Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.465 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 09:29:
Wat bedoel je precies met 'zoek eens een goede partitietool, scheelt je een hoop installatiewerk'...?
Het makkelijkste is je huidige Win7 installatie clonen naar je SSD, dat scheelt je de hele herinstallatie.
Ik kan inderdaad ff kijken wat er gebeurt als ik AHCI weer uitzet. Ik neem aan dat de regedit truc om AHCI aan te zetten ook andersom werkt (dus 'Start' in HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci weer op 3 zetten, want daar stond 'ie volgens mij op)?
Deze kun je gewoon op 0 laten staan.
Heb je in je bios ook wel AHCI aangezet dan? Bovenstaande register-truuk zorgt er alleen voor dat je bij het overschakelen naar AHCI-mode in je bios geen bluescreen krijgt omdat windows je AHCI controller niet wil herkennen. DE daadwerkelijke instelling staat in je bios.
Tot slot (van deze post tenminste ;) ): als ik Windows 7 op de SSD ga zetten, moet ik toch kiezen voor een andere clustergrootte dan Standaard 4K...? 64K dacht ik...? Of...?
Je kunt gewoon een standaard install doen Windows regelt dan zelf een juiste offset voor de eerste (en eventuele volgende) partitie van 2048 sectoren. NTFS clustergroottes moet je helemaal vanaf blijven, dat levert gezeik op.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 09:29:
...maar met SATA heb je geen masters en slaves meer toch...
Goeie vraag. Weet er het fijne ook niet van, maar ze lijken wel koppels te vormen (1-2, 3-4, 5-6). Heb het hier ook ongeveer zoals Admiral Freebee beschrijft. Had zelf daarvoor problemen met herkennen van m'n vertex. Met postville verder geen problemen, maar duidt toch op iets specificieks van die controllers. TS refereert ook naar bootsnelheidsproblemen als je het anders doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:00:
[...]

Bij deze mijn eerste testresultaat. Lijkt wel aardig. Write is mss wat laag...? Het gaat hier dus om een Postvillu 80 Gb met de laatste firmware op Windows 7.

[afbeelding]
dat zijn zeker goede writes! Die Seq en 512k haal ik ook met mijne 80gb postville.
maar die 4k write zijn heerlijk _/-\o_ :9~
ik haal max 47MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:23:
[...]

Het makkelijkste is je huidige Win7 installatie clonen naar je SSD, dat scheelt je de hele herinstallatie.

[...]

Deze kun je gewoon op 0 laten staan.
Heb je in je bios ook wel AHCI aangezet dan? Bovenstaande register-truuk zorgt er alleen voor dat je bij het overschakelen naar AHCI-mode in je bios geen bluescreen krijgt omdat windows je AHCI controller niet wil herkennen. DE daadwerkelijke instelling staat in je bios.

[...]

Je kunt gewoon een standaard install doen Windows regelt dan zelf een juiste offset voor de eerste (en eventuele volgende) partitie van 2048 sectoren. NTFS clustergroottes moet je helemaal vanaf blijven, dat levert gezeik op.
Clonen, aha! Ja, dat zou inderdaad heel wat tijd schelen. Nog een tip welk programma ik daar het beste voor kan gebruiken? Ach, wacht, laat ik eerst ff de search gebruiken... ;) ik moet niet te snel off topic vragen gaan stellen hier! (EDIT: Acronis True Image lijkt me wel iets voor iemand van mij eh... niveau... :P )

Jaaaaaa, AHCI staat aan. Die extra 10 seconden die dat bij het booten kost, vallen me ook echt wel op. :P

Okay. Duidelijk. Dat zal dan met clonen ook wel vanzelf goed gaan, neem ik aan.
_H_G_ schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:37:
[...]

Goeie vraag. Weet er het fijne ook niet van, maar ze lijken wel koppels te vormen (1-2, 3-4, 5-6). Heb het hier ook ongeveer zoals Admiral Freebee beschrijft. Had zelf daarvoor problemen met herkennen van m'n vertex. Met postville verder geen problemen, maar duidt toch op iets specificieks van die controllers. TS refereert ook naar bootsnelheidsproblemen als je het anders doet.
Okay, nou, dan zal ik dat sowieso eerst gaan doen, voordat ik m'n OS erop ga zetten (als het verder niet helpt voor FSX). Desnoods hang ik de dvd dan toch maar aan die jMicron aansluiting. Ik kan de OS schijf ongestraft zomaar aan een andere poort hangen...? (M'n SATA aansluitingen zitten trouwens onder m'n GTX285 en het is een ontzettend gemier om die eruit en erin te krijgen... maar goed, je moet er wat voor over hebben. ;) )
defcon84 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:42:
[...]

dat zijn zeker goede writes! Die Seq en 512k haal ik ook met mijne 80gb postville.
maar die 4k write zijn heerlijk _/-\o_ :9~
ik haal max 47MB/s
Ja, maar vooralsnog heb ik er weinig aan... ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:42:
[...]

Clonen, aha! Ja, dat zou inderdaad heel wat tijd schelen. Nog een tip welk programma ik daar het beste voor kan gebruiken? Ach, wacht, laat ik eerst ff de search gebruiken... ;) ik moet niet te snel off topic vragen gaan stellen hier! (EDIT: Acronis True Image lijkt me wel iets voor iemand van mij eh... niveau... :P )
Kijk ook eens naar clonezilla.org, sysresccd.org, of partedmagic.com.
...en pas op dat je je alignment niet verkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik heb mijn Intel Postville op IDE staan, met de gewone MS drivers. Het verschil met mijn Gigabyte AHCI drivers onder AHCI is +10 mb/s voor AHCI. Zowel het OS als het laden van Bioshock + NFS Carbon (de spellen die ik speel) gaat echt een heel stuk sneller. Systeem AMD phenom 945 @ 3 Ghz, Gigabyte MA790X-UD4, Raedon HD4670 + 2x 500 Gb + 1 TB + DVD. Ik vermoed dat er ergens anders een bottleneck is voor J van E. Enige manier is testen.

Zet de zaak eens op IDE en trek eens alles uit het systeem wat niet nodig is voor FSX. Dus start eens op met kaal Windows 7 + FSX op de SSD + DVD en de rest van de disks los. Test dan toch ook eens één ander spel voor het vergelijk. Ik ben erg benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Jouke74 op 06-01-2010 11:03 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:00:
[...]

Kijk ook eens naar clonezilla.org, sysresccd.org, of partedmagic.com.
...en pas op dat je je alignment niet verkloot.
Thnks. En wat zeg je nou weer voor enge dingen over alignen... Dat doet Windows 7 toch vanzelf goed? Maar die cloners kunnen dat schijnbaar verkloten...? Misschien moet ik (als andere tests niets uitwerken) W7 toch maar gewoon compleet opnieuw installeren: straks zit er iets fout in het systeem en dan kopieer ik dat gewoon mee en dat schiet niet op natuurlijk... Zoals gezegd: ik hou m'n oude HD (losgekoppeld) achter de hand voor het geval het allemaal niets uitmaakt.
Jouke74 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:02:
Ik heb mijn Intel Postville op IDE staan, met de gewone MS drivers. Het verschil met mijn Gigabyte AHCI drivers onder AHCI is +10 mb/s voor AHCI. Zowel het OS als het laden van Bioshock + NFS Carbon (de spellen die ik speel) gaat echt een heel stuk sneller. Systeem AMD phenom 945 @ 3 Ghz, Gigabyte MA790X-UD4, Raedon HD4670 + 2x 500 Gb + 1 TB + DVD. Ik vermoed dat er ergens anders een bottleneck is voor J van E. Enige manier is testen.

Zet de zaak eens op IDE en trek eens alles uit het systeem wat niet nodig is voor FSX. Dus start eens op met kaal Windows 7 + FSX op de SSD + DVD en de rest van de disks los. Test dan toch ook eens één ander spel voor het vergelijk. Ik ben erg benieuwd.
Eh... je heb't om op Intel staan maar tegelijkertijd zeg je dat Gigabyte AHCI sneller is...?

Maar goed, dit is mijn plan de campagne (als stap 1 niet werkt, doe ik stap 2 en verder):
1. AHCI uit en FSX testen.
2. SSD op eerste SATA aansluiting, zonder slave, systeemschijf op derde, desnoods even zonder dvd erachter en FSX testen (op zowel IDE als AHCI)
3. Windows 7 op SSD (installeren, denk ik dan maar) en OS testen
4. Als dat laatste werkt FSX ook op SSD en FSX testen
5. Als OS op SSD niet echt beter werkt, oude HD weer aansluiten en SSD uit raam gooien (na m'n adres gemailed te hebben naar Raimond2... :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als ik zie dat mensen al 3x sneller FSX kunnen starten met generatie0 SSD's, dan moet dat bij jou ook prima kunnen.
Als je geen ervaring hebt met dergelijke cloningtools ben je warschijnlijk net zo snel klaar met een verse install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:15:

Eh... je heb't om op Intel staan maar tegelijkertijd zeg je dat Gigabyte AHCI sneller is...?
Nee, ik heb mijn Intel SSD op IDE mode staan, dat is een BIOS optie. Ik zie graag de SMART waardes en op mijn moederbord geeft AHCI wel meer snelheid, maar ook problemen. Dat ligt niet aan de SSD maar aan de voor mij redelijk waardeloze AHCI drivers die AMD/Gigabyte produceren voor de SB750 Southbridge. Bij IDE native mode heb je die problemen allemaal niet en kan ik gewoon de SMART en Temps voor mijn disks zien, en verder kan ik ook de Intel toolbox gebruiken om te trimmen. Dit is met de Windows 7 IDE drivers van MS. Met de AMD AHCI drivers kan dit allemaal niet. De W7 AHCI drivers geven de rare hakkel problemen bij opstarten en ook uitlezen van data in VMware en misschien ook nog wel onder W7 zelf (klinkt misschien bekend?).

Mijn suggestie:
1. Zet je oude systeem disk even in de koelkast / kopppel dus los en ook je andere SATA disks.
2. Koppel je SSD aan SATA 3 en je DVD aan SATA 1.
3. Start je PC en zet in je BIOS alle SATA poorten op IDE mode
4. Installeer Windows 7 op je SSD.
5. Installeer Direct X
6. Installeer alle drivers voor apparaten met een geel vraagteken. Installeer niet automatisch de moederbord drivers want dan worden waarschijnlijk ook de NB + SB drivers geinstalleerd.
7. Installeer Video drivers.
8. Installeer FSX op je SSD.
9. Installeer HDtune en doe eens een benckmark (access time is cruciaal).

Check hoe Windows draait en het spel.

Gaat dit goed, kloon dan de hele zaak.

10. Pas met de registry hack Windows aan om AHCI te draaien.
11. Start de PC opnieuw op en zet de BIOS SATA poorten op AHCI.
12. Wacht tot W7 is opgestart en installeer dan de moederbord AHCI drivers.
13. Reboot.
14. Check HDtune en FSX opniew.

Kijk of dit veel beter is. Indien niet, restore kloon, anders houdt dit.

15. koppel de resterende hardware aan per onderdeel!
16. Test FSX (+ HDtune).
17. Herhaal 15+16 totdat alle hardware is aangesloten. Geeft er iets problemen dan weet je waaraan het ligt.

Kost veel tijd, maar geeft daarna wel veel plezier...

[ Voor 19% gewijzigd door Jouke74 op 06-01-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Hier de score van CrystaldiskMark 2.2 van mijn net nieuwe Postville 160 GB met de nieuwste firmware (AHCI uit). Fresh Windows 7 install:

Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/7315/crystaldiskmark22001.jpg

waarom doen die verrekte krengen plaatjes het nooit zoals het hoort :/
is dit btw een goede score volgens jullie?

[ Voor 88% gewijzigd door SuX DeLuXe op 06-01-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Jouke74 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:04:
.. Dat ligt niet aan de SSD maar aan de voor mij redelijk waardeloze AHCI drivers die AMD/Gigabyte produceren voor de SB750 Southbridge. ...
Maar hij heeft helemaal geen SB750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
_H_G_ schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:21:
[...]

Maar hij heeft helemaal geen SB750.
Duh, maar duidelijk wel problemen als hij meerdere disks aanspreekt onder AHCI...
Maar je hebt gelijk, ik zal volgende keer wat minder ergernis over mijn eigen systeem spuien... excuus. O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Jouke74 op 06-01-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Ik doe hetzelfde :) Heb zelf toendertijd zwaaar zitten kloten met sata volgorde. Hoeft het niet aan te liggen natuurlijk (is alleen een vaak terugkomend probleem in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouke74 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:04:
[...]
6. Installeer alle drivers voor apparaten met een geel vraagteken. Installeer niet automatisch de moederbord drivers want dan worden waarschijnlijk ook de NB + SB drivers geinstalleerd.

12. Wacht tot W7 is opgestart en installeer dan de moederbord AHCI drivers.
Bedankt voor je uitgebreide plan! _/-\o_

Wat betreft die drivers:

Punt 6: bedoel je dat ik onder IDE geen enkele driver moet installeren...? Geen chipsetdriver en zo?

Punt 12: En wat betreft de AHCI drivers: ik heb nu de standaard Windows 7 driver geladen en geen specifieke AHCI driver van Gigabyte, dit omdat (zo begreep ik) de standaard driver beter is (voor TRIM o.a.). Of zou ik dan toch ook maar eens de Gigabyte driver moeten installeren...? (Dat zou dan de GIGABYTE SATA2 RAID Driver v1.17.50.2 zijn van deze site? Ik zie geen specifieke AHCI driver.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuX DeLuXe schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:14:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2hzr09k.jpg
waarom doen die verrekte krengen plaatjes het nooit zoals het hoort :/
Omdat je www.tinypic.com niet gebruikt. Werkt ideaal. Na het uploaden krijg je verschillende links (net zoals bij imagecrap.com, maar dan nuttige en goed werkende links!): kopieer dan (voor GoT in ieder geval) de code met IMG-tags. Je hoeft er alleen maar op te klikken en hij is al gekopieerd. Ik gebruik tinypic voor al m'n plaatjes: ideaal.
Je kan ook (als je per se niet via tinypic wil werken) de directe url tussen IMG-tags plakken of klikken op het kleine symbooltje van een dia (dat je ziet als je een post typt) en dan de url plakken in het popupscherm: dan krijg je diezelfde url ook tussen IMG-tags.

Die scores: draai 'm eens met 1000MB i.p.v. 100MB: de meesten hier doen 1000MB dus dan is het beter vergelijken, lijkt mij. (Maar wat weet ik er eigenlijk van...)

EDIT:
Oops, dit had een edit van m'n vorige post moeten zijn. Sorry!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:46
P5ycho schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 10:23:
[...]
Let wel op dat dan de schijfletters soms veranderen, waardoor windows het niet helemaal snapt. Gata dan tijdelijk profiel aanmaken en wordt stronttraag.

Dan moet je in register ergens onder local machine/system/mounted devices zorgen dat het ID van je nieuwe disk aan de zelfde schijfletter hangt als die de windowsdisk had waar vandaan je kloont.

Kwam ik helaas pas achter toen ik al reinstall had gedaan grrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:53:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide plan! _/-\o_

Wat betreft die drivers:

Punt 6: bedoel je dat ik onder IDE geen enkele driver moet installeren...? Geen chipsetdriver en zo?

Punt 12: En wat betreft de AHCI drivers: ik heb nu de standaard Windows 7 driver geladen en geen specifieke AHCI driver van Gigabyte, dit omdat (zo begreep ik) de standaard driver beter is (voor TRIM o.a.). Of zou ik dan toch ook maar eens de Gigabyte driver moeten installeren...? (Dat zou dan de GIGABYTE SATA2 RAID Driver v1.17.50.2 zijn van deze site? Ik zie geen specifieke AHCI driver.)
Punt 6: In ieder geval geen drivers installeren die gerelateerd zijn aan je SATA + IDE verbindingen. Dit zijn inderdaad meestal de chipset drivers. De chipset drivers kunnen echter nog wel andere dingen bevatten voor je moederbord die nodig zijn. Dat ligt geheel aan je moederbord. Even gecheckt bij Gigabyte: Kijk eerst eens wat er gebeurd met eerst alleen LAN + AUDIO. Voeg dan eventueel Chipset Intel Inf toe.

Punt 12: Degene die je nodig hebt voor AHCI is de SATA2 RAID/AHCI Driver v1.17.50.2 indien je die van Intel+Gigabyte wilt gebruiken.

PS. Ik zal vanavond de FSX demo eens installeren. Kijken of ie hakkelt. Wilde toch al eens kijken hoe FSX eruit ziet, heb al lang niet meer geflightsimmed.

[ Voor 6% gewijzigd door Jouke74 op 06-01-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouke74 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:27:
[...]

Punt 6: In ieder geval geen drivers installeren die gerelateerd zijn aan je SATA + IDE verbindingen. Dit zijn inderdaad meestal de chipset drivers. De chipset drivers kunnen echter nog wel andere dingen bevatten voor je moederbord die nodig zijn. Dat ligt geheel aan je moederbord. Even gecheckt bij Gigabyte: Kijk eerst eens wat er gebeurd met eerst alleen LAN + AUDIO. Voeg dan eventueel Chipset Intel Inf toe.

Punt 12: Degene die je nodig hebt voor AHCI is de SATA2 RAID/AHCI Driver v1.17.50.2 indien je die van Intel+Gigabyte wilt gebruiken.

PS. Ik zal vanavond de FSX demo eens installeren. Kijken of ie hakkelt. Wilde toch al eens kijken hoe FSX eruit ziet, heb al lang niet meer geflightsimmed.
Punt 6: ik heb een paar maand zonder chipsetdriver 'gewerkt' omdat er voor geen Windows 7 chipsetdriver was: ik merkte mét die chipset nergens verschil (tijdje geleden dan, hè, heb het nu niet over de SSD).

Punt 12: ik zal dan eerst een kijken wat er gebeurt als ik die v1.17.50.2 installeer op m'n huidige install... }:O Ik dacht dat ik 'm niet nodig had omdat ik geen RAID gebruik... Zou het kunnen het niet installeren van die driver gekke problemen geeft?

P.S. De demo is niet vergelijkbaar met de uiteindelijke gepatchte versie die ik oop m'n computer heb staan... Ten eerste loopt die demo op de domste computer nog aardig (ze hebben een 'lichte' omgeving uitgezocht) en de patches voor de full version hebben het spel aardig veranderd. Maar voel je natuurlijk alsnog vrij om 'm te proberen. ;)

BTW Ik krijg sowieso wel zin om m'n OS ook op de SSD te zetten, ook al zou ik FSX goed aan de praat kunnen krijgen. Wat ruimte betreft moet het kunnen en je hebt dan (als het goed is... :| ) een stuk sneller systeem, zomaar gratis erbij (in mijn geval dan).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bobbeh schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:10:
[...]

En bedankt, de scores ontlopen elkaar niet veel.
Nu wachten op een firmware update. Waarom is Corsair hier zo laat mee? Andere fabrikanten die een Indilix controller gebruiken hebben wel al updates.
Volgens Corsair zijn ze hier zo laat mee, omdat als ze een nieuwe firmware uitbrengen, deze zonder bugs dient te zijn...
Daarbij verwijzen ze naar de problemen met nieuwe firmware bij andere fabrikanten...

Voor mijzelf hoeft een nieuwe firmware niet zo...
Ik draai onder Windows XP, en ben (uitermate) tevreden met het handmatig moeten runnen van Wiper...
Vergelijk het met eens in de maand defragmenteren van hdd's...
Maar ik heb dan ook slechts 7,8 van de 29,8 GB van mijn ssd in gebruik, en dus volop vrije ruimte...
Hierdoor eigenlijk nauwelijks tot geen last van performance degradatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Weet er iemand wanneer de 40GB drives van Kingston/Intel weer normaal leverbaar worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
lijkt me dat je met FSX ook beter je OS op die SSD kunt zetten. Als het dan nog niet goed loopt, denk ik dat FSX er gewoon niet voor geoptimaliseerd is als je verder goede scores haalt..
En dat met die plaatjes bedankt ik ga straks even Tinypic proberen maar toch schijnen die plaatjes niet te willen af en toe, ook niet met de originele link en [ IMG] [ /IMG] code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:40:
Punt 12: ik zal dan eerst een kijken wat er gebeurt als ik die v1.17.50.2 installeer op m'n huidige install... }:O Ik dacht dat ik 'm niet nodig had omdat ik geen RAID gebruik... Zou het kunnen het niet installeren van die driver gekke problemen geeft?
Vreemd. Was toch in de veronderstelling dat die SATA2 RAID driver voor de JMicron controller is. De andere link op die pagina is voor de intel controller. 8.9.0.1023 is ook de laatste officiele driver. Volgens mij moet je die hebben, als je de standaard AHCI driver niet wil gebruiken (zie ook http://downloadcenter.int...7882&ProdId=3136&lang=eng).

[ Voor 6% gewijzigd door _H_G_ op 06-01-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:11:
[...]

Vreemd. Was toch in de veronderstelling dat die SATA2 RAID driver voor de JMicron controller is. De andere link op die pagina is voor de intel controller. 8.9.0.1023 is ook de laatste officiele driver. Volgens mij moet je die hebben, als je de standaard AHCI driver niet wil gebruiken (zie ook http://downloadcenter.int...7882&ProdId=3136&lang=eng).
Goeie van je: ik moet inderdaad die ander hebben. Nou ja, 'moeten'.. ik lees toch regelmatig dat de Windows 7 driver beter werkt (TRIM) dan met die Intel Storage Manager... dus of het dan slim is die 8.9.0.1023 te gebruiken...? Dan heb je wellicht geen TRIM meer? Pffffffffffff... waarom kan het niet simpeler allemaal... ;) En trouwens, als ik die Storage Manager installeer, kan ik toch niet meer terug naar IDE (zo heb ik ergens gelezen)?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartBlackMagic
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 08:55
OCZ Vertex 2: snelste MLC SSD van dit moment? :9~
Klik

edit: gatver, ik heb gezocht op "vertex 2" in dit topic, maar niks gezien. Excuses.

[ Voor 30% gewijzigd door BartBlackMagic op 06-01-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Je hebt dan idd geen TRIM ondersteuning meer.

Ik zou gewoon je eerdere lijstje afwerken, beginnend bij stap 2. Je hoeft dan niks te doen met de harddisks (gewoon niet aansluiten). Zodra het allemaal prima werkt kan je je hdd's er bij aansluiten. Zo niet zet je alles terug en werkt het weer prima op de oude manier. Het blijft gewoon zonde om je ssd niet als bootschijf te gebruiken.

En niet kijken naar clusters/partities/whatnot. Dat ding moet outofthebox scheuren: stop m in sata1. dvd in 5 (of jmicron). hdds niet aansluiten. ahci moet gewoon werken (ide en dan periodiek de intel toolbox gebruiken kan ook). installeer windows 7. installeer je game. testen. Moet gewoon goed werken. hdd's weer aansluiten (3-4).

Of dagen gaan kloten met verschillende drivers/instellingen. Het enigste wat je dan wellicht gaat bereiken is het verhoeren van je huidige installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
BartBlackMagic schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:45:
Klik
Eerst zoeken dan posten: maratropa in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
BartBlackMagic schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:45:
Klik
Beetje laat ;)

Wel interessant, maar tegelijk ook tegenvallen. Bij Femme's reviews staan er tenminste animaties :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:40:
[...]

Let op: dit zijn de drivers voor de JMicron controller (door Gigabyte ook wel Gigabyte SATA genoemd) en deze drivers hebben dus niks te maken met de Intel Southbridge. Voor AHCI op de Southbridge kan je kiezen uit de standaard MS driver die Win 7 automatisch installeert of de Intel Matrix Storage driver.

Edit: sorry, had eerdere post _H_G even gemist.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalyxia
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-08 20:29
klein vraagje over de levensduur van SSD's sinds er in de topicstart gepraat wordt over "Een MLC doet zo'n 10.000 writes mee, terwijl een SLC toch al snel 100.000 writes meegaat, voor de cell versleten is."

wat betekent dat qua levensduur van de SSD, hoeveel jaar gaat een SSD mee waar windows op staat en waar elke dag toch minstens 6 tot 8 uur mee gespeeld wordt? wat is het prestatieverschil tussen de intel X25-m SSD en bijvoorbeeld 2 raptor HDD's in raid1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
x25-V is in duitsland hier en daar al te krijgen voor 99 euro.. Hier staat ie nog niet in de pricewatch met bedrijven helaasch..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Een linkje wordt altijd op prijs gesteld: http://geizhals.at/eu/a489284.html

Edit: werkt Trim zeker op de 40G B Intel?
Edit 2: lijkt er wel op: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=17301

[ Voor 46% gewijzigd door Philflow op 06-01-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dalyxia schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:11:
klein vraagje over de levensduur van SSD's sinds er in de topicstart gepraat wordt over "Een MLC doet zo'n 10.000 writes mee, terwijl een SLC toch al snel 100.000 writes meegaat, voor de cell versleten is."

wat betekent dat qua levensduur van de SSD, hoeveel jaar gaat een SSD mee waar windows op staat en waar elke dag toch minstens 6 tot 8 uur mee gespeeld wordt? wat is het prestatieverschil tussen de intel X25-m SSD en bijvoorbeeld 2 raptor HDD's in raid1?
Bij een goede SSD (goede controller met wearleveling) kan je simpel het volgende rekensommetje maken:

10.000 x capaciteit in GB

Voor de 80 GB X25-M is dat dus: 10.000 x 80 GB = 800.000 GB = 800 TB

Bedenk daarbij dat je een SSD vrijwel uitsluitend gebruikt voor het OS en dat je er normaal gesproken geen grote databestanden zoals images op gaat zetten.

Om je een indruk te geven van mijn Win 7 x64 installatie:

Het ding is nu 585 uur in gebruik en vlg. de Intel Toolbox is er totaal 235 GB naar geschreven in die tijd. Dit komt dus neer 235/585 = 0.40 GB per uur (dit is uiteraard incl. de installatie van Win 7).

800.000GB/0.40GB = 2.000.000 uur = 83.333 dagen (bij gebruik = 24/7) = 228 jaar.

Stel je bent iemand die heel veel naar de SSD wegschrijft, laten we eens stellen 30 GB per dag.

800.000GB/30GB = 26.666 dagen = 73 jaar.

Ik zou me daar dus niet al te druk over maken. ;)

Edit: de getallen worden natuurlijk iets kleiner als je uitgaat van 74 GB capaciteit, te weten respectievelijk 210 en 67 jaar, maar je snapt de clou van het verhaal nu wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 20:29
Net even het topic globaal doorgelezen, maar 1 ding is mij nog niet duidelijk.
Ik heb gisteren mijn laptopschijf vervangen door een Postville SSD. Omdat mijn (nog niet vervuilde) Windows 7 installatie net lekker draait, heb ik de partitie van de oude HD gecloned naar de SSD.

Ik lees her en der dat een verse installatie op de SSD nodig zou zijn. Is dat zo en zo ja, waarom?

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:20:
[...]

Goeie van je: ik moet inderdaad die ander hebben. Nou ja, 'moeten'.. ik lees toch regelmatig dat de Windows 7 driver beter werkt (TRIM) dan met die Intel Storage Manager... dus of het dan slim is die 8.9.0.1023 te gebruiken...? Dan heb je wellicht geen TRIM meer? Pffffffffffff... waarom kan het niet simpeler allemaal... ;) En trouwens, als ik die Storage Manager installeer, kan ik toch niet meer terug naar IDE (zo heb ik ergens gelezen)?
Als je ACHI hebt geinstaleerd kun je nog wel terug naar IDE,dat heb ik wel eens vaker gedaa nen dta werkt gewoon.

Ik raad je trouwens aan het f9m bios te proberen,ik heb vandaag eens geswitcht naar het f7 bios en dat wertkt gewoon veel minder soepel met ACHI,niet alleen met het booten,maar ook in windows 7,werkt het veel soepeler met het f9m bios.Tis maar een idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:30:
[...]

Als je ACHI hebt geinstaleerd kun je nog wel terug naar IDE,dat heb ik wel eens vaker gedaa nen dta werkt gewoon.

Ik raad je trouwens aan het f9m bios te proberen,ik heb vandaag eens geswitcht naar het f7 bios en dat wertkt gewoon veel minder soepel met ACHI,niet alleen met het booten,maar ook in windows 7,werkt het veel soepeler met het f9m bios.Tis maar een idee ;)
Ga ik doen, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalyxia
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:09:
[...]

Bij een goede SSD (goede controller met wearleveling) kan je simpel het volgende rekensommetje maken:

10.000 x capaciteit in GB

Voor de 80 GB X25-M is dat dus: 10.000 x 80 GB = 800.000 GB = 800 TB

Bedenk daarbij dat je een SSD vrijwel uitsluitend gebruikt voor het OS en dat je er normaal gesproken geen grote databestanden zoals images op gaat zetten.

Om je een indruk te geven van mijn Win 7 x64 installatie:

Het ding is nu 585 uur in gebruik en vlg. de Intel Toolbox is er totaal 235 GB naar geschreven in die tijd. Dit komt dus neer 235/585 = 0.40 GB per uur (dit is uiteraard incl. de installatie van Win 7).

800.000GB/0.40GB = 2.000.000 uur = 83.333 dagen (bij gebruik = 24/7) = 228 jaar.

Stel je bent iemand die heel veel naar de SSD wegschrijft, laten we eens stellen 30 GB per dag.

800.000GB/30GB = 26.666 dagen = 73 jaar.

Ik zou me daar dus niet al te druk over maken. ;)

Edit: de getallen worden natuurlijk iets kleiner als je uitgaat van 74 GB capaciteit, te weten respectievelijk 210 en 67 jaar, maar je snapt de clou van het verhaal nu wel.
waarom hebben allerlei mensen op internet het dan over "de beperkte levensduur van SSD's"?
want dat valt dus duidelijk heel erg mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dalyxia schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:40:
[...]

waarom hebben allerlei mensen op internet het dan over "de beperkte levensduur van SSD's"?
De levensduur van SSD's is inderdaad beperkt, maar zoals ik ook heb aangegeven zal je bij normaal (particulier) gebruik niet echt snel tegen de grenzen aanlopen. Bij gebruik in servers wordt het al een heel ander verhaal. Maar ook dan is het niet echt een probleem zolang je voor voldoende redundancy zorgt en voor goede backups. Server schijven worden sowieso veel frequenter vervangen.

Vergeet ook niet dat de ene SSD de andere niet is. Wear leveling is ontzettend belangrijk en de kwaliteit daarvan wordt bepaald door de gebruikte controller. Op internet kom je daarbij ook nog eens een heleboel verhalen tegen die betrekking hebben op 1e generatie SSD's die vaak heel slechte controllers hadden met alle gevolgen vandien.

Je snapt wel dat het perfectioneren van de wear leveling boven op de agenda staat van de meeste SSD fabrikanten (lees controller fabrikanten) en in de IT wereld betekent dat automatisch dat er veel zal worden geinvesteerd in de ontwikkeling en dat op korte termijn de controllers steeds beter zullen worden.

@Philflow hieronder: klopt! Maar feit blijft dat NAND chips een beperkt aantal keren kunnen worden beschreven. Performance degradatie is redelijk tot goed te ondervangen met Trim (dit zeg ik uiteraard met de kennis van nu), alhoewel sommige bronnen beweren dat een secure erase met b.v. HDDErase periodiek (b.v. eens per jaar bij normaal particulier gebruik) nodig zal blijven. Persoonlijk denk ik dat dit wel zal meevallen. maar de tijd zal het leren. Daarnaast moet een jaarlijkse secure erase tegenwoordig ook niet echt meer als een probleem worden gezien met de image tools die ons heden ten dage ter beschikking staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 17:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dalyxia schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:40:
[...]
Misschien bedoelen ze ook de achteruitgang in performance van gebruikte SSDs.

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/uploads/pics/degraded_seq_perf_ssd_01.jpg
Bron: http://www.notebookcheck....n-comparison.18750.0.html

De nieuwste modellen die Trim ondersteunen zouden daar geen last van moeten hebben voor zover ik weet.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 06-01-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalyxia
Philflow schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:39:
[...]

Misschien bedoelen ze ook de achteruitgang in performance van gebruikte SSDs.

[afbeelding]
Bron: http://www.notebookcheck....n-comparison.18750.0.html

De nieuwste modellen die Trim ondersteunen zouden daar geen last van moeten hebben voor zover ik weet.
ja precies, daar had ik zelf ook al aan gedacht, pricewatch: Intel SSDSA2MH080G2C1 80GB heeft daar geen last meer van geloof ik.

kom ik er wel weer achter dat SSD's niet helemaal lekker werken met AMD cpu's (zie SSD performance op AMD borden info en handleiding ) en laat ik nou net net zoals de BBG januari een AMD cpu en gigabyte moederbord willen gebruiken ism intel SSD....

Zit ik toch te denken om de SSD's maar even nog te laten voor wat het is en dan toch maar velociraptor x2 in raid1 te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:34
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:26:
De levensduur van SSD's is inderdaad beperkt, maar zoals ik ook heb aangegeven zal je bij normaal (particulier) gebruik niet echt snel tegen de grenzen aanlopen.
Het komt er gewoon op neer dat een SSD gemiddeld zelfs veel langer meegaat dan een traditionele harde schijf. Hoe lang gebruikt een tweaker een gemiddelde HD voordat deze weer vervangen wordt voor een grotere of snellere exemplaar? Meestal 2 of 3 jaar, soms 4.

Hoe zit het eigenlijk met de Kingston SSDnow 40GB die ik heb? Wordt 'wear leveling' automatisch op deze ssd toegepast? Ik heb verder totaal geen begeleidende software. Het was een kwestie van inprikken en Windows (XP) herkende hem wel. Ook vaag, dat deze ssd wordt ondersteund met een Windows driver uit 2001. :?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Dalyxia schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:49:
[...]

ja precies, daar had ik zelf ook al aan gedacht, pricewatch: Intel SSDSA2MH080G2C1 80GB heeft daar geen last meer van geloof ik.

kom ik er wel weer achter dat SSD's niet helemaal lekker werken met AMD cpu's (zie SSD performance op AMD borden info en handleiding ) en laat ik nou net net zoals de BBG januari een AMD cpu en gigabyte moederbord willen gebruiken ism intel SSD....

Zit ik toch te denken om de SSD's maar even nog te laten voor wat het is en dan toch maar velociraptor x2 in raid1 te zetten
Ik zou het gewoon doen. Wat ik begrijp is dat AHCI modus soms issues geeft, en datje soms niet het maximale er uit kan halen qua snelheid, maar ik zou niet te veel op de benchmarks letten.

Ik heb laatst bij iemand een kingston 40gb intel in een oudere AMD dualcore gestopt en dat loopt als een trein.. Gewoon in IDE modus dus..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kleine update van waar ik mee bezig ben. En gelijk wat vragen, alhoewel die mss OT gaan... Ik heb de schijven aan andere SATA-poorten gehangen, maar daar viel me wat vreemds bij op.

Channel 0: SSD
Channel 1: leeg
Channel 2: OS-schijf
Channel 3: Data-schijf
Channel 4: dvd-writer
Channel 5: leeg

Het vreemde is dat:

1. De SSD draait volgens de info op PIO Mode 4, de twee hd's op Ultra DMA Mode 6 en de dvd op Ultra DMA Mode 5. Moet ik me daar wat van aantrekken...? Op zich werkt SATA toch niet met deze modes...

2. Het gekke is dat het BIOS aangeeft dat de OS-schijf als Slave achter de SSD hangt... Op het mobo zitten drie keer twee poorten: 0 onder en 1 boven, 2 onder en 3 boven en 4 onder en 5 boven. Dit komt overeen met de channels. Maar hoe komt het dan dat in het BIOS de OS-schijf als slave wordt gezien achter de SSD...?

Ik heb trouwens het BIOS geupdate naar F9m. Gaf wel problemen omdat de computer vervolgens bleef rebooten, maar na NOG een keer zonder OC te hebben opgestart, werkte alles weer.

Enfin, na dit alles wil tot nu toe FSX zonder problemen opstarten en ook het laden van andere vliegtuigen lijkt okay te gaan. Maar niet sneller dan voorheen... dus nogal nutteloos.

Ik heb het geprobeerd in IDE en AHCI mode en dat maakte geen merkbaar verschil...

En daarom ga ik maar m'n OS installeren op de SSD: kijken wat dat voor effect geeft!

To be continued... ;)

EDIT (nog tijdens het posten):
Ik heb voor de zekerheid de schijven weer anders verdeeld:

Channel 0: SSD (Master)
Channel 2: leeg
Channel 3: OS-schijf (Slave)
Channel 4: Data-schijf (Master)
Channel 5: dvd-writer (Slave)

Dan weet ik in ieder geval zeker dat niets die SSD in de weg zit... Ik had de OS-schijf in channel 1 kunnen prikken: dan was 'ie Master geweest, maar volgens de layout zit 'ie dan toch echt 'achter' de SSD, dus voor de zekerheid dan maar deze vreemde opzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalyxia
pio mode 4 lijkt me niet juist voor een SSD

Wikipedia: Programmed input/output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:00:
Even een kleine update van waar ik mee bezig ben. En gelijk wat vragen, alhoewel die mss OT gaan... Ik heb de schijven aan andere SATA-poorten gehangen, maar daar viel me wat vreemds bij op.

Channel 0: SSD
Channel 2: OS-schijf
Channel 3: Data-schijf
Channel 4: dvd-writer
Channel 5: leeg

Het vreemde is dat:

1. De SSD draait volgens de info op PIO Mode 4, de twee hd's op Ultra DMA Mode 6 en de dvd op Ultra DMA Mode 5. Moet ik me daar wat van aantrekken...? Op zich werkt SATA toch niet met deze modes...

2. Het gekke is dat het BIOS aangeeft dat de OS-schijf als Slave achter de SSD hangt... Op het mobo zitten drie keer twee poorten: 0 onder en 1 boven, 2 onder en 3 boven en 4 onder en 5 boven. Dit komt overeen met de channels. Maar hoe komt het dan dat in het BIOS de OS-schijf als slave wordt gezien achter de SSD...?

Ik heb trouwens het BIOS geupdate naar F9m. Gaf wel problemen omdat de computer vervolgens bleef rebooten, maar na NOG een keer zonder OC te hebben opgestart, werkte alles weer.

Enfin, na dit alles wil tot nu toe FSX zonder problemen opstarten en ook het laden van andere vliegtuigen lijkt okay te gaan. Maar niet sneller dan voorheen... dus nogal nutteloos.

Ik heb het geprobeerd in IDE en AHCI mode en dat maakte geen merkbaar verschil...

En daarom ga ik maar m'n OS installeren op de SSD: kijken wat dat voor effect geeft!

To be continued... ;)

EDIT (nog tijdens het posten):
Ik heb voor de zekerheid de schijven weer anders verdeeld:

Channel 0: SSD (Master)
Channel 2: leeg
Channel 3: OS-schijf (Slave)
Channel 4: Data-schijf (Master)
Channel 5: dvd-writer (Slave)

Dan weet ik in ieder geval zeker dat niets die SSD in de weg zit... Ik had de OS-schijf in channel 1 kunnen prikken: dan was 'ie Master geweest, maar volgens de layout zit 'ie dan toch echt 'achter' de SSD, dus voor de zekerheid dan maar deze vreemde opzet...
Kijk hier eens naar mijn post.

Het grote SSD topic ~ Deel 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk! Een non-probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
Postville 160 GB met v1.5 firmware op een Asus P5E, Windows 7 x64 fresh install (AHCI uit):

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/1z72ctx.png

lijkt me vrij normale score, presteert sequentieel zoals in de specs wordt aangegeven. Nu alleen de vraag of het binnen een paar weken/maanden veel zal inzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgende update. Windows 7 staat op de SSD. Lijkt inderdaad wel snel! Kan je die animatie van dat Windows logo ook uitzetten? Want het lijkt alsof de computer daarop wacht...! ;)

Ik heb W7 geinstalleerd met IDE want met AHCI wilde de W7-dvd niet booten... Na alles ingesteld te hebben, een snelle test gedaan met CrystalDiskMark: viel me op dat 512K Read rond de 160 was i.p.v. de 200 gisteren... Dus AHCI ingeschakeld en nu haal ik zo ongeveer dezelfde score als gisteren. Da's dus prima. Windows 7 loopt dus ook okay. Ik zet wel de programma's zoveel mogelijk op m'n D-schijf... dit i.v.m. de ruimte op de SSD... (De oude OS-schijf is nog steeds losgekoppeld.) Of moet ik bepaalde programma's echt op de SSD zetten...? Van mij mag Firefox en zo wel op de D, lijkt me...

Ik ga straks beginnen met de installatie van FSX, maar dat zal al met al wel morgen worden voordat ik kan gaan testen... Ben benieuwd! Maar... in ieder geval loopt Windows 7 lekker vlot!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Alles wat je niet op de SSD installeert, werkt trager. Lekker dingen zoals FF op de SSD zetten dus, ik vind het zelf juist heerlijk dat FF zo snel opstart tegenwoordig.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalyxia
Arfman schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:12:
Alles wat je niet op de SSD installeert, werkt trager. Lekker dingen zoals FF op de SSD zetten dus, ik vind het zelf juist heerlijk dat FF zo snel opstart tegenwoordig.
mijn ie start eigenlijk al instant op, en dat is met een standaard 7200 rpm hdd, kan dat nog sneller dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Laatst online: 31-08 18:33
Ik ben ook in de markt voor een ssd, enkel vindt ik het door de type benamingen etc lastig in te schatten welke ssd op dit moment de beste prijs kwaliteit biedt. Is dit nu de ocz vertex, agility of intel x25? In reviews komen ze alle drie snel uit de bus.

[ Voor 10% gewijzigd door Mastasidaz op 06-01-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:44:
Volgende update. Windows 7 staat op de SSD. Lijkt inderdaad wel snel! Kan je die animatie van dat Windows logo ook uitzetten? Want het lijkt alsof de computer daarop wacht...! ;)
Msconfig, tabje Boot, vinkje aan bij No Gui

[ Voor 3% gewijzigd door Mavvie op 06-01-2010 21:40 ]

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Sorry voor deze n00b vraag, maar:

Is het na installatie van een SSD nu nuttig om opnieuw (windows 7) te installeren of niet? :?

[ Voor 18% gewijzigd door dirkjesdirk op 06-01-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto538
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09 19:53
Zie iedereen hier met de ene upgrade na de andere.
ssd in raid etc etc...

Maar wat ik me afvroeg, nadat ik zelf me cijfer zat te bekijken. Heeft iemand al het maximale (7.9) uit Windows 7 weten te halen kwa score?

Mijn score :

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/23l1mi8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dalyxia schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:21:
[...]

mijn ie start eigenlijk al instant op, en dat is met een standaard 7200 rpm hdd, kan dat nog sneller dan?
De core components van IE worden geladen als Windows start, dus dat is een beetje verkeerde vergelijking.

Met andere applicaties zul je wel zeker een duidelijk verschil merken, alhoewel het verschil bij mij in vergelijking met Vista x64 op een Velociraptor niet zo denderend groot is. Punt is wel dat in Vista Superfetch gewoon aanstaat, terwijl Win 7 x64 zonder Superfetch toch wel merkbaar sneller is op de SSD: binnen enkele seconden is de PC (na het BIOS) opgestart en direkt zijn alle apps met volle snelheid op te starten. En nu ik eenmaal Win 7 zonder Superfetch gewend ben, is dat toch wel een verademing. Eindelijk verlost van dat eindeloos preloaden, dat onder Vista soms wel een kwartier of langer doorgaat (ik heb 8GB RAM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Roberto538 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:46:
ssd in raid etc etc...

Maar wat ik me afvroeg, nadat ik zelf me cijfer zat te bekijken. Heeft iemand al het maximale (7.9) uit Windows 7 weten te halen kwa score?

Mijn score :

[afbeelding]
Ik heb hier met mijn Windows 7 vm in VMware Fusion 3 ook een 7,6 als score voor de hard disk. Hier zit er een OCZ Vertex 250GB in. Met virtualisatie heb je natuurlijk altijd wel wat aan performance loss, ook op disk gebied maar als ik jouw score dan zo zie mag ik zekers niet klagen. Die 3 tienden erbij scoren met iets als RAID0 zou dan toch wel makkelijk moeten kunnen.

Ter illustratie: http://img.skitch.com/201...da1yuxbx7ny3j8cpwk914.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mavvie schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:39:
[...]

Msconfig, tabje Boot, vinkje aan bij No Gui
Dank je!
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:55:
[...]

Met andere applicaties zul je wel zeker een duidelijk verschil merken, alhoewel het verschil bij mij in vergelijking met Vista x64 op een Velociraptor niet zo denderend groot is. Punt is wel dat in Vista Superfetch gewoon aanstaat, terwijl Win 7 x64 zonder Superfetch toch wel merkbaar sneller is op de SSD: binnen enkele seconden is de PC (na het BIOS) opgestart en direkt zijn alle apps met volle snelheid op te starten. En nu ik eenmaal Win 7 zonder Superfetch gewend ben, is dat toch wel een verademing. Eindelijk verlost van dat eindeloos preloaden, dat onder Vista soms wel een kwartier of langer doorgaat (ik heb 8GB RAM).
O, dus ik moet superfetch uitzetten nu ik W7 op m'n SSD heb...?

Laatste upddate: W7 start dus lekker snel op (installatie ging trouwens ook snel!). Voelt goed aan. Ik heb nog net ff de tijd gehad om FSX te testen. Laden (naar het hoodfscherm) gaat snel, binnen een paar seconden. Toevoegen van scenery ging nu probleemloos. Wisselen van vliegtuigen ook. Alles werkt dus gewoon goed: nog geen vastlopers of vreemde toestanden gehad. Laden van een vlucht gaat wel okay, lijkt aardig vlot, maar ik heb niet het gevoel dat het heel veel sneller gaat dan toen FSX op m'n Spinpoint stond... Ik had net niet genoeg tijd om te kijken of de SSD in game, tijdens het vliegen, ook effect had met het snel laden van scenery: leek me wel redelijk te gaan, in de paar seconden dat ik nog tijd had, maar dat moet ik morgen toch echt nog even beter bekijken.

Voorlopige conclusie: het was een hoop gedoe en gedonder, maar het loopt nu okay. Waarvoor hartelijk dank _/-\o_ want ik heb heel veel gehad aan de hulp! _/-\o_ :) W7 is snel en da's mooi, maar als je me vraagt of het het geld waard was... Hm, eerlijk gezegd, als ik had geweten wat ik nu weet, had ik 'm absoluut niet gekocht. Maar nu ik 'm toch heb, ach, is het op zich wel lekker... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mastasidaz schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:29:
Ik ben ook in de markt voor een ssd, enkel vindt ik het door de type benamingen etc lastig in te schatten welke ssd op dit moment de beste prijs kwaliteit biedt. Is dit nu de ocz vertex, agility of intel x25? In reviews komen ze alle drie snel uit de bus.
Intel G2 is imo de beste keuze omdat die en snel is en TRIM ondersteunt in windows 7, waardoor die snel blijft.

Lees anders Anandtech's artikelen.
Dalyxia schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:21:
[...]
Ja kan nog sneller. Zelfs My computer etc. Firefox is wel wat logger, zeker als je veel plugins gebruikt, dan heeft een SSD meer effect.

[ Voor 25% gewijzigd door Philflow op 06-01-2010 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Roberto538 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:46:
ssd in raid etc etc...

Ik haal 7,9 met vier Mtron's Mobi 3000 in raid 0 op een Areca ARC-1280 met 2GB RAM. Sequentieel doen ze nog steeds 400-428MB/s.
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:51:
[...]

O, dus ik moet superfetch uitzetten nu ik W7 op m'n SSD heb...?
Als je veel geheugen hebt zou ik juist wel superfetch gebruik icm ssd's. Op een ssd merk je niet zoveel van al dat gelaad in de achtergrond dat bij een harde schijf erg vertragend kan werken. Je kunt je geheugen zo ook wat nuttiger maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Femme op 06-01-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:01

itlee

Gas erop!

ik haal 7,7 in windows 7 x64 met een 160gb intel ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 13:20
itlee schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 00:27:
Mijn 80GB Postville haalt ook 7.7. Mijn 2 Samsungs F3 500GB in raid 0 haalde maar 5.9 maar ik had ergens gelezen dat je met harde schijven nooit hoger kan halen dan een 5.9 in Windows 7. De opstarttijd van Windows 7 x64 viel me trouwens erg tegen met de raid 0 opstelling deze is met de ssd wel gehalveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Hier 7,6 onder win 7 64Bit op een dell XPS m1530 na installatie van de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:18
ik vraag me af in hoeverre deze cijfers realistisch zijn, ik heb nameijk 2x de zelfde windows versie draaien één dierct geinstallerd en de andere in vmware op de zelfde machine. het vreemde is dat ik in vmware hogere cijfers krijg dan in de normale instalatie.
een mogelijke reden hiervoor zou kunnen zijn dat windows kijkt wat voor hardware het ziet en op basis daarvan een cijfer geeft. het is dus niet iets dat daadwerkelijk gemeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:23
Ik haal ook een 7.7. Dan heb ik 2 Vertexen in RAID0 staan. Die 0.2 extra zal me jeuken ;). Zolang de pc maar snel is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbeh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 11:54
Ik krijg wiper niet aan de praat met mijn Corsair X32. Ik heb wiper.exe van het OCZ forum afgeplukt.
Meerdere malen gelezen dat het zou moeten werken op andere Indillix controllers.

Draait als Admin
Krijg de error:
Wiper can't be run on drive C:\

Heb google al afgestruind maar zonder resultaat, hellup!

[ Voor 16% gewijzigd door Bobbeh op 07-01-2010 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik haal met een Postville G2 op Win 7 x64 een 7.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 17:17
MikeT80 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:13:
Ik ben van plan een SSD aan te schaffen, en heb hier al een hoop gelezen.
Maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik hoop dat hier iemand is die me wil helpen / concrete antwoorden kan geven.

Mijn pc:
Central Processing Unit(CPU): Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz
Motherboard: Asus P6TD Deluxe
Pysical Memory: 3x 2GB Corsair
Hard Disk:
WDC WD1001FALS-00K1B0 (0,91TB)
WDC WD3000HLFS-01G6U0 (279,46GB)
Video Card: Asus NVIDIA GeForce GTX 275
......
Gisteren de SSD (SSDSA2MH160G2R5) binnen gehad en Windows 7 x64 fresh install (AHCI aan) er op gezet.
Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img686.imageshack.us/img686/5584/ssdl.jpg

Ben er zelf heel tevreden over, of zou hij nog sneller moeten zijn ?

[ Voor 34% gewijzigd door MikeT80 op 07-01-2010 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbeh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 11:54
Had ik zelf ook wel even mogen bedenken!
Rollback gedaan en trim werkt, ga alleen wel weer terug naar de AMD driver die presteert iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
dirkjesdirk schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 08:53:
[...]

Hier 7,6 onder win 7 64Bit op een dell XPS m1530 na installatie van de laatste firmware.
Apart, ik heb een 5.8 met Postville 80GB en win7 64Bit en m1530 (specs zie signature).
Zie ook het xps topic: Superstudent in "[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4"

Mag ik vragen hoe jouw Device Manager eruit ziet m.b.t de Diskdrives en de IDE/ATA controllers?
Die van mij ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/21ecf15.jpg

Komt dit precies met die van jou overeen?

Ook nog een vraag aan de anderen, ik heb in de Bios AHCI aan staan, en in het register staat het ook aan. Maar ik heb niet echt het idee dat het effectief gebruikt wordt...de benchmark is niet super?
Ook is mijn schijf niet hotswappable, ik kan hem niet ejecten zegmaar...
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2uy0kee.jpg

Ik krijg ook het idee dat mijn performance minder is doordat ik de schijf in 2 partities van ongeveer 40GB heb ingedeeld. Anderen hier ervaring mee?

[ Voor 34% gewijzigd door Superstudent op 07-01-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
MikeT80 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:48:
[...]

Gisteren de SSD (SSDSA2MH160G2R5) binnen gehad en Windows 7 x64 fresh install (AHCI aan) er op gezet.
Dit is het resultaat:
Netjes. Maar in hoeverre is een fresh install nu nodig na installatie van een SSD. Ik zie weinig verschil in resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bobbeh schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:28:
Ik krijg wiper niet aan de praat met mijn Corsair X32. Ik heb wiper.exe van het OCZ forum afgeplukt.
Meerdere malen gelezen dat het zou moeten werken op andere Indillix controllers.

Draait als Admin
Krijg de error:
Wiper can't be run on drive C:\

Heb google al afgestruind maar zonder resultaat, hellup!
Standaard Microsoft AHCI driver installeren voor je drive, dan doet hij het wel.
Overigens vraag ik me het nut af; na een wiper sessie is de snelheid niet terug volgens crystaldiskmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Superstudent schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:08:
[...]

Apart, ik heb een 5.8 met Postville 80GB en win7 64Bit en m1530 (specs zie signature).
Zie ook het xps topic: Superstudent in "[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4"

Mag ik vragen hoe jouw Device Manager eruit ziet m.b.t de Diskdrives en de IDE/ATA controllers?
Die van mij ziet er als volgt uit:
[afbeelding]

Ook nog een vraag aan de anderen, ik heb in de Bios AHCI aan staan, en in het register staat het ook aan. Maar ik heb niet echt het idee dat het effectief gebruikt wordt...de benchmark is niet super?
Ook is mijn schijf niet hotswappable, ik kan hem niet ejecten zegmaar...
[afbeelding]

Ik krijg ook het idee dat mijn performance minder is doordat ik de schijf in 2 partities van ongeveer 40GB heb ingedeeld. Anderen hier ervaring mee?
Ik zit in exact dezelfde situatie. De Divice manager heb ik nu even niet bij de hand. Dat zal ik vanavond even nakijken. Ik heb overigens geen fresh install gedaan. In eerste instantie gaf die van mij ook 5,8 ofzo. Na installatie van de D firmware werd dat 7,6. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

MikeT80 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:48:
[...]

Dit is het resultaat:
[afbeelding]

Ben er zelf heel tevreden over, of zou hij nog sneller moeten zijn ?
Goh ik vind het er netjes uitzien hoor..

Bij mijn 80gig versie haal ik met write rond de 90Mb. Dus die 110 van jou zijn best netjes.
Read zijn gelijk aan die van mij. Ik denk dat je hier ook niet veel meer uit krijgt.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Gezien je benchmark lijkt het me eerder degradatie (geen unused pages meer en data verspreid over meerdere pages). Nieuwe firmware al geïnstalleerd? Zo ja, de toolkit optimizer een keer draaien?

edit: qua ervaring maakt dat niet zoveel uit, maar die windows experience is meer een "feature" benchmark. Zodra een bepaalde eigenschap optreedt (zoals een hoge max access time, ook al kwam het maar een enkele keer voor) plaats ie je categorie lager en zakt die score dus met stappen. Of de virusscanner was net bezig: niet echt een benchmark waar je conclusies uit kan trekken.

[ Voor 33% gewijzigd door _H_G_ op 07-01-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
_H_G_ schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:49:
[...]

Gezien je benchmark lijkt het me eerder degradatie (geen unused pages meer en data verspreid over meerdere pages). Nieuwe firmware al geïnstalleerd? Zo ja, de toolkit optimizer een keer draaien?
Jep allemaal gedaan, firmware is up to date en regelmatig draai ik de optimizer. Het enige wat ik nog kan bedenken is de AHCI die niet goed is, de partitionering (2 partities), en dat de schijf behoorlijk vol staat (nu nog 17GB vrij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Als je de partities gewoon met Windows 7 gemaakt hebt (tijdens installatie bijv.), zou dat geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Laatst online: 31-08 18:33
Ik ben door het lezen van de Anandtech artikelen een stuk wijzer geworden over ssd's. De Intel G2 lijkt mij de beste keuze vanwege de hoge read snelheden. Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de TRIM functionaliteit. Is dat nou nog toekomst muziek en moet de firmware nog uitkomen of zit het al erop als je er nu één koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De TRIM firmware van intel is al een tijdje uit. Er is al een fix van geweest. Vanaf 02HA is er TRIM ondersteuning en ik denk dat die het meeste op de ssd's te vinden is. 02HD is de fix daarvan. 02HA geeft trouwens alleen een probleem als je deze zelf op de ssd flashed onder bepaalde omstandigheden (met win7 x64 dacht ik)

Misschien kan je eerst eens met een webshop mailen met de vraag of ze weten wat de firmware op de ssd's is die ze verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 07:04

ToeingTheLine

Mask of sanity

Ik zag net dat de X-25V (voorheen nog de X-25X?) 40GB nu op voorraad is bij Informatique. http://www.informatique.n...v-postville-ssd-40gb.html

Ik twijfel of ik hem zal kopen, omdat ik niet met zekerheid weet of hij TRIM ondersteuning heeft. Ik lees op sommige plekken van wel, andere van niet en veel mensen twijfelen.
Iemand die hier iets met zekerheid over kan zeggen?

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

^ Op NotebookReview is de algemene opinie van wel, maar ik denk dat we op praktijk ervaringen moeten wachten. Zal niet lang duren.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 07-01-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Bij intel zelf hebben ze het ook over trim icm de x25-v :

http://www.intel.com/design/flash/nand/value/overview.htm

en in de data sheet staat het ook:

http://download.intel.com...value/datashts/322736.pdf

[ Voor 37% gewijzigd door maratropa op 07-01-2010 18:16 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik vind dan de 80gb versie meer value for money. Niet alleen verdubbeling van capaciteit maar ook van de writes. De readspeed zal wel minder merkbaar zijn, maar 35mb/s write is wel beetje 2.5" 5400tpm schijfje performance. Alhoewel 100euri goedkoper maakt m natuurlijk ook weer interessant. Ben benieuwd naar de eerste testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

330d schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:45:
Ik vind dan de 80gb versie meer value for money. Niet alleen verdubbeling van capaciteit maar ook van de writes. De readspeed zal wel minder merkbaar zijn, maar 35mb/s write is wel beetje 2.5" 5400tpm schijfje performance. Alhoewel 100euri goedkoper maakt m natuurlijk ook weer interessant. Ben benieuwd naar de eerste testen.
Voor mij zelf zou het genoeg zijn. Ik denk dat ik er alleen wat van merk tijdens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mastasidaz schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:57:
Ik ben door het lezen van de Anandtech artikelen een stuk wijzer geworden over ssd's. De Intel G2 lijkt mij de beste keuze vanwege de hoge read snelheden. Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de TRIM functionaliteit. Is dat nou nog toekomst muziek en moet de firmware nog uitkomen of zit het al erop als je er nu één koopt?
Misschien zou het toch handig zijn als mensen die hier vragen stellen gewoon het hele topic van tevoren even zouden doornemen (tenminste de startpost). Want de vraag die je stelt is echt al uitermate grondig behandeld in dit topic.

Dit voorkomt vervuiling van het topic en ergernis voor de vaste lezer die steeds dezelfde vragen voorbij ziet komen.

No offense meant, maar een beetje zelfonderzoek kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
[...]

Even nagekeken, maar het komt inderdaad precies overeen. Nogmaals: die Windows Experience Index is een momentopname. Eerst had ik ook 5,8 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
falling_down schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:03:
Ik zag net dat de X-25V (voorheen nog de X-25X?) 40GB nu op voorraad is bij Informatique. http://www.informatique.n...v-postville-ssd-40gb.html

Ik twijfel of ik hem zal kopen, omdat ik niet met zekerheid weet of hij TRIM ondersteuning heeft. Ik lees op sommige plekken van wel, andere van niet en veel mensen twijfelen.
Dat is toch gewoon de intel versie van de Kingston zoals die is gereviewd door Femme? reviews: Kingston SSDNow V 40GB
In dit geval dus iets duurder, maar wel met TRIM.

[ Voor 6% gewijzigd door dirkjesdirk op 07-01-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:15:
[...]

Standaard Microsoft AHCI driver installeren voor je drive, dan doet hij het wel.
Overigens vraag ik me het nut af; na een wiper sessie is de snelheid niet terug volgens crystaldiskmark.
? verklaar je nader...

ATTO Diskmark geeft bij mij immers wel aan dat de performance volledig hersteld is na het runnen van Wiper...
Daarbij, Wiper is in feite hetzelfde als TRIM, maar dan handmatig...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:01

itlee

Gas erop!

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:39:
[...]

Ik haal met een Postville G2 op Win 7 x64 een 7.8.
das netjes,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27
falling_down schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:03:

Nice :)
Eindelijk is de 40GB versie er ook.
Overigens heeft alternate hem ook, alleen een stukje duurder.
http://www.alternate.nl/h...rtno=IMGMW6&baseId=663807

Ik wil de 40GB versie waarschijnlijk in mijn mediacenter gaan zetten, aangezien ik toch alles stream is 40GB meer dan genoeg! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:59

painkill

Pain(k)(ill)

Een SSD voor een media server?

Nouja, als je het voor het geluid doet is het wel te begrijpen, maar voor de prestatie is het echt niet nodig.
En die paar Watt per uur kan inderdaad ook wel wat schelen als je hem 24/7 aan hebt, maar dat lijkt mij niet...

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Sommige mediaspelers die een 2,5" drive intern kunnen hebben, hebben wel eens last van oververhitting met nog zo'n warmtebron erbij. Dan zou een SSD wel nut hebben.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

painkill schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:57:
En die paar Watt per uur kan inderdaad ook wel wat schelen als je hem 24/7 aan hebt, maar dat lijkt mij niet...
Ik kreeg met mijn Seagate 5400.6 iets betere accuduur dan met een Intel G2, al surfende. Voor het stroomverbruik t.o.v. een zuinige 2.5" hoeft het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoiler
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 17:53
[b]

Ik wil de 40GB versie waarschijnlijk in mijn mediacenter gaan zetten, aangezien ik toch alles stream is 40GB meer dan genoeg! :9
Zag dit zojuist ook, maar heb nog een enkle vraag over bovenstaande SSD.

Zal dit prima functioneren in een Raid 0 setup ? En zal de trimfunctie werken icm W7 ? Stel de vraag gezien de wat lagere lees/schijf snelheid in vergelijking met de andere SSD's.

Gebruik het systeem enkel om te gamen en apps te draaien.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Spoiler-2634/hero/28547946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

Spoiler schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:47:
[...]

Zag dit zojuist ook, maar heb nog een enkle vraag over bovenstaande SSD.

Zal dit prima functioneren in een Raid 0 setup ? En zal de trimfunctie werken icm W7 ? Stel de vraag gezien de wat lagere lees/schijf snelheid in vergelijking met de andere SSD's.

Gebruik het systeem enkel om te gamen en apps te draaien.
Als je de ssd's in RAID zet, werkt de trim zowiezo niet.. voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoiler
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 17:53
defcon84 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:56:
[...]

Als je de ssd's in RAID zet, werkt de trim zowiezo niet.. voorlopig.
Maar is dat een behoorlijk verlies ? Ik bedoel is het een showstopper ?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Spoiler-2634/hero/28547946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27
painkill schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:57:
Een SSD voor een media server?

Nouja, als je het voor het geluid doet is het wel te begrijpen, maar voor de prestatie is het echt niet nodig.
Het gaat om erom dat dan waarschijnlijk het booten een stuk sneller gaat :+ . Voor het minder gebruik doe ik het inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Pittie schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 22:40:
[...]

40 euro voor enkel TRIM support t.o.v. de Kingston :X .
Spoiler schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:12:
[...]

Maar is dat een behoorlijk verlies ? Ik bedoel is het een showstopper ?
Nee geen showstopper, maar zoek anders even in dit topic op RAID, want het is al wel een paar keer genoemd.

[ Voor 103% gewijzigd door My-life op 08-01-2010 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

My-life schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:28:
[...]
40 euro voor enkel TRIM support t.o.v. de Kingston :X .
De Kingston kost op dit moment 105,- pricewatch: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB
De Intel kost 99,- http://www.informatique.nl/131643

[ Voor 27% gewijzigd door Philflow op 08-01-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Philflow schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 07:27:
[...]

Ik kreeg met mijn Seagate 5400.6 iets betere accuduur dan met een Intel G2, al surfende. Voor het stroomverbruik t.o.v. een zuinige 2.5" hoeft het dus niet.
Lijkt me niet dat je op basis hiervan het gebruik kan meten. De schijf is sowieso al een heel beperkte stroomvreter tov de de andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

defcon84 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:56:Als je de ssd's in RAID zet, werkt de trim zowiezo niet.. voorlopig.
Daarover gesproken ... waarom hoor ik niks over de nieuwe Areca controller die ze vorig jaar hebben aangekondigd ? Zou toch wat meer nieuws over moeten zijn nu de CES bezig is en alles :?

Die zou speciaal voor SSD's gemaakt zijn onder andere :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1 ... 12 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD