[quote]
Cartman! schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:01:
[...]
Ik heb altijd mijn winst van mijn eenmanszaakje bij Overige Inkomsten neergezet en de belastinginspecteur die me laatst kwam controleren (boekencontrole) zei dat ik dit goed deed. Voor de duidelijkheid: ik ben ondernemer volgens de belastingdienst.
"Ondernemer voor de belastingdienst" bestaat niet. Wel heb je "ondernemer voor de omzetbelasting" en "ondernemer voor de inkomstenbelasting".
* Ondernemer voor de omzetbelasting betekent dat je over je omzet BTW factureert en afdraagt (en natuurlijk BTW op ingekochte goederen en diensten aftrekt).
* Ondernemer voor de inkomstenbelasting betekent dat je geen "gewone" aangifte inkomstenbelasting doet maar ondernemersaangifte. In de gewone aangifte moet je freelance werk aangeven als overige inkomsten, in de ondernemersaangifte maak je een fiscale winstberekening.
De normen voor deze twee soorten ondernemerschap zijn heel anders. Ondernemer voor de omzetbelasting ben je al zodra je op structurele basis iets verhandelt waarbij je redelijkerwijs winst maakt. Ondernemer voor de inkomstenbelasting betekent dat je echt een bedrijf(je) aan het bouwen bent, dat gaat dus verder dan freelance projecten naast je werk. Met een omzet van <25000 euro per jaar zal de belastingdienst je waarschijnlijk eerder als "ROW-genieter" zien dan als IB-ondernemer.
Helder! Ik begrijp het nu stuk beter. Dus het komt op neer (in een notendop), als je niet onder de KOR valt zet je het bedrag ex. BTW neer, en val je daar wel onder, dan beschik je over het gehele bedrag, dus incl. BTW.
Inderdaad, daar komt het op neer. Je betaalt inkomstenbelasting over je winst + je voordeel van de KOR. Als je in de onderste categorie van de KOR valt, heb je kwijtschelding van je hele BTW saldo. Dan is het totaal aan belastbaar resultaat gelijk aan winst incl BTW.
Eigen bijdrage waarvoor? Leaseauto? Dan moet hij worden opgegeven bij de auto van de zaak.
Fiscale bijtelling := (tarief * cataloguswaarde) - (12x maandelijkse eigen bijdrage)