Hierbij mijn ervaring mbt de overstap van NLEx naar Online i.c.m. een eigen modem/router (Fritz!Box) plus eerste indrukken van internet en TV. Tweedehands Fritz!Box 7581 op de kop getikt omdat zowel de DSL snelheid als de Wifi kalwiteit van het standaard Zyxel modem overal in twijfel getrokken wordt.
De overstap zelf verliep naadloos, op de aangegeven dag was 's ochtends vroeg de lijn al omgezet. Ik heb het Zyxel modem niet eens uitgepakt

maar direct een Fritz!Box aan de lijn gehangen. Vooraf een profiel in de FB aangemaakt met VLAN 1001 voor internet en VLAN 4 voor IPTV, VPI 8 en VCI 35. Werkte perfect, direct na opstarten van de FB een WAN IP gekregen. FB meldt een cabelcapaciteit van 119 / 32 Mbps en traint in op 111 / 32 Mbps, identiek aan de waardes van de Experiabox 10 bij NLEx.
Speedtest.net geeft ping 10ms, up/down 94,5 Mbps / 29,3 Mbps. De snelheid begint bij elke test op 98 Mbps maar je ziet dat de speedcap bij Online iets agressiever is ingesteld dan bij NLE: waar die de hele test 100 Mbps bleef loopt deze steeds langzaam terug naar 94,5 Mbps. Daar kan ik mee leven.

De verbinding lijkt de eerste dagen in ieder geval stabiel, maar dit moet op de langere termijn natuurljk nog blijken.
Ervaringen TV:
- Beeldkwaliteit is in orde, ik merk geen verschil met KPN/NLEx op mijn OLED. Heb het natuurlijk niet direct A/B kunnen vergelijken.
- Zappen is trager dan NLE maar valt nog wel mee, druk ik op channel+/- dan duurt het c.a. 2 seconden voordat het infomenu met het nieuwe zendernummer verschijnt en in totaal duurt het c.a. 4,5 seconden voordat het beeld van de nieuwe zender verschijnt.
- Mijn LG tv is gewoon aan/uit te zetten via de afstandbediening, volume, mute, en AV input werkt ook, en ik kan ook mijn LG magic remote gebruiken om de box te bedienen (kwestie van een werkend merk/type box vinden in het LG menu).
- Op de slaapkamer stream ik via de Canal Digitaal app op telefoon/tablet naar een chromecast, werkt prima.
- Switchen tussen 2 zenders kan ook, via de back toets. Dit werkt ook op de LG magic remote.
Positief t.o.v. KPN/NLEx:
- Verschillende favorietenlijsten te maken en zendervolgorde naar eigen keus in te stellen. Algemeen, nieuws, sport, docu...

- Opnemen zit bij het pakket inbegrepen.
- Fox sports 1/2/3 zit bij het pakket inbegrepen.
- Meer zenders, o.a. Eurosport 2, National Geo Wild, NPO extra 1, 2 en politiek.
- Als je de box "uit" zet dan geeft hij i.t.t. tot de KPN box geen "zet de tv aan" beeld meer door.
- Ik kan na de box ook bedienen met de LG magic remote,
inclusief het aan/uitzetten van de box.
- Spoelen gaat wat mij betreft duidelijkerdan bij KPN/NLEx, in stapjes van een halve minuut. Bij KPN belandde ik altijd op een ander punt dan het beeld aangaf, dan moest ik nog een keer corrigeren.
Nadelen t.o.v. KPN/NLEx:
- Geen BBC 1/2. Ik vind toch wel dat dit in een basispakket thuis hoort.
- Tragere box: gids en menu laden trager dan bij KPN, zappen is trager.
- Tijdens het kijken van live TV kan je niet direct even terugspoelen als je even een stukje gemist hebt. Je moet dan kiezen voor "begin gemist" (groene knop) en vooruitspoelen naar het juiste punt. Truukje: als je meteen aan het begin bij het gaan kijken naar een programma even een seconde op pauze zet en dan weer play dan staat de box meteen in "uitgesteld kijken" stand en kan je natuurlijk wel terugspoelen.
Al met al lijkt het tot nu toe voor mij een goede deal want ik ben dankzij de voorgenomen (en weer ingetrokken

) zenderwijziging van NLEx van mijn anderhalf jaar resterende contracperiode voor de volle mep af. Nu 1-jarig Online incl 6 maanden 10 euro korting, plus 100 euro cash back (wat ik deels geïnvesteerd heb in het FB modem).
[
Voor 4% gewijzigd door
Cap op 06-07-2019 20:48
]