Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.564 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op maandag 27 september 2010 @ 11:50:
[...]

De 'goede ondersteuning' waar mensen het bij Intel SSDs over hebben vind ik wel meevallen. Verder is de ondersteuning via het forum niet zo goed als bijvoorbeeld bij OCZ.
Vindt de support van het OCZ forum super , zeker vergeleken met het intel forum .
Heb altijd het idee dat intel medewerkers een soort zwijgplicht hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!wi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-07 01:26
Hallo,

ik heb een ocz certex 2 60gb aangeschaft en deze wil ik gebruiken als boot schijf.
Sys specs, Asus P5Q, Q9450, 8gb Corsair ddr2 1066, Corsair 520w voeding, 4870 1Gb

Voor de install HDD's losgekopeld, controller op AHCI aan, win7 schijf erin en dan ziet ie mijn vertex2 niet. Als ik de controller weer op IDE zet dan wel maar duurt het laden lang, en tijdens het uitpakken krijg ik error, dat ie een bepaalde file niet kan kopieren..Heb al verschillende Win 7 installs geprobeerd Windows xp gaat wel goed.

SSD is al voorzien van nieuwste firmware 1.11. Heb al 1 RMA gestuurd en dus een nieuwe gekregen maar ik krijg het niet voor elkaar om er windows 7 op te zetten.

Ik ben radeloos, Wie kan mij helpen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Als je er hier niet uitkomt staat het antwoord in de post precies boven je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

job

tommydsign schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:48:
Voor de install HDD's losgekopeld, controller op AHCI aan, win7 schijf erin en dan ziet ie mijn vertex2 niet. Als ik de controller weer op IDE zet dan wel maar duurt het laden lang, en tijdens het uitpakken krijg ik error, dat ie een bepaalde file niet kan kopieren..Heb al verschillende Win 7 installs geprobeerd Windows xp gaat wel goed.
Telkens dezelfde file? Dan is het een probleem met de installatie dvd.
Telkens een andere file, probleem met de ssd of je interne geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hetnet schreef op woensdag 22 september 2010 @ 20:09:
[...]

Wissel je sata kabels een om van ssd naar hd en andersom.
Nog bedankt voor de tip: ik hoefde ze nog geeneens om te wisselen: ik kon niet zo makkelijk bij de andere satat kabel dus heb ik eerst de kabels maar weer even goed in de ssd gestopt... en sindsdien geen problemen meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!wi
job schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:53:
[...]

Telkens dezelfde file? Dan is het een probleem met de installatie dvd.
Telkens een andere file, probleem met de ssd of je interne geheugen..
It doesnt matter anymore! Heb bios update gedaan, daarna AHCI ingeschakeld, schijf werd niet direct herkent in het bios, Daarna install gedaan met nieuwe win7 disc en daar ging ie!! Schijf werd gewoon herkent en installatie ging vlot. En loopt nu als een trein!

Thanx anyway!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15
MegaTronics schreef op zondag 26 september 2010 @ 16:37:
[...]

Deze versie is de eerste met TRIM support, ondertussen zijn ze al een aantal subversies verder zoals je hier kunt zien.

[...]

Zou je even op device nummer moeten zoeken, meestal kom je er dan wel achter wat het is. Een eerste zoektocht op het type geeft een RAID driver van Accusys (ACS-6xxx).
raar op intel site zie ik dit:
http://downloadcenter.int...ogy+%28Intel%C2%AE+RST%29

de versie die ik heb??

en wat bedoel je met device nummer??

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!wi
toch nog een kleine vraag; moet ik me ook zorgen maken over mn ssd als de reallocated sector counts als status "warning" staat genoteerd? terwijl de errorscan wel gewoon goed uitpakt.. Wat is hier het probleem?

Afbeeldingslocatie: http://tommydsign.com/dl/other/ssd_health.png
Afbeeldingslocatie: http://tommydsign.com/dl/other/error_scan.png

[ Voor 25% gewijzigd door K!wi op 27-09-2010 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

OCZ komt met de Onyx 2 met Sandforce controller.

OCZ Onyx 2 Specs

* Capacity: 120GB (OCZSSD2-2ONX120G), 240GB (OCZSSD2-2ONX240G)
* Max Read: up to 275MB/s
* Max Write: up to 265MB/s
* Sustained Write: up to 240MB/s
* Random Write 4KB (Aligned): 10,000 IOPS
* 2-Year Warranty
* Power Consumption: Idle: 375mW Active: 1000mW
* TRIM support
http://www.storagereview.com/ocz_onyx_2_ssd_announced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 18:53
Philflow schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:16:
OCZ komt met de Onyx 2 met Sandforce controller.

OCZ Onyx 2 Specs

* Capacity: 120GB (OCZSSD2-2ONX120G), 240GB (OCZSSD2-2ONX240G)
* Max Read: up to 275MB/s
* Max Write: up to 265MB/s
* Sustained Write: up to 240MB/s
* Random Write 4KB (Aligned): 10,000 IOPS
* 2-Year Warranty
* Power Consumption: Idle: 375mW Active: 1000mW
* TRIM support
http://www.storagereview.com/ocz_onyx_2_ssd_announced
Gaat die nu "beter" worden dan de Vertex 2 Extended 120GB en 240GB?

edit: Op papier heeft ie ietsje minder performance zo te zien.

edit 2: Zit er naast de grootte ook nog meer verschil tussen een 2,5" en een 3,5" SSD van OCZ? Een 3.5" versie is namelijk net iets goedkoper dan de de 2.5" versie. :)

edit 3: Ah, de Random Write 4KB (Aligned) performance is bij de 3.5" versie veel lager dan bij de 2.5" versie.

[ Voor 21% gewijzigd door Bull op 28-09-2010 00:45 ]

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 15:53
Philflow schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 08:52:
[...]

Wat ik wel interessant zou vinden is of je C300 in de praktijk nu beter presteert dan op een SATA II controller. De 4K read is namelijk aan de lage kant. (Overigens zou ik de file size kleiner zetten, iedere keer gigabytes naar een SSD schrijven is niet zo goed voor de levensduur)
Zoals beloofd nogmaals een cdm gedraait.

Heb overigens geprobeerd om met de windows drivers te draaien maar volgens mij worden je sata3 poorten dan gezien als sata2 want toen kwam ik niet boven de 260 uit met sequential read en random read 512KB

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 346.751 MB/s
Sequential Write : 72.504 MB/s
Random Read 512KB : 310.819 MB/s
Random Write 512KB : 67.942 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 19.119 MB/s [ 4667.7 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 47.583 MB/s [ 11617.0 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 210.390 MB/s [ 51364.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 65.366 MB/s [ 15958.5 IOPS]

Test : 50 MB [C: 69.4% (14.8/21.4 GB)] (x5)
Date : 2010/09/28 7:52:21
OS : Windows 7 Home Premium Edition [6.1 Build 7600] (x64)

Schijf zit nu aardig vol met win7,starcraft,WoW en Civ5.

Tja de prestaties, in vergelijking tot mijn vorige PC is dit een stuk sneller, maar das ook niet zo moeilijk.
Ook in vergelijking tot deze pc met de HDD is ie een stuk sneller, maar ook dat mag je verwachten.

Het laden van spellen of opstarten van de pc is iig niet meer irritant traag.
Bij WoW krijg ik direct het scherm waar ik mijn password moet invoeren, en daarna zit ik ook zo ingame.
Win7 start ook op zonder dat ik me genoodzaakt voel om koffie te halen of een sudoku te maken.
Bij Starcraft zijn de laadtijden van levels nog steeds merkbaar, maar wel 10x sneller dan op mijn vorige pc.
Civ5 is ook snel genoeg, weet niet of daar ook iets van vertraging in zit vanwege steam.

Al met al ben ik dik tevreden.

Reddorian

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:56
Bull schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:18:
[...]

edit: Op papier heeft ie ietsje minder performance zo te zien.

edit 2: Zit er naast de grootte ook nog meer verschil tussen een 2,5" en een 3,5" SSD van OCZ? Een 3.5" versie is namelijk net iets goedkoper dan de de 2.5" versie. :)

edit 3: Ah, de Random Write 4KB (Aligned) performance is bij de 3.5" versie veel lager dan bij de 2.5" versie.
Volgens mij heeft de grote van de buitenkant niets met de performance te maken dus zou de 2.5 inch dezelfde specs moeten hebben als de 3.5 inch.
Ik zou in dit topic graag wat meer screens zien van het gebruik (slijtage) van de SSD drives.
Tot nu heb ik nog maar 1 plaatje in deel 6 voorbij zien komen :)
http://www.ssd-life.com/SSDlife.exe
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4105/4970672351_3fb143cbe8_z.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door luckyjan op 28-09-2010 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Bull schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:18:
[...]
Onyx is en blijft het budget model. Vertex 2 > Agility 2 > Onyx 2.

De kans bestaat ook dat er een lagere kwaliteit flash wordt gebruikt.
luckyjan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 08:35:
[...]
Ik zou in dit topic graag wat meer screens zien van het gebruik (slijtage) van de SSD drives.
Tot nu heb ik nog maar 1 plaatje in deel 6 voorbij zien komen :)
http://www.ssd-life.com/SSDlife.exe
Geloven we in dat tooltje dan? :)

[ Voor 35% gewijzigd door Philflow op 28-09-2010 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Nou ja het zegt iig iets ;)

Wat ik begrijp van een thread op het ocz forum is dat een SSD drive toch vrij snel op kan zijn door het schrijven naar de SSD. Ik wist eerlijk gezegd niet dat het zo dramatisch was en ook niet dat er blijkbaar geen garantie zit op de slijtage van de nand chips en dat er vaak chips gebruikt worden die maar 5000 keer beschreven kunnen worden. Voor mij een reden om mijn bestelling af te zeggen en de techniek nog maar een tijdje vanaf de zijlijn te bekijken.
http://www.ocztechnologyf....general-discussion/page4

[ Voor 91% gewijzigd door luckyjan op 28-09-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:32

RnB

Ik was wel benieuwd eigenlijk, maar mijn SSD (Mtron 3525) wordt niet ondersteund. :P
Heb dat ding sinds begin 2009 en ik heb er wel flink wat gigabytes op geramd, maar merk geen significante achteruitgang van de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

luckyjan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:12:
Wat ik begrijp van een thread op het ocz forum is dat een SSD drive toch vrij snel op kan zijn door het schrijven naar de SSD.
Je trekt mi. de verkeerde conslusies. Zowel de Vertex 2 and Intel G2 gebruiken Intel NANDs die volgens Intel minimaal 5 jaar meegaan als je 20GB per dag schrijft. De meeste gebruikers schrijven minder dan 5GB per dag. (bron)

Als je je pagefile uitzet, hibernation uit zet en Firefox z'n cache naar geheugen laat schrijven dan kom je nog lager uit.

De mensen die gemiddeld > 50GB per dag schrijven kunnen inderdaad beter naar een HDD kijken, of wellicht een enterprise class Intel SSD.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 28-09-2010 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

luckyjan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:12:
Nou ja het zegt iig iets ;)

Wat ik begrijp van een thread op het ocz forum is dat een SSD drive toch vrij snel op kan zijn door het schrijven naar de SSD. Ik wist eerlijk gezegd niet dat het zo dramatisch was en ook niet dat er blijkbaar geen garantie zit op de slijtage van de nand chips en dat er vaak chips gebruikt worden die maar 5000 keer beschreven kunnen worden. Voor mij een reden om mijn bestelling af te zeggen en de techniek nog maar een tijdje vanaf de zijlijn te bekijken.
http://www.ocztechnologyf....general-discussion/page4
Bij normaal gebruik gaat een SSD lang mee. Daarom geeft OCZ 3 jaar garantie. Mocht je er desondanks toch in slagen om hem te verslijten (b.v. door hem in een continue zwaar belaste file server te hangen) dan geeft OCZ inderdaad geen garantie.

Voorbeeld: ik heb een OCZ Vertex 1 die al een jaar als OS schijf draait, met Windows XP erop. Beetje Web, email, compiler, dus niet te zwaar belast. De Health Status staat nog op 95%, dus ik kan er nog vele jaren mee vooruit.

Er zijn gebruikers die hun SSD snel verslijten, b.v. met P2P, unparren, unrarren, of hoe dat dan ook mag heten. Zulke dingen zijn fataal, dus dat moet je op een draaiende schijf doen. Maar voor de rest zie ik geen reden waarom je geen SSD zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:58:
[...]
Er zijn gebruikers die hun SSD snel verslijten, b.v. met P2P, unparren, unrarren, of hoe dat dan ook mag heten. Zulke dingen zijn fataal, dus dat moet je op een draaiende schijf doen.
Sorry hoor maar dat is echt onzinzwaar overdreven. Zolang je onder de getallen blijft die ik net noemde kun je volgens mij naar harte lust P2Pen en unrarren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 28-09-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:46

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Philflow schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:47:
Zowel de Vertex 2 and Intel G2 gebruiken Intel NANDs die volgens Intel minimaal 5 jaar meegaan als je 20GB per dag schrijft.
De vertex 2 heeft ~5000 EP cycles. Stel dat je er 5 jaar mee wil doen, dan mag je dus 'maar' 5000/(5*365)=2.73 keer het formaat van de SSD per dag wegschrijven en verwijderen.
Stel je hebt een 120GB model, die heeft 128GB aan flash. Dan kom je uit op 350GB per dag. Dan moet je nog wel rekening houden met de write amplification, maar zelfs als je uit zou gaan van een absurde waarde als >3, dan heb je nog steeds meer dan 100GB per dag aan schrijfvrijheid.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Waar ik in eerste instantie van schrok was deze posting uit juni 2009 van een OCZ medewerker die erg open er eerlijk is in deze thread over SSD mlc schijven. Wat ik daar in ieder geval uit begrijp is dat je zo min mogelijk moet benchmarken ;)
Als ik de 90GB OCZ vertex 2 koop zoals ik van plan was en deze een partitie geef van 60GB zou die een hele tijd mee moeten gaan.
http://www.ocztechnologyf....general-discussion/page1

"Here is what i know regarding why some of you who had drives reporting 10K P/E now have 5K P/E

Samsung look to have changed specs on some of their nand, they have done this as some cells have shown to only last around 5k within the IC's. Reports coming back to us are saying that this may be as low as 0.1% of the total cells BUT they have still lowered the specs.
What this means is the reported drive life you will see in SMART will go down, and will reduce much faster than it did before, the issue is it may be reporting what 0.1% of the cells are doing and eventually the life counter will show 0% and the drive will still be working. I know this is not ideal, I know this means you will not be able to monitor your drive life.

Crystaldiskinfo and OCZsmart look to be reporting correctly based on what the FW is telling them, what they can not tell you is they actually misreporting what the bulk of the cells are actually going to do.

Now you are aware of this you need to digest the following info also:

we use nand from many manufacturers, some of this is rated at 5k from the get go.

What this means is you all need to take care of the SSD, you all need to realize continual benching to check speed is going to kill the drive really quite fast. Random write tests are the worst as they partially fill blocks BUT the whole block has to be erased on a P/E cycle.

So....stop benchmarking, stop worrying about speed and enjoy the drives.

Short stroking does help increase drive life, Vertex and Agility do only have a tiny amount of over provisioning, anything you can add will ultimately help drive life longevity.

30's try 25GB
60's try 45GB
120's try 100 or even as low as 80GB
240's try 200GB

Now I am NOT saying OCZ is telling you you have to short stroke the drive, i am offering you a way for you to help ensure the drives will last well into the future. OCZ has made it clear they can not offer a warranty on nand burn out rate, this means the faster you wear the drive out the faster you will be buying a new one...its really that simple.

MLC nand has a finite life, always has had and always will have

This means you should rethink the way you think or use the drives:

1 they are NOT for storage as this will use up cells that really need to be available to wear levelling.
2 if you need storage add a standard spinning HDD either internally or over USB if you have a laptop.
3 its worth considering short stroking to enhance drive life
4 its worth considering limiting the amount of writes windows makes in logs and caches to the drive
5 do not benchmark the drives often, this will just wear it out very fast
6 consider the drives for the OS only,leave as much free space as you can to help wear levelling

Now, I have not said you have to do these things, i just feel they are worth considering as they can help"

En nog een:

"gentlemen

One of the issue we have is we are the ONLY manufacturer that is as open as we are now about PE cycle count, all competitors are hiding this info from you pretty much which unfortunately limits what we really want to tell you.
Regards what nand is used on each drive, i doubt I will be able to tell you, I will say this:

The 10K IC's we used on samsung based vertex at the start are no longer available,they were superseded with new IC's that have a 5K count. So this means OCZ were unable to buy those 10K IC and were forced to move to 5k nand just the same as everyone else was.
We looked at the projected life calculations and the drives should give at least to warranty end if not more BUT this is wholly dependant on usage pattern, which we can NOT predict.
Also consider you may only write 10GB of data a day BUT its all random and its all 4k or less, this will ravage a drive much more than if you write 10GB of sequential data, again we can not predict this.

So...you produce the drives, you try to educate people to NOT over write to the drives needlessly....which is something I have been doing for over 12months now and im going to be brutally honest...around 1% of you guys actually listen to me. I sit reading the forums daily and I see people killing drives worrying about 5% speed drops in AS SSD...forgetting AS SSD writes 3GB of data every time you run it.

I do agree clearer info needs to be available to end users, projected scenarios for drive life would be one way BUT they would ONLY be a lose guide....and could not be an indication of warranty. I will put this to OCZ in my weekly meeting but at this time i guarantee nothing.

I also think its now time to revisit my win7 tweaks thread and maybe create a new one where we seriously ONLY look at reducing needless writes to the drives, everything before was on the whole speed orientated with a small portion being to save writes...now it needs to be the other way round. Im not a code guru but I feel we have the talent on the forum to come up with a run once script that takes into account you have 2 drives attached and the second drive will be used to take all those unneeded writes off the SSD...so think of it as the 1 tweak to kill off all unnecessary writes and all you do is hit 1 button to do so"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

luckyjan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 11:57:
Wat ik daar in ieder geval uit begrijp is dat je zo min mogelijk moet benchmarken ;)
tuurlijk, waarom zou je de levensduur van je SSD bewust verkorten, al is het maar 0.01% verkorten, het blijft zonde.
luckyjan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 11:57:
Als ik de 90GB OCZ vertex 2 koop zoals ik van plan was en deze een partitie geef van 60GB zou die een hele tijd mee moeten gaan.
http://www.ocztechnologyf....general-discussion/page1
Die thread gaat over de Vertex 1 (Indilinx), een hele andere drive dan de Vertex 2 (Sandforce).

Onderpartitioneren wordt volgens mij niet aangeraden voor Vertex 2.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 28-09-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jongens hou eens op met al dat horror gedoe ... als ik deze thread een jaar geleden had gelezen had ik nooit een SSD gekocht :D Gewoon kopen als je vindt dat je het goed kan gebruiken en lekker gebruiken !!

Over 3 tot 5 jaar koop je toch een snellere/betere dus waar hebben we het over ?! Al dat moeilijk gedoe _O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wat raden jullie aan? Ik heb momenteel een OCZ Vertex 1 SATA2.

Nu lees ik veel goed over de Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB, maar wat zou sneller zijn, 2x Vertex in RAID, of 1 keer een Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB. Niet kijkende na het aantal GB`s.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

rikadoo schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:21:
Nu lees ik veel goed over de Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB, maar wat zou sneller zijn, 2x Vertex in RAID, of 1 keer een Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB. Niet kijkende na het aantal GB`s.
Wat voor controller heb je?
nero355 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:21:
Jongens hou eens op met al dat horror gedoe ... als ik deze thread een jaar geleden had gelezen had ik nooit een SSD gekocht :D Gewoon kopen als je vindt dat je het goed kan gebruiken en lekker gebruiken !!

Over 3 tot 5 jaar koop je toch een snellere/betere dus waar hebben we het over ?! Al dat moeilijk gedoe _O-
100% mee eens.

[ Voor 40% gewijzigd door Philflow op 28-09-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 20:32

DvE

ORA-00000

Dank u! Zit net ook met heerlijke schrik om het hart de laatste paar posts te lezen nadat ik net een Vertex 2 heb aangeschaft.
Ik zie het allemaal wel. Alles slijt alleen bij een SSD kan je het beter meten. Een gewone HD houdt er misschien gewoon na 2 jaar mee op zonder veel warning vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Durf ik niet te zeggen, Heb iig een ASUS P5Q3 Deluxe mobo.

Dit staat er bij de specs:
Southbridge
- 6 x SATA 3Gb/s
- Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5, 10 support
Marvell 88SE6121
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x External SATA 3Gb/s port (SATA On-the-Go)
Silicon Image Sil5723 (Drive Xpert Technology)
- 2 x SATA 3Gb/s
- Supports EZ Backup and Super Speed functions
*Drive Xpert function is available only when the hard disk drives are set as data drives.

[ Voor 52% gewijzigd door rikadoo op 28-09-2010 13:45 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

rikadoo schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 13:43:
[...]
Durf ik niet te zeggen, Heb iig een ASUS P5Q3 Deluxe mobo.
Dit staat er bij de specs:
Je hebt geen SATA 3 controller. C300 heeft weinig zin op SATA 2 want je hebt immers al een Vertex, wat een prima SSD is. Ik zou even wachten met je aanschaf. Binnenkort komt er bijvoorbeeld de OCZ Onyx 2 120GB voor 189 euro en daarna de Intel G3.

Edit: 179 euro voor een Onyx 2 120GB

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 28-09-2010 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 16:11
Ik gebruik nu langer dan een jaar de Vertex 1 120GB op mijn werk. Weinig echt spannends of harddisk intensief, gewoon wat devwerk.
Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/g.suurmond/GoT/ssdlife.png
Draait nog steeds prima!

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Op zich wel eens echter met wat kanttekeningen.

Lijkt me goede zaak als als het duidelijk wordt hoe snel performancedegradatie gaat.
Bovendien, niet iedereen wil over 2 a 3 jaar al een nieuwe schijf kopen. En al koop je een nieuwe schijf dan verkoop je normaal wellicht je oude of wil hem in een ander systeem stoppen.

Persoonlijk benchmark ik mijn hardware/ssd's alleen in het begin een paar keer om te checken of ze naar verwachting presteren. Daarna alleen als er problemen lijken te zijn.

Verder heb ik wel op andere schijf staan:
- usenet download
- par unpar
- DVD's branden
behalve dvd branden had ik dit ook al zo voordat ik een SSD kocht.

Verder verplaats ik geen zaken zoals temp files etc anders wordt het teveel gedoe.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2010 15:53 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorgothG
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-04 13:48

MorgothG

deftones

Ik heb een asus p5n-e SLi met de 680i Nvidia controller. Ik lees hier en daar op internet dat het afgeraden wordt een SSD te gebruiken omdat het of problemen oplevert, of dat de snelheid winst eigenlijk te weinig is. Hebben er hier mensen ervaringen met een SSD op een ouder moederbord en adviseren jullie dan gewoon te wachten totdat het hele systeem aan vernieuwing toe is?

Bij voorbaat dank voor de reactie, want de HD kan bij mij wel wat sneller, en dan knal ik daar meteen W7 op.

Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

^ Zelfs op een Atom netbook geeft een SSD enorme prestatie verbetering. Lijkt me niet dat dat bij zo'n moederbord anders is, tenzij er natuurlijk problemen zijn waar ik niet van weet.

[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 28-09-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Van wat ik zelf heb meegemaakt en gezien @ OCZ forum zou ik nVidia + SSD sterk afraden !!
Weet niet hoe het zit met Sandforce of Intel, maar Indilinx was toen echt een slecht idee :|

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
MorgothG schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:57:
Ik heb een asus p5n-e SLi met de 680i Nvidia controller. Ik lees hier en daar op internet dat het afgeraden wordt een SSD te gebruiken omdat het of problemen oplevert, of dat de snelheid winst eigenlijk te weinig is. Hebben er hier mensen ervaringen met een SSD op een ouder moederbord en adviseren jullie dan gewoon te wachten totdat het hele systeem aan vernieuwing toe is?

Bij voorbaat dank voor de reactie, want de HD kan bij mij wel wat sneller, en dan knal ik daar meteen W7 op.
Ja dat kan alleen support nvidia geen AHCI op de nforce sata controller. Om trim in windows 7 te gebruiken moet je dan ook de default microsoft driver gebruiken ipv de nvidia. De snelheid is wat minder dan met een intel chipset maar nog steeds aanzienlijk.
Hier staat het een en ander beschreven:
http://www.ocztechnologyf...nforce-chipset-driver-now

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:18:
[...]

Je hebt geen SATA 3 controller. C300 heeft weinig zin op SATA 2 want je hebt immers al een Vertex, wat een prima SSD is. Ik zou even wachten met je aanschaf. Binnenkort komt er bijvoorbeeld de OCZ Onyx 2 120GB voor 189 euro en daarna de Intel G3.

Edit: 179 euro voor een Onyx 2 120GB
En een SATA 3 Controller erbij en daarop de crucial, of is dat geen optie? IVM met max snelheid halen van de SSD? anders wacht ik gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

luckyjan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:45:
Ja dat kan alleen support nvidia geen AHCI op de nforce sata controller.
Hier staat het een en ander beschreven:
http://www.ocztechnologyf...nforce-chipset-driver-now
Soo much for a nVidia expert ... klopt geen reet van : nVidia Chipset in RAID mode met een losse HDD eraan gekoppeld = AHCI :P Hetzelfde bij Intel/Silicon Image/AMD(ATI)/JMicron/enz... !!

De nVidia chipset is notabene DE reden dat ten tijde van de nForce 3 en 4 er een shit load aan topics opdook met de vraag "Waarom kan ik mijn C:\ schijf als een USB Stick 'Veilig verwijderen' ?? " :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

rikadoo schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:56:
[...]
En een SATA 3 Controller erbij en daarop de crucial, of is dat geen optie? IVM met max snelheid halen van de SSD? anders wacht ik gewoon :)
Wat wil je precies sneller hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
nero355 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 17:17:
[...]

Soo much for a nVidia expert ... klopt geen reet van : nVidia Chipset in RAID mode met een losse HDD eraan gekoppeld = AHCI :P Hetzelfde bij Intel/Silicon Image/AMD(ATI)/JMicron/enz... !!

De nVidia chipset is notabene DE reden dat ten tijde van de nForce 3 en 4 er een shit load aan topics opdook met de vraag "Waarom kan ik mijn C:\ schijf als een USB Stick 'Veilig verwijderen' ?? " :D
De raid (jmicron) controller gebruiken om ahci aan de praat te krijgen kan blijkbaar wel maar dan is de performance nog slechter. De beste performance krijg je blijkbaar met de nforce controller maar dan zonder ahci (aangezien die er niet op zit). De nforce drivers in windows 7 zorgen ervoor dat er geen TRIM support is vandaar dat je de default ms drivers moet kiezen (die schijnbaar sowieso sneller zijn dan de nforce drivers dus ook voor gewone HDD's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

De Onyx 2 gebruikt goedkoper geheugen dan de Vertex 2. bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Lijkt mij logisch dat de Onyx2 iets slechter of goedkoper NAND gebruikt dan de Vertex2 en de Agility2.
Ben wel benieuwd hoe hij presteert.

De Onyx1 welke de eco versie is van een Verex1 presteerd toch enorm minder, ik wacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 17:29:
[...]

Wat wil je precies sneller hebben?
Opstarten enzo, ik zie dat de Crucial veeel hogere snelheden heeft dan de Vertex 1. Als jij zegt dat het onnodig is om een Crucial te halen en een SATA3 controller, en dat ik beter voor de nieuwe Onyx kan gaan, dan zal ik daar eens overnadenken. Ik ben op het idee gekomen doordat een collega die gekocht had (en zo zag ik de snelheden ook) En toen dacht ik misschien wel leuk om een goedkope Vertex erbij te doen en dan in RAID, maar kan verder geen snelheden hiervan vinden vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

rikadoo schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 19:23:
[...]
Opstarten enzo, ik zie dat de Crucial veeel hogere snelheden heeft dan de Vertex 1. Als jij zegt dat het onnodig is om een Crucial te halen en een SATA3 controller, en dat ik beter voor de nieuwe Onyx kan gaan, dan zal ik daar eens overnadenken. Ik ben op het idee gekomen doordat een collega die gekocht had (en zo zag ik de snelheden ook) En toen dacht ik misschien wel leuk om een goedkope Vertex erbij te doen en dan in RAID, maar kan verder geen snelheden hiervan vinden vandaar de vraag.
Qua booten ga je er weinig op voorruit. Die Onyx is interessant als je meer ruimte wil hebben. Van Vertex 1 naar Vertex 2 of C300 (op sata II) zet gewoon weinig zoden aan de dijk.

Met RAID heb ik weinig ervaring. Je verliest dan wel TRIM. Tweakers heeft wel een review van de Vertex 1 in raid:
reviews: OCZ Vertex in raid getest

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 28-09-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Help!!!! schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:52:
[...]

Op zich wel eens echter met wat kanttekeningen.

Lijkt me goede zaak als als het duidelijk wordt hoe snel performancedegradatie gaat.
Bovendien, niet iedereen wil over 2 a 3 jaar al een nieuwe schijf kopen. En al koop je een nieuwe schijf dan verkoop je normaal wellicht je oude of wil hem in een ander systeem stoppen.

Persoonlijk benchmark ik mijn hardware/ssd's alleen in het begin een paar keer om te checken of ze naar verwachting presteren. Daarna alleen als er problemen lijken te zijn.
Nouja, je koopt een ssd omdat je snelheid wilt hebben. Dan lijkt het mij niet onlogisch dat de gemiddelde tweaker die hier komt over 2-3jaar een nieuwere snellere gaat aanschaffen.
Tuurlijk beetje research voor aanschaf is wel een pre. Maar zoals nero355 het zei, koop je ssd na wat info erover te hebben gezocht en gaan met die banaan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Vandaag een Crucial C300 128GB SSD gehaald bij HIQ (hiq24.de) in Aachen, voor 259,90.

Wat een performance winst levert dit op, ongelofelijk. _/-\o_ :9~

Ik was mij de laatste tijd suf aan het piekeren voor de upgrade van mijn Core2Duo E4700 2,6Ghz naar een i7 systeem, maar ik denk dat dit nu niet meer hoeft (ik doe er geen games op, daarvoor heb ik een Wii, Xbox 360 en PS3). Het hele systeem voelt gewoon veel sneller en soepelder aan, heerlijk! :)

Ik had eerst een 2TB WD20EARS als Windows schijf.

Dit zijn de scores:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/CrucialC300128GBSataII.png

Ik vrees dat dit nog nog veel sneller kan, het is op een bagger moederbord met Sata II. Ik heb overigens bewust gekozen voor deze schijf met Sata III, omdat ik dan tenminste voor de toekomst safe zit. Dan kan ik er nog één bij kopen en "knallen" met Raid0.

[ Voor 10% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 28-09-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@ JAHRASTAFARI, je 4K performance ziet er goed uit en dat is belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 19:33:
[...]

Qua booten ga je er weinig op voorruit. Die Onyx is interessant als je meer ruimte wil hebben. Van Vertex 1 naar Vertex 2 of C300 (op sata II) zet gewoon weinig zoden aan de dijk.

Met RAID heb ik weinig ervaring. Je verliest dan wel TRIM. Tweakers heeft wel een review van de Vertex 1 in raid:
reviews: OCZ Vertex in raid getest
Oke dus voor performance hoef ik het eigenlijk niet te doen. Dan ga ik maar voor de Onyx voor wat meer ruimte. Bedankt!

Klein vraagje waar kan ik mijn Bootschijf het beste aansluiten?

Southbridge
- 6 x SATA 3Gb/s
- Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5, 10 support
Marvell 88SE6121
Silicon Image Sil5723 (Drive Xpert Technology)

?

[ Voor 14% gewijzigd door rikadoo op 28-09-2010 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Philflow schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 20:15:
@ JAHRASTAFARI, je 4K performance ziet er goed uit en dat is belangrijker.
OK, bedankt. Ik ben echt aan het genieten achter mijn PCtje nu!

Heerlijk al die installaties die in ongekend tempo plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik vind de prijzen van de Onyx 2 wel mooi, maar ik wist nog niet dat je voor 185 euro al een Agility 2 120GB hebt. pricewatch: OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

330d schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 19:45:
[...]

Nouja, je koopt een ssd omdat je snelheid wilt hebben. Dan lijkt het mij niet onlogisch dat de gemiddelde tweaker die hier komt over 2-3jaar een nieuwere snellere gaat aanschaffen.
Tuurlijk beetje research voor aanschaf is wel een pre. Maar zoals nero355 het zei, koop je ssd na wat info erover te hebben gezocht en gaan met die banaan :*)
En voor stilte en laag stroomverbruik en koelte...

Nu zal je mij niet horen zeggen dat je vanwege onduidelijke performancedegradatie mijlenver om de ssd heen moet lopen, integendeel.

Een ssd is echter een relatief nieuw produkt op de consumentenmarkt en het is imho een goede zaak als er meer duidelijkheid komt over de slijtage / performance decrease bij diverse soorten gebruik. Dit los van het vermeende feit dat iedereen over 2 a 3 jaar een nieuwe zou kopen... 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2010 21:02 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:11
Ik vind de snelheid van een SSD allemaal wel meevallen. Als je een snel systeem hebt en je stapt dan over op een SSD dan is het verschil niet echt groot.

Het is wel sneller maar er zijn ook vreemde problemen zoals data_corruptie en games die stotteren op een SSD, dat ik ook de reden waarom ik de mijne snel terug gebracht heb.

Buiten dit om vind ik de prijs ook veel te hoog en te weinig opslagruimte, dus zit ik nog steeds vast aan mijn andere HDD,s

( en ja.. ik had alles goed staan met de SSD ) voordat ik opmerkingen krijg van "heb je het wel goed geinstalled"

Met de tijd zal ik wel weer een SSD kopen als alle problemen eruit zijn en de prijs enorm naar beneden gaat.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Philflow schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 20:50:
Ik vind de prijzen van de Onyx 2 wel mooi, maar ik wist nog niet dat je voor 185 euro al een Agility 2 120GB hebt. pricewatch: OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 120GB
185? :P Ik zie de prijzen al snel oplopen tot ongeveer 210 euro.

Ik had me voorgenomen om pas na de introductie van 25nm SSD's er 1 aan te schaffen. Probleem is dat dat volgens mij nog wel leven gaat duren, Daarbij komt dat als die Onyx 2 120GB voor 170 euro te verkrijgen zal zijn, wel enorm aantrekkelijk is... Wat mij weer aan het twijfelen brengt :o Ik ben benieuwd naar de eerste benchmarks!

Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de 2 jarige garantie en de mindere kwaliteit van het geheugen... Zijn deze vraagtekens terecht? Hij moet eigenlijk toch wel 3 tot 4 jaar mee kunnen gaan vind ik persoonlijk. Er is natuurlijk niets dat er op wijst dat ze na 2 jaar direct de geest geven, de garantie bepaling is echter niet voor niets met 1 jaar omlaag gegaan. Er zullen in het 3de jaar wel meer SSD's uitvallen dan bij Vertex 2 en Agility 2 varianten...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42

Arfman

Drome!

RoaDHouse schreef op woensdag 29 september 2010 @ 01:20:
Ik vind de snelheid van een SSD allemaal wel meevallen. Als je een snel systeem hebt en je stapt dan over op een SSD dan is het verschil niet echt groot.
Meningen verschillen, ik vond het verschil met booten en vooral werken enorm veel sneller.
Het is wel sneller maar er zijn ook vreemde problemen zoals data_corruptie en games die stotteren op een SSD, dat ik ook de reden waarom ik de mijne snel terug gebracht heb.
Geen last van (Intel 80GB G2).
Buiten dit om vind ik de prijs ook veel te hoog en te weinig opslagruimte, dus zit ik nog steeds vast aan mijn andere HDD,s
Wederom: mening, geen feit. Ik vind het de beste 200 euro die ik ooit geïnvesteerd heb in mijn PC.
( en ja.. ik had alles goed staan met de SSD ) voordat ik opmerkingen krijg van "heb je het wel goed geinstalled"

Met de tijd zal ik wel weer een SSD kopen als alle problemen eruit zijn en de prijs enorm naar beneden gaat.
Als je alles goed had gedaan had je geen datacorruptie en gestotter gehad.

Normaal lurk ik hier alleen maar, maar nu reply ik even omdat ik niet wil dat mensen beslissingen gaan nemen op basis van verkeerde informatie zoals hierboven.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Sinds ik de AHCI controller op m'n p35 heb ingeschakeld zit ik 10 seconden te wachten voordat de AHCI controller klaar is met booten. Ik vind het een vervelend ding want de totale boottime is hierdoor gelijk gebleven, althans zo voelt het wel. Kan dit niet verkort worden?

• Jérôme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-08 07:15
Arfman schreef op woensdag 29 september 2010 @ 08:16:
[...]

Meningen verschillen, ik vond het verschil met booten en vooral werken enorm veel sneller.

[...]

Geen last van (Intel 80GB G2).

[...]

Wederom: mening, geen feit. Ik vind het de beste 200 euro die ik ooit geïnvesteerd heb in mijn PC.

[...]

Als je alles goed had gedaan had je geen datacorruptie en gestotter gehad.

Normaal lurk ik hier alleen maar, maar nu reply ik even omdat ik niet wil dat mensen beslissingen gaan nemen op basis van verkeerde informatie zoals hierboven.
geheel met de reacties eens (een zeer tevreden Postville 80 gb gebruiker)
_/-\o_

https://nl.hardware.info/usersystemen/19802/maximus-vi-formula

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:23
Inderdaad. Denk dat sommigen onderschatten hoeveel SSDs er succesvol gebruikt worden. Ik verbaas me eerder over hoe weinig problemen er mee zijn. En de collega's met een SSD klagen niet meer over de snelheid :) (Al vinden ze dan wel iets anders om over te klagen)

[ Voor 38% gewijzigd door _H_G_ op 29-09-2010 08:55 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je moet dan ook niet verwachten dat je FPS in een spel ineens omhoog gaan, of je rendertijd verkort wordt van iets dat weinig harde schijf I/O operaties inhoudt. Een SSD zorgt vooral voor een meer responsief systeem. Als je een programma opent, gaat dat veel sneller dan met een klassieke harde schijf. En je boottijd wordt ook sterk ingekort. Natuurlijk laat een SSD je BIOS niet sneller laden. Dat is wel jammer, maar op sommige moederborden duurt dit nu eenmaal lang.

Ik zou in ieder geval niet meer zonder willen ;)

• Philflow

Philflow

Het is jammer als je denkt dat dit soort problemen normaal zijn, want dat zijn ze niet. Wat voor SSD had je?
StefanvanGelder schreef op woensdag 29 september 2010 @ 07:58:
[...]
185? :P Ik zie de prijzen al snel oplopen tot ongeveer 210 euro.
Jammer, de prijs van 185 was bij Mycom incl. verzenden, maar is al weer omhoog gegaan.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:46

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

ocdaan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 08:23:
Sinds ik de AHCI controller op m'n p35 heb ingeschakeld zit ik 10 seconden te wachten voordat de AHCI controller klaar is met booten. Ik vind het een vervelend ding want de totale boottime is hierdoor gelijk gebleven, althans zo voelt het wel. Kan dit niet verkort worden?
Weet je zeker dat je niet een secundaire SATA controller hebt ingeschakeld ipv de primaire naar AHCI hebt gezet? Bij mijn mobo zijn de instellingen van de primaire controller ook beter weggestopt dan van de secundaire.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:44

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijken of er een nieuwere bios voor je mobo is. Het ligt namelijk aan de AHCI rom versie die in de bios geïntegreerd is. Bij veel moederborden van Gigabyte uit 2009 was dat namelijk Intel AHCI v1.06, en die detect de HDD's inderdaad langzaam. Op een gegeven moment na veel verzoeken/geklaag uit de community heeft Gigabyte toen veel moederborden een AHCI update naar v1.20 gegeven waarna die AHCI bios wel binnen een seconde de HDD's detect.

Systeem specs

• Philflow

Philflow

Intel RST 10.0.0.1043 al geprobeerd?

Verwijderd

Heb sinds kort de OCZ Revodrive 120GB. Heb hele nieuwe computer opgebouwd. Mijn oude beestje die ik had was al weer 5 jaar oud. Ik moet zeggen het is allemaal niet te vergelijken. Vooral de boot tijd is niet voor te stellen. Had een core 2 quad q6600 met striker xtream Mobo en 4 gb geheugen. Maar heb nu geen tijd meer op drinken te pakken als ik me pc aanzet :P

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Nextron schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:01:
[...]

Weet je zeker dat je niet een secundaire SATA controller hebt ingeschakeld ipv de primaire naar AHCI hebt gezet? Bij mijn mobo zijn de instellingen van de primaire controller ook beter weggestopt dan van de secundaire.
Ik heb geen idee eingelijk. In de bios heb ik de AHCI op enabled gezet. Daarna zag ik tijdens booten de AHCI bios voorbij komen, ik zie dan 10 stipjes (edit - dit duurd dus +- 10 sec) tijdens het detecteren van de hdd's. Moet je dan de primaire controller echt op disable zetten ofzo? Ik heb niet de indruk dat dit mijn probleem is maar zal eens kijken vanavond.
Blisterin_Bull schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:02:
[...]

Kijken of er een nieuwere bios voor je mobo is. Het ligt namelijk aan de AHCI rom versie die in de bios geïntegreerd is. Bij veel moederborden van Gigabyte uit 2009 was dat namelijk Intel AHCI v1.06, en die detect de HDD's inderdaad langzaam. Op een gegeven moment na veel verzoeken/geklaag uit de community heeft Gigabyte toen veel moederborden een AHCI update naar v1.20 gegeven waarna die AHCI bios wel binnen een seconde de HDD's detect.
Ik heb idd een Gigabyte P35 DS3. Jouwn uitleg lijkt me nog de meest voor de hand liggende. Ik zal even controleren welke bios ik heb geinstalleerd. Ik heb jaren terug wel eens een nieuwe geflashed, gloof dat ik een F6 heb draaien nu.
Wat is dit eingelijk? Lijken me drivers voor windows of niet? Ik geloof niet dat dit me gaat helpen of heb ik het mis? ;)

edit - Philflow, ahh ok, die sla ik even over want m'n windows draaid als een zonnetje op de SSD :)

• Philflow

Philflow

ocdaan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:15:
[...]
Wat is dit eingelijk? Lijken me drivers voor windows of niet? Ik geloof niet dat dit me gaat helpen of heb ik het mis? ;)
Is inderdaad een Windows driver.

• nero355

nero355

Admiral Freebee schreef op woensdag 29 september 2010 @ 09:06:of je rendertijd verkort wordt van iets dat weinig harde schijf I/O operaties inhoudt.
Wel degelijk waar : Er is een mede tweaker die 2,5 maal versnelling heeft gemerkt bij zijn renderbak :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan goed zijn, als de opslag de bottleneck is. Bij het renderen van 3D beelden kan het zijn dat er veel gelezen en geschreven wordt. En als je opslag niet snel genoeg is, kan het zijn dat je CPU niets staat te doen voor een stuk van de tijd.

• Mr Double B
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-08 23:25
Heb mijn schijfje (C300 64GB) binnen gekregen op 4 september. Heb hem nu dus 25 dagen. Waarvan hij al 530 uur aanstaat (22 Dagen en 3 uur ). 6 keer opgestart.

Resultaten toen hij net binne was:
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/8514/ssd492010.png

Nu:
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/8066/ssd2992010.png
Afbeeldingslocatie: http://img812.imageshack.us/img812/3281/speed2992010.png

En dat met een ASROCK 890FX Deluxe3 op moederbord aangeloten op de AMD SB850 chipset.
Lijk trim netjes te werken.. _/-\o_

LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Voor sommige zaken (booten bv.) is de snelheidswinst wel heel groot maar de meeste mensen stappen over van een trage HDD installatie die al een paar jaar meedraait waardoor het snelheidsverschil tussen een HDD en SSD nog groter lijkt.
Op mijn 2 jaar oude HDD installatie duurt het ruim drie minuten voor ik iets met mijn PC kan doen.
Op een nieuwe installatie is dat maar een minuut of zo.
Dat lijkt me dan een probleem met de SSD of de driver maar dat is zeker niet normaal.

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Mr Double B, goed om te weten, ik heb er ook eentje ;)

Ik vind een SSD helemaal geweldig - photoshop start nu op in 2 seconden... joehoe hahaha

;)

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
*knip*

apart topic aangemaakt om de vraag in te stellen.

[ Voor 95% gewijzigd door densoN op 29-09-2010 19:26 ]

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:44

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

ocdaan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:15:
Ik heb idd een Gigabyte P35 DS3. Jouwn uitleg lijkt me nog de meest voor de hand liggende. Ik zal even controleren welke bios ik heb geinstalleerd. Ik heb jaren terug wel eens een nieuwe geflashed, gloof dat ik een F6 heb draaien nu.
Niet meest voor de hand liggende. Dat is _de_ juiste uitleg. Ik heb zelf een Gigabyte EP45-DS4 waar Gigabyte vorig jaar een beta bios (F10b) voor heeft uitgebracht met nieuwe AHCI rom. Sindsdien boot de computer retesnel. ;)
Je moet even hier kijken of jouw model er tussen staat:
http://oldforum.gigabyte....betabios/betabios2010.htm

Wees niet bang dat het een beta bios betreft. Een beta bios van Gigabyte is de laatste officiele bios met als enige verschil de nieuwe AHCI rom, en als het bios een release datum na 12 aug. 2010 heeft bevat die ook nog een fix mbt een SMART foutmelding in combinatie met Sandforce SSD's .

Systeem specs

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 08:51
Blisterin_Bull schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:02:
[...]

De voorlaatste BIOS firmware van Gigabyte is inderdaad snel qua detectie. De meest recente beta F11b in mijn geval, is echter weer een stuk slomer (in deze versie is o.a. het SMART command van de Sandforces ondersteund itt de eerdere versie). Ben er nog niet achter wat de oorzaak is...

[ Voor 4% gewijzigd door Geomaris op 29-09-2010 16:25 ]

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Cool!

Zal vanavond de F10(b) er op gooien en laat wel ff weten wat het resultaat is .... gracias ;)

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zerosum schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 14:50:
Dank voor je antwoord Floris, de drivers in W7 zijn echter helemaal up2date. Het gaat om de driver die je vlak na de biosboot ziet. Dat is een Inteldriver ACHI uit 2006. Lijkt mij dat er wel een meer recentere zou moeten zijn. Google helpt niet echt :-( of ik zoek op het verkeerde.
Ik heb net de BIOS van mijn P35-DS4 (F14)een update gegeven en heb nu AHCI-driver 1.20
Deze detecteert de HDD"s veel sneller :)

Verwijderd

Floris-K schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:56:
[...]

Ik heb net de BIOS van mijn P35-DS4 een update gegeven en heb nu AHCI-driver 1.20
Deze detecteert de HDD"s veel sneller :)
HUH, waar vindt je deze bios? Ik kijk al 4 weken elke dag op http://www.ocztechnologyf...with-FW1.11...look-inside en http://oldforum.gigabyte....betabios/betabios2010.htm

:o

Edit: fuk ik heb een EP35-DS4 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2010 18:19 ]

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik zei dat ik de GA-P35-DS3 had maar ik heb dus de P35-S3. Voor dit board kon ik niets vinden op dat duitse forum maar op de Gigabyte site vond ik wel de F8 bios, volgens hun de nieuwste (2009). De oude bios had AHCI 1.07, de F8 heeft 1.20E. Deze gaat nu een stuk sneller.... van 10 terug naar 2 seconden, erg relax dus :)

Bedankt guys! _/-\o_

//edit - jeetje echt raar die nieuwe bios, ik kan niet meer overclocken. De host clock word niet meer ingesteld. Multiplier, voltage etc wel maar ik kan de host op van alles en nogwat zetten maar hij blijft stug op 266 (of wat is het) staan. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik draai al jaren op 8x400 (=3.2ghz) namelijk. :?

[ Voor 53% gewijzigd door ocdaan op 29-09-2010 23:29 ]

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Foremay brengt SSD met SATA 6 Gbps uit
http://nl.hardware.info/n...t-ssd-met-sata-6-gbps-uit

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Wel wel, ik heb moeder blij kunnen maken met een Onyx 60GB 2,5" SSD voor haar Mac Mini, alles wat het ding traag maakte loopt nu belachelijk snel. Nu is het al een zwaar geupgrade ding: Core Solo 1.5GHz T1500, 512MB RAM, 60GB 5400rpm naar Core 2 Duo 2.0GHz T7200, 2GB RAM, 60GB SSD. Het ding trekt feilloos MacOS X 10.6 natuurlijk, maar de boottijd is echt belachelijk kort. We praten over enkele seconden van effectief het beginnen met het laden (draaiend symbooltje) tot het weergeven van de desktop. Ook iTunes duurde lang om op te starten, nu 1-2 seconden.

Zelf ben ik nu voorzien van een Vertex 2 90GB 3,5", na een weekje de Onyx gebruikt te hebben. Ook wederom belachelijk snelle boottijd (komaan BIOS, doe voort!) en apps lanceren zo comfortabel snel. Je systeem wordt er niet sneller van maar de vertragende factor is eruit en dat merk je wel.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Nergens in het voorgaande lees ik iets over Vertex 96 (zesennegentig) GB Sata 2; is dit iets nieuws van OCZ ?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:23
Je bedoelt pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB? Mooi prijsje inderdaad. Bestaat al een tijdje (performance zal ergens tussen de vertex1 60GB en 120GB liggen lijkt me). Is wel eens eerder genoemd, al zou het ook in het aanschaf topic kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door _H_G_ op 30-09-2010 12:58 ]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:42
Phuncz schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:19:
Wel wel, ik heb moeder blij kunnen maken met een Onyx 60GB 2,5" SSD voor haar Mac Mini, alles wat het ding traag maakte loopt nu belachelijk snel. Nu is het al een zwaar geupgrade ding: Core Solo 1.5GHz T1500, 512MB RAM, 60GB 5400rpm naar Core 2 Duo 2.0GHz T7200, 2GB RAM, 60GB SSD. Het ding trekt feilloos MacOS X 10.6 natuurlijk, maar de boottijd is echt belachelijk kort. We praten over enkele seconden van effectief het beginnen met het laden (draaiend symbooltje) tot het weergeven van de desktop. Ook iTunes duurde lang om op te starten, nu 1-2 seconden.

Zelf ben ik nu voorzien van een Vertex 2 90GB 3,5", na een weekje de Onyx gebruikt te hebben. Ook wederom belachelijk snelle boottijd (komaan BIOS, doe voort!) en apps lanceren zo comfortabel snel. Je systeem wordt er niet sneller van maar de vertragende factor is eruit en dat merk je wel.
Zou je nog een benchmark willen draaien van de Onyx 64 GB? :)

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

_H_G_ schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:58:
Je bedoelt pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB? Mooi prijsje inderdaad. Bestaat al een tijdje (performance zal ergens tussen de vertex1 60GB en 120GB liggen lijkt me). Is wel eens eerder genoemd, al zou het ook in het aanschaf topic kunnen zijn.
Damn.. Heb voor die prijs(145,-) net een 60GB aangeschaft... Maar goed.. Ben het inmiddels wel gewend met upgrades lol

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Rave17 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:04:
[...]

Zou je nog een benchmark willen draaien van de Onyx 64 GB? :)
Heb ik helaas weinig zin in want die zijn er al massaal te vinden online en mijn exemplaar is geen nieuw model.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bedankt, dit is degene die ik bedoel. Niet echt nieuw dus begrijp ik. Ik ga deze inbouwen in mijn systeempje. Ik lees echter nergens reviews ervan op tweakers; vandaar mijn vraag.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:42
Phuncz schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:30:
[...]

Heb ik helaas weinig zin in want die zijn er al massaal te vinden online en mijn exemplaar is geen nieuw model.
Nou massaal is wel erg overdreven gesteld ([1] [2]) 8)7 En jammer, aangezien er in dit topic vele benchmarks van andere SSD's langskomen (die wel daadwerkelijk massaal worden getest), maar geen enkele van de Onyx-serie :)

• Philflow

Philflow

Rave17 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 14:11:
[...]

Nou massaal is wel erg overdreven gesteld (\[1] \[2]) 8)7 En jammer, aangezien er in dit topic vele benchmarks van andere SSD's langskomen (die wel daadwerkelijk massaal worden getest), maar geen enkele van de Onyx-serie :)
Hier zijn nog een flink aantal benchmarks van de 32GB:
productreview: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB review door ByteDelight
productreview: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB review door peter123
Floris-K schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:21:
[...]
Damn.. Heb voor die prijs(145,-) net een 60GB aangeschaft...
Was waarschijnlijk geen Vertex 1? (wat die 96 wel is)

[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 30-09-2010 15:30 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik koos voor Vertex 96 GB omdat ik de prijs/GB aantrekkelijk vond; laagst van allemaal. Ook behoef ik niet die ultieme schrijfsnelheden zoals bij de Vertex 2 (door de geavanceerde SF1200 controller) en omdat ik zowel XP als W7 erop wil draaien met nogal grote programma's zoals video montage en compilatie kwam ik op deze OCZ Vertex (1) uit. Mycom 158,98

Verwijderd

Jeeej ep35-ds4 ook met beta bios uitgekomen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdvdongen1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 21:55
Ik schrok toen ik mijn ssd net in gebruik had, zo'n 5 uur ongeveer, want volgens SSDlife was mijn health nog maar 97%! Hoe kan dit?

Ik heb een OCZ Vertex 2 60GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tjeerdvdongen1 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 16:36:
Ik schrok toen ik mijn ssd net in gebruik had, zo'n 5 uur ongeveer, want volgens SSDlife was mijn health nog maar 97%! Hoe kan dit?

Ik heb een OCZ Vertex 2 60GB.
Volgens wat ik op het forum van OCZ gelezen heb is er een issue met het uitlezen van S.M.A.R.T. waarden van de Sandforce controller. Niet alle waarden worden goed uitgelezen. OCZ fixt dat in firmware 1.12. Mijn Vertex2 staat op 85% maar als ik de uitgelezen S.M.A.R.T. waarden vergelijk met die van anderen met een Vertex2, dan komen ze overeen. Ik wacht de nieuwe firmware af en mocht het dan nog steeds 85% zijn dan vraag ik RMA aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 22:22
http://www.adata.com.tw/?...ct_download&cid=3&piid=35

Is de nieuwste firmware update voor de Adata 596 SSD series, ik krijg hem niet aan de gang, de utility die erbij zit. Die zou een USB drive compleet geautomatiseeerd in moeten richten. Misschien dat het iemand van jullie lukt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Jammer dat je in raid 0 totaal niets kunt uitlezen aan 'health'... :-(

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Hij zit erin en XP draait als een tierelier! Niet dat ik elke dag Windows XP installeer (hoogstens eens per 10 mnd) maar op een SSD is dat echt een genot; tot aan de 1e reset duurde het 5 min, van de 1e tot de 2e ook nogeens 5 min. Zo snel had ik nog nooit WXP op een computer gezet.

Ik weet het, niemand neemt een ssd om sneller windows te starten maar vroeger op mijn supersnelle 1 TB drive deed ie er altijd nog 80 seconden over en nu nog maar 22 seconde, incl de trage geheugen uitlezing a 4 GB.

Omdat ik als oude knar (!) nog veel met DOS werk (dBase / Clipper) zijn daar de gevonden cyfers ook wellicht aardig; index tijden in clipper programma's zijn plots van 27 seconden verlaagt naar 5 seconden. Compileren gaat nu sneller dan dat ik de knop kan loslaten.

Minder tijd dus om koffie in te schenken. Ik heb de benchmark ATTO gedraaid en de cyfers komen, m.i. overeen met datgene wat ik hier ook zie. Ze stellen mij zeker niet teleur bij deze OCZ Vertex (1) 96 GB. Ik heb overigens van die 96 er "slechts" 83 gepartitioneerd. Ruim voldoende "overhead" dus.

Algemene conclusie: ZEER tevreden en geen spijt van mijn 159 euries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

racinfo schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 09:08:
Ik weet het, niemand neemt een ssd om sneller windows te starten
Dan ben ik niemand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb de laatste tig pagina's wat minder intens gevolgd daar ik toch redelijk voorzien ben, edoch begint mijn 30GB vertex wat vol te lopen op mijn mobiele rekencomputer. Nu zie ik wel zo af en toe dat je chipset het een en ander aan verschil kan maken, is er nog iets op aan te merken als ik een vertex 2 in mijn ULC core2duo U7300 intel laptopje zet? de 96 of 120 varianten zijn een prima prijs op het moment..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Het kan soms verwarrend zijn in de PW maar de Vertex 2 bestaat alleen als 90GB, niet als 96GB.

Overigens is het verschil tussen een Vertex 2 en Vertex 1 alleen te merken bij zwaar multi tasken, iets wat niet snel zal voorkomen op een SU7300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hmm nee dat nam ik ook al aan.. Het vooral dat het groter moet, en met het oog op dat hij vast ergens anders naartoe gaat later wil ik best een paar euro meer besteden voor een rappe..

Ik zit trouwens helemaal in het verkeerde topic zie ik :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
de OCZ Vertex2 extended van 120 gb heeft iig buiten hoge reads, ook hoge writes maratropa

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

Jerdek schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:17:
de OCZ Vertex2 extended van 120 gb heeft iig buiten hoge reads, ook hoge writes maratropa
Een SSD met Windows heeft vooral behoefte aan aan hoge reads. Writes moet je zo veel mogelijk minimaliseren om de NAND cellen te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Edgarz schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 20:06:
[...]

Een SSD met Windows heeft vooral behoefte aan aan hoge reads. Writes moet je zo veel mogelijk minimaliseren om de NAND cellen te sparen.
klopt, maar door lage readsnelheden zorg je er niet voor dat je de NAND cellen bespaart. Dat doe je door gewoon niet te veel programma's te installeren en data te verplaatsen. :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Pagina: 1 ... 56 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD