Belastingaangifte 2010 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
en het mag niet zomaar elke studie zijn.
ThomasB schreef op maandag 10 januari 2011 @ 02:37:
Ik ben een student met inkomsten van freelance statistisch werk voor een enkele Canadese opdrachtgever, en inkomsten (royalties) van een Amerikaanse uitgever. Ik neem aan dat ik die beide gewoon op kan tellen en als inkomsten uit overige werkzaamheden kan rekenen? Of moet ik toch maar eens bij een fiscalist langs? :P

Verder ga ik eens opzoeken of ik studiekosten af kan trekken.
Op de site van de belastingdienst staat er met 1 klik ook alles over de studiekosten. :)

[ Voor 89% gewijzigd door TheJason op 11-01-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

MegaTronics schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:04:
De belastingdienst geeft rente over het uitgekeerde bedrag.
Inderdaad, en die is hoger dan de belachelijke spaarrentes die je krijgt op spaarrekeningen. Sowieso kun je wanneer je de hypotheekrente aftrek/VT niet direct nodig hebt deze beter 1x per jaar uit laten betalen. Je hebt dan een leuk potje aan het einde van het jaar, je loopt minder risico aan het eind van het jaar terug te moeten betalen (stel dat de berekening niet helemaal klopt), je hoeft niet iedere keer je VT aan te passen (als je wisselt van werkgever of iets anders wijzigt moet je je VT aanpassen) en (niet geheel onbelangrijk!) je weet dat je ook nog rond kunt komen als de regering besluit het mes te zetten in de hypotheek rente aftrek.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Precies, ik laat het ook in een keer uitbetalen. Altijd handig zo'n extra vakantie uitkering.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel even belangrijk om te nuanceren over de VT in een keer en de hoeveelheid rente die je daar over krijgt. Van belastingdienst.nl http://www.belastingdiens...oen_hoe_werkt_dit-15.html :
Vanaf 1 januari 2010 geldt dat de heffingsrente berekend wordt over de periode tussen 31 december en de datum die op de aanslag staat.
31 december 2010 in dit geval. Daarmee is sparen bij de belastingdienst helemaal niet zo voordelig als wordt voorgedaan want je krijgt pas rente over dat bedrag vanaf 31 december 2010 tot aan de datum van je aanslag. Dan zet ik persoonlijk liever maandelijks 1/12e VT (januari, februari, maart etc..) op een rekening om er rente over te krijgen vanaf die maand. Dat is toch veel voordeliger, tenzij de rente van de belastingdienst dat verschil kan compenseren maar met de 2.5% die ze nu vergoeden kan dat niet heel snel uit denk ik. Mits je in je Box 3 nog niet aan je heffingvrije bedrag zit, anders is het wellicht wel interessant om bij de Belastingdienst te sparen (ivm vermogensrendementsheffing en peildatum). Please correct me if i'm wrong.

Zie ook het kopje 'Heffingsrente': http://financieel.infonu....ete-en-heffingsrente.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:13:
Wel even belangrijk om te nuanceren over de VT in een keer en de hoeveelheid rente die je daar over krijgt. Van belastingdienst.nl http://www.belastingdiens...oen_hoe_werkt_dit-15.html :

[...]

31 december 2010 in dit geval. Daarmee is sparen bij de belastingdienst helemaal niet zo voordelig als wordt voorgedaan want je krijgt pas rente over dat bedrag vanaf 31 december 2010 tot aan de datum van je aanslag. Dan zet ik persoonlijk liever maandelijks 1/12e VT (januari, februari, maart etc..) op een rekening om er rente over te krijgen vanaf die maand. Dat is toch veel voordeliger, tenzij de rente van de belastingdienst dat verschil kan compenseren maar met de 2.5% die ze nu vergoeden kan dat niet heel snel uit denk ik. Mits je in je Box 3 nog niet aan je heffingvrije bedrag zit, anders is het wellicht wel interessant om bij de Belastingdienst te sparen (ivm vermogensrendementsheffing en peildatum). Please correct me if i'm wrong.

Zie ook het kopje 'Heffingsrente': http://financieel.infonu....ete-en-heffingsrente.html
Aan de andere kant, als je er niets mee doet en het toch alleen op een spaarrekening zet, pak je in elk geval al niet de 1,2% vermogingsbelasting die je er anders over moet betalen (als je te veel spaargeld hebt).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie ook mijn mits over Box 3. Maar als je over het VT bedrag dat je in januari krijgt al 11.5 maand rente misloopt (15e van januari krijg je je eerste VT en Belastingdienst gaat pas rente rekenen vanaf de 31e van december), vraag ik me af of dat die 1.2% niet compenseert. Maar er is vast iemand die dat even uit kan/wil rekenen. Mijn post was vooral bedoeld om even te nuanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Handige tips voor de ondernemers onder ons:

http://www.businesscomple...lastingaangifte-2010.html

Deel 1 van een 3-delige serie (deel 2 en 3 moeten nog komen).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Mx. Alba schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:59:
Handige tips voor de ondernemers onder ons:

http://www.businesscomple...lastingaangifte-2010.html

Deel 1 van een 3-delige serie (deel 2 en 3 moeten nog komen).
Niet echt een erg sterk artikel. Bij diverse zaken staan geen eisen vermeld, zo zijn voor een groot deel van de aftrekposten eisen aan het aantal besteedde uren aan je onderneming (Startersaftrek en Zelfstandigenaftrek). Beetje jammer, want nu moet je voor iedere aftrek post eerst weer verder zoeken naar regels omtrent deze aftrek. Er staan niet eens linkjes bij naar paginas met meer informatie (zelfs een link naar de BD zou al iets zijn geweest).

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

.Gertjan. schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:13:
[...]

Niet echt een erg sterk artikel. Bij diverse zaken staan geen eisen vermeld, zo zijn voor een groot deel van de aftrekposten eisen aan het aantal besteedde uren aan je onderneming (Startersaftrek en Zelfstandigenaftrek). Beetje jammer, want nu moet je voor iedere aftrek post eerst weer verder zoeken naar regels omtrent deze aftrek. Er staan niet eens linkjes bij naar paginas met meer informatie (zelfs een link naar de BD zou al iets zijn geweest).
Er staat juist bij dat het urencriterium voor b.v. de MKB-winstvrijstelling is vervallen...

Mkb-winstvrijstelling
De mkb-winstvrijstelling is in 2010 een aftrekpost van 12 procent van uw winst, nadat u deze heeft verminderd met de andere delen van de ondernemersaftrek. Per 1 januari 2010 komt u ook voor de mkb-winstvrijstelling in aanmerking als u niet voldoet aan het urencriterium van 1225 uren per jaar.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Mx. Alba schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:18:
[...]

Er staat juist bij dat het urencriterium voor b.v. de MKB-winstvrijstelling is vervallen...

Mkb-winstvrijstelling
De mkb-winstvrijstelling is in 2010 een aftrekpost van 12 procent van uw winst, nadat u deze heeft verminderd met de andere delen van de ondernemersaftrek. Per 1 januari 2010 komt u ook voor de mkb-winstvrijstelling in aanmerking als u niet voldoet aan het urencriterium van 1225 uren per jaar.
Die dan weer wel, maar bij de andere regelingen wordt niet gesproken over het urencriterium. Leuk voor mensen die het al jaren doen (die zullen allicht weten dat je voor regeling x normaal aan y moet voldoen en kunnen met de opmerking dat y niet meer nodig is uit de voeten), maar als startende ondernemer (ZZP naast "normale" baan) zie ik af en toe door de bomen het bos niet meer, er zijn zo ontzettend veel regelingen, maar bij al die regelingen horen weer regels en beperkingen. Zo zijn er regelingen die afhankelijk zijn van de zelfstandige aftrek, dan moet je dus eerst weer bepalen of je daar recht op hebt om vervolgens weer terug te gaan om te kijken of je ook aan de andere eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

.Gertjan. schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:30:
Die dan weer wel, maar bij de andere regelingen wordt niet gesproken over het urencriterium. Leuk voor mensen die het al jaren doen (die zullen allicht weten dat je voor regeling x normaal aan y moet voldoen en kunnen met de opmerking dat y niet meer nodig is uit de voeten), maar als startende ondernemer (ZZP naast "normale" baan) zie ik af en toe door de bomen het bos niet meer, er zijn zo ontzettend veel regelingen, maar bij al die regelingen horen weer regels en beperkingen. Zo zijn er regelingen die afhankelijk zijn van de zelfstandige aftrek, dan moet je dus eerst weer bepalen of je daar recht op hebt om vervolgens weer terug te gaan om te kijken of je ook aan de andere eisen voldoet.
Maar gelukkig is het aangifteprogramma vrij gebruiksvriendelijk, kan je bij elk onderdeel de bijbehorende duidelijke hulptekst oproepen, en wordt veel automatisch overgenomen van het ene onderdeel naar het andere :)

Voor 2009 ben ik er wel uit gekomen, voor 2010 zal het niet veel anders zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Mx. Alba schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:39:
[...]

Maar gelukkig is het aangifteprogramma vrij gebruiksvriendelijk, kan je bij elk onderdeel de bijbehorende duidelijke hulptekst oproepen, en wordt veel automatisch overgenomen van het ene onderdeel naar het andere :)

Voor 2009 ben ik er wel uit gekomen, voor 2010 zal het niet veel anders zijn neem ik aan.
:) heb hem voor 2010 nog niet gezien. Waarom wordt die voor ondernemers op een ander moment vrijgegeven dan voor "normale" mensen (en naar wat ik begrepen heb is die voor ondernemers volledig online waar je voor particulieren deze in een offline tool doet).

Sowieso snap ik niet helemaal waarom deze gesplitst zijn. De VT kun je als ondernemer (WUO) wel weer met het reguliere programma doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De Omzetbelastingaangifte (BTW) moet je inderdaad online doen. Waarom? Geen idee. Alleen maar lastig want elk jaar ben ik weer mijn logingegevens vergeten 8)7

Alles wat met Inkomstenbelasting te maken heeft kan je in dat zelfde offline tooltje doen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Mx. Alba schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:04:
De Omzetbelastingaangifte (BTW) moet je inderdaad online doen. Waarom? Geen idee. Alleen maar lastig want elk jaar ben ik weer mijn logingegevens vergeten 8)7

Alles wat met Inkomstenbelasting te maken heeft kan je in dat zelfde offline tooltje doen hoor...
Nee hoor, daar ontbreekt (tenminste bij mij) de optie "Winst uit onderneming".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:26

polthemol

Moderator General Chat
zijn de reiskosten voor een buitenlandse afstudeerstage aftrekbaar als studiekosten eigenlijk ? kan het nergens echt terugvinden. (dus het vliegticket)

en hoe zit het met een gestolen laptp: die termijnen kan ik niet meer opschrijven neem ik aan ?

gaat wel een leuke teruggave worden dit jaar. stuk studiekosten en een fulltime baan :D

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Studiereizen zijn niet aftrekbaar, zie:
Wel aftrekbaar http://www.belastingdiens...posten-17.html#P286_22723
Niet aftrekbaar http://www.belastingdiens...posten-18.html#P295_23607

Art. 6.28 lid1 sub c. Wet IB 2001
http://lexius.nl/wet-inkomstenbelasting-2001/artikel6.28
http://www.wet-online.nl/WIB/6.28.html

De gestolen laptop kan je naar mijn mening nu in een keer afschrijven of het restant, incl. restwaarde aangezien minus een eventuele vergoeding van je verzekering aangezien je hem nu helemaal kwijt bent en niet meer kan gebruiken. Sommige dingen moet je naar redelijkheid behandelen en worden ook niet in de wet benoemd, dus dan moet je gewoon doen wat voor jou het gunstigst is. Als de fiscus (belastingdienst, sorry voor de vakterm) het daar niet mee eens is, hoor je het vanzelf, een boete kan je als je pleitbaar standpunt hebt toch niet opgelegd worden. En in dit geval heb je gewoon een goed punt.

/edit: wat toelichting op vakjargon.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy55 op 13-01-2011 09:50 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Weet iemand of je als ondernemer de rente die je hebt ontvangen op je spaarrekening (die ik gebruik voor mijn bedrijf) moet opgeven als inkomsten? Ik ben de rente nu in mijn administratie programma (GnuCash) aan het verwerken, maar ik vraag me af of je die post moet zien als inkomen/opbrengsten?

De betaal en spaarrekening staan overigens niet op naam van het bedrijf, maar zijn 2 prive rekeningen van mijzelf (als ZZP-er is het niet nodig om een bedrijfsrekening te hebben, en daarbij komt dat ik al een tijdje 2 rekeningen heb staan die ik momenteel niet gebruik, waren meestal voor vakanties of verbouwingen om zo kosten te scheiden). Maakt dat nog iets uit? Ik trek namelijk wel de productkosten van mijn Girorekening af omdat ik deze dus voor mijn bedrijfje gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Rente is inderdaad winst voor de onderneming en je moet er dus ook belasting over betalen. Volgens mij maakt het niet uit op welke rekening je het zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Brons schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 21:11:
Rente is inderdaad winst voor de onderneming en je moet er dus ook belasting over betalen. Volgens mij maakt het niet uit op welke rekening je het zet.
Zit daar dan niet een minimum aan? Als particulier mag je 20 (of 40 wanneer je een fiscaal partner hebt) duizend euro aan spaargeld hebben zonder probleem (en hoef je dus niets aan te geven, ook geen rente). Daarnaast maakt het flink verschil of ik het geld op een betaalrekening zou laten staan (0% rente) of apart zet op een spaarrekening (2,4%).

Overigens maakt het in dit geval misschien wel uit of de rekeningen op naam van het bedrijf staan, de belastingdienst weet namelijk niet of het geld wat ik verdiend heb op de betaalrekening is gezet of naar een spaarrekening is gegaan en dat is in mijn geval zeer lastig te achterhalen (ik wil uiteraard wel eerlijk blijven en het gewoon netjes opgeven als het nodig is, ben nu de administratie aan het bijwerken en wil zaken als rente ook netjes op de balans hebben).

Ook vraag ik me ook het volgende af, aan het eind van het jaar wil ik eigenlijk het verdiende geld uit mijn freelance werkzaamheden "consumeren" en dus overbrengen naar mijn Prive vermogen, dit is mogelijk vanwege het soort werkzaamheden (ICT consulting & software development) en ik dus weinig tot geen aankopen doe en dus ook geen "pot geld" in het bedrijf nodig heb, maar dat betekent dat bij mijn vermogen geteld gaat worden en dat ik daar dus uiteindelijk extra belasting over moet betalen (als ik die 20/40 k grens bereik). Want het geld komt aan het einde in een klap naar je prive geld (en je het waarschijnlijk niet direct gaat besteden).

Als ik het geld in de onderneming zou laten zitten gelden daar dan ook vergelijkbare regels (dat je boven een bepaald bedrag aan bezittingen/vermogen extra belasting moet betalen)?
Als die regels er niet zijn is het misschien handig om uiteindelijk het geld in de onderneming te houden of juist extra prive geld in je onderneming te duwen, of is dat te simpel gedacht.

Misschien denk ik wel te complex of te ver door, maar vraag me dit soort dingen wel af.

Ik doe mijn ZZP werk naast mijn fulltime baan, maar ben wel door de BD aangemarkeerd als WUO, dit kan misschien nog iets uitmaken qua regels.

Gelukkig begin ik het allemaal steeds beter te begrijpen (en begin ik het zelfs leuk te vinden B) ). Als het allemaal netjes is geregeld met de BD en je hebt je uiteindelijke winst correct bepaald kun je extra genieten van het geld wat je hebt verdiend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Rente die je in een onderneming krijgt, is gewoon direct winst, daar heb je geen vrijstelling tot 20000 euro etc..
Inderdaad ze gaan er in box 3 vanuit dat je 4 % rendement op je vermogen maakt, als je dan maar 2,4 procent maakt dan betaal je geen 50 procent belasting over je rendement op je vermogen, maar tegenwoordig is al je rente terug betalen op vermogen ook heel goed haalbaar, behalve het vrije gedeelte dan.

En ja ondernemersvermogen is geen box 3 vermogen. Wel vragen wij ons af als het te hoog oploopt of het dan ook niet als box 3 / terbeschikkingstelling moet zijn, maar goed dat zijn we op kantoor nog aan het uitzoeken, want je bent niet de enige die hier last van heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 14:22
Klopt het dat het aangifte programma voor de IB voor ondernemers nog niet beschikbaar is? Het is voor het eerst dit jaar dat ik ondernemer ben voor de BD, dus misschien kijk nog verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:26

JaQ

gomaster schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:33:
Klopt het dat het aangifte programma voor de IB voor ondernemers nog niet beschikbaar is? Het is voor het eerst dit jaar dat ik ondernemer ben voor de BD, dus misschien kijk nog verkeerd.
Volgens de website van de BD wordt dit programma pas eind januari beschikbaar gesteld.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

gomaster schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:33:
Je bent in ieder geval al een heel eind op weg dat je niet het normale programma wilt gebruiken ;) Ik was zo naief om te denken dat ik het normale programma kon gebruiken (tja de belasting dienst maakt alles niet leuker, maar wel makkelijker), daar ben ik best even zoet geweest om te zoeken naar de optie WUO om vervolgens te concluderen dat die er niet in zit |:(
Diverse fora en website afgezocht en nergens een eenduidig antwoord kunnen vinden waar ik dan moest zoeken.

Blijf het raar vinden dat je wel weer het VT programma voor particulieren kunt gebruiken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 12-09 14:22
JaQ schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:37:
[...]

Volgens de website van de BD wordt dit programma pas eind januari beschikbaar gesteld.
Thanks
.Gertjan. schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 10:22:
[...]

Je bent in ieder geval al een heel eind op weg dat je niet het normale programma wilt gebruiken ;) Ik was zo naief om te denken dat ik het normale programma kon gebruiken (tja de belasting dienst maakt alles niet leuker, maar wel makkelijker), daar ben ik best even zoet geweest om te zoeken naar de optie WUO om vervolgens te concluderen dat die er niet in zit |:(
Diverse fora en website afgezocht en nergens een eenduidig antwoord kunnen vinden waar ik dan moest zoeken.

Blijf het raar vinden dat je wel weer het VT programma voor particulieren kunt gebruiken :/
Dat je niet het particuliere programma kon gebruiken stond in een brief die ik had gehad bij het starten van de onderneming. Volgensmij dezelfde brief waar ook het tijdvak voor de omzetbelasting in stond. Zo was ik dus al enigzins op de hoogte ;)

Wel vaag overigens dat je de BTW aangifte via een online formulier moet doen. Die inlog gegevens ben je dan natuurlijk zo weer kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

.Gertjan. schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:15:
[...]

Zit daar dan niet een minimum aan? Als particulier mag je 20 (of 40 wanneer je een fiscaal partner hebt) duizend euro aan spaargeld hebben zonder probleem (en hoef je dus niets aan te geven, ook geen rente). Daarnaast maakt het flink verschil of ik het geld op een betaalrekening zou laten staan (0% rente) of apart zet op een spaarrekening (2,4%).

Overigens maakt het in dit geval misschien wel uit of de rekeningen op naam van het bedrijf staan, de belastingdienst weet namelijk niet of het geld wat ik verdiend heb op de betaalrekening is gezet of naar een spaarrekening is gegaan en dat is in mijn geval zeer lastig te achterhalen (ik wil uiteraard wel eerlijk blijven en het gewoon netjes opgeven als het nodig is, ben nu de administratie aan het bijwerken en wil zaken als rente ook netjes op de balans hebben).

Ook vraag ik me ook het volgende af, aan het eind van het jaar wil ik eigenlijk het verdiende geld uit mijn freelance werkzaamheden "consumeren" en dus overbrengen naar mijn Prive vermogen, dit is mogelijk vanwege het soort werkzaamheden (ICT consulting & software development) en ik dus weinig tot geen aankopen doe en dus ook geen "pot geld" in het bedrijf nodig heb, maar dat betekent dat bij mijn vermogen geteld gaat worden en dat ik daar dus uiteindelijk extra belasting over moet betalen (als ik die 20/40 k grens bereik). Want het geld komt aan het einde in een klap naar je prive geld (en je het waarschijnlijk niet direct gaat besteden).

Als ik het geld in de onderneming zou laten zitten gelden daar dan ook vergelijkbare regels (dat je boven een bepaald bedrag aan bezittingen/vermogen extra belasting moet betalen)?
Als die regels er niet zijn is het misschien handig om uiteindelijk het geld in de onderneming te houden of juist extra prive geld in je onderneming te duwen, of is dat te simpel gedacht.

Misschien denk ik wel te complex of te ver door, maar vraag me dit soort dingen wel af.

Ik doe mijn ZZP werk naast mijn fulltime baan, maar ben wel door de BD aangemarkeerd als WUO, dit kan misschien nog iets uitmaken qua regels.

Gelukkig begin ik het allemaal steeds beter te begrijpen (en begin ik het zelfs leuk te vinden B) ). Als het allemaal netjes is geregeld met de BD en je hebt je uiteindelijke winst correct bepaald kun je extra genieten van het geld wat je hebt verdiend :P
Ik onderneem niet in een eenmanszaak dus als ik het fout heb mag iemand mij corrigeren. Volgens mij is het vrij simpel: geld moet in box 1 of 3 terecht komen. Als jij de administratie op orde hebt maakt het volgens mij niet uit of het op een persoonlijke of zakelijke rekening staat, de enige die hier problemen mee kan hebben is de bank. Volgens mij moet het geld dat je in box 1, van je eenmanszaak dus, hebt wel redelijkerwijs nodig zijn voor je onderneming. €100k stallen op de balans van je onderneming terwijl je per jaar maar zo'n €500 aan kosten maakt zal de BD niet accepteren. Ook moet je niet beginnen met het schuiven van geld om de peildatum van de VRH te omzeilen, de BD prikt hier doorheen.

Kortom: winst uit het vermogen van je eenmanszaak gaat naar box 1, privé vermogen gaat naar box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
Op mijn laatste loonstrookje staat: Bruto loon en Loon loonheffing. Loon loonheffing is hoger dan bruto loon.
Bij het aangifteprogramma staat een vakje Loon e.d. Iemand enig idee welke van de 2 bedragen moet ik hier moet invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik neem aan dat je daar het Loon Loonheffing moet invullen. Bij Loon Loonheffing is namelijk ook de bijtelling van je leasewagen meegerekend. Maar als je het echt zeker wilt weten is het beter om even de Belastingtelefoon te bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:38
Speedy55 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:10:
En ja ondernemersvermogen is geen box 3 vermogen. Wel vragen wij ons af als het te hoog oploopt of het dan ook niet als box 3 / terbeschikkingstelling moet zijn, maar goed dat zijn we op kantoor nog aan het uitzoeken, want je bent niet de enige die hier last van heeft :).
Je bedoelt dus dat deel van het vermogen dat redelijkerwijs niet voor het drijven van de onderneming gebruikt wordt? Zal de belastingdienst dan niet aanvoeren dat dit deel wel aan de onderneming onttrokken was als het geen ondernemingsvermogen is?

En terbeschikkingstelling plaatst dit vermogen toch in box 1 en juist niet in box 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Even een vraagje waar iemand hier misschien antwoord op weet:
Ik heb mij in April 2009 bij de KVK geregistreerd omdat ik naast mijn studie als ZZP'er (zeer beperkt) bij-klus en aangezien ik dat niet alleen voor vrienden/familie doe maar ook via internet voor adverteer zou ik mij moeten registeren volgens kvk.

Tijdje daarop brief gehad van de belastingdienst, hierin staat:
"Hierbij deel ik u mede dat ik aan de hand van de beschikbare gegevens heb beoordeeld of er sprake is van ondernemerschap voor de omzetbelasting en/of inkomstenbelasting, inhoudingsplicht voor de loonheffingen of belastingplicht voor de vennootschapsbelasting."

En dan staat er op pagina 2 enkel omzetbelasting vermeld. Vervolgens kreeg ik in 2010 vrolijk een ib voor ondernemers voorgeschoteld van de belastingdienst met daarin vooral heel veel opties waar ik geen verstand van had en die ook totaal niet op mij van toepassing waren. Nu vond ik dit jaar die brief weer toen ik opzoek was naar mijn inloggegevens en heb ik de belastingdienst gebeld, die heeft mij geadviseerd om een brief te schrijven voor "heroverweging", voor 2010 of nog voor 2009 zodat ik niet meer de inkomstenbelasting programma voor ondernemers hoef te doorlopen.

Nu mijn vragen:
- Iemand ervaring hiermee (zo'n brief voor heroverweging)?
- Zou het handiger zijn om ook voor 2009 maar te doen zodat ik niet met 1 jaar ondernemersaangifte zit?
- Als ik particulier aangifte doe en mijn winst moet rapporteren (als 'overige inkomsten' geloof ik?) is dat dan omzet min uitgaven of moet er dan ook rekening gehouden worden met afschrijving zoals het geval is met de ondernemers aangifte?

En ik weet dat ik hier weer de belastingdienst over zou kunnen bellen, maar aan de telefoon zijn ze tot nu elke keer nogal onbeschoft en totaal niet bereid te helpen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dipsausje schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 09:42:...En ik weet dat ik hier weer de belastingdienst over zou kunnen bellen, maar aan de telefoon zijn ze tot nu elke keer nogal onbeschoft en totaal niet bereid te helpen. :(
beetje offtopic, maar ik heb die ervaring eigenlijk helemaal niet. Altijd bereid te helpen. Hooguit weten ze niet altijd goed raad met mijn vragen, maar dan gaan ze overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dipsausje schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 09:42:
Nu mijn vragen:
- Iemand ervaring hiermee (zo'n brief voor heroverweging)?
- Zou het handiger zijn om ook voor 2009 maar te doen zodat ik niet met 1 jaar ondernemersaangifte zit?
- Als ik particulier aangifte doe en mijn winst moet rapporteren (als 'overige inkomsten' geloof ik?) is dat dan omzet min uitgaven of moet er dan ook rekening gehouden worden met afschrijving zoals het geval is met de ondernemers aangifte?

En ik weet dat ik hier weer de belastingdienst over zou kunnen bellen, maar aan de telefoon zijn ze tot nu elke keer nogal onbeschoft en totaal niet bereid te helpen. :(
Opmerkelijk, bij mij was het elke keer na een belletje geen enkel probleem. Gewoon een briefje naar de inspecteur met het verzoek om gewoon aangifte te mogen doen. Geen probleem in mijn ervaring.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:21:
[...]

Opmerkelijk, bij mij was het elke keer na een belletje geen enkel probleem. Gewoon een briefje naar de inspecteur met het verzoek om gewoon aangifte te mogen doen. Geen probleem in mijn ervaring.
Misschien dat ik net iemand getroffen had met een ochtendhumeur, ik mocht geen enkele keer uitpraten en werd telkens onderbroken zonder antwoord te krijgen op wat ik nou wilde weten.

Maar als jij al een keer zo'n brief geschreven hebt, wat zou jij adviseren? Ook nog voor 2009 aanpassen of pas vanaf 2010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik heb het meteen gedaan. Z'n aangifte voor een onderneming was me te ingewikkeld, maar ik mocht toen geen enkele vorm van ondernemersaftrek of zo invullen. Dat is per 2010 anders geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

ceelcoumans schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 23:13:
[...]

Je bedoelt dus dat deel van het vermogen dat redelijkerwijs niet voor het drijven van de onderneming gebruikt wordt? Zal de belastingdienst dan niet aanvoeren dat dit deel wel aan de onderneming onttrokken was als het geen ondernemingsvermogen is?

En terbeschikkingstelling plaatst dit vermogen toch in box 1 en juist niet in box 3?
Ze hebben geen toetsingsrecht of jij dat geld voor de onderneming gaat gebruiken of niet zeg maar, maar ze proberen wel steeds meer het overtollig vermogen gecreëerd om box 3 te omzeilen te gaan belasten zeg maar. Antwoord op je eerste vraag is ja, op de 2e eigenlijk nee want dat mogen ze officieel niet. Maar het extra vermogen wat je niet echt voor je onderneming gebruikt, zouden ze wel als privévermogen kunnen zien en dus box 3 of net zoals het pand van de dga zie de volgende zin en dan zou het weer box 1 worden (niet waarschijnlijk), maar goed tot nu toe hebben ze daar nog nooit wat mee gedaan, maar goed dit gaat ook wel heel ver en ik denk persoonlijk dat dit nog wel even duurt voor dat ze er wat mee gaan doen, maar het is wel doorn in hun oog.

TBS plaatst het idd in box 1, dat doen ze nu al met een DGA die zijn pand terbeschikking stelt van zijn eigen bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:31:
Ik heb het meteen gedaan. Z'n aangifte voor een onderneming was me te ingewikkeld, maar ik mocht toen geen enkele vorm van ondernemersaftrek of zo invullen. Dat is per 2010 anders geloof ik.
Zal ook maar eens een briefje sturen dan, gezien de bedragen waar het bij mij om gaat is het allemaal niet zo interessant wat er verder voor regelingen gunstig zouden kunnen zijn. In ieder geval niet de extra moeite waard. Ik ben blij dat ik vorige keer hulp kon krijgen van iemand, toen ik het zelf probeerde kreeg ik het voormekaar om opeens nogal wat te moeten betalen, bleek iets verkeerd in te vullen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dipsausje schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 19:54:
[...]

Zal ook maar eens een briefje sturen dan, gezien de bedragen waar het bij mij om gaat is het allemaal niet zo interessant wat er verder voor regelingen gunstig zouden kunnen zijn. In ieder geval niet de extra moeite waard. Ik ben blij dat ik vorige keer hulp kon krijgen van iemand, toen ik het zelf probeerde kreeg ik het voormekaar om opeens nogal wat te moeten betalen, bleek iets verkeerd in te vullen... :X
het is de moeite waard. Dan hoef je alle het even in te vullen bij overige inkomsten in je normale formulier. Dat kan een kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy55 schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:49:
Ze hebben geen toetsingsrecht of jij dat geld voor de onderneming gaat gebruiken of niet zeg maar, maar ze proberen wel steeds meer het overtollig vermogen gecreëerd om box 3 te omzeilen te gaan belasten zeg maar. Antwoord op je eerste vraag is ja, op de 2e eigenlijk nee want dat mogen ze officieel niet. Maar het extra vermogen wat je niet echt voor je onderneming gebruikt, zouden ze wel als privévermogen kunnen zien en dus box 3 of net zoals het pand van de dga zie de volgende zin en dan zou het weer box 1 worden (niet waarschijnlijk), maar goed tot nu toe hebben ze daar nog nooit wat mee gedaan, maar goed dit gaat ook wel heel ver en ik denk persoonlijk dat dit nog wel even duurt voor dat ze er wat mee gaan doen, maar het is wel doorn in hun oog
Maar, misschien echt een leken-vraag, hoe bouw je 'overtollig' en "mogelijk belast" vermogen op als EMZ/ZZP-er? Elk boekjaar heb je in principe toch:
- Een belastbare winst uit onderneming in Box I, waarover je max. 52% mag gaan aftikken;
- Het verschil tussen de mutatie in ondernemingsvermogen en bovenstaande winst, grof gesteld: fiscale vrijstellingen/reserves/bijtellingen/etc, waarover je (nog) niet hoeft af te rekenen.

Elke (niet uitgegeven) euro uit de eerste groep valt toch vanaf het jaar daarop in Box III (behoudens vrijstelling ed.) en die uit de tweede groep toch gewoon onder het ondernemingsvermogen? Wat zie ik hier over het hoofd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Hmmm hoe ga ik dat even uitleggen.
Eigen vermogen in een eenmanszaak is opgebouwd uit meerdere componenten. Je hebt een activa zijde aan de balans en een passiva zijde. Activa zijde bestaat simpel gezien uit vaste activa (machines, gebouwen, inventaris), vorderingen, voorraden, liquide middelen (bank, kasgeld) en nog wel wat meer maar dat is nu even niet relevant.
De passiva zijde bestaat uit Eigen vermogen, reserveringen en schulden.
Als je voor het gemak gezien geen schulden/reserveringen hebt bestaat je eigen vermogen dus uit de complete activa zijde, de liquide middelen kunnen dus als overtollige beschouwd worden als je er dus veel van hebt.

Natuurlijk moet je reserveren voor slechtere tijden, maar heel veel mensen gebruiken het ook gewoon om aan het eind van het jaar hun privé geld terug te storten naar de zakelijke bankrekening zodat ze geen box 3 vermogen hebben. En door de storting wordt je vermogen groter in de zaak. Ik denk dat je deze laatste stap over het hoofd gezien hebt. Dat eerste stuk wat ik net getypt heb is beetje uitleg voor de leken over de balans. Meeste hier zullen het overigens wel weten.

Daardoor wil de belastingdienst daar echt wel wat aan doen.

Hoop dat ik het een beetje duidelijker heb kunnen maken, mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy55 op 16-01-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy55 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 12:26:
Hmmm hoe ga ik dat even uitleggen.

Hoop dat ik het een beetje duidelijker heb kunnen maken, mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
Kijk, dat is een heldere uitleg, dank je. _/-\o_

Je verhaal is mij grotendeels bekend, ik beredeneerde het alleen teveel vanuit de oogpunt van de onderneming. Dit is echter gewoon een methode om je (al uitgekeerde) prive-vermogen op peildatum te verlagen, maar ipv Contant Opnemen/Kaaiman-rekeningen/etc. 'stop' je het nu dichter bij huis in je onderneming.

Ergens ook wel beetje logisch dat de belastingdienst hier niet vrolijk van wordt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Pfff, klein rantje op de belastingtelefoon. Vorige week maandag gebeld, ze konden m'n vraag niet beantwoorden, ik zou binnen 2 dagen teruggebeld worden. Ik had doorgegeven dat ik alleen dinsdag en donderdag bereikbaar ben (heb op m'n werk geen ontvangst).

Niets vernomen, vanochtend nogmaals gebeld. Voor de zekerheid maar 2 telefoonnummers doorgegeven, met het verzoek op maandag en woensdag m'n werktelefoon te bellen, en op andere dagen m'n eigen. Werd 3 uur later - op m'n werk - gebeld op m'n privé nummer. Omdat ik, zoals ik al had doorgegeven, vrijwel geen ontvangst had en dus niets hoorde, heb ik ze verzocht om even te bellen naar m'n werktelefoon, zouden ze direct doen. Tot op heden niets gehoord, is nu 2 uur geleden.

Ik verwacht donderdag weer te kunnen bellen dat ik niets gehoord heb :S.

't Enige wat ik moet weten, is hoe ik moet aangeven dat ik een maand een lease-auto heb gehad, terwijl mijn werkgever daarover geen inhouding heeft gedaan, én nu failliet is waardoor dit niet gecorrigeerd kan worden.

[aanvulling]
Wow, ik heb reactie. Of tenminste, ik heb de bevestiging dat ik het niet kan opgeven in het aangifteformulier. Ik moet mijn "probleem" via een brief aan het Landelijk coordinatiepunt auto's van de Belastingdienst voorleggen, en dan komt er wellicht een naheffing. Makkelijker kunnen we het niet maken was de leus toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 18-01-2011 01:23 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

is er ergens te zien hoeveel % belasting je maandelijks terug krijgt van de hypotheek?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

racoon schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 11:29:
is er ergens te zien hoeveel % belasting je maandelijks terug krijgt van de hypotheek?
Nee, niet hoeveel % dat kan je ook pas achteraf berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:06
Je kan het voorlopige teruggaaf-programma 2011 van de belastingdienst invullen, uiteraard moet je dan wel allerlei dingen gaan schatten qua inkomsten, woz, etc.

http://www.belastingdiens...ige_aanslag2011/download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

bedankt voor de antwoorden, ik ga aanstaande maandag naar een belasting kantoor en dan laat ik het uitrekenen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hoe zorg je er eigenlijk voor dat deze al is voor-ingevuld door de belastingdienst zelf?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Ardana schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:18:
Hoe zorg je er eigenlijk voor dat deze al is voor-ingevuld door de belastingdienst zelf?
Door te wachten.. Ik geloof dat op 1 maart een versie wordt vrijgegeven die je gegevens ophaalt bij de BD.
Staat ook op de site van de BD bij de download.

[ Voor 9% gewijzigd door .Gertjan. op 26-01-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:02

GG85

.......

Ik zit met het volgende. Begin 2010 samen met een vriend een VOF gestart mbt Elektronica ontwikkeling.
Toendertijd p.p. een brief gehad met inlogcodes om inkomstenbelasting te doen als ondernemer.

Nu heb ik alleen het afgelopen jaar 30u per week voor een baas gewerkt en zo's 16u (gemiddeld) voor de VOF. Ik neem dus aan dat de Belastingdienst mij dus niet als ondernemer ziet en ik dus gewoon particulier aangifte moet doen met het reguliere programma?

Hoe zit dat dan met winst, en aftrekposten? Moet ik nu gewoon de VOF inkomsten - kosten = x/2 (2 vennoten) = winst en dat dan invoeren bij "inkomsten uit overige werkzaamheden"?

Dat lijkt mij zelf wel alleen dat zou betekenen dat je dus geen aanspraak kan maken op zelfstandigen of startersaftrek en je dus nettot iets van 33% over je "winst" moet betalen? Daarbij maakt het neem ik aan niet uit hoeveel van de winst je overboekt naar je priverekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

GG85 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:44:
Ik zit met het volgende. Begin 2010 samen met een vriend een VOF gestart mbt Elektronica ontwikkeling.
Toendertijd p.p. een brief gehad met inlogcodes om inkomstenbelasting te doen als ondernemer.

Nu heb ik alleen het afgelopen jaar 30u per week voor een baas gewerkt en zo's 16u (gemiddeld) voor de VOF. Ik neem dus aan dat de Belastingdienst mij dus niet als ondernemer ziet en ik dus gewoon particulier aangifte moet doen met het reguliere programma?

Hoe zit dat dan met winst, en aftrekposten? Moet ik nu gewoon de VOF inkomsten - kosten = x/2 (2 vennoten) = winst en dat dan invoeren bij "inkomsten uit overige werkzaamheden"?

Dat lijkt mij zelf wel alleen dat zou betekenen dat je dus geen aanspraak kan maken op zelfstandigen of startersaftrek en je dus nettot iets van 33% over je "winst" moet betalen? Daarbij maakt het neem ik aan niet uit hoeveel van de winst je overboekt naar je priverekening?
Of je ondernemer bent of niet hangt niet (alleen) af van de uren die je besteed aan je onderneming, maar ook van het risico wat je neemt en de manier waarop je de werkzaamheden kan en mag uitvoeren. Ik heb zelf een WUO (Winst Uit Onderneming) markering terwijl ik mijn werkzaamheden naast een 40 urige werkweek doe. Ik maar echter wel 200+ uur per jaar (gemiddeld 20~30 per maand) waarbij ik niet in de kleinste groep qua uren val (er zijn er 3 geloof ik <200, 200 ~ 800, 800+) bij zaken als een VAR.

Om zeker te weten welke markering jij hebt kun je het best even bellen met de Belastingdienst. Zij kunnen aan de hand van je BSN zien hoe jij in het systeem staat. Mij is verteld dat als ik via het normale programma de aangifte zou doen deze direct afgekeurd wordt vanwege de WUO markering.
Vreemd is het overigens wel dat je de Voorlopige Teruggaaf wel met het normale programma moet/mag/kan doen...

Hoe het precies zit in een VOF weet ik niet, ik sta gewoon als ZZP/eenmanszaak geregistreerd, maar neem aan dat het onderscheid tussen WUO of overige inkomsten gelijk is.

Daarnaast is 33% wel optimistisch hoor, al je inkomsten worden op 1 hoop gegooid en daar worden de schijven op toegepast. Als je dus met je andere baan in 41% valt zullen je andere inkomsten ook in die 41% vallen. Daarnaast komen er ook nog premies bij (ben even de naam kwijt). Zelf houd ik 50% aan dan zit je altijd veilig (of je moet zoveel verdienen dat je over de grens van 52% gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

GG85: zelfde situatie, ik werk 40u voor "de baas" en 10-20u voor mezelf.

Op Internet (op de beveiligde site) moet je de Omzetbelasting (BTW) en Intracommunautaire Leveringen (ICL - leveringen van producten en diensten naar buitenland) aangeven. Vervolgens declareer je je winst gewoon in het particuliere aangifteprogramma als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Heb net even de belastingdienst gebeld en nu vind ik het helemaal vaag worden. Ik voldoe niet aan het urencriteria maar ze zien me wel als ondernemer.....

Lijkt er dus op dat ik alsnog als ondernemer aangifte moet doen. Na inloggen op de site voor ondernemers zie ik echter nergens een aangifte of een programma om aangifte te doen klaarstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

GG85 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:57:
Heb net even de belastingdienst gebeld en nu vind ik het helemaal vaag worden. Ik voldoe niet aan het urencriteria maar ze zien me wel als ondernemer.....

Lijkt er dus op dat ik alsnog als ondernemer aangifte moet doen. Na inloggen op de site voor ondernemers zie ik echter nergens een aangifte of een programma om aangifte te doen klaarstaan?
Zoals ik al aangaf doet het urencriteria er niet toe. Er zijn meer facetten die komen kijken bij ondernemerschap. Ik ben zelf ook als volwaardig ondernemer gezien ondanks dat ik ernaast nog 40 uur per week in loondienst ben.

Aangifte voor ondernemers zou eind januari/begin februari beschikbaar zijn in de vorm van een online formulier (net als de Omzetbelasting). Daar kun je alles invoeren (inclusief hypotheekrente aftrek). Ik geloof dat men op termijn dit formulier ook wil gaan gebruiken voor de "normale" aangifte.

Ik moet zelf ook zien uit te vinden hoe ik een fiscaal partner op moet geven. Mijn fiscaal partner moet aangifte doen via de normale weg (ze is geen ondernemer), maar ik via de ondernemersroute. Normaal doe je ze samen in de tool en kun je wat schuiven, nu moet het los met opgaaf van een vermelding/verdeling op beide formulieren, ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het feit dat je niet aan het urencriterium voldoet betekent alleen dat je geen MKB-aftrek enzo mag doen, wat eigenlijk het MKB-equivalent van de arbeidskorting is (die je als werknemer ook maar door één werkgever mag laten toepassen). Omdat je niet meer dan x uur aan je werk besteed en/of er niet meer dan 50% van je werktijd mee bezig bent, is het een "bijverdienste" en wordt daarom vol belast. Op zich wel logisch...

De 12% winstvrijstelling daar is het urencritierium trouwens vanaf gehaald in 2010 dus je hoeft maar over 88% van je uiteindelijke netto winst belasting te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Ok, thx mannen, weet ik even genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Heeft iemand ervaring met het "apart" invullen van de aangifte voor jezelf en je partner terwijl je wel voor fiscaal partnerschap hebt gekozen? Ik moet dit namelijk dit jaar op deze manier doen, vanwege ZZP werkzaamheden ben ik door de belastingdienst als "Winstgenieter" aangemerkt ( 8) ) waardoor ik verplicht ben om aangifte te doen als ondernemer. Mijn partner (niet getrouwd, maar wel een huis op beide namen waardoor we voor fiscaal partnerschap mogen/moeten kiezen) mag hiermee geen aangifte doen omdat zij geen ondernemer is, zij moet hem dus doen via de reguliere software.

Nu vraag ik me af hoe ik dit precies moet doen, ik zag dat je in het programma (voor de particulieren) kunt aangeven wie je fiscaal partner is en dat je kunt aangeven niet samen aangifte te doen in het programma, maar wat ik me afvraag is hoe ik dan de verdeling maak. Ik neem aan dat ik kosten zoals het huis (maar ook haar studie) op beide aangiftes moet vermelden en dat ik aan het einde de verrekening maak waarbij ik kies wie welk percentage/bedrag gaat aftrekken? De aangifte voor ondernemers is er nog niet, dus kan niet kijken hoe dat daar zit dus vandaar mijn vraag: Heeft iemand dit wel eens zo gedaan en zo ja hoe werkt dit dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik zou zeggen, bel de belastingtelefoon? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 11-09 22:49
Mx. Alba schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:46:
Het feit dat je niet aan het urencriterium voldoet betekent alleen dat je geen MKB-aftrek enzo mag doen, wat eigenlijk het MKB-equivalent van de arbeidskorting is (die je als werknemer ook maar door één werkgever mag laten toepassen). Omdat je niet meer dan x uur aan je werk besteed en/of er niet meer dan 50% van je werktijd mee bezig bent, is het een "bijverdienste" en wordt daarom vol belast. Op zich wel logisch...
Late reaktie maar ik wil twee dingen over de MKB winstvrijstelling kwijt:

- urencriterium is geen voorwaarde meer voor de MKB-winstvrijstelling. onderneem je deeltijd dan heb je ook gewoon deze vrijstelling. natuurlijk zal je er minder voordeel uit halen want dat voordeel is pro rato je bedrijfswinst.
(voor de volledigheid: urencriterium is nog wel voorwaarde voor de ondernemersaftrek waarvan zelfstandigenaftrek en startersaftrek deel uitmaken).

- MKB-winstvrijstelling is geen alternatief voor arbeidskorting want die arbeidskorting geldt voor alle inkomensten uit tegenwoordige arbeid in box 1. dus ook winst uit onderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een simpele vraag waar ik het antwoord niet op weet.

Ik ben bezig met de aangifte inkomstenbelasting.
Alle aangiften uit het loondienst gebeuren heb ik ingevuld en is duidelijk.
Nu wil ik ook de inkomstenbelasting opgeven voor mijn eenmanszaak. Deze is gestart in december 2010.
Volgens de belastingdienst moet ik beide inkomstenbelastingen opgeven in hetzelfde formulier. Maar ik zie hier geen mogelijkheid toe. Ik kan in box 1 andere inkomsten aanvinken en dan kiezen voor de derde optie inkomsten als freelancer. (is dit toch de juiste optie).

Ook als ik inlog bij het ondernemers gedeelte van de belastingdienst site dan zie ik de volgende melding: Er staan geen aangiften voor u klaar.

Wie helpt me even verder?

Edit: wat ik ook vreemd vind is dat ik de definitieve aangifte over 2009 nog niet eens ontvangen heb. Ik heb alleen nog maar een voorlopige teruggave gehad maar de "klapper" laat maar op zich wachten. Is dit normaal?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

De aangifte ondernemers, staat pas later klaar, volgens vele bronnen in dit topic.

Het kan best zijn dat de definitieve aangifte even op zich laat wachten, soms kan het helpen als je erachteraan belt, maar dit helpt niet altijd (vaker niet dan wel)

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Mx. Alba schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 07:40:
Ik zou zeggen, bel de belastingtelefoon? :)
Is ook een idee, maar het was natuurlijk ook mogelijk dat een andere Tweaker het zelfde heeft moeten doen. Het is schijnbaar altijd zo dat je als ondernemer los aangifte moet doen van je partner. En aangezien er nogal wat "ondernemende" tweakers rondlopen had ik gehoopt dat iemand al met het bijltje gehakt had (daar is dit topic min of meer voor toch?). Maar als ik hier inderdaad geen (bevredigend) antwoord vind ga ik inderdaad eens bellen met de BD.
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:23:
Ik heb een simpele vraag waar ik het antwoord niet op weet.

Ik ben bezig met de aangifte inkomstenbelasting.
Alle aangiften uit het loondienst gebeuren heb ik ingevuld en is duidelijk.
Nu wil ik ook de inkomstenbelasting opgeven voor mijn eenmanszaak. Deze is gestart in december 2010.
Volgens de belastingdienst moet ik beide inkomstenbelastingen opgeven in hetzelfde formulier. Maar ik zie hier geen mogelijkheid toe. Ik kan in box 1 andere inkomsten aanvinken en dan kiezen voor de derde optie inkomsten als freelancer. (is dit toch de juiste optie).

Ook als ik inlog bij het ondernemers gedeelte van de belastingdienst site dan zie ik de volgende melding: Er staan geen aangiften voor u klaar.

Wie helpt me even verder?
Aangifte IB voor ondernemers is nog niet beschikbaar, komt schijnbaar pas eind februari (wat ik persoonlijk nogal laat vindt als het 1 april binnen moet zijn, zeker als je nog wat dingen moet uitzoeken qua invullen). Afhankelijk van hoe de BD je ziet moet je op een bepaalde manier aangifte doen. De BD kan je zien als Wintgenieter (Winst uit Onderneming) of als genieter van Resultaat Overige Werkzaamheden (die geef je in het normale programma op). De categorie die jij beschrijft gaat over het algemeen over ad-hoc dingetjes, als je echt je eigen bedrijf opstart wordt je toch vaak wel als WUO gezien.

Sommige mensen geven aan dat ze het in een van de brieven van de BD die je hebt gekregen na je aanmelding als ondernemer hebben gelezen onder welke categorie ze vallen. Ik heb mijn papieren nog eens doorgenomen en kon daar niet echt iets concreets in vinden (sommige zeggen ook dat er expliciet vermeld staat dat je het normale programma niet mag gebruiken), wel dat ik aangifte IB moet doen, maar niet hoe en wat.

Ik zat zelf ook te twijfelen waar ik precies onder viel, ik werk fulltime en doe daarnaast enkele uren per week freelance/zzp werkzaamheden dus twijfelde hoe ik nu precies aangifte moest doen (en kon ook geen Winst uit onderneming vinden in het normale programma) dus heb even gebeld met de belastingdienst. Zij hebben voor mij opgezocht hoe ik precies in het systeem stond en deelde me mede dat ik als "Winstgenieter" sta aangeduid (vind het wel een mooi woord dat Winstgenieter 8) ) en dat ik via het formulier op de site voor ondernemers aangifte moet doen en dat deze pas eind februari komt.

Sowieso krijg je, wanneer je aangifte moet doen (omdat je voorlopige teruggaaf, een koophuis hebt of omdat je ondernemer bent), volgens mij altijd een brief dat je aangifte moet doen met daarin instructies. Op dat moment zou ook het formulier op de ondernemers pagina van de BD beschikbaar moeten zijn.

Volgens mij kon je uit je VAR ook min of meer herleiden hoe je aangeduid was. Ik heb een VAR-WUO en wordt dus als winstgenieter gezien. Ik weet niet of dat een 1 op 1 verband is, maar het zal allicht enigszins samenhangen.

Moet zeggen, leuker maakt men het inderdaad niet bij de BD, maar het lukt ze ook niet altijd om het makkelijker te maken... Waarom 2 methodes voor aangifte IB... De VT gaat wel weer via hetzelfde programma :?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat is vreemd, Gertjan. Hoe heb je je bedrijf opgezet dan, als een BV?

Ik heb ook een vaste baan en klus daarnaast bij als freelancer in een heel andere branche. Mijn bedrijf is een eenmanszaak. Ik doe de aangifte van de winst gewoon in het standaard downloadable programma, als inkomsten uit overige werkzaamheden.

• DRAFTER86
  • Laatst online: 07:25
Mx. Alba schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 07:36:

Ik heb ook een vaste baan en klus daarnaast bij als freelancer in een heel andere branche. Mijn bedrijf is een eenmanszaak. Ik doe de aangifte van de winst gewoon in het standaard downloadable programma, als inkomsten uit overige werkzaamheden.
Wat ik er van begreep mag je als kleine ondernemer gewoon kiezen hoe je aangifte doet. Opgeven als Overige Werkzaamheden is makkelijker maar dan profiteer je niet van eventuele aftrekposten.
Zeker weten doe ik dit echter niet, ik weet wel dat ik jaren mijn freelance-inkomsten als Overige Werkzaamheden heb opgegeven en dit jaar voor het eerst aangifte ga doen als ondernemer (ivm de eerder genoemde MKB-winstvrijstelling). Was volgens de Belastingtelefoon geen probleem :)

• t_captain
.Gertjan. schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 07:23:

[...]

Afhankelijk van hoe de BD je ziet moet je op een bepaalde manier aangifte doen. De BD kan je zien als Wintgenieter (Winst uit Onderneming) of als genieter van Resultaat Overige Werkzaamheden (die geef je in het normale programma op). De categorie die jij beschrijft gaat over het algemeen over ad-hoc dingetjes, als je echt je eigen bedrijf opstart wordt je toch vaak wel als WUO gezien.
Het antwoord dat de vorige poster had gekregen dat hij maar als ROW moet invullen, komt kennelijk vaker voor. Ik denk dat je het moet afdoen als goedbedoeld slecht advies. Misschien komt het omdat niet alle medewerkers bij de belastingtelefoon zijn opgeleid in ondernemersvraagstukken. Dan heb je misschien te maken met iemand die alleen de training voor particuliere IB vragen heeft ontvangen o.i.d. en achter de telefoon druk zit te bladeren in de pagina's van het gewone aangifteformulier om de meest passende kolom te vinden, om uiteindelijk zijn oog te laten vallen op het woord "overige inkomsten" :)

Gevolg van ROW opgeven i.p.v. WUO: je loopt je MKB-winstvrijstelling mis, indien van toepassing ook je ondernemersaftrek en je mist een aantal mogelijkheden zoals de FOR.
Sommige mensen geven aan dat ze het in een van de brieven van de BD die je hebt gekregen na je aanmelding als ondernemer hebben gelezen onder welke categorie ze vallen. Ik heb mijn papieren nog eens doorgenomen en kon daar niet echt iets concreets in vinden (sommige zeggen ook dat er expliciet vermeld staat dat je het normale programma niet mag gebruiken), wel dat ik aangifte IB moet doen, maar niet hoe en wat.
Enkele weken na de (al dan niet gemeenschappelijke) inschrijving KVK + belastingdienst krijg je een voorlopig oordeel over jouw ondernemerschap. Dat zijn twee aparte voorlopige oordelen:

- ben je wel/geen ondernemer voor de omzetbelasting (m.a.w. dien je BTW te factureren en af te dragen)
- ben je wel/geen ondernemer voor de inkomstenbelasting ("winstgenieter")

Meestal blijft het stil m.b.t. de inkomstenbelasting omdat de belastingdienst dat voorlopig oordeel pas wil geven als ze iets meer weten. Dan ontvang je alleen een voorlopig oordel over de omzetbelasting. Het oordeel m.b.t. tot de inkomstenbelasting wordt in feite pas achteraf vastgesteld. Heb je zelf het gevoel dat je onder de regels voor IB-ondernemer valt, dan moet je intussen gewoon de ondernemersaangifte doen.
Volgens mij kon je uit je VAR ook min of meer herleiden hoe je aangeduid was. Ik heb een VAR-WUO en wordt dus als winstgenieter gezien. Ik weet niet of dat een 1 op 1 verband is, maar het zal allicht enigszins samenhangen.
Er zit zeker enig verband tussen, maar het is niet hetzelfde.

Een VAR is geen oordeel over je onderneming maar slechts over je arbeidsrelatie m.b.t. de in de VAR omschreven werkzaamheden en de betreffende klanten. Er zijn ook veel ondernemers zonder VAR, en die kunnen gewoon IB-ondernemer zijn. In het algemeen kun je wel stellen dat het ontvangen van een VAR-WUO (en vervolgens onder de paraplu van deze VAR omzet draaien) een indicatie is dat je IB-ondernemer bent.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Mx. Alba schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 07:36:

Nope gewoon als eenmanszaak. Heb destijds bij het aanmelden en bij de aanvraag voor mijn VAR aangegeven wat de aard van de werkzaamheden is, het aantal uur wat erin zit (minimaal 200 per jaar) en verwachtte omzet. Dit heeft men gezien als winst uit onderneming. Ik heb het nagevraagd hoe het precies zit omdat ik de groep Winst uit onderneming niet in het standaard programma kon vinden en toen werd me medegedeeld dat dat niet in het normale zit. Op de vraag of het dan in de groep Inkomsten uit overige werkzaamheden moest ging men kijken hoe ik in het systeem stond. Schijnbaar ben ik gewoon als ondernemer opgenomen, het invullen van de normale aangifte zou tot voor afwijzing zorgen werd mij verteld.

Ik zat in eerste instantie sowieso te twijfelen, want het leek me niet dat een ondernemer ook andere werkgevers kon hebben, dus vroeg me af hoe ik de aangifte moest doen voor mijn normale baan. Maar schijnbaar kun je die dus gewoon invullen op je ondernemers IB.
DRAFTER86 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 07:48:
[...]

Wat ik er van begreep mag je als kleine ondernemer gewoon kiezen hoe je aangifte doet. Opgeven als Overige Werkzaamheden is makkelijker maar dan profiteer je niet van eventuele aftrekposten.
Zeker weten doe ik dit echter niet, ik weet wel dat ik jaren mijn freelance-inkomsten als Overige Werkzaamheden heb opgegeven en dit jaar voor het eerst aangifte ga doen als ondernemer (ivm de eerder genoemde MKB-winstvrijstelling). Was volgens de Belastingtelefoon geen probleem :)
Ik weet niet of ik de keuze heb gehad. De BD heeft me gewoon verteld dat het zo moest.

Moet zeggen dat ik nu zelf ook een beetje onzeker wordt van het hele verhaal. Zou dit nieuw zijn (sta pas sinds april 2010 ingeschreven) of is dit inconsistent gedrag van de BD?

@t-captain
Ik heb toen gebeld met het nummer voor BD-zakelijk. Dus waarschijnlijk kreeg ik daarom wat meer op ondernemers gerichte antwoorden.

Nu je het zegt over die brief gaat er een lampje branden. Men gaf aan dat ik ondernemer was voor inkomstenbelasting, maar er stond niet echt bij dat ik dan als ondernemer aangifte moest doen en voor zover ik weet ook niet dat het niet met het reguliere programma kon. Dus vandaar dat het voor mij wat onduidelijk was.

[ Voor 9% gewijzigd door .Gertjan. op 10-02-2011 08:44 . Reden: reactie op t-captain ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DRAFTER86 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 07:48:
[...]

De MKB-winstvrijstelling kan je bij overige werkzaamheden ook gewoon aangeven hoor. Heb ik vorig jaar gedaan (gewoon als een negatieve post à 12% van de daarboven gedeclareerde nettowinst) en heb ik van onze vrienden uit Apeldoorn niets van gehoord.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Mx. Alba schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 08:58:
[...]

De MKB-winstvrijstelling kan je bij overige werkzaamheden ook gewoon aangeven hoor. Heb ik vorig jaar gedaan (gewoon als een negatieve post à 12% van de daarboven gedeclareerde nettowinst) en heb ik van onze vrienden uit Apeldoorn niets van gehoord.
Natuurlijk hoor je daar niets over, een negatieve post opvoeren is toch normaal? Het kunnen ook gemaakte kosten zijn toch?

• DRAFTER86
t_captain schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 07:55:
[...]

Het antwoord dat de vorige poster had gekregen dat hij maar als ROW moet invullen, komt kennelijk vaker voor. Ik denk dat je het moet afdoen als goedbedoeld slecht advies. Misschien komt het omdat niet alle medewerkers bij de belastingtelefoon zijn opgeleid in ondernemersvraagstukken. Dan heb je misschien te maken met iemand die alleen de training voor particuliere IB vragen heeft ontvangen o.i.d. en achter de telefoon druk zit te bladeren in de pagina's van het gewone aangifteformulier om de meest passende kolom te vinden, om uiteindelijk zijn oog te laten vallen op het woord "overige inkomsten" :)

Gevolg van ROW opgeven i.p.v. WUO: je loopt je MKB-winstvrijstelling mis, indien van toepassing ook je ondernemersaftrek en je mist een aantal mogelijkheden zoals de FOR.
Tot dit jaar was er vziw geen voordeel om aangifte als ondernemer te doen als je niet voldeed aan het urencriterium. Nu dat criterium niet meer geldt voor de MKB-winstvrijstelling is er natuurlijk wel een (significant, 12%) voordeel.
[...]

Dat je er niks van hoort zegt niks natuurlijk ;)
Voor zover ik weet kom je pas in aanmerking voor MKB-Winstvrijstelling als je wins uit onderneming geniet.

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 22:44

Nazanir

Is pappa!

Misschien zie ik iets over het hoofd, of doe ik iets compleet verkeerd:

Ik heb een huurhuis, mijn inkomen is iets omhoog gegaan, want ik ben in loonschaal gestegen. Maar ten opzichte van het vorige jaar, is er niets veranderd. Vorig jaar kreeg ik 600+ euro terug, dit jaar net 70 euro. Ik krijg iets meer dan 10% ten opzichte van het jaar ervoor? Waar komt dat enorme verschil vandaan dan?

IK heb geen vreemde inkomsten of uitgaven gehad, mijn jaar opgaaf zag er nagenoeg hetzelfde uit, ik had zelfs minder ziek vermelding (ik had in 2009 een ziekte periode van 5 weken incl ziekenhuis bezoekjes), en in 2010 ben ik slechts een paar dagen afwezig geweest.

Ik vul alles goed in voor zover ik weet, en van type fouten is ook geen sprake. Iemand enig idee? (Overings de jaren ervoor zat ik ook altijd rond de 500-600).

-

• t_captain
.Gertjan. schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 08:37:
[...]
Nu je het zegt over die brief gaat er een lampje branden. Men gaf aan dat ik ondernemer was voor inkomstenbelasting, maar er stond niet echt bij dat ik dan als ondernemer aangifte moest doen en voor zover ik weet ook niet dat het niet met het reguliere programma kon. Dus vandaar dat het voor mij wat onduidelijk was.
De brief bevat een oordeel over hoe de belasting over je denkt. Het is geen oproep tot het doen van aangifte. Waarschijnlijk is dat de reden dat er niet wordt verwezen naar manieren om aangifte te doen.
[...]

Het opvoeren van een negatieve post onder "resultaat overige werkzaamheden" is bedoeld om onkosten te kunnen opvoeren. Stel dat je 500 euro omzet met verkopen van Barbiepoppen op de rommelmarkt ;) Je hebt ze ingekocht voor 300 euro en je betaalt een standhuur van 50 euro. Dan kun je die 300 en 50 euro kwijt als negatieve posten ROW, met als gevolg dat ROW onder de streep 150 euro is i.p.v. 500.

MKB-winstvrijstelling is een belastingvrijstelling en geen negatief inkomen. Bovendien is het alleen van toepassing op WUO en niet op ROW. Mijn gok is dat je dus verkeerd aangifte hebt gedaan. Als je niets hoort van de belastingdienst heb je geluk gehad.

• t_captain
Nazanir schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:39:

Ik heb een huurhuis, mijn inkomen is iets omhoog gegaan, want ik ben in loonschaal gestegen. Maar ten opzichte van het vorige jaar, is er niets veranderd. Vorig jaar kreeg ik 600+ euro terug, dit jaar net 70 euro. Ik krijg iets meer dan 10% ten opzichte van het jaar ervoor? Waar komt dat enorme verschil vandaan dan?

IK heb geen vreemde inkomsten of uitgaven gehad, mijn jaar opgaaf zag er nagenoeg hetzelfde uit, ik had zelfs minder ziek vermelding (ik had in 2009 een ziekte periode van 5 weken incl ziekenhuis bezoekjes), en in 2010 ben ik slechts een paar dagen afwezig geweest.

Ik vul alles goed in voor zover ik weet, en van type fouten is ook geen sprake. Iemand enig idee? (Overings de jaren ervoor zat ik ook altijd rond de 500-600).
Op basis van deze summiere gegevens kan ik alleen maar gokken. Om een echt oordeel te kunnen vellen zou ik je aangiften moeten zien.

Gokje: de veranderingen in de aftrek van zorgkosten zijn de boosdoener.

http://financieel.infonu....ekosten-ib-2009-2010.html

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Nazanir schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:39:

Of je werkgever heeft dit jaar de loonbelasting goed ingehouden en daardoor kom je ongeveer op 0 uit?

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Misschien in 2010 het gehele jaar aan het werk geweest en in 2009 maar een gedeelte?

Waarom? Omdat het kan!!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ah, ik snap het al. In 2009 had ik geen MKB-vrijstelling omdat toen het urencriterium nog gold. Nu geldt dat niet meer en om daar gebruik van te maken zal ik inderdaad WUO moeten aangeven ipv ROW.

[edit]

De schriftelijke gemotiveerde aanvraag om over 2010 WUO-aangifte te doen is de deur uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Mx. Alba op 10-02-2011 14:25 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Ik heb gisteren m'n jaaropgave gekregen en heb "voor de gein" de voorlopige aanslag ingevuld maar is het handig om het nu al te versturen of beter wachten tot 1 maart? Ik heb maar één soort inkomen dus heel simpel eigenlijk (ik hoef in principe maar één veld in te vullen), alleen snap ik de Zorgverzekeringswet niet maar ik krijg de belastingtelefoon ook niet te pakken. Het staat op de jaaropgave en er is een veld voor maar ik weet niet of het dezelfde dingen zijn.

Edit: Laat maar, heb net gebeld en nu wel te pakken maar ik hoef die Zorgverzekeringswet niet in te vullen. Naja, ik wacht wel tot 1 maart. In principe kan ik het nu ook al invullen zei die vrouw, omdat ik alles al heb, maar kan ik wacht wel. Het wordt toch niet sneller overgemaakt.

[ Voor 23% gewijzigd door chim0 op 10-02-2011 15:44 ]

• DRAFTER86
Mx. Alba schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:59:
De schriftelijke gemotiveerde aanvraag om over 2010 WUO-aangifte te doen is de deur uit.
Heb je al eens met de BD gebeld hoe zij je zien? Ik werd al die tijd voor de IB al als ondernemer gezien en kan nu dus gewoon voor het eerst aangifte als ondernemer doen :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DRAFTER86 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:41:
[...]

Heb je al eens met de BD gebeld hoe zij je zien? Ik werd al die tijd voor de IB al als ondernemer gezien en kan nu dus gewoon voor het eerst aangifte als ondernemer doen :)
Ik ben mijn eenmanszaak in 2009 gestart en in dat jaar had ik maar een omzet van zo'n €3.000... Niet schokkend dus. In 2010 heb ik 5x zo veel omzet gedraaid...

• DRAFTER86
Mx. Alba schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:51:
[...]

Ik ben mijn eenmanszaak in 2009 gestart en in dat jaar had ik maar een omzet van zo'n €3.000... Niet schokkend dus. In 2010 heb ik 5x zo veel omzet gedraaid...
Ik bedoel dat je aanvraag om als ondernemer aangifte te mogen doen waarschijnlijk niet nodig is ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DRAFTER86 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:54:
Ik bedoel dat je aanvraag om als ondernemer aangifte te mogen doen waarschijnlijk niet nodig is ;)
Ik heb de belastingtelefoon gebeld en die zeiden dat dat wel nodig was, ik neem aan dat zij weten wat ze zeggen... :)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:08:
En het is weer de deur uit. Door het weekend een dag later dan normaal :P En nu maar weer kijken wanneer ze de centjes komen terugbrengen - geen haast, prima rente zo.

En ook maar eens wat goede doelen opzeggen, als je het zo gaat optellen voor de aangifte is het toch meer dan je dacht :X €252 aan goede doelen, of ben ik gewoon een krent als ik dat teveel vind?
Wel krom trouwens dat je bij periodieke giften iedere euro mag opgeven, maar dat je bij zorgkosten toch eerst maar even >100 per maand moet doen om de drempel te halen. Ik dacht de tandarts aardig gesponsord te hebben, maar die drempel bleef nog ver uit zicht :)
Late reactie: een makkelijke (maar tegelijkertijd moeilijke) stelregel is: zolang geld weggeven geen pijn doet geef je niet voldoende. Ieder mag vervolgens voor zichzelf bepalen waar de pijngrens ligt en wat hij/zij voor zichzelf permiteert tov wat je met een ander wilt delen. En periodieke giften moeten idd via de notaris :)

Los daarvan: vanavond onze aangifte verstuurd. Leverde een toch aardig onverwachte meevaller op van meer dan 5000 euro op :o , terwijl we maandelijks al geld krijgen van een voorlopige aanslag. De belangrijkste 'oorzaak' hiervoor is de geboorte van onze dochter en een volledige periode ouderschapsverlof die mijn vrouw hiervoor heeft opgenomen. De bijbehorende terugval in inkomen en de ouderschapsverlofkorting die je hiervoor krijgt zijn behoorlijk gaan optellen. Andere aftrekposten (zoals giften) kregen hierdoor nog een wat lagere drempel en daarnaast ben ik nog eens een keer binnen mijn jaarruimte (en dus aftrekbaar) gaan pensioensparen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
^ En dat is mijn vriendin dus afgelopen jaar door haar neus geboord, omdat haar PZ haar aanraden om een contract te nemen voor 24 uur ipv ouderschapsverlof op te nemen want dat was onbetaald....even een verlies pot van 16x3 euro p/w = 2500 euro!!!

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• t_captain
Inderdaad, ook als je ouderschapsverlof onbetaald is, dan heb je tenminste de belastingkorting. Ouderschapsverlof is om die reden altijd aantrekkelijker dan deeltijd werken.

Bovendien: contract voor 60% betekent ook 60% pensioenopbouw en 60% sociale verzekeringen mocht je vriendin aansluitend aan de verlofperiode werkloos of arbeidsongeschikt worden. Ook om die redenen geen aanrader.

Wat is de reden waarom volgens PZ deeltijd interessanter was dan ouderschapsverlof? Ik kan er namelijk geen bedenken.

• Cobb
Ze hebben haar gewoon verkeerd voorgelicht (en wij zijn er ook te laat achtergekomen, maar met een kleintje heb je wel andere dingen aan je kop). Ik heb het idee dat haar werkgever zo toch beter af is, maar dat weet ik niet zeker.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cobb schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:35:
Ze hebben haar gewoon verkeerd voorgelicht (en wij zijn er ook te laat achtergekomen, maar met een kleintje heb je wel andere dingen aan je kop). Ik heb het idee dat haar werkgever zo toch beter af is, maar dat weet ik niet zeker.
Natuurlijk is dat gunstiger voor de werkgever..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Cobb schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:51:
^ En dat is mijn vriendin dus afgelopen jaar door haar neus geboord, omdat haar PZ haar aanraden om een contract te nemen voor 24 uur ipv ouderschapsverlof op te nemen want dat was onbetaald....even een verlies pot van 16x3 euro p/w = 2500 euro!!!
Nu terug naar 5 dagen per week contract en alsnog beginnen met ouderschapsverlof op te nemen, of werkt ze inmiddels weer meer? Als je de PZ afdeling even vriendelijk duidelijk maakt dat dit foutje een nadeel van enige duiznden euro's heeft opgeleverd... Of kom je dan in de knoei met de regels voor terugval in inkomen? (alhoewel er ergens een regel zegt dat je mag kijken naar je salaris in de periode voordat de terugloop vanwege ouderschapsverlof begon, wat in dit geval dus twee jaar terug zou zijn.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Gaan we zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:20
Een vraag die ik niet zomaar kan terugvinden met Google, misschien hebben jullie hier ervaring mee?

Mijn werkgever biedt jaarlijks de mogelijkheid beperkt beursgenoteerde bedrijfsaandelen aan te kopen met een kleine bonus. Deze worden bewaard in de UK bij een externe partij en er wordt belasting ingehouden bij eventuele dividenden.
Nu moet ik de waarde opgeven bij de belastingaangifte, de waarde op 1 januari en 31 december: maar welke koers pak ik: 31 dec slot en januari opening, of de gemiddelde dagkoers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
Bij bezittingen moet je de waarde op 1 januari en 31 december van het betreffende jaar opgeven, in jouw geval zal dat resp. de openings- en sluitingskoers zijn. Het bdienst programma neemt hier het gemiddelde van, en belast alleen dat deel dat boven de drempel uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tegenwoordig wordt toch alleen nog op 1 januari gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
quote van de belastingdienst site:
Had u in 2010 bezittingen, zoals spaargeld, aandelen of een tweede woning? Dan moet u 30% belasting over uw voordeel uit sparen en beleggen (box 3) betalen. Dit voordeel is een vast percentage: 4% van de grondslag sparen en beleggen. De grondslag sparen en beleggen is de gemiddelde waarde van uw vermogen op 1 januari 2010 en 31 december 2010 min uw heffingvrij vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 23:19
BiLLY_daKid schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:44:
Een vraag die ik niet zomaar kan terugvinden met Google, misschien hebben jullie hier ervaring mee?

Mijn werkgever biedt jaarlijks de mogelijkheid beperkt beursgenoteerde bedrijfsaandelen aan te kopen met een kleine bonus. Deze worden bewaard in de UK bij een externe partij en er wordt belasting ingehouden bij eventuele dividenden.
Nu moet ik de waarde opgeven bij de belastingaangifte, de waarde op 1 januari en 31 december: maar welke koers pak ik: 31 dec slot en januari opening, of de gemiddelde dagkoers?
Als het goed is krijg je een (jaar-)overzicht van de instelling waarbij je aandelen staan?
Mx. Alba schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 16:31:
Tegenwoordig wordt toch alleen nog op 1 januari gekeken?
Vanaf 1-1-2011 ja ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Hmmbob op 16-02-2011 18:23 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Laatst online: 12-09 00:13

TheFirepit

Vuurbal

Ik kan het zo nergens vinden, maar moet je je lening (of de rente die je erover betaalt hebt) ook ergens invullen (niet de hyp.)? Ik dacht dat het niet kon, maar ik kreeg een brief van de partij waar ik een lening heb met daarin het bedrag van de lening en de betaalde rente voor het invullen van de belastingaangifte.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

EngelF schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 20:03:
Ik kan het zo nergens vinden, maar moet je je lening (of de rente die je erover betaalt hebt) ook ergens invullen (niet de hyp.)? Ik dacht dat het niet kon, maar ik kreeg een brief van de partij waar ik een lening heb met daarin het bedrag van de lening en de betaalde rente voor het invullen van de belastingaangifte.
Als het niet voor je huis is geweest dan is het een box 3 lening, dan hoef je het alleen in te vullen als je meer dan 20.000 (of 40.000 als je een fiscale partner hebt) aan vermogen er tegenover hebt te staan, dus als je verder niet meer geld dan dat hebt, dan kan/hoef je het niet in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Laatst online: 12-09 00:13

TheFirepit

Vuurbal

Jaspertje schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 20:11:
[...]

Als het niet voor je huis is geweest dan is het een box 3 lening, dan hoef je het alleen in te vullen als je meer dan 20.000 (of 40.000 als je een fiscale partner hebt) aan vermogen er tegenover hebt te staan, dus als je verder niet meer geld dan dat hebt, dan kan/hoef je het niet in te vullen.
Ok, dan hoef ik het dus niet in te vullen :-)

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 19:47
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:25:
Kort vraagje over de hypotheekrente...

Volgens het programma mag ik alleen de rente aftrekken die ik in 2010 heb betaald.. maar de rente voor december 2010 betaal ik pas op 1 januari 2011... Klopt het nou dat ik de rente van december 2010 niet mag aftrekken en dit pas feitelijk volgend jaar mag doen? De schuld is natuurlijk van 1 december tot en met 31 december ontstaan, maar pas feitelijk betaald in 2011.. lastig.
OK.. om hier nog even op terug te komen. Vandaag ontving ik mijn overzicht van onze hypotheek over 2010, en er staat dus maar 2 maanden rente op. De rente van december (betaald op 1 jan of eigenlijk 4 januari, de eerste werkdag) staat dus niet op het overzicht.

Bummer.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

WVL_KsZeN schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 21:16:
[...]

OK.. om hier nog even op terug te komen. Vandaag ontving ik mijn overzicht van onze hypotheek over 2010, en er staat dus maar 2 maanden rente op. De rente van december (betaald op 1 jan of eigenlijk 4 januari, de eerste werkdag) staat dus niet op het overzicht.

Bummer.
Die komt volgend jaar gewoon :) en als je dan ook meer verdient dan dit jaar is het misschien wel in je voordeel (maar dan heb je het over een paar euro's hoor :) )

• WVL_KsZeN
Ja tuurlijk! Over 30 jaar kan ik een extra maandje aftrekken, maar nu eentje minder. Had het liever nu gehad ;)

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
WVL_KsZeN schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 21:16:
[...]

Bummer.
Je bent die rente toch verschuldigt het vorige jaar, je hebt de rekening dat jaar gehad.
Dit is eenzelfde situatie als het winnen van de loterij op 31-12.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

GG85 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:57:

Dat is alleen maar een voordeel, want als je als ondernemer aangifte doet kan je gebruik maken van de 12% winstvrijstelling. Ik heb om die reden juist aangevraagd om voer 2010 als ondernemer aangifte te doen...

• WVL_KsZeN
Shadowhawk00 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:16:
[...]

Je bent die rente toch verschuldigt het vorige jaar, je hebt de rekening dat jaar gehad.
Dit is eenzelfde situatie als het winnen van de loterij op 31-12.
Volgens contract wordt de rente achteraf berekent, en niet in de maand zelf. Achteraf is dus echt pas in 2011 en helaas niet in 2010.. Dat is ook wat het overzicht laat zien, de rente van oktober en november zijn wel in 2010 afgerekend, maar die van december niet... Eigenlijk precies zoals het staat bij de uitleg van de belastingdienst zelf ('betaalde rente in 2010').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Roenie schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:19:
[...]
Daar gaat het niet om. Het is raar om een bankrekeningnummer op te geven als een bank duizenden hypotheken heeft lopen. Een nummer van de hypotheek is uniek en dat lijkt me in het geval van controle eenvoudiger.
Ik heb maar mijn eigen bankrekeningnr opgegeven. Er zijn namelijk wel hypotheken waarbij je verplicht een betaalrekening bij de hypotheekverstrekker moet hebben. Dan kan het dus zijn dat je een 2e bankrekening hebt speciaal voor de hypotheek. Als het niet goed is, jammer dan.

Krijg weer zo'n 1000 euro terug. Blijkbaar de voorlopige teruggave wat te laag opgegeven, maar eigenlijk wel ok, omdat je zo jezelf dwingt wat te sparen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:49
Even een vraag aan alle experts hier m.b.t. het invullen van de EigenWoningForfait.

Mijn woning was begin 2010 in aanbouw en is op 6 mei opgeleverd. Ik heb dus aangegeven dat ik van de periode vanaf 6 mei tot en met 31 december de volledige eigenaar was. Vervolgens heb ik bij specifieke situaties aangegeven dat mijn woning in aanbouw was in de periode vanaf 1 januari tot en met 5 mei.

Is dit correct? Of moet ik juist de periode 6 mei t/m 31 december opgeven bij de specifieke situatie en de periode voor de oplevering niet opnemen? Ik heb namelijk al op internet gezocht (niets kunnen vinden) en in de help van het aangifte programma gekeken. Uit de tekst die daar staat neem ik aan dat ik het nu goed heb aangegeven maar ik il graag zekerheid hebben.

Alvast bedankt voor de moeite.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste