Belastingaangifte 2009 - Tips & Trucs Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Die 0.19 cent is idd belasting vrij, daar hoef je geen belasting over te betalen. Mocht je meer krijgen, dan is dat automatisch meegenomen in je jaaropgave,

Wat betreft de telegraaf site... Die zou ik negeren echt waar. Die 450 euro is inderdaad voor ondernemers. Ik heb ze een mail gestuurd met daarin links van de belastingdienst en de vraag waar zij hun info vandaan halen, maar tot op heden geen reactie (al een maand oid terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 13:11

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Telegraaf en betrouwbare journalistiek... :')

Even wat anders, ik snap even wat niet. Van het weekend aangifte gedaan. Had niet veel aan te geven, dus was niet zo moeilijk.
Maar nu kom ik een aantal bedragen tegen op mijn aangifte die ik niet kan plaatsen.

Totaal loon was 5700,-
Inhoudingen was 1900,-
Sociale premies en loonheffing was 1100 en een beetje. Nu staat er dat ik die 1100 en een beetje weer terug ga krijgen, maar met alle heffingskortingen had ik recht op 2300 -> 1900 wat ik betaald heb.

Wat krijg ik nu terug en wat is die 1100 en een beetje nu? :?
Wellicht is het wat induidelijk, als we er hier niet uitkomen zal ik binnenkort even een paar scans maken en in een nieuwe post dumpen. Maar misschien snapt iemand het al en kan mij dit uitleggen?

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Freakertje schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:19:

Even wat anders, ik snap even wat niet. Van het weekend aangifte gedaan. Had niet veel aan te geven, dus was niet zo moeilijk.
Maar nu kom ik een aantal bedragen tegen op mijn aangifte die ik niet kan plaatsen.

Totaal loon was 5700,-
Inhoudingen was 1900,-
Sociale premies en loonheffing was 1100 en een beetje. Nu staat er dat ik die 1100 en een beetje weer terug ga krijgen, maar met alle heffingskortingen had ik recht op 2300 -> 1900 wat ik betaald heb.

Wellicht is het wat induidelijk, als we er hier niet uitkomen zal ik binnenkort even een paar scans maken en in een nieuwe post dumpen. Maar misschien snapt iemand het al en kan mij dit uitleggen?
Wat heb je ingevuld, volgens mij heb je bij loonheffing 1100 ingevuld en dat is idd wat je terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ManiacsHouse schreef op zondag 07 maart 2010 @ 23:45:
Maar wat doe ik nu met de reiskosten?
De ene persoon bij de Belastingdienst zegt dat ik deze moet opgeven bij de aangifte omdat het volgens hem inkomsten zijn en dat ze daar belasting over gaan heffen... De andere persoon bij de Belastingdienst zegt dat het gewoon een onkostenvergoeding is welke je kunt tegen over elkaar kunt 'wegstrepen' en niet hoeft op te geven en dat er zeker geen belasting over word geheven.
Reiskosten zijn tot € 0,19/KM inderdaad belastingvrij, maar ook als je meer ontvangt is dat al opgenomen in je jaaropgaaf, en dus hoef je voor je reiskostenvergoeding niks speciaals te doen ( Behalve gewoon de gegevens van je jaaropgaaf invullen )
Overigens las ik ergens dat je aanschaffen lager dan € 450,- in 1 keer kunt aftrekken i.p.v. in meerder jaren. Of geld dit alleen als je 'ondernemer' bent?
Wat voor aanschaffen zou je af willen trekken? De € 450,- waar jij het over hebt gaat waarschijnlijk inderdaad over de afschrijvingen van investeringen, en is dus inderdaad voor ondernemers/bedrijven.

Hoogstens zou er nog iets met investeringen kunnen zijn die te maken hebben met inkomsten die niet uit loondienst zijn. Daar weet ik niet precies van of je die over meerdere jaren moet verrekenen, of dat dat in een keer mag.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb in 2008 een computer gekocht en ben de bon daarvan helaas kwijt! Het studie-gerelateerd deel is goed voor nog een paar honderd euro belastingteruggaaf per jaar, kan ik de pc zonder bon aangeven? Ik heb wel een bestelbevestiging op mijn email staan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Sport_Life schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:08:
Ik heb in 2008 een computer gekocht en ben de bon daarvan helaas kwijt! Het studie-gerelateerd deel is goed voor nog een paar honderd euro belastingteruggaaf per jaar, kan ik de pc zonder bon aangeven? Ik heb wel een bestelbevestiging op mijn email staan.
Wat denk je wat er gebeurt als de belastingdienst je steeksproefsgewijs controleerd?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:04

ManiacsHouse

Scheisse!

Sport_Life schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:08:
Kopie van de bon vragen? Beetje bedrijf moet dat wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik zou iets hebben van:"Wie dan leeft, die dan zorgt".
Ten eerste is de kans op een controle niet supergroot, zeker als je het gewoon bij normale zaken en bedragen houdt.
Ten tweede, heb je je bevestigingsemail, met vermoedelijk de items en de bedragen daarin. Als het moet, kun je altijd nog een bon opvragen.
Ten derde, strafbaar ben je volgens mij niet, zeker ook met je bevestigingsemail erbij. Het ergste wat er kan gebeuren is denk ik dat je deze kosten niet meer mag opvoeren.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Freakertje schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:19:

Totaal loon was 5700,-
Inhoudingen was 1900,-

Met een dergelijk inkomen zou je normaliter alle betaalde belasting terugkrijgen. Mijn inschatting is dat je bij ingehouden loonheffing het verkeerde bedrag hebt ingevuld.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Een vraagje. Op 25 februari 2009 hebben wij ons appartement en een losse garage verkocht. Ergens is er iets mis gegaan met de overdracht van die garage, want in een overzichtje van het kadaster wat we later kregen, stond mijn vrouw nog als 25% eigenaar van de garage vermeld. :? Dit hebben we gemeld bij het kadaster en het zou opgelost worden. Daar hebben we later ook bericht van gehad.

Nu kregen we onlangs de aanslagen voor de gemeentelijke belastingen, en daar stond doodleuk die garage weer op. (Om de belasting voor het komende jaar te betalen.) Hier hebben we bezwaar tegen gemaakt, en dat loopt nog.

Nu heb ik de vooringevulde aangifte gedownload, en daar komt dus ook die garage weer naar voren. Wat moet ik daarmee doen? Er zijn 3 opties om in te vullen: Onbewoond, Bewoond door een ander, en Hoofdverblijf. In een garage woont sowieso niemand lijkt me, dus Onbewoond. Maar dan gaan ze er wel uit dat het bij onze bezittingen hoort, wat niet zo is. Moet ik hier dan nog een keer bezwaar tegen indienen, of is dat bij de gemeente al genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gloeiendegloeiende, dit valt nog even tegen zeg.

Ik heb eind november met mijn vriendin een huis gekocht.
Daarvoor woonden we al jaren samen in een particuliere huurwoning maar stonden nog 'thuis' ingeschreven.
Kort gezegd: officieel woonden we niet samen.

Het komt er dus op neer dat wij nu beiden voor 50% eigenaar zijn voor 1 maand in 2009.
Wat ik begrijp uit de informatie is dat je de volledige waarde en lening moet opgeven maar dat je 50% van het eigen woningforfait opgeeft.
Betekent dit ook dat je de aftrekposten moet gaan delen? Dat zullen ze vast niet automatisch voor je doen.

Het komt er op neer dat we geen fiscaal partner zijn, dus geen aftrekposten mogen delen, maar omdat we beiden de posten kunnen aftrekken zullen we ze waarschijnlijk niet allebei volledig mogen aftrekken.
Rente hebben we nog niet betaald, dat begint pas in 2010. Op zich is dat wel makkelijk want in 2010 zullen we waarschijnlijk wel fiscaal partner zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11

JaQ

Gonadan schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:21:
Ik heb eind november met mijn vriendin een huis gekocht.
Daarvoor woonden we al jaren samen in een particuliere huurwoning maar stonden nog 'thuis' ingeschreven.
Kort gezegd: officieel woonden we niet samen.

Het komt er dus op neer dat wij nu beiden voor 50% eigenaar zijn voor 1 maand in 2009.
Wat ik begrijp uit de informatie is dat je de volledige waarde en lening moet opgeven maar dat je 50% van het eigen woningforfait opgeeft.
Betekent dit ook dat je de aftrekposten moet gaan delen? Dat zullen ze vast niet automatisch voor je doen.

Het komt er op neer dat we geen fiscaal partner zijn, dus geen aftrekposten mogen delen, maar omdat we beiden de posten kunnen aftrekken zullen we ze waarschijnlijk niet allebei volledig mogen aftrekken.
Rente hebben we nog niet betaald, dat begint pas in 2010. Op zich is dat wel makkelijk want in 2010 zullen we waarschijnlijk wel fiscaal partner zijn.
Je kan je misschien met terugwerkende kracht inschrijven op je oude adres, maar dan mag je ook (terecht) een naheffing op je gemeentelijke belastingen verwachten ;)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

JaQ schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:07:
Je kan je misschien met terugwerkende kracht inschrijven op je oude adres, maar dan mag je ook (terecht) een naheffing op je gemeentelijke belastingen verwachten ;)
Die gemeentelijke belastingen heb ik evengoed betaald, alleen nu op mijn 'thuis'-adres, dus of dat zo terecht is. ;)

Maar wat zou dat oplossen dan?
Het gaat er nu om wat ik met de aftrekposten moet doen, dat staat los van de situatie hiervoor.
Ik kan me niet voorstellen dat het niet vaker voorkomt dat stelletjes pas bij hun eerste koophuis gaan samenwonen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 09-03-2010 13:53 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed middag,

Ik begrijp het allemaal niet meer … 8)7 , ben ik bezig met de aangifte 2009 en zou ik met mijn kleine inkomen en hyp.aftrek (1546,-) toch nog 120,- euries moeten bijbetalen??????????

Ben 61 jaar en gehuwd, (vrouw werkt niet) werk zelf nog 3 dagen per week en 2 dagen Vut of FPU.
3 dagen werk + 2 dagen FPU leveren mij per jaar 36876,- euries op. (ingehouden loonbelasting 9172,-)
Voor mijn eigen woning mag ik nog 1548,- aftrekken dus wordt dat inkomen 35328,-
Inkomstenbel. 3310,- + premie volksverzek. 10007,- geeft 13317,- aan ink.bel.
Als daar de heffingskortingen af gaan kom ik aan een verschuldigde belasting van 9292,-
Ingehouden op het inkomen is 9172,- dus dat zou betekenen dat ik 120,- moet betalen.
Buiten de hypotheek heb ik geen aftrekposten.
Mijn vrouw heeft over 2009 via een voorlopige aanslag van de belasting 2007,- gekregen.

Klopt dit nu wel dat ik toch moet bij betalen of doe ik iets verkeerd.

Wie kan mij vertellen of ik het goed doe. _/-\o_

Groet Stam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:30:
Goed middag,

Ik begrijp het allemaal niet meer … 8)7 , ben ik bezig met de aangifte 2009 en zou ik met mijn kleine inkomen en hyp.aftrek (1546,-) toch nog 120,- euries moeten bijbetalen??????????

Ben 61 jaar en gehuwd, (vrouw werkt niet) werk zelf nog 3 dagen per week en 2 dagen Vut of FPU.
3 dagen werk + 2 dagen FPU leveren mij per jaar 36876,- euries op. (ingehouden loonbelasting 9172,-)
Voor mijn eigen woning mag ik nog 1548,- aftrekken dus wordt dat inkomen 35328,-
Inkomstenbel. 3310,- + premie volksverzek. 10007,- geeft 13317,- aan ink.bel.
Als daar de heffingskortingen af gaan kom ik aan een verschuldigde belasting van 9292,-
Ingehouden op het inkomen is 9172,- dus dat zou betekenen dat ik 120,- moet betalen.
Buiten de hypotheek heb ik geen aftrekposten.
Mijn vrouw heeft over 2009 via een voorlopige aanslag van de belasting 2007,- gekregen.

Klopt dit nu wel dat ik toch moet bij betalen of doe ik iets verkeerd.

Wie kan mij vertellen of ik het goed doe. _/-\o_
Het lijkt zo op het eerste gezicht allemaal wel te kloppen. Behalve dat de HRA eerst € 1.546 zou zijn en later € 1.548
Groet Stam.
Zo'n groet is vriendelijk, maar niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Klein vraagje, ik heb bezwaar gemaakt tegen de definitieve aanslag 2008. Dat bezwaar snijdt houdt maar nu wil de belastingdienst mijn ziektekosten, studiekosten -aftrekposten 2008 ook allemaal gaan beoordelen. Die aftrekposten hebben echter niets met het bezwaar te maken en ik heb liever niet dat ze worden doorgespit (ik heb al die bonnetjes& specificaties vast niet meer). Mag dit zomaar, ik heb liever dat de belasting gewoon mijn bezwaarschrift beoordeelt en neit de rest van de aangifte?

Tevens, als ik nu mijn bezwaar intrek voorkom ik dan dat de aftrekposten alsnog worden nagepluist? 2008 is immers definitief opgelegd..

[ Voor 7% gewijzigd door bombadil op 12-03-2010 21:27 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bombadil schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:26:
Klein vraagje, ik heb bezwaar gemaakt tegen de definitieve aanslag 2008. Dat bezwaar snijdt houdt maar nu wil de belastingdienst mijn ziektekosten, studiekosten -aftrekposten 2008 ook allemaal gaan beoordelen. Die aftrekposten hebben echter niets met het bezwaar te maken en ik heb liever niet dat ze worden doorgespit (ik heb al die bonnetjes& specificaties vast niet meer). Mag dit zomaar, ik heb liever dat de belasting gewoon mijn bezwaarschrift beoordeelt en neit de rest van de aangifte?

Tevens, als ik nu mijn bezwaar intrek voorkom ik dan dat de aftrekposten alsnog worden nagepluist? 2008 is immers definitief opgelegd..
Dus je wilt alleen de delen volgens de regels doen die jou uitkomen? Lijkt me dat je dan geen poot hebt om op te staan.
Ik zou het niet meer dan logisch vinden dat als iemand bezwaar indient ze gewoon het hele pakket even voor de zekerheid onder de loep nemen.

Als jij nu ineens je bezwaar intrekt zou ik als belastingdienst zijnde juist het gevoel hebben dat je wat te verbergen hebt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:21
Even een vraag:

Ik heb in januari 2009 een wajong gekregen voor 2008. (Met terugwerkende kracht dus). Dit was zo'n 6500 euro. Ik heb dit samen met mijn uitkering over 2009 ingevuld en ik moet nu volgens het programma 1786 euro betalen 8)7

Het vreemde is: Op mijn jaaropgave van de UWV staat loonheffing/premie vv: 316. Maar volgens het belasting programma heb ik 4000 euro betaald daaraan. Iemand tips?

Ik heb GEEN brief ontvangen van de belastingdienst. (Dat ik aangifte moet doen). Moet ik dan alsnog aangifte doen?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
Om dan ook even op de uitkering door te gaan:

Vorig jaar heb ik 2 maanden een WW ontvangen om de tijd tussen 2 banen te overbruggen. Netjes een jaaropgaaf gekregen dus ik dacht aan de slag te kunnen. Nu loop ik tegen het vakje pensioen aan. Geen flauw idee wat ik daar in moet vullen, want er staat niets op mijn jaaropgaaf. Laat ik het vakje leeg krijg ik de melding dat deze wel ingevuld moet worden. Iemand enig idee wat ze hier mee bedoelen?

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Eldariel schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:42:
Even een vraag:

Ik heb in januari 2009 een wajong gekregen voor 2008. (Met terugwerkende kracht dus). Dit was zo'n 6500 euro. Ik heb dit samen met mijn uitkering over 2009 ingevuld en ik moet nu volgens het programma 1786 euro betalen 8)7

Het vreemde is: Op mijn jaaropgave van de UWV staat loonheffing/premie vv: 316. Maar volgens het belasting programma heb ik 4000 euro betaald daaraan. Iemand tips?

Ik heb GEEN brief ontvangen van de belastingdienst. (Dat ik aangifte moet doen). Moet ik dan alsnog aangifte doen?
Als die extra uitkering op je jaaropgave staat dan zijn ze idd vergeten om de belasting eraf te halen of ze zijn uitgegaan van een lagere belastingschaal of nog iets anders.... Echter als je geen aangifte hoeft te doen en je moet gaan betalen, dan zou ik ook geen aangifte doen.
Mik! schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:53:

Vorig jaar heb ik 2 maanden een WW ontvangen om de tijd tussen 2 banen te overbruggen. Netjes een jaaropgaaf gekregen dus ik dacht aan de slag te kunnen. Nu loop ik tegen het vakje pensioen aan. Geen flauw idee wat ik daar in moet vullen, want er staat niets op mijn jaaropgaaf. Laat ik het vakje leeg krijg ik de melding dat deze wel ingevuld moet worden. Iemand enig idee wat ze hier mee bedoelen?
Dat is je WW uitkering (er staat "pensioen e.d.")

[ Voor 25% gewijzigd door Jaspertje op 15-03-2010 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Mik! schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:53:

Dat moet je invullen bij pensioenen e.d ;)
Jaspertje schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:19:
[...]

Als die extra uitkering op je jaaropgave staat dan zijn ze idd vergeten om de belasting eraf te halen of ze zijn uitgegaan van een lagere belastingschaal of nog iets anders.... Echter als je geen aangifte hoeft te doen en je moet gaan betalen, dan zou ik ook geen aangifte doen.

[...]

Dat is je WW uitkering (er staat "pensioen e.d.")
Heb je daar wat meer informatie over? Anders maar even bellen met het UWV.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01
Volgens mij kan de belastingdienst hier mensen gaan werven! :) Super dat deze hulp er is.

En daar ga ik dus ook even lekker gebruik van maken: Mijn vriendin doet een cursus tot binnenhuisarchitect. Nu is mijn vraag of dit ook geld als studie voor een (toekomstige) baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
MuddyMagical schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:54:
Volgens mij kan de belastingdienst hier mensen gaan werven! :) Super dat deze hulp er is.

En daar ga ik dus ook even lekker gebruik van maken: Mijn vriendin doet een cursus tot binnenhuisarchitect. Nu is mijn vraag of dit ook geld als studie voor een (toekomstige) baan.
Ja :). Als je vriendin in die branche wil werken later, dan moet je dat opgeven.

Edit: Het geld NIET als ze al studeert in een bepaalde richting en het alleen een cursus is. Je moet er echt je beroep van willen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Iekozz op 15-03-2010 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Laatst online: 00:01
Eldariel schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:00:
[...]

Ja :). Als je vriendin in die branche wil werken later, dan moet je dat opgeven.

Edit: Het geld NIET als ze al studeert in een bepaalde richting en het alleen een cursus is. Je moet er echt je beroep van willen maken.
Zij werkt nu fulltime in de horeca, maar wilt verder in de binnenhuisarchitectuur. Maar hoe controleert de belastingdienst of ze hier later echt in verder wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

MuddyMagical schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:35:
Zij werkt nu fulltime in de horeca, maar wilt verder in de binnenhuisarchitectuur. Maar hoe controleert de belastingdienst of ze hier later echt in verder wilt?
Keihard controleren is natuurlijk lastig, maar het gaat erom dat je geen cursus "Spaans op vakantie" of "filatelie voor beginners" gaat aftrekken.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
De grenzen voor het kunnen aftrekken van studiekosten zijn tamelijk ruim, zie http://www.nu.nl/algemeen...rekken-van-belasting.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Ik ontvang maandelijks een voorlopige teruggaaf voor mijn hypotheek. Bij de aangifte dien ik echter ook e.e.a. over mijn woning in te vullen.

Dien ik dan de 'betaalde rente' voor deze lening niet op te voeren? Ik kan namelijk nergens duidelijk terug vinden hoe je met een voorlopige teruggaaf om moet gaan met de aangifte.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je voorlopige teruggaaf veranderd in feite niks voor je aangifte. Het is alleen een voorschot wat achteraf gewoon weer verrekend word met het te ontvangen bedrag.

Je moet dus gewoon alles invullen, en aan het eind kan je als het goed is invullen hoeveel voorlopige teruggaaf je al ontvangen hebt. Als je dat echter niet invult word dat door de belastingdienst zelf alsnog goed verrekend ( Het is alleen om een goede schatting van het te ontvangen/betalen bedrag te kunnen geven )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

marko77 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 20:16:
Ik ontvang maandelijks een voorlopige teruggaaf voor mijn hypotheek. Bij de aangifte dien ik echter ook e.e.a. over mijn woning in te vullen.

Dien ik dan de 'betaalde rente' voor deze lening niet op te voeren? Ik kan namelijk nergens duidelijk terug vinden hoe je met een voorlopige teruggaaf om moet gaan met de aangifte.
Je voorlopige teruggave komt pas op het einde. Wat je moet doen is alles invullen van het hele jaar en dan is een van de laatste vragen wat je al hebt teruggekregen. Dat verrekenen ze dan met het bedrag wat je in totaal terug zou moeten krijgen / zou moeten betalen.

De reeds ontvangen voorlopige teruggaaf kan je invullen bij "Te verrekenen bedragen" en dan "Voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2009" (En dan ontvangen invullen :) natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:04

ManiacsHouse

Scheisse!

Nu zit ik lekker mijn aangifte in te vullen. Kom ik bij "inkomsten overige werkzaamheden" en wil daar de aftrekbare kosten invullen... Juist ja, maar 10 invulvelden en geen mogelijkheid om er meer te maken. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

ManiacsHouse schreef op maandag 15 maart 2010 @ 21:15:
Nu zit ik lekker mijn aangifte in te vullen. Kom ik bij "inkomsten overige werkzaamheden" en wil daar de aftrekbare kosten invullen... Juist ja, maar 10 invulvelden en geen mogelijkheid om er meer te maken. Wat nu?
Posten groeperen, dus niet apart postzegels en enveloppen, maar kantoorkosten :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:13
Vraag:

Ik heb belastingaangiftes van eerdere jaren een beetje verknoeid betreft belasting op sparen & beleggen. Uiteindelijk zit ik onder de drempel betreft het betalen aan de belastingdienst dus alhoewel de getallen fout zijn zal er niets veranderen. De getallen van vorige jaren en dit jaar zullen dus echter niet overeen komen met de (correcte) getallen die ik nu heb ingevuld.

Worden de aangiftes vergeleken en wat kunnen de problemen zijn?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Zolang je onder die drempel zit maakt het niet zoveel uit of je wat invult, dus waarom moeilijk doen? Je vult, neem ik aan, toch ook geen ziektekosten in al je toch onder de drempel blijft, of studiekosten?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woodddy22
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Even een vraag, wilde vandaag de belasting aangifte invullen voor 2009 maar snap er weer geen hol van....

[ Voor 73% gewijzigd door woodddy22 op 15-03-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
ZFW wordt normaal gesproken door je werkgever berekend, geen idee hoe dat bij WWB moet.

Verder is de huisapotheek dit jaar afgeschaft, en kun je ook de kosten van je (aanvullende) verzekering niet meer opvoeren als aftrekpost. Daarnaast is er een inkomensafhankelijke drempel voor overige zorgkosten.

Wat je wel mag aftrekken staat hier.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nog maar eens proberen:
Mijn vriendin en ik hebben samen een huis gekocht.
Hierdoor zijn wij beiden 50% eigenaar maar (nog) geen fiscaal partner.

Ik zag dat je de volledige waarde van het huis dan in de aangifte moet aangeven en voor het eigenwoningforfait 50% moet invullen, dat wordt dan automatisch doorgerekend.
Maar hoe zit het dan met alle aftrekposten die we nog vanuit de koop hebben?
Gaan zie die dan ook zelf met de 50% verrekenen of moet ik dat al doen voordat ik het invul?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Gonadan schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:46:
Nog maar eens proberen:
Mijn vriendin en ik hebben samen een huis gekocht.
Hierdoor zijn wij beiden 50% eigenaar maar (nog) geen fiscaal partner.

Ik zag dat je de volledige waarde van het huis dan in de aangifte moet aangeven en voor het eigenwoningforfait 50% moet invullen, dat wordt dan automatisch doorgerekend.
Maar hoe zit het dan met alle aftrekposten die we nog vanuit de koop hebben?
Gaan zie die dan ook zelf met de 50% verrekenen of moet ik dat al doen voordat ik het invul?
Volgens mij dat laatste, maar dat kan je ook even controleren door een rond getal te nemen (zeg 10.000 euro) en dan kijken of die 10.000 van je belastbaarinkomen afgaat of maar 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jaspertje schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:55:
[...]

Volgens mij dat laatste, maar dat kan je ook even controleren door een rond getal te nemen (zeg 10.000 euro) en dan kijken of die 10.000 van je belastbaarinkomen afgaat of maar 5000.
Ik heb het geprobeerd, maar zou niet weten waar ik dat moet zien. :+
(ja op overzicht, maar waar precies)

Edit:
Ondertussen wel in het helpbestand een passage gevonden die er over gaat, blijkbaar kan je er beter zelf doorheen bladeren dan bij de betreffende vakjes op 'help' klikken. :+

Ik moet het zelf splitsen.

Verder ben ik onderhand tegen gekomen dat je helemaal geen reet aan kosten mag aftrekken. (bouwkosten e.d. dus niet)
Waarom moet iedereen dan de bonnetjes hebben? Om te bewijzen dat je bouwdepot ook daadwerkelijk voor het huis gebruikt is?

Dan komt het volgende probleem, de bonnetjes zijn van 2010, de aangifte van 2009, probleem? :?

[ Voor 40% gewijzigd door Gonadan op 16-03-2010 10:28 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Gonadan schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 10:23:
[...]
Verder ben ik onderhand tegen gekomen dat je helemaal geen reet aan kosten mag aftrekken. (bouwkosten e.d. dus niet)
Waarom moet iedereen dan de bonnetjes hebben? Om te bewijzen dat je bouwdepot ook daadwerkelijk voor het huis gebruikt is?

Dan komt het volgende probleem, de bonnetjes zijn van 2010, de aangifte van 2009, probleem? :?
Je mag een deel van de aankoopkosten aftrekken, verder is het inderdaad alleen de rente die je mag aftrekken. Dus niet de verf zelf maar wel de rente van de lening die je hebt afgesloten voor de rente :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jaspertje schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:27:
Je mag een deel van de aankoopkosten aftrekken, verder is het inderdaad alleen de rente die je mag aftrekken. Dus niet de verf zelf maar wel de rente van de lening die je hebt afgesloten voor de rente :)
Dan heb je dus geen zak te maken met een bouwdepot, alleen opgeven dat je de 'eigenwoningschuld' verhoogd hebt met dat bedrag.
Verder is het dus gewoon een kwestie van betaalde rente invullen (zie bankafschriften) en overige hypotheekgerelateerde aftrekposten invullen (zie map met nota's en notarisspecificatie).
Of zie ik iets over het hoofd?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:29
Ontvangen depot rente in mindering brengen op betaalde rente lijkt me, maar dat staat misschien al zo op je jaaropgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik geloof dat ik daar ook een overzichtje van gekregen heb inderdaad, maar het gaat om pinda's volgens mij.
Het huis is eind november gekocht, in december verhuisd, het bouwdepot was binnen twee maanden op.
De bank was niet snel genoeg om het af te ronden dus ik betaal sowieso pas vanaf januari aan mijn hypotheek.
Volgens mij zullen de aftrekposten niet veel meer zijn dan mijn deel van de financieringskosten.
Het bedrag wat ik terug krijg zal dus ook wel tegen vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 16-03-2010 12:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Gonadan schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:40:
Ik geloof dat ik daar ook een overzichtje van gekregen heb inderdaad, maar het gaat om pinda's volgens mij.
Het huis is eind november gekocht, in december verhuisd, het bouwdepot was binnen twee maanden op.
De bank was niet snel genoeg om het af te ronden dus ik betaal sowieso pas vanaf januari aan mijn hypotheek.
Volgens mij zullen de aftrekposten niet veel meer zijn dan mijn deel van de financieringskosten.
Het bedrag wat ik terug krijg zal dus ook wel tegen vallen.
Als je op veel meer gerekend had wel idd, de rente komt volgend jaar dan pas alleen de aankoopkosten kan je opvoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De bonnetjes van de bouwmarkt zijn inderdaad alleen om de hoogte van je eigenwoningschuld te kunnen verdedigen. Als je het geld niet in je huis gestoken hebt, mag je immers de rente niet aftrekken. Het jaar dat ik een huis gekocht heb, kon ik ook alleen een deel van de gemaakte kosten aftrekken, en nog geen rente. Maar ook met de afsluitprovisie en kosten voor de hypotheekakte kan het al om een leuk bedrag gaan. Die kosten mag je immers in een keer aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Woy schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:47:
De bonnetjes van de bouwmarkt zijn inderdaad alleen om de hoogte van je eigenwoningschuld te kunnen verdedigen. Als je het geld niet in je huis gestoken hebt, mag je immers de rente niet aftrekken. Het jaar dat ik een huis gekocht heb, kon ik ook alleen een deel van de gemaakte kosten aftrekken, en nog geen rente. Maar ook met de afsluitprovisie en kosten voor de hypotheekakte kan het al om een leuk bedrag gaan. Die kosten mag je immers in een keer aftrekken.
Ik had geen idee waarop ik moest rekenen, maar het lijkt nu op zo'n 1500 euro (grove schatting) uit te komen.
Dat dan maar delen door twee, ik ben 50% eigenaar, en het valt wat tegen. ;)
Volgend jaar zal het harder gaan als de rente er inderdaad bij kan komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Nooit geen problemen gehad met mijn aangifte (voor zover ik weet :)) maar nu is de situatie toch wat lastiger.

Situatie:
  • Hoofdverblijf woning #1: (hypotheek 192.500) nog niet verkocht.
  • Nieuwbouw woning #2: (hypotheek 340.000 waarvan 50.000 verbouwen) bouw begonnen Juli 2009 en oplevering in April 2010.
Vragen:
  1. Moet ik woning #2 al opgeven in mijn aangifte over 2009, of moet dit in 2010 pas?
  2. Valt de rente tijdens de bouw (maandelijkse hypotheek last - rente niet gebruikte deel bouwdepot) van woning #2 onder de HRA?

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Uhn, ik heb nog nooit studie of pc kosten afgetrokken, kan ik dit alsnog doen?
Ben in 2002 afgestudeerd, i know, dommmmm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

wimpie007 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:52:
Uhn, ik heb nog nooit studie of pc kosten afgetrokken, kan ik dit alsnog doen?
Ben in 2002 afgestudeerd, i know, dommmmm!
Heel simpel, je moet in die jaren wel geld verdiend hebben, anders heb je niks om het er van af te trekkken....
Wat dan misschien wel een hele leuke voor je is is inkomen middelen over 3 jaar. Op de website van de belastingdienst staat keurig hoe dat moet

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 04-09 15:37
Sparhawk schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:56:
[...]

Heel simpel, je moet in die jaren wel geld verdiend hebben, anders heb je niks om het er van af te trekkken....
Wat dan misschien wel een hele leuke voor je is is inkomen middelen over 3 jaar. Op de website van de belastingdienst staat keurig hoe dat moet
Thanks
Ja heb wel geld verdiend, stage krantenwijk enz. maar ik bedoel na hoe lang verjaard dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Laatst online: 21:34
zover ik weet na 5 jaar vervalt de mogelijkheid om aangifte te doen voor dat jaar. Om de studiekosten op te voeren moet je alle aangiftes vanaf 2005 invullen en netjes per jaar de studiekosten (en andere posten) in vullen en opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
wimpie007 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:59:
[...]

Thanks
Ja heb wel geld verdiend, stage krantenwijk enz. maar ik bedoel na hoe lang verjaard dat?
Heb je meer dan ca. 6,5 k€ verdiend? Zo nee, dan heeft een aftrekpost geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip:

Check de WOZ waarde die de automatisch ingevulde aangifte aangeeft voor je huis even.
Bij mij was die 4000 € hoger als de WOZ die de gemeente aangeeft (scheelt toch weer 50 / 60 €)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:08
Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 12:29:
Tip:

Check de WOZ waarde die de automatisch ingevulde aangifte aangeeft voor je huis even.
Bij mij was die 4000 € hoger als de WOZ die de gemeente aangeeft (scheelt toch weer 50 / 60 €)
Je moet goed in de gaten houden wat de peildatum is ... de gemeente heeft dit jaar de WOZ van 2009 gestuurd. In de aangifte van 2009 moet je rekening houden met de WOZ van 2008 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik hem nu al verzonden hebben :-)

ben benieuwd of ze dat corrigeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

SeeS schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 12:58:
Je moet goed in de gaten houden wat de peildatum is ... de gemeente heeft dit jaar de WOZ van 2009 gestuurd. In de aangifte van 2009 moet je rekening houden met de WOZ van 2008 !
Goed dat je het zegt!
Waar zou ik die kunnen vinden?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Gonadan schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:17:
[...]

Goed dat je het zegt!
Waar zou ik die kunnen vinden?
In je post van vorig jaar die je bij de rest van je correspondentie met de gemeente bewaard? (Het staat ook bij ons op de aanslagen, misschien daar even kijken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jaspertje schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:25:
In je post van vorig jaar die je bij de rest van je correspondentie met de gemeente bewaard? (Het staat ook bij ons op de aanslagen, misschien daar even kijken?)
Ik heb het huis net gekocht. ;)
Ik zal mijn meuk wel doorspitten, misschien nog op een of andere akte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woodddy22
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Niemand die me kan vertellen waar ik de premie zfw in moet vullen.???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:08
Gonadan schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:56:
[...]

wij hebben vorig jaar ons huis gekocht, en via de gemeente kon ik op een gegeven moment inloggen om de WOZ waarde te bekijken van 2008 (met digid). Kijk dus even op de gemeentewebsite.
Anders belastingprogramma downloaden en de gegevens ophalen van de belastingdienst. Dan wordt het automatisch voor je ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Gonadan schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:56:
[...]

Soms zit er bij de verrekening van de gemeentelijke lasten (bij de notaris) een afschrift waar het opstaat :)

In mijn geval heb ik de gemeente (Eindhoven) in het jaar van aankoop gewoon een mailtje gestuurd en een weekje later had ik een brief met WOZ waarde op de gewenste peildatum in de bus liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

argro schreef op maandag 08 maart 2010 @ 20:56:
[...]
Met een dergelijk inkomen zou je normaliter alle betaalde belasting terugkrijgen. Mijn inschatting is dat je bij ingehouden loonheffing het verkeerde bedrag hebt ingevuld.
Eindelijk tijd om eens rustig te reageren :)

Afbeeldingslocatie: http://www.martinkeijl.nl/belastingoverzicht.jpg
Overige bedragen:
Arbeidskorting: 376
Loonheffing: 1122

Wat ik hier dus niet snap, is waar het verschil tussen de 1191 (loonheffing + 69 dividendbelasting) en de 1900 nou vandaan komt...
Zoals eerder genoemd, ik ga er vanuit dat ik die 1191 terug ga krijgen.

Voor alle duidelijkheid, het getal van loonheffing was al ingevuld en staan zo ook op mijn jaaroverizcht.

[ Voor 7% gewijzigd door Freakertje op 17-03-2010 22:20 ]

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Freakertje schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 22:15:
[...]

Eindelijk tijd om eens rustig te reageren :)

[afbeelding]
Overige bedragen:
Arbeidskorting: 376
Loonheffing: 1122

Wat ik hier dus niet snap, is waar het verschil tussen de 1191 (loonheffing + 69 dividendbelasting) en de 1900 nou vandaan komt...
Zoals eerder genoemd, ik ga er vanuit dat ik die 1191 terug ga krijgen.

Voor alle duidelijkheid, het getal van loonheffing was al ingevuld en staan zo ook op mijn jaaroverizcht.
Het is eigelijk redelijk simpel: Iedereen die werkt krijgt korting en dat is bij elkaar genomen zonder rare extra's 2000 euro. Jij moet 1900 euro betalen en krijgt een korting van 1900 euro en je hebt betaald 1191... 1900-1900-1191 betekend idd dat je 1101 euro terugkrijgt.

Overigens is die 1900 euro opgebouwd uit loonheffing: 133 euro en de rest is volksverzekeringen: WW/AWBZ e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Stel ik heb een hypotheek van 200k en mijn vorige huis heb ik verkocht met een winst van 20k waardoor ik niet de volledig rente mag aftrekken, maar slechts voor 180k. Van de hypotheekverstrekker heb ik een overzicht gekregen dat ik in 2009 20k aan hypotheek heb betaald.

Kan ik dan gewoon 18k aftrekken, dus in dezelfde verhouding als de hypotheek? En stel dat de hypotheek bestaat uit 3 componenten met verschillende bedragen en verschillende rente percentages, hoe doe ik het dan? Mag ik dan bv de component met het laagste rentepercentage eruit laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Ik heb even een kort vraagje.

Ik kreeg laatst van de ABN een bericht dat ik over geheel 2009 zo'n 400 euro aan rente heb betaald voor mijn creditcard en roodstand bij mijn betaalrekening.

Kan ik dit ergens verwerken in mijn belastingaangifte?

En ik heb in januari mijn aangifte al verstuurd en kreeg opeens deze brief. Kan ik dit aanpassen en opnieuw versturen?

Alvast bedankt!

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Schaapmed schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:31:
Ik kreeg laatst van de ABN een bericht dat ik over geheel 2009 zo'n 400 euro aan rente heb betaald voor mijn creditcard en roodstand bij mijn betaalrekening.

Kan ik dit ergens verwerken in mijn belastingaangifte?
Nee, renteaftrek is jaren geleden al afgeschaft (helaas met als uitzondering hypotheken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

jammer :) maar tnx iig!!

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

CAFC1905 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 08:37:
Stel ik heb een hypotheek van 200k en mijn vorige huis heb ik verkocht met een winst van 20k waardoor ik niet de volledig rente mag aftrekken, maar slechts voor 180k. Van de hypotheekverstrekker heb ik een overzicht gekregen dat ik in 2009 20k aan hypotheek heb betaald.

Kan ik dan gewoon 18k aftrekken, dus in dezelfde verhouding als de hypotheek? En stel dat de hypotheek bestaat uit 3 componenten met verschillende bedragen en verschillende rente percentages, hoe doe ik het dan? Mag ik dan bv de component met het laagste rentepercentage eruit laten?
Je kan idd die 18k opvoeren. Dat je 3 componenten hebt met verschillende rentepercentages maakt niet uit, je hebt in totaal 20k aan rente betaald dat is waar het om draait. (Mits natuurlijk al die 3 componenten voor je huis zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Jaspertje schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:39:
[...]

Je kan idd die 18k opvoeren. Dat je 3 componenten hebt met verschillende rentepercentages maakt niet uit, je hebt in totaal 20k aan rente betaald dat is waar het om draait. (Mits natuurlijk al die 3 componenten voor je huis zijn)
Ok, duidelijk thanks :)
Dat van die verschillende componenten maakt inderdaad niet uit bedenk ik me nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 01:12

KillGhost

\o/

argro schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 12:18:
[...]
Heb je meer dan ca. 6,5 k€ verdiend? Zo nee, dan heeft een aftrekpost geen enkele zin.
Niet helemaal. Hij kan bijvoorbeeld specifieke zorgkosten hebben, en daar TBU voor krijgen. Hij kan ook andere aftrekposten dan meenemen naar volgende jaren via restant persoonsgebonden aftrek. Het heeft wel degelijk zin in zo'n geval.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

XXX schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 17:10:
Niemand die me kan vertellen waar ik de premie zfw in moet vullen.???
Die hoef je niet in te vullen in de aangifte IB 2009.

[ Voor 2% gewijzigd door RobIII op 06-03-2021 16:40 . Reden: Nick verwijderd op verzoek ]

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Hartelijk dank, ik snap het nu wat beter! d:)b

Dus ik zou 1900,- moeten betalen in totaal, er is door mijn werkgever slechts 1100+ ingehouden en dat krijg ik dus weer volledig terug. Als ik het zo goed verwoord dan is mijn vraag beantwoord :)

[ Voor 37% gewijzigd door Freakertje op 18-03-2010 12:44 ]

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Freakertje schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 12:42:
[...]

Hartelijk dank, ik snap het nu wat beter! d:)b

Dus ik zou 1900,- moeten betalen in totaal, er is door mijn werkgever slechts 1100+ ingehouden en dat krijg ik dus weer volledig terug. Als ik het zo goed verwoord dan is mijn vraag beantwoord :)
Nee je moest 1900 betalen, maar kreeg 1900 korting, dus moes tje 0 betalen. Omdat er wel 1100 is ingehouden, krijg je die 1100 terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Laatst online: 16-01 09:39
Vraagje...

Na de aanvaarding van haar nieuwe baan is mijn moeder dichter bij haar werk gaan wonen. Aanvankelijk woonde ze op 160 km afstand, nu op 30 km afstand van haar werk. Haar werkgever wil echter geen verhuiskostenvergoeding geven omdat ze niet binnen 10 km afstand is komen wonen.

De helpinformatie van het aangifteprogramma (gezocht op 'verhuiskosten') wekt de sterke indruk dat we de verhuiskosten kunnen opgeven als aftrekbare kosten:
Deels aftrekbare kosten zijn bijvoorbeeld:

verhuiskosten

U mag alleen de kosten aftrekken die u maakte om de inboedel over te brengen naar een andere woonruimte. Daarnaast mag u een vast bedrag van 7.750 aftrekken.
Dit komt overeen met de informatie op de site van de arbeidsrechter.nl:
Een medewerker die op een andere plaats gaat werken kan binnen 2 jaar voor een verhuiskostenaftrek in aanmerking komen. Dat betekent dat hij bij de aangifte "inkomstenbelasting" bepaalde verhuiskosten mag opgeven, waardoor zijn belastbaar inkomen daalt en hij dus minder belasting betaalt. Dit recht bestaat, wanneer de medewerker door de verhuizing binnen 10 kilometer over de gebruikelijke weg van zijn werk komt te wonen. Recht op verhuiskostenaftrek bestaat er ook, als de woon-werk-afstand door de verhuizing minimaal 10 kilometer "en" meer dan 50 % korter wordt.

De kosten die hij mag aftrekken zijn € 5445,00 euro, evenwel niet meer dan 12 % van het inkomen. Het is niet meer nodig dat de medewerker aantoont dat hij daadwerkelijk de kosten heeft gemaakt.
Deze informatie is sowieso verouderd: het bedrag is verhoogd en de 12%-limiet is afgeschaft. De arbeidsrechter maakt een duidelijk onderscheid tussen de verhuiskostenvergoeding door de werkgever en de verhuiskostenaftrek.

Op veel andere websites is echter te lezen dat verhuiskosten niet meer aftrekbaar zijn, hoewel werkgevers nog steeds een belastingvrije vergoeding mogen geven. Bijvoorbeeld:
Ik ben in 2009 verhuisd voor mijn werk binnen 30 kilometer van mijn werk. Heb ik recht op extra aftrekposten wegens deze verhuizing?

Deze verhuiskosten zijn voor u op het belastingbiljet 2009 niet aftrekbaar. Uw werkgever mag wel een gedeelte belastingvrij vergoeden van deze verhuiskosten zie uw eigen CAO.
Zijn de verhuiskosten nu wél of niet aftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-09 12:12
Toch even een vraagje over het jaar 2009 daar ik een zonnesteek heb opgelopen vanochtend. :)

Ik doe samen met mijn partner aangifte, nog kom ik bij het stukje te verekenen bedragen-verlopige aanslagen inkomstenbelasting en premie volksverzekering 2009.
Daar staan onze beide namen en ik heb op mijn naam de verlopige teruggave ingevuld die ik vorig jaar elke maand kreeg uitgekeerd van de BD, moet ik op mijn partners naam nu ook dat zelfde bedrag invullen bij verlopige teruggave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het nu eigenlijk met de mogelijke aftrek van de premie voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Ik heb deze verzekering afgesloten zodat ik bij arbeidsongeschiktheid toch mijn hypotheek kan ophoesten. Ik heb dus geen werkeloosheidsverzekering.

Nu kan volgens de belastingdienst wel de premie afgetrokken worden. Maar op het internet zie ik ook vaak dat wanneer je het opgeeft je eventuele uitkering dan ook belast wordt. En op andere plekken zie ik weer dat de uitkering altijd belast wordt.

Misschien dat deze regels in de loop der jaren ook veranderd zijn, maar ik kom er niet echt uit of ik het nu wel of niet moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 14:04:
Hoe zit het nu eigenlijk met de mogelijke aftrek van de premie voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Ik heb deze verzekering afgesloten zodat ik bij arbeidsongeschiktheid toch mijn hypotheek kan ophoesten. Ik heb dus geen werkeloosheidsverzekering.

Nu kan volgens de belastingdienst wel de premie afgetrokken worden. Maar op het internet zie ik ook vaak dat wanneer je het opgeeft je eventuele uitkering dan ook belast wordt. En op andere plekken zie ik weer dat de uitkering altijd belast wordt.

Misschien dat deze regels in de loop der jaren ook veranderd zijn, maar ik kom er niet echt uit of ik het nu wel of niet moet doen.
AOV is af te trekken onder 'Uitgaven voor inkomensvoorzieningen' (in aangifteprogramma onder Box 1: premies lijfrente e.d. -> Premies voor periodieke uitkeringen <...>zoals premies voor AOV'.

Uitkeringen uit AOV worden naar mijn weten idd altijd belast (komt gewoon bij je inkomen.. of liever gezegd ter vervanging van je inkomen omdat je die dan natuurlijk niet meer hebt zodra AOV gaat uitkeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

MIster X schreef op zondag 21 maart 2010 @ 00:26:
Vraagje...

Na de aanvaarding van haar nieuwe baan is mijn moeder dichter bij haar werk gaan wonen. Aanvankelijk woonde ze op 160 km afstand, nu op 30 km afstand van haar werk. Haar werkgever wil echter geen verhuiskostenvergoeding geven omdat ze niet binnen 10 km afstand is komen wonen.

De helpinformatie van het aangifteprogramma (gezocht op 'verhuiskosten') wekt de sterke indruk dat we de verhuiskosten kunnen opgeven als aftrekbare kosten:

[...]

Dit komt overeen met de informatie op de site van de arbeidsrechter.nl:

[...]

Deze informatie is sowieso verouderd: het bedrag is verhoogd en de 12%-limiet is afgeschaft. De arbeidsrechter maakt een duidelijk onderscheid tussen de verhuiskostenvergoeding door de werkgever en de verhuiskostenaftrek.

Op veel andere websites is echter te lezen dat verhuiskosten niet meer aftrekbaar zijn, hoewel werkgevers nog steeds een belastingvrije vergoeding mogen geven. Bijvoorbeeld:

[...]

Zijn de verhuiskosten nu wél of niet aftrekbaar?
Als zij gewoon in loondienst is, dan is er geen mogelijkheid voor een aftrekpost voor verhuiskosten. Als zij bijvoorbeeld "resultaat uit overige werkzaamheden" heeft, dan mag zij onder de in het programma genoemde voorwaarden wel wat verhuiskosten meenemen. In dit geval van je moeder dus waarschijnlijk niet.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Flex schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:27:
Toch even een vraagje over het jaar 2009 daar ik een zonnesteek heb opgelopen vanochtend. :)

Ik doe samen met mijn partner aangifte, nog kom ik bij het stukje te verekenen bedragen-verlopige aanslagen inkomstenbelasting en premie volksverzekering 2009.
Daar staan onze beide namen en ik heb op mijn naam de verlopige teruggave ingevuld die ik vorig jaar elke maand kreeg uitgekeerd van de BD, moet ik op mijn partners naam nu ook dat zelfde bedrag invullen bij verlopige teruggave?
Nee. Als alleen jij een voorlopige aanslag 2009 hebt gehad, dan moet je dat alleen bij jou invullen. Als beide personen er eentje gehad hebben dan moet ieder het bedrag invullen wat op je eigen naam staat. Voor de belastingdienst maakt het trouwens niet uit. Wij weten wel hoeveel je hebt gekregen of betaald hebt, maar voor de berekening in het aangifteprogramma is het wel van belang.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Laatst online: 16-01 09:39
KillGhost schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:05:
[...]

Als zij gewoon in loondienst is, dan is er geen mogelijkheid voor een aftrekpost voor verhuiskosten. Als zij bijvoorbeeld "resultaat uit overige werkzaamheden" heeft, dan mag zij onder de in het programma genoemde voorwaarden wel wat verhuiskosten meenemen. In dit geval van je moeder dus waarschijnlijk niet.
Dus de site van arbeidsrechter.nl is onjuist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

MIster X schreef op maandag 22 maart 2010 @ 01:11:
[...]

Dus de site van arbeidsrechter.nl is onjuist?
Ik kan nu niet op die site kijken voor je ivm beperkingen tot het internet op dit moment. Je geeft zelf echter al aan dat die site verouderd is. Het kan ook zijn dat zij het ook over ROW hebben.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik heb een vraagje, mijn vriendin en ik wonen samen en zijn ook sinds we samenwonen als fiscaal partner geregistreerd. Dit jaar hebben we beide nog geen verzoek tot aangeven belasting gedaan. Wel even het programma gedownload, en alle gegevens. Nu komt er voor mij uit dat ik 0 moet betalen en mijn vriendin 700 euro. (te weinig loonheffing gerekend door werkgever of UWV/ verzekeringspartner werkgever voor ziektewet ofzo)

Dit is wel een erg groot verschil.

2 vragen:
* Is het verplicht als je werkt een belastingaangifte te doen?
* Hoe kan het dat er te weinig loonheffing wordt geheven? Dit is toch voor iedereen standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

leeke1984 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 13:41:
Ik heb een vraagje, mijn vriendin en ik wonen samen en zijn ook sinds we samenwonen als fiscaal partner geregistreerd. Dit jaar hebben we beide nog geen verzoek tot aangeven belasting gedaan. Wel even het programma gedownload, en alle gegevens. Nu komt er voor mij uit dat ik 0 moet betalen en mijn vriendin 700 euro. (te weinig loonheffing gerekend door werkgever of UWV/ verzekeringspartner werkgever voor ziektewet ofzo)

Dit is wel een erg groot verschil.

2 vragen:
* Is het verplicht als je werkt een belastingaangifte te doen?
* Hoe kan het dat er te weinig loonheffing wordt geheven? Dit is toch voor iedereen standaard?
Je bent niet standaard verplicht om aangifte te doen als je werkt. Dit zal de belastingdienst per jaar bepalen. Er zijn mensen verplicht tot het doen van aangifte zonder inkomsten, en er zijn mensen die gewoon werk hebben die niet verplicht zijn. Je bent echter wel verplicht tot het doen van de aangifte als je zeker weet dat je moet betalen, zonder dat je een uitnodiging hebt gekregen.

Wanneer iemand 2 of meer inkomstenbronnen heeft kan het zijn dat iemand te weinig belasting betaald. Voorbeeld:

Iemand verdiend 30.000 euro. Bij beide inkomenstenbronnen verdiend deze persoon 15.000. Over de eerste € 17.878 betaald iemand 33.5% belasting als deze onder de 65 jaar is. In mijn voorbeeld betaald de persoon hierboven 42%. Beide werkgevers gaan nu kijken hoeveel zij daar bij verdienen. Van elkaar weten ze het inkomen bij de andere inkomenstenbron niet.

Inkomstenbron A ziet 15.000, dus onder de € 17.878. Deze houd dan keurig 33.5% in.
Inkomstenbron B ziet 15.000, dus onder de € 17.878. Deze houd dan keurig 33.5% in.

De belastindienst telt alles bij elkaar op, en ziet dat over de gehele 30.000 maar 33.5% is ingehouden. Boven de € 17.878 had dit 42% moeten zijn. Het verschil moet dus bij betaald worden.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 18:50
KillGhost schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:26:
[...]

Je bent niet standaard verplicht om aangifte te doen als je werkt. Dit zal de belastingdienst per jaar bepalen. Er zijn mensen verplicht tot het doen van aangifte zonder inkomsten, en er zijn mensen die gewoon werk hebben die niet verplicht zijn. Je bent echter wel verplicht tot het doen van de aangifte als je zeker weet dat je moet beptalen, zonder dat je een uitnodiging hebt gekregen.

Wanneer iemand 2 of meer inkomstenbronnen heeft kan het zijn dat iemand te weinig belasting betaald. Voorbeeld:

Iemand verdiend 30.000 euro. Bij beide inkomenstenbronnen verdiend deze persoon 15.000. Over de eerste € 17.878 betaald iemand 33.5% belasting als deze onder de 65 jaar is. In mijn voorbeeld betaald de persoon hierboven 42%. Beide werkgevers gaan nu kijken hoeveel zij daar bij verdienen. Van elkaar weten ze het inkomen bij de andere inkomenstenbron niet.

Inkomstenbron A ziet 15.000, dus onder de € 17.878. Deze houd dan keurig 33.5% in.
Inkomstenbron B ziet 15.000, dus onder de € 17.878. Deze houd dan keurig 33.5% in.

De belastindienst telt alles bij elkaar op, en ziet dat over de gehele 30.000 maar 33.5% is ingehouden. Boven de € 17.878 had dit 42% moeten zijn. Het verschil moet dus bij betaald worden.
Je zou ook even navraag kunnen doen bij de werkgever. Of als je weet dat ze van werkgever is geswitcht dan is bovenstaande verklaring de meest logisch. Ik zou in elk geval niet afzien van aangifte. Leidt alleen maar tot uitstel en niet tot afstel...Belastingdienst krijgt namelijk van je werkgever de gegevens door, dus de data is er wel...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 14:44
Ik heb aangifte gedaan via internet maar ik ben er niet helemaal van overtuigd of hij wel is "aangekomen" daar. Is er een plaats waar ik dit kan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Dr. Horrible schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:53:
Ik heb aangifte gedaan via internet maar ik ben er niet helemaal van overtuigd of hij wel is "aangekomen" daar. Is er een plaats waar ik dit kan controleren.
Yep, bellen met de BelastingTelefoon. Het telefoonnummer is 0800-0543. Dit is een gratis telefoonnummer en van maandag tot en met donderdag geopend van 08:00 tot 20:00. Vrijdags normaal van 08:00 - 17:00. De maand maart zijn ze ook op vrijdagavond geopend tot 20:00 en zaterdags overdag ook.

[ Voor 6% gewijzigd door KillGhost op 22-03-2010 18:26 ]

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb zojuist gewoon een ontvangstbevestiging gekregen na de aangifte via het programma.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:48
Net ingevuld werkt wel mooi met digiD ( na controle klopte alles ) . Helaas nergens een graantje kunnen meepikken

Situatie
- Allebei kern gezond
- Geen beleggingen , allimentatie enz. oid
- Student
- Bijbaan
- Samenwonend met vriendin in een huurwoning

Studiekosten kwam ik niet aan het norm bedrago om een voordeeltje bij te pikken, bijbaan kreeg ik altijd al loonheffingskorting op en qua samenwonen zag ik nergens een voordeeltje omdat we huren.

Kortom ik krijg 29 euro terug van de belasting maarja is nog altijd beter dan niks of bijbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 08:46:
[...]
Het is of/of, niet en/en. Dus of separaat collegegeld, boeken, PC e.d. opgeven of normbedragen. Niet beide.
Toch nog even bedanken; ik heb ze gewoon gesplitst.. dus collegegeld, (nat vingerwerk voor) boeken en prints, en afschrijving laptop.

Nu nog inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmkoning
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-08 20:48
Een vraag over onze (nieuwe) situatie: ik heb al 5 jaar een eigen huis. Dat staat sinds sept 2009 te koop. Per begin december ben ik samen met mn vriendin eigenaar van ons nieuwe huis. Per 1-1--2010 zijn we er pas in gaan wonen.
Hoe moet ik nu e.e.a. aangeven? MOet bij ons beide de totale kosten voor de aanschaf opgeven en alle aftrekbare kosten?
Of moet ik die delen over ons beiden?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

pmkoning schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 22:24:
Een vraag over onze (nieuwe) situatie: ik heb al 5 jaar een eigen huis. Dat staat sinds sept 2009 te koop. Per begin december ben ik samen met mn vriendin eigenaar van ons nieuwe huis. Per 1-1--2010 zijn we er pas in gaan wonen.
Hoe moet ik nu e.e.a. aangeven? MOet bij ons beide de totale kosten voor de aanschaf opgeven en alle aftrekbare kosten?
Of moet ik die delen over ons beiden?

Thx
Ligt aan de situatie. Jullie zijn beide voor 50% eigenaar van de nieuwe woning? Staat de oude woning leeg en te koop, of verhuur je deze? Je kan trouwens niet beide de totale kosten voor de aanschaf opgeven voor het hele bedrag. Als je kiest voor fiscaal partnerschap kan je dat delen. Dit kan voordeel opleveren.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of je qua belastingen iets kan doen met de premie's van een levensverzekering die gekoppeld is aan een levenhypotheek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Weet iemand waar je precies de kosten van de niet vergoedde kosten van een psycholoog kunt invullen in de aangifte ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

ZeRoC00L schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 10:06:
Weet iemand waar je precies de kosten van de niet vergoedde kosten van een psycholoog kunt invullen in de aangifte ?
In het aangifteprogramma ga je naar Aftrekposten > Specifieke Zorgkosten > Genees- heelkundige hulp. Hier kan je de kosten van de psycholoog voor zover niet vergoed aangeven.

Let wel!

De kosten van gesprekken met een psycholoog in verband met psychische spanningen, relatieproblemen e.d. zijn aftrekbaar als die gesprekken op medisch advies EN onder medische controle of met medische begeleiding(b.v. een psychiater) hebben plaatsgevonden.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 10:28
Ja maar het is niet aftrekbaar als de kosten niet vergoed zijn omdat je eerst je eigen risico van je zorgverzekering moet opmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

priens schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 12:20:
Ja maar het is niet aftrekbaar als de kosten niet vergoed zijn omdat je eerst je eigen risico van je zorgverzekering moet opmaken...
Klopt, het eigen risico is niet aftrekbaar. Dan is het deel boven het eigen risico wel aftrekbaar. Dit is bijvoorbeeld als ze maar tot een maximum vergoeden bij afspraken met een psycholoog.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 10:28
KillGhost schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 13:20:
[...]

Klopt, het eigen risico is niet aftrekbaar. Dan is het deel boven het eigen risico wel aftrekbaar. Dit is bijvoorbeeld als ze maar tot een maximum vergoeden bij afspraken met een psycholoog.
Inderdaad, daarbij komt dat veel zorgverzekeraars een eigen bijdrage rekenen voor dit soort hulp. Die eigen bijdrage kan je ook altijd aftrekken.

Succes! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Ik heb mijn aangifte inkostenbelasting 2009 bijna klaar, was opzich niet zo moeilijk. Maar nu zit ik even met 1 ding vast. Het gaat om de aftrekbare kosten van mijn woning die ik in 2009 heb gekocht.

Ik heb alle gegevens wel, alleen nu weet ik niet goed waar ik deze kosten moet neerzetten:

Overdrachtskosten
Notariskosten voor hypotheek akte
Taxatiekosten
Kosten ivm bankgarantie
Afsluitkosten
Kosten Nat Hyp Garantie
Berekende (verschuldigde) rente.

Je heb namelijk 2 verplichte invoervelden in het programma:

1. Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten
2. Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning.

Zoals ik het lees zijn de aankoopkosten toch hetzelfde als de financieringskosten? Immers, die kosten heb ik moeten maken om mijn huisje te kunnen kopen. Waar moet ik wat invullen en mischien wel handig, waarom?

En nog een klein vraagje, het invoerveld 'eigenwoningschuld', ik kan hier voor 2009 toch mijn totale hypotheek bedrag invoeren? Ik heb van deze schuld namelijk niets gebruikt voor bijv. verbouwing etc.

Alvast bedankt voor jullie hulp, hopelijk kan ik vandaag dan mijn aangifte definitief weg doen :) Owaj, mocht het achteraf blijken fout te zijn, het is immers mijn eerste keer aangifte doen met eigen woning, ik neem aan dat ik achteraf altijd de boel nog kan rechttrekken? Desnoods met een adviseur?

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 25-03-2010 15:01 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:11

CeesKees

I rest my Kees

http://www.belastingdiens...ingkoopt-05.html#P48_4740

Kon je zelf ook opzoeken (o.a. makelaarskosten dus niet)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Klopt, daar kom ik opzich ook wel uit. Makelaarskosten was idd mijn fout, die kosten heb ik ook sowieso niet gemaakt.

Het gaat mij erom in welk veld ik welke kosten moet berekenen. Er zijn namelijk 2 velden die verrekte veel op elkaar lijken. En het lijkt me toch niet de bedoeling dat ik ze dubbel ga berekenen....

Dus welke kosten horen bij:

1. Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten
2. Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:11

CeesKees

I rest my Kees

Gewoon 1 vakje invullen, dat noem je rente en kosten (doe ik al 5 jaar) nooit een probleem mee gehad.

Specificatie hou je op een los blaadje, dat je bij je aangifte bewaard, mocht iemand er ooit om vragen.

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij geeft het vak "1. Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten" geen aftrekbare kosten, dat is alleen om je eigenwoningschuld te bepalen.

Het 2e vak wel.

Gewoon beiden invullen, maar het bedrag niet gaan specificeren.

Kom je er niet uit? Bel gewoon de belastingtelefoon, daar zitten mensen die voor dit soort zaken zijn aangenomen en betaald krijgen.

[ Voor 84% gewijzigd door CeesKees op 25-03-2010 15:06 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste