• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:19
Flitsmeister is uiteraard puur voor de momenten dat de cruise control onverhoopt een km te hoog ingesteld stond, zonde om daar dan gelijk een paar tientjes voor af te tikken O-)

Moet zeggen dat ik onderweg ook aardig actief ben geweest met zaken melden en bevestigen, wordt ineens overladen met allerlei badges :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:14
Je bent een Waze held!
Ik meld ook wel eens iets, maar niet bv een auto die veilig op de pechstrook staat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-10 12:21
Ik kan nu al weer sinds eventjes niet meer navigeren naar mijn contactpersonen via Apple CarPlay. Nadat ik de eerste letters heb ingetoetst van mijn contact, verschijnt daar wel de naam van mijn contact, maar als ik daarop druk, gaat Waze zoeken naar bestemmingen beginnende met de eerste ingevoerde letters.

Voorheen deed Waze wel wat deze moest doen bij het intoetsen van een contact, maar ik denk sinds de update naar iOS 16, dat Waze dit niet meer doet.

Edit: mijn issue neergelegd via Messenger bij Waze en Waze Nederland.

[ Voor 7% gewijzigd door RicoK op 06-10-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
@Glodenox Tom, herken jij deze klacht? Heb hem zelf niet elders gezien, maar jij ziet wel eens wat meer :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 23:16
Hmmbob schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:43:
@Glodenox Tom, herken jij deze klacht? Heb hem zelf niet elders gezien, maar jij ziet wel eens wat meer :+
Mij zegt het niets, maar ik volg CarPlay dan ook niet echt op en kan de gekende problemen in de iOS-versie van de app niet zien. Ik heb wel begrepen dat iOS 16 meerdere zaken heeft stukgemaakt, dus het zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Coördinator van de Waze Belux Community

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Bedankt @Hmmbob en @Glodenox voor jullie reacties. Fijn dat jullie zo snel reageren.

Ik heb via Messenger contact opgenomen met Waze Nederland. Degene die mijn bericht oppakte heeft geen naam genoemd, maar hij/zij gaat het vandaag/straks pogen te reproduceren en zou mijn vraag in de Community uit hebben gezet.

Maar, wat ik dan niet begrijp aan de reactie dat iOS 16 meerdere zaken heeft stukgemaakt, wordt dit dan niet door Waze getest? Een nieuwe iOS versie wordt toch voor een launch naar de developers gestuurd om hun apps hierop aan te passen? Doet Waze dat niet?

Edit: Ik krijg zojuist van Waze Nederland een reactie via Messenger dat CarPlay bij hem/haar hetzelfde doet. Dit zou dus een bug zijn. Ik kijk uit naar de oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door RicoK op 06-10-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 15:46
Hoe meldt je eigenlijk het makkelijkste bugs?
Waze in android Auto blijft bij mij maar een herinnering bij het uitstappen herhalen die in de app zelf al lang verwijderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@stijn014 van Waze Global had ik gisteravond de volgende link ontvangen om bugs te melden: https://www.waze.com/row-...774675068-2101115657&rd=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Dat contactformulier is inderdaad de beste optie om problemen te melden in de algemene werking van Waze. Als community kunnen wij vaak ook wel zelf wat testen doen en bugmeldingen plaatsen, maar het is meestal vlotter om dit bij Waze zelf te melden. We hebben overigens ook een manier om grote operationele problemen snel te escaleren, maar dan moet er meestal een wereldwijde impact zijn.

Als het een lokaal probleem betreft (dan spreek ik vooral over kaartfouten), kan je beter een bericht naar de community van Waze Nederland of Waze België sturen. Als je dat bij Waze HQ meldt, gaan zij dat meestal toch naar ons doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@Glodenox Ja, toen ik gisteravond eens dat formulier ging bekijken zou ik niet weten hoe ik mijn issue met de contactpersonen via CarPlay daar had moeten/kunnen melden.

Ik had dus mijn issue gemeld via Facebook Messenger bij Waze Nederland. Hij/zij, want naamloos, kon mijn issue reproduceren en heeft hier via de/julllie (?) community melding van gemaakt.

Edit: de melding kunnen vinden: https://www.waze.com/forum/viewtopic.php?p=2289827#p2289827

[ Voor 11% gewijzigd door RicoK op 07-10-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Is het bij jullie ook dat de punten worden berekend, bekijk het later nog eens.
Is al 2 dagen zo, scoreboard doet het ook niet.

Kheb de app al un-installed, en weer opnieuw geinstalleerd, en ingelogged, maar het blijft hetzelfde.

Vernieuwen verkeersinformatie blijft ook hangen op 39% (in rode tekst bovenaan het scherm).

Nog iets anders, tijdens de spits in de ochtend, als er verderop in de route het te druk word, krijg ik een melding opeens in het Engels dat er misschien een alternatieve route is.
Huidige instelling is Nederlands (NL) - Femke. Invoertaal Nederlands.
Druk ik op nieuwe route (weet de benaming niet precies) loopt de app vast.
Doe ik niets, dan verloopt de route verder, of loopt ook af en toe de app vast, dus weer opnieuw opstarten.

Spoorweg overgangen (overwegen) heb ik aan staan, maar er komt sporadisch een melding.

Paralellwegen worden niet altijd correct weergegeven.

Hulp bij pech heb ik nog nooit gebruikt, hoe werkt dat precies?

Bij sommige afslagen op de snelweg komt de melding om af te slaan vrij laat.

Bij melding u nadert een trajectcontrole, en er staat bv een voertuig stil op de vluchtstrook bij de melding, komt alleen de melding uw nadert een trajectcontrole, en niet alsnog voertuig op de vluchtstrook.

Ik reed laatst op een onverhard stuk weg die 800 meter lang was, terwijl ingesteld Vermijd lange stukken (> +/- 400m)

Rijd je op de snelweg, en ben je opzoek naar een benzinestation, lijkt het mij niet de bedoeling dat een tankstation op de andere snelweghelft tegemoedkomend aangegeven zal worden.
Ik heb Sorteer tankstations op afstand ingesteld staan.

Eens per week verstuur ik logbestanden.

Nou bij deze de dingetjes die mij opvallen etc.

8 jaar Happy Wazer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:24
Bij mij is continue alles Engels en Nederlands door elkaar. Wil je iets melden is dat de ene keer Engels de andere keer Nederlands. En dat is met meer menu opties. Dat je niet goed onder controle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
Hierbij enkele reacties op de problemen die gemeld werden:

Het scorebord werkt momenteel inderdaad even niet. Er was blijkbaar een probleem mee waardoor sommige mensen niet konden inloggen. Dit is men momenteel aan het herstellen. Tot dan gaan we even geen punten kunnen zien.

Bij sommige nieuwe functies slaagt Waze er inderdaad in om onze Nederlandstalige vertalingen niet in de app toe te voegen, terwijl ze wel op tijd vertaald waren. Meestal is dat dan in een volgende versie opgelost.

Spoorwegovergangen zijn verschillend ingegeven van land tot land. In Nederland zijn de meesten niet ingegeven omdat de community vindt dat er geen meldingen nodig zijn. In België zijn de overwegen overal toegevoegd, maar zijn ze zo ingesteld dat ze alleen een melding gaan geven als de overweg nog niet zichtbaar is op 300 meter afstand. Dit zou je ervaring kunnen verklaren.

Hulp bij pech is een functie waarbij je een melding kan laten zien in de app dat je hulp nodig hebt en dat je, afhankelijk van het land dat je in zit, begeleid naar de nummers voor de hulpdiensten. In sommige landen zijn er takeldiensten die deze meldingen in het oog houden, maar dat is zeker niet iets dat je op mag vertrouwen.

De afritten op snelwegen staan ingesteld op het zogenaamde "beslissingspunt". Het moment waar je niet meer van richting kan veranderen. Bij zeer lange afritten kan dit er inderdaad voor zorgen dat de melding vrij laat komt. Maar als we dit niet zo zouden doen zou je geen goede aanduiding krijgen van hoeveel afstand je nog hebt om de afrit te nemen en is er een hogere kans dat Waze foutief gaat denken dat je nog op de snelweg rijdt of de afrit genomen hebt wanneer dit niet zo is. Er staat al een tijdje een vraag open om ervoor te zorgen dat het moment van de boodschap voor de afslag en de locatie van het knooppunt los zouden staan van elkaar.

Waze heeft intern een prioriteitenlijst voor de meldingen. Als er meerdere meldingen dicht bij elkaar liggen, gaat Waze een keuze maken op basis van die lijst. Alle meldingen weergeven gaat een overdaad geven aan notificaties.

Die aanduiding van lengte werd toegevoegd door de community. De officiële tekst is "Avoid long ones". De exacte manier om de lengte te bepalen is eigenlijk niet gekend door de community en naar mijn gevoel zou het er dus niet mogen staan.

Als de gesproken taal af en toe naar Engels wisselt kan je best eens de stem Femke activeren en daarna terug gaan naar je vorige stem. Waze heeft twee soorten stemmen: op voorhand opgenomen stemmen en stemmen die eender welke tekst kunnen uitspreken. Als Waze een instructie tegenkomt die niet op voorhand opgenomen is voor die stem, wordt er teruggevallen op de laatste gebruikte stem die eender wat kan uitspreken. Om een nog onbekende reden durft de app soms wel te vergeten welke stem er laatst gebruikt werd en dan zal de Engelse Amy inspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Thanks voor je antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 11:05
Hebben meer mensen er last van dat de meldingen over camera's / trajectcontroles / spoorwegovergangen 'oneindig' blijven staan?

Als ik van huis naar kantoor ga kom ik na een minuut of 10 langs een 'roodlichtcamera' en die melding blijft dan staan tot ik op kantoor ben of er een nieuwe melding komt. Best irritant en het zorgt er voor dat je niet meer goed op meldingen let.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Dat is een gekend probleem. Waze is aan het werken aan een oplossing. Persoonlijk snap ik niet echt hoe dat door de beta-cyclus is geraakt zonder problemen, want het valt uiteraard enorm hard op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdVe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 13:30
JochemK schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:43:
Hebben meer mensen er last van dat de meldingen over camera's / trajectcontroles / spoorwegovergangen 'oneindig' blijven staan?

...
Ja, op Android auto ook..
Je kan de melding wel wegswipen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
EdVe schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:57:
[...]

Ja, op Android auto ook..
Je kan de melding wel wegswipen..
Wegswipen op Android auto? Ik heb al wel geprobeerd om er op te klikken, dat werkte niet.
Zal volgende keer als ik in de auto zit eens proberen te swipen maar hou liever m'n handen aan het stuur.

Hoop dat de fix snel komt, ik snap ook niet hoe dit soort dingen in productie kunnen komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
Wegswipen (naar links) werkt voor nu als workaround.

[ Voor 4% gewijzigd door JochemK op 08-12-2022 10:02 . Reden: Autocorrect ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
Vannacht is het nieuws naar buiten gekomen dat Waze niet langer een op zichzelf staand bedrijf gaat blijven onder de Alphabet groep, maar deel gaat worden van het Geo programma van Google. Het is me nog onduidelijk wat de mogelijke gevolgen allemaal gaan zijn, maar voor de navigatiemarkt in zijn geheel lijkt het me niet echt een wenselijke stap.

https://techcrunch.com/20...sures-mount-to-cut-costs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Is er bij mij iets mis, of hebben meer mensen al hun verkeersmeldingen bij Lopik of de Maasvlakte, ook al zit dat niet op de route?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:11
Resistor schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:03:
Is er bij mij iets mis, of hebben meer mensen al hun verkeersmeldingen bij Lopik of de Maasvlakte, ook al zit dat niet op de route?
Het is een bekende bug, heeft iets te maken uit mijn hoofd gezegd met segmenten die geen plaatsnaam hebben. Zal even navragen wat het ook alweer was en wat de status is.

Edit klopt inderdaad. Segmenten zonder plaats worden aan een verkeerde plaats gekoppeld. Is bekend bij waze geen idee wanneer opgelost

[ Voor 14% gewijzigd door Snowhite0901 op 27-12-2022 19:21 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Glodenox schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:28:
Vannacht is het nieuws naar buiten gekomen dat Waze niet langer een op zichzelf staand bedrijf gaat blijven onder de Alphabet groep, maar deel gaat worden van het Geo programma van Google. Het is me nog onduidelijk wat de mogelijke gevolgen allemaal gaan zijn, maar voor de navigatiemarkt in zijn geheel lijkt het me niet echt een wenselijke stap.

https://techcrunch.com/20...sures-mount-to-cut-costs/
Dat was een kwestie van tijd toch? Maps groeide er al wat heen, nu is het een kwestie van langzaam samensmelten. Ben het met je eens dat het niet per se een goede ontwikkeling is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Glodenox
Gonadan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:09:
[...]

Dat was een kwestie van tijd toch? Maps groeide er al wat heen, nu is het een kwestie van langzaam samensmelten. Ben het met je eens dat het niet per se een goede ontwikkeling is.
Na wat interne gesprekken ben ik redelijk overtuigd dat het voor Waze een verbetering zal zijn. Momenteel beschouw ik het als een vergelijkbare situatie toen Waze 10 jaar geleden door Google opgekocht werd. Maar het is natuurlijk wel een barrière minder voor assimilatie en maakt een verschuiving van ontwikkelaars in beide richtingen veel gemakkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Glodenox schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:06:
Na wat interne gesprekken ben ik redelijk overtuigd dat het voor Waze een verbetering zal zijn. Momenteel beschouw ik het als een vergelijkbare situatie toen Waze 10 jaar geleden door Google opgekocht werd. Maar het is natuurlijk wel een barrière minder voor assimilatie en maakt een verschuiving van ontwikkelaars in beide richtingen veel gemakkelijker.
Dat klinkt een beetje alsof het alternatief was om investering in Waze af te bouwen of erger. ;)
Ach, zolang het blijft bestaan ben ik blij. Ik kan nu tenminste een blauwe auto kiezen om mee te rijden, dat moet van mijn dochter. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:05
Is er al enig vooruitgang t.b.v support voor coolwalk? Ik merk dat ik neig naar Maps omdat ik de splitscreen toch wel heel handig vind tijdens het rijden.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:27
tlpeter schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:14:
Is er al enig vooruitgang t.b.v support voor coolwalk? Ik merk dat ik neig naar Maps omdat ik de splitscreen toch wel heel handig vind tijdens het rijden.
Er word al mee getest in de beta, ik heb nog geen datum voor je wanneer deze voor iedereen beschikbaar zal zijn.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:05
Dat van de bèta weet ik. Had alleen ondertussen wel een release verwacht :9 (eerder gehoopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 11:14
"hair zain de zookrisultaten vor.."

Sinds een tijdje krijg ik wanneer ik stemgestuurd in Android Auto wil navigeren bovenstaande antwoord van Waze bij het tonen van de zoekresultaten.
Ik heb me gek gezocht naar een oorzaak/oplossing, maar nog geen gevonden.

Mijn telefoon, Waze, Google Assistant en Google TTS staan op Nederlands.

Wanneer ik aan Android Auto roep "navigeer naar (willekeurige plek" krijg ik eerst netjes van Assistant de melding "Ok, ik stel je bestemming in op ...".
Vervolgens toont Waze de zoekresultaten, waarbij de tekst "hier zijn de zoekresultaten voor..." uitgesproken wordt door een Engelstalige dame. De eerste keer erg komisch, maar inmiddels vooral irritant.

Aangezien dit alleen gebeurt wanneer ik Waze gebruik en niet bij Maps/FM/TomTom vermoed ik de oorzaak in Waze, maar ik sluit Google TTS en Google Assistant niet uit (al heb ik daar ook alle instellingen al nagelopen).

Iemand nog een idee hoe ik dit kan fixen. Een oplossing mag ook zijn dat deze tekst helemaal niet uitgesproken wordt, want het voegt niets toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
Duurt toch wel lang voor die Coolwalk update (zeker voor een Google product).
Erg lastig dat ik niet meer kan zien welk nummer Deezer begin af te spelen zonder op een hoop knoppen te duwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glodenox
De Coolwalk update wordt momenteel gradueel uitgerold. Ik weet niet aan welk percentage gebruikers men momenteel zit, maar zeer lang zou het dus niet mogen duren :)

Ze hebben veel bugs in Coolwalk ontdekt tijdens hun ontwikkeling en in plaats van er rond te werken hebben ze eerder samengewerkt met het AA team om deze opgelost te krijgen. Dat zorgt er uiteraard voor dat ze er langer over doen dan anderen.

[ Voor 42% gewijzigd door Glodenox op 07-04-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik heb sinds een paar dagen de coolwalk update....
Vind het maar nix.
De hele user interface is aangepast en ziet er vrij rommelig uit wat mij betreft.
Lettertype voor aanwijzingen past vaak niet netjes in de vakjes. Een hoop knopjes in beeld die over je kaart heen staan. Regelmatig route aanwijzingen die over borden in die zelfde aanwijzingen staan. Of tekst die wordt afgebroken wegens ruimte gebrek.
Ik gebruik hem maar weer full screen, dat is iets beter. In het gedeelde scherm valt er wat mij betreft te veel van de kaart weg achter aanwijzingen en knopjes.
Ik heb daar met Google maps een stuk minder last van.
De oude Waze interface was veel duidelijker.

Overigens ging het bij de eerste keer opstarten met coolwalk goed, maar de 2e keer kreeg ik alleen een waze logo in full screen mode en bij het gedeelde scherm een kaart met een knop erover om de nieuwe update te bekijken. Met geen mogelijkheid kon ik een navigatie starten.
Nadat ik de boel weer opnieuw had opgestart ging het weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Om van Coolwalk gebruik te maken (wat verplicht gaat worden) moet men gebruik maken van bepaalde componenten die AA voorziet waarbij men vrij weinig controle heeft over de weergave. Jammer genoeg kan men hier weinig aan doen. De weergave dat niet op een volledig scherm zit heeft inderdaad nog wat fouten, hier is men zich van bewust. Deels zijn dit nog fouten binnen AA, maar ook Waze heeft hier nog wat bugs zitten. Maar op een bepaald moment moet men nu eenmaal toch een versie gaan uitbrengen.

Vergelijkingen met Google Maps op AA zijn wat oneerlijk, aangezien zij zich aan geen van die regels hoeven te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wordt Coolwalk verplicht als in je moet in het ondersteunen als appbouwer of gaat ook de volledig scherm weergave verdwijnen?

Persoonlijk heb ik namelijk mijn navigatie liever volledig scherm. Van die widgets zoals spotify ernaast doe ik toch niets mee tijdens het rijden en leiden alleen maar af.

@dixet stembediening is bij mij ook nogal karig. Heb niet het gevoel dat je vanaf de assistent lekker een reisdoel kunt benoemen wat Waze dan aan kan. Nu weet ik niet of dat aan de assistent of aan Waze ligt, of dat het gewoon geen realistische verwachting is. Maar het resultaat is wel dat ik eigenlijk na vertrek niets meer kan qua navigatie instellen. Invoeren en scrollen wordt geblokkeerd, stem werkt niet. Dat is wel ergerlijk.

Leuk voorbeeld is als ik vraag om naar werk te navigeren. Dat staat gewoon ingesteld in Waze en de assistent snapt het ook, maar na starten van Waze is er geen reisdoel ingesteld. Beetje maf.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Gonadan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:58:
Wordt Coolwalk verplicht als in je moet in het ondersteunen als appbouwer of gaat ook de volledig scherm weergave verdwijnen?

Persoonlijk heb ik namelijk mijn navigatie liever volledig scherm. Van die widgets zoals spotify ernaast doe ik toch niets mee tijdens het rijden en leiden alleen maar af.
Met coolwalk kan je juist kiezen tussen volledig scherm of een widget ernaast. Tenminste bij een groot scherm. Voor coolwalk had ik standaard de widget ernaast en kon de navigatie niet fullscreen. Nu met coolwalk kan ik kiezen en heb ik een heerlijk overzichtelijke grote kaart. Ik ga er vanuit dat dit bij een kleiner scherm dan ook kan, waar je voorheen niet de keuze had van een splitscreen
Gonadan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:58:
@dixet stembediening is bij mij ook nogal karig. Heb niet het gevoel dat je vanaf de assistent lekker een reisdoel kunt benoemen wat Waze dan aan kan. Nu weet ik niet of dat aan de assistent of aan Waze ligt, of dat het gewoon geen realistische verwachting is. Maar het resultaat is wel dat ik eigenlijk na vertrek niets meer kan qua navigatie instellen. Invoeren en scrollen wordt geblokkeerd, stem werkt niet. Dat is wel ergerlijk.

Leuk voorbeeld is als ik vraag om naar werk te navigeren. Dat staat gewoon ingesteld in Waze en de assistent snapt het ook, maar na starten van Waze is er geen reisdoel ingesteld. Beetje maf.
Dat bedienen werkt op zich wel goed bij mij. Alleen dat rare antwoord met Engelse uitspraak is zo irritant. Omdat ik de waze coolwalk update nog niet heb gebruik ik nu maar Maps. Minder prettige navigatie, maar geen irritant denglish antwoord én fullscreen. Ben benieuwd of ik na de coolwalk update van Waze nog wel terug ga....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Laatst online: 03-10 08:43

Thyzz

-=leeg=-

Maar wel (eindelijk) laadpaal ondersteuning!

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Thyzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:09:
Maar wel (eindelijk) laadpaal ondersteuning!
Nice! Waar kan ik wat meer info vinden daarover? Volgende week rij ik electrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Laatst online: 03-10 08:43

Thyzz

-=leeg=-

Tommie12 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:27:
[...]

Nice! Waar kan ik wat meer info vinden daarover? Volgende week rij ik electrisch.
Je kan onder de instellingen (in het engels) Vehicle details. 'Turn on EV features' met daar ook welk stekkers je auto ondersteunt.
daarna kan je op je route zoeken op laadpunten

5325wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glodenox
In Nederland is de weergave van de laadpalen inderdaad geactiveerd. Let wel: de vrijwilligers zijn nog steeds bezig 1 voor 1 alle laadpalen te overlopen en op de correcte plek te zetten. Dit is een monnikenwerkje aangezien die locaties vaak toch bizar veel verschillen van de realiteit. Momenteel staan 66% van de publieke laadpalen op de kaart, dus er zullen zeker nog laadpalen ontbreken.

In België en Luxemburg hebben we er voor gekozen om te wachten tot we 100% van de publieke laadpalen nagekeken hebben. Een kwart van die palen gaan we nog ter plaatse moeten gaan nakijken, maar 91% van de publieke laadpalen zijn momenteel verwerkt, waardoor het niet al te lang zal duren totdat ook wij gaan aangeven dat de functie ingeschakeld mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:16
Glodenox schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:06:
In Nederland is de weergave van de laadpalen inderdaad geactiveerd. Let wel: de vrijwilligers zijn nog steeds bezig 1 voor 1 alle laadpalen te overlopen en op de correcte plek te zetten. Dit is een monnikenwerkje aangezien die locaties vaak toch bizar veel verschillen van de realiteit. Momenteel staan 66% van de publieke laadpalen op de kaart, dus er zullen zeker nog laadpalen ontbreken.

In België en Luxemburg hebben we er voor gekozen om te wachten tot we 100% van de publieke laadpalen nagekeken hebben. Een kwart van die palen gaan we nog ter plaatse moeten gaan nakijken, maar 91% van de publieke laadpalen zijn momenteel verwerkt, waardoor het niet al te lang zal duren totdat ook wij gaan aangeven dat de functie ingeschakeld mag worden.
Gaat waze ook info hebben over of de laadpalen beschikbaar zijn?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
MerijnB schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:07:
Gaat waze ook info hebben over of de laadpalen beschikbaar zijn?
Dat is de bedoeling, maar gaat nog niet het geval zijn in de eerste fase. Er is voor de meeste laadpalen een link voorzien met een externe bron die deze informatie beschikbaar stelt. De informatie rond laadsnelheden en aantal laadpunten komt ook van deze externe bron. Dus als daar iets verkeerd staat, gaan we dat vaak niet zelf kunnen oplossen. Maar er is wel een manier om deze fouten door te geven aan de bron.

[ Voor 6% gewijzigd door Glodenox op 08-04-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Glodenox schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:12:
[...]

Dat is de bedoeling, maar gaat nog niet het geval zijn in de eerste fase. Er is voor de meeste laadpalen een link voorzien met een externe bron die deze informatie beschikbaar stelt. De informatie rond laadsnelheden en aantal laadpunten komt ook van deze externe bron. Dus als daar iets verkeerd staat, gaan we dat vaak niet zelf kunnen oplossen. Maar er is wel een manier om deze fouten door te geven aan de bron.
Is het een optie om de laadpalen ook onder categorieën te zetten net als benzinestations? Dan kan je tijdens het rijden snel een paal opzoeken.

Of zit dat er al in? Nu lukte het alleen door onderweg te zoeken op laadpaal.

Nevermind, ik keek niet goed. Er staat heel groot een auto met stekker bij. Top!

[ Voor 5% gewijzigd door Rogar op 08-04-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Glodenox schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:12:
[...]

Leuk plan!

Denk je dat Waze er ook aan werkt om een koppeling te voorzien met de laadtoestand van je batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Tommie12 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:21:
Denk je dat Waze er ook aan werkt om een koppeling te voorzien met de laadtoestand van je batterij?
Ik weet niet of ze via Android Auto en CarPlay toegang krijgen tot die informatie. Maar zelfs als het gedeeld wordt, vrees ik dat ik niet kan voorspellen hoe de ontwikkeling gaat verlopen en als ik het zou weten zou ik er niets over mogen delen. De zaken die ik hier vermeld heb staan ook ergens op het forum of in een van hun publieke video's.

In gesprekken met hen zijn er veel suggesties gegeven, waaronder uiteraard ook het rekening houden met de batterij, of eerder het bereik dat de wagen aangeeft. Maar ik kan niet meteen zeggen of dat ook echt op hun planning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Glodenox schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:50:
[...]

Ik weet niet of ze via Android Auto en CarPlay toegang krijgen tot die informatie. Maar zelfs als het gedeeld wordt, vrees ik dat ik niet kan voorspellen hoe de ontwikkeling gaat verlopen en als ik het zou weten zou ik er niets over mogen delen. De zaken die ik hier vermeld heb staan ook ergens op het forum of in een van hun publieke video's.

In gesprekken met hen zijn er veel suggesties gegeven, waaronder uiteraard ook het rekening houden met de batterij, of eerder het bereik dat de wagen aangeeft. Maar ik kan niet meteen zeggen of dat ook echt op hun planning staat.
Snap ik.

Maar ik denk dat ze dat wel gaan moeten doen, anders worden ze weggedrukt door ABRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

dixet schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:31:
Met coolwalk kan je juist kiezen tussen volledig scherm of een widget ernaast. Tenminste bij een groot scherm. Voor coolwalk had ik standaard de widget ernaast en kon de navigatie niet fullscreen. Nu met coolwalk kan ik kiezen en heb ik een heerlijk overzichtelijke grote kaart. Ik ga er vanuit dat dit bij een kleiner scherm dan ook kan, waar je voorheen niet de keuze had van een splitscreen
Navigatie is bij altijd al volledig scherm. Nu met coolwalk kan hij ook in delen maar dat hoeft van mij niet, je kunt toch niet zelf bepalen wat in de andere vakjes staat. (Of ik heb dat nog niet gevonden)
Ik heb liever gewoon volledig scherm dus hoop dat die optie wel gewoon blijft.
Dat bedienen werkt op zich wel goed bij mij. Alleen dat rare antwoord met Engelse uitspraak is zo irritant. Omdat ik de waze coolwalk update nog niet heb gebruik ik nu maar Maps. Minder prettige navigatie, maar geen irritant denglish antwoord én fullscreen. Ben benieuwd of ik na de coolwalk update van Waze nog wel terug ga....
Ik moet er nog eens grondig voor gaan zitten hier het nu precies werkt, maar navigeren op stem lukt alleen als je het adres noemt. Niet naar een locatie of contactpersoon.

Mijn vermoeden is dat het weinig met Waze te maken heeft maar meer de assistent.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 09-04-2023 11:25 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:04
Misschien een domme vraag maar ik kan geen antwoord vinden:
Waar haalt Waze z'n gegevens zoals files/vertragingen vandaan? Is dat alleen van Waze-gebruikers die dit melden of automatisch als ze langzaam rijden of ook van de Google-database van Google-maps gebruikers?

Waze komt als beste uit de test voor IOS las ik en ik gebruik het ook zeer regelmatig echter weet ik niet hoe het zit met de beste signaleringen en acties op vertragingen/files.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ora et Labora schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:25:
Waar haalt Waze z'n gegevens zoals files/vertragingen vandaan? Is dat alleen van Waze-gebruikers die dit melden of automatisch als ze langzaam rijden of ook van de Google-database van Google-maps gebruikers?

Waze komt als beste uit de test voor IOS las ik en ik gebruik het ook zeer regelmatig echter weet ik niet hoe het zit met de beste signaleringen en acties op vertragingen/files.
Ik denk dat je nergens een accuraat antwoord gaat krijgen omdat het de "bedrijfsgeheimen" zou bloot leggen.

Maar ik denk dat het een combinatie is van diverse dingen:
- hoe snel rijden mensen op welke plaats
- zijn er gebruikers die files actief melden
- grote veranderingen in verkeersvolumes (bv gemiddeld gaan er 300 auto's per dag door een straat, en dan ineens maar 20)
- manuele input en correcties bij wegenwerken
- aangemelde werken die dan ingegeven worden door "vrijwilligers"
- ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Ora et Labora schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:25:

In België en Nederland komt deze data 100% uit de verplaatsingen van de eigen gebruikers. Tijdens het rijden met de app open geef je je locatie door, waardoor Waze kan vaststellen hoe vlot er gereden kan worden. De meldingen voor file zorgen er alleen maar voor dat die vertragingen ook visueel getoond worden met een rode lijn en hebben verder geen invloed op de routes. Vaak detecteert het systeem de files automatisch, maar de meldingen laten toe om beter te begrijpen wat mensen als een file ervaren.

Bij wegenwerken kunnen we alleen maar aan Waze zeggen dat bepaalde wegen afgesloten zijn, zodat er geen routes meer gegeven worden langs die wegen. Als het verkeer er trager rijdt wegens wegenwerken, dan zal het algoritme dit zelf vaststellen en er rekening mee houden. Af en toe wordt er wel eens een suggestie gedaan dat we een hint kunnen geven aan het algoritme om in een periode uitzonderlijke vertragingen te verwachten om zo de historische snelheidsgegevens niet te vervuilen, maar dat is nooit meer dan een suggestie geweest.

In sommige landen wordt er, op wegen waar er recent geen gebruikers gepasseerd zijn, teruggevallen op de Google Traffic Data. Maar dat dus alleen als er echt geen Waze-gebruikers gepasseerd zijn. In onze regio komt dat te weinig voor en vonden we dat de data van Google er te vaak naast zat.
Tommie12 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:55:
[...]
- aangemelde werken die dan ingegeven worden door "vrijwilligers"
Vanwaar de aanhalingstekens? Wij doen dit volledig in onze vrije tijd zonder enige bezoldiging hoor :) Het enige dat we er voor in de plaats krijgen is (vanaf een bepaald niveau) eens per jaar een uitnodiging voor een weekendje conferentie en leuke activiteiten ergens in Europa waarvoor Waze alle kosten betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:02
In hoeverre werkt Waze nu met mijn contacten op mijn telefoon?
Het lijkt dat als ik spraakgestuurd naar een bestemming wil dat mijn contacten op mijn telefoon niet beschikbaar zijn.
Dan moet ik volledig straatnaam en huisnummer noemen om ergens te komen.
Maar... als ik de bestemming intype op het scherm, dan kan een contact zoals "school", "huis" of "werk" wel...

Hoe doen jullie dat?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
GarBaGe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:03:
In hoeverre werkt Waze nu met mijn contacten op mijn telefoon?
Het lijkt dat als ik spraakgestuurd naar een bestemming wil dat mijn contacten op mijn telefoon niet beschikbaar zijn.
Dan moet ik volledig straatnaam en huisnummer noemen om ergens te komen.
Maar... als ik de bestemming intype op het scherm, dan kan een contact zoals "school", "huis" of "werk" wel...

Hoe doen jullie dat?
Sinds de update naar iOS 16 vorig jaar heeft Waze deze functionaliteit uit haar software voor iOS gesloopt. Ik zeg gesloopt, omdat het voorheen wel werkzaam was, maar nog altijd niet.

Omdat ik een Apple CarPlay gebruiker ben, dacht ik dat het daaraan lag, maar dus niet. Nadat ik Waze had benaderd via Facebook Messenger had de betreffende medewerker wel een topic in de community geschoten, maar daar gebeurt nog altijd niets.

Het heeft waarschijnlijk geen prio..... |:(

Om die reden ben ik al weer enige maanden geen Waze gebruiker meer. Jammer, want het lijkt me zo eenvoudig om iets wat er uit is gehaald gewoon weer terug te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Glodenox schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:02:
[...]

[...]

Vanwaar de aanhalingstekens? Wij doen dit volledig in onze vrije tijd zonder enige bezoldiging hoor :) Het enige dat we er voor in de plaats krijgen is (vanaf een bepaald niveau) eens per jaar een uitnodiging voor een weekendje conferentie en leuke activiteiten ergens in Europa waarvoor Waze alle kosten betaalt.
Die aanhalingstekens waren geenszins negatief bedoeld hoor. Mijn oprechte excuses als je dit zo ervaren hebt, ik apprecieer enorm wat jullie doen.
Ik wist alleen geen betere term dan vrijwilligers om medewerkers, supporters etc te omschrijven, wat jullie doen meer dan vrijwilligerswerk.
Blijven doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
De universiteit van Vlaanderen had een aantal jaren geleden nog deze talk over Waze. Ik merk wel dat het "kleine baantjes opzoeken" ondertussen erg verbeterd is.
YouTube: Zorgt Waze voor meer sluipverkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Nu een weekje aan het rijden met de coolwalk update...
Vind het nog steeds niet echt wat.
Krijg zeker in de helft van de gevallen alleen een knop in het gedeelde scherm om de 'update' te bekijken.
Full screen is dan zwart met een Waze icoontje. Telefoon unpluggen en weer in pluggen en dan werkt het weer.

Route berekeningen lijken wel langer te duren en ik krijg op mijn vaste routes ook nog een stuk minder alternatieve routes aangeboden.
Vanochtend ook iets raars. Kreeg ivm met file een alternatieve route aangeboden. Die route neem ik vaker niets aan de hand dus. Komt erop neer dat het laatste stuk een beetje anders is. Maar na een paar minuten kreeg ik een melding dat er een snellere route gevonden was. De normale route over de snelweg. Maar vanaf dat moment was de alternatieve route die ik eerder aangeboden kreeg niet meer beschikbaar in de alternatieve routes. Terwijl het normale verschil slechts een paar minuten is.

Voorheen kreeg je in het scherm van de alternatieve routes ook je huidige route te zien, maar dat is nu niet meer. Je moet dus eerst even kijken hoe lang je huidige route nog duurt voordat je een alternatieve route kan kiezen die sneller is. Erg onhandig.

Ook heb ik vaak (niet altijd) een user interface met engels en nederlands door elkaar... Had ik in de oude versie overigens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
Iets groter nieuws vind ik dat Waze ondertussen zowel in Nederland als in België in de zoekresultaten nu ook laadpalen kan weergeven. De vrijwilligers van de community hebben de afgelopen weken al die laadstations zitten overlopen en verbeteren. Het is echt belachelijk hoe ver die laadpalen vaak staan van hun officiële locatie. In Nederland is dat werk bijna afgerond, in België en Luxemburg zijn we klaar met de publieke laadpalen.

In de app kan je nu dus je stekkertype aangeven en zal je in de zoekresultaten alleen laadpalen met die stekker vinden. Voor de informatie rond het aantal laadpunten in een station, de types stekker en de laadsnelheid zijn we afhankelijk van een externe partner. Er gaat nog redelijk wat tijd kruipen in het verbeteren van hun data, maar in grote lijnen lijkt de data wel juist te zijn.

Omdat we in België zo'n 15% van de laadstations niet zelf konden bevestigen met Street View, luchtbeelden of lokale kennis, gaan we binnenkort ook de hulp inroepen van de Waze-gebruikers om die laatste laadstations te identificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Glodenox
Ik rij sinds een week een Tesla, en was al een beetje gebrainwashed dat het entertainment en de software gewoon totaal next level zouden zijn.
Muziek, Netflix etc is allemaal prima, en ik ken geen andere auto die dat kan, maar de navigatie stelt me ENORM teleur.

Ik woon nabij Mechelen, en iedereen hier weet dat ze daar héél veel veranderd hebben, straten geblokkeerd, van richting veranderd, de ring is enkele richting etc. Dat is maanden geleden gebeurd.
Waze wist dat direct.

Tesla navi... is totaal onbruikbaar in Mechelen, dus ik ga waze niet rap vaarwel zeggen.

Je kan eens aangeven dat Business Development van Waze maar eens moet gaan praten met Tesla. (long shot, ik weet het...)
Met kaarten die maanden achter lopen kan je toch nooit self driving gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
@Tommie12 Ik vrees dat Tesla hun eigen ding wilt doen en zo weinig mogelijk concurrentie van buitenaf wilt toelaten voor hun navigatie. Ik zie hen niet meteen van standpunt veranderen op dat vlak, jammer genoeg.

In Mechelen hebben we bij elke faseverandering rechtstreeks contact gehad met de stad. Ik heb het deels ook mee opgevolgd, dus ik ben zeker op de hoogte van de vele veranderingen ;) Ze hebben dit overigens ook met zowat alle andere navigatiesystemen geprobeerd, maar daar kregen ze nergens reactie. Daardoor konden we bij elke fase de dag van invoering zelf meteen juist zijn (op soms een kleine fout na) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Glodenox schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:21:
@Tommie12 Ik vrees dat Tesla hun eigen ding wilt doen en zo weinig mogelijk concurrentie van buitenaf wilt toelaten voor hun navigatie. Ik zie hen niet meteen van standpunt veranderen op dat vlak, jammer genoeg.

In Mechelen hebben we bij elke faseverandering rechtstreeks contact gehad met de stad. Ik heb het deels ook mee opgevolgd, dus ik ben zeker op de hoogte van de vele veranderingen ;) Ze hebben dit overigens ook met zowat alle andere navigatiesystemen geprobeerd, maar daar kregen ze nergens reactie. Daardoor konden we bij elke fase de dag van invoering zelf meteen juist zijn (op soms een kleine fout na) :)
Geweldig!

Bedankt voor de terugkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
Vandaag voor de eerste keer de coolwalk waze . Toch wennen. Ik vind de instructie bovenaan nog best groot. Die kan voor mij nog iets kleiner om zo meer kaart op het scherm te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Naar wat ik begrepen heb, heeft Waze hier nauwelijks controle over. Dit zijn de blokken die ze krijgen om mee te werken. Normaal gezien gaan de andere implementaties er dus grotendeels hetzelfde uit zien, op de achtergrond (de kaart dus) en wat positionering na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 09:51

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Is er ook een manier om die overgang te forceren of is het gewoon afwachten wanneer je die krijgt? Ik kreeg de AA coolwalk update "spontaan" toen ik een factory reset van mijn toestel moest doen, maar ik wil dat eigenlijk niet doen voor alleen de UI-update van Waze. Ben wel heel benieuwd hoe het er uit ziet en of de uitlijning een beetje klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:40

m-vw

Dus?

Ik heb nu ook de nieuwe UI voor Waze/Android auto..

Het is even zoeken, maar ik denk dat ik alles wel weer snel kan vinden.
Wat ik wel minder vind is dat mij spraakcommando's niet meer werken.

Als ik bijv. "Navigeer naar Albert Heijn Middelburg" zeg dan verschijnt dit netjes op mijn scherm, maar vervolgens gebeurt er niets. Er komt geen bestemmingsvoorstel.

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Ja, bekend issue met Coolwalk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 15:41

avotar

P0werd by Black Coffee

m-vw schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:59:
Ik heb nu ook de nieuwe UI voor Waze/Android auto..

Het is even zoeken, maar ik denk dat ik alles wel weer snel kan vinden.
Wat ik wel minder vind is dat mij spraakcommando's niet meer werken.

Als ik bijv. "Navigeer naar Albert Heijn Middelburg" zeg dan verschijnt dit netjes op mijn scherm, maar vervolgens gebeurt er niets. Er komt geen bestemmingsvoorstel.

Hebben meer mensen hier last van?
ik gebruik maps en geen waze, maar ik krijg hem dan dubbel. Dus 2 keer de navigatie naar hetzelfde punt.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Nou bedankt Google. Ik heb nu ook coolwalk maar dat is er écht niet beter op geworden. Lelijke grote zwarte vlakken vreten ongeveer net zoveel scherm in de volledig scherm modus als de media app in gedeeld scherm modus. Daarnaast zijn er allemaal knopjes bijgekomen die niet weg kunnen, feitelijk ben je dus gewoon permanent een stuk kaart kwijt.

De knoppen voor linkermenu en rechtermenu werken ook niet meer in mijn auto, dus ik kan niet meer met één druk op de knop het zijmenu van Waze openen om een reisdoel te kiezen, dat is nu weer scrollen.
Wanneer je in volledig scherm staat kan je ook niet het appmenu in, dan is de menuknop eerst nog een coolwalk knop, pas als je niet meer in volledig scherm zit kan je het menu in.
Nee, ik word hier niet vrolijk van. :'(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Sinds de coolwalk update weer even terug gegaan naar waze omdat die imho fijner navigeert dan maps.
Helaas na wat langere ritten er achter gekomen dat waze op een of andere manier mijn telefoon erg heet laat worden. Na de laatste rit stond er zelfs een melding dat de telefoon functies heeft uitgeschakeld om oververhitting te voorkomen.

Voorheen had ik hier geen last van met waze, dus blijkbaar is de laatste versie veel resource-intensiever geworden. Dat blijkt ook uit het accugebruik: ik gebruik Android Auto bekabeld, dus normaal kom ik op mijn bestemming met een volle accu. Met waze aan is de accu bij aankomst ongeveer net zo vol als bij vertrek. Hij trekt hem dus niet harder leeg dan hij bij kan laden, maar veel scheelt het niet.
Jammer, maar helaas dus toch maar weer terug naar maps.
edit: de laatste update van Waze heeft dit blijkbaar weer opgelost. Terug naar waze dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door dixet op 28-06-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:10
Ik heb al met heel wat verschillende Android Apps getest, maar echt heel vrolijk wordt je er niet van. Voor mij blijft Google Maps toch het beste, met name omdat de instructies niet zo overdreven zijn. Bij Waze (vandaag ook weer irritatie) wordt je overspoeld met instructies. Te vaak, teveel. Je kunt het ook niet aanpassen. Maps is rustig, voldoende instructies en werkt ook het beste met CoolWalk. Oh ja, wat anderen ook al gemerkt hadden, voice instructions werken met Coolwalk niet meer in Waze. Verder vind ik dat Waze veel teveel/vaak je langs de meeste gekke routes stuurt die dan misschien 10 seconden sneller zijn, maar in de praktijk langer omdat het rare wegen zijn. Ik hou het wel op de combi Maps en Flitsmeister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:24
pendragon1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:50:
IkVerder vind ik dat Waze veel teveel/vaak je langs de meeste gekke routes stuurt die dan misschien 10 seconden sneller zijn, maar in de praktijg langer omdat het rare wegen zijn. Ik hou het wel op de combi Maps en Flitsmeister.
Precies hierom gebruik ik geen Waze meer. Heb een keer serieus 3 kwartier over landweggetjes gereden omdat dit zogenaamd sneller zou zijn. In theorie misschien wel, maar als je 60 mag maar je zit achter een trekker en komt elke minuut 7 auto's tegen waardoor je heel langzaam door de berm moet ben je enorm veel langer onderweg.
Of me over een parallel rijbaan sturen terwijl de hoofdrijbaan gewoon rustig doorrijdt en me voorbij rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Mijn Waze, in combinatie met Apple CarPlay, blijft actief op mijn iPhone na bereiken van de bestemming en verlaten van de auto. Het klokje links bovenin het scherm van de iPhone blijft dan blauw ten teken dat er een nav app actief is. Wachten tot dit vanzelf uitgaat werkt niet, want deze gaat niet uit. Na het afsluiten van Waze op mijn iPhone verdwijnt dit.

Wie herkent dit?

In het verleden was dit niet het geval. Ik beschouw dit als een bug n.a.v. een update van de app. Vooralsnog zal ik een Opdracht moeten gaan verzinnen die er voor zorgt dat Waze afsluit na verlaten van de auto/CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Ja, dit is een bekende bug. Gebeurt overigens ook op Android Auto.

[ Voor 41% gewijzigd door Hmmbob op 15-06-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@Hmmbob Bedankt voor je snelle reactie/bevestiging.

Omdat dit al weer een tijdje speelt en bekend is, heeft het schijnbaar geen urgentie/prioriteit bij Waze. Jammer, want ik vind deze rete-irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
In Android auto krijg je nu blijkbaar de trajectcontrole en stilstaande voertuigen op de plaats waar bv. je whatsappmeldingen komen in Coolwalk. Je kan bij stilstaande voertuigen wel enkel verwijderen, niet bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Ik lees de laatste tijd veel over 'Coolwalk' en dan in combinatie met Android Auto. Blijkbaar is 'het' er (nog) niet voor Apple CarPlay.
Maar, dit kan wellicht overkomen als een n00b of iemand die niet verder kijkt, eeeuh leest, dan zijn spreekwoordelijke neus lang is, maar wat is Coolwalk nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
RicoK schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:13:
Ik lees de laatste tijd veel over 'Coolwalk' en dan in combinatie met Android Auto. Blijkbaar is 'het' er (nog) niet voor Apple CarPlay.
Maar, dit kan wellicht overkomen als een n00b of iemand die niet verder kijkt, eeeuh leest, dan zijn spreekwoordelijke neus lang is, maar wat is Coolwalk nu precies?
Een grote interface update van Android Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@Hmmbob Ah, bedankt, dat had ik er niet uit opgemaakt. Zijn daar afbeeldingen van?

Edit: inmiddels even Gegoogled. Afbeeldingen gezien. Nu snap ik ook waarom ik er niet veel van had meegekregen, want het is een 'AA-dingetje'. Ik ben een AC gebruiker.

[ Voor 70% gewijzigd door RicoK op 16-06-2023 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
Noam Bardin (de oud-CEO van Waze voor meer dan 10 jaar) heeft informatie gedeeld over hoe de overname door Google verliep en hoe Facebook bijna de eigenaar werd van Waze: https://post.news/@/noam/2RTRvTNNxSCQb3yNjqa0DPfr1Yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnarlkin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 11:38
Hoi, een tijdje geleden (ik ben niet meer zeker wanneer exact maar in ieder geval dit jaar) toonde Waze mij bij bepaalde kruispunten op de kaart hoe veel sneller/trager het zou zijn als ik een bepaalde weg in kon draaien.
Op mijn pendelroute heb ik zo enkele kruispunten waar ik mijn route afhankelijk van drukte regelmatig wissel. Ik vond het zeer nuttig om die info in één oogopslag te zien als ik deze kruispunten naderde. Jammer genoeg is deze suggestie al een tijd weer verdwenen en ik vind nergens in de app terug waar ik dit terug kan aanzetten. Heeft iemand toevallig een idee waar ik het over heb en of deze functie al dan niet terug aan te zetten is? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
gnarlkin schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:35:
Hoi, een tijdje geleden (ik ben niet meer zeker wanneer exact maar in ieder geval dit jaar) toonde Waze mij bij bepaalde kruispunten op de kaart hoe veel sneller/trager het zou zijn als ik een bepaalde weg in kon draaien.
Op mijn pendelroute heb ik zo enkele kruispunten waar ik mijn route afhankelijk van drukte regelmatig wissel. Ik vond het zeer nuttig om die info in één oogopslag te zien als ik deze kruispunten naderde. Jammer genoeg is deze suggestie al een tijd weer verdwenen en ik vind nergens in de app terug waar ik dit terug kan aanzetten. Heeft iemand toevallig een idee waar ik het over heb en of deze functie al dan niet terug aan te zetten is? Thanks!
Ze zijn er mee aan het experimenteren volgens mij. Ik denk dat dat binnenkort weer aanwezig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Hmm, met de combinatie iPhone 13 Pro Max met iOS 16.5.1 en CarPlay heb ik sinds enkele dagen een vervelende bug:

CarPlay start op en Waze en al mijn andere apps zijn benaderbaar. Ik toets de bestemming in Waze in op mijn CarPlay scherm, de routeinfo wordt getoond, zoals de aankomsttijd e.d. en ik rij weg. Echter, hier is de bug, het scherm blijft bevroren op de locatie waar ik de bestemming invoerde. Op dat moment doen andere nav apps, zoals Apple Kaarten, Google Maps wel wat deze behoren te doen. Het ligt dus (gelukkig) niet aan de GPS-antenne in mijn iPhone. Zodra ik echter mijn telefoon ter hand neem en de Waze app open op mijn iPhone dan start direct de navigatie op mijn CarPlay.

Iemand hier bekend mee? @Glodenox Is dit bekend bij Waze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Nou dankzij coolwalk ben ik voorlopig van Waze afgestapt. De nieuwe layout is mij gewoon te vol en ik mis bepaalde bedieningsopties die Waze een voordeel maakten.

Een vergelijk toen ik toch even voor het verkeerslicht in de wacht stond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmO7YqM9DlvGeiu46t5AgBUvPos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DLbQlAm7OcXX5fzsEw6ErjB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjXlFXJXm70UERdnNnSWIqhKkbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bF9lX4w1mJqX0wWUFyoTLjAd.jpg?f=fotoalbum_large

Redenen voor mij om voorlopig toch maar weer naar Maps over te stappen:
• Niet 8 knoppen en je snelheid half over het stuk waar je daadwerkelijke navigatiekaart getoond wordt. Dit zat vroeger allemaal achter een soort menu en dat scheelde serieus ruimte. Dan vind ik nu de keuze van Maps beter, dat maakt het blok links wel breder maar je houdt netto toch veel meer 'zicht' over.
• Het lettertype voor aanduidingen is te veel gericht op slechtzienden waardoor het zwarte blok wel echt immens wordt. Ook klapt hij in principe veel minder in zoals je nu bij Maps in screenshot ziet.
• Specifieke bediening werkt niet meer. Mijn auto heeft knoppen voor een linker en rechter contextmenu wat voorheen bij Waze het navigatiemenu opende (linker knop). Sinds coolwalk kan ik alleen nog maar de standaard knop gebruiken en dat is eeuwig zonde.
• Maps heeft tegenwoordig veel handigheden overgenomen zoals routes, rijstrookaanduiding, verkeersdrukgebruik en camera's. Daar is Waze dus helaas minder onderscheidend in geworden.
• Fijne extra's zoals de positie in een trajectcontrole zijn nog steeds niet beschikbaar via AA en daarmee heeft Waze via AA gewoon minder toegevoegde waarde boven andere apps dan standalone.
• Stembediening voor navigatie is een wereld van verschil, dat gaat bij Maps écht vlekkeloos. Aangezien je tegenwoordig van AA (of Waze zelf?) nergens meer aan mag zitten tijdens het rijden is stem nog de enige manier om navigatie aan te gaan zetten als je al bij huis weg bent zonder weer te moeten parkeren.
• De routering van Waze blijft je van fijne doorgaande wegen af sturen via bedrijventerreinen, achterbuurten, kleine paadjes en onmogelijke situaties. Ik snap gerust wel dat Waze misschien niet weet dat die sluiproute 47 king-size drempels bevat maar als het maar een minuutje scheelt laat me dan gewoon lekker op de hoofdweg blijven. (een agressie in kunnen stellen voor sluiproutekeuze zou fijn zijn)

Deze post is niet bedoeld als rant maar met name om de verschillen te duiden. Daarnaast lezen er hier en paar mee die betrokken zijn bij Waze en misschien tips hebben of iets mee kunnen nemen als feedback. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een paar vragen, misschien dat jullie het weten:
- als ik een straat opzoek en deze selecteer dan kan ik geen huisnummer meer invoeren. Iemand een idee hoe dat wel mogelijk is zonder de hele straat, woonplaats en huisnummer in te hoeven tikken?
- de Kiltunnel is soms tolvrij. Heeft Waze dat door?
- Gaan ze ooit nog overal de maximale snelheid vermelden?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Je kan best beginnen met het huisnummer en dan de straatnaam ingeven. Waze zal begrijpen dat je dat aan het doen bent en dan kan je gewoon dat resultaat aanklikken. Anders moet je heel de straatnaam ingeven, gevolgd door het huisnummer.

Wanneer tunnels soms tolvrij zijn plaatst de community meestal hier een speciale constructie voor op de kaart waarmee dit beheerd kan worden. Voor de Kiltunnel kan je dit hier bekijken. Dan moet de community dit wel zelf beheren of een automatisch systeem uitgewerkt hebben om dit te laten beheren.

Op de autosnelwegen, bedoel je dan waarschijnlijk? Ja, maar dan moet Waze eerst de functie om tijdsgebaseerde snelheidslimieten op de kaart in te geven toevoegen. Die functie blijft jammer genoeg vertraging oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mack80
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-09 12:24
Ik heb best een gek iets.
Zowel op Waze beta als de Waze voor alle gebruikers kan ik bijvoorbeeld niet naar Milaan navigeren.
Krijg dan de melding “kan geen route vinden”
Zowel op iOS 16 als iOS 17.
En dat heeft ie met meer verre bestemmingen (al zit ik zeker onder de beperking van 5000km)

Heb onder de instellingen alle routes opties openstaan.
Iemand die het eens wil proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Heb je toevallig tolroutes verboden staan? Het is voor het algoritme van Waze namelijk niet haalbaar om op zo'n afstanden een route te berekenen langs de "route nationale". Of als je via Zwitserland wenst te rijden ga je de pas "Vignette CH" moeten instellen om aan te geven dat je het vignet in je bezit hebt.

Dat gezegd zijnde heb ik wel de indruk dat de langeafstandsservers van Waze momenteel zwaar overbelast worden met vragen. Sowieso is het algoritme van Waze niet echt sterk op lange afstanden omdat er met zo veel meer data rekening gehouden wordt, dus dan is het traject opsplitsen in kortere stukken meestal het enige dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mack80
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-09 12:24
Glodenox schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:00:
Heb je toevallig tolroutes verboden staan? Het is voor het algoritme van Waze namelijk niet haalbaar om op zo'n afstanden een route te berekenen langs de "route nationale". Of als je via Zwitserland wenst te rijden ga je de pas "Vignette CH" moeten instellen om aan te geven dat je het vignet in je bezit hebt.
Held. Idd. Deze moest eerst aangehinkt worden. Alles staat kenbaar op verboden ofzo.
Nu kan het wel
Duim voor jou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn014
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyfePQcTNCpXG4Axy900iBc2sic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nUYnfyMCcOy7UP2TU2GRbNYo.png?f=fotoalbum_large speciaal deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Laatst online: 05-10 21:42
Mack80 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:38:
[...]

Held. Idd. Deze moest eerst aangehinkt worden. Alles staat kenbaar op verboden ofzo.
Nu kan het wel
Duim voor jou
Dat is eigenlijk best wel logisch. Als je navigatie niet weet of je wel of geen vignet hebt moet die je natuurlijk niet een weg op sturen waar je misschien niet mag komen. Beter dan andere routeplanners die je zonder waarschuwing of met alleen "tol" over die routes sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
WP_Pj schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:36:
Dat is eigenlijk best wel logisch. Als je navigatie niet weet of je wel of geen vignet hebt moet die je natuurlijk niet een weg op sturen waar je misschien niet mag komen. Beter dan andere routeplanners die je zonder waarschuwing of met alleen "tol" over die routes sturen.
Volledig mee eens, maar het is wel nog wat jammer dat het systeem bij die tolwegen en vignetten niet zelf voorstelt om tolwegen toe te laten of het vignet toe te voegen. Waarschijnlijk heeft de routeserver wel die suggestie aangemaakt bij het berekenen van de route, maar doordat de berekening een time-out geeft, krijg je die als gebruiker niet te zien. Dit is nog een werkpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Ik kreeg gister ook zo'n overstromingsmelding toen ik vanuit Haaksbergen naar Schiphol wilde gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Snap ik wel. Schiphol ligt -4m NAP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb iets geks met de routes van Waze. Afgelopen week geleden gekeken naar een route naar Italië. Deze kon zowel over Oostenrijk als Zwitserland. Verschil tussen beide routes was maar iets van 40 km. Ik heb een vignet voor Oostenrijk aangeschaft. Vandaag nogmaals de route gecheckt, maar ik krijg met geen mogelijkheid meer een route over Oostenrijk. In de app heb ik aangegeven dat ik een vignet van Oostenrijk bezit ("AT: Vignette Austria), vignet voor Zwitserland staat uiteraard uit.

Iemand een idee of ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
tjanssen schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:37:
Ik heb iets geks met de routes van Waze. Afgelopen week geleden gekeken naar een route naar Italië. Deze kon zowel over Oostenrijk als Zwitserland. Verschil tussen beide routes was maar iets van 40 km. Ik heb een vignet voor Oostenrijk aangeschaft. Vandaag nogmaals de route gecheckt, maar ik krijg met geen mogelijkheid meer een route over Oostenrijk. In de app heb ik aangegeven dat ik een vignet van Oostenrijk bezit ("AT: Vignette Austria), vignet voor Zwitserland staat uiteraard uit.

Iemand een idee of ervaringen hiermee?
Er zijn problemen met lange routes. Soms kan je beter met een tussenstap een lange route maken. Dit is al doorgegeven maar het schijnt lastig op te lossen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Glodenox schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:02:
Op de autosnelwegen, bedoel je dan waarschijnlijk? Ja, maar dan moet Waze eerst de functie om tijdsgebaseerde snelheidslimieten op de kaart in te geven toevoegen. Die functie blijft jammer genoeg vertraging oplopen.
Dit duurt wel verschrikkelijk lang hoor, ondanks dat ik Waze erg goed vind houd ik mijn ogen wel open naar alternatieven die dit al lang op orde hebben.

Nog een vraagje: wordt er verder iets gedaan met meldingen van bv dode dieren of objecten op de weg? Behalve dan in de app tonen aan medegebruikers. Ik kan me voorstellen dat als er 20 meldingen komen dat er iets op de weg ligt, het voor de politie of rijkswaterstaat ook interessant kan zijn om dat te weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
pven schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:48:
[...]

Dit duurt wel verschrikkelijk lang hoor, ondanks dat ik Waze erg goed vind houd ik mijn ogen wel open naar alternatieven die dit al lang op orde hebben.
Ik hoop/verwacht hierover nieuws te horen op de Europese bijeenkomst volgend weekend. Bij de Benelux-bijeenkomst was hun antwoord daar zeer binnenkort nieuws over te hebben :)
pven schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:48:
Nog een vraagje: wordt er verder iets gedaan met meldingen van bv dode dieren of objecten op de weg? Behalve dan in de app tonen aan medegebruikers. Ik kan me voorstellen dat als er 20 meldingen komen dat er iets op de weg ligt, het voor de politie of rijkswaterstaat ook interessant kan zijn om dat te weten.
Ik weet niet zeker hoe dat voor Nederland zit, maar in delen van België volgt de wegbeheerder deze meldingen mee op. Een groot deel van de meldingen die het Vlaams Verkeerscentrum uitstuurt, zijn gebaseerd op meldingen uit Waze die zij bevestigd hebben met hun cameranetwerk. Maar er zou zeker veel meer mee gedaan kunnen worden.

In Nederland weet ik wel dat sommige takelbedrijven de meldingen opvolgen in hun regio en op basis daarvan een ploeg durven uit te sturen. Maar hoe structureel dat allemaal is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik heb 'Vermijd tolwegen' ingesteld. Helaas werd ik gisteravond toch naar een tolweg gestuurd. Hoe kan het dat Waze dit negeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Ik kreeg gister een melding loslopend dier tussen almere en groningen. ja dat is een heel stuk.
Maar wie maakt die melding want een wazer kan die melding niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb in Frankrijk geprobeerd hotels te vinden via hotel categorie, met hilarisch resultaat.

Een supermarkt, gemeentehuis (Hotel de Ville!), daklozenopvang, willekeurige nieuwbouwwoningen, hotels die duidelijk al jaren gesloten waren en een bordeel.

Kennelijk wordt daar een hoop getrold en weinig gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
TheekAzzaBreek schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:50:
Ik heb in Frankrijk geprobeerd hotels te vinden via hotel categorie, met hilarisch resultaat.

Een supermarkt, gemeentehuis (Hotel de Ville!), daklozenopvang, willekeurige nieuwbouwwoningen, hotels die duidelijk al jaren gesloten waren en een bordeel.

Kennelijk wordt daar een hoop getrold en weinig gecontroleerd.
Bizar, ik heb zonet op een drietal locaties in Frankrijk gezocht naar hotels en kon zo niet meteen iets opmerkelijk terugvinden. Hoewel ik me niet kan uitspreken over de werking van de Franse vrijwilligers, denk ik toch dat ze dit vrij goed proberen op te volgen.

Ben je zeker dat je via de categorie gezocht hebt en niet gewoon op de tekst "hotel"? Want dan is het normaal dat je "Hotel de ville" ("gemeentehuis" in het Frans) gaat matchen. Kan je me anders ruwweg de regio geven waar je dit opgemerkt hebt? Want het kan altijd om vandalisme van de kaart gaan door iemand die de categorie van die plaatsen fout heeft gezet.

Waze is wel nog continu verbeteringen aan het aanbrengen aan de zoekfunctie. Tot recent zorgde de aanwezigheid van spaties en leestekens nog voor problemen, maar dat zou nu beter moeten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Glodenox op 11-09-2023 17:38 . Reden: Quote togegevoegd, dat werkt beter ]

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste