Ik heb een vraagje. Ik heb sinds 1 january dit jaar een nieuwe baan met als gevolg dat ik bij mijn oude werkgever nog 2 jaar normoverschrijding van lease aUTO moet gaan betalen. Maar is dit bedrag niet aftrekbaar?
Greet
Greet
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 03-02-2009 18:38 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Volgens dit geldt het als eigen bijdrage, dus verrekenbaar met de bijtelling.Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 16:01:
Ik heb een vraagje. Ik heb sinds 1 january dit jaar een nieuwe baan met als gevolg dat ik bij mijn oude werkgever nog 2 jaar normoverschrijding van lease aUTO moet gaan betalen. Maar is dit bedrag niet aftrekbaar?
Klinkt ook logisch. Maarja, logica is soms ver te zoeken in de belastingjungle...asmi schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 18:36:
[...]
Volgens dit geldt het als eigen bijdrage, dus verrekenbaar met de bijtelling.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Correcties worden inderdaad doorgaans gehonoreerd.[b][message=31448236,noline][aanvulling 2] Gebeld met belastingdienst. Binnen 5 jaar (na definitieve aanslag) kunnen correcties schriftelijk worden opgegeven bij het regiokantoor. Zal in veel gevallen gehonoreerd worden , aldus de vriendelijke medewerker
Er kan volgens mij wel een half jaar tussen zitten, bij mij is dat in elk geval zo. Ik heb zo uit mijn hoofd ook nog geen definitieve aanslag over 2007.ndsc schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 00:53:
[...]
Voor 2008 heb ik niets ingevult, wél de aanslag gekregen. Ze hebben mijn jaarsalaris van 2007 meegenomen naar 2008 en nu ook 2009. Ik zie dat 2009 inderdaad makkelijk te veranderen is. Ik vind het vreemd dat ik nog steeds geen definitieve aanslag heb gehad over 2007. Is het een mogelijk dat het zo lang duurt of moet ik vrezen dat mijn post ergens is verdwenen? Aangezien ik nog geen aangifte heb gedaan over 2008 maar wel een aanslag heb gehad kan ik dan alsnog aangifte doen?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Het lijkt mij de bedoeling dat je ex-werkgever deze eigen bijdrage verwerkt in de jaaropgave.Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 20:54:
Maar dan weet ik niet hoe ik dat moet invullen want als het goed is krijg ik deze maand de jaaropgave van 2008 en waar moet ik die 2 jaar van aftrekken dan.
Verwijderd
Rudedadude schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 20:14:
[...]
@ LOST: het stuk in je quote geldt volgens [...lapje tekst...] ik heb inmiddels enige ervaring)
Verwijderd
Verwijderd
Het is niet de arbeidskorting, maar hij laat de loonheffing gewoon over zijn loon heffen. Daardoor betaald hij wel belasting die hij idd weer terug kan krijgen en idd, met rente. Zelfs meer rente dan bij de bank (net iets meer)internetinfo schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:55:
Hij heeft een krantenwijk en op het belastingsformulier heeft hij aangegeven dat hij géén arbeidskorting wil. Dit resulteert natuurlijk in een redelijke inhouding op zijn netto loon.
Zijn gedachtegang hierachter is echter: Geld dat je niet beschikbaar hebt, kan je ook niet uitgeven (aan Breezer, telefoon, etc.). Daar zou nog bij komen dat de belastingdienst ook nog eens een redelijke rente biedt over de teveel betaalde belasting. Dubbel voordeel dus.
Ik ben hier niet op in gegaan aangezien ik er geen verstand van heb en er überhaupt geen zin in had.
Is van bovenstaande (en dan bedoel ik voornamelijk het rente gedeelte) iets waar?
Dat zou namelijk wel een mooie uitkomst zijn voor jongeren die, ondanks een bijbaantje, continu rood staan. Aan het begin van het nieuwe jaar ontvang je dan alsnog je overige salaris + wat rente, die je anders nooit had gekregen i.v.m. uitgaven.
[ Voor 16% gewijzigd door Jaspertje op 04-02-2009 14:24 ]
De heffingsrente was vorig kwartaal 5.45%, dit kwartaal 4.90%, nauwelijks meer dus dan op een goede spaarrekening.internetinfo schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:55:
Is van bovenstaande (en dan bedoel ik voornamelijk het rente gedeelte) iets waar?
Dat zou namelijk wel een mooie uitkomst zijn voor jongeren die, ondanks een bijbaantje, continu rood staan. Aan het begin van het nieuwe jaar ontvang je dan alsnog je overige salaris + wat rente, die je anders nooit had gekregen i.v.m. uitgaven.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.
En hoe zit het dan als je geen inkomen hebt?stijnislike schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:11:
nog even over studiekosten, als ik het goed begrijp mag je dus als je je studie in 2008 bent begonnen (en geen stufi krijgt) voor je aangifte 2008 het hele bedrag jaarlijks collegegeld 2008-2009 mag aftrekken?
[ Voor 10% gewijzigd door Tanuki op 06-02-2009 18:47 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Als je geen inkomen hebt.... waar wil je dan geld van af gaan trekken?l0c4lh0st schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:46:
[...]
En hoe zit het dan als je geen inkomen hebt?
Ik heb dus alleen studiefinanciering (en sinds februari 2009 een lening) als "inkomen". Ik doe voltijd HBO.
Kun je dan toch geld terug krijgen, of niet?
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Wanneer je geen inkomen hebt kun je door middel van aftrekposten een negatief inkomen bewerkstelligen. Dit resulteert in een restant persoonsgebonden aftrek. In dit jaar heb je daar niets aan. In een volgend jaar waarin je eventueel wel inkomen hebt echter wel. De restant persoonsgebonden aftrek kun je in het volgende jaar alsnog aftrekken. Nu dus geen geld terug, later mogelijk wel.l0c4lh0st schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:46:
[...]
En hoe zit het dan als je geen inkomen hebt?
Ik heb dus alleen studiefinanciering (en sinds februari 2009 een lening) als "inkomen". Ik doe voltijd HBO.
Kun je dan toch geld terug krijgen, of niet?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
deze vraag kan niet beantwoord worden door dat documentje te lezen, iemand die het weet?stijnislike schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:11:
nog even over studiekosten, als ik het goed begrijp mag je dus als je je studie in 2008 bent begonnen (en geen stufi krijgt) voor je aangifte 2008 het hele bedrag jaarlijks collegegeld 2008-2009 mag aftrekken?
[ Voor 81% gewijzigd door JaWSnl op 07-02-2009 22:58 ]
Verwijderd
Ja, je laptop moet je in 3 jaar afschrijven, maar lees ook goed de voorwaarden, je moet ook een deel restwaarde rekenen.Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 17:37:
Dag allen,
ik heb 't forum gelezen maar enkele dingen zijn nog niet duidelijk en daar wilde ik graag jullie hulp bij vragen:
-moet je je laptop voor je studie in 3 jaar afschrijven? Het is toch mijn keuze om de eerste 2 jaar de laptop niet af te schrijven en het derde jaar wel omdat de eerste 2 jaar ik wat slechter bij kas zat?
-mijn vriendin heeft een lening van haar vader. Deze lening is voor haar huis. De rente die ze moet betalen aan haar vader heeft ze ontvangen als schenking. Bij de betaling heeft ze als opmerking echter 'schenking' genoteerd. Bij de ING vertellen ze haar dat ze het bijschrift niet meer kan aanpassen. Hoe kan ze dit nu corrigeren (met pen op haar afschrift?) of is dit niet echt belangrijk (lijkt me van wel)?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Verwijderd
Verwijderd
Afgezien van dat het niet kan, je laptop in 1 jaar afschrijven, waarom zou je omdat je de eerste 2 jaar krap bij kas zit, je laptop niet willen afschrijven??? Dankzij deze regeling zou je die jaren geld "krijgen".Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 17:37:
Dag allen,
ik heb 't forum gelezen maar enkele dingen zijn nog niet duidelijk en daar wilde ik graag jullie hulp bij vragen:
-moet je je laptop voor je studie in 3 jaar afschrijven? Het is toch mijn keuze om de eerste 2 jaar de laptop niet af te schrijven en het derde jaar wel omdat de eerste 2 jaar ik wat slechter bij kas zat?
-mijn vriendin heeft een lening van haar vader. Deze lening is voor haar huis. De rente die ze moet betalen aan haar vader heeft ze ontvangen als schenking. Bij de betaling heeft ze als opmerking echter 'schenking' genoteerd. Bij de ING vertellen ze haar dat ze het bijschrift niet meer kan aanpassen. Hoe kan ze dit nu corrigeren (met pen op haar afschrift?) of is dit niet echt belangrijk (lijkt me van wel)?
Waarom? Omdat het kan!!
Bij "Te verrekenen bedragen" het vinkje bij "Voorlopige aanslag of voorlopige teruggaaf" aanzetten !Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:56:
Ik heb de aangifte nu ingevuld en volgens mij krijg ik te veel terug.
Het zit denk ik in de rente aftrek eigenwoning.
Ik krijg maandelijks op de 15de geld terug van de belasting vanwege hypotheek rente aftrek.
Maar in het aangifte programma zie ik nergens een plek waar ik in moet vullen dat ik maandelijks al iets krijg van de belasting dienst. Zodoende lijkt het wel of ik deze aftrekpost eigen woning nog een keer krijg.
Weet iemand waar ik de voorlopige teruggaaf 2008 in moet vullen ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Verwijderd
Omdat (1200-1200*0,1)/3 minder is dan 500 euro.Lolhozer schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 20:05:
[...]
Afgezien van dat het niet kan, je laptop in 1 jaar afschrijven, waarom zou je omdat je de eerste 2 jaar krap bij kas zit, je laptop niet willen afschrijven??? Dankzij deze regeling zou je die jaren geld "krijgen".
Verwijderd
Zeker? Want het recht op stufi bevat volgens mij zowel Prestatiebeurs, (voorlopige) OV-lening als definitieve lening, ongeacht of je ervan gebruik maakt of niet. Uit mijn hoofd had je recht op stufi als je voldeed aan de volgende drie voorwaarden:JaWSnl schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:50:
Als je recht hebt op stufi (ook al kies je ervoor het niet te nemen) geldt hier een norm voor van 185,42 euro per maand. Je hebt geen recht op stufi als je dit bijv. al 4 volle jaren hebt gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2009 23:15 ]
[ Voor 7% gewijzigd door JaWSnl op 08-02-2009 10:49 ]
[ Voor 99% gewijzigd door stijnislike op 08-02-2009 00:56 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
In dit geval is de meest gebruikelijke weg om de aangifte van 2007 te herzien, ondanks dat je al een definitieve aanslag hebt gehad. Achteraf - en buiten jouw schuld - blijkt dat de gegevens waarop de aanslag is gebaseerd onjuist zijn. Dat is een reden tot herziening van de aanslag. Je kunt een brief sturen aan 'jouw' belastingkantoor, waarin je aangeeft wat er in je aangifte zou moeten wijzigen en waarin je tevens verzoekt om op basis hiervan de aangifte voor 2007 te herzien. Het adres van jouw belastingkantoor kun je opvragen via de Belastingtelefoon. Zo'n verzoek tot herziening kun je tot maximaal 3 5 jaar na de definitieve aanslag indienen.DarkTemple schreef op maandag 09 februari 2009 @ 19:03:
Iemand misschien nog een idee wat te doen met terugbetaalde zorgtoeslag?
Ik heb in 2007 zorgtoeslag gekregen. Op de aangifte van 2007 heb ik dit aangegeven bij ontvangen zorgtoeslag, waardoor ik minder belasting terug heb gekregen, logisch.
In 2008 kreeg ik bericht dat ik alles moest terugbetalen. Dit heb ik terugbetaald. In de aangifte van 2008 zit dit niet meer. Ik kan het dus niet net zoals bij eerdere jaren opgeven bij terugbetaalde zorgtoeslag!
Belastingtelefoon heb ik nog gebeld: die zeggen doodleuk, na eerst na te moeten vragen bij andere mensen: "dat hoef je niet meer op te geven". Verder weten ze het ook niet. Dit kost me dus behoorlijk wat extra belasting.
Ik heb voor 2007 al de defenitieve aanslag gehad, dus die kan ik ook niet zo eenvoudig wijzigen. Is dit misschien toch nog onder een andere post op te voeren bij de aangifte van 2008?
[ Voor 14% gewijzigd door Tomatoman op 10-02-2009 10:43 ]
Een goede grap mag vrienden kosten.
Verwijderd
Ik heb de belastingtelefoon gebeld en daar werd me inderdaad medegedeeld dat ik de laptop in 3 jaar MOET afschrijvenVerwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 21:13:
[...]
Omdat (1200-1200*0,1)/3 minder is dan 500 euro.
Maar, dankjewel voor de bevestiging dat je je laptop niet in 1 jaar mag afschrijven!
Waarom maak je geen gebruik van de normbedragen?Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 09:06:
[...]
Ik heb de belastingtelefoon gebeld en daar werd me inderdaad medegedeeld dat ik de laptop in 3 jaar MOET afschrijvenDus voor mij is 't zo; in feb 2007 gekocht, in 2007 dus 11 maanden afschrijven, 2008 12 maanden etc.
![]()
Dus een verzoek tot herziening ingediend tbv 2007....scheelt me toch 500 e in 2007(incl toevoeging collegeld als aftrekpost)
Volgens mij is het juist de bedoeling dat je op deze 'definitieve' aangifte precies uitkomt op het bedrag wat je al terug hebt gekregen via de voorlopige teruggave.Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:56:
Ik krijg maandelijks op de 15de geld terug van de belasting vanwege hypotheek rente aftrek.
Maar in het aangifte programma zie ik nergens een plek waar ik in moet vullen dat ik maandelijks al iets krijg van de belasting dienst. Zodoende lijkt het wel of ik deze aftrekpost eigen woning nog een keer krijg.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Nee hoor, gelukkig niet.boesOne schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 09:45:
Volgens mij is het juist de bedoeling dat je op deze 'definitieve' aangifte precies uitkomt op het bedrag wat je al terug hebt gekregen via de voorlopige teruggave.
Verwijderd
...ja, je moet inderdaad rekeken met maanden, ipv kalenderjaren. In dit geval 36 maanden, en dan in dit geval voor 2007 11/12 deel afschrijven. Dus (aanschafprijs - 10 procent restwaarde) / 36 maanden (* 11). Je houdt nog dan dus 25 maanden over. 2008, 2009 gaan voor ieder 12 maanden de boeken in en dan houd je nog 1 maand over voor 2010.Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 09:06:
[...]
Ik heb de belastingtelefoon gebeld en daar werd me inderdaad medegedeeld dat ik de laptop in 3 jaar MOET afschrijvenDus voor mij is 't zo; in feb 2007 gekocht, in 2007 dus 11 maanden afschrijven, 2008 12 maanden etc.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 16:01 ]
Het is een beetje verwarrend, maar je hoeft in de papieren versie van de aangifte niet in te vullen hoeveel voorlopige teruggaaf je al hebt gehad.Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:56:
[ Voor 17% gewijzigd door Tomatoman op 10-02-2009 13:16 ]
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 14:31 ]
Dit staat ook netjes beschreven op de site van de IB groepVerwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 22:47:
Zeker? Want het recht op stufi bevat volgens mij zowel Prestatiebeurs, (voorlopige) OV-lening als definitieve lening, ongeacht of je ervan gebruik maakt of niet. Uit mijn hoofd had je recht op stufi als je voldeed aan de volgende drie voorwaarden:
- <30 Jaar;
- Nederlandse nationaliteit;
- Ingeschreven voor MBO, HBO en/of WO.
Edit @ Hieronder:
Zie "-Ingeschreven voor MBO, HBO en/of WO." Of je vervolgens ook echt studeert mag je zelf bepalen.
Verwijderd
Het is eigelijk heel makkelijk:Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 20:47:
Ola..
ik niet snap, hoe zit dat nou met die studiekosten en die norm en norm x 2???
Ik maakte in 2008 450,- kosten aan boeken, inbinden, kopieren enzz en 1/3 deel van de laptop zonder restwaarde 270,-
Ik heb geen studiefinanciering, ik werk en leer tegelijk. Het is mbo-4
[ Voor 4% gewijzigd door Jaspertje op 10-02-2009 20:58 ]
Verwijderd
Het ligt toch net even iets anders.Jaspertje schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 20:57:
[...]
Het is eigelijk heel makkelijk:
Je zoekt je normbedragen op in de PDF (let goed op dat je MBO pakt en niet HBO). Je had geen stufi, dus je hoeft niets van die normbedragen af te halen. Als je al je normbedragen optelt dan moeten je andere kosten minimaal 2x zoveel zijn als die normbedragen.
stel alle normbedragen opgeteld zijn 1200 euro, dan moet je minimaal 2400 euro aan werkelijke kosten hebben voordat je die mag gebruiken. Let ook op collegegeld en reiskosten die je gemaakt hebt (en kan bewijzen)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
die van 2007 meen ik. Gewoon de laatste die je tot nu toe in je bezit had. Zeker geen 2009, die is voor volgende jaren.Mistraller schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:42:
Ik las dat er in februari 2009 een nieuwe WOZ beschikking toegestuurd wordt. Welke waarde moet je nu invullen?
Bij mijn ouders moest ik die van 2008 gebruiken, ik dacht dat WOZ jaarlijks wordt bijgesteld?Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:52:
[...]
die van 2007 meen ik. Gewoon de laatste die je tot nu toe in je bezit had. Zeker geen 2009, die is voor volgende jaren.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
...op de aanslag van de gemeente staat de WOZ waarde (hier wel tenminste).gambieter schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:53:
[...]Bij mijn ouders moest ik die van 2008 gebruiken, ik dacht dat WOZ jaarlijks wordt bijgesteld?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 08:19 ]
Verwijderd
idd een bbl-opleiding en geen recht op stufi, ik heb ook de kosten opgegeven en minus drempel hou ik nog wat over.Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:29:
[...]
Het ligt toch net even iets anders.
1. Je kijkt of je recht heb op stufi.
a. Zo ja, gebruik de normbedragen.
b. Zo nee, dan moet je officieel de werkelijke kosten opgeven.
2. Zodra je de normbedragen mag gebruiken controleer je of jouw werkelijke kosten in 2008 niet hoger waren dan 2x de som van de normbedragen.
a. Zijn ze dit niet -> Geef het normbedrag op.
b. Zijn ze dit wel -> Geef de werkelijke kosten op.
3. Het bovenstaande bedrag (2a of 2b) zet je in het vakje "studiekosten", of hoe dat ook heet.
4. Daaronder staat een vakje "Ontvangen vergoedingen en Studiefinanciering" -> Vul daar je ontvangen stufi in, dus je prestatiebeurs en andere beursen die je in principe niet hoeft terug te betalen.
En dat was hem in de standaardsituatie.
Maaaaar, let even op dat nien1982 mogelijk geen recht heeft op stufi omdat hij volgens mij een bbl-opleiding doet, toch? Ik ben niet zo thuis in MBO, dus vergeef me als ik fout zit. Volgens de IB-groep, zie link hierboven 1x doorklikken, heeft nien1982 dus geen recht op stufi. Dus komt hij in mijn lijstje hierboven uit bij stap 1B. Kortom: Hij moet de werkelijke kosten invullen.
Edit: taaltechnisch foutje.
je ne sais cacques
Wat bedoel je hiermee? Of liever, wat betekent die zinSchaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:02:
Blijkt dat tot 14 die regel nog wel geldt?
je ne sais cacques
Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:18:
Sorry,
Ik bedoel onder de 14k dat je dan wel meer kan terugkrijgen oid
Een belangrijk misverstand uit de wereld helpen:Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:02:
crap ik dacht omdat ik 20 jaar ben dat ik dan veel meer terugkrijg dan een 23+ er maar dat is neit meer zo heb ik begrepen...
Bruto loon over 2008 was: 28k..... Blijkt dat tot 14 die regel nog wel geldt?
Weet iemand misschien een leuke tip waardoor ik wel terugkan krijgen? Ik heb niet zelf geld uitgegeven voor studie oid en ook geen hypotheek of andere fiscale voordelen e.d.
Je krijgt wel een schriftelijke voorlopige aanslag, maar je bent toch echt te ongeduldig. Dat duurt meestal een paar maanden.hypz schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 14:02:
Misschien enigzins off topic, maar weet iemand wanneer een belasting teruggave word uitbetaald? Ik heb namelijk eind december mijn belastingaangifte gedaan van 2007, en zou hier een leuk bedrag van terugkrijgen.
Verder, is het normaal dat ik na het doen van aangifte via het programmatje van de balastingdiest niet een schriftelijke bevestiging o.i.d. hiervan ontvang?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat duurt normaliter maanden, en dat is voor degenen die hun aangifte op tijd gedaan hebben. Jij hebt kennelijk zo'n 8 maanden te laat aangifte gedaan, ik denk niet dat de BD nu het vuur uit hun sloffen gaat lopen voor jehypz schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 14:02:
Misschien enigzins off topic, maar weet iemand wanneer een belasting teruggave word uitbetaald? Ik heb namelijk eind december mijn belastingaangifte gedaan van 2007, en zou hier een leuk bedrag van terugkrijgen.
Nee had had ik al begrepenargro schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:57:
[...]
Een belangrijk misverstand uit de wereld helpen:
Meer verdienen betekent niet meer geld terug krijgen van de BD.
je ne sais cacques
Jouw collega kletst uit zijn nek. Zelfs wanneer je parttime werkt geniet je geen belastingtechnische voorkeursbehandeling wanneer je onder de 23 jaar oud bent.Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:02:
[...]
Nee had had ik al begrepenmaar ik had van een collega gehoord dat als je nog onder 23 was dat je normaliter minder belasting hoefde te betalen. Maar het kan ook zijn dat het alleen geldt als je parttime werkt. Ik verdien genoeg om rond te komen maar ik had gehoopt naast mijn vakantiegeld en bonussen in mei nog iets extras te kunnen krijgen
![]()
(ja ik ben een erg materialistisch persoon hehe)
je ne sais cacques
Dan is de kans inderdaad groot dat je te veel belasting hebt betaald en dus geld terug krijgt. Het maakt daarbij echter niet uit of je 20 jaar oud, 38 jaar oud of 63 jaar oud bent.Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:14:
Mmmm naja zou het dan kunnen zijn dat als je niet het hele jaar hebt gewerkt maar dan wel fulltime de periode die je hebt gewerkt?
[ Voor 33% gewijzigd door argro op 11-02-2009 15:41 ]
je ne sais cacques
Verwijderd
...daar zit wel een kern van waarheid in hoor. Maar heeft voornamelijk te maken met je salarisstrook. Als je partime werkt houd je omgerekendvan je brutto uurtarief, netto per uur iets meer over als een collega die fulltime werkt tegen hetzelfde bruto uurtarief. Voor de aangifte zelf doet het verder niet terzake...Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:02:
[...]Nee had had ik al begrepenmaar ik had van een collega gehoord dat als je nog onder 23 was dat je normaliter minder belasting hoefde te betalen. Maar het kan ook zijn dat het alleen geldt als je parttime werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 19:03 ]
Verwijderd
...volgens mij kan je gewoon aageven dat je met je partner aangifte wilt doen. Maakt niet uit of dat de vorige keer wel of niet gedaan is. Je hebt nu wat te vorderen, dus maak er maar gebruik van. En inderdaad, aan het eind bij de verdeling lekker 'schuiven' naar wat het voordeligst is. En kijk even wat het verschil is als zij geen aangifte doet.rebin67 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:02:
Wie o wie kan helpen? Kan ik de gemaakte kosten op mijn aangifte gebruiken? Bij welke rubrieken de algemene heffingskorting en studie kosten moet ik aangeven? Weer moeten we samen een aangifte doen?
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 19:08 ]
Het ligt eraan op welk loonstrookje het staat. Staat het op loonstrookjes van 2008 dan hoort het bij 2008 zelfs als het in 2009 pas is uitbetaald. Als het op loonstrookjes van 2009 staat dan hoort het bij 2009. Gewoon de papieren volgenColdcat schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:02:
Lastig verhaal maar ik probeer de essentie eruit te halen.
Uren die ik eind 2008 via een uitzendbureau heb gewerkt en in 2009 zijn uitbetaald. Vallen die onder de belasting van 2008 of 2009. Momenteel zijn ze bij m'n fiscale loon van 2009 bijgeteld. Nu nog geen probleem alleen hoef ik over 2009 geen cent te betalen volgens mij. Dus dan heb ik het liever op 2008 afgeschoven want dan begin ik schoon in 2009 zegmaar. Dus mijn vraag is of een werkgever je loon van 2008 fiscaal over 2009 mag rekenen?
Het staat op papier in 2009 genoteerd. Alleen volgens mij mag dat niet want het is in 2008 gewerkt. Dan moet het toch ook in 2008 belast worden. Ga sowieso even klagen want m'n loon is gelijk gebleven terwijl de verplichte verzekering voor de werkgever wel verleegd is naar 6,9%Mx. Alba schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 22:31:
[...]
Het ligt eraan op welk loonstrookje het staat. Staat het op loonstrookjes van 2008 dan hoort het bij 2008 zelfs als het in 2009 pas is uitbetaald. Als het op loonstrookjes van 2009 staat dan hoort het bij 2009. Gewoon de papieren volgen
Verwijderd
...er zijn wel meer dingen veranderd op het loonstrookje. Daardoor kan het voordeel bijna nul zijn. Ligt er ook aan of je partime of fulltime werkte. Partime kan je er zelfs op achteruit gaan... Gezien het feit dat je het in 2008 verdient hebt, lijkt het mij toch echt dat je het ook bij de aangifte van 2008 dient te doen. Het is namelijk totaal niet logisch dat je nu al een totaal overzicht jaaropgave van 2009 krijgt. Kijk nog eens goed naar je overzicht mbt het jaar. Niet dus naar de verzendatum kijken of zoietsColdcat schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 22:32:
[...]Het staat op papier in 2009 genoteerd. Alleen volgens mij mag dat niet want het is in 2008 gewerkt. Dan moet het toch ook in 2008 belast worden. Ga sowieso even klagen want m'n loon is gelijk gebleven terwijl de verplichte verzekering voor de werkgever wel verleegd is naar 6,9%
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2009 10:26 ]
Er is geen foutje gemaakt want ik heb ze al gebeld. Maar nu is het even afwachten op het loonstrookje en dan alles gaan controleren. Ga de vraag in ieder geval doorspelen naar de belastingdienst want volgens mij mag je loon van 2008 niet eens in 2009 belasten. Sowieso staat het nu geregistreerd onder het fiscale loon van 2009.Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 08:23:
[...]
...er zijn wel meer dingen veranderd op het loonstrookje. Daardoor kan het voordeel bijna nul zijn. Ligt er ook aan of je partime of fulltime werkte. Partime kan je er zelfs op achteruit gaan... Gezien het feit dat je het in 2008 verdient hebt, lijkt het mij toch echt dat je het ook bij de aangifte van 2008 dient te doen. Het is namelijk totaal niet logisch dat je nu al een totaal overzicht jaaropgave van 2009 krijgt. Kijk nog eens goed naar je overzicht mbt het jaar. Niet dus naar de verzendatum kijken of zoiets![]()
En wellicht is er een foutje gemaakt door het uitzendbureau, dus even bellen die kant op kan ook misschien uitkomst bieden.
Verwijderd
...vreemde zaak, maar inderdaad.. de balastingdienst maar even contacten dan. Ben benieuwd, want ik denk wel dat je gelijk hebt met dat onjuist belasten in 2009 van salaris verdiend in 2008. Laat je even weten wat de belastinddienst hierover zegt ? Altijd weer iets om wijzer van te worden namelijkColdcat schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:32:
[...]
Er is geen foutje gemaakt [...]Sowieso staat het nu geregistreerd onder het fiscale loon van 2009.
Studiekosten in jaar x dien je in jaar x af te trekken, niet later.Metaalhoofd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 13:33:
Ik heb een vraagje over het aftrekken van studiekosten:
Ik heb zelf universitair Rechten afgerond, maar dat trekt me helemaal niet en wil liefst een opleiding volgen op het gebied van geluidstechniek (verwachte kosten 2000-6000) + aanschaf van pc (verwachte kosten: 2500 incl software) daarvoor.
Echter na deze opleiding en het gaan werken als geluidstechnicus ga ik niet meer verdienen dan dat ik nu doe (op een hbo ict functie), maar eerder juist minder.
Zou ik dergelijke opleidingskosten dan alsnog kunnen aftrekken, of juist niet omdat het mijn positie op de arbeidsmarkt niet verbetert?
[ Voor 4% gewijzigd door argro op 13-02-2009 13:42 ]
Werkgever(uitzendbureau) heeft niets verkeerd gedaan. Zij mogen blijkbaar loon van 2008 in 2009 uitbetalen. Vreemd maar zo schijnt het te zijnVerwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:44:
[...]
...vreemde zaak, maar inderdaad.. de balastingdienst maar even contacten dan. Ben benieuwd, want ik denk wel dat je gelijk hebt met dat onjuist belasten in 2009 van salaris verdiend in 2008. Laat je even weten wat de belastinddienst hierover zegt ? Altijd weer iets om wijzer van te worden namelijk
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Wanneer je de aangifte beide jaren nog hebt is dat zeer eenvoudig na te gaan toch? Vul optie 1 in en kijk naar het resultaat, doe hetzelfde met optie 2, even vergelijken en klaar is kees.ari3 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:29:
Ik heb nog onbenutte jaarruimte (=reserveringsruimte) en vraag me af wat fiscaal voordeliger is:
1. Herziening doen van de aangiften van voorgaande jaren en dan de jaarruimte maximaal benutten.
2. Reserveringsruimte berekenen en als aftrekpost in de aangifte van 2008 opvoeren.
Heeft iemand hier inzicht in?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Een spaarrekening gekoppeld aan een hypotheeklening valt in box 1. Een beleggingsrekening echter in box 3. Tenminste, zo is het mij uitgelegd door mijn hypotheekadviseur.zeeg schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 08:29:
Ik vind het onduidelijk: wanneer valt een spaar- of beleggingsrekening onder box 3?
In mijn geval: valt het beleggingsdeel van m'n hypotheek onder box 3 en moet ik daar dus (boven de drempel) 1,2% belasting over betalen. Of valt het onder 'kapitaalverzekering eigen woning'?
Elke keer als ik een uitleg lees, intrepeteer ik het weer anders...
Daar heeft de belastingdienst een handig online tooltje voor:zeeg schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 08:29:
Ik vind het onduidelijk: wanneer valt een spaar- of beleggingsrekening onder box 3?
In mijn geval: valt het beleggingsdeel van m'n hypotheek onder box 3 en moet ik daar dus (boven de drempel) 1,2% belasting over betalen. Of valt het onder 'kapitaalverzekering eigen woning'?
Elke keer als ik een uitleg lees, intrepeteer ik het weer anders...
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Voordat je het deelt door 3 moet je er eerst nog 10% vanaf halen. Dat je het maar voor 50% voor de studie gebruikt is erg lastig te bewijzen, dus ik zou gewoon alles opvoeren (maar je hebt wel gelijk). Maar ik zou ook eens kijken naar de normbedragen, misschien dat die gunstiger zijnPromWarMachine schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:50:
In principe wel, maar je moet dat bedrag dan wel delen door 3. Je schrijft het namelijk af over 3 jaar. Bovendien kan het zijn dat je het slechts voor 50% voor je studie gebruikt, dan mag je maar 50% van het totaal bedrag over 3 jaar afschrijven en aandragen als studiekosten.
Verwijderd
...je schrijft alleen af over drie jaar als de kosten van een product of combinatie van producten uit een productgroep boven de 450 euro uitkomt. Zoniet, dan mag je in 1 jaar afschrijven.PromWarMachine schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:50:
In principe wel, maar je moet dat bedrag dan wel delen door 3. Je schrijft het namelijk af over 3 jaar. .
Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag, op de website wordt alleen maar het volgende genoemd:Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:20:
[...]
...je schrijft alleen af over drie jaar als de kosten van een product of combinatie van producten uit een productgroep boven de 450 euro uitkomt. Zoniet, dan mag je in 1 jaar afschrijven.
bronafschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
Zie onderstaande reactie:Coldcat schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:02:
Lastig verhaal maar ik probeer de essentie eruit te halen.
Uren die ik eind 2008 via een uitzendbureau heb gewerkt en in 2009 zijn uitbetaald. Vallen die onder de belasting van 2008 of 2009. Momenteel zijn ze bij m'n fiscale loon van 2009 bijgeteld. Nu nog geen probleem alleen hoef ik over 2009 geen cent te betalen volgens mij. Dus dan heb ik het liever op 2008 afgeschoven want dan begin ik schoon in 2009 zegmaar. Dus mijn vraag is of een werkgever je loon van 2008 fiscaal over 2009 mag rekenen?
Hetzelfde geldt voor loonbetalingen. Een bedrag dat je in 2009 hebt ontvangen moet in de aangifte 2008 worden verwerkt, ongeacht dat het in jouw geval gaat om werk dat in 2008 is verricht.tomatoman schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:57:
[...]
Voor particulieren is het kasstelsel van toepassing, wat wil zeggen dat het moment van betalen bepalend is voor het jaar van aangifte. Dat betekent dat de terugbetaling in 2008 geen invloed heeft op de aangifte van 2007.
Verwijderd
Uit andere fora, maar ook op de site van de belastingdienst...Jaspertje schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:43:
[...]Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag, op de website wordt alleen maar het volgende genoemd:
Kosten die u in 1 jaar mag aftrekken
Alle kosten die betrekking hebben op 1 jaar, trekt u volledig af in het jaar waarin u ze hebt gemaakt. Het gaat bijvoorbeeld om:
lonen en andere personeelskosten
kosten van huur, verlichting, verwarming en dergelijke
kosten van grondstoffen, goederen en diensten die u inkoopt voor het maken van omzet door de onderneming in dat jaar
kosten die te maken hebben met het onderhoud van bedrijfsmiddelen
kosten van zaken met een geringe waarde. Als vuistregel kunt u aanhouden dat dit zaken zijn met een kostprijs van minder dan € 450.
http://www.belastingdiens...n_kosten-05.html#P45_4672
...bij dat laatste geldt dus wel, dat een PC zonder beeldscherm niet veel voorsteld, dus zijn je kosten de totaal prijs. Reken hierbij dus niet afzonderlijk de PC en het scherm, zodat je deze dus beide in 1 jaar zou kunnen afschrijven. Dit truuk gaat dus niet opKosten hoger dan 450 euro (ex. BTW) worden door de Belastingdienst als investeringen beschouwd en die dien je over meerdere jaren af te schrijven. Je verdeelt deze kosten over de jaren waarin je het bedrijfsmiddel gebruikt. Zijn de kosten van de aangeschafte bedrijfsmiddelen lager dan 450 euro (ex. BTW) dan hoef je ze niet af te schrijven en kun je ze wel volledig aftrekken in het jaar van aanschaf. Het kan echter fiscaal aantrekkelijk zijn om boven dat bedrag uit te komen, want dan heb je recht op investeringsaftrek. Je hoeft dus alleen afschrijving te rekenen bij inventaris dat duurder is dan 450 euro per stuk. [BRON...een of ander forum...]
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 09:14 . Reden: tekstueel ]
Dit haal je wel van het zakelijk deel af. Niet voor particulieren...Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 09:03:
[...]
Uit andere fora, maar ook op de site van de belastingdienst...
[...]
[...]
...bij dat laatste geldt dus wel, dat een PC zonder beeldscherm niet veel voorsteld, dus zijn je kosten de totaal prijs. Reken hierbij dus niet afzonderlijk de PC en het scherm, zodat je deze dus beide in 1 jaar zou kunnen afschrijven. Dit truuk gaat dus niet op
Houdt verder rekening met eerder genoemde feit dat je wellicht 50% ook voor prive gebruikt. De aftrekbare kosten dus delen dan helaas...
Verwijderd
....ja, dat zie ik ook, nu je het zegt. Mmm... maar zal dat mbt dit onderdeel nu wezenlijk anders zijn ? Ik denk het zelf niet maar wellicht iemand die hier uitstluitsel over kan geven... of anders even een belletje naar de belastingdienst.Jaspertje schreef op zondag 22 februari 2009 @ 12:02:
[...]
Dit haal je wel van het zakelijk deel af. Niet voor particulieren...
http://www.belastingdiens...aftrek-34.html#P395_30071afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 12:32 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Achja, sparen bij de belastingdienst schijnt vrij lucratief te zijn, dus als je het geld niet nodig had is er niets mis mee om het pas later te claimen.Jazzper schreef op zondag 22 februari 2009 @ 19:26:
sodemieters en toen was de zondag om
Een vriend van me is accountant. In 2002 hebben we een keer 1999/2000/2001 in een ruk gedaan. Daarna jaren niets meer. Sinds vorig jaar echter een huis dus de draad maar weer eens opgepakt. Vandaag 2004/2005/2006/2007/2008 en voorlopige teruggaaf 2009 gedaan. Wat een bevalling
2002/2003 zijn dus niet meer haalbaar geloof ik. Was toentertijd toch tientjeswerk, maar toch.
I know, erg slecht, maar goed nu leuke stapel centjes deze kant op
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq