Is ook een idee, maar het was natuurlijk ook mogelijk dat een andere Tweaker het zelfde heeft moeten doen. Het is schijnbaar altijd zo dat je als ondernemer los aangifte moet doen van je partner. En aangezien er nogal wat "ondernemende" tweakers rondlopen had ik gehoopt dat iemand al met het bijltje gehakt had (daar is dit topic min of meer voor toch?). Maar als ik hier inderdaad geen (bevredigend) antwoord vind ga ik inderdaad eens bellen met de BD.
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:23:
Ik heb een simpele vraag waar ik het antwoord niet op weet.
Ik ben bezig met de aangifte inkomstenbelasting.
Alle aangiften uit het loondienst gebeuren heb ik ingevuld en is duidelijk.
Nu wil ik ook de inkomstenbelasting opgeven voor mijn eenmanszaak. Deze is gestart in december 2010.
Volgens de belastingdienst moet ik beide inkomstenbelastingen opgeven in hetzelfde formulier. Maar ik zie hier geen mogelijkheid toe. Ik kan in box 1 andere inkomsten aanvinken en dan kiezen voor de derde optie inkomsten als freelancer. (is dit toch de juiste optie).
Ook als ik inlog bij het ondernemers gedeelte van de belastingdienst site dan zie ik de volgende melding: Er staan geen aangiften voor u klaar.
Wie helpt me even verder?
Aangifte IB voor ondernemers is nog niet beschikbaar, komt schijnbaar pas eind februari (wat ik persoonlijk nogal laat vindt als het 1 april binnen moet zijn, zeker als je nog wat dingen moet uitzoeken qua invullen). Afhankelijk van hoe de BD je ziet moet je op een bepaalde manier aangifte doen. De BD kan je zien als Wintgenieter (Winst uit Onderneming) of als genieter van Resultaat Overige Werkzaamheden (die geef je in het normale programma op). De categorie die jij beschrijft gaat over het algemeen over ad-hoc dingetjes, als je echt je eigen bedrijf opstart wordt je toch vaak wel als WUO gezien.
Sommige mensen geven aan dat ze het in een van de brieven van de BD die je hebt gekregen na je aanmelding als ondernemer hebben gelezen onder welke categorie ze vallen. Ik heb mijn papieren nog eens doorgenomen en kon daar niet echt iets concreets in vinden (sommige zeggen ook dat er expliciet vermeld staat dat je het normale programma niet mag gebruiken), wel dat ik aangifte IB moet doen, maar niet hoe en wat.
Ik zat zelf ook te twijfelen waar ik precies onder viel, ik werk fulltime en doe daarnaast enkele uren per week freelance/zzp werkzaamheden dus twijfelde hoe ik nu precies aangifte moest doen (en kon ook geen Winst uit onderneming vinden in het normale programma) dus heb even gebeld met de belastingdienst. Zij hebben voor mij opgezocht hoe ik precies in het systeem stond en deelde me mede dat ik als "Winstgenieter" sta aangeduid (vind het wel een mooi woord dat Winstgenieter

) en dat ik via het formulier op de site voor ondernemers aangifte moet doen en dat deze pas eind februari komt.
Sowieso krijg je, wanneer je aangifte
moet doen (omdat je voorlopige teruggaaf, een koophuis hebt of omdat je ondernemer bent), volgens mij altijd een brief dat je aangifte moet doen met daarin instructies. Op dat moment zou ook het formulier op de ondernemers pagina van de BD beschikbaar moeten zijn.
Volgens mij kon je uit je VAR ook min of meer herleiden hoe je aangeduid was. Ik heb een VAR-WUO en wordt dus als winstgenieter gezien. Ik weet niet of dat een 1 op 1 verband is, maar het zal allicht enigszins samenhangen.
Moet zeggen, leuker maakt men het inderdaad niet bij de BD, maar het lukt ze ook niet altijd om het makkelijker te maken... Waarom 2 methodes voor aangifte IB... De VT gaat wel weer via hetzelfde programma