Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• robin1979
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:23
Artikeltje wat ik heb geschreven over Waze voor een andere site. (Ik heb geen commercieel belang bij Waze, ben slechts een enthousiaste gebruiker):

Stel, je combineert de meest populaire elektronische uitvindingen. Neem de mobiele telefoon, een navigatie systeem, Wikipedia, nu.nl, de iPod, Facebook, Twitter, Pacman, flitsservice.nl, en voeg dat alles samen. Lastig voor te stellen? Dat kan ik heel goed begrijpen, vandaar dat ik de oplossing maar verklap. Het is de nieuwe dienst Waze.

Waze is een nieuwe dienst met als hoofddoel je dagelijkse rit naar het werk toe wat aangenamer te maken. Het doet dit door middel van informatievergaring uit een sociaal netwerk van vele gebruikers, die zich op de weg bevinden. Door een slimme analyse van de immense hoeveelheid data die er verzameld wordt, word je op de hoogte gehouden van alles wat zich op je pad voordoet, en waar nodig netjes omgeleid.

Waze is in staat om zelf wegen te herkennen door het gebruik van deze verzamelde data. In Nederland (en de rest van Europa) is er geen basiskaart beschikbaar, zoals je die bijvoorbeeld bij je TomTom krijgt, maar alle wegen worden automatisch getekend door de gebruikers die er mee aan de slag gaan. Je ziet elke dag wel weer nieuwe wegen verschijnen op de kaart. in Nederland gaat het door de beperkte, maar enthousiaste, gebruikersgroep langzaam, maar degelijk. In andere landen heeft Waze al een enorme vlucht genomen. De Tsjechische stad Praag werd binnen enkele dagen vrijwel geheel in kaart gebracht, net als de Italiaanse steden Milaan en Rome. Zelfs het hele land Singapore werd binnen enkele dagen in kaart gebracht.

Dit is tevens het spelelement in Waze. Door simpelweg te rijden met Waze, verzamel je punten. Rapporteer je ongevallen, snelheidscontroles of andere gevaren, dan krijg je nog wat extra punten. Tevens kun je deze gevaren, en/of files gelijk doorsturen naar je Twitter danwel Facebook, zodat je baas via Twitter kan zien waarom je alweer te laat bent. Ben je de eerste die op een weg rijdt? Dan verandert je auto op de kaart in Pacman, en eet je als het ware de weg op. Ook hiermee verdien je weer extra punten. Tijdens het rijden zie je ook de andere weggebruikers zichzelf verplaatsen, dit maakt het sociale gevoel van de applicatie nog vele malen groter.

In je dashboard (wat een toepasselijke naam is), kun je vanaf je computer thuis je gereden routes nog eens op je gemak bekijken. Hier zie je tevens hoeveel punten je hebt gehaald, en kun je je score meten met andere gebruikers. Tevens kun je van hier uit de wegen die je gereden hebt, nog voorzien van wat extra informatie, zoals een straatnaam wijzigen die volgens jou niet correct is, of even je eigen adres (huisnummer) toevoegen op de kaart, zodat men voordat exact kan weten waar in de straat je woont.

Waze is al erg geschikt om je dagelijkse route naar kantoor te rijden. Je zult merken dat je soms een route voorgeschoteld krijgt die anders is dan je zou verwachten. Waze houdt er namelijk rekening mee welke wegen op welke tijdstippen de snelste route bieden, en past zich ook aan zodra er ergens een incidentele file staat. Je wordt hier dus omheen geleid, zonder dat je het zelf in de gaten hebt.

Als all-round navigatie systeem komt Waze nog wat te kort. Nog lang niet alle straten zijn bekend bij naam in het systeem, wat het vinden van een onbekend adres vaak nogal lastig maakt. Gelukkig kun je hiervoor vanuit de applicatie gebruik maken van Google Local Search, zodat Waze toch weet naar welke locatie het je heen moet leiden, zonder dat het systeem de daadwerkelijke straatnaam kent. Maar gezien dat je dagelijks nieuw kaartmateriaal er bij krijgt (onderhouden door enthousiaste medegebruikers), kan het nooit meer lang duren voor de kaartgegevens (bijna) volledig dekkend zijn.

Sinds ik Waze heb ontdekt, is dit mijn vaste reispartner. Ik kan niet meer zonder, ik ben volledig verslaafd aan deze succesvolle mix van bewezen technieken gecombineerd tot een sublieme nieuwe dienst.

• robin1979
quote:
MrAcid schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 22:49:
Heb het net op m'n iPhone gezet en aangezien mijn wijk (Oog in Al, Utrecht) er nog niet opstond ben ik op de fiets gaan zitten en heb ik 90% in kaart gebracht. :D Even wachten tot het zichtbaar is op de site!
Dat brengt een glimlach op mijn gezicht op de zaterdag-avond. Goed bezig!

• robin1979
Waze is natuurlijk veel opener dan Google's navigatie, en daardoor veel dynamischer.De wegsituatie bij eindhoven en den bosch loopt altijd maar 1-2 dagen achter, dat is de kracht van het systeem. Bij teleatlas (en dus google) kun je minimaal een aantal maanden wachten. Maar dat moet je zelf maar ontdekken.

Sinds gisteren is versie 1.3.x officieel uit, met een leuk nieuw spelelement erin: je kan er een leuke bonus mee verdienen door objecten die op de kaart liggen te verzamelen.

Humor filmpje over Waze:

• robin1979
Het schijnt dat de servers een beetje overbelast waren door de grote hoeveelheid nieuwe aanmeldingen.

• robin1979
quote:
pina schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 19:29:
Ik heb het daarnet even uitgetest, maar eigenlijk maak ik me de bedenking: waarom is er zoiets nodig?

- de kaarten zijn zo goed als onvolledig, terwijl een echte gps volledige kaarten heeft...
- live traffic kan je gemakkelijk bekijken via de eigen gps of op diverse sites met verkeersinformatie

ik zie dus eigenlijk niet echt de toegevoegde waarde van het programma... het zijn allemaal zaken die gemakkelijker en vollediger zijn met gewone gps'en...
De verkeersinformatie is nauwkeuriger dan bij welke dienst dan ook, en dat merk je nu al, ondanks dat er slechts een handjevol bestuurders er mee rondrijden. Elke 30 seconden wordt je route geevalueerd, om te bekijken of er een sneller alternatief is. Waze weet dit aan de hand van andere bestuurders.

En op een site kijken met verkeersinformatie? Dat is net zo ouderwets als kaartlezen. Kies voor een systeem wat dat integreert.

En je hebt gelijk dat dit geen volledig navigatiesysteem is (en dat pretendeert het ook allerminst, het richt zich juist op een nieuwe markt), het is nu vooral juist nog handig voor routes die je al kent. Zo kun je kijken of er op dit moment op weg naar je werk files staan. De belangrijkste doelgroep is juist het woon-/werk-verkeer (de 'commuters').

• robin1979
quote:
Kamose schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:35:
[...]

Misschien per ongeluk een spatie ervoor of erna?

Trouwens net ook geïnstalleerd. Hoe zit het met routes die niet toegankelijk zijn voor auto's? Ik heb zo college, dus ik dacht dan laat ik hem dan eens draaien. Maar mijn route van mijn huis naar de Universiteit is alleen beschikbaar voor fietsers.
http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=1185

• robin1979
quote:
Droned schreef op maandag 07 december 2009 @ 17:14:
Bestaat er een manier om eventueel met google maps of andere kaarten je route te mappen? Ik vindt het nogal redelijk vervelend om al de straatnamen te gaan opzoeken wanneer ik een groot aantal straten heb gemapt.
http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=911

• robin1979
Het begint ergens op te lijken!
Maastricht:

• robin1979
quote:
Erasmo schreef op zondag 04 april 2010 @ 18:47:
Wat me opvalt is dat de mobiele kaart en de kaart op de site soms afwijken. Zo kwam ik vandaag vandaag in het dorp onderweg een t-splitsing tegen die niet aangesloten was maar toen ik hem op de site wou veranderen klopte het wel, nogmaals op mijn telefoon gekeken maar daar zag ik hem nog steeds onaangesloten.
Kan een tijdje duren voordat veranderingen zichtbaar zijn in de client (door de cache), beste optie is om een bestemming op te geven en erdoorheen te navigeren, dan worden de mappen altijd bijgewerkt.

http://www.waze.com/wiki/...the_client_application.3F

• robin1979
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:35:
Ik heb dit topic even doorgelezen maar ik snap het niet helemaal, er is al iets als OpenStreetMap waar gewoon gigantisch veel wegen op staan, waarom zou je dan zo'n systeem als Waze gebruiken om eerst nog eens alle wegen in kaart te brengen?
Voornamelijk vanwege licentieproblemen die Openstreetmap met zich meebrengt. Openstreetmap is helaas lastig commercieel te gebruiken.

Overigens valt de kwaliteit/kwantiteit van Openstreetmap data op veel plekken ook erg tegen. Misschien dat grote steden er netjes instaan, in het kleine dorpje waar ik woon ontbreekt veel (wat inmiddels wel al in Waze aanwezig is doordat ik er rond rij).

Waze verzamelt ook passief nieuwe wegen, bij Openstreetmap is er een actieve groep nodig die de data bijwerkt.

• robin1979
quote:
Klopt het trouwens dat de kaart van nederland komende maand geupdate word?
Binnen 1-2 weken wordt inderdaad de Intermap data ingelezen, en Nederland zal dan voor 99% gedekt zijn.

De European grid data komt van Intermap af, wat een compleet netwerk bijhoudt van alle wegen. Helaas zullen dan nog een aantal straatnamen ontbreken, maar de kaart zal dan wel volledig navigeerbaar zijn _/-\o_ .

In Frankrijk, Duitsland en Italie is deze kaart al beschikbaar, daar zou je eens kunnen kijken hoe compleet het is.

Overigens zal ook de WinMo versie spoedig bijgewerkt worden, zodat de versies gelijk lopen met Android en vooral de iPhone.

• robin1979
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:04:
[...]

Daarom zou Waze ideaal gecombineerd kunnen worden met OpenStreetMap, dan heb je al een mooie basis en kan je die verder uitbreiden met Waze.
Over 2-3 weken zitten er meer wegen in het systeem dan momenteel in OpenStreetMap aanwezig zijn (dankzij de Intermap data).

Overigens is Waze open-source, je zou je eigen hybride navigatie systeem kunnen bouwen wat gebruik maakt van beide informatiebronnen.

• robin1979
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 17:22:
Zal het dan nog eens proberen als er een update voor Windows Mobile is, heb het twee keer gebruikt gister en twee keer mijn telefoon moeten resetten.
Die is er nu dan.

• robin1979
Vreemd. Is dat de 1.8beta?

http://tinyurl.com/y7asp35 : Standard Phone
http://tinyurl.com/y6uvxwb : WVGA Phone

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robin1979
quote:
robin1979 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:49:
[...]

Binnen 1-2 weken wordt inderdaad de Intermap data ingelezen, en Nederland zal dan voor 99% gedekt zijn.

De European grid data komt van Intermap af, wat een compleet netwerk bijhoudt van alle wegen. Helaas zullen dan nog een aantal straatnamen ontbreken, maar de kaart zal dan wel volledig navigeerbaar zijn _/-\o_ .
En dit is nu dan gebeurd! _/-\o_

• robin1979
iPhone 3GS hier. Applicatie werkt eigenlijk vrij goed.

Zo'n Qwerty is WinMo zeker? Die client loopt inderdaad een beetje achter (vanwege het minimale marktaandeel van dat OS), maar er wordt hard aan gewerkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robin1979
Navigeer eens naar een stad als Maastricht. Daar in de buurt zijn hele actieve gebruikers te vinden.

Andere voordelen zijn dat grote projecten (zoals de A2/N2 bij Eindhoven), vaak al in het systeem staan, terwijl hij nog niet in je navigatiesysteem staat omdat je de 150 euro aan die update CD nog niet hebt uitgegeven.

Voor de file info enz is hij zeker nu al handig. En als je nu al het adres van je werkgever compleet maakt, en je eigen adres, dan zul je zien dat het een heel erg handig middel is om verkeersinformatie door te krijgen (het is meer dan een navigatiesysteem).

Dat de routes 5 dagen duren eer ze verwerkt zijn is een incident, normaal gesproken is alles binnen 24u geregeld.

• robin1979
Dieter, wil je die route eens delen wellicht? Mag in een privebericht, ik ben wel benieuwd wat er mis gaat. Normaal gesproken werkt de navigatie gewoon nadat die route een keertje is gereden.

Was er echt sprake van vandalisme in die straten die je had uitgezet? Mag ik eens een permalink naar die lokatie? Gebruikers die zich niet gedragen kunnen geblokkeerd worden.

• robin1979
quote:
Edit: Robin, je mailadres in je profiel werkt niet. Zet je DM eens aan of DM me eens je mailadres?
Gefixed

• robin1979
quote:
MAX3400 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 19:27:
Keek net even op de kaart van de Randstad en zag "maar" 5 Waze'rs in NL... Is het uberhaupt handig om Waze te downen op mijn WM-device of zijn apps zoals pda.anwb.nl makkelijker om files te vermijden?
Die kaart laat alleen de 10 meest recente gebruikers (rechtsboven 'Show Wazers (last 10)') zien, het zegt dus helaas niks over het totaal aantal gebruikers.

• robin1979
quote:
Binnetie schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 22:59:
- hoe krijg ik de files in mijn scherm te zien? Ik bedoel als je ergens heen navigeert zie ik niet wanneer ik een file tegenkom. Je kan in het hoofdscherm wel op het uitroepteken klikken maar ik zie ze liever op de weg zelf staan als POI zeg maar.
Je krijgt op 2 manieren de melding binnen:
- Je ziet een bordje op de weg met het filesymbool (paar autootjes achter elkaar), plus het langzaamrijdende wegdeel is dan verkleurd (geel, oranje of rood).
- Als je stil staat voor het verkeerslicht, verschijnen er automatisch op je beeldscherm (in tekstvorm) de dichtsbijzijnde files en de files op je route.

Indien er voldoende verkeersinformatie voorhanden is, word je echter automatisch omgeleid, en merk je zelfs helemaal niks van de file!

• robin1979
Ook van externe (sociale) bronnen zoals geotagged twitter verkeersinformatiediensten. Maar volgens mij zijn er in Nederland geen verkeersinformatiediensten vooralsnog die geotagged twitter berichten versturen.

• robin1979
quote:
Kan goed zijn dat het er al in zit en dat ik er dus overgekeken heb, maar POI zou ook handig zijn. Denk aan tankstations edm. En dan een optie natuurlijk om alleen te tonen wat jij wilt zien onderweg.
Die dingen worden 'landmarks' genoemd in Waze.

Hier een voorbeeldje van waar er al honderden zijn aangemaakt:
http://world.waze.com/liv...&lat=50.85006&lon=5.68953

• robin1979
quote:
Wekkel schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 20:31:
De android versie is thans nogal buggy (1.9.0.0). Om de haverklap crashes en reboots. Toch blijft het een mooie manier om wat van de weg 'voor je' te zien. Echt grote opstoppingen haal je er in de regel uit en dat is winst.
Android 2.2? Daar zitten nogal wat bugs in waar Waze tegenaan loopt.

• robin1979
quote:
gwystyl schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:55:
- Bij wegen waarvan ik weet dat ik rechtdoor moet geeft waze aan dat ik schuin naar rechts moet,
- waar ik rechts moet geeft hij aan dat ik dat pas een eindje verderop moet doen (en weer schuin rechts ipv 90 graden),
Dit is een kleine bug in de database die die vreemde meldingen van rechts houden tot gevolg heeft. Dit wordt binnenkort opgelost.

• robin1979
Een zwaard/schildje/kroontje is een soort van rang. Gebruikers met een schildje/zwaardje/kroontje hebben veel bijgedragen aan Waze (in die volgorde).

• robin1979
quote:
DieterVDW schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 23:25:
Waze is toch echt iets raars. Ik had het eigenlijk net afgeschreven, en wou Waze deïnstalleren, toen ik zag dat versie 2.0 uit was voor Android. Geïnstalleerd met hoop op beterschap, maar helaas.
Na 1 min stuurt hij mij al een drukke 1 richtingsstraat in, op een kruispunt dat ik een jaar geleden al perfect in orde heb ingevoerd op Cartouche, en dat nu ook nog perfect in orde staat.
Dan mag je me daar eens een linkje heen doen, want ik vrees dat je het dan toch niet zo perfect in orde hebt gebracht.

• robin1979
quote:
DieterVDW schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:48:
[...]

Voila!

De situatie is daar eigenlijk vrij eenvoudig: een kanaal met aan de ene kant een 1-richtingsweg, en aan de andere kant ook in de andere richting. Waze stuurde mij doodleuk in de verkeerde richting langs het kanaal.
En voor zover ik weet is de verkeerssituatie daar al heel lang in orde.
Als het goed is, is het opgelost:
Als je de turn restrictions layer aanzet, vond je een boel turns die niet mochten volgens de kaart. Aangezien de roads locked waren, werden die ook niet automatisch bijgewerkt door het systeem. Even op alle junctions daar in de buurt op 'enable all turns' gedrukt. Dagje of wat wachten en het zou moeten werken!

• robin1979
quote:
JapyDooge schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:26:
Dat Cartouche is niet ultragebruiksvriendelijk maargoed het werkt :P
Wel jammer dat je er geen punten voor krijgt, hoeveel werk je er ook in doet :P toch maar weer eens aanzetten in de auto dus :+

Naja helemaal netjes is het nog niet maar in Cartouche een groot gedeelte van m'n woonplaats (Bleskensgraaf) in kaart gebracht :P

Edit: kan het zijn dat mijn aanpassingen eerst moeten worden toegestaan? Ik zie ze nog niet op de live map namelijk :P
Je krijgt zeker punten voor de map edits, en niet zo zuinig ook. Dat werk wordt zeer op prijs gesteld. Het kan enkele dagen duren voordat de wegen in de client/livemap verschijnen.

http://www.waze.com/wiki/...show_up_in_the_Livemap.3F

• robin1979
quote:
streamnl schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:35:
ik heb een aantal vragen mbt waze.
namelijk, ik krijg regelmatig operation failed te zien.
Of ik zie err in recv.
en de laatste vraag, Volgens mij km registratie heb ik al ruim 160km
gereden. Maar volgens waze moet ik nog steeds 10 Miles om van icoon te veranderen.
zou het laatste vraag komen door mijn eerste 2 vragen?
alvast bedankt
Die 'operation failed' krijg je alleen maar te zien als je de network monitor aan hebt (die staat normaal gesproken uit). Dat betekent dat hij tijdelijk de gegevens niet heeft kunnen versturen, hij probeert het later nogmaals. Je kan er normaal wel van uit gaan dat het uiteindelijk toch wel verstuurd wordt.

Die eerste 10 miles rijden om van icoontje te veranderen kan wel eens een beetje achterlopen (vanwege grote drukte op de servers momenteel). Komt vandaag of morgen wel goed.

• robin1979
quote:
deepbass909 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 15:42:
Wat ik alleen wel jammer vind is dat in de Live map de satelliet-foto's van matige kwaliteit zijn en te slecht om in een oude stad met veel smalle straatjes duidelijk het wegverloop te kunnen zien.
http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=5161

• robin1979
quote:
crazylegs schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:15:
Even weer een topic kickje. Ik gebruik waze nu sinds vanmorgen, vind het een super leuke app en de eerste indruk is dat het beter is dan TomTom.
Ik ga het de komende tijd naast mijn TomTom gebruiken voor de plekken waar ik niet zo 124 heen rijd zonder navigatie (welke TT wel weet) en als Waze het dan ook in 1x goed heeft gaat TT de deur uit.
Hoe is dit afgelopen? Beviel het een beetje?

Ik ben laatst naar zuid-frankrijk gereden, volledig vertrouwend op Waze.

• robin1979
quote:
BastiaanN schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:07:

Waze heeft alleen een basis map geïmporteerd waarin geen straatnamen, rijrichtingen, wegtypen en restricties in staan. Als gevolg hiervan heeft waze besloten om standaard aan elke straat de restrictie "No Entrance" te hangen. De wegen die inmiddels wel goed staan zijn allemaal ingevuld door de community op world.waze.com.
Niet helemaal correct: Waze kan ook zelf bepalen welke rijrichtingen er zijn. Het heeft geen gebruikersactie nodig om de status 'No Entrance' kwijt te raken ('No Entrance' zou eigenlijk beter 'Not Verified' genoemd kunnen worden).
quote:

Ik help hier zelf ook aan mee en er is nog redelijk veel wat nog moet gebeuren in Nederland, in het kaartje hieronder is alleen het groene deel klaar, de rest moet nog gedaan worden:
Gelukkig geeft dit kaartje een vertekend beeld van de werkelijkheid. Er is al veel meer data aanwezig dan het kaartje doet vermoeden - veel gebruikers werken de status niet bij.
quote:
Ik geloof dat er nu maar een stuk of 20 man actief zijn om de straatnamen in Nederland in te vullen dus zo snel gaat het nog niet ;)
Er zijn er +/- 20 die wekelijks veel updates uitvoeren, maar er zijn er honderden die af en toe wat bijwerken (gelukkig).

• robin1979
quote:
BastiaanN schreef op woensdag 06 april 2011 @ 16:00:
[...]

Dat klopt, dat gebeurd als iemand er overheen rijdt. Maar als een weg "Not Verified" is wordt hij v.z.i.w. niet gebruikt voor de navigatie.
Jawel, indien er geen andere route heen mogelijk is.
quote:
philipperosier schreef op woensdag 06 april 2011 @ 17:10:
Haalt Waze ook mobiele flitspalen van flitspaal.nl/service.nl?
Waze heeft zijn eigen database.
quote:
philipperosier schreef op woensdag 06 april 2011 @ 17:10:
Ik zoek nu eindelijk eens aan navi met live file info, vaste flitspalen en mobiele/incidentele flitslocaties. Of weet iemand iets dat dit al kan? (buiten tomtom, t moet wel op mn DHD kunnen ^^)...
Dat kan Waze :)

• robin1979
quote:
fabstar81 schreef op maandag 18 april 2011 @ 10:53:
[...]

heb jij een buitenlands internet abootje dan? kan best in de papieren lopen lijkt me?
Paar eurootjes, Waze verbruikt nauwelijks iets..

• robin1979
quote:
fabstar81 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:08:
[...]
overigens..waze zegt zo slim te zijn he. ik denk dat waze een beetje dom is. ten eerste heb ik nog nooit de vraag gehad zoals in de films te zien is of ik naar mn werk of naar huis rijdt. terwijl ik toch echt elke dag om dezelfde tijd mn auto in stap. daarnaast rijd ik al zo lang als ik waze gebruik al een alternatief stukje weg op het laatste van mn route. waze zegt dat ie dat herkent en automatisch die route dan ook gaat voorstellen. nou...na maanden blijft ie nog steeds de oorspronkelijke route voorstellen.
Welke client gebruik je (iets als iPhone 2.4.0)?

Ikzelf gebruik de iPhone 2.4.0 versie, maar deze functionaliteit werkt echt al ongeveer zo lang als ik Waze gebruik (2 jaartjes inmiddels) goed voor me. Sterker nog, Waze weet dat ik op woensdag vaak op een andere lokatie werk, op vrijdagavond meestal bij mijn ouders ga eten, en nog een aantal regelmatige afwijkingen in mijn standaard woon-werkverkeer gedrag.

• robin1979
quote:
Je zou je eens kunnen melden op het Waze forum. Eventueel even met een permalink van de route waar je die problemen ondervind (world.waze.com/livemap, en dan op het waze icoon klikken voor een permalink), wellicht zit er een foutje in de kaartdata dat even met de hand opgelost moet worden.

• robin1979
quote:
SilencerNL schreef op woensdag 07 september 2011 @ 10:15:
[...]
Ik vroeg me trouwens af, aangezien Waze 'self-learning' is, moet ik dan elke dag de navigatie aanzetten naar huis/werk, of herkent hij dat ook automatisch? Ik heb namelijk nog niks gemerkt van dat 'self-learning' systeem...
Voor de beste werking dien je altijd een route te hebben. Op een gegeven moment zal hij je dan inderdaad routes gaan voorstellen.

• robin1979
quote:
DancePlaza schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:49:
is er nog een manier om waze offline te gebruiken / iig de maps te kunnen downloaden als je bv in het buitenland zit.
Route van te voren een keertje plannen, dan haalt hij het gebied binnen waardoor je reist. Als je dan offline bent, gebruikt hij deze tiles gewoon.

Overigens is afgelopen week Waze 3.0 voor de iPhone uitgekomen, wat flink verbeterd is:
http://www.waze.com/blog/...phone-is-served%e2%80%a6/

• robin1979
quote:
Dacuuu schreef op woensdag 07 december 2011 @ 00:38:
Gisteren voor het eerst begonnen met Waze, een leuk iets is het. heb de 1e 160 km er op zitten. Al heb ik nog wel maar 0 punten op mijn account. Moet je persee altijd een route ingevoerd hebben om het aantal km's te loggen? De icoontjes op het scherm zijn soms wel een beetje klein en je kan niet goed zien wat het is.
http://world.waze.com/dashboard

Zodra je gereden kilometers daar verschijnen, heb je je punten.

Je hoeft geen route ingevuld te hebben, maar Waze wordt pas echt nuttig als je altijd een route aan hebt staan (dan wordt je immers om files heengeleid).

• robin1979
quote:
SkyStreaker schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 08:19:
Dit lijkt me een leuke app om te proberen. Is deze goed te gebruiken op de scooter? Andere nav's moet ik of snelwegen vermijden (en dan gaat het nog niet lekker) of "lopend" gebruiken als optie (Google Maps bijv.) en dan kom ik op plekken waar ik niet legaal overheen mag rijden. Gaat dit wel lukken bij deze, denken jullie?
Nee.
quote:
Camacha schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 07:00:
Ik begrijp dat je voor Waze altijd een verbinding nodig hebt?
Hoeft niet - maar het handigst is als je op z'n minst bij het begin en eindpunt een verbinding hebt. Er zijn mensen die het naar tevredenheid gebruiken op een iPod Touch of iPad WiFi.

• robin1979
quote:
JapyDooge schreef op maandag 12 december 2011 @ 11:15:
[...]

Herkenbaar, gewoon heel Nederland moet Waze gaan gebruiken :P
Yes, maar we zijn op de goede weg. Er zijn nog wel wat blinde vlekken in Nederland, maar op de 400km die ik per dag rij (woon-/werk), kom ik zelden danwel nooit onverwachts in een file. Voor mij is de verkeersinformatie dus al zeer betrouwbaar.
quote:
[...]

Daar heb ik op mijn iPhone 4 nooit last van, lijkt me dat je toestel niet helemaal jofel meer is :-)
Correct, op de iets oudere telefoons (zoals de 3GS) kom je er pas achter hoe slecht de GPS module is. Ook in iets recentere telefoons (zoals de Galaxy), zit een uitermate slechte GPS ontvanger. Voor de iPhone is er overigens een mooie oplossing: de TomTom externe ontvanger.
quote:
[...]

Beide, als je langzaam rijd dan vraagt Waze op den duur 'sta je in de file?', dat detecteerd 'ie dus.
Daarnaast gegeven meldingen en ik dacht ook 3rd party bronnen van info.
Dat laatste is voor Nederland onjuist, er zijn hier geen vrije bronnen van verkeersinformatie.
quote:
[...]

Afaik wel, maar bij m'n laatste trip van twee uren gebruikte ik slechts 7mb.
Dat is wel erg aan de hoge kant.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True