Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:
  • 68.199 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 18:54:
[...]

I know.. Heb ook alleen maar de gegevens van mijn aanvullende verzekering opgevoerd..
Tja, en doorgaans kom je dan niet aan de drempel. Wij niet tenminste.

En voor die uitvaartverzekering zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet het bv een verzekering in natura zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 09-03-2009 22:38 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Laatst online: 21:57

AJM

Ik heb afgelopen jaar een Macbook Pro gekocht in Amerika, dit scheelde nogal met de gunstige koers destijds. Nu gebruik ik de Macbook zowel privé als voor mijn studie (50/50) en wil ik een deel van het aankoopbedrag bij mijn studiekosten optellen.
Het enige is dat ik geen belasting (invoerrechten) heb betaald omdat ik niet gecontroleerd ben op Schiphol. Dus nu is de vraag, wel of niet bij mijn studiekosten rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
_GoldStrike_ schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:57:
Ik heb afgelopen jaar een Macbook Pro gekocht in Amerika, dit scheelde nogal met de gunstige koers destijds. Nu gebruik ik de Macbook zowel privé als voor mijn studie (50/50) en wil ik een deel van het aankoopbedrag bij mijn studiekosten optellen.
Het enige is dat ik geen belasting (invoerrechten) heb betaald omdat ik niet gecontroleerd ben op Schiphol. Dus nu is de vraag, wel of niet bij mijn studiekosten rekenen?
Je hebt geen belasting betaald omdat je de Macbook Pro niet aangegeven hebt op Schiphol, zoals het hoort, niet omdat je niet gecontroleerd bent. Klein verschil, maar er is wel sprake van fraude.

Over de studiekosten: waarom maak je geen gebruik van normbedragen?

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 10-03-2009 11:56 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:26

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat ik van die vooringevulde aangifte wel jammer vind is dat het alles wat je er zelf al in had gezet overschrijft en je weet niet vooraf of de vooringevulde data wel volledig zijn...

Dus dat wat ik vooraf gedaan had uitgeprint en de vooringevulde data gedownload maar volgens mij gaat het me zo per saldo meer tijd kosten dan wanneer ik gewoon mijn zelfingevulde aangifte had afgemaakt...

Nouja, weet ik dat voor de volgende keer: niet zelf dingen in gaan vullen voor de vooringevulde data beschikbaar is...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Vraagje nav alle sites met tips voor studenten, zoals deze:

Ik ben student met maximale bijlening, een OV, studentenkrediet (sta rood), beetje spaargeld (E1000 bij Binck) en heb veel studiekosten (boeken/collegegeld/laptop) en ziektekosten (chronisch ziek).
Ik werk bij twee werkgevers en maak bij de ene gebruik van loonheffingskorting. Ik verdien minder dan de drempel (E4000 a E5000 per jaar).

Ik vraag de afgelopen jaren gewoon alle ingehouden loonheffing terug (van de baan zonder heffingskorting), en dat is het. Ik betaal dan dus eigenlijk geen belastingen, wel premies etc.

Moet ik meer doen dan alleen die 2 banen (loontotalen, loonheffing en arbeidskortingen) invullen om meer voordeel te halen, of kan ik gewoon niet meer terughalen/aftrekken omdat ik eigenlijk al niets betaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Wat je niet betaald, kan je ook niet terugontvangen, dus als jij alle loonheffing die je betaald heb terug ontvangt, ja helaas dan houdt het verder wel op. Maar wat bedoel je met premies die je betaald?

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Speedy55 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:53:
Wat je niet betaald, kan je ook niet terugontvangen, dus als jij alle loonheffing die je betaald heb terug ontvangt, ja helaas dan houdt het verder wel op. Maar wat bedoel je met premies die je betaald?
Niet helemaal waar. Later kan wellicht gebruik worden gemaakt van middeling. Daarbij is het gunstig om, door middel van aftrekposten, het fiscaal loon nu zo veel als mogelijk te drukken. Nu heb je daar niets aan, je krijgt alle betaalde belasting immers al terug, maar later heb je er mogelijk wel voordeel van. Gewoon alles invullen dus, ook al heeft het nu geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
argro schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:15:
[...]
Niet helemaal waar. Later kan wellicht gebruik worden gemaakt van middeling. Daarbij is het gunstig om, door middel van aftrekposten, het fiscaal loon nu zo veel als mogelijk te drukken. Nu heb je daar niets aan, je krijgt alle betaalde belasting immers al terug, maar later heb je er mogelijk wel voordeel van. Gewoon alles invullen dus, ook al heeft het nu geen toegevoegde waarde.
Het is zelfs niet alleen het geval bij middeling, ook bij een Restant Persoonsgebonden aftrek kun je er in de toekomst nog een voordeel bij hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Speedy55 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:53:
Nou mijn brutosalaris komt (zeker cumulatief) bij beide werkgevers (met heffingskorting en die zonder waarvan ik het terugvraag/-krijg) nooit echt overeen met het netto.
Dit komt zo te zien o.a. door postjes waar ik als oproepstudent weinig feeling mee heb:
- Pensioenpremie (krijg altijd pensioenoverzichten met kleine bedragen, wanneer kan ik dat terugkrijgen?)
- Premie WGA (deze site geeft aan dit terug te moeten vragen?)
- Premie aanvullende ziektekosten (ik heb toch al een eigen part. zktkstverz.?)

De premie WW staat wel netjes op 0, omdat ik bij oproepwerk nooit WW-recht zou hebben neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM

AJM

argro schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 11:19:
[...]
Je hebt geen belasting betaald omdat je de Macbook Pro niet aangegeven hebt op Schiphol, zoals het hoort, niet omdat je niet gecontroleerd bent. Klein verschil, maar er is wel sprake van fraude.

Over de studiekosten: waarom maak je geen gebruik van normbedragen?
Ik krijg geen studiefinanciering (meer), dan hoef ik met die normbedragen geen rekening te houden heb ik gelezen.

[ Voor 7% gewijzigd door AJM op 10-03-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
_GoldStrike_ schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:34:
[...]

Ik krijg geen studiefinanciering (meer), dan hoef ik met die normbedragen geen rekening te houden heb ik gelezen.
Heb je nog wel een OV? Wanneer je bijvoorbeeld 6 jaar doet over een studie van 4 jaar (en dus ook maar 4 jaar studiefinanciering krijgt) dan kun je de overige 2 jaar ook gebruik maken van de normbedragen.

Anders moet je zelf de afweging maken of jij de illegaal ingevoerde Macbook wilt opgeven bij de belasitng. Je loopt het risico dat ze om een bonnetje vragen en in dat geval even bellen met de douane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM

AJM

argro schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:49:
[...]
Heb je nog wel een OV? Wanneer je bijvoorbeeld 6 jaar doet over een studie van 4 jaar (en dus ook maar 4 jaar studiefinanciering krijgt) dan kun je de overige 2 jaar ook gebruik maken van de normbedragen.

Anders moet je zelf de afweging maken of jij de illegaal ingevoerde Macbook wilt opgeven bij de belasitng. Je loopt het risico dat ze om een bonnetje vragen en in dat geval even bellen met de douane.
Ook geen OV meer, ben bezig met mijn 2e studie en ben al over het 6e jaar heen. Het scheelt ongeveer 70 euro wat betreft de teruggave, dus heel veel is het ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Stan schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:23:
[...]

Nou mijn brutosalaris komt (zeker cumulatief) bij beide werkgevers (met heffingskorting en die zonder waarvan ik het terugvraag/-krijg) nooit echt overeen met het netto.
Dit komt zo te zien o.a. door postjes waar ik als oproepstudent weinig feeling mee heb:
- Pensioenpremie (krijg altijd pensioenoverzichten met kleine bedragen, wanneer kan ik dat terugkrijgen?)
- Premie WGA (deze site geeft aan dit terug te moeten vragen?)
- Premie aanvullende ziektekosten (ik heb toch al een eigen part. zktkstverz.?)

De premie WW staat wel netjes op 0, omdat ik bij oproepwerk nooit WW-recht zou hebben neem ik aan?
- Pensioenpremie krijg je niet terug, dat is voor als je 65 bent of 67 of nog later, nog niet bekend.
- Je kan bezwaar maken als werknemer inderdaad, tegen deze inhouding.
- Met die laatste bedoel je waarschijnlijk ZVW Vergoeding, die wordt en bijgeteld en afgetrokken, als dit er niet staat zou het zo kunnen zijn dat je een ziektekosten verzekering hebt via je baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Speedy55 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 16:06:
[...]

- Pensioenpremie krijg je niet terug, dat is voor als je 65 bent of 67 of nog later, nog niet bekend.
- Je kan bezwaar maken als werknemer inderdaad, tegen deze inhouding.
- Met die laatste bedoel je waarschijnlijk ZVW Vergoeding, die wordt en bijgeteld en afgetrokken, als dit er niet staat zou het zo kunnen zijn dat je een ziektekosten verzekering hebt via je baas.
Dus voor de WGA moet ik mijn werkgever aan zijn oren trekken dit niet meer te doen (en terug te storten?)?
ZVW staat apart vermeld en wordt inderdaad bijgeteld en afgetrokken, maar daarnaast is nog een postje Aanvullende ziektekosten, dat me soms een beetje kost. :?
Beide postjes zijn wel kleintjes (euro'tjes), dus het is meer uit principe. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Stan op 10-03-2009 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik dacht dat je direct bezwaar moest maken bij de belastingdienst. Die aanvullende ziektekosten zou ik toch eens aan je baas vraag wat dat betekent en waarom je dat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:13
Ik weet niet hoeveel WGA jullie hebben betaald, maar het gaat bij mij om 71 cent per maand? Is dat wel de moeite?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik vind van niet :P heeft verder ook niet zoveel voeten in aarde, maar als de premie omhoog gaat lopen in de sector waarin je werkt, kan het opeens meer gaan schelen dan 71 cent per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
zo, het hele zwikkie is gisteren weer ingevuld en opgestuurd :)

ik heb ook meteen maar de zorgtoeslag stopgezet, ik moest vorig jaar al wat terugbetalen en ben in salaris gestegen, waardoor ik wellicht geen recht meer heb op zorgtoeslag.
ik ontvang evt. het ontbrekende deel liever achteraf, dan dat ik wat terug moet betalen omdat ik teveel heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja zo werkt het helaas niet, als je het stopgezet heb, zal je het voor 1 april het jaar erop zelf weer moeten aanvragen, de belastingdienst gaat het je dan niet automatisch geven. Omdat je het al waarschijnlijk 3 maanden gehad heb, weet ik niet zeker of ze het aan het eind misschien toch met je gaan regelen.

Maar over het algemeen is het dus zo, krijg je geen zorgtoeslag maar heb je er wel recht op, zal je dit zelf aan moeten vragen, de belastingdienst gaat dit niet zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb afgelopen jaar bij 2 werkgevers gewerkt (bijbaan)
werkgever 1:
loon loonbelasting/volksverzekering 4095,-
ingehouden loonbelasting/ premie volksverzekering 36,-
verrekende arbeidskorting 77,-
loon zorgverzekeringswet 3820,-
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet 276,-
ziektekostenverzekering 0,-

werkgever 2:
loon loonbelasting/volksverzekering 879,-
ingehouden loonbelasting/ premie volksverzekering 290,-
verrekende arbeidskorting 0,-
loon zorgverzekeringswet 820,-
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet 60,-
onbelaste reiskostenvergoeding 69,-

Nu ben ik bezig met het invullen van de belastingpapieren.
En kom ik bij het volgende waarbij ik de loonheffing moet invullen.
Is dat alleen ingehouden loonbelasting/ premie volksverzekering of ook nog ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet?

Ik weet niet of de zorgtoeslag die ik maandelijks ontvang van 58,- hier iets mee te maken heeft?

Welk loon moet ik pakken om in te vullen loon loonbelasting/volksverzekering of loon zorgverzekeringswet

en kan ik iets met de onbelaste reiskostenvergoeding?

Ik wil de belasting wel bellen maar na 3 pogingen waarbij telkens de verbinding wordt verbroken post ik het eventjes hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 29-09 22:49

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je moet de loon loonbelasting/volksverzekering (De hoogste van de twee steeds) nemen. Daarbij hoef je niets te doen met die reiskosten vergoeding. De zorgtoeslag is afhankelijk van je verzamelinkomen, en als je de ziektekosten die je gemaakt wil opvoeren moet je je zorgtoeslag daar weer op in mindering brengen (Dus nee, hier hoef je niets met de zorgtoeslag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Speedy55 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 09:23:
Ja zo werkt het helaas niet, als je het stopgezet heb, zal je het voor 1 april het jaar erop zelf weer moeten aanvragen, de belastingdienst gaat het je dan niet automatisch geven. Omdat je het al waarschijnlijk 3 maanden gehad heb, weet ik niet zeker of ze het aan het eind misschien toch met je gaan regelen.

Maar over het algemeen is het dus zo, krijg je geen zorgtoeslag maar heb je er wel recht op, zal je dit zelf aan moeten vragen, de belastingdienst gaat dit niet zelf regelen.
dat ga ik ook zeker doen, maar ik verwacht er zeker niet teveel van, omdat m'n vriendin zodra ze klaar is met d'r opleiding voltijd gaat werken, en dan komen we met ons verzamelinkomen te hoog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Ik heb deze week mijn digi ID aangevraagd, dus aankomende week kan ik hem invullen en ik ben nu al een beetje bezig mijn papieren aan het doornemen en organiseren.

Afgelopen jaar heb ik door het ziektebed en dood van mijn moeder (dikke darm kanker) nog aardige kosten moeten maken met name Notarieel en kantonrechter, omdat ik ik afstand moest doen van de erfenis om haar financiële situatie . En voor mijzelf is daar ook een psycholoog bij gekomen waarvan ik zelf nog een aardig deel moest betalen buiten mijn eigen bijdrage van €150,- van mijn ziektekostenverzekeraar.

Zou ik die kosten ook kunnen aftrekken?

Edit
@Speedy55.
Als je dat na zou kunnen vragen, zou best wel relaxed zijn. van het belastingskantoor word ik ook niet veel wijzer. :'(

[ Voor 17% gewijzigd door BAS80 op 13-03-2009 02:24 . Reden: zinsopbouw :P e.d. ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Psycholoog sowiezo wel. Dat andere weet ik niet zeker, maar er zal vast wel wat mogelijk zijn. Zou je eigenlijk even aan belastingadviseur moeten vragen, ik ben het niet, weet er wel veel vanaf, maar mijn pa is er wel een, kan wel eens proberen een balletje op te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik werk parttime( 3 dagen) en studeer ernaast(voltijd).

Ik ontvang geen studiefinc. en heb ook geen OV.

Moet ik rekening houden met normbedragen of kan ik gewoon mijn kosten als aftrekpost invullen.

mvg
emre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:02:
Hoi,

Ik werk parttime( 3 dagen) en studeer ernaast(voltijd).

Ik ontvang geen studiefinc. en heb ook geen OV.

Moet ik rekening houden met normbedragen of kan ik gewoon mijn kosten als aftrekpost invullen.

mvg
emre
In het geval van geen recht op studiefinanciering dien je de werkelijke kosten minus eventuele vergoedingen in te vullen.

offtopic:
Aanheft en groeten zijn niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier ook uitwonende studenten die ervaring hiermee hebben? Ik ben nu bezig dat aangifte in te vullen, alleen kom ik vast te zitten bij de school uitgaven. Ik heb in 2008 een laptop (700 euro) voor school (HBO Technische Informatica) gekocht. Verder zijn de collegegeld 1538 euro, oftewel 128,16 euro per maand. Dat is lager dan het normbedrag, die is 2198,04. Dus dat betekent dat ik 2198,04 + 700 = 2898,04 zou mogen aftrekken.
Je moet er ook je gekregen studiefinanciering invullen. En daar kom ik vast te zitten, want ik kreeg toen 483,40 euro per maand, omdat mijn ouders allebei te laag verdienen, en omdat ik uitwonende ben. Maar als ik mijn stufi maal 6 doe, krijg ik een bedrag van 2900,04 euro, oftewel:

2898,04 < 2900,04

Moet ik ze dan dus nog iets terug betalen? Als het zo wel is, is het dan niet "makkelijker" om helemaal niets erover in te vullen? Maar het is ook onbegrijpelijk, studenten wiens ouders hun financieel kunnen helpen,of nog thuis wonen, krijgen minder sufi, en krijgen dus ook geld van belastingdienst? Klopt het wel? Of mis ik ergens iets?

Help aub, het is namelijk mijn eerste keer dat ik zo'n ding moet invullen, en ik weet er echt geen raad mee! |:(

Alvast bedankt,

Elf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:26

Prx

Sowieso dien je die laptop in 3 jaar af te schrijven. Je mag dus niet die 700 euro in 1 jaar aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Prx schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 21:41:
Sowieso dien je die laptop in 3 jaar af te schrijven. Je mag dus niet die 700 euro in 1 jaar aftrekken.
Met een restwaarde van 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 19:25:
Zijn er hier ook uitwonende studenten die ervaring hiermee hebben? Ik ben nu bezig dat aangifte in te vullen, alleen kom ik vast te zitten bij de school uitgaven. Ik heb in 2008 een laptop (700 euro) voor school (HBO Technische Informatica) gekocht. Verder zijn de collegegeld 1538 euro, oftewel 128,16 euro per maand. Dat is lager dan het normbedrag, die is 2198,04. Dus dat betekent dat ik 2198,04 + 700 = 2898,04 zou mogen aftrekken.
Nee, het normbedrag vervangt alle uitgaven. Waarom zou je een laptop dan nog bij het normbedrag optellen? Voor een IT'er is een laptop misschien iets speciaals, voor de belastingdienst niet. Of je gebruikt het normbedrag of je telt alle losse uitgaven op.

Daarbij zou je, wanneer je geen normbedrag gebruik, de laptop in drie jaar met een restwaarde van 10% moeten aftrekken.
Je moet er ook je gekregen studiefinanciering invullen. En daar kom ik vast te zitten, want ik kreeg toen 483,40 euro per maand, omdat mijn ouders allebei te laag verdienen, en omdat ik uitwonende ben. Maar als ik mijn stufi maal 6 doe, krijg ik een bedrag van 2900,04 euro, oftewel:

2898,04 < 2900,04

Moet ik ze dan dus nog iets terug betalen? Als het zo wel is, is het dan niet "makkelijker" om helemaal niets erover in te vullen?
Aftrekpost = uitgaven -/- vergoeding -/- drempel

Wanneer je een uitwonende beurs ontvangt dan is de vergoeding (uitwonende beurs) inderdaad hoger dan de uitgaven. De aftrekpost is dus negatief. In dat geval vul je dus 0 in. Een negatieve aftrekpost is niet mogelijk, en maar goed ook.
Maar het is ook onbegrijpelijk, studenten wiens ouders hun financieel kunnen helpen,of nog thuis wonen, krijgen minder sufi, en krijgen dus ook geld van belastingdienst? Klopt het wel? Of mis ik ergens iets?

Help aub, het is namelijk mijn eerste keer dat ik zo'n ding moet invullen, en ik weet er echt geen raad mee! |:(

Alvast bedankt,

Elf
Op zich heb zou je het vreemd kunnen vinden dat studenten met een uitwonende beurs geen belastingaftrek kunnen krijgen. Belastingaftrek is echter pas van belang wanneer je meer dan €6.500 verdient. De gedachtegang is dat full-time studenten full-time zouden moeten studeren en dus nooit meer dan €6.500 zouden moeten kunnen verdienen. Wanneer je als student wel meer dan dat verdient is dat een eigen keus, de politiek ziet geen redenen om dergelijke bijverdiensten te ondersteunen. Een gedachtegang die ik wel kan volgen.

[ Voor 16% gewijzigd door argro op 14-03-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:42:
Belastingaftrek is echter pas van belang wanneer je meer dan €6.500 verdient. De gedachtegang is dat full-time studenten full-time zouden moeten studeren en dus nooit meer dan €6.500 zouden moeten kunnen verdienen. Wanneer je als student wel meer dan dat verdient is dat een eigen keus, de politiek ziet geen redenen om dergelijke bijverdiensten te ondersteunen. Een gedachtegang die ik wel kan volgen.
Dar verdien ik ook, maar dat komt omdat ik als student-assistent op onze opleiding gewerkt heb, en alle opendagen en openavonden en proefstudeerdagen meegedraaid heb. Verder heb ik ook gewoon twee kwartalen keuzevak gegeven, enz. Vandaag dat de salarisschaal aangepast was.
En zo veel werken was/is noodzakkelijk om mijn huur te betalen, en alle bijkomende kosten als je alleen woont!
Tel maar eens op:
350 - huur
100 - verzekeringen
160 - collegegeld
40 - tel & internet
150 - eet geld
dat is al 800 euro op zijn minst, zonder leuke dingen en kleed geld!
en als je van de IB-Groep maar 450 per maand krijgt, moet je wel werken. Bovendien had ik eerste jaar hoop moeten lenen, om boeken te kopen. Dat moet ik nu ook terug betallen.

Dus, ik zou wel willen vultime student zijn, maar helaas, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:19:
[...]

Dar verdien ik ook, maar dat komt omdat ik als student-assistent op onze opleiding gewerkt heb, en alle opendagen en openavonden en proefstudeerdagen meegedraaid heb. Verder heb ik ook gewoon twee kwartalen keuzevak gegeven, enz. Vandaag dat de salarisschaal aangepast was.
En zo veel werken was/is noodzakkelijk om mijn huur te betalen, en alle bijkomende kosten als je alleen woont!
Tel maar eens op:
350 - huur
100 - verzekeringen
160 - collegegeld
40 - tel & internet
150 - eet geld
dat is al 800 euro op zijn minst, zonder leuke dingen en kleed geld!
en als je van de IB-Groep maar 450 per maand krijgt, moet je wel werken. Bovendien had ik eerste jaar hoop moeten lenen, om boeken te kopen. Dat moet ik nu ook terug betallen.

Dus, ik zou wel willen vultime student zijn, maar helaas, ...
Niemand zegt ook dat je niet mag werken. Het idee is dat meer dan €6.500 bijverdienen niet fiscaal gestimuleerd hoeft te worden. En daar ben ik het mee eens.

Als je per maand €800 nodig hebt en €450 van de IBG krijgt (of van ouders en IBG, want de meeste uitwonende studenten krijgen 'maar' circa €250 van de IBG) dan moet je €350 bijverdienen. 12 * 350 = €4.200, lang geen €6.500 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-10 12:40
en dan is de 800 euro nog exclusief toelages als: zorgtoeslag (46 euro/maand)

[ Voor 20% gewijzigd door drfrisbee op 15-03-2009 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Maar, eigelijk zouden ze bij de IBG (en dus de overheid) een verdeelsleutel moeten maken in de kosten. Want waarom zou een thuiswonende student wel kosten kunnen aftrekken, maar een uitwonende student niet? Eigelijk zouden ze de stufi moeten onderverdelen in schoolkosten en leefkosten, dat zou volgens mij een stuk eerlijker zijn. Mgoed dat is wel erg offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:14

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb een vraag over giften. Ik heb de laatste tijd allemaal kados gekregen van een buitenlands bedrijf. Alleen vraag ik mij af of ik dit ook moet vermelden in mijn aangifte. Zo ja, moet ik dan de marktwaarde opgeven of gewoon de waarde die vermeld stond in de douane slip? Dat zou namelijk een groot verschil zijn 2200USD tegenover 30USD. Verder gaat het hier om versies die ik niet kan doorverkopen (Not For Resale versie) en dus in principe ook geen marktwaarde heeft voor derden. Met name omdat ik het niet kan doorverkopen oftewel de waarde voor anderen is 0EUR.

Verder heb ik mijn IBG schulden afbetaald eind vorig jaar. Kan ik niet nog op een of andere manier aftrekken als studiekosten (~1323EUR) ofzo? Het zijn studiegerichte kosten... Alleen geen rente betaald omdat ik het niet zo ver heb laten komen.

[ Voor 31% gewijzigd door alienfruit op 16-03-2009 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

alienfruit schreef op maandag 16 maart 2009 @ 01:43:
Ik heb een vraag over giften. Ik heb de laatste tijd allemaal kados gekregen van een buitenlands bedrijf. Alleen vraag ik mij af of ik dit ook moet vermelden in mijn aangifte. Zo ja, moet ik dan de marktwaarde opgeven of gewoon de waarde die vermeld stond in de douane slip? Dat zou namelijk een groot verschil zijn 2200USD tegenover 30USD. Verder gaat het hier om versies die ik niet kan doorverkopen (Not For Resale versie) en dus in principe ook geen marktwaarde heeft voor derden. Met name omdat ik het niet kan doorverkopen oftewel de waarde voor anderen is 0EUR.
De enige plek waar je dit zou kunnen opvoeren is bij je inkomen. Maar ik voer mijn gift ook niet op die ik aan het einde van het jaar krijg (de relatiegeschenken). Als je het daar op voert, dant moet je er inkomensbelasting over betalen en dat wil je eigelijk niet ;)
Verder heb ik mijn IBG schulden afbetaald eind vorig jaar. Kan ik niet nog op een of andere manier aftrekken als studiekosten (~1323EUR) ofzo? Het zijn studiegerichte kosten... Alleen geen rente betaald omdat ik het niet zo ver heb laten komen.
Nope, hier kan je niets meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

BAS80 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:01:
Ik heb deze week mijn digi ID aangevraagd, dus aankomende week kan ik hem invullen en ik ben nu al een beetje bezig mijn papieren aan het doornemen en organiseren.

Afgelopen jaar heb ik door het ziektebed en dood van mijn moeder (dikke darm kanker) nog aardige kosten moeten maken met name Notarieel en kantonrechter, omdat ik ik afstand moest doen van de erfenis om haar financiële situatie . En voor mijzelf is daar ook een psycholoog bij gekomen waarvan ik zelf nog een aardig deel moest betalen buiten mijn eigen bijdrage van €150,- van mijn ziektekostenverzekeraar.

Zou ik die kosten ook kunnen aftrekken?

Edit
@Speedy55.
Als je dat na zou kunnen vragen, zou best wel relaxed zijn. van het belastingskantoor word ik ook niet veel wijzer. :'(
Mijn pa moest het zelf ook even nazoeken, meestal betekent dat dat er wel een mogelijkheid is, aangezien hij anders vaak gewoon meteen nee zegt :P. Maar nu zit hij midden in alle aangiftes en dan heeft hij er geen tijd voor om dat even uit te zoeken. Aangezien zijn eigen klanten voor gaan. Als je zou willen dat hij het uitzoekt, kan dat, maar pas na 1 april. Dan zou je zelf uitstel aan moeten vragen voor je aangifte.

/edit: misschien vraag je je af waarom hij dat zou doen, hij vind gewoon leuk om te weten :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy55 op 16-03-2009 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op zondag 15 maart 2009 @ 12:49:

Als je per maand €800 nodig hebt en €450 van de IBG krijgt (of van ouders en IBG, want de meeste uitwonende studenten krijgen 'maar' circa €250 van de IBG) dan moet je €350 bijverdienen. 12 * 350 = €4.200, lang geen €6.500 dus.
Daarom waren die 800 euro minimaal, want ik heb er ook geen reiskosten die ik in het weekend (naar ouders) bijvoorbeeld moet maken, en de wasserette kosten, en kleedgeld enz., niet meegeteld.

Maar ok, daar gaat het hier niet om.

Als niemand een oplossing weet is mijn vraag gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Een vriendin vroeg mij het volgende: Ik heb in 2008 mijn "halve" huis van mijn ex-partner gekocht (scheiding, partner uitgekocht). Mag ik de kosten voor notaris en nieuwe hyptheek afsluiten opvoeren als aftrekpost?

Nu heb ik even gegoogled, maar ik kan het niet vinden... Hebben jullie een idee? Hypotheekrente is duidelijk, maar mag je (min of meer nogmaals) de eenmalige kosten ook opvoeren?

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Lijkt me stug als dat niet zo zijn, aangezien van het oversluiten van een hypotheek de kosten ook aftrekbaar zijn. Dit is in dit geval niet veel anders, hij wordt gewoon overgesloten cq verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Laatst online: 09:37
Ik heb een kort vraagje. Ik weet dat je uitstel van aangifte kan aanvragen en dat dit interessant is om te doen als je verwacht geld terug te krijgen, ivm de heffingsrente die je uitgekeerd krijgt. Nu is dat het geval bij ons over 2008. Ik doe aangifte namens ons beide en ík krijg >1700 euro terug, maar mijn vrouw moet >300 euro betalen.

Mijn vraag is nu of dat deze bedragen eerst tegen elkaar weggestreept worden bij de uitkering, of dat ze allebei verrekend worden?

Per saldo maakt het niets uit natuurlijk, maar als het antwoord het laatste is, dan zijn dit alleen maar extra handelingen, waarbij bovendien ook alleen maar meer fout kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 19:43

Dido

heforshe

flipje: als je alles hebt ingevuld mag je de bedragen zo over de beide partners verdelen als voor jullie het gunstigst is. Je kunt het dus ook zo verdelen dat je vrouw een paar tientjes moet betalen (minder dan x bedrag wordt niet geind, dus da's netto 0) en jij een wat lager bedrag terugkrijgt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
alienfruit schreef op maandag 16 maart 2009 @ 01:43:

Nee, aflossen van een lening bij de IBG zijn geen studiekosten. Maar dat wist je zelf waarschijnlijk eigenlijk ook wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk moet deze vraag bij tips/trucs 2007 staan, maar die wordt al heel lang niet meer bezocht, dus hoop ik dat jullie me hier kunnen helpen:

Mijn vriendin is in juni 2007 gescheiden (getrouwd geweest in gemeenschap goederen), in februari reeds elders in huurhuis gaan wonen, had zorg voor een kind <10 (geen kind van haar overigens), eigen inkomen <40k.

Ze heeft nog geen aangifte 2007 gedaan, maar dat moet er nu toch maar eens van komen ;-). Ik kom daarmee op de volgende vragen:
1) ze kan kiezen om als fiscaal partner te worden beschouwd over 2007. Dat moeten beide ex-partners dan doen? Is dat überhaupt voordelig?
2) kan ze "zorg voor een kind" opvoeren ook al is het niet van haar? (lijkt best wel een open deur, maar wil het graag even zeker weten ;-))
3) ex-partner heeft alle rente voor eigen woning in 2007 (van januari tot aan scheiding) op zich genomen. Hoef ik nu niets in te vullen bij gegevens eigen woning (het was oorspronkelijk woning van ex-partner)?
4) zijn kosten voortvloeiend uit scheiding aftrekbaar? Kon hier niet echt iets over vinden in de helpfunctie... edit: al gevonden: niet dus. alimentatie is niet van toepassing...
5) heb ik jullie al bij voorbaat bedankt? dan bij deze!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2009 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:45:
Ze heeft nog geen aangifte 2007 gedaan, maar dat moet er nu toch maar eens van komen ;-). Ik kom daarmee op de volgende vragen:
1) ze kan kiezen om als fiscaal partner te worden beschouwd over 2007. Dat moeten beide ex-partners dan doen? Is dat überhaupt voordelig?
Het kan voordelig zijn, maar dan moeten je vriendin en haar expartner tegelijk aangifte doen. Ze kunnen dan zaken delen (Zoals de heffingskorting en zaken als ziektekosten). Maar zoals gezegd, dat moet wel samen
2) kan ze "zorg voor een kind" opvoeren ook al is het niet van haar? (lijkt best wel een open deur, maar wil het graag even zeker weten ;-))
Als ze in 2007 wel voor het kind heeft gezorg maar er geen kinderbijslag voor heeft gekregen dan is dat idd mogelijk volgens mij
3) ex-partner heeft alle rente voor eigen woning in 2007 (van januari tot aan scheiding) op zich genomen. Hoef ik nu niets in te vullen bij gegevens eigen woning (het was oorspronkelijk woning van ex-partner)?
Idd, als het goed is heeft hij dan ook de hele waarde van het huis ingevuld en dan hoeft zij dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av4tar
  • Laatst online: 18-03-2013
Ik heb altijd het gevoel dat ik wat mis :s

- Salaris ingevuld
- Huis ingevuld
- ziektekosten ingevuld
- arbeidsongeschiktheid verzekering ingevuld

Verder heb ik niets geks ( huis verkocht ofzo ) geen studie, geen niets...

maar toch het gevoel dat ik wat mis ( aftrekposten dan heh ;) )

Iemand tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Eventueel een begrafenisverzekering is aftrekbaar, aanvullende premie die je betaald aan je ziektekostenverzekering (Zilveren kruis, unive etc..)

Vraag me alleen af waarom je een arbeidsongeschiktheid verzekering hebt, je bent toch al verzekerd via je baas?! Je kan het verder gewoon aftrekken hoor, dat is het probleem niet, vraag me alleen af of je hem dus wel nodig heb, meestal heb je AOV pas nodig als je een eigen bedrijfje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av4tar
  • Laatst online: 18-03-2013
Speedy55 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 09:33:
Eventueel een begrafenisverzekering is aftrekbaar, aanvullende premie die je betaald aan je ziektekostenverzekering (Zilveren kruis, unive etc..)

Vraag me alleen af waarom je een arbeidsongeschiktheid verzekering hebt, je bent toch al verzekerd via je baas?! Je kan het verder gewoon aftrekken hoor, dat is het probleem niet, vraag me alleen af of je hem dus wel nodig heb, meestal heb je AOV pas nodig als je een eigen bedrijfje hebt.
is voor mn hypotheek ( doorbetaling van een bepaald bedrag bij arbeidsongeschiktheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verbal Kint schreef op maandag 16 maart 2009 @ 15:32:
Een vriendin vroeg mij het volgende: Ik heb in 2008 mijn "halve" huis van mijn ex-partner gekocht (scheiding, partner uitgekocht). Mag ik de kosten voor notaris en nieuwe hyptheek afsluiten opvoeren als aftrekpost?

Nu heb ik even gegoogled, maar ik kan het niet vinden... Hebben jullie een idee? Hypotheekrente is duidelijk, maar mag je (min of meer nogmaals) de eenmalige kosten ook opvoeren?
Let er wel op dat de notariskosten voor het hypotheekdeel wel aftrekbaar zijn, maar de kosten voor de scheiding en verdeling op zichzelf niet. Als het goed is schrijft een notaris om die reden ook 2 facturen uit (als zowel scheiding als huis bij dezelfde geregeld is).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2009 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Dido schreef op maandag 16 maart 2009 @ 20:15:
flipje: als je alles hebt ingevuld mag je de bedragen zo over de beide partners verdelen als voor jullie het gunstigst is. Je kunt het dus ook zo verdelen dat je vrouw een paar tientjes moet betalen (minder dan x bedrag wordt niet geind, dus da's netto 0) en jij een wat lager bedrag terugkrijgt.
Dat is nog een goede suggestie inderdaad, alleen krijg ik de mogelijkheid om te verdelen aan het eind niet. Ik weet wel wat je bedoeld, maar doordat wij verder geen aftrekposten hebben, valt er (denk ik) ook niets te verdelen. Daardoor kan ik dus niet zelf al de bedragen tegen elkaar wegstrepen.

Waar kan ik trouwens vinden wat het minimum bedrag is, vanaf waar het ook echt geind gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globe
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:11
Av4tar schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 09:38:
[...]

is voor mn hypotheek ( doorbetaling van een bepaald bedrag bij arbeidsongeschiktheid)
Av4tar, waar moet je dit ergens invullen? Want ik kan hier ook aanspraak op maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

De aanslag grens is in 2008 bij een op te leggen aanslag is 42 euro.

/edit: bij teruggaaf is die grens 13 euro

[ Voor 50% gewijzigd door Speedy55 op 17-03-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

flipjevandejam schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 10:19:
Dat is nog een goede suggestie inderdaad, alleen krijg ik de mogelijkheid om te verdelen aan het eind niet. Ik weet wel wat je bedoeld, maar doordat wij verder geen aftrekposten hebben, valt er (denk ik) ook niets te verdelen. Daardoor kan ik dus niet zelf al de bedragen tegen elkaar wegstrepen.
Dat klinkt raar, want je zou verwachten dat je de algemene heffingskorting gewoon mag verdelen - dat is het hele idee van het aangifte doen als een van de twee parntners niet of weinig verdient.
Waar kan ik trouwens vinden wat het minimum bedrag is, vanaf waar het ook echt geind gaat worden?
Goede vraag - ik heb het vorig jaar gewoon uitgeprobeerd (het programma geeft aan hoeveel je moet betalen en hoevel ze gaan innen; dat ging ongeveer van 38/0 naar 39/39 of zoiets :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Dido schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:01:
[...]

Dat klinkt raar, want je zou verwachten dat je de algemene heffingskorting gewoon mag verdelen - dat is het hele idee van het aangifte doen als een van de twee parntners niet of weinig verdient.

[...]

Goede vraag - ik heb het vorig jaar gewoon uitgeprobeerd (het programma geeft aan hoeveel je moet betalen en hoevel ze gaan innen; dat ging ongeveer van 38/0 naar 39/39 of zoiets :P )
Die worden automatisch aan de partner toegekend als je zelf de korting niet helemaal verbruikt, maar die kan je niet zomaar schuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Blijkbaar inderdaad, jammer dat je dit dan niet kan schuiven, dit schuiven kan dus alleen als je voldoende aftrekposten hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

flipjevandejam schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:56:
Blijkbaar inderdaad, jammer dat je dit dan niet kan schuiven, dit schuiven kan dus alleen als je voldoende aftrekposten hebt?
Inderdaad en aftrekposten die niet persoonsgebonden zijn dus giften, hypotheekrente, ziektekosten e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Speedy55 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 09:33:

Als je geen ziektekosten gemaakt hebt, dan is de drempel doorgaans te hoog. Beetje gek ook he, als je geen kosten maakt, om ze dan wel af te trekken. Ik heb dat gevoel ook altijd, maar ik kan ook niks anders bedenken. Let op dat je de juiste WOZ invult (dus niet die je in 2009 hebt ontvangen, maar van een jaar eerder. Beetje slim verdelen (die 42 euro in de gaten houden idd) als je een partner hebt, en that's it.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 16:40
Ik heb mijn aangifte al verstuurd, maar nu kom ik erachter dat ik nog een aftrekpost gemist heb. 8)7 |:(
Kan ik mijn aangifte aanpassen en deze nogmaals opsturen zodat de laatste verwerkt gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ja, de laatst opgestuurde aangifte telt! Gewoon nog een keer opsturen, maar dan goed! Een foutje is zo gemaakt. :)

Zie hier.

[ Voor 71% gewijzigd door jelmervos op 18-03-2009 11:01 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 10:37
Ik ben inmiddels drukdoende om al mijn gegevens te verzamelen zodat ik belastingaangifte kan doen. Heb al even contact gehad met de BD en tevens het nodige gelezen op de BD site. Toch resten mij een aantal vragen:

-In de PDF over wat geldt als studiekosten wordt steeds gepraat over een norm bedrag. Is dit niet echter alleen van toepassing wanneer je WEL stufi ontvangt? Ik ontvang dit niet meer (alleen een lening) waardoor die norm berekening niet van toepassing is lijkt me? Kwestie van het collegegeld + studiemateriaal + PC (over 3 jaar) optellen en de drempel van €500 hiervanaf halen?

--> Zag het net al staan eerder in dit topic:

stufi:
je mag als je geen stufi krijgt aftrekken:
12x het normbedrag - stufi - drempel -> In mijn geval dus 12x normbedrag - 0 -500.

-Ik werk er ook nog wat bij en maak hier gebruik van de loonheffingsregeling. Heeft het dan voor het werk met deze regeling dan uberhaubt wel nut om hier aangifte van te doen? Of is dit verplicht alleen krijg ik dan vrij weinig terug?

Het is zo makkelijk om een belastingadviseur in te schakelen maar onder het motto oud gedaan is jong geleerd kan het geen kwaad om zelf de nodige kennis hiervan te hebben :)

[ Voor 8% gewijzigd door Oppie op 18-03-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Oppie schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:40:
Ik ben inmiddels drukdoende om al mijn gegevens te verzamelen zodat ik belastingaangifte kan doen. Heb al even contact gehad met de BD en tevens het nodige gelezen op de BD site. Toch resten mij een aantal vragen:

-In de PDF over wat geldt als studiekosten wordt steeds gepraat over een norm bedrag. Is dit niet echter alleen van toepassing wanneer je WEL stufi ontvangt? Ik ontvang dit niet meer (alleen een lening) waardoor die norm berekening niet van toepassing is lijkt me? Kwestie van het collegegeld + studiemateriaal + PC (over 3 jaar) optellen en de drempel van €500 hiervanaf halen?

--> Zag het net al staan eerder in dit topic:

stufi:
je mag als je geen stufi krijgt aftrekken:
12x het normbedrag - stufi - drempel -> In mijn geval dus 12x normbedrag - 0 -500.

-Ik werk er ook nog wat bij en maak hier gebruik van de loonheffingsregeling. Heeft het dan voor het werk met deze regeling dan uberhaubt wel nut om hier aangifte van te doen? Of is dit verplicht alleen krijg ik dan vrij weinig terug?

Het is zo makkelijk om een belastingadviseur in te schakelen maar onder het motto oud gedaan is jong geleerd kan het geen kwaad om zelf de nodige kennis hiervan te hebben :)
Het heeft altijd nut om aangifte te doen en met één bijbaan en één aftrekpost is het niet meer dan 10 minuten werk.

Op de jaaropgave van je bijbaan kun je zien hoeveel loonheffing is inghouden en wat je totale fiscale loon is. Wanneer de ingehouden loonheffing groter is dan 0 en het fiscale loon niet meer dan circa €6.500 kun je naar alle waarschijnlijkheid geld terugkrijgen.

Vul de aangifte dus gewoon in en kijk wat er uit komt.

Zeker als bijna afgestudeerde (daar ga ik gemakshalve even vanuit) is het doen van aangifte nuttig. Het jaar 2008 kun je in de toekomst wellicht goed gebruiken om te middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn aangifte in februari ingevuld en opgestuurd

Vraag: Wanneer kan de verdiende centjes verwachten?

op de site BD kan ik niks vinden.

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Voor 1 juli krijg je bericht dmv een voorlopig aanslag, en binnen een week gaan ze dan meestal betalen.
/edit: maar pin me hier niet op vast, want vorig jaar werd dit termijn ook doorgeschoven. Maar inprincipe streven ze hiernaar.

[ Voor 38% gewijzigd door Speedy55 op 18-03-2009 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met het versturen en gek genoeg is er niets (of mijn google fu is te zwak, heh) te vinden op het net..

Na de ondertekenen button gedrukt te hebben krijg ik het volgende:

Het is niet gelukt om naar de beveiligde internetsite te gaan voor het ondertekenen en verzenden van uw aangifte.

Er is een probleem in de communicatie met de belastingdienstserver. Probeer het later nog een keer.

Foutdetails:
End of file or no input: An operation was attempted on something that was not a socket.

Nu is dit al het geval sinds vorige week donderdag (3-12-2009).. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus kan rekening houden rond de 15 juni

Dat is nog te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:04:
Ik heb een probleem met het versturen en gek genoeg is er niets (of mijn google fu is te zwak, heh) te vinden op het net..

Na de ondertekenen button gedrukt te hebben krijg ik het volgende:

Het is niet gelukt om naar de beveiligde internetsite te gaan voor het ondertekenen en verzenden van uw aangifte.

Er is een probleem in de communicatie met de belastingdienstserver. Probeer het later nog een keer.

Foutdetails:
End of file or no input: An operation was attempted on something that was not a socket.

Nu is dit al het geval sinds vorige week donderdag (3-12-2009).. Heeft iemand een idee?
Geen idee, gister nog een aangifte verstuurd en dat was goed gegaaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 15:05
Situatie:
Huis 1 + hypotheek 1 verkocht en overdracht bij notaris op 29 augustus.
Huis 2 + hypotheek 2 gekocht en overdracht bij notaris op 15 april
Van 15 april t/m 29 augustus dus 2 huizen en 2 hypotheken gehad.

De hypotheekrente van beide hypotheken kan ik volledig aftrekken, ook gedurende de overlappende periode.
Hoe zit het met de woonforfait? Moet ik in de overlappende periode ook dubbel woonforfait opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pateen75
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07 11:12
Voor het eigenwoningforfait sluit je aan bij de woonperiode. Of je pakt de datum waarop je je hebt ingeschreven op het nieuwe woonadres. Dus stel je bent op je nieuwe woning ingeschreven per 1 augustus, dan geef je dus voor je oude woning bij het forfait aan de periode 1-1 t/m 31-7 en voor de nieuwe woning de periode 1-8 t/ 31-12.

Dus je hoeft geen dubbel woningforfait op te geven!

PSN: xpock Live: xspock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je reactie Jaspertje,

Het geeft me te denken dat het toch aan mijn kant ligt.. Wat raar is aangezien ik het nu op 2 verschillende computers geprobeerd heb (Beide xp, met een uninstall/reinstall, alle virus/firewalls af, zonder router direct naar het modem, kompleet ingetyped vanaf de download, zelfs op wifi van 2 verschillende buren..) maar telkens weer diezelfde fout-melding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand toevallig bekend met onderstaande?

De hypotheekrente van het deel wat van de hypotheek voor een koopsomstorting is gebruikt is
fiscaal niet aftrekbaar. Maakt dit deel dan nog wel onderdeel uit van de eigenwoningschuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pateen75
  • Laatst online: 25-07 11:12
Onder de eigenwoningschuld wordt verstaan de geldlening die is aangegaan voor de financiering van de aankoop, de verbetering en/of het onderhoud van de eigen woning. Het bedrag van de financiering van een koopsom voor andere doeleinden dient daar dus van afgetrokken te worden (als je de letterlijke tekst volgt). Maar ja.....dat doen er maar weinig kan ik je uit ervaring zeggen. Ik neem aan dat de financiering was voor de koopsom van een verzekering of iets dergelijks?

PSN: xpock Live: xspock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08 17:20
Ik heb 15 januari digitaal aangifte gedaan en inmiddels twee maanden verder heb ik nog niets gehoord. Ik kan mij herinneren dat de Belastingdienst een doorlooptijd van zes tot acht weken heeft, maar deze zijn inmiddels verstreken.

Het is een vraag die misschien niet hier thuishoort, maar ook niet echt het openen van een topic waard is. Is de huidige doorlooptijd nog steeds ongeveer twee maanden, of is deze inmiddels verhoogd? Het verhaal van voor 1 april aangifte doen betekent voor 1 juli bericht ontvangen ben ik van op de hoogte, maar ik ga er niet vanuit dat ze pas in juni mijn aangifte hebben verwerkt...

Verder, puur uit interesse... wat in de werkwijze van de Belastingdienst zorgt voor de lange verwerkingstijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn probleem uiteindelijk kunnen oplossen met deze tool:

http://pcgeekdom.com/files/WinsockXPFix.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

DanielB schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 14:05:
Ik heb 15 januari digitaal aangifte gedaan en inmiddels twee maanden verder heb ik nog niets gehoord. Ik kan mij herinneren dat de Belastingdienst een doorlooptijd van zes tot acht weken heeft, maar deze zijn inmiddels verstreken.

Het is een vraag die misschien niet hier thuishoort, maar ook niet echt het openen van een topic waard is. Is de huidige doorlooptijd nog steeds ongeveer twee maanden, of is deze inmiddels verhoogd? Het verhaal van voor 1 april aangifte doen betekent voor 1 juli bericht ontvangen ben ik van op de hoogte, maar ik ga er niet vanuit dat ze pas in juni mijn aangifte hebben verwerkt...

Verder, puur uit interesse... wat in de werkwijze van de Belastingdienst zorgt voor de lange verwerkingstijden?
Ik verwacht niet dat ze voor 1 april iets met jouw aangifte gaan doen, aangezien jij tot die datum een verbeterde versie kunt opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik voor buitengewone aangaven over 2007 nog wat terugkrijgen? Ik zie dat er een bedrag met voorwaarden in de pdf staat die op mij van toepassing zijn over dat jaar, maar waar ik toen niet van wist. Is dat pech gehad of kan ik daar nog een verzoek voor indienen en zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 20:11:
Kan ik voor buitengewone aangaven over 2007 nog wat terugkrijgen? Ik zie dat er een bedrag met voorwaarden in de pdf staat die op mij van toepassing zijn over dat jaar, maar waar ik toen niet van wist. Is dat pech gehad of kan ik daar nog een verzoek voor indienen en zo ja hoe?
Rudedadude in "Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat niet om de basispremie. Of überhaupt de zorgpremie.

Als ik het goed begrijp kan ik gewoon mijn aangifte over 2007 opnieuw insturen via het digitale aangifteprogramma? Of is het niet zo makkelijk?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08 17:20
Dido schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 18:08:
[...]

Ik verwacht niet dat ze voor 1 april iets met jouw aangifte gaan doen, aangezien jij tot die datum een verbeterde versie kunt opsturen.
Ik had het vanuit dat punt nog niet bekeken, maar ik vermoed dat ik ook weinig informatie heb voor hen die op het laatste moment ineens kan veranderen en daardoor niet aan zoiets gedacht heb. :)

Ik was overigens benieuwd naar die vooraf ingevulde digitale aangifte, hoe dat in zijn werk gaat. Tot mijn grote verbazing waren de gegevens in deze aangifte incompleet, ik miste twee of drie entries bij de Loon e.d. in box 1. Betekent dit dat deze informatie gewoon niet is doorgegeven door mijn werkgevers of dien adminstratie?

Ik blijf overigens wel benieuwd naar de doorlooptijden en werkwijzen bij de Belastingdienst, wat betreft het behandelen van de aangiftes en aanvragen. Jammer dat ze geen stages aanbieden gerelateerd aan mijn opleiding :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 20:30:

Als ik het goed begrijp kan ik gewoon mijn aangifte over 2007 opnieuw insturen via het digitale aangifteprogramma? Of is het niet zo makkelijk?
hier lezen hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 20:30:
Maar het gaat wel om het herzien van een reeds definitieve aangifte.
Nee, zo makkelijk is het niet. Zie link van Jaspertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaspertje schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 00:20:
[...]
(ex-partner heeft alle rente voor eigen woning in 2007 (van januari tot aan scheiding) op zich genomen. Hoef ik nu niets in te vullen bij gegevens eigen woning (het was oorspronkelijk woning van ex-partner)?)

Idd, als het goed is heeft hij dan ook de hele waarde van het huis ingevuld en dan hoeft zij dat niet meer.
Ik lees op deze site een vergelijkbare situatie en daar wordt gesproken over ("U" is in mijn geval ex-partner van mijn vriendin :) , "Zij" mijn vriendin):

U antwoordt Nee op de vraag of u de eigen woning voor 100% in eigendom had.
U geeft vervolgens aan dat het 50% eigendom betreft.
Het gevolg is dat het eigenwoningforfait wordt gehalveerd.
U geeft de aftrekbare rente op die u betaald hebt.
U geeft de volledige eigenwoningschuld op.
U voert de 'andere' helft van het eigenwoningforfait op als ontvangen partneralimentatie.

Zij antwoordt Nee op de vraag of u de eigen woning voor 100% in eigendom had.
Zij geeft vervolgens aan dat het 50% eigendom betreft.
Zij geeft de aftrekbare rente op, € 0 dus, die zij betaald heeft.
Zij geeft de volledige eigenwoningschuld op.
(Van het laatste ben ik niet zeker. Misschien moet wel € 0 ingevuld worden, n.l. het deel waarover zij de rente heeft betaald.
Het heeft volgens mij geen gevolgen voor de aanslag).
Zij voert de 'andere' helft van het eigenwoningforfait op als aftrekbare partneralimentatie.

Klopt dit??

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2009 23:47 . Reden: sommige mensen lezen zinnen verkeerd ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
Jouw huidige vriendin en jouw ex-partner hadden samen een huis?
Edit: wat nou verkeerd lezen? :P

[ Voor 19% gewijzigd door Dido op 20-03-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 22:58:
[...]

Ik lees op deze site een vergelijkbare situatie en daar wordt gesproken over ("U" is in mijn geval ex-partner van mijn vriendin :) , "Zij" mijn vriendin):

U antwoordt Nee op de vraag of u de eigen woning voor 100% in eigendom had.
U geeft vervolgens aan dat het 50% eigendom betreft.
U geeft de aftrekbare rente op die u betaald hebt.
U geeft de volledige eigenwoningschuld op.
U voert de 'andere' helft van het eigenwoningforfait op als ontvangen partneralimentatie.

Zij antwoordt Nee op de vraag of u de eigen woning voor 100% in eigendom had.
Zij geeft vervolgens aan dat het 50% eigendom betreft.
Zij geeft de aftrekbare rente op, € 0 dus, die zij betaald heeft.
Zij geeft de volledige eigenwoningschuld op.
(Van het laatste ben ik niet zeker. Misschien moet wel € 0 ingevuld worden, n.l. het deel waarover zij de rente heeft betaald.
Het heeft volgens mij geen gevolgen voor de aanslag).
Zij voert de 'andere' helft van het eigenwoningforfait op als aftrekbare partneralimentatie.

Klopt dit??
Oe, zo goed zit ik er niet in, dus het zou kunnen, maar of het voordeliger is weet ik niet: Betaalde partneralimentatie kan je aftrekken, dus dat is voor je vriendin voordelig, maar ze moet ook belastingbetalen over 50% van het eigenwoningforfait betalen, dus of dat genoeg is weet ik niet. Voor de ex wordt het inkkomen uit parterallimentatie met 4.4% belast, dus die zou dan zeker minder terugkrijgen dan nu Die betaald ook 50% minder eigenwoningforfait, daarvoor geldt dus hetzelfde. als de betaalde belasting over de allimentatie minder is als de 50% eigenwoningforfait waarover hij minder belasting hoeft te betalen, kan het voordelig zijn. Maa zijn aangifte moet ook nog aangepast worden. Vul het allebei in en kijk wat voordeliger voor je vriendin is.

Als ze nog normaal contact hebben, dan zouden ze ook nog een fiscaalpartnerschap aankunnen gaan over 2007, dat zou ook nog voordelig kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Jaspertje op 20-03-2009 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
grrrrr!
Bril + huisapotheek + lenzen zijn bij elkaar 322,40 euro...
Iemand een tip hoe ik net wel over die grens kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Schoonmaakdoekjes, reiskosten naar een arts mag ook?

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker
  • Laatst online: 12:46

Bjorker

Cadillacs rule!

Misschien heb je een aanvullende verzekering?
Die kosten mag je er ook bij optellen.

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Bjorker schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 00:16:
Bij de verklaring staat:
U gaf in 2008 voor uzelf meer dan 325 euro uit aan specifieke uitgaven.
Onder het kopje specifieke uitgaven staat bril/huisapotheek/dieet enz.
Aanvullende verzekering staat onder kopje algemene uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Bjorker schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 00:16:
Die mag je inderdaad opgeven, die tellen alleen niet mee om aan de grens voor de extra chronische zieken aftrek te geraken. En daar werd op gedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffii4life
  • Laatst online: 23-09 02:50
Mensen het volgende,

Ik heb juni 2008 mijn huis gekocht. Mag ik voor de teruggaaf de hypotheekrente aftrekken of mag ik dit pas vanaf volgend jaar? En zo ja mag ik dan gewoon het volle pondje gebruiken ( 12 maanden of vanaf juni )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27
Je mag de betaalde hypotheekrente etc. aftrekken. Dat heeft verder dus niet met tijdsperiodes te maken. Wat je in jaar X betaald, mag je in jaar X aftrekken.

Let er ook op dat je in het eerste jaar de financieringskosten mag aftrekken. Waarschijnlijk heb je van je hypotheekboer of notaris wel een overzicht gekregen welke kosten je mag aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Laatst online: 27-01 18:04
Ik heb bij mijn huidige werkgever te maken met een eigen bijdrage voor privé gebruik van mijn auto, is dit bedrag aftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Radical1980 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:03:
Ik heb bij mijn huidige werkgever te maken met een eigen bijdrage voor privé gebruik van mijn auto, is dit bedrag aftrekbaar?
Ja, maar als het goed is wordt dat al via je loonstrookje verrekend. Je kunt dit dus niet meer bij je belastingaangifte als extra post opnemen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Laatst online: 27-01 18:04
P_de_B schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:07:
[...]

Ja, maar als het goed is wordt dat al via je loonstrookje verrekend. Je kunt dit dus niet meer bij je belastingaangifte als extra post opnemen.
Zoiets dacht ik al, echter hoe kan ik dat controleren? Er is dit jaar namelijk ook al iets fout gegaan met de bepaling van de cataloguswaarde, dus ik ben wat voorzichtig. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Radical1980 op 23-03-2009 15:14 . Reden: Uitbreiding bericht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een student en volg een Hbo-opleiding, de opleiding is erkend door het ministerie.
Ik ontvang naast een basisbeurs ook een aanvullende beurs. Deze aanvulling krijg ik omdat mijn moeder te weinig verdient. Ik heb het studiejaar 2200 euro uitgegeven aan mijn studie.

Moet ik bij de aftrekpost studiekosten ook de aanvullende beurs meerekenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-10 12:40
helaas wel ja, voor de belasting is er geen verschil in thuiswonend, uitwonend en/of aanvullend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaspertje schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 08:24:
[...]

Oe, zo goed zit ik er niet in, dus het zou kunnen, maar of het voordeliger is weet ik niet: Betaalde partneralimentatie kan je aftrekken, dus dat is voor je vriendin voordelig, maar ze moet ook belastingbetalen over 50% van het eigenwoningforfait betalen, dus of dat genoeg is weet ik niet. Voor de ex wordt het inkkomen uit parterallimentatie met 4.4% belast, dus die zou dan zeker minder terugkrijgen dan nu Die betaald ook 50% minder eigenwoningforfait, daarvoor geldt dus hetzelfde. als de betaalde belasting over de allimentatie minder is als de 50% eigenwoningforfait waarover hij minder belasting hoeft te betalen, kan het voordelig zijn. Maa zijn aangifte moet ook nog aangepast worden. Vul het allebei in en kijk wat voordeliger voor je vriendin is.

Als ze nog normaal contact hebben, dan zouden ze ook nog een fiscaalpartnerschap aankunnen gaan over 2007, dat zou ook nog voordelig kunnen zijn.
Pfoe, nu zit ik weer met een vraagstuk: de ex-partner van mijn vriendin is in het huis blijven wonen. Nu zie ik in de toelichting bij "Eigenwoningforfait in bijzondere situaties" dat dit van toepassing is indien: "U verliet uw eigen woning en uw voormalige fiscale partner bleef in de woning wonen". Dat is dus inderdaad het geval en in de "diepere" toelichting staat vervolgens dat de woning onder bepaalde voorwaarden nog onder de eigenwoningregeling valt. Moet ik hier nu iets invullen of moet ik alleen voor dat deel van het jaar dat zij nog partners waren een eigendoms% van 50% van de WOZ waarde invullen bij de periode in het jaar dat de woning volledig in eigendom was (Dus niet bij "Eigenwoningforfait in bijzondere situaties")? Als ik dit laatste doe, krijg ik een melding dat het huis slechts een deel van het jaar in bezit was en dat mogelijk de woning verkocht zou zijn...

Verder krijg ik de vraag om inkomensgegevens van de ex-partner. Is het verplicht/wijs deze in te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ari3 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:29:
Ik heb nog onbenutte jaarruimte (=reserveringsruimte) en vraag me af wat fiscaal voordeliger is:

1. Herziening doen van de aangiften van voorgaande jaren en dan de jaarruimte maximaal benutten.
2. Reserveringsruimte berekenen en als aftrekpost in de aangifte van 2008 opvoeren.
Klinkt interessant, maar ik heb geen idee wat "jaarruimte" is... Iemand een idee?
argro schreef op maandag 09 maart 2009 @ 11:03:
[...]
Bril, steunzolen, looprek, uitgaven boven het verplichte eigen risico, niet verzekerde uitgaven, et cetera.

Het zou vreemd zijn wanneer jan en alleman boven de drempel voor ziektekosten zou komen, dan hadden ze net zo goed het belastingtarief kunnen verlagen. De bedoeling van zo'n aftrekpost is juist dat mensen die dat nodig hebben een extra tegemoetkoming op het gebied van ziektekosten krijgen. Iemand die, behalve zijn huisapotheek, geen kosten maakt heeft zo'n een extra tegemoetkoming op het gebied van ziektekosten niet nodig.
Ik kwam er bij het invullen pas achter hoe RIANT die rekening is, zelfs in een lage belastingschijf zou 325 euro bril me geld opleveren... Welke ambtenaar heeft verzonnen dat:
-325 euro aftrekpost aftrekbaar is (logisch)
-hier 113% bij wordt opgetelt als "extraatje" (waarom? Het zijn geen echt gemaakte kosten!)
-dit nog 821 euro extra aftrek oplevert
M.a.w.: een bril van 325 euro kopen en desnoods nooit gebruiken geeft zo'n 1500 euro aftrekposten, wat natuurlijk he-le-maal belachelijk is... Ik dacht vorig jaar dat 325 euro bril 821 euro aftrek zou opleveren, als ik dit geweten had, had ik wel een bril gekocht....
Maar ik snap het simpelweg niet: aftrekposten voor daadwerkelijke kosten is prima, maar EXTRA geven, wie verzint zoiets? Een ambtenaar die een bril nodig had gok ik...?

[ Voor 60% gewijzigd door RemcoDelft op 24-03-2009 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
RemcoDelft schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:46:
[...]

Klinkt interessant, maar ik heb geen idee wat "jaarruimte" is... Iemand een idee?
Jaarruimte of reserveringsruimte wordt gebruikt om te berekenen hoeveel lijfrentepremie afgetrokken mag worden.

De jaarruimte is het tekort dat u in het betreffende jaar heeft opgelopen. Dit wordt berekend met de volgende formule:

Maximale jaarruimte-aftrek = (0,17 x (I - 10.571 euro)) - (7,5 x P)

waarbij:
I = het totale inkomen (het loon, structurele winstdeling, provisieregeling, en/of auto van de zaak)
P = de opgeboude pensioenrechten

oftewel:

Maximale jaarruimte-aftrek = (lijfrentepremie-aftrek x premiegrondslag) - (maximale lijfrente-aftrek x opgebouwde pensioenrechten)

bron: www.zibb.nl
[...]

Ik kwam er bij het invullen pas achter hoe RIANT die rekening is, zelfs in een lage belastingschijf zou 325 euro bril me geld opleveren... Welke ambtenaar heeft verzonnen dat:
-325 euro aftrekpost aftrekbaar is (logisch)
-hier 113% bij wordt opgetelt als "extraatje" (waarom? Het zijn geen echt gemaakte kosten!)
-dit nog 821 euro extra aftrek oplevert
M.a.w.: een bril van 325 euro kopen en desnoods nooit gebruiken geeft zo'n 1500 euro aftrekposten, wat natuurlijk he-le-maal belachelijk is... Ik dacht vorig jaar dat 325 euro bril 821 euro aftrek zou opleveren, als ik dit geweten had, had ik wel een bril gekocht....
Maar ik snap het simpelweg niet: aftrekposten voor daadwerkelijke kosten is prima, maar EXTRA geven, wie verzint zoiets? Een ambtenaar die een bril nodig had gok ik...?
Het is ook niet voor niets dat de regeling in 2008 voor het laatst was.

Volgens mij heeft men zich een beetje op de gevolgen van het verlagen van de drempel in combinatie met de 113% en chronisch zieken regeling verkeken.

[ Voor 38% gewijzigd door argro op 24-03-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik maart vorig jaar een appartement gekocht en loop ondanks dat ik het al globaal ingevuld had stuk op het volgende waar ik na veel googlen niet echt n antwoord op kan vinden.

Ik het veld 'aankoopkosten woning' kun je diverse dingen invullen waaronder notariskosten, maar wat kun je hier nu onder rekenen want ik lees alleen maar wat je niet kunt invoeren. En vallen de kosten voor NHG onder overige kosten of niet :? Ik vind dit nergens terug in de Help-functie die ik al meerdere malen doorgelezen heb. Iemand die me dit kan vertellen :?

edit: het bedrag aankoopkosten woning lijkt eigenlijk helemaal geen invloed uit te oefenen op de bedragen die we terugkrijgen :?

[ Voor 10% gewijzigd door Cartman! op 24-03-2009 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit je niet onder een drempel dan?
Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.