Nou dankzij coolwalk ben ik voorlopig van Waze afgestapt. De nieuwe layout is mij gewoon te vol en ik mis bepaalde bedieningsopties die Waze een voordeel maakten.
Een vergelijk toen ik toch even voor het verkeerslicht in de wacht stond:
Redenen voor mij om voorlopig toch maar weer naar Maps over te stappen:
• Niet 8 knoppen en je snelheid half over het stuk waar je daadwerkelijke navigatiekaart getoond wordt. Dit zat vroeger allemaal achter een soort menu en dat scheelde serieus ruimte. Dan vind ik nu de keuze van Maps beter, dat maakt het blok links wel breder maar je houdt netto toch veel meer 'zicht' over.
• Het lettertype voor aanduidingen is te veel gericht op slechtzienden waardoor het zwarte blok wel echt immens wordt. Ook klapt hij in principe veel minder in zoals je nu bij Maps in screenshot ziet.
• Specifieke bediening werkt niet meer. Mijn auto heeft knoppen voor een linker en rechter contextmenu wat voorheen bij Waze het navigatiemenu opende (linker knop). Sinds coolwalk kan ik alleen nog maar de standaard knop gebruiken en dat is eeuwig zonde.
• Maps heeft tegenwoordig veel handigheden overgenomen zoals routes, rijstrookaanduiding, verkeersdrukgebruik en camera's. Daar is Waze dus helaas minder onderscheidend in geworden.
• Fijne extra's zoals de positie in een trajectcontrole zijn nog steeds niet beschikbaar via AA en daarmee heeft Waze via AA gewoon minder toegevoegde waarde boven andere apps dan standalone.
• Stembediening voor navigatie is een wereld van verschil, dat gaat bij Maps écht vlekkeloos. Aangezien je tegenwoordig van AA (of Waze zelf?) nergens meer aan mag zitten tijdens het rijden is stem nog de enige manier om navigatie aan te gaan zetten als je al bij huis weg bent zonder weer te moeten parkeren.
• De routering van Waze blijft je van fijne doorgaande wegen af sturen via bedrijventerreinen, achterbuurten, kleine paadjes en onmogelijke situaties. Ik snap gerust wel dat Waze misschien niet weet dat die sluiproute 47 king-size drempels bevat maar als het maar een minuutje scheelt laat me dan gewoon lekker op de hoofdweg blijven. (een agressie in kunnen stellen voor sluiproutekeuze zou fijn zijn)
Deze post is niet bedoeld als rant maar met name om de verschillen te duiden. Daarnaast lezen er hier en paar mee die betrokken zijn bij Waze en misschien tips hebben of iets mee kunnen nemen als feedback.