me niet voorstellen dat ze je nu gaan matsen omdat je zelf te laat was... Maar wie weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n4m3l355 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 23:30:
[...]

Volgens mij mag je de rente van de lening aftrekken van je ontvangen dividend als je een aanmerkelijk belang (box 2) hebt.

Dat gaat dan om de rente voor de lening die is gebruikt voor het verwerven van het a.b.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:44
JaWSnl schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:07:

€1199,- _/-\o_

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:45
een dikke 4K krijg ik terug, afgelopen vrijdag de brief ontvangen.

Maar ik snap niet waarom jullie zo blij zijn, je hebt het zelf betaald hoor :P

Neemt niet weg dat het wel lekker is dat je het terug krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 04-05-2009 08:21 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
Weet dat ik het zelf betaald heb, maar mag toch wel blij zijn dat ik minder belasting heb hoeven te betalen dan dat ik afgedragen heb?

En van het belasting betalen merk je zelf eigenlijk vrij weinig, omdat je werkgever het al voor je afdraagt. Voor mij is het dus alleen nog de moeite van het vinden van zoveel mogelijk aftrekposten waardoor ik zoveel mogelijk cash op de bankrekening erbij krijg.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Sabelhout schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:17:
Weet dat ik het zelf betaald heb, maar mag toch wel blij zijn dat ik minder belasting heb hoeven te betalen dan dat ik afgedragen heb?
Het is altijd nog beter dan dat je bij moet lappen. Ik had me ook niet gerealiseerd dat ik dit jaar nog een maandsalaris zou krijgen van de belasting. Had te maken met variabel inkomen, blijkbaar word dat in de hoogste schaal belast.

edit:
Sabelhout, had jij trouwens niet ook een groot deel variabel salaris? Waarom krijg jij dan zo weinig terug?

[ Voor 11% gewijzigd door BurningSheep op 04-05-2009 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 17:25

BS

Betaald de belastingdienst terug op volgorde van binnenkomst aangifte bij hun, of gaat dit geheel variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
BurningSheep schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:22:
[...]

Het is altijd nog beter dan dat je bij moet lappen. Ik had me ook niet gerealiseerd dat ik dit jaar nog een maandsalaris zou krijgen van de belasting. Had te maken met variabel inkomen, blijkbaar word dat in de hoogste schaal belast.

edit:
Sabelhout, had jij trouwens niet ook een groot deel variabel salaris? Waarom krijg jij dan zo weinig terug?
Op zich is het wel logisch dat je variabele deel in de hoogste schaal wordt belast (afhankelijk van je inkomen uiteraard). Per maand wordt gewoon gerekend aan de hand van 1/12 * belastingschijf. Alles boven de 4100 bruto per maand gaat tegen 52%. Het zou nogal een administratie voor je werkgever worden als hij je belastingafdracht cumulatief zou gaan bijhouden, dan zou je de eerste maanden heel weinig belasting betalen en (belastingvrije voet en schijf 1) en aan het eind van het jaar heel veel (alleen nog maar 52%).

Ik ben op 1 oktober bij mijn huidige werkgever begonnen, 1 november bij mijn huidige opdrachtgever en dus 1 december pas mijn eerste variabele beloning. Dat tikte dus nog niet zo aan bij de belastingaangifte.

Voor volgend jaar verwacht ik inderdaad een nog leukere teruggave, dit jaar kwam het voornamelijk doordat ik in december ook nog maar even een bril heb aangeschaft.

[ Voor 23% gewijzigd door Sabelhout op 04-05-2009 11:59 ]

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Smsje
04/05/2009 - 13:57
Afzender: ABN-Amro.
Bericht: "Op uw rekening is een bedrag van 1062 euro bijgeschreven".

*O* jeeeeeej *O*

dat is dus mn belasting-teruggaaf... heeft als ik me de aankomst van de brief goed herinner dus 4 werkdagen geduurd

[ Voor 16% gewijzigd door JaWSnl op 04-05-2009 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:45
Sabelhout schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:17:

En van het belasting betalen merk je zelf eigenlijk vrij weinig, omdat je werkgever het al voor je afdraagt. Voor mij is het dus alleen nog de moeite van het vinden van zoveel mogelijk aftrekposten waardoor ik zoveel mogelijk cash op de bankrekening erbij krijg.
Check eens je loonstrookje, met name de loonheffing :+
Je mag mij ook elke maand 1000 EURO geven, en na een jaar krijg je van mij 6000 terug! :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Hoe zit het eigenlijk met middelen, ik kwam er laatst achter dat dit mogelijk was. Ik moet alleen nog berekenen of het voordeel oplevert voor mij. Ben pas in 2004 fulltime gaan werken en je kan nog middelen van 2002. Echter heb ik in mijn studentjaren helemaal geen belasting betaald over wat ik verdiende omdat je onder een bepaalde grens zat... weet niet of het nut heeft dus.. iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
thejoker80 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:09:
Hoe zit het eigenlijk met middelen, ik kwam er laatst achter dat dit mogelijk was. Ik moet alleen nog berekenen of het voordeel oplevert voor mij. Ben pas in 2004 fulltime gaan werken en je kan nog middelen van 2002. Echter heb ik in mijn studentjaren helemaal geen belasting betaald over wat ik verdiende omdat je onder een bepaalde grens zat... weet niet of het nut heeft dus.. iemand hier ervaring mee?
Er zijn diverse sites waar je het eventuele voordeel van middeling eenvoudig uit kunt rekenen. Pak je definitieve aanslagen er dus eens bij en vul de jaren 2002 tot en met 2008 (voorlopig) eens in. Je ziet dan vrij snel wat middeling oplevert.

Zie bijvoorbeeld deze site: http://www.berekenhet.nl/...ddeling-inkomen-box1.html

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
Grolsch schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:05:
[...]

Check eens je loonstrookje, met name de loonheffing :+
Je mag mij ook elke maand 1000 EURO geven, en na een jaar krijg je van mij 6000 terug! :P
Jajajaja....ik weet wel dat je gelijk hebt. Alhoewel jouw voorbeeld niet helemaal correct is, ik zou jou namelijk bewust 1000 euro moeten geven, i.p.v. onbewust 1000 minder salaris krijgen. Het is toch het verschil tussen een bedrag ongemerkt af moeten dragen en gemerkt mogen te ontvangen. Zal vast wel een psychologische verklaring voor zijn. 8)

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Sabelhout schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:46:
[...]

Jajajaja....ik weet wel dat je gelijk hebt. Alhoewel jouw voorbeeld niet helemaal correct is, ik zou jou namelijk bewust 1000 euro moeten geven, i.p.v. onbewust 1000 minder salaris krijgen. Het is toch het verschil tussen een bedrag ongemerkt af moeten dragen en gemerkt mogen te ontvangen. Zal vast wel een psychologische verklaring voor zijn. 8)
Maar dit vind ik ook hoor: door het jaar heen merk je niet zo heel veel van het niet krijgen van je loon... en dan in april/mei is er ineens die heerlijke meevaller van 1000+ euro, waar je eigenlijk helemaal niet meer op gerekend had. Tenminste, zo ging het vooral vroeger, hoe ouder je wordt en dus vaker je belasting doet, verdwijnt dit een beetje omdat je het gewend raakt en er dus alsnog op rekent :)

iig: ik vind het een lekker idee om zelf even niet te hoeven sparen door het jaar heen, en dan ineens het gespaarde uitgekeerd krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sabelhout schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:46:
[...]
Waartoe directe belastingheffing kan leiden: Wikipedia: Tiende Penning en dan gaat het niet eens om de huidige belasting-tarieven (ook niet om inkomstenbelasting overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:47:
[...]

Waartoe directe belastingheffing kan leiden: Wikipedia: Tiende Penning en dan gaat het niet eens om de huidige belasting-tarieven (ook niet om inkomstenbelasting overigens).
Ja inderdaad. Denk ook dat de belastingdienst een hoop minder geld zou ontvangen als werknemers gewoon hun brutosalaris gestort zouden krijgen en daarna zelf belasting zouden moeten gaan afdragen, buiten het feit dat het volk dan waarschijnlijk ook weer in opstand zou gaan komen.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-08 01:54
Ik heb mijn belastingaangifte 2008 eind januari digitaal verstuurd. Ik ben echter totaal vergeten dat ik in 2008 ook stagevergoeding heb gehad (ong. 1800 euro). Daar kwam ik toen eind februari achter toen mijn jaaropgaaf van mijn stagebedrijf in de bus viel (beetje laat, niet?).

Ik heb de eerste week van maart mijn aangifte opnieuw ingevuld met de correcte informatie, waardoor ik (helaas ;)) een kleiner bedrag terug zou moeten krijgen.

Ik heb nu dus de voorlopige aanslag van de verkeerd ingevulde aangifte gekregen. Heb geprobeerd te bellen, maar ze zijn vandaag dicht. Komt er nog een aanslag van de correctie die ik erna heb ingevuld? Moet ik nu al bezwaar aantekenen of nog even afwachten op de nieuwe (en krijg ik die wel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
kthxbye schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:40:
Ik heb mijn belastingaangifte 2008 eind januari digitaal verstuurd. Ik ben echter totaal vergeten dat ik in 2008 ook stagevergoeding heb gehad (ong. 1800 euro). Daar kwam ik toen eind februari achter toen mijn jaaropgaaf van mijn stagebedrijf in de bus viel (beetje laat, niet?).

Ik heb de eerste week van maart mijn aangifte opnieuw ingevuld met de correcte informatie, waardoor ik (helaas ;)) een kleiner bedrag terug zou moeten krijgen.

Ik heb nu dus de voorlopige aanslag van de verkeerd ingevulde aangifte gekregen. Heb geprobeerd te bellen, maar ze zijn vandaag dicht. Komt er nog een aanslag van de correctie die ik erna heb ingevuld? Moet ik nu al bezwaar aantekenen of nog even afwachten op de nieuwe (en krijg ik die wel?)
Nu al bezwaar aantekenen is volgens mij niet nodig. Heb ook eens twee aanslagen opgestuurd. Ik ontving eerst een voorlopige aanslag gehad op basis van de eerste aanslag, paar weken later kreeg ik een herziene voorlopige aanslag op basis van de tweede aanslag. Voor de zekerheid zou je wel even kunnen bellen. Geef in ieder geval het geld nog niet (allemaal) uit, maar dat had je zelf ook al bedacht neem ik aan.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Ik kwam er dit jaar achter dat ik in de afgelopen jaren geen aftrekpost heb opgevoerd voor (collectieve) inkomensverzekeringen. Dat zou me in principe 60 euro extra teruggaaf kunnen opleveren, in totaal voor de afgelopen jaren waar nog bezwaar kan worden gemaakt max 300 euro dus.

Maar dan moet ik dus op 5 (!) definitieve aanslagen bezwaar gaan aantekenen. Ik wordt al moe als ik eraan denk. Maar 300 euro laten liggen is me eigenlijk net iets te veel.

Iemand ervaring met bezwaar aantekenen vanwege een eigengemaakte fout op de aangifte?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 14:55
Is net zoveel moeite als tegen 1 bezwaar aantekenen. Je kan met 1 brief bezwaar maken tegen meerdere aanslagen. Je vertelt aan het begin van de brief dat je tegen 5 aanslagnummers (bsn.H56, H66, H67, H76, H86) bezwaar maakt. Verder in de brief motiveer je dat en dan wordt het als het goed is toegekend.

Niet zo heel veel moeite dus lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
RemcoDelft schreef op zondag 03 mei 2009 @ 12:12:
[...]

Voor zover ik weet is het verplicht je in te schrijven bij de gemeente zodra je ergens woont. Dat niet doen "mag niet", dus wat dat betreft kan ik me niet voorstellen dat ze je nu gaan matsen omdat je zelf te laat was... Maar wie weet :)
Dat maakt niet zoveel uit, zolang je maar tenminste 6 maanden samenwoont én ingeschreven staat. zoek maar eens op: artikel 1.2 lid 1, sub b, nummer 1 Wet IB 2001.
Kappie schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:36:
[...]

Nee, dit zijn geen kosten die gemaakt zijn voor je hypotheek. Alleen de kosten die gemaakt zijn voor je hypotheek (rente + eenmalige (notaris) kosten) zijn aftrekbaar.
Het gaat erom dat het voor je huis is, wat je ook daadwerkelijk gebruikt als hoofdwoning. Ik weet niet of dit eronder valt, als je een nieuw stuk toevoegt.. Indien dit wel opgaat, moet je het geld wel lenen. Bij wie maakt niet zoveel uit. Of je het daarna leent maakt ook niet uit, maar je moet al die tijd wel de intentie gehad hebben het geleende/te lenen geld daarvoor te gebruiken. Daar is het denk ik te laat voor.

Overigens, overdrachtsbelasting kun je nooit aftrekken, dit is namelijk een belasting. En een kostprijsverhogende (aka zwart gat) vgl. met belastingen naar de winst (IB/VPB)

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Dreadramon schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:02:
Is net zoveel moeite als tegen 1 bezwaar aantekenen. Je kan met 1 brief bezwaar maken tegen meerdere aanslagen. Je vertelt aan het begin van de brief dat je tegen 5 aanslagnummers (bsn.H56, H66, H67, H76, H86) bezwaar maakt. Verder in de brief motiveer je dat en dan wordt het als het goed is toegekend.

Niet zo heel veel moeite dus lijkt me :)
Ik had de belastingtelefoon gebeld, dat mens begon al te zuchten toen ik mijn naam had gezegd...

Misschien toch maar eens gaan regelen dan. Is dat een formulier wat je kan downloaden? Of moet je gewoon zelf een briefje tiepen. Die miep vertelde dat het naar het regiokantoor moest, nu zijn we wel verhuisd in de tussentijd. Moet het dan naar 2 regiokantoren?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
* Sabelhout heeft het geld binnen van de Belastingdienst!

Nieuwe auto, here we come :)

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Sabelhout schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 07:15:
* Sabelhout heeft het geld binnen van de Belastingdienst!

Nieuwe auto, here we come :)
Hier nog niets, dagtekening 2 mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Mijn rekening is ook nog niet gevuld met de centen van Wouter.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
megatronics schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 19:10:
Mijn rekening is ook nog niet gevuld met de centen van Wouter.
Mijnes ook niet. Ben wel benieuwd of het klopt want het is een behoorlijk bedrag en ik schrok eigenlijk een beetje. Maar ik heb het ingevuld m.b.v. een telefoniste dus dan zou het goed moeten zijn? * chim0 duimt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Mijn bedrag viel vies tegen.. vraag me ook nog steeds af of het wel klopt..

Maar ook nog niks binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Giem schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 08:57:
Mijn bedrag viel vies tegen.. vraag me ook nog steeds af of het wel klopt..
...wijkt de aanslag dan zoveel af van het bedrag dat eruit rolde bij het invullen van je aangifte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
BS schreef op maandag 04 mei 2009 @ 10:25:
Betaald de belastingdienst terug op volgorde van binnenkomst aangifte bij hun, of gaat dit geheel variabel.
Nou volgens mij zo variabel als het maar kan. Ik was dit jaar echt heel vroeg met invullen.. heb nu nog niks binnen. Vriendin van mij heeft echt net voor 1 april de boel ingevuld en heeft het al lang in huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hèhè, ik heb gisteren eindelijk mijn aangifte af kunnen maken want toen ontving ik het M-biljet voor vrouwlief.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Moest vanmiddag ff naar de stad dus ben ik meteen langs het belastingdienst kantoor gegaan om te verifieren of ik de aangifte goed had ingevuld. Nou, alles was goed alleen bij het afscheid nemen van de vriendelijke mevrouw zei ze: "Het is in orde zo. Nou alleen nog afwachten, maandje of drie.." Ik stond echt van "Waaat???" Ik heb hem 2 april verstuurd en hij is ook dan binnengekomen, het is nu 11 mei. Dus maandje of drie wordt ergens augustus! Best balen, want ik heb het nu nodig maarja het is niet anders.. :'(

Stiekem hoop ik dat het sneller komt maar goed ik ga maar uit van die drie maanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ambtenaren bewegen zich voort in een ander tijdspectrum; ze moduleren de ruimte om zich heen waardoor ze zich voor de buitenwereld uiterst langzaam lijken te bewegen. Die drie maanden moet je flexibel zien ;)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1241963241.jpeg
offtopic:
Niet de bedoeling om een ambtenaren-discussie in het algemeen aan te zwengelen of ze belachelijk te maken (dat kunnen ze prima zelf ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2009 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Afgelopen vrijdag was het geld binnen. Kwam goed uit met die vervanging van de versnellingsbak van mijn vrouw's auto. :(

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 14:55
Mistraller schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:44:
[...]

Ik had de belastingtelefoon gebeld, dat mens begon al te zuchten toen ik mijn naam had gezegd...

Misschien toch maar eens gaan regelen dan. Is dat een formulier wat je kan downloaden? Of moet je gewoon zelf een briefje tiepen. Die miep vertelde dat het naar het regiokantoor moest, nu zijn we wel verhuisd in de tussentijd. Moet het dan naar 2 regiokantoren?
Bij de belastingtelefoon moet je een beetje geluk hebben wie je krijg inderdaad.

Op de website van de BD staat een formulier en kun je tegenwoordig zelfs digitaal bezwaar indienen. ( http://www.belastingdiens...ar/bezwaar-01.html#P6_290 ).

Daar kan het echter maar 1 aanslagnummer per keer. Daarom denk ik dat het makkelijker en sneller is om zelf even een brief te typen. Ik weet niet hoe goed je thuis bent in de briefconventies, anders zijn er op internet wel wat voorbeelden te vinden. Ik kan uit ervaring echter ook vertellen dat ze de meest gekke brieven binnen krijgen en eigenlijk alles behandelen. Maar als je er gewoon een nette brief van maakt met de relevante informatie(aanslagnummers en motivatie) netjes op een rij dan kan het bijna niet fout gaan, alhoewel het wel de belastingdienst blijft :)

Verder zou je nog kunnen verzoeken om gehoord te worden mochten ze van je bezwaar willen afwijken. Dat houdt in dat als ze het niet met je eens zijn dat je wordt uitgenodigd om het eventueel nog in een gesprek te verduidelijken. Ik verwacht niet dat het in jouw geval nodig, maar voor de zekerheid kan je het er altijd inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Kun je zo'n kantoor gewoon binnenwandelen en vragen stellen? Ik heb ruim een maand geleden een brief geschreven met de vraag of ik toch samen met mn partner aangifte mag doen maar daar heb ik nog niks van gehoord :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Cartman! schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:04:
Kun je zo'n kantoor gewoon binnenwandelen en vragen stellen? Ik heb ruim een maand geleden een brief geschreven met de vraag of ik toch samen met mn partner aangifte mag doen maar daar heb ik nog niks van gehoord :{
Er zijn daar criteria voor. Als je aan die criteria voldoet kunnen jullie jezelf gewoon als fiscale partners aangeven op de aangifte.

Sowieso bestaat "samen aangifte doen" niet. Fiscale partners betalen ieder individueel hun belasting. Tussen fiscale partners kan je met aftrekposten schuiven, dat is het enige voordeel.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Afgelopen week 500 Euro terug gekregen over 2008 van de belasting :D

Wel lekker extra zak centje voor de vakantie dadelijk.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Cartman! schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:04:
Ja, gewoon nummertje trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
To_Tall schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:17:
Afgelopen week 500 Euro terug gekregen over 2008 van de belasting :D

Wel lekker extra zak centje voor de vakantie dadelijk.
Wanneer heb je je aangifte verstuurd als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
chimo schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:56:
[...]
Wanneer heb je je aangifte verstuurd als ik vragen mag?
Volgens mij maakt 't echt niet uit wanneer wat verzonden is.
Ik heb zelfs nog geen voorlopige aanslag gekregen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
JvdW schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 18:23:
[...]

Volgens mij maakt 't echt niet uit wanneer wat verzonden is.
Ik heb zelfs nog geen voorlopige aanslag gekregen....
Dat zuigt :'( Volgens m'n pa, als je het voor 30 maart heb verstuurd ga je nog mee met de eerste " batch" anders wordt het august. Ik zie trouwens op m'n afschriften dat ik het vorig jaar op 11 juni gestort heb gekregen maar weet niet meer wanneer ik het had verstuurd. Naja, ik doe gewoon alsof ik het vergeet en wacht het wel af, anders maak ik mezelf alleen maar gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:14:
[...]

Er zijn daar criteria voor. Als je aan die criteria voldoet kunnen jullie jezelf gewoon als fiscale partners aangeven op de aangifte.

Sowieso bestaat "samen aangifte doen" niet. Fiscale partners betalen ieder individueel hun belasting. Tussen fiscale partners kan je met aftrekposten schuiven, dat is het enige voordeel.
Mn geval heb ik al 2 keer eerder in dit topic beschreven. Ik voldoe niet aan 1 van die criteria terwijl ik kan bewijzen dat t toch wel zo was. Das t ding maar na anderhalve maand nog geen reactie ontvangen. Toch maar eens langs dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Heb net de belastingtelefoon gebeld, daar kunnen ze nakijken hoever je aangite is behandeld. Helaas nog geen datum voor mij. In ieder geval krijgt iedereen die het voor 1 april heeft ingestuurd voor 1 juli bericht.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woei! Heb de brief binnen dat € 5.008 gaat binnenkomen :) Meer dan € 200 rente.
Vorig jaar stond trouwens het bedrag tegelijk op de rekening met de komst van de brief. Dit keer nog niet binnen, maar zal gauw genoeg komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 10:31:
Woei! Heb de brief binnen dat € 5.008 gaat binnenkomen :) Meer dan € 200 rente.
Vorig jaar stond trouwens het bedrag tegelijk op de rekening met de komst van de brief. Dit keer nog niet binnen, maar zal gauw genoeg komen. :)
Lekker hoor, wij verwachten ook een dergelijk bedrag, ben erg benieuwd naar de rente in dat geval :)

Als alleen die brief nou eens snel komt.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Mooie brief binnengekregen (met als dagtekening 3 juni :? ) dat mijn geld eraan gaat komen. In totaal gaat het om 1270 euro en dat is inclusief 55 euro vergoede heffingsrente. Dat is dus iets meer dan 4,5% rente.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee dan had je dus beter al je spaargeld kunnen overmaken naar de belastingdienst. Betere rente dan een spaarrekening nu :+

Zelf nog steeds geen bericht ontvangen. Wel op tijd ingestuurd.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2009 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Rudedadude schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:28:
Mooie brief binnengekregen (met als dagtekening 3 juni :? ) dat mijn geld eraan gaat komen. In totaal gaat het om 1270 euro en dat is inclusief 55 euro vergoede heffingsrente. Dat is dus iets meer dan 4,5% rente.
Die 3 juni komt omdat je 8 dagen (oid) hebt om bezwaar te maken na de dagtekening... Als die in het verleden ligt heb je dus minder dagen om bezwaar te maken en op deze manier voorkomen ze dat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:50:
Hee dan had je dus beter al je spaargeld kunnen overmaken naar de belastingdienst. Betere rente dan een spaarrekening nu :+

Zelf nog steeds geen bericht ontvangen. Wel op tijd ingestuurd.
Dat is volgens mij al jaren een heel gunstig tarief. Als je in elk geval je HRA pas achteraf terugvraagt, dan ben je al een heel eind :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

Pff.. ik wacht nu al tijden op mijn voorlopige teruggave.. op dit moment al 2500 euro.. hoop dat ze een beetje tempo gaan maken bij de belastingdienst.. teruggave van 2008 heb ik al een maand geleden gehad.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Heb nog een middelingsverzoek afgelopen week ingediend, ook goed voor een teruggave van een euro of 600 :)
Nu maar afwachten hoe lang eea duurt voor het behandeld en verwerkt is.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:11

nFo

Ohja herinnerings brief belastingdienst.
Ik moet nog aangifte doen: IB/PVV/Zvw 2007

2007 is toch al lang geweest of mis ik iets. :z
Is ook de eerste keer trouwens, gaat nog leuk worden. :')

[ Voor 19% gewijzigd door nFo op 15-06-2009 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:04
nFo schreef op maandag 15 juni 2009 @ 19:03:

Nee, zij missen iets. Namelijk jouw aangifte. Vandaar dat je die brief krijgt. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Ik heb dit jaar voor het eerst zorgtoeslag aangevraagd voor mezelf maar gezegd per 1 juni, wist ik veel dat het per 1 januari kon. Ik heb me er nooit mee bezig gehouden en wist niet dat het afhankelijk was van je inkomen, er is een grens ingesteld en als je daaronder zit krijg je het automatisch en het maakt niet wat voor inkomen je hebt (uitkering of loon).

Anyway, het loopt nu en ik heb het al twee keer ontvangen. Echter, een medewerker van de belastingdienst kantoor zei dat het met terugwerkende kracht werkt en dat ik het opnieuw moest aanvragen maar dan kiezen voor wijziging en invullen vanaf 1 januari. Nou is het gisteren binnengekomen voor juli maar alleen het maandelijkse bedrag, niet vanaf januari dus. Wordt dit aan het eind van het jaar verrekend of zou die wijziging niet goed zijn doorgekomen? Ik had verwacht dat ik dus 5 maanden zou krijgen deze maand.

Denk post het hier maar even voordat ik ga bellen, misschien dat iemand ervaring heeft hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:38
Het kan wel tot 6 weken duren voordat ze die wijziging verwerkt hebben. Je ontvangt er ook vanzelf bericht over.

Het kan dus zijn dat je deze maand nog het "oude" bedrag hebt gekregen, maar dit wordt dus nog her\verrekend.

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
En je krijgt ook niet ineens 5x het bedrag, het totaalbedrag waar je recht op hebt wordt verdeeld over de resterende maanden. Dat geldt in elk geval voor een VT, ik neem aan hiervoor ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Tweakod3x schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:46:
Het kan wel tot 6 weken duren voordat ze die wijziging verwerkt hebben. Je ontvangt er ook vanzelf bericht over.

Het kan dus zijn dat je deze maand nog het "oude" bedrag hebt gekregen, maar dit wordt dus nog her\verrekend.
Klopt, heb net gebeld. Afwachten dus..
cowgirl schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:43:
En je krijgt ook niet ineens 5x het bedrag, het totaalbedrag waar je recht op hebt wordt verdeeld over de resterende maanden. Dat geldt in elk geval voor een VT, ik neem aan hiervoor ook.
Heb net gebeld, wijziging is binnen, die heb ik 14 mei doorgevoerd maar moet nog verwerkt worden. En je krijgt wel in 1 keer het bedrag van de afgelopen maanden, zei de medewerker.

Wacht het gewoon af, zal wel volgende maand worden..

EDIT: Jeej, teruggave is binnen! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Het middelingsverzoek is ontvangen en verwerkt: ik heb de bevestiging gekregen en het bedrag zal dit weekend (of maandag) op de rekening staan...
Da's snel: grofweg 3-4 weken van aanvraag tot uitbetaling! HULDE! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Nou, de belastingdienst hoef je ook niet aan te kloppen voor problemen, wat een eikels.

Situatie kort: mn vriendin heeft zich in augustus ingeschreven ipv. eerder, volgens gemeente geen 6 maanden samengewoond (op een week na ofzo) en dan mogen we niet als fiscaal partners aangifte doen. Ik bellen naar belastingtelefoon om te vragen of daar een uitzondering voor mogelijk is. Dat kon misschien als ik brief stuurde met 'bewijs' (samenlevingscontract, gezamelijke rekening etc). Nog een keer later gebeld met zelfde vraag en kreeg opzich zelfde antwoord, ter controle. Brief gemaakt, kopieen gemaakt van relevante documenten enzo, nooit wat van gehoord meer.

Ik paar weken terug naar belastingdienst kantoor hier in de stad geweest met de vraag of het is aangekomen maar dat zou niet t geval zijn. Afgesproken dat ik met de documenten langs zou komen en dat we daar op kantoor even n briefje zouden opstellen zodat zij t bij de goede persoon kunnen krijgen.

Dus ik daar net geweest en begrepen ze er niks van wat ik wilde. Medewerkster bellen en blijkt er nooit een uitzondering gemaakt te mogen worden. WTF! Dus die andere 3 medewekers weten gewoon niet waar ze t over hebben en nu kan ik dus gaan uitzoeken hoe ik (voor fokking 1 keer(!)) een gescheiden aangifte moet doen, lekker handig met hypotheekrentes en shit. Was al blij dat ik er uit kwam als fiscaal partner en dat t verder af is, voor jan lul dus.

Soms krijg ik ook met dezelfde vraag bij belastingtelefoon 3 keer ook 3 verschillende antwoorden. Als zij het al niet weten, hoe kunnen ze dan verwachten dat alle burgers het wel weten? Ik wordt er n beetje moet van, vanavond maar beginnen met gescheiden aangifte... grr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

nFo schreef op maandag 15 juni 2009 @ 19:03:
Ohja herinnerings brief belastingdienst.
Ik moet nog aangifte doen: IB/PVV/Zvw 2007

Is ook de eerste keer trouwens, gaat nog leuk worden. :')
Ik heb aan het begin van dit jaar een aangifte van 2006 moeten doen.. dat is pas leuk :P
Had vorig jaar per ongeluk een papieren versie aangevraagd over 2006 (moest digitaal zijn, maar was een beetje slaperig denk ik) en dan ben je verplicht het ook in te vullen, want anders krijg je een boete :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Cartman! schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:24:
Nou, de belastingdienst hoef je ook niet aan te kloppen voor problemen, wat een eikels.

Situatie kort: mn vriendin heeft zich in augustus ingeschreven ipv. eerder, volgens gemeente geen 6 maanden samengewoond (op een week na ofzo) en dan mogen we niet als fiscaal partners aangifte doen. Ik bellen naar belastingtelefoon om te vragen of daar een uitzondering voor mogelijk is. Dat kon misschien als ik brief stuurde met 'bewijs' (samenlevingscontract, gezamelijke rekening etc). Nog een keer later gebeld met zelfde vraag en kreeg opzich zelfde antwoord, ter controle. Brief gemaakt, kopieen gemaakt van relevante documenten enzo, nooit wat van gehoord meer.

Ik paar weken terug naar belastingdienst kantoor hier in de stad geweest met de vraag of het is aangekomen maar dat zou niet t geval zijn. Afgesproken dat ik met de documenten langs zou komen en dat we daar op kantoor even n briefje zouden opstellen zodat zij t bij de goede persoon kunnen krijgen.

Dus ik daar net geweest en begrepen ze er niks van wat ik wilde. Medewerkster bellen en blijkt er nooit een uitzondering gemaakt te mogen worden. WTF! Dus die andere 3 medewekers weten gewoon niet waar ze t over hebben en nu kan ik dus gaan uitzoeken hoe ik (voor fokking 1 keer(!)) een gescheiden aangifte moet doen, lekker handig met hypotheekrentes en shit. Was al blij dat ik er uit kwam als fiscaal partner en dat t verder af is, voor jan lul dus.

Soms krijg ik ook met dezelfde vraag bij belastingtelefoon 3 keer ook 3 verschillende antwoorden. Als zij het al niet weten, hoe kunnen ze dan verwachten dat alle burgers het wel weten? Ik wordt er n beetje moet van, vanavond maar beginnen met gescheiden aangifte... grr!
Als jij kan aantonen dat je 6 maanden bij elkaar gewoond hebt, dan kunnen jullie gewoon fiscaal partner worden. Wij hebben dat op ons kantoor al vaker meegemaakt en na het aantonen is het gewoon goedgekeurd.
/edit: je zult wel officieel bezwaar moeten maken tegen de aanslag die je hebt gehad over dat jaar.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Maar dat kan niet vooraf dan :? Want ik heb mn aangifte van dit jaar nog niet gedaan omdat ik in de veronderstelling was dat er een uitzondering voor aangevraagd kon worden. Een officieel bezwaar zou dan niet nodig zijn nog. Wat is jouw functie als ik vragen mag? Bij het kantoor hier van de belastingdienst zeiden ze dat een inspecteur bevestigde dat er geen uitzonderingen voor zijn.

Mn bewijs dat we 6 maanden of langer samenwoonden:
- Samenlevingscontract per 14 maart 2008
- Lasten betaald van gezamelijke en/of rekening

Zou dat voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Gewoon invullen als fiscaal partnerschap zijnde, het gemeente register is relatief gezien niet belangrijk als je een samenlevingscontract hebt per 14 maart 2008 en kan aantonen dat jullie gezamelijk de lasten hebben (Salaris wordt op die rekening gestort of overgestort naar die rekening). Ze horen daar geen probleem van te maken. Ze kunnen hooguit vragenbrief opstellen, die beantwoord je dan met samenlevingscontract en aantoning van lasten en inkomsten op de gezamelijke rekening.

Ik en mijn vader hebben een administratiekantoor/belastingadiesbureau, mijn vader doet dat al 35 + jaar.
*kuch*Lulhannesen*kuch* aan de belastingtelefoon weten praktisch niks, dat zijn uitzendkrachten die aan de telefoon gezet worden, vaak zeggen die ook gewoon maar wat. Je moet direct een inspecteur hebben, waar je gewoon normaal mee kan praten.

En ja voor de normale burger is dit geen goede ontwikkkeling.

/edit: bezwaar is idd niet nodig, aangezien je aangifte nog niet opgestuurd hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy55 op 03-07-2009 16:47 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Mmm, klinkt goed :) Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 21:47
Even een kickje, heb een klein belasting vraagje. Stel ik verdien dit jaar freelance wat bij. Kan ik dat gewoon opgegeven bij overige werkzaamheden, of moet ik me inschrijven bij de kvk etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Hangt ervan wat je onder freelancen verstaat. Als jij de PC van je buurmeisje maakt, zou ik het niet opgeven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 21:47
Denk meer aan duizend euro per maand aan inkomsten oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Laatst online: 19:29
Je kunt het idd gewoon opgeven bij overige. Je kunt dan alleen geen gebruik maken van zelfstandigenaftrek en evt startersaftrek voor zover ik weet (staat allemaal ook wel redelijk duidelijk op de site van de belastingdienst dacht ik :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Hielko schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 17:23:
Denk meer aan duizend euro per maand aan inkomsten oid
offtopic:
En dit bedrag is vast elke maand? Goed voor mekaar. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Misschien wel aardig voor de tweakers onder ons, ik kreeg van m'n accountant nog wat eindejaarstips 2009.

Betweel uw belasting op tijd
Openstaande belastingschulden kunt u het beste zoveel mogelijk nog dit jaar betalen. Deze schulden komen namelijk niet in mindering op de rendementsgrondslag van box 3. Door de belasting nog dit jaar te betalen, heeft u op 31 december en 1 januari een kleiner vermogen, zodat u minder belasting in box 32 betaalt. Het is ook mogelijk de belastingschuld met geleend geld af te lossen: de schuld aan de bank komt namelijk wel in mindering op uw vermogen, zodat de niet-aftrekbare belastingschuld is "omgezet" in een aftrekbare schuld. Overigens worden vorderingen en schulden inzake de erfbelasting (voorheen het successierecht) vanaf 1 januarie 2010 wel in box 3 in aanmerking genomen. Als u voor 1 oktober schriftelijk een voorlopige aanslag hebt aangevraagd maar die aanslag nog niet hebt ontvangen, mag u de verschuldigde belasting - die pas na de jaarwisseling word betaald - toch in mindering brengen op de rendementsgrondslag van box 3.

Voorgenomen verkoop eigen woning
Indien uv an plan bent uw eigen woning te verkopen, is het verstandig de formele verkoop en overdracht van de woning uit te stellen tot begin volgend jaar. Op die manier voorkomt u dat de opbrengst van de woning op de peildata 31 dec. en 1 jan. in box valt. Door uitstel van de verkoop tot begin 2010 bespaart u 1,2% van de ontvangen koopsom. In principe geld natuurlijk het omgekeerde indien u een woning aankomt die (deels) is gefinancierd met eigen geld: die kunt u het beste voor de jaarwisseling aankopen.

Aflossen restant hypotheekschuld
Indien u de mogelijkheid hebt u hyptheekschuld af te lossen, heft dat als gevolg dat u geen eigenwoningofrfait meer behoeft aan te geven. Per saldo bent u met betrekking tot uw eigen woning dan geen inkomstenbelasting verschuldigd. Door uw vermogen te gebruiken voor aflossing van de eigenwoningschuld verlaagt u bovendien uw box 3/vermogen. Wel dient u te bedenken dat als u binnen drie jaren verhuist dit betekent dat u de nieuwe woning niet of nog maar beperkt kan financieren met een lening.

Lijfrentepremieaftrek
Met ingang van 1 jan. 2011 vervalt de algemene terugwentelingsmogelijkheid voor lijfrentepremie, op grond waarvan premies die binnen drie maanden na afloop van het kalenderjaar zijn betaald in het voorafgaande kalenderjaar in aanmerking kunnen worden genomen. Begin 2010 kunt u dus nog lijfrentepremies betalen die in de aangifte inkomstenbelasting 2009 in aanmerking mogen worden genomen. De terugwentelingstermijn van zes maanden voor lijfrentepremies bij de staking van een onderneming blijft overigens gewoon bestaan.

Zo stonden er nog een tal van verdere tips in het blad, voor verdere intresse google eens naar Mijns & Cijns 4 - december 2009

• Mistraller
^^ Beetje laat ben je wel met deze post?

Denk niet dat er morgen nog veel mensen even gauw de belasting gaan betalen, of de verkoop van hun woning nog even uitstellen ;)

---------------

Verwijderd

hela handig topic hier :) ik moet ook nog voor 2008 mijn zaakjes inleveren.
nu ben ik ook zzper en heb een volwaardige baan daarnaast.
als fotograaf kan ik natuurlijk de aanschaf van mijn lenzen en body opvoeren als kosten maar ik was benieuwd of ik ook mijn expositie die ik heb gehouden in 2008 als kosten kan opvoeren. het gaat dan alleen om kosten van de prints op aluminium die ik hiervoor heb. de overige kosten van een evenement heb ik al gezien zoals drank en eten zijn niet op te voeren alleen twijfel ik nog of ik de kosten van mijn expositie zelf (die ik volgend jaar ook weer ga opzetten) mag opvoeren als kosten ?

weet iemand waar ik daar meer info over zou kunnen vinden of het antwoord op weet per ongeluk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 22:25

The Legend

*Plop*

Aangifte programma van 2009 is te downloaden :P

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 01-01-2010 23:29 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

/me Ter aanvulling:

Om een deels vooringevulde aangifte te downloaden moet men wachten tot 01-03-2010

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je dan niet 1000 jaar te laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Jazeker, en dan betaal je dus geen belasting vanwege het feit dat je morsdood bent.

Gecorrigeerd.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:05
The Legend schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 23:29:
Aangifte programma van 2009 is te downloaden :P
Een mooi moment voor een nieuw topic :)
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.