MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Tnx
Die had ik idd gezien
Nou ja. Laten we het maar gewoon opvoeren dan
Proud owner of the [CBJ]Lanhok!
Verwijderd
Dat is een kwestie van uitproberen. Probeer bij de verdeling verschillende verdeelpercentages in te vullen en kijk wat het voordeligst uitkomt (meeste teruggaaf of minst betalen).Tweakod3x schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 08:17:
-Als laatste stap kun je de verdeling opgeven tussen mij en mijn vriendin.. Maar wat is hier tactisch om te doen? Ik ben hoofdkostwinner. Mijn vriendin werkt 3 dagen in de week.
Verwijderd
Heeft het nu om aangifte inte vullen?
Ik vind wel dat ze bij werk veel afpakken van me ): op 1000 euro 250 -/+
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions
Wacht maar tot je klaar bent met je studie.. Dan komen ze nog veel meer bij je halen...Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:41:
Ik ben uitwonen en krijg dus 540 euro studie.+ ik werk daarnaast 20 uur per week.
Heeft het nu om aangifte inte vullen?
Ik vind wel dat ze bij werk veel afpakken van me ): op 1000 euro 250 -/+
Eigelijk heel makkelijk, kijk gewoon wat het beste uitkomtTweakod3x schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 08:17:
-Als laatste stap kun je de verdeling opgeven tussen mij en mijn vriendin.. Maar wat is hier tactisch om te doen? Ik ben hoofdkostwinner. Mijn vriendin werkt 3 dagen in de week.
De verrekening voor zakelijke lasten mag je bij mijn weten niet opgeven. Wanneer je niet verhuist zijn dat tenslotte ook geen kosten die je op mag geven, het zijn geen kosten die specifiek huisaankoop gerelateerd zijn.Tweakod3x schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 08:17:
Nou, heb gisteravond een voorlopige poging gedaan om wat gegevens in te kloppen. Heb nog geen jaaropgaven, maar wat erin staat, staat erin nietwaar...
Dingen waar ik tegenaan loop zijn bijvoorbeeld:
-In April kochten we een huis. Mag je de verrekening voor zakelijke lasten (OZB, waterschap) ook opgeven onder "overige kosten"?
-Je kunt een verhoging krijgen als je een chronische ziekte hebt. Maar wat wordt als chronische ziekte gezien? Zelf ben ik wat astmatisch, en mijn vriendin heeft ook haar kwaaltjes. Bovendien zijn we beide brildragend ( die brillen heb ik al opgegeven...)
Je bent voor de belastingdienst chronisch ziek op het moment dat je meer dan 325 euro aan specifieke uitgaven had. Enige verdere medisch bewijsvoering bestaat er niet, het wordt enkel bepaald op basis van die uitgaven.
De verdeling moet je gewoon zelf 'tweaken' / optimaliseren . Wanneer jij in een hoger belastingtarief valt is het handiger om de aftrekposten van jouw inkomen af te trekken, dat levert dan een hoger teruggavebedrag op. Denk ook aan het truckje dat bij bedragen van 42 euro of minder je niets hoeft te betalen. Wanneer je het dus zo kan verdelen dat je vriendin 42 euro moet betalen heb je daar ook weer voordeel van. (wellicht alleen het geval wanneer je een voorlopige teruggave kreeg).
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Regeling is per 2009 inderdaad aangepast. We doen nu aangifte over 2008, en da's het laatste jaar dat dit dus nog kan.hjs schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:15:
[...]
Zou die regeling niet aangepast worden, of is dat dit jaar(dus merken we het pas volgend jaar)
Er loopt overigens een heel topic over dit onderwerp: Belastingaangifte 2008 - de BRIL gratis
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik heb lenzenvloeistof gebruikt in 2008 maar heb hier de bonnetjes niet meer van, is een print van mijn internetbankieren waarop vermeld staat dat ik pin bij de Hans Anders genoeg bewijs?
\_Specs_/
Ja volgens mij wel, ik doe precies hetzelfde. Ik heb alleen mijn rekeningafschriften nog, is voldoende bewijs lijkt mij.ZiegoM schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 13:44:
Even een vraagje met betrekking tot de bewijslast van aftrekposten:
Ik heb lenzenvloeistof gebruikt in 2008 maar heb hier de bonnetjes niet meer van, is een print van mijn internetbankieren waarop vermeld staat dat ik pin bij de Hans Anders genoeg bewijs?
Verwijderd
Weet iemand of het mogelijk is om de premies van 2007 ook nog af te trekken?? Zo ja, hoe??
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 15:37 . Reden: Schoot me ineens te binnen dat ik niet mocht afsluiten met en groet... ]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Ik ben vorig jaar december gestopt met mijn studie. Vervolgens heb ik een halfjaar gewerkt en ben in augustus weer begonnen.
Ik dacht dus aardig wat loonheffing terug te kunnen krijgen.
Niet dus, ik kijk naar de cumulatieven en vulde per ongeluk mijn loon SVW in. Als volgt verdeeld:
Loon SVW: 8501,38
Loon Loonheffing: 9113,47
Loonheffing: 588,19
Arbeidskorting 358,39
Verder heb ik ongeveer 700 euro aan studiekosten gevoerd.
Ik krijg als ik het Loon Loonheffing invul 149 euro terug, terwijl ik bij het SVW loon 349 euro terug krijg!
Dat is 200 euro verschil op een totaal loonverschil van 600 euro.....Dat is 33 %!
Kan iemand mij dit uitleggen?

K to the KillaZ
In de eerste plaats moet je even in een oud aangifteprogramma berekenen of het opvoeren van het standaardbedrag voor je zorgverzekering (de 1059 euro die genoemd wordt in het programma) er dan inderdaad voor zorgt dat je boven de drempel voor ziektekosten uitkomt waarmee je een aftrekpost krijgt voor ziektekosten, want anders heeft het sowieso geen zin. Wanneer dat inderdaad een aftrekpost blijkt op te leveren kun een verzoekschrift indienen om de aanslag te wijzigen. Tenzij je binnen de afgelopen zes weken een voorlopige of definitieve aanslag over 2007 hebt ontvangen maar dat zal wel niet. Wanneer je even zoekt op verzoekschrift en belastingdient vind je een brochure waarin het geheel wordt uitgelegd.Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 15:30:
Klinkt gek... maar ik wist dus niet dat de premie voor de zorgverzekering (basis als aanvullend) aftrekbaar waren. Helaas voor mij kan ik dus over 2008 alleen nog de aanvullende premies aftrekken...
Weet iemand of het mogelijk is om de premies van 2007 ook nog af te trekken?? Zo ja, hoe??
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
De HRA: waarschijnlijk geldt het daadwerkelijk betaalde bedrag aan rente als aftrekpost. Ik kan dit in het aangifteprogramma echter nergens vinden (hoeveel rente ik heb betaald). Hoe wordt dan berekend wat ik aan HRA krijg? Bij het voorlopige teruggave programma kan ik dit vinden, maar niet in het 'echte' programma (wel moet ik opgeven wat ik aan kosten heb gemaakt).
Vraag 2: in de voorlopige teruggave heb ik de WOZ-waarde te hoog ingeschat. Volgens de vorige eigenaar was dit 170.000 euro, volgens de gemeente 168.000 euro. Wat zijn hiervan consequenties? (ik weet minder forfait, maar ook minder HRA?)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Je eerste vraag vind ik een beetje onduidelijk, kan je niet vinden waar je de rente moet invullen of kan je niet vinden hoeveel rente je hebt betaald? Als het het laatste is moet je even wachten op het jaaroverzicht van je hypotheekverstrekker.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Verder, ik bedoelde dus dat ik niet kon vinden waar ik e.e.a. in moest vullen, maar inmiddels heb ik dat vakje al wel gevonden (hij stond wat verborgen: samen met aankoopkosten). De betaalde rente ken ik wel: een blik op de afschriften is voldoende...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Linkucchan schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 17:19:
Hmm, ik heb loonstroken met cumulatieve bedragen, maar daar staat de arbeidskorting niet op. Kun je die op één of andere manier achterhalen?
Echt wel, je mag de aankoop van duurzame goederen aftrekken,als die beneden een bepaald bedrag zijn.tomatoman schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:20:
[...]
Als je even terugleest zie je dat ik twee redenen heb genoemd waarom hij dat aankoop van die iPod niet als kosten mag aftrekken:
[list=1]
• je mag de aankoopkosten van duurzame goederen nooit aftrekken, hooguit de afschrijving ervan;
• een iPod is een muziekapparaat, daar is weinig zakelijks aan, ook als je artiest bent. Dat je er ook bestanden op kunt opslaan is bijzaak. Met common sense kom je een heel eind
De Belastingdienst zal die iPod daarom nooit accepteren.
Hier staat dat je een ipod kan aftrekken van de belastingen.
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=208
Verwijderd
Let wel even op dat die tekst gaat over Freelancers en de Ipod dan als zakelijk bestempelt wordt c.q. dient te worden. Voor particulieren blijft de reactie van Tomatoman gewoon overeind.thefxr schreef op zondag 18 januari 2009 @ 03:04:
[...]
Echt wel, je mag de aankoop van duurzame goederen aftrekken,als die beneden een bepaald bedrag zijn.
Hier staat dat je een ipod kan aftrekken van de belastingen.
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=208
Edit: Link is overigens uit Juni 2006.
Edit2: Hij staat op de lijst van TS, maar op pagina 3 van jouw link is TS er nog niet over uit of het mag.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 10:31 ]
De HRA is wel aan de WOZ-waarde gekoppeld maar niet zoals jij denkt. De WOZ-waarde bepaald de hoogte huurwaardeforfait. Je eigen woningschuld is de hypotheek die je op de woning hebt min het deel van de bijleenregeling (als je daarmee te maken hebt). Je betaalde rente over je eigen woningschuld - het huurwaardeforfait is dus je HRA.Goverman schreef op zondag 18 januari 2009 @ 00:12:
^^ Ik dacht dat HRA aan de WOZ-waarde was gekoppeld. (in mijn geval dus: 168.000 als eigen-woningschuld waar de rente van aftrekbaar is). Indien dat niet zo is, dan krijg ik nog meer terug... (ik ben voorzichtig geweest met de voorlopige teruggave).
Verder, ik bedoelde dus dat ik niet kon vinden waar ik e.e.a. in moest vullen, maar inmiddels heb ik dat vakje al wel gevonden (hij stond wat verborgen: samen met aankoopkosten). De betaalde rente ken ik wel: een blik op de afschriften is voldoende...
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Het volgende (de bedragen kloppen niet helemaal): Iedereen die werkt krijgt een bepaalde korting (Heffingskortingen). De algmene heffingskorting krijgt iedereen (2074 euro dit jaar) Als je +- 8000 euro verdient in een jaar, dan moet je in totaal 2074 euro aan belasting betalen. Maar omdat je ook 2074 euro korting krijgt, hoef je nog 0 euro belasting te betalen, krijg je al je betaalde loonheffing terug.KillaZ schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 18:09:
Loon SVW: 8501,38
Loon Loonheffing: 9113,47
Loonheffing: 588,19
Arbeidskorting 358,39
Ik krijg als ik het Loon Loonheffing invul 149 euro terug, terwijl ik bij het SVW loon 349 euro terug krijg!
Als jij meer dan die +-8000 euro verdient hebt, dan moet je nog belasting betalen (Wat je al voor een deel gedaan hebt)
Even in een tabelletje:
Bruto inkomsten | 8500 | 9100 |
Belasting te betalen | 2287 | 2487 |
Algemene heffingskorting | 2047 | 2047 |
Al betaalde belasting | 589 | 589 |
Wat krijg je nog | 349 | 149 |
Mag ik deze netto opbrengsten dan zien als een vergoeding voor vrijwilligerswerk voor een niet-commerciele instelling (max 1500 euro per jaar), zodat ik dit bedrag niet hoef op te geven ?
DUGG
Aha ik snap hem!Jaspertje schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:38:
[...]
Het volgende (de bedragen kloppen niet helemaal): Iedereen die werkt krijgt een bepaalde korting (Heffingskortingen). De algmene heffingskorting krijgt iedereen (2074 euro dit jaar) Als je +- 8000 euro verdient in een jaar, dan moet je in totaal 2074 euro aan belasting betalen. Maar omdat je ook 2074 euro korting krijgt, hoef je nog 0 euro belasting te betalen, krijg je al je betaalde loonheffing terug.
Als jij meer dan die +-8000 euro verdient hebt, dan moet je nog belasting betalen (Wat je al voor een deel gedaan hebt)
Even in een tabelletje:
Bruto inkomsten 8500 9100 Belasting te betalen 2287 2487 Algemene heffingskorting 2047 2047 Al betaalde belasting 589 589 Wat krijg je nog 349 149
Had ik nu maar een weekje minder gewerkt

K to the KillaZ
Wat ik krom vind is dat ik voor mijn uren die ik in december 2008 gedraaid heb (voor een 400 euro in totaal (laatste week)) in 2009 bij mijn fiscale loon geteld zijn terwijl ik in 2008 nog onder de 5000 euro zat. Dus als ik dit jaar meer dan de heffing ga verdienen kan ik dus over de uren van 2008 nog belasting gaan betalen.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
De belastingdienst zegt het volgende over vrijwilligerswerk:Mach schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:48:
Naast mijn werkzamheden in dienstbetrekking, verricht ik periodiek wat werkzaamheden voor een gemeente. Deze werkzaamheden leveren mij op jaarbasis zo'n 1750 euro op. Als ik daar mijn kmkosten en wat literatuurkosten aftrek, dan kom ik netto onder de 1500 euro.
Mag ik deze netto opbrengsten dan zien als een vergoeding voor vrijwilligerswerk voor een niet-commerciele instelling (max 1500 euro per jaar), zodat ik dit bedrag niet hoef op te geven ?
Bij de vraag of iemand beroepshalve werk verricht, is de beloning die hij ontvangt van belang en ook of deze beloning in redelijke mate overeenstemt met (de aard van) het werk. Als een beloning kan worden aangemerkt als een marktconforme beloning, is er geen sprake van vrijwilligerswerk. Een belangrijk kenmerk van vrijwilligerswerk is namelijk dat een vergoeding niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van het verrichte werk. Een vergoeding aan een vrijwilliger heeft meer het karakter van een forfaitaire kostenvergoeding.
Ik neem aan dat je zelf kunt inschatten of je van de betreffende gemeente een marktconforme beloning krijgt.
Overigens is die 1500 euro per jaar de ene voorwaarde, de andere voorwaarde is dat het niet meer is dan 150 euro per maand. Belastingsdienst over vrijwilligersvergoedingen
Het is natuurlijk ook bepalend wat die gemeente doet: zien zij het ook als een vrijwilligersvergoeding en geven zij er niets over op, of geven zij hierover wel gegevens door aan de belastingdienst en houden zij bijvoorbeeld de loonheffing al in.
Denkfout. Van meer werken wordt je nooit armer.KillaZ schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:52:
[...]
Aha ik snap hem!
Had ik nu maar een weekje minder gewerkt![]()
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Uiteraard heb ik dit ook gelezen. De vergoeding is (gegeven de ingestoken uren) niet marktconform. Het is ook niet meer dan 150 euro per maand, wel op jaarbasis meer dan 1500 euro. Er wordt door de gemeente geen loonheffing ingehouden.Rudedadude schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:28:
[...]
De belastingdienst zegt het volgende over vrijwilligerswerk:
Bij de vraag of iemand beroepshalve werk verricht, is de beloning die hij ontvangt van belang en ook of deze beloning in redelijke mate overeenstemt met (de aard van) het werk. Als een beloning kan worden aangemerkt als een marktconforme beloning, is er geen sprake van vrijwilligerswerk. Een belangrijk kenmerk van vrijwilligerswerk is namelijk dat een vergoeding niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van het verrichte werk. Een vergoeding aan een vrijwilliger heeft meer het karakter van een forfaitaire kostenvergoeding.
Ik neem aan dat je zelf kunt inschatten of je van de betreffende gemeente een marktconforme beloning krijgt.
Overigens is die 1500 euro per jaar de ene voorwaarde, de andere voorwaarde is dat het niet meer is dan 150 euro per maand. Belastingsdienst over vrijwilligersvergoedingen
Het is natuurlijk ook bepalend wat die gemeente doet: zien zij het ook als een vrijwilligersvergoeding en geven zij er niets over op, of geven zij hierover wel gegevens door aan de belastingdienst en houden zij bijvoorbeeld de loonheffing al in.
Ik vroeg mij dus af of die 1500 euro de netto of bruto inkomsten betreffen.
DUGG
Beetje offtopic, maar dat hoeft niet zo te zijn.argro schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:35:
[...]
Denkfout. Van meer werken wordt je nooit armer.
Verwijderd
Alleen bij een evt lening die je ervoor afgeloten hebt , kun je de rente die je daaraan betaalt aftrekken.
<edit> sorry beetje laat </edit>
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 13:55 ]

Weet iemand misschien, of zorgtoeslag onder 'overige inkomsten' valt? Voor zover ik weet heb ik alles precies hetzelfde ingevuld als de vorige keer, maar nu zou ik in een keer geld moeten gaan betalen
Misschien dat je niet het goede bedrag (SVW-loon?) als loon hebt ingevuld? Zonder verdere gegevens is het moeilijk om een 'oorzaak' aan te wijzen.De_Bastaard schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:44:
Wat is dit raar zeg... er is aan mijn financiële situatie niets veranderd ten opzichte van 2007, maar nu zou ik in plaats van dat ik geld ontvang, 495 euro moeten terugbetalen
Weet iemand misschien, of zorgtoeslag onder 'overige inkomsten' valt? Voor zover ik weet heb ik alles precies hetzelfde ingevuld als de vorige keer, maar nu zou ik in een keer geld moeten gaan betalen
Zorgtoeslag is geen inkomen.
Overigens heeft de hoeveelheid geld die je eventueel terug danwel bij moet betalen niets met de hoogte van het inkomen te maken, wel met de spreiding over de uitbetaalperioden.
[ Voor 4% gewijzigd door argro op 20-01-2009 17:00 ]
Even wat info over mij dan:
- 24 Jaar
- Thuiswonend
- Geen recht op Wajong etc.
- Geen speciale aftrekposten, mijn beleggingen zijn nog niet dermate groot dat ze voor de belasting interessant zijn
Ingehouden loonheffing: 59,-
Loon: 8257
Reiskosten onbelast: 192 (kan ik hier belastingtechnisch ook iets mee?)
Loon ZVW: 7702
Ingehouden ZVW bijdrage: 555
Verrekende arbeidskorting: 111
Dat is een bruto bedrag. Helaas voor jou.Mach schreef op maandag 19 januari 2009 @ 07:06:
[...]
Uiteraard heb ik dit ook gelezen. De vergoeding is (gegeven de ingestoken uren) niet marktconform. Het is ook niet meer dan 150 euro per maand, wel op jaarbasis meer dan 1500 euro. Er wordt door de gemeente geen loonheffing ingehouden.
Ik vroeg mij dus af of die 1500 euro de netto of bruto inkomsten betreffen.
Wat zou je ermee willen, er alsnog belasting over betalen of zo?De_Bastaard schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:45:
Een goede grap mag vrienden kosten.
Je moet opgeven hoeveel je daadwerkelijk aan hypotheekrente hebt betaald in 2008. Stel dat je in december 2008 alvast de hypotheekrente voor januari 2009 hebt overgemaakt, dan tel je dat dus bij de totale hypotheekrente die je in 2008 hebt betaald.Goverman schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 22:11:
Ik heb 1 juli 2008 de transportakte voor mijn huis getekend. De voorlopige teruggave loopt gesmeerd, maar ik heb nu een vraag over de aangifte zelf.
De HRA: waarschijnlijk geldt het daadwerkelijk betaalde bedrag aan rente als aftrekpost. Ik kan dit in het aangifteprogramma echter nergens vinden (hoeveel rente ik heb betaald). Hoe wordt dan berekend wat ik aan HRA krijg? Bij het voorlopige teruggave programma kan ik dit vinden, maar niet in het 'echte' programma (wel moet ik opgeven wat ik aan kosten heb gemaakt).
Als de WOZ-waarde lager is, is het eigenwoningforfait lager. Over het eigenwoningforfait betaal je in box 1 inkomstenbelasting. Een lagere WOZ-waarde resulteert daardoor in een lagere inkomstenbelasting.Vraag 2: in de voorlopige teruggave heb ik de WOZ-waarde te hoog ingeschat. Volgens de vorige eigenaar was dit 170.000 euro, volgens de gemeente 168.000 euro. Wat zijn hiervan consequenties? (ik weet minder forfait, maar ook minder HRA?)
Met je voorlopige teruggaaf loop je alvast vooruit op het bedrag dat je aan het eind van het jaar denkt terug te krijgen. Als de WOZ-waarde te hoog is opgegeven, heb je dus - een beetje - te veel geld ontvangen via de voorlopige teruggaaf. Via je belastingaangifte wordt dat netjes verrekend: je krijgt een beetje minder terug of je moet een beetje meer bijbetalen.
Ja gek he, als je net zoveel belasting (al betaalde belasting) betaald als je minder loon hebt dan dat hogere loon.Jaspertje schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:38:
[...]
Het volgende (de bedragen kloppen niet helemaal): Iedereen die werkt krijgt een bepaalde korting (Heffingskortingen). De algmene heffingskorting krijgt iedereen (2074 euro dit jaar) Als je +- 8000 euro verdient in een jaar, dan moet je in totaal 2074 euro aan belasting betalen. Maar omdat je ook 2074 euro korting krijgt, hoef je nog 0 euro belasting te betalen, krijg je al je betaalde loonheffing terug.
Even in een tabelletje:
Bruto inkomsten 8500 9100 Belasting te betalen 2287 2487 Algemene heffingskorting 2047 2047 Al betaalde belasting 589 589 Wat krijg je nog 349 149

Mag ik vragen wat je hiermee wil zeggen? De cijfers die hier staan zijn alleen maar om het e.e.a. uit te leggen voor iemand die het niet helemaal begreep hoe wilde jij het uitleggen dan?DarkTemple schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:02:
[...]
Ja gek he, als je net zoveel belasting (al betaalde belasting) betaald als je minder loon hebt dan dat hogere loon.
Te betalen belasting = ((bruto loon -/- aftrekposten) * belastingtarief) -/- arbeidskorting -/- heffingskorting = (8257 * 0.33) -/- 111 -/- 2.074 = 540De_Bastaard schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:45:
Ik heb beide 'lonen' op mijn jaaropgave ingevuld, bij de een kom ik uit op €495,- en bij de ander op €318,-.
Even wat info over mij dan:
- 24 Jaar
- Thuiswonend
- Geen recht op Wajong etc.
- Geen speciale aftrekposten, mijn beleggingen zijn nog niet dermate groot dat ze voor de belasting interessant zijn
Ingehouden loonheffing: 59,-
Loon: 8257
Loon ZVW: 7702
Ingehouden ZVW bijdrage: 555
Verrekende arbeidskorting: 111
Te verrekenen = 540 -/- 59 = 490
Je zult dus circa €490 moeten bijbetalen.
Wanneer je een 'normale' baan hebt met een regelmatig salaris zonder aftrekposten zou bijbetalen normaliter niet voor moeten komen. Het lijkt er op alsof de salarisadministratie te weinig loonbelasting heeft afgedragen. Dit wordt met de aangifte gecorigeerd.
Dat is wel leuk dan, krijg ik dat zelf nog te horen van de belastingdienst als ik geen T-biljet zou 'submitten' ? Ik houdt het geld in ieder geval maar even achter de hand voor als de belastingdienst me 'n leuke brief stuurt. Moet ik dit overigens melden bij mijn werkgever? Het lijkt me dat er daar dan iets niet goed gaatargro schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:30:
[...]
Te betalen belasting = ((bruto loon -/- aftrekposten) * belastingtarief) -/- arbeidskorting -/- heffingskorting = (8257 * 0.33) -/- 111 -/- 2.074 = 540
Wanneer je een 'normale' baan hebt met een regelmatig salaris zonder aftrekposten zou bijbetalen normaliter niet voor moeten komen. Het lijkt er op alsof de salarisadministratie te weinig loonbelasting heeft afgedragen. Dit wordt met de aangifte gecorigeerd.
Loon loonheffing (=fiscale loon)MrAcid schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:20:
Ik heb nog geen jaaropgave gehad dus ik werk nog even met de cumulatieven die onderaan mijn loonstrook van december 2008 staan. Nou staat daar Loon SV en Loon loonheffing. Welke moet ik nou als totaal nemen om als loon in te voeren bij mijn inkomsten?
Loon ZVW is de grondslag waarover de bijdrage ZVW wordt berekend. Loon ZVW en de bijdrage ZVW vormen samen het fiscale loon.
[ Voor 15% gewijzigd door argro op 21-01-2009 11:50 ]
Mijn ziektekostenverzekering dekt brillen niet, ik heb dus geen eigen risico betaald. Mag ik dan wel het volledige bedrag aftrekken?Rudedadude schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:00:
Let op!
Worden de kosten vergoed? U kunt alleen dat deel aftrekken dat niet vergoed wordt. Het bedrag van het eigen risico is niet aftrekbaar.
Oftewel, je hebt gelijk, kosten gemaakt binnen het eigen risico kunnen niet opgegeven worden.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Al eens hier (Belastingaangifte 2008 - de BRIL gratis) gekeken?Mx. Alba schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:47:
[...]
Mijn ziektekostenverzekering dekt brillen niet, ik heb dus geen eigen risico betaald. Mag ik dan wel het volledige bedrag aftrekken?
Thanks. Achteraf dacht ik ook "wat stom dat ik die vraag gesteld had want ik wist het antwoord eigenlijk al"argro schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:52:
[...]
Al eens hier (Belastingaangifte 2008 - de BRIL gratis) gekeken?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Die berekening klopt niet. In de eerste schijf is het belastingtarief niet 33%, maar 2,45% inkomstenbelasting plus 31,15% premie volksverzekeringen (in totaal dus 33,60%).argro schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:30:
[...]
Te betalen belasting = ((bruto loon -/- aftrekposten) * belastingtarief) -/- arbeidskorting -/- heffingskorting = (8257 * 0.33) -/- 111 -/- 2.074 = 540
De te betalen inkomstenbelasting is dus:
(8257 * 2,45%) -/- 111 -/- 2.074 = -/- 1982,70
Je krijgt echter nooit méér aan heffingskortingen terug dan je aan belasting zou moeten betalen. Dat betekent in dit geval dat de te betalen inkomstenbelasting precies nul euro bedraagt.
Totaal te betalen: 0,00
Reeds betaald via werkgever: 59,00
Terug te ontvangen: 59,00
Het valt dus wel mee, je krijgt nog een paar tientjes terug.
De heffingskorting en de arbeidskorting zijn kortingen die je op je inkomstenbelasting en premie volksverzekering krijgt. De berekening klopt dus wel degelijk, behalve dat de berekening een beetje versimpeld (afgronde bedragen en percentages) is.tomatoman schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:10:
[...]
Die berekening klopt niet. In de eerste schijf is het belastingtarief niet 33%, maar 2,45% inkomstenbelasting plus 31,15% premie volksverzekeringen (in totaal dus 33,60%).
De te betalen inkomstenbelasting is dus:
(8257 * 2,45%) -/- 111 -/- 2.074 = -/- 1982,70
Je krijgt echter nooit méér aan heffingskortingen terug dan je aan belasting zou moeten betalen. Dat betekent in dit geval dat de te betalen inkomstenbelasting precies nul euro bedraagt.
Totaal te betalen: 0,00
Reeds betaald via werkgever: 59,00
Terug te ontvangen: 59,00
Het valt dus wel mee, je krijgt nog een paar tientjes terug.
Definitie van heffingskorting volgens de belastingdienst:
Definitie van gecombineerde inkomensheffing volgens de belastingdienst:Heffingskorting is een bedrag dat in mindering wordt gebracht op de gecombineerde inkomensheffing.
Mijn berekening klopt immers ook tamelijk goed met de uitkomst van het aangifteprogramma, dit in tegenstelling tot jouw versie.De gecombineerde inkomensheffing is het gezamenlijke bedrag, na toepassing van regelingen ter voorkoming van dubbele belasting, van de belasting over de belastbare inkomens uit de 3 boxen en de volgens artikel 10, lid 1 en 2 Wet financiering volksverzekeringen berekende premie voor de volksverzekeringen.
Ik mis in jouw berekening sowieso waar je de premie volksverzekering zou moeten betalen. In de eerste alinea splits je het percentage van 33,6% in twee losse percentages waarvan je met één verder rekent en de andere helemaal vergeet.
[ Voor 33% gewijzigd door argro op 21-01-2009 13:23 ]
Wacht gewoon de opgaaf van de gemeente af. Als de woning nog in aanbouw is, dan is die soms 0 (bijv. bij appartement, waar geen grond bij zit) of erg laag (bijv. kosten grond + 10% geschatte bouwsom volgens bouwvergunning). Het scheelt je een aardige slok als je die lage WOZ kan gebruiken. Zelfs als is het pand net klaar mag je nog een 'oude' WOZ gebruiken.Eboman schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:26:
iemand een tip welke WOZ waarde je het beste aan je woning kan hangen bij een nog in aanbouw zijnde woning waar nog geen WOZ op bepaald is, of mag je dan gewoon 0 invullen ?
Nothing is a problem once you've debugged the code
HRA is NIET aan de WOZ gekoppeld, HRA is een directe afgeleide van de betaalde hypotheekrente. Wel is zo als jij bijv. een WOZ hebt van 200.000, en een hypo van 400.000, dat dan de belastingdienst ff komt kijken of die 400.000 wel echt in je woning zit, en niet in een mooie mercedes.Goverman schreef op zondag 18 januari 2009 @ 00:12:
^^ Ik dacht dat HRA aan de WOZ-waarde was gekoppeld. (in mijn geval dus: 168.000 als eigen-woningschuld waar de rente van aftrekbaar is). Indien dat niet zo is, dan krijg ik nog meer terug... (ik ben voorzichtig geweest met de voorlopige teruggave).
Nothing is a problem once you've debugged the code
Niks bijzonders gedaan afgelopen jaar. WOZ beschikking en aanslag gemeentelijke belastingen is een gecombineerde brief en die had ik in januari 2008 al in huis. Jaaropgaaf van mijn werk had ik week twee al binnen. Verder wat dividendbelastng betaald, maar ondanks dat ik daar de jaaropgaaf niet nog niet van heb was dat een kwestie van optellen van aanslagen op de afschriften. Verder is de hypotheek volledig aflossingsvrij, dus daar is ook niks in veranderd ten opzichte van vorig jaar. En mijn vermogen is gemiddeld dit jaar ook niet hoog genoeg (toch nog een voordeeltje van de krediet crisis).
Krijg een leuk bedrag retour vanwege de HRA. Nu dus afwachten wanneer dat geldt komt en tot die tijd rente trekken bij de staat.
Nu mijn vraag... wat is de rente die je krijgt van de overheid.
[ Voor 4% gewijzigd door The - DDD op 23-01-2009 14:11 ]
http://www.belastingdiens...r/betalen/betalen-25.htmlThe - DDD schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 14:04:
Nu mijn vraag... wat is de rente die je krijgt van de overheid.
Momenteel 5,3%
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Kan me een artikel herinneren waarin stond dat ie op 5,75 stond.
Hmm, je hebt helemaal gelijk.argro schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:16:
[...]
De heffingskorting en de arbeidskorting zijn kortingen die je op je inkomstenbelasting en premie volksverzekering krijgt. De berekening klopt dus wel degelijk, behalve dat de berekening een beetje versimpeld (afgronde bedragen en percentages) is.
[...]
Klopt niet..DaRealRenzel schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 22:30:
[...]
Wacht gewoon de opgaaf van de gemeente af. Als de woning nog in aanbouw is, dan is die soms 0 (bijv. bij appartement, waar geen grond bij zit) of erg laag (bijv. kosten grond + 10% geschatte bouwsom volgens bouwvergunning). Het scheelt je een aardige slok als je die lage WOZ kan gebruiken. Zelfs als is het pand net klaar mag je nog een 'oude' WOZ gebruiken.
Zolang de nieuwbouwwoning niet je hoofdverblijf is hoef je geen WOZ-waarde in te vullen. Woon je er al wel (en is het dus je hoofdverblijf), dan moet je de geschatte waarde (=gelijk aan aankoopwaarde) opgeven. Ook al stuurt de gemeente een lage WOZ op (waarde van woning in aanbouw), deze mag je niet gebruiken.
U kunt dus niet de waarde overnemen van een WOZ-beschikking die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.
http://www.belastingdiens...it_werk_en_woning-58.html
[ Voor 14% gewijzigd door kavorka op 23-01-2009 15:31 ]
Ik betaal zelf geen zorgverzekering, maar ontvang wel elke maand zorgtoeslag van 57 euro.
Dit draag ik dan weer af aan mijn vader omdat die de verzekering betaalt.
Wat voor invloed heeft dit op mijn belastingopgave?
Dat jij het aan je vader geeft maakt niets uit. Jij hebt er recht op en het ontvangen. als je 'teveel' verdient hebt in 2008 en geen recht had op de 57 euro per maand, dan moet je het gaan terug betalen, maar als je student bent met een bijbaantje, dan zal dat wel meevallen.roger1984 schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 10:21:
Vraag over zorgtoeslag etc.
Ik betaal zelf geen zorgverzekering, maar ontvang wel elke maand zorgtoeslag van 57 euro.
Dit draag ik dan weer af aan mijn vader omdat die de verzekering betaalt.
Wat voor invloed heeft dit op mijn belastingopgave?
Vul gewoon je aangifte in en als je dan nog vragen of onduidelijkheden hebt, dan kan je het altijd vragen (Misschien weet je pa het ook wel?)
[ Voor 10% gewijzigd door Jaspertje op 24-01-2009 12:43 ]
In 2007 was het zo:
BronAftrekpost: ziektekosten en sociale premies
In de meeste gevallen betaal je een premie via je werkgever voor de zorgverzekeringswet. Op je jaaropgave(n) kun je terug vinden hoeveel dat is. Deze premie mag je gewoon aftrekken.
Maar in het aangifteprogramma van 2008 kan ik dit nergens terugvinden.
[ Voor 3% gewijzigd door JasperE op 25-01-2009 12:03 ]
De premie basisverzekering is in 2008 niet meer aftrekbaar. Daar staat tegenover dat de drempel verlaagd is.JasperE schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 18:27:
Is de "ingehouden bijdrage ZVW" op je loonstrookje nog aftrekbaar?
Ok ik snap als ik teveel betaalt heb, dan moet ik dat terug betalen. Maar heeft dit ook invloed op mijn verzamelinkomen? (het gene dat onderaan komt te staan bij het invullen van het belastingformulier)Jaspertje schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 12:42:
[...]
Dat jij het aan je vader geeft maakt niets uit. Jij hebt er recht op en het ontvangen. als je 'teveel' verdient hebt in 2008 en geen recht had op de 57 euro per maand, dan moet je het gaan terug betalen, maar als je student bent met een bijbaantje, dan zal dat wel meevallen.
Vul gewoon je aangifte in en als je dan nog vragen of onduidelijkheden hebt, dan kan je het altijd vragen (Misschien weet je pa het ook wel?)
Ik ben namelijk een student met een bijbaan, maar ben bang om over het maximale bijverdienen heen te gaan.
(had het aan me vader gevraagd, die wist het niet)
Nog 1 vraag over normbedragen, deze zijn voor 2008 zo rond de 183 euro per maand voor HBO. Ik heb in de maanden jan, feb en maart recht op studiefinanciering gehad. Nu las ik in het topic van vorig jaar dat dat juist gunstig is, omdat je dan minder hoeft af te trekken van het totale normbedrag.
Maar is het niet zo dat je alleen het normbedrag mag gebruiken voor de maanden dat je het RECHT op studiefinanciering had? Na maart 2008 liepen mijn 48 maanden stufie recht af, en ik ben daarna overgegaan op een € 0,00 lening met OV-kaart.
Als het voor het hele jaar:
€ 183,00 x 12 = € 2196,00 x 2 = € 4392,00
€ 4392,00 - ontvangen stufie - drempel = ongeveer € 3500,00 als aftrekpost
Dat impliceert dus (denk ik) dat er geen normbedragen gelden als je geen recht op stufi hebt en dan dus ook niet met die normbedragen mag rekenen.Voor iedere maand dat u studiefinanciering kreeg of er recht op had, geldt een normbedrag.
Ik heb toevallig ook alleen van jan t/m maart recht op stufi gehad. Voor deze drie maanden heb ik dus met het normbedrag gerekend (voorbeeldberekening wederom in de help te vinden bij "aftrek studiekosten hoger onderwijs"). De gemaakte studiekosten na deze periode heb ik bij het bedrag wat uit de normbedrag-berekening voor jan-maart kwam opgeteld.
[ Voor 5% gewijzigd door JasperE op 25-01-2009 12:03 ]
je mag als je geen stufi krijgt aftrekken:
12x het normbedrag - stufi - drempel
als je kosten hoger zijn dan het normbedrag dan reken je met 2x normbedrag je krijgt dan:
2x normbedrag - 1x normbedrag - stufi - drempel
als je studiekosten tussen 1 en 2x normbedrag zitten dan zijn deze niet aftrekbaar
edit: ze zijn aftrekbaar volgens het eerder genoemde: 12x normbedrag - stufi - drempel
zie ook
http://download.belasting...suitgaven_ib2661t82fd.pdf
@roger1984: 12xnorm - stufi - drempel = veel minder....
Je mag trouwens altijd met het normbedrag werken, vaak zal dit voor studenten ook iets beter uitpakken dan alles optellen (en het is veel makkelijker)
[ Voor 19% gewijzigd door drfrisbee op 25-01-2009 12:22 ]
Waar baseer je die twee uitspraken op? In de PDF die je post staatdrfrisbee schreef op zondag 25 januari 2009 @ 12:13:
stufi:
je mag als je geen stufi krijgt aftrekken:
12x het normbedrag - stufi - drempel
...
Je mag trouwens altijd met het normbedrag werken, vaak zal dit voor studenten ook iets beter uitpakken dan alles optellen (en het is veel makkelijker)
Ik zie nergens staan dat het normbedrag ook geldig is als je geen stufi krijgt of daar nog recht op hebt.Voor iedere maand dat u studiefinanciering kreeg of recht had op
studiefinanciering, geldt een normbedrag.
Ik hoop dat je gelijk hebt (pakt voor mij voordelig uit) maar kan het nergens terugvinden.
[ Voor 7% gewijzigd door JasperE op 25-01-2009 12:46 ]
Verwijderd
Voordelig? Ik vind dat normbedrag aardig scherp; collegeld per maand + boek + beetje printen = vrij snel over dat normbedrag. Ik zit altijd precies tussen de 1x en 2x normbedrag.JasperE schreef op zondag 25 januari 2009 @ 12:45:
Ik hoop dat je gelijk hebt (pakt voor mij voordelig uit) maar kan het nergens terugvinden.

Ik ben er ook vanuit gegaan dat die normbedragen te gebruiken zijn over de maanden dat ik geen prestatiebeurs meer ontvang. Stond er niet ergens het criterium "recht hebben op stufi"? Overigens lijkt het mij vrij sterk dat de BD haar eigen normbedrag als "onrealistisch" gaat bestempelen mocht jij het gebruiken bij de studiekostenaftrek.

Voordelig? Ik vind dat normbedrag aardig scherp; collegeld per maand + boek + beetje printen = vrij snel over dat normbedrag. Ik zit altijd precies tussen de 1x en 2x normbedrag.
Dan heb je toch en redelijk grote aftrekpost? Inderdaad minder dan je werkelijke kostenZijn de herrekende studiekosten over deze periode lager dan 2-maal het totaal van de normbedragen? Dan mag u het totale normbedrag aftrekken
Kan je de afschrijving op een computer dan nog bij dit normbedragenverhaal optellen? Of valt dat dan al onder het normbedrag? (Die laatste toch?)
[ Voor 70% gewijzigd door JasperE op 25-01-2009 14:22 ]
Ter aanvulling op deze reactie: in het aangifteprogramma is ruimte voor deze speciale situatie. Je vult dan de WOZ-waarde in en geeft aan dat die woning niet je hoofdverblijf is (wegens aanstaande verkoop of omdat de woning nog in aanbouw is). Het aangifteprogramma stelt het eigenwoningforfait voor deze woning dan automatisch op nul.kavorka schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:28:
[...]
Klopt niet..
Zolang de nieuwbouwwoning niet je hoofdverblijf is hoef je geen WOZ-waarde in te vullen. Woon je er al wel (en is het dus je hoofdverblijf), dan moet je de geschatte waarde (=gelijk aan aankoopwaarde) opgeven. Ook al stuurt de gemeente een lage WOZ op (waarde van woning in aanbouw), deze mag je niet gebruiken.
U kunt dus niet de waarde overnemen van een WOZ-beschikking die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.
http://www.belastingdiens...it_werk_en_woning-58.html
Tip voor als je naar de nieuwe woning gaat verhuizen: geef bij de burgerlijke stand als verhuisdatum niet de eerste van de maand op, maar een dag die later in de maand valt (bijvoorbeeld 2 april). Eigenwoningforfait betaal je namelijk per hele maand. Als je op 2 april verhuist hoef je voor de maand april geen eigenwoningforfait voor de nieuwe woning te betalen.
Het normbedrag vervangt alle uitgaven, dus ook de eventuele afschrijving van een computer. Het zou onlogisch zijn wanneer allerlei kosten zoals collegegeld, boeken et cetera wel onder het normbedrag zouden vallen maar de afschrijving van een computer niet.JasperE schreef op zondag 25 januari 2009 @ 14:00:
Kan je de afschrijving op een computer dan nog bij dit normbedragenverhaal optellen? Of valt dat dan al onder het normbedrag? (Die laatste toch?)
Er wordt om de eigenwoningschuld gevraagd zoals deze bestond op 31-12-'08, hoe moet ik deze weten?
Ik neem aan dat dit neerkomt op de hypotheek - dat wat reeds afgelost is? is het de bedoeling dat ik dit zelf ga berekenen? of moet ik hier nog een overzicht van krijgen
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Maar valt het onder loonheffing tijdens het invullen van mijn belasting? Of is loonheffing alleen "loonbelasting/premie zorgverzekering"?
zie ook:
http://www.belastingdienst.nl/variabel/zorgverzekeringswet/
dus ja, je moet hierover belasting betalen en nee, het is niet aftrekbaar.
Ik heb mijn jaaropgaaf gehad. En had eigenlijk verwacht niks terug te kunnen krijgen, maar blijkt dat er toch een aanzienlijk bedrag is ingehouden.
Loon voor LH: 5000 euro
Ingehouden loonheffing: 800 euro
Loonheffingskorting toepassen: ja.
Houdt dit in dat ik 800 euro terug zal krijgen?
En ik heb dat jaar ook nog een ander baantje gehad en 2000 euro verdiend. Heeft dit gevolgen voor de hoogte van mijn toeslag? Wat is het drempelbedrag van 'het volle bedrag terugkrijgen' of 'een deel terugkrijgen'?
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Wat ik vrees is dat dit nu zo blijkt te zijn, en dat er aan het einde van het jaar ineens een groot deel terugbetaald moet worden.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Huh? Dit klopt niet. Als je een hogere WOZ-waarde dan werkelijk hebt opgegeven bij de aanvraag voor de voorlopige teruggaaf, heb je juist minder HRA geclaimd. Immers de WOZ-waarde bepaalt de hoogte van het eigenwoningforfait, dus betekent een hogere WOZ-waarde een hogere eigenwoningforfait. Van het forfait trekt je de betaalde hypotheekrente af, waarna je je aftrekpost hebt. Als je dus een hogere forfait hebt door die hogere WOZ-waarde, hou je onder de streep minder over als aftrek post. Je krijgt dan dus te weining terug bij je voorlopige teruggaaf. Bij de definitieve aangifte zal je dus nog wat extra in aftrek kunnen nemen.tomatoman schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:39:
[...]
Je moet opgeven hoeveel je daadwerkelijk aan hypotheekrente hebt betaald in 2008. Stel dat je in december 2008 alvast de hypotheekrente voor januari 2009 hebt overgemaakt, dan tel je dat dus bij de totale hypotheekrente die je in 2008 hebt betaald.
[...]
Als de WOZ-waarde lager is, is het eigenwoningforfait lager. Over het eigenwoningforfait betaal je in box 1 inkomstenbelasting. Een lagere WOZ-waarde resulteert daardoor in een lagere inkomstenbelasting.
Met je voorlopige teruggaaf loop je alvast vooruit op het bedrag dat je aan het eind van het jaar denkt terug te krijgen. Als de WOZ-waarde te hoog is opgegeven, heb je dus - een beetje - te veel geld ontvangen via de voorlopige teruggaaf. Via je belastingaangifte wordt dat netjes verrekend: je krijgt een beetje minder terug of je moet een beetje meer bijbetalen.
Met 2000 euro verschil in de WOZ-waarde zal dat overigens maar 11 euro verschil maken in het eigenwoningforfait (0,55% van de WOZ-waarde indien die hoger is als € 75.000)
Overigens was Goverman al beantwoordt
Interessant.Wilke schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:19:
[...]
Dit is volstrekt onjuist. Het eigen risico wordt verdeeld in "verplicht eigen risico" (die 150 euro) en "vrijwillig eigen risico" (alles daarboven). Slechts het deel dat onder het verplicht eigen risico valt is niet aftrekbaar in 2008.
Want dan lijkt het me best de moeite waard om een hoger eigen risico te nemen.
Je hebt dan sowieso een lagere premie, én je kan alle kosten boven die 150 euro aftrekken.
Klopt dit over 2008? En hoe zit dit in 2009?
Een ander vraagje, maar ik kan er helemaal abuis over zijn.
Ik meende ooit gelezen te hebben dat je rente over schulden ook af kan trekken, klopt dat?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Voor het eerste gedeelte van je vraag: in 2009 is dat niet meer mogelijk. Alle kosten die onder je eigen risico vallen (vast of vrijwillig) zijn niet aftrekbaar.anandus schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 13:15:
[...]
Interessant.
Want dan lijkt het me best de moeite waard om een hoger eigen risico te nemen.
Je hebt dan sowieso een lagere premie, én je kan alle kosten boven die 150 euro aftrekken.
Klopt dit over 2008? En hoe zit dit in 2009?
Ik meende ooit gelezen te hebben dat je rente over schulden ook af kan trekken, klopt dat?
Ja, dat mag. Betaalde hypotheekrente voor je eigen woning mag je aftrekken in box 1. Rente betaalt voor andere schuden mag je aftrekken in box 3 (maar alleen als je ook belasting betaalt in box3)anandus schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 13:15:
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Nee. Een consumptief krediet is niet aftrekbaar. D.w.z. de rente die je betaalt voor een lening die niet wordt gebruikt voor verbetering/verbouwing van een woning maar bijv. voor de aanschaf van een auto is niet aftrekbaar.ari3 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 00:42:
[...]
Ja, dat mag. Betaalde hypotheekrente voor je eigen woning mag je aftrekken in box 1. Rente betaalt voor andere schuden mag je aftrekken in box 3 (maar alleen als je ook belasting betaalt in box3)
ARME AOW’er
Oeps, ja natuurlijk. Ik bedoelde dat je de schuld voor consumptief krediet mag verrekenen met je vermogen in box 3. De rente over een dergelijke schuld is inderdaad niet aftrekbaar.Guardian Angel schreef op zondag 01 februari 2009 @ 01:08:
[...]
Nee. Een consumptief krediet is niet aftrekbaar. D.w.z. de rente die je betaalt voor een lening die niet wordt gebruikt voor verbetering/verbouwing van een woning maar bijv. voor de aanschaf van een auto is niet aftrekbaar.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Verwijderd
Als je bij het 2e bedrijf geen rekening is gehouden met de arbeidskorting dan kan het best zo zijn dat je dat zoveel terug krijgt.JaWSnl schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 12:25:
Ik ben eigenlijk bang dat dat niet klopt... ik heb die 2000 euro van het andere bedrijf erbij gezet, kom nu op 6900 euro, en er staat dat ik ruim 1000 euro terugkrijg.
Wat ik vrees is dat dit nu zo blijkt te zijn, en dat er aan het einde van het jaar ineens een groot deel terugbetaald moet worden.
Zoals al eerder werd gezegd, jaaropgaaf afwachten en invullen. Dan weet je het vanzelf. Als je de jaaropgaaf cijfers van beide bedrijven gebruikt en verder geen gekke aftrekposten hebt dan kun je ervan uitgaan dat het te ontvangen bedrag goed is.
ik heb vorig jaar een door de Belastingdienst toegestuurde aangifte-biljet ingevuld voor aangifte over 2007. Tevens heb ik vorig jaar daar een voorlopige aanslag over gehad. Helaas viel dit ietwat nadelig voor mij omdat ik EURO 100,- moest betalen. Hier had ik voor de rest niets achter gezocht wat een beetje nalatig was. Ik heb dit naderhand tóch nog even gecontroleerd door diezelfde gegevens in het aangifte programma in te vullen. Toen kwam ik tot de ontdekking dat de berekening van het te betalen bedrag EURO 0,- en dat ik zelfs ~EURO 100,- toe krijg!
Uiteraard is er iets mis gegaan bij de voorlopige aanslag en die fout wordt ook doorberekend naar de andere jaren gezien ik EURO 97,- over 2008 moet betalen en nu ook al bericht hebt gekregen dat ik EURO 190,- over 2009 moet betalen. Ook 2008 heb ik, nu ik in het bezit ben van mijn jaaropgave, online gecontroleerd en ook deze komt uit op EURO 0,-.
Nu is mijn vraag of ik het beste kan wachten op een definitieve aanslag over 2007 in de hoop dat het door de controle van de Belastingdienst rechtgetrokken wordt? Of indien het nog steeds fout staat bezwaar maken. Ik kan er niet echt wijs uit worden of ik nu wél of niet zomaar wijzigingen door kan sturen en / of ik zonder bericht van de Belastingdienst aangiften door kan sturen d.m.v. het programma. Mocht iemand mij hierover kunnen informeren dan ben ik diegene zeer dankbaar. Ik ga het geheel sowieso voorleggen over de telefoon alleen wil ik eerst zelf even wat informatie inwinnen.
Alvast bedankt.
Het is eigenlijk best jammer dat zo'n aangifte maar 1 keer per jaar is. Ik vind het altijd wel leuk. beetje puzzelen hier, beetje puzzelen daar, etc.
Verwijderd
Je kan tot 5 jaar terug vragen, afaik.Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:39:
Ik moet me hier ook maar eens goed op gaan storten, door problemen met inschrijven in de gemeente heb ik al sinds ik mijn huis heb gekocht, geen belastinggeld kunnen terugvragen, maar ik betaal hypotheek, heb dus mijn huis gekocht en nog nooit een cent terug gezien en je schijnt daar aardig wat voor terug te kunnen krijgen. Nu ben ik alleen echt totaal niet goed in dit soort zaken dus dat wordt nog flink puzzelen.
Maar misschien is het de moeite om een boekhouder in de arm te nemen?
Over 2008 heb ik en half jaar gewerkt :+-17.000 verdiend.
Mijn vriendin heeft +- 3.000 verdiend (in het buitenland)
Dit jaar doen we voor het eerst aangifte als fiscaal partners
Als ik deze gegevens invul dan komt er het volgende uit:
Ik krijg 2200 terug
Mijn vriendin 1800
Kan dit kloppen?
Ik hoorde dat dit bedrag voor mij zo hoog ik omdat ik in juli met mijn baan ben begonnen en daardoor te veel belasting heb betaald en dat het bedrag van mijn vriendin zo hoog is door de algemene heffingkorting.
[ Voor 6% gewijzigd door funk-e op 02-02-2009 14:24 ]
...less is more
Verwijderd
Beide geen Loonheffingskorting laten toepassen? Dan zou het idd best kunnen kloppen.funk-e schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:04:
ik woon >2 jaar samen met mijn vriendin.
Ik krijg 2200 terug
Mijn vriendin 1800
Kan dit kloppen?
Ik hoorde dat dit bedrag voor mij zo hoog ik omdat ik in juli met mijn baan ben begonnen en daardoor te veel belasting heb betaald en dat het bedrag van mijn vriendin zo hoog is door de algemene heffingkorting.
Kan dit kloppen?
Ik heb wel loonheffingskorting laten toepassen.Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:13:
[...]
Beide geen Loonheffingskorting laten toepassen? Dan zou het idd best kunnen kloppen.
Mijn vriendin niet, aangezien ze loon heeft gehad uit het buitenland (contant) Het is toch raar dat ze dan niets hoeft te betalen? Of komt dat omdat het bedrag zo laag is?
...less is more
Dat kan wel kloppen hoor, Je vriendin kan namelijk haar heffingskorting niet gebruiken bij haarzelf maar wel bij jou, maar omdat de algemene heffingskorting per persoon is, krijgt zei het geld en niet jij. Jou werkgever kan teveel belasting betaald hebben (Zij gaan namelijk uit van een heel jaar werken en niet van en half jaar) waardoor jij ook zoveel terug krijgtfunk-e schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:04:
ik woon >2 jaar samen met mijn vriendin.
Ik krijg 2200 terug
Mijn vriendin 1800
Kan dit kloppen?
Maar kun je dit verder toelichten:
Wat zou er dan voor een vol jaar aan mij doorbelast zijn? ik krijg toch ook maar een half jaar loon?Jaspertje schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:34:
[...]
Jou werkgever kan teveel belasting betaald hebben (Zij gaan namelijk uit van een heel jaar werken en niet van en half jaar) waardoor jij ook zoveel terug krijgt
...less is more
Heeft voornamelijk met de heffingskorting te maken. Wanneer jij maandelijks uitbetaald krijgt dan wordt maandelijks 1/12 van de totale heffingskorting verrekend. Wanneer jij maar een half jaar werkt is 6/12 van de heffingskorting niet verrekend, je werkte immers in 6 van de 12 maanden niet. Bij de aangifte wordt de gehele heffingskorting verrekend, dit levert doorgaans een extra teruggave op. Het is voor werkgevers ondoenlijk om die ongebruikte heffingskorting uit de maanden dat je niet werkte direct te verrekenen, vandaar dat dat pas bij de aangifte gebeurt.funk-e schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:51:
Hmm, klink aannemelijk
[...]
Wat zou er dan voor een vol jaar aan mij doorbelast zijn? ik krijg toch ook maar een half jaar loon?
[ Voor 4% gewijzigd door argro op 02-02-2009 15:03 ]
In Nederland hebben we een progresief belastingstelsen, hoe meer je verdient hoe meer belasting je betaald. je werkgever gaat (automatisch) uit van hoeveel je per jaar verdient en draagt daar belasting over af. hierdoor betaal je meer belasting dan nodig is omdat je minder belasting hoeft te betalen (2x17000 euro = niet evenveel belasting als 1x 34000)funk-e schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:51:
Hmm, klink aannemelijk
[...]
Wat zou er dan voor een vol jaar aan mij doorbelast zijn? ik krijg toch ook maar een half jaar loon?
Jaspertje schreef op maandag 02 februari 2009 @ 15:30:
[...]
In Nederland hebben we een progresief belastingstelsen, hoe meer je verdient hoe meer belasting je betaald. je werkgever gaat (automatisch) uit van hoeveel je per jaar verdient en draagt daar belasting over af. hierdoor betaal je meer belasting dan nodig is omdat je minder belasting hoeft te betalen (2x17000 euro = niet evenveel belasting als 1x 34000)
Dank jullie, dit is duidelijk.argro schreef op maandag 02 februari 2009 @ 15:02:
[...]
Heeft voornamelijk met de heffingskorting te maken. Wanneer jij maandelijks uitbetaald krijgt dan wordt maandelijks 1/12 van de totale heffingskorting verrekend. Wanneer jij maar een half jaar werkt is 6/12 van de heffingskorting niet verrekend, je werkte immers in 6 van de 12 maanden niet. Bij de aangifte wordt de gehele heffingskorting verrekend, dit levert doorgaans een extra teruggave op. Het is voor werkgevers ondoenlijk om die ongebruikte heffingskorting uit de maanden dat je niet werkte direct te verrekenen, vandaar dat dat pas bij de aangifte gebeurt.
Nog een laatste vraag over het buitenland.
Mijn vriendin heeft dus +- 3.000 euro in het buitenland verdiend.
Hier heeft ze dus helemaal geen belasting over betaald.
Waarom hoef je daar geen belasting over te betalen? Tot welk bedrag geldt dit?
Ik kan hier niets over vinden op de belastingdienst-site.
...less is more
Verwijderd
Dat heb ik ook begrepen en 5 jaar geleden is precies wanneer ik mijn huis heb gekocht. Ik denk dat het inderdaad wel raadzaam gaat zijn om dit door een boekhouder te laten bekijken, ik haal er zelf vast niet uit wat er in zit.anandus schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:40:
[...]
Je kan tot 5 jaar terug vragen, afaik.
Maar misschien is het de moeite om een boekhouder in de arm te nemen?
Op het moment dat je al een voorlopige aanslag hebt gehad kan je niet meer een gewijzigde aanslag insturen, die wordt niet meer meegenomen (daar ben ik zelf eind vorig jaar achtergekomen). In dat geval kan je volgens mij het beste wachten tot je idd de definitieve aansalg binnenkrijgt (waarvan je niet direct hoeft te verwachten dat ze het zullen corrigeren, als het iets is dat ze alleen kunnen opmaken uit jouw aangifte) en daartegen bezwaar maken.ndsc schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:22:
Beste mede-tweakers,
ik heb vorig jaar een door de Belastingdienst toegestuurde aangifte-biljet ingevuld voor aangifte over 2007. Tevens heb ik vorig jaar daar een voorlopige aanslag over gehad. Helaas viel dit ietwat nadelig voor mij omdat ik EURO 100,- moest betalen. Hier had ik voor de rest niets achter gezocht wat een beetje nalatig was. Ik heb dit naderhand tóch nog even gecontroleerd door diezelfde gegevens in het aangifte programma in te vullen. Toen kwam ik tot de ontdekking dat de berekening van het te betalen bedrag EURO 0,- en dat ik zelfs ~EURO 100,- toe krijg!
Uiteraard is er iets mis gegaan bij de voorlopige aanslag en die fout wordt ook doorberekend naar de andere jaren gezien ik EURO 97,- over 2008 moet betalen en nu ook al bericht hebt gekregen dat ik EURO 190,- over 2009 moet betalen. Ook 2008 heb ik, nu ik in het bezit ben van mijn jaaropgave, online gecontroleerd en ook deze komt uit op EURO 0,-.
Nu is mijn vraag of ik het beste kan wachten op een definitieve aanslag over 2007 in de hoop dat het door de controle van de Belastingdienst rechtgetrokken wordt? Of indien het nog steeds fout staat bezwaar maken. Ik kan er niet echt wijs uit worden of ik nu wél of niet zomaar wijzigingen door kan sturen en / of ik zonder bericht van de Belastingdienst aangiften door kan sturen d.m.v. het programma. Mocht iemand mij hierover kunnen informeren dan ben ik diegene zeer dankbaar. Ik ga het geheel sowieso voorleggen over de telefoon alleen wil ik eerst zelf even wat informatie inwinnen.
Je stelt niet dat je al een voorlopige aanslag over 2008 hebt gehad, dus die aangifte kun je volgens mij nog gewoon via het programma wijzigen. Hetzelfde geldt voor je voorlopige aanslag over 2009: je kunt gewoon het programma voor de voorlopige aanslag over 2009 downloaden en de correctie doorgeven. Dit wordt dan over de komende maanden weer rechtgetrokken.
Voor 2008 heb ik niets ingevult, wél de aanslag gekregen. Ze hebben mijn jaarsalaris van 2007 meegenomen naar 2008 en nu ook 2009. Ik zie dat 2009 inderdaad makkelijk te veranderen is. Ik vind het vreemd dat ik nog steeds geen definitieve aanslag heb gehad over 2007. Is het een mogelijk dat het zo lang duurt of moet ik vrezen dat mijn post ergens is verdwenen? Aangezien ik nog geen aangifte heb gedaan over 2008 maar wel een aanslag heb gehad kan ik dan alsnog aangifte doen?Rudedadude schreef op maandag 02 februari 2009 @ 21:24:
[...]
Op het moment dat je al een voorlopige aanslag hebt gehad kan je niet meer een gewijzigde aanslag insturen, die wordt niet meer meegenomen (daar ben ik zelf eind vorig jaar achtergekomen). In dat geval kan je volgens mij het beste wachten tot je idd de definitieve aansalg binnenkrijgt (waarvan je niet direct hoeft te verwachten dat ze het zullen corrigeren, als het iets is dat ze alleen kunnen opmaken uit jouw aangifte) en daartegen bezwaar maken.
Je stelt niet dat je al een voorlopige aanslag over 2008 hebt gehad, dus die aangifte kun je volgens mij nog gewoon via het programma wijzigen. Hetzelfde geldt voor je voorlopige aanslag over 2009: je kunt gewoon het programma voor de voorlopige aanslag over 2009 downloaden en de correctie doorgeven. Dit wordt dan over de komende maanden weer rechtgetrokken.
Verwijderd
zijn dit nog onbelaste inkomsten uit overige werkzaamheden of reeds belast inkomen ? Is dat laatste het geval, vergeet dan niet naast je loon, ook weer de andere zaken als arbeidskorting en ingehouden loonbelasting/premie in te vullen.JaWSnl schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 12:25:
Ik ben eigenlijk bang dat dat niet klopt... ik heb die 2000 euro van het andere bedrijf erbij gezet, kom nu op 6900 euro, en er staat dat ik ruim 1000 euro terugkrijg.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 12:00 ]
Verwijderd
Kan ik dit nog indienen om alsnog dit verschil te ontvangen ?
[aanvulling] Via de site van de belastingdienst;
... enfin, nu uitzoeken hoe dit te doenCorrectiemogelijkheden
Voor een te laat ingediende aangifte bestaat geen mogelijkheid tot herstel. De verzuimboete is juist bedoeld als prikkel om een aangifte op tijd te doen. Voor een onjuiste aangifte bestaat wel een herstelmogelijkheid.
Mocht u erachter komen dat u een onjuiste aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting hebt gedaan, of u wist dit al wel maar u wilt alsnog een juiste aangifte doen, dan is dit mogelijk. U krijgt geen vergrijpboete als u deze vrijwillige verbetering en tijdig doet.
Voor een onjuiste aangifte van de loonheffingen bestaat de mogelijkheid een correctiebericht te sturen. Hoe u dat moet doen en welke boetes dan gelden leest u in hoofdstuk 11 van het Handboek Loonheffingen.
[aanvulling 2] Gebeld met belastingdienst. Binnen 5 jaar (na definitieve aanslag) kunnen correcties schriftelijk worden opgegeven bij het regiokantoor. Zal in veel gevallen gehonoreerd worden , aldus de vriendelijke medewerker
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 12:54 ]
Dit topic is gesloten.