Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:
  • 68.174 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20

Mad_Demon

de dokter

Hmm, heb net dat programma zitten invullen en schrok er een beetje van. Ben student met een bijbaan en m'n ouders betalen m'n studie. In 2007 betaalde ik over €7142 loon, €134 belasting. In 2008 moet ik over €8183 loon, €476 belasting betalen. Heb na aftrek van m'n ziektekosten e.d. uitgaven nog €346 te betalen. Dat vind ik nog best heftig over m'n schamele jaarloontje :'(

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Das maar 6% belasting en na aftrek is het zelfs maar 4%, zoveel is dat toch niet....

Iig welkom in de wereld van de werkenden ;)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:44
Wordt dit jaar ook een flinke maar ook een lastige.
Heb nl. mijn flatje verkocht een een "nieuwe" woning verbouwt etc.
Ik heb alle bonnetjes tijdens de verbouwing bewaart, klopt het nu dat ik bijv. mijn planken, gipsplaten, verf etc. kan aftrekken van de belastingen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 15:18
Ik heb mijn aanslag ingevuld: heb 7000 euro verdient, en krijg ruim 1000 euro terug nog van de belasting. Ik vond het moeilijk te geloven, dus ik ga het geld nog niet gebruiken maar op mn spaarrekening zetten. Mochten ze dan aan het einde van het jaar erachter komen: hee er is een fout gemaakt, dan heb ik het nog.

Maar als de jaaropgaaf van mn werk klopt dan krijg ik ruim 1000 euro terug, en zo heb ik het ook ingediend net bij de belasting. *fingers crossed*

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Mad_Demon schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:59:
Hmm, heb net dat programma zitten invullen en schrok er een beetje van. Ben student met een bijbaan en m'n ouders betalen m'n studie. In 2007 betaalde ik over €7142 loon, €134 belasting. In 2008 moet ik over €8183 loon, €476 belasting betalen. Heb na aftrek van m'n ziektekosten e.d. uitgaven nog €346 te betalen. Dat vind ik nog best heftig over m'n schamele jaarloontje :'(
En na aftrek van studiekosten? Wanneer je nog recht hebt op stufi mag je normbedragen hanteren als uitgaven, het is hierbij niet relevant of jij of jouw ouders je studie betalen.

En €346 is een zeer gering bedrag. Zeker wanneer je bedenkt dat de staat afgelopen jaar circa 10k€ heeft uitgegeven aan jouw persoontje in de vorm van onderwijs.
JaWSnl schreef op maandag 23 februari 2009 @ 09:11:
Ik heb mijn aanslag ingevuld: heb 7000 euro verdient, en krijg ruim 1000 euro terug nog van de belasting. Ik vond het moeilijk te geloven, dus ik ga het geld nog niet gebruiken maar op mn spaarrekening zetten. Mochten ze dan aan het einde van het jaar erachter komen: hee er is een fout gemaakt, dan heb ik het nog.

Maar als de jaaropgaaf van mn werk klopt dan krijg ik ruim 1000 euro terug, en zo heb ik het ook ingediend net bij de belasting. *fingers crossed*.
Wanneer jij €7.000 hebt verdiend en €1.000 belasting hebt betaald is het tamelijk aannemelijk dat je alles terug krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door argro op 23-02-2009 09:14 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
maar ik krijg loonheffingskorting, en ik dacht (maar dat zal dan wel niet zo zijn) dat mijn bruto iets van 12 euro was, en ik netto iets van 11,50 kreeg: dat ik die heffingskorting gelijk al kreeg bij mijn loon elke maand.

Maar goed het is gewoon zo'n prettige meevaller dat ik er nog niet te happy over wil doen, mocht het toch tegen vallen!

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
JaWSnl schreef op maandag 23 februari 2009 @ 09:54:
maar ik krijg loonheffingskorting, en ik dacht (maar dat zal dan wel niet zo zijn) dat mijn bruto iets van 12 euro was, en ik netto iets van 11,50 kreeg: dat ik die heffingskorting gelijk al kreeg bij mijn loon elke maand.

Maar goed het is gewoon zo'n prettige meevaller dat ik er nog niet te happy over wil doen, mocht het toch tegen vallen!
Hoe veel jij bruto en netto krijgt zegt niet zo veel en kan ook behoorlijk varieren.

Het belastingstelsel werkt zeer globaal gezien als volgt.

Je verdient x, hierover moet je y% belasting betalen. Op deze te betalen belasting krijg je echter korting. Van deze korting wordt doorgaans periodiek verwerk. (maandelijks 1/12 of wekelijks 1/52, afhankelijk van de termijnen waarin je uitbetaald wordt).

Wanneer je onregelmatig werkt kan het gebeuren dat je in sommige perioden een deel van de korting onbenut laat en in andere perioden, ondanks de korting, toch belasting moet betalen. Aan het einde van het jaar wordt alles opgeteld en dan worden perioden waarin je weinig hebt verdiend verrekend met perioden waarin je veel hebt verdiend.

Wanneer over het gehele jaar gezein x*y minder is dan de korting krijg je alle betaalde belasting terug. Wanneer x*y groter is dan de betaalde belasting zul je bij moeten betalen.

Getallenvoorbeeld met een jaarinkomen van €6.000, 30% belasting en een korting van €2.000

Piet verdiend iedere maand €500, hierover moet hij 500*0,30=€150 belasting betalen, hij krijgt hierover 2.000/12=€166. Netto betaald hij dus iedere maand 150 -/- 166 = €0,-- belasting. Hij krijgt netto €500/maand.
Aan het einde van het jaar heeft Piet €6.000 verdiend en hierover €0,-- belasting betaald. Hij krijgt dus niets terug en hoeft ook niets bij te betalen, (6.000 * 0,30) is immers kleiner dan €2.000.

Jan verdiend iedere maand €100, maar in juni en juli €2.500. In alle maanden (behalve juni en juli) moet hij 100*0,30=€30 belasting betalen, hij krijgt hierover €166 korting. Netto betaald hij dus iedere maand 30 -/- 166 = €0,-- belasting. Hij krijgt netto €50 per maand.
In juni en juli verdiend Jan €2.500. Hierover moet hij 2.500 * 0,30 = €750 belasting betalen. Hierover krijgt hij €166 korting. Hij moet dus 750 -/- 166 = €584 belasting betalen. Hij verdient netto 2500 -/- 584 = €1916.
Aan het einde van het jaar heeft Jan €6.000 verdiend en hierover 2/584=€1.168 belasting betaald. Dit geld krijgt hij terug omdat (6.000 * 0,30) kleinder is dan €2.000.

Jan krijgt dus wel geld terug en Piet niet. Wel hebben ze uiteindelijk beide evenveel verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Cobb schreef op maandag 23 februari 2009 @ 08:44:
Wordt dit jaar ook een flinke maar ook een lastige.
Heb nl. mijn flatje verkocht een een "nieuwe" woning verbouwt etc.
Ik heb alle bonnetjes tijdens de verbouwing bewaart, klopt het nu dat ik bijv. mijn planken, gipsplaten, verf etc. kan aftrekken van de belastingen?
Nee, dat kan niet. Je kan alleen de rente die je betaald over leningen die je aangegegaan bent ter verbeting van je woning (Hypotheken). Dus neit de werkelijke bedragen die je zelf betaald hebt. Je had hiervoor een bouwdepot kunnen afsluiten bij je hypotheek (Dan had je elke keer als je wat had betaald het bonnetje kunnen indienen) en de rente die je dan betaald over de lening kan je dan weer aftrekken..

[ Voor 15% gewijzigd door Jaspertje op 23-02-2009 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:44
Ow dan hebben we dat verkeerd begrepen. We hebben het gelukkig deels betaald van een bouwdepot.
Wat ik vreemd blijf vinden in Nederland is dat je gestimuleerd wordt om geld te lenen ipv je eigen vermogen aan te spreken. Ik had dus beter mijn volledige verbouwing kunnen betalen en een hoger bouwdepot moeten nemen...maar ja dan zit je wel weer met een hoger hypotheek...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Cobb schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:42:
Ow dan hebben we dat verkeerd begrepen. We hebben het gelukkig deels betaald van een bouwdepot.
Wat ik vreemd blijf vinden in Nederland is dat je gestimuleerd wordt om geld te lenen ipv je eigen vermogen aan te spreken. Ik had dus beter mijn volledige verbouwing kunnen betalen en een hoger bouwdepot moeten nemen...maar ja dan zit je wel weer met een hoger hypotheek...
Welkom in de wereld van de HRA (Hypotheek Rente Aftrek)

Waarom denk je dat de politiek daar stiekum zo graag van af wil? Mensen steken zich maar al te graag in de schulden als de overheid meebetaalt.
Elke hypotheekadviseur zal dan ook dringend afraden om eigen geld in de stenen te stoppen. Beter geld vrij houden, en meer lenen, is steevast het advies. Ok, er is dan natuurlijk het commerciëel belang van de hypotheekverstrekker, maar het is inderdaad een hele rare constructie eigenlijk, die IMHO allang in een afbouwfase had moeten zitten. (Afbouwen over een periode van 30 jaar had in de jaren van de sterke stijging van de huizenprijzen ingezet moeten worden naar mijn idee.)

Maar goed, beetje offtopic hierzo.

Probeer overigens je hypotheekrente gewoon bruto te betalen, en vraag pas het jaar erop de teruggaaf aan, want dat levert het meeste rente op.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Laatst online: 21-07 14:51
Ik heb een vraag over mijn aangifte over 2008. Ik heb een bril met belastingvoordeel gekocht en wil alles nu correct invullen.

Mijn drempel voor ziektekosten is 541 euro.

Ik heb een bril gekocht van 394 euro.
Dan heb je nog de huisapotheek van 23 euro.
En dan heb ik ook mijn aanvullende jongerenverzekering gedeclareerd. 12 * 13.25.

het bedrag waar ik dan op uit kom is te laat om over de drempel heen te gaan. Deze is namelijk 481 euro.

Nu vroeg ik me het volgende af:

Normaal gesproken draag ik lenzen, mag ik deze bij de bril optellen als aftrekpost voor hulpmiddelen?? Ik heb 2x halfjaar lenzen gekocht à 100 euro per half jaar.

Als ik 2x lenzen invoer die ik beide in 2008 betaald heb kom ik boven de drempel uit. Mag dit? Het lijkt mij van wel namelijk, maar wil het graag eerst even controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Carnagy schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 13:48:

Als ik 2x lenzen invoer die ik beide in 2008 betaald heb kom ik boven de drempel uit. Mag dit? Het lijkt mij van wel namelijk, maar wil het graag eerst even controleren :)
Lenzen mag je gewoon aftrekken. Vergeet trouwens niet de vaste afrek chronische ziekte af te trekken a 821 euro.

Vaste aftrek chronische ziekte als u op 1 januari jonger dan 65 jaar bent en geen recht hebt op de vaste aftrek arbeidsongeschiktheid en meer dan €325 aan specifieke buitengewone uitgaven hebt (bril).

[ Voor 5% gewijzigd door kavorka op 24-02-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
kavorka schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 14:05:
[...]

Lenzen mag je gewoon aftrekken. Vergeet trouwens niet de vaste afrek chronische ziekte af te trekken a 821 euro.

Vaste aftrek chronische ziekte als u op 1 januari jonger dan 65 jaar bent en geen recht hebt op de vaste aftrek arbeidsongeschiktheid en meer dan €325 aan specifieke buitengewone uitgaven hebt (bril).
Bedankt voor de tip! De Chronische ziekte aftrek krijg je alleen als je boven die drempel komt. Dan wordt dat veld beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

kavorka schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 14:05:
[...]
Lenzen mag je gewoon aftrekken.
Vergeet ook de lensenvloeistof niet. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Question Mark schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 14:37:
[...]

Vergeet ook de lensenvloeistof niet. :)
Ik heb zo'n alles in 1 pakket :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn situatie: 5 jaar gestudeerd en in die jaren een belastbaar inkomen genoten tussen de € 0 en de € 5000, wat inhield dat ik -onderaan de streep- geen belasting hoefde te betalen. Om die reden ook nooit zaken fiscaal afgetrokken van mijn inkomen (bv studie- en zorgkosten).

In 2008 ben ik meer gaan verdienen en nu loont het wel om aftrekposten op te voeren. Mijn vraag betreft het Restant Persoonsgebonden Aftrek: mag ik studie- en zorgkosten uit eerdere fiscale jaren hiervoor opvoeren, omdat deze toentertijd geen invloed hadden op mijn te betalen belasting? Of mag dit alleen als ik deze in voorgaande fiscale jaren ook werkelijk heb aangegeven? Ik kon met googelen niet veel informatie hierover vinden, laat staan een rekenvoorbeeld. Kan iemand mij verder helpen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 22:31 . Reden: gebruik verwarrende termen... sorry ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 22:26:
Mijn situatie: 5 jaar gestudeerd en in die jaren een belastbaar inkomen genoten tussen de € 0 en de € 5000, wat inhield dat ik -onderaan de streep- geen belasting hoefde te betalen. Om die reden ook nooit zaken fiscaal afgetrokken van mijn inkomen (bv studie- en zorgkosten).

In 2008 ben ik meer gaan verdienen en nu loont het wel om aftrekposten op te voeren. Mijn vraag betreft het Restant Persoonsgebonden Aftrek: mag ik studie- en zorgkosten uit eerdere fiscale jaren hiervoor opvoeren, omdat deze toentertijd geen invloed hadden op mijn te betalen belasting? Of mag dit alleen als ik deze in voorgaande fiscale jaren ook werkelijk heb aangegeven? Ik kon met googelen niet veel informatie hierover vinden, laat staan een rekenvoorbeeld. Kan iemand mij verder helpen?
Aftrekposten uit voorgaande jaren mogen vanzelfsprekend niet nu alsnog opgevoerd worden. Een restant persoonsgebonden aftrek ontstaat wanneer het inkomen in een bepaald jaar door aftrekposten negatief wordt. De hoogte van de restant persoonsgebonden, welke je in het opvolgende jaar mag aftrekken, staat op de aanslag vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor je snelle toelichting (hoewel ik liever een ander antwoord gehoord had... ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

simonjoep, je kan wel alsnog aangiften doen over de voorgaande jaren. Ook bestaat er de mogelijkheid om de hele boel over 3 jaar te middelen. Gewoon een kwestie van programma'tjes downloaden, getalletjes invullen en kijken wat het voordeligst is voor jou.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Mx. Alba schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 11:59:
simonjoep, je kan wel alsnog aangiften doen over de voorgaande jaren. Ook bestaat er de mogelijkheid om de hele boel over 3 jaar te middelen. Gewoon een kwestie van programma'tjes downloaden, getalletjes invullen en kijken wat het voordeligst is voor jou.
Middeling is inderdaad iets om in de gaten te houden als starter. Een verzoek om middeling kan echter pas ingediend worden na ontvangst van de definitieve aanslag over het betreffende jaar. Ook kan een bepaald jaar maar één keer gemiddeld worden. Je kunt dus niet middelen over 2004 - 2006 en ook over 2006 - 2008. Voordat je gaat middelen is het dus zaak om goed te kijken of het voordeel in de toekomst wellicht groter is dan nu. Het zou zonde zijn om met middeling over bijvoorbeeld 2004 - 2006 €500,-- te verdienen terwijl je met middeling over 2006 - 2008 €1000,-- had kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:39

Ankh

|true

Question:

ben bezig met me aangifte en heb me lenzen voor het laatste opgegeven. Je moet natuurlijk ook natuurlijk de ontvangen vergoeding van me verzekering erbij rekenen. maar dit is 95 per 3 jaar. kan ik dit bedrag dan delen door 3?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Lenzen mag je alleen aftrekken als je boven de drempel uitkomt van een paar honderd euro. Weet niet of dat al had gelezen een paar posts eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 11:59:
Dank voor je tips. Ik heb al de afgelopen jaren aangifte gedaan, maar daarbij geen aftrekposten opgevoerd (en daarmee dus niet een negatief belastbaar inkomen gecreeerd). Ik vraag me overigens ook af of het corrigeren van de aangiftes wat op zal leveren mocht dit uberhaupt mogelijk zijn.
Middeling is is mij bekend, maar nog niet interessant dit jaar. Ik verwacht dat het komende jaren meer op zal leveren.

Verder voor alle brillenvragen nog een nuttige link: http://www.geldenrecht.nl...is_bril_stapvoorstap.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Even een algemene vraag.

Ik ben ingeschreven bij een uitzendbureau, twee maal vanwege een technische en administratieve kant. Helaas lopen de fiscale lonen op zichzelf. Dus ik kan 6000e technisch onbelast verdienen (loonheffing) en 6000e administratief (loonheffing).. In totaal dus 12k zonder loonheffing. Mogen zij dat doen of zijn ze verplicht boven de 6000e (ad + technisch) belasting af te dragen?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Ankh schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 19:48:
Question:

ben bezig met me aangifte en heb me lenzen voor het laatste opgegeven. Je moet natuurlijk ook natuurlijk de ontvangen vergoeding van me verzekering erbij rekenen. maar dit is 95 per 3 jaar. kan ik dit bedrag dan delen door 3?
Dat hangt er vanaf wanneer je dat bedrag krijgt. Ik denk dat je het bedrag in het jaar van ontvangst dient te verrekenen.
JaWSnl schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:41:
Lenzen mag je alleen aftrekken als je boven de drempel uitkomt van een paar honderd euro. Weet niet of dat al had gelezen een paar posts eerder?
Die drempel is een bepaald percentage (circa 1,65 volgens mij) van het inkomen. Deze drempel wordt door het aangifte programma automatisch berekend en verrekend. Hier hoef je dus geen rekening mee te houden. Gewoon de aftrekpost invullen en kijken wat er overblijft.
Coldcat schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:34:
Even een algemene vraag.

Ik ben ingeschreven bij een uitzendbureau, twee maal vanwege een technische en administratieve kant. Helaas lopen de fiscale lonen op zichzelf. Dus ik kan 6000e technisch onbelast verdienen (loonheffing) en 6000e administratief (loonheffing).. In totaal dus 12k zonder loonheffing. Mogen zij dat doen of zijn ze verplicht boven de 6000e (ad + technisch) belasting af te dragen?
Je hebt natuurlijk geen recht op loonheffingskorting wanneer je tweemaal staat ingeschreven. Wanneer bij beide inschrijvingen loonheffingskorting wordt toegepast kan kun je een naheffing van circa €2.000 verwachten wanneer je aangifte gaat doen. Of het niet mag weet ik niet, maar verstandig is het zeker niet. Doorgaans wordt bij iemand die meerdere dienstverbanden heeft slechts bij één van die dienstverbanden loonheffingskorting toegepast.

[ Voor 32% gewijzigd door argro op 25-02-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Nu online

Coldcat

HODL

argro schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:54:
[...]
Je hebt natuurlijk geen recht op loonheffingskorting wanneer je tweemaal staat ingeschreven. Wanneer bij beide inschrijvingen loonheffingskorting wordt toegepast kan kun je een naheffing van circa €2.000 verwachten wanneer je aangifte gaat doen. Of het niet mag weet ik niet, maar verstandig is het zeker niet. Doorgaans wordt bij iemand die meerdere dienstverbanden heeft slechts bij één van die dienstverbanden loonheffingskorting toegepast.
Zelfde uitzendbureau.. Ik heb me dus maar 1 keer ingeschreven. Zelf kan ik hem wel uit gaan zetten maar liever heb ik dat ik in totaal maar 6000euro heffingkorting krijg. Want m'n werkgever betaald de 33.6% belasting als ik boven de 6000 kom.. Alleen niet met 2x6000 dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Coldcat schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 22:00:
[...]

Zelfde uitzendbureau.. Ik heb me dus maar 1 keer ingeschreven. Zelf kan ik hem wel uit gaan zetten maar liever heb ik dat ik in totaal maar 6000euro heffingkorting krijg. Want m'n werkgever betaald de 33.6% belasting als ik boven de 6000 kom.. Alleen niet met 2x6000 dus.
Dan snap ik het verhaal over 2*€6.000 en 2 keer loonheffingskorting niet.

En een werkgever die betaalde belasting compenseert? Dat is ook weer gewoon loon waar ook weer belasting over betaald moet worden. Klinkt erg vaag allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09
pff en de aangifte voor ondernemers is voor sommigen geblokkeerd en voor andere wel al beschikbaar.
de belastingdienst is dit jaar weer lekker aan het knoeien, hopelijk bewaren ze hem dit keer goed en hoeven we het niet nogmaals in te sturen :(

[edit]
toch maar eens een kwartiertje in de wacht gestaan bij de belastingtelefoon en 1 maart schijnt hij online te komen

[ Voor 20% gewijzigd door actieman op 27-02-2009 15:26 ]

On a midnight patrol through the kingdom of the wicked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Laatst online: 01-01 13:01
Ik heb ook een vraag 8)

Ik heb van de baas een Ns traject kaart, deze kaart staat op mijn naam (logisch)
Op mijn Jaaropgaaf staat bij reiskosten vergoeding 0 euro.
Zou ik nu dus zonder problemen gewoon reiskosten kunnen declareren ?
Die kaart word wel door de baas betaald, maar weet de belastingdienst dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:28
KunDun schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 18:52:
Je vraagt dus eigenlijk of je de Belastingdienst mag voorliegen? Nee, dat mag niet.

Als je vraag is of je de Belastingdienst kán voorliegen: ja, dat kan. Of je er mee wegkomt is een tweede.

[ Voor 0% gewijzigd door Anakha op 28-02-2009 19:17 . Reden: Nederlands is moeilijk... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
Anakha schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:14:
[...]

Je vraagt dus eigenlijk of je de Belastingdienst mag voorliegen? Nee, dat mag niet.

Als je vraag is of je de Belastingdienst kán voorliegen: ja, dat kan. Of je er mee wegkomt is een tweede.
Inderdaad niet erg slim van me om het te stellen zoals ik deed, uiteraard mag je de belastingdienst niet voor liegen. Wat ik eigenlijk wilde weten is hoe mijn werkgever die trajectkaarten bij de belastingdienst aangeeft als ze dat al doen, dus is het bij de belastingdienst bekend dat ik die kaart heb ?
Uiteraard ga ik het niet declareren omdat dat puur oplichting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KunDun schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:38:
Inderdaad niet erg slim van me om het te stellen zoals ik deed, uiteraard mag je de belastingdienst niet voor liegen. Wat ik eigenlijk wilde weten is hoe mijn werkgever die trajectkaarten bij de belastingdienst aangeeft als ze dat al doen, dus is het bij de belastingdienst bekend dat ik die kaart heb ?
Uiteraard ga ik het niet declareren omdat dat puur oplichting is.
Dit zal normaal ook op je jaaropgave staan. Nu dat niet zo is, moet je het zelf opgeven; je zult zelf moeten beslissen of je het risico wilt lopen. En wat let je om het je werkgever te vragen? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Ander woord daarvoor is "Belastingfraude", en strafbaar.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
KunDun schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 18:52:
Ik heb ook een vraag 8)

Ik heb van de baas een Ns traject kaart, deze kaart staat op mijn naam (logisch)
Op mijn Jaaropgaaf staat bij reiskosten vergoeding 0 euro.
Je mag reiskosten niet aftrekken indien deze volledig vergoed worden door de werkgever (en terecht ook!).
http://www.belastingdiens...woning-12.html#P147_13320

[ Voor 7% gewijzigd door geenstijl op 01-03-2009 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Nu online

Coldcat

HODL

Iemand al de VIA gedownload? Klopt bij mij geen bal van.. Staat 270 euro aan loon terwijl dat er >6000 moet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Heb VIA ook gedownload, en gewoon als XML even geopend en vergeleken met mijn gegevens. Kwam aardig overeen, behalve het loon van mijn vriendin. Ook veel te laag in VIA.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Wat is 'VIA' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gok: Vooraf Ingevulde Aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 23:19
Good guess: Vooraf Ingevulde Aangifte?

edit: Goed gegokt: http://www.belastingdiens...rt_proef_via_1_maart.html

[ Voor 56% gewijzigd door Hmmbob op 01-03-2009 15:14 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
geenstijl schreef op zondag 01 maart 2009 @ 01:50:
[...]

Je mag reiskosten niet aftrekken indien deze volledig vergoed worden door de werkgever (en terecht ook!).
http://www.belastingdiens...woning-12.html#P147_13320
Geheel met je eens !

Trouwens heb aangifte al gedaan, maar heb een te hoge woz opgegeven,
Neem aan dat ik een verbeterde opgaaf kan uploaden/versturen tot 1 april ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 17:05

sjaak

un giorno credi

KunDun schreef op zondag 01 maart 2009 @ 15:59:
Neem aan dat ik een verbeterde opgaaf kan uploaden/versturen tot 1 april ?
Klopt, die vervangt je vorige aangifte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
KunDun schreef op zondag 01 maart 2009 @ 15:59:
[...]

Neem aan dat ik een verbeterde opgaaf kan uploaden/versturen tot 1 april?
Ja, met het insturen van een nieuwe aangifte wordt de oude vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waar vind je dat ding? Ik zie alleen de Windows, Apple en Linuxversies.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Nu online

Coldcat

HODL

Guardian Angel schreef op zondag 01 maart 2009 @ 17:00:
[...]

Waar vind je dat ding? Ik zie alleen de Windows, Apple en Linuxversies.
Gewoon oude deinstalleren, nieuwe installeren en je wordt dan tijdens de installatie gevraagd of je gegevens van de website wil downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

gewoon http://download.belasting.../win/ib2008_win_setup.exe
en dan krijg je de vraag of je je gegevens wil downloaden :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ah, tijdens de nieuwe installatie dus. :)

Ik had al maanden een versie geïnstalleerd staan. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erg handig dat het kan. Jammer dat het zo laat pas beschikbaar is gekomen.
Heb het even gecontroleerd en het klopt precies.

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 23:19
Hier klopte het ook exact. (mag op zich ook wel, m'n werkgever is immers de overheid... En dat onderling...) Maar ja, die gegevens had ik zelf ook al in kunnen vullen a.d.v. mijn jaaropgaaf. Niet heel speciaal dus...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beatle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Ook de VIA gebruikt, zelfs erop gewacht aangezien ik wel benieuwd was waar ze mee zouden komen. Het klopt allemaal perfect echter 1 regeltje niet. Op 18-12-'08 een tweeling gekregen en ik had al een zoontje, zijn datum staat dan ook 'vooraf' ingevuld en uiteraard niet die van de tweeling (of de jongste van de twee :-)). Er staat dan dat je alle gegevens verderop nog kan wijzigen. Niet dus, ik kan de geboortedatum niet wijzigen. Morgen maar eens bellen, ben nu net aan te laat (20:19 uur)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist de aangifte ingevuld. Ik heb toch een beetje een raar gevoel bij die 'Verdeling' waar ik inkomsten en aftrekposten verdelen kan over mij en mijn fiscale partner. Waarom doen ze daar niet gewoon de meest optimale verdeling? Nu lijkt het wel een spelletje.. Ik weet niet wat ik doe, maar ik doe maar wat het voordeligst is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat wel weer storend is bij een VIA, is dat zodra je ook aangifte doet voor een ander, in dit geval mijn moeder, je óók opnieuw moet installeren. Heb het nu maar handmatig ingevuld want ik wil mijn eigen gegevens wel graag houden.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 09:41:
[...verdeling...] Ik weet niet wat ik doe, maar ik doe maar wat het voordeligst is. 8)7
...die vrijheid is er nu eenmaal, dus gebruik hem inderdaad in je voordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Laatst online: 22:32
Vandaag mijn 3e jaaropgave gehad, dus ook maar even het programma gedownload en ingevuld.
Ik heb echter het idee dat er iets niet klopt; ik krijg hartstikke weinig terug, terwijl ik wel veel belasting heb afgedragen (36% over mijn 2e bijbaan).

Ik moet ruim 31% aan Premie Volksverzekeringen betalen. Dat is toch niet normaal voor een bijbaan?
Deze premie is veel meer dan mijn heffingskorting, waardoor al mijn terug te vragen belasting verdwijnt.
Iemand een idee? Of meer gegevens nodig?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
RAILGUNNER schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 19:01:
Vandaag mijn 3e jaaropgave gehad, dus ook maar even het programma gedownload en ingevuld.
Ik heb echter het idee dat er iets niet klopt; ik krijg hartstikke weinig terug, terwijl ik wel veel belasting heb afgedragen (36% over mijn 2e bijbaan).

Ik moet ruim 31% aan Premie Volksverzekeringen betalen. Dat is toch niet normaal voor een bijbaan?
Deze premie is veel meer dan mijn heffingskorting, waardoor al mijn terug te vragen belasting verdwijnt.
Wat is het totale inkomen? Zonder getallen is het moeilijk in te schatten of iets normaal is.

Een bijbaan heeft geen speciale status binnen het belastingrecht. Hierover betaal je even veel belasting als over iedere andere baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

RAILGUNNER schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 19:01:

Zodra je meer dan +-10.000 euro verdient, dan krijg je niet al je betaalde loonheffing meer terug. en dan kan het wel eens tegenvallen, maar idd met meer gegevens kunnen we roepen of het klopt (en het ook uitleggen als het nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:57
Net hele verhaal doorgelezen maar is me nog steeds iets niet duidelijk over gebruik van normbedragen.

Normbedragen gelden als je 'recht hebt op studiefinanciering'. Hoe zit dat als je bijv. 6e jaars bent en de 4 jaar studiefinanciering waar je recht op had op zijn? Kan je dan nog steeds de normbedragen gebruiken of moet je dan de daadwerkelijke kosten opgeven.

Geldt een gewone IBG-lening dan ook als ontvangen stufi en moet je dat bedrag ook van het normbedrag afhalen? Lijkt me niet toch?

Iemand? Anders binnenkort toch maar eens belastingdienst bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 09:41:
Zojuist de aangifte ingevuld. Ik heb toch een beetje een raar gevoel bij die 'Verdeling' waar ik inkomsten en aftrekposten verdelen kan over mij en mijn fiscale partner. Waarom doen ze daar niet gewoon de meest optimale verdeling? Nu lijkt het wel een spelletje.. Ik weet niet wat ik doe, maar ik doe maar wat het voordeligst is. 8)7
Het bedrag bleef bij ons idem..hoe we het ook verdeelden 8)7 Dus erg veel nut had dat niet.
Overigens vond ik het raar dat omdat ze per jaar de teruggave doen (en in mei kopen is 6 maanden dubbele teruggave) we nu ineens ong 150pm aan aanslag theoretisch zouden moeten betalen. Is allemaal gecovered hoor en no worries, maar eerst wel een jaar betalen en dan via een aanslag eigenlijk net zo hard weer terugdokken: niet nuttig. Je kan er wel wat eurootjes van sparen eventueel, maar goed :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Coldcat schreef op zondag 01 maart 2009 @ 14:05:
Iemand al de VIA gedownload? Klopt bij mij geen bal van.. Staat 270 euro aan loon terwijl dat er >6000 moet zijn :)
Bij mij staan de gegevens van slechts 1 werkgever (bijbaan) ingevuld, maar de andere 3 waar ik juist belasting betaald heb niet. Via een T-biljet toch maar proberen die centen terug te krijgen.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Jaspertje schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:37:
[...]
Zodra je meer dan +-10.000 euro verdient, dan krijg je niet al je betaalde loonheffing meer terug. en dan kan het wel eens tegenvallen, maar idd met meer gegevens kunnen we roepen of het klopt (en het ook uitleggen als het nodig is)
Maak van die 10k€ maar 6,5k€.

Daarbij is de spreiding van het inkomen bepalend voor de vraag of je reeds betaalde belasting terugkrijgt, niet de hoogte van het salaris.
Koen Rotteveel schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:40:
Net hele verhaal doorgelezen maar is me nog steeds iets niet duidelijk over gebruik van normbedragen.

Normbedragen gelden als je 'recht hebt op studiefinanciering'. Hoe zit dat als je bijv. 6e jaars bent en de 4 jaar studiefinanciering waar je recht op had op zijn? Kan je dan nog steeds de normbedragen gebruiken of moet je dan de daadwerkelijke kosten opgeven.

Geldt een gewone IBG-lening dan ook als ontvangen stufi en moet je dat bedrag ook van het normbedrag afhalen? Lijkt me niet toch?

Een (nul)lening met een OV-kaart geldt volgens mij als recht op studiefinanciering. Als 6de jaars zou je dus in de meeste gevallen de normbedragen toe moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
argro schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:24:
Wat is het totale inkomen? Zonder getallen is het moeilijk in te schatten of iets normaal is.

Een bijbaan heeft geen speciale status binnen het belastingrecht. Hierover betaal je even veel belasting als over iedere andere baan.
Jaspertje schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:37:
Het is net wat meer dan XXX euro, verdeeld over 3 werkgevers.

[ Voor 0% gewijzigd door Railgunner op 20-09-2009 20:59 . Reden: privacygevoelige getallen verwijderd. ]

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 22:25

The Legend

*Plop*

Koen Rotteveel schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:40:

Een lening geldt niet als ontvangen stufi, de lening moet je immers weer terug betalen :P De eisen voor het gebruik van de normbedragen zijn vrij simpel:

• Je moet voltijd studeren
• Je moet 'recht hebben op stufi', een (nul)lening + OV geldt ook gewoon.

Als je daadwerkelijk studiefinanciering ontvangt gaat dat samen met de drempel van je totale studiekosten af. Leen je van de IBG dan gaat alleen de drempel er af.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Met dat bedrag (10.000) krijg je gewoon niet veel belasting terug. Misschien 100 euro. Voor jou worden aftrekposten interessant om geld terug te krijgen. Heb je die niet dan val je gewoon onder de categorie mensen die belasting betalen en niet terug krijgen (wat natuurlijk ook de normale situatie is :P).

[ Voor 23% gewijzigd door een moderator op 21-09-2009 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
The Legend schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:37:
Met dat bedrag krijg je gewoon niet veel belasting terug. Misschien 100 euro. Voor jou worden aftrekposten interessant om geld terug te krijgen. Heb je die niet dan val je gewoon onder de categorie mensen die belasting betalen en niet terug krijgen (wat natuurlijk ook de normale situatie is :P).
Het gaat mij er met name om dat ik bijna geen belasting betaal, maar wel 31% (dik XXX euro) aan AOW, Anw en AWBZ. Is dat logisch/normaal?

[ Voor 0% gewijzigd door Railgunner op 20-09-2009 21:00 . Reden: privacygevoelige getallen verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat is normaal, mijn verzamelinkomen is ná aftrekposten 9.606 euro en hiervan is 2.992 euro premie volksverzekeringen.

[edit]

Je hebt het over betalen van belasting en sociale premies maar dat laatste is natuurlijk niet iets wat je 'betaald'. Die premie volksverzekeringen worden gebruikt om de daadwerkelijk verschuldigde inkomstenbelasting te berekenen, staat ook wel redelijk helder in dat overzichtje van het aangifte programma.

[edit2]

Bovenstaande klopt bij nader inzien ook weer niet helemaal :P De premie voksverzekeringen + inkomstenbelasting box 1 - algemene heffingskorting = te betalen bedrag. Bij mij blijft er een bedrag van 628 euro over. Dat zou bij jou niet ontzettend veel hoger moeten zijn lijkt me?

Het daadwerkelijk verschuldigde bedrag wordt dan verrekend met het reeds betaalde bedrag, als het betaalde bedrag hoger is dan krijg je geld terug, lijkt me helder :)

[ Voor 92% gewijzigd door The Legend op 05-03-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Mijn verzamelinkomen is XXX, daarbij XXX aan premie volksverzekeringen.
Heb als aftrekpost alleen reiskosten openbaar vervoer, verder niks. (betaal m'n collegegeld niet zelf, heb geen dure boeken gekocht, waarde pc = niet meer dan 800 euro ofzo). Heb je daar nog een tip voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Railgunner op 20-09-2009 21:01 . Reden: privacygevoelige getallen verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het betalen van het collegeld is geen voorwaarde om studiekosten als aftrekpost op te mogen geven. Als jij voltijd studeert en geen studiebeurs meer ontvangt dan levert je dat een aftrekpost op van ~1700 euro (na aftrekken drempel, in geval van een HBO of WO studie). Is een mooi pdf'je voor met de exacte normbedragen die je kunt vinden op belastingdienst.nl.

Verdere aftrekposten kunnen kosten zijn voor aanschaf van een bril (eentje die niet alleen om estetische waarde wordt gedragen :P) of ziektekosten gemaakt buiten je wettelijk eigen risico die niet door je verzekeraar zijn gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
[
verzamelinkomen 10.669
premie volksverzekeringen 3.323
De te betalen belasting lijkt mij wat veel.

Te betalen belasting zonder kortingen en aftrekposten: 10.669 * 0,31 = €3307
Heffingskorting: €2007
Arbeidskorting: 8.859 * 1,738% + (10.669 -/- 8.859) * 12,381% = €378
Totaal te betalen belasting zonder aftrekposten: 3.307 -/- 2.007 -/- 378 = €922

Volgens mij zou je dus circa 3.323 -/- 922 = €2.401 terug moeten krijgen.

Het terug te ontvangen bedrag kan nog hoger worden door aftrekposten. Hiermee wordt het verzamelinkomen (nu €10.669) immers lager.

Oorzaak hiervan lijkt meerdere werkgevers waarvan er maar één loonheffingskorting toepast.

[ Voor 38% gewijzigd door een moderator op 21-09-2009 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Nog even over die aftrekposten: Het kan als je thuis woont en nog geen 27 bent heel erg intressant zijn om je ouders de kosten te laten opvoeren. Zij verdienen vaak meer waardoor ze ook meer profijt hebben van de aftrekposten en waardoor jij weer meer geld kan terugkrijgen. Met name studiekosten kan je beter bij je ouders opvoeren. En als je oduers boven de drempel bij de ziektekosten uitkomen kan dat ook intressant zijn (Dat was vorig jaar aantrekkelijker toen je ook de basispremie en het werkgeverdeel kon opvoeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:57
Was gisteren aan het rekenen met die studiekosten.
Vroeg me af of ik dit goed gedaan had:

Studiefinanciering:
Periode sept t/m dec
Totaal ontvangen stud. finan. van 4mnd = 1201,76

Normbedrag HBO:
185,42 x 4 = 741,68
741,68 x 2 = 1483,36

Gemaakt Studiekosten:
Collegegeld van 4 mnd = 156,50 x 4 = 626
Boeken = 116,59
Totaal = 742,59

Lager als 2x het normbedrag van 1483,36

Dus mag je het normbedrag gebruiken.
Berekening:

1483,36 - 1201,76 = 281,60
281,60 - 500 = 500,00

-218,40 dus geen tegemoedkoming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
@dpz: Volgens mij klopt de uitkomst (geen aftrekpost) wel, maar de berekening niet.

Wanneer de werkelijke kosten hoger zijn dan de normbedragen maal 2, dan dien je te rekenen met de werkelijke kosten.
Wanneer de werkelijke kosten lager zijn dan de normbedragen maal 2, dan dien je te rekenen met de normbedragen (en niet de normbedragen maal 2).

Het komt er dus op neer dat een uitwonende beurs vrijwel altijd een negatieve (en dus geen) aftrekpost tot gevolg heeft. Het aftrekken van studiekosten voor mensen die een beurs ontvangen is alleen weggelegd voor studenten die bij hun ouders wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 00:33
Ik ben in 2008 op mezelf gaan wonen: de overdracht heeft plaats gevonden op 02-06-08, ik ben ingeschreven bij de gemeente op 06-09-08. Ik ben er toen ook gaan wonen, na een flinke verbouwing en wat vakanties. Moet ik de eigen woning forfait ook betalen voor de periode tussen overdracht en de daadwerkelijke "inhuizing"?

Ik kan alleen iets vinden over verhuizingen van oude naar nieuwe woningen, dat je voor je nieuwe woning geen forfait hoeft te betalen zolang je er niet in woont (maar logischerwijs wel voor je oude woning), ik had alleen geen oude woning om forfait voor te betalen ;)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
studiekosten:
tot 2x normbedragen: aftrek is normbedrag * aantal maanden - vergoedingen - drempel
boven 2x normbedrag: aftrek is kosten - normbedrag*maanden-vergoedingen-drempel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

@ Irby:
Het lijkt me voor de hand liggen dat je geen forfait betaalt voor de tijd dat je er niet woonde, maar dan trek je uiteraard de in die maanden betaalde hypotheeklrente ook niet af. Immers, je woonde er niet, dus was het niet je hoofdverblijf, dus was de rente niet aftrekbaar.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@Dido: heb je hier ook een bron voor? Ik moet namelijk direct denken aan andere bijzondere situaties waarbij de rente wel mag worden afgetrokken maar forfait slechts eenmaal betaald hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Rukapul schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:50:
@Dido: heb je hier ook een bron voor? Ik moet namelijk direct denken aan andere bijzondere situaties waarbij de rente wel mag worden afgetrokken maar forfait slechts eenmaal betaald hoeft te worden.
Als ik de vraag goed begrijp was er helemaal geen sprake van forfait of aftrek voordat deze woning gekocht werd.

Je hoeft normaliter inderdaad nooit dubbel forfait te betalen, maar daar is hier helemaal geen sprake van.

Ik heb hier geen bron van, maar ik kan me geen reden voorstellen waarom je voor je eerste koophuis rente zou mogen aftrekken terwijl je geen forfait (voor dit huis of een ander) betaalt.

Aan de andere kant, er zijn meer rare regeltjes. Meestal snap ik de gedachtegang achter die regeltjes wel, in dit geval zou ik het lastiger vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
't Was dat je me er op wees, maar anders zou ik er niet aan gedacht hebben. Toevallig dat dit punt me gisteren ook opviel omdat de belastingdienst met de Vooraf Ingevulde Aangifte de verhuisdatum van de GBA lijkt te hebben genomen en niet de transactiedatum.

En heel praktisch gezien: hoe kan ik nou voordeel hebben van een woning waar men nog bezig is de muren weer op muren te laten lijken ;)

Net nog even door de help van het aangifteprogramma gelopen, maar bij het opvoeren van rente en financieringskosten komt men niet verder dan dat deze in 2008 betaald dienen te zijn. Dat hangt vervolgens aan het concept eigen woning schuld, maar dat concept is niet tijdsafhankelijk :P

Op dit moment ontgaat het nut van de vooraf ingevulde aangifte me grotendeels. Je moet toch alles controleren en aanvullen. Zaken die het had overgenomen:
• beide werkgevers, maar van slechts een de financiele gegevens
• adres en woz waarde huis
• datum betrekking woning volgens GBA
• voorlopige aanslag (dit was handig aangezien daar gedurende het jaar een aantal cryptische brieven over waren verstuurd met verrekeningen, etc.)

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 07-03-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Bedoel je voorlopige aanslag of voorlopige teruggave? Want normaliter zal een voorlopige of definitieve aanslag over andere jaren dan 2008 niet relevant zijn bij j ehuidige aangifte, een de voorlopige aanslag over 2008 krijg je straks op basis van wat je nu invult ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dido schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 14:31:
Bedoel je voorlopige aanslag of voorlopige teruggave? Want normaliter zal een voorlopige of definitieve aanslag over andere jaren dan 2008 niet relevant zijn bij j ehuidige aangifte, een de voorlopige aanslag over 2008 krijg je straks op basis van wat je nu invult ;)
De belastingdienst is niet gek en legt in bepaalde situaties een voorlopige aanslag op die je alvast vooraf mag betalen. Een van die situaties ontstaat wanneer in een voorgaand jaar netto betaald moet worden door bijvoorbeeld vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dido schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 14:31:
Ik heb in 2007 wat gefreelanced, en daarvoor moest ik eigen bijdrage zorgverzekeringswet betalen. Op basis daarvan kreeg ik halverwege 2008 een aanslag om op basis van de schatting dat het gelijk zou blijven dat ook vast te betalen voor 2008 en begin 2009 wederom een aanslag om dat ook vast te betalen voor 2009 :P

Ik heb dus al betaald voor 2009 terwijl ik die van 2008 nog terug moet krijgen 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rudedadude schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:28:
[...]
Bij de vraag of iemand beroepshalve werk verricht, is de beloning die hij ontvangt van belang en ook of deze beloning in redelijke mate overeenstemt met (de aard van) het werk. Als een beloning kan worden aangemerkt als een marktconforme beloning, is er geen sprake van vrijwilligerswerk. Een belangrijk kenmerk van vrijwilligerswerk is namelijk dat een vergoeding niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van het verrichte werk. Een vergoeding aan een vrijwilliger heeft meer het karakter van een forfaitaire kostenvergoeding.
Even een oude post aanhalen. Zou je een stagevergoeding dan ook als vergoeding voor vrijwilligerswerk kunnen zien? Ik krijg grofweg EUR 1,90 per uur, lijkt me niet echt marktconform voor het WO-research wat ik doe. Maar m'n salarisstrookje gaat wel uit van "normaal" salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het bestaan van een arbeidsovereenkomst sluit dat feitelijk al uit. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen waarom dat geen vrijwilligersvergoeding is.

Iemand trouwens nog ideeen over hoe het zit met het wel aftrekken van de hypotheekrente terwijl er nog geen eigen woning forfait wordt betaald over de periode dat je nog in een huurhuis woont en aan het klussen bent in de nieuwe koopwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
even een kort vraagje: wordt stufi onder inkomen gerekend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Niet voor de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Rukapul schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:22:
Iemand trouwens nog ideeen over hoe het zit met het wel aftrekken van de hypotheekrente terwijl er nog geen eigen woning forfait wordt betaald over de periode dat je nog in een huurhuis woont en aan het klussen bent in de nieuwe koopwoning?
Op de website zie ik alleen het volgende:
"De eigenwoningschuld is het bedrag van de lening(en) voor de eigen woning waarover u de rente mag aftrekken in box 1. Het gaat om (hypotheek)schuld die u hebt afgesloten voor het kopen, verbeteren of onderhouden van uw woning. Ook als u geld hebt geleend voor onderhoud en/of verbouwing van de eigen woning, maar het geld niet direct voor de verbouwing hebt gebruikt, kan de rente aftrekbaar zijn. Rente en kosten van leningen voor andere doeleinden, bijvoorbeeld het financieren van meubels, zijn niet aftrekbaar."
bron
en:
"U hoeft voor uw andere woning geen eigenwoningforfait aan te geven over de periode dat u er niet in woont. Voor uw oude woning moet u wel het eigenwoningforfait aangeven over de periode dat u in die woning woont. De rente over en kosten van de eigenwoningschuld en de periodieke betalingen voor bijvoorbeeld erfpacht mag u voor beide woningen aftrekken. "
bron
Ik zou dus zeggen dat je wel de rente al mag aftrekken, maar nog geen eingenwoningforfait (ewf) hoeft te betalen over de klusperiode. Dat is in je eigen voordeel en dat is rede 2 dat ik het zo zou invullen. Mocht een adviseur het dan tegenkomen, dan kan je toch met deze teksten wel aantonen dat het goedertrouw was wat je ingevuld hebt,

Een ander argument is dat je vaak een duurder huis koopt, waarbij je dan zolang je er niet woont over het goedkopere huis de ewf betaald. (Zoals ook in de tekst). Waarbij nu het enige verschil is dat je vanuit een huurhuis komt en dus geen ewf betaald.... (Bij een 2e hypotheek geef je ook de totale rente op van beide huizen en niet alleen van degene waar je echt woont/nog ingeschreven staat)

[ Voor 9% gewijzigd door Jaspertje op 08-03-2009 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Bij de Windows versie bood het programma automatisch aan om de bekende gegevens te downloaden. Kan het kloppen dat die optie niet in de OSX en Linux versies zitten? Ik kan het maar niet vinden hoe ik dat nou voor elkaar kan krijgen. Mis ik iets of klopt het dat het er niet in zit?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Zou heel goed kunnen. Wat je kan doen is het bestand gewoon downloaden (eventueel via een Windows machine) en dan het bestand openen in een editor. Het is gewoon een XML bestand. Je kunt de gegevens dan zelf overnemen. Niet zo makkelijk, maar dan heb je toch iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Laatst online: 28-03 13:37
Ik wordt helemaal gek!!! Ga ik er eindelijk voor zitten om die zooi in te vullen kan ik weer allemaal papieren niet vinden die ik nodig heb. Alle kasten overhoop gegooid,..zucht...
Tijd begint te dringen.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Hoe kunnen we helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Flyduck schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:39:
Ik wordt helemaal gek!!! Ga ik er eindelijk voor zitten om die zooi in te vullen kan ik weer allemaal papieren niet vinden die ik nodig heb. Alle kasten overhoop gegooid,..zucht...
Tijd begint te dringen.
Voortaan digitaliseren, achter je PC kun je meestal wél dingen vinden. :)

Eigenlijk is dit te triest voor woorden. Je weet tenslotte dat je aangifte moet doen en komen de papieren binnen dan hou je die gelijk apart in een grote A4 envelop met een groot kruis erop.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
ik heb gisteravond ook weer even alle paparassen verzamelt, dinsdagavond ga ik 'm weer laten invullen. (heb het eens zelf geprobeert maar dat was geen succes) voor mezelf en m'n vriendin.
(tevens financieel partner)

ik hou m'n administratie altijd zeer goed bij, berg alles netjes in een ordner op, in aparte hoesjes.
dat moet denk ik ook wel als je huizenbezitter bent, anders wordt het echt een chaos.
dus de spullen verzamelen is een kwestie van minuten.
ik kijk wel \s van die (engelse) programma's waarin mensen geholpen worden omdat ze financieel in de shit zitten.
maar dan zie je vrijwel altijd dat uit alle hoeken en gaten de administratie tevoorschijn komen, ipv netjes uit een rijtje ordners.

ik zou echt gek worden om het overizcht kwijt te zijn, ben toch al een control freak 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Shanquish op 09-03-2009 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Ik vraag me trouwens af hoe je in hemelsnaam boven dat drempelbedrag voor ziektekosten aftrek kan uitkomen. Die 23 euro huisapotheek en aanvullende premie doet het hem niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank Martin schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:34:
Ik vraag me trouwens af hoe je in hemelsnaam boven dat drempelbedrag voor ziektekosten aftrek kan uitkomen. Die 23 euro huisapotheek en aanvullende premie doet het hem niet echt.
Als je bijvoorbeeld een bril had gekocht en daardoor meer dan 325 euro aan specifieke uitgaven had dan mag je de afrek voor cronische ziekte gebruiken (821 euro). Hierdoor kom ik in ieder geval wel boven de drempel. Het is natuurlijk ook afhankelijk hoeveel je verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Frank Martin schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:34:
Bril, steunzolen, looprek, uitgaven boven het verplichte eigen risico, niet verzekerde uitgaven, et cetera.

Het zou vreemd zijn wanneer jan en alleman boven de drempel voor ziektekosten zou komen, dan hadden ze net zo goed het belastingtarief kunnen verlagen. De bedoeling van zo'n aftrekpost is juist dat mensen die dat nodig hebben een extra tegemoetkoming op het gebied van ziektekosten krijgen. Iemand die, behalve zijn huisapotheek, geen kosten maakt heeft zo'n een extra tegemoetkoming op het gebied van ziektekosten niet nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door argro op 09-03-2009 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52
VisionMaster schreef op zondag 08 maart 2009 @ 19:37:
Bij de Windows versie bood het programma automatisch aan om de bekende gegevens te downloaden. Kan het kloppen dat die optie niet in de OSX en Linux versies zitten? Ik kan het maar niet vinden hoe ik dat nou voor elkaar kan krijgen. Mis ik iets of klopt het dat het er niet in zit?
Jawel, heb ik net gedaan. Ik kreeg de vraag meteen na het starten van het programma. Daarna kun je gewoon dat bestandje via de site downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net het programaatje geinstalleerd, en ik vroeg me even af of ik wat over het hoofd zie..

Ben student, had vorig jaar 2 bijbaantjes, en daarnaast studeerde ik nog en woonde ik in en huurhuis. Betaalde ongeveer 1300 euro aan loonheffing, ik krijg daar vooralsnog 780 van terug. Maar ik vroeg me toch af of door wat creatieve handigheidjes er meer uit te slepen valt!

Momenteel gebruik ik als aftrekposten de studiekostenregeling en vul ik de gegevens in van de zorgverzekering en aanvullende zorgverzekering.. Maar, zie ik nu wat over het hoofd?

Thx,
Ben trouwens geen newbe ; Tot mijn vorige account heb ik geen acces meer.. Wachtwoord kwijt gekoppeld aan een mailadres wat ik jaren geleden gebruikte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:24:
Ik heb net het programaatje geinstalleerd, en ik vroeg me even af of ik wat over het hoofd zie..

Ben student, had vorig jaar 2 bijbaantjes, en daarnaast studeerde ik nog en woonde ik in en huurhuis. Betaalde ongeveer 1300 euro aan loonheffing, ik krijg daar vooralsnog 780 van terug. Maar ik vroeg me toch af of door wat creatieve handigheidjes er meer uit te slepen valt!

Momenteel gebruik ik als aftrekposten de studiekostenregeling en vul ik de gegevens in van de zorgverzekering en aanvullende zorgverzekering.. Maar, zie ik nu wat over het hoofd?

Thx,
Ben trouwens geen newbe ; Tot mijn vorige account heb ik geen acces meer.. Wachtwoord kwijt gekoppeld aan een mailadres wat ik jaren geleden gebruikte..
Volgens mij zie je niets over het hoofd. Blijkbaar heb je dermate veel verdiend dat ook van jou een bijdrage aan de schatkist wordt verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:24:

Thx,
Welke gegevens van je zorgverzekering vul je eigelijk in? Want je mag de basispremie niet meer aftrekken, alleen de aanvullende verzekeringen (Heb je een uitvaartverzekering mag je de premie daarvan ook opvoeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
de aanvullende verzekering toch gewoon, bijv. voor extra tandartsdekking of fysiotherapie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaspertje schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:52:
[...]
Welke gegevens van je zorgverzekering vul je eigelijk in? Want je mag de basispremie niet meer aftrekken, alleen de aanvullende verzekeringen (Heb je een uitvaartverzekering mag je de premie daarvan ook opvoeren)
I know.. Heb ook alleen maar de gegevens van mijn aanvullende verzekering opgevoerd..
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.