Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:16
@RicoK Het enige dat ik kan meegeven is dat we in Waze momenteel nog geen variabele snelheidslimieten kunnen ingeven. Waze is er van op de hoogte en heeft dit op hun planning staan. Normaal gezien zou er nu echter geen snelheidslimiet meer ingesteld mogen staan. Als dit wel zo is, zal dit een vergetelheid zijn. Voorlopig geen snelheidslimiet geven zal minder verwarrend zijn dan overal toch nog de limiet die 's nachts van kracht is te tonen.

De andere zaken hebben we niet meteen invloed over. Zelf heb ik nog geen problemen gehad met het zoeken op contactpersonen, maar mijn ervaringen zijn op Android en dus moeilijk te vergelijken.

Verder kan ik nog aangeven dat we de laatste tijd soms wat problemen ervaren met de routes van iOS-gebruikers. iOS geeft in sommige situaties blijkbaar niet de echte ruwe GPS-coördinaten door aan Waze, maar genereert zelf punten zoals deze op de kaart van Apple Maps staan. Hierdoor lijkt het in Waze bij sommige meldingen alsof men over wegen gereden heeft waarvan wij met zekerheid weten dat die ondertussen niet meer bestaan. Uiteraard lijkt het dan alsof Waze de gebruiker fout plaatst :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Bv3BCq2VFcpZSh4lpmm4a4-vBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wC7hp5YHxSaispazN71wPnnV.jpg?f=fotoalbum_large
(de groene lijn is de gerapporteerde route door de GPS van de gebruiker, we krijgen deze individuele trajecten alleen te zien bij een melding door de gebruiker)

Coördinator van de Waze Belux Community

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:28
(en enkel een stuk rondom de melding - niet je volledige route of je start- / eindpunt)

Wel een mooi voorbeeld Glodenox, zo sterk had ik hem nog niet gezien. In NLD bij de Gaasperdammertunnel zag ik hem ook soortgelijk, maar daar is de afwijking minder groot.

[ Voor 50% gewijzigd door Hmmbob op 31-08-2020 16:47 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
Hoe zit het met Waze en flitsmeldingen in Duitsland en Zwitserland? Aangezien het in die landen verboden is.
Schakelt Waze zelf de meldingen in deze landen uit, of moet ik de flitsmelding zelf even uitschakelen als ik het land binnenrijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:54
ThinkPadd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:36:
Hoe zit het met Waze en flitsmeldingen in Duitsland en Zwitserland? Aangezien het in die landen verboden is.
Schakelt Waze zelf de meldingen in deze landen uit, of moet ik de flitsmelding zelf even uitschakelen als ik het land binnenrijd?
Misschien beter even in het waze topic vragen. Maar volgens mij staan die daar automatisch uit toch @Glodenox ?
*Edit...dit is het waze topic duidelijk nog niet uitgeslapen en tijd voor weekend

[ Voor 8% gewijzigd door Snowhite0901 op 18-09-2020 12:05 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
@ThinkPad De lokale community's zorgen er altijd voor dat de ervaring in de app volledig voldoet aan de lokale wetgeving. In Duitsland is er momenteel een tweestrijd tussen twee wetten waardoor je in principe geen meldingen mag krijgen, maar de politie het blijkbaar niet mag controleren. We (vrijwilligers in België) raden momenteel aan om de meldingen uit te schakelen om het op veilig te spelen, maar op zich moet het dus niet.

Voor Zwitserland ligt de situatie anders en zal je geen meldingen krijgen in de app en hoef je daar niets voor te doen. In Frankrijk is er een vergelijkbare situatie met de verplichte aanduiding van "gevarenzones" rond flitspalen in plaats van de exacte aanduiding van waar de flitspaal staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 06:17
Snowhite0901 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:03:
[...]

Misschien beter even in het waze topic vragen. Maar volgens mij staan die daar automatisch uit toch @Glodenox ?
Dit is toch het Waze topic??? 7(8)7

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48
Ik maak nu al weer eventjes gebruik van Waze via Apple CarPlay, omdat ik eventjes helemaal klaar ben met TomTom en vooralsnog in Waze een goede vervanging heb gevonden op een paar punten na (zie mijn post van 31/08).

Wat mij sinds enkele dagen opvalt, is, dat in CarPlay, Waze in de 'dagmodus' opereert. Ik heb mijn CarPlay altijd op 'donker' staan, omdat ik de lichte variant onprettig, onduidelijk met zonlicht en niet mooi vind. Echter, helaas was Waze daardoor ook altijd, dus ook overdag, donker ondanks dat ik in de app op mijn iPhone de instelling op 'Autom' heb staan. Maar nu sinds een paar dagen is Waze overdag bijna altijd (op een enkele keer na) ook in de lichte modus. Dat vind ik wel erg prettig. Echter, zoals gezegd, het lijkt willekeur te zijn. Is dit iets wat Waze heeft veranderd? En dus blijvend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Glodenox schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

We hebben geen zicht op de interne plannen van Waze en we zouden er sowieso niets mogen over zeggen als we wel iets wisten :)
Niet helemaal waar.
Als je de diverse kanalen van Waze volgt op Twitter, is er zo af en toe een aankondiging om een soort van Webinar te volgen, en daarin worden diverse plannen van Waze besproken.
Wereldwijd, maar ook bij een ander weer voor Benelux.

Zelf een paar keer zoiets gevolgd, en ook kunnen chatten met een paar personen (verantwoordelijk voor Waze Benelux bijvoorbeeld) en er een mooi sticker pakket aan over gehouden.

De sticker rechtsboven is een magneet sticker ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xu1t_LjAYXSbJBbpUIhNUUHjKcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IvmPxITx5grXkM9SgvRffany.jpg?f=user_large

Mijn puntentotaal staat nu op 313579 / Geregistreerd 6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
351792
En niks speciaal voor gedaan..., gewoon veel gebruikt, en af en toe eens een knopje gedrukt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Glodenox
MarElo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:36:
[...]

Niet helemaal waar.
Als je de diverse kanalen van Waze volgt op Twitter, is er zo af en toe een aankondiging om een soort van Webinar te volgen, en daarin worden diverse plannen van Waze besproken.
Wereldwijd, maar ook bij een ander weer voor Benelux.
Dat beschouw ik dan ook totaal niet als interne plannen ;) Uiteraard kennen we als kaartbewerkers en betatesters alle features al vooraleer die publiek worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
Ben benieuwd wanneer we de optie krijgen om zelf vrienden toe te voegen. Facebook wil ik ECHT NIET gebruiken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Hmm, in tegenstelling tot wat ik aangaf in mijn bericht van gisteren stond gisteren eind van de middag en vandaag weer gewoon de donkere modus ingeschakeld. :'( Wat is dat toch? Die schijnbare Ad Random inschakeling van de lichte modus overdag i.c.m. Apple CarPlay? Ik heb mijn CarPlay op donker staan, omdat ik dat prettiger vind, maar Waze is overdag prettiger in de lichte modus. Hoe werkt dat nu?

Tevens was ik gisteren aangenaam verrast doordat opeens een mannelijke navigatie stem te horen was i.p.v. die nadrukkelijk computer geanimeerde stem van Femke. Wat was het rustig in de auto met die rustige mannenstem i.p.v. die nerveuze Femke. Helaas..... (of juist niet) dat was Bram. Wat leest hij prettig voor, maar helaas doet hij niet de straatnamen. Hierdoor lijkt Bram wel aangenamer aan te horen, maar een straatnaam horen is ook wel fijn. Wanneer gaat Bram straatnamen uitspreken?

• Glodenox
@RicoK Ik vrees dat Bram nooit straatnamen gaat kunnen uitspreken. Bram is een op voorhand opgenomen stem die alleen bepaalde teksten kent. Om die reden kan Bram ook geen waarschuwing geven voor overwegen of trajectcontroles. Femke daarentegen is een zogenaamde text-to-speech stem die willekeurige tekst kan uitspreken.

Het toevoegen van gewone stemmen is al vrij moeilijk omdat er nog talen zijn die simpelweg geen stem hebben. Het toevoegen van nieuwe text-to-speech stemmen zie ik nog niet meteen gebeuren, of het zou moeten zijn dat Google nieuwe stemmen aanbiedt waar Waze ook gemakkelijk gebruik van kan maken.

In verband met iOS kan ik niet echt helpen aangezien ik geen Apple-toestellen in huis heb. Wel kan ik meegeven dat een bug waardoor Waze af en toe op de achtergrond bleef draaien en de batterij zwaar belaste opgelost is in een recente release candidate. Deze versie zal hopelijk niet al te lang in de beta-fase blijven hangen.

• RicoK
@Glodenox Hartelijk bedankt voor je snelle reactie. Ik heb heel lang TomTom gebruikt en nog steeds wel eigenlijk, wellicht net niet vanaf het eerste uur en heb ook een TomTom Abonnement, wat nog even doorloopt, binnen welke tijd TT de issues hopelijk heeft opgelost die ik heb aangekaart op hun internationale forum, maar TomTom is wel ongeëvenaard met hun gesproken navigatie-instructies. Om dan naar Femke te moeten luisteren is wel zo een gigantische stap achterwaarts, maar daar staat Waze niet alleen in, omdat ook Google Maps het hierin, naar mijn persoonlijke mening, slecht doet. Apple Kaarten is met de gesproken navigatie-instructies weer iets fijner. Écht, ik hoop dat Waze hierin iets kan gaan doen. Het is nu kiezen tussen de aangename en rustige Bram en de nerveuze, maar wel completere stem door alle waarschuwingen en straatnamen van Femke.

Wat de ‘batterij-bug’ betreft van/door/bij Waze deze herken ik! Zo nu en dan heb ik dit ook ervaren. Het uitschakelen (wegsliden in iOS) van Waze lost dit op.

Ik hoop, dat Waze de ‘bug’ wat betreft de willekeurige lichte modus overdag in Apple CarPlay ook kan oppakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Glodenox schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:13:
@RicoK
Het toevoegen van gewone stemmen is al vrij moeilijk omdat er nog talen zijn die simpelweg geen stem hebben. Het toevoegen van nieuwe text-to-speech stemmen zie ik nog niet meteen gebeuren, of het zou moeten zijn dat Google nieuwe stemmen aanbiedt waar Waze ook gemakkelijk gebruik van kan maken.
Maar grappige stemmen, zoals nu Batman kunnen ze wel toevoegen.
Ok, allen voor de grappigheid, maar ik vind Femke tegenwoordig ook veel te druk en tot 3 keer herhalen wat je moet doen sinds de rijstrook toepassing erbij is gekomen, dat is echt ronduit irritant.

• Glodenox
MarElo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:34:
[...]
Maar grappige stemmen, zoals nu Batman kunnen ze wel toevoegen.
Ok, allen voor de grappigheid, maar ik vind Femke tegenwoordig ook veel te druk en tot 3 keer herhalen wat je moet doen sinds de rijstrook toepassing erbij is gekomen, dat is echt ronduit irritant.
Er werd dan ook betaald om die stemmen toe te voegen aan de app. Zo'n stemmen vallen eerder onder marketing dan onder algemene ontwikkeling van de app.

Je opmerking rond het aangeven van de rijstrookaanduidingen ben ik het echter wel mee eens. Dit is een nieuwe functie waar wij ook eens kritisch naar zullen moeten kijken. We zouden bijvoorbeeld kunnen overwegen om geen rijstroken aan te geven als er slechts 2 rijstroken zijn, bijvoorbeeld. Of als er 3 rijstroken zijn met elk slechts 1 richting.

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Of dat als je bij een afslag komt die verder gaat in twee rijstroken rechtdoor, en ook nog eens twee rijstroken heeft die rechtsaf gaan.
Meerdere bestemmingen op een afslag dus.

• Hmmbob
Ik rij altijd met geluid uit, omdat ik helemaal kriegel wordt van alle aanwijzingen. Te veel, te snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Hmmbob schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:36:
Ik rij altijd met geluid uit, omdat ik helemaal kriegel wordt van alle aanwijzingen. Te veel, te snel.
Yep, dat dus, Waze is ontzettend druk. Zo heeft een weg in Lelystad een aantal rotondes vlak achter elkaar die ik rechtdoor moet nemen. Je wordt echt helemaal horendol van Femke die deze rotondes zo vaak herhaalt.

Zoals ik aangaf, ik maak gebruik van Waze, totdat TomTom de door velen verlangde updates voor CarPlay heeft doorgevoerd, maar de rustige navigatie-instructies van TomTom zijn wel héél erg fijn.

Het zou fijn zijn als Waze hieraan een voorbeeld zou nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
Ik ook, maar dat geld voor elke navigatie eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Ik ook, waarom moet een afslag of een rotonde tig keer herhaald worden? Voor mijn gevoel iedere 50 meter. Ik rijd dus ook 95% van de tijd met het geluid uit. Als ik ECHT ergens onbekend ben zet ik het aan, maar meestal duurt dat niet heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb nu al een weekje ofzo, dat ik Waze niet kan gebruiken in Android Auto. Op het scherm staat een melding dat ik Waze voor het eerst gebruik, en daarom eerst een setup moet doorlopen op de telefoon.

Gebruik al jaren Waze op AA. En als ik Waze op de telefoon open, is er geen sprake van een setup.... Daar werkt het gewoon.

Wat moet ik doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Serena schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:38:
[...]

Ik ook, waarom moet een afslag of een rotonde tig keer herhaald worden? Voor mijn gevoel iedere 50 meter. Ik rijd dus ook 95% van de tijd met het geluid uit. Als ik ECHT ergens onbekend ben zet ik het aan, maar meestal duurt dat niet heel lang.
Ja, hier ook een "geluid uit" gebruiker. Spraak voegt wat mij betreft niet zoveel toe. Je ziet met 1 blik op het scherm wel welke kant je op moet, of welke afslag je moet nemen.

Overigens heb ik het geluid voor de meldingen uiteraard wel aanstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
TripleQ schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:09:
[...]

Ja, hier ook een "geluid uit" gebruiker. Spraak voegt wat mij betreft niet zoveel toe. Je ziet met 1 blik op het scherm wel welke kant je op moet, of welke afslag je moet nemen.

Overigens heb ik het geluid voor de meldingen uiteraard wel aanstaan
Yep, dat wel. Flitser of trajectcontroles wil ik niet missen natuurlijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
TripleQ schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:54:
Ik heb nu al een weekje ofzo, dat ik Waze niet kan gebruiken in Android Auto. Op het scherm staat een melding dat ik Waze voor het eerst gebruik, en daarom eerst een setup moet doorlopen op de telefoon.

Gebruik al jaren Waze op AA. En als ik Waze op de telefoon open, is er geen sprake van een setup.... Daar werkt het gewoon.

Wat moet ik doen...
Hmm, dit probleem kunnen we moeilijk zelf onderzoeken. Je kan best proberen contact op te nemen met de support-mensen van Waze zelf zodat ze dit kunnen onderzoeken: https://support.google.com/waze/answer/9557145

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 10:20
Blijkbaar nu ook rijstrookaanduidingen in Android Auto.

• RicoK
RicoK schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:31:
Ik hoop, dat Waze de ‘bug’ wat betreft de willekeurige lichte modus overdag in Apple CarPlay ook kan oppakken.
@Glodenox Weet jij of dit een bekend issue is bij het gebruik van Waze icm Apple CarPlay? En of hier iets aan gedaan kan worden?

• Glodenox
stijn014 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:57:
Blijkbaar nu ook rijstrookaanduidingen in Android Auto.
Inderdaad, men heeft eindelijk de nieuwe layout voor Android Auto en Apple CarPlay uitgebracht, waaronder de weergave op het dashboard in CarPlay :)

RicoK schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:49:
[...]
@Glodenox Weet jij of dit een bekend issue is bij het gebruik van Waze icm Apple CarPlay? En of hier iets aan gedaan kan worden?
Dat probleem zegt me niet meteen iets, maar ik moet toegeven dat ik persoonlijk minder bekend ben met Apple CarPlay en ik geen toegang heb tot de lijst met gekende bugs voor iOS.

Ik weet alleen dat de "eigen locatie" pijl in het dashboard van CarPlay foutief in het midden van het scherm staat staat in plaats van eerder onderaan en dat dit een gekende bug is die men gaat fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:47
Glodenox schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:06:
[...]

Inderdaad, men heeft eindelijk de nieuwe layout voor Android Auto en Apple CarPlay uitgebracht
Klinkt als een mooi moment om terug te gaan naar Waze in Android auto. Helaas zijn na het inloggen mijn favorieten weg. Dat was nou net een van de dingen die in Waze handiger werkte dan in maps.
Is er een manier om de favorieten nog terug te halen?
Alle andere instellingen heeft hij wel netjes teruggehaald zoals punten en milieuvignetten.

edit: blijkbaar duurt het synchroniseren wat langer dan mijn geduld. Nu ik de app een half uur later open heb ik ze weer. Morgen maar eens een ritje met Waze achter het stuur maken ;)
Tnx @Glodenox

[ Voor 15% gewijzigd door dixet op 13-12-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
dixet schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:30:
[...]

Klinkt als een mooi moment om terug te gaan naar Waze in Android auto. Helaas zijn na het inloggen mijn favorieten weg. Dat was nou net een van de dingen die in Waze handiger werkte dan in maps.
Is er een manier om de favorieten nog terug te halen?
Alle andere instellingen heeft hij wel netjes teruggehaald zoals punten en milieuvignetten.
Vreemd, normaal gezien zouden je favorieten gewoon in je profiel moeten staan en beschikbaar moeten blijven. Ik vermoed dat je deze dus ook niet meer ziet staan als je de gewone app opent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
Sinds enkele dagen krijg ik in Android auto geen snelheidsmeter meer te zien. Hebben ze die eruit gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
stijn014 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:02:
Sinds enkele dagen krijg ik in Android auto geen snelheidsmeter meer te zien. Hebben ze die eruit gehaald?
De snelheidsmeter zou nog altijd aanwezig moeten zijn, normaal gezien. Waze heeft bij de recente redesign wel wat problemen opgemerkt bij onder andere Ford en Jaguar, waar ze nu aan werken. De exacte oorzaak is me niet meteen duidelijk, maar misschien is dat een verklaring voor je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
Goh het is inderdaad een Ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Dan vrees ik dat dat de verklaring zal zijn :|
Hopelijk heeft men dit opgelost in de volgende versie, maar hier kan ik geen garanties voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
In het internationale Waze Forum had ik gisteren de volgende post geplaatst:

Hmm, I was really excited about Waze, but after last Saturday I'm less excited .....

I used Waze for a route of about 80 kilometer. This went very well. However, before my return journey, within 10 minutes of my arrival time, I was no longer able to enter a destination on my CarPlay display. I only saw the location where I was, but I couldn't do anything with it.
At my wits end, I unfortunately used Apple Maps for the return journey. Yesterday, Sunday 14/02, Waze was fully available again.

I find this very annoying, because I can no longer lean on reliability.

Dit is echt rete irritant. Voor mijn terugreis kon ik niets meer met mijn Waze via Apple CarPlay. Van deze issue worden meerdere meldingen gedaan.

Is hier iets van bekend? Wordt hieraan gewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Ik vrees dat ik daar geen goed zicht op heb aangezien ik geen iPhone heb en dus ook geen toegang heb tot dat deel van het feedback-platform (CenterCode). Ik heb wel hier en daar opgepikt dat de laatste versie wat stabiliteitsproblemen in CarPlay blijkt te hebben in sommige situaties. Ik ken alleen geen details, dus ik weet niet of jouw ervaring hier ook onder valt.

Ik denk trouwens dat je meer resultaat zal boeken door Waze support te contacteren of met hen op hun Facebook-pagina met Messenger in gesprek te gaan. De algemene delen van het forum worden voornamelijk gelezen door andere Wazers maar niet zozeer door mensen van Waze zelf.

[ Voor 34% gewijzigd door Glodenox op 16-02-2021 09:17 . Reden: Advies rond contacteren Waze toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn014
Door de update van vandaag is de snelheidsmeter terug in Android auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Vanmorgen kon ik wederom niet direct Waze gebruiken met Apple CarPlay. Na het afsluiten van de app op de iPhone kon ik de app via CarPlay weer gebruiken. Erg irritant.

Ook (nog steeds....) is de kaart niet geoptimaliseerd voor CarPlay. De routeinfo loopt dwars door het midden in plaats van op 2/3 naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
stijn014 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:40:
Door de update van vandaag is de snelheidsmeter terug in Android auto
Helaas, was het deze morgen weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Het gebruik van Waze met Apple CarPlay is de laatste weken ronduit irritant!!

Ik heb vanmorgen via Facebook Messenger mijn klacht neergelegd in de hoop dat er snel iets aan gedaan gaat worden. In het Apple CarPlay User Groupje op Facebook regent het inmiddels ook meldingen.

Ik had het volgende bericht aan Waze gezonden:

Hello Waze, for several months/more than half a year now I use Waze on CarPlay (iPhone 11 Pro Max, latest iOS, MFI-lightning cable) with pleasure. However in the last few weeks I encounter very annoying issues when using Waze. When I enter my car for the 1st time I can navigate using Waze without any issues, but when I continue my route after a stop or when I am leaving home after a working day Waze freezes. Well in fact, the map is shown and I see my position, but it is not possible to enter any destination. The keyboard cannot be called. Only when I pick up my iPhone and swipe Waze away, Waze is restarting and I can enter my destination. This is a workaround, but it is not a solution. Please, this seems to be common when I look into the various forums on the internet. Are you familiar with this? When will it be solved? Thanks in advance. KR, Rico

Edit: inmiddels een eerste reactie gehad van Waze en na wat heen en weer geschrijf de Waze App verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd.
To be continued.....

[ Voor 6% gewijzigd door RicoK op 02-03-2021 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RicoK
YES!! Ik ben weer positief. Nadat ik Waze uit onvrede een tijdje aan de kant had geschoven en Google Maps heb gebruikt, een paar dagen geleden weer eens Waze aangezet. De ‘freezes’ zijn over!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekki
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 18:14
Iemand ook het probleem dat waze niet altijd via spraak je verwittigt voor flitspalen? Soms wel, soms niet, werkt via Apple Carplay in BMW G20.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
We hebben de laatste 2 weken opvallend veel meer meldingen hiervan gekregen en de boodschap is doorgegeven aan Waze HQ. Jammer genoeg is er nog niet al te veel duidelijkheid rond wat er exact fout lijkt te lopen.

Persoonlijk hoop ik al een tijdje dat Waze eindelijk eens werk gaat maken van een betere manier voor ons om de flitspalen op de kaart te zetten. Momenteel moeten we die gewoon ergens op de kaart zetten en naar de juiste richting draaien. Het zou beter zijn als we het aan een wegdeel zouden kunnen vastmaken, een beetje zoals we dat bij een huisnummer kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
Wat een drama tegenwoordig om een wegafsluiting aan een map editor door te geven. Maandag en melding in android auto doorgegeven, momenteel nog steeds over aan het communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

stijn014 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:19:
Wat een drama tegenwoordig om een wegafsluiting aan een map editor door te geven. Maandag en melding in android auto doorgegeven, momenteel nog steeds over aan het communiceren.
Hoe doe je dat überhaupt in Android Auto versie van Waze? Ik vond het in de telefoonversie al niet makkelijk, maar bij de AA versie heb ik die optie nog helemaal niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn014
melding -> kaartprobleem
Je kan via AA inderdaad niet meteen afsluiting kiezen (mss doe ik dat beter thuis nadien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
In AA kan het niet.
Maar waar gaat het over @stijn014? Dan kijk ik even met je mee :)

* Hmmbob is mapeditor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Worden zoekresultaten in Waze tegenwoordig gesponsord? Voorheen was sponsoring alleen zichtbaar op de kaart omdat sommige bedrijven (BP pompen bijvoorbeeld) met logo werden getoond.
Als ik nu zoek krijg ik vaak eerst heel andere resultaten. Vanochtend bijvoorbeeld via Google assistent "breng me naar de dekamarkt". 1e resultaat Hoogvliet, de tweede jumbo en pas daarna de gevraagde dekamarkt. En de laatste tijd lijkt dit vaker te gebeuren, ook met heel specifieke bedrijfsnaam+adres zoekopdrachten.

[ Voor 3% gewijzigd door dixet op 29-10-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
dixet schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:39:
Worden zoekresultaten in Waze tegenwoordig gesponsord? Voorheen was sponsoring alleen zichtbaar op de kaart omdat sommige bedrijven (BP pompen bijvoorbeeld) met logo werden getoond.
Als ik nu zoek krijg ik vaak eerst heel andere resultaten. Vanochtend bijvoorbeeld via Google assistent "breng me naar de dekamarkt". 1e resultaat Hoogvliet, de tweede jumbo en pas daarna de gevraagde dekamarkt. En de laatste tijd lijkt dit vaker te gebeuren, ook met heel specifieke bedrijfsnaam+adres zoekopdrachten.
Advertenties in de zoekresultaten van Waze worden weergegeven als advertenties met een aanduiding "Ad". Dat bestaat al vele jaren en is naast de zero speed takeover en ad pins de meest gebruikelijke vorm van adverteren in Waze.

Ik weet niet of je de Google Assistant binnen Waze gebruikte of de algemene? Want in het algemeen zouden het dan resultaten van Google Maps zijn, waarbij Waze dan alleen een coördinaat meekrijgt van de bestemming.

[ Voor 40% gewijzigd door Glodenox op 29-10-2021 18:04 . Reden: Quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Glodenox schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:04:
[...]

Ik weet niet of je de Google Assistant binnen Waze gebruikte of de algemene? Want in het algemeen zouden het dan resultaten van Google Maps zijn, waarbij Waze dan alleen een coördinaat meekrijgt van de bestemming.
In Android Auto, het is me daar nooit opgevallen dat er "ad" bij staat. Nou zegt dat niet zoveel, volgens m'n vriendin heb ik een blinde vlek voor onbelangrijke informatie ontwikkeld O-)
Vind het alleen knap lastig dat ik nu vaak moet scrollen voordat ik de gezochte bestemming kan selecteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het idee van Waze is natuurlijk om je de snelste route te geven als er mogelijk ergens belemmeringen of drukte is. Toch valt het mij op dat hij de laatste tijd daar wel erg fanatiek in is, mij even te erg.
Om dan die ene mogelijk drukke rotonde te vermijden word je ergens een wijk of industrieterrein ingestuurd, welke je zigzaggend mag doorkruisen om weer op de doorgaande weg uit te komen. Alwaar je wel het geluk moet hebben dat je er nog tussen komt.
Dergelijke voorbeelden zie ik steeds meer, dat hij voor een minieme winst een lekker rijdende weg inruilt voor iets wat veel meer aandacht vergt of gewoon minder fijn rijdt.
Zo denkt hij ook nog steeds dat vanaf mijn huis alles door de woonwijk slingeren een betere route is dan met drie bochten op de ontsluitingsweg zitten en lekker rustig kunnen rijden. Het ook niet eens sneller maar waarschijnlijk denkt hij dat omdat de halve buurt gewoon met 50 door de woonrijk ragt waar dat eigenlijk niet kan. :+

Herkennen jullie dit?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:47
Helemaal mee eens, ik werd laatst van de snelweg afgestuurd gestuurd om direct de volgende(eigenlijk dezelfde) oprit er weer op te gaan omdat dat 5-10min zou schelen. Nou is het qua tijd allicht zo, maar dan ben je wel een ontzettende (...) als je dat doet.

Ik krijg het idee dat ik de laatste tijd ook best vaak sightseeing routes krijg ipv de kortste en/of snelste route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, en dit is al geïdentificeerd als een bug in de routing door WazeHQ

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Hmmbob heb je daar ook meer informatie over of een link? Want ik kan er weinig over vinden anders dan een hoop klachten van anderen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik weet niet of dat publiek is. Weet jij dat @Glodenox ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Ik vrees dat er niet echt gecommuniceerd kan worden over het routeringsalgoritme. Waze is redelijk open op de meeste vlakken, maar de planning en verbeteringen aan de routering zijn echt wel interne keuken.

Het enige dat we kunnen laten weten is dat Waze continu de geleverde routes valideert met allerhande statistieken en het algoritme daarop bijstuurt. Uiteraard wordt er bij klachten van gebruikers altijd goed gekeken of iets aan gedaan kan worden en dat is nu niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voor zover ik kan zien wordt er ook niet echt wat met het algoritme gedaan. De klachten gaan dan meer over specifieke situaties en dan kan men een bepaalde bocht of tracé als moeilijk bestempelen waardoor het minder snel gekozen wordt. Uiteindelijk heb je daar niets aan want je loopt juist elke keer op een ander plek tegen hetzelfde principe aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
timmert26 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:38:
Helemaal mee eens, ik werd laatst van de snelweg afgestuurd gestuurd om direct de volgende(eigenlijk dezelfde) oprit er weer op te gaan omdat dat 5-10min zou schelen. Nou is het qua tijd allicht zo, maar dan ben je wel een ontzettende (...) als je dat doet.

Ik krijg het idee dat ik de laatste tijd ook best vaak sightseeing routes krijg ipv de kortste en/of snelste route.
Hier zouden we als kaartbewerkers misschien wat aan kunnen doen. Zou je misschien aan kunnen geven waar het was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:47
Snowhite0901 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:47:
[...]

Hier zouden we als kaartbewerkers misschien wat aan kunnen doen. Zou je misschien aan kunnen geven waar het was?
Ik zou het niet meer weten. I.v.m. heel veel files werd ik compleet een andere route opgestuurd dan die ik normaal rijd. Goed om te weten dat hier kaartbewerkers zijn, dan kan ik hier de volgende keer inderdaad even melding van maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Beste is om ook even een melding in de app te maken, dan staan er namelijk wat meer gegevens bij de melding in de backend (denk aan de voorgestelde route door Waze en je daadwerkelijk gereden route, beiden maar een paar honderd meter voor en na je melding).

Als je hier dan even aangeeft waar je de melding hebt gedaan, kan er iemand meekijken met je. Kan zijn dat een andere editor nog sneller is met oppakken, maar dat komt wel goed. Zowel voor NL (Snowhite en ik) en België/Luxemburg (Glodenox) heb je hier genoeg aanspraak :+

(Weet eigenlijk niet of Glodenox ook in NL kan editten?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
Hmmbob schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:49:
[...]
(Weet eigenlijk niet of Glodenox ook in NL kan editten?)
Ik heb geen bewerkingsrechten in Nederland, nee. Of het zou moeten zijn dat ik toevallig recent in de omgeving gepasseerd ben, maar dat is momenteel niet echt waarschijnlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glodenox
Door problemen in de tile builder ziet Waze zich genoodzaakt om waarschijnlijk een maand lang geen updates van de kaart uit te voeren. Het kan dus zijn dat we tot midden januari niet in staat gaan zijn om bepaalde kaartproblemen op te lossen. Ze beweren momenteel nog dat dit gepland was, maar dat is redelijk doorzichtig omdat ze al 3 dagen problemen hadden met de dagelijkse updates.

Dit gaat geen invloed hebben op de mogelijkheid om wegen in real-time af te sluiten, maar een verboden afslag of nieuwe weg gaan we dus niet op de kaart kunnen zetten. Het spreekt voor zich dat wij dit ook niet fijn vinden :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Gisteren reed ik door Zeeland, en ik werd door Waze een dijk opgestuurd die afgesloten was.
Ik heb dat direct in de auto aangegeven, en 2 uur later was de kaart toch al aangepast, ik kreeg er een mailtje over.

Alleen dat al is toch echt bijzonder. Geen idee of jij dit gedaan hebt Glodenox, in elk geval dikke proficiat voor de mensen die daar achter zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Tommie12 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:58:
Gisteren reed ik door Zeeland, en ik werd door Waze een dijk opgestuurd die afgesloten was.
Ik heb dat direct in de auto aangegeven, en 2 uur later was de kaart toch al aangepast, ik kreeg er een mailtje over.

Alleen dat al is toch echt bijzonder. Geen idee of jij dit gedaan hebt Glodenox, in elk geval dikke proficiat voor de mensen die daar achter zitten.
Ik zal de boodschap doorgeven, maar in dit geval heb ik er niets mee te maken omdat ik alleen in België en Luxemburg actief ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdnzzee
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-03 10:46
Graag gedaan Tommie12. Ik heb jouw bericht direct opgepakt. Zou houden we Waze de meest up-to-date navigatie app 😉. Bedankt voor het melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
rdnzzee schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:01:
Graag gedaan Tommie12. Ik heb jouw bericht direct opgepakt. Zou houden we Waze de meest up-to-date navigatie app 😉. Bedankt voor het melden.
Je wil niet geloven hoe veel mensen ik Waze al aangeraden heb.

Wat me wel opviel gisteren is dat Waze me over heel kleine straatjes en wegen tussen de boerderijen stuurde terwijl dat niet echt nodig was.
Ik was op weg naar de Brouwerijstraat in Kloosterzande vanuit Mechelen in België.
Zeker het laatste stuk was niet altijd efficient.

Wat je misschien ook eens moet nakijken: Als ik navigeer naar Stationslaan 20 in Zemst vanuit Antwerpen dan geeft Waze steevast de afrit Zemst ipv Mechelen Zuid, terwijl de afstand en het aantal grote wegen beter ligt via Mechelen Zuid.

Geen idee of jullie hier iets aan kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Tommie12 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:06:
[...]
Wat je misschien ook eens moet nakijken: Als ik navigeer naar Stationslaan 20 in Zemst vanuit Antwerpen dan geeft Waze steevast de afrit Zemst ipv Mechelen Zuid, terwijl de afstand en het aantal grote wegen beter ligt via Mechelen Zuid.

Geen idee of jullie hier iets aan kunnen doen.
En daar kom je toevallig in "mijn" gebied terecht :) Ik heb het even nagekeken en moet vaststellen dat beide routes aan elkaar gewaagd zijn op vlak van tijd. De route langs de afrit van Zemst is gemiddeld genomen zo'n 18 à 24 seconden sneller. Zelf rij ik ook niet graag langs de Vredelaan, maar voor Waze ben je op dat punt al zeer lokaal verkeer en dan wordt dat een aanvaardbare route.

Nu kan ik wel zeggen dat de gemeente Zemst plannen heeft om het kruispunt van de Heidestraat en Stationslaan te gaan knippen, waardoor die route een stuk langer gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Glodenox schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:14:
[...]

En daar kom je toevallig in "mijn" gebied terecht :) Ik heb het even nagekeken en moet vaststellen dat beide routes aan elkaar gewaagd zijn op vlak van tijd. De route langs de afrit van Zemst is gemiddeld genomen zo'n 18 à 24 seconden sneller. Zelf rij ik ook niet graag langs de Vredelaan, maar voor Waze ben je op dat punt al zeer lokaal verkeer en dan wordt dat een aanvaardbare route.

Nu kan ik wel zeggen dat de gemeente Zemst plannen heeft om het kruispunt van de Heidestraat en Stationslaan te gaan knippen, waardoor die route een stuk langer gaat duren.
In de praktijk is het toch sneller en een stuk korter via Mechelen Zuid.
Ik zie gewoon als ik af rijd, dat bij herberekening er een minuut af gaat van de eta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Toevallig heb ik deze week eens Google maps gebruikt om te navigeren en ik moet zeggen dat die aardig volwassen is geworden. Daar waar voorheen Waze in mijn ogen met afstand de betere app was durf ik dat nu niet meer zo stellig te zeggen.

Aanwijzingen van afslagen, wegen en rijstroken is erg verbeterd en je ziet altijd vooraf de volgende koerswijziging in beeld. Iets wat ik bij waze af en toe nog mis, daar komt hij pas als het binnen x meter is.
Of hij ook iets kan met verkeer en routes herberekenen moet ik nog ervaren, maar het agressieve afsnijdroute zoeken van waze gaat mij de laatste tijd eigenlijk gewoon te ver.

In Android auto krijg ik vaak een zwart scherm en staat het auto icoon eigenlijk net buiten beeld (onder de menubalk) waardoor ik toch het gevoel houd dat ik niet zie waar ik ben.
Tel daarbij de aanwezige reclame bij op en ik begin mij onderhand af te vragen of ik maps niet gewoon een echte kans niet gaan geven. Heb het gevoel dat waze gewoon een beetje stil staat.

Toch jammer want de app doet ook heel veel goed en ik heb er jaren plezier van gehad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Gonadan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:44:
Toevallig heb ik deze week eens Google maps gebruikt om te navigeren en ik moet zeggen dat die aardig volwassen is geworden. Daar waar voorheen Waze in mijn ogen met afstand de betere app was durf ik dat nu niet meer zo stellig te zeggen.

Aanwijzingen van afslagen, wegen en rijstroken is erg verbeterd en je ziet altijd vooraf de volgende koerswijziging in beeld. Iets wat ik bij waze af en toe nog mis, daar komt hij pas als het binnen x meter is.
Of hij ook iets kan met verkeer en routes herberekenen moet ik nog ervaren, maar het agressieve afsnijdroute zoeken van waze gaat mij de laatste tijd eigenlijk gewoon te ver.

In Android auto krijg ik vaak een zwart scherm en staat het auto icoon eigenlijk net buiten beeld (onder de menubalk) waardoor ik toch het gevoel houd dat ik niet zie waar ik ben.
Tel daarbij de aanwezige reclame bij op en ik begin mij onderhand af te vragen of ik maps niet gewoon een echte kans niet gaan geven. Heb het gevoel dat waze gewoon een beetje stil staat.

Toch jammer want de app doet ook heel veel goed en ik heb er jaren plezier van gehad.
Die routes ben ik met je eens. Maar ik heb geen reclames in aa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Snowhite0901 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:27:
Die routes ben ik met je eens. Maar ik heb geen reclames in aa?
Dat is mijn ervaring nog buiten AA om, heeft waze in AA geen reclame dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
In Android Auto en CarPlay is er inderdaad geen reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Haha dat maakt het dan extra zuur dat hij in AA niet goed werkt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Ik ben een regelmatige switcher tussen Google Maps, Apple Kaarten en Waze via/met Apple CarPlay.

Een erg lange tijd heb ik Waze gebruikt, dit op zich wel naar grote tevredenheid, maar Waze was niet fout-vrij met regelmatige freezes en andere narigheden. Wat heb ik veel met de helpdesk geschakeld. Google Maps gebruik ik wel eens om gewoon eens te zien, maar allemachtig wat vind ik die app er lelijk uit zien en de stem is afschuwelijk. Sinds een tijdje gebruik ik nu Apple Kaarten en daar ben ik wel erg over te spreken en werkt natuurlijk out-of-the-box het best met CarPlay. Het kaartmateriaal vind ik prachtig clean en helder. Het grote nadeel vind ik wel de afwezigheid van mobiele flitsers, wat je in Waze natuurlijk wel hebt.

Al met al ben ik op dit moment een happy Apple Kaarten user.

Waze zou voor mij weer punten scoren zodra de layout op schop gaat en weer moderner gaat ogen.

Edit: ook een puntje wat ik niet fraai vind aan Waze is de omschakeling van licht naar donker. Zodra ik bijvoorbeeld een tunnel in rijd en de lampen van mijn auto gaan aan via de lichtsensor dan wordt het scherm van Apple Kaarten mooi geleidelijk donker gemaakt, waar dit met Waze er in keer in schiet.
Natuurlijk, waar hebben we het over?, maar juist zo'n detail heeft Apple mooier en netter voor elkaar.

[ Voor 18% gewijzigd door RicoK op 22-12-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik ben nog steeds fan van Waze, maar inderdaad, de interface mag wat moderner.

De probleempjes die ik recent had waren:
- waze opstarten en doel ingeven voor je in de auto zit, dan verbinden met de auto (kabeltje insteken), en dan blokkeert het scherm van waze. Instructies komen door, maar de kaart toont niks. Als ik dan even omschakel naar een andere app, en terug ga, dan werkt het weer. Gebeurt sinds een paar weken.
- delen van ETA lukt niet meer vanop het scherm van de auto. Ik gebruikte dat nogal eens.

Routes zijn soms discutabel.
Ik gaf hierboven al een voorbeeld in de buurt van Zemst.
Het verschil tussen de route die ik neem en de route die Waze me voorstelt.

Tijdsverschil: 20-40 seconden in het voordeel van Waze
Afstand: 2km in het nadeel van Waze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
Ter info: we hebben gisteren bij uitzondering toch nog een update van de kaart gekregen die ze manueel hebben opgestart. Het was blijkbaar redelijk wat werk om het zo te doen, maar zo konden we toch nog enkele kaartproblemen opgelost krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:16
Tommie12 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:29:
Ik ben nog steeds fan van Waze, maar inderdaad, de interface mag wat moderner.

De probleempjes die ik recent had waren:
- waze opstarten en doel ingeven voor je in de auto zit, dan verbinden met de auto (kabeltje insteken), en dan blokkeert het scherm van waze. Instructies komen door, maar de kaart toont niks. Als ik dan even omschakel naar een andere app, en terug ga, dan werkt het weer. Gebeurt sinds een paar weken.
- delen van ETA lukt niet meer vanop het scherm van de auto. Ik gebruikte dat nogal eens.

Routes zijn soms discutabel.
Ik gaf hierboven al een voorbeeld in de buurt van Zemst.
Het verschil tussen de route die ik neem en de route die Waze me voorstelt.

Tijdsverschil: 20-40 seconden in het voordeel van Waze
Afstand: 2km in het nadeel van Waze
Ik heb sinds een paar weken ook het probleem dat alles update behalve de kaart. Of de kaart blijft wit. Kabeltje eruit en weer erin lost het probleem op. CarPlay + Waze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:16
jugger naut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:34:
[...]

Ik heb sinds een paar weken ook het probleem dat alles update behalve de kaart. Of de kaart blijft wit. Kabeltje eruit en weer erin lost het probleem op. CarPlay + Waze
Heb er inmiddels al een weekje geen last meer van. Werkt gewoon weer zoals eerst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:37
Ik kan mijn favorieten niet meer bewerken/rangschikken.

Als ik een adres wat verder naar beneden zet en ik ga een volgende keer weer navigeren, dan staat het verkeerde adres weer bovenaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ZIjn er plannen bij Waze om laadpunten mee op te nemen?
Ik verwacht eigenlijk een alternatief voor ABRP.... , of ben ik hier te optimistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Laatst online: 16:33
Tommie12 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:53:
ZIjn er plannen bij Waze om laadpunten mee op te nemen?
Ik verwacht eigenlijk een alternatief voor ABRP.... , of ben ik hier te optimistisch?
Er staan al veel laadpalen in Waze. Als je zoekt op "Laadpaal" krijg je alle laadpunten langs je route te zien (+ type etc.) en rond je positie als je geen route hebt ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
WP_Pj schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:09:
[...]

Er staan al veel laadpalen in Waze. Als je zoekt op "Laadpaal" krijg je alle laadpunten langs je route te zien (+ type etc.) en rond je positie als je geen route hebt ingesteld
Thanks!

Zou de telefoon de laadtoestand van je batterij niet via bluetooth kunnen ontvangen en zo ineens de functies van een Tesla kunnen overnemen door ook andere laadpunten weer te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Het is me de afgelopen 2 weken opgevallen dat de Nederlandse uitspraak (Femke) tijdens het rijden veranderd is.
Het lijkt soms op een mengelmoes van Nederlands, Engels en Duits.

Hier een paar voorbeelden.

'de' is veranderd in 'die': "Ga rechtdoor op die rotonde"
'je' is veranderd in 'jie': "Jie komt bijna aan..."

En zo zijn er nog een paar die me nu niet te binnen schieten.

Geen idee waar dit normaal gemeld kan worden, dus ik zet het iig hier neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Lizard schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:35:
Het is me de afgelopen 2 weken opgevallen dat de Nederlandse uitspraak (Femke) tijdens het rijden veranderd is.
Het lijkt soms op een mengelmoes van Nederlands, Engels en Duits.

Hier een paar voorbeelden.

'de' is veranderd in 'die': "Ga rechtdoor op die rotonde"
'je' is veranderd in 'jie': "Jie komt bijna aan..."

En zo zijn er nog een paar die me nu niet te binnen schieten.

Geen idee waar dit normaal gemeld kan worden, dus ik zet het iig hier neer.
Let op, ‘trazjektcontrolle’.

Viel mij ook al op!!!

Sowieso altijd raar gevonden dat ik Bram als stem heb, maar dat dat soort meldingen altijd door een vrouw uitgesproken worden.

Edit:
Lees net op Slack dat het probleem kan worden opgelost door de taal op Engels te zetten en daarna weer op Nederlands. Ik ga het proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Serena op 23-04-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Ik had idd vandaag "red Light camera ahead" tussen alle Nederlandse instructies door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
En het switchen van NL naar Engels en weer terug heeft het probleem hier opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Serena schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:08:
[...]

Let op, ‘trazjektcontrolle’.

Viel mij ook al op!!!

Sowieso altijd raar gevonden dat ik Bram als stem heb, maar dat dat soort meldingen altijd door een vrouw uitgesproken worden.

Edit:
Lees net op Slack dat het probleem kan worden opgelost door de taal op Engels te zetten en daarna weer op Nederlands. Ik ga het proberen.
zou opgelost moeten zijn (ook zonder die workaround)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ivm de Vuelta ligt half Brabant dit weekend overhoop. Iemand toevallig een idee of Waze hier rekening mee houdt? Ik moet morgen middag de weg op, en doorkruis ergens de Vuelta-route.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Laatst online: 16:33
pven schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:17:
Ivm de Vuelta ligt half Brabant dit weekend overhoop. Iemand toevallig een idee of Waze hier rekening mee houdt? Ik moet morgen middag de weg op, en doorkruis ergens de Vuelta-route.
Die afsluitingen zijn als het goed is al ingevoerd. Kan natuurlijk lokaal net iets anders afgesloten worden als in de planning, maar als het goed is moet je nergens last van hebben in de Waze route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Waze en CarPlay/iPhone issue/vraag. Wie (her)kent het volgende?

Ik heb geen ervaring met Waze via de iPhone, maar ik vermoed dat mijn issue ook daar geldt.

Zodra ik in CarPlay een andere/alternatieve route selecteer en op ‘Ga’ druk en even later weer terug ga naar de alternatieve routes staat nog altijd daar de ‘hoofdroute’ als dé route geselecteerd. Ik heb het idee dat Waze mijn geselecteerde alternatieve route niet pakt/pikt. Pas na een nieuwe poging lijkt de alternatieve route van mijn keuze te gaan worden gevolgd. Maar erg overtuigend lijkt dit niet. Sterker, zodra het even duurt, voordat de alternatieve route zich zou moeten aanmelden tijdens de navigatie, heeft Waze tóch weer de hoofdroute gepakt. Dit is echt om zot van te worden.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
pven schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:17:
Ja, 100% zeker - staan allemaal ingevoerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Ja, 100% zeker - staan allemaal ingevoerd
Het ging prima vandaag. Dank! _O_

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
Ik heb een tijd geleden een herinnering bij het uitstappen ingesteld in de app. Ondertussen is die herinnering niet meer relevant en heb ik hem verwijderd. Toch blijft waze (in Android auto) de herinnering nog steeds herhalen. known bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Ik vraag me af wat er met mijn meldingen van afgesloten wegen word gedaan?

Ik voer ze in in de app, maar de volgende dag is mijn melding weg, terwijl de weg nog steeds afgesloten is.
Dus dat de weg weer toegangbaar is.
En nu kijk ik net, is het nu wel kompleet ingevoerd.
Wie doet dat dan? Moeten afgesloten wegen eerst door meerdere melders gedaan zijn voordat deze echt live gaat?

En nog een andere vraag; heel af en toe verander ik in een soort van witte pacman, en verdien punten over het baanvak wat ik dan rijd.

Bekend stuk voor mij is de ingang van de Gaasperdammertunnel in noorderlijke richting, ik krijg daar altijd punten. Wat is dat?

Groet, een 8 jaar ouwe trouwe Wazer.

(groeten doen we hier niet natuurlijk, maar nu wel :) )

Oh, vandaag precies 640KM geWazerd.
Wel in de file gestaan op de A4 vanuit R'dam naar A'dam.

[ Voor 6% gewijzigd door MarElo op 31-08-2022 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
MarElo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:09:
Ik vraag me af wat er met mijn meldingen van afgesloten wegen word gedaan?

Ik voer ze in in de app, maar de volgende dag is mijn melding weg, terwijl de weg nog steeds afgesloten is.
Dus dat de weg weer toegangbaar is.
En nu kijk ik net, is het nu wel kompleet ingevoerd.
Wie doet dat dan? Moeten afgesloten wegen eerst door meerdere melders gedaan zijn voordat deze echt live gaat?

En nog een andere vraag; heel af en toe verander ik in een soort van witte pacman, en verdien punten over het baanvak wat ik dan rijd.

Bekend stuk voor mij is de ingang van de Gaasperdammertunnel in noorderlijke richting, ik krijg daar altijd punten. Wat is dat?
Afsluitingen die je zelf doorgeeft in de app zijn meteen actief, voor alle gebruikers, maar voor korte duur. Van meldingen van afsluiting op grotere wegen wordt ook een melding in een chatkanaal van kaartbewerkers gestuurd, zodat ze snel een headsup hebben van afsluitingen die grote impact kunnen hebben.

Langdurige afsluitingen (door bijvoorbeeld werkzaamheden) worden door kaartbewerkers ingevoerd - over het algemeen op basis van gegevens van de wegbeheerders.

De witte Pacman geeft aan dat je op een relatief nieuw stuk rijdt en dat je dus bijdraagt aan het verbeteren van de gegevens over dat stuk.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
We zijn onderweg naar Zuid Frankrijk op dit moment en verbaas mij er weer over hoe actueel Waze is.

Auto’s die zichtbaar nog maar net stilstaan op de vluchtstrook worden keurig gemeld. Evenals voorwerpen op de rijbaan.

Enige irritante is dat de flitsmeldingen worden aangegeven middels een trajectcontrole. Nu snap ik het wel, die Fransen geven het middels een bord ook aan als zone waar geflitst kan worden.

Flitsmeister geeft echter wel exact het punt van de flitspaal aan, die draait op de achtergrond dus mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glodenox
Dan is Flitsmeister er zeer illegaal, vrees ik ;) De exacte locaties van flitspalen mogen in Frankrijk niet getoond worden in een app.

Verder ter info: binnen België hebben we een monitoring ingesteld staan die zulke meldingen op de kaart probeert te ontdekken (lukt niet altijd) zodat we dan zelf eens kunnen kijken of er daar grotere werken lopende zijn. Maar het is dus geen garantie dat het script het oppikt en evenmin een garantie dat iemand het ook gaat nakijken.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Glodenox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:31:
Dan is Flitsmeister er zeer illegaal, vrees ik ;) De exacte locaties van flitspalen mogen in Frankrijk niet getoond worden in een app.
Je kunt theoretisch een boete krijgen idd als je in Frankrijk een dergelijke applicatie gebruikt waarin flitspalen staan. Ook trouwens als je met oortjes een voertuig bestuurd. Ik zet de cruisecontrol op de maximaal aangegeven snelheid dat werkt ook tegen boetes 😉.
B-Real schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:51:
We zijn onderweg naar Zuid Frankrijk op dit moment en verbaas mij er weer over hoe actueel Waze is.

Auto’s die zichtbaar nog maar net stilstaan op de vluchtstrook worden keurig gemeld. Evenals voorwerpen op de rijbaan.
Dan zijn er veel mensen voor je die die zaken melden. Ik probeer dat ook zoveel mogelijk te doen.
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste