De boete is €75,- voor zover ik zie, dus zo bizar is het nog niet.Tommie12 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:04:
Dat zit me ook niet goed.
Ik gebruik Waze continu via Apple car play, en een agent die met de motor naast me zou rijden zou het kunnen zien.
Als dit dan toch illegaal wordt, waarom zou Waze het melden en weergeven van flitslocaties in D dan gewoon niet blokkeren? Dan is het probleem toch opgelost?
De duitsers kennende gaan ze op één of andere manier toch jagen op de gebruikers/melders.
Ik heb geen zin dat mijn telefoon in beslag genomen wordt of een dikke boete.
Heb je het dan over de gevarenzones bij vaste flitspalen? Dat zou in Duitsland normaal gezien ook al het geval moeten zijn, denk ik. Of bedoel je dat gebruikers in Frankrijk de "gevaar" melding gebruiken om anderen te wijzen op een mobiele controle?dutchnltweaker schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:57:
[...]
Of gewoon melding gevaar? dit werd/wordt in Frankrijk gedaan namelijk.
En in het algemeen: uiteraard zal Waze het plaatsen en zien van meldingen in Duitsland aanpassen of uitschakelen als dit in de wet staat. Men heeft er in Frankrijk al genoeg ervaring mee opgedaan.
[ Voor 18% gewijzigd door Glodenox op 21-02-2020 16:16 ]
Coördinator van de Waze Belux Community
Zag dat er nog geen reactie is geplaats m.b.t. interne voorkeuren aanpassen van Waze. Ben een beginnend gebruiker van Waze en merkte al gauw dat ik liever voor e.g. fliters sneller wil worden gealarmeerd. Standaard is dat op dit moment 500m. Ben geen persoon die vol in de rem gaat trappen, ondanks dat ik wel enkel op snelwegen structureel te hard rijd (max 20 kmph gps - rijd lange afstanden, dus is het tijdsverschil waard).
Je kan dit standaard niet instellen in Waze, maar wel in de interne configuratie bestanden van Waze. Je hebt daarvoor wel een Android toestel nodig met root toegang.
Quick how-to;
Sluit je waze volledig af (evt. ook geforceerd afsluiten)
Pas je config aan in /data/data/com.waze/preferences
Suggesties voor aanpassing (Roodlicht camera's en trajectcontroles zullen met deze aanpassingen wel nog 500m zijn - gaat in dit geval over ongevallen en mobiele controles etc);
Alerts.Police Alert Distance: 2000
Alerts.Enforcement Alerts Distance Freeways: 2000
Alerts.Enforcement Alerts Distance Highways: 2000
Alerts.Enforcement Alerts Distance Streets: 2000
Config.Sync enabled: 0
Download.Config:
Download.Config V2:
ExternalPOI.My Coupons Enabled: no
ExternalPOI.Feature Enabled: No
ExternalPOI.Popup Enabled: no
Sla dit bestand vervolgens op.
Daarna is het zaak om de rechten/ownership aan te passen. Doe je dit niet, dan zal Waze zodra je de app start de voorkeuren overschrijven met de standaard waarden. Weet wel, doordat je dus de rechten zal ontnemen van waze om je voorkeuren aan te passen => zal je dus ook niet meer gebruik kunnen maken van de voorkeur aanpassingen binnen de app. De app zal verder naar behoren werken.
Je kan de rechten en ownership in je app naar keuze aanpassen of via de terminal. Dit zijn de vereiste aanpassingen;
chown root:root /data/data/com.waze/preferences
chmod 444 /data/data/com.waze/preferences
chown root:root /data/data/com.waze
chmod 755 /data/data/com.waze
Hierna kan je je Waze app weer gaan gebruiken.
Mocht er nog vragen zijn, hoor ik het wel. Ik ben zelf ook nog experimenterende met de configuratie.
Je kan dit standaard niet instellen in Waze, maar wel in de interne configuratie bestanden van Waze. Je hebt daarvoor wel een Android toestel nodig met root toegang.
Quick how-to;
Sluit je waze volledig af (evt. ook geforceerd afsluiten)
Pas je config aan in /data/data/com.waze/preferences
Suggesties voor aanpassing (Roodlicht camera's en trajectcontroles zullen met deze aanpassingen wel nog 500m zijn - gaat in dit geval over ongevallen en mobiele controles etc);
Alerts.Police Alert Distance: 2000
Alerts.Enforcement Alerts Distance Freeways: 2000
Alerts.Enforcement Alerts Distance Highways: 2000
Alerts.Enforcement Alerts Distance Streets: 2000
Config.Sync enabled: 0
Download.Config:
Download.Config V2:
ExternalPOI.My Coupons Enabled: no
ExternalPOI.Feature Enabled: No
ExternalPOI.Popup Enabled: no
Sla dit bestand vervolgens op.
Daarna is het zaak om de rechten/ownership aan te passen. Doe je dit niet, dan zal Waze zodra je de app start de voorkeuren overschrijven met de standaard waarden. Weet wel, doordat je dus de rechten zal ontnemen van waze om je voorkeuren aan te passen => zal je dus ook niet meer gebruik kunnen maken van de voorkeur aanpassingen binnen de app. De app zal verder naar behoren werken.
Je kan de rechten en ownership in je app naar keuze aanpassen of via de terminal. Dit zijn de vereiste aanpassingen;
chown root:root /data/data/com.waze/preferences
chmod 444 /data/data/com.waze/preferences
chown root:root /data/data/com.waze
chmod 755 /data/data/com.waze
Hierna kan je je Waze app weer gaan gebruiken.
Mocht er nog vragen zijn, hoor ik het wel. Ik ben zelf ook nog experimenterende met de configuratie.
Net moest ik even met de auto weg en had ik Waze via Android auto aanstaan en het viel mij op dat de maximum snelheid nog steeds niet is geüpdate. Moet dit nou echt zo lang duren?
Of moeten gebruikers dit melden en aangeven wat de maximale snelheid is inclusief tijden?
Of moeten gebruikers dit melden en aangeven wat de maximale snelheid is inclusief tijden?
Heb je het hier over de snelheid op de snelwegen?tlpeter schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:59:
Net moest ik even met de auto weg en had ik Waze via Android auto aanstaan en het viel mij op dat de maximum snelheid nog steeds niet is geüpdate. Moet dit nou echt zo lang duren?
Deze word alleen aangeduid met de maximaal te rijden snelheid die daar mag over de gehele dag gezien.
Wat inhoudt dat deze 120 of 130 km gemiddeld zal tonen op de snelweg.
Deze spring niet terug naar 100km tussen 06:00 en 19:00 uur.
@mesm90 Helemaal niet bij stil gestaan, thanks.
Hey @tlpeter! Binnen Waze kunnen we momenteel geen tijdsgebaseerde snelheidslimieten invoeren (er wordt wel aan gewerkt). Er werd inderdaad gekozen voor de optie die het meeste toegevoegde waarde gaf: de snelheidslimiet invoeren die 's avonds en 's nachts van toepassing is. Het zou anders iets te storend zijn als je heel die periode onterecht een melding zou krijgen dat je te snel aan het rijden bent.
Maar je mag er zeker van zijn dat dit aangepast zal worden vanaf het moment dat tijdsgebaseerde snelheidslimieten mogelijk zijn in Waze
Maar je mag er zeker van zijn dat dit aangepast zal worden vanaf het moment dat tijdsgebaseerde snelheidslimieten mogelijk zijn in Waze
@Glodenox Thanks. O)p een of andere manier dacht ik dat dit in het verleden wel zo was maar ik heb het dan mis.
Alvast bedankt voor de "nieuwe" optie.
Alvast bedankt voor de "nieuwe" optie.
Sinds de laatste update krijg ik via Waze car play geen melding meer van vaste flitspalen en ook de meldingen van werkzaamheden zijn niet constant. Iemand hier nog last van.? App al opnieuw geïnstalleerd maar helpt niet.
@leducw Tot nu toe heb ik nog geen meldingen zien passeren van andere gebruikers. Maar aangezien er momenteel veel minder gebruikers zijn is het voor ons wel iets moeilijker om problemen op die manier te ontdekken.
Dit had ik online al gevonden maar wilde hier eens horen. De buurman ervaart hetzelfde probleem.Glodenox schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:52:
@leducw Tot nu toe heb ik nog geen meldingen zien passeren van andere gebruikers. Maar aangezien er momenteel veel minder gebruikers zijn is het voor ons wel iets moeilijker om problemen op die manier te ontdekken.
https://www.autoevolution...-much-useless-143804.html
Bizar genoeg het eerste dat ik er van leesleducw schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:34:
[...]
Dit had ik online al gevonden maar wilde hier eens horen. De buurman ervaart hetzelfde probleem.
https://www.autoevolution...-much-useless-143804.html
Verder is er ook nog een specifieke bug tracker voor Car Play-gerelateerde bugs, maar die kan ik niet lezen omdat ik er niet kan testen. Het is mogelijk dat het daar gemeld is. Voor de zekerheid heb ik het zonet zelf nog eens uitgetest op 2 versies van Android (geen iPhone in mijn omgeving om te testen), maar daar ging alles zoals het hoort.
Dit heb ik ook heel iritant, moet nu weer Flitsmeister paralel draaien... omdat ik de app niet meer betrouwbaar vind.leducw schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:56:
Sinds de laatste update krijg ik via Waze car play geen melding meer van vaste flitspalen en ook de meldingen van werkzaamheden zijn niet constant. Iemand hier nog last van.? App al opnieuw geïnstalleerd maar helpt niet.
Overigens meld hij sommige vaste flitspalen weer wel, geen peil op te trekken.
[ Voor 13% gewijzigd door Jur op 19-05-2020 18:06 ]
We hebben in België de voorbije weken alle overwegen van Infrabel (en enkele anderen) op de kaart van Waze gezet
In Nederland is het momenteel nog beperkt tot de overwegen zonder slagbomen.
We geven in België ook een geluidsmelding als je een overweg op je route gaat tegenkomen die je niet vanop 100 meter afstand kan zien of die geen slagbomen heeft. Dit om niet overal een melding te moeten geven, wat door een deel van de gebruikers als storend ervaren zou worden.
Hier en daar kan het wel zijn dat deze melding toch per ongeluk geactiveerd geraakt. Hier gaan we nog wat verder naar moeten kijken. Aangezien dit ook voor ons een nieuwe functie is, kan het nog zijn dat we zaken fout hebben gezet. Maar daar zullen we zeker meldingen van krijgen
We geven in België ook een geluidsmelding als je een overweg op je route gaat tegenkomen die je niet vanop 100 meter afstand kan zien of die geen slagbomen heeft. Dit om niet overal een melding te moeten geven, wat door een deel van de gebruikers als storend ervaren zou worden.
Hier en daar kan het wel zijn dat deze melding toch per ongeluk geactiveerd geraakt. Hier gaan we nog wat verder naar moeten kijken. Aangezien dit ook voor ons een nieuwe functie is, kan het nog zijn dat we zaken fout hebben gezet. Maar daar zullen we zeker meldingen van krijgen

Gebruik sinds kort waze met Android auto. 2 zaken vallen me op:
- Kan geen nieuwe bestemming kiezen op het auto scherm, hoort dat bij de beperkte Android auto functionaliteit? Moet nu dus telefoon loskoppelen, op telefoon bestemming kiezen en daarna telefoon weer aansluiten.
- krijg Engelstalige meldingen over flitsers e.d. terwijl taal in waze op NL staat en ik bij flitsmeister via Android auto wel gewoon Nederlandstalige meldingen ontvang.
- Kan geen nieuwe bestemming kiezen op het auto scherm, hoort dat bij de beperkte Android auto functionaliteit? Moet nu dus telefoon loskoppelen, op telefoon bestemming kiezen en daarna telefoon weer aansluiten.
- krijg Engelstalige meldingen over flitsers e.d. terwijl taal in waze op NL staat en ik bij flitsmeister via Android auto wel gewoon Nederlandstalige meldingen ontvang.
Heb je het dan over iets anders dan centercode?Glodenox schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:14:
[...]
Verder is er ook nog een specifieke bug tracker voor Car Play-gerelateerde bugs, maar die kan ik niet lezen omdat ik er niet kan testen. Het is mogelijk dat het daar gemeld is. Voor de zekerheid heb ik het zonet zelf nog eens uitgetest op 2 versies van Android (geen iPhone in mijn omgeving om te testen), maar daar ging alles zoals het hoort.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Een bestemming ingeven kan perfect in Android Auto bij mij, dus ik weet niet meteen wat er bij jou mis gaat. Ik gebruik wel de spraakherkenning hiervoor, dus het is al even geleden dat ik de zoekfunctie met toetsenbord gebruikt heb.GVR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:37:
De gebruikte stem is puur Waze-exclusief en staat los van Android Auto. Kan het zijn dat je een stem gebruikt die geen straatnamen kan uitspreken? In dat geval gaat Waze namelijk de laatst gekozen stem gebruiken die wel "text to speech" ondersteunt voor de boodschappen die niet op voorhand ingesproken zijn. Je kan dan best de stem "Femke" eens activeren en dan terug naar de andere stem gaan. Op die manier zal de Nederlandse vrouwenstem die ontbrekende boodschappen op zich nemen.GVR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:37:
Nee, ik heb het daarbij inderdaad over CenterCode. Ik heb geen toegang tot de tracker van CarPlay aangezien ik geen iPhone in mijn bezit heb om mee te testen.Snowhite0901 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:24:
Heb je het dan over iets anders dan centercode?
Mijn fout, ik had inderdaad vreemdgenoeg een engelse stem ingesteld en niet de nederlandse Femke.Glodenox schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:48:
[...]
Een bestemming ingeven kan perfect in Android Auto bij mij, dus ik weet niet meteen wat er bij jou mis gaat. Ik gebruik wel de spraakherkenning hiervoor, dus het is al even geleden dat ik de zoekfunctie met toetsenbord gebruikt heb.
[...]
De gebruikte stem is puur Waze-exclusief en staat los van Android Auto. Kan het zijn dat je een stem gebruikt die geen straatnamen kan uitspreken? In dat geval gaat Waze namelijk de laatst gekozen stem gebruiken die wel "text to speech" ondersteunt voor de boodschappen die niet op voorhand ingesproken zijn. Je kan dan best de stem "Femke" eens activeren en dan terug naar de andere stem gaan. Op die manier zal de Nederlandse vrouwenstem die ontbrekende boodschappen op zich nemen.
[...]
Nee, ik heb het daarbij inderdaad over CenterCode. Ik heb geen toegang tot de tracker van CarPlay aangezien ik geen iPhone in mijn bezit heb om mee te testen.
Een nieuwe bestemming via keyboard input gaat blijkbaar niet, dit hoort zo:
DarkSide in "[Android Auto in Nederland] Ervaringen & Discussie"
Ik gebruik Waze nu in mijn Kia E niro via android auto op het hoofdscherm.
Met ok google kan ik prima een route starten maar hoe stop/pauzeer je een route?
Al een hoop commando's uitgesproken inclusief een licht gevloek
maar tot nu toe geen resultaat.
Wie oh wie kan mij hierbij helpen?
Met ok google kan ik prima een route starten maar hoe stop/pauzeer je een route?
Al een hoop commando's uitgesproken inclusief een licht gevloek
Wel als je stil staat volgens mijGVR schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:05:
[...]
Mijn fout, ik had inderdaad vreemdgenoeg een engelse stem ingesteld en niet de nederlandse Femke.
Een nieuwe bestemming via keyboard input gaat blijkbaar niet, dit hoort zo:
DarkSide in "[Android Auto in Nederland] Ervaringen & Discussie"
Pauzeren is toch door op de rem te drukken totdat je stilstaat?zwoelie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:05:
Al een hoop commando's uitgesproken inclusief een licht gevloekmaar tot nu toe geen resultaat.
Als je de route uitklapt kun je kiezen om de navigatie te stoppen.
Zal morgen eens een poging wagen, ook een E-niro.zwoelie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:05:
Al een hoop commando's uitgesproken inclusief een licht gevloekmaar tot nu toe geen resultaat.
Al vraag ik me overigens af of het uitmaakt in welke auto je AA gebruikt.
Gebruik Waze nu met Android auto op de e-golf.
Helaas loopt ie constant vast.
Dus maar even met een andere telefoon, precies hetzelfde.
Beide telefoons trouwens Mi9t.
Heeft iemand een idee om dit op te lossen?
Loopt hij niet vast als je maps gebruikt?Bula schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:58:
Gebruik Waze nu met Android auto op de e-golf.
Nee, maps gaat primaSnowhite0901 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:58:
[...]
Loopt hij niet vast als je maps gebruikt?
Wat gaat dit zijn?
#ComingSoon pic.twitter.com/Gm2omubZGL
— Waze Nederland (@WazeNederland) 28 juni 2020
[ Voor 7% gewijzigd door Exocet op 28-06-2020 22:17 ]
Het enige dat ik kan aanraden is om debugging aan te zetten (zoek naar 2##2 in zoekveld) en een rapport te versturen (oranje knop > logbestanden verzenden) na het crashen van de app. Op die manier kunnen de devs van Waze de oorzaak hopelijk vinden. Debugging uitzetten doe je op dezelfde manier als het in te schakelen. Er kan best gebruik gemaakt worden van het Support-formulier in het geval van problemen of anders via de Facebook-pagina van Waze waar men via Messenger te bereiken is.Snowhite0901 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:16:
[...]
Ik zal morgen eens op centercode neuzen. Kan je misschien rapporten eens versturen? Geen idee of ze daar meteen al wat mee doen maar misschien heeft @Glodenox nog ideeën?
Verder heb ik geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Dat is onmogelijk om te achterhalen vanop afstand met die oneindig verschillende configuraties.
Nog een dagje geduld
[ Voor 8% gewijzigd door Glodenox op 13-07-2020 13:50 . Reden: Uitleg over hoe je debugging kan uitschakelen toegevoegd ]
Enige dat er een beetje op lijkt is het volgende:
Waze navigation freezes when and only when connected to Android Auto. If I'm in one of my other vehicles without Android Auto I use Waze through the phone and it works fine. It seems to only happen when Waze is connected to Android Auto. I also noticed that it only happens when I am navigating to a destination. If I just have Waze open and I am not navigating to a specific location it seems not to freeze.
Dus de volgende vraag: Als je geen bestemming hebt, doet hij dan hetzelfde? Doet waze het wel buiten AA?
Anders idd wat @Glodenox zegt. Al weet ik niet of ze zonder een bugreport ook daarnaar kijken? Kunnen wij anders uit naam van iemand anders dat aanmaken @Glodenox ?
Dat kan zekerSnowhite0901 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:45:
[...]
Al weet ik niet of ze zonder een bugreport ook daarnaar kijken? Kunnen wij anders uit naam van iemand anders dat aanmaken @Glodenox ?
- De gebruikersnaam in Waze van de persoon die logs verzonden heeft
- Het tijdstip ongeveer waarop de bug zich heeft voorgedaan (waar wij dan de tijdzone best bij vermelden) zodat men dit snel kan terugvinden in de logs
- Het toestel waar de fout zich op heeft voorgedaan en de versie van Android of iOS die er op draait
- Een korte omschrijving van wat er fout lijkt te gaan en mogelijke denkpistes die we al hebben over wat het kan veroorzaken
- Optioneel indien mogelijk relevant: de locatie waar dit probleem zich heeft voorgedaan
Dat ga ik eens proberen; wordt vervolgdDus de volgende vraag: Als je geen bestemming hebt, doet hij dan hetzelfde? Doet waze het wel buiten AA?
Is er een manier om te weten te komen wanneer een trajectcontrole eindigt, op Waze via Android Auto?
Het begin van een trajectcontrole wordt altijd netjes aangekondigd, maar het einde nooit. Via de gewone Waze UI heb je zo'n indicator die de trajectcontrole visualiseert, maar via Android Auto niet.
Het begin van een trajectcontrole wordt altijd netjes aangekondigd, maar het einde nooit. Via de gewone Waze UI heb je zo'n indicator die de trajectcontrole visualiseert, maar via Android Auto niet.
Android developer & dürüm-liefhebber
En kan je dat lijstje van hiervoor misschien in pm naar mij of globe sturen? Dan kunnen wij een report aanmaken.
AA ontwikkeling ligt een beetje plat momenteel, ze zijn met wat grote dingen bezig. Daarna gaan ze als het goed is weer verder met AA ontwikkeling.Mavamaarten schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:56:
Is er een manier om te weten te komen wanneer een trajectcontrole eindigt, op Waze via Android Auto?
@Glodenox
Enig idee wanneer het mogelijk is om de ETA te sharen met Android Auto?
Dit werkt via een losse telefoon prima maar in Android Auto is dit niet mogelijk.
Ik gebruik liever Waze dan Maps maar met Maps is het wel mogelijk om de ETA te delen in Android auto maar in Waze niet.
Dank!
Dit werkt via een losse telefoon prima maar in Android Auto is dit niet mogelijk.
Ik gebruik liever Waze dan Maps maar met Maps is het wel mogelijk om de ETA te delen in Android auto maar in Waze niet.
Dank!
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ik heb nauwelijks inzicht in wat de planning voor Android Auto en CarPlay is en dan nog zou ik het nooit het risico nemen om een datum te gevenOra et Labora schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:02:
@Glodenox
Dank!
In het geval van ETA's: het is mogelijk om Waze op de losse telefoon te openen alvorens te verbinden met de wagen en daar het delen al te starten. Als je daarna in Android Auto-modus gaat zou normaal gezien de route gedeeld moeten blijven. Ietwat onhandig, maar het heeft voor mij in het verleden altijd gewerkt.
En we zijn morgenavondGlodenox schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:32:
[...]
Het enige dat ik kan aanraden is om debugging aan te zetten (zoek naar 2##2 in zoekveld) en een rapport te versturen (oranje knop > logbestanden verzenden) na het crashen van de app. Op die manier kunnen de devs van Waze de oorzaak hopelijk vinden. Debugging uitzetten doe je op dezelfde manier als het in te schakelen.
Verder heb ik geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Dat is onmogelijk om te achterhalen vanop afstand met die oneindig verschillende configuraties.
[...]
Nog een dagje geduldMorgenavond zal je normaal gezien kunnen zien waar dat over gaat. In principe is er trouwens een embargo en mochten wij, vrijwilligers bij Waze, niets over dat onderwerp plaatsen. Maar goed, op dat vlak verschil ik dan maar van mening met de vrijwilligers van Waze Nederland.
Het uiterlijk van Waze is sinds vandaag aangepast (kan wel nog enkele uren duren vooraleer je het zelf in de app te zien krijgt).

Blog-bericht hierover: https://medium.com/waze/u...brand-refresh-95a4c23e42e
Functioneel is er niet zo veel veranderd in de nieuwe versie, maar er is wel een andere feature die stilaan uitgerold wordt (beschikbaar voor 10% van de gebruikers momenteel) die velen graag zullen zien
Maar daar gaan we in de komende weken waarschijnlijk meer over kunnen zeggen.

Blog-bericht hierover: https://medium.com/waze/u...brand-refresh-95a4c23e42e
Functioneel is er niet zo veel veranderd in de nieuwe versie, maar er is wel een andere feature die stilaan uitgerold wordt (beschikbaar voor 10% van de gebruikers momenteel) die velen graag zullen zien
Dat soort geneuzel heeft ervoor gezorgd dat ik geen AA meer gebruik. Waze vind ik fantastisch werken maar binnen AA wordt het gedegradeerd tot een net-niet-navigatie-app.Mavamaarten schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:56:
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Glodenox, is die nieuwe functie lane assist
(zeg ja!)?
@Gonadan, hier in België komen er dagelijks trajectcontroles bij en nu weet ik inderdaad niet wanneer deze eindigen, wel waar ze beginnen
. Met AA is dit zeer vervelend. Hopelijk zetten ze zich volop in op AA om die features daar ook toe te voegen.
@Gonadan, hier in België komen er dagelijks trajectcontroles bij en nu weet ik inderdaad niet wanneer deze eindigen, wel waar ze beginnen
Hmm, dat zou niet gek zijn. Androidpolice had daar eind april al een stuk over: https://www.androidpolice...ut-lane-guidance-in-beta/Gines schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:41:
@Glodenox, is die nieuwe functie lane assist(zeg ja!)?
Sometimes you need to plan for coincidence
Wie weetGines schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:41:
@Glodenox, is die nieuwe functie lane assist(zeg ja!)?
@Gonadan, hier in België komen er dagelijks trajectcontroles bij en nu weet ik inderdaad niet wanneer deze eindigen, wel waar ze beginnen. Met AA is dit zeer vervelend. Hopelijk zetten ze zich volop in op AA om die features daar ook toe te voegen.
Maar voor die feature waar hij het over heeft geldt helaas wel hetzelfde. (Nog) niet in AA
Ik vind het ETA delen al heel lang verschrikkelijk brak werken. Vroeger (ik denk al meer dan twee jaar geleden) kon je je ETA delen met zelfgekozen personen/favorieten, en kon die bijna realtime volgen waar je was en of je ETA aangepast was.Ora et Labora schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:02:
@Glodenox
Dank!
Op een gegeven moment (na de koppeling via Facebook) kon dat niet meer op die manier, en pakt hij het zoeken naar contactpersonen niet fijn en/of onthoudt hij ze niet voor een volgende keer. Ik weet niet of dat de laatste tijd nog verbeterd is, maar ik gebruik het dus nu al geruime tijd niet meer. Af en toe probeer ik het nog om te zien of het verbeterd is, maar dat is inmiddels ook al weer even geleden.
Inderdaad, die ervaring heb ik ook.gwystyl schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:10:
[...]
Ik vind het ETA delen al heel lang verschrikkelijk brak werken. Vroeger (ik denk al meer dan twee jaar geleden) kon je je ETA delen met zelfgekozen personen/favorieten, en kon die bijna realtime volgen waar je was en of je ETA aangepast was.
Op een gegeven moment (na de koppeling via Facebook) kon dat niet meer op die manier, en pakt hij het zoeken naar contactpersonen niet fijn en/of onthoudt hij ze niet voor een volgende keer. Ik weet niet of dat de laatste tijd nog verbeterd is, maar ik gebruik het dus nu al geruime tijd niet meer. Af en toe probeer ik het nog om te zien of het verbeterd is, maar dat is inmiddels ook al weer even geleden.
In Google Maps werkt dit wel fantastisch, ook in Android Auto.
Echter heb ik dan en Flitsmeister en Google Maps nodig, in Waze zit dit in 1.
Als ik vanaf het werk naar huis ga, 45-60 min rijden, share ik m'n ETA met m'n vrouw, kom ik dan thuis is het eten klaar.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Vreemd. De ETA werkt naar mijn mening meestal vrij goed. Ik heb het wel eens voorgehad dat die niet werkte, maar dat was bij mij een eenmalig iets. Ben je zeker dat je dit recent nog geprobeerd hebt? Ik heb persoonlijk geen gebruik gemaakt van de contacten in deze functie maar onder "meer opties" de link gedeeld met iemand die geen Waze heeft staan.

De 100km/h op snelwegen is 3,5 maand na invoering nog niet aangepast bij Waze, vind zoiets toch wel jammer.
Staat hierboven ergens besproken.Carfanatic schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:06:
De 100km/h op snelwegen is 3,5 maand na invoering nog niet aangepast bij Waze, vind zoiets toch wel jammer.
Waze ondersteunt nu nog geen flexibele maximum snelheden voor een deel van de dag.
Omdat er 's avonds en 's nachts wel 130 gereden mag worden, is er voor gekozen om die snelheid weer te geven. Anders krijg je dan allemaal onnodige waarschuwingen dat je te hard rijdt.
Ze zijn er wel mee bezig, maar het is niet zo simpel als 130 naar 100 wijzigen.
Klopt helemaal. Helaas kan Waze op dit moment nog maar 1 snelheid aan. Daarom is ervoor gekozen omdat iederen weet (zou moeten weten) dat het overdag overal 100 is, de snelheid te kiezen die de overige tijd geldt.TheFes schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:57:
[...]
Staat hierboven ergens besproken.
Waze ondersteunt nu nog geen flexibele maximum snelheden voor een deel van de dag.
Omdat er 's avonds en 's nachts wel 130 gereden mag worden, is er voor gekozen om die snelheid weer te geven. Anders krijg je dan allemaal onnodige waarschuwingen dat je te hard rijdt.
Ze zijn er wel mee bezig, maar het is niet zo simpel als 130 naar 100 wijzigen.
Dat is ook de reden dat waze bepaalde stukjes helemaal geen snelheidslimiet geeft, dit is op plekken waar er sowieso altijd een variabele snelheid is.
Ja het ziet er in mijn herinnering in ieder geval net zo uit als bij jouw screenshot. Mijn vader blijft daar als favoriet staan, terwijl ik hem nooit een ETA stuur, en als ik mijn vrouw al kan vinden door die in te typen in die balk of door op de + eronder te drukken, onthoudt Waze die niet, en moet ik die dus elke keer opzoeken. Omdat ik vaak de eerste paar honderd meter van mijn terugreis begin met "zoek - Thuis", wil ik dat niet onder het rijden opzoeken.Glodenox schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:52:
Vreemd. De ETA werkt naar mijn mening meestal vrij goed. Ik heb het wel eens voorgehad dat die niet werkte, maar dat was bij mij een eenmalig iets. Ben je zeker dat je dit recent nog geprobeerd hebt? Ik heb persoonlijk geen gebruik gemaakt van de contacten in deze functie maar onder "meer opties" de link gedeeld met iemand die geen Waze heeft staan.
[Afbeelding]
Ik had voor mijn vrouw zelfs een Waze-account aangemaakt, maar beide zijn niet gekoppeld aan Facebook (en dat willen we ook niet gaan doen). Vroeger bleef ze wel bij de favoriete contacten staan, nu dus niet meer.
Als ik haar de ETA stuur via whatsapp via dat deelvenster onder de favoriete contacten, krijgt ze een link op haar telefoon die de browser opent in plaats van Waze. Ik vond het vroeger juist zo handig dat zij dan in Waze online kwam en mijn voortgangsbalk in beeld had.
Ik kan misschien wel meegeven dat men er bij Waze van op de hoogte is dat er verbeteringen nodig zijn in het huidige systeem om vrienden toe te voegen. Die hele constructie met Facebook om vrienden toe te voegen stamt nog van voor de overname door Google. Eigenlijk moet gewoon het hele account-systeem beter worden.
Dat men daar aan gaat werken is alvast bevestigd, maar details zijn er niet en er is ook helemaal geen exacte planning bekend (of toch althans niet publiek). Dat kan mogelijk wel een oplossing gaan bieden voor bovenstaande problemen, maar dat durf ik niet te beloven.
Dat men daar aan gaat werken is alvast bevestigd, maar details zijn er niet en er is ook helemaal geen exacte planning bekend (of toch althans niet publiek). Dat kan mogelijk wel een oplossing gaan bieden voor bovenstaande problemen, maar dat durf ik niet te beloven.
Gisteren even geprobeerd met Waze op de telefoon, dus zonder aansluiting op Android Auto.Snowhite0901 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:56:
[...]
En kan je dat lijstje van hiervoor misschien in pm naar mij of globe sturen? Dan kunnen wij een report aanmaken.
Dat ging prima.
Vervolgens met de usb kabel aangesloten, en dat begon goed, maar na een paar minuten liep alles weer vast.
Natuurlijk wil e.e.a. naar je sturen, maar wat wil je precies, en hoe doe ik dat?
Ik ben blij dat men er in ieder geval van op de hoogte is. Ik heb vroeger wel meegelezen en af en toe gereageerd op het Waze forum, maar dat was vooral voor het aanleggen van wegen. De laatste jaren gebruik ik het vooral als gemakzuchtige gebruiker, en ik vind het dus jammer dat ze een fijn werkende functie volledig om zeep geholpen hebben.Glodenox schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:58:
Ik kan misschien wel meegeven dat men er bij Waze van op de hoogte is dat er verbeteringen nodig zijn in het huidige systeem om vrienden toe te voegen. Die hele constructie met Facebook om vrienden toe te voegen stamt nog van voor de overname door Google. Eigenlijk moet gewoon het hele account-systeem beter worden.
Ik wacht het voorlopig lekker af, en merk wel of er iets verbetert zonder dat ik alsnog verplicht wordt mijn Facebook account te koppelen.
Je kan best de stappen volgen in dit bericht: Glodenox in "[Waze] Ervaringen & Discussie" (kort gezegd: open de app, geef 2##2 in als zoekterm en zoek er naar. Eenmaal je een crash hebt gehad kan je de app opnieuw openen en via de oranje knop de logs opsturen naar Waze).Bula schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:49:
[...]
Natuurlijk wil e.e.a. naar je sturen, maar wat wil je precies, en hoe doe ik dat?
En na het opsturen van de logs kan je best Snowhite0901 of mij de informatie doorsturen die in de lijst staat van mijn bericht een beetje verder (een direct bericht hier op Tweakers zal waarschijnlijk het makkelijkste zijn).
Omdat bovenstaande procedure blijkbaar niet werkt voor Waze vragen ze om gebruik te maken van hun Support-formulier op https://support.google.com/waze/answer/6276841 als er problemen zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Glodenox op 13-07-2020 13:48 . Reden: Feedback van Waze ontvangen ]
Er is momenteel een algemeen probleem voor Waze op iOS. Waze is dit momenteel actief aan het onderzoeken.
Zou blijkbaar te maken hebben met de Facebook SDK die niet bereikbaar zou zijn. Jammer genoeg is er daar in de code een sterke afhankelijkheid die nergens voor nodig is. Het ticket bij Facebook kan hier opgevolgd worden.
Ondertussen ook een artikel op Tweakers over dit probleem bij Facebook: nieuws: Gebruikers melden dat meerdere populaire apps op iOS crashen bij het ...
EDIT: het probleem zou opgelost moeten zijn.
Zou blijkbaar te maken hebben met de Facebook SDK die niet bereikbaar zou zijn. Jammer genoeg is er daar in de code een sterke afhankelijkheid die nergens voor nodig is. Het ticket bij Facebook kan hier opgevolgd worden.
Ondertussen ook een artikel op Tweakers over dit probleem bij Facebook: nieuws: Gebruikers melden dat meerdere populaire apps op iOS crashen bij het ...
EDIT: het probleem zou opgelost moeten zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door Glodenox op 10-07-2020 14:55 ]
Interessant voor de Nederlandse gebruikers: omdat er nog steeds geen ondersteuning in Waze zit voor tijdsgebaseerde snelheidslimieten heeft de Nederlandse community beslist om de snelheidslimieten op autosnelwegen voorlopig volledig te schrappen. Eenmaal Waze deze mogelijkheid wel ondersteunt gaan deze snelheidslimieten uiteraard wel op de kaart gezet worden.
Dit zal over enkele dagen zichtbaar worden in de app of is misschien ondertussen al verwerkt.
Dit zal over enkele dagen zichtbaar worden in de app of is misschien ondertussen al verwerkt.
De vraag borrelt dan naar boven. Wordt dit (binnenkort) verwacht?Glodenox schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:53:
Interessant voor de Nederlandse gebruikers: omdat er nog steeds geen ondersteuning in Waze zit voor tijdsgebaseerde snelheidslimieten heeft de Nederlandse community beslist om de snelheidslimieten op autosnelwegen voorlopig volledig te schrappen. Eenmaal Waze deze mogelijkheid wel ondersteunt gaan deze snelheidslimieten uiteraard wel op de kaart gezet worden.
Het is minder relevant omdat je nu (op een paar 80km/h stukken na) overal 100 mag rijden overdag. Maar het is toch wel erg lekker om een notificatie te krijgen als je op het traject een andere snelheid mag rijden ('s avonds en 's nachts)
Niemand die het weet. Het zou er al moeten zijn volgens eerder afgegeven planningen.Thyzz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:13:
[...]
De vraag borrelt dan naar boven. Wordt dit (binnenkort) verwacht?
Het is minder relevant omdat je nu (op een paar 80km/h stukken na) overal 100 mag rijden overdag. Maar het is toch wel erg lekker om een notificatie te krijgen als je op het traject een andere snelheid mag rijden ('s avonds en 's nachts)
We hebben een ruwe inschatting gekregen van Waze tegen wanneer ze de functie denken klaar te krijgen. Maar die informatie is in mijn ogen eerder interne keuken, vrees ik. Zulke info delen gaat alleen maar verwachtingen creëren en kan tot teleurstelling leiden wanneer iets anders prioriteit moet krijgen of als er onverwachte problemen opduiken bij het testen.
^^^
Nederland kent een maximum snelheid die wisselt over de dag. Momenteel is het technisch onmogelijk voor Waze om steeds de correcte snelheidslimiet te laten zien. Daarom laten we nu hier helemaal geen snelheidslimiet zien onder het motto: "beter geen info dan mogelijk foute info". pic.twitter.com/vN25OdXnxN
— Waze Nederland (@WazeNederland) 15 juli 2020
Matige oplossing van Waze, bovendien is de maximumsnelheid die veranderd na een bepaald tijdstip toch niks nieuws? In Duitsland heb je ook stukken snelweg waar je 's avonds maar max 130 (oid) mag.
Nah, er is ook veel discussie over geweest en initieel was de oplossing dus "we pakken de hoogste max", maar zolang de tijd-gebaseerde snelheid niet ingevoerd kan worden lijkt me dit de minst ingewikkelde oplossing.
Het probleem is ook dat bij de eerst gekozen oplossing het aan het aantal meldingen bleek dat dit niet duidelijk is voor de gemiddelde gebruiker.
Voor alle duidelijkheid: dit is nog altijd niet de finale situatie. De ondersteuning voor tijdsgebaseerde snelheidslimieten zal er komen en op dat moment zullen de snelheidslimieten toegevoegd worden. Maar er waren gewoon te veel meldingen, vragen en klachten rond de huidige opzet om het leefbaar te houden voor de vrijwilligers.
Kan je eigenlijk ook ergens een verkeerde uitspraak doorgeven? (ben ook een beta gebruiker.)
Sinds een paar maanden wordt een straatnaam verkeerd uitgesproken, kosterijlend ipv kosterijland.
maar dit zou eerder door de tts engine van google kunnen komen?
Sinds een paar maanden wordt een straatnaam verkeerd uitgesproken, kosterijlend ipv kosterijland.
maar dit zou eerder door de tts engine van google kunnen komen?
@Lizard We hebben een manier om met reguliere expressies de tekst aan te passen vooraleer die naar de text-to-speech engine gestuurd wordt. Je kan die uitspraak testen in de kaartbewerker door een willekeurig wegsegment te kiezen, de naam in het tekstveld aan te passen (niet opslaan!) en de blauwe knop met luidspreker-symbool aan te klikken om de tekst te laten uitspreken.
Voor mij klinkt die tekst anders als er een hoofdletter vanvoor staat. kosterijland klinkt vrij aanvaardbaar, bij Kosterijland wordt het "land" op zijn Engels uitgesproken. Je kan gerust wat spelen met welke tekst er goed klinkt en dan kunnen we die omvorming toevoegen aan de lijst.
Voor mij klinkt die tekst anders als er een hoofdletter vanvoor staat. kosterijland klinkt vrij aanvaardbaar, bij Kosterijland wordt het "land" op zijn Engels uitgesproken. Je kan gerust wat spelen met welke tekst er goed klinkt en dan kunnen we die omvorming toevoegen aan de lijst.
@Glodenox Oh, ik dacht dat de straat niet klikbaar was, maar daar zat de spraak dus onder verstopt. 
Maar inderdaad, met een kleine letter klinkt het zoals het ervoor was.
Ik heb ook de google form maar ingevuld om feedback te sturen over de uitspraak.
Thanks!
Maar inderdaad, met een kleine letter klinkt het zoals het ervoor was.
Ik heb ook de google form maar ingevuld om feedback te sturen over de uitspraak.
Thanks!
@Lizard Ah, daar was het formulier eigenlijk niet nodig aangezien dat iets is dat we volledig zelf kunnen beheren. De kans is nu groot dat Waze ons zal contacteren rond je vraag
Ik zal je opmerking alvast doorgeven aan de vrijwilligers die de TTS-transformaties beheren.
Ik heb sinds een aantal weken dat ik berichten in de inbox niet meer kan raadplegen.
Ik zie voor een fractie de inhoud van het bericht, maar dan verdwijnt dit en zie ik enkel een wit scherm. Waze volledig verwijderen en opnieuw installeren heeft niet geholpen.
Ik zie voor een fractie de inhoud van het bericht, maar dan verdwijnt dit en zie ik enkel een wit scherm. Waze volledig verwijderen en opnieuw installeren heeft niet geholpen.
Sinds vorige week probeer ik Waze uit tijdens mijn autoritten.
Normaliter gebruik ik Flitsmeister maar nu ik een nieuwe auto met Android Auto heb en Waze wél integratie daarmee heeft, dacht ik: "Laat ik eens kijken of/hoe Waze bevalt".
Op zich werkt de app prima maar één ding vind wel héél irritant: een soort tjilpend geluid zonder verdere notificatie op het scherm, ondanks dat ik de app op "Alleen Meldingen" heb staan.
Na wat speurwerk in het Waze forum en Reddit, lijkt het erop dat dit een 'feature' is waarvan men al sinds 2011 vraagt om het verwijderen ervan: notificatie bij route herberekening.
Weet hier iemand misschien wat hieraan te doen is (los van 3 stemmen toekennen aan de suggestie aan Waze om hiermee te kappen?)
Normaliter gebruik ik Flitsmeister maar nu ik een nieuwe auto met Android Auto heb en Waze wél integratie daarmee heeft, dacht ik: "Laat ik eens kijken of/hoe Waze bevalt".
Op zich werkt de app prima maar één ding vind wel héél irritant: een soort tjilpend geluid zonder verdere notificatie op het scherm, ondanks dat ik de app op "Alleen Meldingen" heb staan.
Na wat speurwerk in het Waze forum en Reddit, lijkt het erop dat dit een 'feature' is waarvan men al sinds 2011 vraagt om het verwijderen ervan: notificatie bij route herberekening.
Weet hier iemand misschien wat hieraan te doen is (los van 3 stemmen toekennen aan de suggestie aan Waze om hiermee te kappen?)
@nobleone De notificatie voor een herberekening van de route is volgens mij niet individueel uit te schakelen. Ik dacht dat men aan het kijken was naar een ander geluid hiervoor, maar ik weet niet hoe ver het daarmee staat en of ze daar nog mee door zullen gaan. De mening dat deze verwijderd dient te worden wordt overigens niet breed gedragen hoor. Dat een ander geluid mogelijk zou moeten zijn echter wel.
De beste manier om dat geluid te voorkomen is door de gegeven route te volgen, zou ik dan droog kunnen antwoorden
Maar dat is uiteraard geen echte oplossing.
De beste manier om dat geluid te voorkomen is door de gegeven route te volgen, zou ik dan droog kunnen antwoorden
Die is echt bloediritant inderdaad.nobleone schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:00:
Sinds vorige week probeer ik Waze uit tijdens mijn autoritten.
Een van de meest gevraagde ontbrekende functies is momenteel langzaam aan het uitrollen naar alle gebruikers: rijstrookaanduidingen!

Op dit moment krijgt ongeveer 20% van de gebruikers deze functie te zien, in de komende weken wordt dit naar iedereen uitgebreid. Als je dus nog niet tot de groep gelukkigen behoort zal je dus nog even geduld moeten hebben
Meer details kan je vinden op https://www.wazebelgium.b...gen-toegevoegd-in-de-app/

Op dit moment krijgt ongeveer 20% van de gebruikers deze functie te zien, in de komende weken wordt dit naar iedereen uitgebreid. Als je dus nog niet tot de groep gelukkigen behoort zal je dus nog even geduld moeten hebben
Meer details kan je vinden op https://www.wazebelgium.b...gen-toegevoegd-in-de-app/
Aanvulling: helaas nog niet voor aaGlodenox schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:12:
Een van de meest gevraagde ontbrekende functies is momenteel langzaam aan het uitrollen naar alle gebruikers: rijstrookaanduidingen!
[Afbeelding]
Op dit moment krijgt ongeveer 20% van de gebruikers deze functie te zien, in de komende weken wordt dit naar iedereen uitgebreid. Als je dus nog niet tot de groep gelukkigen behoort zal je dus nog even geduld moeten hebben![]()
Ja handig, zag het gister voor het eerstGlodenox schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:12:
[Afbeelding]
Op dit moment krijgt ongeveer 20% van de gebruikers deze functie te zien, in de komende weken wordt dit naar iedereen uitgebreid. Als je dus nog niet tot de groep gelukkigen behoort zal je dus nog even geduld moeten hebben![]()

Heb het zelf ook!Glodenox schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:12:
[Afbeelding]
Het werkt echt prima. Dit miste ik nog tov TomTom.
We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!
Beetje jammer dat het nog niet in Android Auto zit - dat gebruik ik vaker dan de standalone app
De uitrol van rijstrookaanduidingen gaat verder: 50% van de gebruikers zal dit nu kunnen zien

Sinds gisteren is de uitrol van de rijstrookaanduidingen naar iedereen uitgevoerd in de landen waar men aan de rechterkant van de weg rijdt
Linksrijdende landen zullen in de komende weken de 100% behalen.
In België zou ten minste op alle snelwegen deze data ingegeven moeten zijn, dus je mag het zeker melden als er het op bepaalde punten toch nog lijkt te ontbreken. Op de kleinere wegen kan het zijn dat dit nog ontbreekt.

In België zou ten minste op alle snelwegen deze data ingegeven moeten zijn, dus je mag het zeker melden als er het op bepaalde punten toch nog lijkt te ontbreken. Op de kleinere wegen kan het zijn dat dit nog ontbreekt.
Geldt dat ook voor CarPlay, of alleen in de app?Glodenox schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:47:
Sinds gisteren is de uitrol van de rijstrookaanduidingen naar iedereen uitgevoerd in de landen waar men aan de rechterkant van de weg rijdtLinksrijdende landen zullen in de komende weken de 100% behalen.
Dat geldt meteen voor alle platformen, behalve Android Auto. Daar gaat men eerst heel het systeem mogen herschrijven. De reden daarvoor is gisteren eigenlijk op Tweakers vermeld geweest, dus dat kan ik nu wel zeggen.NRG-81 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:54:
[...]
Geldt dat ook voor CarPlay, of alleen in de app?
EDIT: blijkbaar is dit fout. Zowel CarPlay als Android Auto tonen dit momenteel nog niet. Wel verwacht ik dat het op CarPlay sneller beschikbaar zal worden dan op Android Auto.
[ Voor 14% gewijzigd door Glodenox op 17-08-2020 14:17 ]
Ik heb sinds een tijdje (volgens mij sinds overgang naar nieuwe telefoon) dat Waze mijn thuislocatie niet wil instellen. Ik heb verschillende keren geprobeerd om op "Thuis" te klikken en het adres op te zoeken, maar dan wordt hij niet als "Thuis" snelkeuze geregistreerd. "Werk" doet het wel gewoon, en er bestaat ook een favoriet "Thuis", maar met een gewoon sterretje ervoor in plaats van een huisje.
Ik heb al geprobeerd alle app-instellingen te verwijderen, de app opnieuw te installeren, maar dat helpt beide niet. Ook heb ik die favoriet "Thuis" verwijderd, maar dat helpt ook niet.
@Glodenox enig idee waar dit aan kan liggen of waar ik dit kan aankaarten? Ik kon er op het Waze forum niet zo snel wat over vinden behalve deze hele oude thread.
edit: never mind, met behulp van één van de laatste posts in dat topic is het wel gelukt. Taal instellen op Engels (US), Waze herstarten, Thuis en Werk instellen, taal terugveranderen naar NL en Waze nogmaals opnieuw opstarten.
Ik heb al geprobeerd alle app-instellingen te verwijderen, de app opnieuw te installeren, maar dat helpt beide niet. Ook heb ik die favoriet "Thuis" verwijderd, maar dat helpt ook niet.
@Glodenox enig idee waar dit aan kan liggen of waar ik dit kan aankaarten? Ik kon er op het Waze forum niet zo snel wat over vinden behalve deze hele oude thread.
edit: never mind, met behulp van één van de laatste posts in dat topic is het wel gelukt. Taal instellen op Engels (US), Waze herstarten, Thuis en Werk instellen, taal terugveranderen naar NL en Waze nogmaals opnieuw opstarten.
[ Voor 15% gewijzigd door gwystyl op 12-08-2020 13:15 ]
@gwystyl Vreemd. Ik heb het zonet nog eens getest met Nederlands als taal en dit werkte bij mij zoals het hoort. Maak je gebruik van Android of iOS? Dan kan ik eens kijken of er daar een bug-melding voor open staat.
Ik gebruik Android 10 op een Samsung Galaxy S20 (laatste update/security patch). Ik kan me vaag herinneren dat ik dit eerder heb gehad, maar dat het toen wel opgelost werd door opnieuw installeren van Waze.Glodenox schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:41:
@gwystyl Vreemd. Ik heb het zonet nog eens getest met Nederlands als taal en dit werkte bij mij zoals het hoort. Maak je gebruik van Android of iOS? Dan kan ik eens kijken of er daar een bug-melding voor open staat.
Bedankt voor de info! Ik zie dat er in juni nog een bug voor was gemeld (BUG-8971 voor de insiders) en daar zie ik dat men het niet meer kon reproduceren in versie 4.64.4.910. Het is me echter niet duidelijk of Waze hier effectief iets voor aangepast heeft. De melder daar had het overigens voor in het Duits.gwystyl schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:06:
Ik gebruik Android 10 op een Samsung Galaxy S20 (laatste update/security patch). Ik kan me vaag herinneren dat ik dit eerder heb gehad, maar dat het toen wel opgelost werd door opnieuw installeren van Waze.
Ik was altijd groot fan van Waze en ik baal er dan ook erg van dat ik deze niet op iPhones met OLED kan gebruiken
.
Hiervoor heb ik voornamelijk Android gehad (ook OLED) en Waze voor Android heeft een 'batterij spaarstand' wat je kan gebruiken om je OLED-scherm te beschermen (helaas moest je die wel elke rit aanzetten
). Het scherm ging dan (bijna) op zwart en je kon rustig urenlang navigeren zonder bang te zijn dat je scherm inbrandde. Nu zit deze functie niet op Waze voor iPhone en daarmee riskeer ik dus inbranden/slijtage bij langere ritten. Waze vertikt het om deze functie toe te voegen voor iOS en geeft als argument dat je de iOS spaarstand moet gebruiken. Nou, daar heb je niks aan....
... iOS laat niet toe om een app zoals Waze zichzelf op het lock-scherm te plaatsen en om af en toe het scherm aan te zetten mocht dat nodig zijn. Nee, alleen Apple mag dat (Apple maps). Dit is dan ook de app die ik gebruik tijdens navigatie omdat ik dan mijn iPhone kan locken maar toch af en toe visuele feedback krijg.
Aangezien ik liever Waze gebruik, hoop ik dat ze de bespaarstand ook eens toevoegen aan de iOS versie....
Iemand nog tips om Waze op iOS te gebruiken zonder bang te zijn dat het scherm inbrand/verslijt?
Hiervoor heb ik voornamelijk Android gehad (ook OLED) en Waze voor Android heeft een 'batterij spaarstand' wat je kan gebruiken om je OLED-scherm te beschermen (helaas moest je die wel elke rit aanzetten
... iOS laat niet toe om een app zoals Waze zichzelf op het lock-scherm te plaatsen en om af en toe het scherm aan te zetten mocht dat nodig zijn. Nee, alleen Apple mag dat (Apple maps). Dit is dan ook de app die ik gebruik tijdens navigatie omdat ik dan mijn iPhone kan locken maar toch af en toe visuele feedback krijg.
Aangezien ik liever Waze gebruik, hoop ik dat ze de bespaarstand ook eens toevoegen aan de iOS versie....
Iemand nog tips om Waze op iOS te gebruiken zonder bang te zijn dat het scherm inbrand/verslijt?
Carplay?
@Hmmbob Helaas, heb ik niet (dat zou idd een oplossing zijn)....
Ik ben Android gebruiker (Apples are for eating), dus kan je dan niet verder helpen
Is er ook ergens een mogelijkheid om voor meldingen de afstand of tijd tot het onderwerp van de melding in te stellen?
Ik krijg nu 600m voor een rood-lichtflitser de melding terwijl de verkeerslichten 400m uit elkaar staan. Ik zie dus tweehonder meter verderop een verkeerslicht en krijg een flitswaarschuwing. Die is helaas niet voor de komende verkeerslicht, maar juist de volgende. Erg verwarrend vind ik
Ik krijg nu 600m voor een rood-lichtflitser de melding terwijl de verkeerslichten 400m uit elkaar staan. Ik zie dus tweehonder meter verderop een verkeerslicht en krijg een flitswaarschuwing. Die is helaas niet voor de komende verkeerslicht, maar juist de volgende. Erg verwarrend vind ik
De spaarstand is iets waar we ons als community enorm hebben voor ingezet, maar men bij Waze om een of andere reden lastig over blijft doen. In de beta-community hebben we daar een thread van vrij veel pagina's over, maar men weigert in te zien dat een deel van de gebruikers dit wenst. Ik vermoed echter dat het iets te maken zal hebben dat volgens hun telemetrie gebruikers nauwelijks de instellingen ingaan om zo iets aan te passen als het niet in hun gezicht geduwd wordt...Anteros schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:31:
In verband met OLED: dit wordt alleen een probleem als je de app zeer langdurig open laat staan en normaal gezien ook alleen op de oudere generaties van OLED-schermen. Wel hebben we vanaf het moment dat dit probleem bekend werd meteen de suggestie gedaan om de meldingsknop heel licht transparant te maken. Op die manier zouden de pixels af en toe wat verschillen en zou het inbranden minder voor komen, was onze redenering. Jammer genoeg is men hier niet op ingegaan.
Op zich is er overigens niets dat Waze tegen houdt om zichzelf zwart te laten lijken tussen de instructies. Bij OLED heeft dat hetzelfde effect als de backlight te minderen/uit te zetten. >Waze zou dat dan op OLED-schermen kunnen voorzien, maar er is (op Android alvast) geen API beschikbaar om het schermtype de detecteren. Op iOS zou het door het beperkt aantal toestellen misschien beter meevallen.
Dit kan niet aangepast worden, vrees ik. Het is zelfs een instelling die wereldwijd van toepassing is bij mijn weten. Het is al meerdere keren gemeld geweest, maar het is zeer moeilijk om hier een systeem voor te vinden dat overal werkt. In dit geval zou een melding net na dat eerste kruispunt uiteraard handiger geweest zijn.dixet schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:00:
Is er ook ergens een mogelijkheid om voor meldingen de afstand of tijd tot het onderwerp van de melding in te stellen?
[ Voor 2% gewijzigd door Glodenox op 17-08-2020 09:07 . Reden: Verduidelijking van een zin ]
Ik zie het nog niet. Apple - CarplayGlodenox schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:57:
[...]
Dat geldt meteen voor alle platformen, behalve Android Auto. Daar gaat men eerst heel het systeem mogen herschrijven. De reden daarvoor is gisteren eigenlijk op Tweakers vermeld geweest, dus dat kan ik nu wel zeggen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zou het kunnen dat de straten waar je passeerde deze informatie nog niet op de kaart hebben staan? Indien gewenst mag je me via DM een kruispunt doorsturen waar je een afslag genomen hebt en rijstrookaanduidingen verwacht had. Dan wil ik wel eens kijken of de rijstrookaanduidingen daar ingegeven staan.Tommie12 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:13:
Ik zie het nog niet. Apple - Carplay
@Glodenox Geen idee of dit een bugreport moet zijn of dat dit een beperking is van Waze.
Als ik bijna bij mijn bestemming aankom dan zegt Waze het volgende:
"Je komt bijna aan bij <bestemming> ... over 300m."
Dit is qua zinsbouw de Engelse opbouw.
Is dit mogelijk om aan te passen?
Als ik bijna bij mijn bestemming aankom dan zegt Waze het volgende:
"Je komt bijna aan bij <bestemming> ... over 300m."
Dat probleem is ons goed gekend. Jammer genoeg is het al even aan het aanslepen. Bij de vertalingen heeft men ons niet de mogelijkheid gegeven om de volgorde van de zin aan te passen, maar alleen maar kleine deeltjes van de zin die ze daarna in de Engelse volgorde aan elkaar plakken. Ook in andere talen geeft dit problemen.Lizard schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:49:
[...]
Hmm, dan moet het zijn dat ik me vergis (heb zelf geen iPhone om het te testen). Ik had schermafbeeldingen gezien van hoe het er in CarPlay uit ziet, maar waarschijnlijk was dat een beta-versie.Rogar schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:05:
Bij mij is het wel zichtbaar op m'n iPhone, maar ook niet via Carplay nog.
Zal vast snel komen dan.Glodenox schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:16:
[...]
Hmm, dan moet het zijn dat ik me vergis (heb zelf geen iPhone om het te testen). Ik had schermafbeeldingen gezien van hoe het er in CarPlay uit ziet, maar waarschijnlijk was dat een beta-versie.
Wordt Waze ook al geschikt gemaakt om op het homescreen te draaien van Carplay eigenlijk?
We hebben geen zicht op de interne plannen van Waze en we zouden er sowieso niets mogen over zeggen als we wel iets wistenRogar schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:25:
Wordt Waze ook al geschikt gemaakt om op het homescreen te draaien van Carplay eigenlijk?
Ondertussen heb ik overigens bevestiging dat het effectief nog in beta zit. Als alle testen goed verlopen en Apple niet lastig gaat doen zou dat inderdaad niet al te lang mogen duren.
Hallo,
Sinds kort dit topic 'ontdekt'. Ik maak gebruik van Apple's CarPlay i.c.m. een iPhone 11 Pro Max. Al jarenlang ben ik een TomTom gebruiker en de laatste jaren TomTom GO voor iOS. Echter, nu sinds kort ben mij aan het orienteren op een alternatief.
Waarom? Om de volgende redenen:
- de iPhone wordt ongelooflijk warm (= heet) bij het navigeren. Dit is bekend bij TomTom en er wordt gewerkt aan een oplossing, maar dit wordt al een langere tijd aangegeven op hun forum. Bij gebruik van Waze laadt en de telefoon beter en sneler op en blijft de iPhone koel, zoals het hoort.
- met Waze kan Siri worden gebruikt
- gebruik van de wisselstrook A6/A1. TomTom kent deze nog steeds niet en Waze adviseert deze indien mogelijk.
- het kunnen melden van flitsers, ongevallen, files etc kan via CarPlay. TomTom heeft deze mogelijkheid niet.
- En nog wel wat punten.
Echter, ook Waze is niet 'zaligmakend', want:
- de gesproken navigatieinstructie van TomTom stem straalt rust uit, waar Waze's dame erg onrustig/nerveues klinkt. Ook klinkt de stem erg blikkerig, erg computerachtig. Weinig natuurlijk.
- Waze werkt alleen met online kaarten, waar je bij TomTom kaarten kunt downloaden.
- de integratie van contactpersonen bij TomTom is beter. Althans bij invoer via het toetsenbord, want met Siri kan ik niet navigeren naar contacten bij TomTom. Ook bij Waze werkt dit niet 100% en wordt dikwijls de navigatie opgestart met Apple's Kaarte. Waze uitspreken als Waazzee geeft verbetering, maar nog steeds niet 100%. Ik heb daarom het idee dat Waze niet lekker werkt met de contacten.
- Op de A6, heen en terug, op de hoofdrijbaan, dus naast de parallelbaan geldt overdag net als in de rest van NL een maximumsnelheid van 100 km/u, maar waarom Waze dan aangeeft dat ik daar 120 km/u mag....
Sinds kort dit topic 'ontdekt'. Ik maak gebruik van Apple's CarPlay i.c.m. een iPhone 11 Pro Max. Al jarenlang ben ik een TomTom gebruiker en de laatste jaren TomTom GO voor iOS. Echter, nu sinds kort ben mij aan het orienteren op een alternatief.
Waarom? Om de volgende redenen:
- de iPhone wordt ongelooflijk warm (= heet) bij het navigeren. Dit is bekend bij TomTom en er wordt gewerkt aan een oplossing, maar dit wordt al een langere tijd aangegeven op hun forum. Bij gebruik van Waze laadt en de telefoon beter en sneler op en blijft de iPhone koel, zoals het hoort.
- met Waze kan Siri worden gebruikt
- gebruik van de wisselstrook A6/A1. TomTom kent deze nog steeds niet en Waze adviseert deze indien mogelijk.
- het kunnen melden van flitsers, ongevallen, files etc kan via CarPlay. TomTom heeft deze mogelijkheid niet.
- En nog wel wat punten.
Echter, ook Waze is niet 'zaligmakend', want:
- de gesproken navigatieinstructie van TomTom stem straalt rust uit, waar Waze's dame erg onrustig/nerveues klinkt. Ook klinkt de stem erg blikkerig, erg computerachtig. Weinig natuurlijk.
- Waze werkt alleen met online kaarten, waar je bij TomTom kaarten kunt downloaden.
- de integratie van contactpersonen bij TomTom is beter. Althans bij invoer via het toetsenbord, want met Siri kan ik niet navigeren naar contacten bij TomTom. Ook bij Waze werkt dit niet 100% en wordt dikwijls de navigatie opgestart met Apple's Kaarte. Waze uitspreken als Waazzee geeft verbetering, maar nog steeds niet 100%. Ik heb daarom het idee dat Waze niet lekker werkt met de contacten.
- Op de A6, heen en terug, op de hoofdrijbaan, dus naast de parallelbaan geldt overdag net als in de rest van NL een maximumsnelheid van 100 km/u, maar waarom Waze dan aangeeft dat ik daar 120 km/u mag....