Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 08:23
Gonadan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

@Glodenox hebben jullie wel eens feedback gehad over POI op de route?
Wanneer ik namelijk een lange rit heb en ik wil een tankstation of rustplaats dan zoek ik die ook echt óp de route. Dat kan je echter niet kiezen of instellen en je krijgt gewoon wat je ongeveer in de buurt van de route vindt.

[...]
Ik kan me niet herinneren dat iemand ooit voor die optie geopperd heeft. Over het algemeen denk ik dat mensen liever toch ook de resultaten iets verder van hun route gaan willen zien, zeker als er grote prijsverschillen zijn. Maar voorkeuren kunnen uiteraard verschillen. Ik vrees alleen dat Waze de laatste tijd het aantal instellingen niet meer wil uitbreiden omdat slechts een héél kleine groep gebruikers deze effectief aanpast.

Coördinator van de Waze Belux Community

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdVe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:27
Gonadan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

@Glodenox hebben jullie wel eens feedback gehad over POI op de route?
Wanneer ik namelijk een lange rit heb en ik wil een tankstation of rustplaats dan zoek ik die ook echt óp de route. Dat kan je echter niet kiezen of instellen en je krijgt gewoon wat je ongeveer in de buurt van de route vindt.
Nu kan je met Waze nog enigszins zien hoever ze van de route liggen dus is het redelijk bruikbaar (op het steeds terug springen na, maar dat kan ook een AA dingetje zijn) maar het zou wel makkelijker kunnen.
Gelukkig is het niet zo erg als maps die je rustig om commerciële redenen een paar kilometer de middle of nowhere in stuurt. :D
vroeger kon je aan de icoontjes zien of poi op route was of niet. Sinds ik android auto gebruik nooit meer teruggezien. Zo te zien ook niet meer zichtbaar in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Glodenox schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:38:
Ik kan me niet herinneren dat iemand ooit voor die optie geopperd heeft. Over het algemeen denk ik dat mensen liever toch ook de resultaten iets verder van hun route gaan willen zien, zeker als er grote prijsverschillen zijn. Maar voorkeuren kunnen uiteraard verschillen. Ik vrees alleen dat Waze de laatste tijd het aantal instellingen niet meer wil uitbreiden omdat slechts een héél kleine groep gebruikers deze effectief aanpast.
Het zal een kwestie voorkeur zijn inderdaad. Het gaat mij dan ook niet zo om het zoeken naar een stop maar het kunnen zien welke mogelijke stops op de route liggen en op welke afstand. Dat helpt mij bij het bepalen van een pauze moment.

Mijn oude navigatie van voor de smartphone had dat al en sinds POI aanbeveling steeds meer door populariteit of commercie gestuurd wordt is dat steeds minder logisch (valt bij Waze nog wel mee).
EdVe schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:15:
vroeger kon je aan de icoontjes zien of poi op route was of niet. Sinds ik android auto gebruik nooit meer teruggezien. Zo te zien ook niet meer zichtbaar in de app.
Volgens mij kan je het nu nog enigszins afleiden uit een indicatie van het omrijden of zo, maar het vraagt allemaal wel meer aandacht dan ik zou willen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:09
Meer mensen bij wie Waze niet meer werkt in iOS 18? Zowel op mijn iPhone als via Carplay blijft het scherm leeg, totdat de app uiteindelijk crasht.

Edit: na opnieuw installeren werkt het weer.

[ Voor 14% gewijzigd door Srvv93 op 19-09-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 20:07
Op zich doet Waze het prima bij mij onder iOS 18 en CarPlay, maar vanmiddag kreeg ik bij twee keer wegrijden de melding ‘Open Waze op je telefoon voor een precieze locatie’, of iets van die strekking. Zo af en toe stak zo’n melding in het verleden ook de kop op, maar nu twee keer achter elkaar, waarbij de tweede keer na enkele seconden Waze toch uit zich-/haarzelf doorstartte.

• larstiaan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10-2024
Blij dat Waze weer werkt met 1.4.2 in mijn Volvo EX30 maar de functie "spraak-naar tekst" gaat bij mij erg slecht.
Ik spreek duidelijk een locatie in maar hij plakt er soms rare stukken tekst achter en komt (dus) met niet kloppende (buitenlandse) suggesties. (op mobieltje (android) heb ik hier geen last van)
Herkent iemand dit en/of is hiervoor een verklaring/oplossing??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:29
Gisteren mijn iPhone vervangen voor een 16 Pro en nu is Waze ineens in het Engels? Taal staat gewoon op Nederlands en de gesproken instructies zijn ook Nederland, maar rest van de app dus in het Engels. Wat is dat nu weer voor een gekkigheid?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 18:21
Ik was tevreden over Waze en gebruik dit sinds enkele maanden als navigatie middels  CarPlay.

Echter vandaag heeft Waze mij voor de tweede keer in 10 dagen tijd in de steek gelaten.

18 oktober was een heel stuk snelweg A73 rond Venlo afgesloten waar Waze geen rekening mee hield. Gevolg, flink omrijden en helemaal vast komen te staan in het verkeer.

Vandaag, 27 oktober, houdt Waze geen rekening met de afsluiting van de Rijksweg naar Gulpen. Gevolg, omkeren en een alternatief zoeken via Google Maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Laatst online: 19-05 17:13
edwardmila schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:48:
Ik was tevreden over Waze en gebruik dit sinds enkele maanden als navigatie middels  CarPlay.

Echter vandaag heeft Waze mij voor de tweede keer in 10 dagen tijd in de steek gelaten.

18 oktober was een heel stuk snelweg A73 rond Venlo afgesloten waar Waze geen rekening mee hield. Gevolg, flink omrijden en helemaal vast komen te staan in het verkeer.

Vandaag, 27 oktober, houdt Waze geen rekening met de afsluiting van de Rijksweg naar Gulpen. Gevolg, omkeren en een alternatief zoeken via Google Maps.
Waze wordt nog steeds grotendeels bijgehouden door vrijwilligers, hierdoor staan sommige afsluitingen niet op de kaart. Als je een Update Request aanmaakt (wat helaas nog niet kan op Carplay/AA) kan een vrijwiligger dit voor je oppakken door alsnog de weg op de kaart afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Ik was vandaag ook in de omgeving van Gulpen en werd omgeleid, deze was mij bekend, maar wilde gewoon die route rijden, maar deze omleiding werd ook weer omgeleid. En deze omleiding was niet bekend bij Waze. Maar ja, even terugrijden en werd weer keurig verder geleid.

Ik vraag mij dan af of dit de ‘schuld’ is van Waze of van de wegbeheerder die het niet kenbaar maakt. Ik heb dit verder niet getest/gecheckt met Apple Kaarten of Google Maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 20:41
edwardmila schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:48:

Wat ik merk is dat Apple Kaarten over het algemeen op grote wegen er sneller bij is dan Waze en Google Maps.

Zo is tegenwoordig regelmatig de A16 bij de Brienenoordbrug in de avonden van 22u tot 5u afgesloten. Waar Apple Kaarten dit eigenlijk gelijk voor het gehele traject weet (dus rond 22u). Blijven Waze en Google Maps vaak nog stug tot rond 0.00u deze weg voorstellen. Je merkt ook dat er langzaam dan trajecten van de weg worden afgesloten (bijv 1 oprit wel, de andere niet).

Geen idee waar dit aan ligt? Werken Google Maps en Waze meer met input van gebruikers, waar Apple data van overheden/wegaanbieders gebruikt of iets?

Bij kleinere wegen is Apple weer vaak duidelijk in het nadeel overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45
Als er maar kortdurende afsluitingen zijn vanwege maaiwerkzaamheden oid, neemt Waze ze niet op: de kans is groter dat er teveel wordt afgesloten in de app dan dat er in werkelijkheid dicht is.

Dat Apple ervoor kiest om alles helemaal dicht te zetten.... Tja.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Hmmbob schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:33:
Als er maar kortdurende afsluitingen zijn vanwege maaiwerkzaamheden oid, neemt Waze ze niet op: de kans is groter dat er teveel wordt afgesloten in de app dan dat er in werkelijkheid dicht is.

Dat Apple ervoor kiest om alles helemaal dicht te zetten.... Tja.
Ehm geplande nachtafsluitingen van 22u tot 5u (en dan 3 nachten achter elkaar) van de meest gebruikte brug in Nederland zijn toch wat meer dan wat simpele maaiwerkzaamheden.

Maar goed, was meer benieuwd naar waarom dit zo werkt. Van een auto navigatie app verwacht ik grotere nauwkeurigheid dan Apple Kaarten of Google Maps.

[ Voor 7% gewijzigd door -Edwin- op 29-10-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat soort grote afsluitingen op snelwegen worden real-time door de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat in een feed aan Waze geleverd, waarna ze handmatig ingevoerd worden.

Blijkbaar is daar iets mis gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Nu online
Hallo, ik heb een vraagje ivm Waze icm Android auto. Het is al een lange tijd dat Android Auto met splitscreen werkt wat wel prettig is. Maar sinds Waze hier compatibel voor gemaakt is, merk ik dat popup meldingen steeds dubbel worden weergegeven wanneer splitscreen gebruikt wordt. Lijkt me een bug te zijn die maar niet opgelost geraakt. Ik rij met een Audi A4 zonder touchscreen. Hebben mensen met touchscreen AA ditzelfde fenomeen vraag ik me af? Want het is natuurlijk nutteloos dat die meldingen 2x op het scherm komen.

Foto ter verduidelijking: https://ibb.co/5x6hZ76

Verder heb ik het gevoel dat er nog maar weinig ontwikkeling zit in Waze. Zeker icm met AA. Nog steeds geen grafische aanduiding voor trajectcontrole's, geen gemiddelde snelheid zoals dat bij TomTom wel het geval is etc etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Yargo op 31-10-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40

MartNL

Yargo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:56:

Verder heb ik het gevoel dat er nog maar weinig ontwikkeling zit in Waze. Zeker icm met AA. Nog steeds geen grafische aanduiding voor trajectcontrole's, geen gemiddelde snelheid zoals dat bij TomTom wel het geval is etc etc.
Het is een compleet andere softwarepakket. Op een heel andere manier word het onderhouden en ontwikkeld. Dit kun je niet vergelijken met bv Tom Tom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Hmmbob schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:33:
Dat soort grote afsluitingen op snelwegen worden real-time door de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat in een feed aan Waze geleverd, waarna ze handmatig ingevoerd worden.

Blijkbaar is daar iets mis gegaan.
Het viel mij gisteravond weer op.
Vanaf 23u de Galecopperbrug bij Utrecht richting Arnhem dicht (https://www.rijkswatersta...ngen-tuien-galecopperbrug). Om 1u hadden Google Maps en Apple Kaarten dit al verwerkt, maar Waze had alleen een stukje van de parallelbaan afgesloten waardoor doorgaand verkeerd gewoon die kant op werd geleid.

Ik begrijp dat kleine wegen niet gelijk worden verwerkt, maar een grote snelweg welke gepland dicht gaat, mag je toch bij verwachten dat dat niet 2u na start werkzaamheden nog als open staat aangemerkt?

[ Voor 6% gewijzigd door -Edwin- op 01-11-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:28
Yargo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:56:
Hallo, ik heb een vraagje ivm Waze icm Android auto. Het is al een lange tijd dat Android Auto met splitscreen werkt wat wel prettig is. Maar sinds Waze hier compatibel voor gemaakt is, merk ik dat popup meldingen steeds dubbel worden weergegeven wanneer splitscreen gebruikt wordt. Lijkt me een bug te zijn die maar niet opgelost geraakt. Ik rij met een Audi A4 zonder touchscreen. Hebben mensen met touchscreen AA ditzelfde fenomeen vraag ik me af? Want het is natuurlijk nutteloos dat die meldingen 2x op het scherm komen.

Foto ter verduidelijking: https://ibb.co/5x6hZ76
Dat is geen bug, de melding rechtsboven iseen notificatie. Je kan of in Android Auto alle notificaties uitzetten (dan krijg je ook geen whatsapp meldingen e.d meer) of notificaties in Waze uitzetten. Dan zie je ze alleen in het waze scherm zelf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Zojuist stond mijn Waze ineens op Hebreeuws, was o.a. 'snelwegen vermijden' ingeschakeld, geluid opties allemaal ingeschakeld, auto icoon gewijzigd, 'Hou de kaart met noord boven' ingeschakeld, en vast nog wat andere gewijzigde instellingen. Aparte gewaarwording dat er ineens volop in een niet te volgen taal door je auto getetterd wordt..

Zie op Reddit vele meldingen, lijkt op iets Waze breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:24
JBS schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:05:
Zojuist stond mijn Waze ineens op Hebreeuws, was o.a. 'snelwegen vermijden' ingeschakeld, geluid opties allemaal ingeschakeld, auto icoon gewijzigd, 'Hou de kaart met noord boven' ingeschakeld, en vast nog wat andere gewijzigde instellingen. Aparte gewaarwording dat er ineens volop in een niet te volgen taal door je auto getetterd wordt..

Zie op Reddit vele meldingen, lijkt op iets Waze breed.
Zou voor mensen die gedurende deze ellende de app niet hebben opgestart opgelost moeten zijn. De rest moet helaas weer alles terug zetten....
7(8)7

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Gotez

42

Hier ook probleem gehad. Inmiddels opgelost. Moest wel alle instellingen weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Er wordt zelfs op de frontpage hierheen verwezen.

nieuws: Waze-gebruikers melden dat app taal en instellingen zelf aanpast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Inderdaad. Waze heeft een serieuze lapsus gemaakt ergens bij het beheer van de configuratie van de gebruikers. De exacte oorzaak wordt nog onderzocht. Normaal gezien zou opnieuw inloggen het probleem moeten oplossen, maar blijkbaar is er tegelijk nog een ander probleem ontstaan bij het inlogsysteem. Gebruikersnaam + wachtwoord zou nog goed moeten werken. Op iOS lijkt er een groter probleem te bestaan waarbij er aangegeven wordt dat er geen verbinding gemaakt kan worden.

In elk geval: het zal geen fijne dag geweest zijn op Waze HQ.

[ Voor 14% gewijzigd door Glodenox op 06-11-2024 17:34 . Reden: Blijkbaar was de link die ik deelde niet publiek opengesteld. Dus maar terug verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 19:32

nlboy

Alles kitz?

Vanmiddag en vanavond gemerkt inderdaad. Ook de meldingen zoals file (met balk) of auto met pech kwamen niet naar voren (alleen het icoontje op de weg was zichtbaar). Even overstap naar TomTom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Net met trial en error geprobeerd de taal weer op Nederlands te zetten vanuit het Hebreeuws..Circle to Search en dan Translate is wel een handige functie hiervoor :+ uiteindelijk gelukt

Had eerst al opnieuw ingelogd (via Google account) maar daarbij bleef die op Hebreeuws staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woesst
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-12-2024
Goedemorgen, ik dacht dat er een reguliere bug zat in de in Android Automotive geïntegreerde app Waze.

Waze via Android Auto of Apple Carplay werkt naar behoren. Echter kan ik Waze ook gebruiken via Android Automotive.
Als ik dat laatste doe, met werkende internet verbinding, kan ik wel navigeren e.d. maar heb ik geen real-time verkeersinformatie. Dit werkte eerder wel.
Ik heb de app al tweemaal opnieuw geïnstalleerd, iemand een suggestie wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Waze heeft ondertussen (eindelijk) een bericht geplaatst rond de recente problemen: https://www.waze.com/disc...s-technical-issues/358441

Momenteel werkt alleen de "duim omhoog" functie op meldingen nog niet volledig zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherVM
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-12-2024
Is het nu ook al iemand opgevallen dat Waze fundamenteel gewijzigd is ? De app geeft niet langer (echte) alternatieve routes weer. Telkens opnieuw stuurt die u terug naar de autostrade. En dikwijls als ge de weg verlaat laat hij u weer opnieuw aansluiten achteraan de file !
Heb dit nu een aantal keer zelf getest met alternatieve wegen die ik reeds lang zelf ken (en die waze altijd aangaf bij file of drukte), en effectief : tot op het laatste moment blijft waze me terugsturen. Tot wanneer ik op ongeveer een 500-tal meter van mijn eindbestemming ben hij dan tòch zegt : ha ja, dit is eigenlijk een kwartier korter ?! Heb eens rondgevraagd en ook een aantal van mijn kennissen en collega's hebben dit ook al ondervonden. Ik ben dus niet alleen.
Is dit een bewuste strategie van Waze ? Worden zij op een of andere manier hiertoe verplicht ?
Weet iemand hier meer over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Bij mijn weten is er niets veranderd in hoe Waze de routes berekent. Alleen als je bij het begin van je rit in de app aangeeft dat je een bepaalde route wilt volgen, zal Waze zijn best doen om je langs die weg te blijven sturen. Alleen een volledige herberekening zal dat stopzetten.

Het enige andere dat ik me kan inbeelden is dat je alternatieve route een weg passeert waar alleen plaatselijk verkeer toegelaten is. Waze gaat daar geen routes door geven omdat je daar wettelijk ook niet door mag rijden. Als het een specifieke locatie is waar dit altijd voorvalt en je graag hebt dat ik dit eens onderzoek, mag je me altijd een privébericht sturen met meer informatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nu Google steeds meer functionaliteit van Waze aan het kopiëren is naar Maps, inclusief de bijbehorende communitydata, gaat hetzelfde ook de andere kant op gebeuren?
In beginsel ben ik meer fan van Waze en vind ik het op veel punten ook lekkerder werken, en de 'gejatte' implementaties in Maps zijn vaak minder fijn, maar toch heeft Maps ook wel wat functies die ik graag in Waze zou zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Laatst online: 08:49

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Gonadan schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:41:
Nu Google steeds meer functionaliteit van Waze aan het kopiëren is naar Maps, inclusief de bijbehorende communitydata, gaat hetzelfde ook de andere kant op gebeuren?
In beginsel ben ik meer fan van Waze en vind ik het op veel punten ook lekkerder werken, en de 'gejatte' implementaties in Maps zijn vaak minder fijn, maar toch heeft Maps ook wel wat functies die ik graag in Waze zou zien.
Ik gebruik Waze alleen als navigatie in de auto.
Maps meer voor als ik in een stad ben en een looproute zoek, een goed café / restaurant(reviews), een plattegrond, etc. Zelden om een route mee te rijden. Maps vind ik daar minder fijn werken

Ik gebruik ze voor verschillende toepassingen.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@janvanduschoten dat begrijp ik, dat heb ik ook, maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag. :D

Het valt mij op dat Google veel kopieert naar maps, zoals recent de meldingen van gevaar of ander bijzonderheden op de weg. Dat is een specifieke navigatiefunctionaliteit.
Wat ik bij Google Maps heel fijn vind (naast de nettere tekening) is dat je de alternatieve routes al in beeld krijgt bij de meeste belangrijke afslagen, met een indicatie van hoeveel tijd je daarmee wint of verliest. Bij sommige ritten is dat heel erg prettig zodat je kunt bepalen of je een hoofdweg wel wilt verlaten of niet.
Waze stuurt je namelijk vaak een hoofdweg af voor een tijdwinst van 1 of 2 minuten, meestal blijf ik er dan liever op zitten maar die inschatting is niet te maken op dat moment. Bij Maps is dat makkelijker en ik zou dat ook heel graag in Waze terug zien komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gisteren merkte ik op dat Waze (in Android Auto) ondanks dat het juiste adres in de agenda afspraak stond, navigeerde naar het (verouderde) adres dat ie kende op basis van de bedrijfsnaam. Vernam van een collega dat hij van 't weekend enigszins vergelijkbare fratsen opmerkte: hij werd na het aantikken van een agenda afspraak met adres (maar zonder bedrijfsnaam) naar een random foutief adres genavigeerd, ook dit gebeurde in Waze in Android Auto.

Komt dit gedrag voor meerdere hier bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Als er alleen een bedrijfsnaam in de agenda-afspraak staat en we dat bedrijf op de kaart van Waze nog fout hebben staan, of als we niets op de kaart hebben staan en er op de kaart van Google Maps een verouderde locatie staat, zou dat kunnen. Als je (desnoods via DM) laat weten over welk bedrijf/adres dit gaat, kan ik dit zeker eens kijken wat er aan de hand is.

Ik weet niet zeker of er bij het navigeren naar een agenda-bestemming altijd naar de servers van Waze gegaan wordt, dus potentieel zou het ook nog kunnen dat er gebruik gemaakt wordt van een favoriet of bestemming uit de geschiedenis die nog altijd op de oude locatie staat. In dat geval is de favoriet of dat stukje geschiedenis verwijderen de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Glodenox De titel van de afspraak bevatte bedrijfsnaam. Het volledige adres (straatnaam met nummer, postcode, plaats en land) stond in de locatie van de afspraak.

Op het oude adres was ik niet eerder geweest..

Ik deel het adres met je, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
2 vragen:

1. Je kunt in Waze zones, vignetten en passen toevoegen die (denk ik) vermeden worden tijdens een route.

Is het mogelijk deze in bulk allemaal toe te voegen?

2. Bij file berekent Waze soms een alternatief

Is het mogelijk, net als bij Google Maps, zichtbaar te krijgen wat het alternatief oplevert (afstand en tijd) en de mogelijkheid dat ik op basis daarvan zelf kan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Waarom zou je deze passen allemaal in bulk willen toevoegen? De meeste zones die door deze passen afgeschermd worden ga je geen toelating toe hebben. Dus deze toevoegen lijkt me eerder ongewenst. Standaard hoef je niets te doen, behalve de toegangen voor lage-emissiezones. Maar voor die laatste krijg je normaal gezien een vraag van Waze wanneer je route door zo'n zone zal gaan.

Jammer genoeg zien we dit wel vaker terug in meldingen van gebruikers, waar men een waslijst aan vergunningen ingesteld heeft staan, waarvan we weten dat het nooit mogelijk is, behalve misschien als men bij de hulpdiensten werkt.

Wanneer Waze een herberekening gedaan heeft, geeft de boodschap in de app normaal gezien aan hoeveel tijdsverschil dit geeft. De afstand zit hier niet bij. Ik heb geen weet van plannen om dit aan te passen, maar ze zijn wel wat zaken aan het aanpassen in de app rond deze functie, dus misschien kan dat nog komen. Je kan best zulke suggesties in de Waze Suggestion Box toevoegen (of kijken of iemand anders dit al voorgesteld heeft en daar extra stemmen aan toevoegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
Glodenox schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:46:
Waarom zou je deze passen allemaal in bulk willen toevoegen? De meeste zones die door deze passen afgeschermd worden ga je geen toelating toe hebben. Dus deze toevoegen lijkt me eerder ongewenst. Standaard hoef je niets te doen, behalve de toegangen voor lage-emissiezones. Maar voor die laatste krijg je normaal gezien een vraag van Waze wanneer je route door zo'n zone zal gaan.
Betekent dit dat het precies omgekeerd is tov hetgeen ik zeg?

Als ik ze NIET toevoeg rekent Waze ze NIET mee in de routeberekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@edwardmila zoals @Glodenox zegt, de zones waar je daadwerkelijk een ontheffing voor moet hebben routeert hij omheen. Hangt het van je voertuig af (emissieklasse) dan krijg je een vraag bij het plannen van een route. En daarna onthoudt hij dat je die zone gewoon mocht.
Althans zo heb ik het altijd begrepen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Klopt. In theorie hoef je niets te doen, behalve dan voor de milieuzones en misschien een zone of straat waar je speciale toegang toe hebt. Het zou vreemd zijn om van de gebruikers te verwachten dat ze dit gaan bijhouden terwijl we extra passen toevoegen. Zeker aangezien de grote meerderheid van de gebruikers nooit de instellingen blijken te openen...

Ik snap eigenlijk niet waar de verwarring ontstaat in deze functie, maar je bent dus duidelijk niet de enige. Is de beschrijving of benaming ergens onduidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
Dank voor jullie reacties … ik had precies andersom geredeneerd - voeg de zones toe waar je NIET door wilt navigeren

Edit
Is me nog niet helemaal duidelijk welke ik nu moet aanvinken bijvoorbeeld als ik een VW T6 diesel met euro 4 sticker heb en emissienorm 6 (maar dat zal ongetwijfeld aan mijzelf

Mogelijk kan iemand mij helpen, desgewenst via pm.

[ Voor 67% gewijzigd door edwardmila op 22-12-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
edwardmila schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:08:
Dank voor jullie reacties … ik had precies andersom geredeneerd - voeg de zones toe waar je NIET door wilt navigeren

Edit
Is me nog niet helemaal duidelijk welke ik nu moet aanvinken bijvoorbeeld als ik een VW T6 diesel met euro 4 sticker heb en emissienorm 6 (maar dat zal ongetwijfeld aan mijzelf

Mogelijk kan iemand mij helpen, desgewenst via pm.
Je moet ze dus toevoegen op de plekken waar je komt, een ontheffing dus. Het kan per zone en per land verschillen welke zones je wel en niet in mag met die norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gonadan schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:06:
Wat ik bij Google Maps heel fijn vind (naast de nettere tekening) is dat je de alternatieve routes al live in beeld krijgt bij de meeste belangrijke afslagen, met een indicatie van hoeveel tijd je daarmee wint of verliest. Bij sommige ritten is dat heel erg prettig zodat je kunt bepalen of je een hoofdweg wel wilt verlaten of niet.
Waze stuurt je namelijk vaak een hoofdweg af voor een tijdwinst van 1 of 2 minuten, meestal blijf ik er dan liever op zitten maar die inschatting is niet te maken op dat moment. Bij Maps is dat makkelijker en ik zou dat ook heel graag in Waze terug zien komen.
Deze suggestie zit al in Waze zag ik van de week, alleen komt hij nog maar zelden voor.
@Glodenox is dit nieuw of heb ik het gewoon niet eerder gezien omdat het zo weinig naar voren komt?
Het zou tof zijn als dat veel vaker zou zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:07

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:42:
[...]

Deze suggestie zit al in Waze zag ik van de week, alleen komt hij nog maar zelden voor.
@Glodenox is dit nieuw of heb ik het gewoon niet eerder gezien omdat het zo weinig naar voren komt?
Het zou tof zijn als dat veel vaker zou zijn.
Het zit er soms wel in, maar vaak te laat om nog van rijbaan te wisselen (al heb ik ook niet continue mijn ogen op het scherm, ik ben aan het rijden). Vandaag zag ik bijvoorbeeld pas toen ik al linksaf stond voorgesorteerd, dat rechts (kortere en bekendere route met minder stoplichten) 'even snel' was, die was dus vast sneller.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik vraag me al een tijd af waarom het met Waze via Android Auto niet mogelijk is het adres van je bestemming in te zien als je eenmaal gestart bent met navigeren. Alternatieve routes bekijken is mogelijk, op de kaart kun je inzoomen op je bestemming, maar nergens wordt het adres van je bestemming getoond.

Is dat niet opvallend, voor een navigatie app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
Leuk om te zien dat mijn post toch weer wat discussie oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:46

avotar

P0werd by Black Coffee

Gonadan schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:06:
@janvanduschoten dat begrijp ik, dat heb ik ook, maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag. :D

Het valt mij op dat Google veel kopieert naar maps, zoals recent de meldingen van gevaar of ander bijzonderheden op de weg. Dat is een specifieke navigatiefunctionaliteit.
Wat ik bij Google Maps heel fijn vind (naast de nettere tekening) is dat je de alternatieve routes al in beeld krijgt bij de meeste belangrijke afslagen, met een indicatie van hoeveel tijd je daarmee wint of verliest. Bij sommige ritten is dat heel erg prettig zodat je kunt bepalen of je een hoofdweg wel wilt verlaten of niet.
Dit is nou precies één van die features waardoor ik maps blijf gebruiken.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:16
Volgens mij is die feature zien hoeveel tijd je bespaart met de alternatieve route nu ook in Waze opgenomen.

Naast de paarse hoofd route zie je soms bij afslagen een lichte paarse alternatief waarbij een tekstvak aanhangt met eventueel tijdsverschil. Dit heb ik afgelopen week meerdere malen gezien op CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 07:25

elsinga

=8-)

Ik kende de suggestie box nog niet, leuk! Mijn grootste ergernis is dat politie pas kort vooraf gemeld wordt, dan moet je wellicht hard afremmen ipv gas los of ben je al gelasert (dat kunnen ze al tot een kilometer ver). Ook de suggestie om is er nog/is er niet meer naast elkaar te zetten is een goed, daar druk ik ook nog wel eens mis...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Miki schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:45:
Volgens mij is die feature zien hoeveel tijd je bespaart met de alternatieve route nu ook in Wase opgenomen.

Naast de paarse hoofd route zie je soms bij afslagen een lichte paarse alternatief waarbij een tekstvak aanhangt met eventueel tijdsverschil. Dit heb ik afgelopen week meerdere malen gezien op CarPlay.
Het lijkt er wel op maat zoals ik eerder schreef komt hij nog niet vaak naar voren. Hooguit incidenteel met dezelfde tijd zoals @franssie schreef.
Wellicht is dit ook nog in ontwikkeling en gaat het net zo fijn werken als in maps.
Op weg van werk naar huis heb ik namelijk vaker meerdere mogelijkheden, en dan loont het om makkelijk te zien wat de alternatieve routes doen. Bij maps staat dat er altijd, bij Waze slechts één of twee keer gezien. Maar dat is al meer dan het was dus ik heb goede hoop.

Qua interface blijft Waze toch fijner en minder opdringerig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:22
edwardmila schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:53:
[...]

Betekent dit dat het precies omgekeerd is tov hetgeen ik zeg?

Als ik ze NIET toevoeg rekent Waze ze NIET mee in de routeberekening?
Er staat toch ook boven:
"Passes you own" in het Engels en in het Nederlands: "Jouw zones ...."? Als er nou stond: "Zones waar je niet door mag" kon ik de verwarring begrijpen, maar dit is best rechttoe rechtaan imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
WP_Pj schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:59:
[...]Er staat toch ook boven:
"Passes you own" in het Engels en in het Nederlands: "Jouw zones ...."?
Ja dus? Jouw zones waar je niet door wilt rijden …

Maar laat maar - blijkbaar heb ik een stomme vraag gesteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwaallicht
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-05 18:58
Over de tolpassen. Je koopt een tolpas/ ontheffing/ mileusticker). Die voeg je toe. Die tolpas houdt al rekening met je auto (qua type etc.) dus die tolpas toevoegen. Dan weet Waze genoeg. Nadeel: Soms moet je wel even zoeken omdat de verstrekker van de pas er in de eigen taal bij staat.

Over de alternatieven. Die komen in beeld als lichter gekleurde routes en er is een melding of automatische aanpassing met melding afhankelijk van je instellingen. Vaak gaat het natuurlijk ook om last-minute informatie bij pas ontstane/ gemelde files.

Over de politiemeldingen. Als je kort na de eerste melders bent dan kan de locatie achter de daadwerkelijke locatie zijn doordat je voorganger het net te laat meldt. Als je zo veel te hard rijdt dat je hard moet remmen vanwege een politiemelding dan kan waze daar natuurlijk niet zo veel aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

dwaallicht schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:17:
Over de politiemeldingen. Als je kort na de eerste melders bent dan kan de locatie achter de daadwerkelijke locatie zijn doordat je voorganger het net te laat meldt. Als je zo veel te hard rijdt dat je hard moet remmen vanwege een politiemelding dan kan waze daar natuurlijk niet zo veel aan doen.
Je wil niet weten hoeveel mensen bij een (al dan niet aanwezige of via Wze/FM gemelde) flitser eerst fors afremmen en dan pas naar hun snelheidsmeter kijken...

In FM krijg je meldingen ruim vantevoren, zodat je ook veel eerder al je snelheid kan checken en niet met spoed op een melding moet reageren.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

dwaallicht schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:17:
Over de alternatieven. Die komen in beeld als lichter gekleurde routes en er is een melding of automatische aanpassing met melding afhankelijk van je instellingen. Vaak gaat het natuurlijk ook om last-minute informatie bij pas ontstane/ gemelde files.
Daar waren we al even achter, maar het zijn (nog) niet echt voorspelbare alternatieven waar je uiteraard mee kunt. Meer een incidentele last minute optie die meestal geen voordeel biedt.
Ken je de gewenste functionaliteit uit Google Maps waarover gesproken wordt? Dat is echt nog wat anders dan wat waar Waze nu aan doet.
Maps berekent continu alternatieven voor de korte termijn en laat dat bij elke serieuze kruising zien. Waardoor je dus met regelmaat de optie hebt iets alternatiefs te kiezen als die route er prettiger uit ziet.
Als de functionaliteit van Waze zich die kant op ontwikkelt zou ik erg blij worden.
Dat is namelijk één van de laatste functies waarom ik af en toe nog liever maps gebruik (naast favorieten van maps kunnen uitlezen).
Of wanneer je een kruising ervoor hebt en je hebt geen route ingesteld, Waze kan dan niet ruiken of je erlangs gaat komen of niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of de waarschuwingen laat komen of niet, meestal heb ik op de kaart al gezien dat er wat aan komt. Maar als het vergelijkbaar is met andere meldingen dan is het toch ruim op tijd?
Stukken beter dan Google Maps in ieder geval, daar heb ik ze veel te laat door. (kan ook door gebrek aan geluid komen)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Het valt me de laatste weken steeds vaker op dat de Waze interface via Android Auto soms slechts deels reageert. Zo zie je visuele feedback bij het tikken op bijvoorbeeld zoeken of favorieten icoontjes rechtsboven, maar gebeurt er niets. Kies je een adres uit het lijstje links, dan werken de genoemde knopjes daarna wel.

Herkent iemand dit gedrag?

Telefoon Samsung S22
Skoda Octavia (2024) met draadloze Android Auto.
Android Auto 13.4.645054
Waze 5.3.0.2

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 11-02-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@JBS en ligt dat dan aan Waze, of Android Auto of Skoda’s head unit? Heb je bijvoorbeeld deze laatste al eens herstart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

RicoK schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:19:
@JBS en ligt dat dan aan Waze, of Android Auto of Skoda’s head unit? Heb je bijvoorbeeld deze laatste al eens herstart?
Da's een goede en terechte vraag. Geen idee vooralsnog.
Hoe bedoel je de Skoda unit te herstarten?
Zal de head unit eens herstarten (YouTube: Skoda Octavia MK4 (NX) MOI3 Columbus system reboot).

[ Voor 17% gewijzigd door JBS op 10-02-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik heb dat soms ook, maar hier met een Kia Sportage (NQ5) en Samsung S23, via AAWireless dongel. Alles op de laatst mogelijke firmware/software. Ik merk dan dat ik na het zoeken van iets daar naartoe wil navigeren en dan blijft dit starten (en komt dus nooit met de vraag Via of nieuwe bestemming). Heel enkel eens zwart blijvend scherm. Het eerste kan ik afbreken, voor het zwarte scherm trek ik de AA USB kabel even uit de aansluiting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:57:
[...]
Da's een goede en terechte vraag. Geen idee vooralsnog.
Hoe bedoel je de Skoda unit te herstarten?
Zal de head unit eens herstarten (YouTube: Skoda Octavia MK4 (NX) MOI3 Columbus system reboot).
Een herstart van de unit in de auto zelf heeft helaas niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klopt, ik herken dat wel. Waze heeft iets meer kans om 'ergens' van 'in de war' te raken wat dan voor gek gedrag zorgt. Een route berekenen die permanent blijft hangen terwijl hij het op de mobiel prima doet, een zoekresultatenschermpje wat niet weg wil terwijl hij gewoon aan het navigeren is, lijntjes die verdwijnen.
Incidenteel en soms te relateren aan alles even moeten updaten, maar incidentvrij is het niet te noemen helaas.

Toch blijft het mij meestgebruikte navigatieapp. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:25
Sinds 1 maand gebruiker van Waze, vreemde melding trajectcontrole?
gebruik Waze via Carplay
Bij het naderen van een trajectcontrole krijg heel zachtjes een Engelstalige vrouwenstem te horen, het is zo zacht dat ik het niet kan verstaan, waarschijnlijk een melding over de trajectcontrole?
terwijl alles in het Nederlands staat ingesteld
ook bij flitspalen staat snelheidscamera aan
instellingen>gesproken aanwijzingen>Nederlands>Bram
instellingen>Stem en geluid>standaard Nederlands
Het zou toch wel fijn zijn als duidelijk in het Nederlands aangekondigd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gonadan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:42:
Klopt, ik herken dat wel. Waze heeft iets meer kans om 'ergens' van 'in de war' te raken wat dan voor gek gedrag zorgt. Een route berekenen die permanent blijft hangen terwijl hij het op de mobiel prima doet, een zoekresultatenschermpje wat niet weg wil terwijl hij gewoon aan het navigeren is, lijntjes die verdwijnen.
Incidenteel en soms te relateren aan alles even moeten updaten, maar incidentvrij is het niet te noemen helaas.

Toch blijft het mij meestgebruikte navigatieapp. :)
Precies dit inderdaad. Meer dan een tikkeltje irritant is het niet, blijf wel gewoon een Waze gebruiker, maar het valt me op dat dit de laatste pakweg weken/maanden (veel) vaker voorkomt dan daarvoor. Het is nu zelfs praktisch reproduceerbaar: Start je auto, wacht tot Android Auto met Waze geladen is, tik rechtsboven op het zoek-icoontje, en.. meer dan visuele feedback zie je niet gebeuren.

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 11-02-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
surfing john schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:27:
Bij het naderen van een trajectcontrole krijg heel zachtjes een Engelstalige vrouwenstem te horen, het is zo zacht dat ik het niet kan verstaan, waarschijnlijk een melding over de trajectcontrole?
Dit betekent dat je gebruik maakt van een stem die alleen op voorhand opgenomen teksten bevat. Deze stemmen kennen de instructies rond trajectcontroles niet, waardoor die moeten terugvallen op de laatst gebruikte stem die eender welke tekst kan uitspreken. De oplossing is dus om even over te stappen naar Femke of Jasmien en dan terug te gaan naar je vorige stem (of uiteraard overstappen op Femke of Jasmien).

Voor de problemen met Android Auto vrees ik dat ik geen antwoord heb, daar hebben wij als community geen enkele controle over.

Qua volumeproblemen heb ik wel begrepen dat dit zich vooral voor doet bij mensen die ingesteld hebben staan dat de instructies langs de telefoon dienen te gebeuren in plaats van de luidsprekers van de wagen. Die instelling uitvinken in de app lijkt het probleem bij sommige mensen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Ja, Waze is wel Waze met zijn/haar toch wel eigenaardigheidjes, maar het blijft voor mij van alle navapps wel de beste/zuiverste.
Zo had ik vorige week weer meerdere malen de melding op mijn CarPlay scherm ‘Open Waze op je telefoon om deze te kunnen gebruiken’. Na het aanslingeren van Waze op de iPhone doet deze het weer probleemloos.
En wat ik sinds gisteren heb bij het wegrijden nasr mijn werk is direct de melding navigeer naar werk of naar huis aan het eind van de werkdag. Dit heeft Apple Kaarten ook en vindt dat wel een leuke feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Glodenox schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Dit betekent dat je gebruik maakt van een stem die alleen op voorhand opgenomen teksten bevat. Deze stemmen kennen de instructies rond trajectcontroles niet, waardoor die moeten terugvallen op de laatst gebruikte stem die eender welke tekst kan uitspreken. De oplossing is dus om even over te stappen naar Femke of Jasmien en dan terug te gaan naar je vorige stem (of uiteraard overstappen op Femke of Jasmien).

Voor de problemen met Android Auto vrees ik dat ik geen antwoord heb, daar hebben wij als community geen enkele controle over.

Qua volumeproblemen heb ik wel begrepen dat dit zich vooral voor doet bij mensen die ingesteld hebben staan dat de instructies langs de telefoon dienen te gebeuren in plaats van de luidsprekers van de wagen. Die instelling uitvinken in de app lijkt het probleem bij sommige mensen op te lossen.
Bedankt, volgende week rij ik weer een route met traject controle, dan even testen.

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:42
Ik merk dat de melding die niet verdwijnt bug terug opduikt in android auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59
Ik merk de laatste tijd dat Waze niet altijd de snelste route pakt. Als ik dan routes aanklik, zie ik een alternatief die som 5 minuten sneller is op een totale reistijd van nog geen 30 minuten.
Helaas heb ik nog geen instelling kunnen vinden waarmee ik dit kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Dat is dan wel een vrij extreem verschil. Waze gaat normaal gezien wel rekening houden met je gebruikelijke routes en die dan prefereren, maar bij zo'n verschil zou ik toch verwachten dat er voor de andere route gekozen wordt. Het enige andere waar ik aan kan denken is dat de vertragingen op die snellere route in stijgende lijn zijn en Waze daarom liever voor de andere route kiest. Maar ook daar: 5 minuten op een route van 30 minuten is wel wat veel.

Hou er wel rekening mee dat eenmaal je zelf een route gekozen hebt, Waze niet meer naar de evoluties in het verkeer kijkt en je zo veel mogelijk op die route probeert te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59
Het bijzondere is dat hij een andere route voorstelt dan die ik normaal altijd en dus een langere alternatieve route voorstelt. Over het algemeen genomen is de andere route altijd meer filegevoelig dan de route die ik normaal rijdt. Als ik de route dan omzet naar "mijn" route, dan klopt de voorspelling qua rijtijd wel, dus het is niet zo dat het dan drukker wordt op de route o.i.d.
Blijft heel raar.

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Precies dit inderdaad. Meer dan een tikkeltje irritant is het niet, blijf wel gewoon een Waze gebruiker, maar het valt me op dat dit de laatste pakweg weken/maanden (veel) vaker voorkomt dan daarvoor. Het is nu zelfs praktisch reproduceerbaar: Start je auto, wacht tot Android Auto met Waze geladen is, tik rechtsboven op het zoek-icoontje, en.. meer dan visuele feedback zie je niet gebeuren.
Maar wat veel irritanter is: na het kiezen van een bestemming blijft Waze eindeloos laden zonder te komen tot start van daadwerkelijke navigatie. Op Android Auto dus. Doe ik hetzelfde direct op m'n telefoon, dns werkt dat telkens direct snel, zonder uitzondering.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:02:
[...]
Maar wat veel irritanter is: na het kiezen van een bestemming blijft Waze eindeloos laden zonder te komen tot start van daadwerkelijke navigatie. Op Android Auto dus. Doe ik hetzelfde direct op m'n telefoon, dns werkt dat telkens direct snel, zonder uitzondering.
Heb precies hetzelfde, er gebeurt soms helemaal niks. Soms werkt het wel, maar vaker niet.
Ik switch daarom steeds vaker naar Google Maps.

• Gonadan

Gonadan

Daar heb ik al een tijd geen last meer mee gehad, maar dat zou ook goed kunnen zijn omdat ik nu voornamelijk van huis naar werk ga en andersom. Wanneer ik een volstrekt nieuwe locatie doe heb ik daar wel vaker last van gehad.
Herkennen jullie dit patroon ook?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Exocet
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:17:
Daar heb ik al een tijd geen last meer mee gehad, maar dat zou ook goed kunnen zijn omdat ik nu voornamelijk van huis naar werk ga en andersom. Wanneer ik een volstrekt nieuwe locatie doe heb ik daar wel vaker last van gehad.
Herkennen jullie dit patroon ook?
Het lijkt eerder op te treden bij nieuwe locaties, maar het gebeurt zeker ook bij navigeren naar werk of huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Dit heb ik soms ook. Wat (bij mij) helpt is even naar Google Maps schakelen en direct terug naar Waze. Dan is het eeuwige ronddraaiende dingetje gelijk klaar en kun je beginnen met routeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Exocet schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:30:
[...]

Het lijkt eerder op te treden bij nieuwe locaties, maar het gebeurt zeker ook bij navigeren naar werk of huis.
Hier ook heel breed, maar zeker ook bij het navigeren naar als favoriet opgeslagen bestemming.

Ik merk zelfs de laatste dagen dat het me opvalt als 't wél goed gaat..

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 20-02-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Zo erg is het hier niet, maar inderdaad ook wel bij navigeren naar favorieten. Ik heb de indruk dat het vaker optreed als ik een via wil ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Glodenox schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Mooie oplossing, gisteren route gereden met een stuk trajectcontrole, Nederlandse stem die meldt dat er een trajectcontrole is, idem aan het einde. Tevens onderin het scherm aantal kilometers dat aangeeft hoeveel kilometers er nog te gaan zijn op de trajectcontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
Ook even gedaan - straks uitproberen - ik kreeg ook de 👻-stem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Even een vraagje, ik gebruik Apple CarPlay met Waze.
Op mijn telefoon bij het invoeren van een route met Waze krijg ik ook alternatieve routes te zien. Voer ik echter in mijn auto met CarPlay een route in, dan krijg ik geen alternatieve te zien. Doe ik iets verkeerd of zit die optie in CarPlay/Waze er niet in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Zag deze voorbij komen op Reddit, zou mooi zijn als dit breder ondersteund wordt dan BMW.
https://www.reddit.com/r/waze/s/pnXKv0rTie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H90m0oSDp_5WlSpxHJjr_1pOfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhZnA8tEO7h2KjIWYleY4YjM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door JBS op 26-02-2025 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
@surfing john Ja zeker kun je wel alternatieve routes zien. Dit echter niet met het invoeren, maar nadat je de route hebt gestart. Dan kun je de eventuele andere routes raadplegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
JBS schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:34:
Zag deze voorbij komen op Reddit, zou mooi zijn als dit breder ondersteund wordt dan BMW.
https://www.reddit.com/r/waze/s/pnXKv0rTie

[Afbeelding]
Oh, da's wel vet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Nu online
Idd wel vet! Audi A4 van 2016 met virtual cockpit hier, maar zal wel niet werken. Daarop kan je enkel de ingebouwde gps zien. Gemiste kans iig.

Verder hoop ik dat Waze op Android Auto eindelijk eens de volledige functionaliteit krijgt als op de gsm. Daarmee doel ik het verloop tijdens trajectcontrole etc. Laatste half jaar vind ik Waze niet goed meer werken. Meldingen van flitsers die niet doorkomen etc etc. Sindsdien eigenlijk Maps beginnen gebruiken. Jammer genoeg vind ik de kaart van Maps wel iets minder prettiger ogen dan Waze ogen omdat de straten veel kleiner worden weergegeven op mijn scherm.

Vraag me al langer af hoe lang Waze nog gaat ontwikkeld worden gezien Maps meer en meer functies implementeert van Waze.

[ Voor 9% gewijzigd door Yargo op 28-02-2025 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
Waze en Maps zijn volledig aparte producten binnen Google. Die vraag over de toekomst van Waze stellen mensen al 12 jaar sinds de aankoop door Google. Hoewel er de laatste jaren meer kruisbestuiving is qua data, zie ik niets dat wijst op een plan om Waze te laten opgaan in Maps. Google ziet dat beide kaarten op een helemaal andere manier beheerd worden en dat de apps elk een andere doelgroep aanspreken. Dus ze hebben er geen voordeel aan om deze samen te voegen. Het huidig hoofd van de Geo-afdeling (waar zowel Waze als Google onder vallen) heeft bij het jaarlijks vragenuurtje nog eens bevestigd dat zij geen weet heeft van plannen op korte of lange termijn om de twee apps samen te voegen.

De volledige functionaliteit van de app gaat Waze nooit hebben in Android Auto/CarPlay. Er zijn sommige menu's en structuren die niet weergegeven kunnen worden. Verder is de procedure om dingen toegevoegd te krijgen daar redelijk stroef, waardoor de ontwikkeling enorm zou vertragen. Maar de weergave van zaken zou langzaamaan wel gelijkgetrokken moeten geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Van de week weer dat het menu voor favorieten en zoeken gewoon niet voorbij de categorieën wilde, reageerde gewoon niet. Een bij Waze kan je dan ook niet even via je telefoon alsnog een route instellen, dat vind ik wel erg jammer want nu kon ik het in feite gewoon niet gebruiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Nu online
Ondertussen gezien dat Waze in Android Auto wel een venstertje onder de navigatiepijl zet met de km's die nog resteren in de trajectcontrole. Wel komt dit er enkel op wanneer je aan het navigeren bent. Hopelijk trekken ze dit door naar de gewone kaartweergave omdat Waze bij mij vroeger veel opstond zonder dat ik aan het navigeren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
Yargo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:11:
Ondertussen gezien dat Waze in Android Auto wel een venstertje onder de navigatiepijl zet met de km's die nog resteren in de trajectcontrole. Wel komt dit er enkel op wanneer je aan het navigeren bent. Hopelijk trekken ze dit door naar de gewone kaartweergave omdat Waze bij mij vroeger veel opstond zonder dat ik aan het navigeren was.
Waze is eigenlijk niet bedoeld om te 'roamen' het liefst wel gewoon een bestemming instellen. Gecombineerde roodlicht- en snelheidscamera's zie je alleen als snelheid camera (mocht dat ingesteld zijn) als je geen route gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Nu online
J0kerNL schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:21:
[...]

Waze is eigenlijk niet bedoeld om te 'roamen' het liefst wel gewoon een bestemming instellen. Gecombineerde roodlicht- en snelheidscamera's zie je alleen als snelheid camera (mocht dat ingesteld zijn) als je geen route gebruikt.
Blijkbaar, maar snap niet waarom. Bij Amigo werkt dat wel zonder navigatie aan te zetten. Maar die kent dan weer andere problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gonadan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:30:
Van de week weer dat het menu voor favorieten en zoeken gewoon niet voorbij de categorieën wilde, reageerde gewoon niet. Een bij Waze kan je dan ook niet even via je telefoon alsnog een route instellen, dat vind ik wel erg jammer want nu kon ik het in feite gewoon niet gebruiken.
Yep, helaas heel herkenbaar, en inmiddels ontzettend irritant geworden wat mij betreft. Waar ik inmiddels achter ben, en hier ook al geopperd werd, switchen naar een willekeurige andere app (in mijn geval vaak Spotify of Pocket Cast) als Waze niet reageert of eindeloos een route blijft berekenen, helpt soms.

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 02-03-2025 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

JBS schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:25:
[...]

Yep, helaas heel herkenbaar, en inmiddels ontzettend irritant geworden wat mij betreft. Waar ik inmiddels achter ben, en hier ook al geopperd werd, switchen naar een willekeurige andere app (in mijn geval vaak Spotify of Pocket Cast) als Waze niet reageert of eindeloos een route blijft berekenen, helpt soms.
Soms wel, maar dit keer niet helaas. Het vensterbeheer werkt gewoon niet helemaal lekker.
Ook wanneer hij in de split stand staat en je hebt even getankt dan vervolgt hij de route pas wanneer je Waze echt zelf opent. Daarna kan je dan weer naar split.
Het zijn allemaal kleine dingetjes maar maakt het qua gebruik wel minder betrouwbaar. En dat zorgt ervoor dat ik bij grotere reizen met meerdere doelen ik vaak toch voor maps kies want dat werkt tenminste echt altijd. (anders moet ik alles voor de zekerheid twee keer gaan inplannen)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 11:36

shinchan03

Niels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4QzJDBvjzulEp0FtAHwUEgnVf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qV2s8OF7bWBwyHEDQTYvKdja.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo V60 (MY 2025) met Android auto laat nu ook Waze zien in het venster. Het is echter wel alleen het lijntje, het laat bijvoorbeeld bij een afslag niet de pijl en nog af te leggen afstand zien. Maar toch een kleine stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is er een manier om Waze te vertellen dat wanneer je instelt dat je geluid via de telefoonspeaker wilt dat hij het ook via de telefoonspeaker doet? Ik krijg het niet voor elkaar namelijk.
Hij blijft het via de autospeakers doen en dan mijn media dempen, maar daar heb ik echt een schurfhekel aan. Ik heb liever een geluidje of een korte zin die door mijn muziek heen leutert dan dat mijn muziek elke keer weg is.
Of dit iets van was is of dat Android Auto de telefoonspeaker volledig kaapt weet ik niet, maar irritant is het wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 22:54
Ik heb sinds een week dat in Android Auto Waze achterloopt qua positie, iets van 200meter, heel irritant.
Ook krijg regelmatig hele kaart weergave vol artefacts alsof mijn scherm defect is.
Dat gebeurt bij Maps niet.
Meer hier last van?
Herstart van telefoon heeft niks uitgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:28
shinchan03 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:15:
[Afbeelding]

Volvo V60 (MY 2025) met Android auto laat nu ook Waze zien in het venster. Het is echter wel alleen het lijntje, het laat bijvoorbeeld bij een afslag niet de pijl en nog af te leggen afstand zien. Maar toch een kleine stap vooruit.
Zit er gelikt uit. Mijn vorige auto had dit bij de standaardnavigatie ook. Ik moet zeggen dat ik het in de praktijk irritant vind om een complete kaart op m'n bestuurdersdisplay te hebben. De informatie daar moet je in één oogopslag kunnen zien en interpreteren. Ik hoef niet alle wegen te zien waar ik niet rijd.
Ik zou dus liever alléén een card zien met daarop de eerstvolgende afslag en de afstand tot die afslag. Precies wat hij nu dus niet toont :)
En dan het grote middendisplay met wel de complete kaart voor eventuele detailinformatie en inschatten van complexere verkeerssituaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Wanneer gaat Waze het mogelijk maken om te kunnen worden geselecteerd als de standaard nav app in iOS?
Ik kan nog steeds alleen maar kiezen tussen Google Maps en Apple Kaarten. Ik zou daar graag ook Waze aan toegevoegd willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is dat iets wat Waze zelf in de hand heeft dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@Gonadan volgens reactie in het iOS topic zou een app ontwikkelaar dit wel mogelijk moeten maken.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste