Omdat ik geen vertrouwen meer heb in Turbine. Ze gaan naar een F2P constructie toe omdat ze daar nog wel geld uit kunnen halen, want schijnbaar verdienen ze niet meer genoeg aan subscriptions. Daarbij negeren ze voor het gemak alle harde beloften die ze in het verleden gemaakt hebben. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze het zelf veroorzaakt hebben.
Turbine is ontzettend veel spelers kwijtgeraakt door hun eigen stomme beslissingen en koppigheid.
Voor de Moria beta was er al weerstand tegen radiance. De beta testers waren al bezorgd over de hoeveelheid grind die er voor nodig was en hoe dat van invloed zou zijn op de playerbase. Er werd al voorspeld dat er veel mensen weg zouden gaan omdat ze het gewoon niet zien zitten bij elke uitbreiding weer opnieuw hun characters opnieuw van een middelmatige set armour te moeten voorzien omdat ze anders niet mee kunnen.
Dat ze bij de release van Moria met radiance werkten was tot daar aan toe, daar zat wel wat nut in. Het voorkomen dat mensen binnen een dag of twee al bij de Watcher zaten was wel een goede zet. Wat absoluut geen goede zet was, was het systeem in stand houden en uitbreiden bij DN en later BG. Daarvoor was er overduidelijk te veel weerstand. Dit keer niet van beta testers, die over het algemeen heel zeikerig zijn, maar van een groot deel van de
volledige playerbase. Toen al hadden ze moeten inzien dat er misschien wel een kern van waarheid in die kritiek zat. Dat hadden ze moeten uitzoeken, maar hebben ze niet gedaan.
Dan de volgende teleurstelling waardoor veel mensen weg zijn gegaan; de beloofde
legendary items. Het concept zoals geadverteerd is leuk. Een wapen dat met je meegroeit, wat je kan aanpassen naar je eigen wensen. De realiteit bleek anders. Je bent afhankelijk van een dosis geluk, wat voor sommige characters gewoon niet lijkt te bestaan. Ik zeg hier overigens heel specifiek characters, niet mensen. Het bleek haast onmogelijk een wapen te vinden wat echt aan jouw wensen voldeed. Daar hielp de hoeveelheid XP die nodig was om je uiteindelijke legacies te krijgen en de reforges waarbij legacies werden toegewezen ook niet bij mee. Behalve die grind was er ook nog de relic grind. Aan eerdere posts van mij kan je vast afleiden hoe ik die vind. Wederom was Turbine doof voor de kritiek, klachten en suggesties.
Bij de release van Mirkwood, ruim een jaar na Moria, kregen we eindelijk een verandering aan het falende LI systeem. Nieuwe legacies kreeg je voortaan op levels 10, 20 en 30, in plaats van 10, 30 en 50. Daarbij werd ook de hoeveelheid benodigde XP teruggeschroefd. Je zag sneller of een wapen nog potentie had. Helaas hebben ze daarbij, wederom onder felle kritiek van beta testers, besloten om wapens bij de start mindere legacies mee te geven en de upgrades van die legacies te beperken. Een veelgevraagd item werd namelijk eindelijk geintroduceerd: de mogelijkheid om zelf legacies te upgraden.
De grootste bron van ergernis, frustratie en misschien zelfs woede onder een aantal spelers was toch wel het plotseling kwijtraken van "hun" legendary item. Met de sprong naar level 65 zijn plots de oude wapens een stuk minder effectief. Zelfs First Age wapens, zogenaamde eeuwenoude wapens van de hand van grote Elfen- en Dwergensmeden uit de oorlog tegen Melkor, werden makkelijk afgedaan ten faveure van een stukje rommel wat je toevallig vond op een Orc. Er zijn mensen die weken, zelfs maanden hebben gedaan over het vinden van een fatsoenlijk Second Age wapen, laat staan de veel minder verkrijgbare First Age wapens. Mijn vriendin heeft er een treffend stukje over geschreven op haar
blog.
Mede door bovenstaande punten is Turbine veel spelers kwijt geraakt. Mensen hadden niks meer te doen. Volume III was een farce, een questline die voornamelijk gericht was op tijdrekken. Een nieuwe skirmish er bij, misschien een uurtje of vijf gameplay in totaal. De hoeveelheid nieuwe content is gewoon teleurstellend. Dan hebben mensen drie keuzes: op dezelfde manier doorgaan, een alt starten, (al dan niet tijdelijk) stoppen. Dit laatste kost Turbine geld.
Nu komen ze dan met een "grote" aankondiging, na maanden van stilte: we gaan Free2Play. Nou yippee. Microtransaction galore, voor elke scheet geld uit je kloppen. Want denk maar niet dat die 500 punten die je als VIP krijgt voldoende gaan zijn hoor. Een shop waar je perks kan kopen, zoals een manier om sneller je slayer deeds te doen, maps naar locaties in de wereld, extra vault space, zelfs goud. Ja, goud ja. Je kan met je punten je house maintainance te doen, zodat je geen zuurverdiend ingame goud hoeft uit te geven.
En dan is er nog de community. Free2Play games staan nou eenmaal niet bepaald aangeschreven als games met een goede community. Als ik Archlord als ervaring mag gebruiken is dat ook terecht. Nu kan Turbine wel zeggen dat er limieten aan die accounts worden gesteld, maar als ze eenmalig een enkele maand subscription kopen zijn ze daar ook van af. Nog altijd goedkoper als een WoW accountje zeg maar. Ik vrees dat de hoeveelheid abuse in de chat behoorlijk omhoog gaat.
Zeker op Laurelin en de andere RP servers zal de community te lijden hebben van deze beslissing. Nu zijn er al te veel malloten die echt heel snel een non-RP server moeten opzoeken omdat ze alle immersie verpesten met hun constante gejammer. Als er straks (zoals Turbine en CM hopen) heel veel mensen naar LotRO komen, gaan er gegarandeerd een portie door CM onze kant op gedirigeerd worden, want die server is op dat moment misschien minder vol. Een extra partij schreeuwlelijkerds in Bree zitten we niet op te wachten.
En dan is er nog dit: Turbine is onbetrouwbaar. Ze hebben bezworen geen microtransactions in LOTRO te doen. Nu doen ze het plotseling wel, maar bezweren ze nooit "exclusieve" spullen verkoopbaar te maken. Denk hierbij aan raid gear, ladingen goud, levelups en weet ik wat nog meer. Wie zegt dat ze zich daar aan houden wanneer ze weer extra geld willen hebben?
Dat Codemasters een partij dieven was wisten we al langer. We betaalden sinds het begin meer voor minder (lorebook, mylotro, een "schoon" forum zonder mensen die alleen maar komen stoken) en Turbine is die kloof alleen maar groter aan het maken door de start van MyLOTRO Lotteries. Dit laatste is natuurlijk niet Turbine's schuld, hulde dat ze dingen op een leuke manier weggeven aan spelers. Het begon ook onschuldig met stapels blueberry pie enzo. Tegenwoordig zijn het de veel te weinig droppende Symbols of Celebrimbor (
tenzij je Johnny heet 
). Codemasters weigert al ruim twee jaar om iets dergelijks te maken. Heck, ik heb nog altijd een XML feed draaien met de status van de servers omdat Codemasters zijn feed niet wil/kan maken.
Nee, ik heb geen zin in Free2Play. En nee, dit was nog lang niet alles, ik hou nog een paar dingen over voor een later tijdstip.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.