Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Nivida_intel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:45:
Kreeg iets van 380 euro terug. Dat zijn weer een paar mooie pc onderdeeltjes :Y
Als ik die jaar iets zou terugkrijgen krijgt iedereen op dit topic een kratje bier ;)

volgens mij mag ik straks 35 k betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
:P daar heb je gelijk in, kan het beter even gebruiken om het te sparen.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:15
Ik ben nieuw in het aangifte doen, maar had even een kleine vraag.
Wegens verhuizing van spullen is de jaaropgave van het werk wat ik sinds de zomer doe kwijt geraakt. Nu weet ik via maandstaten wel alle uren en ook het uitbetaalde bedrag is natuurlijk te achterhalen. Kan ik ook zonder die jaaropgave een goede belastingaangifte doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een loonstrook heeft ook een kolom met cumulatieve getallen. Daarmee kun je dus ook de laatste loonstrook van het betreffende jaar pakken i.p.v. de jaaropgaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Na al dat invullen is het natuurlijk elk jaar wel weer wachten hoe lang het duurt eer je je teruggaaf hebt (als je iets terug krijgt natuurlijk). Als ze onze centen willen hebben moet het snel snel snel, maar als wij centjes terug willen zal het wel weer even duren natuurlijk :P

-- Edit: aha. Post van de Belasting. Er is blijkbaar weer iets niet OK, want nu hebben ze m'n privé- en zakelijke rekeningnummers door elkaar heen lopen. Waardoor m'n teruggaaf nog niet wordt uitgekeerd. Zojuist gebeld, laten aanpassen zodat voor privé ook echt alleen m'n privé-rekening staat en voor zakelijk ook echt alleen m'n zakelijke rekening. Nou, dan moet ik nu dus wachten op drie brieven om te bevestigen dat ik die wijzigingen heb doorgevoerd en pas als die weer binnen zijn bij hun wordt e.e.a. verwerkt.

Leuk. :(

Hopen dat ze een beetje snel werken :P

[ Voor 50% gewijzigd door Wildfire op 13-03-2012 15:28 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Hogader schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:34:
Ik ben nieuw in het aangifte doen, maar had even een kleine vraag.
Wegens verhuizing van spullen is de jaaropgave van het werk wat ik sinds de zomer doe kwijt geraakt. Nu weet ik via maandstaten wel alle uren en ook het uitbetaalde bedrag is natuurlijk te achterhalen. Kan ik ook zonder die jaaropgave een goede belastingaangifte doen?
Die gegevens worden automagisch ingevuld. Weliswaar zou je ze moeten checken, maar dat moet wel lukken met een salarisstrookje.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op maandag 12 maart 2012 @ 13:50:
[...]

In het voorgaande jaar was je fiscaal partners. Waarschijnlijk kun je daarom nog de gegevens van je partner downloaden in de omgeving van jouw aangifte.

Je kunt in het aangifteprogramma meerdere aangiften bewerken. ("bestand openen"). Met 1 installatie kun je dus beide aangiften doen. Maar het zijn wel twee aparte aangiften.
Eerste bestand was dus 1 bestand waar onze beide gegevens in stonden, maar ik slechts die van mij kon bewerken. Daarna dus los die van haar gedownload en zo aangifte gedaan. Alles klopte en naast loon viel er niets in te vullen, dus was zo gebeurd. Vond het alleen een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Sinds januari 2011 werk ik full time in loondienst. Hiernaast heb ik mij ingeschreven bij de KvK, als freelancer. Hieruit heb ik een aanstal klusjes gedaan. Dit geef ik per kwartaal dit netjes door, maar het gaat niet omzoveel extra en valt onder een grens waarbij ik geen belasting daarover voor moet betalen. Dit dien ik in mijn persoonlijke opgaaf niet te vermelden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Don3k schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:03:
Sinds januari 2011 werk ik full time in loondienst. Hiernaast heb ik mij ingeschreven bij de KvK, als freelancer. Hieruit heb ik een aanstal klusjes gedaan. Dit geef ik per kwartaal dit netjes door, maar het gaat niet omzoveel extra en valt onder een grens waarbij ik geen belasting daarover voor moet betalen. Dit dien ik in mijn persoonlijke opgaaf niet te vermelden toch?
Wat bedoel je met een "grens waarbij ik geen belasting daarover voor moet betalen" :?

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan doe je ondernemersaangifte. Het kan dat je fiscale winst op 0 uitkomt vanwege bijvoorbeeld zakelijke uitgaven en/of ondernemersaftrek, maar ook dan moet je de hele mik invullen, om daarna op 0 euro uit te komen.

Ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan geniet je "resultaat overige werkzaamheden". Je doet de "gewone"aangifte inkomstenbelasting en geef je je freelance inkomsten op in box 1 onder het kopje "Overige inkomsten". Het saldo van je inkomsten (je omzet minus de direct daaraan gerelateerde kosten) telt mee als belastbaar inkomen in box 1, en wordt belast tegen het normale progressieve tarief bovenop je inkomen uit je baan.

Omdat je ook over "ieder kwartaal" spreekt, vermoed ik dat je het helemaal niet over de inkomstenbelasting hebt maar over de BTW. Onder de KOR (kleine ondernemersregeling) kun je bij kleine BTW saldi kwijtschelding krijgen van de verschuldigde BTW. Als dat het geval is, geef je het volgende op in de inkomstenbelasting:

* winst (omzet excl BTW) - kosten
* voordeel van BTW-krijtschelding onder de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
t_captain schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 08:26:
[...]

Wat bedoel je met een "grens waarbij ik geen belasting daarover voor moet betalen" :?

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan doe je ondernemersaangifte. Het kan dat je fiscale winst op 0 uitkomt vanwege bijvoorbeeld zakelijke uitgaven en/of ondernemersaftrek, maar ook dan moet je de hele mik invullen, om daarna op 0 euro uit te komen.

Ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan geniet je "resultaat overige werkzaamheden". Je doet de "gewone"aangifte inkomstenbelasting en geef je je freelance inkomsten op in box 1 onder het kopje "Overige inkomsten". Het saldo van je inkomsten (je omzet minus de direct daaraan gerelateerde kosten) telt mee als belastbaar inkomen in box 1, en wordt belast tegen het normale progressieve tarief bovenop je inkomen uit je baan.

Omdat je ook over "ieder kwartaal" spreekt, vermoed ik dat je het helemaal niet over de inkomstenbelasting hebt maar over de BTW. Onder de KOR (kleine ondernemersregeling) kun je bij kleine BTW saldi kwijtschelding krijgen van de verschuldigde BTW. Als dat het geval is, geef je het volgende op in de inkomstenbelasting:

* winst (omzet excl BTW) - kosten
* voordeel van BTW-krijtschelding onder de KOR.
Ik vul elke kwartaal de omzetbelasting in. Met de grens doelde ik op " Als u € 1.883 of minder aan btw hoeft af te dragen en aan de voorwaarden voldoet, hoeft u met deze regeling minder of zelfs helemaal geen btw te betalen." (http://www.kvk.nl/onderne...btw/?refererAliasStat=btw).

In dit geval gaat het laatste op wat je noemde. Zal deze vanavond in proberen te vullen. Is ook de eerste keer dat ik belasting voor mezelf invul, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Don3k schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:03:
[...]

Ik vul elke kwartaal de omzetbelasting in. Met de grens doelde ik op " Als u € 1.883 of minder aan btw hoeft af te dragen en aan de voorwaarden voldoet, hoeft u met deze regeling minder of zelfs helemaal geen btw te betalen."
Dat is inderdaad de KOR.

Voor je belastbaar inkomen uit overige werkzaamheden of je fiscale winst (afhankelijk van of je gewone/ondernemersaangifte IB moet doen), telt het volgende mee:

- winst (ex BTW)
- voordeel uit de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
t_captain schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:24:
[...]

Dat is inderdaad de KOR.

Voor je belastbaar inkomen uit overige werkzaamheden of je fiscale winst (afhankelijk van of je gewone/ondernemersaangifte IB moet doen), telt het volgende mee:

- winst (ex BTW)
- voordeel uit de KOR.
Toch heb ik mijn vraagtekens hierbij.
Ik heb belastbaar inkomen uit overige werkzaamheden ingevuld, en nu mag ik de helft daarvan terug betalen. Hoe dan 8)7 Als ik daar verder niks invul, kom ik netjes op 0 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:22
Zojuist ook mijn belastingaangifte ingevuld. Echter zit ik even met twee "rare" dingen.

1. Bij het invullen van mijn inkomen (box 1) werd erop gewezen dat mijn arbeidskorting niet klopte. Ik heb jaren lang twee banen gehad en daar had ik beide loonheffingkorting aanstaan. Gevolg: Met de belastingaangifte van jaar 20xx mocht ik nog een sloot euro's extra betalen omdat ik teveel korting genoot. Maar dit jaar heb ik dus voor het eerst volledig één baan. Hoe kan het dan dat ik teveel arbeidskorting heb gehad? (ander raar iets is dat als ik voor de rest niets op geef, dat ik niets hoef terug te betalen. misschien omdat het slechts 17 euro teveel is).

2. Het betreft een nieuwbouwwoning die ik in 2010 heb aangekocht.
a. Ik heb in 2010 een woning gekocht en deze mocht ik halverwege 2011 intrekken. Daarvoor woonde ik nog bij mijn ouders. Gevolg: Mijn eigenwoningforfait werd bijna gehalveerd omdat de woning nog in aanbouw was.
b. Omdat ze nog aan het bouwen waren, was de WOZ-waarde slechts 60% van mijn totale waarde van mijn huis. Gevolg: Het restant na 2a wordt nog eens met ~40% gekort.

In totaal is mijn eigenwoningforfait minder dan 40% t.o.v. de WOZ waarde van 2012 + als een heel jaar in mijn huis zou wonen. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
hoe kan je in godsnaam die vooraf ingevulde aangifte downloaden?
ik download de setup.exe installeer dit.
Kreeg de vraag wil de gegevens van 2010 gebruiken.
Ik ja gekozen, nu moet ik dus loon etc aanvullen.

Waar kan je nu voor de optie kiezen om de gegevens voor te laten vullen?

edit : gevonden er staat een link verstopt ;)

https://webdiensten.belas...IADownload2012/index.html

[ Voor 17% gewijzigd door Wii4all op 14-03-2012 21:27 ]

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Don3k schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 19:15:
[...]

Toch heb ik mijn vraagtekens hierbij.
Ik heb belastbaar inkomen uit overige werkzaamheden ingevuld, en nu mag ik de helft daarvan terug betalen. Hoe dan 8)7
Dat klinkt logisch, dat is het idee van belastingen ;)

Misschien ten overvloede, een rekenvoorbeeld om het helemaal duidelijk te maken.

Stel dat je 1000 euro ex BTW hebt omgezet, en voor het gemak geen kosten hebt gemaakt. Je winst is dan gelijk aan je nettoomzet: 1000 euro.
Inclusief BTW is je omzet: 1190. De 190 euro BTW moet je normaal gesproken afdragen in de BTW-aangifte, maar onder de KOR is die kwijtgescholden.

Gevolg is dat de het belastbare resultaat 1190 euro is: 1000 aan winst en 190 aan voordeel van de KOR.

Als je totale belastbare inkomen ergens tussen de 18000 en 55000 euro ligt, dan valt die extra 1190 euro onder een tarief van 41,95% of 42%. Komt je totale inkomen hoger uit, dan is het tarief 52%. Over 1190 euro = 500 a 600 euro aan belasting. Klinkt als "de helft".
Als ik daar verder niks invul, kom ik netjes op 0 uit.
Dan heeft je werkgever goed de loonbelasting geschat. Loonheffing is een voorheffing voor de inkomstenbelasting. Als de ingehouden loonheffing overeenkomt met de verschuldigde inkomstenbelasting, komt je aanslag op 0 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:50:
Overige inkomsten (ROW: "resultaat overige werkzaamheden") in de gewone aangifte inkomstenbelasting vul je in als je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent.

Ben je dat wel, dan vul je een ander programma "aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers" in, om precies te zijn de fiscale winstberekening.

De belastingdienst oordeelt onder welke categorie je valt, en dus welke aangifte je moet invullen. Belangrijke criteria zijn het optreden als ondernemer (reclame maken, meerdere klanten bedienen, streven naar groei etc.), de hoeveelheid omzet en winst die je maakt / verwacht te maken en of je het naast een baan doet of volledig van je bedrijf bestaat.
In het algemeen ben je beter af als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Je hebt aanzienlijke belastingvoordelen (zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling). Je hebt meer fiscale vrijheid (fiscale oudedagsreserve, egalisatiereserve, investeringsreserve).

Of je onder de KOR valt, staat in principe los van het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. KOR is een regeling in de omzetbelasting en dat zijn twee aparte werelden. Wel gaan KOR en ROW vaak samen, namelijk de mensen die een bedrijfje hebben met een winst van <10k per jaar, al dan niet naast een baan.
Ik heb altijd mijn winst van mijn eenmanszaakje bij Overige Inkomsten neergezet en de belastinginspecteur die me laatst kwam controleren (boekencontrole) zei dat ik dit goed deed. Voor de duidelijkheid: ik ben ondernemer volgens de belastingdienst. Als iemand zelf twijfelt waar deze inkomsten ingevoerd moeten worden zou ik dit simpelweg neerleggen bij een belastinginspecteur (niet de belastingtelefoon, die weten het niet of ze weten het niet zeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
t_captain schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:36:
[...]

Dat klinkt logisch, dat is het idee van belastingen ;)
Helder! Ik begrijp het nu stuk beter. Dus het komt op neer (in een notendop), als je niet onder de KOR valt zet je het bedrag ex. BTW neer, en val je daar wel onder, dan beschik je over het gehele bedrag, dus incl. BTW.
Cartman! schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:01:
[...]

Ik heb altijd mijn winst van mijn eenmanszaakje bij Overige Inkomsten neergezet en de belastinginspecteur die me laatst kwam controleren (boekencontrole) zei dat ik dit goed deed. Voor de duidelijkheid: ik ben ondernemer volgens de belastingdienst. Als iemand zelf twijfelt waar deze inkomsten ingevoerd moeten worden zou ik dit simpelweg neerleggen bij een belastinginspecteur (niet de belastingtelefoon, die weten het niet of ze weten het niet zeker).
Dat lijkt me ook logisch opzich. Je kan dit nergens anders kwijt zover ik kan zien :P Jammer dat ik geen kosten zoals laptop/ camera die ik gebruik kan aftrekken (http://download.belasting...pssporter_ib2641t93fd.pdf)

[ Voor 52% gewijzigd door Don3k op 14-03-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:53

Emiel1984

Made in NL

Ik heb op mijn jaaropgave een kopje "Aftrekbare Eigen Bijdrage" staan met een bedrag.
Waar (of) moet ik dit invullen op de belastingaangifte ?

Daarbij staat ook een kopje "ingehouden ZVW" met een bedrag.
Moet ik deze buiten "Loon voor ZVW" ook ergens invullen ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[quote]Cartman! schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:01:
[...]

Ik heb altijd mijn winst van mijn eenmanszaakje bij Overige Inkomsten neergezet en de belastinginspecteur die me laatst kwam controleren (boekencontrole) zei dat ik dit goed deed. Voor de duidelijkheid: ik ben ondernemer volgens de belastingdienst.
"Ondernemer voor de belastingdienst" bestaat niet. Wel heb je "ondernemer voor de omzetbelasting" en "ondernemer voor de inkomstenbelasting".
* Ondernemer voor de omzetbelasting betekent dat je over je omzet BTW factureert en afdraagt (en natuurlijk BTW op ingekochte goederen en diensten aftrekt).
* Ondernemer voor de inkomstenbelasting betekent dat je geen "gewone" aangifte inkomstenbelasting doet maar ondernemersaangifte. In de gewone aangifte moet je freelance werk aangeven als overige inkomsten, in de ondernemersaangifte maak je een fiscale winstberekening.

De normen voor deze twee soorten ondernemerschap zijn heel anders. Ondernemer voor de omzetbelasting ben je al zodra je op structurele basis iets verhandelt waarbij je redelijkerwijs winst maakt. Ondernemer voor de inkomstenbelasting betekent dat je echt een bedrijf(je) aan het bouwen bent, dat gaat dus verder dan freelance projecten naast je werk. Met een omzet van <25000 euro per jaar zal de belastingdienst je waarschijnlijk eerder als "ROW-genieter" zien dan als IB-ondernemer.
Helder! Ik begrijp het nu stuk beter. Dus het komt op neer (in een notendop), als je niet onder de KOR valt zet je het bedrag ex. BTW neer, en val je daar wel onder, dan beschik je over het gehele bedrag, dus incl. BTW.
Inderdaad, daar komt het op neer. Je betaalt inkomstenbelasting over je winst + je voordeel van de KOR. Als je in de onderste categorie van de KOR valt, heb je kwijtschelding van je hele BTW saldo. Dan is het totaal aan belastbaar resultaat gelijk aan winst incl BTW.
Emiel1984 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 23:32:
Ik heb op mijn jaaropgave een kopje "Aftrekbare Eigen Bijdrage" staan met een bedrag.
Waar (of) moet ik dit invullen op de belastingaangifte ?
Eigen bijdrage waarvoor? Leaseauto? Dan moet hij worden opgegeven bij de auto van de zaak.

Fiscale bijtelling := (tarief * cataloguswaarde) - (12x maandelijkse eigen bijdrage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zo, mijn aangifte inkomstenbelasting ondernemer 2011 is ook de virtuele deur uit. €1.000 terug, leuke bonus. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:15
Ik vul mijn eigen aangifte nu een paar jaar in en normaal gesproken komt dat ook wel goed (Simpele aangifte, 1 werkgever en studiekosten) en snap ik ook wel of ik iets terug krijg ja of nee.

Alleen dit jaar snap ik de overzicht pagina niet. Als ik boven in het overzicht kijk staat er "Terug te krijgen; [bedrag]". Ga ik dan een stuk naar onderen staat er "Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering; [aanzienlijk bedrag]". Moet ik dat aanzienlijke bedrag dan nog betalen of is dat al in het loop van het jaar gebeurt en lees ik er meer in als dat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verschuldigde belasting en premie VV: wat je in totaal moet betalen

Te betalen / terug te ontvangen: het saldo wat overblijft nadat alle reeds betaalde belasting is verrekend. Denk aan de loonheffing die je werkgever heeft afgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:15
Duidelijk, dank je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

t_captain schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 07:49:
[quote]Cartman! schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:01:
Eigen bijdrage waarvoor? Leaseauto? Dan moet hij worden opgegeven bij de auto van de zaak.

Fiscale bijtelling := (tarief * cataloguswaarde) - (12x maandelijkse eigen bijdrage)
Dat heeft je werkgever als het goed is allemaal al voor je gedaan. Leaseauto's en alles wat hier aan vast hangt, wordt per maand al verrekend met je verloning (incl aftrekbare eigen bijdrage). Controleer je salarisstrook maar eens.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
I stand corrected, ik bedoelde idd. dat ik geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting waardoor ik mijn winst invoer bij Overige Inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Question Mark schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:56:
[...]
Dat heeft je werkgever als het goed is allemaal al voor je gedaan. Leaseauto's en alles wat hier aan vast hangt, wordt per maand al verrekend met je verloning (incl aftrekbare eigen bijdrage). Controleer je salarisstrook maar eens.
Dat geldt voor alle belastbare onderdelen van je arbeidsvoorwaarden ;) Werkgever maakt een berekening en houdt daarop loonheffing in. Werknemer vult min of meer dezelfde gegevens in, maar dan van alle werkgevers in een belastingjaar + de persoonlijke aftrekposten en dan komt er een aanslag IB uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kort vraagje; Ik heb in 2010 150 euro teveel verdiend voor de huurtoeslag, waardoor ik alles moet terugbetalen. Kan ik dit nog wijzigen dmv extra aftrekposten? (aftrekposten heb ik wel, desnoods dmv verschuiving jaar 2011 -> 2010).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19
Ja, dat kan. De toeslag wordt berekend over je toetsings- aka verzamelinkomen, waarbij je aftrekposten dus gewoon meetellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 17-03-2012 16:41 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:48
Hier ook een korte vraag. :)

Ik heb een eigen eenmanszaak voor de avonduren en in de weekenden. Mijn hoofd-inkomen komt nog steeds uit een 40urige werkwerk.

Bij mijn eigen inkomstenbelasting, moet ik daarbij nog rekening houden met mijn eenmanszaak?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Groentenboer schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 16:41:
Ja, dat kan. De toeslag wordt berekend over je toetsings- aka verzamelinkomen, waarbij je aftrekposten dus gewoon meetellen.
En klopt het dat het in 2010 mogelijk was om extra af te schrijven op computers ipv 33% minus restwaarde?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Pfffff krijg maar €45 terug. Had geen jaaropgave gekregen van voor de overname. 1jan - 1maart. Als ik alleen 2e deel invul krijg ik €1500,- terug. Met die 3 maanden van de eerste deel erbij maar € 45,-. Ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

ThinClientQ schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 16:51:
Hier ook een korte vraag. :)

Ik heb een eigen eenmanszaak voor de avonduren en in de weekenden. Mijn hoofd-inkomen komt nog steeds uit een 40urige werkwerk.

Bij mijn eigen inkomstenbelasting, moet ik daarbij nog rekening houden met mijn eenmanszaak?

Bedankt.
Ik heb de zelfde situatie. Inderdaad, je moet de inkomsten van die eenmanszaak opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting onder "inkomsten uit overige werkzaamheden". Let erop dat als je niet de (volledige) BTW hebt hoeven af te dragen (als je totale BTW-saldo onder de 1300-nogwat euro is dan hoef je het niet af te dragen), dat je die ontvangen BTW dan ook bij je inkomsten moet rekenen...

Ik zelf heb vorig jaar gevraagd om als ondernemer aangifte te kunnen doen zodat ik gebruik kan maken van de ondernemersaftrek want daarvoor hoef je niet meer aan het urencriterium te voldoen (voor andere zaken zoals kleinschaligheidsaftrek nog wel), dus ik geef de inkomsten aan bij "inkomsten uit onderneming" maar het principe is het zelfde.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mx. Alba schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 17:21:
[...]
Ik zelf heb vorig jaar gevraagd om als ondernemer aangifte te kunnen doen zodat ik gebruik kan maken van de ondernemersaftrek want daarvoor hoef je niet meer aan het urencriterium te voldoen (voor andere zaken zoals kleinschaligheidsaftrek nog wel), dus ik geef de inkomsten aan bij "inkomsten uit onderneming" maar het principe is het zelfde.
Bedoel jij de zelfstandigenaftrek? Voor zover ik kan vinden (zowel belastingdienst.nl als http://zakelijk.infonu.nl...ium-voor-ondernemers.html bijvoorbeeld) geldt het urencriterium gewoon nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:55
Ik denk dat de MKB winstvrijstelling wordt bedoelt, hiervoor is het urencriterium afgeschaft per 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Freezerator gaat er vandoor met de koelkast, het is inderdaad de MKB winstvrijstelling die ik bedoel. Door de bomen van de vrijstellingen en aftrekposten zie ik het bos niet meer. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Net even aangifte ingevuld over 2011 en ik moet nog een flink bedrag bijbetalen. Via de voorlopige teruggaaf heb ik namelijk te veel teruggekregen. Nu heb ik het programma van de voorlopige teruggaaf dus even geopend om te kijken hoe dit kan en ik zag dat dit kwam doordat de loonbelasting verschillend wordt berekend. De schijven en percentages in het voorlopige-aangifteprogramma komen niet overeen met de schijven en percentages die gehanteerd worden in de daadwerkelijke aangifte. Om het even te laten zien:

Voorlopige aangifte 2011:
Schijf 1 - 1,7% - 18.328
Schijf 2 - 10,6% - 14.558
Schijf 3 - 42% - 21.808
Schijf 4 - 52%

Daadwerkelijke aangifte 2011:
Schijf 1 - 1,85% - 18.628
Schijf 2 - 10,8% - 14.808
Schijf 3 - 42% - 22.258
Schijf 4 - 52%

Hoe de f* kan dat dan weer? Iemand een idee?

[ Voor 40% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 17-03-2012 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:05
Ik heb een vraag gerelateerd aan het terugvragen van buitenlandse bronbelasting op dividend: welke wisselkoers moet je daarvoor hanteren? 1 januari, 31 december, datum ex-dividend, datum betaling, iets anders?

Frustratie 2: waarom specificeert een broker het niet per land met veegt het alles onder 'buitenlands' terwijl de belastingdienst het per land wil hebben.
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 18:25:
Net even aangifte ingevuld over 2011 en ik moet nog een flink bedrag bijbetalen. Via de voorlopige teruggaaf heb ik namelijk te veel teruggekregen. Nu heb ik het programma van de voorlopige teruggaaf dus even geopend om te kijken hoe dit kan en ik zag dat dit kwam doordat de loonbelasting verschillend wordt berekend. De schijven en percentages in het voorlopige-aangifteprogramma komen niet overeen met de schijven en percentages die gehanteerd worden in de daadwerkelijke aangifte. Om het even te laten zien:

Voorlopige aangifte 2011:
Schijf 1 - 1,7% - 18.328
Schijf 2 - 10,6% - 14.558
Schijf 3 - 42% - 21.808
Schijf 4 - 52%

Daadwerkelijke aangifte 2011:
Schijf 1 - 1,85% - 18.628
Schijf 2 - 10,8% - 14.808
Schijf 3 - 42% - 22.258
Schijf 4 - 52%

Hoe de f* kan dat dan weer? Iemand een idee?
Tarieven en schalen kunnen natuurlijk iets bijgesteld worden. Maar zelfs als dat zo is dan vormen de getallen hierboven geen "flink bedrag".

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Nouja, wat is flink, maar EUR 900,- vind ik wel even slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
900 kan niet uit bovenstaande verschillen in de tabellen volgen: tarieven zijn heel ietsje hoger, maar de schalen lopen ook langer door (dus minder in hogere schalen). Je moet het verschil dus elders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Het verschil zit hem erin dat het programma "verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2011" uiteindelijk uitkomt op een behoorlijk verschillend bedrag voor de "in te houden belasting en premie volksverzeringen" en wat er daadwerkelijk door de werkgever is ingehouden.

Ik zie niet hoe de werkgever het berekend heeft wat er is ingehouden, maar ik zie wel dat het programma "verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2011" is uitgegaan van verkeerde getallen. Dan denk ik dus dat de werkgever het goed heeft gedaan en het programma fout. Dat is natuurlijk goed balen...

Edit: Heb net eens HRA buiten beschouwing gelaten om te kijken hoeveel belasting ik dan had moeten betalen (om te zien of werkgever het goed heeft gedaan) en dan blijkt dus dat werkgever het verkeerd heeft gedaan... Vreemd, want dat gaat gewoon via Raet. Zou dus denken dat dat wel klopt en dat ik dus wat fout heb ingevuld, maar kan echt niks ontdekken.

[ Voor 24% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 17-03-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 21:27:
Het verschil zit hem erin dat het programma "verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2011" uiteindelijk uitkomt op een behoorlijk verschillend bedrag voor de "in te houden belasting en premie volksverzeringen" en wat er daadwerkelijk door de werkgever is ingehouden.

Ik zie niet hoe de werkgever het berekend heeft wat er is ingehouden, maar ik zie wel dat het programma "verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2011" is uitgegaan van verkeerde getallen. Dan denk ik dus dat de werkgever het goed heeft gedaan en het programma fout. Dat is natuurlijk goed balen...

Edit: Heb net eens HRA buiten beschouwing gelaten om te kijken hoeveel belasting ik dan had moeten betalen (om te zien of werkgever het goed heeft gedaan) en dan blijkt dus dat werkgever het verkeerd heeft gedaan... Vreemd, want dat gaat gewoon via Raet. Zou dus denken dat dat wel klopt en dat ik dus wat fout heb ingevuld, maar kan echt niks ontdekken.
Is mij ook weleens overkomen, dat de werkgever iets te weinig heeft ingehouden. Gelukkig ging het toen bij mij niet om een echt schokkend bedrag: iets meer als 100 euro. Het kan dus zeker wel gebeuren, al is 900 euro wel erg veel. Dat wordt dus maandag even langs de salarisadministratie of PZ om dit even na te vragen.

Ik zit met iets anders. Vorige week mijn aangifte ingevuld en alles even laten rusten. Net alles nog even gecontroleerd en "OK" bevonden. Ik krijg waarschijnlijk een klein kapitaal terug: vooral "klein" want het is tientjeswerk (heel mooi, heb ik dus toch vrij netjes mijn VT aangevraagd). Maar het verzenden van mijn aangifte wil niet echt lukken.

Anderen ook problemen met verzenden? Ligt de "belastingdienstserver" er inderdaad uit, of moet ik het toch maar eens op de andere PC proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 16:50:
[...]

Is mij ook weleens overkomen, dat de werkgever iets te weinig heeft ingehouden. Gelukkig ging het toen bij mij niet om een echt schokkend bedrag: iets meer als 100 euro. Het kan dus zeker wel gebeuren, al is 900 euro wel erg veel. Dat wordt dus maandag even langs de salarisadministratie of PZ om dit even na te vragen.

Ik zit met iets anders. Vorige week mijn aangifte ingevuld en alles even laten rusten. Net alles nog even gecontroleerd en "OK" bevonden. Ik krijg waarschijnlijk een klein kapitaal terug: vooral "klein" want het is tientjeswerk (heel mooi, heb ik dus toch vrij netjes mijn VT aangevraagd). Maar het verzenden van mijn aangifte wil niet echt lukken.

Anderen ook problemen met verzenden? Ligt de "belastingdienstserver" er inderdaad uit, of moet ik het toch maar eens op de andere PC proberen?
Ligt volgens mijn aan de server heb er ook last van.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:07
Ik kan mijn aangifte ook niet verzenden dus het lijkt mij aan de server te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheJason schreef op zondag 18 maart 2012 @ 17:19:
Ik kan mijn aangifte ook niet verzenden dus het lijkt mij aan de server te liggen.
Die van mij is inmiddels verzonden. Of de storing is verholpen, of het was gewoon even druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 17:30:
... of het was gewoon even druk.
Dat zou zomaar kunnen op zondagmiddag, ideale tijd om dit allemaal uit te zoeken, in te vullen en door te sturen... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
Ik heb ook nog even een vraagje.
Ik heb halverwege 2011 een nieuwbouw woning gekocht, welke afgebouwd gaat zijn in 2012.
Dus deze moet ik dan volgens mij bij eigenwoningforfait bijzondere situaties opgeven (aangezien ik nog in mijn huidige eigen woning woon).
Peildatum van WOZ is toch 1 januari 2011, dat zou dus betekenen dat WOZ voor de nieuwbouw woning 0 euro is?
Mag je ook de rente aftrekken van het gedeelte van de hypotheek dat je extra geleend hebt tbv bijv. aanschaf keuken ?
Dus. bijv huis van 100.000 + keuken 5.000, totale hypotheek 105.000, dus alle rente van het 105.000 bedrag ?

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
LoekieLeeuw schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:16:
Ik heb ook nog even een vraagje.
Peildatum van WOZ is toch 1 januari 2011, dat zou dus betekenen dat WOZ voor de nieuwbouw woning 0 euro is?
Volgens mij is het gewoon de waarde van de grond.
Mag je ook de rente aftrekken van het gedeelte van de hypotheek dat je extra geleend hebt tbv bijv. aanschaf keuken ?
Dat mag gewoon, voor een keuken dan (niet voor je nieuwe bankstel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jake schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 21:52:
[...]

Volgens mij is het gewoon de waarde van de grond.
En daar krijg je van de gemeente een beschikking van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Weet iemand hoe de heffingsrente precies wordt berekend?

Ik weet dat hij ingaat op 1-1-2012 (dus de dag na het einde van de belastingperiode). Volgens mij loopt de rente-periode van deze datum tot aan de betalingstermijn. Als je dus voor 31-8-2012 moet betalen, zou er 8 maanden heffingsrente worden gerekend.

Maar hoe zit dat met bedragen die al betaald of ontvangen zijn in maandelijkse termijnen tijdens 2011? (denk aan een voorlopige aanslag / voorlopige teruggaaf). Zijn die rentevrij tot 1-1-2012 of is daarvoor een andere methodiek van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
t_captain schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:53:
Weet iemand hoe de heffingsrente precies wordt berekend?

Ik weet dat hij ingaat op 1-1-2012 (dus de dag na het einde van de belastingperiode). Volgens mij loopt de rente-periode van deze datum tot aan de betalingstermijn. Als je dus voor 31-8-2012 moet betalen, zou er 8 maanden heffingsrente worden gerekend.

Maar hoe zit dat met bedragen die al betaald of ontvangen zijn in maandelijkse termijnen tijdens 2011? (denk aan een voorlopige aanslag / voorlopige teruggaaf). Zijn die rentevrij tot 1-1-2012 of is daarvoor een andere methodiek van toepassing?
Ik denk dat je hier wel antwoord op je vragen kunt vinden:
http://www.belastingdiens...ngs_en_invorderingsrente/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen ik heb hier een vraagje en benieuwd of iemand mij kan helpen?
Nu vul ik normaal altijd de belasting van mezelf en ouders in dat gaat elk jaar prima en heeft een vriend van me ouders gevraagd om in te vullen, natuurlijk geen probleem alleen krijg ik de volgende jaar opgave:
Loon loonheffingen
Loon zorgverzekeringswet
Ingehouden loonheffing/premie volkverz.
Ingehouden inkomsafh. bijdrage ZVW
Verrekende arbeidskorting

Nu weet ik alleen het volgende niet zeker, wat is hierbij de fiscaal loon wat normaal op het jaaropgave staat.
Ik zelf denk loon loonheffingen, kan me niks anders voorstellen. (of klopt de jaaropgave niet?!)
Heb al het 1 en ander doorgespit maar kon het zo niet vinden, kan iemand mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Helaas, hier staat niets over de bepaling van de rente-periode voor de heffingsrente.

Op andere sites had ik gevonden dat de rente-periode voor aanslag IB2011 ingaat op 1-1-12. Maar ook daar geen antwoord op de vraag hoe de rente-periode bij VA2011 wordt vastgesteld.

Iemand meer info?
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:22:
[...]

Loon loonheffingen
Loon zorgverzekeringswet
Ingehouden loonheffing/premie volkverz.
Ingehouden inkomsafh. bijdrage ZVW
Verrekende arbeidskorting

Nu weet ik alleen het volgende niet zeker, wat is hierbij de fiscaal loon wat normaal op het jaaropgave staat.
Ik zelf denk loon loonheffingen, [...]
Klopt. Loon voor loonheffing is fiscaal loon.

[ Voor 27% gewijzigd door t_captain op 21-03-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje t_captain! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Misschien dat iemand dit weet.. Ik vraag me af wat je kunt opgeven bij specifieke zorgkosten.

Ik begrijp dat je bijvoorbeeld een kunstgebit kunt aftrekken, maar ook lees ik dat dit niet kan wanneer er vergoed wordt door de zorgverzekering.

Even voor de duidelijkheid, alles wat onder de eerste 170 euro valt van het eigen risico valt niet af te trekken, correct?

Ok laten we stellen dat de 170 euro opgebruikt is en na het opgebruiken moet er een kunstgebit komen van een hoop geld. Dit wordt dan 70% betaald door de zorgverzekering.

Nu moest mijn familielid dus een paar honderd euro zelf betalen, is dit af te trekken bij de specifieke zorgkosten?

Ik las namelijk ergens dat je alleen dingen kon opgeven bij specifieke zorgkosten als er niet werd vergoed, maar is het niet zo dat als de zorgverzekering 70% uitkeert dat het restant bedrag onder de noemer 'niet vergoed' valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Arsenius, je kan het deel dat niet wordt vergoed opgeven onder specifieke zorgkosten. Het eigen risico van je zorgverzekering valt in deze ook onder "vergoed". Let op dat er ook een standaardbedrag is voor de "thuisapotheek" dus voor simpele medicijnen als paracetamol waarvan verwacht wordt dat iedereen die wel koopt zonder recept. Verder moet je eigenlijk gewoon alle medische kosten (dus ook bril, lenzen en andere hulpmiddelen) bij elkaar optellen, daarvan aftrekken het deel dat is vergoed en ook het eigen risico van je zorgverzekering eraf trekken en dat is dan je totaalbedrag.

Dat was verouderde informatie. Zie bericht van Wceend een stukje verder naar beneden...

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 21-03-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:03
Ik vroeg me af. Ik ga voor het eerst belastingaangifte invullen. Ik moet hierdoor circa 1200 euro aan belasting betalen maar ik krijg veel meer terug dus dat is niet erg. Ik moet 1200 betalen omdat ik naast mijn bijbaan ook een krantenwijk gooi. Maar ik vroeg me af. Stel, dit jaar ga ik niet werken, moet ik alsnog belasting gaan betalen over mijn krantenwijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:13:
Arsenius, je kan het deel dat niet wordt vergoed opgeven onder specifieke zorgkosten. Het eigen risico van je zorgverzekering valt in deze ook onder "vergoed". Let op dat er ook een standaardbedrag is voor de "thuisapotheek" dus voor simpele medicijnen als paracetamol waarvan verwacht wordt dat iedereen die wel koopt zonder recept. Verder moet je eigenlijk gewoon alle medische kosten (dus ook bril, lenzen en andere hulpmiddelen) bij elkaar optellen, daarvan aftrekken het deel dat is vergoed en ook het eigen risico van je zorgverzekering eraf trekken en dat is dan je totaalbedrag.
Ok hartstikke bedankt Albantar, na 3 keer lezen zie ik the picture in my mind. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 17:53:
Freezerator gaat er vandoor met de koelkast, het is inderdaad de MKB winstvrijstelling die ik bedoel. Door de bomen van de vrijstellingen en aftrekposten zie ik het bos niet meer. :D
Vorig jaar heb ik een bezwaar ingediend op mijn aanslag van 2010, omdat ik mijn inkomsten uit mijn bedrijfje (=hobby/bijbaantje) opgeef als particulier en dus als ROW. Echter wordt daar dus de MKB-winstvrijstelling dus niet meegerekend.

Bij mij bezwaar heb ik een onderbouwing meegeleverd met begin- en eindbalans van 2010, en toen een correctie gekregen van de belastingdienst op mijn aangifte met die 12% MKB-winstvrijstelling. Echter heb ik toen niet (opnieuw) aangifte gedaan via de zakelijke IB.

Voor 2011 wil ik uiteraard graag weer gebruik maken van deze MKB-winstvrijstelling, echter heb ik geen uitnodiging gehad tot het doen van aangifte voor de IB via de zakelijke kant van de Belastingdienst. Nu kan ik deze 12% vrijstelling wel handmatig verrekenen via de ROW, echter lijkt mij dat niet de bedoeling.

Hoe kan ik toch nog, voor 2011, zakelijk aangifte doen voor de IB? Moet ik daarvoor contact opnemen met de BD of kan ik het zakelijke programma ergens downloaden?

Het relatief klein, heb dus geen belastingconsulent of boekhouder. Omzet 2011 < 20.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Appleman schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:15:
Ik vroeg me af. Ik ga voor het eerst belastingaangifte invullen. Ik moet hierdoor circa 1200 euro aan belasting betalen maar ik krijg veel meer terug dus dat is niet erg. Ik moet 1200 betalen omdat ik naast mijn bijbaan ook een krantenwijk gooi. Maar ik vroeg me af. Stel, dit jaar ga ik niet werken, moet ik alsnog belasting gaan betalen over mijn krantenwijk?
Je vraag is mij niet helemaal duidelijk... In 2012 wil je dus stoppen met die bijbaan maar wel doorgaan met je krantenwijk? Uiteraard moet je dan in 2012 belasting over die inkomsten betalen. Dat wordt alleen als het goed is al ingehouden door je werkgever.

Welke van de twee werkgevers verrekent je arbeidskorting? Als dat die van de bijbaan is, dan moet je aan je krantenwijkwerkgever doorgeven dat zij in 2012 de arbeidskorting moeten verrekenen, scheelt je toch weer wat netto per maand - hoewel het uiteraard aan het einde van de rit niets uitmaakt want op jaarbasis wordt dat allemaal weer verrekend als je je uiteindelijke aangifte 2012 gaat doen.

Maar misschien begrijp ik het wel verkeerd, misschien kan je het wat verhelderen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Mx. Alba schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:13:
Albantar je verhaal is wel erg 2009. Sinds 2009 is het namelijk niet meer mogelijk om een huisapotheek af te trekken. Daarnaast zijn er maar een beperkt aantal zaken aftrekbaar: http://www.belastingdiens...osten/aftrek_ziektekosten

Daarnaast geld er nog een drempel bedrag om iets te mogen aftrekken.
http://www.belastingdiens...n/drempelbedrag_berekenen

Iemand met een fiscaal partner die beide modaal verdienen mogen bijvoorbeeld alleen kosten aftrekken die boven de €642 + 5,75 van het inkomen boven de (€38.995) ligt.

Vaak kom je dus helemaal nergens voor in aanmerking tenzij je kosten erg hoog zijn en je inkomen erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hmmm, het blijkt dus dat mijn info achterhaald was. In dit geval neem ik aan dat Wceend het aan het rechte eind heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Ik heb het idd niet ingevuld de specifieke zorgkosten. De drempel is te hoog om ook maar iets af te trekken. Je moet echte grote kosten hebben wil je over het drempelbedrag komen.

Mensen die 1000en euro's zelf hebben betaald en ook niet een al te hoog inkomen hebben komen dan pas in aanmerking voor aftrek.

Dus bij ons niet van toepassing in dit geval.

Nog iets anders, bij box 3 moet je je vermogen invullen met als peildatum 1-1-2011. Ik heb het bedrag overgenomen van mijn belastingaanslag van 2010, van datum, 31-12-2010.

Dat is toch prima of niet? Ik kan me niet herinneren dat tussen 31-12-2010 en 1-1-2011 er enige verandering was in mijn saldo, behalve misschien een afschrijving van de zorgverzekering.

Dus, dit is toch geheel acceptabel om het zo te doen of niet?

[ Voor 43% gewijzigd door Arsenius op 21-03-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je geen jaaroverzichten van je bank gekregen ?
Maar verder zal er normaal gezien geen verschil zitten tussen het saldo van 31/12 en 01/01.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 15:32:
Heb je geen jaaroverzichten van je bank gekregen ?
Maar verder zal er normaal gezien geen verschil zitten tussen het saldo van 31/12 en 01/01.
Dat bedoel ik, behalve misschien afschrijving van de zorgverzekering of een andere verzekering. Die 100 of 200 euro verschil lijkt mij nou niet echt boeiend.

Jaaroverzichten zijn anders nu, er stond ook op hun site dat als je een rekening had opgeheven en een nieuwe spaarrekening had aangemaakt dat dan de cijfers niet meer klopten.

Er stond ook dat je dan het bedrag van 31-12-2010 gewoon kon overnemen, immers het scheelt maar een dag. Zolang er geen grote veranderingen in 1 dag plaatsvinden zit het volgens mij wel snor.

Wilde het gewoon ff dubbelchecken hier.

[ Voor 33% gewijzigd door Arsenius op 21-03-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
misschien je rente bijschrijving op 1 januari als je bank dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Wceend schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 15:54:
Ja dat is een goeie, ING doet dat volgens mij voor het einde van het jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Arsenius op 21-03-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wceend schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:39:
[...]

Albantar je verhaal is wel erg 2009. Sinds 2009 is het namelijk niet meer mogelijk om een huisapotheek af te trekken. Daarnaast zijn er maar een beperkt aantal zaken aftrekbaar: http://www.belastingdiens...osten/aftrek_ziektekosten

Daarnaast geld er nog een drempel bedrag om iets te mogen aftrekken.
http://www.belastingdiens...n/drempelbedrag_berekenen

Iemand met een fiscaal partner die beide modaal verdienen mogen bijvoorbeeld alleen kosten aftrekken die boven de €642 + 5,75 van het inkomen boven de (€38.995) ligt.

Vaak kom je dus helemaal nergens voor in aanmerking tenzij je kosten erg hoog zijn en je inkomen erg laag.
Ik heb geen flauw idee hoe dat met drempelbedragen zit, de toelichting van het P-biljet is te onduidelijk en de tabel op die site valt grotendeels weg, maar dat aangifte programma heeft dat zelf berekend, dus waarom moeilijk doen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Wceend schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 15:54:
Dat is ook zo wazig. Normaal gesproken doet een bank helemaal niets op 1 januari namelijk (immers geen werkdag).

En wat ik me ook afvraag: op welk moment van de dag wil de BD het weten. Immers als er op 1 januari rente bijgeschreven wordt is het saldo voor die transactie lager dan erna. Neem je het saldo over van 31 dec dan is dat vrijwel per definitie gelijk aan het saldo op 1 jan om 0.00.

Ik heb trouwens ook nog geen antwoord op m'n vraag voor welke wisselkoers ik moet nemen voor m'n buitenlandse brondividend wat ook al weer met datums te maken heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
Groentenboer schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:35:
[...]

En daar krijg je van de gemeente een beschikking van.
De enige beschikking die ik mbt de woning heb gekregen is met pijldatum 01-01-2012.

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Belastingdienst eist kapitaal van 10-jarige'
AMSTERDAM – De Belastingdienst heeft een 10-jarige jongen uit Gouda een aanslag gestuurd van ruim 17.000 euro.

Dat meldt het AD vrijdag.

De vader van Eric Tabbers schrok zich rot toen hij de blauwe envelop opende. Volgens de brief had de Belastingdienst geen aangifte loonheffingen van 2011 ontvangen van de 10-jarige.

“Een menselijke fout, de aanslag wordt uiteraard vernietigd”, zegt Adriaan Ros van de Belastingdienst tegen de krant.

Persoonsgebonden budget
De Belastingdienst was ervan uitgegaan dat de jongen, met extreme ADHD, in 2011 nog een persoonsgebonden budget had. Maar de jongen maakte hier geen gebruik meer van, waardoor de familie geen aangifte had gedaan.

Waar het precies is fout gegaan is niet duidelijk. De Sociale Verzekeringsbank, waar de familie contact mee had over de regeling, dacht dat ze Eric Tabbers hadden afgemeld, maar bij de Belastingdienst stond hij nog steeds geregistreerd.
Het loopt weer lekker dus. :+

Maar die aanslag was wel erg snel, zo snel heb ik ze nog nooit zien werken daar :o

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Raven schreef op zondag 25 maart 2012 @ 21:11:
'Belastingdienst eist kapitaal van 10-jarige'

[...]

Het loopt weer lekker dus. :+

Maar die aanslag was wel erg snel, zo snel heb ik ze nog nooit zien werken daar :o
Ik verbaas me met name hoe hoog die PGB's kunnen worden... Om 17k belasting te betalen moet je toch een klein vermogen aan geld krijgen voor je kind? Een kind met mankement lijkt zo een goudmijntje te worden, dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat is ook geen goudmijntje, want buiten de daadwerkelijke zorgkosten blijft er ook ngo extreem veel aan de strijkstok hangen van allerlei bureautjes en instellingen die hierin bemiddelen. Pas nog een heel verhelderend gesprek gehad met een collega, wiens dochter PGB krijgt. Er gaat echt veel geld om in die tussenlaag, dat is echt idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 03-09 19:08
Rukapul schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:35:
[...]

Dat is ook zo wazig. Normaal gesproken doet een bank helemaal niets op 1 januari namelijk (immers geen werkdag).

En wat ik me ook afvraag: op welk moment van de dag wil de BD het weten. Immers als er op 1 januari rente bijgeschreven wordt is het saldo voor die transactie lager dan erna. Neem je het saldo over van 31 dec dan is dat vrijwel per definitie gelijk aan het saldo op 1 jan om 0.00.
Dat staat in de toelichting in je aangifteprogramma: Je neemt het saldo van 31 december 2010 of 1 januari 2011, voordat rente e.d. zijn bijgeschreven.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:33
Even een technisch vraagje:

Ik krijg na het installeren van de aangifte 2011 en bij het openen van firefox de volgende melding:

webdiensten.belastingdienst.nl gebruikt een ongeldig beveiligingscertificaat.

Het certificaat wordt niet vertrouwd omdat het uitgeverscertificaat onbekend is.

(Foutcode: sec_error_unknown_issuer)

Kan ik kiezen voor uitzondering toevoegen of moet ik iets anders doen?
Op google en belastingdienst kom ik dit niet tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik wilde t checken voor je, maar hier opent die site helemaal niet eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

RemcoDelft schreef op zondag 25 maart 2012 @ 21:18:
[...]

Ik verbaas me met name hoe hoog die PGB's kunnen worden... Om 17k belasting te betalen moet je toch een klein vermogen aan geld krijgen voor je kind? Een kind met mankement lijkt zo een goudmijntje te worden, dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
offtopic:
Nope maar de zorgverleners en daarbovenop de bemiddelaars maken het erg duur. Het is niet voor niks zo populair geweest en nu de overheid flink in de zorg snoeit gaan er een hoop mensen in de penarie komen

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Misschien is-ie al een keer langsgeweest, maar hierbij mijn nerdvraag. Ik doe voor het eerst aangifte sinds ik mijn eigen woning heb. Ik heb er twee hypotheken voor: een bankspaarhypotheek van 150.000 en een spaarhypotheek (levensverzekering) van 155.000, totaal dus 305.000 euro. Dit is uiteraard zo gedaan omdat ik de enige hypotheekgever ben en dus maximaal maar 151.000 euro vrijstelling in box 1 heb. Over de resterende 155.000 euro betaal ik dan op een gegeven moment wel vermogensrendementsheffing maar dat zij dan zo.

De vraag is nu even: hoe verwerk ik dit in mijn aangifte? Ik kan natuurlijk best bij het tabje Eigen woning invullen dat ik twee leningdelen heb, maar ik wil niet het risico lopen dat dit wordt gezien als één lening in box 1 zodat ik dan een boxkeuze doe ofzo. De Help van het aangifteprogramma is heel strikt: alles mbt je eigen woning moet je in Box 1 opgeven, en er wordt niets gezegd over deze situatie. Het is dus gewoon de bedoeling dat ik niet het risico loop om later aangeslagen te worden voor het overschrijden van de persoonlijke vrijstelling in box 1, daarom is dit zo gedaan.

Anyone hoe ik dit moet verwerken? Mijn dank is groot :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De leningen van beide hypotheken staan gewoon in Box 1. Het opgebouwde vermogen van één van de twee zal uiteindelijk in Box 3 uitkomen maar daar wordt alleen de vraag gesteld of je vermogen in Box 3 hoger is dan een x bedrag, als het dat niet is hoef je verder niets aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Mx. Alba schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:45:
De leningen van beide hypotheken staan gewoon in Box 1. Het opgebouwde vermogen van één van de twee zal uiteindelijk in Box 3 uitkomen maar daar wordt alleen de vraag gesteld of je vermogen in Box 3 hoger is dan een x bedrag, als het dat niet is hoef je verder niets aan te geven.
En dat punt doet zich dan neem ik aan voor wanneer het saldo van de aan de spaarhypotheek gekoppelde levensverzekeringspolis meer wordt dan 40k, door mij zelf bij te houden, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

nare man schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 09:53:
En dat punt doet zich dan neem ik aan voor wanneer het saldo van de aan de spaarhypotheek gekoppelde levensverzekeringspolis meer wordt dan 40k, door mij zelf bij te houden, correct?
Dat punt doet zich voor op het moment dat het saldo van die levensverzekering plus eventueel ander vermogen in Box 3 bij elkaar meer wordt dan 40k. En dat moet je idd zelf bijhouden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Duidelijk, veel dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik heb een vraag. Misschien dat jullie mij daarbij kunnen helpen om me vriendin happy te maken.
Mijn vriendin heeft 4 jaaropgaves ingeleverd bij de belastingadviseur voor aangifte. Dit betreft over de periode 2009 t/m eind 2011.

Zij is nog steeds thuis wonende en heeft zelf geen leningen of andere rare fratsen. Is het niet zo dat mensen (Zoals studenten enz.) die nog thuis wonen en toch redelijk verdienen ook redelijk wat terug krijgen?

Zoals me vriendin heeft van de 4 jaaropgaves, 2 met een bruto jaarsalaris van 10.000 euro +/-
Qua loonheffing zag ik iets van 6k staan.

Mijn gevoel zegt dat ze aardig wat terug krijgt, ook mede dat ze nog thuis wonende is. Am i right or wrong?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 03-09 19:08
Dat hangt af of de werkgevers al de heffingskortingen hebben verwerkt of niet. Als je het formulier van de belasting dat je krijgt bij een nieuwe aanstelling netjes en correct invult, worden de heffingskortingen netjes door één van de werkgevers verrekend, en krijg je in het algemeen niets terug, tenzij je nog aftrekposten hebt. (bijvoorbeeld studiekosten (onder bepaalde voorwaarden), ziektekosten). Maar met meerdere kleine baantjes kan je wel eens wat terugkrijgen.

Thuis wonen of niet maakt in het algemeen niets uit.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Coffeemonster schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:50:
Dat hangt af of de werkgevers al de heffingskortingen hebben verwerkt of niet. Als je het formulier van de belasting dat je krijgt bij een nieuwe aanstelling netjes en correct invult, worden de heffingskortingen netjes door één van de werkgevers verrekend, en krijg je in het algemeen niets terug, tenzij je nog aftrekposten hebt. (bijvoorbeeld studiekosten (onder bepaalde voorwaarden), ziektekosten). Maar met meerdere kleine baantjes kan je wel eens wat terugkrijgen.

Thuis wonen of niet maakt in het algemeen niets uit.
Oke, ik dacht juist dat thuis wonende wel iets uitmaakte. Maar oke. Ja ik heb de jaaropgaves niet goed bekeken. Ach uiteindelijk komt het neer op 1 ding en dat is afwachten op de brief van onze belastingadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Xtr3me4me schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:42:
Ik heb een vraag. Misschien dat jullie mij daarbij kunnen helpen om me vriendin happy te maken.
Mijn vriendin heeft 4 jaaropgaves ingeleverd bij de belastingadviseur voor aangifte. Dit betreft over de periode 2009 t/m eind 2011.

Zij is nog steeds thuis wonende en heeft zelf geen leningen of andere rare fratsen. Is het niet zo dat mensen (Zoals studenten enz.) die nog thuis wonen en toch redelijk verdienen ook redelijk wat terug krijgen?

Zoals me vriendin heeft van de 4 jaaropgaves, 2 met een bruto jaarsalaris van 10.000 euro +/-
Qua loonheffing zag ik iets van 6k staan.

Mijn gevoel zegt dat ze aardig wat terug krijgt, ook mede dat ze nog thuis wonende is. Am i right or wrong?
Ik begrijp de geschetste situatie niet helemaal.

Waarom levert ze jaaropgaves in? Normaal dien je uitsluitend een (digitaal) aangifteformulier in. Jaaropgaaf van een werkgever is bewijsmateriaal wat pas bij een inspectie op tafel komt. Is er sprake van inspectie?

Verder, waarom 2009 en 2010? Nu is de tijd voor aangifte IB2011, die andere twee waren toch al 1 a 2 jaar geleden? ;)

Bruto jaarsalaris 10.000 euro. Ingehouden loonheffing 6.000? Of bruto jaarsalaris 2x10.000 = 20.000, loonheffing 6.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

t_captain schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:03:
[...]

Ik begrijp de geschetste situatie niet helemaal.

Waarom levert ze jaaropgaves in? Normaal dien je uitsluitend een (digitaal) aangifteformulier in. Jaaropgaaf van een werkgever is bewijsmateriaal wat pas bij een inspectie op tafel komt. Is er sprake van inspectie?

Verder, waarom 2009 en 2010? Nu is de tijd voor aangifte IB2011, die andere twee waren toch al 1 a 2 jaar geleden? ;)

Bruto jaarsalaris 10.000 euro. Ingehouden loonheffing 6.000? Of bruto jaarsalaris 2x10.000 = 20.000, loonheffing 6.000?
Je haalt dingen door elkaar. Er zijn 4 jaar opgaves en nee ze heeft nooit aangiftes gedaan. Daar kom ik nu ik haar vriend ben ermee.
En ze moet jaaropgaves inleveren als de belastingadviseur de aangifte voor je gaat doen. Dat is bij mij net zo en net als rest van Nederland die het via een belastingadviseur doet. Ze vragen altijd naar je jaaropgaves bij de aangifte.

Ja klopt en je mag tot 5 jaar terug de aangiftes doen. En op 2 verschillende jaaropgaves (Van 2 verschillende werkgevers dus) Stond beiden +/- 10.000 euro bruto jaarsalaris en van de 1 stond 6k ingehouden en de andere 4,5k ingehouden.

Dus 2 aparte jaaropgaves van 2 aparte werkgevers en beiden +/- 10.000 euro als bruto jaarsalaris. Ik pakte deze juist erbij omdat de andere 2 veel lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Xtr3me4me schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:09:
[...]

Je haalt dingen door elkaar. Er zijn 4 jaar opgaves en nee ze heeft nooit aangiftes gedaan. Daar kom ik nu ik haar vriend ben ermee.
En ze moet jaaropgaves inleveren als de belastingadviseur de aangifte voor je gaat doen. Dat is bij mij net zo en net als rest van Nederland die het via een belastingadviseur doet.
Ze doet dus aangifte met hulp van een belastingadviseur, en hij wil de jaaropgaven zien. Niet de belastingdienst zelf. Duidelijk :)
Ja klopt en je mag tot 5 jaar terug de aangiftes doen. En op 2 verschillende jaaropgaves (Van 2 verschillende werkgevers dus) Stond beiden +/- 10.000 euro bruto jaarsalaris en van de 1 stond 6k ingehouden en de andere 4,5k ingehouden.

Dus 2 aparte jaaropgaves van 2 aparte werkgevers en beiden +/- 10.000 euro als bruto jaarsalaris. Ik pakte deze juist erbij omdat de andere 2 veel lager zijn.
Onze belastingschijven lopen op van 33% tot 52%. Waarom zou een werkgever 60% inhouden :?

Ik neem aan dat al deze jaaropgaven over het jaar 2011 gaan.

Als ik een grove schatting maak:
- 2x 10.000 bruto inkomen
- 2x een "veel lager" bedrag (wat zijn die, 2500 per stuk?)
- vergoedingen inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (telt mee aan belastbaar inkomen)

Dan kom ik op een totaal belastbaar inkomen van pakweg 27.000 euro (uitgaande van "veel lager"=2500).

Bij 27000 euro belastbaar inkomen zou je hooguit een euro of 7000 aan belasting moeten betalen, waarschijnlijk ergens tussen de 6000 en 7000. Er is echter 6000+4500+?+? ingehouden. In deze situatie zal je vriendin dus een fors bedrag terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

t_captain schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:37:
[...]

Ze doet dus aangifte met hulp van een belastingadviseur, en hij wil de jaaropgaven zien. Niet de belastingdienst zelf. Duidelijk :)

[...]

Onze belastingschijven lopen op van 33% tot 52%. Waarom zou een werkgever 60% inhouden :?

Ik neem aan dat al deze jaaropgaven over het jaar 2011 gaan.

Als ik een grove schatting maak:
- 2x 10.000 bruto inkomen
- 2x een "veel lager" bedrag (wat zijn die, 2500 per stuk?)
- vergoedingen inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (telt mee aan belastbaar inkomen)

Dan kom ik op een totaal belastbaar inkomen van pakweg 27.000 euro (uitgaande van "veel lager"=2500).

Bij 27000 euro belastbaar inkomen zou je hooguit een euro of 7000 aan belasting moeten betalen, waarschijnlijk ergens tussen de 6000 en 7000. Er is echter 6000+4500+?+? ingehouden. In deze situatie zal je vriendin dus een fors bedrag terugkrijgen.
Ja ik snap het ook niet waarom er toen zoveel ingehouden was (Was toen nog niet haar vriend en ging over periode 2009 en 2010)
De andere is 3.2k en nog 1 van 2.5k inderdaad.

Zij zal zitten in de schaal van 33%, ook omdat haar inkomen op jaarbasis veel te laag is. Maar ik durf het niet te zeggen wat ze terug krijgt. Tuurlijk hoop ik op een flinke storting voor haar, na al de jaren ellende een beetje geluk zou mooi zijn.
Alleen deze week zullen we het weten, dan krijg ik samen met die van haar de papieren terug van de belastingadviseur, waarin staat wat we terug krijgen of moeten betalen ken ook :P (Afkloppen dat laatste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
Ik heb een vraag over het oversluiten van onze hypotheek vorig jaar en de belasting aangifte 2011. Wij hebben dus vorige jaar onze hypotheek overgesloten bij een andere bank. We hadden een spaarhypotheek bij bank1 en daarvan liep de rentevaste periode af, ivm de te betalen rente zijn we naar bank2 gegaan. De spaarhypotheek is toen vrijgekomen en is van bank1 naar bank2 gegaan.

Moet ik nu bij de eigen woning gegevens in het aangifte programma aangeven dat we een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning hebben gebruikt? Heb vrijgekomen bedrag is volledig naar bank2 gegaan.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Omzetten van een kapitaalverzekering eigen woning naar een andere, die ter voortzetting van de eerste dient, is geen uitkering uit de kapitaalverzekering. Een uitkering is een verplaatsing van het vermogen uit box 1 naar box 3 (danwel door afkoop van de polis, danwel door een geberutenis waardoor de polis niet meer in box 1 kan vallen).

Omzetten KEW naar KEW blijft binnen box 1. Er is geen uitkering en er is ook geen sprake van een vrijstelling voor een uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Nou, de ingevulde aangifte verrast me weer.

Met een beetje verdelen (alles op mij, kostwinner) krijg ik 946 terug en moet mijn vriendin 979 betalen 8)7 (heeft af en toe gewerkt)

Kunnen ze niet simpelweg een rekening sturen van 33 euro, aangezien de bedragen op 1 rekening worden gestord/betaald :D ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
JvdW schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 22:26:
Nou, de ingevulde aangifte verrast me weer.

Met een beetje verdelen (alles op mij, kostwinner) krijg ik 946 terug en moet mijn vriendin 979 betalen 8)7 (heeft af en toe gewerkt)

Kunnen ze niet simpelweg een rekening sturen van 33 euro, aangezien de bedragen op 1 rekening worden gestord/betaald :D ?
Nee, dat kan wettelijk niet. Men heeft een vordering op je vriendin en jij hebt een vordering op de belastingdienst. Het is niet aan de belastingdienst om geld tussen jou en je vriendin te herverdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
t_captain schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 22:46:
[...]

Nee, dat kan wettelijk niet. Men heeft een vordering op je vriendin en jij hebt een vordering op de belastingdienst. Het is niet aan de belastingdienst om geld tussen jou en je vriendin te herverdelen.
We zijn wel fiscale partners, met 1 gezamelijke rekening waar alle bedragen worden op gestort/betaald.
Hoe omslachtig wil je de betalingen maken, ze maken 946 euro over op mijn rekening en dan stort ik van dezelfde rekening 979 terug |:(

Tis niet leuk en het wordt er ook niet makkelijker van O-)

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 30-03-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Maar waar baseer je op dat ze geen rekening voor €33 sturen?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Lolhozer schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 23:06:
Maar waar baseer je op dat ze geen rekening voor €33 sturen?
Eigenlijk al om hetgeen t_capatin zegt:

1x rekening tbv bsn# *****mij van -946
1x rekening tbv bsn# *****vriendin van +979

Het kan natuurlijk ook zomaar zo zijn dat ze inderdaad zo slim zijn om 1 rekening te sturen waarin alles verrekend is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Niet oordelen voordat je weet het hoe het gaat. Is beter voor je hart.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
JvdW schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 23:10:
[...]
1x rekening tbv bsn# *****mij van -946
1x rekening tbv bsn# *****vriendin van +979
En dan nog iets met rente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
JvdW schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 23:00:
[...]

We zijn wel fiscale partners,
Fiscale partners betekent dat je mag schuiven met sommige inkomsten en aftrekposten (denk aan: inkomen uit vermogen box 3, aftrekposten voor bv giften en eigen woning). Het betekent niet dat je met je partner samen samensmelt in 1 vermogensrechtelijke persoon.

Je kunt bijvoorbeeld fiscaal partner zijn maar niet in gemeenschap van goederen getrouwd. Als er geen sprake is van gemeenschap van goederen, hebben beide partners hun eigen vermogen. Vandaar mijn vorige post, dat het niet aan de belastingdienst is om met geld tussen twee partners te schuiven. Ze zouden enorm buiten hun boekje gaan.
met 1 gezamelijke rekening waar alle bedragen worden op gestort/betaald.
Je bankrekening maakt wettelijk niet uit. Het openen van een en/of rekening introduceert nog geen gemeenschap van goederen. En het hebben van aparte rekeningen onttrekt geen vermogen aan een gemeenschap van goederen.
Hoe omslachtig wil je de betalingen maken, ze maken 946 euro over op mijn rekening en dan stort ik van dezelfde rekening 979 terug |:(
Valt toch ook wel mee, twee transacties per jaar?

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 31-03-2012 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Last minute bezig met de belastingaangifte voor 2011 :) :

Kan iemand mij vertellen of ik zelf het gedeelte aftrekbare rente kan berekenen? Ik heb helaas geen overzicht gehad van de Rabobank.

Is dit het maandelijks bedrag wat van onze rekening wordt gehaald x12?

Weet iemand dit? Alvast dank voor de hulp!

[ Voor 43% gewijzigd door Workaholic op 31-03-2012 15:41 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Inderdaad: tel de betaalde rente op en laat de premie van de spaarhypotheek buiten beschouwing

Overigens erg simpel te checken: doe even uitstaand hypotheekbedrag * rentepercentage (meestal zal dit kloppen in een standaardsituatie)
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste