Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:32

JoSchaap

Had a life, got a modem..

vroeger kon ik ook mijn hele ritten terugzien en importeren in google earth. is dat er tegenwoordig uitgehaald? :)

|-FKA:5chaap2k -|- Specs: Inventaris -|- GameRoom -|- YouTube -|- Steam -|- Battle.net-|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:14

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Je kan op https://www.waze.com/editor/ nog wel je drives zien, maar niet (meer) downloaden/exporteren.
De laatste rit die ik er nu van mij bij zie staan is van 30 april, dus het duurt blijkbaar wel langer dan een dag voor je ritten daar verschijnen.

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TRK
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21-01 08:26
quote:
gwystyl schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 10:40:
Je kan op https://www.waze.com/editor/ nog wel je drives zien, maar niet (meer) downloaden/exporteren.
De laatste rit die ik er nu van mij bij zie staan is van 30 april, dus het duurt blijkbaar wel langer dan een dag voor je ritten daar verschijnen.
Volgens mij zijn ze op dit moment ook bezig met wat updates vandaar. Waarschijnlijk ook daarom dat ik zelf nog helemaal niks zie van mijn routes en kilometers die ik gereden heb.

PSN: tariklehaine

• petervdveen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 26-12-2018

petervdveen

Waze coördinator Benelux

Voordat de routes zichtbaar zijn in de editor kan daar inderdaad af en toe een week over heen gaan.
Meestal is het binnen 24u echter wel online.

Waze Nederland - peter@wazenederland.nl

• petervdveen

petervdveen

Waze coördinator Benelux

Mochten er mensen in geïnterreseerd zijn, binnenkort is er weer een Waze meeting, ditmaal in Almere.
15-11 vanaf 13u.

Meer informatie:
http://bit.ly/waze-meeting

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Nieuwe versie!
Flinke update met ook Places.
http://blog.waze.com/2014...-version-introducing.html

• Azrou
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:55
Weet iemand of je een akoestisch signaal krijgt als je waze op de achtergrond hebt draaien? (flitsers en mobiele flitsers.)

Heeft er iemand ook ervaringen met Waze icm mobiele flitsers in Frankrijk/Spanje?

• Geckoo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 10:22

Geckoo

Good news everyone

quote:
Azrou schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:50:
Weet iemand of je een akoestisch signaal krijgt als je waze op de achtergrond hebt draaien? (flitsers en mobiele flitsers.)

Heeft er iemand ook ervaringen met Waze icm mobiele flitsers in Frankrijk/Spanje?
meldingen krijg je, het tweede weet ik niet.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Sallin
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
Azrou schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:50:
Als mensen het rapporteren dan krijg je het te zien. Je kan naar de live map gaan om te kijken. Hier zie ik een politiemelding.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• inc
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21-02 22:24
Er is binnenkort een waze meeting in Amsterdam.
https://www.facebook.com/events/926943880724794/

iPhone 7 - MBP 2018 - Canon EOS 100D

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:23

Tijntje

Hello?!

Ook in dit topic maar even plaatsen

Op dit moment is Waze niet compatible met MirrorLink om de app via het scherm in je auto te gebruiken.
Er is al een suggestion aangemaakt bij Waze en hoe meer stemmen die krijgt hoe eerder MirrorLink support wordt toegevoegd.
https://waze.uservoice.co...62443-mirror-link-support

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb 'm ook een vote gegeven. Het lijkt me een handige functie. Ik leg nu toch nog vaak mijn telefoon met Waze in het zicht terwijl ik ook gewoon navigatie heb. De navigatie van de auto is echter lang niet zo betrouwbaar met de verkeersdrukte als Waze, dus vertrouw ik daar meer op.

Ik vind het wel jammer dat de Android versie zo ver achterloopt. Ik heb op mijn iPhone 5S al een hele tijd versie 4 (was betatester), maar toen ik een paar weken terug overstapte terug naar Android, zat ik weer met de oude layout. Inmiddels is de nieuwe layout er ook voor Android, maar iOS zit op versie 4.3, en Android op 4.0.....

• petervdveen

petervdveen

Waze coördinator Benelux

De Android versie loopt iets achter op de ios versie, omdat ze er voor hebben gekozen om de Waze Carpool app eerst voor Android te ontwikkelen. Voor ios is die app er niet.

• Glodenox
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22-02 09:46
Op iOS is het sinds versie 4.9.0 van vandaag mogelijk om ondersteuning te krijgen bij trajectcontroles:
quote:
In countries where average speed camera zones are enforced, Waze now helps you drive safely within the speed limit and avoid speeding tickets. Get alerts where average speed cameras are located and track your progress as you drive through.
Android volgt later (exacte planning ongekend).

Deze zouden allemaal aangeduid moeten staan in de Benelux en de functie is hier dus ook beschikbaar geworden. Meld het zeker (bij voorkeur in de app) als er nog trajectcontroles ontbreken! }:O
edit: trouwens, waarom kan ik hier geen tag 'Waze' toevoegen? Bizar...

Glodenox wijzigde deze reactie 14-07-2016 21:14 (10%)

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:29

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Afgelopen zaterdag ben ik naar de Waze meet in Loosdrecht geweest. Leuk om een paar mensen van het Waze hoofdkwartier in Israël te ontmoeten, andere actieve Wazers te ontmoeten en een kijkje achter de schermen bij nieuwe ontwikkelingen. We hebben er ook meteen voor de hele Benelux besloten om traffic info van Google Maps te importeren in Waze. Als waze dan zelf geen info heeft over hoe een bepaald traject doorrijdt gebruikt het info van Google. Meer data is meer beter, zou moeten voorkomen dat je door waze van de file op de snelweg naar een onbekende file op de N-weg ernaast wordt gestuurd. En was vrijwel direct actief voor de hele Benelux. Cool om zo up close and personal direct invloed te hebben op de app!

Ook technische info gekregen over die nieuwe waze beacons voor in tunnels. Heel cool! Gewoon die beacons in de tunnel plakken om de zoveel meter en waze doet de rest. Je hoeft ze niet te registreren, als er wazers langs rijden leert waze zelf waar ze hangen. Makkelijker kan niet om de locatiebepaling in tunnels te verbeteren!

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Exocet
  • Niet online
Hopelijk komt er een flinke verbetering hierdoor, want ik ben sinds kort overgestapt naar Maps vanwege de onbetrouwbare verkeersinformatie van waze. Maps is heel accuraat. Ook vind ik de optie om uit te zoomen met een 2d View van je route geweldig , net als een indicatie van hoeveel sneller of langzamer en alternatieve route is waar je langs komt.

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Nog wat technische tips van de sluier:

Waze betekent 1x per 2 minuten de ETA uit en kijkt dan of er betere alternatieven zijn. Voor het eerste half uur wordt dan real time info gebruikt, voor de rest gemiddelde data. Als op een bepaald traject niet recent twee wazers hebben gereden, werden tot nu toe ook gemiddelde gegevens gebruikt - sinds zaterdag dus dan Google Maps traffic info als de wegen matchen. Ongeveer 85% van de wegen in waze matchen met wegen op Google.

Als je trouwens handmatig een alternatieve route hebt gekozen uit de drie opties die je te zien kan krijgen, dan gaat waze niet meer kijken of er een betere route is. Om wel weer gebruik te maken daarvan, moet je dus de navigatie stoppen en een nieuwe rit starten. Bug or feature? Men redeneert dat je wel een goede reden zal hebben om een specifieke route te kiezen en het is dan niet handig als waze een minuut daarna weer automatisch naar een andere route springt...

• belrpr
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:02
Iemand info wanneer android auto support er komt. Was aangekondigd in augustus.

• Glodenox
Dat zou gepland zijn voor Q1 2017, maar hiervoor is Waze afhankelijk van het toelatingssysteem van Google bij Android Auto. Android Auto is een gesloten systeem om ervoor te zorgen dat de apps die ondersteund worden niet te afleidend kunnen zijn tijdens het rijden. Daarom worden apps zorgvuldig getest alvorens ze toegevoegd worden.

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Sinds vandaag zit er een nieuwe stem in Waze. Je kan je rit nu laten begeleiden door Clarkson, Hammond en May. :D

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:57
Wat is eigenlijk de reden dat mensen hier nog Waze gebruiken?
Waze haalt namelijk de info volgens mij direct op uit Google Maps. Wanneer ik navigeer naar mijn werk dan stuurt Waze me nog altijd vaak de file in terwijl Maps me vaak een alternatief geeft.

Wellicht ligt het aan de route of het feit dat ik maar 1 van de 5 werkdagen de auto pak...

• Exocet
  • Niet online
quote:
Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:38:
Waze haalt namelijk de info volgens mij direct op uit Google Maps. Wanneer ik navigeer naar mijn werk dan stuurt Waze me nog altijd vaak de file in terwijl Maps me vaak een alternatief geeft.

Wellicht ligt het aan de route of het feit dat ik maar 1 van de 5 werkdagen de auto pak...
Hier dus hetzelfde, zie mijn eerdere post.
Ik gebruik het niet meer, maar google maps.
Ik mis nu wel:
- delen van je rit
- makkelijk de kaart (en plaatsen) kunnen aanpassen

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

quote:

Hoe lang geleden heb je dat geprobeerd? Ik was op 5 november bij de Waze Meet en daar is besloten om vanaf dat moment de GM-feed naar Waze aan te zetten voor de Benelux. Dus inderdaad, voorheen gebeurde het regelmatig dat Waze een file niet kende op een tracé waar te weinig Wazers recent gereden hadden. Nu wordt in zo'n situatie dus de info uit GM gebruikt.

Waze gebruikt voor alles alleen data van Google Maps als het zelf geen data heeft. Geldt bijvoorbeeld ook voor adressen en andere locaties. En de data in Waze kan door de gebruikers zelf worden aangepast, de kaart is volledig gecrowdsourced. Uiteraard wel met editor levels, 1 voor een beginnende map editor t/m 5 voor goeroes, en hoe vaker een weg bereden wordt, hoe hoger het lock level gezet wordt, zodat een beginnende map editor niet opeens een snelweg of een belangrijke ontsluitingsweg kan omleggen. :D

Dus misschien zou je het nog een keer moeten proberen? Ik vind sinds 5 november de file-ontduiking van Waze aanzienlijk verbeterd. Ik rij zowat elke dag heen en weer tussen Amersfoort en Nijmegen dus files genoeg op mijn weg. :D

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:57
Ik zal Waze nog eens een keer een kansje geven dan. Ik moet vaak over de A4 bij Leiden, genoeg drama daar.... Gelukkig pak ik vaak de e-bike om die files te mijden :P

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Ook meldingen van wegstatus.nl komen tegenwoordig direct in Waze te staan, trouwens. Ongelukken, pechgevallen, etc.

• Amafi
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22-02 17:01

Amafi

Amafi

Merk dat ik Waze vanwege de betrouwbaarheid ook juist minder gebruik.
Maar als ik lees dat als je uit de 3 opties hebt gekozen hij niet meer gaat rekenen begrijp ik ook dat weer ten dele.
Probleem daar is dat ik voor 1 min minder reistijd niet helemaal om wil rijden, dus even wil checken hoeveel minuten extra mijn "normale" route is.
En meestal weet ik dat de file of minder erg is dan Waze aan geeft als je in de juiste baan rijd. Of als ik in het staartje van de spits rij deze wel op gaat lossen onderweg.

Verder zijn sommige meldingen niet weg te klikken. Wegwerkzaamheden die niet bestaan en er een week lang in staan. Ik rijd er toch langs, wie weet het dan beter, een wegstatus/automatisch script, of iemand die er fysiek langs rijdt. ;)

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

quote:
Amafi schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:27:
Merk dat ik Waze vanwege de betrouwbaarheid ook juist minder gebruik.
Maar als ik lees dat als je uit de 3 opties hebt gekozen hij niet meer gaat rekenen begrijp ik ook dat weer ten dele.
Probleem daar is dat ik voor 1 min minder reistijd niet helemaal om wil rijden, dus even wil checken hoeveel minuten extra mijn "normale" route is.
En meestal weet ik dat de file of minder erg is dan Waze aan geeft als je in de juiste baan rijd. Of als ik in het staartje van de spits rij deze wel op gaat lossen onderweg.
Dat klopt inderdaad maar Waze gaat je route niet omleggen tenzij de nieuwe route minimaal 3 minuten sneller is, als ik me niet vergis. Soms meldt hij dan inderdaad dat de nieuwe route 1 minuut sneller is dan de oude route, maar dat komt dan doordat hij er bij het berekenen erachter komt, bijvoorbeeld, dat de route die je volgde door toenemende file 10 minuten langer duurt en de nieuwe route die hij pakt 11 minuten sneller is dan de update van de nieuwe route - en dus 1 minuut sneller dan wat je tot nu toe in je scherm zag. Zo zie ik ook vrij regelmatig dat Waze mijn route verandert en dat er 0 minuten af gaan, of zelfs een paar minuten erbij.
quote:
Verder zijn sommige meldingen niet weg te klikken. Wegwerkzaamheden die niet bestaan en er een week lang in staan. Ik rijd er toch langs, wie weet het dan beter, een wegstatus/automatisch script, of iemand die er fysiek langs rijdt. ;)
Ja die automatische meldingen daar wordt inderdaad nog aan getweakt. Als je bij een melding die niet meer actueel is op dat icoontje klikt met die marker met de schuine streep erdoor dan wordt dat in ieder geval wel teruggemeld. Een melding (stilstaand voertuig, ongeluk, snelheidscontrole, etc.) krijgt 6 "punten" en door op dat icoontje te drukken sloop je daar punten af. Het aantal punten dat je eraf sloopt is gelijk aan je map editor level, dus alleen een Waze werknemer (level 6 editor) kan een melding direct van de kaart halen. Ook verdwijnen ze vanzelf als er een tijd lang geen wazers die erlangs rijden op het duimpje hebben geklikt.

Het is natuurlijk lastig om een systeem met zoveel inputs van zoveel verschillende systemen goed te tweaken en dat is nog "work in progress". Feit is wel dat hoe meer mensen Waze gebruiken, hoe beter het wordt. En de afgelopen tijd worden er weer om de haverklap gebruiksrecords verbroken dus er zit een stijgende lijn in. :)

• Exocet
  • Niet online
Af en toe switch ik weer terug naar Waze maar ik mis ik toch heel erg het 2d route overzicht van Maps (meest rechtse plaatje). Vooral ook met de indicaties bij alternatieve routes hoeveel langzamer of sneller deze is.

Exocet wijzigde deze reactie 15-11-2016 19:00 (3%)

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Dit bedoel je? O-)

• MarElo
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:08

MarElo

Ik zie je wel!

Zijn er eigenlijk nog snoepjes in Waze?
Ik heb ze al een tijd niet meer gehad.

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Daar hebben we het op de Waze Meet ook over gehad. Waze weet nog niet of ze snoepjes gaan laten terugkomen want het is niet erg goed voor de verkeersveiligheid om op snoepjes te jagen... Maar misschien gaan ze toch een keer terugkomen, want voorlopig slopen ze de functie nog niet uit de app.

• Exocet
  • Niet online
quote:
Nee, dit is alleen de route keuze, je kunt niet navigeren met dit scherm, toch? 😀

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Nee dat niet maar waarom zou je onderweg een route willen kiezen die langer duurt? Waze kiest al automatisch de kortste voor je.

• Exocet
  • Niet online
quote:
Albantar schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 19:39:
Nee dat niet maar waarom zou je onderweg een route willen kiezen die langer duurt? Waze kiest al automatisch de kortste voor je.
Ik rij elke dag 60 km dezelfde route woon werkverkeer en de routes ken ik wel, dus geen behoefte aan route begeleiding, maar wel een overzicht van de hele route en waar de files/drukte is. Dus niet alleen van de komende kilometer, maar ook 30 km verderop.
Ik weet bijvoorbeeld dat 10 minuten vertraging op een bepaald stuk betekent dat het snel erger wordt en ik beter kan omrijden.

Bij waze mis ik in feite het overzicht van alle files op de route.

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Op zich wel een goed verbeterpunt.

• petervdveen

petervdveen

Waze coördinator Benelux

quote:
Amafi schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:27:Ik rijd er toch langs, wie weet het dan beter, een wegstatus/automatisch script, of iemand die er fysiek langs rijdt. ;)
Als je een melding ziet die niet klopt, geef dit dan door, door een reactie te geven op de melding. Dan zal hij na controle verwijderd worden.

En eventuele opmerkingen kunnen altijd naar:
peter@wazenederland.nl
of
info@wegstatus.nl

• Glodenox
quote:
Hier wil ik nog even op reageren door te zeggen dat dit *totaal* niet het geval is. Als Waze je nog altijd door de file stuurt kan je er trouwens al helemaal zeker van zijn dat de gegevens anders zijn. Binnen de Alphabet group is Waze een op zichzelf staande entiteit. De kaart en de informatie rond files staan dus volledig los van Google Maps.

Er is wel recent inderdaad een toevoeging geweest van de Google Traffic Feed als fallback voor de straten waar er te weinig Wazers gereden hebben en als je zoekt naar een bestemming zal er ook gebruik gemaakt worden van Google Places. Maar de berekening van de route is dus een helemaal ander systeem dan bij Google Maps. Waze gebruikt namelijk ook gewoon de APIs die publiek beschikbaar zijn gesteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Je kunt nu ook je eigen stem opnemen:
http://www.androidpolice....ation-voice-instructions/

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Ik kreeg bij Waze vanmiddag zowaar weer een snoepje van 30 punten, ik dacht dat de snoepjes eruit waren.

*edit* Oh btw als je op een andere Wazer drukt dicht bij je kan je toeteren, hoe werkt dat en wat hoor je dan ?
Ikzelf hoor niks, maar wel leuk dat je naar andere kan toeteren, als je ze tegenkomt.

MarElo wijzigde deze reactie 16-09-2017 21:10 (51%)

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

quote:
MarElo schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:06:
Ik kreeg bij Waze vanmiddag zowaar weer een snoepje van 30 punten, ik dacht dat de snoepjes eruit waren.

*edit* Oh btw als je op een andere Wazer drukt dicht bij je kan je toeteren, hoe werkt dat en wat hoor je dan ?
Ikzelf hoor niks, maar wel leuk dat je naar andere kan toeteren, als je ze tegenkomt.
Dat snoepje was waarschijnlijk voor een achievement. "Eerste melding tijdens het weekend" is de enige achievement met 30 punten dus die zal het geweest zijn.

En dat toeteren dan hoor je "toet toet" en kan je terug toeteren.

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

quote:
Albantar schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:43:
[...]

Dat snoepje was waarschijnlijk voor een achievement. "Eerste melding tijdens het weekend" is de enige achievement met 30 punten dus die zal het geweest zijn.

En dat toeteren dan hoor je "toet toet" en kan je terug toeteren.
Ik toeter altijd naar iemand die vrij dicht bij mij in de buurt is, maar heb het zelf nog niet meegemaakt :-)
Dus weet ik niet hoe het klinkt etc.

MarElo wijzigde deze reactie 16-09-2017 22:02 (3%)

• Glodenox
Het klinkt letterlijk als twee maal een "toet toet". Je krijgt dan een kleine aanduiding van wie het was en kan gemakkelijk terug toeteren.

De snoepjes zitten zeker nog in de app, maar na een tijdje zal je er niet zo veel meer tegen komen omdat je de meeste achievements wel zal gehaald hebben. Sommige snoepjes komen terug als je hun aantal opnieuw behaald, maar welke snoepjes dat exact zijn weet ik niet zeker.

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

quote:
Glodenox schreef op zondag 17 september 2017 @ 00:28:
Het klinkt letterlijk als twee maal een "toet toet". Je krijgt dan een kleine aanduiding van wie het was en kan gemakkelijk terug toeteren.

De snoepjes zitten zeker nog in de app, maar na een tijdje zal je er niet zo veel meer tegen komen omdat je de meeste achievements wel zal gehaald hebben. Sommige snoepjes komen terug als je hun aantal opnieuw behaald, maar welke snoepjes dat exact zijn weet ik niet zeker.
Wat hij bedoelt is dat er vroeger (twee jaar geleden?) op random plekken snoepjes op de kaart stonden. Er is ook een keer een Star Wars actie geweest waarbij er Star Wars icoontjes op de kaart stonden die je moest vangen. Veel users vonden het heel leuk maar ik kan me voorstellen dat het de verkeersveiligheid niet ten goede komt omdat mensen dan de neiging hebben om vaker en langer naar hun navigatieschermpje te kijken.

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17:01
Krijgt Waze nog ondersteuning voor Apple CarLink? Heb zon navigatie in de werkauto waar ik spotify etc kan aansturen op het scherm alleen Waze krijg ik er niet op.

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk Season 16

• Glodenox
quote:
Albantar schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:06:
[...]

Wat hij bedoelt is dat er vroeger (twee jaar geleden?) op random plekken snoepjes op de kaart stonden. Er is ook een keer een Star Wars actie geweest waarbij er Star Wars icoontjes op de kaart stonden die je moest vangen. Veel users vonden het heel leuk maar ik kan me voorstellen dat het de verkeersveiligheid niet ten goede komt omdat mensen dan de neiging hebben om vaker en langer naar hun navigatieschermpje te kijken.
Ben je daar wel zeker van? Als het over zo'n snoepje zou gaan, dan zou iedereen deze gezien hebben. Er zijn 2 soorten snoepjes: die dat je krijgt voor het behalen van je achievements en die dat voorkomen bij bepaalde evenementen. Voor zover ik weet komt die tweede soort af en toe nog voor in Amerika bij bepaalde gebeurtenissen, maar in de rest van de wereld zijn ze daar zo te zien mee gestopt. De reden waarom weet ik niet zeker, maar ik ga ervan uit dat verkeersveiligheid een grote kandidaat is. Maar voor zover ik weet bestaat de functie nog, dus het kan nog altijd.
quote:
RedHat schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:18:
Krijgt Waze nog ondersteuning voor Apple CarLink? Heb zon navigatie in de werkauto waar ik spotify etc kan aansturen op het scherm alleen Waze krijg ik er niet op.
Waze zou Apple gecontacteerd hebben om toelating te krijgen om Waze beschikbaar te maken voor CarPlay, maar heeft nooit een antwoord gekregen van Apple. Deze quote onderaan de CarPlay pagina van Apple zegt volgens mij ook genoeg over de waarschijnlijkheid dat Waze op CarPlay gaat komen:
quote:
If you think your audio, automaker, messaging, or VoIP calling app has the potential to be supported by CarPlay, tell us about it.

• Exocet
  • Niet online
quote:
Exocet schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 18:59:
Af en toe switch ik weer terug naar Waze maar ik mis ik toch heel erg het 2d route overzicht van Maps (meest rechtse plaatje). Vooral ook met de indicaties bij alternatieve routes hoeveel langzamer of sneller deze is.

[afbeelding]
In de nieuwste beta zit nu een 2d overview!

• Glodenox
quote:
Exocet schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:21:
In de nieuwste beta zit nu een 2d overview!
Van waar heb je die informatie? Bèta-informatie dient namelijk niet gedeeld te worden ;)
quote:
Please keep in mind that the beta versions released on Centercode are INTERNAL ONLY. Please do not share or communicate any related issues outside the Centercode eco system - No blog posts, No Facebook posts etc.

• Exocet
  • Niet online
quote:
Glodenox schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 23:40:
[...]

Van waar heb je die informatie? Bèta-informatie dient namelijk niet gedeeld te worden ;)

[...]
Ergens anders gelezen :)

• Glodenox
Voor zij die aan het wachten zijn voor Waze-ondersteuning in CarPlay: het lijkt me dat Apple CarPlay aan het voorbereiden is voor andere navigatie-apps. Ze hebben het niet zo expliciet vermeld, maar er was in de presentatie over het maken van apps voor CarPlay tijdens de WWDC van dit jaar op slide 7 een vermelding van navigatie-apps bij het beheer van audio, wat een beetje vreemd is om te vermelden aangezien momenteel alleen Apple Maps ondersteund wordt als navigatie-app (en ik ga ervan uit dat men dan zulke informatie intern zou houden).

Dit geeft natuurlijk geen enkele garantie dat Waze op CarPlay beschikbaar gaat worden, noch geeft het 100% zekerheid dat Apple ook externe navigatatie-apps zal toestaan. Maar het leek me zonde om dit hier niet te vermelden en het lijkt me een stap in de goede richting voor Waze op CarPlay.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glodenox
Er werd daarnet op WWDC bevestigd dat Waze ondersteund zal worden op Apple CarPlay. Het heeft iets langer geduurd dan gehoopt, maar het komt er nu toch aan. Een exacte releasedatum werd niet gegeven, maar gezien de aandacht die er aan gegeven werd tijdens de presentatie zal dat niet al te lang duren :)

(het deel over CarPlay begint pas vanaf 3:55)

Glodenox wijzigde deze reactie 04-06-2018 21:59 (15%)
Reden: Video van WWDC toegevoegd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-02 14:09
quote:
Glodenox schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:49:
Er werd daarnet op WWDC bevestigd dat Waze ondersteund zal worden op Apple CarPlay. Het heeft iets langer geduurd dan gehoopt, maar het komt er nu toch aan. Een exacte releasedatum werd niet gegeven, maar gezien de aandacht die er aan gegeven werd tijdens de presentatie zal dat niet al te lang duren :)
Wel mooi, maar voor Android Auto vind ik Waze soms nog te beperkt i.v.m. de Telefoon app, bijvorbeeld het melden van file's, controles etc..

Hopelijk wordt dit voor beide platformen verbeterd, nu nog hopen op Flitsmeister ondersteuning maar dat ligt op dit moment aan Apple en Google.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glodenox
Het melden van files en controles gaat toch in Android Auto? Of heb jij de meldknop niet staan? Ik heb gisteren nog een melding gemaakt in Android Auto en dat ging vlot. Persoonlijk vind ik Waze voornamelijk iets onhandiger werken aangezien het scherm in de auto veel minder accuraat werkt dan op de smartphone.

Maar het grootste gemis voor mij tegenover de app op smartphone zijn de social features. Waarschijnlijk moesten deze verwijderd worden tijdens de toelatingsprocedure van Google om zo weinig mogelijk af te leiden tijdens het rijden, maar Waze voelt minder compleet op die manier. Het zorgt er voor dat ik de app eerst apart opstart om zaken te regelen vooraleer ik deze aansluit in de auto, wat eigenlijk niet nodig zou mogen zijn.

Dat gezegd zijnde vind ik het in het algemeen wel fijner om Waze op het dashboard te hebben dan in zo'n houder.

PS: ik heb in mijn vorig bericht de video toegevoegd van het WWDC waar de aanpassing aan CarPlay werd aangekondigd.

Glodenox wijzigde deze reactie 04-06-2018 22:06 (6%)

• Glodenox
Vorige maandag werd een nieuwe versie van Waze uitgebracht met een nieuwe lay-out voor de menu's. In het vorige menu was het soms wat moeilijker om dingen terug te vinden, dus dit is een welkome aanpassing. Sommige zaken vallen eigenlijk onder meerdere categorieën en zijn nu dan ook op meerdere plaatsen terug te vinden.

En als ik toch foto's plaats kan ik ook meteen een schermafbeelding laten zien waarbij er uitgezoomd werd in het navigatiescherm. Bij het navigeren zelf gaat er vanaf een bepaald zoomniveau automatisch overgegaan worden op 2D. Ook kan je als je een route ingesteld hebt even de kaart even verschuiven, wat ervoor zal zorgen dat er onderaan een knop verschijnt om terug te focussen op je locatie of een overzicht te geven van de ingestelde route. Bij die tweede knop zal de kaart uitzoomen zodat heel de route zichtbaar wordt op het scherm. Zo kan je ook een overzicht krijgen van de verkeerssituatie rond je route. Maar bij een lange rit zal er zo veel kaart getoond worden dat je de details niet zal kunnen bekijken. Dan moet je manueel terug wat inzoomen.

Verder zijn er de afgelopen maanden vele kleinere verbeteringen geweest. Ook is de ondersteuning voor milieugebieden verder uitgebreid. De gebieden in België staan er momenteel nog niet in, maar dat zou slechts een kwestie van tijd mogen zijn.

• schakenraadjuh
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:26
Wat ik voornamelijk mis in Waze ten opzichte van Google Maps is het weergeven van de alternatieve routes.

Voorbeeld: vanaf m’n werk naar huis kan ik over de A44 of door het centrum van Leiden. De ervaring leert dat als de A44-route minder dan 10 minuten langer is, dat de beste route is. Het rijdt prettiger en in de praktijk is het nauwelijks langzamer dan de route door Leiden.

Is het verschil meer dan 10 minuten, dan loont het vaak wel de moeite om binnendoor te rijden.

In Google Maps worden de alternatieve routes keurig weergeven als “x minuten langer”, maar die optie heb ik in Waze nog niet kunnen vinden.

• demonic
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-02 11:08
quote:
schakenraadjuh schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 01:36:
Wat ik voornamelijk mis in Waze ten opzichte van Google Maps is het weergeven van de alternatieve routes.

[...]

In Google Maps worden de alternatieve routes keurig weergeven als “x minuten langer”, maar die optie heb ik in Waze nog niet kunnen vinden.
Gewoon de route starten zoals gebruikelijk. Dan vervolgens onderop de balk klikken zodat je je bestemmings informatie ziet, linksonderin zou een knop moeten zijn die zegt 'routes'

demonic wijzigde deze reactie 19-08-2018 02:01 (24%)

• schakenraadjuh
quote:
demonic schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 02:01:
[...]

Gewoon de route starten zoals gebruikelijk. Dan vervolgens onderop de balk klikken zodat je je bestemmings informatie ziet, linksonderin zou een knop moeten zijn die zegt 'routes'
Dat is vooraf. Het gaat me erom dat ik deze informatie tijdens het rijden krijg. De 3 routes vooraf zijn veelal onvoldoende. In mijn voorbeeld:

- Door Leiden of A44?
- A12 of N14?
- A4 of A13

Dat zijn al 8 mogelijke routes. Het verschilt van dag tot dag welke de snelste is. In Google Maps zie ik als ik richting de A12 rij hoeveel sneller/langer is is als ik de afslag N14 pak.

• demonic
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-02 11:08
quote:
schakenraadjuh schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:36:
[...]

Dat is vooraf. Het gaat me erom dat ik deze informatie tijdens het rijden krijg. De 3 routes vooraf zijn veelal onvoldoende. In mijn voorbeeld:

- Door Leiden of A44?
- A12 of N14?
- A4 of A13

Dat zijn al 8 mogelijke routes. Het verschilt van dag tot dag welke de snelste is. In Google Maps zie ik als ik richting de A12 rij hoeveel sneller/langer is is als ik de afslag N14 pak.
Tijdens de rit kan je natuurlijk ook op die knop drukken. maar ik snap wat je bedoeld, ben wel beniuewd hoe het in google maps eruit ziet, binnenkort is proberen.

• Glodenox
Bij Waze (en de meeste andere systemen) wordt er tijdens de rit continu gekeken naar wat de snelste route is en daar wordt dynamisch op gereageerd. Dan hoef je zelf die moeite niet te doen tijdens het rijden, wat me op zich ook niet veilig lijkt om tijdens je rit te doen.

Er is effectief sprake van om tijdens de rit in Waze op de kaart aan te geven waarom er voor een bepaalde route gekozen werd (+ x minuten wegens ongeval bijvoorbeeld). Ik weet alleen niet zeker hoe het momenteel met die plannen staat. Ik weet dat dit bij het begin van een rit getoond wordt, maar voor zover ik weet wordt dat nog niet getoond tijdens de rit.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

quote:
Glodenox schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:45:
Bij Waze (en de meeste andere systemen) wordt er tijdens de rit continu gekeken naar wat de snelste route is en daar wordt dynamisch op gereageerd. Dan hoef je zelf die moeite niet te doen tijdens het rijden, wat me op zich ook niet veilig lijkt om tijdens je rit te doen.
Waze is inderdaad erg goed in die dingen, het reageert veel sneller op wegafzettingen en files als bijvoorbeeld een Google maps terwijl beiden van Google zijn. In Belgie zijn ze vaak zelfs sneller als de borden voor een omleiding kunnen worden neergezet en weggehaald. Vaak staan de borden er nog, weet ik dat het niet kon, zegt Waze dat het wel kon en als je het dan op goed gelukt probeert kun je er al gewoon door.

In Google Maps zijn de alternatieven wel makkelijk zelf te wijzigen in het kaartje. Je hoeft alleen maar op een grijze route te klikken en er staat dan ook nog in of die sneller of langzamer is. Op zich werkt dat ook wel fijn, en files hebben ze er in verwerkt, alleen wegafzettingen dat duurt soms iets langer.

Marzman wijzigde deze reactie 19-08-2018 15:01 (5%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• schakenraadjuh
De ene app is sneller in het reageren dan een andere app, maar geen van allen kunnen ze lekker anticiperen en vooruit kijken.

De Ketheltunnel bijvoorbeeld; daar vindt in de spits tunneldoseren plaats. Het verkeer rijdt daar 10 minuten met 60km/h, daarna staat het weer 10 min volledig stil. De tijd die ik over dat stukje ga doen klopt daardoor nooit, in geen enkele app.

Ik zou daarom graag (zoals ook in Google Maps) willen zien hoeveel langer het is om over de A13 te rijden. Is dat meer dan 10 minuten extra? Dan kan ik beter de A4 met tunneldoseren pakken. Is het minder, dan 10 minuten extra, dan is de A13 sneller dan de A4.

Op dit moment zal Waze me over de A4 sturen wanneer dat 8min sneller lijkt, maar in de praktijk klopt dat niet.

• Glodenox
Als het altijd dezelfde situatie is zou Waze normaal gezien dat wel juist moeten hebben, maar misschien is het een soort rijgedrag dat het algoritme niet meteen kan begrijpen of zo. In de toekomst kijken is in elk geval niet mogelijk. Er kan alleen gebruik gemaakt worden van historische gegevens om in te schatten hoe het verkeer gaat evolueren.

Verder wil ik meegeven dat het eigenlijk niet veel uit maakt dat Waze ook een onderdeel is van de Alphabet group. De ontwikkeling van Waze gebeurt op zo'n manier dat men op elk moment Waze zou kunnen verkopen en het niet in de problemen zou komen. Er is specifieke gegevensuitwisseling van Waze naar Google Maps voor wegafsluitingen, meldingen en nieuwe wegen, maar de databases en codebases blijven volledig los van elkaar.
Het is ook omdat de gegevensstroom met wegafsluitingen van Waze naar Google Maps gaat dat deze in Google Maps vaak met wat vertraging aankomen. Ook moet men die dan nog proberen mappen op de wegen in Google Maps, die soms wat anders liggen of misschien zelfs nog niet ingetekend zijn.

• Albantar

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Andersom worden actuele snelheidsgegevens gedeeld van Google Maps naar Waze, en Waze gebruikt die als ze zelf geen actuele informatie over de snelheid op een segment hebben.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb sinds een tijdje dat het versturen van de ETA niet meer goed werkt. Vroeger (tot een half jaar terug ofzo?) drukte ik op de "verstuur ETA" knop of had hij al de goede suggestie op basis van mijn geschiedenis (op dinsdag mijn vader omdat die dan vaak oppast, de rest van de week mijn vrouw). Nu kan ik ze wel opzoeken, maar staan ze niet meer in mijn vriendenlijst en krijg ik dus steeds hun telefoonnummer in beeld en "nodig xx uit voor Waze". Als ik dat doe, komt de melding alsnog niet door, en kunnen ze mijn rit niet volgen.
Ik heb het vermoeden dat dit komt omdat ik de koppeling met Facebook uit had gezet. Vroeger kon je echter (ook) gewoon op tel nr of Waze nickname connecten. Is die optie er helemaal uitgesloopt?

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

quote:
gwystyl schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:05:
Ik heb sinds een tijdje dat het versturen van de ETA niet meer goed werkt. Vroeger (tot een half jaar terug ofzo?) drukte ik op de "verstuur ETA" knop of had hij al de goede suggestie op basis van mijn geschiedenis (op dinsdag mijn vader omdat die dan vaak oppast, de rest van de week mijn vrouw). Nu kan ik ze wel opzoeken, maar staan ze niet meer in mijn vriendenlijst en krijg ik dus steeds hun telefoonnummer in beeld en "nodig xx uit voor Waze". Als ik dat doe, komt de melding alsnog niet door, en kunnen ze mijn rit niet volgen.
Ik heb het vermoeden dat dit komt omdat ik de koppeling met Facebook uit had gezet. Vroeger kon je echter (ook) gewoon op tel nr of Waze nickname connecten. Is die optie er helemaal uitgesloopt?
Bij mij heb ik inderdaad het zelfde, als ik de Facebook connectie weer aanzet zie ik iedereen weer.

Waze heeft wel altijd problemen gehad met mijn contacten, Waze kon al nooit al mijn contacten zien op mijn telefoon maar de laatste maanden lijkt het helemaal defect.

• Glodenox
Met de invoering van aanpassingen voor de GDPR zijn er inderdaad enkele zaken per ongeluk kapot gemaakt. Redelijk wat social features zijn niet 100% functioneel momenteel. Hier wordt nog aan gewerkt en zal wel terug in orde komen. Het is wel zeer lastig en persoonlijk vind ik dat er niet genoeg aandacht aan besteed wordt. Ik vermoed dat men de impact hiervan aan het onderschatten is.
quote:
Albantar schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:39:
Andersom worden actuele snelheidsgegevens gedeeld van Google Maps naar Waze, en Waze gebruikt die als ze zelf geen actuele informatie over de snelheid op een segment hebben.
Inderdaad, hoewel er sprake van is om dit terug uit te zetten omdat Google Maps regelmatig last lijkt te hebben van spookfiles, wat dan weer nefast is voor de berekeningen in Waze. Verder gebruikt Waze ook de POI's en adressen van Google Places indien deze niet in Waze ingesteld staan.

Het grote verschil daarbij is wel dat die gegevens van Google Maps gegevens zijn die andere applicaties ook kunnen gebruiken. De gegevens van Waze die naar Google Maps gaan zijn speciaal voorbehouden voor Google Maps.

Glodenox wijzigde deze reactie 21-08-2018 10:52 (10%)

• Exocet
  • Niet online
Gebruik tegenwoordig Waze in Android Auto, maar die blijft duidelijk achter bij de normale versie.
Geen "Overzicht" optie, geen rit delen mogelijk, geen wegafsluiting melden. En toch best wel veel bugs, vooral als je uit een andere app teruggaat naar Waze, dan is de layout vaak niet meer in orde.

• Glodenox
Mocht er iemand OnePlus 5 of 6 gebruiken en het probleem tegenkomen dat Waze geen GPS-signaal kan vinden: dit wordt blijkbaar veroorzaakt door de battery optimization instellingen in OnePlus.

Een tijdelijke workaround is om battery optimization voor de Waze app uit te zetten. Je kan ook de geavanceerde batterijbesparing inschakelen, dan werkt het blijkbaar ook terug. Uiteraard zal er verder gezocht worden naar een permanente oplossing voor het probleem, maar dit geeft toch al een uitweg.
EDIT: blijkbaar is de security update 2018.8 ook een vereiste om GPS terug werkend te krijgen.

EDIT2: ik krijg een melding dat OnePlus een aanpassing heeft gedaan en het probleem opgelost zou moeten zijn. Normaal gezien zou je de geavanceerde batterijbesparing dus terug mogen uitschakelen. Heel misschien ga je je telefoon moeten heropstarten om dit te laten werken.

Glodenox wijzigde deze reactie 23-08-2018 00:03 (26%)
Reden: Bijkomende informatie + battery optimization uitzetten voor Waze werkt blijkbaar niet

• TRaSH
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:24

TRaSH

Koffie ?

Weet niet of dit de juiste topic is maar er is geen echte Waze topic,
en op de officiële forum word ik ook niet echt veel wijzer.

Als ik een locatie wil delen (favoriet) en stuur hem bv naar mijn vrouw krijgt ze een SMS met een link,
drukt ze op de link opent de browser om te vertellen dat de link verlopen is.
Moet het anders ?
Moet je eerst op facebook ingelogt zijn ?

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• Glodenox
TRaSH schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:16:
Als ik een locatie wil delen (favoriet) en stuur hem bv naar mijn vrouw krijgt ze een SMS met een link,
Moet het anders ?
Vreemd, ik heb het zonet hier getest en voor mij lijkt het nog te werken. Ik zie wel dat het een soort van "short url" is. De kans is groot dat deze maar vrij beperkt bruikbaar is, maar ik vermoed dat er tussen het sturen en openen geen dagen zullen zitten? De support-pagina geeft jammer genoeg niet aan hoe lang dit zou zijn.

Werkt het wel als je de URL kopieert naar het klembord (maak gebruik van de knop "Meer" links onderaan) en dan zelf opent in een browser? De URL zal iets van waze.com/ul/... zijn.

Verder kan ik van dit bericht gebruik maken om te melden dat Waze sinds gisterenavond ondersteund wordt op CarPlay!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

TRaSH schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:16:
Weet niet of dit de juiste topic is maar er is geen echte Waze topic,
en op de officiële forum word ik ook niet echt veel wijzer.

Moet het anders ?
Het zou me niet verbazen; route delen werkt de laatste maanden ook heel brak. Sowieso alleen als je beide ingelogd bent op Facebook, maar zelfs dan zijn de meldingen en voortgang lang niet meer zo nauwkeurig als vroeger. Ik weet niet precies wanneer dit veranderd is.

• TRaSH

TRaSH

Koffie ?

@Glodenox

Heb eigenlijk de favoriet naar mijn vrouw d'r telefoon gestuurd met haar telefoon naast me dus nog geen 10 secs oud de link.

URL kopieren ook geprobeerd maar als ik die in mijn browser open krijg je eigenlijk alleen links naar de waze app.

@gwystyl

Zal dat met FB eens proberen.

Ook iets raars ben best nieuw met Waze heb het vroeger wel gebruikt om te testen maar was er toen niet zo over te spreken.
Maar goed toen ik het van de week aan het testen was zonder account kreeg je snoepjes en zag je bv andere waze gebruikers echt bewegen op de kaart als je bv bij een rood stoplicht stond.
Nu geïnstalleerd bij mij vrouw en geen snoepjes en ook geen punten met rijden en geen bewegende andere waze gebruikers.
Je ziet ze wel op de kaart dat ze er "ooit" waren op die positie maar de weg is eigenlijk gewoon leeg.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@TRaSH dat is een instelling: instellingen - kaart - wazers weergeven (schuif aan of uit)

• TRaSH

TRaSH

Koffie ?

Staat aan.
Apart.

• Glodenox
Om privacyredenen werd dit zwaar geminderd voor ingelogde gebruikers en (blijkbaar, wist ik niet) uitgeschakeld voor niet ingelogde gebruikers. Er waren onderzoekers die met een duizendtal ip-adressen vrij accuraat met vertraging mensen konden volgen door telkens een ander ip-adres de Wazers in de omgeving op te vragen, dus men moest zo iets doen.

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Nou vond ik het ook bloed irritant dat ik andere Wazers zag rijden en had dat ook altijd uit staan.

• Glodenox
Voor sommige mensen is het net fijn om te zien dat ze niet alleen op de weg zijn en dat een melding ook effectief andere mensen zal bereiken. Het community-gevoel aanwakkeren, heet dat dan. Het is dan ook de bedoeling dat Waze deels een sociale beleving is, waarbij het gevoel dat je er niet alleen voor staat hopelijk een deel van de stress in het verkeer kan wegnemen of je bepaalde situaties kan laten relativeren.

Maar het is inderdaad een optie die je kan uitzetten als je die informatie liever niet op je kaart hebt staan.

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Ik ben gewend aan HDtraffic (van TomTom), dat leidt me erg vaak netjes om de files heen. Hoe goed is de verkeersinformatie in Waze tegenwoordig? 'Vroeger' was dat de reden voor mij om Waze niet te gebruiken, maar dat is al weer wat jaren geleden.

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale

• Marzman
  • Niet online

Marzman

pven schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:17:
Ik ben gewend aan HDtraffic (van TomTom), dat leidt me erg vaak netjes om de files heen. Hoe goed is de verkeersinformatie in Waze tegenwoordig? 'Vroeger' was dat de reden voor mij om Waze niet te gebruiken, maar dat is al weer wat jaren geleden.
Dat is juist de reden dat ik Waze gebruik. Het is ideaal om Antwerpen of Amsterdam in of uit te komen, op andere plekken buiten de spits gebruik ik meestal Google Maps (ziet er wat rustiger uit). Iedere keer als ik het gebruik krijg ik een andere route, wat de lokale gemeentebesturen heeft doen besluiten de slimme camera's in te zetten om te jagen op waze gebruikers, wat ook weer te begrijpen is omdat er veel meer verkeer nu door woonwijken en 30 km zones gaat.

/▌

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:58
Ben al een paar jaar intensieve WAZE gebruiker, en sinds een paar dagen heb ik het ook getest in de auto van mijn partner via Carplay.
Het werkt, maar de functies zijn nogal beperkt.

Vooral het ETA delen, en het aangeven van een wegversperring zit er nog niet in.

Heeft WAZE plannen om dat wat uit te breiden?

Verder ben ik behoorlijk tevreden over de routevoering. Je kan daar altijd over discuteren, maar doordat de situatie dynamisch is weet je natuurlijk pas nadien of dat de juiste route geweest is.

Verder mis ik de rijstrookindicatie. Daar zijn andere systemen beter.

• MerijnB
  • Laatst online: 22:53
Tommie12 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:41:
Ben al een paar jaar intensieve WAZE gebruiker, en sinds een paar dagen heb ik het ook getest in de auto van mijn partner via Carplay.
Het werkt, maar de functies zijn nogal beperkt.

Vooral het ETA delen, en het aangeven van een wegversperring zit er nog niet in.

Heeft WAZE plannen om dat wat uit te breiden?

Verder ben ik behoorlijk tevreden over de routevoering. Je kan daar altijd over discuteren, maar doordat de situatie dynamisch is weet je natuurlijk pas nadien of dat de juiste route geweest is.

Verder mis ik de rijstrookindicatie. Daar zijn andere systemen beter.
Is je toestel geroot?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:58
Nee, gewoon standaard met de laatste versie van IOS12, en dat in een Polo met Apple Carplay.

• MerijnB
  • Laatst online: 22:53
Tommie12 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:47:
[...]

Nee, gewoon standaard met de laatste versie van IOS12, en dat in een Polo met Apple Carplay.
Dan ben je idd overgeleverd aan wat Waze implementeerd, en die zijn weer afhankelijk van wat ze mogen implementeren om in Carplay te mogen zover ik weet.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Glodenox
Sowieso is de CarPlay-implementatie van Waze nu maar een eerste versie. Men is nog volop verder aan het ontwikkelen en er zullen wel versies komen die functionaliteit toevoegen. Maar bij zaken zoals het exact ingeven van wegversperringen vermoed ik dat Apple (net zoals Google dat doet bij Android Auto) dit gaat weigeren aangezien het te lang de aandacht gaat afleiden van de weg. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit er niet komt of zo hoor, die informatie heb ik niet.

In verband met de slimme camera's: hiermee jaagt men eigenlijk niet op de Waze-gebruiker, maar net op de mensen die Waze niet gebruiken en maar lukraak een route proberen te zoeken. De wegen voorbehouden voor plaatselijk verkeer staan op de kaart en Waze zal hier normaal gezien alleen maar een route door geven wanneer je hier mag passeren. Bij die camera's staat de straat gewoon ingesteld als afgesloten tijdens de periode dat je er niet door mag. De echt plaatselijke mensen met vergunning moeten dan maar in die periode de navigatie daar negeren.

Over rijstrookassistentie: deze functie staat op de eerste plaats bij de vragen vanuit de community, dus Waze is hiervan op de hoogte en zal hier hoogstwaarschijnlijk werk van maken. In mijn ogen is dat zowat de enige functie die nog echt ontbreekt. Maar ik ga er van uit dat ze hun tijd nemen om het ook meteen goed te doen. Ik kan je in elk geval verzekeren: eenmaal die functie er is zal de informatie ook vrij snel (kwestie van weken) op de kaart ingegeven worden door de vrijwilligers :)

• Exocet
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:55:
[...]

Dat is juist de reden dat ik Waze gebruik. Het is ideaal om Antwerpen of Amsterdam in of uit te komen, op andere plekken buiten de spits gebruik ik meestal Google Maps (ziet er wat rustiger uit). Iedere keer als ik het gebruik krijg ik een andere route, wat de lokale gemeentebesturen heeft doen besluiten de slimme camera's in te zetten om te jagen op waze gebruikers, wat ook weer te begrijpen is omdat er veel meer verkeer nu door woonwijken en 30 km zones gaat.
En welke overtreding bega je dan? Rijden op een plek waar je gewoon mag rijden als bestuurder?

@Tommie12
De rijstrookassistentie is al accepted als feature en staat op de roadmap. Ze verwachten dat dit direct ook op alle platformen komt. Voorlopig afwachten hoe lang het gaat duren.

Vind het melden van de afsluitingen ook wel een gemis. Dat is juist iets wat je doet als je stilstaat.
Denk dat de reden is dat ze niet meer iconen voor meldingen willen tonen dan er op 1 scherm passen en dat ze hier keuzes in gemaakt hebben.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Exocet schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:24:
[...]

En welke overtreding bega je dan? Rijden op een plek waar je gewoon mag rijden als bestuurder?
Dat vraag ik me ook af, waarschijnlijk sluiten ze het eerst af voor doorgaand verkeer.

https://m.hln.be/nieuws/b...rijgt-een-boete~ae5f3a45/

/▌

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-02 08:29

rens-br

Moderator Mobile & IN
Titelchange, zodat het meer in lijn ligt met de rest van de topics.

• Glodenox
Men sluit de wegen af voor iedereen met een bord C3 (rond wit bord met rode rand) met een onderbord om aan te duiden tussen welke uren dit actief is en een tweede onderbord "uitgezonderd vergunningshouders". Op zich wel vrij duidelijk aangegeven dus. Als je twijfelt ga je er eerder niet door rijden dan wel.

Voor de bewoners die tussen 7u en 9u30 iets willen laten leveren of herstellen of bezoek willen hebben is het natuurlijk niet zo handig aangezien ze de naam, nummerplaat, rijksregisternummer en ook een reden van toelating moeten invoeren in het systeem om toelating te geven. Veel te veel informatie en te veel rompslomp, lijkt me. Ergens verwacht ik dat dat de hoofdreden gaat worden om dat systeem minder te gebruiken. Anderzijds denk ik niet dat veel mensen tussen die uren mensen over de vloer gaan krijgen. Het had volgens mij echter veel makkelijker (en goedkoper) geweest om die straat gewoon in twee te knippen...

Aangezien we binnen Waze niet kunnen weten wie er een vergunningshouder is sluiten we de straat tijdens die periode gewoon voor iedereen af. Dat is het veiligste.

• pven
  • Niet online
Werken Waze en Flitsmeister samen? Ik begrijp dat je in beide apps aan kunt geven dat er bv een auto op de vluchtstrook staat. Maar die paar keer dat ik die melding heb gehad, kwam ie in beide apps op dezelfde lokatie.

• eddemans
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:49
pven schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:59:
Werken Waze en Flitsmeister samen? Ik begrijp dat je in beide apps aan kunt geven dat er bv een auto op de vluchtstrook staat. Maar die paar keer dat ik die melding heb gehad, kwam ie in beide apps op dezelfde lokatie.
Wow, dat is interessant. Of misschien heeft één van de twee een soort F5-script lopen dat mutaties direct spiegelt :+

• pven
  • Niet online
eddemans schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:11:
[...]

Wow, dat is interessant. Of misschien heeft één van de twee een soort F5-script lopen dat mutaties direct spiegelt :+
:P

Laat ik het anders vragen: heeft FM nog zin als je Waze gebruikt?

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dat ligt een beetje aan de userbase denk ik. Ik heb het idee dat in Waze dingen best goed gemeld worden, maar volgens mij is FM wat meer "in your face" met zijn meldingen waar Waze een vriendelijk balkje bovenin heeft die je misschien kan missen/negeren. Als je daar wel genoeg aan hebt zou ik FM er niet per se meer naast draaien.

• bartbh
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Hier werkt de ETA functie ook niet (goed) meer. Ik kan geen ETA van mezelf meer naar m'n vrouw sturen, ze komt niet meer voor als optie.

Daarnaast werkt de ontvangen ETA van m'n vrouw ook niet goed. De 1e melding die ik krijg geeft netjes een juiste verwachting aan (bij 18.50). Als ik de betreffende melding echter open (direct in Waze inbox of via notificatie) dan staat er als ETA altijd de actuele tijd ipv de ETA.

De melding "XXX komt bijna aan" is helemaal verdwenen.

Jammer, want het werkte eerst best goed en was handig.

bartbh wijzigde deze reactie 05-10-2018 09:29 (3%)

• Exocet
  • Niet online
bartbh schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:23:
Hier werkt de ETA functie ook niet (goed) meer. Ik kan geen ETA van mezelf meer naar m'n vrouw sturen.

Daarnaast werkt de ontvangen ETA van m'n vrouw ook niet goed. De 1e melding die ik krijg geeft netjes een juiste verwachting aan (bij 18.50). Als ik de betreffende melding echter open (direct in Waze inbox of via notificatie) dan staat er als ETA altijd de actuele tijd ipv de ETA.

De melding "XXX komt bijna aan" is helemaal verdwenen.

Jammer, want het werkte eerst best goed en was handig.
Hier hetzelfde, laatst weer eens geprobeerd en dan doodleuk een ETA versturen met de theoretisch snelste tijd voor die route, helaas wel een half uur file gehad en dat werd niet bijgewerkt.

• TRaSH

TRaSH

Koffie ?

pven schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:27:
[...]

:P

Laat ik het anders vragen: heeft FM nog zin als je Waze gebruikt?
De informatie bij een traject controle is bij FM veel beter.
Die geeft namelijk je gemiddelde snelheid weer.
Die zinloze melding bij waze als je elke keer onder een portal rijd heb je niks aan.
Dus gebruik de FM overlay.

• pven
  • Niet online
TRaSH schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

De informatie bij een traject controle is bij FM veel beter.
Die geeft namelijk je gemiddelde snelheid weer.
Die zinloze melding bij waze als je elke keer onder een portal rijd heb je niks aan.
Dus gebruik de FM overlay.
'de FM overlay', ik ga op zoek. Thx! :)

Gevonden. Thx again! _O_

pven wijzigde deze reactie 05-10-2018 11:04 (4%)

• TRaSH

TRaSH

Koffie ?

In FM,
Instellingen
Toon overlay
Horizontaal of verticaal kiezen.
Mijn voorkeur gaat naar verticaal.

• Glodenox
Er is geen samenwerking tussen Flitsmeister en Waze. Ik durf niet te beweren dat Flitsmeister geen data van Waze kopieert, maar de lokale community van Waze kopieert in elk geval geen data uit Flitsmeister. We hebben al meer dan genoeg meldingen van onze gemeenschap. Voor Flitsmeister zal dat waarschijnlijk hetzelfde zijn.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
In het verleden werd juist wel gezegd dat Waze het over name van Flitsmeister, is dat veranderd of zat men er toen naast? Het was toen juist één van de redenen om Waze te kiezen.

Ik moet wel zeggen dat ik niet zo blij ben met de advertenties die ze tegenwoordig laten zien. Het lijkt ook niet uit te kunnen maar gaat wel tegen ze werken. Het heeft mij nog niet genoeg geïrriteerd om naar een alternatief te gaan zoeken, maar ze zoeken de (onder andere principiële) grenzen wel op.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Gonadan schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:03:
In het verleden werd juist wel gezegd dat Waze het over name van Flitsmeister, is dat veranderd of zat men er toen naast? Het was toen juist één van de redenen om Waze te kiezen.

Ik moet wel zeggen dat ik niet zo blij ben met de advertenties die ze tegenwoordig laten zien. Het lijkt ook niet uit te kunnen maar gaat wel tegen ze werken. Het heeft mij nog niet genoeg geïrriteerd om naar een alternatief te gaan zoeken, maar ze zoeken de (onder andere principiële) grenzen wel op.
Ze hebben altijd advertenties gehad echter waren er geen adverteerders in Nederland waardoor je het nooit hebt gezien, België and Frankrijk hebben het heel lang bijvoorbeeld.
Ben het wel met je eens dat het verschrikkelijk irritant is en ik heel graag de mogelijkheid zou willen hebben om eenmalig een betaling te doen om het er uit te slopen.

• Glodenox
Gonadan schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:03:
Ik zou niet weten waar je het over hebt, vrees ik. Er is nooit enig contact geweest tussen Waze of Flitsmeister, behalve misschien ooit een ballonnetje dat opgelaten werd om de gegevens van flitsers onderling te delen of zo. De meldingen in Waze zijn vergelijkbaar met de meldingen in Flitsmeister aangezien ze beiden aangeleverd worden door de gebruikers.
Gonadan schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:03:Ik moet wel zeggen dat ik niet zo blij ben met de advertenties die ze tegenwoordig laten zien. Het lijkt ook niet uit te kunnen maar gaat wel tegen ze werken. Het heeft mij nog niet genoeg geïrriteerd om naar een alternatief te gaan zoeken, maar ze zoeken de (onder andere principiële) grenzen wel op.
Zoals vermeld door Tijntje: de advertenties waren er niet omdat er in Nederland niet veel bedrijven waren die interesse hadden in advertenties in Waze. Persoonlijk stoor ik er me niet echt aan omdat het beperkt blijft tot de momenten waarop je helemaal stil staat en het geen schreeuwerige reclames zijn (alleen statische afbeeldingen). Een betalende versie zit er in elk geval niet meteen aan te komen, voor zo ver ik weet. De vraag om geen advertenties te hebben bestaat al een hele tijd, maar Waze moet nog altijd geld verdienen en een eenmalige betaling gaat waarschijnlijk niet goed opwegen tegen de redelijk constante instroom van geld via advertenties. Maar zeg nooit nooit, uiteraard.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True