Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
De aankoop prijs is volgens mij gewoon "informatief". Daar worden naar mijn weten geen berekeningen op uitgevoerd. Zelfde geldt volgens mij ook voor het veld "totale schuld". De aankoop prijs staat namelijk los van dingen die je kunt aftrekken (namelijk je rente en de kosten voor financiering).Juancho schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:59:
Klopt, daar kom ik opzich ook wel uit. Makelaarskosten was idd mijn fout, die kosten heb ik ook sowieso niet gemaakt.
Het gaat mij erom in welk veld ik welke kosten moet berekenen. Er zijn namelijk 2 velden die verrekte veel op elkaar lijken. En het lijkt me toch niet de bedoeling dat ik ze dubbel ga berekenen....
Dus welke kosten horen bij:
1. Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten
2. Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning.
De enige manier waarop de prijs van je huis er toe doet is bij je huurwaardeforfait, maar dat is niet gebasseerd op je aankoopprijs, maar op je WOZ waarde.
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Afsluitkosten
Kosten Nationale Hypotheek Garantie
Berekende (verschuldigde) rente
Notaris kosten hypotheek akte
Overdragsbelasting
Taxatiekosten
Voor zover ik heb kunnen vinden zijn dit allemaal kosten die ik mag aftrekken. Ik twijfel alleen nog over kosten ivm bankgarantie. Ik kan hier verder niets over vinden op de website van de belastingdienst, maar deze kostenpost staat wel op de eindrekening van mijn notaris.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Mocht je een controle krijgen en het is fout, kun je niet aankomen met "Maar op Tweakers zeiden ze dat..."
Heb je al die kosten hierboven nu ook gespecificeerd (overdrachtsbelasting (met CH) kun je toch niet aftrekken?) of heb je een bedrag ingevuld onder de noemer "rente en kosten" zoals ik je eerder vertelde?
[ Voor 37% gewijzigd door CeesKees op 25-03-2010 15:20 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Alleen kosten van bankgarantie is me nog onduidelijk, maar daar zal ik wel even achteraan gaan.....
(zo 100% zeker weet je het niet) en een hypotheekboer is geen belastingadviseur. Die zegt maar wat.
[ Voor 20% gewijzigd door CeesKees op 25-03-2010 15:22 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Overdrachtskosten - NeeJuancho schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:49:
Ik heb mijn aangifte inkostenbelasting 2009 bijna klaar, was opzich niet zo moeilijk. Maar nu zit ik even met 1 ding vast. Het gaat om de aftrekbare kosten van mijn woning die ik in 2009 heb gekocht.
Ik heb alle gegevens wel, alleen nu weet ik niet goed waar ik deze kosten moet neerzetten:
Overdrachtskosten
Notariskosten voor hypotheek akte
Taxatiekosten
Kosten ivm bankgarantie
Afsluitkosten
Kosten Nat Hyp Garantie
Berekende (verschuldigde) rente.
Je heb namelijk 2 verplichte invoervelden in het programma:
1. Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten
2. Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning.
Zoals ik het lees zijn de aankoopkosten toch hetzelfde als de financieringskosten? Immers, die kosten heb ik moeten maken om mijn huisje te kunnen kopen. Waar moet ik wat invullen en mischien wel handig, waarom?
En nog een klein vraagje, het invoerveld 'eigenwoningschuld', ik kan hier voor 2009 toch mijn totale hypotheek bedrag invoeren? Ik heb van deze schuld namelijk niets gebruikt voor bijv. verbouwing etc.
Alvast bedankt voor jullie hulp, hopelijk kan ik vandaag dan mijn aangifte definitief weg doenOwaj, mocht het achteraf blijken fout te zijn, het is immers mijn eerste keer aangifte doen met eigen woning, ik neem aan dat ik achteraf altijd de boel nog kan rechttrekken? Desnoods met een adviseur?
Notariskosten voor hypotheek akte - Ja
Taxatiekosten - Ja indien deze nodig was voor het verkrijgen van hypotheek. Anders nee.
Kosten ivm bankgarantie Leg eens uit?
Afsluitkosten - Nee
Kosten Nat Hyp Garantie - Ja
Berekende (verschuldigde) rente. - Ja
No guts, no glory!
No guts, no glory!
Je moet de gemaakte kosten wel specificeren in het vakje Aftrekbare renten en financieringskosten eigen woning.CeesKees schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:04:
Gewoon 1 vakje invullen, dat noem je rente en kosten (doe ik al 5 jaar) nooit een probleem mee gehad.
Specificatie hou je op een los blaadje, dat je bij je aangifte bewaard, mocht iemand er ooit om vragen.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij geeft het vak "1. Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten" geen aftrekbare kosten, dat is alleen om je eigenwoningschuld te bepalen.
Het 2e vak wel.
Gewoon beiden invullen, maar het bedrag niet gaan specificeren.
Kom je er niet uit? Bel gewoon de belastingtelefoon, daar zitten mensen die voor dit soort zaken zijn aangenomen en betaald krijgen.
No guts, no glory!
Ja, dat klopt, maar dat doe je in de eerste regel, deze noem je "rente en kosten".
Zo doe ik het al 5 jaar, nooit een vraag over gehad.
Ik vul in dat onderdeel gewoon de omschrijving met gemaakte kosten in. Dit kun je regel voor regel doen via de rekenhulp. De mijne ziet er nu alsvolgt uit:
• Kosten Nationale Hypotheek Garantie: € 778
• Berekende (verschuldigde) rente: € 3.878
• Notaris kosten hypotheek akte: € 225
• Taxatiekosten: € 313
En verder heb ik opgegeven:
Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten:
• Koopsom onroerende zaak incl. overdrachtsbelasting: € 167.968
Dan moet het volgens mij zo kloppen.....
Nee, dat doe je in het eerste jaar voornamelijk. Dan heb je allemaal extra kosten en die moet je specificeren. In verdere jaren voldoet de term, betaald hypotheekrente oid. In dit geval moet hij het wel specificeren.CeesKees schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:45:
@killGhost
Ja, dat klopt, maar dat doe je in de eerste regel, deze noem je "rente en kosten".
Zo doe ik het al 5 jaar, nooit een vraag over gehad.
No guts, no glory!
Zo heb je dat goed gedaan ja. Daarom moet je de rekenhulp ook gebruiken.Juancho schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:46:
Wat bedoel je met specificeren?
Ik vul in dat onderdeel gewoon de omschrijving met gemaakte kosten in. Dit kun je regel voor regel doen via de rekenhulp. De mijne ziet er nu alsvolgt uit:
• Kosten Nationale Hypotheek Garantie: € 778
• Berekende (verschuldigde) rente: € 3.878
• Notaris kosten hypotheek akte: € 225
• Taxatiekosten: € 313
En verder heb ik opgegeven:
Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten:
• Koopsom onroerende zaak incl. overdrachtsbelasting: € 167.968
Dan moet het volgens mij zo kloppen.....
No guts, no glory!
Ook ik ben bezig met het invullen van de belasting aangifte, maar ik zit in de knoop met de aftrekpost - studiekosten.
Ik heb in 2009 tot augustus stufi gehad, en daarna was mijn 4 jaar voorbij, dus heb van september tot december geen stufi meer gekregen, ik volg nog wel steeds een studie (en alles is ook betaald)
Kan ik dit nou gebruiken als aftrekpost en zo ja, hoe gaat het in zijn werk?
Verder heb ik in 2009 behoorlijk wat verdiend, dus ipv geld krijgen moet ik wat extra betalen, dus vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt!
Ik ben (al weken) bezig met mijn belasting aangifte voor 2009 maar nu zit ik toch met een ding waar ik niet echt uit kom.
In mei 2009 heb ik een nieuwbouw huis gekocht dit huis was al klaar maar nog niet verkocht het is dus Vrij op naam. nu moesten wij € 7500,- bouwrente betalen bij de aankoop dit was dan de achterstallige bouwrente als we het hadden gekocht begin bouw.
nu heb bij eigen woning het vakje: "aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning"
in de beschrijving staat dat je hier je betaalde hypotheek bedrag + eenmalige kosten moet invullen.
en nu twijfel ik over die 7500, mag ik die wel invullen hier, wat mij aan het twijfelen brengt is het zinnetje: "Bouwrente die betrekking heeft op de periode nadat de voorlopige koopovereenkomst werd gesloten."
weet iemand of ik dit bedrag nou wel of niet mag opvoeren?
Je mag de afsluitkosten van je hypotheek (vaak 1% van het hypotheek bedrag) wel aftrekken hoor.KillGhost schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:28:
[...]
Overdrachtskosten - Nee
Notariskosten voor hypotheek akte - Ja
Taxatiekosten - Ja indien deze nodig was voor het verkrijgen van hypotheek. Anders nee.
Kosten ivm bankgarantie Leg eens uit?
Afsluitkosten - Nee
Kosten Nat Hyp Garantie - Ja
Berekende (verschuldigde) rente. - Ja
http://www.belastingdiens...lsueenwoningkoopt-05.htmlafsluitprovisie
Hiervoor geldt: u mag niet meer aftrekken dan 1,5% van de schuld en maximaal € 3.630. Als u meer afsluitprovisie betaalde, kunt u van het meerdere het deel dat betrekking heeft op 2009 in 2009 vanaf 2010 taxatiekosten (alleen voor het verkrijgen van een lening)
Tegenwoordig zie je ook wel eens de constructie dat je geen afsluit provisie meer betaald maar een bedrag als vergoeding van de bemiddeling van je adviseur. Dit valt dan in principe ook onder afsluit provisie.
Maar deze bedragen zijn in tegen stellen tot wat jij beweert wel af te trekken. En vergis je niet, dat kan soms om best leuke bedragen gaan. Op een hypotheek van 2 ton is dat toch al snel 2000 euro die je mag aftrekken.
Tevens mag je volgens mij ook de kosten die het kadaster rekent voor het "opslaan" van je akte aftrekken. Dit wordt soms los vermeld op het overzicht van de notaris. Het gaat hier slechts om een paar tientjes, maar toch mooi mee genomen.
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Het ligt er wel aan wat die kosten dan zijn. Als deze kosten inderdaad de afsluitprovisie is dan mag je die wel meenemen. Deze staat toch bijna altijd wel gewoon als afsluitprovisie aangegeven. Gaat het bijvoorbeeld om kosten voor de levering van het huis van de notaris oid dan dus niet!.Gertjan. schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 22:28:
Je mag de afsluitkosten van je hypotheek (vaak 1% van het hypotheek bedrag) wel aftrekken hoor.
http://www.belastingdiens...lsueenwoningkoopt-05.html
Tegenwoordig zie je ook wel eens de constructie dat je geen afsluit provisie meer betaald maar een bedrag als vergoeding van de bemiddeling van je adviseur. Dit valt dan in principe ook onder afsluit provisie.
Maar deze bedragen zijn in tegen stellen tot wat jij beweert wel af te trekken. En vergis je niet, dat kan soms om best leuke bedragen gaan. Op een hypotheek van 2 ton is dat toch al snel 2000 euro die je mag aftrekken.
Tevens mag je volgens mij ook de kosten die het kadaster rekent voor het "opslaan" van je akte aftrekken. Dit wordt soms los vermeld op het overzicht van de notaris. Het gaat hier slechts om een paar tientjes, maar toch mooi mee genomen.
No guts, no glory!
Dat kan je gebruiken als aftrekpost, maar met de maanden waarin je stufi ontvangt heb je wel te maken met de normbedragen. Mijn advies is gewoon het aangifte programma van 2009 te downloaden en in te vullen. Deze werkt voor de aftrekpost van de studiekosten heel erg makkelijk vergeleken met voorgaande jaren.3rNsT schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:22:
Goedeavond mensen,
Ook ik ben bezig met het invullen van de belasting aangifte, maar ik zit in de knoop met de aftrekpost - studiekosten.
Ik heb in 2009 tot augustus stufi gehad, en daarna was mijn 4 jaar voorbij, dus heb van september tot december geen stufi meer gekregen, ik volg nog wel steeds een studie (en alles is ook betaald)
Kan ik dit nou gebruiken als aftrekpost en zo ja, hoe gaat het in zijn werk?
Verder heb ik in 2009 behoorlijk wat verdiend, dus ipv geld krijgen moet ik wat extra betalen, dus vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt!
No guts, no glory!
Maar dan ben ik bij stap 3 (Loon e.d.) aangekomen en dat vraag het programma om : arbeidskorting; Loonheffing; Loon
nou kan ik arbeidskorting gewoon duidelijk zien op mijn loonstrook, maar met die andere 2 heb ik moeite.
Op mijn loonstrook staat :
Loon loonheffingen : 986
Loon verzekeringswet : 922
(bedragen zijn verzonnen inspiratie was wiskunde boek
welk bedrag moet ik nou waar invullen ???
ik ben, als dat er toe doet, 19jaar en zit in 6VWO.
Val ik met mijn leeftijd en opleiding ook onder de studenten regeling? dus dat ik bijvoorbeeld ook aanschaf computer kan aftrekken?
En kan ik dit dus gewoon doe i.p.v. een Tj-biljet?
en als ik belastinggeld wil terug vragen van 2> jaar terug moet ik dan het programma van <2008 downloaden of kan dat via 2009??
alvast bedankt voor de antwoorden
Mijn vriendin is vorig jaar moeder geworden en derhalve vul ik nu in dat dit zo is. nml mijn zoon is na 31 december 1996 geboren. ( :-) )
Echter, nu krijgt ze zon 1500 euro terug van de belasting, en als ik invul dat er geen kindje is, dan is het bedrag 0.
Waar komt dit extra geld vandaan? Ik snap het niet helemaal. Je krijgt blijkbaar heffingskorting.
Daarnaast heb ik ingevuld dat ze geen ouderschapsverlof heeft opgenomen. Ik neem aan dat zwangerschapsverlof ongelijk is aan ouderschapsverlof
Loon loonheffing is je inkomen, en dat kan je bij je loon invullen. Loon verzekeringswet hoef je niks te doen op de aangifte. Met dat inkomen heb je waarschijnlijk geen of weinig loonheffing betaald. Dit staat vaak op de jaaropgave als loonheffing of loonbelasting oid. Dat moet je nog even nakijken. Aanschaf computer zou kunnen vallen onder aftrekpost voor studiekosten, maar dan heb je te maken met een afschrijvingstermijn en een restwaarde. Je kan aftrekposten niet meenemen op TJ-biljet, dan zou je of T-biljet kunnen doen of aangifte via het internet. Als je van eerdere jaren aangifte wil doen, moet je het aangifteprogramma van dat jaar gebruiken en niet telkens die van 2009. Elk aangiftejaar heeft zijn eigen regels etc die in het programma of biljet verwerkt zijn.darryl schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:21:
Ik ben bezig met de belastingaangifte van 2009 via het het gedownloade programma.
Maar dan ben ik bij stap 3 (Loon e.d.) aangekomen en dat vraag het programma om : arbeidskorting; Loonheffing; Loon
nou kan ik arbeidskorting gewoon duidelijk zien op mijn loonstrook, maar met die andere 2 heb ik moeite.
Op mijn loonstrook staat :
Loon loonheffingen : 986
Loon verzekeringswet : 922
(bedragen zijn verzonnen inspiratie was wiskunde boek)
welk bedrag moet ik nou waar invullen ???
ik ben, als dat er toe doet, 19jaar en zit in 6VWO.
Val ik met mijn leeftijd en opleiding ook onder de studenten regeling? dus dat ik bijvoorbeeld ook aanschaf computer kan aftrekken?
En kan ik dit dus gewoon doe i.p.v. een Tj-biljet?
en als ik belastinggeld wil terug vragen van 2> jaar terug moet ik dan het programma van <2008 downloaden of kan dat via 2009??
alvast bedankt voor de antwoorden
No guts, no glory!
Ze zal waarschijnlijk de inkomensafhankelijke combinatiekorting terugkrijgen. Je kan dit nakijken door in het aangifteprogramma te kijken naar het overzicht. Daar staat een klikbare link met de naam heffingskortingen. Hier kan je de heffingskortingen bekijken die zij ontvangt.TF schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 16:19:
Even een korte vraag.
Mijn vriendin is vorig jaar moeder geworden en derhalve vul ik nu in dat dit zo is. nml mijn zoon is na 31 december 1996 geboren. ( :-) )
Echter, nu krijgt ze zon 1500 euro terug van de belasting, en als ik invul dat er geen kindje is, dan is het bedrag 0.
Waar komt dit extra geld vandaan? Ik snap het niet helemaal. Je krijgt blijkbaar heffingskorting.
Daarnaast heb ik ingevuld dat ze geen ouderschapsverlof heeft opgenomen. Ik neem aan dat zwangerschapsverlof ongelijk is aan ouderschapsverlof
No guts, no glory!
Klopt een inkomensafhankelijke combinatiekorting. Je krijgt blijkbaar belastingvoordeel als je een kindje hebt.KillGhost schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 16:57:
[...]
Ze zal waarschijnlijk de inkomensafhankelijke combinatiekorting terugkrijgen. Je kan dit nakijken door in het aangifteprogramma te kijken naar het overzicht. Daar staat een klikbare link met de naam heffingskortingen. Hier kan je de heffingskortingen bekijken die zij ontvangt.
[ Voor 99% gewijzigd door Bi-zonder op 27-03-2010 17:39 ]
Klopt, je moet dan wel een kind onder de 12 jaar hebben en inkomen uit tegenwoordige dienstbetrekking hebben. Je kan deze ook als alleenstande ouder ontvangen. Als je een fiscale partner hebt moet je minder inkomsten uit betaald werk ontvangen dan je partner. Beide ouders moeten dan wel werken.TF schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 17:06:
[...]
Klopt een inkomensafhankelijke combinatiekorting. Je krijgt blijkbaar belastingvoordeel als je een kindje hebt.
No guts, no glory!
Ja verder onderzoekt leert mij dit ook. Ik stond op het punt om de aangifte te versturen toen ik dit toch nog even wilde checken.KillGhost schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 18:21:
[...]
Klopt, je moet dan wel een kind onder de 12 jaar hebben en inkomen uit tegenwoordige dienstbetrekking hebben. Je kan deze ook als alleenstande ouder ontvangen. Als je een fiscale partner hebt moet je minder inkomsten uit betaald werk ontvangen dan je partner. Beide ouders moeten dan wel werken.
Situatie is beiden werkend maar mijn inkomen is hoger.
Je moet minimaal € 4706, - (bron belastingdienst.nl) verdienen als minst verdienende partner/alleenstaande anders werkt het niet. (alleen even ter aanvulling)KillGhost schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 18:21:
[...]
Klopt, je moet dan wel een kind onder de 12 jaar hebben en inkomen uit tegenwoordige dienstbetrekking hebben. Je kan deze ook als alleenstande ouder ontvangen. Als je een fiscale partner hebt moet je minder inkomsten uit betaald werk ontvangen dan je partner. Beide ouders moeten dan wel werken.
Totaalbedrag 20.000 + overige kosten aflsuitprovisie 200,-
Nu moet ik bij box 1 aanvinken dat wij onze eigenwoningschuld hebben verhoogd voor onderhoud/verbouwing.
Daarna moet ik het vakje ''kosten voor onderhoud of verbouwing'' invullen.
Moet ik hier nou gewoon die 20.000 invullen? Of 20.000 plus de 325,- taxatiekosten + 200,- afsluitprovisie ?
Ik zelf dacht die 20.000 daar opgeven en de 325,- + 200,- + betaalde rente onder het kopje ''aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning''
Verwijderd
(die niet uitgezonden zijn, maar gewoon in Nederland een standplaats hebben), iemand ?
thx
Wij hebben in de tussentijd overal en nergens (bij onze ouders etc.) gewoond en stonden gewoon nog ingeschreven op de oude koopwoning gedurende de zes weken die er tussen zaten. Nu komt de belastingdienst ook met het feit (voorafingevulde aangifte) dat we tot 1 november 2009 in de oude woning hebben gewoond.
Wat zouden jullie doen? Het gaat niet om het geld want het verschil is nihil als ik de datum verander van 1 november naar 15 september. Maar ik bedoel meer, wat moet je invullen... officieel stond ik dus bij de GBA ingeschreven in de oude woning terwijl het onze woning niet meer was....
GBA is over het algemeen leidend. De belastingdienst gaat uit van deze gegevens. Als je het toch gaat invullen zonder die 6 weken, dan is de kans groot dat je dat later uit mag leggen.appels schreef op zondag 28 maart 2010 @ 16:27:
even een vraagje, ik heb samen met mijn vriendin (fiscaal partner) 15 september 2009 onze koopwoning verkocht. Wij hebben hierna een nieuwe gekocht waarvan wij vanaf 2 november 2009 eigenaar zijn.
Wij hebben in de tussentijd overal en nergens (bij onze ouders etc.) gewoond en stonden gewoon nog ingeschreven op de oude koopwoning gedurende de zes weken die er tussen zaten. Nu komt de belastingdienst ook met het feit (voorafingevulde aangifte) dat we tot 1 november 2009 in de oude woning hebben gewoond.
Wat zouden jullie doen? Het gaat niet om het geld want het verschil is nihil als ik de datum verander van 1 november naar 15 september. Maar ik bedoel meer, wat moet je invullen... officieel stond ik dus bij de GBA ingeschreven in de oude woning terwijl het onze woning niet meer was....
No guts, no glory!
Die kwam ik ook tegen, echter onze dochter is november 2009 geboren en dan heb ik er blijkbaar geen recht op, getuige deze regel:TF schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 17:06:
[...]
Klopt een inkomensafhankelijke combinatiekorting. Je krijgt blijkbaar belastingvoordeel als je een kindje hebt.
•In 2009 hoorde minstens 1 kind bij uw huishouden. Dat was voor ten minste 6 maanden. Het kind was op 31 december 2008 jonger dan 12 jaar.
Betekend dit nou simpelweg dat ik pech heb of kan ik deze kosten in de aangifte 2010 opvoeren?
(beetje vooruitlopend op de zaken natuurlijk, echter ik ben wel benieuwd).
Zou jammer zijn natuurlijk als ik weer net de boot mis.

Volgend jaar opvoeren denk ik. Mijn zoon was 20 december 6 maanden dus op 11 dagen net aan gehaald. :-)3nzym3 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 08:38:
[...]
Die kwam ik ook tegen, echter onze dochter is november 2009 geboren en dan heb ik er blijkbaar geen recht op, getuige deze regel:
•In 2009 hoorde minstens 1 kind bij uw huishouden. Dat was voor ten minste 6 maanden. Het kind was op 31 december 2008 jonger dan 12 jaar.
Betekend dit nou simpelweg dat ik pech heb of kan ik deze kosten in de aangifte 2010 opvoeren?
Een van de werkgevers hier had ook 6 euro teveel heffingskorting toegepast. Tja. Snap ook niet waarom ze dat in december niet even gladtrekken, maar de slarisadministratie zal wel blind van bepaalde tabellen uitgaan.wimpie007 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 08:37:
Vaag, op mijn jaaropgave staat 1488 aan heffingskorting, dit komt ook mee als in op downloaden gegevens druk. Vervolgens gaat het programma zeuren dat het teveel is, na wat uitzoeken blijkt het 1480 te moeten zijn. Werkgever heeft dus zitten slapen?
Ja, denk na het lezen op de belastingdienst site dat ik hier volgend jaar van kan profiteren. We will see, dat duurt nog wel even...TF schreef op maandag 29 maart 2010 @ 08:53:
[...]
Volgend jaar opvoeren denk ik. Mijn zoon was 20 december 6 maanden dus op 11 dagen net aan gehaald. :-)
Ik zie dat jullie inderdaad de zwangerschap "belastingtechnisch" keurig hebben gepland
[ Voor 99% gewijzigd door Madje op 01-04-2010 16:46 ]
Verder klopt je berekening wel, maar als het goed is moet je deze bedragen ook gewoon terug zien op de jaaropgave van je hypotheekverstrekker.
Vanavond even weer aan de slag. Bedankt voor de input sverzijl!
Ik had een foutje gemaakt en moest ineens €1.800,- Euro betalen. Onder welke rubriek moet je bijv. gemaakte studiekosten (een laptop t.b.v. je studie) invullen?
My favorite programming language is solder.
Verwijderd
Ivm belasting aangifte weet iemand of ik die gift in mindering moet brengen op de kosten die ik heb
Onderaan de brief van SenterNovem staat dat het 'een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken' is, waardoor ik zou zeggen van wel, ik kan echter nergens terugvinden of die eigenwoningbijdrage nu een ~40% sigaar uit eigen doos is of niet (of er dus al loonheffing over is betaald).
Wie heeft er hier koopsubsidie en wat heeft diegene ingevuld bij Box 1 - Andere inkomsten - Periodieke uitkeringen?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
http://www.demanvandehypo...s/koopsubsidie%202010.pdf
Hoe betrouwbaar die bron is..
100% zeker weten doe ik het niet, maar ik zou eigenlijk geen reden kunnen bedenken waarom je die gift niet in mindering zou moeten brengen.Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:03:
Ik doe deeltijd studie lerarenopleiding en krijg eenmalig gift studiefinanciering
Ivm belasting aangifte weet iemand of ik die gift in mindering moet brengen op de kosten die ik heb
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Kan inderdaad. Gewoon jaaropgave aanhouden in dit geval.wimpie007 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 08:37:
Vaag, op mijn jaaropgave staat 1488 aan heffingskorting, dit komt ook mee als in op downloaden gegevens druk. Vervolgens gaat het programma zeuren dat het teveel is, na wat uitzoeken blijkt het 1480 te moeten zijn. Werkgever heeft dus zitten slapen?
No guts, no glory!
In 2009 heb je dus helaas die korting niet, omdat het kind niet 6 maanden tot je huishouden behoorde. Voor 2010 voldoe je uiteraard wel aan die volwaarde. Als er aan de overige voorwaarden voldaan is, kan je het gewoon meenemen in 2010.3nzym3 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 08:38:
Die kwam ik ook tegen, echter onze dochter is november 2009 geboren en dan heb ik er blijkbaar geen recht op, getuige deze regel:
No guts, no glory!
De studiekostenaftrek kun je vinden onder Aftrekposten > Studiekosten en andere scholingsuitgaven > Hier aangeven of je wel of niet stufi hebt gekregen. Daar kan je op een gegeven moment ook je kosten opgeven. Let bij de aankoop laptop wel op dat je die dus niet in 1 keer mee mag nemen.Puch-Maxi schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:18:
Ik moet zeggen dat sommige dingetjes toch behoorlijk onbegrijpelijk zijn voor een student
Ik had een foutje gemaakt en moest ineens €1.800,- Euro betalen. Onder welke rubriek moet je bijv. gemaakte studiekosten (een laptop t.b.v. je studie) invullen?
Je hebt namelijk te maken met een afschrijvingsbedrag
Afschrijvingstermijn is 36 maanden) 3 jaar en heeft een restwaarde van 10%. Je moet het ook tijdsgelang afchrijving in jaar van aanschaf. Alleen afschrijving mag je meenemen.
Verder mag je officieel alleen gedeelte meetellen wat je voor school gebruikt. Gebruik je de laptop voor 50% prive, mag je officieel ook maar 50% meetellen.
[ Voor 8% gewijzigd door KillGhost op 01-04-2010 12:17 ]
No guts, no glory!
Wat is er onduidelijk dan?Puch-Maxi schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:18:
Ik moet zeggen dat sommige dingetjes toch behoorlijk onbegrijpelijk zijn voor een student
Wanneer je studiefinanciering hebt moet je bij het opgeven van de kosten gebruik maken van de normbedragen (ca. 180 euro/maand) i.p.v. afschrijving laptop, boeken etc. separaat op te geven.
No guts, no glory!
Ik heb vorige week de bevestiging daarvan ontvangen met als datum 20 april, betekent dit dat ik deze week dat bedrag krijg met de zorgtoeslag ronde?
Of de volgende maand. Bij mij duurde het 8 weken.amokjeeh schreef op maandag 19 april 2010 @ 10:58:
betekent dit dat ik deze week dat bedrag krijg met de zorgtoeslag ronde?
Verwijderd
Hier ook. Wel raar, vorig jaar had ik bijna tien keer zoveel terug als nu en mijn situatie is bijna niet veranderd. Kan je de oude gegevens nog ergens terugvinden? Want ik heb ze niet meer.Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 17:32:
Hier is de voorlopige aanslag binnengekomen vandaag
EDIT: Ik heb de jaaropgaaf van 2008 gevonden en mijn inkomen was daar vier keer minder dan nu (reden maakt niet uit) maar ik heb het vergeleken met nu en in verhouding is het hetzelfde. Maar ik had ook nog een ander inkomen ingevuld en die jaaropgaaf kan ik even niet vinden dus mijn vraag is: Kan ik het scherm van 2008 zoals ik hem toen heb ingevuld, weer voor me halen met het aangifteprogramma? Want dan kan ik zien wat het verschil is.
[ Voor 38% gewijzigd door chim0 op 04-05-2010 22:36 ]
@chim0: super
[ Voor 8% gewijzigd door DUX op 05-05-2010 18:21 ]
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Ik heb gehoord dat de drempel voor het betalen van belasting omhoog is gegaan van 43 naar 50 euro, klopt dit?
Dit zou betekenen dat ik met verdelen wat meer kan schuiven waardoor ik 49 euro zou moeten betalen en de belastingdienst vordert pas vanaf 50 euro.
Heb het al gevonden. Ik heb het programma van 2008 gedownload en geinstalleerd en tijdens de installatie kon ik gegevens download middels DigiD en toen kreeg ik idd het scherm voor me precies zoals ik vorig jaar had ingevuld. Met 2009 kan dat niet of kan dat pas volgend jaar weer dat je gegevens online staan? Anyway, ik heb nu gezien nu waarom het vorig jaar meer was en meteen een printje gemaakt in PDF, thanks.DUX schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 01:34:
Tip van de dag: draai ieder jaar een volledig rapport uit op de printer zodra je klaar bent invullen
Dat had ik ook gelezen. Best raar dat de politiek de regels aanpast om bejaarden 50 euro te besparen...Speedy55 schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 10:09:
Nee het is nu € 50,-. Dit komt door wat oudere mensen die problemen hadden met de 43 grens, omdat er niet goed was ingehouden.
en gelukkig niet alleen bejaarden dat zou namelijk ongelijke behandeling zijn maar het geldt dan voor iedere nederlander.RemcoDelft schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 10:15:
[...]
Dat had ik ook gelezen. Best raar dat de politiek de regels aanpast om bejaarden 50 euro te besparen...
Dus voor degene die moeten betalen is het misschien handig om nogmaals naar de verdeling te kijken.
Verwijderd
Hmmm, 50 euro nu... Dan toch maar weer een keer opnieuw een kosten/batenanalyse doen tav vrijgezel blijven of een nieuwe vriendin zoekenWceend schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 10:58:
[...]
en gelukkig niet alleen bejaarden dat zou namelijk ongelijke behandeling zijn maar het geldt dan voor iedere nederlander.
Dus voor degene die moeten betalen is het misschien handig om nogmaals naar de verdeling te kijken.
De hoogte van de eventuele teruggave is ook niet zozeer afhankelijk van de hoogte van het inkomen als wel van de verdeling over de maanden van het inkomen. Ik heb jarenlang met een inkomen van een paar duizend euro flink geld terug gekegen (bijbaan, onregelmatig werken), de afgelopen jaren verdien ik zeker 5 keer meer maar krijg ik ieder jaar precies nul komma nul euro terug.chim0 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 22:19:
[...]
Hier ook. Wel raar, vorig jaar had ik bijna tien keer zoveel terug als nu en mijn situatie is bijna niet veranderd. Kan je de oude gegevens nog ergens terugvinden? Want ik heb ze niet meer.
EDIT: Ik heb de jaaropgaaf van 2008 gevonden en mijn inkomen was daar vier keer minder dan nu (reden maakt niet uit) maar ik heb het vergeleken met nu en in verhouding is het hetzelfde. Maar ik had ook nog een ander inkomen ingevuld en die jaaropgaaf kan ik even niet vinden dus mijn vraag is: Kan ik het scherm van 2008 zoals ik hem toen heb ingevuld, weer voor me halen met het aangifteprogramma? Want dan kan ik zien wat het verschil is.
Ik heb de aangifte eind febr/begin maart ingestuurd... nog niets gezien verder....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Je krijgt voor 1 juni dan bericht en dan za lde betaling niet lang op zich laten wachtenNielsTn schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 09:54:
Iemand al iets vernomen van de uitbetaling (lees: heeft reeds teruggave op zijn/haar rekening staan?)?
Ik heb de aangifte eind febr/begin maart ingestuurd... nog niets gezien verder....
Mijn vrouw werkt niet, ik werk volledig en verdien voldoende om ervoor te zorgen dat mijn vrouw haar algemene heffingskorting mag laten uitbetalen via haar voorlopige teruggaaf. Het bedrag van de heffingskorting is exact 2007 euro voor het jaar 2009. Da's precies het bedrag wat ze nu teveel ontvangen zou hebben.
Ik heb onze aangifte gecontroleerd, en het aangifteprogramma vult al automatisch die 2007 euro voor mijn vrouw in. Bij te "verekenen bedragen" heb ik ingevuld dat ze reeds ~1800 terug ontvangen heeft via haar voorlopige teruggaaf. Het aangifteprogramma geeft dan ook (in mijn ogen terecht aan) dat zij nog 2007-1800 = 207 euro terug zou moeten krijgen. Op de ontvangen aanslag staat echter:
Op de achterzijde staat dat haar verzamelinkomen 0 euro is (dat klopt, aangezien ze niet werkt) en dat het totaal van haar heffingskortingen 2007 euro is.Eerder vastgesteld bedrag (teruggaaf) € 2007
Nieuw vastgesteld bedrag (teruggaaf) € 0
Verschil € 2007
Heffingsrente € 44
Terug te betalen € 2051
Ik snap alleen niet waarom de belastingdienst nu ineens vindt dat ze geen recht heeft op uitbetaling van haar heffingskorting (tenminste, ik vermoed dat dit de oorzaak is). Er is op de aangifte aangegeven dat we gezamenlijk aangifte doen.
Wie weet waar mijn denkfout zit, of zit de fout bij de belastingdienst? Ik zal sowieso maandag even bellen, maar ik kan er slecht over dat ik niet weet waar de fout zit.
Nu heeft de belastingsdienst vorig jaar al eerder fouten gemaakt mbt de algemene heffingskorting voor huishoudens waarvan één partner niet werkt, dus ik heb nog hoop dat de fout bij de BD ligt.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Zoals TF zegt zou je voor 1 juni bericht moeten krijgen tenminste daar streven ze naar. Ik doe altijd halverwege maart mijn aangifte en heb de laatste 5 jaar rond 15 / 20 mei al bericht en dan rond eind mei staat het op mijn rekening.NielsTn schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 09:54:
Iemand al iets vernomen van de uitbetaling (lees: heeft reeds teruggave op zijn/haar rekening staan?)?
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Ik denk dat ze druk waren met het verwerken van de circa 7 miljoen aanslagen. Als woekele de enige Nederlander zou zijn die een aangifte zou dan dan zou 3 maanden inderdaad een beetje lang zijn, maar aangezien dat niet het geval is valt het toch best mee? Daarbij krijg je keurig een zeer royale rente uitgekeerd. Dat het allemaal even duurt is dus verre van nadelig te noemen.woekele schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 20:26:
Vraag me af wat ze dan in die 3 maand tussen indienen en nu hebben gedaan.
[ Voor 12% gewijzigd door argro op 08-05-2010 21:50 ]
Ach jij krijgt ten minste nog wat terug...Ik mag weer eens betalen voor (fill in any dumb subject) ;-(woekele schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 20:26:
Heb vandaag de enveloppe met voorlopige aanslag ontvangen. Krijg zoals het aangifteprogramma ook zei ongeveer 1800 euro terug rond 15 mei. Maar het is nog niet definitief en ze gaan nog controleren zeggen ze. Vraag me af wat ze dan in die 3 maand tussen indienen en nu hebben gedaan. Maar zal welDie tekst staat er standaard in geloof ik.
Uhm... noem jij het 'verwerken' als ze gewoon de gegevens/resultaten die je electronisch in hebt gevoerd vervolgens uitprinten en naar je opsturen?argro schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 21:49:
[...]
Ik denk dat ze druk waren met het verwerken van de circa 7 miljoen aanslagen. Als woekele de enige Nederlander zou zijn die een aangifte zou dan dan zou 3 maanden inderdaad een beetje lang zijn, maar aangezien dat niet het geval is valt het toch best mee? Daarbij krijg je keurig een zeer royale rente uitgekeerd. Dat het allemaal even duurt is dus verre van nadelig te noemen.
Als jij je aangifte opstuurt dan wordt dat *snel* verwerkt door het systeem. Dat bedrag wordt dan uitbetaald of je wordt verzocht om te betalen mocht dat het geval zijn. Volgens mij wordt er eerst ook een simpele basis controle uitgevoerd om fraude op te sporen.woekele schreef op zondag 09 mei 2010 @ 10:20:
[...]
Uhm... noem jij het 'verwerken' als ze gewoon de gegevens/resultaten die je electronisch in hebt gevoerd vervolgens uitprinten en naar je opsturen?Volgens mij moet dat echt wel sneller kunnen dan 3 maanden hoor. Het maakt me verder ook niet uit, vind ik het alleen vreemd dat ze zeggen nu pas te gaan controleren. Ik had gedacht dat ze dat ook al (deels) gedaan zouden hebben. Misschien hebben ze dat ook wel en lees ik die zin van ze gewoon verkeerd
Later volgt een echte controle op de door jou ingeleverd gegevens. Pas dan gaan ze alles checken , jouw aangifte tegen informatie wat ze hebben gekregen van allerlei instanties zoals hypotheek verstrekker , verzekering , pension voorziening enzovoort. De definitief aanslag krijg je meestal in oktober / november.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
En gebeld..... (overigens keurig geholpen).Question Mark schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 19:30:
Wie weet waar mijn denkfout zit, of zit de fout bij de belastingdienst? Ik zal sowieso maandag even bellen, maar ik kan er slecht over dat ik niet weet waar de fout zit.
Waarschijnlijk heb ik per ongeluk aangegeven in de aangifte dat de heffingskorting van mijn vrouw niet uitbetaald hoeft te worden. Dat schijnt een vraag te zijn die éénmalig gesteld wordt als je de aangifte doorloopt en nadien niet meer aan te passen valt. Waarschijnlijk heb ik gedacht dat de heffingskorting niet meer uitbetaald hoeft te worden, aangezien we deze al ontvingen via een voorlopige teruggaaf.
Oplossing: bezwaarschrift indienen (tegelijk met een verzoek tot uitstel van betaling) en aangeven wat er fout gegaan is en alsnog verzoeken om uitbetaling van de heffingskorting.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
en wanneer heb je ingestuurd?P. Mekes schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:42:
Gisteren heb ik de voorlopige aanslag ontvangen, vandaag staat het geld al op mijn rekening. Nu die van mijn vriendin nog.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hier ook, ook vanochtend geld erop.P. Mekes schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:42:
Gisteren heb ik de voorlopige aanslag ontvangen, vandaag staat het geld al op mijn rekening. Nu die van mijn vriendin nog.
Begin februari verstuurd trouwens.
Ingestuurd in februari geloof ik.
En het geld is nu ook binnen
[ Voor 21% gewijzigd door Jaspertje op 14-05-2010 08:28 ]
Ik ben nu ook aan het bekijken of ik ouderschapsverlof op ga nemen, ik heb een ber. laten maken.
Ouderschapsverlof: 208,77
Inh. Ouder.Verlofkorting: 158,77
Volgens mij kan ik de Verlofkorting weer volledig (?) terugkrijgen van de belastingen, dan lever ik maar 50 Euro loon in. Klopt dat?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Alletwee hadden ze als titel: Voorlopige aangifte 2009.
Aan de ene zat een acceptgiro dat ik 50 moest betalen.
Op de andere stond een betalingsoverzicht waarop ik 420 terugkreeg...

De oplossing hiervoor is natuurlijk iedereen in de maand dat-ie jarig is aangifte laten doen... Iedereen tegelijk aangifte laten doen is zo zinloos.argro schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 21:49:
[...]
Ik denk dat ze druk waren met het verwerken van de circa 7 miljoen aanslagen. Als woekele de enige Nederlander zou zijn die een aangifte zou dan dan zou 3 maanden inderdaad een beetje lang zijn, maar aangezien dat niet het geval is valt het toch best mee? Daarbij krijg je keurig een zeer royale rente uitgekeerd. Dat het allemaal even duurt is dus verre van nadelig te noemen.
Dus netjes gedaan
Kwam bij het opruimten van het een en ander een rekening tegen die denk ik mee had gemoeten met de aangifte.
Factuurdatum is 31-12-2009 maar deze is in 2010 betaald. Valt dit dan nog onder de aangifte van 2009 en moet ik de aangite aanpassen / opnieuw insturen of moet ik dit meenemen voor de aangifte van 2010?
Wie helpt me uit de brand?
Misschien, maar degenen die een paar duizend euro terug moeten krijgen en eind december verjaren vinden zulks vast geen goed plan.RemcoDelft schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:06:
[...]
De oplossing hiervoor is natuurlijk iedereen in de maand dat-ie jarig is aangifte laten doen... Iedereen tegelijk aangifte laten doen is zo zinloos.
Wat mij betreft is de huidige regeling prima. Voor begin april aangifte doen en ca. 1,5 maand later het geld ontvangen. Dat is toch best goed geregeld?
thanks voor de handige tips en tucs.
Ik vroeg me nog het volgende af:
Ben een studie begonnen naast mijn baan (post graduate) welke de baas betaald.
De regeling is echter dat zij de vergoeding voor de studie samen met het salaris hebben overgemaakt en ik nu dus met het extra geld op mijn rekening de universiteit mag betalen.
DIt betreft een aantal duizend euro.
Mag je deze 'kosten' nu officieel opgeven bij je aangifte van inkomsten belasting onder het nummertje: Studiekosten tbv je baan/werk?
Ik kan in de regels op de website van de BD hier niets over vinden, ook niet in de bijlage.
Alleen in het voorbeeld van de berekening staat dat je een bijdrage van je werkgever van je studiekostne moet aftrekken? Nu is mijn vraag of dit in alle gevallen waar is en hoe de BD dit kan controleren?
Graag hoor ik jullie mening
Afgezien van de drempel zou dat voor de werknemer ongeveer gelijk uit moeten komen? Voor de werkgever is het sowieso wel veel ongunstiger.Jaspertje schreef op zondag 27 juni 2010 @ 22:44:
Waar je overigens wel op moet letten is dat je baas het niet als loon ziet. Dan wordt het belast (moet je belasting betalen) en kan je het wel allemaal opvoeren, maar dat is minder gunstig!
Waarom is voor een derglijke constructie gekozen? Waarom maakt jouw baas het geld voor de studie niet direct over? Dat is volgens mij vele malen simpeler.PhrancK schreef op zondag 27 juni 2010 @ 22:10:
Hola all,
thanks voor de handige tips en tucs.
Ik vroeg me nog het volgende af:
Ben een studie begonnen naast mijn baan (post graduate) welke de baas betaald.
De regeling is echter dat zij de vergoeding voor de studie samen met het salaris hebben overgemaakt en ik nu dus met het extra geld op mijn rekening de universiteit mag betalen.
DIt betreft een aantal duizend euro.
Mag je deze 'kosten' nu officieel opgeven bij je aangifte van inkomsten belasting onder het nummertje: Studiekosten tbv je baan/werk?
Ik kan in de regels op de website van de BD hier niets over vinden, ook niet in de bijlage.
Alleen in het voorbeeld van de berekening staat dat je een bijdrage van je werkgever van je studiekostne moet aftrekken? Nu is mijn vraag of dit in alle gevallen waar is en hoe de BD dit kan controleren?
Graag hoor ik jullie meningTnx!!
Als ik het goed begrijp krijg jij dus *alle* kosten vergoed door je baas, maar wil je wel studiekosten aftrekken en dus wil je er aan verdienen. Dat klinkt mij als fraude... Of bedoel je wat anders?
No production networks were harmed during this posting