Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://headlines.nos.nl/documents/79/c7/79c7fcb4308062a87f5f9780589868d7.small.jpg

De belastingen. Ze zijn nooit leuk, maar goed het moet toch.
Vanaf januari 2012 kan je aangifte doen over dit jaar. Het is belangerijk om te weten wat je wel en niet terug kan vragen. Omdat bijna niemand op de belastingdienst site kijkt, hier een kort overzicht wat je terug kan vragen:

Vakantiebaan
Vakantiebaan of (bij)baan gehad? Was je toen 29 jaar of jonger? Dan krijg je waarschijnlijk belasting terug.
Je werkgever heeft de belasting ingehouden op je loon. De te veel ingehouden belasting kun je via ons terugkrijgen. En dat kan aardig oplopen, soms wel tot enkele honderden euro's.
Over welke jaren geld terug?
Belasting terugvragen kan tot maar liefst 5 jaar terug. Dus niet alleen over 2010, maar ook over de jaren 2009, 2008, 2007 en 2006. Het is makkelijk en je kunt het digitaal doen.

Geld Terug?
Als je werkt of een uitkering krijgt, dan betaal je belasting. Je werkgever of je uitkeringsinstantie houdt die belasting automatisch in op je loon of je uitkering. Zij betalen de belasting aan ons. Dit is de loonheffing.
Soms heb je te veel belasting betaald. Bijvoorbeeld als je niet het hele jaar werkt of als je inkomen per maand wisselt. Dat te veel betaalde bedrag kun je via ons terugvragen.
Digitaal geld terugvragen
Met het aangifteprogramma vraag je digitaal geld terug. Je hebt hiervoor een DigiD-inlogcode nodig. Een DigiD-inlogcode vraag je aan via www.digid.nl. Voordat je je DigiD-inlogcode hebt, kun je het aangifteprogramma al helemaal invullen en zien hoeveel geld je terugkrijgt. Je kunt hierin de gegevens overnemen die je hebt ingevuld in het programma Krijg je geld terug?. Dan hoef je jouw aangifte daarna alleen nog te ondertekenen en te verzenden met je DigiD-inlogcode.

Zorgtoeslag
Ben je 18 jaar of ouder? Dan kun je misschien zorgtoeslag krijgen, dit kan wel oplopen tot € 835 per jaar! Zorgtoeslag kun je bij ons aanvragen.
Wat is zorgtoeslag?
Iedereen van 18 jaar of ouder moet een zorgverzekering hebben. De kans is groot dat je dan in aanmerking komt voor zorgtoeslag. Zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten van je zorgverzekering. Je kunt bijna € 70 per maand aan toeslag krijgen. Om zorgtoeslag te krijgen, moet je natuurlijk wel aan een paar voorwaarden voldoen.
Kan ik het krijgen?
[list]
Om zorgtoeslag te krijgen, moet je:
  • 18 jaar of ouder zijn
  • een Nederlandse zorgverzekering hebben
  • niet te veel verdienen
  • de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning hebben
Je moet 18 jaar of ouder zijn om zorgtoeslag te kunnen krijgen. Als je 18 jaar wordt, kun je vanaf de maand na je verjaardag zorgtoeslag krijgen. Vanaf die maand moet je namelijk voor je zorgverzekering betalen. Als je bijvoorbeeld in augustus 18 jaar wordt, kun je vanaf september zorgtoeslag krijgen.

En dan nog het verschil
Je verdient een brutoloon, maar dat is niet het bedrag dat je krijgt. Van je brutoloon betaalt je werkgever voor jou alvast belasting. Ook betaalt hij premies voor (sociale) verzekeringen, zoals voor werkloosheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid. Het loon dat je op je rekening krijgt gestort en kunt uitgeven, heet nettoloon.

Extra Informatie
Om een juiste financieel te krijgen is het handig dat je een administratie aanmaakt.
Maak een map aan (niet op de computer, maar in het echt) en doe daar je loonstrookjes, facturen en overzichtjes in. Maak alle post die je krijgt van het rijk open. Doe dit ook als je post krijgt van het UWV of van je werkgever. Hierin staat vaak informatie in over geld.
Nog een belangrijke tip: Doe aangifte wat je heb verdiend: LAAT JE NIET KAAL PLUKKEN, VRAAG JE GELD TERUG WAAR JE RECHT OP HEB.

Bron, mijn vader en de belastingdienst site.

Meer informatie Belasting voor jongeren

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Toffe opening, maar zoiets hebben we volgens mij al in Werk en Inkomen :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Gelijk maar aan de vraag die ik al een tijd heb willen stellen :P Wat is je verzamelinkomen precies? Volgens de belastingdienst is die niet gelijk aan je netto inkomen, maar alles wat je erbij krijgt (behalve zorgtoeslag, huurtoeslag stufi etc).

Dus ik neem aan dat er alleen wat schenken e.d. bij komen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Verzamelinkomen is het inkomen wat je totaal verdiend
Voorbeeld: Je werkt bij Bedrijf X en vangt iedere maand 100 euro
Je krijgt een wajong uitkering en vangt daar : 150 euro
Verzamelinkomen is dus 250 euro.

Studiefinanciering valt hier niet onder, omdat dit een soort sponsoring is van het rijk.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 23:16
Ik weet niet helemaal of dit topic levensvatbaar zal blijken, maar gezien de moeite die in de topicstart is gestoken geven we het een kans :)

SG->WI + titelchange

Het is echter niet de bedoeling een groot belastingtopic hiervan te maken. Daarom beperking tot belastingaangifte 2011. Uitgebreidere vragen dus ajb in een separaat topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:16

ptjuh

New day, same old shit

Ik zou als ik de topic starter was wat meer informatie halen uit de voorgaande belastingaangifte topics hier op werk en inkomen... Dan wordt je verhaal nog breder en uitgebreider.. En zal je topic niet doodbloeien maar zeker tot halverwege volgend jaar doorlopen :)

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Megamind schreef op maandag 26 september 2011 @ 22:04:
Gelijk maar aan de vraag die ik al een tijd heb willen stellen :P Wat is je verzamelinkomen precies? Volgens de belastingdienst is die niet gelijk aan je netto inkomen, maar alles wat je erbij krijgt (behalve zorgtoeslag, huurtoeslag stufi etc).

Dus ik neem aan dat er alleen wat schenken e.d. bij komen??
Ten eerste moet je onderscheid maken tussen bruto inkomen, netto inkomen en belastbaar inkomen.

* Bruto is het loon wat je met een werkgever afspreekt. Daar moeten nog belastingen en werknemerspremies vanaf.
* Netto is wat er daarna overblijft en je op je bankrekening ziet verschijnen.
* Belastbaar inkomen: is de grondslag waarop de loonbelasting en inkomstenbelasting wordt bepaald. Je balastbaar inkomen wordt voornamelijk bepaald door je bruto inkomen, maar dan worden aftrekposten eraf gehaald (denk aan ingehouden pensioenpremie) en bijtellingen erbij geteld (bijvoorbeeld privegebruik leaseauto).

Verzamelinkomen is je belastbaar inkomen, maar dan opgeteld van alle drie de boxen. Je inkomen uit werk en woning (box 1), inkomen uit vennootschappen (box 2) en inkomen uit sparen en beleggen (box 3). Het verzamelinkomen wordt wel gezien als de maat voor hoeveel je totaal verdient, en gebruikt als norm voor berekening van bijvoorbeeld toeslagen.

Toeslagen en studiefinanciering tellen niet mee in het belastbaar inkomen, dus ook niet in het verzamelinkomen. Ontvangen erfenissen, giften en prijzen uit loterijen tellen ook niet mee (deze worden anders belast).
Nivida_intel schreef op maandag 26 september 2011 @ 22:08:
Voorbeeld: Je werkt bij Bedrijf X en vangt iedere maand 100 euro
Je krijgt een wajong uitkering en vangt daar : 150 euro
Verzamelinkomen is dus 250 euro.
Dit klopt, onder de volgende voorwaarden:
- "je vangt" moet slaan op het belastbaar inkomen, niet op brutoloon of nettoloon.
- je hebt geen inkomsten in box 2 of box 3 en geen persoonsgebonden aftrekposten in box 1.

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 27-09-2011 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Klopt helemaal wat hierboven staat.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22

Cyphax

Moderator LNX
Wij kregen vorige week een brief van de belastingdienst. Over 2010 vinden ze ineens dat we (mijn vriendin en ikzelf) niet meer kunnen kiezen om fiscaal partners te zijn, behalve als je voldoet aan een van de drie voorwaarden. Komen ze nou pas mee! Iemand anders dat ook gehad en misschien meer info?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een snelle Google op "fiscaal partnerschap 2010" geeft een aantal hits. Een daarvan:

http://www.mistermoney.nl/ongehuwd-samenwonenden-let-op.asp

De pagina is gedateerd op 8-1-2010. Kennelijk was deze informatie dus wel tijdig beschikbaar. Of de belastingdienst een grote voorlichtingscampagne heeft gehouden, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dus ze hadden die brief gewoon eerder moeten sturen I suppose, daar hebben ze 9 maanden de tijd voor gehad. Het op een website zetten is niet hetzelfde als mensen ergens op attenderen. Ik heb nog nooit gehoord van mistermoney.nl bijvoorbeeld. Maar wel fijn dat het in elk geval niet onlangs pas beslist is, en dank voor de link!
Nou kijken of ons kind, dat over max 2 weken wel geboren gaat worden dan meetelt. Er staat wel bij dat, als je samen een kind hebt, zij weer wel fiscaal partner is, maar niet of het kind er op 1 januari 2010 al had moeten zijn.

Sowieso laat ik de belastingaangifte altijd doen door iemand die er, itt mijzelf, wel verstand van heeft, dus we zien het wel ergens in april ofzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mistermoney is niet de site van de belastingdienst, maar gewoon de eerste pagina waarop deze informatie stond en een publicatiedatum :)

Wat betreft informatievoorziening door de belastingdienst ben ik het met je eens. Formeel zul je echter weinig kunnen uithalen. Ze zijn niet verplicht om brieven te sturen van elke wijziging in belastingrecht of uitvoeringsrichtlijnen. Ze zetten het in de staatscourant en voor de service op hun website en daarmee voldoen ze imho al aan de wet.

Wat betreft je kind (veel sterkte en alvast proficiat ;) ), die had je niet in belastingjaar 2010 dus die zal pas vanaf 2011 meetellen in je fiscaal partnerschap.

Verwijderd

Hello everyone,

Sorry but I don't speak much of Dutch!

I was wondering if anybody has been having trouble submitting the zorgtoeslag 2011 with Windows. After I fill my DigiD login and click on "Verzenden", after Authenticeren an error message "Verzenden is mislukt (3003). Zie 'Help'". I checked the help for this code and it says it's probably a problem in the communication with the belastingdienstserver. I've tried a few times later during the day and still no success yet.

Is there anybody with similar problem?

Alvast bedankt!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
t_captain schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 13:30:
Mistermoney is niet de site van de belastingdienst, maar gewoon de eerste pagina waarop deze informatie stond en een publicatiedatum :)
I know, dat was het punt eigenlijk ook wel. :)
Formeel zul je echter weinig kunnen uithalen. Ze zijn niet verplicht om brieven te sturen van elke wijziging in belastingrecht of uitvoeringsrichtlijnen. Ze zetten het in de staatscourant en voor de service op hun website en daarmee voldoen ze imho al aan de wet.
Op zich is zelfs dat niet erg, ik wil het best elk jaar even nakijken. Maarja, dan moet je eigenlijk eerst een keer je hoofd stoten (dat is in dit geval al overdreven gesteld zelfs). :)
Wat betreft je kind (veel sterkte en alvast proficiat ;) ), die had je niet in belastingjaar 2010 dus die zal pas vanaf 2011 meetellen in je fiscaal partnerschap.
Dank je!
Ben ik nog in de war met het jaartal ook. :+ Ik bedoelde natuurlijk 2011. Van 2010 is de aangifte in april gedaan. :)
Dus ben benieuwd of het kind dus voor dit jaar toch mee zal tellen. De zwangerschap begon immers wel in januari.

• t_captain
Volgens mij zijn jullie gewoon fiscaal partner in 2011 vanwege het feit dat je samen met jullie kind een huishouden voeren. Dat deze situatie niet het hele jaar heeft geduurd, doet daar volgens mij niets aan af.

Check mijn bewering even met de belastintelefoon.

Als ik ongelijk zou hebben, zou het verstandig kunnen zijn om een samenlevingscontract op te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
t_captain schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 09:56:
[...]

Ten eerste moet je onderscheid maken tussen bruto inkomen, netto inkomen en belastbaar inkomen.

* Bruto is het loon wat je met een werkgever afspreekt. Daar moeten nog belastingen en werknemerspremies vanaf.
* Netto is wat er daarna overblijft en je op je bankrekening ziet verschijnen.
* Belastbaar inkomen: is de grondslag waarop de loonbelasting en inkomstenbelasting wordt bepaald. Je balastbaar inkomen wordt voornamelijk bepaald door je bruto inkomen, maar dan worden aftrekposten eraf gehaald (denk aan ingehouden pensioenpremie) en bijtellingen erbij geteld (bijvoorbeeld privegebruik leaseauto).

Verzamelinkomen is je belastbaar inkomen, maar dan opgeteld van alle drie de boxen. Je inkomen uit werk en woning (box 1), inkomen uit vennootschappen (box 2) en inkomen uit sparen en beleggen (box 3). Het verzamelinkomen wordt wel gezien als de maat voor hoeveel je totaal verdient, en gebruikt als norm voor berekening van bijvoorbeeld toeslagen.

Toeslagen en studiefinanciering tellen niet mee in het belastbaar inkomen, dus ook niet in het verzamelinkomen. Ontvangen erfenissen, giften en prijzen uit loterijen tellen ook niet mee (deze worden anders belast).

[...]

Dit klopt, onder de volgende voorwaarden:
- "je vangt" moet slaan op het belastbaar inkomen, niet op brutoloon of nettoloon.
- je hebt geen inkomsten in box 2 of box 3 en geen persoonsgebonden aftrekposten in box 1.
Bedankt voor je antwoord, had het al gelezen maar zag nu op een site staan dat het verzamelinkomen ook het inkomen van je partner is! Ik ben getrouwd en studeer nog en de studiefinanciering moet je stoppen als je meer dan 13k verdient, nu zat ik vorig jaar met bijwerken net niet aan, maar als ze het inkomen van mijn partner meetellen sta ik een flinke aanslag te wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:24:
Wij kregen vorige week een brief van de belastingdienst. Over 2010 vinden ze ineens dat we (mijn vriendin en ikzelf) niet meer kunnen kiezen om fiscaal partners te zijn, behalve als je voldoet aan een van de drie voorwaarden. Komen ze nou pas mee! Iemand anders dat ook gehad en misschien meer info?
de voorwaarden

Je vriendin aanmelden bij je pensioenfonds kan alleen als je een samenlevingscontract hebt. Binnen nu en drie maanden wordt 't lastig om een kind te krijgen :P, dus blijft over een samenlevingscontract a 500 euro, of geen fiscaal partner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dr snuggles schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:00:
[...]

de voorwaarden

Je vriendin aanmelden bij je pensioenfonds kan alleen als je een samenlevingscontract hebt.
En een pensioenfonds maar daar ontbreekt het al aan. :D
(IT-sector)
Binnen nu en drie maanden wordt 't lastig om een kind te krijgen :P,
Nietes, volgende week zondag zeg ik je!
dus blijft over een samenlevingscontract a 500 euro, of geen fiscaal partner zijn.
Dat is duurder dan trouwen (350 euro), apart. :+
Maar omdat de kleine er komt wachten we daar even mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 11:52:
Hello everyone,

Sorry but I don't speak much of Dutch!

I was wondering if anybody has been having trouble submitting the zorgtoeslag 2011 with Windows. After I fill my DigiD login and click on "Verzenden", after Authenticeren an error message "Verzenden is mislukt (3003). Zie 'Help'". I checked the help for this code and it says it's probably a problem in the communication with the belastingdienstserver. I've tried a few times later during the day and still no success yet.

Is there anybody with similar problem?

Alvast bedankt!
Alright, on that day, i have the same trouble on that day. I think they have trouble with the server. A day later, the trouble was gone!!

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 00:14
t_captain schreef op woensdag 28 september 2011 @ 12:59:
Volgens mij zijn jullie gewoon fiscaal partner in 2011 vanwege het feit dat je samen met jullie kind een huishouden voeren. Dat deze situatie niet het hele jaar heeft geduurd, doet daar volgens mij niets aan af.

Check mijn bewering even met de belastintelefoon.

Als ik ongelijk zou hebben, zou het verstandig kunnen zijn om een samenlevingscontract op te stellen.
In de wet inkomstenbelasting onder art.1.2 lid 2 staat dat wanneer je voor een deel van het jaar als partner wordt aangemerkt (bijvoorbeeld bij het krijgen van een kind), je wanneer je in de andere periodes van dat jaar eveneens op hetzefde adres bent ingeschreven, je deze periodes ook fiscaal partner bent (het hele jaar dus). Je bent dus over 2011 verplicht fiscaal partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik val onder de langstudeerdersregeling vanaf volgend collegejaar, dus moet 3k extra betalen. Aangezien ik de studie in deeltijd doe neem ik altijd alle studiekosten mee in de aangifte, en krijg hier een leuk bedrag voor terug. Maar nu vroeg ik mij af of ik die "boete" ook mee kan nemen, volgens mij wel wat het is toch gewoon collegegeld?? Dat zou de pijn nog iets verzachten.. kom dan na aftrek van belasting uit op 1700 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 18-12-2011 12:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Vrijwilligerswerk> Een lagere belasting schaal kan soms binnen bereik liggen. Ikzelf ben wel eens net an in een hogere schaal terecht gekomen maar doordat ik een groot bedrag kon aftrekken als vrijwilligerswerk viel het uiteindelijk mee. de limiet is nochtans 1500 euro die je kan aftrekken. Donaties maar ook meedoen aan onderzoeken telt.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:39:
Ik val onder de langstudeerdersregeling vanaf volgend collegejaar, dus moet 3k extra betalen. Aangezien ik de studie in deeltijd doe neem ik altijd alle studiekosten mee in de aangifte, en krijg hier een leuk bedrag voor terug. Maar nu vroeg ik mij af of ik die "boete" ook mee kan nemen, volgens mij wel wat het is toch gewoon collegegeld?? Dat zou de pijn nog iets verzachten.. kom dan na aftrek van belasting uit op 1700 euro.
Lijkt me wel. Die "boete" is toch verwerkt als zijnde een hoger tarief collegegeld? Sterker nog, is die EUR 1.768? niet juist een van overheidswege gereduceerd tarief van het werkelijke bedrag aan collegegeld? Zou erg raar zijn als je (op het moment dat je geen recht hebt op die korting) uitsluitend het gereduceerde tarief zou mogen opvoeren als werkelijke studiekosten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorlopig uit mijn hoofd die ik kan terug krijgen:

Inkomensafhankelijke combinatie korting.
Studiekosten
gedeelte HRA
Notaris en kadaster kosten (als het hopelijk dit jaar nog passeert)

Toch een leuke terug gave van rond de 3000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In feite betaal je gewoon 'extra' veel collegegeld en zolang het collegegeld bij de aftrekbare studiekosten hoort is het fiscaal aftrekbaar. Bovendien verlaagt men vanaf 2012 de drempel van €500 naar €250, zodat het belastingvoordeel in het vervolg nog groter zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 08-01-2012 19:59 . Reden: linkspam verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ROFLASTC schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:42:
Vrijwilligerswerk> Een lagere belasting schaal kan soms binnen bereik liggen. Ikzelf ben wel eens net an in een hogere schaal terecht gekomen maar doordat ik een groot bedrag kon aftrekken als vrijwilligerswerk viel het uiteindelijk mee. de limiet is nochtans 1500 euro die je kan aftrekken. Donaties maar ook meedoen aan onderzoeken telt.
Weet iemand hier wellicht meer over?
Ik steek redelijk wat uren/kilomters in vrijwilligerswerk.
Er wordt geen vergoeding aangeboden dus ik krijg er qua €'s helemaal niks voor.
Alle kosten die ik maak zijn dus in princiepe giften heb ik begrepen.

Echter heb ik wisselende verhalen gehoord & gelezen.
Mag je nu wel/niet je uren die je erin steekt opgeven? Want dan zijn er dan nogal wat en hoe bereken je wat je hieraan mag opgeven?
Gereden km's á 0,19 mag je wel weer opgeven heb ik begrepen (toch al bijna €300,- in mijn geval).

Goed, of ik wat terugkrijgt hangt natuurlijk ook af van je inkomen.
Maar ja, alle beetjes helpen, niet waar? :)

En nog wat anders, ik krijg nu alles in 1x terug per jaar.
Hoe kun je dat laten omzetten in een maandelijkse vergoeding. Dat gaat dan opvoorhand, kans is dan dat je natuurlijk later iets terug moet geven of wellicht nog iets extra's krijgt. Maar kan op de site van de belastingdienst niet vinden hoe je dit nu kan regelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:59:
[...]

Weet iemand hier wellicht meer over?
Ik steek redelijk wat uren/kilomters in vrijwilligerswerk.
Er wordt geen vergoeding aangeboden dus ik krijg er qua €'s helemaal niks voor.
Alle kosten die ik maak zijn dus in princiepe giften heb ik begrepen.

Echter heb ik wisselende verhalen gehoord & gelezen.
Mag je nu wel/niet je uren die je erin steekt opgeven? Want dan zijn er dan nogal wat en hoe bereken je wat je hieraan mag opgeven?
Gereden km's á 0,19 mag je wel weer opgeven heb ik begrepen (toch al bijna €300,- in mijn geval).

Goed, of ik wat terugkrijgt hangt natuurlijk ook af van je inkomen.
Maar ja, alle beetjes helpen, niet waar? :)

En nog wat anders, ik krijg nu alles in 1x terug per jaar.
Hoe kun je dat laten omzetten in een maandelijkse vergoeding. Dat gaat dan opvoorhand, kans is dan dat je natuurlijk later iets terug moet geven of wellicht nog iets extra's krijgt. Maar kan op de site van de belastingdienst niet vinden hoe je dit nu kan regelen.
vziw hangt het af van: Maatschappelijk nut en of de uren te relateren zijn aan jouw werk of studie. Meer precies of je ook geld met het werk had kunnen verdienen maar het vrijwillig deed. Ikzelf heb een fotocursus/dagje vrijwilliggedaan. Het ging over niks bijzonders maar ik geef het wel op.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ROFLASTC schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:38:
Ikzelf heb een fotocursus/dagje vrijwilliggedaan. Het ging over niks bijzonders maar ik geef het wel op.
Wat geef je dan op?

Kosten voor vrijwilligerswerk zijn niet aftrekbaar.
Giften aan goede doelen is aan een hele set strikte voorwaarden gebonden.
(Onkosten)vergoedingen voor vrijwilligerswerk zijn slechts onder hele strikte voorwaarden belastingvrij.

Soms kan er een constructie gemaakt worden waarbij een (onkosten)vergoeding voor vrijwilligerswerk gegeven wordt en deze direct teruggeschonken wordt. Het eerste vindt dan belastingvrij plaats terwijl het tweede aftrekbaar is. Voor deze constructie moet je aan beide sets voorwaarden voldoen! Voorwaarden voor aftrekbaarheid van donaties aan goede doelen en onbelaste vrijwilligerswerkvergoedingen zijn te vinden op de site van de belastingdienst.
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:59:
ROFLASTC schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:38:
Ikzelf heb een fotocursus/dagje vrijwilliggedaan. Het ging over niks bijzonders maar ik geef het wel op.
Beide gevallen komen vrijwel zeker niet in aanmerking voor aftrek.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 08-01-2012 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarop baseer je dat dan?
Als ik dit lees, mag ik gewoon mijn km's opgeven als 'gift'.
http://www.belastingdiens...illigers-04.html#P77_7230

Qua uren, ik steek wat uren in het maken van foto's en het uitzoeken/bewerken daarvan.
Die uren had ik ook elders betaald kunnen krijgen.
Gaat om zo'n 6 uur fotograferen en 12 uur uitzoeken/bewerken, etc. En dat x10 per jaar.
http://www.belastingdiens...illigers-05.html#P82_7967

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:59:
Waarop baseer je dat dan?
Als ik dit lees, mag ik gewoon mijn km's opgeven als 'gift'.
http://www.belastingdiens...illigers-04.html#P77_7230
Lees het nog eens nauwkeurig. Daar staat dat de organisatie een onbelaste vergoeding mag geven. Dat heeft niets te maken met een aftrekbare gift!
Qua uren, ik steek wat uren in het maken van foto's en het uitzoeken/bewerken daarvan.
Die uren had ik ook elders betaald kunnen krijgen.
Gaat om zo'n 6 uur fotograferen en 12 uur uitzoeken/bewerken, etc. En dat x10 per jaar.
http://www.belastingdiens...illigers-05.html#P82_7967
Zelfde als hierboven.

Als dit soort spul aftrekbaar was dan hadden we hier in huis over de afgelopen jaren wel meer dan 10k af kunnen trekken en dat is echt niet zo ;) (Eerder het tegenovergestelde, want de wel verkregen vergoeding zat tegen het maximum aan waarbij je eerst met de belastinginspecteur moet babbelen.)

De enige mogelijkheid is de constructie die ik hierboven aanhaalde, maar dat gaat zeer waarschijnlijk niet werken omdat het geen erkend goed doel betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Rukapul schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:48:
[...]Beide gevallen komen vrijwel zeker niet in aanmerking voor aftrek.
Ik dacht al, wanneer reageert 'ie weer eens :) .

Ik heb wat werk gedaan wat niet meer dan 150 per maand was en niet meer dan 1500 per jaar. Wat ik wil aftrekken. Onderdeel van de 1500 is een afgewezen vrijwilligersvergoeding* voor een foto dagje om te voorkomen dat ik in een hogere schaal zou komen.

*fotodagje was voor de werkgever en die is ook een ANBI

[ Voor 22% gewijzigd door ROFLASTC op 09-01-2012 00:55 . Reden: leesbaarheid.... ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De organisatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe is een ANBI.
En geeft 0,0 aan de vrijwilligers qua vergoedingen.

Als ik hier lees:
http://www.belastingdiens...n/giften-06.html#P81_5872
U kunt geen vergoeding krijgen voor gemaakte kosten
Maakt u kosten die volgens maatschappelijke opvattingen vergoed horen te worden? Maar kunt u de gemaakte kosten niet vergoed krijgen door de slechte financiële situatie van de ANBI? Dan mag u deze kosten aftrekken als een gewone gift.

Kosten die volgens maatschappelijke opvattingen vergoed horen te worden, zijn bijvoorbeeld:

reiskosten
portokosten
kosten voor enveloppen, papier of inkt
auto- en taxikosten (voor autokosten geldt een vast bedrag)
Auto- en taxikosten
Voor autokosten die u niet hebt gedeclareerd, telt u een vast bedrag van € 0,19 (voor autokosten van 2009 tot en met 2011) per kilometer mee. Voor taxikosten telt u de werkelijke kosten mee.
Kan ik toch gewoon die KM's opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:49
Volgens mij wel, zolang je het maar kan aantonen natuurlijk...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
ROFLASTC schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:42:
Maakt weinig uit omdat je alleen over het bedrag boven de drempel het nieuwe tarrief betaald. Als je een schaal lager zit omdat je 1500 kan aftrekken scheelt dat alleen belasting over die 1500 niet over de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Shadowhawk00 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 08:54:
[...]

Maakt weinig uit omdat je alleen over het bedrag boven de drempel het nieuwe tarrief betaald. Als je een schaal lager zit omdat je 1500 kan aftrekken scheelt dat alleen belasting over die 1500 niet over de rest.
Het gaat mij er ook om dat de voorspellingen voor volgend jaar niet aanpassen. Als ik dit jaar net an in een hogere schaal zit doet dat wellicht wat voor een zorgtoeslag etc. Ik ben wat dat betreft eeen sucker voor voorspelbaarheid. Ik had ook ooit de situatie dat ik in de ene maand moest nabetalen en in e volgende maan subiet een voorheffing kreeg voor volgend jaar twv hetzelfde bedrag, terwijl ik een 0 uren contrac heb en nooit zeker weet wat ik ga binnenhalen.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anvesi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-03-2024

Anvesi

What you did there, I see it.

t_captain schreef op woensdag 28 september 2011 @ 12:59:

Check mijn bewering even met de belastinGtelefoon.

Prima, dan zal ik hier als medewerker van de belastingtelefoon antwoord op geven. :)
het is als allereest inderdaad zo dat er m.i.v. 2011 nieuwe regels zijn voor fiscale partnerschap, omdat er in het verleden veel mee werd gefraudeerd. De voorwaarden op dit moment zijn:

Ongehuwden
Woont u ongetrouwd samen en staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u fiscale partners als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

Dan deze:

- U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.
- U hebt samen een kind**.
- U of degene met wie u samenwoont heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend bij de gemeente.
- U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.
- U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.
- Op het adres staat een minderjarig kind dat van één van u beiden, maar niet van u samen, is ingeschreven* (met ingang van 2012).
- U was het voorafgaande kalenderjaar reeds fiscale partner (met ingang van 2012).

*Er is geen sprake van fiscaal partnerschap, als uit een schriftelijke overeenkomst blijkt dat één van beiden op zakelijke gronden een gedeelte van de woning van de ander huurt.
**Als uit uw relatie een kind is geboren, maar is overleden, is er in dat geval toch sprake van fiscaal partnerschap, zolang u op hetzelfde adres staat ingeschreven.

Als er sprake is van gehuwden of aan 1 van de bovenstaande voorwaarde zijn deze automatisch fiscale partner. Er is GEEN keuze hiervoor tenzij er sprake is van een deel van het jaar fiscale partnerschap (zeg 1 juli getrouwd). In dat geval kan er voor dat belastingjaar worden gekozen voor of het hele jaar fiscale partnerschap, of het hele jaar niet.

Dan deze:
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:17:
De organisatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe is een ANBI.
En geeft 0,0 aan de vrijwilligers qua vergoedingen.

Als ik hier lees:
http://www.belastingdiens...n/giften-06.html#P81_5872

[...]

Kan ik toch gewoon die KM's opgeven?
Een aanvulling op wat er eerder is gezegt:

Niet gedeclareerde kosten met ingang van 2012
Als u kosten maakt voor een ANBI en afziet van een vergoeding, dan mag u het bedrag van die kosten aftrekken als gewone gift, als de kosten volgens maatschappelijke opvattingen vergoed behoren te worden. Het maakt hierbij niet uit of de instelling wel of niet een vergoedingsregeling heeft getroffen.

Kosten die volgens maatschappelijke opvattingen vergoed horen te worden, zijn bijvoorbeeld:
- reiskosten
- portokosten
- kosten voor enveloppen, papier of inkt
- auto- en taxikosten

Auto- en taxikosten
Voor autokosten die u niet hebt gedeclareerd, kunt u een vast bedrag van € 0,19 Voor taxikosten kunt u de werkelijke kosten meetellen.

Niet gedeclareerde kosten tot en met 2011
Als u kosten maakt voor een ANBI en u krijgt deze kosten niet vergoed, dan mag u het bedrag van die kosten onder voorwaarden aftrekken als gewone gift. Daarbij is van belang of u wel of geen vergoeding kunt krijgen voor deze kosten.

Wel vergoeding voor gemaakte kosten (er is een vergoedingsregeling)
U kunt de gemaakte kosten declareren bij de ANBI, maar u ziet hiervan af. Dan doet u een gift. U mag deze gift aftrekken als een gewone gift. De hoogte van de gewone gift is gelijk aan het bedrag dat u vergoed zou krijgen (behalve autokosten).

Geen vergoeding voor gemaakte kosten ( er is geen vergoedingsregeling)
Als u kosten maakt die volgens maatschappelijke opvattingen vergoed horen te worden, en u kunt de gemaakte kosten niet vergoed krijgen door de slechte financiële situatie van de ANBI, dan mag u deze kosten aftrekken als een gewone gift.

-reiskosten
-portokosten
-kosten voor enveloppen, papier of inkt
-auto- en taxikosten

Auto- en taxikosten
Voor autokosten die u niet hebt gedeclareerd, kunt u een vast bedrag van € 0,19 (ook bedrag voor 2011/2010/2009 ; € 0,20 voor 2008/2007 en € 0,19 voor 2006) per kilometer meetellen. Voor taxikosten kunt u de werkelijke kosten meetellen.

Dat komt er dus op neer dat je de reistkosten voor vrijwilligerswerk als aftrekpost voor giften kan opgeven. Dit tegen een vast bedrag per kilometer. Of hier nog controle over komt? Ligt eraan hoeveel er wordt opgegeven natuurlijk. Als iemand met een aftrekpost giften hiervoor komt van 1500,- euro gaat een inspecteur twijfelen. Natuurlijk kan deze een bericht sturen dat deze bewijs wil / aanvullende informatie of dat er dan wellicht wordt afgeweken van de aangifte. In dat geval zou je alles wat als bewijs kan dienen kunnen dat deze reiskosten zijn gemaakt moeten gebruiken (bijv. een agenda waar in staat waar je allemaal voor afspraken had voor dit vrijwilligerswerk).
Let er wel op: ik las net ook dat er werd geschreven dat er dan een aftrekpost giften was van €300,- Dat is dus nog niet helemaal zo. Er is nog een drempel, en alles bóven die drempel wordt meegenomen als aftrekpost.
Berekening drempel
Voor de aftrekbaarheid van periodieke giften geldt geen drempel.

Voor de aftrek van andere (gewone) giften geldt wel een drempel. Deze drempel bedraagt
- 1% van uw drempelinkomen en
- minimaal € 60

(Als er een fiscaal partner is (zie bovenstaande voorwaarden in mn bericht) worden de drempels bij elkaar opgeteld en alle giften bij elkaar opgeteld.)

Als er vragen zijn hoor ik het wel :)

[ Voor 47% gewijzigd door Anvesi op 14-01-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks. Reiskosten is helder. :)
Maar m'n gemaakte uren die ik heb besteed aan het maken, bewerken & online zetten van de foto's.
Kan dat ook worden opgegeven in een vergelijkbare constructie als met de kilometers?

Enne... hoe vraag je nou een maandelijkse teruggave aan ipv alles in 1x terug te krijgen ergens in mei/juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anvesi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-03-2024

Anvesi

What you did there, I see it.

@Derice, lees mn bericht nog is...heb hem net nog aangepast. En nee het is niet mogelijk om de tijd die je in je vrijwilligerswerk stopt 'om te zetten' in een vergoeding. Dat zou dan van de instantie waarvoor dat je het doet aan je moeten uitbetalen.

Om een Voorlopige Aanslag 2012 aan te vragen zou je digitaal dit aan kunen vragen op: http://belastingdienst.nl...ige_aanslag2012/download/ (wel een DigiD code nodig)
Hiernaast zóu het op papier kunnen, maar dat is af te raden (digitaal is sneller / beter / veiliger etc.)
Als hier een teruggave uit voorkomt wordt dit "in de resterende maanden van het jaar uitbetaald". Let er wel op: dit loopt elk jaar door met dezelfde gegevens totdat deze wordt stopgezet of gewijzigt. (Dan kan het dus zijn dat je opeens in 2013 / 2014 met deze gegevens die dan neit meer kloppen een teruggave krijgt, en die dus moet gaan terugbetalen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Weet iemand hoe het volgende zit?

*knip* Ajb niet crossposten. Daarnaast gaat dit niet over IB2011 als je het nog niet tot uitkering hebt laten komen.

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 14-01-2012 11:54 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 10:21
weet iemand hoe het zit met ouderschapsverlof en de belasting aangifte?

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 01:12

KillGhost

\o/

diehard889 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:08:
weet iemand hoe het zit met ouderschapsverlof en de belasting aangifte?
In het aangifteprogramma van b.v. 2011 staat bij het kopje "Heffingskortingen" de volgende vraag: "Nam u ouderschapsverlof op?". Die moet je met "ja" beantwoorden. Daar kan je dan ook het aantal uur dat je ouderschapsverlof in het hele jaar op hebt genomen en het terugval in jaarloon. Het programma zal dan uitrekenen hoeveel korting je krijgt en of je uberhaupt korting terugkrijgt. Als je b.v. geen terugval in jaarloon hebt omdat je een flinke loonsverhoging hebt gekregen, zal je ook geen korting krijgen.

Ouderschapsverlofkorting

Als u gebruikmaakt van ouderschapsverlof, kunt u ouderschapsverlofkorting krijgen. Voorwaarde is dat u een ouderschapsverlofverklaring van uw werkgever hebt.
Let op!
Bewaar de ouderschapsverlofverklaring van uw werkgever, want wij kunnen erom vragen.
De ouderschapsverlofkorting is het aantal uur ouderschapsverlof dat u opneemt in 2011 vermenigvuldigd met € 4,11. Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting is maximaal uw belastbaar loon in 2010 min uw belastbaar loon in 2011.
Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2011? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon over 2011 af te trekken van uw belastbaar loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon. Is uw ouderschapsverlof ingegaan in bijvoorbeeld 2010? Dan is uw maximale ouderschapsverlofkorting: uw belastbaar loon over 2009 min uw belastbaar loon over 2011.

http://www.belastingdiens...heffingskortingen-10.html

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hmmm, ik heb de eerste paar maanden samengewoond + we hadden samen een huis. Nu ga ik aangifte doen en als ik alles braaf invul vertelt de software dat ik (gedeeltelijk) fiscaal partner ben met mijn ex, daar heb ik geen zin in. Kan ik niet gewoon alleen aangifte doen?

edit: Het huis staat nu op mijn naam en ik heb haar uitgekocht, ook haar deel van de opgebouwde hypotheek. Ik heb geen zin om contact met haar op te nemen en ik heb ook geen zin om een gedeelte hypotheekrenteaftrek af te dragen. Op de site van de belastingdienst lees ik dat je geen keuze meer hebt mbt fiscaal partnerschap :/

edit edit: nog meer info van de belastingdienst:
Als 1 van u buiten Nederland woont, bent u alleen fiscale partners als die persoon kiest voor behandeling als binnenlands belastingplichtige.
Dit is dus ook het geval, ex is naar het buitenland vertrokken en kiest vast niet voor belasting betalen in NL. Denk dat ik maar invul dat ik het hele jaar alleen woonde ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Caeruleus op 24-01-2012 19:15 ]

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Caeruleus schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:02:
Hmmm, ik heb de eerste paar maanden samengewoond + we hadden samen een huis. Nu ga ik aangifte doen en als ik alles braaf invul vertelt de software dat ik (gedeeltelijk) fiscaal partner ben met mijn ex, daar heb ik geen zin in. Kan ik niet gewoon alleen aangifte doen?

edit: Het huis staat nu op mijn naam en ik heb haar uitgekocht, ook haar deel van de opgebouwde hypotheek. Ik heb geen zin om contact met haar op te nemen en ik heb ook geen zin om een gedeelte hypotheekrenteaftrek af te dragen. Op de site van de belastingdienst lees ik dat je geen keuze meer hebt mbt fiscaal partnerschap :/

edit edit: nog meer info van de belastingdienst:

[...]

Dit is dus ook het geval, ex is naar het buitenland vertrokken en kiest vast niet voor belasting betalen in NL. Denk dat ik maar invul dat ik het hele jaar alleen woonde ;)
Ik raad je aan contact op te nemen met de BelastingTelefoon op 0800-0543. Ik durf hier nu geen informatie over te geven.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 11-09 20:05
Ik heb een vraag waar ik via Google nog niks over heb kunnen vinden.
Sinds dit jaar heb ik een verplicht fiscaal partnerschap met mijn vriendin, omdat zei bij mijn pensioen staat bijgeschreven. Tot voorheen wist ik niks over fiscaal partnerschap en de mogelijke voordelen, maar nu moest ik wel.

Nu blijkt dat zij mogelijk een deel heffingskorting terugkrijgt omdat ik ongeveer ca 20000 euro verdien en zij maar 2500.

Er wordt echter gevraagd: "Werd ... door de ouders van ... onderhouden?". De help levert op:
"Bent u geboren na 31 december 1980? En onderhielden uw ouders u in 2011 meer dan 6 maanden voor minimaal € 408 per kwartaal? Dan betalen wij geen heffingskortingen aan u uit."

Nu vraag ik me af wat de belastingdienst als onderhoud definieert. Haar ouders maken een bepaald bedrag per maand over voor ons gezamenlijk levensonderhoud, omdat wij beiden nog studeren. Moet ik gewoon optellen wat er bij haar rekening is bijgeschreven binnen elk kwartaal en kijken of dat 2x achter elkaar meer dan 408 euro was? Of gebruikt de belastingdienst andere methoden? Het is immers moeilijk aan te tonen dat overgemaakt geld voor haar onderhoud bedoeld was. Wat als ze het hadden gepind en cash hadden gegeven..?

Het verschil tussen Ja en Nee is ~30 euro versus ~750 euro aan haar kant.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 04-02-2012 15:38 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Makkelijk schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 15:27:
Sinds dit jaar heb ik een verplicht fiscaal partnerschap met mijn vriendin, omdat zei bij mijn pensioen staat bijgeschreven. Tot voorheen wist ik niks over fiscaal partnerschap en de mogelijke voordelen, maar nu moest ik wel.

Nu blijkt dat zij mogelijk een deel heffingskorting terugkrijgt omdat ik ongeveer ca 20000 euro verdien en zij maar 2500.

Er wordt echter gevraagd: "Werd ... door de ouders van ... onderhouden?". De help levert op:
"Bent u geboren na 31 december 1980? En onderhielden uw ouders u in 2011 meer dan 6 maanden voor minimaal € 408 per kwartaal? Dan betalen wij geen heffingskortingen aan u uit."

Nu vraag ik me af wat de belastingdienst als onderhoud definieert. Haar ouders maken een bepaald bedrag per maand over voor ons gezamenlijk levensonderhoud, omdat wij beiden nog studeren. Moet ik gewoon optellen wat er bij haar rekening is bijgeschreven binnen elk kwartaal en kijken of dat 2x achter elkaar meer dan 408 euro was? Of gebruikt de belastingdienst andere methoden? Het is immers moeilijk aan te tonen dat overgemaakt geld voor haar onderhoud bedoeld was. Wat als ze het hadden gepind en cash hadden gegeven..?

Voeren haar ouders ook de post 'Aftrek voor Levensonderhoud van een kind onder de 30' op bij hun aangife? Geldt namelijk exact dezelfde definitie voor en ik vermoed niet dat de belastingdient het accepteerd als dezelfde kosten voor levensonderhoud 2x worden afgetrokken... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg over 2011 blijkbaar € 685 terug omdat ik recht heb op jonggehandicapten korting en blijkbaar word dat niet verekend in mijn loon, dus tijdens aangifte doen met de informatie uit laatste loonstrookje van 2011 kwam er plots dat bedrag van € 685.

Ik doe al paar jaar aangifte en soms valt er wat te halen. Maar mocht aangifte niet kloppen dan kun je die achteraf nog verbeteren, je word er niet voor gestraft als je een foutje bij invullen maakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:59:
[...]

Voeren haar ouders ook de post 'Aftrek voor Levensonderhoud van een kind onder de 30' op bij hun aangife? Geldt namelijk exact dezelfde definitie voor en ik vermoed niet dat de belastingdient het accepteerd als dezelfde kosten voor levensonderhoud 2x worden afgetrokken... O-)
Dát is een ontzettend goede tip. Nu laten zij hun aangifte doen, dus misschien handig om met mijn eigen aangifte te wachten (tot maart)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Makkelijk schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 15:27:

Eigenlijk geef je jezelf al antwoord. Haar ouders geven haar per maand geld om van te leven en jullie dus te onderhouden. De Belastingdienst gaat er uiteraard vanuit dat je je aangifte juist invult. Waarom zouden bijvoorbeeld haar ouders anders geld naar jullie over te maken?

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
KillGhost schreef op zondag 05 februari 2012 @ 01:17:
[...]

Eigenlijk geef je jezelf al antwoord. Haar ouders geven haar per maand geld om van te leven en jullie dus te onderhouden. De Belastingdienst gaat er uiteraard vanuit dat je je aangifte juist invult. Waarom zouden bijvoorbeeld haar ouders anders geld naar jullie over te maken?
Maar waarom zou het zo eenvoudig zijn? Ik vind het antwoord van DonnieYen aannemelijker. We hebben naar aanleiding daarvan even in oude aangiftes gekeken en het lijkt er op dat haar ouders geen aftrek krijgen voor haar levensonderhoud. Het lijkt me logisch dat de belastingdienst dat controleert. Maar controleren ze ook transacties van €100,00 tussen haar ouders en haar?

Het is ook geen offence, ik ben blij met elk antwoord want als het wel zo simpel blijkt dan is het maar zo en is het vette pech :P

Feit blijft dat we samenwonen, ik belasting betaal, zij nauwelijks en we dus in principe recht hebben op de voordelen van fiscaal partnerschap, die nu kennelijk toch niet op gaan..

[ Voor 16% gewijzigd door Makkelijk op 05-02-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Makkelijk schreef op zondag 05 februari 2012 @ 09:45:
[...]

Maar waarom zou het zo eenvoudig zijn? Ik vind het antwoord van DonnieYen aannemelijker. We hebben naar aanleiding daarvan even in oude aangiftes gekeken en het lijkt er op dat haar ouders geen aftrek krijgen voor haar levensonderhoud. Het lijkt me logisch dat de belastingdienst dat controleert. Maar controleren ze ook transacties van €100,00 tussen haar ouders en haar?

Het is ook geen offence, ik ben blij met elk antwoord want als het wel zo simpel blijkt dan is het maar zo en is het vette pech :P

Feit blijft dat we samenwonen, ik belasting betaal, zij nauwelijks en we dus in principe recht hebben op de voordelen van fiscaal partnerschap, die nu kennelijk toch niet op gaan..
Ik heb het aangifteprogramma er even bijgehaald. Er staat inderdaad dat als je ouders je onderhouden dat je dan geen recht hebt op de uitbetaling van de AHK. Er staat echter niet specifiek bij dat haar ouders de aftrekpost toe moeten laten passen. De voorwaarden zijn inderdaad wel hetzelfde, maar dat zegt verder nog niks. Er is inderdaad een grote kans dat ze bedoelen dat zolang haar ouders die aftrekpost niet gebruiken je vriendin de AHK gewoon kan laten uitbetalen.

Als je echt zekerheid wilt, zou je het kunnen voorleggen aan het regiokantoor. Zij geven dan schriftelijk een antwoord. Leg dan ook duidelijk uit wat de situatie is, zoals wat de bedragen per maand zijn en of haar ouders wel of niet gebruik maken van de aftrekpost.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
KillGhost schreef op zondag 05 februari 2012 @ 12:07:
[...]

Ik heb het aangifteprogramma er even bijgehaald. Er staat inderdaad dat als je ouders je onderhouden dat je dan geen recht hebt op de uitbetaling van de AHK. Er staat echter niet specifiek bij dat haar ouders de aftrekpost toe moeten laten passen. De voorwaarden zijn inderdaad wel hetzelfde, maar dat zegt verder nog niks. Er is inderdaad een grote kans dat ze bedoelen dat zolang haar ouders die aftrekpost niet gebruiken je vriendin de AHK gewoon kan laten uitbetalen.

Als je echt zekerheid wilt, zou je het kunnen voorleggen aan het regiokantoor. Zij geven dan schriftelijk een antwoord. Leg dan ook duidelijk uit wat de situatie is, zoals wat de bedragen per maand zijn en of haar ouders wel of niet gebruik maken van de aftrekpost.
Bedankt, ik ga dit doen nadat ik de aangifte van haar ouders heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 05-02-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat fouten maken niet erg is houdt niet in dat je het geld niet later met rente terug moet betalen, want ik heb dat al eens gehad dat ik een bedrag terug gekregen had waar ik geen recht op had bleek later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 12:30:
Dat fouten maken niet erg is houdt niet in dat je het geld niet later met rente terug moet betalen, want ik heb dat al eens gehad dat ik een bedrag terug gekregen had waar ik geen recht op had bleek later.
Ik ook, was flink balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij niet, want ik had toch meer dan genoeg op de spaarrekening. Het heet ook niet zomaar voorlopige aanslag ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vrouw heeft aanpassingen in huis moeten maken om haar werk te kunnen uitvoeren..
Ze is namelijk afgelopen jaar begonnen met gastouderschap en heeft onkosten moeten maken voor bv het veiligmaken van het huis, slaapplekken creeeren etc..

Volgens het gastouder bureau waar ze voor werkt zijn deze kosten die je maakt aftrekbaar voor de belasting..
Alleen kan ik niet vinden in het programma waar ik dat kan opgeven.
Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:26:
Voor mij niet, want ik had toch meer dan genoeg op de spaarrekening. Het heet ook niet zomaar voorlopige aanslag ofzo.
Bij mij werd het na 2 jaar teruggevraagd. Jij bewaard het dus 2 jaar op je spaarrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee maar ik heb meestal wel positief saldo op mijn spaarrekening ( Negatief sowieso never ) en daar haal ik het dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 19:14
Schaamteloze crosspost vanuit Enfer in "Topic voor kleine vragen"

Ik heb het afgelopen jaar onregelmatig (lees: bij slecht weer) met het openbaar vervoer gereist om naar mn werkplek te komen, dit waren +/- 40 dagen.. Ik zit nu mn belastingopgave in te vullen en daar moet ik aangeven in welke periode ik voor hoeveel km (16) x aantal dagen per week met het OV ging. Echter omdat dit dus onregelmatig was kan ik hier geen goede schatting geven! Moet ik gewoon 1 dag per week invullen omdat ik dus ongeveer 40x met het OV geweest ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namsan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05-2021
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:22:
... ik heb meestal wel positief saldo op mijn spaarrekening ( Negatief sowieso never ) ...
Lijkt me vrij logisch met een spaarrekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je er vergoeding voor gekregen door je werkgever? Want je mag alleen aftrekken wat je niet vergoed krijg en als je al van je werkgever een vergoeding gekregen hebt dan mag je het aftrekken.

Ik heb mijn treinkaartjes daarom ook weg gegooid.
Namsan schreef op maandag 06 februari 2012 @ 01:09:
[...]

Lijkt me vrij logisch met een spaarrekening :)
Ik heb er ook daar staat 00,00 op. Maar ook op mijn betaalrekening zal ik nooit negatief staan.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namsan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05-2021
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 01:09:
Heb je er vergoeding voor gekregen door je werkgever? Want je mag alleen aftrekken wat je niet vergoed krijg en als je al van je werkgever een vergoeding gekregen hebt dan mag je het aftrekken.
:? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.rijksoverheid....mstenbelasting/reisaftrek

voila deze zocht ik
Reist u met het openbaar vervoer tussen uw woning en uw werk? Dan mag u onder bepaalde voorwaarden een vast bedrag aftrekken van uw inkomen. U mag niet de werkelijk gemaakte kosten aftrekken. Als u van uw werkgever een vergoeding ontvangt voor uw reiskosten per openbaar vervoer, moet u de vergoeding van dit vaste bedrag aftrekken.

Het vaste bedrag dat u jaarlijks mag aftrekken, staat in de Tabel reisaftrek openbaar vervoer.
http://www.belastingdiens...baar_vervoer_naar_uw_werk

Ik kwam zelf dus op uit dat er niks meer af viel te af te trekken kwa openbaar vervoer omdat ik een vergoeding van me werkgever kreeg.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:20:
Mijn vrouw heeft aanpassingen in huis moeten maken om haar werk te kunnen uitvoeren..
Ze is namelijk afgelopen jaar begonnen met gastouderschap en heeft onkosten moeten maken voor bv het veiligmaken van het huis, slaapplekken creeeren etc..

Volgens het gastouder bureau waar ze voor werkt zijn deze kosten die je maakt aftrekbaar voor de belasting..
Alleen kan ik niet vinden in het programma waar ik dat kan opgeven.
Weet iemand dit?
Weet iemand hoe ik dit kan invullen in het programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 19:14
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 01:09:

Ik heb mijn treinkaartjes daarom ook weg gegooid.

[...]

Ik heb er ook daar staat 00,00 op. Maar ook op mijn betaalrekening zal ik nooit negatief staan.
Nee ik heb geen vergoeding gekregen, daarom wil ik het juist graag invullen! Echter door mijn onregelmatige reizen met het OV kan ik dus niet goed invullen 1/2/3/4/5x per week, en vraag ik me af wat het beste is.. Er voor zorgen dat het aantal dagen wat ik per week invul ongeveer overeenkomt met het daadwerkelijk gereisde dagen (wat dan neerkomt op 1x per week, dat zou ongeveer mijn 40x per jaar dekken)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:47:
[...]

Weet iemand hoe ik dit kan invullen in het programma?
Gastouder betekent toch dat je zelfstandig ondernemer bent?

In dat geval komen deze kosten terug in de berekening van de winst voor belasting.
Het programma wat je gebruikt is de ondernemersaaangfte inkomstenbelasting.

[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 07-02-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister jaaroverzicht van mijn werk gekregen dus even opnieuw aangifte ingevuld blijk ik nog een euro meer terug te krijgen.

Had dat geld wat ik terug moet vragen eigenlijk liever maandelijks bij me salaris gehad, maar in een keer zo'n bedrag krijgen is natuurlijk ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:55:
[...]

Gastouder betekent toch dat je zelfstandig ondernemer bent?

In dat geval komen deze kosten terug in de berekening van de winst voor belasting.
Het programma wat je gebruikt is de ondernemersaaangfte inkomstenbelasting.
Ze werkt voor een gastouder bureau, zij regelen alle financieen.
Ze krijgt van het bureau gewoon een jaaropgaaf met haar loon. Met het normale programma betaal je dan je belasting.. Zo heb ik tot nu toe begrepen.

Ze is niet een ZZP'er en is ook niet ingeschreven bij KVK ofzo..

Maarja ze maakt wel allerlei kosten die ze niet standaard vergoed krijgt.. en die zijn op 1 of andere manier wel aftrekbaar toch? Maar waar moet ik dit opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je in loondienst werkt, moet je onkosten declareren via de werkgever. Die kan ze (binnen bepaalde grenzen) belastingvrij vergoeden. Met het gastouderbureau zou je een regeling kunnen treffen om een deel van het inkomen als netto onkostenvergoeding uit te keren.

Als je geen vergoeding ontvangt, betekent dat niet dat je automatisch recht hebt op belastingaftrek voor dit bedrag. Er zijn tegenwoordig niet veel mogelijkheden meer om beroepskosten af te trekken.

Je vrouw zou veel beter af zijn als ZZP-er. De aard van het werk suggereert een bepaalde mate van zelfstandigheid, zeker als je met meerdere gastouderbureaus samenwerkt. Als ZZP-er heb je ten eerste de mogelijkheid om alle beroepskosten af te trekken naar redelijkheid en billijkheid, zonder afhankelijk te zijn van wat je werkgever wel of niet wil vergoeden. Daarnaast geniet je ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:26
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:07:
Gister jaaroverzicht van mijn werk gekregen dus even opnieuw aangifte ingevuld blijk ik nog een euro meer terug te krijgen.

Had dat geld wat ik terug moet vragen eigenlijk liever maandelijks bij me salaris gehad, maar in een keer zo'n bedrag krijgen is natuurlijk ook mooi.
Waarom vul je dan geen voorlopige teruggave in? Krijg je het maandelijks gewoon gestort.
Voordeel van het op deze manier is doen, is dat je nog een leuke rente vergoed krijgt ook. Helaas is de rente de laatste jaren wel minder geworden.

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vozze schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 21:58:
[...]

Waarom vul je dan geen voorlopige teruggave in? Krijg je het maandelijks gewoon gestort.
Voordeel van het op deze manier is doen, is dat je nog een leuke rente vergoed krijgt ook. Helaas is de rente de laatste jaren wel minder geworden.
Ik had ervoor gekeken maar dat gaat blijkbaar niet en kan ook moeilijk mijn complete inkomen van dit jaar inschatten.

Het gaat wel als ik aangifte doe. Waarom weet ik niet maar de loon van 2011 is ja lager dan die van 2012 dus misschien dat ik daarom niet via voorlopige toeslag van 2012 wat terug kan krijgen.

Maar het gaat alleen van loon uit dus het berekend de belasting die ik moet betalen en heeft de jonggehandicapten korting al verrekend.

Bij de aangifte geef je juist aan ik heb zoveel loon gekregen en zoveel loon heffing betaald en ik betaal gewoon teveel loonheffing. Dus kan van 2012 pas in 2013 terug krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:12
Het volgende:

Ik heb een brief gekregen dat ik in principe geen aangifte te doen omdat ik vorig jaar geen inkomstenbelasting hoefde te betalen tenzij mijn situatie gewijzigd is.

Ik hoefde toen niets te betalen omdat ik weinig verdien en het vermogen wat ik uit een erfenis heb gekregen kon verdelen over mijn vriendin en mij (aangifte gedaan als fiscale partners).

Dit jaar blijken wij echter geen fiscale partners meer te zijn en zou ik ineens 300 euro gaan betalen. Maar mijn vraag is eigenlijk of ik wel aangifte moet doen aangezien mijn situatie niet gewijzigd is (enkel de belastingregels zijn veranderd). Wie weet dat?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Voor de belastingdienst is je situatie wel degelijk gewijzigd: je had een partner en nu niet meer. Die wijziging in je situatie heeft invloed op de te betalen belasting, dus je zult aangifte moeten doen.

Of die wijziging nu voortkomt uit een "echte" wijziging in je gezinssamenstelling of uit een verandering van de definitie van wie wel of geen partner is, doet niet terzake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Dan moet je aangeven in belastingaangifte 2011 gezinssituatie gewijzigd en dan gescheiden of uit elkaar!!!
Athans dat zegt de BD

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:13

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Nivida_intel schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 11:49:
Dan moet je aangeven in belastingaangifte 2011 gezinssituatie gewijzigd en dan gescheiden of uit elkaar!!!
Athans dat zegt de BD
Helemaal niet. Zijn gezinssituatie is niet veranderd, maar de definitie van partners wel. Zie het bericht van t_captain. Hij moet dus wel aangifte doen, maar hoeft niet aan te geven dat zijn gezinssituatie veranderd is (want dat is-ie niet).

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Hmmmm. Je hoeft geen aangifte te doen, als je geen uitnodiging krijgt, echter als je weet dat je aangifte zou moeten doen omdat je belasting moet betalen en je doet het niet, kan je een boete krijgen. Dit is het volgens de wet, in de praktijk zou ik zeggen, gewoon geen aangifte doen en die 300 euro sparen en wachten tot je eventueel wel een uitnodiging krijgt.

En wat iedereen zegt, je gezinssituatie is niet veranderd.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Oké nagekeken. Geldt alleen voor mensen die getrouwd zijn.

@Speedy55 ik heb geen uitnodigen gehad voor aangifte, maar heb het wel gedaan. En zie hier ik krijg aardig wat terug. Dus aangifte doen loont. En als je het niet doet, dan laat je geld liggen.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Nivida_intel schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:53:
Oké nagekeken. Geldt alleen voor mensen die getrouwd zijn.

@Speedy55 ik heb geen uitnodigen gehad voor aangifte, maar heb het wel gedaan. En zie hier ik krijg aardig wat terug. Dus aangifte doen loont. En als je het niet doet, dan laat je geld liggen.
Klopt, maar mastair zegt dat hij 300 moet betalen en zo te zien heeft hij nog geen uitnodiging gehad.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Oké, BTW 17 maart (ofzo) is er een open dag op belasting kantoor haaglanden in Den Haag.
Begint om 2 uur (dus lekker lang uitslapen). Ik ga heen. Wil wel zien waar mijn belasting geld naar toe gaat!

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

domme vraag blijkbaar.

[ Voor 110% gewijzigd door Slasher op 11-02-2012 19:54 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Huh? Hoezo is dit moeilijk? "Bedrag BETAALD via voorlopige aanslag.... " of "Bedrag ONTVANGEN via voorlopige aanslag.... " :? Lijkt me duidelijk: de onderste ja.

[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 11-02-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Groentenboer schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 19:20:
Huh? Hoezo is dit moeilijk? "Bedrag BETAALD via voorlopige aanslag.... " of "Bedrag ONTVANGEN via voorlopige aanslag.... " :? Lijkt me duidelijk: de onderste ja.
Nou ja moeilijk, dat is niet het juiste woord. Ik heb er gewoon niet dagelijks mee te maken.Bedankt voro je reactie, maar iets vriendelijker had ook wel gemogen? Excuses voor mijn domme vraag, of zijn er alleen maar domme antwoorden? :N

[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 11-02-2012 19:33 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ZZP'er en laat m'n boekhouding verzorgen door een extern bedrijf. Vorige week zag ik een foutje in de de jaarrekening van 2011. Normaal let ik er niet zo op, omdat ik dat uitbesteed en er niet voor niets voor betaal (wil er geen werk van hebben). Daarom heb ik de jaarrekening van 2010 voor de zekerheid nog even gecheckt. Ik kwam erachter dat een aangeschafte PC van 1000 euro niet bij m'n vaste activa is gezet. Waar wel kwam ik zo niet achter.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil absoluut geen gezeik met de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:28:
Ik ben ZZP'er en laat m'n boekhouding verzorgen door een extern bedrijf. Vorige week zag ik een foutje in de de jaarrekening van 2011. Normaal let ik er niet zo op, omdat ik dat uitbesteed en er niet voor niets voor betaal (wil er geen werk van hebben). Daarom heb ik de jaarrekening van 2010 voor de zekerheid nog even gecheckt. Ik kwam erachter dat een aangeschafte PC van 1000 euro niet bij m'n vaste activa is gezet. Waar wel kwam ik zo niet achter.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil absoluut geen gezeik met de BD.
Even nagaan of het externe bedrijf de pc dan ook wel mee heeft genomen als kosten. Het kan best zo zijn dat ze de pc als privé uitgave hebben gerekend.
Als dat zo is krijg je nergens last van.

Als dit niet zo is kan je natuurlijk ook even contact opnemen met het bedrijf die het voor je heeft gedaan. Daar zijn ze voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterThePirate schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:36:
[...]

Even nagaan of het externe bedrijf de pc dan ook wel mee heeft genomen als kosten. Het kan best zo zijn dat ze de pc als privé uitgave hebben gerekend.
Als dat zo is krijg je nergens last van.

Als dit niet zo is kan je natuurlijk ook even contact opnemen met het bedrijf die het voor je heeft gedaan. Daar zijn ze voor :)
Dat ga ik morgen zeker doen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als een PC niet op je balans staat, hoe is hij dan in de W&V rekening terecht gekomen? In 1 jaar als uitgave geboekt?

Bij investeringen van 1000 euro zou je in het algemeen moeten afschrijven. Aanschaf 2010 -> willekeurige afschrijving, bijvoorbeeld afschrijven in 2 jaar. 50% in 2010 en 50% in 2011 lijkt me redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Als ondernemer zat ik in 2011 voor het eerst boven de 1225 uren norm. Dus kwam ik in aanmerking voor zelfstandigenaftrek. Prima. De boekhouder heeft dit doorgevoerd. Echter, nu is m'n verzamelinkomen over het hele jaar wel 7000 euro lager op papier.

We zijn een hypotheek aan het aanvragen, maar kijken ze dan naar het verzamelinkomen van 7000 euro lager, terwijl dit eigenlijk 7000 hoger is?

Klopt dit? Ik vind het maar vreemd. Is het toetsinkomen hetzelfde als verzamelinkomen?

[ Voor 5% gewijzigd door DJH op 18-02-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ze kijken niet naar je belastbaar inkomen maar naar je bedrijfswinst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb hier het 46 onderdelen lange P-biljet liggen, volgens de toelichting is het mogelijk om voor 2011 tandheelkundige uitgaven op te geven. Hopelijk kom ik eruit hoe ik dit in moet vullen, heb nog nooit een uitgave zoals dit ingevuld.

Info:
Fiscaal loon (wajong) 2011: €14.748
Totale kosten tandheelkundige behandelingen: €1099,86
Kosten tandheelkundige behandelingen na vergoeding van Menzis: €653,93
*Het eigen risico was voor die rekening er al doorheen gejaagd.

edit: Ik loop al weer vast op het invullen van de inkomensgegevens, op de jaaropgaaf heet alles anders |:(
edit2: Mbv Google is dat gelukt, maar die zorgkosten kom ik niet uit, de toelichting is daar onduidelijk in.

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 20-02-2012 18:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindStorm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01-2024
Zojuist geprobeerd mijn belastingaangifte in te sturen (gewoon voor particulieren), maar bij het verzenden krijgt de browser geen verbinding met 'https://webdiensten.belastingdienst.nl/'. Hebben anderen hier ook last van?

Even vanaf een linux workstation geprobeerd, ik zie met een openssl client de melding 'Err: 20 - unable to find local issuer certificate'.

Ligt het aan mij, of kan ik beter even contact op nemen met de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ligt er hier ook uit. Even afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik heb sinds kort een eigen woning met daarbij een bankspaar rekening. Nu zijn de bedragen die hierop staan vrijgesteld van vermogensbelasting. Moet ik dit bedrag wel nog ergens invullen op de aangifte of mag ik het negeren bij box 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bankspaarrekening die gekoppeld is aan een hypotheek zal in de meeste gevallen in box 1 vallen. (spaarrekening eigen woning)

Je geeft het saldo niet op in box 3. Wel geef je eventuele uitkeringen uit de bankspaarrekening op in box 1. Dat zal doorgaans pas aan het eind van de looptijd het geval zijn. Of in bijzondere gevallen als er een "boxverplaatsing" van de rekening plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Vaak staat deze informatie ook specifiek op je jaarafrekening van je hypotheek vermeld. Bij AEGON kreeg ik er 2: een voor de hypotheek (met keurige fiscale uitleg) en een voor de spaarrekening, daarbij specifiek vermeld dat deze niet nodig was voor de aangifte vanwege bla bla bla.

Ik weet niet waar jij je hypotheek hebt, maar er zal vast een bijsluiter bij zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bijsluiter is 40 paginas ofzo. Ik heb geen jaaropgave gehad.
t_captain schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:16:
Bankspaarrekening die gekoppeld is aan een hypotheek zal in de meeste gevallen in box 1 vallen. (spaarrekening eigen woning)

Je geeft het saldo niet op in box 3. Wel geef je eventuele uitkeringen uit de bankspaarrekening op in box 1. Dat zal doorgaans pas aan het eind van de looptijd het geval zijn. Of in bijzondere gevallen als er een "boxverplaatsing" van de rekening plaatsvindt.
Ok, dus ik vul het huidige spaarbedrag nergens in bij de belastingaangifte.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:38:
Bij investeringen van 1000 euro zou je in het algemeen moeten afschrijven. Aanschaf 2010 -> willekeurige afschrijving, bijvoorbeeld afschrijven in 2 jaar. 50% in 2010 en 50% in 2011 lijkt me redelijk.
Je moet minimaal in 5 jaar afschrijven, maximaal 20% van het bedrag per jaar dus. Afschrijven in 50% mag niet (tenzij je in je 1e jaar zat toen, dan wel geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:46
Cartman! schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:59:
[...]

Je moet minimaal in 5 jaar afschrijven, maximaal 20% van het bedrag per jaar dus. Afschrijven in 50% mag niet (tenzij je in je 1e jaar zat toen, dan wel geloof ik).
De afgelopen jaren mocht er ivm de crisis willekeurig worden afgeschreven. Max 50%. Dit jaar mag dat niet meer en is het weer gewoon in 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
+1 voor Flatlinerl :)

Overigens is een afschrijving van 5 jaar voor een PC best lang. De kans is groot dat je het apparaat binnen 5 jaar uit de zaak haalt, waarbij de restwaarde lager is dan de boekwaarde. Dan ontstaat er in het jaar van verkoop een boekverlies. Als je dan de afschrijvingen en het boekverlies optelt, heb je toch nog een realistische afschrijving kunnen hanteren.

Wel wordt het op deze manier iets lastiger om je PC na 2 jaar voor een knaak aan je privevermogen te verkopen. De belastingdienst zal in eerste instantie uitgaan van een restwaarde van 60%, en het verschil tussen 60% en de betaalde knaak als een belastbare onttrekking willen zien. Maar een verkoop tegen een realistische marktwaarde (die je wel moet onderbouwen) is nog altijd mogelijk.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 20 februari 2012 @ 17:30:
Ik heb hier het 46 onderdelen lange P-biljet liggen, volgens de toelichting is het mogelijk om voor 2011 tandheelkundige uitgaven op te geven. Hopelijk kom ik eruit hoe ik dit in moet vullen, heb nog nooit een uitgave zoals dit ingevuld.

Info:
Fiscaal loon (wajong) 2011: €14.748
Totale kosten tandheelkundige behandelingen: €1099,86
Kosten tandheelkundige behandelingen na vergoeding van Menzis: €653,93
*Het eigen risico was voor die rekening er al doorheen gejaagd.

edit: Ik loop al weer vast op het invullen van de inkomensgegevens, op de jaaropgaaf heet alles anders |:(
edit2: Mbv Google is dat gelukt, maar die zorgkosten kom ik niet uit, de toelichting is daar onduidelijk in.
Iemand? ;)

't gaat om de tandartskosten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 10:21
KillGhost schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 01:18:
[...]
De ouderschapsverlofkorting is het aantal uur ouderschapsverlof dat u opneemt in 2011 vermenigvuldigd met € 4,11. Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting is maximaal uw belastbaar loon in 2010 min uw belastbaar loon in 2011.
ik kom er niet uit...BD zegt

Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2012? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon over 2012 af te trekken van uw belastbaar
loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
Is uw ouderschapsverlof ingegaan in bijvoorbeeld 2011? Dan is uw maximale ouderschapsverlofkorting: uw belastbaar loon over 2010 min uw belastbaar loon over 2012

nu heb ik dus mijn jaarloon van 2010 gepakt en mijn jaarloon van 2011 daarvan afgetrokken. dan hou je x bedrag over.. wat moet ik dan met die € 4,11

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Flatlinernl schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:06:
De afgelopen jaren mocht er ivm de crisis willekeurig worden afgeschreven. Max 50%. Dit jaar mag dat niet meer en is het weer gewoon in 5 jaar.
Dat was zo in 2009 en 2010 maar zover ik weet is die regeling daarna gestopt.

correctie: blijkbaar is dit uitgebreid en vallen 2011 en 2012 ook onder de regeling: http://www.krcaccountants...g_investeren_in_2011.html
Overigens is een afschrijving van 5 jaar voor een PC best lang.
Dat is het zeker maar dat zijn eenmaal de regels. Overigens koop ik vaak gewoon upgrades (enkel nieuw geheugen of processor) en zo hoef je het niet af te schrijven. Toevallig laatst een boekencontrole gehad en de inspecteur vond dat geen enkel probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Cartman! op 25-02-2012 21:56 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste