Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 68.170 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje. Ik heb sinds 1 january dit jaar een nieuwe baan met als gevolg dat ik bij mijn oude werkgever nog 2 jaar normoverschrijding van lease aUTO moet gaan betalen. Maar is dit bedrag niet aftrekbaar?

Greet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik zie nu iets vreemds in het aangifteprogramma ivm voorkoming dubbele belasting op inkomsten uit het buitenland.

Als ik dat aanvink kan ik mijn inkomsten uit Frankrijk invullen over de eerste 3 maanden van 2008. Maar ze vragen er ook bij hoeveel inkomstenbelasting ik daarover betaald heb. Het antwoord daarop is nul, aangezien ik in Frankrijk geen inkomstenbelasting hoefde te betalen omdat ik onder de gezinsgrootte-afhankelijke belastingvrije voet viel. Ik was dus wel in Frankrijk belastingplichtig, maar heb geen belasting betaald... Gaan ze nu niet omdat ik nul euro belasting heb betaald alsnog belasting daarover heffen hier in Nederland?

Ik kan trouwens nog niet eens officiëel weten hoeveel belasting ik in Frankrijk moet betalen omdat dat niet aan de bron geheven wordt, maar achteraf na de declaratie. Ik krijg pas in september 2009 officieel bericht hoeveel inkomstenbelasting ik over 2008 wel (of niet) hoef te betalen. Het is dus eigenlijk niet eens mogelijk om dat bedrag nu al op mijn belastingaangifte in Nederland aan te geven...

[edit]

Al gevonden. Alleen in bepaalde speciale gevallen moet de al afgedragen bronbelasting worden aangegeven. In mijn geval niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 03-02-2009 18:38 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 16:01:
Ik heb een vraagje. Ik heb sinds 1 january dit jaar een nieuwe baan met als gevolg dat ik bij mijn oude werkgever nog 2 jaar normoverschrijding van lease aUTO moet gaan betalen. Maar is dit bedrag niet aftrekbaar?
Volgens dit geldt het als eigen bijdrage, dus verrekenbaar met de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

asmi schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 18:36:
[...]

Volgens dit geldt het als eigen bijdrage, dus verrekenbaar met de bijtelling.
Klinkt ook logisch. Maarja, logica is soms ver te zoeken in de belastingjungle...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
[b][message=31448236,noline][aanvulling 2] Gebeld met belastingdienst. Binnen 5 jaar (na definitieve aanslag) kunnen correcties schriftelijk worden opgegeven bij het regiokantoor. Zal in veel gevallen gehonoreerd worden , aldus de vriendelijke medewerker :)
Correcties worden inderdaad doorgaans gehonoreerd.

Tussen voorlopige en definitieve aanslag door zijn ze ook het enige mechaniek wat je hebt. Wordt een correctie niet gehonoreerd die je doorgaf voor de definitieve aanslag, dan kun je altijd nog bezwaar tegen de definitieve aanslag aantekenen, ook als je dat alleen doet omdat je zelf iets vergeten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

ndsc schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 00:53:
[...]

Voor 2008 heb ik niets ingevult, wél de aanslag gekregen. Ze hebben mijn jaarsalaris van 2007 meegenomen naar 2008 en nu ook 2009. Ik zie dat 2009 inderdaad makkelijk te veranderen is. Ik vind het vreemd dat ik nog steeds geen definitieve aanslag heb gehad over 2007. Is het een mogelijk dat het zo lang duurt of moet ik vrezen dat mijn post ergens is verdwenen? Aangezien ik nog geen aangifte heb gedaan over 2008 maar wel een aanslag heb gehad kan ik dan alsnog aangifte doen?
Er kan volgens mij wel een half jaar tussen zitten, bij mij is dat in elk geval zo. Ik heb zo uit mijn hoofd ook nog geen definitieve aanslag over 2007.

@ LOST: het stuk in je quote geldt volgens mij voor zakelijke en niet voor particuliere aangiftes :) Een verzoekschrift met daarin de correctie (vergezeld van bewijsstukken) is de manier om het aan te pakken. Op de website van de belastingdienst staat een digitale folder met uitleg over hoe je verzoekschriften en bezwaarschriften op kunt stellen. (ik heb op het moment én een verzoekschrift én een bezwaarschrift lopen, dus ik heb inmiddels enige ervaring :) )

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asmi in "Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs"

Maar dan weet ik niet hoe ik dat moet invullen want als het goed is krijg ik deze maand de jaaropgave van 2008 en waar moet ik die 2 jaar van aftrekken dan.

Kan iemand mij daar bij helpen?

Jay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 20:54:
Maar dan weet ik niet hoe ik dat moet invullen want als het goed is krijg ik deze maand de jaaropgave van 2008 en waar moet ik die 2 jaar van aftrekken dan.
Het lijkt mij de bedoeling dat je ex-werkgever deze eigen bijdrage verwerkt in de jaaropgave.
Maar ik lees nu pas dat je de afkoopsom nog niet betaald hebt. Dan kan het daarvoor wel eens te laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 20:14:
[...]
@ LOST: het stuk in je quote geldt volgens [...lapje tekst...] ik heb inmiddels enige ervaring :) )
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergoeding bijzondere ziektekosten

Een werkgever kan een werknemer een belastingvrije vergoeding geven voor bijzondere ziektekosten. Denk hierbij aan tandartskosten, brillen, contactlenzen of de fysiotherapeut. Dat kan in een BV dus ook aan een dga. Het gaat daarbij om kosten van uitkeringen en verstrekkingen die naar aard en omvang buiten het verstrekkingenpakket van de ziekenfondswet vallen. Bijvoorbeeld gebitsregulatie of een kuur in het buitenland. Kijk als je dan toch al een ongeluk hebt gehad heb je zo nog een pleister op de wonden.
Wijziging 2009

Per 1 januari 2009 is de ziektekostenregeling (buitengewone uitgaven) in de inkomstenbelasting afgeschaft. De regeling inzake het vergoeden van bijzondere ziektekosten is hiermee ook komen te vervallen. De staatssecretaris van Financiën heeft nu bepaald dat de ziektekosten over 2008 nog tot en met 31 maart 2009 onbelast kunnen worden vergoed (bron besluit 16 januari 2009, nummer CPP2008/2608M)
Tip

De kosten mogen ook van de partner van de werknemer zijn of van zijn kinderen.
Pas op

De vergoeding mag niet in de arbeidsovereenkomst zijn opgenomen. Is dat geval is de vergoeding belast omdat het een recht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

# Lijfrente: als u een pensioentekort heeft, kunt u een lijfrentepremie aftrekken van uw inkomen. Laat uw tussenpersoon wel een berekening maken. De premie moet vóór 1 april 2009 worden betaald.

Voor mensen die vrijwillgerswerk doen is het voordelig dat de de organisatie voor wie u werkt de door u gemaakte kosten (inclusief autokosten) belastingvrij vergoeden. Vervolgens geeft u het geld (als aftrekbare 5 jaarsgift) aan de organisatie terug. Kosten neutraal voor de organisatie en u heeft een aftrekbare post, zo wordt iedereen er beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 13:34
Wellicht offtopic, maar misschien interessant voor de mensen met een bijbaantje (indien onderstaande waar is, that is).

Van het weekend zat ik zondag bij een semiverplichte verjaardag van mijn schoonfamilie, waar één of ander bijdehand kereltje van 14 continu het hoogste woord had.
Echter op een gegeven moment zei hij wel iets interessants:

Hij heeft een krantenwijk en op het belastingsformulier heeft hij aangegeven dat hij géén arbeidskorting wil. Dit resulteert natuurlijk in een redelijke inhouding op zijn netto loon.
Zijn gedachtegang hierachter is echter: Geld dat je niet beschikbaar hebt, kan je ook niet uitgeven (aan Breezer, telefoon, etc.). Daar zou nog bij komen dat de belastingdienst ook nog eens een redelijke rente biedt over de teveel betaalde belasting. Dubbel voordeel dus.

Ik ben hier niet op in gegaan aangezien ik er geen verstand van heb en er überhaupt geen zin in had.

Is van bovenstaande (en dan bedoel ik voornamelijk het rente gedeelte) iets waar?
Dat zou namelijk wel een mooie uitkomst zijn voor jongeren die, ondanks een bijbaantje, continu rood staan. Aan het begin van het nieuwe jaar ontvang je dan alsnog je overige salaris + wat rente, die je anders nooit had gekregen i.v.m. uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

internetinfo schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:55:

Hij heeft een krantenwijk en op het belastingsformulier heeft hij aangegeven dat hij géén arbeidskorting wil. Dit resulteert natuurlijk in een redelijke inhouding op zijn netto loon.
Zijn gedachtegang hierachter is echter: Geld dat je niet beschikbaar hebt, kan je ook niet uitgeven (aan Breezer, telefoon, etc.). Daar zou nog bij komen dat de belastingdienst ook nog eens een redelijke rente biedt over de teveel betaalde belasting. Dubbel voordeel dus.

Ik ben hier niet op in gegaan aangezien ik er geen verstand van heb en er überhaupt geen zin in had.

Is van bovenstaande (en dan bedoel ik voornamelijk het rente gedeelte) iets waar?
Dat zou namelijk wel een mooie uitkomst zijn voor jongeren die, ondanks een bijbaantje, continu rood staan. Aan het begin van het nieuwe jaar ontvang je dan alsnog je overige salaris + wat rente, die je anders nooit had gekregen i.v.m. uitgaven.
Het is niet de arbeidskorting, maar hij laat de loonheffing gewoon over zijn loon heffen. Daardoor betaald hij wel belasting die hij idd weer terug kan krijgen en idd, met rente. Zelfs meer rente dan bij de bank (net iets meer)

Overigens kan je beter niet rood staan dan deze constructie..... rood staan is veel duurder m'goed dat heeft weinig met de belasting te maken :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jaspertje op 04-02-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
internetinfo schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:55:
De heffingsrente was vorig kwartaal 5.45%, dit kwartaal 4.90%, nauwelijks meer dus dan op een goede spaarrekening.
Een nadeel is dat je niet precies weet wanneer je je geld terugkrijgt, normaal gesproken zo rond juni van het volgend jaar, maar het kan ook later zijn. En als je hierdoor meer rood moet staan is je winst snel weg.
Kortom, theoretisch klopt het wel maar in de situatie die je beschrijft lijkt me een spaarrekening en wat zelfdiscipline verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:24
Even vraagje tussendoor.
Ik heb met iemand een kleine discussie over studiefinanciering.
In de pdf wordt namelijk gesproken over buitenlandse studiekosten waardoor dit niet van toepassing is op iemand die hier studiefinanciering ontvangt en HBO opleiding volgt in NL.

Tevens had hij zijn accountant gesproken en die zei dat dit helemaal niet bestond.
Dat je studiekosten (collegegeld, boekengeld enz) kan aftrekken van de belasting.

Hoe zit dit nu precies kan iemand dit even duidelijk maken misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 15:18
Ik ga naar www.belastingdienst.nl en typ in studiekosten en krijg promt dit document te zien:
document

Kijk daar dus eens in ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
nog even over studiekosten, als ik het goed begrijp mag je dus als je je studie in 2008 bent begonnen (en geen stufi krijgt) voor je aangifte 2008 het hele bedrag jaarlijks collegegeld 2008-2009 mag aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
stijnislike schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:11:
nog even over studiekosten, als ik het goed begrijp mag je dus als je je studie in 2008 bent begonnen (en geen stufi krijgt) voor je aangifte 2008 het hele bedrag jaarlijks collegegeld 2008-2009 mag aftrekken?
En hoe zit het dan als je geen inkomen hebt?
Ik heb dus alleen studiefinanciering (en sinds februari 2009 een lening) als "inkomen". Ik doe voltijd HBO.

Kun je dan toch geld terug krijgen, of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Tanuki op 06-02-2009 18:47 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Ik weet niet maar ik ga echt dat bestand niet geheel voor je doorlezen. Er staat iets in over dat je aan een norm moet voldoen (boven de norm moet zitten met uitgaven), en die kun je uitrekenen aan de hand van wat er in die pdf staat.

Bereken dat en dan weet je het. Ik vond het vrij duidelijk...

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:54

Coldcat

HODL

l0c4lh0st schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:46:
[...]

Ik heb dus alleen studiefinanciering (en sinds februari 2009 een lening) als "inkomen". Ik doe voltijd HBO.

Als je geen inkomen hebt.... waar wil je dan geld van af gaan trekken?

Krijgen doe je niet van de belastingdienst, je moet er zelf eerst altijd voor betaald hebben.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Jah en wss betalen je ouders ook je collegegeld? (weet niet of je dat in andere gevallen wel af kan trekken hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
l0c4lh0st schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:46:
[...]

Wanneer je geen inkomen hebt kun je door middel van aftrekposten een negatief inkomen bewerkstelligen. Dit resulteert in een restant persoonsgebonden aftrek. In dit jaar heb je daar niets aan. In een volgend jaar waarin je eventueel wel inkomen hebt echter wel. De restant persoonsgebonden aftrek kun je in het volgende jaar alsnog aftrekken. Nu dus geen geld terug, later mogelijk wel.

Gewoon je aangifte invullen en opsturen. Je krijgt dan vanzelf een voorlopige en definitieve aanslag. Hier staat de restant persoonsgebonden aftrek op vermeld.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
stijnislike schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:11:
deze vraag kan niet beantwoord worden door dat documentje te lezen, iemand die het weet? :o Als niemand het weet bel ik de BelTel maandag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
De herrekende studiekosten bestaan uit:
- Het bedrag van het (instellings)collegegeld dat betrekking heeft
op de maanden juli tot en met december.
- Het bedrag dat u betaalt voor andere aftrekbare studiekosten in
deze maanden, zoals kosten van boeken.

Okee even opnieuw voor de duidelijkheid:
Als je recht hebt op stufi (ook al kies je ervoor het niet te nemen) geldt hier een norm voor van 185,42 euro per maand. J
Je betaald in het lesjaar 2008/2009 elke maand 130,41 per maand.
Stel even dat je 250 euro aan boeken hebt besteed.

Voor 2008 geldt dan 1-9 tot 31-12 = 4 maanden studie.

MET RECHT OP STUFI:
Collegegeld: 130,41 * 4 =+ 521,64
Boeken:+ 250 euro.
stufi inkomsten: 4 * 185,42 = -633,38
-500 euro minimum

Totaal:
521,64 + 250 - 633,38 - 500 = NIKS OVER.

ZONDER RECHT OP STUFI:
Collegegeld: 130,41 * 4 =+ 521,64
Boeken:+ 250 euro.
-500 euro minimum

Totaal:
521,64 + 250 - 500 = 271,64 terug

(ps. dit heb ik allemaal uit het documentje 8)7 )

[ Voor 81% gewijzigd door JaWSnl op 07-02-2009 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allen,

ik heb 't forum gelezen maar enkele dingen zijn nog niet duidelijk en daar wilde ik graag jullie hulp bij vragen:

-moet je je laptop voor je studie in 3 jaar afschrijven? Het is toch mijn keuze om de eerste 2 jaar de laptop niet af te schrijven en het derde jaar wel omdat de eerste 2 jaar ik wat slechter bij kas zat?

-mijn vriendin heeft een lening van haar vader. Deze lening is voor haar huis. De rente die ze moet betalen aan haar vader heeft ze ontvangen als schenking. Bij de betaling heeft ze als opmerking echter 'schenking' genoteerd. Bij de ING vertellen ze haar dat ze het bijschrift niet meer kan aanpassen. Hoe kan ze dit nu corrigeren (met pen op haar afschrift?) of is dit niet echt belangrijk (lijkt me van wel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 17:37:
Dag allen,

ik heb 't forum gelezen maar enkele dingen zijn nog niet duidelijk en daar wilde ik graag jullie hulp bij vragen:

-moet je je laptop voor je studie in 3 jaar afschrijven? Het is toch mijn keuze om de eerste 2 jaar de laptop niet af te schrijven en het derde jaar wel omdat de eerste 2 jaar ik wat slechter bij kas zat?

-mijn vriendin heeft een lening van haar vader. Deze lening is voor haar huis. De rente die ze moet betalen aan haar vader heeft ze ontvangen als schenking. Bij de betaling heeft ze als opmerking echter 'schenking' genoteerd. Bij de ING vertellen ze haar dat ze het bijschrift niet meer kan aanpassen. Hoe kan ze dit nu corrigeren (met pen op haar afschrift?) of is dit niet echt belangrijk (lijkt me van wel)?
Ja, je laptop moet je in 3 jaar afschrijven, maar lees ook goed de voorwaarden, je moet ook een deel restwaarde rekenen.
De rente van de lening van je vriendin mag ze in principe afschrijven, echter moet ze wel de rente overmaken naar haar vader, met omschrijving 'rente lening huis' oid. Haar vader kan dan dit bedrag teruggeven als schenking. Maar voor zover ik weet moet het geld dus wel heen en weer gaan om het aftrekbaar van de belasting te maken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hartelijk dank voor je reactie!

Je laptop moet je dus afschrijven in 3 jaar. Mijn argumentatie dat ik dit zelf bepaal is niet steekhoudend? Jammer :(
Aanvullende informatie: ja, het geld is heen en weer geweest. Echter, de omschrijving is 'schenking' (vanuit haar naar vaders) en niet 'rente lening huis'. Hoe essentieel dit euvel? En als ik het moet veranderen, hoe zou ik dit dan moeten doen als de bank zegt dat de omschrijving niet meer veranderd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de aangifte nu ingevuld en volgens mij krijg ik te veel terug.

Het zit denk ik in de rente aftrek eigenwoning.

Ik krijg maandelijks op de 15de geld terug van de belasting vanwege hypotheek rente aftrek.

Maar in het aangifte programma zie ik nergens een plek waar ik in moet vullen dat ik maandelijks al iets krijg van de belasting dienst. Zodoende lijkt het wel of ik deze aftrekpost eigen woning nog een keer krijg.

Weet iemand waar ik de voorlopige teruggaaf 2008 in moet vullen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 17:37:
Dag allen,

Afgezien van dat het niet kan, je laptop in 1 jaar afschrijven, waarom zou je omdat je de eerste 2 jaar krap bij kas zit, je laptop niet willen afschrijven??? Dankzij deze regeling zou je die jaren geld "krijgen".

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 19:56:

Ik krijg maandelijks op de 15de geld terug van de belasting vanwege hypotheek rente aftrek.

Maar in het aangifte programma zie ik nergens een plek waar ik in moet vullen dat ik maandelijks al iets krijg van de belasting dienst. Zodoende lijkt het wel of ik deze aftrekpost eigen woning nog een keer krijg.

Bij "Te verrekenen bedragen" het vinkje bij "Voorlopige aanslag of voorlopige teruggaaf" aanzetten !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lolhozer schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 20:05:
[...]

Afgezien van dat het niet kan, je laptop in 1 jaar afschrijven, waarom zou je omdat je de eerste 2 jaar krap bij kas zit, je laptop niet willen afschrijven??? Dankzij deze regeling zou je die jaren geld "krijgen".
Omdat (1200-1200*0,1)/3 minder is dan 500 euro.
Maar, dankjewel voor de bevestiging dat je je laptop niet in 1 jaar mag afschrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JaWSnl schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:50:
Als je recht hebt op stufi (ook al kies je ervoor het niet te nemen) geldt hier een norm voor van 185,42 euro per maand. Je hebt geen recht op stufi als je dit bijv. al 4 volle jaren hebt gehad.
Zeker? Want het recht op stufi bevat volgens mij zowel Prestatiebeurs, (voorlopige) OV-lening als definitieve lening, ongeacht of je ervan gebruik maakt of niet. Uit mijn hoofd had je recht op stufi als je voldeed aan de volgende drie voorwaarden:
- <30 Jaar;
- Nederlandse nationaliteit;
- Ingeschreven voor MBO, HBO en/of WO.

Edit @ Hieronder:
Zie "-Ingeschreven voor MBO, HBO en/of WO." Of je vervolgens ook echt studeert mag je zelf bepalen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
hm das een goeie... ik meende dat dit zo is. dat is eigenlijk een hele goeie.
iig zou er dan wel nog iets in je rij bij moeten:
- Studeert;

maar ik geloof dat je idd gelijk hebt!

@hierboven: verrek! :+

[ Voor 7% gewijzigd door JaWSnl op 08-02-2009 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
kek

[ Voor 99% gewijzigd door stijnislike op 08-02-2009 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 08:47
Iemand misschien nog een idee wat te doen met terugbetaalde zorgtoeslag?

Ik heb in 2007 zorgtoeslag gekregen. Op de aangifte van 2007 heb ik dit aangegeven bij ontvangen zorgtoeslag, waardoor ik minder belasting terug heb gekregen, logisch.

In 2008 kreeg ik bericht dat ik alles moest terugbetalen. Dit heb ik terugbetaald. In de aangifte van 2008 zit dit niet meer. Ik kan het dus niet net zoals bij eerdere jaren opgeven bij terugbetaalde zorgtoeslag!

Belastingtelefoon heb ik nog gebeld: die zeggen doodleuk, na eerst na te moeten vragen bij andere mensen: "dat hoef je niet meer op te geven". Verder weten ze het ook niet. Dit kost me dus behoorlijk wat extra belasting.

Ik heb voor 2007 al de defenitieve aanslag gehad, dus die kan ik ook niet zo eenvoudig wijzigen. Is dit misschien toch nog onder een andere post op te voeren bij de aangifte van 2008?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47

The Legend

*Plop*

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar zorgtoeslag valt niet onder inkomen dus dat hoef je ook niet op te geven toch?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

DarkTemple schreef op maandag 09 februari 2009 @ 19:03:
Iemand misschien nog een idee wat te doen met terugbetaalde zorgtoeslag?

Ik heb in 2007 zorgtoeslag gekregen. Op de aangifte van 2007 heb ik dit aangegeven bij ontvangen zorgtoeslag, waardoor ik minder belasting terug heb gekregen, logisch.

In 2008 kreeg ik bericht dat ik alles moest terugbetalen. Dit heb ik terugbetaald. In de aangifte van 2008 zit dit niet meer. Ik kan het dus niet net zoals bij eerdere jaren opgeven bij terugbetaalde zorgtoeslag!

Belastingtelefoon heb ik nog gebeld: die zeggen doodleuk, na eerst na te moeten vragen bij andere mensen: "dat hoef je niet meer op te geven". Verder weten ze het ook niet. Dit kost me dus behoorlijk wat extra belasting.

Ik heb voor 2007 al de defenitieve aanslag gehad, dus die kan ik ook niet zo eenvoudig wijzigen. Is dit misschien toch nog onder een andere post op te voeren bij de aangifte van 2008?
In dit geval is de meest gebruikelijke weg om de aangifte van 2007 te herzien, ondanks dat je al een definitieve aanslag hebt gehad. Achteraf - en buiten jouw schuld - blijkt dat de gegevens waarop de aanslag is gebaseerd onjuist zijn. Dat is een reden tot herziening van de aanslag. Je kunt een brief sturen aan 'jouw' belastingkantoor, waarin je aangeeft wat er in je aangifte zou moeten wijzigen en waarin je tevens verzoekt om op basis hiervan de aangifte voor 2007 te herzien. Het adres van jouw belastingkantoor kun je opvragen via de Belastingtelefoon. Zo'n verzoek tot herziening kun je tot maximaal 3 5 jaar na de definitieve aanslag indienen.

Mocht de bezwaartermijn van de definitieve aangifte van 2007 nog niet zijn verstreken, dan stuur je een bezwaarschrift dat inhoudelijk hetzelfde is als het herzieningsverzoek hierboven.

[edit]
Ik werd erop gewezen dat je de terugbetaling in 2008 hebt gedaan, terwijl het hier gaat over de aangifte in 2007. Voor particulieren is het kasstelsel van toepassing, wat wil zeggen dat het moment van betalen bepalend is voor het jaar van aangifte. Dat betekent dat de terugbetaling in 2008 geen invloed heeft op de aangifte van 2007. Je zult de terugbetaling dus in 2008 moeten verwerken in de aangifte (al weet ik niet hoe). Misschien toch nog maar een keer naar de Belastingtelefoon bellen? Het antwoord dat ze je de vorige keer gaven lijkt me te kort door de bocht.

[ Voor 14% gewijzigd door Tomatoman op 10-02-2009 10:43 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 21:13:
[...]

Omdat (1200-1200*0,1)/3 minder is dan 500 euro.
Maar, dankjewel voor de bevestiging dat je je laptop niet in 1 jaar mag afschrijven!
Ik heb de belastingtelefoon gebeld en daar werd me inderdaad medegedeeld dat ik de laptop in 3 jaar MOET afschrijven :( Dus voor mij is 't zo; in feb 2007 gekocht, in 2007 dus 11 maanden afschrijven, 2008 12 maanden etc. :(
Dus een verzoek tot herziening ingediend tbv 2007....scheelt me toch 500 e in 2007 :D (incl toevoeging collegeld als aftrekpost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 09:06:
[...]

Ik heb de belastingtelefoon gebeld en daar werd me inderdaad medegedeeld dat ik de laptop in 3 jaar MOET afschrijven :( Dus voor mij is 't zo; in feb 2007 gekocht, in 2007 dus 11 maanden afschrijven, 2008 12 maanden etc. :(
Dus een verzoek tot herziening ingediend tbv 2007....scheelt me toch 500 e in 2007 :D (incl toevoeging collegeld als aftrekpost)
Waarom maak je geen gebruik van de normbedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:32

boesOne

meuh

Volgens mij is het juist de bedoeling dat je op deze 'definitieve' aangifte precies uitkomt op het bedrag wat je al terug hebt gekregen via de voorlopige teruggave.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

boesOne schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 09:45:
Volgens mij is het juist de bedoeling dat je op deze 'definitieve' aangifte precies uitkomt op het bedrag wat je al terug hebt gekregen via de voorlopige teruggave.
Nee hoor, gelukkig niet. :)

Ik heb bijvoorbeeld een VT van 0, maar ik hoop toch een paar k terug te krijgen na mijn "definitieve" aangifte.
Ook als je wel een VT hebt kan het handig zijn die lager te houden dan wat je uiteindelijk verwacht terug te krijgen, om te voorkomen dat je bij moet betalen.

Ik heb het programmaatje dit jaar nog niet bekeken maar er is toch echt ergens een plek om in te vullen wat je al als VT hebt ontvangen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 09:06:
[...]

...ja, je moet inderdaad rekeken met maanden, ipv kalenderjaren. In dit geval 36 maanden, en dan in dit geval voor 2007 11/12 deel afschrijven. Dus (aanschafprijs - 10 procent restwaarde) / 36 maanden (* 11). Je houdt nog dan dus 25 maanden over. 2008, 2009 gaan voor ieder 12 maanden de boeken in en dan houd je nog 1 maand over voor 2010.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Het is een beetje verwarrend, maar je hoeft in de papieren versie van de aangifte niet in te vullen hoeveel voorlopige teruggaaf je al hebt gehad.

Voor de elektronische aangifte: zie ZeRoC00L in "Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs".

[ Voor 17% gewijzigd door Tomatoman op 10-02-2009 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een tip voor de mensen die voor het eerste jaar full time werken. Denk er eens aan dat je jaren kunt middelen. Dan kun je je inkomen over 3? jaar verdelen en dan ook de kosten aftrekken.

Meer info hier

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 22:47:
Zeker? Want het recht op stufi bevat volgens mij zowel Prestatiebeurs, (voorlopige) OV-lening als definitieve lening, ongeacht of je ervan gebruik maakt of niet. Uit mijn hoofd had je recht op stufi als je voldeed aan de volgende drie voorwaarden:
- <30 Jaar;
- Nederlandse nationaliteit;
- Ingeschreven voor MBO, HBO en/of WO.

Edit @ Hieronder:
Zie "-Ingeschreven voor MBO, HBO en/of WO." Of je vervolgens ook echt studeert mag je zelf bepalen. :+
Dit staat ook netjes beschreven op de site van de IB groep :), dus het klopt!

http://www.ibgroep.nl/particulieren/sf/sfho/voorwaarden.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Als we toch gaan stemmen of het klopt: ik ben het er mee eens. mijn bron was hetzelfde overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ola..

ik niet snap, hoe zit dat nou met die studiekosten en die norm en norm x 2???

Ik maakte in 2008 450,- kosten aan boeken, inbinden, kopieren enzz en 1/3 deel van de laptop zonder restwaarde 270,-

Ik heb geen studiefinanciering, ik werk en leer tegelijk. Het is mbo-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 20:47:
Ola..

ik niet snap, hoe zit dat nou met die studiekosten en die norm en norm x 2???

Ik maakte in 2008 450,- kosten aan boeken, inbinden, kopieren enzz en 1/3 deel van de laptop zonder restwaarde 270,-

Ik heb geen studiefinanciering, ik werk en leer tegelijk. Het is mbo-4
Het is eigelijk heel makkelijk:
Je zoekt je normbedragen op in de PDF (let goed op dat je MBO pakt en niet HBO). Je had geen stufi, dus je hoeft niets van die normbedragen af te halen. Als je al je normbedragen optelt dan moeten je andere kosten minimaal 2x zoveel zijn als die normbedragen.

stel alle normbedragen opgeteld zijn 1200 euro, dan moet je minimaal 2400 euro aan werkelijke kosten hebben voordat je die mag gebruiken. Let ook op collegegeld en reiskosten die je gemaakt hebt (en kan bewijzen)

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspertje op 10-02-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaspertje schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 20:57:
[...]
Het is eigelijk heel makkelijk:
Je zoekt je normbedragen op in de PDF (let goed op dat je MBO pakt en niet HBO). Je had geen stufi, dus je hoeft niets van die normbedragen af te halen. Als je al je normbedragen optelt dan moeten je andere kosten minimaal 2x zoveel zijn als die normbedragen.

stel alle normbedragen opgeteld zijn 1200 euro, dan moet je minimaal 2400 euro aan werkelijke kosten hebben voordat je die mag gebruiken. Let ook op collegegeld en reiskosten die je gemaakt hebt (en kan bewijzen)
Het ligt toch net even iets anders.

1. Je kijkt of je recht heb op stufi.
a. Zo ja, gebruik de normbedragen.
b. Zo nee, dan moet je officieel de werkelijke kosten opgeven.

2. Zodra je de normbedragen mag gebruiken controleer je of jouw werkelijke kosten in 2008 niet hoger waren dan 2x de som van de normbedragen.
a. Zijn ze dit niet -> Geef het normbedrag op.
b. Zijn ze dit wel -> Geef de werkelijke kosten op.

3. Het bovenstaande bedrag (2a of 2b) zet je in het vakje "studiekosten", of hoe dat ook heet.

4. Daaronder staat een vakje "Ontvangen vergoedingen en Studiefinanciering" -> Vul daar je ontvangen stufi in, dus je prestatiebeurs en andere beursen die je in principe niet hoeft terug te betalen.

En dat was hem in de standaardsituatie.

Maaaaar, let even op dat nien1982 mogelijk geen recht heeft op stufi omdat hij volgens mij een bbl-opleiding doet, toch? Ik ben niet zo thuis in MBO, dus vergeef me als ik fout zit. Volgens de IB-groep, zie link hierboven 1x doorklikken, heeft nien1982 dus geen recht op stufi. Dus komt hij in mijn lijstje hierboven uit bij stap 1B. Kortom: Hij moet de werkelijke kosten invullen.

Edit: taaltechnisch foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Ik las dat er in februari 2009 een nieuwe WOZ beschikking toegestuurd wordt. Welke waarde moet je nu invullen?

Daarnaast, onze dochter heeft op de valreep nog besloten tóch in 2008 te willen komen (30-12).

Heeft dat nu nog ergens consequenties voor de aangifte 2008?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ola, is ik weer..

2e vraag
heb aangifte ingevuld.
Ben chronische patient dus extra aftrekposten, heb een paar centen studiekosten en giften, maar zie dat in het overzicht niet terug (aan het einde)

staat alleen:
inkomsten en premievolkverzerkering: E 4865
AF: loonbelasting, premie volksverzekering, E 6259
dividend en kansspelbelasting (?) ik doe daar niet aan, of staat dat er standaard?

Terug te ontvangen E1413

heb ik iets verkeerd ingevuld, of is dit het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Aan studiekosten zit een drempel van 500 euro en aan giften zit een drempel van 1% van je inkomen, dus als je daar in beide gevallen niet overheen bent gekomen dan zul je dat aan het eind idd niet terugzien...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:42:
Ik las dat er in februari 2009 een nieuwe WOZ beschikking toegestuurd wordt. Welke waarde moet je nu invullen?
die van 2007 meen ik. Gewoon de laatste die je tot nu toe in je bezit had. Zeker geen 2009, die is voor volgende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:52:
[...]
die van 2007 meen ik. Gewoon de laatste die je tot nu toe in je bezit had. Zeker geen 2009, die is voor volgende jaren.
Bij mijn ouders moest ik die van 2008 gebruiken, ik dacht dat WOZ jaarlijks wordt bijgesteld?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:53:
[...]Bij mijn ouders moest ik die van 2008 gebruiken, ik dacht dat WOZ jaarlijks wordt bijgesteld?
...op de aanslag van de gemeente staat de WOZ waarde (hier wel tenminste).
De waarde die in 2008 daarop vermeld staat moet je nemen (en is geloof ik geldig vanaf 2007). Maar hoe dan ook, voor de aanslag van 2008 gebruik je niet de waarde van 2009.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:29:
[...]

Het ligt toch net even iets anders.

1. Je kijkt of je recht heb op stufi.
a. Zo ja, gebruik de normbedragen.
b. Zo nee, dan moet je officieel de werkelijke kosten opgeven.

2. Zodra je de normbedragen mag gebruiken controleer je of jouw werkelijke kosten in 2008 niet hoger waren dan 2x de som van de normbedragen.
a. Zijn ze dit niet -> Geef het normbedrag op.
b. Zijn ze dit wel -> Geef de werkelijke kosten op.

3. Het bovenstaande bedrag (2a of 2b) zet je in het vakje "studiekosten", of hoe dat ook heet.

4. Daaronder staat een vakje "Ontvangen vergoedingen en Studiefinanciering" -> Vul daar je ontvangen stufi in, dus je prestatiebeurs en andere beursen die je in principe niet hoeft terug te betalen.

En dat was hem in de standaardsituatie.

Maaaaar, let even op dat nien1982 mogelijk geen recht heeft op stufi omdat hij volgens mij een bbl-opleiding doet, toch? Ik ben niet zo thuis in MBO, dus vergeef me als ik fout zit. Volgens de IB-groep, zie link hierboven 1x doorklikken, heeft nien1982 dus geen recht op stufi. Dus komt hij in mijn lijstje hierboven uit bij stap 1B. Kortom: Hij moet de werkelijke kosten invullen.

Edit: taaltechnisch foutje.
idd een bbl-opleiding en geen recht op stufi, ik heb ook de kosten opgegeven en minus drempel hou ik nog wat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

crap ik dacht omdat ik 20 jaar ben dat ik dan veel meer terugkrijg dan een 23+ er maar dat is neit meer zo heb ik begrepen...

Bruto loon over 2008 was: 28k..... Blijkt dat tot 14 die regel nog wel geldt?

Weet iemand misschien een leuke tip waardoor ik wel terugkan krijgen? Ik heb niet zelf geld uitgegeven voor studie oid en ook geen hypotheek of andere fiscale voordelen e.d.

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:02:
Blijkt dat tot 14 die regel nog wel geldt?
Wat bedoel je hiermee? Of liever, wat betekent die zin :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

Sorry,

Ik bedoel onder de 14k dat je dan wel meer kan terugkrijgen oid

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
De laagste schaal zit op € 17.579,- mss bedoel je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:18:
Sorry,

Ik bedoel onder de 14k dat je dan wel meer kan terugkrijgen oid
:) Hoe komen mensen aan het idee dat je speciaal voordeel hebt als je minder verdient. Wat er gebeurt is dat je bij ~10k evenveel belasting moet betalen als dat je aan heffingskortingen krijgt. En omdat die elkaar opheffen, krijg je al je betaalde loonbelasting terug. Als je meer verdient, moet je meer betalen, dan heb je ook gewoon die kortingen, alleen zijn die niet genoeg om alles te dekken (en moet je gewoon nog bijbetalen, of krijg je minder terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:02:
crap ik dacht omdat ik 20 jaar ben dat ik dan veel meer terugkrijg dan een 23+ er maar dat is neit meer zo heb ik begrepen...

Bruto loon over 2008 was: 28k..... Blijkt dat tot 14 die regel nog wel geldt?

Weet iemand misschien een leuke tip waardoor ik wel terugkan krijgen? Ik heb niet zelf geld uitgegeven voor studie oid en ook geen hypotheek of andere fiscale voordelen e.d.
Een belangrijk misverstand uit de wereld helpen:
Meer verdienen betekent niet meer geld terug krijgen van de BD.

Wanneer jij geen noemenswaardige aftrekposten hebt en een normale baan dan is het normaal dat je precies €0,00 betaalde belasting terugkrijgt n.a.v. je aangifte.

De belasting die je zou moeten betalen is namelijk keurig door jouw werkgever afgedragen en ingehouden op je bruto-loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Misschien enigzins off topic, maar weet iemand wanneer een belasting teruggave word uitbetaald? Ik heb namelijk eind december mijn belastingaangifte gedaan van 2007, en zou hier een leuk bedrag van terugkrijgen.

Verder, is het normaal dat ik na het doen van aangifte via het programmatje van de balastingdiest niet een schriftelijke bevestiging o.i.d. hiervan ontvang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hypz schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 14:02:
Misschien enigzins off topic, maar weet iemand wanneer een belasting teruggave word uitbetaald? Ik heb namelijk eind december mijn belastingaangifte gedaan van 2007, en zou hier een leuk bedrag van terugkrijgen.

Verder, is het normaal dat ik na het doen van aangifte via het programmatje van de balastingdiest niet een schriftelijke bevestiging o.i.d. hiervan ontvang?
Je krijgt wel een schriftelijke voorlopige aanslag, maar je bent toch echt te ongeduldig. Dat duurt meestal een paar maanden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

hypz schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 14:02:
Dat duurt normaliter maanden, en dat is voor degenen die hun aangifte op tijd gedaan hebben. Jij hebt kennelijk zo'n 8 maanden te laat aangifte gedaan, ik denk niet dat de BD nu het vuur uit hun sloffen gaat lopen voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

argro schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:57:
[...]
Een belangrijk misverstand uit de wereld helpen:
Meer verdienen betekent niet meer geld terug krijgen van de BD.
Nee had had ik al begrepen ;) maar ik had van een collega gehoord dat als je nog onder 23 was dat je normaliter minder belasting hoefde te betalen. Maar het kan ook zijn dat het alleen geldt als je parttime werkt. Ik verdien genoeg om rond te komen maar ik had gehoopt naast mijn vakantiegeld en bonussen in mei nog iets extras te kunnen krijgen :P

(ja ik ben een erg materialistisch persoon hehe :P)

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:02:
[...]

Nee had had ik al begrepen ;) maar ik had van een collega gehoord dat als je nog onder 23 was dat je normaliter minder belasting hoefde te betalen. Maar het kan ook zijn dat het alleen geldt als je parttime werkt. Ik verdien genoeg om rond te komen maar ik had gehoopt naast mijn vakantiegeld en bonussen in mei nog iets extras te kunnen krijgen :P

(ja ik ben een erg materialistisch persoon hehe :P)
Jouw collega kletst uit zijn nek. Zelfs wanneer je parttime werkt geniet je geen belastingtechnische voorkeursbehandeling wanneer je onder de 23 jaar oud bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

Mmmm naja zou het dan kunnen zijn dat als je niet het hele jaar hebt gewerkt maar dan wel fulltime de periode die je hebt gewerkt?

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:14:
Mmmm naja zou het dan kunnen zijn dat als je niet het hele jaar hebt gewerkt maar dan wel fulltime de periode die je hebt gewerkt?
Dan is de kans inderdaad groot dat je te veel belasting hebt betaald en dus geld terug krijgt. Het maakt daarbij echter niet uit of je 20 jaar oud, 38 jaar oud of 63 jaar oud bent.

De belasting die je iedere maand automatisch betaald is berekend in een situatie alsof je iedere maand van het jaar datzelfde betaald krijgt. Zo lang dat klopt dan zal er, zonder aftrekposten, geen sprake zijn van een openstaand bedrag aan het einde van het jaar. Wanneer betalingen per maand gaan fluctueren dan is er doorgaans wel sprake van een verschil tussen reeds betaald en te betalen belasting.

[ Voor 33% gewijzigd door argro op 11-02-2009 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

Merci all! Voor mij is het nu duidelijk ;)

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schaapmed schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:02:
[...]Nee had had ik al begrepen ;) maar ik had van een collega gehoord dat als je nog onder 23 was dat je normaliter minder belasting hoefde te betalen. Maar het kan ook zijn dat het alleen geldt als je parttime werkt.
...daar zit wel een kern van waarheid in hoor. Maar heeft voornamelijk te maken met je salarisstrook. Als je partime werkt houd je omgerekendvan je brutto uurtarief, netto per uur iets meer over als een collega die fulltime werkt tegen hetzelfde bruto uurtarief. Voor de aangifte zelf doet het verder niet terzake...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebin67
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-07 21:50
Mijn vrouw en ik doen al jaren samen een aangifte maar sinds 2008 volgt ze een opleiding. In 2008 heeft zij niet gewerkt. Zij kreeg wel algemeen heffingskorting van E 2.074 in 2008.
Zij heeft een brief ontvangen dat zij geen aangifte hoefde doen over het jaar 2008.
Ik heb haar studie kosten volledig betaald en heb een pc gekocht die 100% voor haar studie wordt gebruikt.

Wie o wie kan helpen? Kan ik de gemaakte kosten op mijn aangifte gebruiken? Bij welke rubrieken de algemene heffingskorting en studie kosten moet ik aangeven? Weer moeten we samen een aangifte doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Omdat ze geen aangifte hoeft te doen, kan je het wel gewoon doen, je kan zelfs verzoeken aan de belastingdienst om toch een formulier aan haar te geven.
Ik weet de rest niet uit me hoofd, wij (lees: mijn pa, ik doe alle jaarrapporten en loonaangiftes) doen aangifte met Professioneel pakket, maar zij kan haar studiekosten gewoon aftrekken en omdat jullie partners zijn kunnen jullie heel veel heen en weer schuiven naar elkaar toe.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rebin67 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:02:
Wie o wie kan helpen? Kan ik de gemaakte kosten op mijn aangifte gebruiken? Bij welke rubrieken de algemene heffingskorting en studie kosten moet ik aangeven? Weer moeten we samen een aangifte doen? :?
...volgens mij kan je gewoon aageven dat je met je partner aangifte wilt doen. Maakt niet uit of dat de vorige keer wel of niet gedaan is. Je hebt nu wat te vorderen, dus maak er maar gebruik van. En inderdaad, aan het eind bij de verdeling lekker 'schuiven' naar wat het voordeligst is. En kijk even wat het verschil is als zij geen aangifte doet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 19:08 ]

• Coldcat

Coldcat

HODL

Lastig verhaal maar ik probeer de essentie eruit te halen.

Uren die ik eind 2008 via een uitzendbureau heb gewerkt en in 2009 zijn uitbetaald. Vallen die onder de belasting van 2008 of 2009. Momenteel zijn ze bij m'n fiscale loon van 2009 bijgeteld. Nu nog geen probleem alleen hoef ik over 2009 geen cent te betalen volgens mij. Dus dan heb ik het liever op 2008 afgeschoven want dan begin ik schoon in 2009 zegmaar. Dus mijn vraag is of een werkgever je loon van 2008 fiscaal over 2009 mag rekenen?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Coldcat schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:02:

Uren die ik eind 2008 via een uitzendbureau heb gewerkt en in 2009 zijn uitbetaald. Vallen die onder de belasting van 2008 of 2009. Momenteel zijn ze bij m'n fiscale loon van 2009 bijgeteld. Nu nog geen probleem alleen hoef ik over 2009 geen cent te betalen volgens mij. Dus dan heb ik het liever op 2008 afgeschoven want dan begin ik schoon in 2009 zegmaar. Dus mijn vraag is of een werkgever je loon van 2008 fiscaal over 2009 mag rekenen?
Het ligt eraan op welk loonstrookje het staat. Staat het op loonstrookjes van 2008 dan hoort het bij 2008 zelfs als het in 2009 pas is uitbetaald. Als het op loonstrookjes van 2009 staat dan hoort het bij 2009. Gewoon de papieren volgen :)

• Coldcat

Coldcat

HODL

Mx. Alba schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 22:31:
[...]

Het ligt eraan op welk loonstrookje het staat. Staat het op loonstrookjes van 2008 dan hoort het bij 2008 zelfs als het in 2009 pas is uitbetaald. Als het op loonstrookjes van 2009 staat dan hoort het bij 2009. Gewoon de papieren volgen :)
Het staat op papier in 2009 genoteerd. Alleen volgens mij mag dat niet want het is in 2008 gewerkt. Dan moet het toch ook in 2008 belast worden. Ga sowieso even klagen want m'n loon is gelijk gebleven terwijl de verplichte verzekering voor de werkgever wel verleegd is naar 6,9%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coldcat schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 22:32:
[...]Het staat op papier in 2009 genoteerd. Alleen volgens mij mag dat niet want het is in 2008 gewerkt. Dan moet het toch ook in 2008 belast worden. Ga sowieso even klagen want m'n loon is gelijk gebleven terwijl de verplichte verzekering voor de werkgever wel verleegd is naar 6,9%
...er zijn wel meer dingen veranderd op het loonstrookje. Daardoor kan het voordeel bijna nul zijn. Ligt er ook aan of je partime of fulltime werkte. Partime kan je er zelfs op achteruit gaan... Gezien het feit dat je het in 2008 verdient hebt, lijkt het mij toch echt dat je het ook bij de aangifte van 2008 dient te doen. Het is namelijk totaal niet logisch dat je nu al een totaal overzicht jaaropgave van 2009 krijgt. Kijk nog eens goed naar je overzicht mbt het jaar. Niet dus naar de verzendatum kijken of zoiets ;)
En wellicht is er een foutje gemaakt door het uitzendbureau, dus even bellen die kant op kan ook misschien uitkomst bieden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2009 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 08:23:
[...]
...er zijn wel meer dingen veranderd op het loonstrookje. Daardoor kan het voordeel bijna nul zijn. Ligt er ook aan of je partime of fulltime werkte. Partime kan je er zelfs op achteruit gaan... Gezien het feit dat je het in 2008 verdient hebt, lijkt het mij toch echt dat je het ook bij de aangifte van 2008 dient te doen. Het is namelijk totaal niet logisch dat je nu al een totaal overzicht jaaropgave van 2009 krijgt. Kijk nog eens goed naar je overzicht mbt het jaar. Niet dus naar de verzendatum kijken of zoiets ;)
En wellicht is er een foutje gemaakt door het uitzendbureau, dus even bellen die kant op kan ook misschien uitkomst bieden.
Er is geen foutje gemaakt want ik heb ze al gebeld. Maar nu is het even afwachten op het loonstrookje en dan alles gaan controleren. Ga de vraag in ieder geval doorspelen naar de belastingdienst want volgens mij mag je loon van 2008 niet eens in 2009 belasten. Sowieso staat het nu geregistreerd onder het fiscale loon van 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coldcat schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:32:
[...]

Er is geen foutje gemaakt [...]Sowieso staat het nu geregistreerd onder het fiscale loon van 2009.
...vreemde zaak, maar inderdaad.. de balastingdienst maar even contacten dan. Ben benieuwd, want ik denk wel dat je gelijk hebt met dat onjuist belasten in 2009 van salaris verdiend in 2008. Laat je even weten wat de belastinddienst hierover zegt ? Altijd weer iets om wijzer van te worden namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 18:30
Ik heb een vraagje over het aftrekken van studiekosten:
Ik heb zelf universitair Rechten afgerond, maar dat trekt me helemaal niet en wil liefst een opleiding volgen op het gebied van geluidstechniek (verwachte kosten 2000-6000) + aanschaf van pc (verwachte kosten: 2500 incl software) daarvoor.
Echter na deze opleiding en het gaan werken als geluidstechnicus ga ik niet meer verdienen dan dat ik nu doe (op een hbo ict functie), maar eerder juist minder.

Zou ik dergelijke opleidingskosten dan alsnog kunnen aftrekken, of juist niet omdat het mijn positie op de arbeidsmarkt niet verbetert?

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Metaalhoofd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 13:33:
Ik heb een vraagje over het aftrekken van studiekosten:
Ik heb zelf universitair Rechten afgerond, maar dat trekt me helemaal niet en wil liefst een opleiding volgen op het gebied van geluidstechniek (verwachte kosten 2000-6000) + aanschaf van pc (verwachte kosten: 2500 incl software) daarvoor.
Echter na deze opleiding en het gaan werken als geluidstechnicus ga ik niet meer verdienen dan dat ik nu doe (op een hbo ict functie), maar eerder juist minder.

Zou ik dergelijke opleidingskosten dan alsnog kunnen aftrekken, of juist niet omdat het mijn positie op de arbeidsmarkt niet verbetert?
Studiekosten in jaar x dien je in jaar x af te trekken, niet later.

De kosten voor een opleiding geluidstechniek moet je dus aftrekken in de jaren dat je deze opleiding volgt.

Verbetering op de arbeidsmarkt is geen voorwaarde voor aftrek van studiekosten.

[ Voor 4% gewijzigd door argro op 13-02-2009 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:44:
[...]
...vreemde zaak, maar inderdaad.. de balastingdienst maar even contacten dan. Ben benieuwd, want ik denk wel dat je gelijk hebt met dat onjuist belasten in 2009 van salaris verdiend in 2008. Laat je even weten wat de belastinddienst hierover zegt ? Altijd weer iets om wijzer van te worden namelijk :)
Werkgever(uitzendbureau) heeft niets verkeerd gedaan. Zij mogen blijkbaar loon van 2008 in 2009 uitbetalen. Vreemd maar zo schijnt het te zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Ik heb nog onbenutte jaarruimte (=reserveringsruimte) en vraag me af wat fiscaal voordeliger is:

1. Herziening doen van de aangiften van voorgaande jaren en dan de jaarruimte maximaal benutten.
2. Reserveringsruimte berekenen en als aftrekpost in de aangifte van 2008 opvoeren.

Heeft iemand hier inzicht in?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
ari3 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:29:
Ik heb nog onbenutte jaarruimte (=reserveringsruimte) en vraag me af wat fiscaal voordeliger is:

1. Herziening doen van de aangiften van voorgaande jaren en dan de jaarruimte maximaal benutten.
2. Reserveringsruimte berekenen en als aftrekpost in de aangifte van 2008 opvoeren.

Heeft iemand hier inzicht in?
Wanneer je de aangifte beide jaren nog hebt is dat zeer eenvoudig na te gaan toch? Vul optie 1 in en kijk naar het resultaat, doe hetzelfde met optie 2, even vergelijken en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

pfff ben ook begonnen met aangifte 2008 en voorlopige teruggaaf 2009. Wat een crime is het toch. Ik voel me gelijk heel nederig en klein (en dom). Man wat een boel puntjes om aan te denken. Denk dat dit topic goed van pas komt!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• zeeg
  • Laatst online: 10-09 16:35
Ik vind het onduidelijk: wanneer valt een spaar- of beleggingsrekening onder box 3?

In mijn geval: valt het beleggingsdeel van m'n hypotheek onder box 3 en moet ik daar dus (boven de drempel) 1,2% belasting over betalen. Of valt het onder 'kapitaalverzekering eigen woning'?

Elke keer als ik een uitleg lees, intrepeteer ik het weer anders...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

zeeg schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 08:29:
Ik vind het onduidelijk: wanneer valt een spaar- of beleggingsrekening onder box 3?

In mijn geval: valt het beleggingsdeel van m'n hypotheek onder box 3 en moet ik daar dus (boven de drempel) 1,2% belasting over betalen. Of valt het onder 'kapitaalverzekering eigen woning'?

Een spaarrekening gekoppeld aan een hypotheeklening valt in box 1. Een beleggingsrekening echter in box 3. Tenminste, zo is het mij uitgelegd door mijn hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
zeeg schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 08:29:

Daar heeft de belastingdienst een handig online tooltje voor:
http://www.belastingdienst.nl/reken/boxbepaling/

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb het laatstje jaar diverse hardware onderdelen gekocht voor mijn pc die hard aan een upgrade toe was en ook gebruik voor mijn studie (deeltijd ict hbo). Ook dingetjes als een externe hd etc. Mag je dit dan ook optellen bij je studiekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:38

PromWarMachine

Forsaken Archer

In principe wel, maar je moet dat bedrag dan wel delen door 3. Je schrijft het namelijk af over 3 jaar. Bovendien kan het zijn dat je het slechts voor 50% voor je studie gebruikt, dan mag je maar 50% van het totaal bedrag over 3 jaar afschrijven en aandragen als studiekosten.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

PromWarMachine schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:50:
In principe wel, maar je moet dat bedrag dan wel delen door 3. Je schrijft het namelijk af over 3 jaar. Bovendien kan het zijn dat je het slechts voor 50% voor je studie gebruikt, dan mag je maar 50% van het totaal bedrag over 3 jaar afschrijven en aandragen als studiekosten.
Voordat je het deelt door 3 moet je er eerst nog 10% vanaf halen. Dat je het maar voor 50% voor de studie gebruikt is erg lastig te bewijzen, dus ik zou gewoon alles opvoeren (maar je hebt wel gelijk). Maar ik zou ook eens kijken naar de normbedragen, misschien dat die gunstiger zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PromWarMachine schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:50:
In principe wel, maar je moet dat bedrag dan wel delen door 3. Je schrijft het namelijk af over 3 jaar. .
...je schrijft alleen af over drie jaar als de kosten van een product of combinatie van producten uit een productgroep boven de 450 euro uitkomt. Zoniet, dan mag je in 1 jaar afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:20:
[...]
...je schrijft alleen af over drie jaar als de kosten van een product of combinatie van producten uit een productgroep boven de 450 euro uitkomt. Zoniet, dan mag je in 1 jaar afschrijven.
Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag, op de website wordt alleen maar het volgende genoemd:
afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Coldcat schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:02:

Zie onderstaande reactie:
tomatoman schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:57:
[...]
Voor particulieren is het kasstelsel van toepassing, wat wil zeggen dat het moment van betalen bepalend is voor het jaar van aangifte. Dat betekent dat de terugbetaling in 2008 geen invloed heeft op de aangifte van 2007.
Hetzelfde geldt voor loonbetalingen. Een bedrag dat je in 2009 hebt ontvangen moet in de aangifte 2008 worden verwerkt, ongeacht dat het in jouw geval gaat om werk dat in 2008 is verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaspertje schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:43:
[...]Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag, op de website wordt alleen maar het volgende genoemd:
Uit andere fora, maar ook op de site van de belastingdienst...
Kosten die u in 1 jaar mag aftrekken
Alle kosten die betrekking hebben op 1 jaar, trekt u volledig af in het jaar waarin u ze hebt gemaakt. Het gaat bijvoorbeeld om:

lonen en andere personeelskosten
kosten van huur, verlichting, verwarming en dergelijke
kosten van grondstoffen, goederen en diensten die u inkoopt voor het maken van omzet door de onderneming in dat jaar
kosten die te maken hebben met het onderhoud van bedrijfsmiddelen
kosten van zaken met een geringe waarde. Als vuistregel kunt u aanhouden dat dit zaken zijn met een kostprijs van minder dan € 450.
http://www.belastingdiens...n_kosten-05.html#P45_4672
Kosten hoger dan 450 euro (ex. BTW) worden door de Belastingdienst als investeringen beschouwd en die dien je over meerdere jaren af te schrijven. Je verdeelt deze kosten over de jaren waarin je het bedrijfsmiddel gebruikt. Zijn de kosten van de aangeschafte bedrijfsmiddelen lager dan 450 euro (ex. BTW) dan hoef je ze niet af te schrijven en kun je ze wel volledig aftrekken in het jaar van aanschaf. Het kan echter fiscaal aantrekkelijk zijn om boven dat bedrag uit te komen, want dan heb je recht op investeringsaftrek. Je hoeft dus alleen afschrijving te rekenen bij inventaris dat duurder is dan 450 euro per stuk. [BRON...een of ander forum...]
...bij dat laatste geldt dus wel, dat een PC zonder beeldscherm niet veel voorsteld, dus zijn je kosten de totaal prijs. Reken hierbij dus niet afzonderlijk de PC en het scherm, zodat je deze dus beide in 1 jaar zou kunnen afschrijven. Dit truuk gaat dus niet op ;)

Houdt verder rekening met eerder genoemde feit dat je wellicht 50% ook voor prive gebruikt. De aftrekbare kosten dus delen dan helaas... :/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 09:14 . Reden: tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 09:03:
[...]
Uit andere fora, maar ook op de site van de belastingdienst...

[...]

[...]
...bij dat laatste geldt dus wel, dat een PC zonder beeldscherm niet veel voorsteld, dus zijn je kosten de totaal prijs. Reken hierbij dus niet afzonderlijk de PC en het scherm, zodat je deze dus beide in 1 jaar zou kunnen afschrijven. Dit truuk gaat dus niet op ;)

Houdt verder rekening met eerder genoemde feit dat je wellicht 50% ook voor prive gebruikt. De aftrekbare kosten dus delen dan helaas... :/
Dit haal je wel van het zakelijk deel af. Niet voor particulieren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaspertje schreef op zondag 22 februari 2009 @ 12:02:
[...]
Dit haal je wel van het zakelijk deel af. Niet voor particulieren...
....ja, dat zie ik ook, nu je het zegt. Mmm... maar zal dat mbt dit onderdeel nu wezenlijk anders zijn ? Ik denk het zelf niet maar wellicht iemand die hier uitstluitsel over kan geven... of anders even een belletje naar de belastingdienst.
Op de site (particulier) staat
afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
http://www.belastingdiens...aftrek-34.html#P395_30071
...dus dat komt aardig overeen met zakelijk. Verder wordt er wel een drempel van 500 euro genoemd. Maar inderdaad niets over de 450 euro (zakelijke) aftrek/afschrijvings drempel... tja.. dan zal dat inderdaad niet gelden voor prive. De drempel van 500 euro doet dat eigenlijk ook al een beetje vermoeden en dus afbakenen.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

sodemieters en toen was de zondag om :)
Een vriend van me is accountant. In 2002 hebben we een keer 1999/2000/2001 in een ruk gedaan. Daarna jaren niets meer. Sinds vorig jaar echter een huis dus de draad maar weer eens opgepakt. Vandaag 2004/2005/2006/2007/2008 en voorlopige teruggaaf 2009 gedaan. Wat een bevalling :)
2002/2003 zijn dus niet meer haalbaar geloof ik. Was toentertijd toch tientjeswerk, maar toch.
I know, erg slecht, maar goed nu leuke stapel centjes deze kant op :p

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jazzper schreef op zondag 22 februari 2009 @ 19:26:
sodemieters en toen was de zondag om :)
Een vriend van me is accountant. In 2002 hebben we een keer 1999/2000/2001 in een ruk gedaan. Daarna jaren niets meer. Sinds vorig jaar echter een huis dus de draad maar weer eens opgepakt. Vandaag 2004/2005/2006/2007/2008 en voorlopige teruggaaf 2009 gedaan. Wat een bevalling :)
2002/2003 zijn dus niet meer haalbaar geloof ik. Was toentertijd toch tientjeswerk, maar toch.
I know, erg slecht, maar goed nu leuke stapel centjes deze kant op :p
Achja, sparen bij de belastingdienst schijnt vrij lucratief te zijn, dus als je het geld niet nodig had is er niets mis mee om het pas later te claimen.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.