Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
De heffingskorting bedragt circa €2000, dit is een korting op de te betalen belasting. Dit betekend dat je de eerste circa €2000 niet hoeft te betalen. Met een belastingtarief van circa 33% komt dit neer op een "belastingvrij inkomen" van €6.000 (dit bedrag zal door o.a. de arbeidskorting nog hoger liggen). Jij hebt bruto circa €2000 verdiend, je kan dus alle betaalde loonbelasting terugvragen. Dit doe je door aangifte te doen, het programma om dit te doen is te downloaden op www.belastingdienst.nl.Flasherrr schreef op zondag 01 juni 2008 @ 22:07:
Gisteren kwam ik op mijn werk achter het volgende.
Mij is verteld dat ik de betaalde loonheffing terug kan krijgen.
De situatie is als volgt:
Ben 17 (in het jaar 2007 nog 16)
Ik heb in 2007 1330 netto verdiend.
En heb 670 euro loonbelasting betaald. (33.650%)
En er is 123 euro ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet.
Nu blijkt het dat ik hier een deel van terugkrijgen.
Ik heb al een digiD aangevraagd. Maar wat is hier van waar?
Sommige hebben het over het volledige bedrag loonbelasting.
De ingehouden bijdrage ZVW kun je niet terugvragen, dit bedrag kun je wel opgeven bij de aftrekpost ziektekosten. Een aftrekpost is overigens niet echt van belang bij een dergelijk "laag" loon. Wanneer je meer dan circa €6.000 verdient kan dit wel interessant zijn en zorgen voor een hogere belastingteruggaven.
Overigens vreemd dat je hier gisteren pas achter kwam. Je werkgever is verplicht om voor 1 februari van ieder jaar een jaaropgave van het voorgaande jaar te verstrekken. Je had dit dus al begin 2008 kunnen weten. Je hebt dus je opgave niet goed gelezen of je werkgever heeft deze jaaropgave, ondanks de verplichting daartoe, niet verstrekt.
[ Voor 10% gewijzigd door argro op 01-06-2008 23:04 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Same same! * IWriteCode is helemaal happy!
Ook (nog) niets gehoord over die alleenstaande ouderkortingen waar ik wel of geen recht op zou hebben... het bedrag wat daar mee gemoeid is (2800 euro) maar op een spaarrekening gezet... en wachten tot de definitieve toeslag in de bus valt...
Less = more
Ik ben toch malle pietje niet!
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Hier idem. Zelf heb ik al twee voorlopige aanslagen gehad: een foute die mij minder inkomen in box 1 toebedeelde dan ik zelf had aangegeven, en daarna een tweede die precies met mijn aangifte overeenkomt. Maar voor mijn vrouw nog geen voorlopige aanslag.racoon schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:10:
hier ook voor 1 april opgestuurd, maar nog niks gehoord of gezien.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Kleine update, gisteren de ontbrekende VA ontvangen.t_captain schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:13:
[...]
Hier idem. Zelf heb ik al twee voorlopige aanslagen gehad: een foute die mij minder inkomen in box 1 toebedeelde dan ik zelf had aangegeven, en daarna een tweede die precies met mijn aangifte overeenkomt. Maar voor mijn vrouw nog geen voorlopige aanslag.
Kan gebeuren, dan is jouw aangifte er steeksproefgewijs uitgelicht. Als je eerlijk bent geweest heb je niets te vrezen.Shabbaman schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:53:
Ik kreeg een brief dat naar aanleiding van mijn aangifte ik geen voorlopige teruggave krijg, maar dat een onderzoek ingesteld wordt. Mijn vriendin kreeg gelijktijdig haar voorlopige aanslag. Nu hebben we samen aangifte gedaan, en mijn aangifte is nog nooit zo simpel geweest: 1 werkgever, 1 loonstrookje, geen aftrekposten.
Met "voorlopige teruggave", bedoel je dan de belastingteruggaaf dis je op basis van je aangifte IB2007 verwacht? --> die wordt gewoon even uitgesteld tot het onderzoek klaar is.
Of hebben ze je VT2008 opgeschort?
No production networks were harmed during this posting
Bij ons precies andersom, ik krijg gewoon een voorlopige aanslag (met het bijbehorende bedragShabbaman schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:53:
Ik kreeg een brief dat naar aanleiding van mijn aangifte ik geen voorlopige teruggave krijg, maar dat een onderzoek ingesteld wordt. Mijn vriendin kreeg gelijktijdig haar voorlopige aanslag. Nu hebben we samen aangifte gedaan, en mijn aangifte is nog nooit zo simpel geweest: 1 werkgever, 1 loonstrookje, geen aftrekposten.
We wachten af, ik heb alles goed ingevuld (Wel iets meer dan loon en huis, ook giften en ziektekosten) Maar alles te bewijzen dus ik heb geen vrees
Volgens mij kan de belastingdienst inderdaad de ene vordering verrekenen met de andere teruggaaf. Of ze het routinematig doen, of slechts in geval van moeilijk inbare vorderingen, weet ik echter niet. Maar er is niets wat ze zou tegenhouden.Tha-guido schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 15:20:
Kan het zijn dat een belastingteruggave over 2007 wordt uitgesteld, omdat een controleur het niet eens is over de aangifte van 2006? Wordt een teruggave van 2007 dan verekend met het te betalen bedrag over 2006?
Ging het toevallig om een heel klein bedrag of zelfs precies 0 euro? Dan krijg je namelijk ook zo'n brief. Niet omdat ze iets nader willen onderzoeken, maar omdat ze zulke kleine bedragen niet via een voorlopige aanslag uitkeren. (Mijn vrouw krijgt elk jaar zo'n ding, omdat ze elke keer precies op 0 uitkomt. Kwestie van de aftrekposten handig verdelen... )Shabbaman schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 10:53:
Ooo dat zou het bij ons ook weleens geweest kunnen zijn..... (Ik dacht dat je dan gewoon een 0 teruggave berichtje kreeg....)Pooh schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 15:38:
[...]
Ging het toevallig om een heel klein bedrag of zelfs precies 0 euro? Dan krijg je namelijk ook zo'n brief. Niet omdat ze iets nader willen onderzoeken, maar omdat ze zulke kleine bedragen niet via een voorlopige aanslag uitkeren. (Mijn vrouw krijgt elk jaar zo'n ding, omdat ze elke keer precies op 0 uitkomt. Kwestie van de aftrekposten handig verdelen... )
Je hebt gelijk. Als je onder de streep tussen de -42 en +42 uitkomt (of 43, of 41...ik kan er een paar euro naast zitten) dan zit je onder de betalen/terugkrijgen drempel en wordt er geen voorlopige aanslag opgelegd.Pooh schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 15:38:
[...]
Ging het toevallig om een heel klein bedrag of zelfs precies 0 euro? Dan krijg je namelijk ook zo'n brief. Niet omdat ze iets nader willen onderzoeken, maar omdat ze zulke kleine bedragen niet via een voorlopige aanslag uitkeren. (Mijn vrouw krijgt elk jaar zo'n ding, omdat ze elke keer precies op 0 uitkomt. Kwestie van de aftrekposten handig verdelen... )
Het "onderzoek" waar de brief het over heeft verwijst in zo'n geval naar het feit dat de brief nog maar een voorlopige status heeft, en je het nog niet mag beschouwen als een definitieve nul-aanslag. Net zoals een voorlopige aanslag dus (staat daar ook niet zo'n alinea op de laatste pagina?)
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Dat zou heel goed kunnen. Ik was niet echt onder de indruk van het bedrag namelijk. Dat van die drempel heb ik ook wel eens gelezen, maar in eerste instantie had ik de link met mezelf nog niet gelegd. Lezen is techPooh schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 15:38:
[...]
Ik wilde dit via een voorlopige teruggave regelen, maar omdat mijn vriendin teveel spaargeld heeft en wij nog geen fiscaal partners zijn krijgen wij minder terug dan gewenst. Scheelt toch 3000euro en dat is toch aardig wat.
Dus hebben we besloten op nu achteraf het geld terug te vragen dus ergens begin 2009 via een Aangifte 2008. Om dat moment zijn we wel fiscaal partners (want dan wonen we meer dan een half jaar geregistreerd samen).
Nu heb ik hierover informatie verzameld van de belastingdienst site en baart mij de volgende quote zorgen.
Als ik de kosten wil aftrekken zit ik niet meer in het jaar van de aankoop, dus zou je deze kosten alleen via een voorlopige teruggaaf terug kunnen krijgen (in hetzelfde jaar). Achteraf Aangifte doen over het jaar 2008 gebeurd in Januari 2009 dus dat zou dan geen optie zijn, maar dit lijkt mij raar.Als u een woning koopt, kunt u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige kosten aftrekken.
Iemand hier ervaring mee?
Powered by KPN
Je leest hem verkeerd.. Als er bij de belastingdienst zoiets leest moet je fiscaal jaar lezen. Of te wel je kunt de kosten van een koop in 2008 aftrekken in fiscaal jaar 2008. Wanneer je deze aangifte doet (in 2009 of 2010) is daarbij minder relevant (mits je de termijn maar niet te lang maakt of verplichte aangiftes voor een bepaalde datum negeert..Packardhell schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:51:
Als ik de kosten wil aftrekken zit ik niet meer in het jaar van de aankoop, dus zou je deze kosten alleen via een voorlopige teruggaaf terug kunnen krijgen (in hetzelfde jaar). Achteraf Aangifte doen over het jaar 2008 gebeurd in Januari 2009 dus dat zou dan geen optie zijn, maar dit lijkt mij raar.
Het gaat dus niet om de datum van indien, maar het fiscale jaar waarin het plaats vind.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Studieboeken vallen onder studie, niet onder beroepskosten. Studieboeken zijn dus aftrekbaar, maar er geldt een drempelbedrag waardoor je eerst voor € 1000+ voor eigen rekening moet kopen alvorens je kunt aftrekken.phobosdeimos schreef op zondag 01 juni 2008 @ 17:42:
Ik werk in de informatica sector als software & system engineer. Wat kan ik als beroepskosten aftrekken van mijn belastingen?
* aankoop van computer hardware (extra ram, hdd's, ...)
* internet abonnement voor thuis (werk soms van thuis uit, en voor interventies)
* aankoop van informatica-studieboeken
Welke van de voorgaande zaken zou ik kunnen aftrekken van de belastingen?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Het zou sneu zijn natuurlijk als je op 31 december je huis koopt, dat je dan nog maar één dag hebt om het terug te vragen, dus natuurlijk geldt dat voor de aangifte die je voor dat betreffende jaar moet doen.
Waarom? Omdat het kan!!
Anoniem: 218213
Dat begrijp ik, echter wil ik niet dat daar enkele maanden overheen gaan zodat het teveel ontvangen gedeelte al langzaam weggesmolten is op mijn rekening... Maar goed, een optie is ook natuurlijk om het teveel ontvangen bedrag op mijn spaarrekening te zetten. Ik wacht af, het geld is voorlopig nog niet overgemaakt.Anoniem: 218213 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:29:
de belasting controleert dat echt wel, je zal wel een brief krijgen dat je te veel hebt ontvangen , en dat ze dat bedrag gaan terugvorderen
Yes, English can be weird. It can be understood through tough thorough thought, though.
Je laatste verstuurde aangifte wordt uiteindelijk als correct exemplaar genomen. Hoef je zelf niks aan te doen, behalve dus een juiste aangifte te versturen. Heb ook wel eens tot 3x toe een aangifte opnieuw verstuurd, wegens kleine foutjes.Hi-Sintar schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:39:
[...]
Dat begrijp ik, echter wil ik niet dat daar enkele maanden overheen gaan zodat het teveel ontvangen gedeelte al langzaam weggesmolten is op mijn rekening... Maar goed, een optie is ook natuurlijk om het teveel ontvangen bedrag op mijn spaarrekening te zetten. Ik wacht af, het geld is voorlopig nog niet overgemaakt.
Die drempel is €500. Studiekosten die vergoed worden (door werkgever bijvoorbeeld) zijn niet aftrekbaar. Ook andere vergoedingen (bijvoorbeeld van de IB-Groep) moet je in mindering brengen op de kosten.ari3 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:57:
[...]
Studieboeken vallen onder studie, niet onder beroepskosten. Studieboeken zijn dus aftrekbaar, maar er geldt een drempelbedrag waardoor je eerst voor € 1000+ voor eigen rekening moet kopen alvorens je kunt aftrekken.
Ik geloof dat dat een standaard brief is dat je krijgt wanneer je nabij de 0 euro zit. Heb het meerdere malen gehoord van mensen die hetzelfde hadden.Dutchman! schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:19:
Ik heb een brief ontvangen dat de inspecteur in mijn aangifte reden ziet om die te controleren en ik derhalve geen voorlopige aanslag krijg, bij de definitieve aangifte kan hij afwijken van mijn afgifte. Ben benieuwd, heb voor zover ik weet alles correct ingevuld. Ben in 2007 wel (juridisch) van werkgever gewisseld dus misschien dat een van de twee met de verkeerde tarieven heeft gerekend ofzo. Kwam zelf bij de aangifte keurig in de buurt van de 0 euro terug- of bijbetalen uit (verrekend met de voorlopige teruggave natuurlijk)
Heb helaas geen concrete getallen gevonden... Heeft iemand een idee?begintmeta schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 17:12:
Weet iemand hoe ver je teveel betaalde belastingen kan terugvorderen? In dit geval gaat het om betaalde belastingen over bedragen waar de Nederlandse fiscus eigenlijk geen heffingsrecht over heeft (op grond van een bilateraal verdrag). is dat 5 of 12 jaar, of nog langer?
Dit is in principe 5 jaar, dus vanaf en inclusief het belastingjaar 2003. Ik vind je omschrijving nogal vaag, hoe kan het dat je er nu pas achter komt en is dit (deels) aan jezelf te wijten? Zo niet: misschien is voor jou een bijzondere regel/uitzondering van toepassing, lijkt me dat je beter even met je belasingkantoor contact kunt opnemen.begintmeta schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:35:
[...]
Heb helaas geen concrete getallen gevonden... Heeft iemand een idee?
Anoniem: 84746
Als je nou zorgt dat je allebij voor 1 July 2008 op hetzelfde adres ingeschreven staan (hetzij indien mogelijk het nieuwe adres of de huidige woning van 1 van beiden en dan verhuis je samen naar het nieuwe adres) dan kan je nu over dit jaar gezamelijk een aangifte doen en dus ook nu al de VT gezamenlijk aanvragen. Dit is de enige manier aangezien je de aftrekpost bij 2008 zal moeten aangeven.Packardhell schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:51:
Ik heb samen met mijn vriendin de vorige maand een huis gekocht. Nu zijn er natuurlijk eenmalige kosten die ik van de belasting mag aftrekken.
Ik wilde dit via een voorlopige teruggave regelen, maar omdat mijn vriendin teveel spaargeld heeft en wij nog geen fiscaal partners zijn krijgen wij minder terug dan gewenst. Scheelt toch 3000euro en dat is toch aardig wat.
Dus hebben we besloten op nu achteraf het geld terug te vragen dus ergens begin 2009 via een Aangifte 2008. Om dat moment zijn we wel fiscaal partners (want dan wonen we meer dan een half jaar geregistreerd samen).
Nu heb ik hierover informatie verzameld van de belastingdienst site en baart mij de volgende quote zorgen.
[...]
Als ik de kosten wil aftrekken zit ik niet meer in het jaar van de aankoop, dus zou je deze kosten alleen via een voorlopige teruggaaf terug kunnen krijgen (in hetzelfde jaar). Achteraf Aangifte doen over het jaar 2008 gebeurd in Januari 2009 dus dat zou dan geen optie zijn, maar dit lijkt mij raar.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Ik had het zelf al geregeld, maar dit is voor een familielid dat er nooit achteraan is gegaan...Tinuz___ schreef op maandag 09 juni 2008 @ 10:09:
[...]
Dit is in principe 5 jaar, dus vanaf en inclusief het belastingjaar 2003. Ik vind je omschrijving nogal vaag, hoe kan het dat je er nu pas achter komt en is dit (deels) aan jezelf te wijten? Zo niet: misschien is voor jou een bijzondere regel/uitzondering van toepassing, lijkt me dat je beter even met je belasingkantoor contact kunt opnemen.
De situatie is kort en ik hoop volgoende duidelijk omschreven: NL en Buitenland hebben voor een bepaalde soort inkomen afgesproken dat het recht belasting hierover te heffen niet bij Nederland ligt (het betreft een uitzonderingsregel in dat bilaterale verdrag). Het fijne weet ik er in de concrete situatie niet van, maar de situatie zal nogal op die van mij lijken. In mijn situatie werd de aangifte in eerste instantie verkeerd 'gecorrigeerd' door de belastingdienst, als je daar dan niet achteraangaat ben je wel dom natuurlijk, maar ze weten het nogal stellig te presenteren. Er is wel wat contact geweest AFAIK, maar er is nooit iets goed uitgezocht (anders zou het nooit zo lang zo zijn doorgegaan natuurlijk), er is volgens mij nooit formeel bezwaar/beroep ingesteld.
Het is in dit geval dus zo dat NL nooit recht van belastingheffing heeft gehad over dat inkomen (dat recht ligt bij Buitenland), dat maakt de zaak in mijn ogen minder standaard.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 09-06-2008 19:21 ]
Is het mogelijk om te zien wanneer je de aangifte hebt ingestuurd (in IB2007)? Ik kan me herinneren dat de applicatie van vorige jaren in het overzicht weergaf wanneer de aangifte was verstuurd
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Rechts op het papiertje staat de dagtekening, dat is ook de datum dat je het geldt gestort krijgt.P. Mekes schreef op maandag 09 juni 2008 @ 15:44:
Afgelopen vrijdag heeft mijn vriendin haar voorlopig aanslag mogen ontvangen en zaterdag kwam die van mij door de brievenbus. Op welk termijn kunnen we onze teruggaaf tegemoet zien komen?
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 10-06-2008 16:37 ]
quote: http://www.nos.nlFout in T-biljet Belastingdienst
De Belastingdienst heeft opnieuw een fout gemaakt bij de aangifte over 2007. In de toelichting bij T-biljetten stond een fout over heffingskortingen. Toen de fout ontdekt werd, werd een inlegvel aan het T-biljet toegevoegd.
Onbekend is hoeveel mensen door de fout gedupeerd zijn, maar de Belastingdienst denkt dat het om een kleine groep gaat. Een T-biljet wordt aangevraagd door mensen die geen belastingaangifte hoeven te doen, maar wel denken dat ze recht op teruggave hebben.
De Belastingdienst kan verder geen actie ondernemen, omdat niet duidelijk is wie recht op teruggave heeft.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Misschien de datum vd print/pdf van het OntvangstbevestigingIB.* ??BtM909 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:08:
Heb even dit topic doorgezocht, maar kan geen antwoord vinden:
Is het mogelijk om te zien wanneer je de aangifte hebt ingestuurd (in IB2007)? Ik kan me herinneren dat de applicatie van vorige jaren in het overzicht weergaf wanneer de aangifte was verstuurd
<Bla knip>
De Belastingdienst heeft op 29-02-2008 om 19:46 uur de aangifte inkomstenbelasting 2007 met het kenmerk ....ontvangen van:
</Bla knip>
Het .IDB file dat ik heb is ook van die datum.
Hmm, dagtekening is 6 juni. Geld nog niet ontvangen. Gewoon traag?console schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:38:
[...]
Rechts op het papiertje staat de dagtekening, dat is ook de datum dat je het geldt gestort krijgt.
Waarom? Omdat het kan!!
Ik heb hetzelfde, dagtekening 6 juni, brief op zaterdag ontvangen en nog geen geld. Ik denk dat het er morgen op staatP. Mekes schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:43:
[...]
Hmm, dagtekening is 6 juni. Geld nog niet ontvangen. Gewoon traag?
Het geld van mijn vriendin, de brief met als dagtekening 6 juni, is vanochtend binnengekomen op de rekening. Ik had een brief met als dagtekening 7 juni, geld zal dus hoogstwaarschijnlijk morgen wel binnenkomen.Hi-Sintar schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 00:00:
[...]
Ik heb hetzelfde, dagtekening 6 juni, brief op zaterdag ontvangen en nog geen geld. Ik denk dat het er morgen op staat
Allereerst: in dit soort specifieke gevallen bem ik geen expert, ik ken de regeling die je schetst en de bijbehorende voorwaarden niet. Algemeen geldt er op belastingschulden een verjaringstermijn van 5 jaar, die echter kan worden verlengd tot 12 jaar als wegens opzet of grove schuld er te weinig belasting is betaald dmv een onjuiste of niet ingediende aangifte. Hier lijkt echter sprake van juist aangeleverde informatie, die door de BD anders geinterpreteerd wordt. Opzet of grove schuld lijkt me dus voor geen van de partijen van toepassing.begintmeta schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:16:
Tinuz___, AFAIK kan de belastingdienst zelf (in ieder geval in bepaalde gevallen) tot 12 jaar terug naheffen, ik meen ook in bepaalde internationale situaties. Vandaar dat het me mogelijk leek dat dat andersom ook opgaat in deze situatie. Maar AFAYK is het dus 5 jaar?
Als de laatste communicatie hierover korter dan 5 jaar geleden heeft plaatsgevonden heb je sowieso nog een zaak. Als het langer geleden is zou ik je adviseren om een belastingadviseur in de arm te nemen of eventueel naar een rechtswinkel te gaan. Die kunnen je ongetwijfeld beter gefundeerd antwoorden wat je rechten zijn en hoe sterk je staat.
Weet iemand hoe lang dit kan gaan duren? Of heeft dit over 2007 ook meegemaakt?
Die heb ik dus niet meer, vandaar m'n vraagPWA schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:51:
[...]
Misschien de datum vd print/pdf van het OntvangstbevestigingIB.* ??
<Bla knip>
De Belastingdienst heeft op 29-02-2008 om 19:46 uur de aangifte inkomstenbelasting 2007 met het kenmerk ....ontvangen van:
</Bla knip>
idb?Het .IDB file dat ik heb is ook van die datum.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Ik heb vandaag (eindelijk) de brief binnen gekregen met de dagtekening 21 juni. Ik ben benieuwd wanneer daadwerkelijk het geld gestort en wanneer mijn vriendin bericht en het geld krijgt. Toch wel vreemd dat zij nog geen bericht heeft want wij hebben gezamenlijk aangifte gedaan.Sponge schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:19:
Hm, mijn dagtekening was ook 6 juni, maar nog steeds niets binnen helaas. Normaal heb je het toch vaak de dag ervoor, of erna het geld. Naja, misschien komt het omdat ik van belasting kantoor ben verandert door een verhuizing...
Mijn brief heeft ook een tijdreis gemaakt, gisteren binnengekregen met dagtekening 19 juni. Ze zijn bij de BD dus hard aan het werk de komende dagen...caRe.Ghost schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:51:
Ik heb vandaag (eindelijk) de brief binnen gekregen met de dagtekening 21 juni. Ik ben benieuwd wanneer daadwerkelijk het geld gestort en wanneer mijn vriendin bericht en het geld krijgt. Toch wel vreemd dat zij nog geen bericht heeft want wij hebben gezamenlijk aangifte gedaan.
Geld staat nog niet op de rekening, maar ik vermoed dat ze het de 19e gaan overmaken.
Dat heeft niets te maken met een tijdreis, alleen doen ze dit zodat binnen x dagen bezwaar kan maken zonder dat jij tijd verliest om bezwaar te maken omdat de tnt te laat is... best lief van zeTinuz___ schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 09:32:
[...]
Mijn brief heeft ook een tijdreis gemaakt, gisteren binnengekregen met dagtekening 19 juni. Ze zijn bij de BD dus hard aan het werk de komende dagen...
Geld staat nog niet op de rekening, maar ik vermoed dat ze het de 19e gaan overmaken.
Nou ja de dame aan de lijn gaf aan dat wij voor 1 juli bericht moeten krijgen... dus oals hier boven al vermeld: dat wordt hard werken bij de BD, alle verloven intrekken en geen EK wedstrijden kijken
ik vroeg mij dus of zij maandelijks de rente terug kan krijgen en ik ook ?? ookal sta ik ook op de hypotheek van haar huis.
Diagnose Specialist Ford
In principe kun je alleen voor je eigen huis (3.111 IB) de rente aftrekken. Het gaat hier om het eigendom, de hypotheek is totaal geen oorzaak, maar een gevolg (de aftrekbaarheid dan he). Alleen als je oude huis nog te koop staat en daardoor leeg is, of je nieuwe huis leeg staat voor verbouwing wordt dit uitgebreid.
Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!
Alleenstaand, thuiswonend, net werkzaam.
Ik heb geen aftrekkosten. Ziektekosten geloof ik ook niet want mijn basisverzekering is 1300 per jaar terwijl de drempel op 2024 ligt dus daar kom ik ook niet voor in aanmerking.
In het overzicht krijg ik 675 euro terug (deels waarschijnlijk omdat ik 8 maanden heb gewerkt van de 12)
Echter staat er ook in het overzicht "Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" 2605 euro.
- Moet ik dit bedrag betalen als ik de aangifte doe? Of is het meer een berekening die het programma maakt en handig is om te tonen voor andere berekeningen?
- Zijn er dingen die altijd voordeel geven als je die invult? Ik heb nu alleen "loon en dergelijke" ingevuld. Mijn werkgever is Logica als dat ter info misschien helpt.
Dat is onderdeel van de berekening. Je bent X inkomstenbelasting en premie volksverzekering verschuldigd en hebt reeds Y betaald. X-Y is het bedrag wat je terugkrijgt of moet bijbetalen.original4u schreef op zondag 29 juni 2008 @ 14:52:
Kan iemand mij advies geven over de volgende vragen?![]()
Alleenstaand, thuiswonend, net werkzaam.
Ik heb geen aftrekkosten. Ziektekosten geloof ik ook niet want mijn basisverzekering is 1300 per jaar terwijl de drempel op 2024 ligt dus daar kom ik ook niet voor in aanmerking.
In het overzicht krijg ik 675 euro terug (deels waarschijnlijk omdat ik 8 maanden heb gewerkt van de 12)
Echter staat er ook in het overzicht "Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" 2605 euro.
- Moet ik dit bedrag betalen als ik de aangifte doe? Of is het meer een berekening die het programma maakt en handig is om te tonen voor andere berekeningen?
Werkgever maakt natuurlijk niet uit. Voor iedereen in NL gelden dezelfde regels. Heb je behalve de premie voor je verzekering nog andere ziektekosten gemaakt? Ook de bijdrage die je werkgever betaald (bijdrage ZVW, zie jaaropgave) mag je opgeven.
- Zijn er dingen die altijd voordeel geven als je die invult? Ik heb nu alleen "loon en dergelijke" ingevuld. Mijn werkgever is Logica als dat ter info misschien helpt.
* anandus wants my moneys
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Kreeg brief binnen op vrijdag, maandag op rekening.anandus schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 11:39:
Wat zijn de ervaringen tussen de dagtekening van de voorlopige aangifte en de datum dat het geld wordt gestort?
* anandus wants my moneys
Iets anders:
Er is wéér een foutje bij belastingdienst. Ongeveer een week nadat het geld gestort is, komt er een 2e voorlopige aanslag, waarin het geld wordt teruggevorderd. Reden: Inkomen (en/of verzamelinkomen) is dan ineens op 0 gezet.
Via kantoor laten doen, ze hebben al meer dan 70 mensen met hetzelfde verhaal. De dagtekening van 2e voorlopige aanslag is bij al deze mensen precies dezelfde datum.
Niemand hier dit meegemaakt?
Up-date: Belastingdienst heeft foutje gemaakt: verkeerde volgorde van afhandelen, waardoor aanslagen foutief geboekt zijn. Telefoontje naar belastingdienst, dit herstellen ze zelf. Dus je hoeft geen bezwaarschrift in te dienen.
[ Voor 13% gewijzigd door Bi-zonder op 05-07-2008 08:38 ]
Op de acceptgiro staat (boven betalingskenmerk):
Gebruik deze acceptgiro alleen voor deze aanslag. Vul het (termijn)bedrag in. Na elke betaling ontvangt u een nieuwe acceptgiro totdat de aanslag is voldaan.
Mag ik zelf het termijnbedrag bepalen? Dus een € 5,- als eerste termijn is geen probleem?
Ik heb hetzelfde: 2e voorlopige aanslag: in het verzamelinkomen is geen rekening gehouden met persoonsgebonden aftrek. Belastingtelefoon gebeld, iemand heeft het nagekeken en teruggebeld: ik zou de aftrekposten niet hebben toegewezen aan mezelf of mijn partner.Hi-Sintar schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 18:17:
Ik heb vandaag een 2de brief gekregen, met daarin een bedrag dat ik terug moet betalen. Echter als ik het bedrag wat ik heb ontvangen met het bedrag wat ik terug moet betalen verreken, kom ik uit op een totaal bedrag wat ik terug krijg dat veel lager uitkomt dan mijn aangifte die ik heb opgestuurd... Ik ben erachter gekomen dat ze mijn verzamelinkomen hebben genomen zonder het persoonsgebonden aftrek wat ik had ingevuld... Is dit een foutje of is het normaal dat ze persoonsgebonden aftrek niet meetellen? Want die ziektekosten die ik heb ingevuld, heb ik toch echt wel gemaakt...
Ik heb direct na het opsturen destijds een printje gemaakt en hierop is de verdeling gewoon goed, ik heb het dus wel degelijk toegewezen toen ik het opstuurde maar zie dat nu maar eens aan te tonen
Ik wacht nu weer op een telefoontje van hun: Als ze het niet oplossen ga ik voortaan weer op papier aangifte doen, dan heb je iig nog een kopietje om op terug te vallen
Ook lees ik dat je een oudere WOZ waarde kunt gebruiken dan die van 01-01-2007, klopt dat?
Nog een vraagje, ik heb een bril gekocht maar daar geen bewijs meer van het was ongeveer zo'n 170 Euro.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Is het zo dat ze in 2006 maar de helft van het jaar heeft gewerkt en in 2007 het hele jaar? Dan kan het kloppen dat ze in 2006 wel geld terug kreeg, maar in 2007 niet. Op basis van teveel betaalde inkomstenbelasting in 2006 dus.Cobb schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:16:
Hmm heb net mijn aangifte ingevuld, maar ik mis volgens mij iets. Vorig jaar kreeg mijn vriendin ook nog eens 700 euro terug boven op de 1000 die ik terugkreeg. Er is relatief weinig veranderd behlave dat mijn vriendin 2x zoveel heeft verdiend in 2007.
Jouw teruggave in 2006 kunnen we zo niet veklaren met weinig info.
Sterker nog, de peildatum voor 2007 lag op 1 januari 2005 volgens mij. Laatst uit moeten zoeken en toen kwam ik hierop. Maar wellicht dat iemand anders dat nog even kan bevestigen.Ook lees ik dat je een oudere WOZ waarde kunt gebruiken dan die van 01-01-2007, klopt dat?
[ Voor 3% gewijzigd door mOrPhie op 12-08-2008 20:29 ]
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Ik heb nog even betre gekeken en het zit ' em idd in de loonheffing.
Mijn situatie is ook wel iets veranderd ben wel wat meer gaan verdienen, maar ik heb ook een hogere WOZ waarde opgegeven nl. die van 99.000 (01-01-2007) ik kan dus beter die van eerder opgeven 73.000?
Als ik die 73.000 dan zit ik een paar tientjes boven de teruggaaf van 2006.
Volgens mij is ie klaar zo, alleen nog even op mijn digi d wachten...
[ Voor 66% gewijzigd door Cobb op 12-08-2008 21:19 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Je kunt natuurlijk niet even een WOZ-waarde nemen van een paar jaar geleden, toen was je huis gewoon minder waard.
Voor de teruggaaf geldt gewoon hoe meer je verdient, hoe meer je moet betalen. Er zijn een aantal heffingskortingen etc, deze wordt per maand verrekend bij de werkgever bij wie je hebt aangegeven dat deze de loonheffingskorting moet toepassen.
Lees ook even Ik over heffingskortingen
Waarom? Omdat het kan!!
- Welke WOZ-waarde moet je opgeven?
Gebruik de WOZ-waarde met peildatum 1-1-2005 voor de aangifte over 2007, dus die u begin 2007 heeft ontvangen. Neem dus niet de nieuwe WOZ-waarde die u dit jaar heeft ontvangen want dan betaalt u meer dan nodig is.
Maar toch begrijp ik dat niet.
Ik heb in maart 2007 een aanslagbiljet gehad met daarop:
Waardepeil datum 01-01-2005 staat per 01-01-2007 WOZ 99.000
Terwijl de WOZ een jaar eerder op het aanslag biljet 73.000 euro was...

Maart 2008 heb ik hetzelfde bericht gehad maar met een WOZ van 109.000
Volgens Kassa, kan ik dus nog die 73.000 gebruiken.
http://www.belastingdiens...it_werk_en_woning-58.html
[ Voor 25% gewijzigd door paella op 12-08-2008 21:28 ]
Ja, maar op die beschikking staat dus een waarde van 99.000 terwijl die in 2005 en 2006 nog 73.000 is.
[ Voor 7% gewijzigd door paella op 12-08-2008 21:58 ]
Let op!
U moet uitgaan van de WOZ-waarde met waardepeildatum 1 januari 2005, die staat op de WOZ-beschikking die de gemeente in 2007 heeft afgegeven.
Dus ja, die zitten er naast.
Volgens mij is het minimum termijnbedrag 20 euro.Dazsur schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:15:
Helaas een bedragje terug te betalen.
Op de acceptgiro staat (boven betalingskenmerk):
Gebruik deze acceptgiro alleen voor deze aanslag. Vul het (termijn)bedrag in. Na elke betaling ontvangt u een nieuwe acceptgiro totdat de aanslag is voldaan.
Mag ik zelf het termijnbedrag bepalen? Dus een € 5,- als eerste termijn is geen probleem?
Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.
Ja, dat klopt. De waardepeildatum voor 2005 en 2006 liggen op 1 januari 2003. Voor 2007 ligt die op 1 januari 2005. Een wijziging dus. Dus moet je die van 99.000 gebruiken.Cobb schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:46:
U moet uitgaan van de WOZ-waarde met waardepeildatum 1 januari 2005, die staat op de WOZ-beschikking die de gemeente in 2007 heeft afgegeven.
Ja, maar op die beschikking staat dus een waarde van 99.000 terwijl die in 2005 en 2006 nog 73.000 is.
Hier staat een lijstje van de waardepeildata: Wikipedia: Wet Waardering Onroerende Zaken
Maar het is wikipedia, dus altijd even dubbel-checken.
[ Voor 12% gewijzigd door mOrPhie op 13-08-2008 10:09 ]
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Anoniem: 388674
Heb het nodig om een oude aangifte te checken
Alvast bedankt,
Ey!! Macarena \o/
Anoniem: 388674
werk en inkomen/voorlopige aangifte 2007
sorry hiervoor (dacht dat hij daar beter paste)
Concrete vragen over een specifieke situatie of een uitgebreidere discussie aub in een eigen topic! Zie Invulling en behandeling Grote Topics aangepast