[2D/3D] GFX Contest 2: Primitives Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:06

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lF2HvtyxxWppopDN64cTF9J8/full.jpg

Welkom bij de tweede GFX contest!

Omdat de vorige GFX contest met redelijk wat enthousiasme is onthaald hebben we besloten om dit principe nog een keer te herhalen. Helaas heeft de vorige contest niet veel finals opgeleverd. We willen deze keer natuurlijk zoveel mogelijk deelnemers en om de drempel om mee te doen te verlagen hebben we gekozen voor een simpel thema: Primitives. Leef je dus uit op de standaardvormen die in elk 3D pakket worden aangeboden. Heb je als eigenzinnige 2D kunstenaar nog nooit een 3D pakket aangeraakt dan is het volgende lijstje jouw referentie:
  • Box
  • Sphere
  • Cylinder
  • Pyramid
  • Prism
Het is dus de bedoeling om een scene te maken die bestaat uit bovenstaande primitieve vormen. Zo kun je een enkele vorm nemen en deze mooi aankleden (denk bijvoorbeeld aan een dobbelsteen, een planeet met veel groen en mooie waterpartijen, een piramide of een Borg cube uit Star Trek) of je maakt een scene met objecten die bestaan uit primitives (een blokkendoos, een Rubik´s Cube, de toren van Pisa opgebouwd uit kubussen).

Zorg ervoor dat de primitieve vormen duidelijk zichtbaar zijn in je scene. Een organische vorm maken met een miljard bollen zo ver uitgezoomd dat de primitieve vormen niet meer zichtbaar zijn is niet de bedoeling.

Vervormen van primitieven is eigenlijk niet de bedoeling, mits je de vervorming kunt namaken met meerdere primitives (als voorbeeld kun je een kubus uitrekken tot balk of twee kubussen naast elkaar leggen. Een bol uitrekken tot ei is dus niet de bedoeling).

Om een idee te krijgen van wat er allemaal mogelijk is met zo'n simpel onderwerp kun je een kijkje nemen in de startpost van het volgende topic. Niet alle afbeeldingen werken meer op origineel formaat maar alle thumbnails in de startpost van dat topic zijn nog te bekijken:

\[3D] Contest v26: Sphere

Ook in het volgende topic is genoeg inspiratie te vinden:

3D Contest v54: Cube

Kies de technieken waarin jij jezelf het beste thuisvoelt en gebruik ze om een afbeelding van formaat in elkaar te zetten. Van houtskool tot krijt, van 3ds Max tot Painter, of een combinatie van die twee.. zolang je er een afbeelding mee kan produceren mag het (bijna) allemaal. Zie de regels verderop in deze startpost voor de exacte details.

Heel veel succes!! *O*

Voorgaande topics
\[2D&3D] GFX Contest 1: Japan

GoT Contest website
Stalllone heeft een website gemaakt waarop alle finals van de contests worden verzameld:

GoT Contest website.

Stalllone is op het moment bezig met het verzamelen van de finals uit vorige contests, als je ergens nog een final vindt die niet meer online staat dan kun je deze per DM naar Stalllone sturen zodat hij de afbeelding kan opnemen in het archief. Vermeldt er uiteraard even bij van welke contest de afbeelding is die je hem stuurt.

Stalllone, bedankt voor het initiatief !!

Inleverdatum
Uiterste inleverdatum 31 januari 2010, 23.59 uur

De final mag gemaakt worden in ieder denkbaar formaat, maar de thumbnails die je hier plaatst dienen maximaal 600px breed te zijn. Hierdoor kan er uiteindelijk een mooie lijst gemaakt worden en kunnen de stemmers jouw werk op de meest handige manier bekijken. Ook de layout van dit forum zal je er erg dankbaar voor zijn :)

Plaats svp niet te grote thumbnails. Je kan altijd linken naar een grotere versie. Dit is een stuk fijner voor de mensen onder ons die een mobiele browser gebruiken en erg veel geld moeten betalen bij overmatig downloaden.

Deelname
De contest is een typisch geval van "free-for-all" dus zelfs als dit de eerste 2D of 3D-scene is die je maakt, dan mag je gewoon meedoen. Je kan er alleen maar veel van leren en we zien hier graag hoe je steeds een stapje beter wordt in het maken van je kunstwerken :)

Als je nog een beetje nieuw bent in deze wereld en bijvoorbeeld niet weet welke programma's je kan gebruiken, dan kan je het beste eerst even in een van de volgende topics kijken:

Algemeen tekentopic (handgetekend / tekentablet only) part 8
\[2D] Post hier je 2d-stuff maar weer - part 12
\[3D] Post je 3d-stuff maar weer - part 42
Welk type van Wacom tablet?

Daarin staat genoeg informatie om te beginnen.

WIP: Snapshot
Om de activiteit in dit topic te behouden willen we je vragen om iedere week minstens een "snapshot" te plaatsen van je werk, ongeacht de staat waar het zich in bevindt.

Je laat hiermee zien dat je actief meedoet aan de contest, en misschien nog wel belangrijker, je motiveert andere mensen om ook mee te doen! Of om nog net even een stapje verder te gaan, want tja, een contest wil je ook graag winnen... ;)

Regels
Elke contest heeft regels, ook al zijn ze niet streng, zorg ervoor dat je je er zo goed mogelijk aan houdt. Hieronder vindt je de do's en don'ts.
Do's :)
  • Hou het off-topic-gehalte laag; reageren op iemands werk mag, maar geef wel aan wat er goed, fout of mooi aan is.
  • Als je meedoet, post je minstens één "work in progress" (WIP). Alleen een final is niet genoeg.
  • Je mag zoveel WIP's posten als je zelf wilt, mits ze een toegevoegde waarde hebben. Probeer het voor anderen ook makkelijk te maken om kritiek op jouw werk te leveren. Dat wil zeggen; leg uit waar je mee bezig bent, wat je wil bereiken en waar je graag kritiek over zou willen ontvangen.
  • Het gebruik van tutorials is toegestaan. Het is echter niet de bedoeling dat je een tutorial uitwerkt, en dat inlevert als final. Er moet een deel 'eigen werk' inzitten.
  • Gebruik maken van plugins en standaardeffecten mag. Hou het wel binnen de perken en probeer het eerst zonder deze plugins te doen tenzij het echt niet gaat. De plugin of het effect mag ook niet een te grote rol spelen binnen je scene.
  • Het gaat dus om het eindresultaat: één afbeelding. Geef duidelijk aan welke dit is door er het woord FINAL dikgedrukt bij te zetten.
  • Graag veel gezonde kritiek en opmerkingen; dit houdt het geheel levendig en interessant, zeg niet alleen dat het er mooi of minder mooi uit ziet, motiveer je reactie ook
  • Over het algemeen verzorgt de winnaar van de contest de volgende contest.
Dont's :(
  • De final mag geen animatie zijn.
  • Gebruik geen oude door jou zelf gemaakte werken.
  • Gebruik geen werk van andere mensen, inclusief prefabs (ie. Poser). Textures of brushes zijn hierop een uitzondering, maar alleen als ze gebruikt worden als een onderdeel van je scene.
  • Houd het gebruik van technieken binnen de perken. Een foto van een keukenvloer vol dominosteentjes om je scene mee uit te beelden is niet de bedoeling. We zitten hier in het /gfx-forum, waarin het naast 3d (op de pc) voornamelijk om digitale 2d op de pc en om een beperkt aantal platte analoge vlakken buiten de pc draait (zoals bijvoorbeeld tekenpapier, wat ingescand of gefotografeerd mag worden).
  • Heb je geen directe linkmogelijkheid vanaf je webspace, zorg dan in ieder geval dat je final ergens onderdak krijgt waar hij wel direct bekeken kan worden.
    Op sites als Tinypic kun je gratis je afbeeldingen uploaden, Mocht dit niet je voorkeur zijn, is er ook nog Photobucket (login vereist). Ook kun je misschien andere tweakers wel mailen of ze je WIPs en Final online willen zetten. Er zijn ook nog andere image-hosting sites. Zoek zelf even via google naar een goede.
  • Zorg dat de afbeeldingen die je post niet breder zijn dan 600 pixels, dit om de layout van GoT niet om zeep te helpen en bandbreedte te besparen.
  • Post één final. Bij het inleveren van meerdere afbeeldingen onder het kopje final wordt de laatst geposte plaat gekozen!

Puntentelling
Wegens succes is de Formule-1 puntentelling teruggekeerd. Voor diegene die deze puntentelling niet kennen volgt hier een korte uitleg: de beste krijgt 10 punten, daarna 8, 6, 5, 4, 3, 2 en 1. Doen er meer dan acht mensen mee, dan kies je gewoon de acht beste, de rest krijgt 0 punten. Aan het eind van de contest is het de bedoeling dat iedere deelnemer 2x een top acht maakt met de usernames van iedereen waarvan jij vindt dat zij jouw punten verdienen. Je mag dus alleen stemmen wanneer je met deze contest hebt meegedaan.

Uiteraard mag je jezelf geen punten geven O-) dat is de taak van de andere stemmende deelnemers ;)

Één punt voor de uitwerking, één punt voor de originaliteit.
Omdat uit een aantal contests gebleken is dat de gekste en bizarste plaatjes als "het origineelst" doorgingen en daarmee soms contests wisten te winnen zonder iets voor te stellen qua uitwerking, hebben we de balans iets veranderd. De uiteindelijke score zal bestaan uit 60% voor de uitwerking en 40% voor de originaliteit.
Om het geweldige DM-systeem van GoT te promoten is het de bedoeling dat je je scores via een Direct Message naar de TS stuurt. Klik op het volgende icoontje om dit te doen: Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif.

DM mij je PUNTEN en niet een top 10 lijst. Het is uiteraard de bedoeling dat je duidelijk aangeeft welke lijst voor originaliteit is en welke voor de uitwerking. Na ontvangst van de DM ontvang je zsm een berichtje terug ter bevestiging en om je te laten weten of alles correct is opgestuurd.

De eindscore wordt als volgt berekend: (originaliteit x 0.4) + (uitwerking x 0.6) = eindscore

Hier een link voor de TS om de scores bij te houden : www.micromar.nl/3dcontest

*O* Contest gewonnen? *O*
Dan is het aan jou om, eventueel in overleg met de andere deelnemers, het onderwerp van de volgende contest te bepalen. Vervolgens mag je de nieuwe contest opstarten. Dat houdt in, de oude startpost kopieren en aanpassen voor het nieuwe onderwerp.

Er wordt ook verwacht dat je aan het einde van de contest, alle finals bijelkaar verzamelt en die voor de overzichtelijkheid in één bericht zet. Hierbij vermeld je dan je emailadres of wijzig je de link in de startpost zodat deze naar je eigen DM wijst zodat de deelnemers de scorelijstjes naar je kunnen opsturen. Wanneer je de lijstjes van alle deelnemers binnen hebt, kan je mbv de excelsheet, de eindscores berekenen. Als je om een of andere reden niet kan of geen tijd hebt. Meld dat dan even, dan kan een vrijwilliger het overnemen.

Kijk op deze pagina voor uitleg over de excelsheet en hoe de eindscores te berekenen : www.micromar.nl/3dcontest. Hier graag een jpegje of dergelijke van maken zodat iedereen makkelijk de scores kan bekijken!

Dankwoord
Deze startpost is zoals gewoonlijk bijna helemaal gekopiëerd van de vorige contest. Dank aan iedereen die in de loop van alle voorgaande contests deze startpost heeft helpen opbouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door KneoK op 31-01-2010 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(jarig!)
* Scipionyx gaat eens hard nadenken onder het genot van zijn grote kop warme chocolademelk en koekjes! :9

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Stalllone doet ook mee. Vorige contest te druk gehad met andere dingen. :P

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243552

Is het de bedoeling dat je je alleen met primitives mag werken? Als dat het geval is zit ik op de goede weg, mag dit? (alleen primitives, af en toe wat scalen en een enkele chamfer)
Afbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/5889/ufov.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 15:17
Mogen er i.t.t. die Cube contest nu wel uitgerekte/vervormde primitives gebruikt worden?

En wat te doen met de volgende dingen (ik gebruikt 3dsmax termen hier :))
  • Booleans (en andere compound objects)
  • Spline deformations
  • Modifiers (bend/twist/taper/noise enz of zelfs skinning)
  • Displacement mapping
  • Vul hier zelf nog een work-around in
Allemaal verboten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgerrits
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-04 00:29
LiToKi schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:35:
Mogen er i.t.t. die Cube contest nu wel uitgerekte/vervormde primitives gebruikt worden?

• Spline deformations
  • Displacement mapping
Allemaal verboten?
Denk het niet he... Want anders kan je gewoon een auto gaan maken of een cartoon figuur. Die bouw je ook op uit primitives...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met primitives is veel te doen maar idd, wat mag er allemaal gebruikt worden.

Ik heb zelf de volgende dingen gebruikt: scale (dus een as scalen, uniform scale maakt niet veel uit), chamfer (deze zit bij extended primitives er ook al bij) en ik heb shapes gebruikt, in dit geval text.
Buiten dat heb ik nog bones gebruikt voor zijn wapen onder de schotel maar dat maakt niet veel uit denk?

Afbeeldingslocatie: http://img109.imageshack.us/img109/4605/ufogebouw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
(jarig!)
LiToKi schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:35:

• Spline deformations
  • Displacement mapping
Allemaal verboten?
• Scaling van objecten - zoals WatheveR al heeft toegepast in zijn wip

Verder staat er in de topicstart:
Leef je dus uit op de standaardvormen die in elk 3D pakket worden aangeboden. Heb je als eigenzinnige 2D kunstenaar nog nooit een 3D pakket aangeraakt dan is het volgende lijstje jouw referentie:

* Box
* Sphere
* Cylinder
* Pyramid
* Prism
Dus in 3ds Max heb ik meerdere primitives tot mijn beschikking, dan in bijvoorbeeld Maya/Modo/XSI/sKetchup

Misschien is het een idee om een standaard selectie van primitives te maken? Deze kunnen dan in bijvoorbeeld .obj formaat aangeboden worden zodat personen die in een andere pakket werken ze ook kunnen gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Scipionyx op 21-12-2009 16:51 ]

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 10:10
Nee, alleen deze dus:

* Box
* Sphere
* Cylinder
* Pyramid
* Prism

TS bedoelde dat die vormen in elk 3D pakket te vinden zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Giant87 op 21-12-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!

Dutchie!

....

Ik ga alleen gebruik maken van het lijstje:
• Box
• Sphere
• Cylinder
• Pyramid
• Prism
En een theepot als ik die kan verstoppen :+

Ik doe ook niet aan chamfer of andere modifiers, alleen de UVW. Dus er komt misschien wel bumpmapping op/in de textures maar verder hou ik alles bij Primitives.

Zoals hierboven dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchie! op 21-12-2009 17:29 . Reden: Slome ik ^^ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Voor de duidelijkheid zijn dit de regels uit het Sphere contesttopic:
Het is toegestaan om de standaard sphere uit je favoriete 3D-pakket te gebruiken en deze te bekleden met een mooie shader, waarbij het uiteraard niet de bedoeling is dat deze uit alleen maar een diffuse en specular laag bestaat. Leef je uit met displacement maps, fall-offs, gradients, 2D en 3D textures, enzovoorts.
Het lijkt me dat we diezelfde regels kunnen hanteren in dit topic maar dan toegepast op het lijstje primtives in de topicstart, voor de 2D'ers zijn die effecten ook gewoon te doen. Meerdere primitives in een scene lijkt me in ieder geval geen probleem om het nog een beetje interessant te houden ?

Edit: ik begrijp overigens dat we inmiddels al 5 (6 inclusief mezelf) deelnemers hebben ? Dat gaat de goeie kant op d:)b

[ Voor 16% gewijzigd door KneoK op 21-12-2009 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shit, dan moet ik maar even een andere manier verzinnen om me schotel goed te krijgen, heb torus gebruikt. net zoals de cone die ik voor me wapen heb gebruikt. Toch moeilijk, ik heb alleen primitives gebruikt maar natuurlijk niet ieder pakket heeft dezelfde, hmmmm, dan word het een hele hoekige schotel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!

Dutchie!

....

Anoniem: 243552 schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:04:
Shit, dan moet ik maar even een andere manier verzinnen om me schotel goed te krijgen, heb torus gebruikt. net zoals de cone die ik voor me wapen heb gebruikt. Toch moeilijk, ik heb alleen primitives gebruikt maar natuurlijk niet ieder pakket heeft dezelfde, hmmmm, dan word het een hele hoekige schotel :P
Gewoon veel kleine objecten plaatsen in de vorm van de schotel. Alsof ze bij elkaar worden gehouden door een soort van forcefield. Zo kan dus uit een boel kleine objecten een grote vorm maken :) en waarschijnlijk ziet het er nog cool uit ook.

Ik wil zulke dingen ook gaan toepassen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:05

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Deadline is 31 januari.. * Spike_wolf gaat zn best doen motivatie bij elkaar te rapen :Y)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Anoniem: 243552 schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:04:
Wat Stallone zegt. Heb even een voorbeeldje geript uit het Cube topic:
Afbeeldingslocatie: http://i89.photobucket.com/albums/k208/rebootmrw/cube/wip-1-small.jpg
copyright misterw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Spike_wolf schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:28:
Deadline is 31 januari.. * Spike_wolf gaat zn best doen motivatie bij elkaar te rapen :Y)
Me 2, heb enorm veel dingen er naast te doen, maar dat verveelt toch wel eens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En hoe doe je dat op een makkelijke manier of moet je alles gewoon met de hand doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
(jarig!)
Anoniem: 243552 schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:53:
En hoe doe je dat op een makkelijke manier of moet je alles gewoon met de hand doen?
Ja.. :+

Afbeeldingslocatie: http://www.wickedstuff.nl/dump/pflow_primitives.png
Gemaakt met ParticleFlow. Zit standaard in 3ds Max. Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van Scatter, Array e.d. Het is maar net wat je wil maken. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Scipionyx op 21-12-2009 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Mag je wel de primitives uitrekken etc? Of mag je alleen uniform scalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thx, daar kan ik echt wat mee.

edit: ik ga er van uit dat je ook mag uitrekken. het blijft in principe de primitive. ik denk dat zolang je niet in editable.... mode gaat dat erg veel mag?

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 243552 op 21-12-2009 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 11:15
Ik zou er vooral niet te veel mee doen. een kubus naar een balk kan ik nog mee leven, maar van een sphere een uitgetrokken ei maken is te veel van het goede.

ik doe ook mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!

Dutchie!

....

D-rez schreef op maandag 21 december 2009 @ 19:48:
Ik zou er vooral niet te veel mee doen. een kubus naar een balk kan ik nog mee leven, maar van een sphere een uitgetrokken ei maken is te veel van het goede.

ik doe ook mee!
Precies :) Overgens een x aantal kubussen naast elkaar is een balk :) Van een sphere naar een ei... dat is echt vervormen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Ok dacht al zoiets, overigens kan je zoiets als dat van Scipionyx niet maken zonder eerst die vorm te hebben waarin je alle primitives wil, dus dat lijkt me eigenlijk ook niet toegestaan (afgezien van die teapot uiteraard)?

Als je het wel met de hand doet lijkt me het een ander verhaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Giant87 op 21-12-2009 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
Afbeeldingslocatie: http://i430.photobucket.com/albums/qq21/boontrop/kar-klein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Ahhh. :D

Ik denk dat er nog veel blokkendoos inzendingen zullen volgen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Yahhh zoiets wilde ik ook gaan maken :P

Maar anderzijds, ik had ook in de cube contest al mijn knikkerbaan met vierkante knikkers. Om m'n portfolio breed te houden wilde ik geen speelgoed maken.

Hoewel een Rubik's cube wel heel verleidelijk was :X

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
bijster origineel ben ik idd niet deze keer. Misschien dat ik het nog over een andere boeg ga gooien (als ik een ingeving krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 17:06
Zijn halve spheres (hemispheres in max dus) ook toegestaan? anders krijg ik een heleboel poly's die niet zichtbaar zijn op de render.. :P

Edit:

Een wipje van mij:

Afbeeldingslocatie: http://marabunta2048.nl/Tweakers3d/GFXContestPrimitives/Wip_01.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door naam op 21-12-2009 23:18 . Reden: Wip toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Ik ga me weer lekker uitleven op een sphere en ga weer vooral met shaders aan de slag. Heb eindelijk een leuk idee, ik hoop alleen dat het allemaal gaat lukken.

De eerste wip:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/skJN8zqu9PB3N8U74nFA9sFa/full.png

Met de razend interessante wire:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OJ0nORVu3JZKOvKCQJNKEVAO/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 13:44
ho, ho, ho, merry......

Afbeeldingslocatie: http://i87.photobucket.com/albums/k123/holgster/primitive1.jpg
sphere, cylinder, torus

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
De torus staat niet in het lijstje met prims ;) verder is je kersemisbal wel mooi gelukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
marabunta2048 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 00:54:
De torus staat niet in het lijstje met prims ;) verder is je kersemisbal wel mooi gelukt :P
Hmm, die vind ik eigenlijk wel primitive genoeg om toe te voegen.

Waar blijven overigens de 2D'ers ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

geef ons pls de torus :P

die is zo fijn om te gruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Uhm. Hoe moet ik dit nu zien? Het is een contest voor 2D en 3D knutselaars, maar je moet de standaardvormen van de 3d applicaties gebruiken?

Dus moet ik dan in 2d gaan 'faken' dat ik het uit 3d vormen opbouw? Of moet ik het gaan baseren op 2d primitives (cirkel, rechthoek, driehoek)?

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
Torus zou ik er niet bij pakken. Het is geen echte primitive. Anders kun je net zo goed knot, headra etc. er ook bij pakken.

Hier onder nog even een hersenspinsel, betreffende het onderwerp "primitives"

Het onderwerp is primitives, daarom zou ik willen voorstellen om een beperking te leggen op het aantal primitives dat gerbuikt mag worden. We zouden de limiet bijvoorbeeld ergens tussen de 25 en 50 kunnen leggen. Ik denk namelijk dat indien het aantal volledig vrij word gelaten, we het doel volledig voorbij streven. Ik denk namelijk dat het qua creativiteit en techniek een stuk interessanter is om van een gelimiteerd aantal objecten een plaat te maken. met 500 miljoen kubusjes van op een behoorlijke afstand kun je een zeer organische vorm namaken.

Ik snij hierbij dus ook in m'n eigen vingers want mijn blokkenkar zit nu ook al aan 19 primitives (en dat is exclusief de plane die ik nu als vloer gebruikt heb).

@DarX
goeie vraag. Ik zou opperen om voor het eerste te kiezen om mee aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

D-rez> Mijn punt is een beetje dat dit een typische 3d opdracht is die voor mij als 2d-er behoorlijk ondoorzichtig/onduidelijk is. Moet ik me nu bedenken hoe ik het met deze beperkingen in 3d zou maken en dat vervolgens gaan tekenen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
De torus hoort er volgens mij gewoon bij. Zie bv wikipedia
Zit ook volgens mij in alle 3d-pakketten, in ieder geval ook in Vue6.

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
Ik zou dan als 2D de primitives uit het bovenstaande lijstje in het achterhoofd houden en volledig los gaan. Voordeel van 2D is dat je alles kunt maken zonder dat het "echt" kan. Dus van de belichting en het perspectief hoef je, je relatief weinig aan te trekken (alla escher) . Alleen proberen vormen niet te buigen/vervormen.
Feitelijk kun je dit ook maken:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3346/3194719673_88d991ccaa.jpg

/edit
dus misschien moeten we eerst nog een keer kortsluiten wat nu wel en niet mag? Want de regels laten zich nu nogal ruim interpreteren.

[ Voor 14% gewijzigd door D-rez op 22-12-2009 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!

Dutchie!

....

Voor de 2Ders: Je kan genoeg dingen maken/verzinnen. Denk een beetje in mozaiek of abstrakte kunst. Daarnaast kan je doen zoals D-rez zegt. De 3Ders mogen immers ook een texture plaatsen op een sphere of cube. :)

Wat betreft de Torus: van mij mag het eruit. Je kan genoeg dingen verzinnen zonder dat ding. Nu hebben we een Contest met limieten is het weer niet goed.

Want anders zou ik graag de chamfer willen hebben :P

We doen nu juist alles Primitief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Met de huidige regels is het toegestaan om een gewone scene te maken (zonder primitives), deze te renderen, als diffuse texture op een zijvlak van een kubus te plakken en vervolgens dit zijvlak weer te renderen :P

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Maar de primitieven mogen dus wel een mooi glimmend gechamferd randje hebben? :)
Wat imho echt een vereiste is om iets moois te maken van bv een kubus. Say NO to infinite edges! :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
dat kun je met round corners in je MR materiaal neppen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Maar wat als je geen Mental Ray hebt? Huuhuhuhhuuhu :'( [/kabouter wesley-mode]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
GEEN MENTAL-RAY?, U MOEST U SCHAMEN!

Klop, Schop, Djoef, Klap, Klets, Stomp.

einde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
Is het niet beter de term primitives op te vatten als het thema van de contest. Niet dat je beperkt wordt in het gebruik van maar een aantal primitives waar ook weer veel discussie over is welke wel en niet en of die gescaled etc mogen worden.

Wil je iets maken met cubes, spheres etc, is prima. Maak je iets wat het thema primitives in zich heeft, ook goed. Bijvoorbeeld een piramide in de woestijn met een leuke oase ervoor, dobbelstenen op een casinotafel, een sneeuwpop, etc.

Ik denk dat we niet zo moeilijk moeten doen, deelnemers zijn toch al tijden schaars ;)

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
De regels zijn toch redelijk duidelijk ? Gebruik een primitive (dat heeft helemaal niets met 3D pakketten te maken, die hebben slechts een implementatie van bestaande primitieve vormen) en maak daar iets moois van, dat lijkt me in zowel 2D als 3D echt niet zo vreselijk moeilijk. Maak een mooie piramide, een Borg cube, Rubik's Cube, een planeet of een kerstbal, een abstracte kerstboom die uit piramides en spheres bestaat, zat voorbeelden te vinden of bedenken.

Een gerenderde scene op de zijkant van een kubus plakken is onzin, vandaar dat ik het volgende stukje uit het Sphere topic had gekopieerd:
Het is toegestaan om de standaard sphere uit je favoriete 3D-pakket te gebruiken en deze te bekleden met een mooie shader, waarbij het uiteraard niet de bedoeling is dat deze uit alleen maar een diffuse en specular laag bestaat. Leef je uit met displacement maps, fall-offs, gradients, 2D en 3D textures, enzovoorts.
Het moet om de basisvorm gaan, je mag textures gebruiken tot je een ons weegt maar het doel moet zijn om de standaardvorm mooi te maken.

De regels worden al erg soepel geïnterpreteerd en basisvormen worden vervormd en er worden meerdere basisvormen in een scene gebruikt dus dat lijkt me nog iets wat we kunnen afspreken (zoals inderdaad het limiet op het aantal primitives in je scene, 25 lijkt me een mooie. Vervormen van basisvormen lijkt me alleen te mogen als je uiteindelijke vorm ook met een beperkt aantal primitives te maken zou zijn (een balk kun je maken door twee kubussen naast elkaar te leggen of je rekt een kubus uit, dat lijkt me niet zo'n probleem. Het eerder aangehaalde ei lijkt me iets te ver te gaan.)).

@Stukfruit >>> Niemand houdt je tegen normalmaps te gebruiken bijvoorbeeld, chamferen hoeft dus niet, je kunt een high poly model als uitgangspunt gebruiken en de normalmap daarvan op een standaardvorm gooien zodat je toch iets mooiere randjes kunt krijgen. Als uit je wire maar blijkt dat je een standaardkubus hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Aub geen limiet op het aantal primitives! Anders haak ik bij deze af (en velen met mij gok ik).

[ Voor 15% gewijzigd door Giant87 op 22-12-2009 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
@KneoK:

Leuk dat je m'n tekst uit het Sphere-topic aanhaalt, want in dat topic mocht je zeker wel gechamferde randjes hebben ;) Het was daarin meer de bedoeling om de vorm uit te beelden ipv alleen de primitief te gebruiken. Hoe en wat mocht je zelf weten (zie ook de resultaten van bv. Oogst met zijn gezichtensphere en Chester met zijn sphere-auto).

Maar goed, een displacement-map kan ook perfect gebruikt worden om "gechamferde" randjes te krijgen, dus dat is duidelijk :)
Ik zeg ook NO tegen normalmaps, dat is me teveel gepruts om handmatig te doen :P

offtopic:
D-rez, ge mag geen mensen met ne bril slaan B)
(eigenlijk lenzen, maar die mag je ook niet slaan ivm uitvalgevaar O-) )

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Stukfruit schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:54:
@KneoK:

Leuk dat je m'n tekst uit het Sphere-topic aanhaalt, want in dat topic mocht je zeker wel gechamferde randjes hebben ;) Het was daarin meer de bedoeling om de vorm uit te beelden ipv alleen de primitief te gebruiken. Hoe en wat mocht je zelf weten (zie ook de resultaten van bv. Oogst met zijn gezichtensphere en Chester met zijn sphere-auto).

Maar goed, een displacement-map kan ook perfect gebruikt worden om "gechamferde" randjes te krijgen, dus dat is duidelijk :)
Ik zeg ook NO tegen normalmaps, dat is me teveel gepruts om handmatig te doen :P

offtopic:
D-rez, ge mag geen mensen met ne bril slaan B)
(eigenlijk lenzen, maar die mag je ook niet slaan ivm uitvalgevaar O-) )
Ik wist niet dat dat stukje door jou was geschreven :D Maar juist dit stukje is wel perfect voor dit topic.

Tijd voor weer een nieuw wipje tussen al het gelul :P Ik denk dat in combinatie met mijn eerdere wip het idee voor sommigen al wel duidelijk begint te worden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/54MxGFs9Tl06q3q6byz9cv1W/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Zo eindelijk van start :D Vanavond laat kan ik er op zijn vroegst pas aan beginnen ;) De computer voor mijn neus bezit niet de benodigde programma's xD

Misschien eventjes een aantal vaste afspraken definiëren en die in de startpost zetten.. is wel zo handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
KneoK schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:06:
Ik wist niet dat dat stukje door jou was geschreven :D Maar juist dit stukje is wel perfect voor dit topic.
* Stukfruit is altijd al fruitig geweest op dit forum :9 ;)
Tijd voor weer een nieuw wipje tussen al het gelul :P Ik denk dat in combinatie met mijn eerdere wip het idee voor sommigen al wel duidelijk begint te worden:
[afbeelding]
Een kerstbal? :$

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgerrits
Ik zie door de bomen het bos al niet meer. Want nu wel mag en wat niet. Ieder heeft zijn eigen interpretatie. Net lees ik ook al dat er een max aantal primitives aangehouden wordt. Is dit officieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Dan moeten we het even eens worden over in ieder geval de volgende zaken:

- Torus, wel of niet ?
- Meerdere primitives met of zonder limiet en hoe hoog moet het limiet komen ?
- Vervormen in welke mate ?

De torus lijkt mij voor 2D'ers een nadeel op te leveren omdat je daar in 2D weinig mee kunt en het een redelijk moeilijke vorm is om te maken lijkt me. Meerdere primitives lijkt me geen probleem, al is het maar om veel mensen niet uit te sluiten (en mijn scene kan ik naar nu blijkt in ieder geval niet met één shader maken dus ik zal in ieder geval 3 spheres nodig hebben), maar een limiet lijkt me toch wel aardig (een auto modellen, omzetten naar particles en die particles vervangen door kubussen lijkt me iets teveel van het goeie) en vervormen maar in zeer beperkte mate (dus een kubus uitrekken is prima, hetzelfde geldt voor een cylinder, maar verder eigenlijk niet).

@pgerrits >>> Op het moment staan alle toegestane primitives in de startpost.

@Stukfruit >>> You couldn't be more wrong :D Als ik ze samenvoeg dan wordt het al een stuk duidelijker, maar daar wacht ik lekker nog even mee (en ik moet nog gaan uitvogelen hoe ik dat ga aanpakken) :P

[ Voor 23% gewijzigd door KneoK op 22-12-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Tja... vanuit 3d kun je allerlei beperkingen opleggen in het aantal primitives, maar dat zijn dan allemaal regels waar je als 2d-er niet naar hoeft te kijken. Is het niet beter om te stellen dat een primitive het onderwerp van de plaat te laten zijn (ipv iets gaan maken aan de hand van primitives), ongeacht wat je verder gebruikt ter aankleding?

Dus het zien als het onderwerp ipv de beperking?

Dus geen huisje gemaakt van enkele primitives, maar een kubus als onderwerp die je verder mag aankleden met welke vorm je maar wilt. Geen afbeelding gemaakt van bolletjes maar een afbeelding van een bol.

[ Voor 20% gewijzigd door DarkX op 22-12-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
DarkX schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:36:
Tja... vanuit 3d kun je allerlei beperkingen opleggen in het aantal primitives, maar dat zijn dan allemaal regels waar je als 2d-er niet naar hoeft te kijken. Is het niet beter om te stellen dat een primitive het onderwerp van de plaat te laten zijn (ipv iets gaan maken aan de hand van primitives), ongeacht wat je verder gebruikt ter aankleding?

Dus het zien als het onderwerp ipv de beperking?
Dat lijkt mij ook nog steeds het leukste, dat maakt het voor 2D mensen ook een stuk duidelijker. Een extra primitive hier of daar is geen probleem (een setje dobbelstenen bijvoorbeeld, twee of drie piramides in de woestijn) maar de nadruk moet gewoon op de primitieve vorm liggen. Er zijn zat onderwerpen te verzinnen om hier iets moois van te maken (zoals ik al eerder zei: een mooie piramide, een Borg cube, Rubik's Cube, een planeet of een kerstbal, dobbelstenen, een knikker, een prisma die het licht ook daadwerkelijk breekt zoals op de hoes van Dark side of the moon, een taart (met een cylinder, een mooie texture en displacement map zou je al een eind moeten komen), als we de torus toelaten kun je zelfs een donut maken, noem maar op).

Maar aan de ene kant vallen er dan weer mensen af en hopelijk komen er aan de andere kant weer wat mensen bij, het lijkt dat het met zo'n simpel onderwerp maar moeilijk is om iedereen tevreden te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door KneoK op 22-12-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

KneoK schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:41:
[...]

Dat lijkt mij ook nog steeds het leukste, dat maakt het voor 2D mensen ook een stuk duidelijker. Een extra primitive hier of daar is geen probleem (een setje dobbelstenen bijvoorbeeld, twee of drie piramides in de woestijn) maar de nadruk moet gewoon op de primitieve vorm liggen. Er zijn zat onderwerpen te verzinnen om hier iets moois van te maken (zoals ik al eerder zei: een mooie piramide, een Borg cube, Rubik's Cube, een planeet of een kerstbal, dobbelstenen, een knikker, een prisma die het licht ook daadwerkelijk breekt zoals op de hoes van Dark side of the moon, een taart (met een cylinder, een mooie texture en displacement map zou je al een eind moeten komen), als we de torus toelaten kun je zelfs een donut maken, noem maar op).

Maar aan de ene kant vallen er dan weer mensen af en hopelijk komen er aan de andere kant weer wat mensen bij, het lijkt dat het met zo'n simpel onderwerp maar moeilijk is om iedereen tevreden te houden.
Tja, het lastige is denk ik dat "Maak gebruik van primitives" een voorwaarde is en geen onderwerp. En dan ook nog een voorwaarde die voor de 2d-ers niet echt heel voor de hand liggend is. Ik kan de taj mahal natekenen en zeggen dat ik mijn schets uit bollen en cilinders heb opgebouwd bij wijze van ;) Dat is denk ik ook de rede dat je nog geen 2d wips terugziet, de opdracht is een beetje maf vanuit dat oogpunt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
DarkX schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:51:
[...]

Tja, het lastige is denk ik dat "Maak gebruik van primitives" een voorwaarde is en geen onderwerp. En dan ook nog een voorwaarde die voor de 2d-ers niet echt heel voor de hand liggend is. Ik kan de taj mahal natekenen en zeggen dat ik mijn schets uit bollen en cilinders heb opgebouwd bij wijze van ;) Dat is denk ik ook de rede dat je nog geen 2d wips terugziet, de opdracht is een beetje maf vanuit dat oogpunt :P
Ben ik helemaal met je eens. Mijn interpretatie van de contest is dan ook hetzelfde, "maak van een primitive iets moois" in plaats van "gebruik primitives om een scene te maken".
Dit is ook het uitgangspunt in de topicstart maar het blijkt dat er dus aardig wat op een andere manier kan worden geïnterpreteerd. Met "Leef je dus uit op de standaardvormen die in elk 3D pakket worden aangeboden" bedoel ik dat je een bol neemt en die mooi aankleedt, niet dat je 100 kubussen in een bepaalde vorm legt en zegt, dit is een piramide gemaakt van kubussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
Dat zou dan weer betekenen dat ik bij wijze van spreke een boom mag polymoddelen en die over een sphere mag scatteren om zo een wereldbol te creëren...?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!

Dutchie!

....

* Dutchie! snapt er nu niet meer zoveel van... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Stalllone schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:35:
* Nico snapt er nu niet meer zoveel van... ;(
maak je niet druk :) ben lekker creatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Het maakt mij op het moment niet zo veel meer uit, als er maar wips komen. Interpreteer het zoals je wilt, uiteindelijk zal uit de scores blijken of de rest vindt dat je het onderwerp goed hebt toegepast.

Nog maar een wipje van mijn kant die het een en ander nu wel duidelijk moet maken :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yCNlxJJoMO1lO2VmDqN5IVhS/full.png

"I'm afraid I can't let you do that, Dave"

Edit, wire:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7vslnSSwTeFHj7Y0IOoErC16/full.png

[ Voor 10% gewijzigd door KneoK op 23-12-2009 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
@KneoK,

HAL uit 2001 a space oddesy? ;) (google ftw O-) )

Nog maar eens een WIP, waar blijft de rest van de Wip's jongens en meiden? het is vakantie hoor ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.marabunta2048.nl/Tweakers3d/GFXContestPrimitives/Wip_02.jpg

C&C Heel erg welkom :)

[ Voor 13% gewijzigd door naam op 23-12-2009 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
vakantie? Nou hier moet er gewoon nog gewerkt worden hoor. Verder denk ik tevens dat mensen een beetje de kat uit de boom aan het kijken waren in verband met de lopende discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgerrits
Maar uhm... Volgens mij is er ergens gezegd dat we een primitive moeten gebruiken en die moeten aankleden. Dus geen aan een schakeling van primitives om zo een ander model te creeren. Maar die WIP van marabunta2048, is toch echt duidelijk een bouwsel van diverse primitives en geen primitive op zich zelf.

Dus wat is het nu??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Ik vind dat primitives gewoon het thema moeten zijn. Als iemand een vierkante miniplaneet maakt met boompjes en waterpartijen erop vind ik het nog steeds binnen het thema vallen, ook als het water uit iets anders bestaat dan een scatter van een miljard kubussen (hoewel dat wel toffer is natuurlijk). Voor de scatter / particle mensen is volgens mij de beste vuistregel dat de primitives nog duidelijk herkenbaar moeten zijn in de final render.

Met name voor de 2D'ers is het denk ik van belang om Primitives als thema te gebruiken (ipv als enige onderdeel van het werk), want voor hun is het gewoon te veel werk om honderden primitives te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123349

Ik wacht ook nog even af voor de duidelijkheid.

De wip van marabunta is bv erg mooi maar straalt voor mij geen "primitives" meer uit.
Naar mijn idee hoord het onderwerp gewoon duidelijk naar voren te komen uit je plaat. Of je nou een primitives aankleed of gebruik maakt van primitieves..

Bij de contest cube/sphere ? was volgensmij hetzelfde en goed gelukt naar mijn idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
(jarig!)
Ik denk.. dat er te snel een nieuw topic geopend is: zonder vooraf eerst duidelijke afspraken te maken over wat nou primitives zijn en wat je er mag mee mag doen.

In de topicstart staat:
Primitives. Leef je dus uit op de standaard vormen die in elk 3D pakket worden aangeboden.
Dit is een beetje kort door de bocht. Het kan op tig manieren worden opgevat. Om enkele quotes aan te halen:

• Spline deformations
• Displacement mapping

Allemaal verboten?
Reactie daarop:
Denk het niet he... Want anders kan je gewoon een auto gaan maken of een cartoon figuur. Die bouw je ook op uit primitives...
Goed zit wat in, maar dit zou m.i. al in de startpost moeten staan om dit soort vragen te voorkomen in de rest van het topic.

Verder wil ik alvast aangeven dat dit geen persoonlijke aanval is op topicstarter Kneok ;)
Quote uit Sphere contesttopic
"Het is toegestaan om de standaard sphere uit je favoriete 3D-pakket te gebruiken en deze te bekleden met een mooie shader, waarbij het uiteraard niet de bedoeling is dat deze uit alleen maar een diffuse en specular laag bestaat. Leef je uit met displacement maps, fall-offs, gradients, 2D en 3D textures, enzovoorts."

Het lijkt me dat we diezelfde regels kunnen hanteren in dit topic maar dan toegepast op het lijstje primtives in de topicstart, voor de 2D'ers zijn die effecten ook gewoon te doen. Meerdere primitives in een scene lijkt me in ieder geval geen probleem om het nog een beetje interessant te houden ?
Opzich mee eens, je kunt hele coole dingen doen met shaders.
Wat ik wil zeggen is dit: stel duidelijke regels op en trek ergens een lijn. Wat mag wel en wat mag niet.

Nog enkele quotes waar over valt na te denken:
Giant87 schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:02:
Ok dacht al zoiets, overigens kan je zoiets als dat van Scipionyx niet maken zonder eerst die vorm te hebben waarin je alle primitives wil, dus dat lijkt me eigenlijk ook niet toegestaan (afgezien van die teapot uiteraard)?

Als je het wel met de hand doet lijkt me het een ander verhaal.
(Ging over deze render: http://www.wickedstuff.nl/dump/pflow_primitives.png)
D-rez schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 10:04:
Ik zou dan als 2D de primitives uit het bovenstaande lijstje in het achterhoofd houden en volledig los gaan. Voordeel van 2D is dat je alles kunt maken zonder dat het "echt" kan. Dus van de belichting en het perspectief hoef je, je relatief weinig aan te trekken (alla escher) . Alleen proberen vormen niet te buigen/vervormen.
Feitelijk kun je dit ook maken:
[afbeelding]

/edit
dus misschien moeten we eerst nog een keer kortsluiten wat nu wel en niet mag? Want de regels laten zich nu nogal ruim interpreteren.
100% mee eens.
KneoK schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:32:
De regels zijn toch redelijk duidelijk ? Gebruik een primitive (dat heeft helemaal niets met 3D pakketten te maken, die hebben slechts een implementatie van bestaande primitieve vormen) en maak daar iets moois van, dat lijkt me in zowel 2D als 3D echt niet zo vreselijk moeilijk. Maak een mooie piramide, een Borg cube, Rubik's Cube, een planeet of een kerstbal, een abstracte kerstboom die uit piramides en spheres bestaat, zat voorbeelden te vinden of bedenken.

Een gerenderde scene op de zijkant van een kubus plakken is onzin, vandaar dat ik het volgende stukje uit het Sphere topic had gekopieerd:
Niet zo duidelijk dus als je zou willen ;)
Ben het verder wel met je eens hoor, daar niet van. Maar dit had dus m.i. al in de topicstart gemoeten.
Het moet om de basisvorm gaan, je mag textures gebruiken tot je een ons weegt maar het doel moet zijn om de standaardvorm mooi te maken.

De regels worden al erg soepel geïnterpreteerd en basisvormen worden vervormd en er worden meerdere basisvormen in een scene gebruikt dus dat lijkt me nog iets wat we kunnen afspreken (zoals inderdaad het limiet op het aantal primitives in je scene, 25 lijkt me een mooie. Vervormen van basisvormen lijkt me alleen te mogen als je uiteindelijke vorm ook met een beperkt aantal primitives te maken zou zijn (een balk kun je maken door twee kubussen naast elkaar te leggen of je rekt een kubus uit, dat lijkt me niet zo'n probleem. Het eerder aangehaalde ei lijkt me iets te ver te gaan.)).
Nogmaals: trek ergens een lijn. Ik begrijp heus wel dat men probeert de contests toegankelijker te houden zodat er meerdere personen meedoen, maar zo werkt het gewoon niet.
Bozozo schreef op woensdag 23 december 2009 @ 10:16:
Ik vind dat primitives gewoon het thema moeten zijn. Als iemand een vierkante miniplaneet maakt met boompjes en waterpartijen erop vind ik het nog steeds binnen het thema vallen, ook als het water uit iets anders bestaat dan een scatter van een miljard kubussen (hoewel dat wel toffer is natuurlijk). Voor de scatter / particle mensen is volgens mij de beste vuistregel dat de primitives nog duidelijk herkenbaar moeten zijn in de final render.

Met name voor de 2D'ers is het denk ik van belang om Primitives als thema te gebruiken (ipv als enige onderdeel van het werk), want voor hun is het gewoon te veel werk om honderden primitives te tekenen.
Mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Scipionyx schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:23:

Nogmaals: trek ergens een lijn. Ik begrijp heus wel dat men probeert de contests toegankelijker te houden zodat er meerdere personen meedoen, maar zo werkt het gewoon niet.

[...]

Mee eens.
Ik heb in een aantal posts geprobeerd aan te geven waar ik die lijn wil trekken maar uit elke post ontstaat weer een andere discussie. Als ik zeg, 1 primitive dan zeggen mensen, ik doe niet meer mee. Als ik zeg, kleedt een primitive aan dan wordt er gesproken over bomen en weet ik veel wat. Als ik zeg meerdere primitives dan doen de 2D'ers moeilijk. Als ik zeg, een limiet aan het aantal primitives dan doen anderen weer niet mee. Zelfs over het wel of niet toelaten van een bloody torus ontstaat een discussie. Ik heb zelfs aangegeven dat het mij niet meer uitmaakt hoe je het interpreteert, maar dan is het weer niet rechtlijnig genoeg. Het onderwerp is bepaald in de vorige contest, mij is slechts gevraagd het nieuwe topic te openen.

Ik denk dat we beter kunnen discussiëren of we überhaupt nog een contest moeten houden hier op GoT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
(jarig!)
KneoK schreef op woensdag 23 december 2009 @ 14:32:
[...]

Ik heb in een aantal posts geprobeerd aan te geven waar ik die lijn wil trekken maar uit elke post ontstaat weer een andere discussie. Als ik zeg, 1 primitive dan zeggen mensen, ik doe niet meer mee. Als ik zeg, kleedt een primitive aan dan wordt er gesproken over bomen en weet ik veel wat. Als ik zeg meerdere primitives dan doen de 2D'ers moeilijk. Als ik zeg, een limiet aan het aantal primitives dan doen anderen weer niet mee. Zelfs over het wel of niet toelaten van een bloody torus ontstaat een discussie. Ik heb zelfs aangegeven dat het mij niet meer uitmaakt hoe je het interpreteert, maar dan is het weer niet rechtlijnig genoeg. Het onderwerp is bepaald in de vorige contest, mij is slechts gevraagd het nieuwe topic te openen.

Ik denk dat we beter kunnen discussiëren of we überhaupt nog een contest moeten houden hier op GoT...
Valt niet mee he? ;)
En ja idd, iedereen wil weer wat anders. Dat maakt het er niet makkelijker op.
Ik denk dat de suggestie van Bozozo nog het meest compleet is:
Bozozo schreef op woensdag 23 december 2009 @ 10:16:

Het onderstreepte vind ik nog het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 15:17
Technisch beperkingen opleggen is eigenlijk altijd vragen om problemen denk ik... Vanuit mezelf bijv. ga ik dan altijd automatisch eromheen proberen te werken.

Kunnen we 'primitives' idd. niet als thema aanhouden? Kunnen de 2D'ers wat, de 3D'ers wat (van beginner tot gevorderd, van blokkendoos naar planeet met boompjes)...

Dan heb ik iig meer zin om weer eens mee te doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Goed, dan hak ik bij deze het spreekwoordelijke knoopje door en sluit ik de discussie zodat we hopelijk weer wat wips gaan zien.

Het thema is Primitives, je maakt dus een scene met één of meerdere primitives waarbij het belangrijk is dat de primitives duidelijk herkenbaar zijn. Het wordt dus een combinatie van de Sphere contest en Cube contest.

Ik ga de startpost even updaten.

Edit, startpost aangevuld met:
Het is dus de bedoeling om een scene te maken die bestaat uit bovenstaande primitieve vormen. Zo kun je een enkele vorm nemen en deze mooi aankleden (denk bijvoorbeeld aan een dobbelsteen, een planeet met veel groen en mooie waterpartijen, een piramide of een Borg cube uit Star Trek) of je maakt een scene met objecten die bestaan uit primitives (een blokkendoos, een Rubik´s Cube, de toren van Pisa opgebouwd uit kubussen).

Zorg ervoor dat de primitieve vormen duidelijk zichtbaar zijn in je scene. Een organische vorm maken met een miljard bollen zo ver uitgezoomd dat de primitieve vormen niet meer zichtbaar zijn is niet de bedoeling.

Vervormen van primitieven is eigenlijk niet de bedoeling, mits je de vervorming kunt namaken met meerdere primitives (als voorbeeld kun je een kubus uitrekken tot balk of twee kubussen naast elkaar leggen. Een bol uitrekken tot ei is dus niet de bedoeling).
Ik denk dat ik hiermee niemand uitsluit die op het moment al bezig is en hoop dat het voor de mensen die nog van plan zijn mee te doen iets duidelijker is.

[ Voor 59% gewijzigd door KneoK op 23-12-2009 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
ik denk dat het nu wel redelijk duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Dus nog even één keer voor de duidelijkheid (om mijn onzekerheid even de kop in te drukken O-) ).
Het voorgenoemde idee van een kubus-planeet met geavanceerde bomen en dergelijke kan, of een crabbstafel met twee dobbelstenen in de focus maar een complexe tafel er omheen is okay?
Zo ja, dan kan ik aan mijn idee gaan beginnen :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Spike_wolf schreef op woensdag 23 december 2009 @ 18:00:
Dus nog even één keer voor de duidelijkheid (om mijn onzekerheid even de kop in te drukken O-) ).
Het voorgenoemde idee van een kubus-planeet met geavanceerde bomen en dergelijke kan, of een crabbstafel met twee dobbelstenen in de focus maar een complexe tafel er omheen is okay?
Zo ja, dan kan ik aan mijn idee gaan beginnen :)
Als jij het maakt niet, voor de rest gelden die regels wel :P

Wat betreft de kubusplaneet, dat vind ik op zich best een leuk idee maar zorg er dan wel voor dat de focus op de kubus blijft liggen, dus niet een standaard groene kubus met heel mooie modellen van bomen en vogels en weet ik het, maar maak bijvoorbeeld met bump- en displacementmaps de ondergrond zodat je in ieder geval niet alleen maar bezig bent met objecten modellen die op de kubus komen.

De crabstafel is ook een goed voorbeeld, je zou zelfs de tafel van een grote kubus met crabstafeltexture kunnen maken en inzoomen op de dobbelstenen zodat het net lijkt of het een echte tafel is om maar iets te noemen, dan heb je toch alleen primitives in je scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Ik ga in 2D aan de slag en zit er over te denken dit te gaan tekenen:
Afbeeldingslocatie: http://i83.photobucket.com/albums/j294/thidarat2006/Jan07/cubehouse1.jpg
De cubuswoningen in Rotterdam(?) Lijkt me dat de primitive hier redelijk in beeld is :+
Ga wel een andere angle nemen dan. Is dit acceptabel of toch maar door brainstormen?

[ Voor 44% gewijzigd door Spike_wolf op 23-12-2009 19:27 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Spike_wolf schreef op woensdag 23 december 2009 @ 19:27:
[...]

Ik ga in 2D aan de slag en zit er over te denken dit te gaan tekenen:
[afbeelding]
De cubuswoningen in Rotterdam(?) Lijkt me dat de primitive hier redelijk in beeld is :+
Ga wel een andere angle nemen dan. Is dit acceptabel of toch maar door brainstormen?
Lijkt mij meer dan prima en een heel erg tof idee ! Primitiever dan Rotterdam krijg je het niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Whehe :+
Koel, dan ga ik hier aan beginnen :*)

[Edit]
@ hieronder: Thanks!

[ Voor 25% gewijzigd door Spike_wolf op 23-12-2009 21:07 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
Subtiel KneoK ;)

en spike_Wolf, Succes!

Om deze post niet helemaal nutteloos te laten lijken,
Hier een nieuwe WIP van mij :)

Afbeeldingslocatie: http://www.marabunta2048.nl/Tweakers3d/GFXContestPrimitives/Wip_03.jpg
C & C Welkom as always :)

[ Voor 117% gewijzigd door naam op 23-12-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Interessant. Heb voor deze 3d max weer eens geïnstalleert, nu nog iets bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgerrits
Hmm ok. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds een beetje verward ben... Maar goed. Ik ga gewoon moddelen wat ik wil als er maar een primitive in zit.. :P Maar chamfer . bevel e.d. mag nu dus ook.

Koewl!

• D-rez
@marabunta

Sorry, maar wat moet ik daar in zien? Of mis ik nu essentiële kennis?

D-rez schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:01:
@marabunta

Sorry, maar wat moet ik daar in zien? Of mis ik nu essentiële kennis?
Even door fotowinkel jassen en dan krijg je dit ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/q1WnyScmc4gfPuT40f2AaaB8/full.jpg

• pgerrits
Anoniem: 19894 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:37:
[...]

Even door fotowinkel jassen en dan krijg je dit ;)

[afbeelding]
En welke vraag heb jij nu precies beantwoord? :9

Hij weet gewoon niet wat het moet voorstellen.. (ik ook niet trouwens).

• D-rez
hmm, ok.. Vind wel dat de vormen nogal verloren gaan in het onderwerp.

'k heb zelf net een lumineus idee gekregen (vind ik zelf toch). Nu maar hopen dat ik ze onthoud tot ik thuis ben van m'n werk.

[ Voor 0% gewijzigd door D-rez op 24-12-2009 10:03 . Reden: typo ]

pgerrits schreef op donderdag 24 december 2009 @ 10:01:
[...]

En welke vraag heb jij nu precies beantwoord? :9 ...
Let there be light? Aziz! Light!

Die render was nogal zwart hier..

• pgerrits
Anoniem: 19894 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 10:26:
[...]

Let there be light? Aziz! Light!

Die render was nogal zwart hier..
Ok kudo's voor die opmerking. Alleen.. weet ik nog steeds niet wat het is.. Ik zie wel een hoop primitives

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Mooie vlag op de linker toren :)

Een voorzichtig beginnetje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ltDjFASBKa21xWdGOIWQKZHz/full.jpg
oldskool, wie het weet mag het zeggen ;)

• Giant87
pgerrits schreef op donderdag 24 december 2009 @ 10:45:
[...]

Ok kudo's voor die opmerking. Alleen.. weet ik nog steeds niet wat het is.. Ik zie wel een hoop primitives
Ik zie een soort kasteel enkel gemaakt met cilinders en piramides :D

• Stukfruit
  • Niet online
Anoniem: 19894 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:23:

[afbeelding]
Als je niet had gezegd dat je 3ds Max uit de kast had gehaald, dan zou ik je er van verdenken POV-Ray uit het stof te hebben getrokken :P

Dat zit wel Schnorr.

• pgerrits
Ik zou echt niet weten wat ik moet maken. Ik kom alleen maar uit op iets voor de hand liggend.

Tenzij ik dan toch wat complex ga maken waarin de primitives zijn gebruikt.

Stukfruit schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:36:
[...]

Als je niet had gezegd dat je 3ds Max uit de kast had gehaald, dan zou ik je er van verdenken POV-Ray uit het stof te hebben getrokken :P
Hmm.. eigenlijk wel een idee om Sculpt 3d te draaien, zoals het orgineel... Maar die rendertijden zit ik niet op te wachten :P

• Giant87
Kan je in Cinema4D trouwens ook een object klonen door een bepaalde toets+verplaatsen van het object? Ik heb het nog niet gevonden..

• naam
Hij is inderdaad donkerder uitgevallen dan ik dacht, Het moet een stad worden gebouwt uit prims, maar dat komt er nu nog niet helemaal uit :P dat hij zo donker is komt omdat ik gisteravond er mee bezig was, nu met daglicht op mn kamer ziet hij er donkerder uit dan toen :P

• D-rez
Anoniem: 19894 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:23:

[afbeelding]
Het Atomium! klik

[ Voor 37% gewijzigd door D-rez op 24-12-2009 15:43 ]

Nope. Het orgineel is met een voorloper van Sculpt 3d gemaakt (en zou eigenlijk wel bekend moeten zijn bij 3d'ers..) O-)

Anoniem: 29201

spoiler:
Amiga juggler! :D klikkerdeklak

Ik dacht idd ook eventjes POVray te zien in die render hierboven :D Gaaf!

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 29201 op 24-12-2009 19:43 ]

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:01

Zeror

Ik Henk 'm!

Ondanks dat ik de vorige keer niet verder gekomen ben dan slechts een vroege WIP wil ik nu wel weer een poging wagen.

Zijn kegels nu ook toegestaan?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Anoniem: 29201 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 19:40:
spoiler:
Amiga juggler! :D klikkerdeklak

Ik dacht idd ook eventjes POVray te zien in die render hierboven :D Gaaf!
And we have a winner _/-\o_ *O*

Maar wat is die relatie met POVray dan toch :? Heb er nooit mee gespeelt, mijn eerste ervaring was dus Sculpt 3D en Lightwave op de Amiga. En later 3d Studio voor dos..

Hm. Wellicht ga ik nog eens proberen Sculpt 3D op/via WinUAE te draaien en daar m'n Juggler hommage te maken :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 24-12-2009 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!

Dutchie!

....

Rakkerzero schreef op donderdag 24 december 2009 @ 20:00:
Ondanks dat ik de vorige keer niet verder gekomen ben dan slechts een vroege WIP wil ik nu wel weer een poging wagen.

Zijn kegels nu ook toegestaan?
Jahoor :) Als het goed is mag je alles gebruiken. :P Als het Thema Primitives maar te zien is.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Er wordt heel even nog geen contest 3 gestart, dus er hoeft ook nog geen nieuw topic worden aangemaakt ;)

We willen deze en vorige contest even door de evaluatiemolen halen. Wil je iets toevoegen, leef je uit in: [GFX Contest]Evaluatietopic