Heb je gechecked op ocz.com?
Sorry bericht verwijderd
[ Voor 89% gewijzigd door caddywouter op 24-10-2010 22:09 ]
Ik heb een verse install gedaan, maar ik heb het idee dat mijn schrijfsnelheid iets lager is dan hier enkele mensen posten.
systeem:
asus m3n78-vm
amd X4 940 (3GHZ QC)
4Gb ram
win 7 home x64
ati 4850 videokaart
OCZ vertexII 90GB op sata1
(samsung F3 1TB op sata 2
systeem:
asus m3n78-vm
amd X4 940 (3GHZ QC)
4Gb ram
win 7 home x64
ati 4850 videokaart
OCZ vertexII 90GB op sata1
(samsung F3 1TB op sata 2
- SSD heeft FW 1.23
- AHCI staat aan in bios en win
- intelppm is disabled
- superfetch is disabled
- search indexer is disabled.

[ Voor 5% gewijzigd door Pinin op 24-10-2010 21:54 ]
www.casarodriguillo.com
Nou het wordt denk ik toc heen verse installatie.Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 17:12:
[...]
Doe altijd nog een paar standaard tweaks voor me ssd/hd om ruimte te besparen , en schrijf en lees bewegingen te minimaliseren . Outlook archiefmap verplaatsen naar hd , Map mijn documenten verplaatsen naar hd en Pagefile verplaatsen naar HD. Voor XP neemt de complete install met updates ongeveer 3.5 GB in beslag . Zelf denk ik dat de hostwrites de meeste slijtage aan de ssd toebrengen .
Zit hier met XP gemmiddeld van 0.4 to 3 GB per dag aan hostwrites , valt best mee
Kennelijk kan Acronis niet van partitie naar HD klonen, dus ik wilde het programma HDclone proberen.
Met de free versie kun je helaas niet te veel, dus bepaalde wegen een "andere versie" geprobeerd. *kuch*

Dan dus alles maar weer backuppen (het staat er net 1,5maand op
Nu laas ik op de OCZ website dat de Vertex niet goed overweg kan met AHCI en dat het kan leiden tot corrupte data? In hoeverre is dat waar?
Ik heb de productiecode nog eens door Google heen gehaald. "OCZSSD2-2AGTE90G" is idd de agility versie. Maar Windows herkend hem wel als OCZ-Vertex2 in apparaatbeheer.Philflow schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 20:51:
Heb je gechecked op ocz.com?
Ze zullen waarschijnlijk wel aan het slapen geweest zijn bij het stickerplakken
Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11
Niet echt SSD maar misschien handig voor anderen:
Ik gebruik noodgedwongen de standaard MSAHCI drivers op een AMD bord (icm Vertex 2
) en dat loopt toch net wat minder. Als mijn pc wakker moest worden uit de slaapstand was bijvoorbeeld de tweede schijf niet meer beschikbaar.
Ik heb dit opgelost door deze hotfix uit te voeren
Naja, voor wat dat waard is dan... Mijn Nova 32GB doet het ook lekker in mn laptopje dus ik houd het nog wel even uit tot de mooie capaciteiten betaalbaar worden
Ik gebruik noodgedwongen de standaard MSAHCI drivers op een AMD bord (icm Vertex 2
Ik heb dit opgelost door deze hotfix uit te voeren
Dat is exact wat ik ook haal op een AMD 790X bordje. Hij deed het in mijn zunig mini laptopje met pentium processor nog beter (7,6 in de WPI en in mijn desktop maar 7,3)Pinin schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:19:
Ik heb een verse install gedaan, maar ik heb het idee dat mijn schrijfsnelheid iets lager is dan hier enkele mensen posten.
Hieronder de score, is dat gewoon > dus goed of is het idd een beetje trage schrijfsnelheid
[afbeelding]

Naja, voor wat dat waard is dan... Mijn Nova 32GB doet het ook lekker in mn laptopje dus ik houd het nog wel even uit tot de mooie capaciteiten betaalbaar worden
[ Voor 8% gewijzigd door lampekap06 op 24-10-2010 22:50 ]
Ik wil die 12 stappen uitvoeren, maar kan ik na de installatie op mn ssd mijn oude os op mn hdd gewoon wissen en die weer als data schijf gebruiken? Of kan ik mijn huidige hdd gewoon wissen in dos als ik mn OS op de ssd ga installeren?Vraaag schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:26:
[...]
Zelfde hier, gister Vertex 2 60GB gehaald, verse installatie van Win7 x64 Pro erop nadat ik de firmware geupdate had.
Net even ATTO gedraaid:
[afbeelding]
[...]
Zo zat ik gister ook.![]()
Maar goed, wat je dus moet doen:
1) SSD in je kast monteren, aansluiten op SATA1.
2) Je huidige HD ook aangesloten houden.
3) Booten in je huidige Windows installatie (dus op je HD).
4) Zorgen dat AHCI aanstaat in je Win7 installatie (register aanpassen, zie paar posts terug).
5) AHCI aanzetten in je BIOS.
6) Firmware 1.23 downloaden.
7) ssdupdate.exe starten.
Vervolgens verwijzen naar het FW_1.23_Update.pkg bestandje.
9) Download firmware to selected drive.
10) Computer wordt automatisch opnieuw opgestart en de nieuwste firmware zal erop staan.
11) Nu kan je Win7 x64 gaan installeren op je SSD!
12) Als installatie klaar is: intelppm disabelen / superfetch service disabelen / Search Indexer disabelen / RST van Intel installeren.
Goed, na een hoop gevloek heb ik mijn Vertex 1 maar gewoon via native IDE geïnstalleerd.
AHCI wilde dus voor geen kant werken. Ten eerst moest ik mijn floppy disk weer onder het stof vandaan toveren. Ten tweede wilde hij files niet laden als ik WinXP via cd installeerde.
Via USB stick kreeg ik weer corrupte file. Gaat dus weer lekker soepel allemaal
Uiteindelijk dus maar de "gewone" weg gekozen.
Dit is de benchmark op een praktsich kale pc:
AHCI wilde dus voor geen kant werken. Ten eerst moest ik mijn floppy disk weer onder het stof vandaan toveren. Ten tweede wilde hij files niet laden als ik WinXP via cd installeerde.
Via USB stick kreeg ik weer corrupte file. Gaat dus weer lekker soepel allemaal
Uiteindelijk dus maar de "gewone" weg gekozen.
Dit is de benchmark op een praktsich kale pc:

Na de RST is de WPI nu weer 7,7. Heb een aantal dingen uitgeschakeld en neem het maar voor lief. Zal zo een benchmark draaien en nog controleren of TRIM enabled is.
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Verwijderd
Ik heb het idee dat mijn moederbord (systeemlinkje) enigzins een beperkende factor aan het worden is. Ik zou toch een stuk meer moeten kunnen halen uit een Vertex 2:

Met die scores is weinig mis. Wat je alleen wel ziet is dat als je CDM met 5x 1000MB random data gaat draaien dat de beschermingsmechanismes van Sandforce inschakelen (DuraWrite geloof ik) en dat je seq. write naar beneden keldert. Vandaar dat ik hier nog weleens heb gezegd dat je veel beter 3x 50MB kunt doen.Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 02:07:
Ik heb het idee dat mijn moederbord (systeemlinkje) enigzins een beperkende factor aan het worden is. Ik zou toch een stuk meer moeten kunnen halen uit een Vertex 2:
Maar goed, draai eens ATTO en kijk of je schrijfsnelheid dan wel dik boven de 200MB/sec uit komt.
Volgens mij draai ik hele nette scores en TRIM staat aan. Bedankt voor jullie hulp!
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Verwijderd
ATTO geeft waarden tussen de 200 en wat anderen op een Vertex2 halen, vandaar dat ik vermoed dat mijn moederbord eea niet meer kan bijbenen.Philflow schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 02:11:
[...]
Met die scores is weinig mis. Wat je alleen wel ziet is dat als je CDM met 5x 1000MB random data gaat draaien dat de beschermingsmechanismes van Sandforce inschakelen (DuraWrite geloof ik) en dat je seq. write naar beneden keldert. Vandaar dat ik hier nog weleens heb gezegd dat je veel beter 3x 50MB kunt doen.
Maar goed, draai eens ATTO en kijk of je schrijfsnelheid dan wel dik boven de 200MB/sec uit komt.

Apart, de hoogste waarden zijn ineens 20-30MB/s hoger dan een week geleden. Zo is er inderdaad weinig mis mee
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2010 02:23 . Reden: Plaatje toegevoegd ]
Denk dat je met de down-throttle te maken hebt gehad (onderdeel van de DuraWrite die Philflow noemt). De sandforce ziet een enorme hoeveelheid random data binnenkomen (CDM) en schakelt wat in snelheid terug. Als de datastroom verminderd gaat ie na een paar dagen weer op volle snelheid. Bron kan ik zo niet vinden.. Ik heb wel ooit een linkje geplaatst naar een uitspraak van Tony van OCZ (en die mocht er niet te veel over zeggen).Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 02:15:
ATTO geeft waarden tussen de 200 en wat anderen op een Vertex2 halen, vandaar dat ik vermoed dat mijn moederbord eea niet meer kan bijbenen.
[afbeelding]
Apart, de hoogste waarden zijn ineens 20-30MB/s hoger dan een week geleden. Zo is er inderdaad weinig mis mee
Heb je een bron? AHCI mag geen enkel probleem zijn. Denk eerder dat je refereert naar een probleem met een specifieke chipset.B_FORCE schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 21:44:
Nu las ik op de OCZ website dat de Vertex niet goed overweg kan met AHCI en dat het kan leiden tot corrupte data? In hoeverre is dat waar?
De snelheid van je IDE scores valt nog tegen. Heb je de SSD op de JMicron controller aangesloten(zou het verklaren)? Had je in de eerste situatie nog een andere SATA volgorde geprobeerd?
[ Voor 26% gewijzigd door _H_G_ op 25-10-2010 07:33 ]
Iemand nog een idee hierover?Richub schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 05:53:
Ik zit al 'n paar dagen te klooien om Win7 op mijn SSD te krijgen met AHCI...
Mobo: ASUS P5QL-PRO, met laatste bios 1004.
CPU: Q8300
RAM: 2x 2 GB ADATA DDR2 800 op 667 mhz, FSB ratio is dus 1:1.
SSD is de OCZ Vertex 2 60 GB
Wat ik dan doe is:
Ik heb de SSD als enige HD aangesloten en daarna start ik van de Win7 dvd op.
Ik maak een enkele partitie aan. (en automatisch die 100 MB system reserved die Win7 altijd aanmaakt)
Daarna begint Win7 bestanden te kopieren, maar na de eerste reboot blijft de PC op het detecteren van SATA1 (de SSD dus) hangen...
Uiteindelijk heb ik als test precies hetzelfde gedaan met mijn gewone HD: Hetzelfde resultaat.
De enige manier om na dit probleem weer te kunnen booten is: Alle HD's afkoppelen, in de BIOS AHCI uitzetten, en daarna de HD's weer aan te sluiten.
Het lijkt erop of mijn mobo of processor geen AHCI aankan ofzo, maar op google vind ik hier niets over.
Zie ik iets over het hoofd bij het installeren, of heeft iemand een tip? Ik kom er even niet meer uit...
Gelukkig heb ik een acronis image van mijn oude installatie gemaakt, dat bespaart me een herinstallatie na elke poging Win7 met AHCI te installeren...
Google levert iig geen relevante resultaten op als ik naar dit probleem zoek...
Ik heb een vraag,
Ik heb gisteren windows 7 x64 op mn ocz vertex 2 60 gb gezet.
De schijf zelf haalt netjes 255mb/s maar ik vind dat het booten van de pc wat tegenvalt.
De boot duurt 37 seconde terwijl het in 25 seconde moet kunnen. Iemand tips?
De schijf zelf haalt netjes 255mb/s maar ik vind dat het booten van de pc wat tegenvalt.
1. was het een clean install?De boot duurt 37 seconde terwijl het in 25 seconde moet kunnen. Iemand tips?
2. probeer de laatste 10.46 Intel RST van http://www.station-drivers.com/page/intel%20raid.htm
hoe is je 4K random read? (CDM, 3x50MB)Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:27:
[ Voor 47% gewijzigd door Philflow op 25-10-2010 10:46 ]
Verwijderd
Alle voorgaande tips... wat heb je zelf al geprobeerd?Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:27:
Ik heb een vraag,
Hoe weet je dat het in 25 seconden moet kunnen?Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:27:
Bron?_H_G_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 07:20:Heb je een bron? AHCI mag geen enkel probleem zijn. Denk eerder dat je refereert naar een probleem met een specifieke chipset.
De snelheid van je IDE scores valt nog tegen. Heb je de SSD op de JMicron controller aangesloten(zou het verklaren)? Had je in de eerste situatie nog een andere SATA volgorde geprobeerd?
Staat gewoon op OCZ website.
Ik heb een gigabyte 880GMA mobo
Weet niet uit het hoofd welke controller daar op zit.
Wat bedoel je met andere SATA volgorde?
Ik heb dus geprobeerd om AHCI/sata drivers in te laden bij installatie.
Ik begrijp enkel niet waarom hij ineens de floppy drive niet wil lezen.
althans, in het begin wel, maar hij geeft fouten bij het later inlezen van de drivers.
Het gaat trouwens om een Vertex 1 (niet verwarren met 2
[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 25-10-2010 11:11 ]
Mmm hier boot van raid0=37sec, boot van vertex2=26sec en dat is nog bios schermen niet meegerekend... dus tja... w7 bootte al snel van de raid...
Ja het was een clean install, wat is precies die driver die je hierboven aanduidde?Philflow schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:38:
[...]
1. was het een clean install?
2. probeer de laatste 10.46 Intel RST van http://www.station-drivers.com/page/intel%20raid.htm
[...]
hoe is je 4K random read? (CDM, 3x50MB)
Moet ik die 4K random read met crystaldiskmark doen?
5x50mb test en dan kijken wat de 4k write doet, dat is een aardige indicatie hoe goed de ssd presteerd.Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:17:
[...]
Ja het was een clean install, wat is precies die driver die je hierboven aanduidde?
Moet ik die 4K random read met crystaldiskmark doen?
Als je in de buurt van of over de 100MB/sec uit komt, zit het wel goed. (Mijn cdm 5x50 -> http://i53.tinypic.com/qyzjtg.png )
Ja zal het even doen als ik thuis ben vanavond, maar ik vind dat mn windows wel heel snel boot hoor maar ik had gedacht dat mn pc iets sneller zou booten, met name mn biosscherm enzo duurt lang. Vanaf "Windows Starten" gaat het wel supersnel.Dark schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:22:
[...]
5x50mb test en dan kijken wat de 4k write doet, dat is een aardige indicatie hoe goed de ssd presteerd.
Als je in de buurt van of over de 100MB/sec uit komt, zit het wel goed. (Mijn cdm 5x50 -> http://i53.tinypic.com/qyzjtg.png )
Maarja bedankt, zal vanavond wel een screen posten.
Pas vanaf het moment dat je "Windows Starten" ziet verschijnen doet die SSD natuurlijk pas iets. Daarvoor is het gewoon het bios van je moederboard dat gewoon traag is. Wel of geen SSD heeft hier totaal geen invloed op.Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:27:
Ja zal het even doen als ik thuis ben vanavond, maar ik vind dat mn windows wel heel snel boot hoor maar ik had gedacht dat mn pc iets sneller zou booten, met name mn biosscherm enzo duurt lang. Vanaf "Windows Starten" gaat het wel supersnel.
Okay... Dat de bios schermen in verhouding zo lang duren kan de SSD verder weinig aan doen. Wat je wel kan proberen is zelf de bios 'optimaliseren' door randapparatuur die je niet gebruikt uit te zetten.
Bijvoorbeeld de ongebruikte COM1 en LPT1, de FDD controller, firewire, sata/raid controllers, 2e netwerk enz. uit zetten. Soms kan je nog kiezen tussen een 'verbose' en 'quick' boot, of is er een instelbare delay voor harddisk detectie, spreekt vanzelf dat dit op quick of op nul kan.
Het gaat allemaal geen 10tallen seconden schelen, maar wellicht weet je er toch een paar seconden te winnen.
vanaf het moment dat het laadschermpje van windows begint moet er volgens mij ook nog wel wat te winnen zijn, want ik zie het hdd-ledje zomaar een paar sec niks doen... maar ik ben er nog niet achter ...
edit: ik zal eens kijken of bijv. een vast ip adres nog invloed heeft... vroegah @ xp scheelde dat aardig...
Bijvoorbeeld de ongebruikte COM1 en LPT1, de FDD controller, firewire, sata/raid controllers, 2e netwerk enz. uit zetten. Soms kan je nog kiezen tussen een 'verbose' en 'quick' boot, of is er een instelbare delay voor harddisk detectie, spreekt vanzelf dat dit op quick of op nul kan.
Het gaat allemaal geen 10tallen seconden schelen, maar wellicht weet je er toch een paar seconden te winnen.
vanaf het moment dat het laadschermpje van windows begint moet er volgens mij ook nog wel wat te winnen zijn, want ik zie het hdd-ledje zomaar een paar sec niks doen... maar ik ben er nog niet achter ...
edit: ik zal eens kijken of bijv. een vast ip adres nog invloed heeft... vroegah @ xp scheelde dat aardig...
[ Voor 6% gewijzigd door Dark op 25-10-2010 11:47 ]
Opstarten is bij mij overigens geen probleem.
Maarja, heb nu nog een vrij kaal OS.
Als ik wat lang met mijn ogen knipper zit ik al in windows (vanaf het logo dus)
Maarja, heb nu nog een vrij kaal OS.
Als ik wat lang met mijn ogen knipper zit ik al in windows (vanaf het logo dus)
Hmmm, mij valt het nog wel tegen. De MacBook van mijn vader start op in 25sec en dat is geteld vanaf het moment dat ik um aanzet tot het moment dat ik kan gaan werken. Dat gaat een Windows pc met snelle SSD dus niet halen begrijp ik.Dark schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:11:
Mmm hier boot van raid0=37sec, boot van vertex2=26sec en dat is nog bios schermen niet meegerekend... dus tja... w7 bootte al snel van de raid...
Nee dat gaat niet lukken, als je echt volledig boot. maarja hoe vaak doe je dat?-Moondust- schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:49:
[...]
Hmmm, mij valt het nog wel tegen. De MacBook van mijn vader start op in 25sec en dat is geteld vanaf het moment dat ik um aanzet tot het moment dat ik kan gaan werken. Dat gaat een Windows pc met snelle SSD dus niet halen begrijp ik.
Meestal laat ik de boel gewoon in 'slaap' vallen, en dan is het slechts seconden voor je aan de slag kan...
Heeft weinig met Windows te maken. Maar voornamelijk door de bios voor 'normale' PC's die nog uit de prehistory stamt. Waarbij Mac's al wel EFI gebruiken, wat veel sneller is voor het starten van de hardware.-Moondust- schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:49:
Hmmm, mij valt het nog wel tegen. De MacBook van mijn vader start op in 25sec en dat is geteld vanaf het moment dat ik um aanzet tot het moment dat ik kan gaan werken. Dat gaat een Windows pc met snelle SSD dus niet halen begrijp ik.
Pas sinds kort is EFI (weer) in opkomst. Windows Server 2008 en Windows Vista SP1 zijn de eerste Windows versies die EFI-biossen ook ondersteunen.
Sofar offtopic voor dit draadje.
De Intel Rapid Storage driver voor alle Intel chipsets. Die moet je istalleren voor optimale prestaties.Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:17:
[...]
Ja het was een clean install, wat is precies die driver die je hierboven aanduidde?
Ok zal ik dat doen, word mn bios dan sneller? Of wat?Philflow schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 12:04:
[...]
De Intel Rapid Storage driver voor alle Intel chipsets. Die moet je istalleren voor optimale prestaties.
Je BIOS blijft hetzelfde.
Mijn HP DM3 deed het in dezelfde tijd met een Intel X25V. De BIOS post was zo'n 5 seconde, die komt er nog bij.
Mijn Acer 1830T start Windows 7 in 12 seconde op, volledige Windows 7 x64 installatie. (Kingston V+)-Moondust- schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:49:
[...]
De MacBook van mijn vader start op in 25sec en dat is geteld vanaf het moment dat ik um aanzet tot het moment dat ik kan gaan werken. Dat gaat een Windows pc met snelle SSD dus niet halen begrijp ik.
Mijn HP DM3 deed het in dezelfde tijd met een Intel X25V. De BIOS post was zo'n 5 seconde, die komt er nog bij.
[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 25-10-2010 12:36 ]
Als je kijkt bij de Vertex 2 staat daar nog 1.11 als laatste versie. Ik vind het ook een beetje vaag? Waarom past OCZ dat dan niet aan op hun website?Vraaag schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:30:
[...]
Nope, 1.23 is er.
http://www.ocztechnologyf...-EX-Vertex2-E-Agility2-E)
Update: is inmikddels gedaan door OCZ!
[ Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 25-10-2010 12:59 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Voor iedereen die problemen heeft met Vertex-ssd's die hangen bij BIOS-detectie zie mijn post hier; Interlace84 in "installatie Win7 op OCZ Vertex SATA2 SSD...". Na dagen stoeien is het me eindelijk gelukt zonder RMA weer een levende Vertex terug te krijgen. Hier op GoT en de OCZ-forums heb ik dezelfde oplossing nog niet kunnen vinden, bijna iedereen met dezelfde klachten heeft uiteindelijk garantie geclaimd dus al zou ik maar 1 iemand hiermee kunnen helpen....
Inderdaad, spijtig dat Intel het heeft laten liggen, zij waren er op een bepaald moment heel erg hyped over en toen was het ineens gedaan._Arthur schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 12:02:
[...]
Pas sinds kort is EFI (weer) in opkomst. Windows Server 2008 en Windows Vista SP1 zijn de eerste Windows versies die EFI-biossen ook ondersteunen.
Thnx!
Nu de 3TB disks eindelijk hun intrede hebben gedaan, hoop ik dat (U)EFI ook sneller bij de mobo bakkers gebruikt gaat worden. 3TB disks hebben namelijk een (U)EFI 'bios' nodig om als bootdisk te kunnen fungeren.Phuncz schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:14:
Inderdaad, spijtig dat Intel het heeft laten liggen, zij waren er op een bepaald moment heel erg hyped over en toen was het ineens gedaan.
In de tijd dat BIOSen vroeger tegen een 32gb-limiet aanliepen had Maxtor daar een eigen oplossing voor gebakken en dat heette MaxBlast. Volgens mij plaatste deze tool een stukje bios-code op de disk zelf waarmee dat issue omzeild werd. Zou zoiets niet ook in zo'n scenario (bios support geen >3TB) toegepast kunnen worden?_Arthur schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:41:
[...]
Nu de 3TB disks eindelijk hun intrede hebben gedaan, hoop ik dat (U)EFI ook sneller bij de mobo bakkers gebruikt gaat worden. 3TB disks hebben namelijk een (U)EFI 'bios' nodig om als bootdisk te kunnen fungeren.
Iemand ervaring met een 1.8" PATA 32GB Kingspec SSD?
Ik ga een ThinkPad X41 Tablet kopen, en daar zit nu geen HDD in. Standaard zit er een 4200rpm 1.8" IDE HDD in, die dus erg traaaaaaaaaaaaaaaaag is
Zo'n 32GB Kingspec kost op eBay ongeveer €75 dus dat valt opzich nog mee.
Ik ga een ThinkPad X41 Tablet kopen, en daar zit nu geen HDD in. Standaard zit er een 4200rpm 1.8" IDE HDD in, die dus erg traaaaaaaaaaaaaaaaag is
Zo'n 32GB Kingspec kost op eBay ongeveer €75 dus dat valt opzich nog mee.
Door de zoekfunctie te gebruiken? Je mag zelf ook wel een beetje moeite doenJackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:35:
intelppm / superfetch service / Search Indexer uitzetten hoe doe je dit?
En anders start je 'services.msc' en disable je ze daar..._H_G_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:43:
[...]
Door de zoekfunctie te gebruiken? Je mag zelf ook wel een beetje moeite doen
[Ontopic] Zouden deze tweaks nog veel impact hebben op een gemiddelde Vertex? Heb ze nu default maar aangelaten maar als er mensen zijn die de performance met en zonder deze services hebben vergeleken ben ik zeer benieuwd naar de resultaten.
[ Voor 32% gewijzigd door Interlace84 op 25-10-2010 14:46 ]
Kan mezelf herhalen, daar tweaks ook al meerdere malen zijn besproken. Ik snap je vraag wel, maar als je iets meer moeite doet kan je je vraag misschien wat gerichter stellen, voordat we hier weer 50 posts gaan herhalen over tweaks._H_G_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:43:
Door de zoekfunctie te gebruiken? Je mag zelf ook wel een beetje moeite doen
Nou ik snap er niks meer van:Dark schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:22:
[...]
5x50mb test en dan kijken wat de 4k write doet, dat is een aardige indicatie hoe goed de ssd presteerd.
mijn crystal zegt dit:

mijn atto zegt btw dit:

en als ik RST wil installeren zegt hij dit:

Help me
[ Voor 7% gewijzigd door Jackson6 op 25-10-2010 18:26 ]
Wat snap je niet ? was geintje van Dark ( die draaid ssd in Raid )
Je waardes zijn toch redelijk
fijn afstemmen van je ssd daar ben je wel ff mee bezig ( vooral veel leeswerk b.v. in dit topic.... max 20 blz terug als je die leest weet je bijna alles.) lees ze
Ja ik vind het ook prima maar ik wil weten of ik wel iig 80 tot 90% van de snelheid haal, anders vind ik het doodzonde.hetnet schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:08:
[...]
Wat snap je niet ? was geintje van Dark ( die draaid ssd in Raid )![]()
Je waardes zijn toch redelijk
fijn afstemmen van je ssd daar ben je wel ff mee bezig ( vooral veel leeswerk b.v. in dit topic.... max 20 blz terug als je die leest weet je bijna alles.) lees ze
Nee is een single ssd hoor! De controller staat wel in raid mode vanwege een array, maar de SSD is gewoon alleen...

Geen bijzondere tweaks afgezien van m'n normale OC, maar dat zal denk van weinig invloed zijn op de storage systems.

Geen bijzondere tweaks afgezien van m'n normale OC, maar dat zal denk van weinig invloed zijn op de storage systems.
Dan moet mijne toch ook sneller kunnen, als ik die rst update wil doen, dan krijg ik trouwens een message van: Deze computer voldoet niet aan de minimumeisen voor deze installate, like wtf?Dark schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:23:
Nee is een single ssd hoor! De controller staat wel in raid mode vanwege een array, maar de SSD is gewoon alleen...
[afbeelding]
Je 4K random performance is prima en normaal, je seq performance is wat laag. Wat voor controller heb je?Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:42:
[...]
Dan moet mijne toch ook sneller kunnen, als ik die rst update wil doen, dan krijg ik trouwens een message van: Deze computer voldoet niet aan de minimumeisen voor deze installate, like wtf?
Ik geloof een JMicron JMB363.Philflow schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:11:
[...]
Je 4K random performance is prima en normaal, je seq performance is wat laag. Wat voor controller heb je?
Zou goed kunnen dat je er dan niet meer uit kunt halen. Ik zou me er geen zorgen om maken, de 4K performance is goed en dat is toch het belangrijkste.
Randapparatuur uitzetten heeft in het geval van een Gigabyte GA-X38-DQ6 niet veel nut. Die zit in mijn gamebak en zodra daar de SATA-controller op AHCI wordt ingesteld komt er een extra BIOS-post like iets voorbij van de SATA-controller die 10 seconden nodig heeft....Dark schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:41:
Okay... Dat de bios schermen in verhouding zo lang duren kan de SSD verder weinig aan doen. Wat je wel kan proberen is zelf de bios 'optimaliseren' door randapparatuur die je niet gebruikt uit te zetten.
Was al bekend, zie paar posts van mij terug en Vraaag in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"SpeedingWilly schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 12:50:
[...]
Als je kijkt bij de Vertex 2 staat daar nog 1.11 als laatste versie. Ik vind het ook een beetje vaag? Waarom past OCZ dat dan niet aan op hun website?
Update: is inmikddels gedaan door OCZ!
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 25-10-2010 20:41 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Gebruik je 32bits drivers op een 64bits windows of vice versa ?Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:29:
[afbeelding]
Waarom krijg ik dit als ik RST wil installeren?
P5K
Q6600
4GB DDR2
OCT Vertex 2
veel scheelt het hier ook niet hoor... gaat hier net als bij jou, maar dan floept de raid bios voorbij ipv de ahci, maar als je sneller -moet- kan natuurlijk elk beetje helpen...Raven schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:40:
[...]
Randapparatuur uitzetten heeft in het geval van een Gigabyte GA-X38-DQ6 niet veel nut. Die zit in mijn gamebak en zodra daar de SATA-controller op AHCI wordt ingesteld komt er een extra BIOS-post like iets voorbij van de SATA-controller die 10 seconden nodig heeft....
Is voor Intel controllers, niet voor anderen.Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:29:
[afbeelding]
Edit: je zegt dat je een Jmicron controller hebt maar als ik bij de specs kijk zie ik een Intel ICH9R controller?
[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 25-10-2010 21:41 ]
Je geeft echt elke keer zo ontzettend weinig informatie. Maar ik zal eens in de glazenbol kijken voor je!Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:29:
[afbeelding]
P5K
Q6600
4GB DDR2
OCT Vertex 2
Aaaaaaaaaah! Het was gister volle maan, daarom!
(Als je dan in elk geval verteld of je OS 32/64bit is, welk bestand / bestandsnaam je gebruikt om te installeren en alle andere relevantie informatie, dan kunnen we kijken of we je uberhaupt te kunnen helpen).
Verwijderd
Ik ga een nieuwe HDD aanschaffen omdat mijn eigen raptor schijf steeds meer geluid maakt en fouten in windows krijg. Ik heb al veel topics gelezen over ssd's en ik ben om en heb gekozen voor een ssd schijf.
Nu las ik in de openingspost dat je AHCI in de bios kan inschakelen. Nu wil ik vooralsnog alleen een ssd kopen voor een windowsinstallatie. Daarnaast houd ik nog 2 andere Sata schijven over.
Mijn vraag is; heeft het aanpassen naar AHCI invloed op de Sata schijven?
edit: ik heb windows xp
Nu las ik in de openingspost dat je AHCI in de bios kan inschakelen. Nu wil ik vooralsnog alleen een ssd kopen voor een windowsinstallatie. Daarnaast houd ik nog 2 andere Sata schijven over.
Mijn vraag is; heeft het aanpassen naar AHCI invloed op de Sata schijven?
edit: ik heb windows xp
Onlangs heb ik mijn Intel X25-M Postville 80GB vervangen voor een Corsair Nova 128MB. Voor- en nadat ik dat deed heb ik wat benchmarks gedraaid. Het leek me zinnig om die hier te posten ook omdat er volgens mij van de Corsair Nova nog geen benchmarks in dit topic staan. Moederbord is een MSI P55M-GD41, met (dus) een P55 chipset, processor is een i7-860, de hoeveelheid RAM is 4GB.
Dit is de Postville twee maanden na een schone installatie, zonder Intel RST driver:

en dit vlak voor de vervanging van de Postville voor de Corsair Nova, dus nog op de Intel, weer zonder Intel RST driver:

Dit is daarna, weer een schone installatie, nu op de Corsair Nova:

En dit is de Corsair Nova na de installatie van de Intel RST driver:

De Intel RST driver doet dus wel wat om de prestaties te verbeteren. Al met al lijkt mij de verminderde random read en write prestaties consistent met de tests van TechReport.
Dan nog wat benches met Atto, voor (op de Postville):

en na, op de Corsair

en dan ten slotte de Corsair Nova 128GB met RST driver:
Dit is de Postville twee maanden na een schone installatie, zonder Intel RST driver:

en dit vlak voor de vervanging van de Postville voor de Corsair Nova, dus nog op de Intel, weer zonder Intel RST driver:

Dit is daarna, weer een schone installatie, nu op de Corsair Nova:

En dit is de Corsair Nova na de installatie van de Intel RST driver:

De Intel RST driver doet dus wel wat om de prestaties te verbeteren. Al met al lijkt mij de verminderde random read en write prestaties consistent met de tests van TechReport.
Dan nog wat benches met Atto, voor (op de Postville):

en na, op de Corsair

en dan ten slotte de Corsair Nova 128GB met RST driver:

Als je hogere 4K random prestaties wil zoek dan even op Intelppm.rev schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:22:
met (dus) een P55 chipset,
In tegenstelling tot sommige anderen heb ik geen glazen bol nodig om antwoord te geven ;-)Jackson6 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:29:
P5K
Q6600
4GB DDR2
OCT Vertex 2
Ik heb zelf ook een P5K en weet toevallig dat er een ICH9 zonder R op zit. Bij de oudere BIOS-versies werkte AHCI wel, bij nieuwere versies hebben ze dat uitgeschakeld op verzoek van Intel.
Ik heb daarop het BIOS van de P5KR geflashed. Voor de rest hetzelfde bord, maar dan met ICH9R. Moet je wel wat voor "hacken", zie hier: AHCI werkend op de Asus P5K.
Lees dit topic goed door, maar let met name op de waarschuwing in de 1e post: "Gebruik niet de optie /pbnc ".
PS: Nadat je deze tweak hebt gedaan, moet je de driver alsnog handmatig installeren, omdat de chipset zich nog steeds als ICH9 identificeert.
[ Voor 8% gewijzigd door Mr_Big op 26-10-2010 09:22 ]
Dank je. Dat scheelt wel iets ja (ruwweg 30 ipv 20 MB/s voor de 4K read):Philflow schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:25:
[...]
Als je hogere 4K random prestaties wil zoek dan even op Intelppm.

Dat scheelt inderdaad flink. Het heeft echter ook nadelen, met name hitte.rev schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:42:
[...]
Dank je. Dat scheelt wel iets ja (ruwweg 30 ipv 20 MB/s voor de 4K read):
Dan zet ik het weer terug, ik merk er in de praktijk weinig van geloof ik.Philflow schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:37:
[...]
Dat scheelt inderdaad flink. Het heeft echter ook nadelen, met name hitte.
Verder vind ik het grote verschil tussen de Postville en de Nova in 4K random reads met QD32 opvallend. Daar doet de ppm tweak ook niets aan. Enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn?
Nee, maar het is maar een syntehtische benchmarks. Real life zal de Nova meestal iets sneller zijn.rev schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:19:
[...]
Verder vind ik het grote verschil tussen de Postville en de Nova in 4K random reads met QD32 opvallend. Daar doet de ppm tweak ook niets aan. Enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn?
PS. de intelppm kan een grote invloed hebben op installatie tijden (meer dan 100% verschil).
[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 26-10-2010 14:48 ]
QD32 = zover ik weet Queue Depth (of) 32 (operations) wat eigenlijk afhankelijk kan zijn van de IO-controller op het moederbord / CPU of de chipset van de SSD. Tenzij het een bug is lijkt het me dat het niet de IO-controller kan zijn, dus zal het aan de chipset liggen die moeite heeft met veel opeenvolgende commando's snel af te handelen. Iets waar databases vooral verantwoordelijk voor zijn en Intel wilt natuurlijk zijn naam hoog houden op het server gebied. Maar het zou mogelijk ook de boottijd kunnen beinvloeden.
Na het lezen van de TS heb ik nog wat vragen over de ervaring van instellingen
Ik heb net namelijk een OCZ Vertex 2 60Gb aangeschaft.
Draai win7 x64 met 6Gb ram met een P45 mobo
Is het handig om Swapfile uit te zetten met mijn 6 GB ? of ga ik hier niks van merken
Verder heb ik nog wat vragen over AHCI , maar moet daar eest het topic nog even beter voor door lezen.
Ik heb net namelijk een OCZ Vertex 2 60Gb aangeschaft.
Draai win7 x64 met 6Gb ram met een P45 mobo
Is het handig om Swapfile uit te zetten met mijn 6 GB ? of ga ik hier niks van merken
Verder heb ik nog wat vragen over AHCI , maar moet daar eest het topic nog even beter voor door lezen.
Swap file uitzetten of niet... dat loopt meestal uit op een soort religieuze discussie 
Ik doe het meestal wel. Mijn advies: zet het uit. Kom je ooit in de problemen zet je 'm weer aan.
Ik doe het meestal wel. Mijn advies: zet het uit. Kom je ooit in de problemen zet je 'm weer aan.
Dit.Philflow schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:49:
Swap file uitzetten of niet... dat loopt meestal uit op een soort religieuze discussie
En mocht je hem terug aanzetten, laat hem op je SSD staan. Van die mensen die hun swapfile op hun oude HDD zetten snap ik ook niet.
Verwijderd
Ik zet hem altijd vast op 400 Mb.vorda schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:55:
[...]
Dit.
En mocht je hem terug aanzetten, laat hem op je SSD staan. Van die mensen die hun swapfile op hun oude HDD zetten snap ik ook niet.
Extra info is goed, mocht het een keer misgaanIf you disable the paging file or set the initial size to less than 400 megabytes and a system error occurs, Windows might not record details that could help you identify the problem.
Verwijderd
Heeft Linux TOCH invloed in het Windows-wereldjeVerwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:42:
Door de jaren heen is pagefile verbrasd tot swapfile![]()
[afbeelding]

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 18:45 ]
Verwijderd
Tuurlijk , maar swapen werd wel gedaan in windows 3.0Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:43:
[...]
Heeft Linux TOCH invloed in het Windows-wereldje

ontopic
Nog een leuke studie naar ssd in raid , waaronder een burnintest met 5 Intel X25-M
http://research.microsoft.../euro093-balakrishnan.pdf
Ik ben in bezit van een Intel X25-M Postville 160GB en gebruik de AHCI drivers. Mijn moederbord is een MSI P55-GD80. Ik heb een Windows 64 bit versie.
Nu lees ik hier goede verhalen over de Intel RST driver. Heeft dat met mijn hardware ook zin, en welke drivers zijn de laatste stabiele versie hiervan? Kun je deze drivers op een bestaande Windows installatie plaatsen of moet je Windows opnieuw installeren? Zijn er verder nog zaken die voor deze driver van belang zijn?
Alvast bedankt voor jullie assistentie.
Nu lees ik hier goede verhalen over de Intel RST driver. Heeft dat met mijn hardware ook zin, en welke drivers zijn de laatste stabiele versie hiervan? Kun je deze drivers op een bestaande Windows installatie plaatsen of moet je Windows opnieuw installeren? Zijn er verder nog zaken die voor deze driver van belang zijn?
Alvast bedankt voor jullie assistentie.
Gewoon installeren. De laatste officiele versie van Intel.com of de laatste beta van Station Drivers. De laatste is het snelst.
Het sneeuwt hier snel onder zeg 
Kan iemand zeggen of mijn snelheden met een OCZ Vertex 1 een beetje redelijk zijn?

Daarnaast zit ik te twijfelen om in de HTPC ook een SSD te zetten en dan de films te streamen via een NAS. Op HTPC hoeft dan enkel bestruings systeem te staan. Zou dan bv een Super Talent VSSD iets zijn? Het hoeft niet giga snel allemaal. Zijn er dan nog goedkopere opties?
Misschien is een IDE-flash-disk dan ook wat, of zijn die echt heel traag?
Kan iemand zeggen of mijn snelheden met een OCZ Vertex 1 een beetje redelijk zijn?

Daarnaast zit ik te twijfelen om in de HTPC ook een SSD te zetten en dan de films te streamen via een NAS. Op HTPC hoeft dan enkel bestruings systeem te staan. Zou dan bv een Super Talent VSSD iets zijn? Het hoeft niet giga snel allemaal. Zijn er dan nog goedkopere opties?
Misschien is een IDE-flash-disk dan ook wat, of zijn die echt heel traag?
[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 27-10-2010 00:53 ]
pricewatch: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB is een prima budget SSDtje, heb ik zelf net in m'n server geschroefd
Hmm ja dan houdt het wel gauw op eerlijk gezegd. SSD is nou eenmaal dure techniek.
Je zou nog kunnen kijken naar een kleinere SSD op eBay ofzo (16GB of nog minder denk ik dan aan) maar ik heb geen idee hoe die presteren.
Je zou nog kunnen kijken naar een kleinere SSD op eBay ofzo (16GB of nog minder denk ik dan aan) maar ik heb geen idee hoe die presteren.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2010 02:07 ]
Je kan ook een eigen draadje maken, wat misschien wel handig is als je een specifiek probleem hebt. Ik vind het nogal traag: je zou toch wel 8/9MB/s random write moeten halen, met 90+MB/s seq/512k writes. Zal wel de combinatie zijn van mindere controller en IDE.B_FORCE schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 00:51:
Welke controller heb je nu en op welke sata poort zijn je diverse apparaten aangesloten? Welke driver gebruik je nu? Welke firmware op je vertex? Met de combinatie van je controllernaam (SBxxx) en ahci zou je nog eens in deze en vorige deel van het topic kunnen zoeken. Ik heb zelf geen AMD chipset, maar er zijn in de tijd heel wat tips voorbij gekomen.
En je reageerde de vorige keer op een uiterst waardevolle post
4K write is inderdaad een beetje laag. Intel 5 chipset?B_FORCE schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 00:51:
[afbeelding]
@_H_G_
Nee gene flash uitgevoerd, maar ik vond gewoon een positieve reactie wel op zijn plaats
Ik kan het nu niet zien (zit op stage) maar volgens mij stond er firmware versie 1.6 op.
Als moederbord heb ik een Gigabyte 880GMA-UD2H. Drivers gewoon geïnstalleerd vanaf de cd van moederbord.
Op welke port hij zit zou ik echt niet weten. Ik meen me een wat hoger nummer te herinneren (4 ofzo?) Zal ik vanavond even moeten checken.
Zoals ik al eerder zei is ahci dus niet gelukt en staat hij dus op IDE-modus.
Ik heb 10% minder gepartitioneerd en draai dus WinXP pro
Nee gene flash uitgevoerd, maar ik vond gewoon een positieve reactie wel op zijn plaats
Ik kan het nu niet zien (zit op stage) maar volgens mij stond er firmware versie 1.6 op.
Als moederbord heb ik een Gigabyte 880GMA-UD2H. Drivers gewoon geïnstalleerd vanaf de cd van moederbord.
Op welke port hij zit zou ik echt niet weten. Ik meen me een wat hoger nummer te herinneren (4 ofzo?) Zal ik vanavond even moeten checken.
Zoals ik al eerder zei is ahci dus niet gelukt en staat hij dus op IDE-modus.
Ik heb 10% minder gepartitioneerd en draai dus WinXP pro
[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 27-10-2010 13:03 ]
256GB SSD upgrade voor de Macbook Air is gewoon een kaartje dat je in het moederbord prikt. Mooi systeem lijkt me.

http://www.macrumors.com/...ew-macbook-air-announced/

http://www.macrumors.com/...ew-macbook-air-announced/
Verwijderd
interessant, ik zie die dingen over 3-4 jaar wel standaard worden in PC's, maar dan met minipci-e aansluiting, zoals op de vaio Z. (of gewoon 1.8" ssd zoals op deze pic:)

AMD SB850 controller dus. Ik zou niet weten of de sata volgorde daarbij iets uit maakt. Bij een intel controller had ik aangeraden om de vertex op de eerste sata poort te zetten(vaak aangeduidt als sata0). Je DVD achteraan op de vijfde (sata4) en 2e/3e (sata2/sata3) gebruiken voor eventuele harde schijven. Bij installatie de harde schijven nog niet vastkoppelen.B_FORCE schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 12:57:
Met XP installatie moet je even opletten met de alignment. Als je m al via XP gepartitioneerd hebt, dan kan ie goed misaligned zijn. Al weet ik daar weinig van (zoek deze draad even door op alignment).
Verwijderd
Ik heb de OCZ Onyx 32GB en een WD 1,5TB EARS gekocht,een Win7Pro Lite(gemaakt met RT 7 Lite) geinstalleerd op De Onyx(Win7 en drivers nog geen 3GB) en met de WD EARS als dataschijf haal ik de volgende resultaten:

Links is de Onyx en rechts de WD.

Links is de Onyx en rechts de WD.
[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2010 15:06 ]
Ik heb gewoon een hele nieuwe WinXP install gedaan._H_G_ schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 14:10:
[...]
AMD SB850 controller dus. Ik zou niet weten of de sata volgorde daarbij iets uit maakt. Bij een intel controller had ik aangeraden om de vertex op de eerste sata poort te zetten(vaak aangeduidt als sata0). Je DVD achteraan op de vijfde (sata4) en 2e/3e (sata2/sata3) gebruiken voor eventuele harde schijven. Bij installatie de harde schijven nog niet vastkoppelen.
Met XP installatie moet je even opletten met de alignment. Als je m al via XP gepartitioneerd hebt, dan kan ie goed misaligned zijn. Al weet ik daar weinig van (zoek deze draad even door op alignment).
Zal de schijf eens testen vanaf een andere pc.
Ik wil OCZ Onyx kopen voor in me Ubuntu 10.04 desktop. Zal die SSD erg veel last hebben zonder de trim support? Swap file wordt vrijwel nooit aangesproken op me desktop.
Het volgende,
Ik heb al een Intel Postville SSD, alleen ik wil er 1 bijzetten in raid 0.
Echter heb ik geen zin om weer bijna 200 euro uit te geven aan een SSD.
Mijn oog is gevallen op een Vertex 2 van OCZ. Alleen deze heeft een hoger lees en schrijf snelheid.
Is het verstandig om een ander merk en type te gebruiken tov een postville of geeft dit geen problemen?
Waarom is de Intel trouwens nog zo duur in vergelijking met de Vertex 2.
Want OCZ is een stukje sneller.. Of is de transfer met kleine bestanden erg slecht in vergelijking met de postville?
Ik heb al een Intel Postville SSD, alleen ik wil er 1 bijzetten in raid 0.
Echter heb ik geen zin om weer bijna 200 euro uit te geven aan een SSD.
Mijn oog is gevallen op een Vertex 2 van OCZ. Alleen deze heeft een hoger lees en schrijf snelheid.
Is het verstandig om een ander merk en type te gebruiken tov een postville of geeft dit geen problemen?
Want OCZ is een stukje sneller.. Of is de transfer met kleine bestanden erg slecht in vergelijking met de postville?
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
De intel Postville 80GB kost tegenwoordig nog 143 euro:Audione0 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 15:55:
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=intel+80GB
Ja ok,
Alleen ik heb een G2R5 en die zijn weer een stukje duurder.. Of zit Tussen de G2R5 en de G2K5 weinig verschil..?
Zo nee, dan ren ik straks nog even naar alternate
thnx voor de info anyway:D
Alleen ik heb een G2R5 en die zijn weer een stukje duurder.. Of zit Tussen de G2R5 en de G2K5 weinig verschil..?
Zo nee, dan ren ik straks nog even naar alternate
thnx voor de info anyway:D
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Lijkt mij wel. Helemaal als je er dezelfde firmware opzet zal je systeem geen verschil zien.Audione0 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 16:20:
Of zit Tussen de G2R5 en de G2K5 weinig verschil..?
Interessant onderzoek door Intel: HDD vs. SSD reliability and productivity
http://download.intel.com...th_Solid-State_Drives.pdf
Wel een beetje "wij van WC eend adviseren WC eend" maar desalnietemin interessante conclusies.
[ Voor 35% gewijzigd door Philflow op 27-10-2010 17:14 ]
Verwijderd
Mijn oprechte dank voor dit topic !
Ik heb lang de boot bewust afgehouden..
Wie eenmaal proeft van vooruitgang die wil immers niet meer terug.
Dat mechanisme is zowat een natuurwet en ik heb er respect voor.
Als eigenaar van een behoorlijk aantal mechanische schijven bleef het echter wel knagen.
Uiteindelijk heeft de nieuwsgierigheid het gewonnen van de zelfbescherming.
Ik heb een Intel X25-M SDD 80GB Postville SSDSA2MH080G2C1 besteld.
Overigens als onderdeel van een geheel nieuw systeem (dus nieuwe mobo, graka, cpu etc.)
Je raadt het al er komt dus een verse windows 7 installatie aan en dan kan ik net zo goed vers beginnen vanaf een SSD.
Er is echter één maar ...
Ik heb op dit moment een software-matige Intel Matrix Raid 1 draaien van 2 Samsung F1 750g schijven.
Die raid wil ik eigenlijk best graag bewaren als data storage Raid 1.
Hoe dus nu die verse installatie aan te pakken, mede ook omdat ik overal AHCI lees ?!
Raid 1 fysiek loskoppelen tijdens verse windows 7 installatie ?
Maar wel via loading drivers for hardware AHCI drivers inladen of ook Raid drivers ?!
Kan ik een AHCI SSD naast een Raid 1 in Matrix storage hebben ?!
Ik ben hier echt helemaal groen in ...
Hoe zit het met TRIM en Matrix ? Is de kans klein dat ik überhaupt een firmware update hoef te doen als ik een verse geleverde (vanaf de groothandel) SSD koop ?
Alvast hartelijk bedankt !
Ik denk dat ik eruit ben dus voor wie ooit eenzelfde vraag heeft als ik :
http://www.tomshardware.c...igure-asus-lone-sata-raid
http://www.tomshardware.c...de-enable-ahci-raid-disks
Ik heb lang de boot bewust afgehouden..
Wie eenmaal proeft van vooruitgang die wil immers niet meer terug.
Dat mechanisme is zowat een natuurwet en ik heb er respect voor.
Als eigenaar van een behoorlijk aantal mechanische schijven bleef het echter wel knagen.
Uiteindelijk heeft de nieuwsgierigheid het gewonnen van de zelfbescherming.
Ik heb een Intel X25-M SDD 80GB Postville SSDSA2MH080G2C1 besteld.
Overigens als onderdeel van een geheel nieuw systeem (dus nieuwe mobo, graka, cpu etc.)
Je raadt het al er komt dus een verse windows 7 installatie aan en dan kan ik net zo goed vers beginnen vanaf een SSD.
Er is echter één maar ...
Ik heb op dit moment een software-matige Intel Matrix Raid 1 draaien van 2 Samsung F1 750g schijven.
Die raid wil ik eigenlijk best graag bewaren als data storage Raid 1.
Hoe dus nu die verse installatie aan te pakken, mede ook omdat ik overal AHCI lees ?!
Raid 1 fysiek loskoppelen tijdens verse windows 7 installatie ?
Maar wel via loading drivers for hardware AHCI drivers inladen of ook Raid drivers ?!
Kan ik een AHCI SSD naast een Raid 1 in Matrix storage hebben ?!
Ik ben hier echt helemaal groen in ...
Hoe zit het met TRIM en Matrix ? Is de kans klein dat ik überhaupt een firmware update hoef te doen als ik een verse geleverde (vanaf de groothandel) SSD koop ?
Alvast hartelijk bedankt !
Ik denk dat ik eruit ben dus voor wie ooit eenzelfde vraag heeft als ik :
http://www.tomshardware.c...igure-asus-lone-sata-raid
http://www.tomshardware.c...de-enable-ahci-raid-disks
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2010 19:47 ]
haha..Philflow schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 17:04:
[...]
Lijkt mij wel. Helemaal als je er dezelfde firmware opzet zal je systeem geen verschil zien.
Interessant onderzoek door Intel: HDD vs. SSD reliability and productivity
http://download.intel.com...th_Solid-State_Drives.pdf
Wel een beetje "wij van WC eend adviseren WC eend" maar desalnietemin interessante conclusies.
Maar mijn eerste vraag is nog nie beantwoord betreft verschillende merken SSD met ongeveer dezelfde snelheid in raid0 te zetten..
Ik ga uiteraard zelf ook nog even op onderzoek uit
Voor zover ik weet gaat dat alleen maar problemen opleveren.Audione0 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 17:22:
[...]
haha..
Maar mijn eerste vraag is nog nie beantwoord betreft verschillende merken SSD met ongeveer dezelfde snelheid in raid0 te zetten..
Ok duidelijk..!
Maar ik zie nergens meer een G2R5 tekoop staan, alleen G2K5 of anderen.. Geeft dit dan geen problemen in raid?
Maar ik zie nergens meer een G2R5 tekoop staan, alleen G2K5 of anderen.. Geeft dit dan geen problemen in raid?
Geen trim is killing voor de Onyx. Goede SSD voor het geld, maar als je geen trim beschikbaar hebt dan moet je het niet doen; http://www.anandtech.com/...n-and-ocz-take-on-intel/5DJ-Promo schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 15:48:
Ik wil OCZ Onyx kopen voor in me Ubuntu 10.04 desktop. Zal die SSD erg veel last hebben zonder de trim support? Swap file wordt vrijwel nooit aangesproken op me desktop.
Write collapsed naar ~12,5MB/s zonder trim.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD