Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
diehard889 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:16:
[...]

ik kom er niet uit...BD zegt

Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2012? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon over 2012 af te trekken van uw belastbaar
loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
Is uw ouderschapsverlof ingegaan in bijvoorbeeld 2011? Dan is uw maximale ouderschapsverlofkorting: uw belastbaar loon over 2010 min uw belastbaar loon over 2012

nu heb ik dus mijn jaarloon van 2010 gepakt en mijn jaarloon van 2011 daarvan afgetrokken. dan hou je x bedrag over.. wat moet ik dan met die € 4,11
Belastingkorting is 4.11 per uur. Dus totaal 4.11 * aantal opgenomen uren verlof.

(belastbaar loon in jaar voor begin ouderschapsverlof - belastbaar loon in jaar met ouderschapsverlof) = "hoeveel loon je achteruit bent gegaan door het ouderschapsverlof".
Dat bedrag is een maximum aan de ouderschapsverlofkorting.

Stel dat je 1000 uur verlof hebt opgenomen. Maar je bent slechts 2000 euro achteruit gegaan in belastbaar loon. Dan zou je 4.11 * 1000 = 4110 belastingkorting kunnen genieten, maar die is gemaximeerd op 2000 euro. Je krijgt in dat geval 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:25
En doordat dit jaar mijn "aanstellingspremie" wordt uitbetaald, heb ik geen terugval in loon. Wat dus als extraatje bedoeld was, zorgt er nu voor dat ik die korting niet krijg, maar ook minder kinderopvangtoeslag...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:11

nFo

Op mijn jaaropgaaf staat: Ingehouden loonbelasting / premie volksverzekering.
Moet je dat invullen onder: Loonheffing in de aangifte belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jaaropgaaf van het UWV zeker? :P
http://www.uwv.nl/Particu...elichting_jaaropgaaf.aspx

Ja, dat moet je daar invullen ;) Dat is iets waar ik elk jaar weer tegen aan loop |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 26-02-2012 12:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb 5 jaaropgaven (1 van mezelf, 4 van m'n vrouw) en het verbaast me hoeveel verschillende namen er zijn voor hetzelfde. Opzich is er prima uit te komen maar waarom noemen ze dit niet overal hetzelfde zoals de belastingdienst het noemt? :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Daarom wacht ik tot de voorafgevulde aangifte. Ik heb een paar keer mij suf moeten googlen. Nu controleer ik of de getallen overeenkomen.

Maar idd zwaar irritant.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 20 februari 2012 @ 17:30:
Ik heb hier het 46 onderdelen lange P-biljet liggen, volgens de toelichting is het mogelijk om voor 2011 tandheelkundige uitgaven op te geven. Hopelijk kom ik eruit hoe ik dit in moet vullen, heb nog nooit een uitgave zoals dit ingevuld.

Info:
Fiscaal loon (wajong) 2011: €14.748
Totale kosten tandheelkundige behandelingen: €1099,86
Kosten tandheelkundige behandelingen na vergoeding van Menzis: €653,93
*Het eigen risico was voor die rekening er al doorheen gejaagd.

edit: Ik loop al weer vast op het invullen van de inkomensgegevens, op de jaaropgaaf heet alles anders |:(
edit2: Mbv Google is dat gelukt, maar die zorgkosten kom ik niet uit, de toelichting is daar onduidelijk in.
Hmm, helemaal niemand die mij kan helpen? ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:18:
[...]

Hmm, helemaal niemand die mij kan helpen? ;)
Wat zei de BD toen je ze belde ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De belastingdiensthelpdesk verwijst voor elke vraag naar de site en/of meegeleverde toelichting bij de belastingformulieren. Het woord helpen kennen ze daar niet, waarom denk je dat ik het hier vraag ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 28-02-2012 16:56 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Waarom wil je perse de papieren versie invullen, in de electronische versie kun je gewoon medische kosten invoeren.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Omdat ik elk jaar bij de elektronische versie het vinkje voor jonggehandicaptenkorting niet kan vinden....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:31:
Omdat ik elk jaar bij de elektronische versie het vinkje voor jonggehandicaptenkorting niet kan vinden....
Is toch gewoon een heffingskorting? Is gewoon een ja/nee-vakje voor zo uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Precies, een ja/nee vakje die ik aan moet vinken. Bij de papieren versie is die wel te vinden, bij de elektronische heb ik die nog nooit terug kunnen vinden.

Kan nog wel een keer kijken morgen, welke app moet ik trouwens hebben om die tandartskosten in te kunnen vullen? Kan me niet herinneren daar een mogelijkheid voor gezien te hebben bij de apps van de voorgaande jaren.
http://www.belastingdiens...n_formulieren_particulier 2012 staat er niet bij als ik "aangifte doen, teruggave en betalen" selecteer.ik moet 2011 hebben |:( :+
Morgen maar eens naar kijken als ik goed wakker ben :P

[ Voor 69% gewijzigd door Raven op 28-02-2012 21:03 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:48:
Precies, een ja/nee vakje die ik aan moet vinken. Bij de papieren versie is die wel te vinden, bij de elektronische heb ik die nog nooit terug kunnen vinden.

Kan nog wel een keer kijken morgen, welke app moet ik trouwens hebben om die tandartskosten in te kunnen vullen? Kan me niet herinneren daar een mogelijkheid voor gezien te hebben bij de apps van de voorgaande jaren.
http://www.belastingdiens...n_formulieren_particulier 2012 staat er niet bij als ik "aangifte doen, teruggave en betalen" selecteer.ik moet 2011 hebben |:( :+
Morgen maar eens naar kijken als ik goed wakker ben :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uMPec40BqwjCVWY0MD9EbzHv/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kan iemand mij hier vertellen of het zinvol is om 52 % belasting te betalen vs 42? Ik werk in de sales en zit met mijn basis salaris net onder de 52% maar zal inclusief bonus hier (ver) boven gaan komen. Bonus is echter op jaarbasis met de mogelijkheid om per kwartaal uit te laten betalen bij een "over score"

Nu heb ik twee keuzes of ik voer een hoger bedrag in inclusief bonus (geschat) of ik voer alleen mijn jaarsalaris in zonder bonus. Iemand een idee wat verstandig is in deze?

Is het niet zo dat ik meer hypotheek rente kan aftrekken en dat mijn lease auto met een catalogus waarde van 40k goedkoper is met 52%?

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 29-02-2012 11:53 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

At the end maakt het niets uit, of je per maand, per kwartaal of per jaar je bonus krijgt. Dan wordt er gewoon naar de inkomsten gekeken, en wanneer je veel verdient betaal je 52%.

Die 52% is interessant voor je hyptheekrenteaftrek, en slecht voor de bijtelling van je auto, want daar betaal je dan weer 52% ipv 42% belasting over.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lolhozer schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:00:
At the end maakt het niets uit, of je per maand, per kwartaal of per jaar je bonus krijgt. Dan wordt er gewoon naar de inkomsten gekeken, en wanneer je veel verdient betaal je 52%.
Als ik maandelijsk van de belastingdienst een bedrag op mijn rekening krijg dan kan het toch wel uitmaken? Hooguit dat ik aan het einde van het jaar bij moeten betalen of meer terugkrijg (afhankelijk van wat ik invoer??)
Die 52% is interessant voor je hyptheekrenteaftrek, en slecht voor de bijtelling van je auto, want daar betaal je dan weer 52% ipv 42% belasting over.
Zal het verschil in de hypotheek aftrek groter zijn dan het verschil met de auto? 275k hypotheek en auto van 40k met 20 % bijtelling.

[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 29-02-2012 12:46 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Workaholic schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:45:
[...]

Als ik maandelijsk van de belastingdienst een bedrag op mijn rekening krijg dan kan het toch wel uitmaken? Hooguit dat ik aan het einde van het jaar bij moeten betalen of meer terugkrijg (afhankelijk van wat ik invoer??)
Tuurlijk kan dat uitmaken, uiteindelijk maakt het niets uit.
[...]
Zal het verschil in de hypotheek aftrek groter zijn dan het verschil met de auto? 275k hypotheek en auto van 40k met 20 % bijtelling.
Misschien wel, misschien niet, maar dat moet je maar lekker zelf uitrekenen. :P

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Groentenboer schreef op zondag 26 februari 2012 @ 10:32:
En doordat dit jaar mijn "aanstellingspremie" wordt uitbetaald, heb ik geen terugval in loon. Wat dus als extraatje bedoeld was, zorgt er nu voor dat ik die korting niet krijg, maar ook minder kinderopvangtoeslag...
Bij mij ook iets dergelijks, dus dat is wel jammer. Gelukkig hebben we de inkomensafhankelijke combinatiekorting nog. Wat mij betreft mag de ouderschapsverlofkorting er nu wel uit en de combinatiekorting dan wat omhoog.
Dit jaar gaat mijn tweede ouderschapsverlof in, dan heb ik er helemaal niets meer aan.

edit: dat gebeurt al! http://www.tipswerkendeou...mbinatiekorting-iack.html
Volgend jaar dus 2133 euro extra terug...

[ Voor 30% gewijzigd door MrSleeves op 29-02-2012 13:36 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Even alvast vraag over de aangifte van 2012 :+

Ik heb die van 2011 ingevuld en gemerkt dat we nu inderdaad toch nog een aardige ouderschapsverlof compensatie krijgen. Mijn vrouw is van 5 naar 4 dagen werken gegaan. Totaal 416 uur.

Nu heb ik zelf een contract van 38 uur wegens mijn studie. Zou het handig zijn om dit contract om te laten zetten naar 40 uur (wat na mijn studie ook de bedoeling is) en dan 2 uur ouderschapsverlof op te nemen? Per saldo ga ik er dan in salaris niet op voor- of achteruit. Levert de ouderschapsverlof korting dan nog een leuk voordeel op?

tweede vraag:
Hoe zit het met het ouderschapsverlof van mijn vrouw? Er is ten opzichte van 2011 en 2012 geen verschil in salaris omdat het ouderschapsverlof wordt voortgezet. Zien we dan in de aangifte daar nog een teruggaaf van terug in 2013?

Of is het antwoord dat je in bovenstaande gevallen wel iets met de belastingkorting doet?
dus:
vrouw: 416 x 4,12 = 1714,-
Man: 104 x 4,12 = 429,-
Totaal is dan je wat je 'bruto (?)' van je belastbaar inkomen af kan trekken (of zoiets...?).

Edit:
Hmmm...Eens even de link hierboven thuis bekijken dus (geblokkeerd op het werk).

[ Voor 17% gewijzigd door readytoflow op 29-02-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

readytoflow schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:20:
Even alvast vraag over de aangifte van 2012 :+

Ik heb die van 2011 ingevuld en gemerkt dat we nu inderdaad toch nog een aardige ouderschapsverlof compensatie krijgen. Mijn vrouw is van 5 naar 4 dagen werken gegaan. Totaal 416 uur.

Nu heb ik zelf een contract van 38 uur wegens mijn studie. Zou het handig zijn om dit contract om te laten zetten naar 40 uur (wat na mijn studie ook de bedoeling is) en dan 2 uur ouderschapsverlof op te nemen? Per saldo ga ik er dan in salaris niet op voor- of achteruit. Leverd de ouderschapsverlof korting dan nog een leuk voordeel op?
Nee, want er is geen inkomensval. Je moet er qua salaris op achteruit gaan om ouderschapsverlofkorting te krijgen.
tweede vraag:
Hoe zit het met het ouderschapsverlof van mijn vrouw? Er is ten opzichte van 2011 en 2012 geen verschil in salaris omdat het ouderschapsverlof wordt voortgezet. Zien we dan in de aangifte daar nog een teruggaaf van terug in 2013?
Ja, want je moet niet naar het afgelopen jaar kijken (te kort door de bocht), maar naar dat van voordat je ouderschapsverlof begon. Ik begon op 1-1-2010 met ouderschapsverlof, dus het vergelijkingsjaar is 2009. Dus het verschil van 2011 en 2009 is de maximale aftrek.

Let overigens op dat je ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting krijgt.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:31
Ik ontvang van het UWV een reiskosten vergoeding per gewerkte dag. Moet ik deze ook opgeven in mijn aangifte onder het inkomen? Of moet dit ergens anders worden opgegeven? Daarnaast heb ik in december 500 euro gekregen van het CIS i.v.m. met mijn handicap, dit moet ik ook opgeven neem ik aan?

Dan las ik net iets over tandartskosten, ik heb afgelopen jaar best wel wat kosten gemaakt voor de tandarts waarvoor ik moet bij betalen, deze zijn dus ook op te geven? Dan heb ik het over kosten waarvan de zorgverzekering 75% vergoed, zoals gaatjes vullen, foto's maken etc etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 29-02-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:53

Wildfire

Joy to the world!

Ik spaar namelijk via de Rabobank met hun Toekomstsparen (lijfrente) en de inleg kan dus onder bepaalde voorwaarden afgetrokken worden, dat hangt af van de jaarruimte die je hebt.

Ik heb die eerst berekend via het aangifteprogramma zelf. Die gaat bij de berekening van de jaarruimte voor 2011 uit van je inkomen in 2010.

Vervolgens heb ik ook nog via de site van de Rabobank de jaarruimte berekend. Die berekening gaat echter uit van het inkomen in 2011.

Ik heb even wat gegoogled en de meeste sites waar je je jaarruimte kunt berekenen geven aan dat je van het inkomen uit het voorgaande kalenderjaar moet uitgaan, in mijn geval 2010 dus. Ik zal daar dan ook vanuit gaan, maar voor de zekerheid leg ik toch ook even hier mijn oor te luister.

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 01-03-2012 11:05 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:03
Heren, ik heb een vraag!

Ik heb een laptop aangeschaft voor mijn studie (HBO IT) en ik heb gehoord dat je dit ook kan declareren of iig de BTW er van. Ik vroeg me af hoe dat in elkaar zit en waar ik dit kan invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Net de vooraf ingevulde aangifte gedownload, maar het loon en de loonheffing wijken af van mijn jaaropgaaf. Op de site van de belastingdienst staat dus dat de jaaropgaaf van de werkgever leidend is, maar waar komt dan dat verschil vandaan? Ik zou verwachten dat de belastingdienst dezelfde gegevens ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:23

ZenTex

Doet maar wat.

Dit was bij mij ook zo, maar ik vermoed dat het om het loon van het jaar 2010 ging vanwege een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Wildfire schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:04:
Ik spaar namelijk via de Rabobank met hun Toekomstsparen (lijfrente) en de inleg kan dus onder bepaalde voorwaarden afgetrokken worden, dat hangt af van de jaarruimte die je hebt.

Ik heb die eerst berekend via het aangifteprogramma zelf. Die gaat bij de berekening van de jaarruimte voor 2011 uit van je inkomen in 2010.

Vervolgens heb ik ook nog via de site van de Rabobank de jaarruimte berekend. Die berekening gaat echter uit van het inkomen in 2011.

Ik heb even wat gegoogled en de meeste sites waar je je jaarruimte kunt berekenen geven aan dat je van het inkomen uit het voorgaande kalenderjaar moet uitgaan, in mijn geval 2010 dus. Ik zal daar dan ook vanuit gaan, maar voor de zekerheid leg ik toch ook even hier mijn oor te luister.
Volgens mij klopt dat inderdaad. Je jaarruimte hangt af van het inkomen in het jaar ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Appleman schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 13:15:
Heren, ik heb een vraag!

Ik heb een laptop aangeschaft voor mijn studie (HBO IT) en ik heb gehoord dat je dit ook kan declareren of iig de BTW er van. Ik vroeg me af hoe dat in elkaar zit en waar ik dit kan invullen.
Heb je een eigen zaak en is de laptop een zakelijke aanschaf? Dan kun je (a) de BTW terugvorderen en (b) de afschrijving van de laptop ten laste brengen van de winst voor belasting.
Heb je geen eigen zaak, of is de laptop een prive aanschaf, dan gaat dat natuurlijk niet op.

Wat blijft er dan over? Studiekosten zijn binnen strikte regels aftrekbaar van de je belastbaar inkomen in box 1. Zoek even op "aftrek studiekosten" of een laptop er ook onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Heb gisteren mijn aangifte voor 2011 ook klaar gezet. Ik heb deze keer gebruik gemaakt van de FNV-belastingservice. Vorig jaar heb ik nl. met mijn vrouw voor het eerst een huis gekocht, ik wou graag hebben dat iemand meekijkt bij het doen van de belastingaangifte om alle aftrekposten juist in te vullen. Hoewel het op papier niet zo moeilijk is (het is wel helder dat je onderscheid moet maken tussen stenen en lenen), is het op de overzichten van notaris en hypotheekverstrekker voor mij als leek haast onmogelijk om te achterhalen welke bedragen je nou moet overnemen. In plaats dat men nou gewoon werkt met afschriften die voorzien zijn van drie kolommen (beschrijving post, bedrag aftrekbaar en bedrag niet-aftrekbaar)....Het kostte mij en de vrijwilligers gisteravond ook nog de nodige moeite, maar het is ons uiteindelijk gelukt.

Ik heb echter nog wel een vraag, een van de adviseurs vertelde ons dat we over 2011 nog zorgtoeslag kunnen aanvragen. Het schijnt dat je voor het bepalen of je voor zorgtoeslag in aanmerking komt, je het verzamelinkomen mag gebruiken dat nadat de aftrekposten er zijn afgehaald overblijft. Komt dat bij iemand bekend voor?

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verzamelinkomen is je belastbaar inkomen in box 1, 2 en 3 samen. Als je aftrekposten hebt, gaan deze inderdaad ten laste van het verzamelinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Hielko schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:53:
[...]

Volgens mij klopt dat inderdaad. Je jaarruimte hangt af van het inkomen in het jaar ervoor.
Dat is wat de Belastingdienst zelf hanteert dus daar ben ik bij het invullen dan ook vanuit gegaan. Maar wel lekker verwarrend dat de Rabo-site je inkomen over 2011 wil weten. Achteraf gezien bedenk ik me dat dat wellicht betekent dat de Rabo je de jaarruimte voor 2012 wil laten berekenen, terwijl de brief die bij mijn ToekomstSparen overzicht zat juist suggereerde dat ik die berekening kon gebruiken voor de aangifte 2011. Hetgeen dus niet zo blijkt te zijn.

Maar goed, het is gisteren de deur uitgegaan. Wel handig dat ik dus hierdoor een extra aftrekpost had hetgeen me meer dan 350 euro extra opleverde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
t_captain schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:51:
Verzamelinkomen is je belastbaar inkomen in box 1, 2 en 3 samen. Als je aftrekposten hebt, gaan deze inderdaad ten laste van het verzamelinkomen.
Ok, klopt het dus toch...bedankt!

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Ik ben ondernemer voor de belastingdienst en heb dus ook dat programma nodig. Klopt het dat deze nog steeds niet online staat? Ik kan er nergens wat over vinden op die hele belastingdienst site? Iemand die hier een antwoord op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Aangifte IB voor ondernemers staat volgens mij gewoon klaar.

>> Belastingdienst.nl >> Inloggen ondernemers >> mededelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Apart. Bij mij dus niet. Ik ga ze maar eens even bellen. Bedankt in ieder geval :)

Edit: in het weekend kunnen ze me dit niet vertellen. Ze zijn alleen voor de privé ib... Lekker dan weer. Moet ik later weer tijd zien vrij te maken hiervoor.

[ Voor 49% gewijzigd door gomaster op 03-03-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30
Leuk zo'n vooringevulde aangifte, maar ik zou toch ook wel een import van de vorige aangifte willen hebben. Ben een kwartier bezig geweest om informatie te copy/pasten van de aangifte van vorig jaar. Immers, saldi en rekeningen op 1-1-2011 zijn (vrijwel) gelijk aan 31-12-2012 en als je niks met je huis hebt gedaan is de eigen woning schuld etc ook gelijk.

De invoer bij ouderschapsverlofkorting is wat brak want je moet zelf uitrekenen wat het verlies van belastbaar loon is, maar belastbaar loon staat niet toegelicht noch is er de mogelijkheid het direct over te nemen van de vorige en huidige aangifte. Wordt volgend jaar nog leuk overigens want wij zijn dit jaar begonnen (in december) en natuurlijk is het loon niet gedaald. Afgaande op de toelichting lijkt er als referentie gekozen te mogen worden tussen het voorgaande jaar of het jaar voorafgaande aan de ouderschapsverlof, maar de bewoording "kan" biedt voldoende ruimte voor vaagheden. (Niet dat ik verwacht dat het saldo echt negatief gaat worden.)

Openstaande vraag: hoe bepaal je het aantal uren ouderschapsverlof? Gewoon aantal weken * aantal uur tellen? Afaik staat het niet op een jaaropgaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Workaholic schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 11:50:
Kan iemand mij hier vertellen of het zinvol is om 52 % belasting te betalen vs 42? Ik werk in de sales en zit met mijn basis salaris net onder de 52% maar zal inclusief bonus hier (ver) boven gaan komen. Bonus is echter op jaarbasis met de mogelijkheid om per kwartaal uit te laten betalen bij een "over score"

Nu heb ik twee keuzes of ik voer een hoger bedrag in inclusief bonus (geschat) of ik voer alleen mijn jaarsalaris in zonder bonus. Iemand een idee wat verstandig is in deze?

Is het niet zo dat ik meer hypotheek rente kan aftrekken en dat mijn lease auto met een catalogus waarde van 40k goedkoper is met 52%?
Zoals al gezegd maakt het uiteindelijk allemaal niets uit. Je krijgt een jaaropgaaf van je baas met daarop je ontvangen loon inclusief bonus. Dat moet je dan ook gewoon invullen. Dus uitbetaling per kwartaal of jaarbasis maakt niets uit.

Het kan alleen wellicht wat uit maken als je baas de keuze geeft in welk jaar de bonus wordt uitbetaald. Als je bonus over 2011 al in 2011 wordt uitbetaald of pas in 2012 kan dat natuurlijk van invloed zijn op de schijf die je haalt. Dan zou het ook nog wel een de moeite kunnen lonen om 2 bonussen in 1 jaar uit te laten betalen en dan over een aantal jaar te gaan middelen (over een periode van drie jaar mag je dan de gemiddelde belastingdruk uitrekenen en als dat meer dan €500 verschilt met het totaal wat je hebt betaald over die jaren, krijg je het meerdere van € 500 terug). Of het echt voordeel oplevert kan ik zo niet zegen omdat ik daarvoor te weinig gegevens heb.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Rukapul schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:03:
Openstaande vraag: hoe bepaal je het aantal uren ouderschapsverlof? Gewoon aantal weken * aantal uur tellen?
Hoe zou je het anders willen doen?

Staat inderdaad niet op je jaaropgaaf, want heeft daar niets mee te maken. Misschien heeft je werkgever je ooit een bevestiging gestuurd waarin het ook staat? Anders kun je dus gewoon de berekening die je zelf hierboven aangeeft uitvoeren. Let er trouwens voor 2012 op dat er 53 weken zijn ;) Nu nog niet van belang (tenzij voorlopige teruggaaf), maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Rukapul schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:03:
Leuk zo'n vooringevulde aangifte, maar ik zou toch ook wel een import van de vorige aangifte willen hebben. Ben een kwartier bezig geweest om informatie te copy/pasten van de aangifte van vorig jaar. Immers, saldi en rekeningen op 1-1-2011 zijn (vrijwel) gelijk aan 31-12-2012 en als je niks met je huis hebt gedaan is de eigen woning schuld etc ook
ik was behoorlijk blij met de vooringevulde aangifte. Het afgelopen jaar ben ik van werkgever gewisseld en ben ik van koophuis gewisseld. Die gegevens klopten allemaal als een bus, inclusief WOZ-waarde. Dat scheelde me een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Groentenboer schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:41:
[...]

Hoe zou je het anders willen doen?

Staat inderdaad niet op je jaaropgaaf, want heeft daar niets mee te maken. Misschien heeft je werkgever je ooit een bevestiging gestuurd waarin het ook staat? Anders kun je dus gewoon de berekening die je zelf hierboven aangeeft uitvoeren. Let er trouwens voor 2012 op dat er 53 weken zijn ;) Nu nog niet van belang (tenzij voorlopige teruggaaf), maar toch :)
Alsof de duivel ermee speelt valt er net nog een brief op de mat betreffende het ouderschapsverlof: 17.6 uur

Zou ik het zelf hebben geteld dan zou ik uitkomen op 5 (weken) maal 4 (uur): 20 uur

Naja, aangezien het financieel niks scheelt houd ik het maar op de 17.6 :+
Edmin schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:52:
[...]

ik was behoorlijk blij met de vooringevulde aangifte. Het afgelopen jaar ben ik van werkgever gewisseld en ben ik van koophuis gewisseld. Die gegevens klopten allemaal als een bus, inclusief WOZ-waarde. Dat scheelde me een hoop werk.
Sure, het klopte hier ook maar was simpelweg niet compleet.

Ik wacht met smart als volgend jaar spaar- en beleggingsrekeningen vooringevuld worden. Al heb ik op de een of andere manier het idee dat ik met het terugvragen van bronbelasting alsnog aan mezelf overgeleverd ben.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 03-03-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
gomaster schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 09:25:
Apart. Bij mij dus niet. Ik ga ze maar eens even bellen. Bedankt in ieder geval :)

Edit: in het weekend kunnen ze me dit niet vertellen. Ze zijn alleen voor de privé ib... Lekker dan weer. Moet ik later weer tijd zien vrij te maken hiervoor.
Ik heb even gekeken, het programma stond er inderdaad. Ik bleek 'm vorige week al te hebben gedownload zelfs ;)

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting of alleen voor de omzetbelasting? Hoe heb je aanfigte IB2010 gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb 't net ingevuld, volgens het programma kan ik, van de €653,94, €411 aan zorgkosten aftrekken. De drempel zou €243 zijn. Er staat echter niet bij hoe dat programma daar aan is gekomen :S

't is iig allemaal opgestuurd nu.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
t_captain schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:35:
[...]

Ik heb even gekeken, het programma stond er inderdaad. Ik bleek 'm vorige week al te hebben gedownload zelfs ;)

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting of alleen voor de omzetbelasting? Hoe heb je aanfigte IB2010 gedaan?
Toch nog een keer gebeld met de belastingdienst. Bleek dat ik alleen voor omzetbelasting ondernemer was. Ik dacht me toch te herinneren dat ik IB2010 wel als ondernemer heb gedaan.
Thans anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Kan ik dit jaar nog uitstel aanvragen? Ik ga het dit jaar dus niet redden voor april i.v.m. allerlei privé toestanden...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ja, kan in ieder geval tot 1 april. 1 telefoontje naar de belastingdienst 0800-0543 en klaar is Cobb.

Onze aangifte ook net gedaan. Onze drempel voor zorgkosten is iets van € 2.200... arg... En we hebben natuurlijk € 1.700 kosten gemaakt... tsja.. Big helaas.

Ik heb niet kunnen vinden hoe je de vooringevulde aangifte kan downloaden als je 't programma al hebt, maar goed. Ook m'n jaarruimte van vorig jaar kan ik niet vinden, maar m'n adviseur had gezegd dat ik meer dan genoeg ruimte had, dus daar ben ik dan maar van uit gegaan.

Heeft iemand z'n UPO trouwens al binnen?

Ik moet zeggen dat ik het ondertussen echt wel ontzettend lastig begin te vinden:
* eigen huis
* vermogen
* vrijwillig pensioen

Ook het verdelen van de aftrekposten over de fiscale partners vind ik niet praktisch: zij kunnen best uitrekenen wat het voordeligst is voor ons: dan staat het ons nog altijd vrij om een andere verdeling te kiezen. Nu moet ik maar 'n paar verdeleingen maken en gokken waar het omslagpunt ligt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Cobb schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 19:56:
Kan ik dit jaar nog uitstel aanvragen? Ik ga het dit jaar dus niet redden voor april i.v.m. allerlei privé toestanden...
Even hier inloggen met je Digid en je krijgt uitstel:
http://www.belastingdiens...elasting_online_formulier

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ardana schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:54:

[..]

Ik heb niet kunnen vinden hoe je de vooringevulde aangifte kan downloaden als je 't programma al hebt

[..]
Even het aangifteprogramma opnieuw downloaden en installeren. Als je het programma dan start, wordt een site geopend van de Belastingdienst waar je de gegevens kunt downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
gomaster schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 17:55:
[...]

Toch nog een keer gebeld met de belastingdienst. Bleek dat ik alleen voor omzetbelasting ondernemer was. Ik dacht me toch te herinneren dat ik IB2010 wel als ondernemer heb gedaan.
Thans anyway.
Er zitten behoorlijke voordelen aan ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Ten eerste kun je alle zakelijke kosten ten laste brengen van je winst, waar je als genieter van "Resultaat Overige Werkzaamheden" alleen maar dingen kan aftrekken die heel duidelijk en rechtstreeks in verband staan met je handel.

Maar belangrijker zijn de ondernemersaftrek (>7000 euro zelfstandigenaftrek en evt 2000 euro startersaftrek als je aan het urencriterium voldoet). En 12% MKB-winstvrijstelling over de resterende winst na ondernemersaftrek. En investeringsaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben wat aan het stoeien met de IB 2011 (huis gekocht, studiekosten etc) en kwam ineens iets opvallends/bug? tegen om EUR 41,- extra terug te krijgen.

Het werkt zo: Bij de verdeling net zo lang schuiven totdat ik 41 euro moet 'betalen' en mijn vriendin de rest ontvangt (waar dus die 41 euro bijkomt omdat ik dat moet betalen). Omdat je onder de 42 euro niets hoeft te betalen (ik dus), maar het wel bij mijn vriendin erbij wordt gedaan, is dat de winst.

Bugje?

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2012 23:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Nee, by design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Volgens mij is dat grens waaronder geen belasting betaalt hoeft te worden, dus je eerste winst :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik doe dat op die manier al jaren. :D
Voordeel schutter.. Hadden ze het mij zelf maar niet moeten laten verdelen.. :D

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ardana schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:54:
Onze aangifte ook net gedaan. Onze drempel voor zorgkosten is iets van € 2.200... arg... En we hebben natuurlijk € 1.700 kosten gemaakt... tsja.. Big helaas.
Heb je daarbij rekening gehouden met de "verhoging" van de zorgkosten? Afhankelijk van de categorie komt er niets, 40% of zelfs meer bij, daarmee haal je wellicht de drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Je mag met die aftrekposten schuiven totdat iemand 41 --> 0 moet betalen ja. Of het daadwerkelijk het meeste voordeel oplevert, is zo niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Welke verhoging, RemcoDelft? Ik heb het invoerveld van de aangifte zelf gebruikt, en als ik dan gewoon m'n kosten invul, dan blijft er na de drempel niets over. Over een verhoging heb ik niets kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ardana schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:05:
Welke verhoging, RemcoDelft? Ik heb het invoerveld van de aangifte zelf gebruikt, en als ik dan gewoon m'n kosten invul, dan blijft er na de drempel niets over. Over een verhoging heb ik niets kunnen vinden.
"Het bedrag voor de aftrek specifieke zorgkosten mag u verhogen met 40% als uw drempel inkomen niet meer dan € 33.485 bedraagt en u niet ouder bent dan 65 jaar."

http://www.belastingdiens..._inkomstenbelasting_2011/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, mijn inkomen is wel hoger dan dat ;)

Gaat dus helaas niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het is zelfs nog erger want er wordt gekeken naar het totale inkomen van de fiscale partners.

Toen ik bij de vorige aangifte ca 3x zoveel zorgkosten als jou had kon ik nog net het topje aftrekken.

Aftrekbaarheid van zorg is sinds 2010 enorm beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Backpacker schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:39:
[...]

Zoals al gezegd maakt het uiteindelijk allemaal niets uit. Je krijgt een jaaropgaaf van je baas met daarop je ontvangen loon inclusief bonus. Dat moet je dan ook gewoon invullen. Dus uitbetaling per kwartaal of jaarbasis maakt niets uit.

Het kan alleen wellicht wat uit maken als je baas de keuze geeft in welk jaar de bonus wordt uitbetaald. Als je bonus over 2011 al in 2011 wordt uitbetaald of pas in 2012 kan dat natuurlijk van invloed zijn op de schijf die je haalt. Dan zou het ook nog wel een de moeite kunnen lonen om 2 bonussen in 1 jaar uit te laten betalen en dan over een aantal jaar te gaan middelen (over een periode van drie jaar mag je dan de gemiddelde belastingdruk uitrekenen en als dat meer dan €500 verschilt met het totaal wat je hebt betaald over die jaren, krijg je het meerdere van € 500 terug). Of het echt voordeel oplevert kan ik zo niet zegen omdat ik daarvoor te weinig gegevens heb.
Klopt alleen maakt dat bij de bonus weinig uit, het is wel heel interresant als je net je eerste 2 jaar gewerkt hebt na je studie. Dan kan je die 2 jaar verrekenen met het laatste jaar studie of je laatste 2 jaar studie verrekenen met het eerste jaar werken.
Middelen heeft over het algemeen pas echt zin als er een groot verschil tussen het verzamelinkomen van de jaren zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01
Ik ben het kopje bezittingen: bank- en spaartegoeden aan het invullen, en het valt mij op dat ik alleen maar de waarde op 01-01-2011 kan invullen. Voorheen moest ik de waarde op 01-01-2010 en 31-12-2010 invullen, dus een waarde gebaseerd over een heel jaar. Is dit verandert?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Strider schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:20:
Ik ben het kopje bezittingen: bank- en spaartegoeden aan het invullen, en het valt mij op dat ik alleen maar de waarde op 01-01-2011 kan invullen. Voorheen moest ik de waarde op 01-01-2010 en 31-12-2010 invullen, dus een waarde gebaseerd over een heel jaar. Is dit verandert?
Er is nog maar 1 peildatum vanaf het jaar 2011: 1 jan 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rblommers
  • Laatst online: 11:29
Zou iemand mij een toelichting willen geven op de volgende situatie? Ik moet volgens de vooringevulde aangifte >400 euro terug gaan betalen.

Ik ben in december van wekgever geswitcht. 19 december ben ik bij werkgever 2 begonnen, ik bleef toen nog 1 uur pw in dienst bij werkgever 1 i.v.m. eindejaarsuitkering. Onder het mom 'bij die ander is het die periode nog maar 1 uur per week, dus zal wel loslopen' heb ik ook bij wg 2 toen de loonheffingskorting toegepast. Bij het zien van de strookjes realiseerde ik me al dat de loonheffingskorting bij werkgever 2 natuurlijk ook over de gehele maand werd toegepast. Dus dat ik terug moet betalen zag ik al wel aankomen. Maar ik snap even niet waarom het ruim 400 euro is?
Ik had zelf in mijn hoofd dat de korting per jaar maximaal +/- 1600 euro was, dus ging uit van ongeveer 1/12 van dat bedrag.

Ik heb overigens geen fiscale partner, eigen huis etc. Wel bij wg 1 nog deelgenomen aan spaarloon in de laatste maand, maar dat zit als het goed is al verwerkt in de cijfers van de jaaropgave lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
rblommers schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:02:
Zou iemand mij een toelichting willen geven op de volgende situatie? Ik moet volgens de vooringevulde aangifte >400 euro terug gaan betalen.

Ik ben in december van wekgever geswitcht. 19 december ben ik bij werkgever 2 begonnen, ik bleef toen nog 1 uur pw in dienst bij werkgever 1 i.v.m. eindejaarsuitkering. Onder het mom 'bij die ander is het die periode nog maar 1 uur per week, dus zal wel loslopen' heb ik ook bij wg 2 toen de loonheffingskorting toegepast. Bij het zien van de strookjes realiseerde ik me al dat de loonheffingskorting bij werkgever 2 natuurlijk ook over de gehele maand werd toegepast. Dus dat ik terug moet betalen zag ik al wel aankomen. Maar ik snap even niet waarom het ruim 400 euro is?
Ik had zelf in mijn hoofd dat de korting per jaar maximaal +/- 1600 euro was, dus ging uit van ongeveer 1/12 van dat bedrag.

Ik heb overigens geen fiscale partner, eigen huis etc. Wel bij wg 1 nog deelgenomen aan spaarloon in de laatste maand, maar dat zit als het goed is al verwerkt in de cijfers van de jaaropgave lijkt me?
Correct me if I'm wrong maar is die 400 euro niet de loonheffing die bij WG2 is verrekend?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Ik denk dat op basis van deze gegevens we te weinig info hebben om dat te zeggen. Enige wat we weten is:
- 2 werkgevers
- €400 betalen

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rblommers
  • Laatst online: 11:29
KillaZ schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:09:
[...]

Correct me if I'm wrong maar is die 400 euro niet de loonheffing die bij WG2 is verrekend?
Nee, mede daarom verbaast het me zo. Bij wg2 is €61 arbeidskorting ingehouden.
Lolhozer schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:17:
Ik denk dat op basis van deze gegevens we te weinig info hebben om dat te zeggen. Enige wat we weten is:
- 2 werkgevers
- €400 betalen
Excuus, bij wg 2 gaat het om een bedrag van +/- €1000 (bruto uiteraard), €129 ingehouden loonbelasting, € 61 arbeidskorting.
Bij wg1 +/- 24k loon loonheffingen, 4794 ingehouden loonheffing, 1443 verrekende arbeidskorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan zijn dat niet alleen de heefingskorting en arbeidskorting terugbetaald moeten maar ook dat er bij WG2 een lager belastingtarief is ingehouden omdat de hoogte van het loon bij WG1 niet meegerekend is. Dus ipv 42% is er 33% ingehouden wat nog eens 100 euro zou zijn. Dan moet je heffingskorting, arbeidskorting en verschil in belastingtarief terug betalen. Dan kom je misschienw at meer in de buurt van 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Als je die €1000 gewoon bij WG1 extra had gekregen had je daar 42% belasting over moeten betalen, en geen extra heffingskorting. Ik denk dat daar her probleem zit.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waarschijnlijk is het volgende aan de hand:

(1) algemene heffingskorting toegapast door twee werkgevers tegelijk
--> AHK is ongeveer 160 euro per maand, 2000 per jaar. je hebt recht op 1x, als er 2x AHK wordt toegepast zal dat leiden tot een te weinig afgedragen loonheffing van +- 160 euro in december 2011.

(2) arbeidskorting twee keer toegepast
--> deze is inkomensafhankelijk. indien je al aan het maximum zit bij werkgever 1, is alle verrekende arbeidskorting bij werkgever 2 teveel. impact in dat geval enkele tientjes tot max een euro of 120.

(3) beide werkgevers gebruiken belastingschijven vanaf 1 (omdat ze geen rekening houden met
--> over de eerste 18k euro per jaar (1500 per maand) betaal je slechts 33.1% belasting. daarboven wordt het 41.95% en dan 42%. boven de 54k (4500 per maand) wordt het 52%. Ik vermoed dat het tariefverschil tussen schijf 1 en schijven 2/3 ertoe heeft geleid dat er te weinig loonbelasting is ingehouden. Impact: 9% over het bedrag wat eigenlijk bovenop je hoofd-inkomen had moeten worden geteld en nu apart is belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:25:
[...]

Er is nog maar 1 peildatum vanaf het jaar 2011: 1 jan 2011.
En waarom niet op 31 juni 2011 of 31 december 2011?

Of zou er gemiddeld minder spaargeld zijn, en verwachten ze dat de belastingsinkomsten van 1 januari hoger zullen zijn dan van 31 december?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Omdat ze gewoon een keuze moeten maken? Lekker boeiend welke datum dat is; zit een bedrag er dit jaar niet bij (vanwege 1-1-11 in plaats van 31-12-11) dan zit het er volgend jaar bij (1-1-12).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Groentenboer schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:08:
Lekker boeiend welke datum dat is.
Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet zomaar gekozen is. De aangifte gaat toch over heel 2011? Dus 31 december 2011 leek mij logischer.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 20:07
Op 1/1/2011 had je X euro. Hierop is te verwachten dat je 4% rendement haalt gedurende 2011. Dit wordt 30% belast, dus je betaald 1,2% over je X euro.

Natuurlijk hoeft het niet zo beredeneerd te worden, maar zoiets kan er wel achter zitten als gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 1 peildatum is het voordeliger als belastingbetaler als je een positief rendement haalt aan het einde van het jaar t.o.v. 2 peildata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De oorspronkelijke gedachte van de twee peildata was om het gemiddelde vermogen te belasten. De twee peildata liggen echter direkt naast elkaar, 1-1-N+1 volgt direkt na 31-12-N. Dan is de overstap van 2 naar 1 peildatum gewoon een vereenvoudiging.

Als je kijkt naar het effect op 1 geisoleerd belastingjaar, is een peildatum vroeg in het jaar gunstig voor een belastingbetaler die zijn vermogen in het jaar doet groeien. Ongunstig als je geld onttrekt aan je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:48
Vraagje. Ik heb de vooringevulde aangifte gedownload.

Bij zowel mij als mijn partner kloppen de loongegevens, arbeidskorting etc. Echter bij ons beiden is het loon ZVW op de jaaropgave een stuk hoger dan volgens de voorafingevulde data.

Omdat de rest wel klopte, heb ik gewoon AKKOORD gekozen, en dacht dan pas ik loon ZVW later wel aan. Echter in de aangifte kom je dit ZWV loon nergens meer tegen.

Wordt dit niet gebruikt in de aangifte? Ik zie nl wel mijn fiscaal loon, arbeidskorting etc terug komen(en die kan ik wel aanpassen, maar dat hoeft dus niet :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anvesi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-03-2024

Anvesi

What you did there, I see it.

@Meermarco:

Op de jaaropgave word inderdaad "zvw loon" vermeeld, dit hoef je nergens te vermelden op het aangifte programma. Dit word later automatisch berekend mocht hier sprake van zijn.
Overigens raad ik wel aan alles goed te controleren of alles klopt; en aan te passen als het niet juist lijkt. de voor ingevulde aangifte is leuk: maar klopt niet altijd...en het blijft wel je eigen verantwoordelijkheid om het juist in te vullen! Kans dat jij dus de klos bent als blijkt dat die gegevens niet kloppen en je het gewoon verstuurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit. Mag weg

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:48
Fiole schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:35:

Op de jaaropgave word inderdaad "zvw loon" vermeeld, dit hoef je nergens te vermelden op het aangifte programma. Dit word later automatisch berekend mocht hier sprake van zijn.
Overigens raad ik wel aan alles goed te controleren of alles klopt; en aan te passen als het niet juist lijkt. de voor ingevulde aangifte is leuk: maar klopt niet altijd...en het blijft wel je eigen verantwoordelijkheid om het juist in te vullen! Kans dat jij dus de klos bent als blijkt dat die gegevens niet kloppen en je het gewoon verstuurd ;)
Okee, wel de rest van de automatische gegevens klopte wel (fiscaal Loon, arbeidskorting maar ook WOZ waarde etc)
Ik heb daarna nergens meer ZVW loon gezien.
Dus dan is er niks aan de hand?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Mijn vorige werkgever heeft me nooit een jaaropgaaf verstrekt (en het ziet er naar uit dat die niet meer gaat komen). Ik heb ook geen loonstrook van de laatste paar weken dat ik daar in dienst was. Het bedrag wat de belastingdienst zelf invult, is t/m mijn laatste loonstrook. M.a.w. er ontbreekt een klein deel incl. uitbetaling vakantiedagen. Ik heb hier (2 dagen voor de faillissementszitting) alsnog een betaling voor ontvangen (netto), maar het exacte bruto-bedrag en het deel "arbeidskorting" is me dus niet bekend.
Voor ik de belastingtelefoon bel even hier proberen: wat kan ik hier nu het beste mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsjert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 00:41
Ben ook bezig met mijn belastingaangifte en loop ik tegen het volgende aan wat niet duidelijk is en misschien heeft iemand hier ervaring mee.
Ik moest mijn ontvangen basisbeurs + ov kosten van 2008 terugbetalen, nu wil ik dit opgeven onder aftrekposten: "Studie met studiefinancieren in vorige jaren".

Nu wordt het lastig mijn diplomatermijn is nog niet verstreken, maar dit staat als opmerking bij dit stukje.
Als ik het hier wel onder moet zetten, wat zjin de volgende posten:
Totaal definitieve lening over 2008
Totaal studiefinanciering in 2008
Is dit alleen basisbeurs + aanvullende beurs of ook de ov kaart?

Mocht ik het anders moeten invullen, waar moet het dan onder gezet worden? Of moet ik mijn aangifte van 2008 aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:04
Ik kom er niet helemaal uit met de berekening van de jaarruimte voor de aftrek van uitgaven voor pensioenvoorzieningen (banksparen).

Ik had in 2010 een tijdje een ww-uitkering, deze had ik met mijn inkomen uit werk in 2010 meegeteld voor de berekening van de jaarruimte van 2011. Nu begin ik te vermoeden dat dat niet de bedoeling is en dat ik mijn jaarruimte 300 euro te hoog heb ingeschat. Ik heb de volledige, fout berekende, jaarruimte voor banksparen gebruikt.

Die 300 euro kan ik natuurlijk niet aftrekken. Wanneer ik over tig jaar met pensioen ga betaal ik over die 300 euro een tweede keer inkomstenbelasting, maar doordat er in de tussentijd geen vermogensrendementsheffing over het spaargeld wordt geheven en het nu nog zolang duurt voordat ik met pensioen ga, is het voordeliger dan het op een gewone spaarrekening te zetten. Voor mij is het dus niet zo'n probleem dat ik het niet kan aftrekken, maar hoe denkt de belastingdienst over het banksparen van een bedrag dat hoger ligt dan de jaarruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sphandor schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 09:17:
Ik kom er niet helemaal uit met de berekening van de jaarruimte voor de aftrek van uitgaven voor pensioenvoorzieningen (banksparen).

Ik had in 2010 een tijdje een ww-uitkering, deze had ik met mijn inkomen uit werk in 2010 meegeteld voor de berekening van de jaarruimte van 2011. Nu begin ik te vermoeden dat dat niet de bedoeling is en dat ik mijn jaarruimte 300 euro te hoog heb ingeschat. Ik heb de volledige, fout berekende, jaarruimte voor banksparen gebruikt.

Die 300 euro kan ik natuurlijk niet aftrekken. Wanneer ik over tig jaar met pensioen ga betaal ik over die 300 euro een tweede keer inkomstenbelasting, maar doordat er in de tussentijd geen vermogensrendementsheffing over het spaargeld wordt geheven en het nu nog zolang duurt voordat ik met pensioen ga, is het voordeliger dan het op een gewone spaarrekening te zetten. Voor mij is het dus niet zo'n probleem dat ik het niet kan aftrekken, maar hoe denkt de belastingdienst over het banksparen van een bedrag dat hoger ligt dan de jaarruimte?
Ten eerste kan ik nergens vinden dat de premiegrondlag voor de jaarruimte aleen maar uit inkomsten tegenwoordige arbeid wordt bepaald. Volgens mij gaat het om je belastbaar inkomen werk&woning. En waarom ook niet? Als je arbeidsongeschikt bent moet je toch ook pensioen kunnen opbouwen.

Daarnaast, had je misschien nog reserveringsruimte kunnen gebruiken.

Mijn advies: zorg dat je antwoord krijgt op de vraag of een WW-uitkering meetelt voor je jaarruimte. Mocht dat niet het geval zijn, kun je nog je aangifte corrigeren met gebruik van je reserveringsruimte.

Als je dat nalaat, je zou inspectie krijgen en de WW zou inderdaad niet meetellen, dan zijn de gevolgen mogelijk groot. Een verboden handeling (zoals storting buiten de fiscale ruimte) kan ertoe leiden dat de hele spaarrekening per 2011 wordt omgezet naar box 3. Winst progressief belast in box 1, revisierente 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zou er werkelijk een inspecteur te vinden zijn die voor 300 euro (bruto) zo draconisch te werk gaat. Het is bijna afrondingswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hmm,

Ik dacht, laat ik ook maar eens weer een poging wagen tot het invullen van de Belastingifte.Voorheen heeft een belasting adviseur dat gedaan omdat ik echt de ballen verstand heb ervan, we aan het einde van het jaar een woninge gekocht hebben (2010-2011), eerste woning, nog nooit voorlopige teruggave ontvangen enz. enz. Maargoed, Nederlander als ik ben probeer ik het geld dat ik kwijt ben aan die toko uit te sparen.

Enfin, programma gedownload, vooraf ingevulde gegeven gedownload en geladen (van mijzelf (werkende) en mijn vrouw (thuisvrouw). Laat de boel ratelen en...

Zij krijgt 374 euro terug maar ik mag even 1670 euro gaan terug betalen? Whut? Ik heb alles nagelopen en heb voorzover ik gezien heb geen fouten kunnen ontdekken. Wat wel apart was, is dat toen ik mijn loongegevens invulde ik een melding kreeg dat de ontvangen arbeidskorting te hoog was dan waar ik recht op had. Voor de goede orde; ik heb tot maart afgelopen jaar voor Bedrijf A gewerkt dat overgenomen is door Bedrijf B. Ik heb dan ook 2 jaaropgaven gekregen. De totaal ontvangen arbeidskorting bedroeg 1540 euro. Kijkende naar de tabel op de belastingdienst ben ik na 1947 geboren en verdien ik tussen de 21k en en de 45k wat neer komt op 1611 euro (waar ik recht op heb)

Ik ben dan wel geen belastingwonder, maar in mijn wereld is 1540 niet meer dan 1611 waar ik dan recht op zou hebben?

Zie ik iets over het hoofd, zou dit ook de reden kunnen zijn dat ik 1640 euro moet terug betalen?

Edit: nee dus, want als ik dat compleet weghaal ben ik wel van de melding af maar moet ik alsnog 1640 dokken :')

Er is voor zover ik weet namelijk niets bijzonder gebeurt afgelopen jaar behalve dat het bedrijf is over genomen. We hebben enkel mijn loon ontvangen en bezitten een eigen huis (WOZ van 188k). Geen spaargeld ergens, geen 2de huis op de Bahamas, niets.

Ik vind het vrij bijzonder dat ik, door gewoon te werken, ik ineens 1640 euro moet gaan terug betalen :X :S. (overigens ga ik het nu maar alsnog door een belastingconsulent laten doen, want wellicht dat ik heel veel mis. Eigenaardig zou dat wel zijn aangezien ik die voorafingvulde meuk gebruikt...)

DERP

Edit 2: Blijkbaar is de aftrekbare hypotheek rente niet ingevuld :') Daarom moest ik terug gaan betalen LOL. Nu krijgen we totaal 1700 euro terug...

Toch blijft die melding van de arbeidskorting raar...

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 10-03-2012 16:10 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een vraag over de (definitieve) aanslag van 2010. In die tijd werkte ik parttime en mijn vriendin had een beetje uitkering naast haar studie, verzamelinkomen zat op 29.230. Dat is incl. mijn aftrekposten als studieboeken, laptop, collegegeld, etc (ik had geen stufi).
Nu kregen we deze week een brief thuis dat we 1200 euro huurtoeslag moeten terugbetalen, omdat we boven het verzamelinkomen van 29.125 zaten !!
Als ik dat geweten had, kocht ik er snel een paar studieboeken bij of had ik de laptop harder afgeschreven.

Iemand een idee hoe ik op een nette manier het verzamelinkomen wat kan drukken achteraf (bijv. laptop anders afschrijven, etc) of zou een bezwaar nut hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
Sport_Life schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:36:
Ik heb een vraag over de (definitieve) aanslag van 2010. In die tijd werkte ik parttime en mijn vriendin had een beetje uitkering naast haar studie, verzamelinkomen zat op 29.230. Dat is incl. mijn aftrekposten als studieboeken, laptop, collegegeld, etc (ik had geen stufi).
Nu kregen we deze week een brief thuis dat we 1200 euro huurtoeslag moeten terugbetalen, omdat we boven het verzamelinkomen van 29.125 zaten !!
Als ik dat geweten had, kocht ik er snel een paar studieboeken bij of had ik de laptop harder afgeschreven.

Iemand een idee hoe ik op een nette manier het verzamelinkomen wat kan drukken achteraf (bijv. laptop anders afschrijven, etc) of zou een bezwaar nut hebben?
Heb je zelf je studiekosten berekend of heb je de normbedragen gehanteerd?
Zie http://download.belasting...guitgaven_ib2661t12fd.pdf
Als je zelf je studiekosten berekend hebt, dan zou je met de normbedragen wel eens hoger uit kunnen komen als je niet zoveel kosten gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zijn normbedragen niet alleen van toepassing bij studie met stufi? Als ik de normbedragen neem (200e per mnd) kom ik wel goed uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Laatst online: 09-09 08:54
Overnemen gegevens aangifte 2010 en download met vooraf ingevulde gegevens

Ik heb het aangifte-programma voor 2011 gedownload na 1 maart 2012 en heb met mijn DigiD vooraf ingevulde gegevens gedownload.

Het aangifte-programma begint netjes met de vooraf ingevulde gegevens. Er is echter ook een optie om gegevens over te nemen van de aangifte over 2010 die ik nog op mijn computer heb staan.

Mijn vragen:
- Hoe kan ik beide opties combineren (vooraf ingevulde gedownloade gegevens en overnemen gegevens van mijn aangifte voor 2010 die nog op mijn harde schijf staat) ?
- Welke gegevens worden overgenomen als ik kies voor het overnemen van gegevens uit mijn aangifte voor 2010 (dit betreft dus niet de gedownloade gegevens; het gaat mij met name om mijn berekeningen voor de reserveringsruimte) ?

Het aangifte-programma biedt de volgende opties voor het openen van een aangifte :
  • een nieuwe (lege) aangifte 2011
  • een nieuwe aangifte met al gedownloade gegevens over 2011
  • een eerder ingevulde en bewaarde aangifte over 2011
  • een nieuwe aangifte 2011 met gegevens uit uw aangifte over 2010
Als ik kies voor de laatste optie dan worden mijn berekeningen voor de reserveringsruimte niet overgenomen van de aangifte over 2010.

[ Voor 8% gewijzigd door One_Gandalf op 11-03-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Leute, vraagje. Bij een eenmanszaak (fictieve getallen);

Omzet: 100
Inkoop met BTW: 15
Inkoop zonder BTW: 10 (pakketzegels etc.)

Winst voor BTW: 100 - 15 = 85.
Economische winst: 100 - 15 - 10 = 75

Voor de IKB, wat neem ik als uitgangspunt? Ik neem aan dat ik in elk geval de afgedragen 19% niet op hoef te geven, dus neem ik dan;

Inkomsten uit overige werkzaamheden = 85 - 19%, of 75 - 19%?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:55
Is je omzet inc btw? De btw moet je buiten beschouwing laten.

Dus je bepaalt de omzet ex btw. Daaraf haal je de kosten ex btw en je krijgt dan het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Obiter dictum schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:46:
Leute, vraagje. Bij een eenmanszaak (fictieve getallen);

Omzet: 100
Inkoop met BTW: 15
Inkoop zonder BTW: 10 (pakketzegels etc.)

Winst voor BTW: 100 - 15 = 85.
Economische winst: 100 - 15 - 10 = 75

Voor de IKB, wat neem ik als uitgangspunt? Ik neem aan dat ik in elk geval de afgedragen 19% niet op hoef te geven, dus neem ik dan;

Inkomsten uit overige werkzaamheden = 85 - 19%, of 75 - 19%?
Ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan moet je de fiscale winstberekening uitvoeren zoals die in het aangifteprogramma IB voor ondernemers staat. Fiscale winst = toename ondernemingsvermogen + saldo prive-onttrekkingen - prive-stortingen.

Geen ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan bereken je je resultaat als netto-omzet (=omzet excl BTW) - directe kosten (inkoop, deze bedragen ook excl BTW). In het voorbeeld
* netto omzet 100/1.19 = 84.03
* inkoop BTW-dragend: 15/1.19 = 12.60
* inkoop zonder BTW: 10
Resultaat: 84.03-12.60-10 = 61.43.

Met 1 voetnoot over de KOR. Als je saldo aan te betalen BTW klein is, kun je kwijtschelding of gedeeltelijke kwijtschelding krijgen onder de Kleine OndernemersRegeling (KOR). Het voordeel van deze kwijtschelding is echter wel belastbaar als winst (IB-ondernemer) of resultaat overige werkzaamheden (geen IB-ondernemer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
RemcoDelft schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:33:
Mijn vorige werkgever heeft me nooit een jaaropgaaf verstrekt (en het ziet er naar uit dat die niet meer gaat komen). Ik heb ook geen loonstrook van de laatste paar weken dat ik daar in dienst was. Het bedrag wat de belastingdienst zelf invult, is t/m mijn laatste loonstrook. M.a.w. er ontbreekt een klein deel incl. uitbetaling vakantiedagen. Ik heb hier (2 dagen voor de faillissementszitting) alsnog een betaling voor ontvangen (netto), maar het exacte bruto-bedrag en het deel "arbeidskorting" is me dus niet bekend.
Voor ik de belastingtelefoon bel even hier proberen: wat kan ik hier nu het beste mee doen?
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: de belastingtelefoon zegt dat ik een "zo goed mogelijke" schatting moet maken.
M.a.w.:
-Ik weet wat ik netto heb ontvangen
-Ik weet niet hoeveel arbeidskorting er is verrekend
-Ik weet wat ik bruto had moeten ontvangen
-Ik weet niet wat het Loonheffingsloon had moeten zijn (=brutoloon + ZVW werkg.verg. + nogiets begrijp ik; heerlijk onoverzichtelijk).

Ik weet wel dat de belastingdienst ongetwijfeld vragen gaat stellen als de loonbedragen die ik opgeef niet overeenkomen met hetgeen zij in hun systeem hebben staan. En ik gok dat de werkgever (op het randje van failliet gaan) dan ook een deel loonbelasting niet heeft afgedragen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon uit nieuwsgierigheid een vraagje, kijken of iemand het weet. Ik vul altijd alles in voor mij en mijn vriendin. We waren altijd fiscale partners wegens samenwonen, maar in 2011 is dit niet meer aan de orde door de nieuwe regels.

Nu heb ik voor de aangifte 2011 netjes aangegeven voor beide aangifte te willen doen, beide gegevens gedownload en als je het programma opent zie je ook beide overzichten staan. Echter kan ik enkel mijn gegevens invullen/controleren als ik verder klik. Hij geeft dan ook aan dat we geen fiscale partners meer zijn.

Voor haar gegevens heb ik dus het progje met haar data nog eens los gedownload en zo aangifte gedaan. Iemand enig idee waarom dit zo vaag werkt? Dus dat je wel beide overzichten ziet, maar het vervolgens enkel mogelijk is om mijn aangifte te versturen (ik vermoed doordat we geen fiscale partners meer zijn, haar gegevens verder niet meer aan de orde komen). Toch is het vreemd dat ik dan voor haar nog eens alles apart moet doen, terwijl de gegevens er eerst wel instaan op het startscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:22:

Nu heb ik voor de aangifte 2011 netjes aangegeven voor beide aangifte te willen doen, beide gegevens gedownload en als je het programma opent zie je ook beide overzichten staan. Echter kan ik enkel mijn gegevens invullen/controleren als ik verder klik. Hij geeft dan ook aan dat we geen fiscale partners meer zijn.

[...]
Toch is het vreemd dat ik dan voor haar nog eens alles apart moet doen, terwijl de gegevens er eerst wel instaan op het startscherm.
In het voorgaande jaar was je fiscaal partners. Waarschijnlijk kun je daarom nog de gegevens van je partner downloaden in de omgeving van jouw aangifte.

Je kunt in het aangifteprogramma meerdere aangiften bewerken. ("bestand openen"). Met 1 installatie kun je dus beide aangiften doen. Maar het zijn wel twee aparte aangiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:44:
[...]
Met 1 voetnoot over de KOR. Als je saldo aan te betalen BTW klein is, kun je kwijtschelding of gedeeltelijke kwijtschelding krijgen onder de Kleine OndernemersRegeling (KOR). Het voordeel van deze kwijtschelding is echter wel belastbaar als winst (IB-ondernemer) of resultaat overige werkzaamheden (geen IB-ondernemer).
Als aanvulling: ik val ook onder de KOR en vul mijn winst altijd in bij 'Overige inkomsten' dus als je kleine ondernemer bent kun je daar je winst invullen, lekker makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:48
Beste tweakers,

Gisteren de belastingen ingevuld met de grotendeels vooraf ingevulde gegevens.

Alleen krijg ik tot mijn grote verbazing 900+ euro terug! Aangezien de meeste leeftijdsgenoten van mij dit al op voorhand zouden uitgeven wil ik graag weten waar dat bedrag vandaan komt ( zodat ik het later niet hoef terug te betalen ).

De applicatie geeft het volgende aan.

Afbeeldingslocatie: http://img109.imageshack.us/img109/6829/inkomstenbelasting.jpg

Mijn situatie 2011
- (af) gestudeert;
- bijbaan gehad;
- afstudeerplek met financiele vergoeding gehad;
- en sinds half juli een vaste baan i.v.m. met het afronden.

Hoe kan ik achterhalen bij welke (bij)baan ik te veel heb betaald?

[ Voor 6% gewijzigd door r.e.s op 12-03-2012 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Cartman! schreef op maandag 12 maart 2012 @ 19:46:
[...]

Als aanvulling: ik val ook onder de KOR en vul mijn winst altijd in bij 'Overige inkomsten' dus als je kleine ondernemer bent kun je daar je winst invullen, lekker makkelijk :)
Overige inkomsten (ROW: "resultaat overige werkzaamheden") in de gewone aangifte inkomstenbelasting vul je in als je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent.

Ben je dat wel, dan vul je een ander programma "aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers" in, om precies te zijn de fiscale winstberekening.

De belastingdienst oordeelt onder welke categorie je valt, en dus welke aangifte je moet invullen. Belangrijke criteria zijn het optreden als ondernemer (reclame maken, meerdere klanten bedienen, streven naar groei etc.), de hoeveelheid omzet en winst die je maakt / verwacht te maken en of je het naast een baan doet of volledig van je bedrijf bestaat.
In het algemeen ben je beter af als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Je hebt aanzienlijke belastingvoordelen (zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling). Je hebt meer fiscale vrijheid (fiscale oudedagsreserve, egalisatiereserve, investeringsreserve).

Of je onder de KOR valt, staat in principe los van het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. KOR is een regeling in de omzetbelasting en dat zijn twee aparte werelden. Wel gaan KOR en ROW vaak samen, namelijk de mensen die een bedrijfje hebben met een winst van <10k per jaar, al dan niet naast een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
r.e.s schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:35:
Beste tweakers,

Gisteren de belastingen ingevuld met de grotendeels vooraf ingevulde gegevens.

Alleen krijg ik tot mijn grote verbazing 900+ euro terug!
[...]
Mijn situatie 2011
- (af) gestudeert;
- bijbaan gehad;
- afstudeerplek met financiele vergoeding gehad;
- en sinds half juli een vaste baan i.v.m. met het afronden.

Hoe kan ik achterhalen bij welke (bij)baan ik te veel heb betaald?
Je bent halverwege het jaar veel meer gaan verdienen (van afstudeerplek en bijbaan naar voltijdse baan).
In je nieuwe baan is loonbelasting ingehouden zoals dat ook in een heel jaar gebeurt. Je jaarsalaris wordt bepaald aan de hand van 12 maandsalarissen. Daaruit komt een hoeveelheid belasting die in een heel jaar zou moeten worden afgedragen en 1/12e deel daarvan is elke maand ingehouden.

Vervolgens kom je aan het eind van het jaar 2011 en ga je optellen hoeveel je nu echt hebt verdiend. In jouw geval is dat veel minder dan het inkomen waarmee je werkgever heeft gerekend. Gevolg is dat je een lager gemiddeld tarief krijgt en er dus teveel is ingehouden.

Daarnaast heb je waarschijnlijk een aftrekpost voor studiekosten kunnen opvoeren (studiekosten, gerelateerd aan je baan of toekomstige baan, boven een bepaalde drempel).

Mij komt 900 euro teruggaaf zeker niet gek voor. Ik kan me herinneren dat ik ooit mijn motorrijbewijs heb gehaald van mijn 1e belastingteruggaaf. Ook in juli afgestudeerd en in augustus gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:48
t_captain schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:59:
[...]

Je bent halverwege het jaar veel meer gaan verdienen (van afstudeerplek en bijbaan naar voltijdse baan).
In je nieuwe baan is loonbelasting ingehouden zoals dat ook in een heel jaar gebeurt. Je jaarsalaris wordt bepaald aan de hand van 12 maandsalarissen. Daaruit komt een hoeveelheid belasting die in een heel jaar zou moeten worden afgedragen en 1/12e deel daarvan is elke maand ingehouden.

Vervolgens kom je aan het eind van het jaar 2011 en ga je optellen hoeveel je nu echt hebt verdiend. In jouw geval is dat veel minder dan het inkomen waarmee je werkgever heeft gerekend. Gevolg is dat je een lager gemiddeld tarief krijgt en er dus teveel is ingehouden.

Daarnaast heb je waarschijnlijk een aftrekpost voor studiekosten kunnen opvoeren (studiekosten, gerelateerd aan je baan of toekomstige baan, boven een bepaalde drempel).

Mij komt 900 euro teruggaaf zeker niet gek voor. Ik kan me herinneren dat ik ooit mijn motorrijbewijs heb gehaald van mijn 1e belastingteruggaaf. Ook in juli afgestudeerd en in augustus gaan werken.
Beste t_captain, ontzettend bedankt voor je reply! Dit verduidelijkt alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Kijk dit is nou een voordeel voor zo'n topic je kan elkaar gewoon helpen.
Kreeg iets van 380 euro terug. Dat zijn weer een paar mooie pc onderdeeltjes :Y

Johann Sebastian Bach

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste