kleine bumpVerwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:45:
Ik ga een nieuwe HDD aanschaffen omdat mijn eigen raptor schijf steeds meer geluid maakt en fouten in windows krijg. Ik heb al veel topics gelezen over ssd's en ik ben om en heb gekozen voor een ssd schijf.
Nu las ik in de openingspost dat je AHCI in de bios kan inschakelen. Nu wil ik vooralsnog alleen een ssd kopen voor een windowsinstallatie. Daarnaast houd ik nog 2 andere Sata schijven over.
Mijn vraag is; heeft het aanpassen naar AHCI invloed op de Sata schijven?
edit: ik heb windows xp
Bedankt voor je antwoord en link! Dat bericht op Anandtech had ik nog niet gezien. Dan moet ik maar Ubuntu 10.10 installeren die ondersteunt wel trim. Maar voor +/- 30 euro meer heb je een Vertex 2 met het zelfde aantal GB. Wordt dus gewoon een Vertex 2 van 60GB met Ubuntu 10.10Bartjuh schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:07:
[...]
Geen trim is killing voor de Onyx. Goede SSD voor het geld, maar als je geen trim beschikbaar hebt dan moet je het niet doen; http://www.anandtech.com/...n-and-ocz-take-on-intel/5
Write collapsed naar ~12,5MB/s zonder trim.
Heeft iemand een idee over mijn bovenstaande vragen?Andre61 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:40:
Ik ben in bezit van een Intel X25-M Postville 160GB en gebruik de AHCI drivers. Mijn moederbord is een MSI P55-GD80. Ik heb een Windows 64 bit versie.
Nu lees ik hier goede verhalen over de Intel RST driver. Heeft dat met mijn hardware ook zin, en welke drivers zijn de laatste stabiele versie hiervan? Kun je deze drivers op een bestaande Windows installatie plaatsen of moet je Windows opnieuw installeren? Zijn er verder nog zaken die voor deze driver van belang zijn?
Alvast bedankt voor jullie assistentie.
Andre61, ik had dit geantwoord.
Philflow schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:47:
Gewoon installeren. De laatste officiele versie van Intel.com of de laatste beta van Station Drivers. De laatste is het snelst.
Met die beta start mijn p55-gd65 iig niet op
Philflow, bedankt voor je reactie, die had ik niet gezien.
Ik kan dus gewoon dit over een bestaande Windows installeren zonder dat ik Windows opnieuw hoef te installeren?
Ik kan dus gewoon dit over een bestaande Windows installeren zonder dat ik Windows opnieuw hoef te installeren?
ik heb de HDD uit mijn laptop (5400 RPM) recent vervangen door een vertex. Echt een wereld van verschil! opstart tijd is van 1.14 naar 33 s gegaan.
Maar nu had ik nog een vraagje: ik draai nu 1.5 als firmware. Heeft het echt nut om te upgraden naar 1.6. Want ik loop niet graag het risico dat mijn meest recente upgrade kapot gaat.
Maar nu had ik nog een vraagje: ik draai nu 1.5 als firmware. Heeft het echt nut om te upgraden naar 1.6. Want ik loop niet graag het risico dat mijn meest recente upgrade kapot gaat.
Wat topics naar benee iemand ook, maar als je nu gewoon even verteld wat er aan de hand is 
s1ck schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 21:13:
Iemand ervaring met de OCZ RevoDrive 120GB PCI-Express? Loop namelijk tegen wat problemen op!
Verwijderd
Is er eigenlijk iemand die een OCZ Onyx 2 SSD heeft? De specs ervan zien er zeer goed uit, zeker voor de prijs van 1,50 euro/GB voor de 120GB versie.
Ik heb even navraag gedaan bij de 2 shops die in de pricewatch staan, maar bij Azerty is er een onbekende levertijd, en bij Salland 10 tot 20 dagen, waarbij er uiteraard geen garanties zijn dat het ook binnen die tijd lukt. Ik vind het geen probleem als ik 2 of 3 weekjes moet wachten op mijn bestelling, maar dit ruikt er heel erg naar dat er hele lange levertijden zijn.
Is er misschien iemand die een Onyx 2 heeft besteld, of zijn er misschien tips om hem ergens uit het buitenland te halen?
Ik heb even navraag gedaan bij de 2 shops die in de pricewatch staan, maar bij Azerty is er een onbekende levertijd, en bij Salland 10 tot 20 dagen, waarbij er uiteraard geen garanties zijn dat het ook binnen die tijd lukt. Ik vind het geen probleem als ik 2 of 3 weekjes moet wachten op mijn bestelling, maar dit ruikt er heel erg naar dat er hele lange levertijden zijn.
Is er misschien iemand die een Onyx 2 heeft besteld, of zijn er misschien tips om hem ergens uit het buitenland te halen?
Gewoon voor de zekerheid een ghost image draaien? Mocht het dan verkeerd gaan dan kun je zo die image weer terugzetten en ben je binnen 10 minuten weer binnen de running.Lothlorien67 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 21:21:
ik heb de HDD uit mijn laptop (5400 RPM) recent vervangen door een vertex. Echt een wereld van verschil! opstart tijd is van 1.14 naar 33 s gegaan.
Nee want die is nog nooit verkocht of gereviewed. Ik zie hem ook nergens in Europa te koop: http://geizhals.at/eu/a573656.htmlVerwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 22:20:
Is er eigenlijk iemand die een OCZ Onyx 2 SSD heeft?
Weet iemand welke versie ik moet hebben van deze RST drivers? Ik heb een Intel Core i7-870 met een MSI P55-GD80 mobo.
Nope... Ik wacht er ook al weken op maar die dingen zijn nog niet leverbaar!Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 22:20:
Is er eigenlijk iemand die een OCZ Onyx 2 SSD heeft? De specs ervan zien er zeer goed uit, zeker voor de prijs van 1,50 euro/GB voor de 120GB versie.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Verwijderd
Duidelijk, ik wacht nog wel een paar weekjes totdat duidelijk is wanneer de levering ervan plaats kan vinden.Philflow schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 22:41:
[...]
Nee want die is nog nooit verkocht of gereviewed. Ik zie hem ook nergens in Europa te koop: http://geizhals.at/eu/a573656.html
De laatste versie op de Intel site, heb al die laatste beta's geprobeerd maar dan blijft ie hangen bij het w7 opstarten logo. Dit icm w7-64.
Ik stel mn vraag nog maar een keertje: D
Kan ik een Intel postville G2R5 naast een G2K5 in raid 0 zetten zonder (toekomstige)problemen op de hals te halen?
Want de eerst heb ik nl in mn systeem zitten en ik wil er nog 1tje naast zetten.
Ik heb de verschillen opgezocht en het verschil zit um volgens het forum van Anandtech in de sata en powerkabel intern.
Kunnen jullie dat bevestigen? Zo ja, dan koop ik er vanmiddag nog 1 bij..
Bedankt alvast!
Kan ik een Intel postville G2R5 naast een G2K5 in raid 0 zetten zonder (toekomstige)problemen op de hals te halen?
Want de eerst heb ik nl in mn systeem zitten en ik wil er nog 1tje naast zetten.
Ik heb de verschillen opgezocht en het verschil zit um volgens het forum van Anandtech in de sata en powerkabel intern.
Kunnen jullie dat bevestigen? Zo ja, dan koop ik er vanmiddag nog 1 bij..
Bedankt alvast!
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Het is precies dezelfde SSD. De laatste twee cijfers is de verpakking (in dit geval met van alles erbij: bracket, kabels, etc).
ok top!
Dan heb ik vanavond nog een raid opstelling
met screens.. En een 150 euro lichtere portemonnee..
Ohja, + een vriendin die gaat schelden..
edit: neem ik wel een bloemetje voor dr mee, ghehgeh
Dan heb ik vanavond nog een raid opstelling
Ohja, + een vriendin die gaat schelden..
edit: neem ik wel een bloemetje voor dr mee, ghehgeh
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Er is e.e.a uitgelekt over de nieuwste SSD van Intel, de G3.

Het aantal I/O-bewerkingen op 4KB en 512B is niet af te lezen maar wel te berekenen.
Aantal IOPS bij 4KB
Aantal IOPS bij 512B
Schrijven gebeurt met ~ 165MB/s en het lezen met zo'n 215MB/s. Al met al dus prima prestaties en ik heb dan ook interesse in deze SSD. Dit komt door de versies die men aanbiedt. Vele SSD-fabrikanten leveren een 240GB- / 256GB-versie en een 480GB- / 512GB-versie. Da's prima maar niet interessant voor mij. 240GB is voor mij niet genoeg en 480GB vind ik qua prijs te gortig. Dus laat ik hopen dat de Postville G3 300GB aantrekkelijk is geprijsd

Het aantal I/O-bewerkingen op 4KB en 512B is niet af te lezen maar wel te berekenen.
Aantal IOPS bij 4KB
code:
1
2
3
| 56,898 * 1024 = 58263,552. 58263,552 / 4 = 14565,888 IOPS |
Aantal IOPS bij 512B
code:
1
2
3
| 8,624 * 1024 = 8830,976 8830,976 / 0,512 = 17248 IOPS |
Schrijven gebeurt met ~ 165MB/s en het lezen met zo'n 215MB/s. Al met al dus prima prestaties en ik heb dan ook interesse in deze SSD. Dit komt door de versies die men aanbiedt. Vele SSD-fabrikanten leveren een 240GB- / 256GB-versie en een 480GB- / 512GB-versie. Da's prima maar niet interessant voor mij. 240GB is voor mij niet genoeg en 480GB vind ik qua prijs te gortig. Dus laat ik hopen dat de Postville G3 300GB aantrekkelijk is geprijsd
[ Voor 32% gewijzigd door DaMarcus op 28-10-2010 11:59 ]
Je weet al wat ik ga vragenDaMarcus schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:51:
Er is e.e.a uitgelekt over de nieuwste SSD van Intel, de G3.
Ik kwam het tegen op Hardware.InfoPhilflow schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:57:
[...]
Je weet al wat ik ga vragenWaar heb je dat vandaan?
Thanks. Ik zie zo gauw geen link waar zij het vandaan hebben. Anyway, schaamteloos gekopieerd naar NBR en SR
Kan er iemand wat vergelijkings materiaal posten, dan met name de HDTune Pro Random acces pagina.
[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 28-10-2010 12:14 ]
Staat ander gewoon boven het artikel hoorPhilflow schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:11:
[...]
Thanks. Ik zie zo gauw geen link waar zij het vandaan hebben. Anyway, schaamteloos gekopieerd naar NBR en SR
Verbaast me alleen dat beide sites niet op het idee komen om het aantal IOPS op 4KB en 512B te berekenen. Maar dat zal wel een stukje kennis zijn denk ik.
Aan die G3 te zien zijn de prestaties niet significant beter dan wat nu te koop is aan andere SSDs. Ik heb nog geen SSD maar wil er wel een kopen binnenkort, zou ik er dan toch al nu een kopen (vertex 2 bijvoorbeeld)? Of zullen de 25 nm SSD's relatief gezien dermate goedkoper zijn dat het toch slim is om daarop te wachten?
Laatste paar vragen en dan hoop ik mijn problemen te hebben opgelost 
Ik heb zojuist een Asus U3S6 RAID pci-e controller geinstalleerd en daar mijn SSD aan gehangen. Eerste succesvolle stap is dat de Intel Toolbox volledig werkt! Met het dos command blijkt ook TRIM correct aan te staan.
Echter zijn dit nette scores voor een 2e hands SSD?

En heb ik zo correct AHCI in gebruik? Hij ziet de SSD namelijk als IDE device terwijl AHCI wel in app. beheer staat:

Bedankt
Ik heb zojuist een Asus U3S6 RAID pci-e controller geinstalleerd en daar mijn SSD aan gehangen. Eerste succesvolle stap is dat de Intel Toolbox volledig werkt! Met het dos command blijkt ook TRIM correct aan te staan.
Echter zijn dit nette scores voor een 2e hands SSD?

En heb ik zo correct AHCI in gebruik? Hij ziet de SSD namelijk als IDE device terwijl AHCI wel in app. beheer staat:

Bedankt
Met alle respect voor jouw reken werk, het lijkt me beter om er precies dezelfde benchmarks van andere SSDs er naast te leggen.DaMarcus schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:14:
[...]
Verbaast me alleen dat beide sites niet op het idee komen om het aantal IOPS op 4KB en 512B te berekenen. Maar dat zal wel een stukje kennis zijn denk ik.
Met name HDTune Pro 4.6 Random Acces.
Wanneer je dat rekentrucje loslaat op andere resultaten, kloppen deze ookPhilflow schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:19:
[...]
Met alle respect voor jouw reken werk, het lijkt me beter om er precies dezelfde benchmarks van andere SSDs er naast te leggen.
Met name HDTune Pro 4.6 Random Acces.
Dat geloof ik, maar ik vergelijk het liefst HDtune met HDtune.
Hier resultaten van de Vertex 2. De Intel is VEEL sneller met kleine files. Iets langzamer met grote.
OCZ Vertex 2 100GB SandForce SF-1200 SSD Review - HD Tune v4.01 - Random Access - Legit Reviews
Maar werkt HDTune met comprimeerbare data of niet?
Hier resultaten van de Vertex 2. De Intel is VEEL sneller met kleine files. Iets langzamer met grote.
OCZ Vertex 2 100GB SandForce SF-1200 SSD Review - HD Tune v4.01 - Random Access - Legit Reviews
Maar werkt HDTune met comprimeerbare data of niet?
[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 28-10-2010 12:46 ]
Ik denk dat de Intel G3 wel eens sneller zou kunnen zijn dan de huidige Sandforce lijn. Met name doordat Intel deze topsnelheden met alle data kan bereiken, terwijl de Sandforce drives het alleen met goed comprimeerbare data kunnen. Maar niemand weet wat de echte prijzen van de Intel gaan worden (ook al zeggen nieuws berichten van wel).blacktarantulaX schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:18:
Aan die G3 te zien zijn de prestaties niet significant beter dan wat nu te koop is aan andere SSDs. Ik heb nog geen SSD maar wil er wel een kopen binnenkort, zou ik er dan toch al nu een kopen (vertex 2 bijvoorbeeld)? Of zullen de 25 nm SSD's relatief gezien dermate goedkoper zijn dat het toch slim is om daarop te wachten?
Over het algemeen geldt: als je geen haast hebt wacht dan. De SSD prijzen staan enorm onder druk. Niet alleen Intel G3, ook OCZ Onyx 2 komt eraan.
[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 28-10-2010 13:03 ]
Ik hoop dat ze er naast zitten qua stroomverbruik...
Damarcus... wat heb jij tegen bronvermelding?
Damarcus... wat heb jij tegen bronvermelding?
[ Voor 34% gewijzigd door Philflow op 28-10-2010 13:24 ]
Heb je in je DM 
/Edit:
Op Taobao staan meer SSD's te koop. Zo zullen de Intel G3's ook in SAS-versie uitkomen, te weten in een 200GB- en 400GB-versie
Als ze nou ook nog PayPal zouden accepteren had ik niet lang hoeven nadenken.
/Edit:
Op Taobao staan meer SSD's te koop. Zo zullen de Intel G3's ook in SAS-versie uitkomen, te weten in een 200GB- en 400GB-versie
Als ze nou ook nog PayPal zouden accepteren had ik niet lang hoeven nadenken.
[ Voor 86% gewijzigd door DaMarcus op 28-10-2010 13:35 ]
Ik nam die G3 uitstelberichten van Nordic Hardware altijd met een grote korrel zout. En terecht, lijkt nu. Ik gok erop dat we deze nog voor de kerst in huis kunnen halen.
[ Voor 23% gewijzigd door Philflow op 28-10-2010 13:44 ]
Verwijderd
Erg teleurstellend de nieuwe Intels; ik had er meer van verwacht.
Het zou kunnen dat Intel meer een budget SSD aanbieder word, terwijl duurdere SSDs met andere controllers worden uitgerust en de Intel voorbij razen. The IOps is best goed bij Intel, maar gezien Intel's ervaring met SRAM design waren de verwachtingen ook best wel hoog; die hebben ze niet waar kunnen maken.
En dan nog steeds 3Gbps SATA; onbegrijpelijk vooral vanuit marketing oogpunt. Sandforce met zijn prima 6Gbps controller gaat best wat marktaandeel pakken denk ik; en terecht!
Supercapacitor voor veilige writes is wel weer mooi, maar dat krijgt de SandForce SF2000 ook; dus wat blijft er nou over? Nou misschien een lage prijs als Intel de massaproductie wil gaan opvoeren; maar qua prestaties is Intel niet meer nummer 1.
Het zou kunnen dat Intel meer een budget SSD aanbieder word, terwijl duurdere SSDs met andere controllers worden uitgerust en de Intel voorbij razen. The IOps is best goed bij Intel, maar gezien Intel's ervaring met SRAM design waren de verwachtingen ook best wel hoog; die hebben ze niet waar kunnen maken.
En dan nog steeds 3Gbps SATA; onbegrijpelijk vooral vanuit marketing oogpunt. Sandforce met zijn prima 6Gbps controller gaat best wat marktaandeel pakken denk ik; en terecht!
Supercapacitor voor veilige writes is wel weer mooi, maar dat krijgt de SandForce SF2000 ook; dus wat blijft er nou over? Nou misschien een lage prijs als Intel de massaproductie wil gaan opvoeren; maar qua prestaties is Intel niet meer nummer 1.
Prima scoresbartsled schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:19:
Laatste paar vragen en dan hoop ik mijn problemen te hebben opgelost
Schijnbaar een Marvel 9123 controller. Ik denk dat je beter af bent met je huidige (MS) Standaard AHCI driver, dan het gebruiken van die drivers. Je kan ze proberen, maar dan heb je geen trim en kan de toolbox misschien ook niet meer werken.
AHCI staat aan, daar de MS AHCI driver actief is. De ATA in de schijfnaam heeft verder geen invloed en hoeft geen IDE/non-AHCI te betekenen.
of willen maken. Ik denk dat Intel gewoon een snelle SSD wilde maken tegen een hele lage prijs. Daarvan verkoop je er veel meer dan van een hele snelle hele dure.Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:55:
die hebben ze niet waar kunnen maken.
Intel blijft nog steeds de grote winnaar. Zij maken naast SSD's ook het flash geheugen. Als intel minder ssd's verkoopt. Jammer. Ze verschepen nog volop flashgeheugen.Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:55:
Erg teleurstellend de nieuwe Intels; ik had er meer van verwacht.
en lage prijs als Intel de massaproductie wil gaan opvoeren; maar qua prestaties is Intel niet meer nummer 1.
Verwijderd
IMFT is een joint-venture van Micron en Intel, waarbij Intel 49% van de aandelen heeft en Micron 51%; dus het meer zo dat Intel zijn eigen SSDs kan voorzien van eersteklas 2-bit MLC NAND tegen een lage prijs, niet echt dat Intel veel winst maakt met de NAND zelf.4POX schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:21:
[...]
Intel blijft nog steeds de grote winnaar. Zij maken naast SSD's ook het flash geheugen. Als intel minder ssd's verkoopt. Jammer. Ze verschepen nog volop flashgeheugen.
Je zou wel kunnen stellen dat Intel de kosten heel laag kan houden, en vooral op prijs proberen de concurrentie aan te gaan. Hun SSDs zijn betrouwbaar en echt wel redelijk snel.
Maar de performance crown zijn ze kwijt; die gaat naar third party NAND controller designs zoals de Sandforce SF2000, zo lijkt het. En er zullen nog wel meer 6Gbps designs volgen in 2011. Van Indilinx, JMicron en Samsung hoef je niet veel te verwachten; maar Sandforce zijn wel mensen die de smaak te pakken hebben. NAND flash heeft zeer veel potentie die tot nu toe niet wordt benut. In theory zou je alle NAND tegelijkertijd kunnen inlezen; dus de snelheden zijn eigenlijk volledig begrenst door de NAND controller, SATA interface design en de software die de taak heeft de queue depth zo hoog mogelijk te houden; iets wat onder Windows overigens nauwelijks lukt, behalve dan voor het lezen/schrijven van grote files.
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2010 14:56 ]
En niet te vergeten de opvolger van de Crucial C300, de snelste SSD van dit moment.
http://www.nordichardware...echnology-in-q1-2011.html
http://www.nordichardware...echnology-in-q1-2011.html
De eerste prijsgeruchten vallen me anders behoorlijk tegen. Toen de aankondigingen voor 25nm flash werden gedaan, was de speculatie dat de €/GB verhouding gehalveerd zou worden. Nu lijkt het erop dat Intel gewoon een nipt snellere SSD voor een nipt lagere prijs neer wil zetten. Dat betekent dat ze er flinke marges op hebben zitten.Philflow schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:16:
[...]
of willen maken. Ik denk dat Intel gewoon een snelle SSD wilde maken tegen een hele lage prijs. Daarvan verkoop je er veel meer dan van een hele snelle hele dure.
Verwijderd
Real world?maratropa schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:24:
Als men nou even zou wachten op "real world" testjes? Wat zeggen deze benchies nou? En het lijkt me veel belangrijker dat intel een betaalbare SSD neerzet dan 1tje die veel sneller is dan de huidige. Want die is al snel zat.
Dat is uiteindelijk een combinatie van latency, IOps en sequential I/O specs. De workload bepaalt waar het zwaartepunt ligt.
Naar de specs kijkend zegt genoeg:
250MB/s read - 170MB/s write
De random 4K IOps write is even hoog als de sequential write; dat is wel heel erg goed natuurlijk.
Random 4K read eigenlijk onveranderd; official van 35k naar 50k maar dat deed de G2 eigenlijk ook al.
latencies zijn nog niet bekend; is eigenljik wel belangrijk. Maar veel hoger dan de 20MB/s random read met queue depth 1 zal je niet gauw krijgen. Dat is ook een tekortkoming van de SATA interface, wat voor HDDs prima werkt maar voor extreme parallel access storage zoals NAND alleen maar performance kost.
Waar ik op hoop is een échte SSD:
1GB/s seq. read - 500MB/s+ sequential write zonder compressie
800MB/s random read - 300MB/s+ random write
compressie om meer spare space te creëren
4K sector size of 128K heavy sectors
Supercapacitor voor veilige writes (dit heeft de Intel G3 eindelijk)
Interne SRAM structuur met extreem lage latencies (dit verliest de G3 aan de G2; nu een extern DRAM writeback design).
PCI-express 2.0 x8 interface (=4GB/s bandwidth full duplex)
Dit alles hoeft niet duur te zijn; een slim design kan extreem veel performance uit NAND persen zonder direct extreem in de kosten te lopen. Naast Sandforce nog maar weinig interessante designs gezien. Intel G2 was wel een coole controller omdat deze intern SRAM gebruikte ipv DRAM voor writeback. Dit houdt in dat de I/O binnen de chip blijft en SRAM is supersnel en daarom heeft de G2 de laagste latencies van alle SSDs.
Al met al is de nieuwe Intel G3 SSD het overwegen waard, desalniettemin teleurstellend aangezien Intel een ruime voorsprong had op zijn concurrenten, wat betreft controller design.
Niet veel winst op de NAND? Lekker uit je duim gezogen?Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:45:
IMFT is een joint-venture van Micron en Intel, waarbij Intel 49% van de aandelen heeft en Micron 51%; dus het meer zo dat Intel zijn eigen SSDs kan voorzien van eersteklas 2-bit MLC NAND tegen een lage prijs, niet echt dat Intel veel winst maakt met de NAND zelf.
Bakken met winst bedoel je. chipdivisies van Intel/Samsung/e.d. doen het veeeel beter dan andere onderdelen, met name door NANDs. Laat lekker iemand anders SSDs/mobieltjes/etc maken en ondersteunen. Ik denk eerder dat de Intel SSDs een bijzaak is.
Ik heb toch een aantal real world resultaten gezien die volgens mij niet waren te beredeneren op basis van die specs. Kingston V+ review van Tweakers is zo'n voorbeeld.Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:56:
[...]
Real world?
Dat is uiteindelijk een combinatie van latency, IOps en sequential I/O specs.
Ik sluit me aan bij maratropa, zonder real world benchmarks weten we het niet echt.
Die prijsgeruchten kloppen vaak niet, vooral niet in een markt die zich zo snel ontwikkeld als de SSD markt. Zie ook Onyx 2 nieuwsberichten.Edmin schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:49:
[...]
De eerste prijsgeruchten vallen me anders behoorlijk tegen.
edit: voor wie ook geinteresseerd is in de leverdatum van Onyx 2: http://www.ocztechnologyf...nyx-2&p=569324#post569324
[ Voor 35% gewijzigd door Philflow op 28-10-2010 18:02 ]
En merk je verschil met deze drivers in snelheid? Heb je ook maar 1 SSD?
Na mijn aankoop geschiedenis even nagelopen te hebben om voor de zekerheid de juiste SSD te vinden zit nu de 2e SSD erin (raid0)
De reads; tja daar ben ik blij mee
De writes; om te janken
Zelfs lager dan als deze niet in raid staat.
Wat doe ik fout??
Hier de screen:
Betreft 2x X25-M G2 Postville (G2C1)
De reads; tja daar ben ik blij mee
De writes; om te janken
Wat doe ik fout??
Hier de screen:
Betreft 2x X25-M G2 Postville (G2C1)

[ Voor 45% gewijzigd door Audione0 op 29-10-2010 09:42 ]
Write cache staat kennelijk uit.Audione0 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:26:
Wat doe ik fout??
Heb je een clean install gedaan?Audione0 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:26:
Wat doe ik fout??
Yep..
Gisteren na een clean instal gedaan te hebben het ik deze uitzet :-)
Ja, dat moet zowiezo..
Ben nu o mijn werk. Vanavond cache maar weer aanzetten
Screens volgen nog
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje over deze SSD:
pricewatch: Transcend TS1GDOM40V-S 1GB
Hoe plaats je hem in je computerkast? Ik zie geen maat voor een drive bay staan, en omdat er (volgens de fabrikant) een kabel bij wordt geleverd, zal het geen kaart zijn die je ergens in moet steken. Op de site van Transcend zeggen ze dat het enige wat je nodig hebt, een 40-pin IDE kabel is.
Ik heb er niet bepaald verstand van, dus alvast bedankt!!
Tidob
Hoe plaats je hem in je computerkast? Ik zie geen maat voor een drive bay staan, en omdat er (volgens de fabrikant) een kabel bij wordt geleverd, zal het geen kaart zijn die je ergens in moet steken. Op de site van Transcend zeggen ze dat het enige wat je nodig hebt, een 40-pin IDE kabel is.
Ik heb er niet bepaald verstand van, dus alvast bedankt!!
Tidob
Die druk je gewoon rechtstreeks op je 40pin P-ATA/IDE connector op je moederbord.Tidob schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:27:
Hoe plaats je hem in je computerkast?
Wie zegt dat dit ding is gericht op snelheid? Staat vast niet voor niks onder 'Industrial Products'.Tidob schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:00:
Gaat dat niet ten koste van de snelheid?
[ Voor 24% gewijzigd door Nielson op 29-10-2010 13:34 ]
Oké, thanks voor het snelle antwoord! Alleen.. P-ATA/IDE is toch verouderd? Ik dacht dat die standaard gebruikt werd nog vóór de S-ATA. Gaat dat niet ten koste van de snelheid?
Wat wil je gaan doen met een SSD van 1GB?Tidob schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:00:
Oké, thanks voor het snelle antwoord! Alleen.. P-ATA/IDE is toch verouderd? Ik dacht dat die standaard gebruikt werd nog vóór de S-ATA. Gaat dat niet ten koste van de snelheid?
PS. de antwoorden op je vragen kun je vinden op google.
[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 29-10-2010 13:16 ]
Je moet dit zien als een usb stick met een PATA interface. Er zit geen controller op die o.a. 8 flashmodules tegelijk aanspreekt. Het effect is hetzelfde als je OS draaien vanaf een usb-stick.Tidob schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 13:00:
Ze zijn dus inderdaad veel trager dan "echte" SSDs. Wat geen nadeel is bij industriële machines (freesmachines, ponsmachines, etc).
Dergelijke machines gaan decennia mee en SATA kom je niet veel tegen. Harde schijven vallen regelmatig uit en dan is een dergelijke flash module een goede vervanging: gaat langer mee en vaak goedkoper dan harde schijf (waar ze vlot €200 voor durven te vragen).
[ Voor 17% gewijzigd door _H_G_ op 29-10-2010 14:21 ]
Is dat sneller als dat aanstaat?Geld dat ook voor 1ssd?Hoe zet ik dat aan?
http://thessdreview.com/wp-content/uploads/2010/09/SS19.pngelsympatico schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 17:57:
[...]
Is dat sneller als dat aanstaat?Geld dat ook voor 1ssd?Hoe zet ik dat aan?
Ga naar apparaatbeheer.. Zoek je SSD op.. Rechtermuisknop op de SSD--> eigenschappen--> beleidregels-->schijfcache aanvinken. Voila!
Btw, als je 1 SSD hebt kun je het beter uitzetten. Dan wordt je SSD weer een stukje sneller.
Vandaar ik deze uithad gezet nl, omdat ik er vanuit ging dat dit ook in raid het geval was..
Nu weer aangezet. Screeny!:
Duidelijk sneller nu..

[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 29-10-2010 19:11 ]
Beste allen,
Ik lees goede reviews over de ssd schijven nu heb ik al een redelijk snelle pc maar zou een boost willen geven zou ik dit met deze ssd kunnen doen? OCZ Vertex2 Series SATA II 3.5inch SSD 120 GB
op de huidige pc zit nog win7 etc is het een kwestie van aan het mobo sluiten win7 dvd erin en opnieuw op die ssd schijf installeren of is het moeilijker?
vragen:
geld waard?(photoshop/pinnacle) sneller?
easy install?
kan het op elke mobo/pc?
specs:
duo core processor
4gb ddr2
64bit win 7 ultimate
Ik lees goede reviews over de ssd schijven nu heb ik al een redelijk snelle pc maar zou een boost willen geven zou ik dit met deze ssd kunnen doen? OCZ Vertex2 Series SATA II 3.5inch SSD 120 GB
op de huidige pc zit nog win7 etc is het een kwestie van aan het mobo sluiten win7 dvd erin en opnieuw op die ssd schijf installeren of is het moeilijker?
vragen:
geld waard?(photoshop/pinnacle) sneller?
easy install?
kan het op elke mobo/pc?
specs:
duo core processor
4gb ddr2
64bit win 7 ultimate
Sinds gisteren in het bezit van een OCZ Onyx 32GB SSD drive en wow wat een verschil met mijn 'oude' maxtor 320GB 7200rpm schijf zeg
Vooral de opstartsnelheid van de OSsen is echt bijzonder. Ubuntu start op in ongeveer 8 seconden en ook windows7 staat binnen 15 seconden in beeld
testresultaat voor de geintereseerden:

Niet slecht lijkt me.
zeker de moeite waard voor die 6 tientjes
systeem voelt echt gelijk supersnel aan
nauwelijks wachttijden ed meer .
specs systeem: AMD phenom X3 @ 3.30Ghz, 4GB geheugen, Asus M3A78 pro moederbord
testresultaat voor de geintereseerden:

Niet slecht lijkt me.
specs systeem: AMD phenom X3 @ 3.30Ghz, 4GB geheugen, Asus M3A78 pro moederbord
[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 30-10-2010 12:17 ]
WTF!
Waarom is deze zoveel sneller dan een Vertex 1?
Dit meot dan wel in RAID zijn
[ Voor 22% gewijzigd door B_FORCE op 30-10-2010 12:33 ]
Ik heb maar 1 schijf gekocht hoorB_FORCE schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:20:
WTF!

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 30-10-2010 12:38 ]
Kun je ook eens een CDM resultaat posten met de standaard random data?
Bij deze:Philflow schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 12:39:
Kun je ook eens een CDM resultaat posten met de standaard random data?

stukje lager, blijkbaar had ik de verkeerde test aangeklikt ofzo
Ik wist niet dat dat bij een Indlinx controller zo'n groot verschil zou geven.
Ik wil er zelf ook aan gaan geloven, een SSD. Nadeel is alleen dat ik OS plus wat games er vanaf wil kunnen starten, waardoor ik een grotere SSD nodig heb. En groter == duurder. 
Nu las ik een tijdje geleden dat de OCZ vertex 2 qua performance wel okay is en zo is mijn oog dus ook gevallen op de 90gb variant vanwege de grootte. pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 90GB
Op zich heb ik het geld er wel voor over, alleen ik vroeg mij af of deze SSD schijf nu nog wel zo veel bang for the buck is.
Ik ben niet van plan allerlei benchmarks te gaan draaien, voornaamste reden om de overstap te maken is vanwege het feit dat mijn OS disk nu een vrij standaard 7200rpm schijf is en dus eigenlijk de overstap naar SSD sowieso al een wereld van verschil gaat maken wua boottimes schat ik zo..
Dus ik denk dat mijn vraag is; is er een vergelijkbare, ongeveer even grote disk die misschien net 'iets langzamer' is (en snelheid is vrij relatief naar mijn idee bij zo'n overstap) maar betaalbaarder? Zat al even in de charts van tomshardware te kijken, maar daar komen alleen grotere OCZ disks aan bod, dus heb ik vrij weinig referentiemateriaal. Misschien iemand aardige URL's om eens te kijken waar ook instap ssd's aan bod komen?
Nu las ik een tijdje geleden dat de OCZ vertex 2 qua performance wel okay is en zo is mijn oog dus ook gevallen op de 90gb variant vanwege de grootte. pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 90GB
Op zich heb ik het geld er wel voor over, alleen ik vroeg mij af of deze SSD schijf nu nog wel zo veel bang for the buck is.
Dus ik denk dat mijn vraag is; is er een vergelijkbare, ongeveer even grote disk die misschien net 'iets langzamer' is (en snelheid is vrij relatief naar mijn idee bij zo'n overstap) maar betaalbaarder? Zat al even in de charts van tomshardware te kijken, maar daar komen alleen grotere OCZ disks aan bod, dus heb ik vrij weinig referentiemateriaal. Misschien iemand aardige URL's om eens te kijken waar ook instap ssd's aan bod komen?
Dat is verreweg de meeste bang for the buck die er is op dit moment.xxxneoxxx schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:30:
PS. het is geen 'instap' SSD, daarvoor is ie te snel. Voor reviews zie Techreport.com, Anandtech etc.
Ik heb net een nieuwe notebook besteld, de Samsung Q330.
In deze notebook wil ik ook graag een SSD schijf plaatsen op de plek waar op dit moment de DVD drive zit. De SSD die ik in gedachte heb om te plaatsen is de volgende.http://tweakers.net/price...ii-25-inch-ssd-120gb.html
Als het goed is heb ik een caddy/case nodig om deze 2,5inch SSD in te plaatsen als vervanging van mijn DVD drive. Ik heb alleen geen idee welke ik nodig heb(heb er niet heel veel verstand van)
Kunnen jullie mij hier misschien mee helpen?
Alvast bedankt!
In deze notebook wil ik ook graag een SSD schijf plaatsen op de plek waar op dit moment de DVD drive zit. De SSD die ik in gedachte heb om te plaatsen is de volgende.http://tweakers.net/price...ii-25-inch-ssd-120gb.html
Als het goed is heb ik een caddy/case nodig om deze 2,5inch SSD in te plaatsen als vervanging van mijn DVD drive. Ik heb alleen geen idee welke ik nodig heb(heb er niet heel veel verstand van)
Alvast bedankt!
^ zoek eens op ebay, google of dealextreme.
Dit is al vaker voorbijgekomen in de afgelopen ruim 6k posts maar ik zet het hier toch even op een rijtje voor iedereen die XP op 'n SSD gaat draaien:
De autodefragmentatie in XP kun je uitzetten met Tweakui.
Tweakui installeren, en dan deze check in Tweakui uitzetten:

Daarna herstarten en: Voila!
.
Ook is SSD Tweaker een handig tooltje om XP SSD vriendelijk te maken.

Op Auto Tweak Settings klikken, en daarna herstarten.
Vergeet bij de eigenschappen van je SSD niet om de indexering uit te zetten.

Veel plezier met XP op je SSD!

Daarna herstarten en: Voila!

Zijn er nog bepaalde factoren waar ik op moet letten als ik google/ebay ofzo naar een goede case?letti1990 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 16:15:
Ik heb net een nieuwe notebook besteld, de Samsung Q330.
Alvast bedankt!
In alle eerlijkheid, is het nog verstandig XP op een SSD te draaien? TRIM e.d. wordt toch niet ondersteund door XP?Richub schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:22:
Dit is al vaker voorbijgekomen in de afgelopen ruim 6k posts maar ik zet het hier toch even op een rijtje voor iedereen die XP op 'n SSD gaat draaien:
Klopt, maar de OCZ Vertex 2 heeft dit in de firmware ingebouwd zitten. En deze SSD gebruik ik dus.xxxneoxxx schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:39:
[...]
In alle eerlijkheid, is het nog verstandig XP op een SSD te draaien? TRIM e.d. wordt toch niet ondersteund door XP?
En ik gebruik nog veel software die onder Win7 niet (lekker) wil werken, dus dat is mijn reden om bij XP te blijven.
Het lijkt me handig om zulke dingen in de startpost op te nemen.Richub schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:22:
[afbeelding]
Daarna herstarten en: Voila!.
[afbeelding]
[afbeelding]
Zulke tutorials (nouja als je dat nog kan noemen
Wat ik me trouwens afvroeg.
Een SSD degradeert dus na verloop van tijd.
Is de snelheid weer (bijna) optimaal als er volledig geformatteerd wordt?
[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 30-10-2010 18:22 ]
Verwijderd
Vindt het grootste probleem met XP dat de partities niet goed aligned worden en daar wel een moderner os voor nodig hebt zoals windows 7 . Fabrikanten leveren wel tools om trim uit te voeren in XP dus dat is geen probleem .
Dan align je toch zelf? Ook weer geen rocketscience hoor.Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:38:
Vindt het grootste probleem met XP dat de partities niet goed aligned worden en daar wel een moderner os voor nodig hebt zoals windows 7 . Fabrikanten leveren wel tools om trim uit te voeren in XP dus dat is geen probleem .
Ik had mijn onderstaande setup draaien op 2 samsung F3 schijven in raid 0.xxxneoxxx schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:30:
Ik wil er zelf ook aan gaan geloven, een SSD. Nadeel is alleen dat ik OS plus wat games er vanaf wil kunnen starten, waardoor ik een grotere SSD nodig heb. En groter == duurder.
Op zich heb ik het geld er wel voor over, alleen ik vroeg mij af of deze SSD schijf nu nog wel zo veel bang for the buck is.Ik ben niet van plan allerlei benchmarks te gaan draaien, voornaamste reden om de overstap te maken is vanwege het feit dat mijn OS disk nu een vrij standaard 7200rpm schijf is en dus eigenlijk de overstap naar SSD sowieso al een wereld van verschil gaat maken wua boottimes schat ik zo..
![]()
Sinds gisteren draait het op een vertex 2 90gb 3,5"
WoW wat een verschil, zeker de moeite waard!!!!!!
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Dell Ultrasharp U2410 | € 515,- | € 515,- |
1 | Antec Performance One P183 | € 116,- | € 116,- |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 32,49 | € 32,49 |
4 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m | € 5,- | € 20,- |
1 | Scythe Gentle Typhoon , 120mm | € 10,60 | € 10,60 |
1 | Antec CP-850 | € 109,46 | € 109,46 |
1 | Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G | € 67,- | € 67,- |
1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 167,- | € 167,- |
1 | Asus M4A89GTD PRO/USB3 | € 117,48 | € 117,48 |
2 | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE | € 138,- | € 276,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.431,03 |
Ha, dan de overstap met mijn 7200 rpm schijfje zeker gevoelsmatig een nog groter verschil maken.rsvmark schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:14:
[...]
Ik had mijn onderstaande setup draaien op 2 samsung F3 schijven in raid 0.
Sinds gisteren draait het op een vertex 2 90gb 3,5"
WoW wat een verschil, zeker de moeite waard!!!!!!
Dank voor de tips allen.
Ik heb de partitie op mijn SSD met 'n Vista SP1 installatiedvd gemaakt, en daarna XP op die partitie geinstalleerd._Arthur schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:08:
[...]
Dan align je toch zelf? Ook weer geen rocketscience hoor.
Best of both worlds.
Met een WD 250 GB schijf deed Photoshop Elements 7 er 12-15 seconden over om op te starten, met mijn OCZ Vertex 2 SSDtje maar 2-3 seconden...xxxneoxxx schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:36:
[...]
Ha, dan de overstap met mijn 7200 rpm schijfje zeker gevoelsmatig een nog groter verschil maken.
Dank voor de tips allen.
Mappen in Unreal 2004 zijn binnen 3-5 seconden geladen, handig bij een mapwissel.
Ik heb als test ook nog op een gare private World of Warcraft server rondgelopen, porten naar een andere stad gaat ook echt veel sneller als voorheen met 'n HD.
Het hele spel loopt sowieso veel soepeler als je door een groot, druk gebied reist.
Dus fanatieke WoWers kunnen met 'n gerust hart een SSD kopen.
[ Voor 55% gewijzigd door Richub op 30-10-2010 21:38 ]
Hè ik heb een vraagje mbt vertex 2 100 gb ssd... Als ik hier niet goed zit hoor ik het graag.
Ik heb een paar maanden oude Vertex 2 van OCZ in mijn computertje zitten, nu zag ik zojuist een benchmark van 10 okt met een 120 gb versie en dacht, laat ik ook eens een benchmark draaien.
Specs:
HDD leessnelheid 285MB/s
HDD schrijfsnelheid 275MB/s
Firmware versie 1.0 (ik krijg 'm niet geupdate met de OCZ firmware updater...
Benchmark uitkomst:
Sequential Read : 142.858 MB/s
Sequential Write : 83.009 MB/s
Random Read 512KB : 141.513 MB/s
Random Write 512KB : 84.800 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 15.725 MB/s [ 3839.2 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 16.297 MB/s [ 3978.8 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 17.138 MB/s [ 4184.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 60.299 MB/s [ 14721.4 IOPS]
Test : 50 MB [C: 48.1% (44.8/93.2 GB)] (x1)
Date : 2010/10/30 21:51:35
Dit kan niet goed zijn lijkt me, aangezien dat ding 50.000 IOPS moet halen en een dubbel zo hoge read/write speed....
Iemand tips?!
Thnks!
Ik heb een paar maanden oude Vertex 2 van OCZ in mijn computertje zitten, nu zag ik zojuist een benchmark van 10 okt met een 120 gb versie en dacht, laat ik ook eens een benchmark draaien.
Specs:
HDD leessnelheid 285MB/s
HDD schrijfsnelheid 275MB/s
Firmware versie 1.0 (ik krijg 'm niet geupdate met de OCZ firmware updater...
Benchmark uitkomst:
Sequential Read : 142.858 MB/s
Sequential Write : 83.009 MB/s
Random Read 512KB : 141.513 MB/s
Random Write 512KB : 84.800 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 15.725 MB/s [ 3839.2 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 16.297 MB/s [ 3978.8 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 17.138 MB/s [ 4184.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 60.299 MB/s [ 14721.4 IOPS]
Test : 50 MB [C: 48.1% (44.8/93.2 GB)] (x1)
Date : 2010/10/30 21:51:35
Dit kan niet goed zijn lijkt me, aangezien dat ding 50.000 IOPS moet halen en een dubbel zo hoge read/write speed....
Iemand tips?!
Thnks!
Hier op terugkomendB_FORCE schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 00:51:
Daarnaast zit ik te twijfelen om in de HTPC ook een SSD te zetten en dan de films te streamen via een NAS. Op HTPC hoeft dan enkel bestruings systeem te staan. Zou dan bv een Super Talent VSSD iets zijn? Het hoeft niet giga snel allemaal. Zijn er dan nog goedkopere opties?
Misschien is een IDE-flash-disk dan ook wat, of zijn die echt heel traag?
Zou dit misschien wat zijn:
http://direkt.jacob-compu...5H-M%29_artnr_778655.html
Enkel is de schrijfsnelheid wat laag.
Aan de andere kant, ik hoef op HTPC enkel een OS te laden.
Films komen ergens anders vandaan.
Iemand tips?!
Thnks!
[/quote]
Ik heb dezelfde mijn read is 208mb/s write weet ik niet meer.
Heb je ahci in bios aanstaan?Heb je intel rst driver installed?Heb je ssd tweak gedaan?
edit:ah ik krijg mijn firmware ook niet updated omdat er zogezegd geen ssd is,heel raar.
Iemand tips?!
Thnks!
[/quote]
Ik heb dezelfde mijn read is 208mb/s write weet ik niet meer.
Heb je ahci in bios aanstaan?Heb je intel rst driver installed?Heb je ssd tweak gedaan?
edit:ah ik krijg mijn firmware ook niet updated omdat er zogezegd geen ssd is,heel raar.
[ Voor 12% gewijzigd door elsympatico op 30-10-2010 22:32 ]
Post eens een ATTO screenshot en wat is je chipset?Christiandevrie schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:53:
Hè ik heb een vraagje mbt vertex 2 100 gb ssd... Als ik hier niet goed zit hoor ik het graag.
Het is idd wel vrij laag vergeleken mijn vertex2.
Beantwoord de vragen hierboven eens over het systeem en wat je gedaan hebt.
Waarom lukt de firmware updaten niet?
Als niks werkt, kan je hem eens backuppen en vervolgens secure erasen en je backup terug zetten, dat kan wel eens helpen...
Sequential Read : 221.614 MB/s
Sequential Write : 142.835 MB/s
Random Read 512KB : 214.137 MB/s
Random Write 512KB : 143.019 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 31.846 MB/s [ 7775.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 96.662 MB/s [ 23599.1 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 154.062 MB/s [ 37612.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 133.812 MB/s [ 32668.8 IOPS]
Test : 50 MB [C: 28.0% (31.4/111.8 GB)] (x1)
Date : 2010/10/31 2:20:29
[ Voor 39% gewijzigd door Dark op 31-10-2010 02:31 ]
Nee ik heb 'm op IDE staan, zojuist even op AHCI gezet (wat houd het eigenlijk in!?) maar dan boot het systeem helemaal niet meer. Ik heb geen Intel RST driver geinstalleerd (dit heb ik zeker nodig om op AHCI te kunnen booten?) en geen SSD tweaks gedaan. Ik ben meer van het plug&play =)Ik heb dezelfde mijn read is 208mb/s write weet ik niet meer.
Firmware update gaat niet, hij herkent de ssd wel, hij download ook de firmware, maar bij sector 64 blijft hij hangen, reboot en vervolgens moet ik boot device erin doen, na uit en aan klikken werkt alles weer normaal maar niet geupdate...
AM 3 890 FX, net nieuw mijn oude gigabyte AM3 790 heeft het begeven. Sata-600 maar de ssd gebruikt natuurlijk een sata-300. Het is toch niet verplicht om je ssd in een aparte raid-controller te doen om de beloofde snelheden te halen?Post eens een ATTO screenshot en wat is je chipset?

HD Tune heeft geen zin om de write te meten, hij houd stellig vol dat ik alle partitions moet removen.
Heb mijn Vertex 2 toch echt onder XP geallignedVerwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:38:
Diskpar heet het tooltje geloof ik.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Writecache ook met 1 ssd NIET uitzetten; bij mijn Postville G2 scheelt dit 30% performance.Audione0 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:11:
[...]
Ga naar apparaatbeheer.. Zoek je SSD op.. Rechtermuisknop op de SSD--> eigenschappen--> beleidregels-->schijfcache aanvinken. Voila!
Btw, als je 1 SSD hebt kun je het beter uitzetten. Dan wordt je SSD weer een stukje sneller.
Vandaar ik deze uithad gezet nl, omdat ik er vanuit ging dat dit ook in raid het geval was..
Nu weer aangezet. Screeny!:
Duidelijk sneller nu..![]()
![]()
[afbeelding]
https://nl.hardware.info/usersystemen/19802/maximus-vi-formula
Je moet zeker in AHCI draaien, en search is your friendChristiandevrie schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 09:41:
[...]
Nee ik heb 'm op IDE staan, zojuist even op AHCI gezet (wat houd het eigenlijk in!?)
Waarschijnlijk een driver issue, maar er zijn meer methodes om de firmware te updaten, b.v. met hirens boot cd of w7-x86 repair console, beste kan je even zoeken op het ocz forum daar staan de verschillende manieren wel genoemd...Christiandevrie schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 09:41:
[...]
Firmware update gaat niet, hij herkent de ssd wel, hij download ook de firmware, maar bij sector 64 blijft hij hangen, reboot en vervolgens moet ik boot device erin doen, na uit en aan klikken werkt alles weer normaal maar niet geupdate...
[...]
Verwijderd
Tuurlijk zijn er allemaal tools om partities te maken die goed alignen , maar voor menig XP gebruiker zal dat toch moeilijk zijn. Daarvoor is het wel fijn om windows 7 als tweede os op een hd te laten draaien , en van daaruit partities te maken op de ssd gewoon in schrijfbeheerRaven schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 10:13:
[...]
Heb mijn Vertex 2 toch echt onder XP gealligned
Diskpar heet het tooltje geloof ik.
Om AHCI aan te kunnen zetten moet je hier kijken: Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"Christiandevrie schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 09:41:
[...]
Nee ik heb 'm op IDE staan, zojuist even op AHCI gezet (wat houd het eigenlijk in!?) maar dan boot het systeem helemaal niet meer. Ik heb geen Intel RST driver geinstalleerd (dit heb ik zeker nodig om op AHCI te kunnen booten?) en geen SSD tweaks gedaan. Ik ben meer van het plug&play =)
Gedaan, maar wanneer ik boot blijft er gewoon een underscore knipperen nadat m'n moederbord is geboot... Zoek het later wel eens op hoe en wat dat het werkt ;-) thnks iig =)iFez schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 11:35:
[...]
Om AHCI aan te kunnen zetten moet je hier kijken: Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"
Verwijderd
Is er iemand die mij kan helpen?
Ik heb de volgende PC en net een week oud.
i7-920
gigabyte EX58-UD3R
OCZ vertex 2 90 gb
6 gb corsair geheugen.
Ik heb een clean instal van windows 7 gedaan op de SSD uiteraard. Ik heb de firmware geupdate naar 1.23 van OCZ. Verder heb ik niks met de SSD gedaan aan tweaks oid.
Maar nu zijn mijn snelheden volgens mij zeer laag. Ik heb al gezocht op google en tweakers maar helaas nog niks gevonden.
Ik heb de volgende PC en net een week oud.
i7-920
gigabyte EX58-UD3R
OCZ vertex 2 90 gb
6 gb corsair geheugen.
Ik heb een clean instal van windows 7 gedaan op de SSD uiteraard. Ik heb de firmware geupdate naar 1.23 van OCZ. Verder heb ik niks met de SSD gedaan aan tweaks oid.
Maar nu zijn mijn snelheden volgens mij zeer laag. Ik heb al gezocht op google en tweakers maar helaas nog niks gevonden.

Heb je ahci in bios aangezet speedy?Maar als je nu dat windows installed is ahci gaat aanzetten is windows niet meer bruikbaar moet je opnieuw installen.
ssd tweak gedaan?intel rst driver installed?
ssd tweak gedaan?intel rst driver installed?
Verwijderd
@speedy, post eens AS SSD screenshot; daarop staat de driver die je gebruikt en of je partitie aligned is.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD