Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 17:43

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Afgelopen zaterdag ben ik naar de Waze meet in Loosdrecht geweest. Leuk om een paar mensen van het Waze hoofdkwartier in Israël te ontmoeten, andere actieve Wazers te ontmoeten en een kijkje achter de schermen bij nieuwe ontwikkelingen. We hebben er ook meteen voor de hele Benelux besloten om traffic info van Google Maps te importeren in Waze. Als waze dan zelf geen info heeft over hoe een bepaald traject doorrijdt gebruikt het info van Google. Meer data is meer beter, zou moeten voorkomen dat je door waze van de file op de snelweg naar een onbekende file op de N-weg ernaast wordt gestuurd. En was vrijwel direct actief voor de hele Benelux. Cool om zo up close and personal direct invloed te hebben op de app!

Ook technische info gekregen over die nieuwe waze beacons voor in tunnels. Heel cool! Gewoon die beacons in de tunnel plakken om de zoveel meter en waze doet de rest. Je hoeft ze niet te registreren, als er wazers langs rijden leert waze zelf waar ze hangen. Makkelijker kan niet om de locatiebepaling in tunnels te verbeteren!

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Hopelijk komt er een flinke verbetering hierdoor, want ik ben sinds kort overgestapt naar Maps vanwege de onbetrouwbare verkeersinformatie van waze. Maps is heel accuraat. Ook vind ik de optie om uit te zoomen met een 2d View van je route geweldig , net als een indicatie van hoeveel sneller of langzamer en alternatieve route is waar je langs komt.

• Exocet
  • Niet online
quote:
Albantar schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 19:39:
Nee dat niet maar waarom zou je onderweg een route willen kiezen die langer duurt? Waze kiest al automatisch de kortste voor je.
Ik rij elke dag 60 km dezelfde route woon werkverkeer en de routes ken ik wel, dus geen behoefte aan route begeleiding, maar wel een overzicht van de hele route en waar de files/drukte is. Dus niet alleen van de komende kilometer, maar ook 30 km verderop.
Ik weet bijvoorbeeld dat 10 minuten vertraging op een bepaald stuk betekent dat het snel erger wordt en ik beter kan omrijden.

Bij waze mis ik in feite het overzicht van alle files op de route.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Je kunt nu ook je eigen stem opnemen:
http://www.androidpolice....ation-voice-instructions/

• Glodenox
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23-05 13:24
quote:
Albantar schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:06:
[...]

Wat hij bedoelt is dat er vroeger (twee jaar geleden?) op random plekken snoepjes op de kaart stonden. Er is ook een keer een Star Wars actie geweest waarbij er Star Wars icoontjes op de kaart stonden die je moest vangen. Veel users vonden het heel leuk maar ik kan me voorstellen dat het de verkeersveiligheid niet ten goede komt omdat mensen dan de neiging hebben om vaker en langer naar hun navigatieschermpje te kijken.
Ben je daar wel zeker van? Als het over zo'n snoepje zou gaan, dan zou iedereen deze gezien hebben. Er zijn 2 soorten snoepjes: die dat je krijgt voor het behalen van je achievements en die dat voorkomen bij bepaalde evenementen. Voor zover ik weet komt die tweede soort af en toe nog voor in Amerika bij bepaalde gebeurtenissen, maar in de rest van de wereld zijn ze daar zo te zien mee gestopt. De reden waarom weet ik niet zeker, maar ik ga ervan uit dat verkeersveiligheid een grote kandidaat is. Maar voor zover ik weet bestaat de functie nog, dus het kan nog altijd.
quote:
RedHat schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:18:
Krijgt Waze nog ondersteuning voor Apple CarLink? Heb zon navigatie in de werkauto waar ik spotify etc kan aansturen op het scherm alleen Waze krijg ik er niet op.
Waze zou Apple gecontacteerd hebben om toelating te krijgen om Waze beschikbaar te maken voor CarPlay, maar heeft nooit een antwoord gekregen van Apple. Deze quote onderaan de CarPlay pagina van Apple zegt volgens mij ook genoeg over de waarschijnlijkheid dat Waze op CarPlay gaat komen:
quote:
If you think your audio, automaker, messaging, or VoIP calling app has the potential to be supported by CarPlay, tell us about it.

Waze Global Champ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glodenox
Er werd daarnet op WWDC bevestigd dat Waze ondersteund zal worden op Apple CarPlay. Het heeft iets langer geduurd dan gehoopt, maar het komt er nu toch aan. Een exacte releasedatum werd niet gegeven, maar gezien de aandacht die er aan gegeven werd tijdens de presentatie zal dat niet al te lang duren :)

(het deel over CarPlay begint pas vanaf 3:55)

Glodenox wijzigde deze reactie 04-06-2018 21:59 (15%)
Reden: Video van WWDC toegevoegd

Waze Global Champ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 24-05 18:20
quote:
Glodenox schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:49:
Er werd daarnet op WWDC bevestigd dat Waze ondersteund zal worden op Apple CarPlay. Het heeft iets langer geduurd dan gehoopt, maar het komt er nu toch aan. Een exacte releasedatum werd niet gegeven, maar gezien de aandacht die er aan gegeven werd tijdens de presentatie zal dat niet al te lang duren :)
Wel mooi, maar voor Android Auto vind ik Waze soms nog te beperkt i.v.m. de Telefoon app, bijvorbeeld het melden van file's, controles etc..

Hopelijk wordt dit voor beide platformen verbeterd, nu nog hopen op Flitsmeister ondersteuning maar dat ligt op dit moment aan Apple en Google.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glodenox
Het melden van files en controles gaat toch in Android Auto? Of heb jij de meldknop niet staan? Ik heb gisteren nog een melding gemaakt in Android Auto en dat ging vlot. Persoonlijk vind ik Waze voornamelijk iets onhandiger werken aangezien het scherm in de auto veel minder accuraat werkt dan op de smartphone.

Maar het grootste gemis voor mij tegenover de app op smartphone zijn de social features. Waarschijnlijk moesten deze verwijderd worden tijdens de toelatingsprocedure van Google om zo weinig mogelijk af te leiden tijdens het rijden, maar Waze voelt minder compleet op die manier. Het zorgt er voor dat ik de app eerst apart opstart om zaken te regelen vooraleer ik deze aansluit in de auto, wat eigenlijk niet nodig zou mogen zijn.

Dat gezegd zijnde vind ik het in het algemeen wel fijner om Waze op het dashboard te hebben dan in zo'n houder.

PS: ik heb in mijn vorig bericht de video toegevoegd van het WWDC waar de aanpassing aan CarPlay werd aangekondigd.

Glodenox wijzigde deze reactie 04-06-2018 22:06 (6%)

Waze Global Champ

• schakenraadjuh
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:08
Wat ik voornamelijk mis in Waze ten opzichte van Google Maps is het weergeven van de alternatieve routes.

Voorbeeld: vanaf m’n werk naar huis kan ik over de A44 of door het centrum van Leiden. De ervaring leert dat als de A44-route minder dan 10 minuten langer is, dat de beste route is. Het rijdt prettiger en in de praktijk is het nauwelijks langzamer dan de route door Leiden.

Is het verschil meer dan 10 minuten, dan loont het vaak wel de moeite om binnendoor te rijden.

In Google Maps worden de alternatieve routes keurig weergeven als “x minuten langer”, maar die optie heb ik in Waze nog niet kunnen vinden.

• schakenraadjuh
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:08
De ene app is sneller in het reageren dan een andere app, maar geen van allen kunnen ze lekker anticiperen en vooruit kijken.

De Ketheltunnel bijvoorbeeld; daar vindt in de spits tunneldoseren plaats. Het verkeer rijdt daar 10 minuten met 60km/h, daarna staat het weer 10 min volledig stil. De tijd die ik over dat stukje ga doen klopt daardoor nooit, in geen enkele app.

Ik zou daarom graag (zoals ook in Google Maps) willen zien hoeveel langer het is om over de A13 te rijden. Is dat meer dan 10 minuten extra? Dan kan ik beter de A4 met tunneldoseren pakken. Is het minder, dan 10 minuten extra, dan is de A13 sneller dan de A4.

Op dit moment zal Waze me over de A4 sturen wanneer dat 8min sneller lijkt, maar in de praktijk klopt dat niet.

• Glodenox
Met de invoering van aanpassingen voor de GDPR zijn er inderdaad enkele zaken per ongeluk kapot gemaakt. Redelijk wat social features zijn niet 100% functioneel momenteel. Hier wordt nog aan gewerkt en zal wel terug in orde komen. Het is wel zeer lastig en persoonlijk vind ik dat er niet genoeg aandacht aan besteed wordt. Ik vermoed dat men de impact hiervan aan het onderschatten is.
quote:
Albantar schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:39:
Andersom worden actuele snelheidsgegevens gedeeld van Google Maps naar Waze, en Waze gebruikt die als ze zelf geen actuele informatie over de snelheid op een segment hebben.
Inderdaad, hoewel er sprake van is om dit terug uit te zetten omdat Google Maps regelmatig last lijkt te hebben van spookfiles, wat dan weer nefast is voor de berekeningen in Waze. Verder gebruikt Waze ook de POI's en adressen van Google Places indien deze niet in Waze ingesteld staan.

Het grote verschil daarbij is wel dat die gegevens van Google Maps gegevens zijn die andere applicaties ook kunnen gebruiken. De gegevens van Waze die naar Google Maps gaan zijn speciaal voorbehouden voor Google Maps.

Glodenox wijzigde deze reactie 21-08-2018 10:52 (10%)

Waze Global Champ

• Glodenox
Mocht er iemand OnePlus 5 of 6 gebruiken en het probleem tegenkomen dat Waze geen GPS-signaal kan vinden: dit wordt blijkbaar veroorzaakt door de battery optimization instellingen in OnePlus.

Een tijdelijke workaround is om battery optimization voor de Waze app uit te zetten. Je kan ook de geavanceerde batterijbesparing inschakelen, dan werkt het blijkbaar ook terug. Uiteraard zal er verder gezocht worden naar een permanente oplossing voor het probleem, maar dit geeft toch al een uitweg.
EDIT: blijkbaar is de security update 2018.8 ook een vereiste om GPS terug werkend te krijgen.

EDIT2: ik krijg een melding dat OnePlus een aanpassing heeft gedaan en het probleem opgelost zou moeten zijn. Normaal gezien zou je de geavanceerde batterijbesparing dus terug mogen uitschakelen. Heel misschien ga je je telefoon moeten heropstarten om dit te laten werken.

Glodenox wijzigde deze reactie 23-08-2018 00:03 (26%)
Reden: Bijkomende informatie + battery optimization uitzetten voor Waze werkt blijkbaar niet

Waze Global Champ

• Glodenox
Om privacyredenen werd dit zwaar geminderd voor ingelogde gebruikers en (blijkbaar, wist ik niet) uitgeschakeld voor niet ingelogde gebruikers. Er waren onderzoekers die met een duizendtal ip-adressen vrij accuraat met vertraging mensen konden volgen door telkens een ander ip-adres de Wazers in de omgeving op te vragen, dus men moest zo iets doen.

Waze Global Champ

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pven schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:17:
Ik ben gewend aan HDtraffic (van TomTom), dat leidt me erg vaak netjes om de files heen. Hoe goed is de verkeersinformatie in Waze tegenwoordig? 'Vroeger' was dat de reden voor mij om Waze niet te gebruiken, maar dat is al weer wat jaren geleden.
Dat is juist de reden dat ik Waze gebruik. Het is ideaal om Antwerpen of Amsterdam in of uit te komen, op andere plekken buiten de spits gebruik ik meestal Google Maps (ziet er wat rustiger uit). Iedere keer als ik het gebruik krijg ik een andere route, wat de lokale gemeentebesturen heeft doen besluiten de slimme camera's in te zetten om te jagen op waze gebruikers, wat ook weer te begrijpen is omdat er veel meer verkeer nu door woonwijken en 30 km zones gaat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Glodenox
Sowieso is de CarPlay-implementatie van Waze nu maar een eerste versie. Men is nog volop verder aan het ontwikkelen en er zullen wel versies komen die functionaliteit toevoegen. Maar bij zaken zoals het exact ingeven van wegversperringen vermoed ik dat Apple (net zoals Google dat doet bij Android Auto) dit gaat weigeren aangezien het te lang de aandacht gaat afleiden van de weg. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit er niet komt of zo hoor, die informatie heb ik niet.

In verband met de slimme camera's: hiermee jaagt men eigenlijk niet op de Waze-gebruiker, maar net op de mensen die Waze niet gebruiken en maar lukraak een route proberen te zoeken. De wegen voorbehouden voor plaatselijk verkeer staan op de kaart en Waze zal hier normaal gezien alleen maar een route door geven wanneer je hier mag passeren. Bij die camera's staat de straat gewoon ingesteld als afgesloten tijdens de periode dat je er niet door mag. De echt plaatselijke mensen met vergunning moeten dan maar in die periode de navigatie daar negeren.

Over rijstrookassistentie: deze functie staat op de eerste plaats bij de vragen vanuit de community, dus Waze is hiervan op de hoogte en zal hier hoogstwaarschijnlijk werk van maken. In mijn ogen is dat zowat de enige functie die nog echt ontbreekt. Maar ik ga er van uit dat ze hun tijd nemen om het ook meteen goed te doen. Ik kan je in elk geval verzekeren: eenmaal die functie er is zal de informatie ook vrij snel (kwestie van weken) op de kaart ingegeven worden door de vrijwilligers :)

Waze Global Champ

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 24-05 16:30

rens-br

Moderator Mobile & IN
Titelchange, zodat het meer in lijn ligt met de rest van de topics.

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:36

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dat ligt een beetje aan de userbase denk ik. Ik heb het idee dat in Waze dingen best goed gemeld worden, maar volgens mij is FM wat meer "in your face" met zijn meldingen waar Waze een vriendelijk balkje bovenin heeft die je misschien kan missen/negeren. Als je daar wel genoeg aan hebt zou ik FM er niet per se meer naast draaien.

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• TRaSH
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:31

TRaSH

Koffie ?

pven schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:27:
[...]

:P

Laat ik het anders vragen: heeft FM nog zin als je Waze gebruikt?
De informatie bij een traject controle is bij FM veel beter.
Die geeft namelijk je gemiddelde snelheid weer.
Die zinloze melding bij waze als je elke keer onder een portal rijd heb je niks aan.
Dus gebruik de FM overlay.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
TRaSH schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

De informatie bij een traject controle is bij FM veel beter.
Die geeft namelijk je gemiddelde snelheid weer.
Die zinloze melding bij waze als je elke keer onder een portal rijd heb je niks aan.
Dus gebruik de FM overlay.
'de FM overlay', ik ga op zoek. Thx! :)

Gevonden. Thx again! _O_

pven wijzigde deze reactie 05-10-2018 11:04 (4%)

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• TRaSH
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:31

TRaSH

Koffie ?

In FM,
Instellingen
Toon overlay
Horizontaal of verticaal kiezen.
Mijn voorkeur gaat naar verticaal.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• Glodenox
Er is geen samenwerking tussen Flitsmeister en Waze. Ik durf niet te beweren dat Flitsmeister geen data van Waze kopieert, maar de lokale community van Waze kopieert in elk geval geen data uit Flitsmeister. We hebben al meer dan genoeg meldingen van onze gemeenschap. Voor Flitsmeister zal dat waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Waze Global Champ

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
tzeunis schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:13:
Weet iemand waar Waze zijn flitsdatabase vandaan haalt? Of wordt deze gedeeld met Flitsmeister ofzo?
Nee, die vraag heb ik hier ook wel eens gesteld. Ze hebben een eigen database als ik het goed heb.

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• Glodenox
(RSH) schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:38:
[...]

nouja, misschien niet direct een P2000 melding, maar onder de ongevals melding stond : P2000 - ongeval wegvervoer letsel.

Misschien iemand als comment erbij gezet?
Ik heb ondertussen bijgeleerd dat de P2000-meldingen in Nederland inderdaad automatisch toegevoegd worden op de kaart als ze nuttig lijken te zijn. De accuraatheid hiervan valt licht tegen, maar het kan toch maar net de melding zijn die je op tijd waarschuwt voor een incident.

Waze Global Champ

• Exocet
  • Niet online
pven schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:58:
Iemand? Ik kan niet geloven dat niemand hier ooit naar heeft gekeken.
Ik denk dat veel mensen dit niet gebruiken of geen problemen mee hebben.
Ik gebruik bijvoorbeeld Android Auto en draai spotify naast Waze, dus gebruik deze koppeling niet.

Anders wellicht gewoon je probleem melden bij Waze?
https://support.google.com/waze/answer/6276841?hl=en

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:36

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Misschien heeft het moeite met rotondes waar meer of minder dan 4 afritten zijn? Ik zal er eens op letten of het in mijn geval altijd klopt....

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01:22

carnager

AmsterdamVideo

Rotonde telling wil soms ook nog wel eens fout gaan bij gescheiden op- en afrijbanen, doorgaans de grotere rotondes dus. In de editor staat dan de oprijbaan doorgaans wel als 1-richtingsweg waardoor hij je er niet zal afsturen, maar staat de aankoppeling op de rotonde nog wel de regel 'rechtsaf toegestaan' aktief (junction), waardoor hij dus wel meetelt in de nummering. Verder idd tegen de klok in vanaf rechtsonderin (de eerste de beste is dan nummer 1) bovenlangs naar linksonderin (zal dan nummer 2, 3 of hoger zijn, behalve bij doelloze rotondes in vinexwijken die op een doorgaande weg zonder reeds bestaande afslagen liggen).

Merk op dat telling en links/rechts precies andersom loopt in een land waar men aan de linker zijde van de weg rijdt, zoals in Groot Brittannië als dichtstbijzijnde voorbeeld..

Iedere dag nieuwe videos op AmsterdamVideo ||| Overal ter wereld gratis mobiel internet: FonNederland.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glodenox
Het getal in het symbool voor het rond punt dient ter aanduiding van de hoeveelste afslag je dient te nemen. Indien een rond punt "standaard" is volgens Waze (= 4 toegangen tot het rond punt, mooi op 90° van elkaar met 5° marge) zal je de instructies "ga rechts", "ga rechtdoor" of "ga links" krijgen. Anders krijg je de instructie "neem de x-de afslag". Die x is dan ook wat er in het symbool staat.

Soms kan er ook een parking of tankstation aansluiten aan het rond punt. Dat wordt dan ook als afslag meegerekend, hoewel je dat intuïtief niet meteen zou verwachten. Daar bestaat jammer genoeg geen oplossing voor. Eigenlijk zou dat niet mogen voorkomen aangezien het meestal voor gevaarlijke situaties gaat zorgen.

Enkelrichtingen naar het rond punt toe zouden trouwens niet mogen meetellen voor zover ik weet. Dus als je daar een voorbeeld van hebt mag je die altijd eens opsturen :)

Glodenox wijzigde deze reactie 03-04-2019 22:47 (10%)

Waze Global Champ

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glodenox
Sinds deze morgen is het voor Waze mogelijk om je exacte locatie te bepalen in meerdere tunnels in Vlaanderen. Agentschap Wegen & Verkeer ging namelijk in op het idee om Waze Beacons te installeren in de drukste tunnels.

Waze Beacons sturen heel de tijd een bluetooth-signaal uit met hun uniek identificatienummer. Door te weten waar de beacons hangen in de tunnel en te kijken naar de kracht van de verschillende signalen wordt het mogelijk om in de lengte van de tunnel je positie te gaan bepalen. Hierdoor wordt het ook mogelijk om je snelheid te berekenen en dus ook files in tunnels beter te detecteren.

Voor alle duidelijkheid: deze bakens zijn niet voorbehouden voor Waze, in tegenstelling tot wat de naam misschien zou doen vermoeden. Deze bakens sturen een open signaal uit dat iedereen kan uitlezen (het EddyStone-formaat, mocht iemand het willen weten). Andere systemen kunnen (en zullen) deze bakens dus ook gebruiken om in tunnels een betere locatiebepaling te bekomen.

Meer informatie kan hier gevonden worden: https://www.wazebelgium.b...erd-in-vlaamse-tunnels-2/

Mochten er hier (al dan niet technische) vragen bij zijn: stel ze zeker!

Hierbij trouwens een filmpje van een testrit vorige zondag:

Waze Global Champ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glodenox
pven schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:34:
Het enige waar ik mij mbt Waze echt aan stoor is dat ik tijdens het rijden niet de keuze krijg om wel/niet voor een tolweg te kiezen. Als ik haast heb en er staat file, dan is de tolweg acceptabel, anders niet. Die keuze wil ik tijdens het rijden nog kunnen maken.
Tijdens het rijden is het inderdaad redelijk moeilijk/niet aan te raden om nog in het menu te gaan en tolwegen aan of uit te zetten.
Dit is echter de eerste keer dat ik die vraag van iemand hoor. Heb je weet van systemen waar dit wel mogelijk is en zo ja: hoe hebben zij dit uitgewerkt?

Waze Global Champ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glodenox
@Gines Maak je toevallig gebruik van Android Auto? Ik zag op dat er nog meerdere mensen gelijkaardige problemen lijken te hebben en Android Auto lijkt bij hen de gemeenschappelijke factor te zijn. Zelf heb ik dit (gelukkig) nog niet moeten ervaren.

Waze Global Champ

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True