Coördinator van de Waze Belux Community
Dat zou heel fijn zijn ✌🏻@edwardmila Als je liever hebt dat ik het daar voor je ga melden, wil ik dat zeker doen
De Duitse community heeft de flitser onderzocht en moest vaststellen dat deze paal alleen het rekeningrijden voor vrachtwagens controleert. Flitsmeister geeft jammer genoeg wel vaker meldingen voor flitspalen die geen flitspalen zijn. In België hebben we ook weet van meerdere autosnelwegen waar zulke camera's bij hen foutief op de kaart staan, jammer genoeg.edwardmila schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:22:
Dat zou heel fijn zijn ✌🏻
Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van Waze (als gevolg van het gedoe rondom FM).
Vrij eenvoudige app en duidelijke. Ik ben tegen 1 probleempje aangelopen:
Ik gebruik de app met Android Auto. Gisteren even geswitched naar Google Maps tijdens het rijden. Na terugswitchen naar Waze, was daar de bestemming "vergeten".
Is dat een bekend "dingetje" dat Waze de bestemming niet bewaart, zodra een bestemming in een andere app (Google Maps) wordt ingevoerd?
Of is dit een instelling die ik ergens kan aanpassen?
Het kan zijn dat je auto dat aangeeft. Bij mij staat de auto maar één actieve bestemming tegelijk toe, omdat hij aanwijzingen in het display achter het stuur kan doorgeven. Dat kan dus of de auto-navigatie, of een (één) Android Auto bestemming zijn.Dweebus schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:48:
Hoi, vraagje.
Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van Waze (als gevolg van het gedoe rondom FM).
Vrij eenvoudige app en duidelijke. Ik ben tegen 1 probleempje aangelopen:
Ik gebruik de app met Android Auto. Gisteren even geswitched naar Google Maps tijdens het rijden. Na terugswitchen naar Waze, was daar de bestemming "vergeten".
Is dat een bekend "dingetje" dat Waze de bestemming niet bewaart, zodra een bestemming in een andere app (Google Maps) wordt ingevoerd?
Of is dit een instelling die ik ergens kan aanpassen?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Bij mijn weten komen die kleuren met name door verschillen in actuele rijsnelheden. Wanneer op een weg respectievelijk een beetje langzamer of heel veel langzamer dan normaal gereden wordt dan kleuren ze oranje of rood.Glassertje schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:29:
Nee, de weg was volledig leeg buiten een paar auto's. Ik was in de veronderstelling dat de rode/gele streep op de weg, een file of langzaam rijdend verkeer was? Die zie ik namelijk regelmatig.
Goed dat je me erop wijst, dat ik ook kan melden, dat er geen file is. De volgende keer, maar eens doen.
En een echte filemelding kan hem ook rood kleuren inderdaad.
Filemeldingen doel je dan op toch? Want de wegafsluitingen houdt hij wel rekening mee mag ik hopen.Glodenox schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:43:
De melding van een gebruiker an sich heeft overigens geen enkel effect op de routes die Waze gaat berekenen. Waze kijkt hiervoor alleen naar de effectief gereden snelheden door de gebruikers.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wegafsluitingen staan daar uiteraard los vanGonadan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:52:
Filemeldingen doel je dan op toch? Want de wegafsluitingen houdt hij wel rekening mee mag ik hopen.
Ze zeggen normaal, beter laat dan nooit. Maar in dit geval wil je dit niet, nee. 🤪YoYo51 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:21:
Ik gebruik Waze ook op Android auto, maar vaste flitspaal gaf die laatst pas aan nadat ik er al voorbij was gereden, lekker op tijd😅
Precies. Ben nog aan het testen. Maar als die vaker telaat is ga ik toch een andere app proberen. Verder mis ik toch best wel wat meldingen die Flitsmeister gaf. Ook krijg ik geen geluiden of gesproken meldingen als ik een file benader. Heb geluiden meldingen alles aan en toegestaan.Glassertje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:51:
[...]
Ze zeggen normaal, beter laat dan nooit. Maar in dit geval wil je dit niet, nee. 🤪
Ik mis flitsmeister ook wel, eerlijk gezegd. Maar de manier hoe ze het aangepakt hebben, weiger ik te betalen.YoYo51 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Precies. Ben nog aan het testen. Maar als die vaker telaat is ga ik toch een andere app proberen. Verder mis ik toch best wel wat meldingen die Flitsmeister gaf. Ook krijg ik geen geluiden of gesproken meldingen als ik een file benader. Heb geluiden meldingen alles aan en toegestaan.
Ik zie toch geregeld in Waze als ik ergens rijd, dat de weg rood/orange gekleurd is, maar er helemaal geen verkeer is. Het zijn ook altijd nog eens dezelfde wegen.
Ik houd me inmiddels maar aan de snelheid. Heeft me overigs al 2 bekeuringen bespaard. Ik zie in Waze mobiele flitsers, die er niet staan en ik zie geen mobiele flitsers die er wel staan.
Zit eraan te denken om Waze te verwijderen en om file info via Google Maps, of de ANWB app, deze schijnt nu ook AA te ondersteunen.
Inderdaad. Wil er ook niet voor betalen op deze manier. Tomtom Amigo ziet er ook interassant uit. Misschien dat ik deze wel ga proberen.Glassertje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:14:
[...]
Ik mis flitsmeister ook wel, eerlijk gezegd. Maar de manier hoe ze het aangepakt hebben, weiger ik te betalen.
Ik zie toch geregeld in Waze als ik ergens rijd, dat de weg rood/orange gekleurd is, maar er helemaal geen verkeer is. Het zijn ook altijd nog eens dezelfde wegen.
Ik houd me inmiddels maar aan de snelheid. Heeft me overigs al 2 bekeuringen bespaard. Ik zie in Waze mobiele flitsers, die er niet staan en ik zie geen mobiele flitsers die er wel staan.
Zit eraan te denken om Waze te verwijderen en om file info via Google Maps, of de ANWB app, deze schijnt nu ook AA te ondersteunen.
Wel netjes melden als je merkt dat een melding onteracht is! Heel Waze werkt op de community en als jij een onterechte flitser meldt of juist eentje die nog niet bekend is heeft de volgende wazer daar weer baat bijGlassertje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:14:
[...]
Ik heb de laatste tijd juist bij flitsmeister veel onterechte meldingen van mobiele flisters. Blijkbaar worden alle meetcamera's van rijkswaterstaat daar aangezien voor mobiele flitsers
Oh, maar die komen in Waze ook regelmatig voorbij. Er zijn een hoop pannenkoeken op de weg die het verschil niet zien of niet willen snappen.dixet schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:33:
Ik heb de laatste tijd juist bij flitsmeister veel onterechte meldingen van mobiele flisters. Blijkbaar worden alle meetcamera's van rijkswaterstaat daar aangezien voor mobiele flitsers
Sometimes you need to plan for coincidence
- Ik zie nergens een optie voor een snelheid overlay over andere apps, is dat mogelijk?
- Auto startup / startup sound, is dat er?
- Ik mis letterlijk de helft van de flitsers, die er in FM en Google Maps wel zijn, moet ik iets aanpassen? Ik krijg soms wel een melding en soms niet wanneer ik langs een flitser rijdt.. Meldingen staan aan voor zowel snelheidscamera's als roodlichtcamera's, die instellingen heb ik dubbel gecheckt, en ook uit- en weer aangevinkt.
Tot nu toe weerhoud het bovenstaand om over te stappen, denk dat ik dan maar FM eraf gooi en ook geen waze.. hopen dat ik altijd goed genoeg oplet dan (rij toch altijd de maximumsnelheid).
[ Voor 10% gewijzigd door grasmanek94 op 18-05-2024 23:06 ]
Precies wat je hier omschrijft heb ik ook last van. Meldingen de ene keer wel de andere keer niet soms wel, maar dan weer telaat. Heb alles geprobeerd, maar Waze werkt niet helemaal zoals het zou moeten bij mij ook. Heb alle instellingen bekeken, maar alles staat goed.grasmanek94 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:05:
Nieuw bij waze, ivm laatste FM fratsen.. dus even aan het testen en ik kom er niet uit. Misschien dat iemand hier meer weet:
- Ik zie nergens een optie voor een snelheid overlay over andere apps, is dat mogelijk?
- Ik mis letterlijk de helft van de flitsers, die er in FM en Google Maps wel zijn, moet ik iets aanpassen? Ik krijg soms wel een melding en soms niet wanneer ik langs een flitser rijdt.. Meldingen staan aan voor zowel snelheidscamera's als roodlichtcamera's, die instellingen heb ik dubbel gecheckt, en ook uit- en weer aangevinkt.
Tot nu toe weerhoud het bovenstaand om over te stappen, denk dat ik dan maar FM eraf gooi en ook geen waze.. hopen dat ik altijd goed genoeg oplet dan (rij toch altijd de maximumsnelheid).
Dit is niet mogelijk bij Waze. Het is van oorsprong altijd een navigatieapp geweest en geen flitsmelder, dus dan is het logisch om Waze altijd zichtbaar te houden tijdens het rijden. De redenering is ook dat andere apps openen tijdens het rijden een slecht idee is.grasmanek94 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:05:
Hiervoor moet je een automatisering gebruiken via een andere app of misschien iets dat in Android/iOS zelf ingebakken zit. Waze start wel automatisch op in Android Auto of CarPlay, maar als losse app kan je zo iets niet instellen binnen Waze.grasmanek94 in "[Waze] Ervaringen & Discussie"
Als je niet te snel rijdt, gaat Waze je geen hoorbare melding geven van een flitspaal die alleen op snelheid controleert. Er zal wel altijd een zichtbare melding zijn. We zijn al lang vragende partij voor een instelling waarbij je kan aangeven dat je "altijd/nooit/als je te snel rijdt" een hoorbare melding wilt krijgen, Waze vreest jammer genoeg momenteel dat deze optie te weinig gebruikt gaat worden. Weet verder dat FM een hoop palen als flitspaal aanduidt die dat totaal niet zijn, zoals hier enkele berichten geleden nog eens getoond werd.grasmanek94 in "[Waze] Ervaringen & Discussie"
Nu, als er een flitspaal echt ontbreekt, kan je dit altijd melden in de app als kaartfout. Een tijdje later zal een kaartbewerker dan via de app met je contact opnemen om meer informatie te vragen en dan kunnen ze dit (na onderzoek) toevoegen aan de kaart. Een dag of twee later zal deze dan in de app aanwezig zijn.
Paar keer binnen 10 seconden 4x aanwijzing etc. Ja ik weet dat ik deze afslag moet nemen ik zit er al op.
En dan op het einde zeggen nu afslaan wanneer ik al van de afrit af ben. Beide stemmen ook niet echt fan van.
Dat vind ik ook echt vervelend dus heb ik alleen meldingen aan staan.lHybridl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:18:
Paar keer navigatie gebruikt van Waze. Was er niet echt fan van. Informatie kwam wat rommelig over.
Paar keer binnen 10 seconden 4x aanwijzing etc. Ja ik weet dat ik deze afslag moet nemen ik zit er al op.
En dan op het einde zeggen nu afslaan wanneer ik al van de afrit af ben. Beide stemmen ook niet echt fan van.
Ik rij standaard met geluid aan, gisteren even aangezet omdat ik een vrij onbekend stuk moest rijden maar inderdaad, een keer of 4-5 dat ik de afslag moet nemen, 1 of 2x is wel voldoende.tlpeter schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:01:
[...]
Dat vind ik ook echt vervelend dus heb ik alleen meldingen aan staan.
Maar ik gebruik Waze wel als standaard navigatie-app. Ik vind het beter werken dan Maps op een Iphone. Het nadeel is dat hij soms wat snel van de snelweg afstuurd om er een paar honder meter verder weer op te sturen in geval van file, dat schiet niet op.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Dat leert ie vrij snel inderdaad. Ook dat ik op bepaalde dagen naar mn moeder ga ipv naar huis.. dan geeft ie als suggestie al adres van moeders aan.stijn014 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:54:
Toch iets positief met Waze: hij heeft eindelijk geleerd dat ik niet de eerste afrit op weg naar huis wil nemen, maar dat ik de tweede prefereer, ook al is die rijtijd 2 minuten langer (in de praktijk is het altijd sneller)
Vaste Waze gebruiker hier. Vroeger nog veel met de bulldozer gereden door nieuwe wijken.
Ik heb FM trouwens altijd op phone draaien. Waze op AA. meldingen van FM hoor ik gewoon via de auto speaker. FM heeft nog de hulpdiensten melding, die mis ik wel op Waze.
Ook flitsers op Waze verdwijnen langzamer dan op FM. Of ik ben altijd de 1e die erlangs rijdt als ie weg is.
Kan je misschien voorbeelden geven waar? Dan staat er misschien iets verkeerd en anders kunnen we dat misschien met trucjes in de kaart oplossen.Ora et Labora schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:11:
[...]
. Het nadeel is dat hij soms wat snel van de snelweg afstuurd om er een paar honder meter verder weer op te sturen in geval van file, dat schiet niet op.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ik bedoel in geval van file. Als er file/vertraging is, stuurt hij je wel eens van de snelweg af om er bij dezelfde oprit weer op te rijden of een oprit verder.Snowhite0901 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:40:
[...]
Kan je misschien voorbeelden geven waar? Dan staat er misschien iets verkeerd en anders kunnen we dat misschien met trucjes in de kaart oplossen.
Terwijl het net zo snel is om in de file te blijven staan.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
ik snap dat je dat bedoelt:) maar er is een mechanisme in waze dat dat zou moeten voorkomen, maar dan moet de straatnaam wel precies goed staan en er zijn nog wat regels aan. Als je weet waar het was dan kunnen we er naar kijken, anders graag de volgende keer als je dat krijgt een kaartfout rapporteren. Misschien dat het precies een speciale is waar het niet anders kan, maar anders dan kunnen we het misschien oplossen.Ora et Labora schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:08:
[...]
Ik bedoel in geval van file. Als er file/vertraging is, stuurt hij je wel eens van de snelweg af om er bij dezelfde oprit weer op te rijden of een oprit verder.
Terwijl het net zo snel is om in de file te blijven staan.
Dat klopt. Dat is een bewuste keuze van Waze om niet meldingen te geven die niet op je route liggen. Als je met route rijdt weet hij waar je heen gaat en krijg je ze dus wel op tijd.edwardmila schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:31:
Meldingen op het moment dat er geen route navigeert komen erg laat.
Goed beleid … maar iets eerder zou wel mogenSnowhite0901 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:36:
[...]
Dat klopt. Dat is een bewuste keuze van Waze om niet meldingen te geven die niet op je route liggen. Als je met route rijdt weet hij waar je heen gaat en krijg je ze dus wel op tijd.
Waarschijnlijk is het vlak na een kruising?edwardmila schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:25:
[...]
Goed beleid … maar iets eerder zou wel mogen
Soms al voor een kruising.Snowhite0901 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:25:
[...]
Waarschijnlijk is het vlak na een kruising?
Dus de flitspaal staat voor de kruising, er is geen afslag voor en toch waarschuwt waze niet? Heb je een voorbeeld?
Zoals je ziet is er vlak voor de flitser een afslag naar rechts. Waze weet niet of je die pakt of niet en zal dus pas daarna waarschuwen.edwardmila schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:49:
Jawel waarschuwt wel, maar heel laat.
Voorbeeld is Via Regia in Maastricht.
[Afbeelding]
Goed om te weten over de flitsers. Wij hadden dit ook en is heel irritant. Je gaat dan echt twijfelen of de app wel werkt. En als je net voor een flitsen dus even denkt gas bij te geven, dan kan het zomaar zijn dat je geflitst wordt, omdat je geen melding kreeg.Glodenox schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:25:
[...]
Dit is niet mogelijk bij Waze. Het is van oorsprong altijd een navigatieapp geweest en geen flitsmelder, dus dan is het logisch om Waze altijd zichtbaar te houden tijdens het rijden. De redenering is ook dat andere apps openen tijdens het rijden een slecht idee is.
[...]
Hiervoor moet je een automatisering gebruiken via een andere app of misschien iets dat in Android/iOS zelf ingebakken zit. Waze start wel automatisch op in Android Auto of CarPlay, maar als losse app kan je zo iets niet instellen binnen Waze.
[...]
Als je niet te snel rijdt, gaat Waze je geen hoorbare melding geven van een flitspaal die alleen op snelheid controleert. Er zal wel altijd een zichtbare melding zijn. We zijn al lang vragende partij voor een instelling waarbij je kan aangeven dat je "altijd/nooit/als je te snel rijdt" een hoorbare melding wilt krijgen, Waze vreest jammer genoeg momenteel dat deze optie te weinig gebruikt gaat worden. Weet verder dat FM een hoop palen als flitspaal aanduidt die dat totaal niet zijn, zoals hier enkele berichten geleden nog eens getoond werd.
Nu, als er een flitspaal echt ontbreekt, kan je dit altijd melden in de app als kaartfout. Een tijdje later zal een kaartbewerker dan via de app met je contact opnemen om meer informatie te vragen en dan kunnen ze dit (na onderzoek) toevoegen aan de kaart. Een dag of twee later zal deze dan in de app aanwezig zijn.
Klopt het overigens dat je geen vaste flitspalen kunt melden? Ik ben nu 2x een paal tegen gekomen, waarvan ik ook geen visuele melding kreeg (op het scherm). Het lijkt er alleen op dat je enkel mobiele flitsers kan melden.
En weet iemand wat het verschil is in de type kaart weergaven? Ik zie wel verschil, maar geen uitleg hoe of wat.
:strip_exif()/f/image/7Jz2BPI7nGGFYTQmvhIGY5Vj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 16-06-2024 09:07 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ondanks ik het met je eens ben, en Waze wat minder "volwassen" vind, moet je denk ik niet vergeten dan Google maps ook ooit zo was. Google maps wordt tegenwoordig standaard bij iedere Android telefoon geïnstalleerd en is 18 miljard keer gedownload t.o.v. 500 miljoen keer voor Waze.Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:24:
Het blijft toch jammer dat Waze wat moeite heeft met het opboksen tegen een Google Maps bijvoorbeeld. Ik vind Waze juist zo'n sympathieke app en het heeft ook wat voordelen, maar je merkt toch ook wel wat bugjes en dingen die het niet heeft ten opzichte van maps waardoor ik toch ook vaak naar maps getrokken wordt.
Zouden ze ooit nog weer gaan inlopen of zet Google gewoon teveel in op de maps?
Ik denk dat hoe meer mensen het gebruiken
, en blijven gebruiken hoe beter de app zal worden. Er is al zoveel veranderd en verbeterd sinds ik het voor het laatst heb gebruikt.
Ik denk oprecht dat we het met elkaar beter kunnen maken.
Dat gezegd hebbende, snap ik de tijd en energie niet die ze erin steken dat je nu Christina Aguilera als stem kan gebruiken. In mijn opzicht maakt dat een app minder volwassen en oogt het als verkeerde tijd en energie die ze erin steken. Verder is het een top app.
Je kan deze inderdaad niet rechtstreeks toevoegen via de app. Je kan deze best als kaartfout melden en dan zal een kaartbewerker deze toevoegen op de kaart. De vaste flitspalen zitten namelijk ingebakken in de kaart. Of je kan dit uiteraard zelf doen op https://www.waze.com/editorWachten... schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:36:
[...]
Klopt het overigens dat je geen vaste flitspalen kunt melden? Ik ben nu 2x een paal tegen gekomen, waarvan ik ook geen visuele melding kreeg (op het scherm). Het lijkt er alleen op dat je enkel mobiele flitsers kan melden.
Het kaarttype Kaartbewerkers dient om de verschillende wegtypes visueel weer te geven. Ik denk eigenlijk niet dat dit nog veel gebruikt wordt door kaartbewerkers, maar in het begin van Waze was dit een van de makkelijkste manieren om bepaalde gedragingen van Waze ter plaatse te begrijpen. Dit kaarttype wordt niet echt onderhouden, dus ik zou het niet aanraden om er gebruik van te maken.Wachten... schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:36:
En weet iemand wat het verschil is in de type kaart weergaven? Ik zie wel verschil, maar geen uitleg hoe of wat.
De inkomsten moeten ergens vandaan komenWachten... schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:37:
Dat gezegd hebbende, snap ik de tijd en energie niet die ze erin steken dat je nu Christina Aguilera als stem kan gebruiken. In mijn opzicht maakt dat een app minder volwassen en oogt het als verkeerde tijd en energie die ze erin steken. Verder is het een top app.
Helaas, om fm taferelen te voorkomen alleen hoger levelGlodenox schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:22:
[...]
Of je kan dit uiteraard zelf doen op https://www.waze.com/editor
Waze heeft lang voor gelopen en zich beter ontwikkeld dan Maps, maar staat voor mijn gevoel al jaren helemaal stil.Wachten... schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:37:
Ondanks ik het met je eens ben, en Waze wat minder "volwassen" vind, moet je denk ik niet vergeten dan Google maps ook ooit zo was. Google maps wordt tegenwoordig standaard bij iedere Android telefoon geïnstalleerd en is 18 miljard keer gedownload t.o.v. 500 miljoen keer voor Waze.
Ik denk dat hoe meer mensen het gebruiken
, en blijven gebruiken hoe beter de app zal worden. Er is al zoveel veranderd en verbeterd sinds ik het voor het laatst heb gebruikt.
Ik denk oprecht dat we het met elkaar beter kunnen maken.
En als ik dan zie hoe hard Maps gegaan is en hoe bepaalde aanpassingen in bijvoorbeeld Android Auto behoorlijk ten faveure van Maps gaan en Waze met name dwars zitten dan kan ik mij niet an de indruk onttrekken dat het budget en de aandacht voor Waze als product gewoon beperkt is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar je mag ook niet vergeten dat het ontwikkelteam van Google Maps meerdere malen groter is en dat Google Maps nog rechtstreekser in contact stond met het Android Auto team. Dat gezegd zijnde had Waze zeker veel meer voordeel kunnen halen uit hun speciale positie binnen Google, waarbij ze samen met Google Maps gebruik konden maken van Android Auto terwijl het nog niet open stond voor third parties.
Kun je toevallig melden waar? Misschien kan die dan toegevoegd wordenWachten... schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:36:
[...]
Goed om te weten over de flitsers. Wij hadden dit ook en is heel irritant. Je gaat dan echt twijfelen of de app wel werkt. En als je net voor een flitsen dus even denkt gas bij te geven, dan kan het zomaar zijn dat je geflitst wordt, omdat je geen melding kreeg.
Ik weet het niet meer precies. We reden er voorbij in Zwitserland.J0kerNL schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:07:
[...]
Kun je toevallig melden waar? Misschien kan die dan toegevoegd worden
Nee dat kan goed kloppen, want het mag daar helemaal nietWachten... schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:18:
[...]
Ik weet het niet meer precies. We reden er voorbij in Zwitserland.
Ja.edwardmila schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:32:
Is Waze een up to date navigatie app voor in het buitenland … bijv voor vakantie naar Kroatië, Frankrijk of Spanje?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Sterker: ik denk niet, dat er een meer up-to-date app bestaat.edwardmila schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:32:
Is Waze een up to date navigatie app voor in het buitenland … bijv voor vakantie naar Kroatië, Frankrijk of Spanje?
Waze is niet echt fijn en handig om iets op te zoeken (mijn ervaring) maar ik wil dat hij wel navigeert via Waze. Nu moet ik iedere keer handmatige de adres gegeven over kopiëren naar Waze.
Ik gebruik CarPlay en als ik naar een adres moet, spreek ik dat in. Gaat goed én snel(ler).
Ik gebruik uiteindelijk AA, maar ik zoek meestal handmatig vantevoren iets op. Net als vandaag zocht ik een restaurant in de buurt van en locatie. Dan zoek ik dus eerst in maps (beter in het weergeven van bedrijfsgegevens etc) maar als ik dan wil navigeren, dan wil ik dat het liefst automatisch laten gebeuren in Waze, en niet dat ik daar nog extra handelingen voor moet doen.RicoK schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:27:
@Wachten... Hoe navigeer jij? Telefoon? CarPlay? Android Auto?
Ik gebruik CarPlay en als ik naar een adres moet, spreek ik dat in. Gaat goed én snel(ler).
[ Voor 13% gewijzigd door RicoK op 17-06-2024 20:58 ]
Maar ik geef juist aan waarom ik dat doe, reviews, bedrijfsinfo etc is veel veel beter in maps, dus die zal ik altijd gebruiken boven Waze. Dus het heeft niet perse te maken met iets dubbel doen. Ik krijg lang niet genoeg info binnen via Waze over bedrijven etc. Vandaag zocht ik een super store hier ik de buurt. Deze vond ik direct met maps, maar niet (heel slecht) met Waze.RicoK schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:57:
@Wachten... dan doe jij dus gewoon alles dubbel. Probeer eens dan in Waze met AA de adressen, bestemmingen, etc via spraak in te geven. Dat werkt, althans met CarPlay probleemloos en vlot.
Ja als ik dus echt al weet waar ik precies naar toe ga, dan zal ik dat doen. Wel echt jammer dat je vanuit maps niet aan kan geven dat hij Waze moet gebruiken voor navigatie.RicoK schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:25:
@Wachten... oke, you made your point. Ik was er nog steeds mee bezig dat jij je adressen twee keer in gaf, een keer in GM en een keer in Waze, waarbij je de invoer in Waze kunt versnellen door deze met je stem in te geven.
Ik had anders gehoopt dat als ik een bedrijf had gevonden (bijvoorbeeld een specifiek restaurant), dat ik dat kon delen met Waze, maar dat werkt helaas niet. Dat is voor mij en mijn vriendin echt nog wel een nadeel.
Ik ga nog even verder zoeken of er toch niet een manier voor is.
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 18-06-2024 09:23 ]
@Wachten... correct me if I'm wrong?
@Glodenox bovenstaand is precies de perfecte uitleg. Mijn vriendin gebruikt het ook op die manier. Als ik echt heel precies weet waar ik heen moet, dan kan ik het wel invoeren in Waze.Hmmbob schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:38:
Wat ik begrijp is dat er niet echt gezocht wordt naar 1 zaak/locatie, maar dat er in Google Maps (bijvoorbeeld: restaurant) locaties/reviews/foto's worden bekeken ("browsen"), en zodra dan de selectie gedaan is "ey, daar wil ik heen" het de bedoeling is dat die specifieke locatie naar Waze gestuurd wordt voor navigatie.
@Wachten... correct me if I'm wrong?
Hier een mooi voorbeeld van gisteren
Hier in Italië wilde ik navigeren naar een Conad superstore (winkelcentrum) als ik enkel Conad invoer in Google Maps, dan vind ik hem. Voer ik Conad in maps in, dan vind ik heel die superstore niet.
Voer ik vervolgens Conad superstore in bij Waze (dus met superstore erbij) dan krijg ik de eerste superstore te zien 48km verderop, terwijl er een 5km verderop zit. Al voer ik vervolgens het correcte adres in van deze superstore, dan zegt hij ook dat deze permanent gesloten is, terwijl dat niet het geval is.
Kortom is informatie die ik krijg te weinig, niet relevant genoeg of incorrect binnen Waze. Ik ben dus in mijn geval echt nog wel te afhankelijk van maps, omdat de informatie veel correcter is.
[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 18-06-2024 12:04 ]
Als je lang het adres ingedrukt houd in maps, dan kopieer je het adres. Dan hoef je alleen maar te plakken in waze.Wachten... schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:03:
[...]
@Glodenox bovenstaand is precies de perfecte uitleg. Mijn vriendin gebruikt het ook op die manier. Als ik echt heel precies weet waar ik heen moet, dan kan ik het wel invoeren in Waze.
Hier in Italië wilde ik navigeren naar een Conad superstore (winkelcentrum) als ik enkel Conad invoer in Google Maps, dan vind ik hem. Voer ik Conad in maps in, dan vind ik heel die superstore niet.
Voer ik vervolgens Conad superstore in bij Waze (dus met superstore erbij) dan krijg ik de eerste superstore te zien 48km verderop, terwijl er een 5km verderop zit. Al voer ik vervolgens het correcte adres in van deze superstore, dan zegt hij ook dat deze permanent gesloten is, terwijl dat niet het geval is.
Kortom is informatie die ik krijg te weinig, niet relevant genoeg of incorrect binnen Waze. Ik ben dus in mijn geval echt nog wel te afhankelijk van maps, omdat de informatie veel correcter is.
Klopt, dat is tot nu toe de snelste, echter blijft dan het probleem dat ik moet lopen switchen tussen apps, wat best vervelend is. Ik gebruik maps echt dagelijks om dingen te zoeken en navigeren. Ik zie nu ook ontstaan dat mijn vriendin hierdoor toch steeds maps gebruikt.Glassertje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:18:
[...]
Als je lang het adres ingedrukt houd in maps, dan kopieer je het adres. Dan hoef je alleen maar te plakken in waze.
Het is niet het einde van de wereld, maar het zou toch echt enorm fijn zijn als je kon instellen dat de navigeer knop binnen maps, Waze zou openen, of dat je met de share knop (als je een bedrijf hebt gevonden), dat kunt delen met Waze.
Wellicht maar eens een request indienen, al ben ik niet de enige als ik reddit en het Waze forum doorspit
Android?Wachten... schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:03:
[...]
@Glodenox bovenstaand is precies de perfecte uitleg. Mijn vriendin gebruikt het ook op die manier. Als ik echt heel precies weet waar ik heen moet, dan kan ik het wel invoeren in Waze.
Bij app-info van Waze kan ik kiezen bij 'Instellen als standaard' en dan aanvinken ondersteunde webadressen:
maps.google.com
assistant-maps.google.com
Ik gebruik dat zelf niet, maar misschien kan je dit testen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Al geprobeerd, maar dit werkt niet. Hij opent kort Waze, maar schakelt dan over naar maps. Als ik dan Waze open, dan zie ik ook niet het resultaat (bedrijf).EdVe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:43:
[...]
Android?
Bij app-info van Waze kan ik kiezen bij 'Instellen als standaard' en dan aanvinken ondersteunde webadressen:
maps.google.com
assistant-maps.google.com
Ik gebruik dat zelf niet, maar misschien kan je dit testen?
Goed bedoelt en ben bekend met de functie, echter gaat het niet om afspraken. Het gaat allemaal om op random moment gezochte bedrijven etc.Gonadan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:49:
@Wachten... zet het in je agenda als afspraak, dan wordt het voor Waze een geplande rit als er genoeg tijd tussen zit. Doe ik vaak met dingen waar ik later nog eens heen ga.
Ik moet echt iets op kunnen zoeken op maps, want daar kan ik bedrijven etc vergelijken en de resultaten zijn beter. Vervolgens wil wil makkelijk en snel kunnen navigeren. Ik kan van alles kopiëren, en dat is wat ik nu doe, maar ik weet dat er dus wat mensen zijn (waaronder mijn vriendin) die dat veel te omslachtig vinden. Dat terwijl ze Waze voor navigatie wel veel fijner vindt.
Echter is de drempel dus te hoog dat ze dingen gaat kopiëren en plakken, wat ik goed begrijp. Ik zelf vind het ook vrij irritant. Ze blijft dus meestal plakken bij Google maps.
Het is ook wel apart dat de optie 'delen' geen link met Waze toestaat. Aangezien ik dat voor Here wel gewoon kan doen zou ik denken dat Waze een 'hook' mist om delen toe te staan.
Nadeel van dingen op maps opzoeken is wel dat hij er zelf vaak wat anders van maakt. Het is mij al vaker gebeurd dat ik op de kaart heel specifieke coördinaten opzoek, maar daar geeft Google dan een naam aan en als je die later weer ophaalt dan komt hij op de locatie van de naam terecht en niet per se weer op de originele coördindaten. Ook niet via Maps zelf. Dat is vrij hinderlijk moet ik eerlijk zeggen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Casus
Peugeot met TomTom navi (2023) en Android Auto.
Bij Google Maps kan ik switchen tussen autonavi en AA zonder problemen. Degene waar de route op ingesteld staat blijft actief en de ander niet.
Bij Waze daarentegen gooit hij zodra je naar AA switcht de bestaande route uit de autonavi, ook al is er op Waze geen route ingesteld. Erg irritant als je net iets wil aanpassen op VLC//wil bellen/etc. Geen idee hoe ik dat eruit krijg. Dus nu moet ik Google Maps actief houden om dat te voorkomen of Waze na een rit bewust inwisselen voor Maps om dit bij een volgende start te voorkomen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wat ik niet mag vergeten is dus precies wat ik suggereer? Dit is juist mijn zorg, dat Waze feitelijk klein gehouden wordt ten opzichte van Maps. Of dat zonder Google beter was geweest kunnen we alleen maar gissen natuurlijk, maar er zijn gewoon een aantal aspecten die flink tegen vallen.Glodenox schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:28:
Waze heeft een jaar of twee aan ontwikkeltijd verloren aan Waze Carpool. De gedachte was dat dit "the next big thing" ging worden in Waze, maar COVID heeft dat project volledig de grond in geboord. Vandaar dat de ontwikkelteams voor de app zelf een pak kleiner waren dan je zou wensen en de ontwikkeling daar quasi stil is blijven staan.
Maar je mag ook niet vergeten dat het ontwikkelteam van Google Maps meerdere malen groter is en dat Google Maps nog rechtstreekser in contact stond met het Android Auto team. Dat gezegd zijnde had Waze zeker veel meer voordeel kunnen halen uit hun speciale positie binnen Google, waarbij ze samen met Google Maps gebruik konden maken van Android Auto terwijl het nog niet open stond voor third parties.
Ik snap wel dat men hier als fan van de app graag argumenten aanhaalt waarom het is zoals het is, maar dat maakt het niet anders. Onder de streep gebruik je apps omdat ze fijn werken en er zijn er maar weinigen zo principieel dat ze een minder fijne app blijven gebruiken in de hoop dat die dan alsnog beter gaat worden.
Wat ik lastig te begrijpen vind is dat Waze nog steeds zo 'wollig' rendert op autoschermen, het is gewoon net niet echt strak, voelt allemaal wat lomp aan. Grote zwarte vlakken die relatief veel ruimte innemen.
Hierin hadden ze wellicht wat kunnen halen uit een beter contact met Google inderdaad, want ik vind dat ze wel behoorlijk verrast leken door de Coolwalk update. Of was dat simpelweg een gebrek aan capaciteit dat het zo lang duurde voordat het weer enigszins oké was?
Daarnaast zou ik graag wat meer mogelijkheden zien het organiseren van bestemmingen. Wat @Wachten... al zei, gewoon makkelijk een locatie naar Waze kunnen sturen. En ik zou het dan graag willen kunnen bewaren in lijstjes of categorieën. Zodat je makkelijk vaak bezochte bestemmingen kunt terugvinden of echt plannen kunt maken.
En wat ik echt graag in Waze zou zien is in de kaart de tijdswinst van een alternatiever route kunnen zien. Dat is zo ontzettend waardevol, dan weet ik meteen of het echt winst is of dat ik weer voor een minuutje sneller een woonwijk door geloodst wordt.
Nu is het niet dat maps wel feilloos is hoor, ik gebruik ze niet voor niets naast elkaar.
De meldingen voor gevaar voegen bij maps nog weinig toe, POI op de route gaat meer om reclame dan dat het logisch is, en ze dringen je van alles op qua interface.
Knopjes moeten permanent in beeld, het staan aan de verkeerde kant, alsof alles op touchscreen ontworpen wordt en als je dat niet hebt dan zak je er maar in. Ik heb in mijn auto de instellingen op het stuur aan de rechterkant staan zodat ik de knopjes weer wél aan een logische kant heb.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik had misschien beter best deze context ook toegevoegd bij dat bericht: Waze is tot een jaar geleden eigenlijk altijd een volledig op zichzelf staand bedrijf gebleven binnen Google. Ze moesten zichzelf van inkomsten voorzien en moesten interne facturen betalen voor de afgenomen diensten (hoewel het waarschijnlijk wel aan een ander tarief gaat geweest zijn). Daar tegenover heeft Google Maps gewoon budgetten gekregen binnen Google, met targets aan hoeveel inkomsten ze moesten genereren. Nu maken ze deel uit van de Google Geo groep. Ze kunnen nog altijd redelijk hun eigen koers varen, maar hier en daar zullen er wel dingen samengevoegd worden op organisatorisch vlak (niet zo zeer op technisch vlak).Gonadan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:20:
[...]
Dit is juist mijn zorg, dat Waze feitelijk klein gehouden wordt ten opzichte van Maps. Of dat zonder Google beter was geweest kunnen we alleen maar gissen natuurlijk, maar er zijn gewoon een aantal aspecten die flink tegen vallen.
Dit onderscheid is trouwens iets dat Waze eerder zelf in stand gehouden heeft. Zo konden ze hun onafhankelijkheid grotendeels behouden en zelf keuzes maken. Ik verdenk hen dit vooral te willen doen wegens de track record van Google in verband met het onderhouden van samenwerkingen met vrijwilligers. En Waze staat of valt met de vrijwilligers.
Als Waze niet overgenomen had geweest door Google, had het waarschijnlijk een Apple of Facebook geweest. Ik denk niet dat ze op zichzelf even snel hadden kunnen blijven groeien. Maar dat is uiteraard slechts een inschatting.
[ Voor 7% gewijzigd door Glodenox op 19-06-2024 10:56 ]
We zijn nu circa 2 weken verder, en hebben het dagelijks gebruikt binnen diverse landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië).
Over het grote geheel werkt Waze best fijn, en zijn alle meldingen enorm fijn. Het is echt fijn om een paar honderd meter vantevoren te weten of er iets aan komt, of dat er werkzaamheden zijn. Ik vind dat Google maps wel wat verfijnder is qua overzicht en grafische vormgeving, maar Waze is verder goed overzichtelijk.
Een paar tips voor toekomstige gebruikers.
- Zorg dat je vignettes toevoegd in de app voor bepaalde landen. Google maps gaat er denk ik vanuit dat je ze hebt, maar Waze werkt niet zo. Hier moet je ze dus handmatig toevoegen.
- Loop door instellingen heen, zo kun je omliggende "Wazers" uitzetten, kun je bepaalde meldingen uitzetten zoals spoorwegovergangen, want daar heb je in mijn ogen niet veel aan, en maakt het een stuk rustiger.
- Standaard staat de maximale toegestane snelheid niet aan, maar ook dit kun je in de instellingen aanpassen.
- Loop door alles heen, want je kunt nog veel meer instellen.
- Ik hoop echt dat ze offline maps gaan toevoegen. We reden van de week een keer anders (in Zwitserland), maar hadden daar geen internet. Dan kun je dus gelijk niks, dat is heel vervelend.
- Geef de optie ik meldingen van flitsers altijd met geluid te geven. Nu krijg je soms wel een melding in beeld, maar ik wil gewoon op de weg letten. De meldingen (met geluid) lijken soms ook wat random.
- De optie om Google maps links te openen. Ik heb het al eerder gemeld, maar wij zoeken meestal eerst alles op via maps, en ik zou dan dat adres of bedrijf direct willen kunnen delen met Waze.
Vraag mbt de vignetten … wat doet het toevoegen daarvan?
(Ik ga naar Kroatië en dus door Oostenrijk en Slovenië)
Anders stuurt hij je andere routes (langer), dus ik zou wel even kijken waar je doorheen rijdt en of je hiervoor een vignette nodig hebt. Deze kun je vervolgens toevoegen in de app.edwardmila schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:21:
Dank voor je review.
Vraag mbt de vignetten … wat doet het toevoegen daarvan?
(Ik ga naar Kroatië en dus door Oostenrijk en Slovenië)
Ik denk wel dat het hoofdzakelijk opgaat voor milieuzones, want hij stuurt je wel gewoon door een land heen. Wij kregen echter zonder vignette toe te voegen een langere route
[ Voor 16% gewijzigd door Wachten... op 03-07-2024 19:40 ]
Nou het kan ergens heel handig zijn, want als je een milieuzone niet in mag, dan wil je dus niet dat hij je er doorheen stuurt.edwardmila schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:39:
Oké … wel jammer dat ik niet alles in 1x kan toevoegen dan
Zonder dat je het vignet activeert in Waze, krijg je routes via voornamelijk N-wegen omdat je dan dus niet over de Autobahn zou mogen.
(en voor de zekerheid: "het kopen van een vignet" en "het instellen in waze dat je een vignet hebt" zijn 2 gescheiden dingen - je koopt geen vignet via Waze)
Zo moet je binnenkort een Milieuvignet hebben om over de snelweg door het centrum van Lyon te rijden en anders moet je een stukje omrijden.
Dan kun je vooraf je reis alvast plannen en zien welke milieu/tol vignetten handig zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 04-07-2024 10:27 ]
Helemaal mee eens, maar zo zijn er dus ook nog andere simpelere zaken, die al jaren niet opgepakt worden, zoals offline maps etc. Ik acht de kans dus zeer klein dat dit op deze manier toegepast gaat worden.jongetje schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:27:
Het zou nog mooier zijn als Waze bij het plannen van een route aangeeft dat er een sneller alternatief is met Vignet X. Dan kun je zelf kiezen of je die tijdwinst het kopen van een vignet waard vind of misschien wel niet op je bestemming komt zonder dat Vignet.
Zo moet je binnenkort een Milieuvignet hebben om over de snelweg door het centrum van Lyon te rijden en anders moet je een stukje omrijden.
Dan kun je vooraf je reis alvast plannen en zien welke milieu/tol vignetten handig zijn.
Dit werkte heel aardig, maar er lijkt iets veranderd in de search waardoor ik nu onderweg geen snelladers meer kan vinden. Ik heb contact gehad met Waze, en ze zeggen dat je features kunt aanvragen - dus dat heb ik gedaan: ik wil snelladers en trage (wijk)laders los van elkaar kunnen zoeken. Zowel op Android als in Android auto.
Je kunt 'stemmen' op gewenste features, hier mijn feature request:
https://waze.uservoice.co...ging-dc-and-filter-for-sl
Edit, aanvullend: bij mij werkt de functie van stekker selectie, en laadpaalprovider selectie voor geen meter.
Als ik 'CCS2' als stekker selecteer krijg ik ook alle type 2 palen, en andersom.
Als ik als énige provider 'Fastned' kies krijg ik nog steeds alle trage laadpalen 5km langs de snelweg te zien. Volgens waze support is dat 'intended design', ik ervaar het als onbruikbaar voor onderweg met deze implementatie. Vandaar mijn aanvraag voor strikte scheiding.
[ Voor 27% gewijzigd door Scatman_II op 11-07-2024 22:58 ]
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Wat me opviel is dat ik een keer of 3 een aangepaste route kreeg, omdat de sneller zou zijn.
Ik kon echter niet accepteren of negeren. Ik had geen keus, de route werd gekozen.
Klopt dat?
[ Voor 8% gewijzigd door edwardmila op 21-07-2024 13:21 ]
De optie om te bevestigen sluit al ruim voordat ik überhaupt kan zien of de melding nog klopt of niet.
Ik heb nog niet gekeken of deze settings nu ook doorvloeien naar Android auto, laadpalen zoeken met Waze voor op de route heeft de potentie heel handig te zijn, maar de huidige implementatie is vrij eh kwalitatief teleurstellend.
Zo was het ~2 wk geleden:
:strip_exif()/f/image/nZmMTzOpkpXftD9VXk8griqB.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu ineens wel weer filter-opties:
:strip_exif()/f/image/VB4oMYUmoDLkgMUuxJqGrcdW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Scatman_II op 23-07-2024 10:37 ]
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Ik had dit ook overgang grens Tjechie Polen en de stem ging naar blockbuster. Overigens niet verkeerd maar wel vreemd.edwardmila schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:09:
Mijn NL mannenstem was ineens spontaan gewijzigd, in Kroatië, naar een Engelstalige vrouwenstem 😳
Wat zijn nog meer leuke stemmen?
Wat me telkens opvalt is het volgende, rijdend op de snelweg:
Komt een file op de snelweg … staan al stil achteraansluitend in de file en dan pas meldt Waze “verderop is een file geconstateerd”
Heb ik iets niet goed staan in mijn instellingen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Haha dat zou ook kunnen … wel jammer dat ik dan telkens achteraan sta (en ik heb afgelopen 2 dagen van file naar file gereden 😳)Gonadan schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:18:
Of jij bent degene waardoor Waze definitief constateert dat er file is.
Als je vooraan stond kon je beter doorrijdenedwardmila schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:03:
[...]
Haha dat zou ook kunnen … wel jammer dat ik dan telkens achteraan sta (en ik heb afgelopen 2 dagen van file naar file gereden 😳)
Files verplaatsen zich achterwaarts over de weg. Aan de voorkant rijden auto's weg. Achter sluiten ze aan. Bij weinig data tref je de file dus eerder dan bekend.edwardmila schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:17:
Dit weekend weer van Kroatië naar huis gereden.
Wat me telkens opvalt is het volgende, rijdend op de snelweg:
Komt een file op de snelweg … staan al stil achteraansluitend in de file en dan pas meldt Waze “verderop is een file geconstateerd”
Heb ik iets niet goed staan in mijn instellingen?
Om je vraag te beantwoorden: je kan er precies niets aan doen.
En zou Waze daarvoor de verkeersdata van Google niet krijgen en gebruiken?Hmmbob schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:43:
En je weet niet hoeveel Waze gebruikt wordt door de locals daar - als er maar een paar gebruikers zijn is de mogelijkheid van Waze om iets te detecteren natuurlijk beperkt.
Om je vraag te beantwoorden: je kan er precies niets aan doen.
Klopt, dat zijn gescheiden systemen.Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:01:
[...]
En zou Waze daarvoor de verkeersdata van Google niet krijgen en gebruiken?
Overigens worden afsluitingen die in Waze doorgegeven worden wel overgenomen door Google Maps.
Dus, het gaat maar in 1 richting? Van Waze wel data naar Google, maar niet omgekeerd?Hmmbob schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:04:
[...]
Klopt, dat zijn gescheiden systemen.
Overigens worden afsluitingen die in Waze doorgegeven worden wel overgenomen door Google Maps.
Jep.Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:06:
[...]
Dus, het gaat maar in 1 richting? Van Waze wel data naar Google, maar niet omgekeerd?
OP 1 uitzondering na: wij zien in de Map Editor nog wel eens automatische Map Suggestions voorbij komen: stukken weg die Google Maps wel heeft en niet herkend worden in Waze. In 99% van de gevallen gaat het dan over stukjes asfalt die Waze niet opgenomen heeft omdat ze niets toevoegen (bijvoorbeeld een tussenstukje tussen een weg met een door middenberm gescheiden rijbanen, die in Waze als 1 weg ingetekend staat omdat dat voor de routing niets uitmaakt en Waze een (auto)navigatie-app is, geen topografische kaart)
In verband met de verkeersdrukte bestaat er een mogelijkheid (dat de lokale community land per land kan aanvragen) om verkeersdata van Google Maps te gebruiken op de momenten dat er nauwelijks gebruikers op de baan zijn. Ik weet niet of ze dat daar aan hebben staan.
Ik vrees daarin echter ook weer voor het gebrek aan community gevoel wat Google gebruikers hebben. Ook al kan je daar nu meldingen doen, de meesten gaan dat toch niet doen vermoed ik. En Wazers zullen liever naar een sympathiek alternatief over stappen dan dezelfde bijdragen voor Google gaan doen vermoed ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tot de navigatie in de auto het zo goed doet dat je geen externe apps meer nodig hebt natuurlijk.Gonadan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:16:
Zie daar één van de redenen waarom ik vrees dat op termijn Maps Waze gewoon verdringt. Langzaam wordt steeds meer functionaliteit gekopieerd en qua data heeft Google al zo veel.
Ik vrees daarin echter ook weer voor het gebrek aan community gevoel wat Google gebruikers hebben. Ook al kan je daar nu meldingen doen, de meesten gaan dat toch niet doen vermoed ik. En Wazers zullen liever naar een sympathiek alternatief over stappen dan dezelfde bijdragen voor Google gaan doen vermoed ik.
Ik heb een GSM houder in mijn Tesla, juist onwille van Waze, maar heb het de laatste maanden niet meer gebruikt. En onderweg meldingen doen... ik ben nooit de eerste, dus af en toe eens bevestigen, maar meer ook niet.
De navi van Tesla is ook gewoon goed, en ook zeer snel.
Lees: nooit. Autofabrikanten zullen waarschijnlijk eerder nog beter Android of Apple apps gaan ondersteunen dan alles weer zelf gaan ontwikkelen. En als ze het al doen is het in mijn ervaring meestal niet meer dan 'oke'.Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:21:
[...]
Tot de navigatie in de auto het zo goed doet dat je geen externe apps meer nodig hebt natuurlijk.
Ik heb een GSM houder in mijn Tesla, juist onwille van Waze, maar heb het de laatste maanden niet meer gebruikt. En onderweg meldingen doen... ik ben nooit de eerste, dus af en toe eens bevestigen, maar meer ook niet.
De navi van Tesla is ook gewoon goed, en ook zeer snel.
@Glodenox hebben jullie wel eens feedback gehad over POI op de route?
Wanneer ik namelijk een lange rit heb en ik wil een tankstation of rustplaats dan zoek ik die ook echt óp de route. Dat kan je echter niet kiezen of instellen en je krijgt gewoon wat je ongeveer in de buurt van de route vindt.
Nu kan je met Waze nog enigszins zien hoever ze van de route liggen dus is het redelijk bruikbaar (op het steeds terug springen na, maar dat kan ook een AA dingetje zijn) maar het zou wel makkelijker kunnen.
Gelukkig is het niet zo erg als maps die je rustig om commerciële redenen een paar kilometer de middle of nowhere in stuurt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb gemerkt dat dat terugspringen niet meer gebeurt in de laatste beta versieGonadan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:29:
[...]
Lees: nooit. Autofabrikanten zullen waarschijnlijk eerder nog beter Android of Apple apps gaan ondersteunen dan alles weer zelf gaan ontwikkelen. En als ze het al doen is het in mijn ervaring meestal niet meer dan 'oke'.
@Glodenox hebben jullie wel eens feedback gehad over POI op de route?
Wanneer ik namelijk een lange rit heb en ik wil een tankstation of rustplaats dan zoek ik die ook echt óp de route. Dat kan je echter niet kiezen of instellen en je krijgt gewoon wat je ongeveer in de buurt van de route vindt.
Nu kan je met Waze nog enigszins zien hoever ze van de route liggen dus is het redelijk bruikbaar (op het steeds terug springen na, maar dat kan ook een AA dingetje zijn) maar het zou wel makkelijker kunnen.
Gelukkig is het niet zo erg als maps die je rustig om commerciële redenen een paar kilometer de middle of nowhere in stuurt.