Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:
  • 123.442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 21:06
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/2.png
Het is weer zover, een nieuw jaar, een nieuwe belastingaangifte.
Voor 1 april 2008 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomensbelasting gedaan hebben. Doe je het op tijd dan kan je je geld in juni/juli verwachten. In dit topic verzamelen we tips en trucs om deze aangifte op een zo gunstig mogelijke manier in te vullen.

Iedereen die verwacht dat hij/zij meer dan €13,- terug krijgt van de Belastingdienst kan aangifte doen. Dit is overigens mogelijk tot 31 december 2012. Je kan op twee manieren aangifte doen: elektronisch met het aangifte programma of op papier met de bekende biljetten. Hierbij moet wel gezegd worden dat elektronisch aangifte doen enkele voordelen heeft:
• het programma maakt geen onderscheid tussen de verschillende biljetten. Het kijkt wat je invult en laat dan de vragen zien die van toepassing zijn.
• het programma voert automatisch de berekeningen uit en controleert gedeeltelijk wat je invult, de kans op het maken van fouten neemt zo af.
• het programma bevat een uitgebreide help-functie waar je veel informatie over de verschillende rubrieken kan vinden.
• daarnaast kan het programma gegevens van voorgaande jaren overnemen en bespaart je zo weer wat invulwerk.
• en natuurlijk als laatste punt, het is elektronisch. Je verstuurt je aangifte via internet en kan dus lekker warm binnen blijven zitten.
Zo, genoeg reclame voor het programma. Nu verder met de TS.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/3.png
Ook voorgaande jaren liep er een topic over de belastingaangifte met handige tips. Let er wel op dat de wet- en regelgeving bijna elk jaar wijzigt. Het kan dus maar zo zijn dat tips (helaas) niet meer juist zijn.
Belastingdienst 2006 (aangifte)
Aangifte 2005 - Tips en Trucs

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/4.png
Informatie over het aftrekken van studiekosten:Let op!
In de loop van 2007 wijzigen de regels voor het berekenen van de
aftrek voor studies die onder de Wet studiefinanciering 2000 vallen.
Zodra de nieuwe regels bekend zijn, worden ze opgenomen in deze
aanvullende toelichting.

Informatie voor bezitters van een eigen huis:Informatie over de Buitengewone uitgaven:Forum met vele bespaartips en handige tips voor het invullen van de aangifte:Ik ben nog bezig met het inventariseren van de vorige 2 topics om de meest gestelde vragen eruit te halen...

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/5.png
De Belastingdienst is natuurlijk de instantie die je antwoord kan geven op je vraag.
Ze zijn op de volgende manieren te bereiken:
Belastingtelefoon: 0800-0543 Bereikbaar van ma t/m do van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Belastingkantoren: Klik hier voor de adressen, geopend op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/6.PNG
Belastingdienst
Nibud

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/7.png
Vergeet niet bij je antwoord even een bronvermelding te zetten. Vaak wordt een paar posts later gevraagd waar iemand het antwoord vandaan had. Verder het verzoek aan iedereen om vooral ontopic te blijven. Zo kunnen we de komende maanden mooi wat tips en trucs uitwisselen.
Mocht je nog aanvullingen of op/aanmerkingen voor de TS hebben, stuur dan een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/dm.gif naar mij. Zo houden we het topic schoon. Nogmaals, check alle regelingen zelf voordat je ze overneemt!

[ Voor 10% gewijzigd door Niek_ op 03-02-2008 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 17:45

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Heb over 3 weken al een afspraak staat met m;n accountant, eerst boekjaar 2007 van m;n bedrijf afsluiten en dan kort daarna mijn inkomstenbelasting erachteraan! :)

Weet een van jullie trouwens of je automatisch toeslagpartners bent als je fiscaal partners bent?

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:19

Sick Nick

Drop the top!

Dat ben je niet automatisch, als je dat wilt moet je dat bij de aanvraag van je toeslagen apart aangeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Tja, echt veel tips zijn er niet te geven....

Voor de mensen die nog niet hun jaaropgaaf hebben :

Pak je loonstrook van december 2007, kijk naar je fiscale loon :)

Let trouwens goed op bij je ziektekosten aftrek (23 euro apotheek etc..) vanwege je ziekenfondswet, die kan je ook aftrekken.

Ik heb al berekend dat over 2007 (thuiswonend) ik, door mijn hoge pensioen, flink wat centjes terug kan verwachten...
Moet alleen even opzoek naar mijn digid code :?

2008 wordt ook een leuk jaar, net een huis gekocht :P 15 januari de sleutel :P

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Volgens mij klopt dat niet sick nick.
Je bent automatisch toeslagpartner als je fiscaal partner bent. Anders kan je met fiscaal partnerschap voor je partner 2000 euro heffingskorting binnenhalen als de ander niet werkt en dan kan je partner zelfstandig nog de volle mep zorgtoeslag opeisen ook al verdien je over de gezinstoeslaggrens van 42.000 euro alleen. Dat zou wel mooi zijn geweest, helaas gaat die vlieger niet op...

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 84746 op 02-01-2008 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:19

Sick Nick

Drop the top!

Je hebt gelijk:

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/

Invullen geeft dit:

De medebewoner die ook uw fiscale partner is, is uw toeslagpartner.

Maar volgens mij moet je dat dan wel apart aangeven bij het aanvragen van je toeslagen, dat vult ie niet automatisch in. Vul je dat niet in zal je waarschijnlijk achteraf wel een mooie naheffing krijgen denk ik aangezien het altijd een voorlopige toeslag is gedurende het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ik mag door laksheid straks ook een mooie naheffing betalen..

@hieronder, er staan 3 links in de ts hierover

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 84746 op 02-01-2008 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ik heb een vraagje over mijn laptop. Ik ben student aan een erkende HBO studie en daarvoor heb ik, verplicht zelfs, een laptop moeten kopen. Hoe groot is het percentage dat ik daarvan mag aftrekken, volgens mij niet het volledige bedrag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:45
KatirZan schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:42:
Gaat niet op als je zoals ik in 2007 van baan bent veranderd.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Dan tel je de cumulatieven van beide werkgevers bij elkaar op ;)

Tip: voor mensen die dit jaar voor het eerst fulltime gaan werken (zoals ik) zet tijdig je zorgtoeslag stop! De grens ligt al op 26.000 p/jaar (of 42.000 p/j gezinsinkomen).

[ Voor 58% gewijzigd door Wacky op 02-01-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48
DaannO schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:57:
Ik heb een vraagje over mijn laptop. Ik ben student aan een erkende HBO studie en daarvoor heb ik, verplicht zelfs, een laptop moeten kopen. Hoe groot is het percentage dat ik daarvan mag aftrekken, volgens mij niet het volledige bedrag :?
Afhankelijk van hoeveel je het voor school gebruikt:
waarde - 10% (restwaarde) / 3 (afschrijvingsjaren) = bedrag per jaar

voorbeeld:
Laptop à € 2.000, volledig gebruik voor studie (100% uiteraard ;))
restwaarde: € 200
Afschrijving voor dit jaar: € 600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Zorg schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:04:
[...]

Afhankelijk van hoeveel je het voor school gebruikt:
waarde - 10% (restwaarde) / 3 (afschrijvingsjaren) = bedrag per jaar

voorbeeld:
Laptop à € 2.000, volledig gebruik voor studie (100% uiteraard ;))
restwaarde: € 200
Afschrijving voor dit jaar: € 600
Het is 100% voor school, het is een ict studie. Mn laptop was 1570 en in september gekocht. Dus hoe berken je dat dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:15

KhaZ

Alfa Romeo

DaannO schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:37:
[...]

Het is 100% voor school, het is een ict studie. Mn laptop was 1570 en in september gekocht. Dus hoe berken je dat dan :?
10% van 1570 afhalen, daarna delen door 3. Dit mag je over 2007 aftrekken, niet meer (m.b.t. de laptop).

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Duidelijk, dank :)

471 ;)

[ Voor 21% gewijzigd door DaannO op 02-01-2008 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Moet je niet rekenign houden met het feit dat de laptop maar 3 maanden is gebruikt? Dan zou het namelijk neerkomen op 1/4 * 471 = 117,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb mijn 2 loonstroken (2 banen) van december nog niet binnen maar ik kan het wel voor 90% inschatten. Kan ik dan de aangifte eigenlijk al gewoon invullen op basis van mijn schatting? Dit aangezien ik het geld snel heel goed kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-07 22:57
Ook ik heb een vraag omtrent de aangifte 2007. Momenteel studeer ik aann een universiteit, na vier jaar een HBO-opleiding gevolgd te hebben. Studiefinanciering heb ik geheel 2007 niet meer ontvangen, echter bezit ik wel een OV-kaart door middel van een zogenaamde 'nullening'.

Mijn vraag is hoeveel studiekosten ik af mag trekken. Het volledige bedrag (gemaakte kosten) of een gedeelte gebaseerd op de normbedragen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Blueone schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:32:
Ik heb mijn 2 loonstroken (2 banen) van december nog niet binnen maar ik kan het wel voor 90% inschatten. Kan ik dan de aangifte eigenlijk al gewoon invullen op basis van mijn schatting?
Nee.
Dit aangezien ik het geld snel heel goed kan gebruiken
Zelfs al had je nu al de loonstroken, een ingevulde aangifte kan nog tot 1 april gewijzigd worden en wordt daardoor niet eerder verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 12:55

Rudedadude

Maybe we were born to run

Jewie schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:35:
Ook ik heb een vraag omtrent de aangifte 2007. Momenteel studeer ik aann een universiteit, na vier jaar een HBO-opleiding gevolgd te hebben. Studiefinanciering heb ik geheel 2007 niet meer ontvangen, echter bezit ik wel een OV-kaart door middel van een zogenaamde 'nullening'.

Mijn vraag is hoeveel studiekosten ik af mag trekken. Het volledige bedrag (gemaakte kosten) of een gedeelte gebaseerd op de normbedragen?

Alvast bedankt!
Normaal gesproken het normbedrag. zit je meer dan twee keer boven het normbedrag, dan mag je de werkelijke kosten minus het normbedrag aftrekken.

Link belastingdienst studiekosten / scholingsuitgaven

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
De belangrijkste tip is eigenlijk een hele voor de hand liggende tip:
Neem de tijd voor je aangifte en verdiep je er in!

Ik merk vaak dat veel mensen een aangifte zeer slecht of zelfs niet invullen waardoor ze soms 100den euro's mislopen. Dit komt doordat het doen van aangifte ingewikkeld en moeilijk zou zijn, hetgeen in mijn ogen onjuist is. Wanneer je een beetje tijd in je aangifte steekt kan dat snel geld opleveren, omgerekend gaat dat om uurlonen die men normaliter niet snel zal halen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01

Dido

heforshe

Wacky schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:22:
Moet je niet rekenign houden met het feit dat de laptop maar 3 maanden is gebruikt? Dan zou het namelijk neerkomen op 1/4 * 471 = 117,75
Nee. Je mag het ding in 3 jaar afschrijven. Dat doe je in 3 fiscale jaren.
Waarom zou je moeilijk willen doen en 1/4*1/3 in 2007, 1/3 in 2008, 1/3 in 2009 en 3/4*1/3 in 2010 willen afschrijven als je het gewoon 1/3 in 2007, 2008 en 2009 kan doen? Voor de BD maakt het geen ruk uit, namelijk.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-07 12:47
Eigenlijk een beetje laat voor deze topic; voor sommige voordelen had je al moeten handelen in 2007.

Bijvoorbeeld: vermindering aftrekbaarheid zorgkosten; zoveel mogelijk die kosten naar 2007 schuiven.

Ander voorbeeld: dividendbelasting op dividend uit aanmerkelijk belang (IB box 2) kent in 2007 eenmalig een lager tarief van 22% i.p.v. 25%. Als je geld uit een vennootschap wilt halen, had het uitkerende bedrijf al in 2007 aangifte dividendbelasting moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58294

Nooit geweten dat ik mijn laptop in mijn voordeel kon gebruiken bij de belasting dienst.
Kan dat ook nog met terug werkende kracht. ik heb mijn laptop in 2de jaar voor mijn studie gekocht. Ben september dit jaar afgestudeerd. Daarnaast ook nog in september met nieuwe baan begonnen en in december nog lease auto gekregen. Begin een beetje bang te worden dit ding zelf in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Je kan altijd een aangifte opnieuw indienen / een verzoek indienen bij de inspecteur om een aangifte te herzien. Of ze ermee akkoord gaan, das een tweede. Ik heb het zelf wel gedaan. Wist het hele gebeuren over scholingsuitgaven niet. Toen ik daar achter kwam had ik al 4 jaar gestudeerd. Ik heb toen van de 3 voorgaande jaren de aangifte mogen aanpassen en zo nog enkele honderden euro's binnen gehaald. Zie voor meer info over die scholingsuitgaven de links in de ts.

Over het invullen van de aangifte. Als je het echt niet zelf wilt doen (is wel 'leuk' om te doen, je leert een hoop en spaart geld uit), kijk dan eens bij welke vakbond je aangesloten bent. Veel vakbonden bieden een ledenservice aan waarbij ze je helpen om je aangifte in te vullen. Anders is er altijd natuurlijk nog de duurdere optie en dat is de accountant.

[ Voor 27% gewijzigd door Niek_ op 03-01-2008 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Anoniem: 58294 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:25:
Nooit geweten dat ik mijn laptop in mijn voordeel kon gebruiken bij de belasting dienst.
Kan dat ook nog met terug werkende kracht. ik heb mijn laptop in 2de jaar voor mijn studie gekocht.
Je kunt je laptop onderdeel laten zijn van de aftrekpost studiekosten. Je moet dus wel dermate veel verdienen dat je voordeel hebt van aftrekposten. Veel studenten halen die circa €6.500 per jaar niet. Voor velen is deze aftrekpost dus niet van toepassing. Daarnaast kun je voor de aftrekpost studiekosten ook gebruik maken van de normbedragen. Overigens is de aftrekpost studiekosten voor mensen met een uitwonende beurs nauwelijks interessant omdat je deze beurs, naast de drempel, in mindering moet brengen op je kosten.
Ben september dit jaar afgestudeerd. Daarnaast ook nog in september met nieuwe baan begonnen en in december nog lease auto gekregen. Begin een beetje bang te worden dit ding zelf in te vullen.
Iemand die gestudeerd heeft hoeft zeker niet bang te zijn voor een aangifte, zo moeilijk is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Sick Nick schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:49:
Je hebt gelijk:

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/
Invullen geeft dit:
De medebewoner die ook uw fiscale partner is, is uw toeslagpartner.
Maar volgens mij moet je dat dan wel apart aangeven bij het aanvragen van je toeslagen, dat vult ie niet automatisch in. Vul je dat niet in zal je waarschijnlijk achteraf wel een mooie naheffing krijgen denk ik aangezien het altijd een voorlopige toeslag is gedurende het jaar.
Is het uberhaupt verplicht om te kiezen voor fiscaal partnerschap/toeslagpartner bij samenwonen? Het gaat er mij om dat ik niet ineens moet terugbetalen omdat in de situatie van fiscaal partnerschap wij zeer waarschijnlijk geen zorgtoeslag meer krijgen maar apart wel. Vooral omdat ik zelf 32uur werk en dus stukken minder verdien dan mijn vriendin, alles wat we samen invullen is in mijn nadeel: minder teruggave en geen toeslag meer volgens die tooltjes dan ...

Overigens heb ik daar al wel rekening mee gehouden, zorgtoeslag enzo gaat linea recta @ spaarrekening. Want ik ken dit soort praktijken nu onderhand wel :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:19

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Tsja dan moet je niet gaan samenwonen he :P Wel de lusten, maar niet de lasten, zo werkt een verzorgingsstaat zoals NL niet.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is dacht ik niet verplicht fiscaal partner of toeslagpartner(zie edit, toeslagpartner kan wel verplicht zijn) te zijn. Het is wel verplicht toeslagpartner te zijn als je voor fiscaal partnerschap kiest. Als je allebei genoeg verdient om je heffings en arbeidskorting terug te krijgen maar een van jullie of allebei minder dan 28.000 per jaar bijelkaar harken dan is het voor je zorgtoeslag gunstiger om geen fiscaal partner te zijn. Maar dat moet je dan tegen de voordelen van fiscaal partnerschap wegzetten zoals bijvoorbeeld gezamenlijk een heffingsvrijvermogen van zo'n 40K ipv 20k p.p. of hypotheekrente aftrek die je naar een partner kan schuiven die eventueel in een hoger belastingtarief betaald. Anders zijn er niet direct grote voordelen aan fiscaalpartnerschap in standaard situaties (correct me if i'm wrong) volgens mij.

Edit: Als je gezamelijk een huishouden voert met iemand die langer dan 6 maanden op hetzelfde adres staat ingeschreven ben je automatisch toeslagpartner ook al ben je geen fiscaal partner.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 84746 op 03-01-2008 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 84746 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:09:
Het is dacht ik niet verplicht fiscaal partner of toeslagpartner(zie edit, toeslagpartner kan wel verplicht zijn) te zijn. Het is wel verplicht toeslagpartner te zijn als je voor fiscaal partnerschap kiest. Als je allebei genoeg verdient om je heffings en arbeidskorting terug te krijgen maar een van jullie of allebei minder dan 28.000 per jaar bijelkaar harken dan is het voor je zorgtoeslag gunstiger om geen fiscaal partner te zijn. Maar dat moet je dan tegen de voordelen van fiscaal partnerschap wegzetten zoals bijvoorbeeld gezamenlijk een heffingsvrijvermogen van zo'n 40K ipv 20k p.p. of hypotheekrente aftrek die je naar een partner kan schuiven die eventueel in een hoger belastingtarief betaald. Anders zijn er niet direct grote voordelen aan fiscaalpartnerschap in standaard situaties (correct me if i'm wrong) volgens mij.
Edit: Als je gezamelijk een huishouden voert met iemand die langer dan 6 maanden op hetzelfde adres staat ingeschreven ben je automatisch toeslagpartner ook al ben je geen fiscaal partner.
Wij verdienen allebei minder dan 28k, bovendien maakt het me helemaal niet uit als het verplicht is en we krijgen geen zorgtoeslag meer, maar vreemd is het wel: ik betaal toch zeker gewoon mijn eigen premie, niet van mijn vriendin? 8)7. Wat mijn vriendin verdient is haar zaak, mijn salaris het mijne, zo ook de zorgtoeslag en de teruggave. Wel vreemd die regel mbt 6 maanden op idem adres: hoe doe je dat in een studentenhuis, lijkt me niet handig :P
We hebben nl wel de formulieren voor toeslagpartner ingevuld (twijfelde daaraan, maar het blijkt toch echt aangegeven te zijn), maar dat is dus niet verwerkt blijkbaar, of we zitten toch onder een bepaalde grens. Gok eerder op het eerste..ach, we overleven het wel: we doen wat verplicht is en de rest laten we zo, toch huurhuis en geen dikke spaartegoeden ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Bah. Ik zit altijd ontzettend op tegen de belastingaangifte omdat ik er de ballen van snap.
Ik woon samen (rreds 3 jaar) in een huurappartement. Mijn vriendin werkt part-time en studeert, ik werk fulltime maar niet tegen een enorm salaris (<30k p/j). We zijn geen fiscaal partner. We hebben geen van beide vermogens in ontroerend goed, bedrijven, levensverekeringen of andere bronnen.
Ik neem me elk jaar voor eens een accountant om advies te vragen, maar als ik hem zelf invul komt er steeds uit dat ik 0,00 terug krijg, dus vind dat het geld niet waard. Ook zij krijg vaak maar een minimaal iets terug.
Kan dat kloppen, of doen we echt wat fout en kan ik dit keer beter echt een expert om hulp vragen?

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 03-01-2008 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-07 14:36

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

frickY schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:41:
Bah. Ik zit altijd ontzettend op tegen de belastingaangifte omdat ik er de ballen van snap.
Ik woon samen (rreds 3 jaar) in een huurappartement. Mijn vriendin werkt part-time en studeert, ik werk fulltime maar niet tegen een enorm salaris (<30k p/j). We zijn geen fiscaal partner. We hebben geen van beide vermogens in ontroerend goed, bedrijven, levensverekeringen of andere bronnen.
Ik neem me elk jaar voor eens een accountant om advies te vragen, maar als ik hem zelf invul komt er steeds uit dat ik 0,00 terug krijg, dus vind dat het geld niet waard. Ook zij krijg vaak maar een minimaal iets terug.
Kan dat kloppen, of doen we echt wat fout en kan ik dit keer beter echt een expert om hulp vragen?
Geen fiscaal partner, geen aftrekposten die je aangeeft.... Dan heb je inderdaad een aangifte volgens verwachting ja en krijg je niets terug :)
Maar wellicht zie je aftrekposten over het hoofd; met deze informatie is hier alleen weinig over te zeggen :)

[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 03-01-2008 20:45 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 09-07 15:06
Ik ben me er vorig jaar eens in gaan inlezen maar kon ook niet echt aftrekposten ontdekken die op mij van toepassing zijn.
Ik ben niet vermogend en heb pas sinds dit jaar een pensioenregeling.
Medische zorg heb ik 10 jaar geleden voor het laatst gehad
Ik woon in een huurhuis en heb een fulltime baan.

Voor mijn vriendin is wel het een en ander te verzinnen;
Ze heeft een contract voor 4uur per maand maar werkt er meestal minstens 10
Ze heeft veel medische uitgaven
Ze studeerd (HBO)

Maar veel verder van atrek apotheekkosten (€23 ofzo?), ziekenfondspremie en studie kom ik nooit. En dat geeft me zo een dubbel gevoel, omdat ons gezamelijk inkomen vrij laag is (<35k).
Heb vorig jaar ook overwogen fiscaal partnerschap aan te vragen maar werd toen helemaal eng van de verschuivingen die je mag doen, en de berekeningen die daar bij horen.

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 03-01-2008 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Als je niet ziek bent, geen huis hebt, geen studiekosten maakt, etc (wat vaak genoeg voorkomt), dan zal er ook niet terug te krijgen zijn nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2Dutch schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:33:
[...]

Wij verdienen allebei minder dan 28k, bovendien maakt het me helemaal niet uit als het verplicht is en we krijgen geen zorgtoeslag meer, maar vreemd is het wel: ik betaal toch zeker gewoon mijn eigen premie, niet van mijn vriendin? 8)7. Wat mijn vriendin verdient is haar zaak, mijn salaris het mijne, zo ook de zorgtoeslag en de teruggave. Wel vreemd die regel mbt 6 maanden op idem adres: hoe doe je dat in een studentenhuis, lijkt me niet handig :P
We hebben nl wel de formulieren voor toeslagpartner ingevuld (twijfelde daaraan, maar het blijkt toch echt aangegeven te zijn), maar dat is dus niet verwerkt blijkbaar, of we zitten toch onder een bepaalde grens. Gok eerder op het eerste..ach, we overleven het wel: we doen wat verplicht is en de rest laten we zo, toch huurhuis en geen dikke spaartegoeden ;)
Had niet verwacht dat toeslagpartner verplicht was maar twijfelde en heb maar even gekeken en verrek. Die 6 maanden is zodat je niet meer dan 1 toeslagpartner kan hebben. Zelfde geld voor fiscaal partnerschap. Jullie voeren gezamelijk een huishouden dus jullie delen de kosten (anders had ieder z'n eigen huisje moeten hebben, eigen boodschappen etc.). Omdat je daar voordeel uit haalt is het ook wel redelijk dat ze voor de zorgtoeslag jullie gezamelijk beoordelen imo. De gezamenijk grens voor 2007 is iets van 42K inkomen en voor 2008 is dat verhoogd naar 47K.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 84746 op 03-01-2008 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

frickY schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:49:
Ik ben me er vorig jaar eens in gaan inlezen maar kon ook niet echt aftrekposten ontdekken die op mij van toepassing zijn.

Ze studeerd (HBO)

Maar veel verder van atrek apotheekkosten (€23 ofzo?), ziekenfondspremie en studie kom ik nooit. En dat geeft me zo een dubbel gevoel, omdat ons gezamelijk inkomen vrij laag is (<35k).
Heb vorig jaar ook overwogen fiscaal partnerschap aan te vragen maar werd toen helemaal eng van de verschuivingen die je mag doen, en de berekeningen die daar bij horen.
Alleen als de studiekosten hoog genoeg zijn en eventueel de medische uitgaven zou je dat misschien beter bij jouw kunnen opvoeren dmv fiscaal partnerschap. Dit heeft wel alleen voordeel als zij op jaarbasis minder dan 18K verdient en nog in de 32% schaal zit. Maar met de drempels is het waarschijnlijk een klein bedrag en daarop is de 10% die je dan extra terugkrijgt als jij 42% belasting betaald te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
frickY schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:41:
Wanneer je een regelmatig salaris verdient en je niet te maken hebt met rare dingen dan is het zelfs normaal dat je niets terug krijgt. In het aangifte programma staan alle aftrekposten genoemd, ga voor ieder van die posten na of het van toepassing op jou/jullie zou kunnen zijn. Wanneer je iets niet weet kijk je even op de site van de belastingdienst of je belt de gratis belastingtelefoon, wanneer je dan nog steeds twijfels hebt dan kun je ook altijd nog in dit topic terecht. Ik zou het geld voor een adviseur lekker in je zak houden, zonde van het geld.

Afhankelijk van het inkomen van jouw vriendin zou fiscaal partnerschap en toeslagpartnerschap interessant kunnen zijn. Ook lijkt de aftrekpost voor studiekosten interessant voor jouw vriendin. Wellicht kun je ook iets met de aftrekpost voor ziektekosten. Ik zou de jaaropgaven eens afwachten en alles op je gemak even doornemen.

[ Voor 10% gewijzigd door argro op 03-01-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 84746 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:01:
[...]
Had niet verwacht dat toeslagpartner verplicht was maar twijfelde en heb maar even gekeken en verrek. Die 6 maanden is zodat je niet meer dan 1 toeslagpartner kan hebben. Zelfde geld voor fiscaal partnerschap. Jullie voeren gezamelijk een huishouden dus jullie delen de kosten (anders had ieder z'n eigen huisje moeten hebben, eigen boodschappen etc.). Omdat je daar voordeel uit haalt is het ook wel redelijk dat ze voor de zorgtoeslag jullie gezamelijk beoordelen imo. De gezamenijk grens voor 2007 is iets van 42K inkomen en voor 2008 is dat verhoogd naar 47K.
Ja daar heb je ook wel gelijk in, samenwonen is beter te behappen dan ieder een eigen toko (dan had ik nog wel bij mijn ouders gezeten, in je eentje een huisje huren is van de zotte met die prijzen) Hmm, misschien dat wij dan nog net onder de grens blijven, thx voor de info in ieder geval !

Kan me best voorstellen dat mensen wat moe worden van de blauwe envelopjes, je bent al snel bang iets over het hoofd te hebben gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

frickY schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:49:

Ze studeerd (HBO)

Het zou gunstig kunnen zijn hoor, gewoon alles invullen (vergeet je eventuele aanvullende verzekeringpremie's niet en je werkgever deel!). De verschuivingen die je mag doen moet je niet als eng beschouwen maar juist als uitkomst :) en het programma rekent het helemaal uit, dus daar kan je echt geen fouten maken. Gewoon schuiven met die posten, komt het vanzelf goed....

Als je ergens over de drempel komt (bijvoorbeeld met ziektekosten of schoolgeld) Kan je dat deel gebruiken om jou belastbaar inkomen naar beneden te brengen (en dus geld terug te krijgen waar je recht op hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael21
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-07 14:44

michael21

Shrimp

Ik ben 18-09 getrouwd, en nu kan ik ook opgeven om heel 2007 als fiscaal partner gezien te worden.
Wat zijn hier de voor en nadelen van?

Gewoon Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Fiscaal partnerschap heeft niet te maken met trouwen, maar met samenwonen met een niet-familielied.

Voordelen: aftrekposten kunnen naar degene met het hoogste inkomen geschoven worden (bijv. hypotheekaftrek)
Nadelen: Als je fiscaal partner bent, ben je ook toeslagpartner waardoor je eventuele zorgtoeslag kwijt kan raken (gezinsinkomen > 40K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickmans
  • Niet online

rickmans

twittert

Wacky schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:00:
Fiscaal partnerschap heeft niet te maken met trouwen, maar met samenwonen met een niet-familielied.
Bij mijn weten ben je verplicht fiscaal partner als je getrouwd bent met elkaar (of geregistreerd samenwoont met elkaar).

Don't mind Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54
michael21 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:57:
Ik ben 18-09 getrouwd, en nu kan ik ook opgeven om heel 2007 als fiscaal partner gezien te worden.
Wat zijn hier de voor en nadelen van?
Soms kan het voordeliger zijn om ficaal partner te zijn (geldt al als je samenwoont).
Als je vrouw of partner niet werkt, dan is het vaak voordeliger om fiscaal partner te zijn, aangezien je dan op de 1 of andere manier gewoon veel meer terug krijgt. (weet zo niet hoe dat zit). Maar via belasting programma kan je dan gaan schuiven met de bedragen, en het scheelde mij (ons) echt veel.
Dus gelijk maar herziening gedaan van jaar er voor (was al 2 jaar geleden).

Ook voordeel als je veel spaargeld hebt (> 21000), aangezien je met ficaal partner pas van af 42000 belasting over je spaar geld moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

argro schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:05:
[...]
Je kunt je laptop onderdeel laten zijn van de aftrekpost studiekosten. Je moet dus wel dermate veel verdienen dat je voordeel hebt van aftrekposten. Veel studenten halen die circa €6.500 per jaar niet. Voor velen is deze aftrekpost dus niet van toepassing. Daarnaast kun je voor de aftrekpost studiekosten ook gebruik maken van de normbedragen. Overigens is de aftrekpost studiekosten voor mensen met een uitwonende beurs nauwelijks interessant omdat je deze beurs, naast de drempel, in mindering moet brengen op je kosten.

[...]
Iemand die gestudeerd heeft hoeft zeker niet bang te zijn voor een aangifte, zo moeilijk is het allemaal niet.
Het kan wel een voordeel zijn als je wel studiekosten hebt, maar geen inkomen. In dat geval kan je deze persoonsgebonden aftrekposten aftrekken van je inkomen (in box 1,2 en 3), waardoor dit inkomen onder de 0 komt, negatief wordt dus. Op dat moment heb je een restant persoonsgebonden aftrek meenemen naar een volgend jaar. Op het moment dat je dan opeens wel werk hebt, kun je dit restant persoonsgebonden aftrek dan wel meenemen en heb je er dan dus een belastingvoordeel over.

Restant persoonsgebonden aftrek

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Wat ik zelf heb gedaan om uit te zoeken of het fiscale partnerschap wat was: gewoon 2x het programma installeren en invullen. Ene keer alsof je alleen bent, 2e keer als fiscale partners. Je ziet dan snel genoeg of het zin heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201323

Voor de mensen die een studieschuld hebben bij de IB Groep, deze telt mee voor Box 3 en dat kan wel eens handig zijn als jij of je partner vermogend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 19:33
Tip is dat kosten voor lenzen (ook lensvloeistof!) en brillen aftrekbaar zijn als "medische hulpmiddelen".

Plus dat als je "specifieke uitgaven" dus idd ook je brillen/lenzen e.d. + altijd € 23 huisapotheek boven de € 320 uitkomt je een extra "bonus" krijgt: een aftrekpost van € 808 vanwege "chronisch ziekte".

Daarbij ook even letten op de 113% regel:
U mag uw aftrekpost ziektekosten voor specifieke uitgaven verhogen met 113% als uw drempelinkomen niet hoger is dan € 31.122.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01
DaMayan schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:12:
Tip is dat kosten voor lenzen (ook lensvloeistof!) en brillen aftrekbaar zijn als "medische hulpmiddelen".

Plus dat als je "specifieke uitgaven" dus idd ook je brillen/lenzen e.d. + altijd € 23 huisapotheek boven de € 320 uitkomt je een extra "bonus" krijgt: een aftrekpost van € 808 vanwege "chronisch ziekte".

U mag uw aftrekpost ziektekosten voor specifieke uitgaven verhogen met 113% als uw drempelinkomen niet hoger is dan € 31.122.
Dit laatste doet het programma automatisch voor je.
Alleen de drempel kan best aardig zijn voordat je een daadwerkelijke aftrek hebt

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 12:53
KatirZan schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:42:
Tja, echt veel tips zijn er niet te geven....

Let trouwens goed op bij je ziektekosten aftrek (23 euro apotheek etc..) vanwege je ziekenfondswet, die kan je ook aftrekken.

Ik heb al berekend dat over 2007 (thuiswonend) ik, door mijn hoge pensioen, flink wat centjes terug kan verwachten...
Moet alleen even opzoek naar mijn digid code :?

2008 wordt ook een leuk jaar, net een huis gekocht :P 15 januari de sleutel :P
Wat bedoel je met "door mijn hoge pensioen"? Ik zie namelijk niet wat dit met je belastingaangifte te maken heeft en dat je hierdoor een fors bedrag terug zou krijgen...

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:55
Ik heb sinds eind 2007 een baan. 2,5 maand gewerkt, daarvoor geen inkomsten gehad (tijdje in buitenland geweest, geleefd op spaargeld).

Nu heb ik het belastingaangifte programma eens doorlopen, alles ingevuld. Ik heb eigenlijk niks af te trekken, voor ziektekosten haal ik de grens al niet bijvoorbeeld.

Toch zou ik een mooi bedrag terugkrijgen, dat staat onder het kopje "Af: ingehouden loonbelastingen en premie volksverzekeringen, dividendbelasting en kansspelbelasting". Logischerwijs gaat dit dan over de loonbelasting gezien ik met de rest niks te maken heb.

Het bedrag wat ik terug krijg is exact hetzelfde als het cumulatieve bedrag wat ik afgelopen 2,5 maand aan loonbelasting heb betaald. Effectief zou ik dan dus over heel 2007 geen loonbelasting betalen, kan dat kloppen?

Ik vind dit wel enigszins logisch gezien mijn jaarinkomen van 2007 -bestaande uit 2,5 maand salaris- niet zo gek veel is en blijkbaar dus niet belast wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Xtuv op 04-01-2008 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Xtuv schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:24:
Ik vind dit wel enigszins logisch gezien mijn jaarinkomen van 2007 -bestaande uit 2,5 maand salaris- niet zo gek veel is en blijkbaar dus niet belast wordt.
Het wordt wel belast, maar kennelijk heeft je werkgever geen arbeidskorting en algemene heffingskorting verrekend. Dat zijn twee kortingen die je op je te betalen belasting krijgt.

Als het totale bedrag wat je moet betalen (en wat je werkgever al voor je ingehouden heeft) lager is dan de kortingen, dan krijg je alles terug.

Sowieso krijg je, als je maar een deel van het jaar gewerkt hebt, vaak geld terug omdat de werkgever de kortingen en inhoudingen verrekend alsof je 12 maanden werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Dido schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:32:
[...]

Het wordt wel belast, maar kennelijk heeft je werkgever geen arbeidskorting en algemene heffingskorting verrekend. Dat zijn twee kortingen die je op je te betalen belasting krijgt.

Als het totale bedrag wat je moet betalen (en wat je werkgever al voor je ingehouden heeft) lager is dan de kortingen, dan krijg je alles terug.

Sowieso krijg je, als je maar een deel van het jaar gewerkt hebt, vaak geld terug omdat de werkgever de kortingen en inhoudingen verrekend alsof je 12 maanden werkt.
Arbeidskorting staat wel op mijn loonstrookje inclusief een cumulatief bedrag onder het kopje 'grondslagen'. Maar is het dan verrekend..? De term 'Algemene heffingskorting' vind ik nergens terug. Wel "Voordeel regel: Nee", mocht dat er iets mee te maken hebben..

[ Voor 57% gewijzigd door Xtuv op 04-01-2008 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je heffingskorting en arbeidskorting worden maandelijks ingehouden alsof je een heel jaar werkt. Als je dus 2,5 maand werkt is maarn 2.5/12e deel van je heffingskorting in mindering gebracht op je betaalde belasting. Hierdoor heb jij nu nog 9,5/12 van je heffings en arbeidskorting over. Als dat deel wat je over hebt net zoveel of meer is dan wat je totaal aan loonbelasting hebt betaald na de aftrek van het andere deel. Dan krijg je alle betaalde belasting weer terug. Dit is standaard.

dit: Het kan ook nog zijn dat er geen heffingskorting is verrrekend nee en dan krijg je dat ook nog terug. Dit moet je meestal aan het begin van je dienstverband aangeven ivm met meerdere banen zodat je n eit 2x heffingskorting krijgt en dan later alles moet terugebetalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 84746 op 04-01-2008 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Ah ja, even verder gekeken, "heffingskorting: toepassen" staat er toch bij. Dan zal die wel verrekend zijn.

Verder klinkt het logisch. De loonheffing die ik reeds betaald heb is minder dan 9,5/12 van de maximale arbeidskorting. Dus dan zal het wel kloppen, leuke eindejaarsbonus zo :)

Dank voor de verduidelijking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik heb ook een vraag waar ik niet uit kom. Ik ben student en heb een bijbaan met een vast aantal contracturen per week. Meestal werk ik echter meer en spaar ik overuren op, maar alles boven de 24 uur wordt uitbetaald. Nu zie ik op mijn loonstrook dat ik over die overuren geen loonheffing betaal. Gaat dat nog invloed hebben op de loonheffing die ik terug ga krijgen? Of maakt het niet uit omdat wat je niet betaald hebt wegvalt tegen dat wat je dan weer terug zou krijgen?
En is het in de toekomst verstandiger om het aantal overuren dan in te perken door middel van een tijdelijk verhoogd contract (zoals in vakanties)?
Ik hoop dat iemand hier daar iets over weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Over je overuren hoort ook gewoon belasting ingehouden te worden - als je werkgever dat simpelweg niet doet zul je dat alsnog moeten betalen.

Dat het wegval tegen je heffingskorting of arbeidskorting zou kunnen, maar normaliter (meestal) verrekend je werkgever dat dus al in de inhoudingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Hmm, ik zal eens bij PZ navragen hoe dat zit. Thnx voor je snelle reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Uit de TS:
da's voor 2006, deze is voor 2007.

Ik wilde kijken of ik recht had op het een en ander, maar...
Let op!
aanvullende toelichting.
Wel, lekker is dat :? Heb ik het nu goed dat je wel alvast aangifte kunt doen, maar dat nog niet geheel duidelijk is hoe dat dan moet gebeuren?

[ Voor 31% gewijzigd door -Lars- op 05-01-2008 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wel, lekker is dat :? Heb ik het nu goed dat je wel alvast aangifte kunt doen, maar dat nog niet geheel duidelijk is hoe dat dan moet gebeuren?
Dat klopt, ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Heb de belastingtelefoon gebeld en na een kwartier zoeken kwamen ze er achter dat ze daar een andere folder hebben liggen dan op internet staat.
Ik krijg nu iets toegestuurd met meer info. Op mijn vraag wanneer het op hun site aangepast zou worden kreeg ik geen duidelijk antwoord.

Als ik meer weet laat ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
-Lars- schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 01:30:
Uit de TS:

[...]

da's voor 2006, deze is voor 2007.

Ik wilde kijken of ik recht had op het een en ander, maar...

[...]

toon volledige bericht
Bedankt voor de info, heb het erbij gezet. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Niek_ op 05-01-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nou, de belastingdienst is wel snel. Heb vandaag de gevraagde informatie al in huis.

Maar...
Dit is hetzelfde formulier als via pdf op hun site staat en waar de normbedragen 2007 dus niet opstaan.

Leuker kunnen we het niet maken, ook niet duidelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203520

Vraagje:
Mijn vriendin en ik hebben dit jaar traagschuim matrassen gekocht bij RHF. Op hun website staat het volgende:

De matras
Onze matrassen zijn een medisch product en volledig aftrekbaar op uw belasting opgaaf u betaalt slechts 6% btw, (genoemde prijzen zijn al inclusief btw).

Mag ik de kosten van de matrassen aftrekken als hulpmiddel bij de specifieke uitgaven onder ziektekosten? (Zou zeer relaxed zijn, ze kosten 690 euri per stuk)

Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik denk dat dat alleen mogelijk is wanneer je kunt aantonen/ aannemelijk kunt maken dat dergelijke matrassen ook bedoeld zijn als medisch product. Er vanuit gaande dat het onder de post hulpmiddelen valt, staat er in het helpprogramma:

[i[Uitgaven voor hulpmiddelen kunt u ook meetellen. Hulpmiddelen zijn voorzieningen of apparaten die u in staat stellen de normale lichaamsfuncties uit te oefenen. Dit zou niet mogelijk zijn zonder gebruik van het hulpmiddel.[/i]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-07 16:22
Een vraag over mijn situatie,
Ik werk momenteel minimaal 20 uur per week, daarnaast begint in februari 2008 een avond opleiding waaraan ik deelneem op MBO niveau.

De kosten daarvan heb ik in 2007 al gemaakt mag ik deze ("uberhaupt") als aftrekpost bij de studie kosten gebruiken? Ik heb doordat het een avond opleiding is geen recht meer op studiefinanciering.

Of moet ik deze kosten in 2008 als afrekpost gebruiken?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04
Dan zou ik ook nog graag even iets willen weten, want ik ben een echte belastingkneus :P

Ik ben 18, en heb van begin september tm eind december een dubbele werkgever gehad. (Bijbaan 1 tm december, bijbaan 2 vanaf september tot heden). Omdat ik bij de nieuwe werkgever meer ging verdienen heb ik vanaf begin september dáár de loonheffingskorting toegepast, en bij de oude werkgever opgeheven. Dat betekend toch dat ik van die 4 maanden bij de oude werkgever nog geld terug kan krijgen? Onder welke regeling valt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Niet specifiek onder een bepaalde regeling. Je krijgt tzt gewoon van beide werkgevers een jaaroverzicht met daarop bedragen aan loon, ingehouden kortingen e.d. Als je die gewoon invult in het programma komt daar vanzelf uit naar voren of je nog recht op niet verrekende kortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-07 23:28
Paar vraagjes van mijn kant met betrekking tot belasting aangifte en studeren.
Ik woon samen met me vriendin, beide hebben we een bijbaantje en studeren we.

Nu is mijn vraag, hoe zit het nu met kosten voor school die je kunt aftrekken en hoe gaat dit in zijn werk?
Ik heb voor school een nieuwe computer gekocht en schoolboeken.
Mijn vriendin een nieuwe laptop en ook nieuwe schoolboeken.

Gezien ik geen kaas heb gegeten heb van die "belasting termen" zou ik een schopje in de goede richting wel kunnen gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 00:17
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je met je bijbaantje effectief wel belasting betaalt (wat je niet betaalt kun je ook niet aftrekken, heel kort door de bocht gesteld).

Vul eerst de standaarddingen in in het aangifteprogramma en daarna evt. de aftrekposten.

Sowieso zou het voor het merendeel van de vragen hier het antwoord al duidelijk zijn wanneer de beschikbare informatie ingeklopt wordt in het aangifteprogramma :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Cyclonist schreef op zondag 06 januari 2008 @ 13:14:
Dat betekend toch dat ik van die 4 maanden bij de oude werkgever nog geld terug kan krijgen?
Nee, waarom zou het dat betekenen? Die heffingskorting is een korting die je krijgt op het totaalbedrag aan belasting dat je moet betalen - het zal de BD een zorg zijn of je die centen van 1, 2 of 30 werkgevers krijgt.

Het maakt ook niet echt uit welke werkgever die heffingskorting verrekend - tenzij je zo weinig verdient dat je meer korting zou krijgen dan je belasting zou moeten betalen. In dat geval is het handig om de meestbetalende werkgever de korting te laten verrekenen.

Maar goed, het feit dat werkgever B de korting berekend betekend an sich niet dat je vanwege werkgever A geld terugkrijgt. Wel is het goed mogelijk dat - aangezien het een bijbaantje betref - je bij geen van de twee werkgevers de volledige korting "opgebruikt" en dat je dus - omdat je bij de andere werkgever gewoon belasting hebt betaald - alsnog geld terugkrijgt van de BD. Dat kun je uitvinden door met je jaaropgaven bij de hand gewoon het aangifteprogramma te doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04
Dido schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:10:
[...]
Maar goed, het feit dat werkgever B de korting berekend betekend an sich niet dat je vanwege werkgever A geld terugkrijgt. Wel is het goed mogelijk dat - aangezien het een bijbaantje betref - je bij geen van de twee werkgevers de volledige korting "opgebruikt" en dat je dus - omdat je bij de andere werkgever gewoon belasting hebt betaald - alsnog geld terugkrijgt van de BD. Dat kun je uitvinden door met je jaaropgaven bij de hand gewoon het aangifteprogramma te doorlopen.
Ik wist niet dat dat daar onder viel, dan zal ik daar eens achteraan gaan :) thnx.

[Edit] Wat betreft de eerste paar zinnen schrijft (niet gequote); de loonheffingskorting is toepasbaar bij slechts 1 werkgever, niet bij meerdere. Of bedoel je hier iets anders?

[ Voor 11% gewijzigd door Cyclonist op 06-01-2008 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41
Wacky schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:00:
Niet helemaal correct.
Als je ongetrouwd samenwoont kan je over het algemeen alleen maar een fiscaal partnerschap aangaan als je in het belastingjaar meer dan 6 maanden onafgebroken hebt samengewoond. Als je getrouwd bent ergens in 2007 (zelfs als dit 31-12-2007 is) geldt deze 6 maanden samenwonen regel niet maar kan je hoe dan ook kiezen voor fiscaal partnerschap (zoals bij michael21). In die zin heeft trouwen dus wel te maken met fiscaal partnerschap.

Overigens is het ook niet zo dat het alleen maar kan bij samenwonen met een niet-familielid. Je kan ook fiscaal partnerschap aangaan met kind/moeder/vader, alleen moeten beiden dan 27 jaar of ouder zijn geweest op 31 dec 2006.

[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 06-01-2008 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor het antwoord Rudedadude. Misschien kan ik het opvoeren als preventief die matrassen :)

Nog 3 vraagjes:
Ik werk fulltime, heb een huis en weet "redelijk" hoe het zit met alle aftrekposten (tips zijn welkom).
Nu ben ik dit jaar deeltijd gaan studeren. Ik heb geen recht op stufi.
(1) Mag ik de kosten van mij studie aftrekken van mijn belasting?
(2) En hoe zit het met deeltijd en normbedragen?
(3) Gevolgde cursussen die te maken heb mijn werk die ik zelf betaal, mag ik die aftrekken of moeten het echte "studies" zijn.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Laatst online: 30-04 11:59

IWriteCode

Less = more

Maar dan moet je nog wel boven de drempel uitkomen...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Anoniem: 203520 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:37:
Bedankt voor het antwoord Rudedadude. Misschien kan ik het opvoeren als preventief die matrassen :)

Nog 3 vraagjes:
Ik werk fulltime, heb een huis en weet "redelijk" hoe het zit met alle aftrekposten (tips zijn welkom).
Nu ben ik dit jaar deeltijd gaan studeren. Ik heb geen recht op stufi.
(1) Mag ik de kosten van mij studie aftrekken van mijn belasting?
(2) En hoe zit het met deeltijd en normbedragen?
(3) Gevolgde cursussen die te maken heb mijn werk die ik zelf betaal, mag ik die aftrekken of moeten het echte "studies" zijn.

Alvast bedankt
Tja, je kant het ook aan die fabrikant vragen hoe het er mee zit, wellicht hebben zij er ervaring mee dat het opgeven van die matrassen in alle gevallen geaccepteerd wordt, maar het lijkt me dat er eerst een 'kwaal' moet zijn...

De studiekosten zijn gewoon aftrekbaar. Deeltijd doet er niet toe en de normbedragen gelden volgens mij alleen wanneer er een recht op studiefinanciering bestaat. Voor de rest kun je gewoon de toelichting bij het aangifteprogramma volgen rond aftrekbare en niet aftrekbare kosten.

Cursussen vind ik een interessante. Ik denk dat je daar belastingtechnisch niets mee kan doen, omdat het niet echt een opleiding of een studie is in de belastingtechnische zin des woords met bijvoorbeeld een bepaalde accreditatie/ erkenning waardoor er bijvoorbeeld sprake is van een mbo/hbo/wo opleiding.

Ik ga waarschijnlijk dit jaar toch nog een leuk bedrag terugkrijgen, bovenop het bedrag dat ik via de voorlopige teruggaves al heb ontvangen. Belangrijkste redenen waarom ik geld terugkrijg zijn:

- betaalde rente voor hypotheek
- Uitgaven voor brillen en lenzen dit jaar. Mijn vrouw en ik kwamen beide boven de 320 euro per persoon uit, waardoor we 2x een extra vast bedrag van 808 euro mogen meetellen wegens ''chronische ziekte". Samen met de inkomensafhhankelijke bijdrage zvw en de kosten van de aanvullende zorgverzekering komen we daarbij onverwacht ruim boven de drempel uit.
Even terzijde: ik snap dan ook niet waarom je je aanvullend zou willen verzekeren voor bril of lenzen, in veel gevallen levert dit veel meer voordeel op.
- Giften. Ik wist niet wat de drempel zou zijn voor giften en heb tegen het eind van het jaar nog even wat extra overgemaakt, waardoor ook dat bedrag nog wat hoger was dan ik van tevoren had verwacht.

Nu nog even wachten op de jaaroverzichten om het geheel definitief te maken en te controleren of ik daarin geen foutjes heb gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Cyclonist schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:23:
[Edit] Wat betreft de eerste paar zinnen schrijft (niet gequote); de loonheffingskorting is toepasbaar bij slechts 1 werkgever, niet bij meerdere. Of bedoel je hier iets anders?
Klopt. Slechts 1 werkgever mag de loonheffingskorting verrekenen. De reden daarvoor is dat je normaliter (met een normale full-time baan) meer belasting betaalt over je salaris dan je goedmaakt met die kortinmg. Je hebt 1 keer recht op die korting, dus als twee werkgevers hem dan gaan verrekenen moet je terugbetalen.

Maar: Als jij bij twee werkgevers weinig werkt, mag nog steeds maar 1 werkgever je heffingskorting berekenen. Als je niet veel werkt maak je die korting niet volledig op. Je heb echer recht op de hele korting, en je betaalt bij de andere werkgever vrolijk belasting. Je kunt dan via je aangifte de rest van je korting alsnog terugkrijgen :)

Een rekenvoorbeeldje met fictieve getallen:

Je betaalt 30% belasting, loon- en algemene heffingskorting zijn samen 2000 euro.
Je verdien bij baas A 4500 euro in een jaar, bij baas B verdien je 3000. Baas A verrekent je heffingskorting.

Baas A:
bruto = 4500 euro
belasting = 1500 euro
korting = 1500 euro (je krijgt nooit meer korting dan je betaalt!)
netto = 4500 euro

Baas B:
bruto = 3000 euro
belasting = 1000 euro
netto = 2000 euro

En nu de belastingdienst; die interesseert het geen reet van wie je hoeveel kreeg, die tellen het gewoon op:

Inkomsten bruto: 7500 euro
Te betalen belasting: 2500 euro
Korting: 2000 euro
Uiteindelijk te betalen: 500 euro

Al betaalde belasting: 0 (baas A) + 1000 (baas B) euro = 1000 euro

Teveel betaald: 500 euro, en die krijg je dus terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 11:47
Zou mooi zijn, 2x korting ;)

Is er iemand die weet hoe lang ongeveer na een aangifte je een aanslag mag verwachten? Ik wacht al een hele tijd op die van 2006 en de rente loopt maar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247854

mijn vrouw en ik werken beide en verdienen meer dan 61000 euro bruto per jaar. we wonen in een huurhuis en we hebben geen vermogen en spaartegoeden. wat we wel hebben zijn enorme schulden en een studieschuld waar we ontzettend veel rente voor moeten betalen. doordat we zoveel verdienen hebben op geen enkele toeslag recht op. ook niet de kindertoeslag, want we hebben een kind. in werkelijkheid betalen we een groot deel van ons geld af op onze schulden, waardoor er eigenlijk maar weinig netto overblijft. ik vind het daarom niet eerlijk dat we nergens voor in aanmerking komen. Nou is mijn vraag: is er een mogelijkheid om die schulden en/of de rentes daarvan af te trekken van de belasting?
en zoniet: wat kan ik doen om wel eventueel meer aftrekposten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Anoniem: 247854 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 01:12:
Nou is mijn vraag: is er een mogelijkheid om die schulden en/of de rentes daarvan af te trekken van de belasting?
Dat ligt aan de soort schuld. 'Schulden in box 3' op belastingdienst.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
mijn vrouw en ik werken beide en verdienen meer dan 61000 euro bruto per jaar. we wonen in een huurhuis en we hebben geen vermogen en spaartegoeden. wat we wel hebben zijn enorme schulden en een studieschuld waar we ontzettend veel rente voor moeten betalen.
Zo hoog is de rente over een studieschuld toch niet?
doordat we zoveel verdienen hebben op geen enkele toeslag recht op. ook niet de kindertoeslag, want we hebben een kind.
Lijkt mij terecht, als we iedereen in NL met een gezinsinkomen van 61k ook al toeslagen moeten gaan uitbetalen....
in werkelijkheid betalen we een groot deel van ons geld af op onze schulden,
verstandig!
waardoor er eigenlijk maar weinig netto overblijft.
Dat is wel een flinke aflossing dan. Netto zou je ongeveer 3k per maand over moeten houden namelijk.
ik vind het daarom niet eerlijk dat we nergens voor in aanmerking komen.
Ik zou het niet eerlijk vinden dat mensen die zichzelf in de schulden steken zomaar recht zouden hebben op van alles.
Nou is mijn vraag: is er een mogelijkheid om die schulden en/of de rentes daarvan af te trekken van de belasting?
Je kunt je schulden aftrekken van je vermogen, maar dat gaat voor jou niet op.
Een huis kopen, in één keer een mooie aftrekpost (hypotheekrente-aftrek) er bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Als spuit 3:

Normaal gesproken heb je eventuele belastingvoordelen al gehad in de jaren dat je de schuld hebt opgebouwd (aftrek studiekosten, huursubsidie/toeslag, etc.), waarbij ik aanneem dat je die schuld hebt opgebouwd vanwege een laag/geen inkomen.

Stel dat je in die periode geen inkomen had, maar wel studieuitgaven, dan had je die studiekosten als restant persoonsgeboden aftrek mee kunnen nemen naar het jaar waarin je wel voldoende verdiende om belasting te betalen. Maar wat argro zegt, het hebben van een schuld alleen biedt geen aanleiding tot belastingvoordelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je kan niet zomaar meer doen om meer aftrekposten te krijgen. Omdat jullie gezamelijk veel verdienen zullen veel posten ook hoog liggen zal je verder ook niet veel kunnen met de ziektekosten denk ik (Maar dat kan je natuurlijk wel proberen).

Compleet offtopic: Misschien zou je eens moeten kijken of je je lening(en) kan oversluiten. Zorg ervoor dat je nieuwe lening een lager rentepercentage heeft dan de oude (Controleer ook of je je oude lening in 1x mag afbetalen) en leen niet meer dan het bedrag wat je moet afbetalen en controleer uitteraard goed de voorwaarde (Dus niet alleen het 1e jaar een lage rente, maar over de hele looptijd) en blijf afbetalen!, maar dat doen jullie al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124299

stefijn schreef op zondag 06 januari 2008 @ 22:47:
Zou mooi zijn, 2x korting ;)

Is er iemand die weet hoe lang ongeveer na een aangifte je een aanslag mag verwachten? Ik wacht al een hele tijd op die van 2006 en de rente loopt maar op...
Dat ligt er o.a. aan wanneer je je aangifte hebt ingeleverd (voor of na 1 april). Als je voor 1 april de aangifte heb verstuurd moet je tegen het eind van juli toch wel je voorlopige aanslag krijgen. De definitieve kan een hele tijd duren.

Als je je voorlopige aanslag nog niet ontvangen hebt en je geld nog niet betaald/ontvangen hebt, zou ik de BD toch maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Laatst online: 06-07 19:08
Een vraag over ziektekosten en studiekosten:

Rudedadude schreef:
- Uitgaven voor brillen en lenzen dit jaar. Mijn vrouw en ik kwamen beide boven de 320 euro per persoon uit, waardoor we 2x een extra vast bedrag van 808 euro mogen meetellen wegens ''chronische ziekte".
Gaat dit echt zo makkelijk, of moet je echt chronisch ziek zijn (i.p.v. bijv. enkel een dure bril gekocht hebben)? Kan iemand hierop reageren die dit 100% zeker weet en kan onderbouwen?
Wat ik niet snap: dit gaat over 2007, maar de normbedragen voor het jaar 2007 staan hier helemaal niet in genoemd (enkel 2006 en ouder). Hoe kan je je studiekosten voor 2007 berekenen (op basis van de normbedragen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

DeadMetal schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:57:
Wat ik niet snap: dit gaat over 2007, maar de normbedragen voor het jaar 2007 staan hier helemaal niet in genoemd (enkel 2006 en ouder). Hoe kan je je studiekosten voor 2007 berekenen (op basis van de normbedragen)?
Dat heeft te maken met deze opmerking in die pdf; daar was al eerder over geklaagd :)
Let op!
aanvullende toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 22:18
DeadMetal schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:57:

Gaat dit echt zo makkelijk, of moet je echt chronisch ziek zijn (i.p.v. bijv. enkel een dure bril gekocht hebben)? Kan iemand hierop reageren die dit 100% zeker weet en kan onderbouwen?
Als je met bijv de kosten voor een duur hulpmiddel (dus bijv een bril of lenzen) boven een bepaald bedrag uitkomt ben je inderdaad automatisch chronisch ziek voor de belastingdienst.
Ik vind het inderdaad ook wel een beetje vreemd, maar het klopt wel.
Ik heb er nog eens over gebeld met de belastingdienst en die bevestigde de regeling (die trouwens best duidelijk is uitgelegt in het programma).

Vanaf 2008 veranderd dit trouwens wel, dus het wordt waarschijnlijk wel de laatste keer dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap even iets niet, van: http://www.belastingdiens...leggen-18.html#P263_26639
Drempel

Van het totaal van de schulden mag u alleen het deel aftrekken dat uitkomt boven de drempel van € 2.800. De drempel geldt per peildatum.

Fiscale partner

Als u heel 2007 een fiscale partner had, kunt u beiden verzoeken om een drempel van € 5.600 voor u en uw fiscale partner samen. U mag dit bedrag onderling verdelen, maar u mag geen hogere drempel in aanmerking nemen dan het deel van de schulden dat u aan uzelf toerekent. Doet u dit verzoek niet, dan is de drempel € 5.600 per persoon. De drempel geldt per peildatum.
Die laatste € 5.600 moet toch € 2.800 zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Laatst online: 06-07 19:08
Dido schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:24:
[...]

Dat heeft te maken met deze opmerking in die pdf; daar was al eerder over geklaagd :)

[...]
Bedankt voor jullie antwoorden. Wil dat zeggen dat geen enkele student (met normale studieuitgaven, dus normbedragen gebruiken) momenteel zijn aangifte kan doen omdat het nog onbekend is hoeveel je aan studiekosten moet opgeven?

Net belastingdienst gebeld: nog niks bekend, op z'n vroegst eind van de maand (ahum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Anoniem: 201323 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:45:
Ik snap even iets niet, van: http://www.belastingdiens...leggen-18.html#P263_26639

[...]

Die laatste € 5.600 moet toch € 2.800 zijn lijkt me.
Nee. Hoe hoger de drempel, hoe ongunstiger (minder aftrek).

- Stel jij hebt in je eentje een schuld van 3000 euro. Die mag je dan van je vermogen aftrekken (>2800).
- Als je nu een fiscaal partner zou hebben, is die 3000 euro natuurlijk 'minder' schuld (gedeelde smart is halve smart). Je mag hem dan dus niet meer aftrekken (jouw drempel wordt 5600, alleen maar door 't hebben van de partner).
- Maar stel dat je partner ook een schuld van 3000 heeft. Dan zou 't wel heel zielig zijn dat je allebei ineens niet meer mag aftrekken. Dan kun je dus samen een verzoek indienen op de drempel te verdelen. Je gezamenlijke drempel wordt dan 5600, en die mag je naar vrije wil verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

lithoijen schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:30:
[...]

Als je met bijv de kosten voor een duur hulpmiddel (dus bijv een bril of lenzen) boven een bepaald bedrag uitkomt ben je inderdaad automatisch chronisch ziek voor de belastingdienst.
Ik vind het inderdaad ook wel een beetje vreemd, maar het klopt wel.
Ik heb er nog eens over gebeld met de belastingdienst en die bevestigde de regeling (die trouwens best duidelijk is uitgelegt in het programma).

Vanaf 2008 veranderd dit trouwens wel, dus het wordt waarschijnlijk wel de laatste keer dat je er wat aan hebt.
Ik ben nog even benieuwd of het vanaf 2008, of in 2008 (en dus vanaf 2009) verandert. Elk jaar een nieuwe bril is best hip namelijk B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pooh schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:44:
- Als je nu een fiscaal partner zou hebben, is die 3000 euro natuurlijk 'minder' schuld (gedeelde smart is halve smart). Je mag hem dan dus niet meer aftrekken (jouw drempel wordt 5600, alleen maar door 't hebben van de partner).
En dat snap ik niet helemaal. Waarom wordt de drempel dan 5600,- voor mij, en 5600,- voor mijn partner, en niet gewoon 2800,- voor mij en voor mijn partner zoals het voor alleenstaanden geldt. En dat als je dan het verzoek indient, dat ze de drempels bij elkaar optellen ( zoals bij de belastingvrije voet van 20k voor spaargeld ) dat je kan schuiven met die 5600,-.

EDIT: Ik heb even met de Belastingdienst gebeld, en volgens hun klopt het. Als je namelijk als fiscale partner wel je belastingvrije voet deelt, en niet je drempel, dan kon je een invalide berekening maken. Imho moet je dus bij fiscaal partnerschap altijd kiezen voor het delen van je drempel.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 201323 op 07-01-2008 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Anoniem: 201323 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:10:
[...]
En dat snap ik niet helemaal. Waarom wordt de drempel dan 5600,- voor mij, en 5600,- voor mijn partner, en niet gewoon 2800,- voor mij en voor mijn partner zoals het voor alleenstaanden geldt. En dat als je dan het verzoek indient, dat ze de drempels bij elkaar optellen ( zoals bij de belastingvrije voet van 20k voor spaargeld ) dat je kan schuiven met die 5600,-.
Je wilt juist een zo laag mogelijke drempel. Als ze ze op verzoek op zouden tellen, zou niemand ooit zo'n verzoek doen. Zodra je een partner hebt, wordt je drempel hoger. Dat lijkt me logisch, je deelt de schuld van 1 persoon namelijk ineens met 2 mensen.
Alleen in het geval beide personen een schuld hebben, is dit nadelig. Je zou dan beide ineens een hogere drempel hebben. Je kunt dan een verzoek indienen om de drempel te verdelen. Maar let op: als X een schuld van 1 euro heeft, en Y 5600, dan wordt de drempel voor Y nog steeds 5599 (en geen 2800). want: u mag geen hogere drempel in aanmerking nemen dan het deel van de schulden dat u aan uzelf toerekent. Als dus slechts 1 van 2en een schuld heeft, werkt dit 'trucje' niet.
EDIT: Ik heb even met de Belastingdienst gebeld, en volgens hun klopt het. Als je namelijk als fiscale partner wel je belastingvrije voet deelt, en niet je drempel, dan kon je een invalide berekening maken. Imho moet je dus bij fiscaal partnerschap altijd kiezen voor het delen van je drempel.
Belastingvrije voet? Die bestaat al eeuwen niet meer. En ik snap ook niet wat er invalide kan zijn? En delen is alleen maar gunstig als je allebei een schuld hebt, zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pooh schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:07:
[...]
Zodra je een partner hebt, wordt je drempel hoger. Dat lijkt me logisch, je deelt de schuld van 1 persoon namelijk ineens met 2 mensen.
Klopt maar je zou verwachten, dat net als bij het heffingsvrije vermogen, het 2 x bedrag p.p. is. Het heffingsvrije vermogen per persoon is afgerond 20k. Dat wordt met een partner 2x20k, samen, dus niet 40k elk.

Bij de drempel van de aftrekbare schuld wordt dit 2 x bedrag p.p. elk gedaan wanneer je besluit het niet te delen. Dus dan wordt voor beide personen de drempel 5600,-. Dat vond ik gek, maar ik snap nu waarom. Zie verder.
Pooh schreef op maandag 07 januari 2008 @ 17:07:
[...]

Belastingvrije voet? Die bestaat al eeuwen niet meer. En ik snap ook niet wat er invalide kan zijn? En delen is alleen maar gunstig als je allebei een schuld hebt, zie hierboven.
Ik bedoelde heffingsvrij vermogen, excusez moi.

Een voorbeeld van een 'invalide' berekening. Iemand heeft een schuld van 10k, en geen eigen vermogen. Zijn partner heeft een eigen vermogen van 30k en geen schuld. Als je dan als fiscale partners het heffingsvrije vermogen deelt/overdraagt is er een een vermogen van 30k en een schuld van 10k.

Wanneer je geen partner hebt is je drempel 2800,- dus blijft er 7200,- aftrekbare schuld over. Heb je wel een partner dan is de drempel bij delen van de schuld 5600,-. Blijft er 4400,- aftrekbare schuld over.

Deel je de schuld niet heb je ook een drempel van 5600,-, reden hiervoor is dat je anders het vermogen van 30k kan delen, en een aftrekbare schuld van 7200,- kan opgeven en dat is niet gewogen (gedeeld vermogen vs ongedeelde schuld met 2800,- als drempel).

Hiermee wordt het dus onaantrekkelijk gemaakt om de schuld niet te delen als je heffingsvrije vermogen wel deelt.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 201323 op 07-01-2008 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tis helemaal niet dat beide 5.600 drempel hebben. Alleen als 1 een schuld heeft moet hij de volledige drempel gebruiken. Als beide een schuld hebben maar die van 1 persoon is kleiner dan 2.800 dan mag diegene alleen een deel van de drempel aftrekken ter grote van de schuld en moet de ander de rest van de drempel nemen.

Simpel gezegd, tel alle schulden bijelkaar op trek er 5.600 van af en je hebt je aftrekbare schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om even terug te komen op de vraagstuk met de matrassen van RHF.

De traagschuim matrassen zijn WEL aftrekbaar volgens de fabrikant. Ik heb een email gestuurd en als antwoord gekregen dat het mag. Zij zijn namelijk bedoeld tegen doorligplekken (anti-decubitus) en dus een medisch hulpmiddel.
Ik heb voor de duidelijkheid nog een keer gemaild om te vragen of ze ook medisch hulpmiddel zijn omdat ze lekker liggen en niet als anti decubitus bedoeld zijn. Als ik meer weet, dan zal ik het melden.

En nog een klein tip voor de mensen:
Als je net zoals ik en mijn vriendin toch in de zelfde belastingschijf valt met je partner, probeer te verschuiven van de aftrekposten. Het kost even, maar als je de aftrekposten zo schuift dat 1 van de 2 mensen €42,- of minder moet betalen, dit bedrag op €0 komt te staan. Een simpel manier om toch geld te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:48
wat betreft brillen en lenzen: moet je bonnetjes kunnen overleggen (wellicht een voor de hand liggende vraag, maar toch..)?Ben brildragend, maar heb dit jaar een paar keer lenzen gehaald voor wintersport en duiken, en tja..dat zijn toch kosten...maar helaas heb ik geen bonnetjes o.i.d.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:46:
wat betreft brillen en lenzen: moet je bonnetjes kunnen overleggen (wellicht een voor de hand liggende vraag, maar toch..)?Ben brildragend, maar heb dit jaar een paar keer lenzen gehaald voor wintersport en duiken, en tja..dat zijn toch kosten...maar helaas heb ik geen bonnetjes o.i.d.
Officieel wel jah, maar heb je gepinned bij een brillenzaak, dan zou je het, mocht je gecontroleerd worden, ook dat kunnen proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Jaspertje schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:10:
[...]

Officieel wel jah, maar heb je gepinned bij een brillenzaak, dan zou je het, mocht je gecontroleerd worden, ook dat kunnen proberen ?
Proberen moet je de nieuwe haring.

Maar het zal overduidelijk zijn dat een giroafschrift waarop een pin-betaling nooit geldt als een bewijs voor aanschaf van in dit geval lenzen. Dat zal alleen een factuur of een kassabon met specificatie zijn. Wie weet is er 210 m2 brillendoekjes gekocht of 146 brillekokers. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikke man
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:08
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:46:
ben zelf opticien en ik kan je melden dat een beetje optiekzaak een klantenkaart bijhoud waar exact in vermeld staat wat je wanneer en voor soort lenzen/vloeistoffen hebt aangeschaft; ook als het hier om daglenzen gaat die uit voorraad geleverd worden als zg. kassaverkoop.
Vraag je opticien/lensspecialist om een jaarbon van datgeen je in boekjaar 2007 aan lenzen en vloeistoffen bij hen hebt aangeschaft, kleine moeite groot plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 18:45

YSK

In 2007 heb ik een auto van de zaak gehad waarin ik niet privé (<500km) heb gereden. Ik heb hiervoor een verklaring getekend. Ik had echter wel een eigen bijdrage voor de auto ivm verzekerings- schadekosten. Zijn deze 'reiskosten' eigenlijk aftrekbaar?

Ik heb gekeken op de site van de belastingdienst maar kon er geen antwoord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Ik zou ze bellen. Ik vermoed van niet, maar dat is 'gut-feeling'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-07 12:47
YSK schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:14:
In 2007 heb ik een auto van de zaak gehad waarin ik niet privé (<500km) heb gereden. Ik heb hiervoor een verklaring getekend. Ik had echter wel een eigen bijdrage voor de auto ivm verzekerings- schadekosten. Zijn deze 'reiskosten' eigenlijk aftrekbaar?

Ik heb gekeken op de site van de belastingdienst maar kon er geen antwoord vinden.
Nee. Een eigen bijdrage aan de leaseauto is aftrekbaar van de fiscale bijtelling op de betreffende leaseauto, niet van je inkomen in het algemeen.
Omdat je geen privekilometers rijdt, is je bijtelling 0. Daarvan valt niets meer af te trekken.

De enige kans die je hebt is om het eigen risico als kosten voor de uitoefening van je beroep op te geven. Want het zijn kosten voor een zakelijke rit. Ik weet echter niet hoe hoog de drempel is voor dergelijke belastingaftrek en of dit uberhaupt kans maakt.
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Let op:
Concrete vragen over een specifieke situatie of een uitgebreidere discussie aub in een eigen topic! Zie Invulling en behandeling Grote Topics aangepast