Belastingaangifte 2010 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:42
Dazsur schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:04:
Ik heb een paar keer wat zakcentjes gekregen van mijn ouders via de bankrekening. In totaal zo'n 8000 over 2010. Ik had geen inkomen.
Bij de aangifte toen ingevuld: 0,-

Had ik die 8000 ergens moeten invullen? (brief ontvangen dat extra controle van de aangifte nodig is)
Dat klinkt als een gift van je ouders en daar moet je schenkbelasting over betalen als het boven een bepaald bedrag komt (behalve als je ouders dat hebben betaald). Zie ook http://www.belastingdiens...schenken/schenken-10.html
Voor schenkingen is een speciaal aangifteformulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Er is ook een eenmalige, hogere, vrijstelling. Maar die kan je misschien beter bewaren als je ouders verwachten ooit een hoger bedrag te schenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Brons op 16-06-2011 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Dank voor in de info. Staat er ergens in het aangifteprogramma 2010 (Box 1, 2 of 3) iets om aan aan te vinken?
Met de rekenhulp op de website gevonden dat ik terdege belasting moet betalen.
Is deze belasting terug te vragen aangezien ik geen inkomen had over 2010? Of is de schenkingsbelasting definitief?

En, is het geschonken bedrag ergens op te voeren als aftrekpost door mijn ouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Dazsur schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:33:
Dank voor in de info. Staat er ergens in het aangifteprogramma 2010 (Box 1, 2 of 3) iets om aan aan te vinken?
Is deze belasting terug te vragen aangezien ik geen inkomen had over 2010? Of is de schenkingsbelasting definitief?

En, is het geschonken bedrag ergens op te voeren als aftrekpost door mijn ouders?
Levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar wellicht?
(aangezien je aangeeft geen inkomen gehad te hebben en toch ergens van heb moeten leven, weet je leeftijd niet) .... maar vraag me af of het dan wel een schenking is voor jou.

http://download.belasting...ger_30_ib2731t12fdbui.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Coach4All op 16-06-2011 13:40 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 20:45
Coach4All schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 13:36:
[...]

Levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar wellicht?
(aangezien je aangeeft geen inkomen gehad te hebben en toch ergens van heb moeten leven, weet je leeftijd niet) .... maar vraag me af of het dan wel een schenking is voor jou.

http://download.belasting...ger_30_ib2731t12fdbui.pdf
Dit is alleen van toepassing op de ouders en is forfaitair aftrekbaar volgens de bedragen in dit pdf-bestand. De vrijstelling voor de successiewet (schenk- en erfbelasting) voor een schenking van ouders aan kind bedraagt per jaar EUR 5.030.

Je kan het in je IB opgeven als je aan onderstaande eisen voldoet:
- Je bent afhankelijk van je ouders;
- je ouders ontvangen geen kinderbijslag en jij ontvangt geen stufi;
- je bent jonger dan 30 aan het begin van dit kwartaal;
- je moet per kwartaal minimaal 408 euro per kwartaal en vanaf je 18e minimaal 710 en 50% van je totale levensonderhoud.

Vervolgens kunnen je ouders deze bedragen weer in aftrek nemen conform de forfaitaire bedragen zoals is opgesomd in het pdf-bestand hierboven gegeven.

[ Voor 35% gewijzigd door mauwz op 16-06-2011 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34
Ik heb vandaag de brieven van de belastingdienst ontvangen (aangifte gedaan op 30-3). Mijn vrouw en dus fiscaal partner heeft wel een voorlopige aanslag gehad, maar ik heb een brief gehad dat ik geen voorlopige aanslag ontvang maar direct een definitieve krijg. Waarom is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Had ik ook zo. Komt denk ik omdat ik niets terug zou krijgen en mijn vriendin alles.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Laatst online: 19:34
Lolhozer schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:54:
Had ik ook zo. Komt denk ik omdat ik niets terug zou krijgen en mijn vriendin alles.
Dat zou het best wel eens kunnen zijn, aangezien dat bij ons ook zo is. Behalve dat mijn vrouw moet betalen in plaats van terug krijgt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Mr_x007 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:53:
[...]

Dat zou het best wel eens kunnen zijn, aangezien dat bij ons ook zo is. Behalve dat mijn vrouw moet betalen in plaats van terug krijgt :(
Huur en hoog salaris?

Ik moest 900 betalen maar kreeg uiteindelijk terug na insturen via accountant. (eigen huis)

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42
Mr_x007 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 18:13:
Ik heb vandaag de brieven van de belastingdienst ontvangen (aangifte gedaan op 30-3). Mijn vrouw en dus fiscaal partner heeft wel een voorlopige aanslag gehad, maar ik heb een brief gehad dat ik geen voorlopige aanslag ontvang maar direct een definitieve krijg. Waarom is dat zo?
Waarschijnlijk wijkt je definitieve aangifte die je hebt ingevuld, niet veel af van de voorlopige teruggaaf die je eerder hebt ingevuld. Dat is hier ook het geval (exact dezelfde situatie als je hierboven beschrijft): mijn vrouw kreeg iets meer terug dan dat wij vooraf berekend hadden, ik zat smack-on...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

celshof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:14:
[...]
Dat klinkt als een gift van je ouders en daar moet je schenkbelasting over betalen als het boven een bepaald bedrag komt (behalve als je ouders dat hebben betaald).
Schenkbelasting _/-\o_ wat een land leven we in.

Nog geen geld ontvangen, ik blijf geduldig :) wel gebeld en mijn aangifte is "in behandeling".
Ik blijft de belastingdienst een lachwekkende organisatie vinden. Altijd traag, altijd vreemde multiple choice brieven van ze, altijd zeuren dat ik het verkeerde formulier invul terwijl ze er maar 1 opsturen, nooit bevestiging op je brieven, en constant om informatie vragen die al lang bij ze bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tjah, ze hebben ook veels te weinig personeel.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zaterdags brief binnen, 's maandags geld op de rekening. Prima.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

We hebben eind vorig jaar de woekerpolis van onze hypotheek omgesmurft en nou zou ik veel meer terugkrijgen ivm notariskosten enzo. Ik ben bang dat mijn doopceel ook gelicht wordt.

mijn vrouw kreeg weken geleden al haar voorlopige aanslag plus teruggave,en ik heb nog niks binnen, terwijl we samen aangifte doen. mmm...bevalt me niks...heb niets te verbergen, want ik vul m altijd goudeerlijk in, maar toch.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb eindelijk m'n brief gekregen dat ik m'n geld terugkrijgt, dagtekening staat op de 24e. Beetje jammer dat t allemaal zo lang duurt maargoed... het is nu echt onderweg ;) Ik had het 18 maart ingediend btw.

[ Voor 9% gewijzigd door Cartman! op 22-06-2011 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Gisteren ook een VA ontvangen. Aangifte (ondernemersaangifte) ingediend rond 20-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

t_captain schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 08:57:
Gisteren ook een VA ontvangen. Aangifte (ondernemersaangifte) ingediend rond 20-3.
Dat is wel behoorlijk laat. Ik heb hem ook eind maart ingediend en had hem allang binnen... Deze week was de vervaldatum van de betaling en hij is dus ook al betaald (ik moest betalen :'( , jammer, maar wel terecht ).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog niets. Geen brief. Geen geld. ... Nou ja, het is nog geen 1 juli, en ik heb ook pas op 31 maart om vijf voor twaalf (bij wijze van spreken) ingediend, dus ach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
.Gertjan. schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:13:
[...]

Dat is wel behoorlijk laat. Ik heb hem ook eind maart ingediend en had hem allang binnen... Deze week was de vervaldatum van de betaling en hij is dus ook al betaald (ik moest betalen :'( , jammer, maar wel terecht ).
Vreemd dat de vervaldatum ook verschillend is. Ik heb tot begin augustus. Zouden ze wel dezelfde periode heffingsrente rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:32:
Nog niets. Geen brief. Geen geld. ... Nou ja, het is nog geen 1 juli, en ik heb ook pas op 31 maart om vijf voor twaalf (bij wijze van spreken) ingediend, dus ach...
Het is ook erg regio gebonden allemaal :) Mijn compagnon heeft de brief en 't geld al een week, maar ik nog niet eens een brief. Terwijl ik 't 4 dagen eerder heb ingevuld, maar we wonen in een totaal andere regio, kan niets anders meer bedenken dan dat.

Maar goed, zal me worst wezen hoelang het duurt, als 't maar goed aankomt en op de juiste rekening. Als dat fout gaat, dan kun je nog wel een paar extra weken erachteraan plakken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:32:
Ik heb de aangifte van mijn vrouw en mij ingediend op 4 april 2011 en had vorige week aardig wat centjes van de BD op mijn rekening erbij... BD = Lief ! :)

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

t_captain schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:46:
[...]

Vreemd dat de vervaldatum ook verschillend is. Ik heb tot begin augustus. Zouden ze wel dezelfde periode heffingsrente rekenen?
De heffingsrente loopt volgens mij tot 1 april (en anders tot 1 januari). Anders zou je ook bij eerder betalen dan de vervaldatum geld terug moeten krijgen :)
freddyathlon schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:48:
[...]

Ik heb de aangifte van mijn vrouw en mij ingediend op 4 april 2011 en had vorige week aardig wat centjes van de BD op mijn rekening erbij... BD = Lief ! :)
Lief? Geld wat je terugkrijgt heb je over het algemeen teveel betaald, dus echt geld "krijgen" doe je niet. Aan het einde van de streep kost de belastingdienst je altijd geld :P Of je dat leuk vind (en hoe terecht het wel niet is dat we belasting betalen) is een ander verhaal, geld kosten doet het sowieso.

[ Voor 42% gewijzigd door .Gertjan. op 28-06-2011 13:04 ]

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

t_captain schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 11:48:
[...]

Had je je aangifte twee keer ingediend en hoort deze voorlopige aanslag nog bij de eerste aanngifte? Of wat voor verouderde gegevens gaat het anders over?
Precies zoals je het zegt ;) We hadden aan aangifte gedaan, maar daar bleek achteraf nog iets in te missen (in mijn voordeel) Vervolgens de aangifte digitaal geüpdatet, maar dan gaan ze alsnog een aangifte op de oude gegevens baseren terwijl digitaal presedence neemt over papier.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Dazsur schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:33:

Wat je beter kan doen (dit is wat mijn ouders deden) is dat die bijv. het collegegeld en boeken betaalden. Met jouw bedrag zouden ze zelf nog de huur voor x maanden direct kunnen betalen. Misschien slim omdat vanaf nu te doen. Dan heb je al die belastingdienst problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 10-09 16:35
Vreemde situatie: bij een kennis van me kwamen vandaag 2 dames van de Belastingdienst persoonlijk langs omdat de aangifte van 2009 (!) nog niet binnen zou zijn. Maar begin dit jaar heb ik samen met hem de aangifte over 2009 (op papier) en 2010 (DigiD) ingevuld en opgestuurd.
Maar hoe kan ik nu 'aantonen' dat we die aangifte van 2009 wel hebben opgestuurd?

Daarnaast, zit ik te denken, was die aangifte over 2009 natuurlijk al te laat (begin dit jaar gedaan) en moest ie binnen 2 weken opgestuurd zijn. Daarna hoor je er een aantal maanden (!) niets meer over, waarna ze opeens langskomen met de mededeling dat de aangifte nog niet binnen is.

Iemand ervaring met dit soort zaken?

PS Het is helemaal geen bijzondere of moeilijke aangifte, geen vreemde aftrekposten, alleen loon en wat vermogenrendementsheffing.

[ Voor 8% gewijzigd door zeeg op 28-06-2011 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:55
Ik heb in April geen aangifte inkomstenbelasting gedaan voor mijn onderneming, omdat ik dacht dat de 'normale' aangifte genoeg zou zijn. Nu kreeg ik dus een herinnering om dat alsnog te doen, dus ik vrolijk die applicatie downloaden van de belastingdienst en invullen, alleen...

Ik kan dus niks invullen bij de pagina's "Winst-en-verliesrekening", "Overzicht activa" en "Overzicht passiva", terwijl ik wel kosten heb gemaakt op mijn inventaris. De rest van de gegevens kan ik overigens wel gewoon invullen.

Kan iemand uitleggen hoe dit komt? Het is de eerste keer dat ik inkomstenbelasting doe voor mijn onderneming dus ik ben nog newb :)

edit: pic vergeten

Afbeeldingslocatie: http://ploader.net/files/7350be00870dc7c64808c2722fee406a.png

[ Voor 21% gewijzigd door Avalaxy op 28-06-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Avalaxy schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:18:
Ik heb in April geen aangifte inkomstenbelasting gedaan voor mijn onderneming, omdat ik dacht dat de 'normale' aangifte genoeg zou zijn. Nu kreeg ik dus een herinnering om dat alsnog te doen, dus ik vrolijk die applicatie downloaden van de belastingdienst en invullen, alleen...

Ik kan dus niks invullen bij de pagina's "Winst-en-verliesrekening", "Overzicht activa" en "Overzicht passiva", terwijl ik wel kosten heb gemaakt op mijn inventaris. De rest van de gegevens kan ik overigens wel gewoon invullen.

Kan iemand uitleggen hoe dit komt? Het is de eerste keer dat ik inkomstenbelasting doe voor mijn onderneming dus ik ben nog newb :)
Log eens in op je ondernemerspagina van de belastingdienst? Ben je uitgenodigd om ondernemersaangifte te doen? Zo ja, bel ze even op en vraag of het herstellen van een particuliere aangifte door een ondernemersaangifte nog mogelijk is en of ze dat eventueel willen klaarzetten op de server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
t_captain schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:21:
[...]

Log eens in op je ondernemerspagina van de belastingdienst? Ben je uitgenodigd om ondernemersaangifte te doen? Zo ja, bel ze even op en vraag of het herstellen van een particuliere aangifte door een ondernemersaangifte nog mogelijk is en of ze dat eventueel willen klaarzetten op de server?
Yep, hij stond nog open daar, dus toen heb ik via de site het programma gedownload.

Maar wat is de bedoeling dan precies... Allebei de vormen van aangifte doen, of slechts één van de twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je in je aangiftebrief bent uitgenodigd voor de ondernemersaaagifte, moet je die invullen en niet de particuliere aangifte. Alles wat daarin staat kun je ook in je ondernemersaangifte kwijt (plus een aantal extra schermen voor W&V rekening, balans, specificatie zakelijke reserveringen en fiscale winstberekening).

Eigenlijk moet je dus de aangifte die je al hebt gedaan intrekken en ondernemersaangifte doen. Bel ze z.s.m. op en vraag hoe je dat verzoek kunt indienen. Als ze je goed gezind zijn dan krijg je nog de kans om alles recht te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

t_captain schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:18:
Eigenlijk moet je dus de aangifte die je al hebt gedaan intrekken en ondernemersaangifte doen. Bel ze z.s.m. op en vraag hoe je dat verzoek kunt indienen. Als ze je goed gezind zijn dan krijg je nog de kans om alles recht te zetten.
Bij een nieuwe aangifte komt de oude automatisch te vervallen. Daarbij is mij destijds verteld dat als je als ondernemer aangifte moet doen je particuliere aangifte niet eens in behandeling wordt genomen. Dat is ook de reden dat hij een "herinnering" kreeg.

@Avalaxy: Om je winst en verliesrekening te vullen moet je volgens mij die icoontjes (rondjes met pijltjes) gebruiken. Je krijgt een detail scherm waarin je de posten verder moet uitsplitsen, het scherm wat jij laat zien is enkel een overzicht/totaal van de gegevens die je in de details invult.

[ Voor 19% gewijzigd door .Gertjan. op 29-06-2011 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
.Gertjan. schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 05:48:
[...]

@Avalaxy: Om je winst en verliesrekening te vullen moet je volgens mij die icoontjes (rondjes met pijltjes) gebruiken. Je krijgt een detail scherm waarin je de posten verder moet uitsplitsen, het scherm wat jij laat zien is enkel een overzicht/totaal van de gegevens die je in de details invult.
Ja, verschrikkelijk stom. Ik heb net naar de belastingdienst gebeld om het te vragen, en die man zei echt: "ja, dan klik je op de tekst die ervoor staat" :D

Wat voelde ik me dom zeg |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Avalaxy schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:25:
[...]

Ja, verschrikkelijk stom. Ik heb net naar de belastingdienst gebeld om het te vragen, en die man zei echt: "ja, dan klik je op de tekst die ervoor staat" :D

Wat voelde ik me dom zeg |:(
Soms denk ik te moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 10:37
Heb vandaag een brief van de BD ontvangen dat mijn aangifte van 2008 bekeken is en dat de inspecteur mijn aangifte wilt wijzigen. Ik heb in mijn aangifte geen restant persoonsgebonden aftrek over de vorige jaren aangegeven maar volgens de gegevens van de BD heb ik een restant persoonsgebonden aftrek van X. Dit bedrag wordt afgetrokken van mijn belastbaar inkomen.

Gevolgen: Mijn belastbaar inkomen wordt lager. "Waarschijnlijk" moet ik minder belastig betalen of krijg ik meer terug.

Ik begrijp er niet veel van. Wat houdt het restant persoonsgebonden aftrek in en is dit voor of nadelig voor mij? Met zon term "waarschijnlijk" in de brief vind ik het maar dubieus :).

Edit:
Zal gaan om studiekosten of zorgkosten in mijn geval. Heb zelf eea nagezocht. Wat het effect zal zijn is mij nog onduidelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Oppie op 29-06-2011 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:31
Een aftrekpost heb je kennelijk niet volledig gebruikt en dit wordt afgetrokken van je belastbaar inkomen. Simpel gezegd, hierdoor wordt je belastbaar inkomen lager en hoef je minder belasting te betalen wat mij dus voordelig lijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het gaat om persoonsgebonden aftrekposten. Voor een goede beschrijving zie deze link: http://www.elsevierbelast...6/persoonsgebonden-aftrek

Een aftrekpost is kort gezegd een bedrag wat je van je belastbaar inkomen kunt aftrekken. Als je bijvoorbeeld 10.000 euro hebt verdiend en 1000 euro aan aftrekposten hebt, moet je belasting betalen over een inkomen van 9000 euro. Gevolg: minder belasting.

Als je veel aftrekposten hebt en weinig inkomsten, kan het gebeuren dat je meer aftrekposten dan belastbaar inkomen hebt. Dus niet je hele aftrekpost kunt gebruiken. Je belastbaar inkomen is immers al tot 0 teruggebracht. Voor die gevallen is er de regeling dat je het ongebruikte deel van je aftrekposten kunt doorschuiven naar het volgende belastingjaar. Dat doorgeschoiven bedrag heet het "restant persoonsgebonden aftrek".

De inspecteur heeft opgemerkt dat je in 2008 nog recht had op een restant uit de jaren t/m 2007. Gevolg is dat hij deze aftrekpost toepast op je belastbaar inkomen uit 2008. Waarschijnlijk krijg je nog wat geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppie
Na wat zoekwerk was dat ook mijn vermoeden. Dank voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eergisteren een brief ontvangen dat mijn nieuwe aangifte niet in behandeling wordt genomen omdat niet alles ingevuld zou zijn. Direct gecheckt (programma is nog geinstalleerd), maar ik kan geen ontbrekende gegevens vinden. Gisteren is mijn teruggave gestort. Voorruit dan maar weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:42
Tot mijn verbazing kregen wij deze week een melding van de Toeslagen: we moeten over het jaar 2006 (!!!) maar liefst 5 euro zorgtoeslag terug betalen! 8)7

Het kost meer om dit rond te sturen en te innen, dan dat het oplevert...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groentenboer schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:05:
Tot mijn verbazing kregen wij deze week een melding van de Toeslagen: we moeten over het jaar 2006 (!!!) maar liefst 5 euro zorgtoeslag terug betalen! 8)7

Het kost meer om dit rond te sturen en te innen, dan dat het oplevert...
Wow! Ik vond het al bizar dat ze bij mij het jaar 2008 nog aanhaalden, maar dit is wel heel maf!

Verder wellicht geheel geautomatiseerd. Ik kreeg eens een eindafrekening van Vitens (water) na een verhuizing, ze hadden mijn voorschot wel erg accuraat ingeschat, na verhuizing bleek dat ik in totaal exact 2 cent moest overmaken. Zat zelfs een mooie acceptgiro bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

Robtimus

me Robtimus no like you

Ze zijn weer goed bezig.

Ik heb begin januari al (gebaseerd op de loonstrook van december 2010, die aanpak klopt bij mij voor 100%) aangifte gedaan via het programma. Ik heb daarna niks meer gehoord, hoewel dat had moeten gebeuren voor 1 juli. Dus vandaag belde ik ze maar eens. Wat blijkt: het rekeningnummer wat ik toch echt had ingevuld was niet bekend, en ze hadden me een paar maanden geleden al een brief gestuurd waarin ze om dat nummer vroegen. Leuk, alleen heb ik die brief nooit ontvangen. Ze hebben bevestigd dat het adres klopt (ik ben in november verhuisd, maar ook op mijn oude adres is die brief nooit aangekomen), en dat een vervolgbrief al onderweg was. Ik hoop dat die wel aankomt, want het gaat om een aardige teruggave, en nadat zij mijn antwoord hebben ontvangen gaat het nog eens 2-3 weken duren voordat ik het geld krijg. Niet dat ik het per direct nodig heb, maar geld krijgen is altijd leuk.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
zeeg schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:29:
Maar hoe kan ik nu 'aantonen' dat we die aangifte van 2009 wel hebben opgestuurd?
Heel simpel. Het bewijs tonen dat je hem hebt ingediend.. wat je als het goed is hebt uitgeprint voor je eigen administratie na het opsturen van de aangifte.

Mocht je dat niet gedaan hebben dan kan je nog een oud bestand openen op disk en met een beetje mazzel terughalen wanneer ie precies verzonden is (weet niet precies of je dat nog zien als je opnieuw opent).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Grom, € 780 teveel ZVW-bijdrage ingehouden over 2010,en de belastingdienst stort het keurig terug naar m'n werkgever, die het netto aan mij moet uitbetalen. Maar omdat die failliet is gegaan, komt het in de boedel van de curator en zie ik er geen cent van terug. Ja, volgend jaar mag ik het als negatief inkomen over 2011 opgeven, moet ik ruim anderhalf jaar wachten voor ik 1/3e ervan terug krijg. Whoepie...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Heb je die curator al aangesproken hierop, zou ik het toch niet bepaald mee eens zijn aangezien het wel loon is, en als zij dat niet kunnen betalen moet het UWV dat maar doen dan. Dat moet het uwv normaal ook als het salaris niet betaald kan worden. Het is namelijk nog loon wat je tegoed hebt over de periode dat je er gewerkt hebt.

Ze zullen er vast wel weer een uitzondering op hebben. Maar ik ben het er niet mee eens.

http://www.uwv.nl/particu...+werkgever%3f&categoryid=

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yup, heb de curator erop aangesproken, en het valt niet onder de loongarantieregeling van het UWV, want het UWV garandeert enkel loondoorbetaling gedurende maximaal 13 weken voorafgaand aan het faillissement, en hiervan is de termijn niet vast te stellen. Ik vind het ook zwaar belachelijk, het is MIJN geld, het geld is niet WEG (zoals gebruikelijk in 'n faillissement), en toch krijgt ik 't niet.

Curator heeft een wettelijke plicht om conform de preferentieregels tot uitbetaling over te gaan, waardoor ik achter het net vis: Belastingdienst en UWV gaan voor.

Link Enige optie blijft dus: het opgeven als negatief inkomen volgend jaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 12-07-2011 15:33 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

De termijn van het teveel is wel te berekenen, maar de curator kan het niet, dat is het probleem. Maar goed jij zit er mee. Helaas zit er dan niks op inderdaad dan het als negatief inkomen op te geven.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppie
Eind juni een brief ontvangen dat mijn belastbaar inkomen over 2008 en de jaren ervoor is aangepast. 3 weken de tijd op bezwaar te maken (niet gedaan want het is naar beneden bijgesteld). Ik zou "enkele weken" later een definitieve aanslag ontvangen. Tot op heden niets gehoord. Wat is de ervaring met de doorlooptijden? Officieel hebben ze tm december 2011 aldus de belastingtelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppie
Heb vandaag een brief van de BD ontvangen dat mijn aangifte van 2008 bekeken is en dat de inspecteur mijn aangifte wilt wijzigen. Ik heb in mijn aangifte geen restant persoonsgebonden aftrek over de vorige jaren aangegeven maar volgens de gegevens van de BD heb ik een restant persoonsgebonden aftrek van X. Dit bedrag wordt afgetrokken van mijn belastbaar inkomen.

Gevolgen: Mijn belastbaar inkomen wordt lager. "Waarschijnlijk" moet ik minder belastig betalen of krijg ik meer terug.

Ik begrijp er niet veel van. Wat houdt het restant persoonsgebonden aftrek in en is dit voor of nadelig voor mij? Met zon term "waarschijnlijk" in de brief vind ik het maar dubieus .

Edit:
Zal gaan om studiekosten of zorgkosten in mijn geval. Heb zelf eea nagezocht. Wat het effect zal zijn is mij nog onduidelijk.

Nav mijn eerdere post even een update. Na een brief gestuurd te hebben heb ik inmiddels de wijziging binnen. Mijn loonheffing is naar beneden bijgesteld met een bepaald bedrag wat is bijgeteld bij de post "Eerdere voorlopige aanslag(en).
Ik heb dan m.i. teveel loonheffing betaald over dat jaar, moet ik dan weer opnieuw aangifte doen om dat terug te krijgen of gaat dat vanzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Wanneer de belastingdienst zelf constateert dat je een RPA had en je hebt nog geen definitieve aanslag ontvangen, dan komt het vanzelf goed.

Een RPA heb je wanneer door je aftrekposten je inkomen onder 0 daalt. Over het algemeen heb je dan dus geen inkomen gehad. En dat negatieve inkomen neem je dan dus mee naar het volgend jaar. Daar kun je er vervolgens profijt van hebben, wanneer in dat jaar je zoveel verdiend heb dat je ook daadwerkelijk belasting hebt betaald. Had je een inkomen, maar hoefde je door alle aftrekposten / heffingskortingen in de praktijk geen belasting te betalen, dan zal je er niets aan hebben.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppie
Helder, dank.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste