Belastingaangifte 2009 - Tips & Trucs Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 09:58
Op mijn jaaropgave (en ook die van mijn vrouw) staan 2 totaalbedragen.
Mijn vraag aan jullie welke ik moet opgeven bij de Inkomsten uit Loondienst.
Ik heb de loonheffing en arbeidskorting ingevuld, maar nu nog loon:

Op mijn jaaropgave staat:
- Belastbaar loon wit
- Bruto loon soc. verz.

Welke van de 2 moet ik hiervoor gebruiken ??

Bij mijn vrouw staan er ook 2:
- Loon loonbelasting/volksverzekeringen
- Loon Zorgverzekeringswet

Wie helpt ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
@muttleys: je moet de belasting loon wit en loon loonbelasting/volksverzekeringen nemen, dit is het loon waarover belasting is betaald.

@halfkakkende
voorbeeld:
studiekosten: 100 euro/maand
--> gaat van je brutoloon af, hierdoor netto 58 euro studiekosten
Is hetzelfde als:
12x 100 euro betalen en aan het eind van het jaar 1200 euro aftrekken (-drempel, maarr die zou bij jou ook weleens verrekend kunnen worden).
Als je die 58 euro x 12 maanden nogmaals aftrekt lijkt het mij een dubbele aftrekpost te worden,
Ik zou de belastingdienst dit voorleggen, ik denk namelijk dat je het niet mag aftrekken, maar het zou zonde zijn om een legale aftrekpost te laten liggen

[ Voor 1% gewijzigd door drfrisbee op 02-02-2010 11:45 . Reden: onduidelijke post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 09:58
Studiekosten heb ik al 10 jaar niet meer... ;)
Het verschil tussen belastbaar loon wit en bruto loon soc. verz. is precies het bedrag wat ik heb betaald aan premie ZVW, zorg verzekerings wet.

Bij mijn vrouw is het verschil tussen loon loonbelasting/volksverzekering en loon zorgverzekeringswet ook het bedrag betaald aan premie ZVW.

Misschien weet iemand nu welke ik moet invullen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mijn werkgever geeft geen jaaropgaves op papier en ook de maandelijkse loonspecificaties komen alleen via de e-mail. Weet iemand toevallig of dit toegestaan is?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:12:
Mijn werkgever geeft geen jaaropgaves op papier en ook de maandelijkse loonspecificaties komen alleen via de e-mail. Weet iemand toevallig of dit toegestaan is?
Dat hebben ze hier ook geprobeerd. Uiteindelijk is het teruggedraaid omdat het verplicht schijnt te zijn een papieren versie te verstrekken als er wijzigingen zijn geweest op je salaris. Dit was te veel uitzoekwerk dus toen is besloten alles weer op papier te doen.

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Ik ga even een hele domme vraag stellen denk ik, maar buiten de aanvraag voor teruggave van mijn hypotheek zaken, wat kan/moet ik doen met mijn jaaropgave van mijn werk?

Toen ik nog student was, was het eigenlijk heel simpel omdat je het ingehouden bedrag altijd zo kon invullen en het was al klaar.

Nu ik fulltime werk, wat verandert er? Korte samenvatting van wat op mijn jaaropgave staat:

1. Loon
2. Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen
3. Verrekende arbeidskorting

Waarschijnlijk zal ik optie 2 of 3 op kunnen geven?

Bedankt alvast voor deze, domme :), vraag waarschijnlijk.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Juancho schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 12:01:
Ik ga even een hele domme vraag stellen denk ik, maar buiten de aanvraag voor teruggave van mijn hypotheek zaken, wat kan/moet ik doen met mijn jaaropgave van mijn werk?

Toen ik nog student was, was het eigenlijk heel simpel omdat je het ingehouden bedrag altijd zo kon invullen en het was al klaar.

Nu ik fulltime werk, wat verandert er? Korte samenvatting van wat op mijn jaaropgave staat:

1. Loon
2. Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen
3. Verrekende arbeidskorting

Waarschijnlijk zal ik optie 2 of 3 op kunnen geven?

Bedankt alvast voor deze, domme :), vraag waarschijnlijk.
Het aangifteprogramma 2009 al gedownload? Daar volgt precies uit wat je in moet vullen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 12:11
argro schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 12:25:
[...]
Het aangifteprogramma 2009 al gedownload? Daar volgt precies uit wat je in moet vullen.
Het zijn idd precies de velden die je moet invullen, makkelijker kunnen ze het niet maken voor hem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het was ook meer ter voorbereiding :) Komend weekend ga ik er eens goed voorzitten. Ik heb namelijk zonder een opgave bericht gehad van de belastingdienst betreft maandelijkse teruggave van mijn nieuwe huis (gekocht in augustus 2009) voor 2010, maar ik zou recht moeten hebben op een hoger bedrag. Er is geen juist rentebedrag opgegeven en ook het bedrag voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering is niet juist. Is het overigens normaal dat de belastingdienst automatisch al een voorlopige aanvraag genereerd voor het nieuwe jaar?

Hiervoor is het programma "voorlopige aanslag 2009" geschikt en kan ik de juiste bedragen invullen? Ik neem dan ook aan dat ze met terugwerkende kracht het juiste bedrag nog uitbetalen?

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 02-02-2010 13:59 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54
Juancho schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:50:
Het was ook meer ter voorbereiding :) Komend weekend ga ik er eens goed voorzitten. Ik heb namelijk zonder een opgave bericht gehad van de belastingdienst betreft maandelijkse teruggave van mijn nieuwe huis (gekocht in augustus 2009) voor 2010, maar ik zou recht moeten hebben op een hoger bedrag. Er is geen juist rentebedrag opgegeven en ook het bedrag voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering is niet juist. Is het overigens normaal dat de belastingdienst automatisch al een voorlopige aanvraag genereerd voor het nieuwe jaar?

Hiervoor is het programma "voorlopige aanslag 2009" geschikt en kan ik de juiste bedragen invullen? Ik neem dan ook aan dat ze met terugwerkende kracht het juiste bedrag nog uitbetalen?
zoals ik het lees heb je de voorlopige aanslag 2010 nodig :) hier kan je de wijzigingen voor 2010 in doorgeven en kan je dus de verwachtte bedragen invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Sorry, natuurlijk is het 2010. Je aanslag formulieren doe je idd begin van het huidige jaar en de aangifte wbt je inkomen over het vorige jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Stel: ik ben vanaf september 2009 weer begonnen met studeren, heb meteen in 1 keer 1620 collegeld betaald en heb vanaf januari 2010 een 0-lening bij ibg (ivm ov-jaarkaart). Van september - december 2009 niks met ibg te maken gehad. Geen stufi, geen lening.

Ik las eerder in dit topic dat ik nu moet invullen dat ik een studie doe mét studiefinanciering (aangezien ik een 0-lening heb)? Als ik dat doe, moet ik opgeven van wanneer tot wanneer in 2009 ik heb gestudeerd en hij neemt dan automatisch een evenredig gedeelte van het normbedrag.

Ergens anders las ik echter dat als je het volledige collegegeld in 2009 betaald hebt, je dit volledig mag aftrekken in 2009 (ookal is het bedrag ook alvast voor studie in 2010). Deze mogelijkheid krijg ik echter alleen als ik kies voor studie zonder studiefinanciering. Mag ik dit doen? Ook omdat ik pas vanaf 2010 een 0-lening heb en in 2009 dus inderdaad helemaal zonder studiefinanciering heb gestudeerd?

En klopt het dat je een pc tot 450 excl. btw in 1 keer mag aftrekken? En dat ik dat dus kan doen met mijn in 2009 aangeschafte laptop van 520 euro incl. btw? Ook als ik hem al heb gekocht voor ik officieel aan de studie begonnen was (maar wel in 2009)?

En moet je van elk boek dat je wilt aftrekken een bon hebben? Hoe gaat dat dan met 2e hands boeken? Is een bankafschrift met duidelijke omschrijving voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben weer eens bezig met de aangifte inkomstenbelasting aangezien ik inmiddels een jaaropgave heb ontvangen.

Nu is het mij opgevallen dat de aftrekbare studiekosten a 12.426,58 euro dat ik invul in het juiste gedeelte niet getoond wordt in het overzicht waarin te zien is wat je eventueel terug krijgt of bij zou moeten betalen. Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Studiekosten valt onder de aftrekposten. Je krijgt het dus niet terug, maar het kan worden afgetrokken van het inkomen, waardoor de belasting die je over dit inkomen moet betalen lager wordt. Als je deze belasting dan al wel betaald hebt (doet een werkgever meestal automatisch voor je), kun je het teveel betaalde terugkrijgen.

Je zou het dus moeten vinden onder de berekening van je imkomstenbelasting, als aftrekpost. En het staat bij mij ook bij de berekening van het verzamelinkomen.

Overigens lijkt 12000 me wel heel veel... Weet niet wat de limiet is precies, maar dat zou ik even uitzoeken als ik jou was...

[ Voor 20% gewijzigd door woekele op 02-02-2010 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke bedankt!

De max is 15000 dus wat dat betreft zit ik dan wel goed. En 12000 is niet veel als je er van uitgaat dat meer dan de helft collegegeld is en de rest overige studiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_kluft
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:23

r_kluft

Hmmmmmm

Ben vandaag maar eens begonnen aan de aangifte over 2009 maar ik ben helaas nu de weg kwijt.
Ben dit jaar verhuisd en zit nu te kloten met de kosten/opbrengsten van de verkoop, aankoop en verbouwing.

Had het al het idee om eens een adviseur uit te nodigen maar nu weet ik het zeker.

Weet iemand een betrouwbare adviseur die dit voor mij kan overnemen in de regio Den Haag. Liefst voor een nette prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan je bij je regiokantoor terecht voor hulp bij het invullen van je aangifte. Ik ga daar zelf geen gebruik van maken omdat ik slechts wat kleine onduidelijkheden had maar in jouw geval kan je dat best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_kluft
  • Laatst online: 16:23

r_kluft

Hmmmmmm

Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 20:34:
Volgens mij kan je bij je regiokantoor terecht voor hulp bij het invullen van je aangifte. Ik ga daar zelf geen gebruik van maken omdat ik slechts wat kleine onduidelijkheden had maar in jouw geval kan je dat best doen.
Ik lees op de postbus 51 site dat het gratis is bij het belastingkantoor voor "Ouderen en mensen met een laag inkomen" Nu denk ik dat ik hier niet echt onder val.
Hoor goede verhalen over belastingadviseurs van de FNV en andere vakbondsadviseurs.
Is het soms een idee om me daarbij aan te melden speciaal voor deze service? (Zie alleen wel dat het een aardig bedrag per maand is. 16€. Denk dat ik daar ook een redelijk advies voor moet kunnen krijgen)

[ Voor 8% gewijzigd door r_kluft op 03-02-2010 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:36

Duinkonijn

Huh?

cnv was bij mij goedkoper qua maandbedrag, overigens moet je wel 7 euro dervoor betalen

[ Voor 35% gewijzigd door Duinkonijn op 04-02-2010 20:30 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nami
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-03-2013
Hoi :)

aantal vragen:

1) Ik ga dit jaar voor het eerst belastingaangifte doen, maar ik werk eigenlijk al 3 jaar fulltime. is dat erg?
2) Moet ik ook het geld wat op mijn betaalrekening staat opgeven als spaargeld?
3) Ik heb eind 2009 een taxatie rapport laten maken van een huis, maar pas begin dit jaar was de uiteindelijke overdracht van het huis bij de notaris, zijn dit dan kosten die ik dan kan aftrekken voor 2009 of pas in 2010?
4) Heb ik nu het huis in 2009 gekocht of pas in 2010?
5) ik gebruik de aangifte programma, en op het laatste scherm "overzicht", zie ik een aantal bedragen. Is het bovenste bedrag (wat in het wit staat) het uiteindelijke "conclusie" van wat ik moet betalen of terug krijg? dus kan ik de andere bedragen die eronder staan negeren? zijn namelijk nog al grote bedragen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door nami op 07-02-2010 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

1) Nee. Je zou de aangifteformulieren voor de afgelopen 3 jaar kunnen downloaden en voor proef kunnen invullen: kijken wat eruit komt. Je bent in bepaalde gevallen verplicht om aangifte te doen, maar als je situatie eenvoudig is (bijv. je hebt 1 werkgever, geen kids, partner, eigen huis, vermogen of grote inkomenswisseling) is de reeds ingehouden loonheffing gelijk aan wat je aan belasting moet afdragen en heeft aangifte dus geen nut. Je mag trouwens tot 5 jaar na dato nog aangifte doen (dus tot 31-12-2010 mag je aangifte doen over 2004). Alleen als je 'n verplichte aangifte gekregen hebt van de belastingdienst, moet je voor 1 juni (dacht ik) aangifte doen.
2) ja, al je vermogen, contant of op spaarrekening, in aandelen of op 'n betaalrekening moet je opgeven.

Je overige vragen heb ik geen antwoord op. Wellicht iemand anders in dit topic, en anders de belastingtelefoon 0800-0543 :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op zondag 24 januari 2010 @ 09:56:
Ik gebruik al jaren (> 4) de normbedragen om studiekosten af te trekken. Ik ben inmiddels bezig met mijn 2e HBO studie. Nu las ik ergens dat er een limiet zit aan het aantal jaren dat je studiekosten mag aftrekken dmv de normbedragen? Kan hier echter weinig meer over vinden. Is dit echt zo en is het aannemelijk dat de BD hier moeilijk over gaat doen (heb al definitieve aanslagen t/m 2008) ?
Een schaamteloze *bump* van mijn vraag :P Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
Heb je persé een jaaropgave nodig voor het doen van belastingaangifte? Van van mijn ex-werkgever heb ik er (nog) geen ontvangen. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet deze nog te krijgen, gezien het verleden. Ik heb echter wel gewoon alle salarisstroken.
Voor toeslagen reken ik altijd maandinkomen x 13, zit je in principe redelijk goed.
Ik tel gewoon alle maandinkomens op, dan komt dat neem ik aan toch goed?
Overigens zal ik het toch in laten vullen door iemand met meer verstand er van dan ik.
Vorig jaar ook laten doen, maar kan het nu niet bij de zelfde doen, ik denk niet dat dit verstandig is.
Heb nog niemand anders gevonden. Wellicht dat ik gewoon naar een administratiekantoor kan gaan.

[ Voor 48% gewijzigd door eX0duS op 07-02-2010 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25

Sick Nick

Drop the top!

In principe zou het totaal op je laatste loonstrook van december gelijk moeten zijn aan je jaaropgaaf. Wil her en der nog wel een paar euro schelen maar het komt heel erg in de buurt. Als je gewoon die bedragen gebruikt moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik heb daar niet tot december gewerkt, salaris van december is van een andere werkgever. Daar heb ik wel een jaaropgave van.
Maar dan is die jaaropgave niet persé nodig blijkbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door eX0duS op 07-02-2010 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Dan de laatste loonstrook die je van ze hebt gehad, per maand heb je je overzicht en de totalen van het jaar tot dan toe. Daar zou alles gewoon op moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-08 20:12
Op http://www.onedayonly.nl/ biedt men vandaag voor 79,-- een belastingadviseur aan die alles thuis bij je invult. (incl. voorrijkosten). Zit er serieus over na te denken om dit een keer te laten doen door een professional.
(heb toch altijd het gevoel dat ik niet alles goed invul, misschien laat ik toch ergens wat liggen). O+

Wat denken jullie van deze aanbieding? of is dit nog best prijzig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Niet echt goedkoop, heb het verleden jaar laten doen voor € 60, voor een tweepersoonshuishouden... Bij een "echt" accountants kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Iemand nog een idee over mijn studiegerelateerde vragen in woekele in "Belastingaangifte 2009 - Tips & Trucs" ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-08 20:12
Ok, dus het is niet een heel voordelige aanbieding? Ik ben zelf ook even aan het zoeken, kan echter geen aanbieders vinden die meteen prijzen laten zien.

Was die 60 euro op basis van een thuisbezoek of moest je toen zelf naar het kantoor? Vind het wel relaxt als ze gewoon bij me thuis komen.

Waarom ben je van mening dat het geen "echt" accountantskantoor is als ik vragen mag?

Ik zoek nog even verder of er misschien een kantoor in mijn directe woonomgeving zit (die aanbieding is een kantoor in Rotterdam,ik woon zelf in Winschoten (Groningen). Misschien is het wel handiger om een kantoor in de regio te kiezen :+ .

Thanks voor je feedback in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .CoUk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 08:34
Voor iedereen die 'professionele' hulp overweegt wees je ervan bewust dat deze bureaus geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden. Simpelweg als ze het verkeerd doen zit jij met de ellende. Deze jongens zijn voor een gewone particulier in 15 min klaar en lachen je hard uit voor die €60,- Denk er niet te moeilijk over. Haal de IB software van de site, pak je jaaropgaaf en neem de gegevens over.

Volg je een studie en ontvang je geen Stufi dan heb je veelal recht op aftrek. Al je studiekosten (je boeken, je lesgeld, je kladblokken, drukkosten, je pennen, je agenda en ga zo maar door) kun je bij elkaar optellen en het totaal bedrag vul je in als onder het kopje 'studiekosten en andere scholingsuitgaven'. Het aangifte programma trekt er standaard €500,- vanaf want deze 'drempel' moet je altijd zelf betalen. Je moet dus tijdens het jaar wel even de bonnetjes bewaren |:( Deze zul je alleen moeten tonen als de belastingdienst twijfelt aan de opgegeven bedragen. In dat geval krijg je een brief en moet je kopietjes (!!!) van de bonnen opsturen.

En op deze site niet onbelangrijk computers en randapparatuur zijn ook aftrekbaar. Je zal wel rekening moeten houden met de afschrijving van 3 jaar en 10% restwaarde.

Voorbeeld je koopt in 2009 een laptop van €1000,-

1000 - 10% (de restwaarde) = €900,- deze moet je dus over 3 jaar afschrijven.

Je mag nu 3 jaar achtereen (2009, 2010 en 2011) €300.- optellen bij je totale studiekosten van dat jaar.

In het slechtste geval krijg je in deze 3 jaar tijd opgeteld €300,- terug. Dit is afhankelijk van het percentage inkomstenbelasting dat je verschuldigd bent.

Let niet teveel op de zin 'De afschrijving van een duurzame zaak hoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie'. Het is niet vast te stellen of je de laptop uit het voorbeeld 80% van de tijd gebruikt om op tweakers te kijken en 5% voor je studie. Je zult de machine ook nooit aan de fiscus af moeten geven om dit te controleren.

Lees verder: http://download.belasting...n_2009_ib2751t91fdbui.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:52

The_Scarabial

MTB for life!

Hoe zit het met nog thuiswonend zijn en gewoon full time werken? Dien je dit aan te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Laatst online: 06-07 09:23
Wie, de ouders of het kind?
En bedoel je het aangifte doen of de (extra) inkomsten verzwijgen..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-09 19:08
nami schreef op zondag 07 februari 2010 @ 01:36:
3) Ik heb eind 2009 een taxatie rapport laten maken van een huis, maar pas begin dit jaar was de uiteindelijke overdracht van het huis bij de notaris, zijn dit dan kosten die ik dan kan aftrekken voor 2009 of pas in 2010?
4) Heb ik nu het huis in 2009 gekocht of pas in 2010?
Ik zit in dezelfde situatie. Pas bij de overdracht is het geld naar de verkoper gegaan. Ook kreeg ik toen pas de rekening voor het taxatierapport. Het lijkt me dus logisch dat je de kosten voor het taxatierapport pas in 2010 kan aftrekken (net zoals de notariskosten m.b.t. de hypotheek). Het huis lijkt me dus ook gekocht in 2010, ook al heb je afgesproken dat je het ging kopen in 2009.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-09 12:05
.CoUk schreef op zondag 07 februari 2010 @ 20:36:
Volg je een studie en ontvang je geen Stufi dan heb je veelal recht op aftrek.
Is dit omdat het af te trekken bedrag wordt verminderd met ontvangen studiefinanciering (in mijn geval zo'n 1000 euro)?

Hoe zit het als iemand anders (een deel van of helemaal) je studie betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .CoUk
Coffeemonster schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:36:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie. Pas bij de overdracht is het geld naar de verkoper gegaan. Ook kreeg ik toen pas de rekening voor het taxatierapport. Het lijkt me dus logisch dat je de kosten voor het taxatierapport pas in 2010 kan aftrekken (net zoals de notariskosten m.b.t. de hypotheek). Het huis lijkt me dus ook gekocht in 2010, ook al heb je afgesproken dat je het ging kopen in 2009.
Taxatiekosten ivm financiering zijn aftrekbaar. Uiteraard in het fiscale jaar dat je de kosten hebt gemaakt. Heb je de taxatie in 2009 laten verrichten en in dit jaar de factuur voldaan dan dien je ze ook in 2009 op te voeren als aftrekpost.

Indien je de kosten hebt opgenomen in je financiering kan de renteaftrek pas worden opgevoerd in de aangifte als er ook daadwerkelijk rente in rekening is gebracht in dat fiscale jaar.

Aftrekbaar zijn:

* afsluitprovisie (hier is een maximum aan)
* taxatiekosten in verband met de financiering
* borgtochtprovisie NHG
* boeterente
* grondrente en bouwrente (onder bepaalde voorwaarden)
* notariskosten in verband met de hypotheekakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .CoUk
Kyoshi schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:02:
[...]

Is dit omdat het af te trekken bedrag wordt verminderd met ontvangen studiefinanciering (in mijn geval zo'n 1000 euro)?

Hoe zit het als iemand anders (een deel van of helemaal) je studie betaalt?
Als een werkgever je studie, deels, betaalt dien je dit in mindering te brengen (dus vraag maar om wat meer salaris). Als ouder kun je beter het geld schenken aan je kind binnen de vrijstelling (5000 eur). Als het kind hier vervolgens de studiekosten mee verrekend maakt dat voor de aftrekpost niets uit.

De ontvangen stufi dien je ook in mindering te brengen op de aftrekpost. Hierbij komt ook nog eens dat je als student niet meer dan EUR 13.215,- mag verdienen om je ontvangen stufi niet in gevaar te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Ik heb hem opgestuurd maar nu moet je zeker tot juni wachten voordat je centen ziet? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

chim0 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 08:35:
Ik heb hem opgestuurd maar nu moet je zeker tot juni wachten voordat je centen ziet? :/
Eerder verwacht ik het idd ook niet :) Overheid hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Even een vraagje,

Ik wilde gister mijn belastingaangifte doen. Nu kreeg ik ook de vraag of ik een eigen huis had in 2009, wat ik dus sinds augustus vorig jaar ook heb. Als ik daar ja aanvink dan krijg ik het hele verhaal met die kosten/WOZ waarde etc.etc.

Echter heb ik al van de belastingdienst een voorlopige teruggave ontvangen. Die is in mijn ogen niet correct en wil ik opnieuw aanvragen via het speciale wijzigingsprogramma hiervoor.

Dus nu is mijn vraag, moet ik perse bij de "normale" aangifte aanvinken dat ik in 2009 een huis had? Of mag ik deze stap ook overslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 09:17
het heet niet voor niets "voorlopig". Wat je nu gaat doen is de "definitieve". Daar kan je dus wat er niet correct was, corrigeren.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
woekele schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 16:56:
Ergens anders las ik echter dat als je het volledige collegegeld in 2009 betaald hebt, je dit volledig mag aftrekken in 2009 (ookal is het bedrag ook alvast voor studie in 2010). Deze mogelijkheid krijg ik echter alleen als ik kies voor studie zonder studiefinanciering. Mag ik dit doen? Ook omdat ik pas vanaf 2010 een 0-lening heb en in 2009 dus inderdaad helemaal zonder studiefinanciering heb gestudeerd?
Je hebt wel recht op studiefinanciering, want een lening (die je aan mág vragen, maar het moet niet) valt ook onder studiefinanciering. Het betaalde collegegeld dien je per maand te verrekenen, voor 2009 kun je dus 4/12e van je collegegeld aftrekken.
En klopt het dat je een pc tot 450 excl. btw in 1 keer mag aftrekken? En dat ik dat dus kan doen met mijn in 2009 aangeschafte laptop van 520 euro incl. btw? Ook als ik hem al heb gekocht voor ik officieel aan de studie begonnen was (maar wel in 2009)?
Daar weet ik niks van. Ik kan alleen online enkele mensen vinden die dit zonder bron roepen, en bij de belastingdienst noch de DUO wordt er met een woord over gerept. Afschrijven over drie jaar met tien procent restwaarde dus. Ook hierbij geldt dat je vanaf de aanschafdatum moet rekenen. 468 euro over 3 jaar is 156 euro per jaar, 13 euro per maand. Dat wordt 52 euro voor de vier maanden in 2009 waarin je de laptop voor je studie hebt gebruikt.
En moet je van elk boek dat je wilt aftrekken een bon hebben? Hoe gaat dat dan met 2e hands boeken? Is een bankafschrift met duidelijke omschrijving voldoende?
Je moet een bewijs van betaling hebben, en een origineel bankafschrift is dat. Echter, al is mijn steekproef slechts ~ 30 man groot, ik heb nog nooit iemand gehoord over gecontroleerd zijn door de belastingdienst.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 09-02-2010 09:46 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Tnx CodeCaster. Het programma vraagt echter om "Studie met of zonder studiefinanciering", niet om "Studie met of zonder recht op studiefinancering". Weet je zeker dat het gaat om het recht?

Ook vond ik op internet dat je niet per maand hoeft te rekenen, maar het studiegeld volledig over 2009 mag aftrekken als je het volledig in 2009 betaald hebt. Maar jij zegt dus dat het perse per gestudeerde maand moet?

Dat van die 450 euro vind ik op http://www.telegraaf.nl/o...sten_af_te_trekken__.html , maar telegraaf is natuurlijk niet erg betrouwbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
paella schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:37:
het heet niet voor niets "voorlopig". Wat je nu gaat doen is de "definitieve". Daar kan je dus wat er niet correct was, corrigeren.
Ja dat snap ik, maar als ik het wijzigingsprogramma gebruik voor voorlopige teruggave wbt mijn woning, doe ik het dan niet dubbelop? Zoals gezegd moet ik ook zaken invullen bij de "normale" aangifte wbt je loon die over mijn woning gaat. Maar daar is toch het speciale voorlopig teruggave programma voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Dat wijzigingsprogramma gebruik je voor de voorlopige teruggave, die moet je dus nog gaan ontvangen, die doe je dus vooraf, gebaseerd de inkomsten en uitgaven die je verwacht te gaan doen. Gaat dus over de toekomst.

Nadat het jaar is afgelopen doe je de definitieve opgave, waaruit dan zal moeten blijken of al je aannames die je het jaar daarvoor hebt gedaan tbv de de voorlopige teruggave kloppen. Gaat dus over het verleden.

En idd als je een huis hebt gehad in 2009, moet je dat aanvinken ja. Als het goed is moet je ook invullen hoeveel je al aan Voorlopige Teruggave hebt gekregen en wordt dat ook verrekend.

[ Voor 4% gewijzigd door Lolhozer op 09-02-2010 11:14 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb de voorlopige teruggave al ontvangen van de belastingdienst, ergens in januari. Mijn adviseur gaf aan dat het bedrag absoluut niet klopt en dat ik een aantal wijzigingen moest doorgeven.

Dus nu zit ik met 2 zaken:

1. Belastingaangifte op basis van zijn jaarstrookje
2. Wijziging voorlopigge teruggave omdat de bedragen niet kloppen van mijn hypotheekrente etc.

Dus ik wilde hiervoor de 2 afzonderlijke programma’s gebruiken. Klopt dit nog steeds en doe ik geen dubbel werk als ik de gegevens over mijn woning ook invul in het programma van loonaangifte?

Of denk ik nou te moeilijk en zijn bovenstaande 2 punten samen gewoon 1 aangifte en that's it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
^??

Je gebruikt het aangifte programma van 2009, één programma dus waar je vervolgens je juiste loongegegevens en die van je hyptheek invult.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
woekele schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:31:
Tnx CodeCaster. Het programma vraagt echter om "Studie met of zonder studiefinanciering", niet om "Studie met of zonder recht op studiefinancering". Weet je zeker dat het gaat om het recht?
Ja.
Kunt u studiefinanciering krijgen? Of krijgt u geen studiefinanciering, maar u hebt er wel recht op? Dan moet u de studiekosten op een andere manier berekenen. Zie Uw studiekosten berekenen (met studiefinanciering).
:)
Ook vond ik op internet dat je niet per maand hoeft te rekenen, maar het studiegeld volledig over 2009 mag aftrekken als je het volledig in 2009 betaald hebt. Maar jij zegt dus dat het perse per gestudeerde maand moet?
Uw studiekosten berekenen (met studiefinanciering)
Als u studiefinanciering krijgt, moet u het (instellings)collegegeld of het lesgeld herrekenen. U kent het collegegeld of lesgeld toe aan de maanden van het kalenderjaar waarop het bedrag betrekking heeft.
:)
Dat van die 450 euro vind ik op http://www.telegraaf.nl/o...sten_af_te_trekken__.html , maar telegraaf is natuurlijk niet erg betrouwbaar ;)
Ik zou het ook erg fijn vinden, dan kan ik de laptop die ik vorig jaar heb gekocht volledig aftrekken voor m'n vierde studiejaar, hij was 470 euro inclusief BTW... maar nogmaals, ik kan er geen bron van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Cobb schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:15:
^??

Je gebruikt het aangifte programma van 2009, één programma dus waar je vervolgens je juiste loongegegevens en die van je hyptheek invult.
Ok, maar waarvoor is dan het wijzigingsprogramma voor je voorlopige teruggave? Want de belastingdienst heeft al een eerste berekening gemaakt die dus niet klopt. Ik zou het begrijpen als ik geen voorlopige teruggave had ontvangen van de belastingdienst en dat ik die dus zelf zou invullen in hetzelfde programma als mijn loongegevens.

Mijn hypotheekadviseur heeft vorig jaar mijn geholpen met de eerste keer aangifte doen voor teruggave van de hypotheek kosten etc. Op basis van die gegevens heeft de belastingdienst blijkbaar zelf een nieuwe berekening gemaakt voor 2010. Dus die zou ik toch niet meer zelf moeten aanvragen maar alleen wijzigen indien gewenst?

[ Voor 38% gewijzigd door Juancho op 09-02-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Voor 2010 moet je de voorlopige teruggaaf wijzigen: waarschijnlijk heeft de BD deze te hoog vastgesteld omdat over 2009 ook eenmalige kosten m.b.t. de financiering mee zijn gerekend. Er wordt een nieuwe VT vastgesteld voor dit jaar, het nieuwe bedrag minus het bedrag waat je in januari (en waarschijnlijk ook februari) hebt gekregen wordt over de komende elf (waarschijnlijk 10) maanden uitgekeerd.
Bijvoorbeeld: de belastingdienst heeft je VT voor 2010 op 4800 euro gezet. Je hebt in januari dus 400 gekregen. Je hebt daadwerkelijk maar recht op 3600 euro teruggaaf, dus 300 per maand.
Voordat je wijzigingen verwerkt zijn is februari ook al uitbetaald. Je hebt dan 800 euro al gekregen. Eind februari wordt vastgesteld dat je recht op 3600 voor het hele jaar, je hebt 800 al gekregen, dus de rest van het jaar heb je nog recht op 2400. Dit wordt van maart t/m december uitbetaald, dus 240 per maand.

Voor 2009 ga je de definieve aanslag invullen. Op basis van de definieve gegevens (loon, betaalde rente, financieringskosten, reeds ontvangen teruggaaf) wordt vastgesteld of er nog een restant te krijgen of te betalen over blijft.

Je moet dus inderdaad beide doen, ze gaan over verschillende jaren. Het aanpassen van 2010 kan je natuurlijk laten zitten, maar dan betaal je volgend jaar terug wat je nu teveel krijgt met heffingsrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nou volgens mij adviseur is de berekening van de BD voor 2010 fout en ik krijg ik juist te weinig terug per maand. Dus dat zal ik zeker gaan aanpassen.

Maar volgens mij begrijp ik het nu. In het andere programma, voor oa loonaangifte, voer ik de cijfers in van vorig jaar en dan bekijken ze of alles correct is. Aangezien mijn adviseur dat heeft ingevuld (gaat overigens slechts over augustus t/m december 2009) neem ik aan dat daar geen rare dingen uitkomen.

Voor mij is het nu het belangrijkste dat mijn maandelijkse teruggave verhoogt wordt, waar ik dus ook recht op heb. Dat is namelijk berekend in mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 01:12

KillGhost

\o/

Juancho schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:28:
Nou volgens mij adviseur is de berekening van de BD voor 2010 fout en ik krijg ik juist te weinig terug per maand. Dus dat zal ik zeker gaan aanpassen.

Maar volgens mij begrijp ik het nu. In het andere programma, voor oa loonaangifte, voer ik de cijfers in van vorig jaar en dan bekijken ze of alles correct is. Aangezien mijn adviseur dat heeft ingevuld (gaat overigens slechts over augustus t/m december 2009) neem ik aan dat daar geen rare dingen uitkomen.

Voor mij is het nu het belangrijkste dat mijn maandelijkse teruggave verhoogt wordt, waar ik dus ook recht op heb. Dat is namelijk berekend in mijn budget.
Klopt. Met de voorlopige aanslag 2009 geef je een schatting in van de situatie. Daarna doe je aangifte van 2009 met de daadwerkelijke gegevens en zal de bdienst deze controleren. Als je in 2009 een huis koopt zal de automatische voorlopige aanslag 2010 bijna altijd fout zijn. Zij nemen gewoon het totaalbedrag van 2009 over en die is bijna altijd verkeerd. Of door de aankoopkosten of omdat je vaak maar een beperkte aantal maanden hebt kunnen aftrekken in 2009. In jouw geval gewoon een wijziging 2010 opsturen met de juiste gegevens en dan zal het maandbedrag weer aangepast worden.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ok bedankt voor jullie informatie. Dan moet het gaan lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

woekele schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:31:
Ik zou daar ok zeker niet vanuit gaan. Uit hetzelfde stuk:
Let op: U bent verplicht over minimaal 5 jaar af te schrijven. Mocht de laptop al na drie jaar af zijn, dan mag u in het derde jaar 3/5 deel afschrijven, zoals enkele lezers terecht opmerken.
Terwijl de BD het volgende zegt:
afschrijving van duurzame goederen, zoals een computer
U kunt deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als u de goederen ook gebruikt voor uw studie of opleiding. Gebruikt u uw computer gedeeltelijk ook privé, dan mag u dat gedeelte niet als kosten aftrekken. U moet bij de afschrijving rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van drie jaar en een restwaarde van 10%.
Volgens mij haalt de telegraaf hier ondernemers en particulieren door elkaar (maar ik weet weinig van ondernemingen qua aangifte :) dus pin me daar niet op vast

Heb de TG maar eens gemaild dat ze dat stuk moeten aanpassen omdat het niet klopt en meteen om de bron van die 450 euro gevraagd

[ Voor 5% gewijzigd door Jaspertje op 10-02-2010 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:49
Weet iemand ongeveer vanaf wanneer je loonheffing kunt terug vragen? Want als ik nu op de site van de BelastingDienst kijk, kan ik alleen 2008 en tot vijf jaar terug selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Maximaal tot 5 jaar terug :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Mandera schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:30:
Weet iemand ongeveer vanaf wanneer je loonheffing kunt terug vragen? Want als ik nu op de site van de BelastingDienst kijk, kan ik alleen 2008 en tot vijf jaar terug selecteren.
Het gaat dan officieël wel om de inkomstenbelasting. Loonheffingen is ondernemers.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Houd ons op de hoogte, Jaspertje! :)

Ik vind het overigens wel bizar dat je omdat je 3 jaar nog recht hebt op een lening, je dan veel minder mag aftrekken dan na die 3 jaar... (als je in september begint en meteen voor een heel jaar collegegeld betaalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Leuk stukje van de telegraaf, maar klopt geen zak van. Dit is helaas wel vaker het geval.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

KillGhost schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:49:
[...]
Het gaat dan officieël wel om de inkomstenbelasting. Loonheffingen is ondernemers.
Huh????? Loonheffing is voorheffing (wordt als eindheffing gezien als je toch niks terugkrijgt of extra hoeft te betalen) op de inkomstenbelasting, Ondernemers als in DGA, ja die hebben loonheffing, maar als jij loon krijgt betaald je werkgever voor jou de loonheffing. Maar misschien bedoel je wat anders.

In principe betaald iedereen inkomstenbelasting/premievolksverzekeringen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• KillGhost

KillGhost

\o/

Speedy55 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:44:
[...]

Huh????? Loonheffing is voorheffing (wordt als eindheffing gezien als je toch niks terugkrijgt of extra hoeft te betalen) op de inkomstenbelasting, Ondernemers als in DGA, ja die hebben loonheffing, maar als jij loon krijgt betaald je werkgever voor jou de loonheffing. Maar misschien bedoel je wat anders.

In principe betaald iedereen inkomstenbelasting/premievolksverzekeringen.
Loonheffings is inderdaad de voorheffing via de werkgever. Als je het terugkrijgt naar aanleiding van de aangifte heet het inkomenstenbelasting.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

cornfed99111 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:05:
Wie, de ouders of het kind?
En bedoel je het aangifte doen of de (extra) inkomsten verzwijgen..??
Ik bedoel het kind en bedoel bij het aangeven of je dit ergens kan aangeven, dat je nog thuiswonend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
The_Scarabial schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:54:
Hoe zit het met nog thuiswonend zijn en gewoon full time werken? Dien je dit aan te geven?
The_Scarabial schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:51:
[...]
Ik bedoel het kind en bedoel bij het aangeven of je dit ergens kan aangeven, dat je nog thuiswonend bent.
Als het kind geen fiscaal partner is met een andere huisgenoot, is het thuiswonen voor het kind niet van belang.
De full-time dienstbetrekking wel. Daar kan je eventueel een teruggave krijgen van teveel betaalde belasting.
Hoe oud is het kind? Jonger dan 18? Dan geldt bovenstaande niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Het heeft betrekking op mezelf, ik woon nog thuis, werk full-time en ben ouder dan 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

The_Scarabial schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:17:
Het heeft betrekking op mezelf, ik woon nog thuis, werk full-time en ben ouder dan 18.
Download het aangifte programma en vul het in. Krijg je terug, opsturen. Moet je betalen, niet opsturen tenzij de belastingdienst je dit per brief vraagt.

Tegenwoordig is invullen kipsimpel, als je hier kunt posten kun je ook je belastingformulier invullen. Er zijn niet of nauwelijks nog aftrekposten behouden in "bijzondere" situaties.

Geld uitgeven om het in te laten vullen is niet nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door Guardian Angel op 13-02-2010 14:27 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 18:50
Guardian Angel schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:26:
[...]

Download het aangifte programma en vul het in. Krijg je terug, opsturen. Moet je betalen, niet opsturen tenzij de belastingdienst je dit per brief vraagt.

Tegenwoordig is invullen kipsimpel, als je hier kunt posten kun je ook je belastingformulier invullen. Er zijn niet of nauwelijks nog aftrekposten behouden in "bijzondere" situaties.

Geld uitgeven om het in te laten vullen is niet nodig.
Wil wel een kleine nuance aanbrengen op je post. Waarschijnlijk wordt The_Scarabial nog uitgenodigd voor het doen van aangifte. Maar zelfs al wordt hij dit niet, als je aangifteplichtig bent, dien je zelf aangifte te doen, anders ben je in verzuim en kan dit leiden tot een boete. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het doen van aangifte!

En zijn werkgever geeft de administratie door aan de belastingdienst, dus je zal altijd aangifte moeten doen als je werkt en hiermee veel verdient (als in, meer dan voor een bijbaantje).

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Ik heb een bijbaantje waar ik in 2008 7400euro had verdient en er 1300 loonheffing was. met 146arbeidskorting.
Hiervan kreeg ik vorig jaar ik dacht 1200euro terug

Dit jaar heb ik bij hetzelfde bedrijf 11.111euro verdient, waarvan 1179euro loonheffing is ingehouden. en de arbeidskorting dit jaar 580 was.

Ik was ervan uitgegaan dat ik wel weer rond de 1000euro terug zou krijgen ( bijbaan, en student(HBO) / thuiswonend ) maar als ik het programma gebruik van ze kom ik op ''slechts'' 44euro uit.
Ook op verschillende berekenings sites op internet.

Heeft dit te maken dat ik boven de 10.000 ben gegaan? of met de arbeidskorting?
Ben niet zo thuis in dit wereldje ;)

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:12

ManiacsHouse

Scheisse!

Shailesh schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 15:43:
[...]

Wil wel een kleine nuance aanbrengen op je post. Waarschijnlijk wordt The_Scarabial nog uitgenodigd voor het doen van aangifte. Maar zelfs al wordt hij dit niet, als je aangifteplichtig bent, dien je zelf aangifte te doen, anders ben je in verzuim en kan dit leiden tot een boete. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het doen van aangifte!

En zijn werkgever geeft de administratie door aan de belastingdienst, dus je zal altijd aangifte moeten doen als je werkt en hiermee veel verdient (als in, meer dan voor een bijbaantje).
Niet helemaal waar, er zijn legio mensen die geen aangifte doen. De belastingdienst kan je er wel uitpikken en je verplichten aangifte te doen, en dan moet je.
Echter als je eenmaal aangifte hebt gedaan zit je in de malle molen en krijg je elk jaar een bericht dat je aangifte moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Shailesh schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 15:43:
[...]
En zijn werkgever geeft de administratie door aan de belastingdienst,
Ja uiteraard, die is daartoe verplicht.
dus je zal altijd aangifte moeten doen als je werkt en hiermee veel verdient (als in, meer dan voor een bijbaantje).
En dat is dus niet correct. Je moet alleen aangifte doen als blijkt dat de voorheffing en de inhouding SL onvoldoende waren. Is die wel voldoende (nadat je dit met een proefaangifte hebt bekeken) dan is er geen enkele verplichting. Zelfs als je geld terug zou krijgen is er geen verplichting maar is het toch wel zo verstandig. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Pas als de blauwe brief op de mat valt met de oproep om aangifte te doen, ben je dat ook verplicht.
Zonder de oproep kan je altijd een teruggave aanvragen. Voorop gesteld dat je ook iets kan terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
shameblaster schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 16:27:
Ik heb een bijbaantje waar ik in 2008 7400euro had verdient en er 1300 loonheffing was. met 146arbeidskorting.
Hiervan kreeg ik vorig jaar ik dacht 1200euro terug

Dit jaar heb ik bij hetzelfde bedrijf 11.111euro verdient, waarvan 1179euro loonheffing is ingehouden. en de arbeidskorting dit jaar 580 was.

Ik was ervan uitgegaan dat ik wel weer rond de 1000euro terug zou krijgen ( bijbaan, en student(HBO) / thuiswonend ) maar als ik het programma gebruik van ze kom ik op ''slechts'' 44euro uit.
Ook op verschillende berekenings sites op internet.

Heeft dit te maken dat ik boven de 10.000 ben gegaan? of met de arbeidskorting?
Ben niet zo thuis in dit wereldje ;)
In 2008 moest je 33,60% betalen over de eerste schijf (tot € 17.579): in jouw geval 2486,40 euro. De algemene heffingskorting van 2008 was € 2.074, dus nadat dat verrekend was hoefde je nog maar € 412,40 te betalen. Daarnaast had je nog 1,758% arbeidskorting over de eerste € 8.587: ongeveer € 150,96, komt aardig overeen met de door jou genoemde 146 euro. Na aftrek daarvan hoef je nog maar 261,44 euro te betalen. Als jouw werkgever dan 1300 euro loonheffing heeft ingehouden krijg je € 1038,56 van de belastingdienst terug ja.

In 2009 heb je € 11.111 (echt? :P ) verdiend, daar moet je dan 33,50% over betalen, wat neerkomt op € 3722,19. Haal daar de algemene heffingskorting van € 2.007 (scheelt al 67 euro met 2008) vanaf, hou je € 1715,19 te betalen over. Daar gaat nog de arbeidskorting van 1,738% van de eerste € 8859 van je brutosalaris af, wat € 153,97 is. Over de overige € 2252 krijg je nog 12,381% korting ter waarde van € 278,82. Deze bedragen bij elkaar opgeteld vormen jouw arbeidskorting van € 432,79. Je werkgever heeft dus (nogmaals, ongeveer, want de arbeidskorting wordt per maand berekend door middel van tabellen) € 580 - € 432,79 = € 147,21 te veel arbeidskorting verrekend. Haal je echter de verrekende 580 euro van de € 1715,19 af hou je € 1135,19 te betalen over, en dat min de door jou betaalde 1179 euro komt inderdaad exact terug op de door jou berekende teruggave van 44 euro.

Als je het op de juiste wijze doorrekent kom je uit op € 1715,19 te betalen min € 432,79 (in plaats van € 580) is € 1282,40, min de door jou betaalde loonheffing van € 1179 moet je eigenlijk nog € 103,40 betalen.

Hoe je moet reageren op het feit dat je werkgever te veel loonheffing heeft ingehouden weet ik niet.

[ Voor 70% gewijzigd door CodeCaster op 13-02-2010 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

ManiacsHouse schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 16:29:
[...]
Echter als je eenmaal aangifte hebt gedaan zit je in de malle molen en krijg je elk jaar een bericht dat je aangifte moet doen.
Mijn vrouw hoeft ook geen aangifte meer te doen, maar ik wel. Mijn vrouw kreeg al een aantal keer Nihil terug en als je dat een paar keer achter elkaar hebt, dan wordt je uit malle molen gehaald en krijg je daar bericht van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

CodeCaster schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 22:28:
[...]
Hoe je moet reageren op het feit dat je werkgever te veel loonheffing heeft ingehouden weet ik niet.
Niet. Het is immers een voorheffing die uiteindelijk middels de aangifte en daarna de aanslag wordt verrekend.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

ManiacsHouse schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 16:29:
Nee hoor, ik kreeg dit jaar bericht dat ik geen aangifte hoefde te doen, omdat ik over 2008 precies op nul was uitgekomen (dat kwam weer omdat de aftrek volledig naar m'n vrouw was gegaan dat jaar). Nu zou ik wel gek zijn om geen aangifte te doen, maar je kunt dus uit die mallemolen raken, hoor.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor sommige informatie:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

CodeCaster schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 22:28:
[...]

In 2009 heb je € 11.111 (echt? :P ) verdiend,
Haha ja echt precies 11.111 ;) :o
Thnx voor de info

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 18:50
Guardian Angel schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 18:56:
[...]

Ja uiteraard, die is daartoe verplicht.
[...]

En dat is dus niet correct. Je moet alleen aangifte doen als blijkt dat de voorheffing en de inhouding SL onvoldoende waren. Is die wel voldoende (nadat je dit met een proefaangifte hebt bekeken) dan is er geen enkele verplichting. Zelfs als je geld terug zou krijgen is er geen verplichting maar is het toch wel zo verstandig. :)
cornfed99111 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 20:48:
Pas als de blauwe brief op de mat valt met de oproep om aangifte te doen, ben je dat ook verplicht.
Zonder de oproep kan je altijd een teruggave aanvragen. Voorop gesteld dat je ook iets kan terugvragen.
Klopt, je bent inderdaad enkel verplicht tot het doen van aangifte als je (vermoedelijk) meer belasting dient te betalen. Maar jij gaf eerder het advies dat hij géén aangifte moet doen als hij zou moeten betalen, enkel bij ontvangen. Dát is een fout advies en tevens beboetbaar...

Als je moet bijbetalen ben je verplicht om zelfstandig een verzoek in te dienen bij de inspecteur dan wel zelf de aanslag in te dienen, binnen een halfjaar na ontstaan van de belastingschuld (dus voor oktober 2010) op grond van artikel 6 lid 3 AWR jo. artikel 2 lid 1 uitvoeringsregeling AWR.
Het niet voldoen daaraan is strafbaar (overtreding) met een geldboete van de derde categorie op grond van artikel 68 lid 1 sub a en laatste volzin AWR.

Allemaal natuurlijk theoretisch, maar het niet doen van aangifte als blijkt dat je moet betalen is dus niet aan te raden.

@hieronder. Vroeger maakte ik dergelijke naheffingen ook niet mee uit mijn persoonlijke ervaringen. Maar nu ik werkzaam ben als fiscalist zie ik dat soort dingen wel gebeuren. Nu geef ik toe dat dit zéér sporadisch voorkomt (daar het merendeel vaak geld ontvangt), maar nochtans raad ik het niet doen van je aangifte niemand aan...geld ontvangen van de belastingdienst is altijd leuk, maar terugbetalen komt altijd op het verkeerde moment aanzetten.

[ Voor 21% gewijzigd door B-Bandit op 14-02-2010 21:36 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Shailesh schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:44:
[...]
[...]
maar het niet doen van aangifte als blijkt dat je moet betalen is dus niet aan te raden.
Ik heb nog geen enkele maal meegemaakt dat iemand daarvoor werd bestraft met een naheffing + boete. Nogmaals IK heb het niet eerder meegemaakt noch ooit zoiets gehoord. Maar wat niet is kan nog komen. M.a.w. de modale NL'er zou gerust kunnen "vergeten" aangifte te doen. Maar dat is mijn mening.

Het aangifteproces word voortdurend verbeterd/aangepast en met het verdwijnen van veel aftrekposten is het niet uit te sluiten dat binnen een paar jaar je alleen nog maar op een knop voor akkoord hoeft te drukken

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zat net eens te kijken naar de aftrekmogelijkheden voor levensonderhoud voor kinderen jonger dan 30 jaar. Als ik de regels goed lees mag je € 1500 per kwartaal aftrekken als je geen kinderbijslag ontvangt.

Stel je betaald gemiddeld 35% belasting: 1500 @ 35% = 525 netto teruggave! Dat is aanzienlijk meer dan de kinderbijslag is per kwartaal. Als je rekent met 42% of 52% wordt het alleen maar meer. Zit hier een addertje onder het gras? Waarom zou je nog kinderbijslag aanvragen als je via de belastingteruggave meer kan krijgen?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shugosha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11-2019
Je kunt op geen enkele manier 1500 euro per kwartaal opvoeren voor onderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar. Het hoogste wat je kunt halen is € 1.050 per kalenderkwartaal als het kind 18 jaar of ouder is en
- het kind voor ten minste 90% van de totale kosten wordt onderhouden; en
- de kosten ten minste € 1.050 bedragen; en
- het kind uitwonend is.

Alleen onder die voorwaarden is een bedrag van 1050 per kwartaal mogelijk voor 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:41
ari3 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 11:58:
Ik zat net eens te kijken naar de aftrekmogelijkheden voor levensonderhoud voor kinderen jonger dan 30 jaar. Als ik de regels goed lees mag je € 1500 per kwartaal aftrekken als je geen kinderbijslag ontvangt.

Stel je betaald gemiddeld 35% belasting: 1500 @ 35% = 525 netto teruggave! Dat is aanzienlijk meer dan de kinderbijslag is per kwartaal. Als je rekent met 42% of 52% wordt het alleen maar meer. Zit hier een addertje onder het gras? Waarom zou je nog kinderbijslag aanvragen als je via de belastingteruggave meer kan krijgen?
Waar haal je die 1500 vandaan?

Voor een kind tot 6 jaar mag je bijv maar 270 euro/kwartaal als aftrekpost opvoeren. Kinderbijslag voor een kind tot 6 jaar is echter al netto 195 euro per kwartaal (en dat is dan voor de verandering eens een keer niet inkomensafhankelijk). Dan kan je dus beter kinderbijslag aanvragen.
(http://financieel.infonu....rhoud-studerend-kind.html)

[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 15-02-2010 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
sverzijl schreef op maandag 15 februari 2010 @ 12:51:
[...]

Waar haal je die 1500 vandaan?

Voor een kind tot 6 jaar mag je bijv maar 270 euro/kwartaal als aftrekpost opvoeren. Kinderbijslag voor een kind tot 6 jaar is echter al netto 195 euro per kwartaal (en dat is dan voor de verandering eens een keer niet inkomensafhankelijk). Dan kan je dus beter kinderbijslag aanvragen.
(http://financieel.infonu....rhoud-studerend-kind.html)
Ah, ik dacht dat je gewoon de werkelijke kosten mocht opvoeren per kwartaal. Blijkbaar is er een limiet gesteld waardoor je inderdaad beter kinderbijslag kan aanvragen dan gebruik maken van de aftrekmogelijkheden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben er weer ingedoken:

Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/719/afbeelding2bq.png

Doe ik het nu zo goed? ik kan al die kosten van me studie natuurlijk niet overal vandaan tonen, maar ik meen ergens een norm bedrag van studiekosten te mogen opvoeren. Ik kreeg idd geen stufi meer, en ben nu aan mijn master begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:37:
Ben er weer ingedoken:

[afbeelding]

Doe ik het nu zo goed? ik kan al die kosten van me studie natuurlijk niet overal vandaan tonen, maar ik meen ergens een norm bedrag van studiekosten te mogen opvoeren. Ik kreeg idd geen stufi meer, en ben nu aan mijn master begonnen.
Het is of/of, niet en/en. Dus of separaat collegegeld, boeken, PC e.d. opgeven of normbedragen. Niet beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Laatst online: 14:55

MrN

Hoe zit het nu precies met studiekosten uit het verleden die je mogelijk nog op kunt voeren?

Wat valt hieronder?

Collegegeld?
Boeken?
Laptop?

En hoe toon ik dit aan?

Heb een HBO gedaan op een hogeschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrN schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 08:52:
Hoe zit het nu precies met studiekosten uit het verleden die je mogelijk nog op kunt voeren?

Wat valt hieronder?

Collegegeld?
Boeken?
Laptop?

En hoe toon ik dit aan?

Heb een HBO gedaan op een hogeschool.
Deze vraag is mij niet helemaal duidelijk. Wat is het verleden? Is dag 2001 of is dat 2009? Had je recht op studiefinanciering? Zo ja: normbedragen toepassen. Zo nee: aantonen d.m.v. bonnetjes.

Volgens mij is de website van de BD, en anders dit topic, wel tamelijk duidelijk over studiekosten.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 16-02-2010 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Ja had recht op studiefinanciering.

Met normbedragen bedoel je vaste bedragen die iedereen meeneemt of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrN schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 13:59:

Met normbedragen bedoel je vaste bedragen die iedereen meeneemt of?
Het is soms zo makkelijk:
Belastingaangifte 2009 - Tips & Trucs
http://www.google.nl/#hl=...osten&fp=c7c354cdb0d93773

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 16-02-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Ik snap het nog niet helemaal.

Gezien ik in feb 2008 ben afgestudeerd gaat het om die periode ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrN schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 15:11:
Ik snap het nog niet helemaal.

Gezien ik in feb 2008 ben afgestudeerd gaat het om die periode ervoor.
Misschien ligt het aan mij, maar ik denk dat het goed is wanneer de vraag wat beter wordt geformuleerd. Het is voor mij op dit moment volledig onduidelijk wat het probleem is, behalve dat het iets met studiekosten te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Ik heb gestudeerd voor feb 2008 welke kosten hiervan kan ik nog aftrekken van de belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrN schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 15:50:
Ik heb gestudeerd voor feb 2008 welke kosten hiervan kan ik nog aftrekken van de belasting?
Dat staat dus allemaal haarfijn uitgelegd op de website van de BD en volgt ook tamelijk duidelijk uit het aangifteprogramma. Ik snap de vraag dus nog steeds niet. Ik kan alleen helpen wanneer er een duidelijke vraag wordt gesteld. Met een vraag als 'hoe zit dat eigenlijk met studiekosten van een tijdje terug?' kan ik niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Voor dit jaar helemaal niets. Dan moet je aangifte doen voor 2008 en dan kan je het daar wel opvoeren maar niet voor de aangifte van dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shugosha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11-2019
Welke kosten heb je gemaakt en in welk jaar heb jij ze betaald. Ontving je ook studiefinanciering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

OA eind 2006 de aanschaf van een laptop.

Collegegeld,boeken,schriften,pennen etc.

Ja ik ontving studiefinanciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrN schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 20:41:
OA eind 2006 de aanschaf van een laptop.

Collegegeld,boeken,schriften,pennen etc.

Ja ik ontving studiefinanciering.
Kosten in jaar X trek je in jaar X af, niet in jaar X-n of X+n met n>1. De laptop vormt hierop een uitzondering, die schrijf je in 3 jaar af, met een restwaarde van 10%.

Maar zoals al eerder gezegd in antwoord op jouw vraag, zoals al vele malen eerder in dit topic vermeld en zoals duidelijk op de site van de BD is aangegeven dien je, wanneer je studiefinanciering ontvangt, gebruik te maken van normbedragen.

Je hebt dus een aftrekpost die er, in de jaren dat je studiefinanciering ontvangt, als volgt uitziet:
12*normbedag -/- ontvangen studiefinanciering -/- drempel.

Daarbij is een aftrekpost alleen van belang bij een voor een student relatief hoog inkomen.

Overigens snap ik de vraag nog steeds niet. Wat is er niet duidelijk aan alle informatie m.b.t. de aftrek van studiekosten op de site van de BD en in dit topic? Waarom voorzie je ons niet van een volledige vraagstelling met volledige informatie? Het komt op mij over alsof er geen enkele moeite wordt gedaan om zelf iets uit te zoeken en er ook nog eens geen moeite wordt gedaan om een goede vraag te stellen. Op die manier wordt het beantwoorden van vragen natuurlijk erg lastig.

Wat heb je dus zelf al uitgezocht? Waar loop je vast? Wat heb je al ingevuld in het aangifteprogramma? Wat is onduidelijk? Waar twijfel je over? Et cetera et cetera.

[ Voor 26% gewijzigd door argro op 16-02-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:54

Coldcat

HODL

argro schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:59:
[...]
Overigens snap ik de vraag nog steeds niet. Wat is er niet duidelijk aan alle informatie m.b.t. de aftrek van studiekosten op de site van de BD en in dit topic? Waarom voorzie je ons niet van een volledige vraagstelling met volledige informatie? Het komt op mij over alsof er geen enkele moeite wordt gedaan om zelf iets uit te zoeken en er ook nog eens geen moeite wordt gedaan om een goede vraag te stellen. Op die manier wordt het beantwoorden van vragen natuurlijk erg lastig.

Wat heb je dus zelf al uitgezocht? Waar loop je vast? Wat heb je al ingevuld in het aangifteprogramma? Wat is onduidelijk? Waar twijfel je over? Et cetera et cetera.
Misschien is dat iets op als warning bij dit topic te zetten? Zulke vragen zijn al lang en breed beantwoord eerder in dit topic en ook eerder op GoT. Dus standaard vragen hebben geen zin, stel dat je specifiek ergens vastloopt dan kun je met gegevens natuurlijk wel dingen noteren. Overigens is het velen malen makkelijker om gewoon rechtstreeks met de belastingdienst te bellen, kost je niets en over zulke vragen kunnen ze je meteen naar de juiste site sturen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Dat was een vrij waardeloze vraag ja.

No guts, no glory!

• roger1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 12:41
Heb een lastige vraag.
Ik heb 2 jaar geleden me ogen laten laseren en me vader heeft toen de kosten van zijn belasting afgetrokken.
Aangezien ik het bedrag wel zelf betaald heb zou ik 'het voordeel' dat het hem opleverde krijgen.
Alleen ik heb geen idee hoe je kan bepalen hoeveel € dat voordeel is geweest.

Het kostte 2.500euro.
Me vader verdient zo 2x modaal.

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Het lijkt me dat met 2* modaal de 2500 aftrek in 40% tarief valt, dus ongeveer 1000 euro voordeel.
Daarnaast kan het nog zijn dat evt toeslagen nog iets hoger uitvallen (kinderopvangtoeslag?) maar ik denk niet dat dat nog heel veel zal schelen.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste