Het is een ssd, geen ouderwetse hd met bewegende onderdelen.Matis schreef op zondag 25 juli 2010 @ 19:34:...geeft het me ook geen fijn gevoel als de disk los in mijn kast ligt.
Het is toch vervelend als dat ding tegen een contact van je moederbord komt te liggen als je je pc verplaatst..Blisterin_Bull schreef op zondag 25 juli 2010 @ 19:56:
[...]
Het is een ssd, geen ouderwetse hd met bewegende onderdelen.
Deze wordt steeds goedkoper. Geen top SSD maar wel een aardige.
pricewatch: Kingston SSDNow V Series SATA2 2.5" Drive 64GB

113 bij Azerty nu.
113 bij Azerty nu.
[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 25-07-2010 22:14 ]
Voor de liefhebber, heb nu benchmarks gevonden voor de 96GB OCZ Vertex. Voor 195€ een interessante keuze.
http://we.pcinlife.com/viewthread.php?tid=1460692
Die 64GB Kingston aan 113€ is ook aantrekkelijk.
Abusimbal denkt terug aan de tijd dat hij zijn Crucial 64GB M225 SSD kocht aan 124.90€.
Abusimbal denkt terug aan de tijd dat hij zijn Crucial 64GB M225 SSD kocht aan 124.90€.
[ Voor 8% gewijzigd door abusimbal op 25-07-2010 23:28 ]
Dat weet ik ook wel, maar zoals Prozaq ook al aangeeft, de disk zelf kan ook een hoop beschadigen of loslaten oid.Blisterin_Bull schreef op zondag 25 juli 2010 @ 19:56:
Het is een ssd, geen ouderwetse hd met bewegende onderdelen.
Ik hoef niet perse een 2,5"-inbouwbracket, maar ik wil wel dat de disk gewoon vastzit in mijn PC.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Nog wat interessants gelezen op het OCZ forum (advies is om niet de gehele draad te lezen. Tony antwoord daar om wat gezeur te stoppen):
Ook raar dat zo'n sandforce langzamer gaat lopen, als je m bestookt met data. Is misschien wel te begrijpen i.v.m. de levensduur, maar ik zou m dus niet zomaar bestoken met 1000MB crystal tests.
edit: Deze draad is ook raar. Dus eerst gaan ze de overprovisioning verminderen, maar mag je de ssd niet volschrijven en krijg je het advies om te onderpartitioneren
nm, vertex ipv vertex 2
Het gaat wel over de sandforce. Zover ik weet werkt MS AHCI trim wel goed met intel/indilinx. Er stond ook ergens in de draad dat AMD bezig is met een trim driver (andere ocz rep. Ryder ging over een paar weken nog eens vragen hoe het er mee staat).Lets recap.
1 TRIM has been tested and does work, not 100% with Microsofts AHCI driver but 100% with Intels RST driver. On AMD we are waiting for AMD to release a working TRIM driver.
2 Once GC has mapped the drive (EG the whole drive has been written to at least once) duraclas takes over looking after the drive...sequential performance with un-compressible data will slow down.
3 If you flood the drive with writes, the controller monitors the amount of writes vs time, if you write 6 days worth of data in 6 hrs the drive will slow down, this could be for 6 days depending on usage pattern, this is done to preserve drive life. If you are just an average user you will probably never see this situation...regards how much data before a slow down is induced is something i do not know....all I have been told is average daily usage will not induce the slowdown.
4 The drives really have 2 sets of performance figures for sequential writes...those for compressible data and a second set for un-compressible data...compressible is written faster than un-compressible.
Thats about all I have told you all in 1 place...after that you need to email Sandforce and ask them to put their IP in the public domain...which i doubt they will do.
Ook raar dat zo'n sandforce langzamer gaat lopen, als je m bestookt met data. Is misschien wel te begrijpen i.v.m. de levensduur, maar ik zou m dus niet zomaar bestoken met 1000MB crystal tests.
edit: Deze draad is ook raar. Dus eerst gaan ze de overprovisioning verminderen, maar mag je de ssd niet volschrijven en krijg je het advies om te onderpartitioneren

[ Voor 7% gewijzigd door _H_G_ op 26-07-2010 13:46 ]
Zojuist de Postville X25-M besteld bij Zercom en volgens de status-update is hij al onderweg 
@hierboven, volgens onze tests zijn sandforce-chips wel snel, maar niet zo heel betrouwbaar. Echter verwacht ik daar niet heel veel van te merken als huis-tuin-en-keuken-gebruiker.
Indien je zo'n disk 24/7 een jaar lang volblaft met data, dan kun je pas performance-verliezen tegenkomen.
@hierboven, volgens onze tests zijn sandforce-chips wel snel, maar niet zo heel betrouwbaar. Echter verwacht ik daar niet heel veel van te merken als huis-tuin-en-keuken-gebruiker.
Indien je zo'n disk 24/7 een jaar lang volblaft met data, dan kun je pas performance-verliezen tegenkomen.
[ Voor 60% gewijzigd door Matis op 26-07-2010 11:44 ]
Wie is ons?Matis schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:42:
@hierboven, volgens onze tests zijn sandforce-chips wel snel, maar niet zo heel betrouwbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 26-07-2010 12:22 ]
Ons als in bedrijf waarvoor ik werk. Exacte cijfers kan/mag ik niet publiceren
Misschien dan getest met de MS AHCI driver?Matis schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:42:
(ook niet negatief bedoeld over de Sandforce. Het is schijnbaar de MS AHCI driver die van de standaard afwijkt. Ben zelf wel gecharmeerd van de Sandforce techniek)
[ Voor 14% gewijzigd door _H_G_ op 26-07-2010 12:47 ]
Mijn Agility 2 120GB is ook binnen
Ik wil op een goede manier gaan benchmarken met een sterke nadruk op praktijk. Voor een gebruik dat representatief is voor de gemiddelde notebook gebruiker. Iemand nog ideeen / tips?
Dit is een van mijn eerdere reviews, ik wil iets soort gelijks gaan doen:
http://www.storagereview...._hitachi_travelstar_7k500
Ik zal ook PCMark Vantage gaan draaien.
Ik wil op een goede manier gaan benchmarken met een sterke nadruk op praktijk. Voor een gebruik dat representatief is voor de gemiddelde notebook gebruiker. Iemand nog ideeen / tips?
Dit is een van mijn eerdere reviews, ik wil iets soort gelijks gaan doen:
http://www.storagereview...._hitachi_travelstar_7k500
Ik zal ook PCMark Vantage gaan draaien.
[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 26-07-2010 12:51 ]
Interessant...maar wie kan die pagina vertalen?abusimbal schreef op zondag 25 juli 2010 @ 23:28:
Voor de liefhebber, heb nu benchmarks gevonden voor de 96GB OCZ Vertex. Voor 195€ een interessante keuze.
Zou ik niet doen ... RAID 0 i.c.m. 4 SSD's ging bij mij niet lekker. Maar 1 SSD kan best goed werken, maar ik zou de gok niet nemen !!TCR schreef op zondag 25 juli 2010 @ 13:48:
Ik zit eraan te denken om mijn oudere pc ( s939 x2 2.6; 2 gig ddr400) een upgrade te geven met een SSD waarop het OS en de games komen te staan. Loop ik dan nog tegen driver problemen oid aan? Ik heb een DFI lanparty Ultra-d NF4. Ik zit momenteel te denken aan de OCZ Solid State Drive Vertex 2 60GB
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Welke Ssd een Intel x25m 80gb postville of een Sandforce bv de Corsair.
Heb ondertussen redelijk wat topics op het internet gelezen m.b.t. de Intel Postville en
de nieuwe Sandforce ssd's.
Als je benchmarks moet geloven dan zijn de schrijfsnelheiden t.o.v. de Postville haast
3.5x so snel?
aan de andere kant las ik dat de random read feature veel belangrijker is dat de synthetische
bench marks.
veel benchmarks worden gedaan op atto ipv Chrystal of Asssd die de werkelijkheid veel beter
weergeven.
In de praktijk wil je dus een snel reagerende ssd want dat merk je direct in het gebruikt.
Dus als je nu moet kiezen in de range 64 tot 80gb ga je dan voor de Intel x25m Postville
of de nieuwe sandforce ssd's bv. de Corsair Sandforce 64gb.
nec1560 wijzigde dit bericht 26-07-2010 11:22 (8%)
Heb ondertussen redelijk wat topics op het internet gelezen m.b.t. de Intel Postville en
Als je benchmarks moet geloven dan zijn de schrijfsnelheiden t.o.v. de Postville haast
3.5x so snel?
aan de andere kant las ik dat de random read feature veel belangrijker is dat de synthetische
bench marks.
veel benchmarks worden gedaan op atto ipv Chrystal of Asssd die de werkelijkheid veel beter
weergeven.
In de praktijk wil je dus een snel reagerende ssd want dat merk je direct in het gebruikt.
Dus als je nu moet kiezen in de range 64 tot 80gb ga je dan voor de Intel x25m Postville
Jammer! Ik zit zelf al vol spanning 4 dagen te wachten. Heb geen positief of negatief nieuws gehad. Hoop toch echt dat ik het krijgt!ribo32 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 17:44:
Niet iedereen heeft die mazzelbij 4lauch voor ong 330 euro besteld en de volgende reactie:
Het door u bestelde artikel OCZ Solid State Disk 2.5", 240GB SATA, Agility 2 is end of life verklaard vanuit de leverancier.
Dit wil zeggen dat het artikel niet langer gefabriceerd zal worden of voor een langere tijd niet meer beschikbaar zal zijn, om deze reden kunnen wij het artikel helaas niet meer leveren.
Dan maar de force120 besteld, 30 euro minder en 120GB minder.
GoT, You have to love it!
Crystal and AS-SSD zijn nog steeds synthetisch. Leuk voor een indicatie maar meer niet.nec1560 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:20:
weergeven.
Real life benchmarks zeggen meer over de praktijk. Techreport, Hardwareheaven, Storagereview, Xbitlabs hebben allen goede real life benchmarks.
[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 26-07-2010 17:11 ]
OCZ heeft een 40, 90 en 180GB model aan haar Vertex2 en Agility2 toegevoegd.
Agility2
40GB - OCZSSD2-2AGT40G
90GB - OCZSSD2-2AGTE90G
180GB - OCZSSD2-2AGTE180G
Vertex2
40GB - OCZSSD2-2VTX40G
90GB - OCZSSD2-2VTXE90G
180GB - OCZSSD2-2VTXE180G
Agility2
40GB - OCZSSD2-2AGT40G
90GB - OCZSSD2-2AGTE90G
180GB - OCZSSD2-2AGTE180G
Vertex2
40GB - OCZSSD2-2VTX40G
90GB - OCZSSD2-2VTXE90G
180GB - OCZSSD2-2VTXE180G
Ik zou nu kiezen tussen de intel postville 80gb, OC vertex 2 64gb of Crucial real ssd 64gb..nec1560 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:20:
Welke Ssd een Intel x25m 80gb postville of een Sandforce bv de Corsair.
3.5x so snel?
bench marks.
weergeven.
In de praktijk is het de vraag of je heel veel verschil gaat merken tussen de 3 in algemeen gebruik, ze zijn allemaal erg rap.
Voor een laptop zou ik de de postville pakken, omdat hij wat groter is, en voor een workstation de vertex 2 of real ssd..
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Heb wat getest met mijn Vertex LE met MS ACHI driver vs. Intel driver op mijn HP DM3 notebook.
MS

Intel

MS

Intel

Zeer goede review met erg veel aandacht voor praktijk prestaties. Bedankt voor de link.
Wat een geweldige review
Even een vraag. Ik zit nu rond te kijken naar een SSD als bootschijf. 60GB is voor mij meer dan genoeg.
Nou zit ik de twijfelen tussen de Kingston SSDNow V Series 64GB of de OCZ Vertex 2 OCZSSD2-2VTXE480G 60GB. De OCZ is 50 euro duurder dan de Kinston. Nou lees ik wel dat de Kingston iets langzamer is, maar 113 euro of 163 vind ik een aardig groot verschil. Verder lees ook wel over de eerdere problemen met de controller van de Kingston, alleen zou dat inmiddels opgelost moeten zijn.
Nou zie ik verder in de PW ook nog de volgende modellen staan die interessant zouden kunnen zijn:
Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB.
Western Digital SiliconEdge Blue 64GB.
Ook staat de oude Vertex van OCZ er nog bij en die is ook weer wat goedkoper.
Iemand die mij wat meer kan vertellen zodat ik een goede keuze kan maken ? Dit is iets waar ik niet erg veel vanaf weet. Ik zoek eigenlijk gewoon de beste 60/64GB SSD qua prijs/prestatie.
Nou zit ik de twijfelen tussen de Kingston SSDNow V Series 64GB of de OCZ Vertex 2 OCZSSD2-2VTXE480G 60GB. De OCZ is 50 euro duurder dan de Kinston. Nou lees ik wel dat de Kingston iets langzamer is, maar 113 euro of 163 vind ik een aardig groot verschil. Verder lees ook wel over de eerdere problemen met de controller van de Kingston, alleen zou dat inmiddels opgelost moeten zijn.
Nou zie ik verder in de PW ook nog de volgende modellen staan die interessant zouden kunnen zijn:
Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB.
Western Digital SiliconEdge Blue 64GB.
Ook staat de oude Vertex van OCZ er nog bij en die is ook weer wat goedkoper.
Iemand die mij wat meer kan vertellen zodat ik een goede keuze kan maken ? Dit is iets waar ik niet erg veel vanaf weet. Ik zoek eigenlijk gewoon de beste 60/64GB SSD qua prijs/prestatie.
[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 26-07-2010 20:40 ]
Ja klopt inderdaad, maar da's 1 review.Matis schreef op maandag 26 juli 2010 @ 20:14:
[...]
Wat een geweldige reviewConclusie: De Indilinx Barefoot en de Intel PC29AS21BA0 zijn doen zeker niet onder voor nieuwe concurrentie. De SandForce SF-1200 en de Marvell 88SS9174 komen in de buurt van de oude rakkers en zijn in een tweetal tests sneller.
Als je dan leest wat voor conclusies ze trekken bij Storagereview: "the SF-1200 equipped drives knock the socks off the Intel X-25M"
http://www.storagereview.com/corsair_force_f120_ssd_review
Helaas lijkt de test setup en de controller dus erg belangrijk voor de uitkomsten. Helaas wordt dit nogal onderbelicht in de huidige reviews.
[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 26-07-2010 20:49 ]
Als ik jou was zou ik de 64GB Crucial C300 bestellen bij 4geheugen.nl. Die is minder dan 140 incl bezorging. Dat is de beste prijs/prestatie op dit moment.PilatuS schreef op maandag 26 juli 2010 @ 20:36:
Eens. Ik was verbaasd over de uitkomsten (wat niet wil zeggen dat de review slecht is!), omdat ze niet altijd even goed matchen met wat ik al gelezen heb, zoals:
http://www.anandtech.com/...sf1200-with-mp-firmware/1
Overigens vind ik de grafieken in de review van BEhardware erg onduidelijk.
http://www.anandtech.com/...sf1200-with-mp-firmware/1
Dat gezegd hebbende, denk ik dat de verschillen in dagelijks gebruik inderdaad vrij klein zijn.In our real world tests you're looking at roughly a 5 - 10% performance increase over Intel/Indilinx in typical use cases, and obviously much more if you're doing a lot of sequential writes compared to Intel. Do the drives "feel" faster than Intel's X25-M and other Indilinx offerings? It's tough to quantify, but I'd say they do.
Overigens vind ik de grafieken in de review van BEhardware erg onduidelijk.
Even een snelle vraag:
Corsair Force 80GB+ SSD 80GB of de Intel Postville 80GB?
Welke is het beste kwaliteit/snelheid?
Never ever financial advice...
Agreed en ik kan het bevestigen noch ontkennen. Ik gaf alleen even de conclusie van die specifieke review. Daargelaten of het waar is of niet.Philflow schreef op maandag 26 juli 2010 @ 20:45:
Ja klopt inderdaad, maar da's 1 review.
Ik (en waarschijnlijk ook anderen) haken al af bij het zien van de hoeveelheid tekst. Daarom een korte conclusie
Ok, klinkt goed. Iedereen het hier verder mee eens ?Philflow schreef op maandag 26 juli 2010 @ 20:48:
[...]
Als ik jou was zou ik de 64GB Crucial C300 bestellen bij 4geheugen.nl. Die is minder dan 140 incl bezorging. Dat is de beste prijs/prestatie op dit moment.
You get what you pay for in dit geval. Force is wat beter maar ook wat duurder. Ligt een beetje aan wat jouw gebruik is of je het verschil gaat merken. De ene review vind nauwelijks verschillen, terwijl Storagereview en Anandtech duidelijk het voordeel geven aan Sandforce.kazzzdafke schreef op maandag 26 juli 2010 @ 20:53:
Even een snelle vraag:
96GB Vertex zou ook nog kunnen: pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB
[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 26-07-2010 21:08 ]
You get what you pay zegt mij de Sandforce dan?Philflow schreef op maandag 26 juli 2010 @ 21:08:
[...]
You get what you pay for in dit geval. Force is wat beter maar ook wat duurder. Ligt een beetje aan wat jouw gebruik is of je het verschil gaat merken. De ene review vind nauwelijks verschillen, terwijl Storagereview en Anandtech duidelijk het voordeel geven aan Sandforce.
96GB Vertex zou ook nog kunnen: pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB
Want die 96Gb is heel mooi, maar goeiekoper dan de Sandforce..? Dus trager...?
Tja zoals ik al zei, de ene review vind nauwelijks verschillen, terwijl Storagereview en Anandtech duidelijk het voordeel geven aan Sandforce. Lees anders ff zelf een review op een van die sites.kazzzdafke schreef op maandag 26 juli 2010 @ 21:16:
[...]
You get what you pay zegt mij de Sandforce dan?
Want die 96Gb is heel mooi, maar goeiekoper dan de Sandforce..? Dus trager...?
mijn mening: sandforce is sneller dan Intel & vertex 1. Intel en vertex 1 zitten op soortgelijk niveau. Misschien biedt de 96GB Vertex wel de beste prijs/prestatie van die drie. Is immers de goedkoopste en grootste.
[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 26-07-2010 21:20 ]
Ok bedankt, een klaar en helder antwoord!
Ik ben opzoek naar een 60gb SSD met leuke prestaties en een leuk prijsje.
Het gaat mij voorname om betrouwbaarheid en snelheid.
Ik heb zo eens lopen rond kijken, zoeken en lezen. En ik kwam bij Alternate deze tegen:
Western Digital SiliconEdge Blue 64GB - Link Alternate
Deze kwam kwa prestaties op nummer 1 terecht als ik ging zoeken. Vooral vergeleken met prijs.
Nou vroeg ik mij af of deze vrij goed is. Van de review werdt ik eerlijk gezegd niet heel veel duidelijker. Zitten veel termen tussen op SSD/HDD gebied die mij niet al te bekend zijn.
Ik wou eerst voor een Momentus XT gaan maar achteraf gekeken wat ik nou echt gebruik en nodig heb. En 64gb zou voldoende moeten zijn. Data kan altijd op een externe hdd. Maar programma's en OS lukt prima op 1 schijf.
Het is overigens voor een notebook! Ondersteunt SATA II / 300
Het gaat mij voorname om betrouwbaarheid en snelheid.
Ik heb zo eens lopen rond kijken, zoeken en lezen. En ik kwam bij Alternate deze tegen:
Western Digital SiliconEdge Blue 64GB - Link Alternate
Deze kwam kwa prestaties op nummer 1 terecht als ik ging zoeken. Vooral vergeleken met prijs.
Nou vroeg ik mij af of deze vrij goed is. Van de review werdt ik eerlijk gezegd niet heel veel duidelijker. Zitten veel termen tussen op SSD/HDD gebied die mij niet al te bekend zijn.
Ik wou eerst voor een Momentus XT gaan maar achteraf gekeken wat ik nou echt gebruik en nodig heb. En 64gb zou voldoende moeten zijn. Data kan altijd op een externe hdd. Maar programma's en OS lukt prima op 1 schijf.
Het is overigens voor een notebook! Ondersteunt SATA II / 300
[ Voor 45% gewijzigd door ro3lie op 27-07-2010 02:34 ]
Kijk eens 5 posts boven jero3lie schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 02:32:
Ik ben opzoek naar een 60gb SSD met leuke prestaties en een leuk prijsje.
Die WD kun je goedkoper vind in de PW.
Als je meer geld wil besparen
Ja maar die kingston gaat wel terug in prestaties vergeleken met de WD.
Heb zo even de OCZ Vertex 2 60gb geinstalleerd met W7.
de Chrystal Bench mark geeft 200mb bij lezen en 101 mb bij schrijven
mijn Intel Postville 80gb haalde 260 om 85/
Deze Vertex zou sneller moet zijn dan de Postville, heb Pre & Superfetch al
uitstaan.
heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn moet ik terug
met deze gloednieuwe SSD?
vast dank
groet.
de Chrystal Bench mark geeft 200mb bij lezen en 101 mb bij schrijven
mijn Intel Postville 80gb haalde 260 om 85/
Deze Vertex zou sneller moet zijn dan de Postville, heb Pre & Superfetch al
uitstaan.
vast dank
groet.
In theorie wel, in de praktijk niet. Zelfde controller en grofweg dezelfde praktijk prestaties, behalve met filecopies. Als je echt snellere prestaties wil moet je iets meer uitgeven en de C300 voor 136 bij 4geheugen.nl nemen.ro3lie schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 11:26:
Ja maar die kingston gaat wel terug in prestaties vergeleken met de WD.
[ Voor 102% gewijzigd door Philflow op 27-07-2010 11:41 ]
Een pagina terug heb ik er nog een stukje over geschreven...nec1560 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 11:29:
En je vraag is ook vaker langs gekomen.
Als je niks gevonden krijgt moet je ATTO of HDTune file benchmark eens proberen.
Wat ik uit een review heb gelezen is dat de C300 alleen een goede keus is als je ook TRIM ondersteuning ervoor hebt (dus single SSD, of Single SSD + Raid array met intel driver) omdat anders de performance terugloopt en niet meer terugkomt omdat GC niet erg aggresief is. Als je TRIM voor de schijf kan verzorgen is het een hele goede.PilatuS schreef op maandag 26 juli 2010 @ 21:01:
[...]
Ok, klinkt goed. Iedereen het hier verder mee eens ?
Heb hem zelf sinds vorige week in mijn pc en ben tevreden, haal de snelheden die beloofd worden etc.
Volgens Pricewatch is dit een Sata-600 schijf en wordt hij nog niet al te goed beoordeeld door mede tweakers.Philflow schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 11:30:
[...]
In theorie wel, in de praktijk niet. Zelfde controller en grofweg dezelfde praktijk prestaties, behalve met filecopies. Als je echt snellere prestaties wil moet je iets meer uitgeven en de C300 voor 136 bij 4geheugen.nl nemen.
Prijs is opzich voor die SSD ook niet een probleem als die goed is. Het gaat om een notebook schijf he, mijn laptop ondersteunt niet hoger als SATA-300 dus zal ik sommige snelheden niet eens halen denk ik en zou ik veel write speed inleveren.
Dus ik weet niet of dit wel echt de goede keus voor mij is. Evt ga ik voor een 80gb versie maar dan moet ik een goede prijs/prestatie schijf vinden..
Het enige verschil tussen de C300 op een SATA 300 verbinding is dat je sequentiële leessnelheid gecapped wordt op ~270. Voor de rest is alles hetzelfde, inclusief de schrijfsnelheid en de heel hoge 4k random leessnelheid (vergeleken met de competitie).ro3lie schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:29:
[...]
Volgens Pricewatch is dit een Sata-600 schijf en wordt hij nog niet al te goed beoordeeld door mede tweakers.
Prijs is opzich voor die SSD ook niet een probleem als die goed is. Het gaat om een notebook schijf he, mijn laptop ondersteunt niet hoger als SATA-300 dus zal ik sommige snelheden niet eens halen denk ik en zou ik veel write speed inleveren.
Dus ik weet niet of dit wel echt de goede keus voor mij is. Evt ga ik voor een 80gb versie maar dan moet ik een goede prijs/prestatie schijf vinden..
Op vele sites worden de C300 en Vertex2 als de beste koop van het moment gezien, en terecht.
Opnieuw in het algemeen: staar je niet dood op de specificaties van producenten, ATTO (waarmee ze aan die cijfers komen) is niet de meest ideale real-life benchmark, en er komt veel meer bij te kijken dan pure sequentiële snelheden.
edit: pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB krijgt trouwens alleen maar goede reviews, waar heb jij de "en wordt hij nog niet al te goed beoordeeld door mede tweakers." gevonden?
In de mate dat je dat een review kan noemen trouwens: iemand die gewoon een image van Vista overzet op een SSD kan je niet echt een tweaker noemen. Geen TRIM op een van de meest TRIM-afhankelijke schijven op de markt is gewoonweg dwaas, en hij vermeld niets van AHCI, indexing uitschakelen, etc. Al bij al een review om te negeren dus imo.
[ Voor 19% gewijzigd door vorda op 27-07-2010 12:48 ]
De Corsair F120 is bij veel reviews gelijkwaardig aan de Vertex2, dus ook een goede optie.
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Nog steeds is een c300 dan een snellere SSD. Sequentiele fabrieksopggaven hebben erg weinig te maken met praktijk prestaties, zoals goed uitgelegd door Vorda.ro3lie schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:29:
[...] Het gaat om een notebook schijf he, mijn laptop ondersteunt niet hoger als SATA-300 dus zal ik sommige snelheden niet eens halen denk ik en zou ik veel write speed inleveren.
Zelfde geldt in de praktijk voor Agility 2 en Vertex LE, eigenlijk alle Sandforce drives.Mooooody schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:50:
De Corsair F120 is bij veel reviews gelijkwaardig aan de Vertex2, dus ook een goede optie.
Enige verschil tussen de Corsair Force en de Vertex 2 is dat OCZ een uncapped firmware mag draaien (hogere IO) en Corsair niet, of Corsair dit ook nog steeds doet weet ik niet trouwens. De Agility is een Vertex met een gelimiteerde aantal IO's voor zover ik begreep.
Ja klopt, maar de laatste firmware van OCZ Vertex 2 presteert minder dan de Force, volgens de laatste review van Storagereview.Fanatic_FS schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:33:
Enige verschil tussen de Corsair Force en de Vertex 2 is dat OCZ een uncapped firmware mag draaien (hogere IO) en Corsair niet, of Corsair dit ook nog steeds doet weet ik niet trouwens. De Agility is een Vertex met een gelimiteerde aantal IO's voor zover ik begreep.
Mijn X25-M is binnen, ik al hem vanavond eens inpluggen en kijken hoe snel Win7 installeert en opstart
Hier in vista 64 met een i7860 op 3,6ghz start photoshop echt lijp snel op vanaf een postville, biiiiiijna notepad.exe 
Maar ik vind nog steeds de meeste reviews bagger, voornamelijk synthetische benchmarks. Ook storagereview vind ik weinig boeiend eigenlijk. Al gebruiken ze wel storagemark 2010 al vraag ik me af hoe reeel die traces zijn.
Ik denk dat je qua keuze het beste kan kijken naar bijv de PC mark vantage real world benches van Anand, en zijn eigen variant, bijv..
Maar ik vind nog steeds de meeste reviews bagger, voornamelijk synthetische benchmarks. Ook storagereview vind ik weinig boeiend eigenlijk. Al gebruiken ze wel storagemark 2010 al vraag ik me af hoe reeel die traces zijn.
Ik denk dat je qua keuze het beste kan kijken naar bijv de PC mark vantage real world benches van Anand, en zijn eigen variant, bijv..
Ook Hardwareheaven en Techreport hebben goede praktijk benchmarks. Xbitlabs is ook aardig.
Overigens lijken mij de Anand real world benchmarks even reeel als die van Storagereview. Niet zo reeel mi.
Overigens lijken mij de Anand real world benchmarks even reeel als die van Storagereview. Niet zo reeel mi.
[ Voor 38% gewijzigd door Philflow op 27-07-2010 15:59 ]
Ok ik kom er niet meer uit.. Jullie raden mij de C300 aan. Deze lijkt me ook opzich perfect en ik moet inderdaad niet op een review afvallen. Echter is het voormij ook dat het merk mij niet bekent klinkt en ik het snel onbetrouwbaar vind. Maar dat terzijde.
Ik zal de situatie even helemaal uitleggen.
Ik heb een HP 8510P, deze ondersteunt SATA-300. Hierop staat momenteel Win 7 Pro x64. Deze wil ik later ook op de SSD zetten. Gezien ik SATA-300 heb zal ik wss niet hoger komen als 270mb/s read. Echter wil ik dan wel weer een wat hogere write.
Nou ben ik niet zo verdiept in SSD's als jullie en vraag ik om advies en hoop ik eigenlijk meerdere modellen te zien als alleen de C300.
Ik zoek een 60/64 of 80 GB SSD. Prijs mag niet hoger gaan als 160 euro. Dat is mijn limit. En dan gaat mijn voorkeur uit naar 80 GB, ook al zou ik een klein beetje moeten inleveren daartegen overstaat dan wel weer wat meer geheugen. Ben ik altijd zeker dat ik genoeg heb voor mijn applicaties etc.
Tevens wil ik uiteraard dat die buiten snel ook betrouwbaar is en lang mee gaat.
Deze modellen heb ik tot nu toe gezien die denk ik wel in dat lijstje passen:
- Crucial C300 64GB.
- OCZ Vertex 2 60GB
- WD SiliconEdge Blue 64GB
Vooral de WD SiliconEdge zag er in mijn ogen goed uit. Snelle read en snelle write. Tegen een goedkope prijs.
Nou zou ik willen vragen van jullie of er nog meer modellen zijn die in mijn rijtje passen, mochten ze net buiten mijn prijsklasse vallen wil ik het ook wel weten, ik kan altjid een beetje uitwijken. Als het maar niet te gek wordt. En tips, advies etc. Gevallen zoals met TRIM etc.
Alvast bedankt!
Ik zal de situatie even helemaal uitleggen.
Ik heb een HP 8510P, deze ondersteunt SATA-300. Hierop staat momenteel Win 7 Pro x64. Deze wil ik later ook op de SSD zetten. Gezien ik SATA-300 heb zal ik wss niet hoger komen als 270mb/s read. Echter wil ik dan wel weer een wat hogere write.
Nou ben ik niet zo verdiept in SSD's als jullie en vraag ik om advies en hoop ik eigenlijk meerdere modellen te zien als alleen de C300.
Ik zoek een 60/64 of 80 GB SSD. Prijs mag niet hoger gaan als 160 euro. Dat is mijn limit. En dan gaat mijn voorkeur uit naar 80 GB, ook al zou ik een klein beetje moeten inleveren daartegen overstaat dan wel weer wat meer geheugen. Ben ik altijd zeker dat ik genoeg heb voor mijn applicaties etc.
Tevens wil ik uiteraard dat die buiten snel ook betrouwbaar is en lang mee gaat.
Deze modellen heb ik tot nu toe gezien die denk ik wel in dat lijstje passen:
- Crucial C300 64GB.
- OCZ Vertex 2 60GB
- WD SiliconEdge Blue 64GB
Vooral de WD SiliconEdge zag er in mijn ogen goed uit. Snelle read en snelle write. Tegen een goedkope prijs.
Nou zou ik willen vragen van jullie of er nog meer modellen zijn die in mijn rijtje passen, mochten ze net buiten mijn prijsklasse vallen wil ik het ook wel weten, ik kan altjid een beetje uitwijken. Als het maar niet te gek wordt. En tips, advies etc. Gevallen zoals met TRIM etc.
Alvast bedankt!
De reden dat de C300 iedere keer terug komt is dat die gewoon de snelste is die je <160 kunt krijgen. Je krijgt er drie jaar garantie op. Als je liever een 'bekender' merk wil hebben neem je gewoon de
pricewatch: Western Digital SiliconEdge Blue 64GB
Voor 126 euro heb je dan een behoorlijk presterende schijf. Alleen met middel/zwaar gebruik zal de C300 merkbaar sneller zijn.
Edit: ik heb er nog wel een voor je rijtje:
pricewatch: OCZ Agility 2 OCZSSD2-2AGTE60G 60GB
Die is sneller dan de WD, iets langzamer dan de Vertex 2 en C300.
Hier kun je trouwens praktijk resultaten vinden:
http://www.anandtech.com/bench/SSD/65
Nogmaals sequentiele schrijfsnelheden zeggen erg weinig over praktijk prestaties. Kijk liever naar random schrijf snelheden, daar merk je veel meer van. Als je dat zou doen zou je die WD links laten liggen.
pricewatch: Western Digital SiliconEdge Blue 64GB
Voor 126 euro heb je dan een behoorlijk presterende schijf. Alleen met middel/zwaar gebruik zal de C300 merkbaar sneller zijn.
Edit: ik heb er nog wel een voor je rijtje:
pricewatch: OCZ Agility 2 OCZSSD2-2AGTE60G 60GB
Die is sneller dan de WD, iets langzamer dan de Vertex 2 en C300.
Hier kun je trouwens praktijk resultaten vinden:
http://www.anandtech.com/bench/SSD/65
Waarom? waarmee denk je dat je dat gaat merken?ro3lie schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:05:
Echter wil ik dan wel weer een wat hogere write.
Nogmaals sequentiele schrijfsnelheden zeggen erg weinig over praktijk prestaties. Kijk liever naar random schrijf snelheden, daar merk je veel meer van. Als je dat zou doen zou je die WD links laten liggen.
[ Voor 45% gewijzigd door Philflow op 27-07-2010 17:27 ]
Maar wat ik zo'n beetje begrijp is dat als je geen windows 7 (trim) draait een Sandforce ssd toch beter is dan de crucial, gekeken naar het degradatie aspect?
Ik heb wel zoiets gelezen van Anand maar of dat nou waar is of niet.... hij draait toch Windows 7, dus automatisch TRIM?
Klopt inderdaad, als je geen TRIM hebt is de Vertex 2 een betere keus, volgens Tony een van de Ocz medewerkers zakt de snelheid van de Vertex na een tijdje wat in, maar daarna niet meer, als hij eenmaal in de gebruikssnelheid zit blijft hij deze ook aanhouden en degradeert hij dus niet zo extreem als andere schijven zonder Trim.maratropa schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:18:
Maar wat ik zo'n beetje begrijp is dat als je geen windows 7 (trim) draait een Sandforce ssd toch beter is dan de crucial, gekeken naar het degradatie aspect?
Met TRIM behoudt de C300 beter zijn prestaties dan de Sandforce drives, volgens de benchmarks van TR.
http://techreport.com/articles.x/19079/5
Ja, TRIM is onderdeel van Windows 7Philflow schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:20:
Ik heb wel zoiets gelezen van Anand maar of dat nou waar is of niet.... hij draait toch Windows 7, dus automatisch TRIM?
Secondly, Windows 7 will also come with a feature called �trim� which will cut down on the amount of data to be deleted, increasing the SSD’s lifespan and allowing it to delete garbage data in advance. It also uses ATA commands to increase the SSD write speeds.
[ Voor 35% gewijzigd door Viper72 op 27-07-2010 18:03 ]
New Build in Progress
Phil zijn "?" ging over het feit of hij al dan niet W7 draait, niet of er in W7 Trim zitViper72 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:03:
[...]
Ja, TRIM is onderdeel van Windows 7
Secondly, Windows 7 will also come with a feature called �trim� which will cut down on the amount of data to be deleted, increasing the SSD’s lifespan and allowing it to delete garbage data in advance. It also uses ATA commands to increase the SSD write speeds.
Als je SATA6 hebt wel, bij de meeste nootebooks is een disk met Sandforce 1222 controller aan te raden als ik de reviews mag geloven....Philflow schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:45:
Met TRIM behoudt de C300 beter zijn prestaties dan de Sandforce drives, volgens de benchmarks van TR.
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Ik ga denk ik voor een OCZ Vertex 2 60GB. Dit lijkt voor mij de beste keuze en van AnandTech zag ik dat deze ook veel types verslaat met benchmarks. Hoe zeer ik deze benchmarks moet geloven weet ik dan weer niet maar daar kwam deze veel belovend uit.
Waarom niet de C300? Ik heb geen SATA-600 en zal dus nooit de volledige snelheid er uit halen, dat vind ik zonde. En kan ik beter gaan voor een schijf die dan wat meer write speed heeft en alsnog dezelfde read. Die van de Vertex2 ligt ongeveer gelijk aan de C300 met SATA-300 schat ik.
Nu nog even kijken wanneer ik deze schijf ga halen en waar.. Iemand nog advies hoe ik om moet gaan met de schijf? Het installeren van Windows 7, onderhouden etc.
Waarom niet de C300? Ik heb geen SATA-600 en zal dus nooit de volledige snelheid er uit halen, dat vind ik zonde. En kan ik beter gaan voor een schijf die dan wat meer write speed heeft en alsnog dezelfde read. Die van de Vertex2 ligt ongeveer gelijk aan de C300 met SATA-300 schat ik.
Nu nog even kijken wanneer ik deze schijf ga halen en waar.. Iemand nog advies hoe ik om moet gaan met de schijf? Het installeren van Windows 7, onderhouden etc.
Lees dan ook even deze reviewsro3lie schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:29:
Ik ga denk ik voor een OCZ Vertex 2 60GB. Dit lijkt voor mij de beste keuze en van AnandTech zag ik dat deze ook veel types verslaat met benchmarks. Hoe zeer ik deze benchmarks moet geloven weet ik dan weer niet maar daar kwam deze veel belovend uit.
http://techreport.com/articles.x/19049
http://www.behardware.com...t-13-models-compared.html
Het argument "ik heb geen SATA 3 dus het is zonde om een C300 te kopen voor minder geld" klopt niet. Ook op SATA 2 laat de C300 prima prestaties zien, zie Techreport.
Welke review heb je het dan over?Mooooody schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:22:
[...]
Als je SATA6 hebt wel, bij de meeste nootebooks is een disk met Sandforce 1222 controller aan te raden als ik de reviews mag geloven....
[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 27-07-2010 18:46 ]
Ik vind al dat gedoe over SATA600 dik overdreven. De enige snelheid die door SATA300 gecapped wordt is de sequentiële leessnelheid, die amper van belang is.
Op een SATA300 controller behoudt de C300 zijn grote lees voorsprong op zaken zoals 4k random, wat nu eenmaal het meest van belang is in dagelijks gebruik.
edit: Dit, samen met het feit dat mensen niet beseffen dat de 275 write van de Vertex2 enkel op compresseerbare data is, zijn zowat de grootste misverstanden in SSDs onderling vergelijken tegenwoordig.
Op een SATA300 controller behoudt de C300 zijn grote lees voorsprong op zaken zoals 4k random, wat nu eenmaal het meest van belang is in dagelijks gebruik.
edit: Dit, samen met het feit dat mensen niet beseffen dat de 275 write van de Vertex2 enkel op compresseerbare data is, zijn zowat de grootste misverstanden in SSDs onderling vergelijken tegenwoordig.
[ Voor 25% gewijzigd door vorda op 27-07-2010 18:49 ]
Totaal mee eens. Alleen lijkt ro3lie dit niet te begrijpen.vorda schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:45:
Ik vind al dat gedoe over SATA600 dik overdreven. De enige snelheid die door SATA300 gecapped wordt is de sequentiële leessnelheid, die amper van belang is.
Meerdere mensen niet, zie ook mijn edit in men vorige reply.
Al bij al wel zonde dat de grote sites zoveel moeite doen om veelzijdige performance tests te ontwikkelen, en uiteindelijk zelfs de meerderheid van de tweakers hier hun SSD koopt op basis van de cijfertjes op de doos.
Maar ja, als de keuze tussen de C300 en de Vertex2 neerkomt zijn het beide gewoon enorm goede schijven. Ik heb enkel wel opgevangen dat de F120 nog net iets beter presteert tegenwoordig.
Al bij al wel zonde dat de grote sites zoveel moeite doen om veelzijdige performance tests te ontwikkelen, en uiteindelijk zelfs de meerderheid van de tweakers hier hun SSD koopt op basis van de cijfertjes op de doos.
Maar ja, als de keuze tussen de C300 en de Vertex2 neerkomt zijn het beide gewoon enorm goede schijven. Ik heb enkel wel opgevangen dat de F120 nog net iets beter presteert tegenwoordig.
[ Voor 25% gewijzigd door vorda op 27-07-2010 18:50 ]
Ik draai hier Win7 op een normale HDD. Nu wil ik dus wel die C300 aanschaffen maar dan moet dat Trim wel werken. Wat moet je hiervoor doen omdat goed te laten lopen ? Ik wou gewoon een image van mijn huidige schijf maken met de software van Win7 en die dan op de SSD zetten. Gaat dat met Trim dan wel zo werken of moet ik daar meer voor doen ?
Niets. Trim werkt out of the box.
Als je een SSD neemt kun je altijd beter schoon installeren. Op die manier worden alle drivers in 1 keer goed geinstalleerd en neem je geen vervuiling mee van je oude installatie.
Als je een SSD neemt kun je altijd beter schoon installeren. Op die manier worden alle drivers in 1 keer goed geinstalleerd en neem je geen vervuiling mee van je oude installatie.
Niet te begrijpen is het niet, het is mij nooit echt duidelijk verteld. Ik zie nu wat jullie begrijpenPhilflow schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:47:
[...]
Totaal mee eens. Alleen lijkt ro3lie dit niet te begrijpen.
Als je een image op je SSD gaat zetten moet je wel even handmatig enkele dingen uitzetten zoals prefetch en idexing die bij een schone install door windows automatisch worden uitgezet.
Best je PC nu al even in AHCI zetten:
http://www.ithinkdiff.com...-7-rc-after-installation/
Dan na de installatie van je SSD doe je dit om na te kijken of trim werkt:
http://forums.legitreviews.com/about23670.html
Voor de rest kan je ook nog dit doen:
http://social.technet.mic...35-46ea-9efe-a0e10430ed84
en zorgen dat indexeren uit staat (doe je gewoon door rechtermuisknop --> eigenschappen op je schijf in "deze computer").
(al het bovenstaande doet hij automatisch als je gewoon een verse install op je SSD doet trouwens, zo lang je AHCI maar aan hebt staan in de BIOS)
http://www.ithinkdiff.com...-7-rc-after-installation/
Dan na de installatie van je SSD doe je dit om na te kijken of trim werkt:
http://forums.legitreviews.com/about23670.html
Voor de rest kan je ook nog dit doen:
http://social.technet.mic...35-46ea-9efe-a0e10430ed84
en zorgen dat indexeren uit staat (doe je gewoon door rechtermuisknop --> eigenschappen op je schijf in "deze computer").
(al het bovenstaande doet hij automatisch als je gewoon een verse install op je SSD doet trouwens, zo lang je AHCI maar aan hebt staan in de BIOS)
[ Voor 12% gewijzigd door vorda op 27-07-2010 18:58 ]
Dat een herinstallatie het beste zou zijn dacht ik al wel. Ik draai alleen pas net 2 maanden Win7 dus deze install is prima. Natuurlijk kost herinstalleren weer erg veel tijd.
Bedankt voor de info iedereen. Ik denk dat het dan gewoon de C300 word. Ding is bij Afuture voor een nette prijs te krijgen en daar kan ik ook makkelijk afhalen. Met de info van jullie en die links moet het lukken
Bedankt voor de info iedereen. Ik denk dat het dan gewoon de C300 word. Ding is bij Afuture voor een nette prijs te krijgen en daar kan ik ook makkelijk afhalen. Met de info van jullie en die links moet het lukken
[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 27-07-2010 19:05 ]
Je zit dan wel 15 euro hoger dan opsturen via 4geheugen.nl of Crucial.com
Ik heb er zelf 1 in bestelling bij 4geheugen maar het duurt nogal lang.
4geheugen vind ik een beetje matige site hebben en ervaringen kan ik ook niet echt vinden. Zeg niet dat het een slecht bedrijf is en dat ik mij geld kwijt ben, maar Afuture heb ik ervaring mee en weet ik zeker dat het goed is. Dan betaal ik net zo lief een paar euro meer.Philflow schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 19:06:
Je zit dan wel 15 euro hoger dan opsturen via 4geheugen.nl of Crucial.com
Via Crucial zelf bestellen is dan nog wel wat, ik ga er even naar kijken.
[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 27-07-2010 19:41 ]
Het enigste is defrag wat je bij zo'n image restore even moet checken. Die automatische defrag is wel ongezond voor een SSD (ben je m onnodig aan het degraderen) en heeft geen nut.Fanatic_FS schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:56:
Als je een image op je SSD gaat zetten moet je wel even handmatig enkele dingen uitzetten zoals prefetch en idexing die bij een schone install door windows automatisch worden uitgezet.
De rest kan je natuurlijk ook tweaken, maar dan doe je het met een bepaald doel (bijvoorbeeld een extreem lage boottijd). Niet alleen omdat het kan. Prefetch en indexing service bestaat niet eens meer in Windows 7 (je kan indexing service nog wel aanzetten, maar staat bij HDDs ook gewoon standaard niet in je service lijst).
[ Voor 7% gewijzigd door _H_G_ op 27-07-2010 20:00 ]
Toch wel?_H_G_ schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 19:59:
[...]
Het enigste is defrag wat je bij zo'n image restore even moet checken. Die automatische defrag is wel ongezond voor een SSD (ben je m onnodig aan het degraderen) en heeft geen nut.
De rest kan je natuurlijk ook tweaken, maar dan doe je het met een bepaald doel (bijvoorbeeld een extreem lage boottijd). Niet alleen omdat het kan. Prefetch en indexing service bestaat niet eens meer in Windows 7 (je kan indexing service nog wel aanzetten, maar staat bij HDDs ook gewoon standaard niet in je service lijst).
Rechtermuisknop op een partitie in Deze Computer, Eigenschappen, en lees eens wat er als onderste vinkje staat.
Da's niet de indexing service. Die hel zat in Vista en is afscheid van genomen.
voor mensen die de OCZ Vertex 2 60gb hebben, hier een antwoord op het OCZ Forum
m.b.t. bench marking.
de Sandforce controller werkt dus niet lekker met oa. HDTune / Chrystal Disk Mark etc.
daardoor krijg je foute data die niet correct is.
In het gebruik merkt ik dat het wegschrijven van data veel sneller gaat, lezen en respons
tijd lijken in eerst instantie gelijk aan de Postville 80gb.
citaat
I posted the same questions with my Vertex 2 ex 60gig and then was informed by an OCZ tech that HD tune/S.M.A.R.T./and the SANDFORCE controller dont play well together.At this time there are no tools to monitor the health of the OCZ Vertex 2 but OCZ reported that they will be coming out with a TOOLBOX UTILITY in the near future.Til then it is a quessing game...ATTO is the only benchmark you should run as OCZ rated speeds are done with this utility.Download SSD Tweaker Utility which has an auto optimizer for ease of use for this SSD.MOVE temp. files and internet cache files to a secondary drive to cut back on the writes sent to the drive.GOOD LUCK and get in the line we are all in, waiting for any type monitoring software for the VERTEX 2.
einde citaat
m.b.t. bench marking.
de Sandforce controller werkt dus niet lekker met oa. HDTune / Chrystal Disk Mark etc.
daardoor krijg je foute data die niet correct is.
In het gebruik merkt ik dat het wegschrijven van data veel sneller gaat, lezen en respons
tijd lijken in eerst instantie gelijk aan de Postville 80gb.
citaat
I posted the same questions with my Vertex 2 ex 60gig and then was informed by an OCZ tech that HD tune/S.M.A.R.T./and the SANDFORCE controller dont play well together.At this time there are no tools to monitor the health of the OCZ Vertex 2 but OCZ reported that they will be coming out with a TOOLBOX UTILITY in the near future.Til then it is a quessing game...ATTO is the only benchmark you should run as OCZ rated speeds are done with this utility.Download SSD Tweaker Utility which has an auto optimizer for ease of use for this SSD.MOVE temp. files and internet cache files to a secondary drive to cut back on the writes sent to the drive.GOOD LUCK and get in the line we are all in, waiting for any type monitoring software for the VERTEX 2.
einde citaat
Je citaat gaat enkel over SMART tools, voor de rest is het enige wat ze melden dat de snelheden op de verpakking gemeten zijn met ATTO. Over jouw uitspraak (dat andere testen niet goed zouden werken) wordt niets gezegd.
Het verschil in snelheid in andere tools heeft niets te maken met foute data. Omgekeerd, de voorsprong in ATTO komt door een functie in de SF1200 die speciaal voor zulke data gemaakt is. Dat wil niet zeggen dat andere tests fout zijn.
Bovenstaand is dus waarom ik geen onvoorwaardelijke aanrader ben van de Vertex2. Opscheppen met compresseerbare snelheden is heel mooi, maar er zou vermeld moeten worden dat deze snelheid niet gehaald wordt bij niet compresseerbare data. Maar ja, als ik dan toch aan het dromen ben kan ik evengoed vragen om 4K Random snelheden op de verpakking
edit: toch even vermelden dat die speciale SF1200 functie nog andere voordelen heeft buiten pure snelheid, maar die zijn imo niet echt gericht naar de modale gebruiker.
Het verschil in snelheid in andere tools heeft niets te maken met foute data. Omgekeerd, de voorsprong in ATTO komt door een functie in de SF1200 die speciaal voor zulke data gemaakt is. Dat wil niet zeggen dat andere tests fout zijn.
Dit zullen ze gezegd hebben om een stortvloed aan "mijn SSD werkt niet goed!" posts te vermijden, maar ATTO is maar één deeltje van de puzzel, net zoals AS SSD, CrystalDiskMark, HDTune, PCMark, etc..ATTO is the only benchmark you should run as OCZ rated speeds are done with this utility
Bovenstaand is dus waarom ik geen onvoorwaardelijke aanrader ben van de Vertex2. Opscheppen met compresseerbare snelheden is heel mooi, maar er zou vermeld moeten worden dat deze snelheid niet gehaald wordt bij niet compresseerbare data. Maar ja, als ik dan toch aan het dromen ben kan ik evengoed vragen om 4K Random snelheden op de verpakking
edit: toch even vermelden dat die speciale SF1200 functie nog andere voordelen heeft buiten pure snelheid, maar die zijn imo niet echt gericht naar de modale gebruiker.
[ Voor 16% gewijzigd door vorda op 27-07-2010 23:01 ]
Ja zo had ik het nog niet bekeken logisch dat OCZ niet op negatieve berichten zit te wachten.
De vraag is dus werkt deze Ocz Vertex 2 naar behoren of moet deze retour voor een Postville 80gb?
Met het schrijven van data merk je dat de Ocz sneller is, gevoelsmatig is de respons en leestijd gelijk
aan de Postville.
vast bedankt.
De vraag is dus werkt deze Ocz Vertex 2 naar behoren of moet deze retour voor een Postville 80gb?
Met het schrijven van data merk je dat de Ocz sneller is, gevoelsmatig is de respons en leestijd gelijk
aan de Postville.
vast bedankt.
Hij werkt zeker naar behoren, het is een mooi staaltje techniek. Mijn reply was puur als correctie op jouw verkeerde uitspraak.
Zoals ik reeds gezegd heb vorige pagina, zijn imo de C300 en de Vertex2 de beste schijven die er zijn. Als je wilt zeker zijn of jouw Vertex2 goed werkt test je hem best met ATTO om te vergelijken met de verpakking, of met een andere tool en dan vergelijken met een review.
Zoals ik reeds gezegd heb vorige pagina, zijn imo de C300 en de Vertex2 de beste schijven die er zijn. Als je wilt zeker zijn of jouw Vertex2 goed werkt test je hem best met ATTO om te vergelijken met de verpakking, of met een andere tool en dan vergelijken met een review.
Als er nog iemand een Force 120GB zoekt:
V&A aangeboden: Corsair Force F120 120GB
V&A aangeboden: Corsair Force F120 120GB
De ATTO benchmark geeft een max read van 285mb en write 272 mb dit komt
dus overeen met de fabrieks opgave.
t.o.v. mijn vorige postville merk ik toch wel dat als ik bv. een programma open
dat dit net even iets sneller gaat.
de totale boot time is slechts 23.166 sec voor W7 64bits nl
Dus de eerste indrukken zijn zeer goed.
dus overeen met de fabrieks opgave.
t.o.v. mijn vorige postville merk ik toch wel dat als ik bv. een programma open
dat dit net even iets sneller gaat.
de totale boot time is slechts 23.166 sec voor W7 64bits nl
Dus de eerste indrukken zijn zeer goed.
[ Voor 11% gewijzigd door nec1560 op 28-07-2010 12:19 ]
Ik heb zelf ook het gevoel dat de Vertex LE (sandforce) mijn programma's net wat sneller opent dan mijn vorige Intel.
Of dat echt zo is of dat het allemaal tussen mijn oren zit heb ik nog niet getest.
Of dat echt zo is of dat het allemaal tussen mijn oren zit heb ik nog niet getest.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen na de prijsfout van vorige week daadwerkelijk van Azerty de Agility 2 ontvangen hebben... Hij staat bij mij nog steeds op wacht op product... Geen melding over annulering of iets...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Azrael heeft er 2 gehad!Ronald schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:38:
Ik ben benieuwd hoeveel mensen na de prijsfout van vorige week daadwerkelijk van Azerty de Agility 2 ontvangen hebben... Hij staat bij mij nog steeds op wacht op product... Geen melding over annulering of iets...
Azrael in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"
Heb je al contact opgenomen met Azerty?
Ik zit in hetzelfde schuitje...Ronald schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:38:
Azrael had ik gezien. Nog geen contact opgenomen... Als ik weet dat ze meerdere uitgeleverd hebben, dan is verbergen achter foute prijs enzo minder makkelijk voor ze
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Gisteren binnengekomen: 1 stuks OCZ Agility2 120GB van Azerty. Mazzeltje.Ronald schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:38:
Ik ben eigenlijk wel verbaasd dat TRIM onder Sandforce SSD's eigenlijk alleen goed werkt op Intel chipsets. Hetgeen hieronder vermeld wordt (artikel uit mei!) lijkt nog steeds niet opgelost:
http://www.behardware.com...force-trim-listen-up.html
@Ed_L
Exact wanneer had je het besteld?
Exact wanneer had je het besteld?
Na een mailtje naar Allmicro hebben ze mij toegezegd de 120GB Agility 2 toch te leveren, voor de oorspronkelijke (lage) prijs. Alleen is de levertijd 2 weken dus ik heb hem nog niet binnen.
Al met al erg netjes van Allmicro
.
Al met al erg netjes van Allmicro
Donderdag. Er is niet eerder geleverd, omdat ik pas vrijdagmiddag betaald heb. Op zaterdag lag het product wel klaar, maar was mijn betaling nog niet verwerkt.
Overigens moet ik dit bericht aan mijn eerdere post toevoegen om een compleet beeld te schetsen:
http://www.behardware.com...-sandforce-continued.html
Ik heb donderdagochtend besteld en direct betaald via ideal en nog steeds niets gehad :((Edmin schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:27:
[...]
Donderdag. Er is niet eerder geleverd, omdat ik pas vrijdagmiddag betaald heb. Op zaterdag lag het product wel klaar, maar was mijn betaling nog niet verwerkt.
Dit was het antwoord van 4geheugen op mijn bestelling:
"U heeft bij ons een OCZ 120GB SSD schijf besteld. Helaas blijkt dit type niet meer te bestellen bij onze leveranciers.
Is er wellicht een alternatief van onze website waarnaar u de bestelling zou willen laten wijzigen?"
Maar goed, ik had er al 1.... ( die overigens volgende week te koop is)
"U heeft bij ons een OCZ 120GB SSD schijf besteld. Helaas blijkt dit type niet meer te bestellen bij onze leveranciers.
Is er wellicht een alternatief van onze website waarnaar u de bestelling zou willen laten wijzigen?"
Maar goed, ik had er al 1.... ( die overigens volgende week te koop is)
[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 28-07-2010 15:01 ]
Dan heb je geluk want ik ben gewoon het bos ingestuurd en het bedrag werd gecrediteerdKrankenstein schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:16:
Na een mailtje naar Allmicro hebben ze mij toegezegd de 120GB Agility 2 toch te leveren, voor de oorspronkelijke (lage) prijs. Alleen is de levertijd 2 weken dus ik heb hem nog niet binnen.
Al met al erg netjes van Allmicro.
System specs | X
Thx!Edmin schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:27:
[...]
Ik ook donderdag vroeg in de middag, nota bene iDeal betaald.... maar volgens de orderstatus nu net klaar voor verzenden... Kans dat ik er daardoor pas maandag mee aan de gang kan als hij zaterdag niet op postkantoor is...
Ik denk dat ik vandaag de Crucial RealSSD C300 64GB ga bestellen. Zit nog te twijfelen, 4Geheugen.nl lijkt mij niks, weinig bekend over de winkel.
Ik denk dat ik het via Crucial zelf bestel of via Afuture. Misschien 15 euro meer, maar wel zeker dat het snel en goed binnenkomt.
Ik denk dat ik het via Crucial zelf bestel of via Afuture. Misschien 15 euro meer, maar wel zeker dat het snel en goed binnenkomt.
Ik heb de mijne vorige week bij 4geheugen gekocht, binnen paar dagen was hij binnen, goed verpakt in een doos met van dat plastic dat met lucht gevuld is en dan in het crucial doosje.ro3lie schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:35:
Ik denk dat ik vandaag de Crucial RealSSD C300 64GB ga bestellen. Zit nog te twijfelen, 4Geheugen.nl lijkt mij niks, weinig bekend over de winkel.
Ik wacht al sinds afgelopen weekend op een pakketje van 4geheugen. Op de website staat nog steeds in behandeling en de verwachte leverdatum is morgen maar ik vraag me af of dit de leverdatum is bij de shop of bij mij aan de deur ?Fanatic_FS schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 17:48:
[...]
Ik heb de mijne vorige week bij 4geheugen gekocht, binnen paar dagen was hij binnen, goed verpakt in een doos met van dat plastic dat met lucht gevuld is en dan in het crucial doosje.
Kun je beter aan de shop vragen 
Ik heb goede ervaringen met 4geheugen en 4notebook.nl Ze reageren goed op emails, en betalen snel terug indien een order wordt geannuleerd.
Ik heb goede ervaringen met 4geheugen en 4notebook.nl Ze reageren goed op emails, en betalen snel terug indien een order wordt geannuleerd.
Ik wil een SSD kopen maar ik weet niet precies welke. Ik wou de Intel X25-M SSDSA2MH080G2R5
halen maar weet het niet zeker. Hebben jullie wat input....
halen maar weet het niet zeker. Hebben jullie wat input....
Lees even terug.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Als 172 pagina's aan input al niet genoeg zijn dan weet ik het ook niet meer

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
haha is het wel maar ja is veel lezen maar snap wel wat jullie bedoelen ik ga flink ff wat lezen en dan kom ik weer terug bedankt
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD