Een antwoord gevonden:Rukapul schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:22:
Iemand trouwens nog ideeen over hoe het zit met het wel aftrekken van de hypotheekrente terwijl er nog geen eigen woning forfait wordt betaald over de periode dat je nog in een huurhuis woont en aan het klussen bent in de nieuwe koopwoning?
Geen volkomen uitsluitsel dus, maar wel een richting. Op zich heb je wel een redelijk verhaal als je bij wijze van spreken om de hoek woont en bewijs van niet-bewoning / niet-comfortabel-bewoonbaar hebt middels rekeningen van stucadoor (met als gevolg dat het huis niet verwarmd kon worden), vloerenboer en huur van verhuiswagen lijkt me.2) Als de koopwoning bestemd is om zelf in te gaan wonen (dus niet om na opknappen door te verkopen) kun je de hypotheekrente vanaf de levering van de woning al aftrekken. Voorwaarde is dat je er binnen 2 jaar na aankoop gaat wonen en het in de tussentijd niet wordt verhuurd aan anderen
3) Het eigenwoningforfait (de bijtelling) is nul totdat de woning geschikt is om in te gaan wonen. In een woning die grondig wordt verbouwd (en b.v. nog geen bruikbare keuken of badkamer heeft) kun je wel "kamperen" maar de bijtellen start pas zodra je er kunt wonen.
[...]
Antwoord 3 is niet correct. Het eigenwoningforfait betaal je met ingang van de datum dat je er bent gaan wonen. Als je in je nieuwe huis gaat kamperen (en je er dus ook officeel gaat wonen) moet je gewoon je eigenwoningforfait betalen op basis van de WOZ-waarde die de woning op 1 januari van dat jaar had.
Alternatief is dat ik de GBA-verhuisdatum aanhoud welke een maand eerder ligt oid dan de daadwerkelijke bewoonbaarheid en verhuizing.
Eens zien hoever ik kom met de documentatie van het een of ander. Voor 100 euro moet het ook niet teveel tijd kosten